به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « غیبت » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه « غیبت » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • حسین قاضی خانی، مجید احمدی کچایی *

    مسئله مهدویت و غیبت امام که از باورهای مشترک میان برخی فرقه های شیعی است؛ سبب شده تا پیروانشان با چالش هایی در انسجام اجتماعی مواجه شوند. پرسش این پژوهش آن است که اندیشه انتظار و اقدامات مصادیق مهدی در فرقه های شیعی بر انسجام اجتماعی پیروان چه تاثیری داشته است؟ در پاسخ ، با مراجعه به آثار فرقه شناسی، منابع تاریخی، کتاب های حدیثی، نخست اطلاعات اولیه در ارتباط با اقدامات مهدی و آموزه های انتظار در فرقه های باورمند به مصداق مهدی در میان شیعیان جمع آوری گردید و سپس تاثیر این اقدامات و آموزه ها بر انسجام اجتماعی پیروانشان مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها حکایت از آن دارند که باورهای مرتبط با اندیشه انتظار در غیر امامیه، نخست بیش تر به دوران پس از مرگ مهدی ادعایی ناظر بوده و دوم این که اقدامات مهدی های مصداقی نیز در فضای انتظار و انسجام پیروانشان نبوده است. در این بین، تنها امامیه توانست انسجام اجتماعی خود را بر اساس باورداشت به غیبت امام مهدی؟عج؟، با توجه به روایات فراوان ائمه پیشین در ارتباط با مسئله غیبت حفظ کند.

    کلید واژگان: مهدی, غیبت, انتظار, فرقه های شیعی, انسجام اجتماعی}
    Majid Ahmadi Kachayi*, Hossein Ghazi Khani

    The belief in the Mahdism and in the Mahdi's occultation, which is one of the common beliefs among some Shia sects, has led their followers to face challenges in social cohesion. The question of this research is how the concept of awaiting and the actions depicting the Mahdi in Shia sects have influenced the social cohesion of their followers? In response, by referring to sect studies, historical sources, Hadith books, initial information regarding the Mahdi's actions and teachings of awaiting in believers in the context of Mahdi among Shia were collected, and then the impact of these actions and teachings on the social cohesion of their followers was examined. The findings indicate that beliefs related to the thought of awaiting in the non-Imamates, have primarily been associated with claims after the death of the so-called Mahdi, and secondly, that the actions of the Mahdis in practice have not been in the realm of awaiting and coherence of their followers. Among these, only the followers of the Twelver Shia have been able to maintain their social coherence based on the belief in the occultation of Imam Mahdi, given the numerous narrations of previous Imams regarding the issue of occultation.

    Keywords: Mahdi, Occultation, Awaiting, Shia Sects, Social Coherence}
  • حجت حیدری چراتی، مرضیه عیوضی
    «انتظار فعال و پیش برنده» در همه جنبه های زندگی فردی و اجتماعی، عامل رشد و اصلاح، مقاومت و پیشرفت، بیداری و حرکت و از مولفه های انقلاب آفرین و ریشه اصلی قیام جهانی حضرت مهدیf است. برای جهت دادن و یافتن مسیر صحیح انتظار سازنده و پویا، به افرادی به کمال رسیده و دارای منش و رفتاری با فرهنگ اصیل اسلامی نیازمند هستیم. از این رو، مقاله حاضر با روش توصیفی - تحیلی و تکیه بر اطلاعات کتابخانه ای، به بررسی سیره رفتاری سردار سلیمانی در الگودهی جامعه منتظر پرداخته و اصول رفتاری فرهنگی و سیاسی ایشان را به عنوان الگوی مطلوب جامعه دینی و ارزشی مطالعه کرده است. نتیجه این نوشتار آن است که برای حرکت صحیح افراد جامعه به سمت جامعه آرمانی مهدوی به الگوهایی موثر، اصیل و منتظرانی واقعی و عمل گرا، همانند سردار قاسم سلیمانی نیازمند هستیم و به منظور تداوم مسیر کمال آفرین ایشان، لازم است جامعه نخبگان به آگاهی بخشی جمعی بپردازند.
    کلید واژگان: غیبت, جامعه, الگوبرداری, الگو, منتظر, سردار سلیمانی}
    Ḥujjat Ḥeydari Charātī, Marḍiyah ʿiywaḍi
    " Dynamic and progressive Awaiting" in all aspects of individual and social life is the factor of growth and reform, resistance and progress, awakening and movement, and is one of the components of revolution and the main root of the global uprising of Imam Mahdi. To help and find the right path of constructive and dynamic Awaiting, we need people who have reached perfection and have the character and behavior of authentic Islamic culture. Therefore, this article, using the descriptive-analytical method and relying on library information, has investigated the behavior of Martyr Soleimani in setting a model for the Awaiting society and has studied his cultural and political behavioral principles as a desirable model for a religious and value society. The result of this article is that for the proper movement of the people of the society towards the ideal Mahdavi society, we need effective, genuine models and real and pragmatic people like General Qāsim Soleimani, and in order to continue his perfectionist path, it is necessary for the elite society to raise awareness.
    Keywords: the Occultation, Society, Modeling, model, the expectant one, General Soleimani}
  • سید حسین حسینی، سیده آمنه حسینی*

    پروردگار جهانیان برای تربیت انسان ها، انبیا و اولیایی را فرستاد تا بشر زیر سایه تربیت آنان به کمال برسد. این سلسله از اول خلقت شروع شده است و تا پایان ادامه دارد؛ اما در طول این مسیر، علل و عواملی مثل جهل، غفلت، سکوت و یا ناسپاسی مردم، به تغییراتی منجر شد؛ تا جایی که آخرین امام معصوم از دیدگان غایب گردید. غیبت با ایجاد حس نیاز به امام، از جهاتی سبب تربیت انسان ها خواهد شد و ایشان را به رشدی خواهد رساند که آماده پذیرش ولی الاهی شدند و غیبت پایان یابد. از این رو، شناسایی آثار تربیتی غیبت، برای پذیرش آن ها بسیار مهم می نماید که این تحقیق به دنبال شناسایی این آثار است.این پژوهش با روش توصیفی - تحلیلی و به شیوه کتابخانه ای سازماندهی شده است. این تحقیق، بعد از مفهوم شناسی به آثار تربیتی غیبت در بعد فردی و اجتماعی در آیات و روایات پرداخته است. نتایج تحقیق عبارتند از: آثار تربیتی غیبت در بعد فردی: 1. خودسازی و آمادگی فردی؛ 2. به یاد امام بودن؛ 3. عدل طلبی؛ 4. دعا برای تعجیل در ظهور؛ 5. تقوا و دوری از گناه؛ 6. نظم و برنامه ریزی؛ 7. دین شناسی بنیادین. آثار تربیتی غیبت در بعد اجتماعی عبارت است از: 1. ظلم ستیزی و اصلاح طلبی؛ 2. آمادگی و جهاد؛ 3. زنده کردن امید به آینده؛ 4. تلاش برای ایجاد حکومت اسلامی؛ 5. مهربانی و خیر خواهی؛ 6. ایثار و فداکاری 7. بصیرت و آگاهی .

    کلید واژگان: تربیت, غیبت, امام عصر, آثار غیبت}
    Sayyid Hossein Hosseini, Sayyidah Ᾱmina Hosseini *

    The Almighty God sent the Prophets to educate and train people, so that under the shadow of their education, humanity can reach the peak of perfection. This flow has begun from the beginning of creation and continues until the end; But along this path, some causes and factors such as ignorance, neglect, silence or ingratitude of the people, led to some bad changes; in a way that the last infallible Imam disappeared from the sight. The occultation, by creating a sense of need for the Imam, will in some ways lead to the training of people and will bring them to a level where they are ready to accept the divine guardian to ending the occultation. Hence, it is very important to identify the educational effects of the occultation in order to accept them.This research is organized with a descriptive-analytical and library method. In this research, after the conceptology, the educational effects of occultation have been discussed in the personal and social aspects in the verses and Hadiths.  The results of theresearch are: training effects of the occultation in the individual dimension: 1. Self-development and individual preparation; 2. Remembering the Imam; 3. Seeking justice; 4. Praying for hastening the advent; 5. Observing piety and avoidance of sin; 6. Ordering and planning; 7. Basic theology. The training effects of the occultation in the social dimension include: 1. Standing against oppression and seeking reformation; 2. Preparation and Jihad; 3. Reviving hope for the future; 4. Trying to establish an Islamic government; 5. Kindness and benevolence 6. self-sacrifice; 7. insight and knowledge.

    Keywords: Training, occultation, Imam of the Time, effects of the occultation}
  • سید علی کاظمی شیخ شبانی *

    یکی از ارکان مباحث مهدویت، «غیبت» و از مهم ترین مولفه های غیبت، «چرایی» آن است. لذا نتیجه فهم دقیق چرایی غیبت، حرکت و جهت گیری صحیح در جهت رفع آن و زمینه سازی برای ظهور می باشد. یکی از علل غیبت امام دوازدهم که کم تر مورد توجه قرار گرفته، کمبود یار است. با توجه به این که این یاران - با ویژگی های بیان شده در روایات- باید در میان همین مردمان باشند، درک میزان اثرگذاری آن ها اولا، در وقوع غیبت و ثانیا، در تحقق ظهور حضرت، باعث حرکت، پویایی و ایفای نقش پیروان راستین در رفع غیبت و شکل گیری فرایند ظهور خواهد شد.این تحقیق با روش توصیفی-تحلیلی، بعد از بیان این دو پیش فرض: 1. زمان مند بودن غیبت؛ 2. شاخصه شناسی و تفکیک میان علت، حکمت و غایت غیبت؛ به بررسی روایات ائمهD در این زمینه پرداخته است. آنچه تحلیل روایات موجود در این زمینه به دست می دهد؛ این است که غیبت امام دوازدهمf دلایلی دارد و یکی از مهم ترین علل به وجود آمدن غیبت را می توان کوتاهی مردم و بالطبع، نبود یاران خاص برای حضرت دانست که این مهم، کم تر مورد توجه قرار گرفته است.

    کلید واژگان: غیبت, یاران امام زمان, علل غیبت, ظهور}
    Sayyid Ali Kāẓimi*

    One of the pillars of Mahdism's discussion is "Occultation" and the most important components of the occultation is "the reason of its occurance". Therefore, the result of a precise understanding of the reason for the occultation, correct orientation and movement in order to solve it and lay the groundwork for the appearance. One of the reasons behind the disappearance of the twelfth Imam, which has received less attention, is the lack of enough companions. Considering that these companions - with the characteristics stated in the Hadiths - must be among the people of the time, understanding the extent of the influence of their readiness, firstly, in the occurrence of the occultation and secondly, in the realization of the Imam's appearance, causes movement, dynamism and the role of the real followers in the removal of occultation and the formation of the advent process.This research with a descriptive-analytical method, considering these two presuppositions: 1. The temporal nature of the occultation, 2. Characterization and separation between the cause, wisdom and purpose of the occultation, it has investigated the traditions of Imams in this field. What the analysis of existing narratives in this field yields, is that there are reasons for the occultation of the twelfth Imam, and one of the most important reasons for the Imam's disappearance can be found out in an important point as the lack of proper and enough helpers.

    Keywords: the Occultation, companions of Imam Mahdi, reasons behind the disappearance}
  • انسی مخبری*، مجتبی سلطانی احمدی، محمد غفوری نژاد
    بازشناسی مصادر نخستین حدیثی، دارای فواید حدیثی، کتاب شناختی وتاریخی متعددی است. علی بن بابویه در کتاب الإمامه والتبصره من الحیره که قدیمی ترین تک نگاری موجود در شیعه در موضوع امامت وغیبت است، غیر از منقولات از سعد اشعری ومحمدبن یحیی، مجموعا 37 حدیث نقل کرده است که 15 مورد آن ها را بلاواسطه از عبدالله بن جعفر حمیری، 7 مورد از احمدبن ادریس، 4 مورد از علی بن ابراهیم و3 مورد آن ها را از حمزه بن قاسم، حسن بن احمد مالکی ومحمدبن موسی دریافته است. در این پژوهش با استفاده از روش هایی هم چون شناسایی بخش مشترک اسانید در گروهی از روایات پراکنده، هماهنگی موضوع روایت با موضوع کتابی که نام مولفش در سند حدیث ذکر شده است و انطباق سند حدیث با طریق به برخی کتاب های رجال سند در منابع فهرستی دریافتیم که محتمل ترین منابع مورد استفاده ی ابن بابویه در این منقولات، کتاب های: الغیبه، الإمامه ویا الفتره والحیره حمیری، النوادر احمدبن ادریس، التفسیر محمدبن خالد برقی، الملاحم یا التفسیر صفوان بن یحیی، الإمامه وتفسیر القرآن محمدبن عیسی بن عبید، التفسیر، القایم یا الملاحم علی بن مهزیار، الإمامه یونس بن عبدالرحمن، الإمامه محمدبن احمدبن یحیی، الإمامه ابن ابی عمیر، الإمامه محمدبن حسین بن ابی الخطاب، الغیبه یا البشارات حسن بن سماعه والنوادر بکربن عبدالله است.
    کلید واژگان: علی بن بابویه, الإمامه والتبصره من الحیره, امامت, غیبت, منابع حدیثی نخستین}
    Ensi Mokhberi *, Mojtaba Soltani Ahmadi, Mohammad Ghafoori Nejad
    Recognition of the original sources of hadith has many bibliographic and ‎historical benefits and advantages‏.‏Ibn Babawiyyah has quoted a total of 37 hadiths in the book of Al-‎Imamah wal-Tabsiratu min Al-Hira, which is the oldest monograph ‎available in Shia on the subject of Imamate and Occultation, except for ‎the quotations from Sa'd al-Ash'ari and Muhammad Ibn Yahya. 15 of ‎which were narrated directly by Abdullah Ibn Ja'far Humairi, 7 cases from ‎Ahmad Ibn Idris, 4 cases from Ali Ibn Ibrahim and 3 cases from Hamza Ibn ‎Qasim, Hassan Ibn Ahmad Maliki and Muhammad Ibn Musa‏.‏The most probable sources used by Ibn Babawiyyah in these manuscripts ‎are the books of: Al-Ghaybah, Al-Imamah or Al-Fitrah and Al-Hirah ‎Humairi, Al-Nawadir Ahmad Ibn Idris, Al-Tafsir Muhammad Ibn Khalid ‎Barqi Al-Tafsir, Al-Qaim or Al-Malahim Ali Ibn Mahziar, Al-Imamah Yunus ‎Ibn Abdul Rahman, Al-Imamah Muhammad Ibn Ahmad Ibn Yahya, Al-‎Imamah Ibn Abi Amir, Al-Imamah Muhammad Ibn Hussein Ibn Abi Al-‎Khattab, Al-Ghaibah or Al-Basharah Hassan Ibn Sama'a and Al-Nawadir ‎Bakr Ibn Abdullah.‎
    Keywords: Ali Ibn Babavieh, Al-Imamah wal-Tabsirah min Al-Hirah, Imamate, occultation, Original Hadith Sources, Source Studies, &lrm, Mashayekh Ibn Babawiyyah}
  • کاظم استادی*

    محمد بن ابراهیم نعمانی، متکلم و محدث شیعی قرن چهارم هجری است که مشهورترین و قابل اعتماد ترین و در دسترس ترین اثر وی، کتاب الغیبه اوست؛ که در اوایل دوره غیبت کبری و با به درازا کشیده شدن غیبت امام زمانZ نگارش یافته است. با توجه به اینکه بیشترین میزان روایات مهدویت و غیبت، متعلق به شخص ابوبصیر است و در کتاب الغیبه نعمانی نیز، حدود 11 راوی بیشترین میزان روایات (یعنی 51 روایت) را از او به خود اختصاص داده اند، و با توجه به این تعداد زیاد روایات ابوبصیر درباره مسیله غیبت و مهدویت، سوالاتی پیش روی ما قرار می گیرد که: چرا بیشتر روایات غیبت، از ابوبصیر هستند؟ آیا این وضعیت ارتباطی به فرقه های انحرافی ایجادشده در زمان صادقینn و مسیله غیبت و مهدویت ندارد؟ و ازسوی دیگر، آیا این روایات معتبرند؟ در نوشتار حاضر، ضمن گزارش آماری روایات ابوبصیر، به بررسی وضعیت رجالی او و راویان او در الغیبه نعمانی پرداخته شده است؛ و در انتها نتیجه گیری شده است که بیشتر روایات او، از طریق فرقه واقفیه به کتاب الغیبه سرایت نموده است؛ و این روایات مهدوی، معتبر نیستند.

    کلید واژگان: الغیبه نعمانی, ابوبصیر, واقفیه, روایات مهدوی, غیبت}
    Kazem Ostadi *
    Introduction

    Muhammad ibn Ibrahim Nu'mani, who has known as Ibn Abi Zaynab (360 AH),a Shiite theologian and muhaddith of the fourth century, whose his most famous and most reliable and accessible work is Kitab al-Dhaybah; It was written at the beginning of the period of big absence "Dhayba Kubra" and with the prolonged absence of Imam Zama (a.s.). He explained the Imamate and the secret of the disappearance of the 12th Imam in al-Dhaybah. According to evidence, the Book of al-Ghaybah was written in Aleppo in 342 AH and now, in its existing versions, it has about 26 chapters and 445 hadiths. On the other hand, the most numerous transmitter of Shia hadith in the second century of Hijri is Abu Baṣir; About four thousand traditions have been narrated from him. Also, the largest amount of traditions of Mahdism and occultation belong to Abu Baṣir. This issue can be seen in the earlier books about Imam Zaman (a.s.), such as Nu'mani's al-Ghaybah with more than 51 traditions, Kamal al-Dīn Ibn Bābiwayh's with about 38 traditions, and Sheikh Tūsi's al-Ghaybah with about 30 traditions.

    Materials and Methods

    As regards that the largest amount of Mahdism and occultation traditions belongs to Abu Baṣir and in the book al-Ghaybah Numāni, about 11 transmitters have attributed the largest amount of traditions (51 traditions) to him, and considering this large number of traditions Abu Basir regarding the issue of occultism and Mahdism, we are faced with questions such as: Why are most of the traditions of occultism from Abu Basir? Does this situation have nothing to do with the deviant sects created during the time of Ṣādiqayn (pbuh) and the issue of occultation and Mahdism? And on the other hand, are these tradiions authentic? Although there are many articles, books and works about the review or introduction of al-Ghaybah Nomani's book, each of them have paid attention to aspects of this book, as education or criticism. Some works have also dealt with the marginal and analytical aspects, or the historical and theological approaches of al-Ghaybah Nomani; However, none of these articles and works have specifically addressed the validation of Abi Basir's traditions in al-Ghaybah No'mani by "examining its rijali". In this research, in addition to the statistical report of Abu Basir's traditions, with the method of library research and referring to related hadith and religious sources, the status of his religious life and his transmitters in al-Ghaybah Nu'mani has been investigated with regard to those questions.

    Results and Discussion

    According to the research carried out on the transmitters of Abu Baṣir in al-Ghaybah, it was found that most of the transmitters of Abu Basir's hadiths in al-Ghaybah are religiously corrupt, Ghālī, inattentive and unknown. Out of the sixteen transmitters before Abu Basir in al-Ghaybah documents that were mentioned, those who are from the Wāqfī group, the largest number, about 38, have the tradition of Abu Basir in al-Ghaybah Nu'mani. On the other hand, if the ignorant and unknown people whose religion we do not know are supposed to be Wāqfīs, the total number of traditions of Abu Basir in the al-Ghaybah documents of the Waqifs will be about 48 out of 51.

    Conclusion

    Since the Wāqfīs have written many significant books in the occult and the idea of waiting for the Qā'im is one of their special characteristics. As a result of except for a few traditions, all of Abu Basir's traditions in al-Ghaybah book are from the Wāqfīs, it seems that the deviant traditions of the Wāqfīans in search of Mahdism have spread to the al-Ghaybah book; And these traditions of Mahdavi narrated by Abu Basir are not authentic.

    Keywords: al-Ghaybah Nu'mani, Abū Baṣīr, Wāqfīyyah, Mahdavi traditions, occulation}
  • احسان پوراسماعیل

    کتاب «مکیال المکارم» با هدف تاکید بر لزوم دعای بسیار، برای تعجیل فرج امام زمان تالیف شده است. در ابتدا مولف با دلایل عقلی و نقلی ادله ی اثبات وجود امام عصر را بیان می کند تا در پی آن مخاطب را به بحث وجوب معرفت امام در عصر غیبت سوق دهد؛ این سبک نوشتار در نوع خود جدید است و پیوندی بین مباحث امامت و مهدویت است؛ موضوعی که به نظر می رسد امروز باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد؛ بر این اساس مولف بعد از معرفت افزایی مخاطب بر دعا بر فرج امام عصر تاکید می کند؛ پرهیز از برخورد احساسی با مقوله ی ظهور از جمله دیگر مواردی است که مولف سعی دارد مخاطب خود را از آن برحذر دارد تا بر مبنای شور و شعور،؛ درخواست پایان غیبت کبری از خداوند در سطح جهانی محقق شود

    کلید واژگان: مکیال المکارم, مهدویت, ادله ی امامت, امام دوازدهم, معرفت, غیبت}
    Ehsan Pourasmail

    The book "Makiyal al-Makaram" was written with the aim of emphasizing the need for a lot of supplication to hasten the death of Imam Zaman. At first, the author presents the proofs of the existence of the Imam with rational and narrative reasons, in order to lead the audience to discuss the necessity of familiarity of the Imam in the era of his absence. This style of writing is new in its own way and is a link between Imamate and Mahdism; a topic that seems to need more attention today. Based on this, the author, after increasing the knowledge of the audience, emphasizes the supplication of Imam Asr. He also emphasizes on avoiding emotional dealings with the notion of emergence, and believes that, based on enthusiasm and intelligence, the request for the end of the great absence from God can be realized at the global level.

    Keywords: Makyal al-Makaram, Mahdism, Proofs of imamate, Twelfth imam, Knowledge, Absence}
  • مسلم کامیاب

    مرحوم کلینی در کتاب الکافی، بابی با نام «باب فی الغیبه» تدوین کرده است که در آن، احادیث مرتبط با غیبت امام مهدی ذکر شده اند. یکی از احادیثی که در آن باب ذکر گردیده، دارای این مضمون است که صاحب این امر دارای غیبتی است و سپس به منزل آن حضرت و این که برای ایشان به اتفاق سی نفر، تنهایی و وحشتی نیست؛ اشاره کرده است. این نوشتار با رویکرد توصیفی- تحلیلی با رویکرد سندی و محتوایی روایت مذکور را بررسی کرده است. سند روایت با توجه به اعتماد قمیین و تعدد طرق قابل پذیرش است. از جنبه محتوایی، چهارموضوع «غیبت امام»، «عزلت امام»، «محل سکونت حضرت» و «نبود وحشت با وجود سی نفر» متن پژوهی شده اند. بر اساس تحلیل عبارات این روایت، «صاحب الامر» همان امام مهدی است که دارای غیبت است. در امتداد غیبت، گوشه گیری امام از جامعه شکل می گیرد که خود متاثر از زمانه مانند نقش مردم و خوف از کشته شدن امام متاثر است. در عبارتی دیگر که حاکی از سکونت امام در مدینه است، با توجه به وجود روایات معارض ، این شهر به عنوان مکان دایمی قابل اثبات نیست و در آخرین عبارت حضور اصحاب و یاران خاص تنها به دوران غیبت صغرا اختصاص دارد.

    کلید واژگان: مهدویت, غیبت, عزلت, سکونت امام, یاران حضرت}
    Moslem Kāmyāb

    The late Kulayni has organized, in his book al-Kāfi, a chapter called " al-Ghaybah" (the Occultation) in which the Hadiths related to the occultation of Imam Mahdi (pbuh) are mentioned. One of the Hadiths mentioned in that chapter is a narration of Imam Sādiq to have said, “Ṣāḥib al-Amr (Imam Mahdi) will inevitably be hidden, and he will be secluded during his occultation, as well is his home in Medina and there is no fear in him due to being with thirteen of his companions…”2 This article has examined the above Hadith with a descriptive-analytical method with a documentary and content approach. The chain of the Hadith is acceptable due to the trustworthiness of Qom scholars and also the multiplicity of narrators. From the aspect of the content, the four subjects: "occultation of the Imam", "Isolation of the Imam", "the residence of the Imam" and " no fear in him due to being with thirteen of his companions" have been subjected to textual research. ]Based on the evaluation of the words of this narration, the Ṣāḥib al-Amr is the same Imam Mahdi (pbuh) who has a hidden life. Along with the imam's occultation, naturally, his isolation from the society is formed, which is itself affected via the stipulations of the time, such as the role of people and the Imam's fear from being killed. In other part of the mentioned Hadith that tells about the Imam's residence in Medina, it cannot be verified as a permanent place due to the existence of conflicting narrations; And in the last part of the Hadith, the presence of special companions and helpers is solely reserved for the period of minor occultation.

    Keywords: Mahdism, occultation, seclusion, residence of the Imam, companions of the Imam}
  • محمد جواد یعقوبیان

    دیدار امام زمان (عج) در دوران غیبت کبرا، از آرزوی های دیرینه منتظران ظهور ولی عصر(عج) است. روایت «یفقد الناس إمامهم یشهد الموسم فیراهم و لا یرونه»،‏ گویای امکان رویت هر ساله امام در دوران غیبت کبرا و ایام حج است؛ موضوعی که پژوهشگران به آن بی توجه نیستند و با این پرسش مواجه هستند که در صورت اثبات امکان رویت امام در عصر غیبت، دیدار افراد با حضرت از لحاظ شناخت متقابل چگونه است؟ به نظر می رسد از شاخصه های دوران غیبت کبرا، حضور هر ساله امام در مراسم حج است و مفاد این حدیث با کمک روایات همسو، اثبات کننده فرضیه امکان رویت حضرت مهدی در دوران غیبت کبرا است. غرض آن است که با بررسی مفاد این حدیث و به کمک روایات هم خانواده به این هدف دست یابیم که منتظران، این امکان برایشان فراهم است که در دوران غیبت و به طور خاص در ایام حج، امامشان را مشاهده کنند؛ اگرچه ممکن است ایشان را هنگام دیدار نشناسند؛ «یرونه و لا یعرفونه»؛ مگر موالیان خاص که توفیق رویت امام، همراه با شناخت را دارند. این تحقیق رسیدن به چنین هدفی را به روش نقلی-تحلیلی دنبال می کند. اثبات امکان رویت امام توسط مردم در دوران غیبت کبرا از نتایج این نوشتار است.

    کلید واژگان: غیبت, حج, رویت امام, شناخت}
    Muhammad Javād Yaˈqoubian

    To visit Imam Mahdi (pbuh) during the Major Occultation is one of the long-standing wishes of those waiting for the appearance of the Imam of the age. The Hadith “The people miss their Imam, but he attends the season [of Ḥajj] and sees them, though they do not see him.”2 refers to the possibility of visiting the Imam every year, during the Major Occultation, in Hajj; the issue that researchers are not indifferent to, and they are faced with the question that if it is proven the possibility of visiting the Imam in the age of Occultation, how will the meeting of people with the Imam be in terms of the mutual recognition. It seems that the yearly presence of the Imam in the Hajj ceremony is one of the characteristics of the Major Occultation period, and the content of this Hadith with the help of similar Islamic narrations proves the possibility of seeing Imam Mahdi during Major Occultation. By examining the contents of this Hadith and with the help of the narrations of the same family, the purpose is to achieve this goal that it is possible for those who are waiting to see their Imam during his disappearance, especially during the Hajj. Although the people may not recognize him when they meet; except a few special close companions and believers who have the chance to meet the Imam with a proper knowledge. This paper seeks to achieve such a goal through a descriptive-analytical method. Proving the possibility of visitation of the Imam by people during the Major Occultation will be one of the results of this article

    Keywords: occultation, Hajj, to visit the Imam, knowledge}
  • سید مسعود پورسیدآقایی، محمدتقی هادی زاده، حسین صدیقی*

    در مجموعه روایات امامیه، روایات متعدد به مسیله چرایی غیبت امام زمان (ع) اشاره دارد. برخی از این روایات، به مسیله آزمایش و امتحان الهی اشاره دارند. با بررسی نگاشته‎ های متکلمان و حدیث ‎پژوهان امامیه درخواهیم یافت که مواجهه ایشان با این روایات یکسان نبوده است؛ برخی مانند نعمانی با صراحت از علت بودن امتحان سخن گفته، برخی چون شیخ طوسی علیت امتحان را رد کرده و امتحان را اثر و فایده غیبت دانسته، برخی چون مرحوم کلینی و صدوق به صراحت چیزی نگفته و به نقل این روایات پرداخته ‎اند. در این مقاله، پس از بررسی واژگان مرتبط با عنوان آزمایش و امتحان، به نقل هفت روایت مهم‎تر پرداخته و سند و دلالت هر یک از آنها را بررسی نمودیم. در پایان روشن گردید که برخی روایات بر علیت «آزمایش و امتحان» تاکید دارند و برخی دیگر، در مقام بیان آثار غیبت و اوصاف زمانه ی غیبت است؛ نه چرایی غیبت. به هر روی، براساس این پژوهش می‎توان یکی از علل غیبت را «آزمایش و امتحان» برشمرد که در کنار دیگر علل غیبت در یک تحلیل عقلانی قابل تبیین است.

    کلید واژگان: غیبت, علل غیبت, اثر غیبت, آزمایش مومنان}
    Seyyed Masoud Pour Seyyed Aghaei, MohammadTaghi Hadizadeh, Hossein Seddiqi *

    In the collection of Imamiyyah traditions, numerous traditions refer to the issue of why the absence of Imam Zaman (a.s.). Some of these hadiths refer to the issue of divine testing. By examining the writings of theologians and hadith scholars of Imamia, we will find that their encounter with these traditions was not the same; Some, like Nomani, openly spoke about the cause of the exam, some, like Sheikh Tusi, rejected the cause of the exam and considered the exam to be the effect and benefit of occultation, some, like the late Kalini and Sadouq, did not say anything explicitly and did not quote these hadiths. In this article, after examining the words related to the title of test and exam, we quoted seven more important narrations and examined the evidence and meaning of each of them. In the end, it became clear that some narrations emphasize the causality of "testing and testing" and some others express the effects of occultation and the characteristics of occultation. No, why the absence? In any case, based on this research, one of the causes of absenteeism can be listed as "testing and testing", which can be explained in a rational analysis along with other causes of absenteeism

    Keywords: Backsliding, causes of backsliding, effect of backsliding, test of believers}
  • نورالدین پروین*، شهناز پور ناصری
    در این نوشتار کوشش شده است به بررسی مشارکت اجتماعی- سیاسی زنان در جهان اسلام پرداخته شود. از این حبث تلاش شده است تا ضمن نگاهی به سابقه جایگاه زنان در دیگر ادیان اسمانی پیش از اسلام همچون آموزها و تعالیم دین یهود و مسیحیت به بررسی جایگاه مشارکت اجتماعی- سیاسی زنان در قران کریم به عنوان مهمترین منبع معرفتی مسلمانان و جهان اسلام پرداخته شود. به نظر می رسد فراز و فرود مشارکت سیاسی زنان مسلمان در پیوند با تحولات تاریخی _ سیاسی جهان اسلام قرار دارد به این منظور با محوریت قرار دادن دگرگونی های سیاسی جهان اسلام می توان به ارزیابی و تحلیل مشارکت اجتماعی- سیاسی زنان در سه عصر نبوت، امامت و غیبت پرداخت و برای رسیدن به این موضوع از روش توصیفی-تحلیلی استفاده شده و نتایج حاصله از این تحقیق نشان می دهد که بغیراز دوره های نبوت ،امامت وانقلاب اسلامی درسایر دوره های تاریخی زنان صرفا از درون دربار و هیات حاکمه قدرت توانسته اند مشارکت سیاسی-اجتماعی داشته باشند و از درون بطن جامعه بندرت موردی مشاهده شده است. پیرو همین امر در مقاله تلاش خواهد شد تا طی آشنایی مختصر با مبانی مفهوم مشارکت اجتماعی- سیاسی به ارزیابی و تحلیل مشارکت اجتماعی- سیاسی زنان مسلمان در سه محور نبوت،امامت و غیبت پرداخته شود
    کلید واژگان: مشارکت اجتماعی -سیاسی, زنان, جهان اسلام, نبوت, امامت, غیبت}
    Noraldin Parvin *, Shahnaz Pournaseri
    This study delves into the examination of women's socio-political participation in the Islamic world. It aims to explore the historical context of women's position in other Abrahamic religions, including the teachings of Judaism and Christianity, and subsequently analyze their socio-political participation within the framework of the Quran, the primary source of knowledge for Muslims and the Islamic world. It appears that the fluctuations in Muslim women's political participation are intertwined with the historical and political developments of the Islamic world. In this regard, by focusing on the political transformations of the Islamic world, we can evaluate and analyze women's socio-political participation in the three eras of prophethood, imamate, and occultation. To achieve this objective, a descriptive-analytical approach is employed. The findings of this research reveal that, with the exception of the periods of prophethood, imamate, and the Islamic Revolution, in other historical periods, women have only been able to participate socio-politically from within the confines of the court and the ruling elite, and rarely have instances been observed from within the broader society. Following this, the article will endeavor to evaluate and analyze the socio-political participation of Muslim women in the three axes of prophethood, imamate, and occultation, after a brief introduction to the fundamental concepts of socio-political participation
    Keywords: Socio-Political Participation, Women, Islamic World, Prophethood, Imamate, Occultation}
  • محمود ملکی راد*، علی جعفرزاده

    در مجامع روایی امامیه، روایاتی وجود دارد که هرگونه قیام و نهضت و جنبش قبل از قیام و ظهور حضرت مهدی(ع) را ممنوع دانسته و پرچم برافراشته شده را مظهر طاغوت و حکومت برآمده از آن را غیرمشروع می دانند. وجود چنین روایاتی موجب شده تا عده ای با تمسک به این روایات، هرگونه قیام و نهضت را قبل از ظهور ممنوع و به تبع آن هرگونه آمادگی برای ظهور و نیروسازی برای آن را منتفی بدانند. بنابراین مسیله تحقیق حاضر این است که براساس این روایات هرگونه نیروسازی و تربیت نیرو برای ظهور را باید منتفی دانست. بر این اساس سوالی که این مقاله در صدد است بدان پاسخ گوید؛ این است که: آیا می توان با استفاده از این روایات که هرگونه قیام قبل از قیام و ظهور حضرت مهدی(ع) را نفی کرده اند؛ تربیت نیرو و نیروسازی برای ظهور را منتفی دانست؟ برای پاسخ به این پرسش ابتدا روایاتی که هرگونه قیام و انقلاب قبل از قیام قایم؟عج؟ را نهی کرده اند؛ جمع آوری و در سه گروه کلی دسته بندی شده اند و با روش توصیفی و تحلیل مضمون و محتوای روایات با تاکید بر آموزه های علم رجال و درایه الحدیث، با استفاده از منابع و متون موجود، مورد نقد و بررسی قرار داه شده است. از جمله نتایج و یافته های پژوهش حاضر این است که از طرفی بیشتر این روایات از نظر سند دارای اشکال بوده و به اصطلاح ضعف سندی دارند؛ و از طرف دیگر از نظر دلالت به گونه ای هستند که یا به دوره ای خاص اشاره دارند و ناظر به شرایط تاریخی ویژه اند و یا ناظر به شخصیت قیام کننده اند که با انگیزه های شخصی برای رسیدن به مطامع خودش پرچم مبارزه را بلند نموده است. علاوه برآن، این دسته از روایات با دستورات کلی دین اسلام در تشویق به مبارزه با ظلم و ستم و جهاد در راه خدا و دستور به امر به معروف و نهی از منکر و... تعارض دارند؛ از این جهت هرگز نمی توان از این روایات، نهی از قیام و نهضت قبل از قیام حضرت مهدی(ع) را به طور کلی و به نحو مطلق نتیجه گرفت و آن را محکوم نمود؛ و در نتیجه با تمسک به این روایات نمی توان نیروسازی و تربیت نیرو برای مبارزه با ظلم و ستم را ممنوع دانست. در واقع تبیین عدم دلالت این روایات بر نهی از نیروسازی در عصر غیبت، از نوآوری های این تحقیق به شمار می رود.

    کلید واژگان: روایات, قیام, نیروسازی, غیبت, ظهور}
    Mahmoud Maleki Rad *, Ali Jafarzadeh

    In Imamiyyah tradition gatherings, there are traditions that prohibit any uprising and movement before the uprising and appearance of Hazrat Mahdi (peace be upon him) and consider the raised flag as a manifestation of tyranny and the government arising from it as illegitimate. The existence of such narrations has caused some people, by adhering to these narrations, to consider any uprising and movement as forbidden before the advent, and accordingly, any preparation for the advent and strengthening of forces for it are ruled out. Therefore, the issue of the current research is that based on these traditions, any force building and training of forces for emergence should be ruled out. Based on this, the question that this article aims to answer is; This is: Is it possible to use these narrations that have denied any uprising before the uprising and appearance of Hazrat Mahdi (peace be upon him)? Did he rule out the training of the force and the formation of the force for the emergence? To answer this question, first of all, the traditions that forbid any uprising and revolution before the uprising of Qaim (peace be upon him); They have been collected and categorized into three general groups and have been criticized and analyzed by descriptive method and analysis of the theme and content of hadiths with emphasis on the teachings of ''ilm-e-rijal'' and "Dariah al-Hadith" by using available sources and texts. Among the results and findings of the current research is that on the other hand, most of these narrations have problems in terms of the document and have so-called weak documents; And on the other hand, in terms of implication, they either refer to a specific period and refer to special historical conditions, or they refer to the personality of the rebel who raised the flag of struggle with personal motives to achieve his own goals. In addition, these narrations conflict with the general instructions of Islam in encouraging fighting against oppression and jihad in the way of God and commanding good and forbidding evil, etc.; For this reason, it is never possible to conclude from these narrations the prohibition of the uprising and the movement before the uprising of Hazrat Mahdi (peace be upon him) in a general and absolute manner and condemn it; And as a result, by adhering to these traditions, it is not possible to prohibit building and training forces to fight against oppression. In fact, explaining that these narrations do not imply the prohibition of power building in the age of occultation is one of the innovations of this research.

    Keywords: Narrations, uprising, Power Building, Absence, emergence}
  • محمدعلی موحدی*، محمدحسین حشمت پور، محمدکاظم رحمان ستایش

    اگرچه با فقدان تک نگاری های مهدوی متقدم، سابقه و اصالت پاره ای از آموزه های امامی چون غیبت، با انتقادهایی روبرو شد، اما بازسازی آن آثار، می تواند بخش هایی از میراث حدیثی عصر حضور را دردسترس قرار دهد. محمد بن جمهور(154-256ق) از ملازمان امام هشتم با نگارش کتابی سترگ با عنوان الملاحم، سهم قابل اعتنایی را در ثبت و انتقال میراث حدیثی مهدویت و غیبت به نسل های بعدی داشته است. این اثر اگرچه همینک مفقود است، اما توسط دو تن از شاگردان او، به مدارس حدیثی قم و بغداد راه یافت. همین نکته فرضیه امکان بازسازی این اثر را در پی دارد. پژوهش در آثار موجود مدرسه قم و بغداد در سده چهارم، 42حدیث از این اثر سترگ را در دسترس قرار می دهد. مطالعه ی این احادیث نشان می دهد که اندیشه غیبت و آموزه های فرعی مرتبط با آن با بسامد قابل ملاحظه ای در زمان حضور امامان مورد توجه بوده است. زیرا افزون بر 5 حدیث صریح در باب غیبت و پاره ای از فرعیات آن، احادیث قابل اعتنای دیگری نیز در باب امامت گزارش شده که مجموع آنان تاکید دیگری بر غیبت صاحب الامر است. مهم ترین دستاورد متن حاضر افزون بر بازسازی یک اثر حدیثی مفقود، پاسخ گویی به شبهه ی فقدان مستندات آموزه غیبت در عصر حضور است.

    کلید واژگان: محمد بن جمهور العمی, کتاب الملاحم الکبیر, تک نگاری های مهدوی, غیبت, بازسازی آثار حدیثی}
  • مریم جلالی *

    سالیان طولانی است که آخرین امام شیعیان، مهدی موعود (عج) از نظرها غایب اند و امکان بهره گیری از آموزه های دینی از طریق ایشان به شکل معمول وجود ندارد. از طرف دیگر باید گفت که کودکان در سال های ابتدایی مدرسه، درک درستی از مباحث دینی ندارند و در فهم آن ها دچار مشکل می شوند و سبب ایجاد تصورات غلط در آن ها می شود. پژوهش کاربردی حاضر با هدف سنجش طرز تلقی دانش آموزان نسبت به مسیله غیبت و ظهور و شناخت امام زمان(عج) انجام شد و روش تحقیق و ابزار اندازه گیری به کار برده شده به ترتیب توصیفی زمینه یابی و پرسشنامه است. نتیجه پژوهش آن شد که نیمی از دانش آموزان مورد آزمایش اطلاعاتی محدود درباره شناسنامه حضرت(ارواحنا فداه) دارند و بیش از 80 درصد دانش آموزان نسبت به مسیله علل غیبت اطلاعی ندارند و یا دچار بدفهمی هستند؛ همینطور بیش از 80 درصد دانش آموزان نسبت به اتفاقات پس از ظهور آگاهی دارند که بنابر سن آنها قابل قبول است. نسبت به مسیله وظایف منتظران، شاهد آگاهی نسبی بیش از 85 درصد دانش آموزان هستیم.

    کلید واژگان: مدرسه, آموزش دینی, سنجش, مهدویت, غیبت, ظهور}
  • علی جباری*

    در باور برخی از اهل سنت، اعتقاد به وجود امام مهدی(عج) و ظهور ایشان برای مبارزه با ظلم و فساد و گسترش قسط و عدل، از عقاید اختصاصی شیعیان دوازده امامی است. حال آنکه با بررسی منابع کهن اهل سنت، این نکته روشن می شود که مهدی باوری از دیرزمان در میان اهل سنت وجود داشته و دارد و از سوی برخی عالمان طراز اول اهل سنت در این زمینه کتاب هایی نگاشته اند. ارایه نظام مند زندگانی، غیبت، ظهور و شرایط پس از آن در منابع معتبر اهل سنت، افزون بر پاسخگویی به سوالات و شبهات در موضوع مورد نظر، می تواند گامی در جهت تقویت اشتراکات و رفع اختلافات اعتقادی و مذهبی بین دو مذهب مهم شیعه و سنی باشد

    کلید واژگان: امام مهدی عج, اهل سنت, غیبت, ظهور}
  • شاهده بتول، مرضیه سادات سجادی*

    یکی از مهمترین روش های تحقیق استفاده از آیات قرآنی و روایات معصومین (ع) در اثبات یا رد فرضیه هاست. بنابر اعتقاد شیعه، امام مهدی (عج) از دیدگان پنهان است، اما در همین کره زمین زندگی می کند و مردم نیز از وجود مبارک ایشان بهره می برند. مقاله حاضر با هدف بررسی واقعیت های مهدوی و به دست آوردن پاسخ شبهات در این خصوص به روش تحلیلی، منابع تاریخی، کلامی و روایی را بررسی می کند. بنابراین، با استفاده از احادیث معصومین (ع) وجود مبارک امام مهدی (عج) در این کره خاکی به عنوان آخرین حجت الهی بررسی می شود و روش زندگی امام (عج) از حیث طبیعی و مادی بودن با دلیل اثبات شده است. حضور امام (عج) در مراسم حج، حل مشکلات علمی علما، ملاقات امام (عج) با علمای برجسته در مقاله حاضر به عنوان مصادیقی از حضور ایشان مطرح شده است. پاسخ به شبهه غیبت حضرت، توقیعات و بیانات امام (عج) در زمان غیبت از موارد دیگری است که در مقاله حاضر بررسی می شود.

    کلید واژگان: امام مهدی (عج), توقیع, غیبت, شیعه, حضور, ظهور}
  • معصومه زینب تقوی، نفیسه ایران پور*

    عقیده به منجی از گذشته در میان جوامع گوناگون وجود داشته است. یکی از اصلی ترین اعتقادات شیعه اعتقاد به امام دوازدهم یا حضرت مهدی (عج) است.اهمیت اعتقاد به حضرت مهدی (عج) و انتظار ایشان بر کسی پوشیده نیست، اما متاسفانه این اعتقاد و معارف مهدویت از مسیر اصلی خود فاصله گرفته است و دچار آسیب های فراوانی شده است. باید این آسیب ها را شناخت و خود و جامعه را از آن مصون داشت. نوشتار حاضربه روش تحلیلی-توصیفی برخی از آسیب های حوزه اعتقاد، رفتار و اجتماع را شناسایی و بررسی می کند. در حوزه آسیب های رفتاری به برداشت های غلط از انتظار، زمینه سازی ظهور با گناه، برداشت های افراطی و تفریطی از مهر و غضب امام (عج) و تطبیق اشاره می کند. استعجال و مدعیان دروغیندو موردی است که در حوزه آسیب های رفتاری و اجتماعی بررسی می شوند. در حوزه آسیب های سیاسی-اجتماعی مهدویت نیز به بی تفاوتی منتظران و عدم پیروی از نواب اشاره شده است.

    کلید واژگان: مهدویت, بحران, ظهور, آخرالزمان, غیبت}
  • سید رضی موسوی گیلانی، حسین علی جباری*
    تحقیقات شیعه شناسی خاورشناسان، عموما با اغراض و انگیزه های گوناگونی به سامان رسیده اند. برخی از آنان نگاهی پدیدار شناسانه و برخی دیگر نگاهی مغرضانه به مطالعات شیعی، به ویژه رویکردهای منجی گرایانه شیعه داشته اند. آنچه در این نوشتار بدان پرداخته شده است، تحلیل و نقد «غیبت» و «رجعت»، به عنوان یکی از ویژگی های دکترین شیعه در اندیشه های برنارد لوییس است. تاکنون تحقیق کاملی در زمینه غیبت و رجعت در شیعه از دیدگاه لوییس صورت نپذیرفته است. روش به کار رفته در این مقاله، تحلیلی - انتقادی، براساس منابع مکتوب و گرایش های سیاسی برنارد لوییس است. شخصیت لوییس و سیر پیدایش و نیز تطور غیبت و رجعت در شیعه (به عنوان دو راهبرد اساسی شیعه در اندیشه لوییس)، از منظر روش شناسی و تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفته که این نکته در اندیشه لوییس مستعد نقدهای فراوانی است.
    کلید واژگان: شیعه, راهبرد شیعه, غیبت, رجعت, برنارد لوئیس}
    Seyyed Razi Mousavi Gilani, Hussein-Ali Jabbari *
    Shiite studies of the Orientalists are generally organized for a variety of purposes and motives. Some of them have a phenomenal view and others have a biased view towards Shiite studies, especially toward Shiite saviorist approaches. What is covered in this article is the analysis and critique of “absence” and “return” as one of the characteristics of Shiite doctrine in the thoughts of Bernard Lewis. So far, no complete research has been carried out on the issue of absence and return in Shia from Lewis’s point of view. The method used in this paper is analytical-critical, and based on the written sources and political tendencies of Bernard Lewis. Lewis’s character and the process of appearance and evolution of absence and return in Shia (as the two basic strategies in Lewis’s thought), have been studies from the perspective of methodology and content analysis, which is prone to much criticism in Lewis’s thought.
    Keywords: Shia, Shia strategy, Absence, return, Bernard Lewis}
  • محمدرضا جواهری*

    «ارتباط» با امام مهدی4 و «تسلیم» دو رکن در موضوع مهدویت است. در این تحقیق ، مفهوم و مصداق  جمله «رابطوا»  از آیه 200 سوره بقره و جمله «بقیه الله» از آیه 86 سوره هود،  با استناد به احادیث تفسیری به روش توصیفی تحلیلی تبیین می‌گردد. مسئله تحقیق چگونگی ارتباط با ولی‌عصر7 از راه تسلیم در عصر غیبت و حضور است. تفسیراثری «رابطوا» و «بقیه الله» نسبت آنها با هم  هدف این پژوهش است. تاکنون چنین پژوهشی قرآنی و حدیثی در ارتباط با این دو مسئله مهم از اجزاء اصل مهدویت اسلامی انجام نشده است. کشف منظور از «رابطوا» و «بقیه الله» در قرآن و چگونگی تسلیم بر امام مهدی7 با تعریف اهل‌بیت: نوآوری این تحقیق است. با بررسی واژگانی و مطالعات آیه‌شناسی به کمک سنت روشن شد  منظور از رابطوا در سوره آل عمران امروز  پیوند و ارتباط با امام منتظر7 و مقصود از «بقیه الله» در سوره هود نیز امام مهدی7 است و متن تسلیم ماثور به قایم آل محمد6 در هر دو مقطع تاریخی، در عصر غیبت و در عصر ظهور «السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه» می‌باشد. قابل ذکر است سلام‌های دیگری نیز برای ارتباط با امام مهدی7 وجود دارد که باید در منابع مرتبط جستجو کرد.

    کلید واژگان: امام مهدی(ع), قرآن, حدیث, رابطوا, بقیه الله, تسلیم, غیبت, ظهور}
    Mohammad Reza Javaheri*

    "Relationship" with Imam Mahdi (a) and "Greeting" are two pillars in the subject of Mahdaviat. In this research, the meaning and application of the sentence "Rabeto" from verse 200 of Surah Al-Baqarah and the sentence "Baqiyatullah" from verse 86 of Surah Hood are explained by referring to interpretive hadiths in a descriptive-analytical method. The issue of research is how to Relationship with the Guardian of the Age (PBUH) through "Greeting" in the age of absence and presence. The purpose of this research is traditional commentary of "Rabeto" and "Baqiyatullah" in relation to each other. Till now, no such Qur'anic and traditional research has been conducted in connection with these two important issues of components of the principle of Islamic Mahdaviat. The discovery of the meaning of "Rabeto" and "the rest of God" in the Qur'an and how to "Greeting "to Imam Mahdi (as) by defining the Ahl al-Bayt (as) is the Innovation of this research. By examining the lexicon and verse studies with the help of tradition, it became clear that the meaning of "Rabeto" in Surah Al-Imran today is the connection and Relationship with Imam Montazer (as) and the meaning of "the rest of God" in Surah Hood is also Imam Mahdi (as). And the text which narrated for greeting to Qaeme Ale-Muhammad (PBUH) in both historical periods, in the era of absence and in the era of Appearance, is "Peace be upon you oh the rest of God on earth". It is worth mentioning that there are other greetings to relationship with Imam Mahdi (as) that should be searched in related sources.

    Keywords: Imam Mahdi (as), Quran, Hadith, Rabatwa, Baqiyatullah, Surrender, Absence. Appearance}
  • زینب ریاحی، سیدوحید کاشانی

    اعتقاد به‌وجود منجی و موعود آخرالزمان در میان ادیان الهی جایگاه ویژه‌ای دارد. اعتقاد به مهدی موعود در فرقه‌ وهابیت که سابقه انکار برخی از مفاهیم اصیل دینی را دارد و از سوی دیگر، رویکرد حدیث‌گرایانه، اهمیت موضوع را دو چندان می‌سازد. نوشتار حاضر به روش تحقیق کتاب خانه‌ای و با رویکرد تحلیلی _ انتقادی، به بررسی نگرش اعتقادی وهابیت به مسئله مهدویت می‌پردازد.
    در این پژوهش سعی می‌شود تا ایراداتی که بر عقاید وهابیون مانند، نسب و تولد حضرت، فلسفه غیبت و طول عمر حضرت وارد است، طبق اسناد و کتب اهل سنت و احادیث متواتر، مورد نقد و بررسی قرار گیرد و رد ادعای وهابیون ثابت شود. هدف ما بیان نظر وهابیت است هرچند ممکن است در برخی موارد با مذاهب دیگر مشترک باشد.

    کلید واژگان: : سلفیه, مهدویت, ولادت, نسب, غیبت}
    Zeinab Rihahi, Sayed Vahid Kashani

    The Mahadaviyyat or coming the last savior has a significant importance in Monotheistic Religions. The Wahhabism also believe in Mahdi and his descending from the sky in the end of this world. What makes this issue so important is that all the reasoning is based on Hadiths or narration. In this essay, with a descriptive and analytic method, the Wahabi views on this Islamic doctrine will be criticized. There are so many problems in Wahabism interpretation from Mahdaviyyat. Some of them are as the following: the birth and descent of Mahdi, the philosophy of his absence and the his longevity. In this essay, these problems will be criticized.

    Keywords: Salafism, Mahdavihhat, Birth, Descent, Absence}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال