به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « نهی از منکر » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «نهی از منکر» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدعلی پرغو *، مرتضی امیری مینق

    برای دستیابی به روایتی معتبر و اصیل در مورد تاریخ عاشورا از قول کسانی که هم عصر یا نزدیک به آن زمان بوده اند همواره ذهن علاقه مندان و پژوهشگران تاریخ را به خود مشغول کرده است. با توجه به خطبه ها و نامه ها و...، می توان این نکته را دریافت که برخلاف عقیده برخی، حرکت ایشان نه سر باطنی داشت تا عموم مردم از درک آن عاجز باشند و نه برای شهادت طلبی بوده است بلکه ایشان برای احیای بزرگ ترین معروف که همان خلافت اهل بیت (ع) و برای مبارزه با بزرگ ترین منکر که حکومت افرادی چون یزید است، قیام خود را شروع کردند. قطعا اگر کوفیان به عهد خود پایبند بودند، قیام امام حسین (ع) منجر به تشکیل حکومت می شد ولی با توجه به شرایط حاکم بر جامعه که سنت های اسلامی به شدت دگرگون شده بود و سکوت و مبارزه پنهانی فایده ای نداشت، چه مردم کوفه از ایشان دعوت می کردند و چه نمی کردند، حضرت با یزید بیعت نمی کرد و این عدم بیعت قطعا مورد رضایت حکومت یزید نبود لذا راهی غیر از بیعت یا شهادت وجود نداشت.

    کلید واژگان: خلافت, تفرقه, بیعت, امر به معروف, نهی از منکر}
    Muhammad-Ali Parghou *, Morteza Amiri Minaq

    To get a vivid view of an event, it is often recommended to refer to the works whose authors were contemporary with it. Searching in the earliest works that record Imam al-Husayn's movement prove that his sublime aims were higher by far than simply treading a mystical path or following a martyrdom-only route. Whether or not the Kufans had invited him, he would never recognize Yazid: there was no other choice but martyrdom for the sake of safeguarding Islam.

    Keywords: Caliphate, Recognition, Imam Al-Husayn, Ashura, Karbala}
  • مهدی جعفری هرندی، احمد رضوانی مفرد*

    اقامه امربه معروف و نهی از منکر با هدف محوری اصلاح و تربیت، از سوی شارع مقدس به عنوان تکلیفی همگانی معرفی شده است و نظر به رابطه تنگاتنگ اصلاح و تربیت با ارزش های اخلاقی، یکی از عوامل تاثیرگذار در این زمینه، بهره گیری از فضایل اخلاقی و توجه ویژه به گزاره های «تغافل» و «تجسس» است. لکن چگونگی به کارگیری آنها مساله ای مهم به نظر می رسد. چرا که ممکن است مکلف با رویکردی افراطی و یا تفریطی و توجیه اداء تکلیف شرعی دچار انحرافاتی همچون «تجسس های نابجا»، «تجاوز به حریم خصوصی» «غفلت و بی تفاوتی» و «لجام گسیختگی اخلاقی» شود. مسیله اصلی این پژوهش، تبیین حد و مرز اعتدالی تغافل و تجسس در اجرای امربه معروف و نهی از منکر نسبت به دو حوزه «مردم» و «حکومت» با محوریت کلام و سیره امیرالمومنین (ع) می باشد که با روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از تجزیه وتحلیل داده ها و رویکردی کاربردی اقدام به معرفی حد اعتدال شرعی، اخلاقی و تبیین مبانی نظری آن می نماید بدین صورت که در امور باطنی مردم و خطاهای جزییه و سهوی کارگزاران، حکم به تغافل و عدم جواز تجسس و جهت حفظ کیان، امنیت، عموم جامعه و مراقبت از تحرکات نظامی دشمنان بیگانه و توطیه مخالفان و معاندان داخلی و جاسوسان، و آگاهی از نیازها، مشکلات مردم، حکم به جواز تجسس و عدم تغافل می نماید تا جامعه و حکومت از آثار و نتایج آن همچون معرفت نسبت به حد اعتدالی تغافل و تجسس در امور شخصی و باطنی مردم و همچنین دستگاه حاکمیتی و مصادیق آن بهره مند شوند.

    کلید واژگان: امربه معروف, نهی از منکر, تغافل, تجسس}
    Mahdi Jafari Harandi, Ahmad Rezvanimofrad *

    Establishing what is good and forbidding what is bad with the central goal of reform and education has been introduced by the Holy Shariah as a universal duty, and considering the close relationship of reform and education with moral values, one of the influential factors in this field, is to pay special attention to the statement "Tagafel" and "Surveillance". But how to use them seems to be an important issue because it is possible that the obligee may suffer deviations such as "improper investigations", "violation of privacy", "negligence and indifference" and "moral unrest".    The main goal of the present study is to explain the limits and boundaries of moderation in neglecting and investigating in the implementation of what is good and forbidding what is evil in relation to the two domains of "people" and "government" with a focus on the words and life of Amir al-Mominin (AS. The study was carried out using the analytical descriptive method and a practical approach to introduce the extent of religious and moral moderation and explains its theoretical foundations in such a way that in the internal affairs of people and the inadvertent errors of authorities, the decision is to ignore, but in order to preserve the organization, security, and the public, he spying becomes permissible and non-ignorable, so that the society and the government can benefit from its effects, such as knowledge about the need to practice moderation in  ignoring or spying on people’s personal affairs and the authorities.

    Keywords: enjoining good, forbidding evil, ignoring, spying, suspicion}
  • مهدی منتظر قائم*

    این مقاله در مورد «ادله روایی مشروعیت امر و نهی مردم به حاکمان» است. امر و نهی حاکمان به مردم به شکل قانون درمی آید و امر و نهی مردم به حاکمان، اغلب در قالب انتقاد و اعتراض خود را نشان می دهد. تاثیر زیاد این امر و نهی در جامعه ضرورت پاسخ مستدل به سوال از «ادله مشروعیت امر و نهی مردم به حاکمان» را افزایش می دهد. با نگاه درون دینی و به روش توصیفی-تحلیلی، دست کم با استناد به ده دلیل روایی می توان اثبات کرد که مردم حق دارند حاکمان را امر به معروف و نهی از منکر کنند؛ از جمله: لزوم نترسیدن مردم از امر و نهی به حاکمان، مذمت ترک نهی از جور حاکمان، لزوم مخالفت عالمان با بدعت های حاکمان، تشویق مردم به مطالبه گری از حاکمان، فضیلت بیان حق و عدل در برابر حاکم، انگیزه حرکت امام حسین% و سیره معصومان. در این باره ادله معارضی هم هست؛ ولی با بررسی آن ها می توان به این نتیجه رسید که: ادله متعارض قابل جمع هستند و اگر امر و نهی به حاکمان با شرایط خودش انجام شود مشروع است و کسی نمی تواند با استناد به ادله دینی این حق را از مردم بگیرد.

    کلید واژگان: امر به معروف, نهی از منکر, امر به حاکم, نهی از جور حاکم, انتقاد از حکومت, حقوق عمومی, مشروعیت}
    Mehdi Montazar Ghaem*

    This article is about the "narrative arguments of the legitimacy of the command and prohibition of the people to the rulers". The commands and prohibitions of the rulers to the people become laws, and people's commands and prohibitions to the rulers often show themselves in the form of criticism and protest. The great influence of this command and prohibition in the society increases the necessity of a reasoned answer to the question of "the argument of the legitimacy of the command and prohibition of the people to the rulers". With an intra-religious view and descriptive-analytical method, at least by citing ten narrative reasons, it can be proved that the people have the right to command the rulers to do what is good and forbid what is bad; including: the necessity for the people not to be afraid of commanding and forbidding the rulers, condemning abandoning the prohibition of the rulers from oppressing, the necessity for the scholars to oppose the heresies of the rulers, encouraging the people to make demands from the rulers, the virtue of expressing truth and justice before the ruler, and the motive behind the movement of Imam Hussain (as) and the lives of the infallible Imams (as). There are conflicting arguments about this; but by examining them, we can come to the conclusion that: conflicting arguments can be combined, and if commands and prohibitions are given to the rulers on their own terms, it is legitimate and no one can take away this right from the people based on religious arguments.

    Keywords: Enjoining the Good, Forbidding the Evil, Commanding the Ruler, Forbidding the Ruler from Oppressing, Criticizing the Government, Public Rights, Legitimacy}
  • محمدکاظم کریمی*
    اسلام بر پاره ای آموزه ها و معارف استوار است که رشد و سعادت جامعه انسانی در گرو تبعیت و به کارگیری آنها در زیست فردی و اجتماعی است؛ کسب شناخت درست در برابر این آموزه ها و جهد کافی برای عمل به آنها در چارچوب قوانین شریعت، برای همه پیروان و مکلفان امری ضروری است. یکی از آموزه های اسلام که قرآن کریم نیز با تاکید و تصریح بدان گوشزد کرده است، آموزه «امربه معروف و نهی از منکر» است، «ولتکن منکم امه یدعون إلی الخیر و یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر و اولیک هم المفلحون»:[1] باید گروهی از شما مردم را به خیر دعوت کنند و امر به معروف و نهی از منکر کنند، اینان رستگاران اند. بر اساس مفاد آیات و روایات، امر به معروف و نهی از منکر نه پدیده ای فردی، بلکه اجتماعی و سبب صلاح و رستگاری همه امت اسلامی است.
    [1]. آل عمران: 104.
    کلید واژگان: امر به معروف, نهی از منکر, امت اسلامی}
  • مجتبی الهی خراسانی، حسین الهی پارسا، علی ثناگو

    تخریب گرایی (وندالیسم) پدیده شومی در جوامع بشری است که آثار سوء روحی_ روانی، اقتصادی و فرهنگی را به دنبال دارد که به سبب ابعاد گسترده آن در جامعه و همچنین ذی نفع بودن مردم در اموال عمومی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از سوی دیگر نهی از منکر مهمترین فرمان اسلامی در مواجهه با خاطیان در حوزه مسیولیت همگانی مسلمانان است. در این پژوهش با روش تحلیلی_ توصیفی، ظرفیت فریضه نهی از منکر را در مقابله با اقدامات تخریبی و کاستن کارکردهای فضاهای عمومی توسط وندال ها تبیین می شود. این تحقیق نشان می دهد با توجه به گستره وسیع نهی ازمنکر و انطباق مفهوم منکر بر وندالیسم از حیث اجتماعی و اقتصادی، احساس مسوولیت همگانی را در قالب نظارت عمومی و در چارچوب مراتب مختلف نهی از منکر به صورت قلبی، زبانی توسط عموم شهروندان و بخش قهری توسط قوای حاکم، به دنبال دارد.

    کلید واژگان: وندالیسم, تخریب شهری, مسئولیت همگانی, نهی از منکر, فقه شهر}
    Mojtaba Elahi khorasani, Hossein Elahi parsa, Ali Sanagoo

    Vandalism is an evil phenomenon in human societies that causes psycho-mental, economic, and cultural ill effects, which is of particular importance due to its widespread dimensions in society and the people’s share in public properties. On the other hand, forbidding evil is the most important Islamic command to deal with wrongdoers concerning public​​ responsibility of Muslims. In this research, the author explains, with an analytical-descriptive method, the capacity of the religious duty of forbidding evil in dealing with destructive actions and reducing the functions of public spaces by vandals. The outcomes of this research indicate that with respect to the wide expanse of the forbidding evil, the adaptation of the concept of evil to vandalism in social and economic terms, involves public responsibility in a public supervision format and within the framework of different levels of forbidding evil in a heartfelt and verbal form by the general citizens and a coercive form by the ruling powers.

    Keywords: vandalism, urban destruction, public responsibility, forbidding evil, urban jurisprudence}
  • مرضیه بلخاری قهی*، محمدرضا شاهرودی، محمد صافحیان

    از مهم ترین فریضه های اسلام، امربه معروف و نهی از منکر است،که در قرآن و احادیث توجه ویژه ای به ان شده است. از آنجاکه امام حسین (ع) هدف قیام خود را این فریضه اعلام کردند، پژوهش های صورت گرفته روی سخنان ایشان متمرکز بر عاشورا بوده است از همین رو پرداختن به شیوه های تربیت اجتماعی در سخنانشان در این امر، مهم است. و چون نوه پیامبر (ص) و صحابه ایشان بوده، پژوهش در احادیثشان درمنابع اهل سنت ، جایگاه فعالیتشان تا قبل از عاشورا را برجسته تر می کند. از همین رو مسیله این مقاله بررسی شیوه تربیت اجتماعی ایشان دراین امراست. تحقیقات نشان می دهد که ایشان روایاتی را ابتدا نقل و سعی کرده اند سیره علمی و گفتاری پیامبر (ص) و امام علی (ع) را مطرح و از این طریق به ترویج این فریضه پرداخته اند. واز شیوه های مختلفی چون وضع قانون، نظارت بر اجرای ان، تشویق و ترغیب، تبشیر و انذار، ، تحریک عواطف توبیخی، درترویج ان ،پرداخته اند.

    کلید واژگان: امام حسین(ع), امربه معروف, نهی از منکر, منابع اهل سنت, احادیث اخلاقی}
    Marziyeh Bolkhari Ghahi *, MohammadReza Shahroodi, Mohammad Safehian

    A fundamental obligation of Islam is enjoining good and forbidding evil, and in Holy Qur'an and hadiths of Imams, special attention is paid to it. Since Imam Hussain’s goal of uprising was to enjoin good and forbid evil, the literature has mainly focused on his words within Ashura. Therefore, probing into methods of social education in Imam Hussain’s narrations regarding enjoining good and forbidding evil is significant. Moreover, since he was among descendants of Holy Prophet and his companions, conducting research on Imam Hussain’s hadiths highlights importance of his endeavors before Ashura. Therefore, the present study delves into methods of social education in Imam Hussain’s narrations in enjoining good and forbidding evil in Sunni sources. The findings revealed that Imam Hussain narrated a number of hadiths from himself and attempted to promote scientific and verbal conduct of Prophet and Imam Ali, to promote good and prevent evil in society. Imam Hussain took various approaches such as law-making, monitoring right implementation of law, proper ways of encouragement and persuasion, preaching and advising, appropriate means of proclaiming good news and bearing bad news, and different ways of provoking emotions and admonishing, to enjoin good and forbid evil in society.

    Keywords: Imam Hussain (as), Enjoining the Good, Forbidding the evil, Sunni sources, Socio-political Hadiths}
  • محمدسجاد خسروآبادی *

    رسانه‌ها در جامعه اسلامی در قبال مسیولیت اجتماعی خود وظیفه استفاده از این فرآیند در تولید برنامه‌هایشان را دارند. در این راستا رسانه ملی با توجه به امکانات فنی و هنری موجود در کشور، تلاش‌هایی را در زمینه تولید انواع برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی برای اجرای فرآیند امر به معروف و نهی از منکر انجام داده است. نقش امر و نهی دینی به عنوان موثرترین مکانیزم اجرایی در تغییر و تحول جامعه، امری واضح و پر رنگ می‌باشد که می‌تواند الگوی کاملی برای اصلاحات به معنای واقعی کلمه در زندگی فردی و اجتماعی ارایه کند. اصلاح جامعه تنها با رعایت حق محوری، قانونمندی، صداقت و درستکاری، نگرش فرا مذهبی، عدالت اجتماعی و شرایط و ضوابط آن، در پرتو نظارت و کنترل مستمر فریضه امر و نهی، در همه ابعاد فرهنگی، دینی، سیاسی، حقوقی و... امکان‌پذیر می‌باشد. سازمان صدا و سیما می‌بایست در زمینه رشد و تعالی جامعه به وسیله اجرای فرآیند امر به معروف و نهی از منکر، جریان‌سازی کند و مجموعه برنامه‌هایی را در قالب‌های گوناگون تولید نماید. بنابراین رسانه‌ های ملی و جمعی، یکی از ارکان مهم و مورد نیاز در پیشبرد اهداف اصلاحی امر و نهی در نظامات اجتماعی می‌باشد. در خدمت قرار گرفتن رسانه‌ها و به کارگیری آن‌ها در جهت اوامر و نواهی دینی، با تولید برنامه‌های شنیداری و دیداری در همه ابعاد اجتماع، می‌تواند زمینه اصلاحات اساسی و نرم تدریجی را در پروسه زمانی معین، بر طبق اهداف مورد نظر اسلام و معیارهای دینی به وجود آورد.

    کلید واژگان: رسانه, امر به معروف, نهی از منکر, اجتماع, نظارت}
  • رمضان موسوی، یاسین کمالوندی

     امر به معروف و نهی از منکر در اسلام و سایر ادیان از جایگاهی بس رفیع وبلند برخوردار است، زیرا اساس نبوت پیامبران الهی بر امر به معروف و نهی از منکر بنا نهاده شده است. اگر این دو وظیفه از برنامه انبیاء برداشته شود نبوت تعطیل میگردد. انگیزه بعثت همه انبیاء تزکیه و تهذیب نفوس انسانها بوده و این مهم در پرتو امر به معروف و نهی از منکر حاصل می شود.در اسلام نیز این فریضه از جمله واجبات مهم است که اجرا یا اجرا نکردن آن تاثیر عمیق و گستردهای بر تمام ابعاد جامعه دارد. این فریضه در اسلام،دارای شروط و مراتبی است. هدف شارع از جعل این مهم، تحقق معروف و زدودن منکر است. بنابراین، بر هریک از افراد، اعم از دولت و ملت، لازم است برای تحقق این امر، با توجه به شرایط و مراتب آن، تدابیر و اقدامات لازم را اعمال کنند.در حقیقت جامعه سالم، جامعه ای است که در آن زمینه رشد و تعالی به سوی تعالی مطلق فراهم است و یکی از این زمینه ها وجود فضای پاک و عاری از آلودگی هاست که با نظارت همگانی درست و اجرای اصل امر به معروف و نهی از منکر تحقق خواهد یافت. نهادینه شدنامر به معروف و نهی از منکر، سعادت و سلامت جامعه را در تمامی ابعاد آن موجب می شود.نوع روش تحقیق در این مقاله، توصیفی–تحلیلی و بر مبنای مطالعات کتابخانه ای است.

    کلید واژگان: امر به معروف, نهی از منکر, اسلام, حکومت اسلامی, قرآن کریم}
  • سیده فاطمه حسینی میرصفی*، سیدعبدالله دانشی

    «مهدویت» به عنوان آموزه مهم و مورد اجماع فرقه‌های اسلامی، دارای تعریف و تبیین‌‌های متنوعی است. «زیدیه» به عنوان فرقه چهار امامی؛ تحقق «حکومت عدل و نفی ظلم» را محور و معیار دیگر عقاید خود قرار داده و تمام امور را دایر مدار این مسئله عنوان کرده‌اند. هرچند در تحلیل و گفتارهای سران و متفکران زیدیه از امامت، نص و نصب الاهی سخن به میان آمده و حتی به صورت فرعی و تبعی از روایات خاص مربوط به امام مهدی؟عج؟ بهره گرفته شده است؛ آن چه اصالت دارد، نفی ظلم و ستم و قیام برای تحقق آن است که خلیفه‌‌ای از اهل بیت؟عهم؟ به صورت عام و نه معین آن را تحقق می‌‌بخشید. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی، متون و گفتارهای «زیدیه» را بررسی و چگونگی بهره برداری زیدیه را از مفاهیم مهدوی، اعم از شخص امام، خلافت، برنامه‌‌ها و علایم ظهور به‌منظور ایجاد «جامعه عدل» بازخوانی می‌کند. یافته‌‌های مهم این تحقیق عبارتند از: محوریت قیام و امر به معروف و نهی از منکر در ساختار معرفتی امامت زیدیه و معیار قرار دادن آن در شناخت امام.

    کلید واژگان: زیدیه, حکومت عدل, امام مهدی, قیام, جهاد, امر به معروف, نهی از منکر}
    Seyyedeh Fatemeh Husseini Mir-Safi, Seyyed Abdollah Daneshi

    "Mahdism" as an important doctrine and under the consensus of Islamic sects has various definitions and explanations. "Zaydiyya" as a sect with four Imams have made the realization of the "rule of justice and the denial of oppression" the axis and criterion of their other beliefs, and have stated that all matters revolve around this issue. Although in the analysis and speeches of the Zaydi leaders and thinkers, the Imamate, the divine text and designation have been mentioned, and they have benefited from the specific narrations related to Imam Mahdi (may God hasten his appearance) in a subordinate and following form, what is original is the denial of oppression and uprising to realize what a caliph from the Ahl al-Bayt (as) in general and not in a specific way make it be realized. This article examines the texts and speeches of "Zaydiyya" with a descriptive-analytical method and reviews how Zaydiyya uses the Mahdavi concepts, including the person of the Imam, caliphate, plans and signs of appearance in order to create a "society of justice". The important findings of this research are: the centrality of uprising and enjoining the good and forbidding the evil in the epistemological structure of the Zaydi Imamate and placing it as a criterion in recognizing the Imam.

    Keywords: Zaydiyyah, rule of justice, Imam Mahdi, uprising, jihad, enjoining the good, forbidding the evil}
  • فیروز اصلانی

    یکی از آموزه‌هایی که قرآن کریم مردم را به آن فراخوانده است امر به معروف و نهی از منکر است. این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی و با مراجعه به آراء مفسران قرآن در پی آن است که جهان‌شمولی امر به معروف و نهی از منکر و نیز آثارجهانی آن را مورد بررسی قرار دهد. سوال اصلی پژوهش این است که آیا امر به معروف و نهی از منکر و آثار آن تنها شامل امت اسلامی می باشد یا در تمام ادیان جریان دارد.
    یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد که این اصل، ریشه در فطرت انسان‌ها دارد و در میان اقوام گذشته و ادیان پیش ‌از اسلام نیز وجود داشته‌است مانند: مذمت امت‌های گذشته، نفرین حضرت داود و عیسی (ع)، و مذمت قرآن نسبت به احبار و رهبان اهل کتاب، توصیه لقمان به فرزندش در عمل به این اصل.
    هم‌چنین اطلاق آیاتی که با خطاب «ای انسان» به این فریضه فراخوانده است جهان‌شمولی آن را نشان می‌دهد.
    عمل به این اصل و ترک آن برخی پیامدهایی فراگیر و جهان شمول دارد. به‌عنوان مثال: «تعالی جامعه»، «نجات از عذاب عمومی الاهی» و «نجات از خسران حتمی». همان‌طور که «دچار شدن به لعنت خدا و انبیاء»، «عذاب سخت جهنم» و «شریک‌بودن در جرم مجرمان»، ازجمله آثار عمومی ترک این واجب الاهی است.

    کلید واژگان: قرآن, تفسیر, جهان شمولی, امر به معروف, نهی از منکر}
    Fearouz Aslani

    One of the teachings that the Holy Quran has called people to order to good deeds and forbidding the evil ones. this article, with a descriptive-analytical method and referring to the opinions of the commentators of the Qur'an, seeks the universality of order to good deeds and forbidding the evil ones and examine its global implication. The main question of the research is: whether the order to good deeds and forbidding the evil ones and its effects are universal or not?
    The findings of the present study showed that this principle is rooted in human nature. And it has existed among the past tribes and pre-Islamic religions, such as: The condemnation of the previous nations, the curse of Prophets David and Jesus (pbuh), and the condemnation of the Qur'an towards the monks and monks of the People of the Book, Loqman advised his son to practice this principle. Also, the application of the verses that have been called to this duty by “human being” (Nas) shows its universality. Practicing this principle and abandoning it has some pervasive and universal consequences; For example: "the exaltation of society", "salvation from the general divine torment" and "salvation from certain losses". As "suffering from the curse of God and the prophets", "severe punishment of hell" and "sharing in the crime of criminals", are among the general effects of leaving this divine obligation.

    Keywords: Quran, commentary, universality, order to good deeds, forbidding the evil deeds}
  • عبدالحسین رضایی راد*
    امر به معروف و نهی از منکر دو اصل بنیادی از اصول اجتماعی اسلام است و در علوم اجتماعی نیز با عناوینی چون «کنترل اجتماعی»، «نظارت اجتماعی»، «نظارت همگان» و «ضمانت اجرای قانون» مورد توجه و تاکید قرار گرفته اند. اما با این وجود دیده می شود که بعضا بر ضرورت اجرای آنها و امکان آن خورده هایی گرفته می شود و ادعا می شود که مبانی عقلی و انسان شناختی این دو اصل دارای ضعف است. این مقاله با هدف ترویج و استحکام فرهنگ مسئولیت پذیری و مطالبه گری اجتماعی و رفع شبهات و ارد شده، با روش تحلیلی و استدلالی می کوشد ضرورت اجرای این دو اصل و امکان اجرای آنها را با دلایل عقلی و جامعه شناسانه به اثبات برساند و با دلایلی چون «اجماع عقلای جهان»، «ضرورت اجرای قانون» و«لزوم حفظ حدود آزادی» نشان دهد که این دو اصل مطابق سیره عقلای جهان امر مقبول و پذیرفته شده است و عناوین و روش های متفاوت مورد اجراست.
    کلید واژگان: امر به معروف, نهی از منکر, نظارت, ضمانت اجرا, آزادی, عقل}
    Abdolhosseyn Rezei Rad *
    In this article, due to the drawbacks that need to be made known in today's societies that have a variety of beliefs and desires, there are rational and philosophical and sociological reasons that can confirm the necessity of implementing these two hypotheses and make them as principles Metaphorical and transnational, and the critiques that have been entered into them are being answered using the indisputable rational and sociological and legal principles.The reasons for this are briefly summarized as follows: the need for sustainable security and public order, the world's consensus, the enforcement of law, the preservation of the limits of freedom, and finally, prove that the imperative to the famous necessity is inevitable and accepted in various societies, and It is executed with different names and is the only difference in how it is executed and the famous and the negative definitions.hhh hhhhh hhhh hhhh hhhh h h
    Keywords: Famous, denial, Supervision, Guarantee, freedom}
  • عذرا مرادی

    امر به معروف و نهی از منکر به ‏مثابه بخشی از فرآیند تربیت، از روش‏های کلیدی اصلاح اندیشه و رفتار است که نقشی بی‏بدیل در تهذیب اخلاق، سالم سازی فرد و جامعه و تامین امنیت اجتماعی دارد.
    مسئولیت دعوت به خوبی‏ ها و پرهیزدادن از کار زشت و نادرست، متوجه همگان است. در این میان نخبگان فکری و فرهنگی جامعه، به دلیل برخورداری از بصیرت، داشتن نقش الگویی و توانایی برجسته در تاثیرگذاری، جایگاهی ویژه در احیای ارزش ها و جلوگیری از سقوط جامعه به سوی زشتی ها و ناهنجاری‏ ها دارند.
    استاد طاهایی الگویی برجسته از این دست برای زنان بلکه تمام افراد جامعه بود که با اخلاصی کم ‏نظیر و همتی والا، تحولی در عرصه ارشاد بانوان و جوانان و نهادینه‏ سازی ارزش‏ها پدید آورد. سبک ارشاد و امر به معروف و نهی از منکر ایشان بر روش‏ های مستدل و روزآمد و بر ظرفیت ‏ها و نیازهای دوران معاصر انطباق داشت. در این نوشتار به تبیین مهم ترین روش ‏های عملیاتی شده ایشان در امر به معروف و نهی از منکر می‏پردازیم.

    کلید واژگان: استاد طاهایی, امر به معروف, نهی از منکر, روش‏های امر به معروف}
    Azra Moradi

    Promotion of virtue and prevention of vice is like a part of education process and one of key methods of improvement of thought and behavior that has important role in moral edification and individual purification and provision of social security. The calling out to appropriate acts and avoiding inappropriate acts is everyone’s responsibility. Meanwhile, the intellectual and cultural elites of society for having insight, role models and outstanding ability to influence others have special place in reviving values and preventing society from collapse into ugliness and anomalies. Professor Tahaee was an outstanding role for women and for all people of this society that with her incomparable sincerity and remarkable effort, made transformation in women and young people’s guidance and created institutionalization of values. The method of her guidance and promotion of virtue and prevention of vice were adapted to reasonable and updated methods, capacities and necessities of contemporary era. In this paper, her most important operational methods in promotion of virtue and prevention of vice have been explained.

    Keywords: Professor Tahaee, promotion of virtue, prevention of vice, methods of promotion of virtue}
  • عبدالحسین رضایی راد
    «کنترل اجتماعی» و «نظارت اجتماعی» از ضرورت های هر جامعه برای حفظ انسجام جامعه و محافظت از هنجارهای اجتماعی است که در تعالیم دینی نیز تحت عنوان «امر به معروف» و «نهی از منکر» مورد پذیرش و تاکید قرار گرفته است و در فقه اسلامی به عنوان واجب کفایی مورد پذیرش بسیاری از محققان و عالمان قرار گرفته است؛ با این وجود، بسیاری از محققان کوشیده اند برخی از مراحل این دو فریضه را وظیفه ای همگانی مطرح کنند و عموم مردم را موظف به انجام آن نمایند.
    این مقاله بدون ورود به ادله ی فقهی، می کوشد با نگاهی به شواهد تاریخی و تجربیات اجرای این دو فریضه، پیامدهای اجتماعی همگانی شدن آن ها را در سه عنوان زیر بررسی نماید:1. شیوع سطحی نگری و عوام زدگی 2. بی نظمی و اختلال نظام 3. محدد شدن دایره ی تاثیر.

    کلید واژگان: امر به معروف, نهی از منکر, عوام زدگی, اختلال نظام}
    Abdul Hussein Rezaei Rad
    "Social control" and "social supervision" are the necessity for every society to maintain community cohesion and protect social norms. They are also accepted and emphasized in the religious teachings as "enjoining what is right" and "forbidding evil", and in Islamic jurisprudence, they have been accepted by many scholars as a collective duty. Nevertheless, many scholars have tried to introduce some of the stages of these two duties as a public obligation and make the public obligated to do them.
    This article, without entering into the jurisprudential evidence, tries to examine the social consequences of their becoming public in the following three titles, by looking at the historical evidence and experiences of the implementation of these two obligations:1. the prevalence of superficiality and populism; 2. disorder and disruption in the system 3. the limitation to the impact circle.
    Keywords: enjoining what is right, forbidding evil, populism, system disruption}
  • اصغر عابدزاده *
    انسان همواره به دنبال تمدن و مدنیت بوده، هرچند در برخی از زمان ها ره به جایی نبرده است این نیاز فطری بشر است که جامعه ایده آل و منطقی داشته باشد و در مدینه فاضله به حیات چند روزه خود ادامه دهد. اولین چیزی که ضامن بقای جامعه ایده آل است قانون است به عبارت دیگر قانون صحیح اولین سنگ بنای جامعه برین به حساب می آید. خدای متعال قانونی را بر بشر ارزانی داشته که عموم شمول است و سعادت همگان را تضمین می نماید. با توجه به آیات و روایات فطرت آدمی به گونه ای است که میل به کارهای خیر داشته و از اعمال زشت تنفر دارد، اما عواملی باعث سرکوبی امیال فطری آدمی شده و او را از مسیر اصلی بازمی دارد. ضعف اعتقادات، مسائل تربیتی، مسائل اقتصادی و سیاست حاکمیت از جمله مسائلی هستند که به عنوان آسیب اجرای امر به معروف و نهی از منکر قابل ذکرند و در صورت عدم سوق آن ها به جوانب مثبت موجب تعطیلی امر به معروف و نهی از منکر شده و آثار منفی آن متوجه فرد و جامعه خواهد شد. در این مقاله ما قصد داریم با گردآوری اطلاعات با روش کتابخانه ای با متد توصیفی- تحلیلی امر به معروف و نهی از منکر را در عصر حاضر مورد بررسی قرار دهیم.
    کلید واژگان: قرآن, احادیث, امر به معروف, نهی از منکر, عصر حاضر}
  • حسین بستان نجفی*

    یکی از محورهای مهم مباحث امر به معروف و نهی از منکر، بحث مراتب امر و نهی است. این مقاله با توجه به وجود پاره ای ابهامات در این بحث کوشیده است با رویکرد اجتهادی و از طریق تحلیل روایات مسئله و با نگاهی به فتاوای فقها گامی در جهت ایضاح بیشتر ابعاد و زوایای آن بردارد. نتایج این بررسی نشان می دهد در شش محور امکان جرح و تعدیل یا ارایه تقریر دقیق تری از مساله وجود دارد. این محورها عبارت اند از: سه گانه بودن مراتب امر به معروف و نهی از منکر، کفایت انکار قلبی در سقوط تکلیف، دلایل ارایه شده برای تقدیم امر و نهی زبانی بر امر و نهی عملی، لزوم رعایت تدرج میان شیوه های امر به معروف و نهی از منکر، قلمداد کردن اجتناب از مجالس گناه به عنوان یکی از شیوه های امر به معروف و نهی از منکر و عمومی دانستن وظیفه امر و نهی عملی یا مشروط دانستن آن به اذن معصوم (علیه السلام).

    کلید واژگان: امر به معروف, نهی از منکر, انکار قلبی, انکار زبانی, انکار عملی}
    H. Bostan *

    One of the important topics regarding enjoining the good and forbidding the wrong is the  levels of enjoining and forbidding. Due to some ambiguities over the subject, this article has tried to take a step towards further clarifying its dimensions and angles with an Ijtihadi approach and analyzing the narrations about the issue throught a survey of the fatwas of the jurists. The results of the study show that the problem could be modified or presicely restated in six axes including: the threefold levels of the good and forbidding the wrong, the sufficiency of heartfelt denial in the obviation of the assignment, the reasons given for precedence of verbal command and prohibition to practical ones, the necessity of classification of methods of enjoining the good and forbidding the wrong, considering the avoidance of participation in sinful gatherings as one of the methods of enjoining the good and forbidding the wrong, considering practical enjoining the good and forbidding the wrong as a public duty, or perceiving it conditioned to the permission of the Infallible (P.B.U).

    Keywords: Enjoining the Good, Forbidding the Wrong, Heartfelt Denial, Verbal Denial, Practical Denial}
  • سید مهدی نریمانی زمان آبادی
    اسلام آزادی را یکی از نعمت های الاهی برشمرده که خدا به بندگان ارزانی داشته است؛ از این رو، مسلمانان در فقه سیاسی به عنوان یکی از کلیدی ترین قواعد فقهی، بر «اصل آزادی» تکیه دارند. البته شارع مقدس، با توجه به این نکته که اجرای اصل آزادی نباید به سلب آن منجر شود، دست به تعیین شاخص هایی زده است تا مسلمانان در مقام اجرا به این مشکل و بحران، گرفتار نشوند. در واقع، تحقق آزادی انسان ها، نیازمند چهارچوب و ضوابطی است تا از افراط و تفریط جلوگیری شود؛ وگرنه، آنان به هرج ومرج و استبداد و دیکتاتوری و در نهایت، سلب آزادی دچار می شوند. در این جستار با توجه به پذیرفته بودن آزادی بیان، به برخی ادله «آزادی بیان» از آموزه های وحیانی، اشاره ای کوتاه شده است؛ و در ادامه به حدود و ثغور این آزادی بر اساس یافته های قرآنی بر اساس تفسیر المیزان اشاره می شود که مهم ترین آن ها عبارتند از: «بدزبانی و افشای عیوب شهروندان» ، «زمینه سازی سوءاستفاده دشمنان» ، «عیب جویی و غیبت از شهروندان» ، «اهانت به مقدسات دیگران» ، «جدل پس از یقین به حق» ، «سخنان بی‏اساس و دروغ» ، «تحریف یا کتمان حقیقت» ، «تجسس در امور دیگران» ، «فسادگری در جامعه» ، «سخن گمراه کننده» ، «ظلم و بی انصافی» ، «شایعه‏پراکنی».
    کلید واژگان: آزادی بیان, محدودیت ها, امر به معروف, نهی از منکر}
    Seyyed Mehdi Narimanizamanabadi
    Islam describes freedom as one of divine blessings that God has gifted to human beings. Therefore, in Islamic Jurisprudence (Fiqh) Muslims rely on “principle of freedom” as one of the most important jurisprudential rules. However, the Holy Saint, given the fact that the implementation of the principle of freedom should not lead to its abandonment, has determined some indicators to prevent the possible upcoming challenges and crisis at the process of implementing this principle. In fact, the realization of human beings’ freedom requires a framework and some criteria to prevent extremism; otherwise, it could lead into chaos, despotism and dictatorship and, as a result, the deprivation of freedom from individuals. This essay, with regard to the acceptance of freedom of speech, has briefly referred to some of the arguments for "freedom of speech" derived from teachings of revelation. Following that, that, the researcher continues to refer to the scope of this freedom based on Quranic findings mentioned at the book of “Tafsir al-Mizan”, most notably including:  "Abduction and disclosure of citizens' imperfections”, “Planning for the abuse of enemies", "criticizing and backbiting", "Insulting to others' Sanctities ", "polemic following trusting the truth", "lies and Falsehood", "Distorting or Concealing the Truth "," Exploring Others "," Corruption in Society "," Misleading Speech"," Injustice and Disobedience"," Disturbing Rumors. "
    Keywords: Freedom of speech, Limitations, boundaries, Enjoining Good, Forbidding wrong}
  • سیدمحمدهاشم پورمولا، مسلم باقری، زهرا مهربان
    امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یکی از مهم ترین آموزه های دین مبین اسلام ضامن اقامه شریعت و حدود الهی است. اجرای این فریضه به گونه ای صحیح، ره آوردهای گسترده دنیوی و اخروی، در سطح فردی و اجتماعی به همراه دارد و جامعه را در مسیر رستگاری پیش خواهد برد. مقاله حاضر با هدف ارائه مدلی از امر به معروف و نهی از منکر به منظور شناسایی اجزای گوناگون این مفهوم نگاشته شده است. بنابراین، ضمن بهره گیری از مفهوم مدیریت زنجیره نتایج و روش تحلیل محتوای کیفی مدلی متشکل از ورودی ها (شرایط واجب شدن، ویژگی های آمرین و ناهیان، دلایل ترک این فریضه، علل گرایش به معاریف و منکرات) ، فرایندها (مراتب و روش های امر به معروف و نهی از منکر) ، خروجی ها (فردی و جمعی) ، پیامدها (اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، مذهبی، فرهنگی و قانونی) و تاثیرات (دنیوی و اخروی) ارائه شده است. مطالعه عمیق در موضوع برای توان مندسازی آمران و ناهیان این فریضه الهی، شناخت اصولی انگیزه های انجام منکر و ارائه راه کارهایی جهت رفع آن، فرهنگ سازی در سطح جامعه برای اجرای این فریضه الهی و رواج آن، طراحی مکانیزم های دقیق تربیتی برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر به گونه ای اثربخش از جمله راه کارهای تقویت بخش ورودی و فرآیند جهت رسیدن به پیامدها و تاثیرات مطلوب است.
    کلید واژگان: امر به معروف, نهی از منکر, مدیریت زنجیره نتایج, تحلیل محتوای کیفی}
    seyed mohammad hashim pourmola, moslem bagheri, Zahra Mehraban
    Enjoining what is right, as one of the most important teachings of the religion of Islam, is the guarantor of the Shari'ah and the divine limits. The implementation of this duty in the right way will lead to a wide range of worldly and heavenly benefits, at the individual and social levels, and will advance society on the path to salvation. The present article aims to provide a model of enjoining what is right and forbidding evil to identify the various components of this concept. Therefore, using the concept of chain of results and the method of qualitative content analysis, a model is presented consisting of the inputs (conditions of obligatoriness, attributes of the enjoiners and forbidders, the reasons for the abandonment of this duty, the causes of the tendency to the rights and evils), the processes (levels and methods of enjoining what is right and forbidding evil), the outputs (individual and collective), the consequences (economic, political, social, religious, cultural and legal) and the effects (worldly and heavenly). A deep study on the subjectfor empowering the enjoiners and forbidders, for the proper understanding of the motives of doing evil and providing solutions to it, for cultural development in society, and for the designing of the accurate educational methods for the implementation of this Divine obligation are among the strategiesfor reinforcing the input and the process of achieving the desired outcomes and effects
    Keywords: enjoining what is right, forbidding evil, chain of results management, qualitative content analysis}
  • امیرحسین ایمانی مقدم

    استناد به آیات قرآن معتبرترین دلیل در تمام تحقیقات علوم اسلامی اعم از فقه و غیر آن به شمار می رود. با وجود این نحوه استناد اهل بیت: به آیات در موضوعات فقهی گوناگون کمتر مورد توجه قرار گرفته است. این نوشتار با بررسی روایاتی که در آن ایمه اطهار: برای بیان حکم امر به معروف و نهی از منکر به آیات استناد کرده اند، به این مهم می پردازد. دستاورد پژوهش بدین قرار است که تمسک به ظواهر قرآن کریم نه تنها حجت است؛ بلکه اهل بیت (ع) به عنوان یک عالم مرشد برای تبیین احکام امر به معروف و نهی از منکر به آن تمسک کرده اند و سبک اهل بیت (ع) در برداشت از متون آیات، چیزی غیر از اعمال ضوابط عقلایی در برداشت از متون نیست.

    کلید واژگان: سبک شناسی, استنادات اهل بیت (ع), ظواهر آیات, ادله قرآنی, امر به معروف, نهی از منکر}
    Amir Hossein Imani Moghaddam

    Citation to the Quranic verses is the most valid way to prove a claim in Islamic sciences, including jurisprudence. But how did Ahl al-Bayt (pbuth) cite to the Qur’an in jurisprudential issues is a subject which has received less attention. This article deals with this issue by examining the narrations in which the pure Imams (pbuth) have cited verses to express the ruling of al-amr bi-l-maʿrūf wa-n-nahy ʿani-l-munkar (Enjoining what is right and forbidding what is wrong). The result of this research shows that reliance on the exoteric meaning of the Qur’an is not only authentic but also it has been relied upon by the Ahl al-Bayt (pbuth) as scholars and teachers to explain the rules of enjoining the good and forbidding the evil, and the approach of the Ahl al-Bayt (pbuth) in interpreting the text is to apply.

    Keywords: stylistics, Ahl al-Bayt’s Citations to the Qur’an, Exoteric Meaning of the Qur’an, Qur’anic Evidences, Al-amr bi-l-maʿrūf Wa-n-nahy ʿani-l-munkar (Enjoining What is Right, Forbidding What is Wrong)}
  • علی کربلایی پازکی *، فاطمه محرمی
    امر به معروف و نهی از منکر از احکام عملی مسلمانان است و آیات قرآن کریم آنان را به امر به معروف و نهی از منکر امر کرده است. امادر مورد قلمرو، شرایط وکیفیت وجوب این واجب الهی در بین گرایش های کلامی مطرح در دنیای اسلام اختلاف دیدگاه هایی وجود دارد. مذاهب امامیه، معتزله و اشاعره علی رغم شباهت در بعضی ویژگی های امربه معروف و نهی از منکر، تفاوت هایی در این مسئله با یکدیگر دارند. این امر، موجب شده همواره بین مفسران و متفکران این سه مذهب تضارب آراء در مورد ویژگی های امر به معروف ونهی از منکر وجود داشته باشد. تحلیل و نقد آراء کلامی و دیدگاه های این متکلمان و مفسران اسلامی، موجب تبیین راه حق می شود. این پژوهش با روش توصیفی و تحلیل محتوا و به شیوه تطبیقی به واکاوی مسئله امر به معروف و نهی از منکر در آیات 104 و110 سوره آل عمران و 17 سوره لقمان از منظر سه مفسر برجسته اسلامی: علامه طباطبائی، فخر رازی و زمخشری، در تفاسیر المیزان، مفاتیح الغیب و کشاف می پردازد. اگرچه مفسران فوق در اصل وجوب امر به معروف و نهی از منکر اتفاق نظر دارند و آن را اجماعی امت می دانند؛ اما در مورد کیفیت وجوب وشرایط آنبا هم اختلاف دیدگاه دارند.
    کلید واژگان: امر به معروف, نهی از منکر, المیزان, مفاتیح الغیب, کشاف}
    Ali Karbalaie Pazouki *, fatemeh moharrami
    “Enjoining to Virtue and Forbidding from Vice” is one of the practical decrees of Muslims and the verses of the holy Quran, commands Muslims to enjoin to virtue and forbid from vice, but the domain of this divine obligation and the due state and dimension in which it should be considered, has caused differences of opinion among various Islamic faiths. Imamiyah’, ‘Mu’tazila’, and ‘Asha’erah’ faiths, despite some similarities in a few features of ‘Enjoining to Virtue and Forbidding from Vice’, they have some differences. Thus, constantly there have been contradictions of opinion among interpreters and thinkers of these three schools of Islamic theology.
    Analyzing and criticizing scholastic opinions and viewpoints of these interpreters and thinkers may lead to clarification of the divine path. In the current research, it has been tried to explore and clarify the issue of ‘Enjoining to Virtue and Forbidding from Vice’ in verses 104 and 110 of surah ‘Al-e-Imran’, and verse 17 of surah ‘Luqman’, through a descriptive approach and content analysis using a comparative method, from the viewpoint of three prominent Muslim interpreters, Allamah Tabatabaie, Fakhr-e-Razi and Zamakh’shari in their books of interpretation ‘Al-mizan’, ‘Mafatih-ul-qaib’, and ‘Kashaf’, respectively. Though, above mentioned interpreters have similar viewpoints on obligation of ‘Enjoining to Virtue and Forbidding from Vice’, and assume it as a consensus of ‘Ummah’ (body of Muslim nation), but yet there are differences of viewpoints among them, about the quality of obligation, limitations, conditions and instances of ‘Enjoining to Virtue and Forbidding from Vice’.
    Keywords: Enjoining to Virtue, Forbidding from Vice, Al-mizan, Mafatih-ul-qaib, Kashaf}
  • عبدالاحد غیبی*، بیان علایی
    معروف رصافی از شاعران برجسته معاصر عراق در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم است. او دنیایی را آرزو می کند که خشت های آن از عزت، کرامت، سعادت و کمال باشد. وی جامعه انسانی را چون جسمی می داند که سلامتی عضوی از آن در گرو سلامتی دیگر اعضاست. از این روی با دستورات الهی هم نوا می شود تا با ساز و برگی مطمئن و عزمی راسخ و پاک، روح اتحاد و همکاری را زیر سایه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه خویش بگستراند و شجاعانه در دفاع از دین و کیان اسلامی به پا خیزد. این گرایش الهی انسانی و دعوت به خوبی ها در شعر رصافی موج می زند. گذری بر دیوان او، ما را بر این حقیقت واقف می سازد که این شاعر نام آور، یک هدف واحد را دنبال می کند و آن تکیه بر ستون تنومند اسلام است که همه ارزش های شایسته برای خوشبختی انسان ها را در بردارد.
    کلید واژگان: شعر معاصر عربی, شعر عراق, معروف رصافی, امر به معروف, نهی از منکر}
    Dr. Abdulahad Gheybi*, Bayan Alayi
    Marouf Rossafi, one of the Iraqi eminent contemporary poets in the late 19th and the early 20th century, yearns for a world whose bricks of walls consist of honor, dignity, felicity, and excellence. Moreover, he considers human society as a body whose health of one limb hinges upon the others. As a result, this reformer of Iraq steps in line with divine instructions to expand the spirit of unity and cooperation in his society under the patronage of the promotion of good and the prevention of evil by assuring apparatus, firm and pure will to stand bravely in order to defend Islam and Islamic sanctuary. Rossafi’s poems are brimmed with such divine-humanistic orientation and invitation to decency. A glance at his poems illuminates the fact that this well-known Iraqi poet follows a unified goal that is leaning to the stout pillar of Islam, encompassing all decent values for the bliss and the salvation of humans.
    Keywords: contemporary poetry of Iraq, Marouf Rossafi, promotion of good, prevention of evil}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال