به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « falsification » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «falsification» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • علی اکبر عبدالاحدی مقدم*، افلاطون صادقی، محمدحسین مهدوی نژاد

    مسیله این تحقیق بررسی کاربست ابطال پذیری پوپر جهت توجیه گزاره های دینی و موفقیت احتمالی این کاربست می باشد. فلسفه علم پوپر به دلیل درهم شکستن اقتدار پوزیتویسم که معیار تجربی و استقرایی را برای تمییز علم از غیرعلم تعمیم داده و آن را تبدیل به معیاری کلی برای معناداری نموده بود، مورد توجه متکلمان و الاهی دانان مسیحی قرار گرفته و ایشان به فراخور از نظرات او در فلسفه علم و معرفت شناسی برای توجیه گزاره های دینی و یا ابطال نظرات علمی که برخلاف آموزه های دینی بودند، استفاده کرده اند. در این تحقیق که با روش تحلیلی - انتقادی، نگاشته شده، ضمن بررسی کاربست نظریه ابطال پذیری در توجیه گزاره های الاهیاتی توسط متکلمان مختلف مسیحی، ایرادات وارد بر این کاربست در دو ساحت مبنایی و بنایی ارایه شدند. یافته های تحقیق نشان می دهند علی رغم قابلیت های ابطال پذیری جهت توجیه عقلانی گزاره های دینی، ایرادات مبنایی همچون کل گرایی، فقدان معیار مشخص برای معرفت و ایردات بنایی مانند منطق شک گرایی حاکم بر ابطال پذیری و عدم امکان تعلیق معارف دینی تا حصول معرفت جدید، مانع از آن است که ابطال پذیری بتواند، از حقیقت دین و امر دینی دفاع کند و در نهایت آن را به ورطه نسبی گرایی سوق خواهد داد.

    کلید واژگان: الاهیات, گزاره های دینی, توجیه, فلسفه علم, ابطال پذیری, کارل پوپر}
    AliAkbar Abdolahadi Moghaddam *, Aflatoon Sadeghi, Mahdavinejad Mohammad Hosein

    The problem of this research is to investigate the application of Popper's falsifiability to justify religious propositions and the possible success of this application. Popper's philosophy of science has attracted the attention of Christian theologians and theologians due to the fact that he considers metaphysics to be a rational matter, and they have used his opinions in the philosophy of science and epistemology to justify religious propositions or refute scientific opinions that were against religious teachings. . In this research, which was written with analytical-critical method, while examining the application of falsifiability theory in justifying theological propositions by various Christian theologians, objections to this application were presented in two basic and constructive areas. The findings of the research show that despite the capabilities of falsifiability for the rational justification of religious propositions, basic defects such as totalism, the lack of a specific criterion for knowledge, and structural defects such as the logic of skepticism that governs falsifiability and the impossibility of suspending religious knowledge until new knowledge is obtained, prevent falsifiability from being able to, defend the truth of religion and religious matters and will ultimately lead it to the abyss of relativism.

    Keywords: Theology, Religious propositions, Justification, philosophy of science, falsification, Karl Popper}
  • محمدعلی طباطبایی*، عبدالهادی مسعودی، محمدعلی مهدوی راد

    در میان آیاتی که معمولا برای اثبات تحریف تورات بدان ها استناد می شود، دو دسته آیات خاص وجود دارند که بسیاری از محققان مسلمان و قرآن پژوهان غربی آن ها را حاکی از وقوع «تحریف لفظی» در تورات (و یا انجیل) قلمداد کرده اند. یکی آیاتی که در آن ها از «تبدیل» سخن به میان آمده و دیگری آیه 79 بقره که از «نوشتن کتاب با دستان» توسط یهودیان سخن می راند. پژوهش حاضر با تکیه بر دانش های معناشناسی و کاربردشناسی و با استناد به روابط بینامتنی تلاش می کند به بررسی این آیات بپردازد. این بررسی نشان می دهد که بر اساس کاربردهای قرآنی، «تبدیل» صرفا موضوعی مربوط به فضای شفاهی است و هیچ ارتباطی با تورات یا سایر کتاب های مقدس ندارد؛ بلکه تنها ناظر به تبدیل سخن خاصی است که در قرآن صراحتا به آن اشاره شده است. «نوشتن کتاب با دستان» نیز، برخلاف دیدگاه رایج نزد مفسران که آن را دال بر تحریف تورات یا جعل کتابی در کنار تورات می دانند، تنها اشاره به یک دیدگاه غلوآمیز یهودیان درباره چگونگی کتابت متن تورات دارد و بنابراین کاملا بی ارتباط با موضوع تحریف است.

    کلید واژگان: تحریف, تبدیل, کتابت, تورات, قرآن, معناشناسی}
    MohammadAli Tabataba’I *, Abdolhadi Masoudi, MohammadAli Mahdavi-Rad

    Among the Quranic verses which are cited to demonstrate the falsification (taḥrīf) of the Bible according to the Quran, there are two types of expressions; first, the verses speaking of “substitution” (tabdīl), plus the verse referring to “inscription of the Book” by Jews. Using the methods of Semantics and Pragmatics on the ground of intertextuality, this paper aims to analyze these verses. This survey shows that there is no meaningful relationship between “substitution” verses and Biblical falsification, because the former is solely related to an oral subject, and hence irrelevant to the written scriptures, such as the Bible. Nor “inscription” could be considered as referring to taḥrīf, because of grammatical obstacles. A close analysis shows that the “Book” mentioned in this verse is the Torah, rather than a spurious book forged by Jews, and the verse speaks of a Jewish belief regarding the inscription of Moses’ Tablets by the finger of God. Hence, it can be concluded that neither verse admits the idea of Biblical falsification.

    Keywords: Falsification, Substitution, Inscription, the Bible, The Quran}
  • اکرم حسین زاده*، محمد شریفی، سید محسن موسوی

    جعل حدیث از پدیده های آشکار در روایات اسلامی است. برخی از روایات جعلی از طریق شناسایی راویان آن مشخص می گردد. سند روایاتی که زنجیره افراد آن را وضاعان تشکیل داده اند، نشان از جعلی بودن حدیث است. ابن جوزی در الموضوعات به این افراد اشاره داشته و روایات مربوط به اینگونه افراد را نقل موضوعه به نام ثقات دانسته است. پژوهش حاضر با روش توصیفی_ تحلیلی ضمن معرفی دو تن از افرادی که به نقل احادیث وضعی از ثقه معروفند، به بررسی روایات آنان پرداخته است. سلیمان بن ارقم متهم به وضع روایات از عایشه، ابوهریره، زهری، حسن بصری است. این افراد از دیدگاه شیعه توثیق نشده اند. محمد بن یونس نیز به نقل موضوعه از ثقات متهم است که سند احادیث وی بیشتر به معصومین منتهی می گردد. شرایط و عوامل محیطی رجالیان در وضاع و کذاب نامیدن راویان موثر است. نقل احادیث بدون بررسی، موجبات ضعف ابن ارقم و محمد بن یونس را در زمان خویش فراهم نموده در حالی که واضع حدیث نبوده اند. برخی از این احادیث با داشتن سند صحیح، به دلیل برخی شواهد مانند وجود «حدیث معارض»، «عدم سازگاری با علم»، «شبیه نبودن به کلام معصوم»، «متناسب نبودن با اعتقادات شیعه»، جعلی و موضوع دانسته شده اند. بنابراین امکان ورود روایات منتقله از اهل سنت به شیعه از طریق جعل سند صحیح نیز وجود داشته است.

    کلید واژگان: سلیمان بن ارقم, محمد بن یونس, احادیث موضوعه, روایات منتقله, تدلیس}
    AKRAM HOSSEINZADEH*, MOHAMMAD SHARIFI, SEYYED MOHSEN MUSAVI

    Forgery of hadith is one of the obvious phenomena in Islamic traditions. Some fake narrations are characterized by identifying their narrators. The document of the narrations, which are made up of a chain of individuals, shows that the hadith is fake. Ibn Jawzi has referred to these people in the subjects and has considered the narrations related to such people as quoting a subject called trustworthiness. The present study has descriptive-analytical method while introducing two people who are famous for quoting the hadiths of a state of trust, and has studied their narrations. Suleiman ibn Arqam is accused of narrating from Aisha, Abu Hurayrah, Zohri, Hassan Basri. These people are not authenticated from the Shiite point of view. Muhammad ibn Yunus is also accused of quoting the subject from the trustworthiness that the document of his hadiths leads more to the infallibles. The environmental conditions and factors of the rijals are effective in calling the narrators liars. The narration of hadiths without examination has caused the weakness of Ibn Arqam and Muhammad ibn Yunus in their time, while they were not the authors of the hadith. Some of these hadiths, having a correct document, have been considered fake and subject due to some evidences such as the existence of "opposing hadith", "incompatibility with science", "dissimilarity to infallible words", "inconsistency with Shiite beliefs". Therefore, it was possible for Sunni narrations to be transmitted to the Shiites by forging a correct document.

    Keywords: Sulayman ibn Arqam, Muhammad ibn Yunus, hadiths on the subject, narrations narrated, falsification}
  • محمد صادق بخشی جویباری

    گذر زمان و مشکلات پدید آمده در کتابت و استنساخ نگاشته های حدیثی آسیب هایی را دامن گیر اسناد روایات کرده است. ارسال و افتادگی و حذف واسطه در زنجیره سند، ازجمله آن است. این نوشتار می کوشد تا با تکیه بر سندهای روایات کتب اربعه شیوه های شناخت ارسال خفی، چرایی و نشانه های آن در سند روایات کتب اربعه را کشف، تحلیل و بررسی نماید، سوال اساسی اینکه چه عوامل یا نشانه هایی سبب ارسال خفی در سند روایات شده است؟ چه شیوه و راهکاری برای برون رفت معضل مربوط به ارسال در سندهای روایات وجود دارد؟ برای رسیدن به این هدف، روش هایی مانند طبقه شناسی و مقایسه اسناد همگون، تخریج سند و متن حدیث در دیگر مصادر روایی، اختلاف نسخه ها و دیگر قراین اجتهادی با نمونه هایی از آن در سندهای روایات کتب اربعه بررسی و در بخش دوم به چرایی و نشانه های ارسال خفی مانند؛ تصحیف در سند، قلب در نام راوی یا راویان در سند، همنامی برخی راویان در سند روایات کتب اربعه پرداخته شده است.

    کلید واژگان: ارسال خفی, ارسال, تصحیف, تخریج, طبقه شناسی}
    Mohammad sadeg Bakhshi

    Passing of time and problems in writings and copying of hadith's writings caused damages for documents of narrations. Transmitting, dropping and omitting of intermediary in the chain of documents are among them. This writing tries with emphasizing on documents of narrations of The Four Books, to discover, study and analyze recognizing methods of hidden transmission, reason and evidences of them in narrations of The Four Books. The basic question is what factors or evidences led to hidden transmission in documents of narrations? Which methods and approaches are there for dealing with the dilemma of transmission in documents of narrations? For achieving this goal, we analyzed methods like taxonomy and comparison of similar documents, Takhrij(process of tracking the hadiths in various collections) of documents and text of hadith in other narrative sources, difference in versions and other Ijtehadic evidences with samples of that in documents of The Four Books, and in second chapter, dealt with reasons and evidences of hidden transmission such as: falsification in document, alternation in name of the narrator or narrators in documents and similar names of some narrators in documents of The Four Books.

    Keywords: Hidden transmission, transmission, Falsification, Takhrij(process of tracking the hadiths in various collections, taxonomy}
  • محمدعلی طباطبایی*، عبدالهادی مسعودی، محمد علی مهدوی راد
    انگاره محرف بودن کراسه های یهودی مسیحی امروزه چنان بدیهی به نظر می رسد که شاید باورنکردنی به نظر برسد که زمانی چنین انگاره ای در میان مسلمانان رایج نبوده باشد. این پژوهش در پی آن است تا با استفاده از روش پژوهش در «تاریخ انگاره ها» (History of Ideas) تاریخ پیدایش و تکامل این انگاره را به شکلی تطبیقی در تفاسیر شیعه و اهل سنت مورد بررسی قرار دهد. طی این بررسی مشخص می شود که این انگاره در هر یک از دو جریان تفسیری سرگذشتی متفاوت را پشت سر گذاشته است؛ اما هر دو تقریبا در یک زمان به یک نقطه مشترک رسیده و در همان جا تثبیت شده اند. شکل کلی این مسیر را می توان با استفاده از الگوی سکوت زمزمه همهمه پارادایم تحریف باوری ترسیم کرد؛ اما جزییات این مسیر، شامل تاریخ پیدایش هر یک از مراحل، چرایی انتقال از یک مرحله به مرحله بعدی و حتی تعداد مراحل در دو جریان تفسیری شیعی و سنی یکسان نیست. این مقاله با ارایه تصویری جزیی نگر از این مراحل، به مقایسه این دو تصویر با یکدیگر می پردازد.
    کلید واژگان: تحریف, تورات, انجیل, تفسیر, شیعه, سنی, تاریخ انگاره تطبیقی}
    Mohammad Ali Tabataba&Amp, #, I *, Abdolhadi Masoudi, Mohammad Ali Mahdavi, Rad
    The idea of Biblical falsification is so widespread among Muslim scholars that it seems believable that once it had not been at existence at all. This paper aims to survey the history of the genesis and development of this idea in the Shi'ite and Sunnite exegeses by using the research method of "history of ideas". This survey shows that this idea has had two different stories in two traditions, but in both of them it has reached a common point simultaneously. The overall image of this path may be explained by the pattern of "silence-murmur-new paradigm", though the details -- including the history of genesis of each level, the reason of transmission from a level to the next, and even the number of levels -- differ in each tradition. This paper tries to compare these two different paths of historical development of the idea depict a detailed image of the story.
    Keywords: falsification, Bible, Exegesis, Shi'ite, Sunnite, comparative history of ideas}
  • محسن رفعت
    بازتاب مقتل الحسین(ع) در کامل بهایی با وجود مشابهت هایی که با دیگر گزارش های عاشورایی دارد، دارای تفاوت هایی با دیگر مقتل ها است که واکاوی و بازخوانی آن را ضروری می سازد. از آنجا که کامل بهایی جنبه ای ردیه نویسی دارد، مولف مطالب زیادی از خود بیان کرده و مطالب منقول از دیگران را هم چندان مستند نکرده است. برخی روایات این کتاب نیز بن مایه ای قابل توجه را در شخصیت سازی یا داستان پردازی ایفا کرده است که در عصر حاضر همواره جزء روایات مشهور و قابل اتکا به شمار می رود. اخبار منفرد این کتاب درباره عاشورا، در برخی موارد با وقایع حتمی و گزارش های تاریخی ناسازگار است و در مواردی دیگر، گزارش هایی خدشه پذیر درباره شان امام معصوم(ع)و خاندان ایشان در آن وجود دارد که اساسی برای سخن علمای شیعی و یا سنی در قرن های بعد شده است. در این مقاله تلاش می شود با روش کتا ب خانه ای و رویکردی تحلیلی انتقادی، پس از ارزیابی شخصیت نویسنده و توضیحاتی درباره کتاب وی، گزارش هایی که نخستین بار در این کتاب آمده است، واکاوی شوند.
    کلید واژگان: عمادالدین طبری, کامل بهایی, امام حسین(ع), روایات عاشورایی, تحریف}
    Mohsen Raf&#, At
    Sheikh Baha al-Din al-Amili's book al-Kamil contains certain scenes of Ashura. Its hardcore is the same as those included in other maqtals, yet it is rather dissimilar to others. The athor added somethings based on his own judgment, yet he quoted many things from here and there, without documenting them. The present paper with its author's attitudes and phrasing.
    Keywords: Imad al-Din Tabari, Baha al-Din's al-Kamil, Imam al-Husayn, Ashura-oriented reports, falsification}
  • محمدعلی طباطبایی*، عبدالهادی مسعودی، محمدعلی مهدوی راد
    آیات بسیاری در قرآن به صراحت حاکی از تصدیق تورات و انجیل هستند. این آیات معمولا در تضاد با آیاتی قرار می گیرند که ظاهرشان دلالت بر تحریف تورات و انجیل می کند. معمولا عالمان مسلمان توجی هاتی درباره چگونگی رفع این تعارض ارائه کرده اند که پذیرش هرکدام از آنها با چون وچراهایی همراه است؛ اما در سال های اخیر بسیاری از قرآن پژوهان مسلمان و غیرمسلمان با استناد به تحلیل متنی آیات تحریف استدلال کرده اند که قرآن اصولا هیچ سخنی راجع به وقوع تحریف لفظی در تورات و انجیل نگفته است. پژوهش حاضر، در راستای تایید این نظریه، نقطه تمرکز تحلیل ها را از آیات تحریف به آیات تصدیق منتقل می کند و تلاش می کند نشان دهد که اگر با استفاده از روش های پیشنهادشده در زبان شناسی کاربردی به بررسی این دسته از آیات بپردازیم، به لایه های پنهانی دست می یابیم که خود به تنهایی برای اثبات دیدگاه فوق، یعنی عدم اعتقاد قرآن به تحریف تورات و انجیل موجود در عصر نزول، کفایت می کند.****
    کلید واژگان: تحریف, تصدیق, تورات, انجیل, قرآن, آیات بین یدین}
    Mohammad Ali Tabataba&#, I *, Abdolhadi Masoudi, Mohammad Ali Mahdavi Rad
    Many Quranic verses speak explicitly of confirmation (taṣdīq) of the Bible by the Quran. These verses are usually seen as in contrast to other verses implying Biblical falsification (taḥrīf). Some explanations have been suggested by Muslim scholars to resolve this contrast, most of which are facing with further reservations. The most recent response given by some scholars, who have tried to analyze the supposedly taḥrīf verses, is that nothing has said in the Quran regarding the falsification of the Bible. This paper aims to transfer the point of concentration from taḥrīf verses to taṣdīq verses. It will be shown, therefore, that the linguistic methods of pragmatics help us to find a way to the hidden layers of these verses and to find out the more accurate interpretation of them and actual position of the Quran regarding the Bible. The paper confirms the recent contributions that reject a Quranic tendency to the idea of Biblical falsification.
    Keywords: Confirmation, falsification, the Bible, the Qoran}
  • سید حسن فاطمی (موحد)
    از معضلاتی که دامان واقعه ی بزرگ عاشورا را گرفته، سخنان بی پایه و اساس درباره ی آن است. توجه زیاد به واقعه ی عاشورا، ورود افراد غیر متخصص در بیان وقایع، پر گفتن و پر نوشتن، صرفا نگاه حزن آمیز داشتن بسیاری از ناقلان و... زمینه ی تحریفات زیاد در این عرصه را پدید آورده است.
    واقعه ی جان گداز شهادت حضرت علی اصغر(ع) به دلیل حزن زاتر بودن نسبت به بسیاری از حوادث عاشورا، ناراستی هایی را متوجه آن ساخته است. این نوشته می کوشد پاره ای تحریفات در مورد این شهید گران قدر را نشان دهد؛ ناراستی هایی که به صورت مکتوب ثبت شده اند.
    کلید واژگان: امام حسین(ع), حضرت علی اصغر(ع), تحریف, عاشورا}
    Sayyid Hasan Fatemi (Mowahhed)
    There have been several untrue statements about the tragic martyrdom of Ali al-Asghar in a variety of maqtal texts. They have appeared owing to baseless statements, texts written and speeches made by uneducated people, the desire to write and talk on the subject as much as possible, and focusing There have been several untrue statements about the tragic martyrdom of Ali al-Asghar in a variety of maqtal texts. They have appeared owing to baseless statements, texts written and speeches made by uneducated people, the desire to write and talk on the subject as much as possible, and focusing only on the tragic scenes, all of which that have led to several false and unreliable statements.
    Keywords: Imam al-Husayn, Ali al-Asghar, falsification, Ashura}
  • محمد جانی پور
    تاکنون صدها مستشرق راجع به قرآن کریم تحقیق کرده و آثاری منتشر کرده اند که بسیار قابل تامل و بررسی است، اما در این خصوص توجه به یک نکته ضروری می نماید و آن علت گزینش هدفمند برخی موضوعات تحقیقی در خصوص قرآن کریم است. یکی از مهمترین مباحثی که خاورشناسان در پژوهش های قرآنی خود بدان توجه جدی نموده و به مطالعه و تحقیق در خصوص آن پرداخته اند، مسئله تاریخ قرآن می باشد که یکی از مهمترین زیرشاخه های متعلق بدان، مسئله جمع آوری قرآن، قرائات و وجود لهجه های مختلف در میان اعراب و نقش آن در به وجود آمدن اختلاف قرائات قرآنی است. این پژوهش به دنبال آن است که پس از بیان پیشینه تاریخی و احصاء اجمالی آثار مستشرقین در خصوص اختلاف قرائات قرآنی، به تبیین علل و انگیزه های ایشان از ورود به این عرصه تخصصی پرداخته و با ارائه یک دسته بندی کلی و تحلیل برخی آثار و جملات ایشان، نکات مهمی را در این زمینه بازگو نماید.
    کلید واژگان: استشراق, علم القرائه, اختلاف قرائات, تحریف}
    Mohammad Janipoor
    So far orientalists have researched a lot about the Holy Quran and have published very considerable works.But in this case, the essential point is that the purposeful selection of research topics in the Holy Quran. One of the most important issues of the orientalists in his Quranic researches have noted is history of Quran, which the following branches of the subject collection of the Quran, recitation, there are different dialects of the Arabs and the different readings of Quran.
    This article will explain the historical background of the issue and introduced the works of orientalists about the variant readings of the Quran, and to explain the reasons of entering Orientalists in this special issue
    Keywords: Orientalism, science Alqrayh, variant readings, falsification}
  • سیر تطور پژوهش های غربی درباره تفسیر امامیه تا پایان قرن بیستم
    محمد علی طباطبایی *
    قرآن پژوهی غربی در دویست سال اخیر مراحل مختلفی را در مسیر رشد و پیشرفت خود طی کرده است که پیش از این در کتاب ها و مقالات بسیاری به آن پرداخته شده است. اما در ارتباط با آثاری که قرآن پژوهان غربی درباره تفسیر شیعی یا رویکرد شیعه به قرآن پدید آورده اند، تا کنون کار پژوهشی منسجمی انجام نشده است که نشان دهد این جریان خاص از قرآن پژوهی غربی از کجا شروع شده و چه مراحلی را طی کرده و اکنون در چه جایگاهی نسبت به سایر آثار غربیان درباره قرآن قرار دارد. برای رفع این خلا، در این مقاله تلاش می شود با مروری بر تمامی آثاری که غربیان از قرن نوزدهم تا پایان قرن بیستم درباره تفسیر شیعی یا رویکرد شیعیان به قرآن پدید آورده اند، به تحلیلی درباره چگونگی آغاز این جریان و مراحلی که پس از آن در مسیر تکامل طی کرده است برسیم و دریابیم که شاخص ترین موضوعات مطرح در این مطالعات چیست و چرا این موضوعات بیشتر توجه غربیان را به خود جلب کرده اند.
    کلید واژگان: تفسیر شیعی, مستشرقان, تحریف, تاویل, قرآن, امامیه}
    A History of the Western Scolarship on the Imamite Tafsir up to the End of the 20th Century
    Mohammad Ali Tabatabai (Mehrdad)*
    There are many works written on the Qurʾānic studies in the West and its history. One cannot, however, find a comprehensive survey on the history of the Western scholarship of Shiʿi tafsīr.This contribution seeks to review all works done by the Western scholars of 19th and 20th century on the Shiʿi tafsīr or the Shiʿi attitude to the Qurʾān. Then it trties to present an analysis to answer the questions like how did this branch of the Western scholarship come into being, and which steps did it pass in the way of progress. It also will offer an answer to the problem of the Western scholars’ obsession with shiʿi concepts of taḥrīf and taʾwīl.
    Keywords: Shiʿi interpretation, tafsir, Western scholarship, falsification, allegory, Imamaites}
  • محمدتقی دیاری بیدگلی*، سکینه انوری

    یکی از آسیب های روایات تفسیری، نفوذ اندیشه و باورهای وارداتی بیگانه و غیر اسلامی به ویژه یهود در میان فرهنگ و آموزه های ناب و اصیل اسلامی است که از آنها با عنوان اسراییلیات یاد می شود. مفسران فریقین، در مواجهه با این روایات و نقل و نقد آنها یکسان عمل نکرده و عملکردهای متفاوتی داشته اند. علامه طباطبایی، به عنوان یکی از پرچمداران مبارزه با اسراییلیات، در تفسیر المیزان جز در مواردی اندک، از نقل آنها احتراز نموده است. وی، برای شناسایی و نقد اسراییلیات از معیارهای مختلفی استفاده کرده است؛ ایشان ضمن توجه به سند، اهتمام ی به بررسی های متنی داشته و با معیارهایی نظیر: قرآن، سنت و شخصیت معصوم&، تاریخ قطعی و مسلمات علمی به شناسایی و ارزیابی روایات صحیح از سقیم پرداخته است. با توجه به نفوذ بسیار زیاد اسراییلیات در داستآنهای انبیاء& تعارض با عصمت و شخصیت معصوم& از جمله معیارهای مهم علامه برای شناسایی اسراییلیات بوده است؛ در مقاله پیش رو، ضمن بررسی و تحلیل روایات اسراییلی، به جایگاه هریک از این معیارها از منظر علامه طباطبایی نیز پرداخته می شود.

    کلید واژگان: اسرائیلیات, نقد سند, نقد متن, المیزان, علامه طباطبایی}
    Dr. Mohammad Taghi Diari Bidgoli, Sakineh Anvari

    Penetration of falsification among the unique ideology of Islam especially by Jews is one of the harms to Islamic sciences in which is called Israelites (Falsification). Two sects’ expositors act differently in this regard. AllameTabatabaie as a pioneer except a few times avoids using these sources in his explanation. He used different methods to do so, like looking throw the sources and more than that, he had emphasis on the text itself based on Quran, Traditions, sinless characteristics of prophet and his family (pbut), exact date and Scientific proof to differ true Quotes from falsification. Although there were lots of falsification in prophets’ life history and its conflict with the sinless characters of them was one of the most important methods that he used in Almizan. In this study there is falsification analysis and acquaintance criteria and critics on them.

    Keywords: Falsification, Source critique, Text critique, Almizan. AllameTabatabaie}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال