به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « nahj al-balaghah » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «nahj al-balaghah» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • فرحناز شاهوردی، محمود شهبازی*، سید ابوالفضل سجادی، قاسم مختاری

    ازجمله ویژگی های ستودنی نهج البلاغه که در خوانشی اندیشه محور حاصل می آید، همگونی موسیقایی و معنایی آن است. پیوند موسیقایی و معنایی عبارات نهج البلاغه از رهگذر عنصری فرمالیستی به نام «جادوی مجاورت» محقق می شود. تاثیر هنری و زیبایی شناسی این پدیده در تاریخ شاهکارهای ادبی و موسیقایی دنیا و نیز در کتب دینی و مقدس جهان بالاخص قرآن کریم و نهج البلاغه امری شگفت و تعیین کننده است. آنچه این پژوهش درصدد پاسخگویی بدان است چگونگی همگونی موسیقایی و معنایی عبارات مختلف خطبه فتنه از طریق جادوی مجاورت است. برای این منظور، با روش توصیفی تحلیلی، هنرسازه هایی را که در فرایند انتخاب و ترکیب واژگان بر محور هم نشینی، دست به آشنایی زدایی و ایجاد موسیقی در بافت معمول کلام می زند، شناسایی شده است، سپس معانی تازه ای که از این رهگذر در اسلوب و ساختاری نو خلق می شود نشان داده شده است. آنچه از این پژوهش به دست آمد، بیانگر این مهم است که جادوی مجاورت در کلام حضرت امیر (ع) علاوه بر همگونی نظام آوایی، با رخنه در درونی ترین لایه های بافت کلام نیز که همان موسیقی معنوی است دست به آفرینش معانی می زند و این گونه قدرت تاثیرگذاری کلام را بر مخاطب فزونی می بخشد.

    کلید واژگان: همگونی موسیقایی, جادوی مجاورت, محور همنشینی, نهج البلاغه, خطبه 93}
    Farahnaze Shahverdi, Mahmood Shahbazi *, Seyed Abolfazl Sajadi, Ghasem Mokhtari

    Among the admirable qualities of Nahj al-Balaghah achieved in a thought-oriented reading is its musical and semantic sameness. The musical and semantic connection of Nahj al-Balaghah representations is realized via a formalistic component called the magic of proximity. The artistic and aesthetic impact of this splendor in the history of literary and musical chef-d'oeuvre of the world, as well as in religious and holy books of the world, particularly the Holy Quran and Nahj al-Balaghah, is astonishing and determining. This research endeavors to respond to how the musical and semantic sameness of various phrases of the sedition sermon is through the magic of proximity. For this purpose, with the descriptive analytics method, we identified the creations of art in the process of choosing and uniting words on the two axes of coexistence and succession, defamiliarizing and devising music in the usual contexts. Then, new meanings created in this way in new style and structure are presented. The findings indicate that the magic of proximity in phrases of Imam Ali (pbuh), in addition to the sameness of the phonetic system, creates meanings by penetrating the innermost layers of the speech texture, which is spiritual music, and in this way increases the power of the speech to affect the audience.

    Keywords: Nahj Al-Balaghah, The Proximity Of Magic, Sedition Sermon, Coexistence Axis, Succession Axis}
  • مهدیه اسماعیلی*، حمید حمیدیان

    نواب لاهیجی از علمای بزرگ شیعه است که «تحفه الخاقان فی تفسیرالقرآن» و «شرح نهج البلاغه» از مهم ترین تالیفات وی هستند. او در شرح فارسی خود بر نهج البلاغه در بیان معانی مفردات خطب، نامه ها و حکمت ها، به بحث لغوی درباره واژه ها و اصطلاحاتی که از نظر شارح  نیاز به شرح و توضیح داشته اند -اغلب بدون ذکر سند-، پرداخته است. نواب گاهی علاوه بر معنای لغوی، معنای اصطلاحی واژه را نیز بیان می کند. وی همگام با اغلب شارحان و علمای علوم قرآن و حدیث، معانی گوناگونی را برای واژه تاویل قائل است. در پژوهش پیش رو بر آنیم تا به روش توصیفی_ تحلیلی، روش لغوی نواب لاهیجی در تبیین واژه تاویل و مشتقات آن را در شرح وی بر نهج البلاغه بررسی کنیم.

    کلید واژگان: روش شناسی مفردات, نواب لاهیجی, تاویل, شرح نهج البلاغه, امام علی؟ع؟}
    Mahdieh Esmaili*, Hamid Hamidian

    Nawab Lahiji is one of the great Shiite scholars, whose most important works are "The Gift of Al-Khaqan fi Tafsir al-Qur'an" and "Sharh Nahj al-Balagheh". In his Persian commentary on Nahj al-Balagheh, he discussed the lexical discussion about the words and terms that needed explanation from the commentator's point of view - often without mentioning the document - in explaining the meanings of the words of sermons, letters and wisdom. Nawab has sometimes expressed the idiomatic meaning of the word in addition to the literal meaning. This is also the case with the word interpretation. Along with most commentators and scholars of Qur'anic and Hadith sciences, he assigns various meanings to this word and has mentioned them. In the upcoming research, we are going to analyze the lexical method of Nawab Rahiji in explaining the word Taweel and its derivatives in his description of Nahj al-Balagheh using a descriptive-analytical method

    Keywords: Methodology Of Nouns, Nawab Lahiji, Interpretation, Nahj Al-Balaghah, Imam Ali (Peace Be Upon Hem)}
  • زهرا سعادت پور*، مهدی مطیع
    شناخت جایگاه ائمه(ع) بر تمامی مسلمانان ضرورت دارد. برخی مانند غلات در مورد ایشان دچار غلو شده اند. از طرف دیگر نباید دچار تفریط شده و مقامان ائمه(ع) را انکار کرد. عبارت والناس بعد صنائع لنا که در نامه ی 28 نهج البلاغه به کار رفته است بیانگر فضیلتی برای ائمه(ع) است. اغلب شارحین[1] صنائع را در این عبارت پرورش یافته معنا کرده اند. برخی نیز آن را ساخته شده ترجمه کرده اند[2]. تعبیر دوم غلوآمیز به نظر می رسد. این پژوهش برای فهم معنای صحیح این عبارت که به شناخت ائمه(ع) و فضائل آنان کمک می کند انجام شد. به این منظور با روش توصیفی تحلیلی عبارت ازنظر لغوی و قواعد عربی، خانواده ی حدیثی، قواعد حکمی و فضای مکاتبات حضرت علی(ع) و معاویه بررسی شد. بررسی ها نشان می دهد تعبیر دوم به طورکلی نمی تواند غلط باشد و با عقاید غلات متفاوت است؛ اما در اینجا این معنا مدنظر حضرت علی(ع) نبوده است؛ زیرا ایشان در صحبت با معاویه مفاهیم تکوینی به کار نمی بردند؛ چون پذیرش یا عدم پذیرش آن تاثیر چندانی ندارد و صرفا ائمه(ع) را انسان هایی دوست داشتنی نشان داده و مدح آنان را به دنبال دارد. بلکه در مکالمه با او مفاهیم تشریعی و تربیتی را مطرح می کردند که دانستن آن برای مخاطب مسئولیت به همراه دارد؛ چراکه ائمه(ع) برای دستگیری از مردم آمده و برای این کار جان خود را فدا کرده اند. لذا تعبیر اول برای این عبارت مناسب تر است. این سبک نگاه تربیتی به روایات ائمه(ع) در شروح موردنیاز است و می تواند روایات ائمه(ع) را به نکات کاربردی برای زندگی تبدیل نماید.
    کلید واژگان: حضرت علی(ع), نهج البلاغه, پرورش, صنائع, فضیلت}
    Zahra Saadatpour *, Mahdi Motia
    It is necessary for all Muslims to know the position of the Imams. Some have exaggerated about him. Some have also gone astray and have denied some virtues of the imams. The phrase people are our creation, which is used in the letter 28 of Nahj-al-Balaghah, expresses a virtue for the Imams. Most commentators have interpreted the terms in this cultivated phrase. Some have translated it as made. The second interpretation seems exaggerated. This research was conducted to understand the correct meaning of this phrase which helps to know the Imams and their virtues. For this purpose, with a descriptive-analytical method, in terms of lexicon and Arabic rules, the correspondence of Imam Ali (AS) and Mu'awiyah, the hadith family, and the rules of jurisprudence were examined. Studies show that the second interpretation, in general, can not be wrong and is different from the idea of Exaggerating, but here this meaning has not been considered by Imam Ali (AS). Because he did not use evolutionary concepts in his conversation with Mu'awiyah, because accepting or not accepting it has little effect and only shows the Imams as lovable human beings and seeks their praise. Rather, in conversation with him, they introduced legislative and educational concepts that the audience's responsibility to know. Therefore, the first interpretation is more appropriate for this phrase; because the Imams have come to arrest and have sacrificed their lives for this. This style of educational look at the narrations of the Imams is required in the explanations and can turn the narrations of the Imams into practical points for life.
    Keywords: Hazrat Ali (AS), Nahj al-Balaghah, Breeding, industries Virtue}
  • مرضیه سادات کدخدائی*، علی نجفی ایوکی، امیرحسین رسول نیا، امیرحسین مدنی

    بی تردید نهج البلاغه جامع ترین کتاب پس از قرآن است که می تواند راهنمای انسان در تمام ابعاد زندگی به شمار آید و هدایت بشر را در عرصه های گوناگون عهده دار شود. این کتاب گرانسنگ مفاهیم انتزاعی گسترده ای را در خود جای داده است که بدون شک بیان اینگونه مفاهیم با زبان روزمره ممکن نیست و برای نزدیک کردن موضوع به فهم و ذهن مخاطب، باید از ابزارهای زبانی مناسب استفاده کرد که «استعاره» از پرکاربردترین این ابزارهاست. امام علی (ع) گاهی در کلام خود برای ترغیب مخاطب به انجام امور پسندیده و برحذر داشتن وی از اعمال ناپسند از ساختار طلبی استفاده می کند؛ لذا پژوهش حاضر سعی دارد آن دسته از جملات طلبی که ساختار استعاری دارند و در عین حال عهده دار انتقال مفاهیم انتزاعی هستند را از خطبه های نهج البلاغه استخراج نموده و بر اساس نظریه «استعاره شناختی» آنها را مورد تحلیل و بررسی قرار دهد. نتایج تحقیق حاکی بر این است که امیر سخن با استفاده از نگاشت های برگرفته از زندگی روزمره که برای همگان قابل درک است، به مفهوم سازی حوزه مقصد می پردازد و بر اساس میزان آگاهی و شناخت مخاطب از مفهوم موردنظر، از انواع استعاره شناختی استفاده می کند.

    کلید واژگان: نهج البلاغه, ساختار طلبی, زبان شناسی شناختی, استعاره مفهومی}
    Marzieh Sadat Kadkhodaie *, Ali Najafi Ivaki, Amirhossein Rasoulnia, Amir Hossein Madani

    Nahj al-Balaghah is undoubtedly the most comprehensive book after the Qur'an, which can be considered a human guide in all aspects of life and can be responsible for guiding humanity in various fields. This precious book contains a wide range of abstract concepts that cannot be expressed in everyday language, and to make the subject understandable to the audiences, appropriate linguistic tools must be used, among which metaphor is one of the most widely used tools. Imam Ali (AS) sometimes used illocutionary acts in his words to encourage the audiences to do good things and to warn them about evil deeds. Therefore, the present study tries to extract those sentences with metaphorical structures responsible for conveying abstract concepts from Nahj al-Balaghah sermons and analyze them based on cognitive metaphor. The research results indicate that Imam Ali (AS) conceptualizes the destination area using maps taken from everyday life that everyone can understand and uses various cognitive metaphors based on the audience's knowledge and understanding of the target concept.

    Keywords: Nahj Al-Balaghah, Illocutionary Acts, Cognitive Linguistics, Conceptual Metaphor}
  • اشرف جناتی*

    همگرایی مردم با نظام، از راهبردهای نظام اسلامی، برای حفظ و تقویت حکومت اسلامی است. این موضوع، در نهج البلاغه و آثار متاثر از آن، نمود ویژه ای دارد. از میان آثار متاخر متاثر، صحیفه امام رحمه الله بیاناتی از امام خمینی رحمه الله را در موضوع همگرایی مردم با نظام در بردارد و نشان می دهد ایشان، از مفاهیم و ادبیات کلام علوی علیه السلام دراین موضوع،  تاثیر زیادی گرفته است. بینامتنیت، از جمله مباحث نوین در حوزه مطالعات ادبی است که به بررسی روابط بین دو متن می پردازد. نظریه پردازان مختلف، با خاستگاه ها وتحلیل های متفاوتی، به تبیین این روش پرداخته اند. این پژوهش، بر آن است در موضوع همگرایی مردم با حکومت اسلامی، نحوه تاثیرپذیری کلام امام خمینی رحمه الله از کلام حضرت امام علی علیه السلام را به شیوه بینامتنیت بررسی نماید تا بتواند تحلیل نوینی از شیوه اقتباس و نحوه تاثیرپذیری ایشان از اندیشه علوی را نمایان سازد. با تامل در خوانش دو متن، سیطره و تاثیر فراوان کلام امیرالمومنین علیه السلام بر امام خمینی رحمه الله اثبات می گردد. با تحلیل گونه های بینامتنیت دو متن، بیشترین فراوانی به روابط بینامتنی مضمونی و از نوع نفی متوازی تعلق دارد. همچنین امام خمینی رحمه الله در دو محور مبانی و اقدامات عملی، جهت تبیین همگرایی مردم با نظام اسلامی، از نهج البلاغه بهره گرفته است.

    کلید واژگان: نهج البلاغه, حضرت امام علی علیه السلام, امام خمینی رحمه الله, همگرایی مردم}
    Ashraf Janaty *

    Convergence of the people with the government is one of the strategies of the Islamic Republic to preserve and strengthen the Islamic government. This issue has been reflected in Nahj al-Balaghah, and works have been influenced by it. Among the recent influential works, Imam Khomeini's Sahifah includes statements of Imam Khomeini (RA) on the issue of people's integration with the government, and it shows that he was greatly influenced by the concepts and literature of Alavi's (PBUH) philosophy on this issue. Intertextuality is one of the new topics in literary studies that examines the relationship between two texts. Different theorists have explained this method with different origins and analyses. To present a new analysis of Imam Khomeini's adaptation and influence of Alevi thought, this research investigates the way Imam Khomeini's (RA) speech was influenced by the speech of Imam Ali (AS) in an intertextual way, based on the convergence of the people with the Islamic government. The interpretation of the two texts indicates the power and influence of the words of Amir al-Mu'minin (AS) on Imam Khomeini (RA) is proven. By analyzing the types of intertextualities of the two texts, the most frequency belongs to the thematic intertextual relations and parallel negation type. Also, Imam Khomeini (RA) used Nahj al-Balaghah in the two axes of fundamentals and practical measures to explain the convergence of the people with the Islamic government.

    Keywords: Nahj Al-Balaghah, Imam Ali (AS), Imam Khomeini (RA), Convergence Of People}
  • رضا جعفری*

    زمامدار در افق نهج البلاغه، کسی است که اختیار اداره امور جامعه را برعهده دارد و فرامین حکومتی از سوی او صادر یا به وسیله او تنفیذمی شود و با واژگانی چون«امیر»، «امام»، «ولی» و «والی» از او یادشده است که امروزه در نظام های سیاسی جهان، متناسب با قوانین اساسی کشورها، زمامدار به رهبر، رئیس جمهور، رئیس دولت، نخست وزیر، پادشاه و... اطلاق می شود. فرضیه تحقیق حاضر این است که« نهج البلاغه مدل شخصیتی معیار را برای زمامدار جامعه اسلامی معرفی و ویژگی های خاص برای او ذکرکرده است.» که به تناظر این فرضیه، سوال اصلی تحقیق آن است که «مدل صلاحیت شخصی زمامدار اسلامی در نهج البلاغه، کدام است؟». لذا با مطالعه نهج البلاغه به روش کتابخانه ای، اطلاعات اولیه پژوهش گردآوری و به روش تحلیل محتوا تجزیه و تحلیل و کدگذاری مفهومی گردیده و سپس با سازماندهی مفاهیم ذیل مولفه ها ، 9 مولفه «کف نفس»، «مردمی و تلاشگربودن»،«صداقت با مردم»،«قدرشناسی از مردم»،«متخلق به فضایل اخلاقی»،«اهل مراعات و مواسات با مردم»،«ایجادکننده نشاط در جامعه»،«برپادارنده فرائض دینی» و «اهل مشورت با دانایان و شایستگان» برای صلاحیت شخصی زمامدار کشف و در قالب مدل ارائه شده است که این مولفه ها با سنجه خبرگانی ارزیابی و حاصل سنجه با آزمون فریدمن محاسبه گردیده که خروجی آزمون نشان داد؛ مولفه«تخلق به فضائل اخلاقی» با عدد 6.03 درصد، بالاترین و کف نفس با عدد 4.13 درصد، پایین ترین رتبه را داشته است.

    کلید واژگان: امام علی(ع), نهج البلاغه, صلاحیت شخصی, زمامدار, حکومت اسلامی}
    Reza Jafari *

    In the context of Nahj al-Balaghah, the ruler is the person who has the authority to manage the affairs of the society, and government orders are issued or implemented by him. This person is referred to by terms such as Amir, Imam, Waali, Wali, and today, in the political systems of the world, according to the constitutional laws of the countries, the ruler is the leader, the president, the head of the government, prime minister, king, etc. The present research hypothesizes that Nahj al-Balaghah introduced a standard personality model for the leader of the Islamic society and mentioned his unique characteristics. Corresponding to this hypothesis, the main research question is what is the model of personal competence of the Islamic ruler in Nahj al-Balaghah? Therefore, by studying Nahj al-Balaghah using a library method, the primary research information was collected, analyzed, and coded using the content analysis method. Then, the concepts are divided into nine components, including self-restraint, being people-oriented and hard-working, being honest with people, appreciating people, creating moral virtues, being respectful and friendly with people, creating vitality in society, observing religious duties and consulting with the wise, were organized and presented in the form of a model for the personal qualification of the ruler. These components were evaluated using the export scale, and the scale's result was calculated using the Friedman test. The test output showed that the component creating moral virtues has the highest frequency, with 6.03%, and self-restraint, with 4.13%, has the lowest frequency.

    Keywords: Imam Ali, Nahj Al-Balaghah, Personal Competence, Ruler, Islamic Government}
  • مریم لشکربلوکی، آتنا بهادری*، مهدی محمدزاده بنی طرفی

    یکی از آسیب های قدرت در جوامع، خودکامگی و سلطه بی حد و مرز حاکم است که عامل ایجاد ظلم و ستم، بی عدالتی، حق کشی، تعدی به حقوق رعیت و ایجاد خفقان و سرخوردگی در عموم مردم به خصوص اقشار ضعیف می شود. آشنایی با اندیشه های بلند و متعالی امیرمومنان علی علیه السلام و توجه به سیره حکومتی آن حضرت، سبب تحدید قدرت و اعمال چارچوبی برای آن می شود. حد و مرزهایی که بر اساس مبانی نظری اسلام است و از یک سو، اصول کلی حرکت حاکمان و از سوی دیگر، خطوط قرمزی که نباید از آن ها عبور نمایند را مشخص می کند. قوانینی که امام علی علیه السلام وضع نمود، در تعیین روش ها نقش مرجع دارد و با کمک آن می توان هر قدرتمندی را به حرکت بر اساس عدالت پایبند نمود و بشریت را از عوامل تجاوز و خونریزی نجات داد. نوشتار حاضر با روش توصیفی-تحلیلی از فراز روایات نهج البلاغه و فضای تاریخی-سیاسی عصر مولای متقیان علیه السلام، روش حکومتداری بایسته را که مبتنی بر عدل و برگرفته از حاکمیت الله است، بر سه پایه حسن تدبیر، مدیریت زمان و مکان و تلفیق قدرت نرم و سخت، استخراج نمود. خطوط کلی حکومتداری امام شامل خدامحوری، دین مداری، عدالت محوری، اعتدال گرایی، وفا و راستی و خطوط قرمز ایشان در اعمال قدرت، استبداد، اعمال زور و خشونت، تکاثر، انحصارطلبی و تفاخر است.

    کلید واژگان: قدرت, سیاست, حکومت اسلامی, حکمرانی, نهج البلاغه}
    Maryam Lashkarbolooki, Atena Bahadori *, Mahdi Mohammadzadeh Banitarfi

    One of the disadvantages of power in societies is the ruler's autocracy and boundless domination, which causes oppression, injustice, and rights violations of subjects and causes suffocation and frustration in the general public, particularly the weaker classes of people. Acquaintance with the lofty and sublime thoughts of Amir al-Mu'minin Ali (AS) and paying attention to his style of government will lead to the limitation of power. These limits and boundaries are based on the theoretical foundations of Islam. On one hand, define the general principles of the ruler's movement and on the other hand, represent the red lines that should not be crossed. The laws recognized by Imam Ali (AS) play a reference role in determining the methods. With the help of these laws, every influential person can be bound to act based on justice and save humanity from aggression and bloodshed. The present article, with a descriptive-analytics method based on Nahj al-Balaghah traditions and the historical-political atmosphere of the era of Amir al-Mu'minin Ali (AS), extracted the technique of good governance, which is based on justice and derived from the sovereignty of God. This type of governance is based on the three foundations of good planning and time and space management. and the combination of hard and soft power. The general lines of the Imam's governance include God-centeredness, religion-centeredness, justice-centeredness, moderation, faithfulness, and truth. His red lines are in the exercise of power, tyranny, force and violence, reproduction, exclusivity, and boasting.

    Keywords: Power, Politics, Islamic Government, Governance, Nahj Al-Balaghah}
  • محمدحسن تقیه*، فرانک ناجی

    امروز نهج‏ البلاغه بنا بر سرچشمه الهی اش در دل مردم فارسی‏زبان به ویژه ایرانیان جای ویژه ای دارد. بی گمان مترجمان و شارحان فرهیخته آن نقش به‏ سزایی در این زمینه ایفا نموده اند. با این وجود نهج‏ البلاغه برای بیشتر مخاطبان فارسی‏ زبان ناشناخته است. چرا که آموزه‏ های این کتاب گران‏سنگ آن چنان که شایسته و بایسته است به آنها منتقل نشده است. مهم ترین دلایل آن پر‏نغز بودن کلام امام علی علیه السلام، سنگین بودن متن اصلی، کم کاربردی بودن برخی اصطلاحات، کمبود متخصصان حرفه‏ ای و ضعف برخی مترجمان در انجام رسالت حرفه‏ ای خود است. از سویی دیگر تکیه بر روش سنتی تبلیغ، بهره نبردن از ابزارهای روز پیام‏رسانی مانند فضای مجازی، ماهواره و... و هم چنین دسته بندی نکردن پژوهش‏ ها و علوم نهج‏ البلاغه مخاطب گریزی را در پی داشته است.مخاطب‏ نشناسی و طبفه‏ بندی نکردن مخاطبان از لحاظ سنی و علمی نیز موجب دفع آنها به ویژه جوانان شده است.نگارنده در این مفاله تلاش می کند با روشی تحلیلی نظری و با ارائه راهکارهایی علمی و کاربردی زمینه ای درست و سازنده را برای انتقال آموزه‏ های ارزشمند نهج‏ البلاغه فراهم آورد.

    کلید واژگان: نهج‏ البلاغه, زبان های عربی و فارسی, مخاطب‏شناسی, رویکردهای نوین}
    Mohamadhassan Taqiyeh *, Faranak Naji

    Today, due to its divine source, Nahj al-Balaghah has a special place in the hearts of Persian-speaking people, especially Iranians. Undoubtedly, educated translators and interpreters have played a significant role in this field. Nevertheless, Nahj al-Balaghah is unknown to most Persian-speaking audiences because the teachings of this precious book have not been transferred to them as they should have been. The most important reasons are the richness of Imam Ali's words, the heaviness of the original text, the underuse of some terms, the lack of professional experts, and the weakness of some translators in fulfilling their professional mission. On the other hand, relying on the traditional advertising method, not using today's messaging tools such as virtual platforms, satellites, etc., and not categorizing Nahj al-Balaghah's studies and sciences has led to the dispersion of the audience. Not knowing the audience and not classifying them in terms of their age and level of knowledge has also caused repulsion, especially among young people. In this article, the author tries to provide a correct and constructive context for transferring the valuable teachings of Nahj al-Balaghah using an analytical-theoretical method and by presenting scientific and practical solutions.

    Keywords: Nahj Al-Balaghah, Arabic, Persian Languages, Audienceology, New Approaches}
  • فهیمه قربانی، علی دودمان کوشکی*، علی سلیمی قلعه ئی، محمدنبی احمدی
    به دلیل اجتماعی بودن انسان، شکل گیری مبانی شخصیتی او در اجتماع محقق می شود، که کنشگر، آنها را در قالب رفتاری و گفتاری در عرصه های مختلف اجتماعی، سیاسی، دینی، فرهنگی، اخلاقی، تاریخی و اقتصادی بروز می دهد و چارچوب ارتباط فرد با دیگران شکل می گیرد؛ بنابراین شناخت ابعاد شخصیتی، نقش عمده ای در ایجاد الگوی رفتاری و گفتاری دارد. نشانه شناسی اجتماعی با نگاه دوسویه به انسان و ارتباطات اجتماعی او، دانشی درخور توجه برای کدگشایی ابعاد پنهان و پیچیده شخصیتی است. نهج البلاغه از غنی ترین منابعی است که به جنبه های مختلف ابعاد شخصیتی نظر دارد؛ بنابراین، جستار حاضر قصد دارد با روش توصیفی _ تحلیلی، به بررسی شاخصه های شخصیتی مثبت و منفی شخصیت «مالک اشتر و عمروبن عاص» در نهج البلاغه با نگاهی نشانه شناسانه از دیدگاه نشانه شناسی اجتماعی پی یرگیرو بپردازد. یافته های پژوهش بیانگر آن است که، امام علی علیه السلام برای تبیین ابعاد شخصیتی به نشانه هویت و آداب معاشرت نگاهی موشکافانه داشته و از رمزگان های اجتماعی در راستای این هدف استفاده کرده اند. کمال گرایی هدف مشترک در دو بعد شخصیتی است با این تفاوت که اقدامات مالک اشتر در رسیدن به این هدف بر اساس هویت دینی و گرایش های خداپرستی اوست، اما عمروعاص، کمال را در بدست آوردن ارزش های دنیوی می بیند.
    کلید واژگان: نهج البلاغه, نشانه شناسی اجتماعی, مالک اشتر, عمروبن عاص, پی یرگیرو}
    Fahimeh Ghorbani, Ali Doodman Kooshki *, Ali Salimi Ghale Ie, Mohammadnabi Ahmadi
    Due to the social nature of human beings, the foundations of his personality are formed in society. The activist manifests these principles through behavior and speech in various social, political, religious, cultural, ethical, historical, and economic fields. In this way, the framework of the individual's relationship with others is formed. Therefore, knowing personality dimensions play a significant role in creating behavioral and speech patterns. Social semiotics has a two-way view of human beings and their social relationships and is a knowledge for decoding personality's hidden and complicated dimensions. Nahj al-Balaghah is one of the richest sources that looks at different aspects of personality dimensions; therefore, the present essay aims to investigate the positive and negative personality traits of "Malek-Ashtar and Amr ibn al-As" in Nahj al-Balaghah with a social semiotic approach. Perfectionism is a common goal in two personality dimensions, with the difference that Malik Ashtar's actions to achieve this goal are based on his religious identity and pious tendencies, but Amr ibn al-As sees perfection in acquiring worldly values.
    Keywords: Nahj Al-Balaghah, Social Semiotics, Malik-Ashtar, Amr Ibn Al-As, Pierre Girouard}
  • آزاده عباسی*، مهدی متانت خو
    یکی از جلوه های دوران خلافت امیرالمومنین علیه السلام، نبردهای آن حضرت و نحوه ی تعامل ایشان با ناسازگاران آن دوران است. برخی از وقایع این نبردها نیاز به کاویدن دارد تا زوایای مختلف آن روشن تر شود. دانش «روایت شناسی» و استفاده از علوم جدید می تواند به تفصیل و شرح این وقائع کمک کند. ازجمله نظریه پردازان این عرصه الگیرداس گریماس است که بافت روایت را به شکل گرامری و دستوری زبان نزدیک دانسته و با چشم پوشی از تفاوت محتوای داستان، آن را دارای شاکله ای کلی می داند. گریماس برای تفسیر روایت یک طرح کلی با شش کنشگر معرفی می کند تا زوایای پنهان آن را برای مخاطب روشن شود. این جستار با روش توصیفی - تحلیلی درصدد است، ارکان مختلف این الگوی شش بخشی را بر روی روایت نهج البلاغه از نبرد جمل، پیاده نموده و دریافتی شاکله مند از حوادث این جنگ ارائه نماید. نتایج این پیاده سازی نشان می دهد که نهج البلاغه در هر شش بخش الگوی کنشی گریماس، عبارات قابل توجهی را در میان گزارده است. کاوش گزاره های نهج البلاغه نشان می دهد که کنشگر اصلی طلحه و زبیر بوده اند و کنش سایر افراد حول حرکت و رفتار آنها می چرخد.
    کلید واژگان: جنگ جمل, الگوی کنشی, روایت شناسی, گریماس, نهج البلاغه}
    Azadeh Abbasi *, Mahdi Metanat Khou
    One of the manifestations of the caliphate of Amir al-Mu'minin (AS) is his battles and how he interacted with the non-conformists of that era. Some of the events of these battles need to be explored to clarify their different angles. Narratology and the use of new sciences can help to explain these events. Among the theorists of this field is Algirdas Julien Greimas, who considers the texture of the narrative to be close to the grammatical form of the language and, through ignoring the difference in the content of the story, considers it to have a general shape. To interpret the narrative, Greimas introduces a general plan with six actants to clarify its hidden angles for the audience. This article tries to use the descriptive-analytical method to implement the various elements of this six-part model on Nahj al-Balaghah's narration of Jamal's battle and present a structured understanding of the events of this combat. The results of this implementation show that Nahjul-Balaghah has included significant expressions in all six parts of Greimas'model. The exploration of the propositions of Nahj al-Balaghah shows that the main actants were Talha and Zubair, and other people's actions revolved around their movements and behaviour.
    Keywords: Battle Of Jamal, Actantial Model, Narratology, Greimas, Nahj Al-Balaghah}
  • محمد عشایری منفرد*
    تاثیر سخن بر جان مخاطب و ایجاد تغییراتی مشخص در باطن او، چنانکه یکی از ساحت های فایده سخن است، یکی از سنجه هایی است که با آن، زیبایی کلام نیز سنجیده می شود. بلاغیان متقدم و متاخر، از معیار بودگی این سنجه برای زیبایی سنجی کلام، به اشاره یا تصریح سخن گفته اند. امیرالمومنین علیه السلام به اقرار دوست و دشمن یکی از سخن پردازان تاریخ است. کلمات ایشان افزون بر ساحت اندیشه، ساحت های باطنی مخاطبان را نیز تحت تاثیر قرار داده است. این تحقیق با روش کتابخانه ای و با جستجو در منابع تاریخی، ادبی و حدیثی برای بررسی این مساله که "کلام امیرالمومنین علیه السلام بویژه سخنانی که در نهج البلاغه گرد آمده، چه تاثیر باطنی بر جان مخاطبان نهاده است"، سامان یافته و با تحلیل داده ها و دسته بندی مخاطبانی که تحت تاثیر کلام حضرت امیر علیه السلام قرار گرفته اند، به این نتیجه رسیده است که از نظر زیبایی شناسی تاثیری، کلام امیرالمومنین علیه السلام در اوج است چرا که باطن مخاطبان باواسطه و مخاطبان بی واسطه را حتی اگر در حالی بوده اند که آمادگی باطنی کافی نداشته اند، به طرز شگفت آوری مورد تاثیر قرار داده است.
    کلید واژگان: امیرالمومنین علیه السلام, نهج البلاغه, زیبایی شناسی, اعجاز تاثیری, بلاغت}
    Mohammad Ashayerimonfared *
    The impact of speech on the listener's soul and the creation of specific changes in his inner being is one of the criteria by which the beauty of speech is also measured. Early and late rhetoricians have pointedly and explicitly discussed this criterion for measuring the beauty of words. According to friends and enemies, Amir al-Mu'minin, peace be upon him, is one of the great talkers of history. His words, in addition to the realm of thought, have also affected the inner realms of the audience. This research has been organized with the library method and by searching historical, literary, and hadith sources to investigate what effect the words of Amir al-Mu'minin, particularly those collected in Nahj al-Balaghah, have on the lives of the audience. By analyzing the data and categorizing the audiences who were influenced by the words of Imam, it was concluded that in terms of the effective aesthetic, the words of Amir al-Mu'minin (PBUH) are at their peak because they can influence both the indirect and direct audiences, even if they have not sufficient inner preparatio.
    Keywords: Amir Al-Mu'minin, Nahj Al-Balaghah, Aesthetics, Effective Miracle, Rhetoric}
  • سعید سخاوت*، احمد سلحشوری، محسن فرمهینی فراهانی
    تربیت منش یکی از رویکردهای مهم و رایج تربیت اخلاقی در غرب است که در مقایسه با سایر رقبا، به لحاظ توجه به ساحت های مختلف شخصیت و منش و همچنین روش های مورد استفاده، دارای جامعیت بیشتر و نقص کمتر است. با این وجود، بنا به مبانی متفاوت ارزش شناسی اسلامی و مکاتب فلسفی غرب، این پرسش مطرح است که آیا استفاده از آن برای جوامع اسلامی نیز مناسب و از جامعیت لازم برخوردار است؟ از آنجا که مجموعه آموزه های اخلاقی و ارزشی نهج البلاغه به مثابه رویکردی در تربیت اخلاقی است که مطابق با مبانی ارزش شناسی اسلامی است، در این پژوهش به عنوان مبنایی برای بررسی و نقد رویکرد فوق استفاده شده است. بنابراین هدف از این پژوهش بررسی و نقد رویکرد تربیت منش از منظر نهج البلاغه به لحاظ جامعیت توجه به ساحت های مختلف شخصیت و منش و روش های مورد استفاده، است. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی، از حیث رویکرد کیفی و  با روش تحلیلی- انتقادی انجام شده است. نتایج پژوهش حاکی است رویکرد تربیت منش علیرغم جامعیت نسبی که به لحاظ توجه به ساحت های مختلف شخصیت و منش دارد، از منظر نهج البلاغه دارای اشکالاتی است و روش های ارائه شده در آن نیز اگر چه مفید و سودمندند، ولی الزاما نمی توانند به تنهایی منجر به نتایج مطلوب و پایدار شوند.
    کلید واژگان: تربیت منش, تربیت اخلاقی, نهج البلاغه}
    Saeed Sekhavat *, Ahmad Salahshoori, Mohsen Farmahini Farahani
    Character education is one of the most critical and common approaches to moral education in the West, which is more comprehensive and less defective in paying attention to different aspects of personality, behaviour, and methods compared to other cases. Nevertheless, based on the various foundations of Islamic values and Western philosophical schools, this question arises that whether the character education approach is suitable for Islamic societies and necessary for comprehensiveness. Since the moral and value teachings of Nahj al-Balaghah are an approach in moral education that follows the foundations of Islamic values, it has been used in this research to examine and criticize this approach. Therefore, this research aims to investigate and criticize the character education approach from the perspective of Nahj al-Balaghah to indicate different aspects of personality, character, and the methods used. This research is practical in terms of its purpose and has been done with a qualitative approach and analytical-critical method. The study results indicate that despite the relative comprehensiveness of the character education approach from the point of view of paying attention to different aspects of character and behavior, it has some problems based on Nahj al-Balaghah. Although the methods presented in it are beneficial, they cannot necessarily lead to desirable results.
    Keywords: Character Education, Moral Education, Nahj Al-Balaghah}
  • عیسی ملاشاهی زارع*

    از مهمترین خواسته های اسلام برای بشریت، وجود زندگی مسالمت آمیز و نفی خشونت و خونریزی است. امام علی(ع) به عنوان مهمترین شخصیت اسلامی، با توجه به نقشی که در جنگهای زمان رسول اکرم(ص) داشت و در اکثر آنها مهمترین عامل پیروزی سپاه اسلام و شکست دشمن بود و مسائلی که در زمان خلفاء پیش آمد و نیز جنگهای زمان خلافتشان، با این حال، مسالمت در نگاه ایشان چه جایگاهی داشت و رویکرد مسالمت آمیز حضرت چگونه توجیه می شود؟ کما اینکه عده ای از جمله بنی امیه و مخصوصا معاویه و طرفدارانش، حضرت را متهم به جنگ طلبی و آشوبگری می کردند. در این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی، نگاه و عملکرد مسالمت آمیز حضرت علی(ع) بر مبنای کلام ایشان با تکیه بر نهج البلاغه و منابع تاریخی بررسی و تبیین می گردد. از جمله نتایج این تحقیق دستیابی به عملکرد مشفقانه و نگاه مسالمت اندیش حضرت در زمان حیات رسول اکرم و بعد از وفات ایشان در تعامل با خلفاء و نیز در مدت حاکمیتشان، بر مبنای کتب تاریخی و نهج البلاغه است.

    کلید واژگان: سیره امام علی (ع), مسالمت اندیشی, رویکرد مسالمت آمیز, نهج البلاغه, جنگ}
    Isa Mollashahi Zare *

    One of the most important demands of Islam for humanity is to live a peaceful life and reject violence and bloodshed. Imam Ali (as) as the most important Islamic personality, considering the role he had in the wars of the time of the Holy Prophet (pbuh) and in most of them, it was the most important factor in the victory of the Islamic army and the defeat of the enemy, and also the issues that arose during the time of the Caliphs, and also the wars during his caliphate, however, what was the place of peace in his eyes and how is the peaceful approach of that Imam justified? As some people, including Bani ʾUmayyah and especially Muʿāwiyah and his followers, accused that Imam of bellicosity and sedition. In this research, with a descriptive and analytical method, the peaceful outlook and actions of Imam Ali (as) have been examined and explained based on his words, relying on Nahj al-Balāghah and historical sources. Among the results of this research is the achievement of the compassionate performance and peaceful outlook of Imam Ali (as) during the lifetime of the Holy Prophet (pbuh) and after his death in interaction with the caliphs and also during his rule, based on historical books and Nahj al-Balāghah.

    Keywords: Imam Ali’S (As) Lifestyle, Peaceful Approach, Nahj Al-Balāghah, War}
  • عیسی ملاشاهی زارع*

    از مهمترین خواسته های اسلام برای بشریت، وجود زندگی مسالمت آمیز و نفی خشونت و خونریزی است. امام علی (ع) به عنوان مهمترین شخصیت اسلامی، با توجه به نقشی که در جنگهای زمان رسول اکرم (ص) داشت و در اکثر آنها مهمترین عامل پیروزی سپاه اسلام و شکست دشمن بود و مسائلی که در زمان خلفاء پیش آمد و نیز جنگهای زمان خلافتشان، با این حال، مسالمت در نگاه ایشان چه جایگاهی داشت و رویکرد مسالمت آمیز حضرت چگونه توجیه می شود؟ کما اینکه عده ای از جمله بنی امیه و مخصوصا معاویه و طرفدارانش، حضرت را متهم به جنگ طلبی و آشوبگری می کردند. در این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی، نگاه و عملکرد مسالمت آمیز حضرت علی (ع) بر مبنای کلام ایشان با تکیه بر نهج البلاغه و منابع تاریخی بررسی و تبیین می گردد. از جمله نتایج این تحقیق دستیابی به عملکرد مشفقانه و نگاه مسالمت اندیش حضرت در زمان حیات رسول اکرم و بعد از وفات ایشان در تعامل با خلفاء و نیز در مدت حاکمیتشان، بر مبنای کتب تاریخی و نهج البلاغه است.

    کلید واژگان: سیره امام علی(ع), مسالمت اندیشی, رویکرد مسالمت آمیز, نهج البلاغه, جنگ}
    Isa Mollashahi Zare *

    One of the most important demands of Islam for humanity is to live a peaceful life and reject violence and bloodshed. Imam Ali (as) as the most important Islamic personality, considering the role he had in the wars of the time of the Holy Prophet (pbuh) and in most of them, it was the most important factor in the victory of the Islamic army and the defeat of the enemy, and also the issues that arose during the time of the Caliphs, and also the wars during his caliphate, however, what was the place of peace in his eyes and how is the peaceful approach of that Imam justified? As some people, including Bani ʾUmayyah and especially Muʿāwiyah and his followers, accused that Imam of bellicosity and sedition. In this research, with a descriptive and analytical method, the peaceful outlook and actions of Imam Ali (as) have been examined and explained based on his words, relying on Nahj al-Balāghah and historical sources. Among the results of this research is the achievement of the compassionate performance and peaceful outlook of Imam Ali (as) during the lifetime of the Holy Prophet (pbuh) and after his death in interaction with the caliphs and also during his rule, based on historical books and Nahj al-Balāghah.

    Keywords: Imam Ali’s (as) Lifestyle, peaceful approach, Nahj al-Balāghah, war}
  • مهناز قصابی، محمد غفوری فر*، علیرضا حسینی

    یعتبر التواصل غیر اللفظی او لغه الجسد من اهم قنوات المراسله فی حیاه الإنسان وهی من المصادر الاولی لتصورات الناس لبعضهم البعض، وربما نسبه کبیره من احکام الناس تجاه بعضهم البعض بناء علی حالاتهم الوجه، الحرکات والإیماءات والمظهر الجسدی، وما إلی ذلک. من بین العناصر المختلفه للغه الجسد، یعتبر سلوک العین اکثر عناصر الاتصال تعبیرا فی الاتصال غیر اللفظی وله وضوح خاص مقارنه بالاعضاء الآخرین. ومن النصوص التی تستحق الدراسه بلغه الجسد غیر اللفظیه، خطب نهج البلاغه. قد استفاد الإمام علی (ع) من التواصل غیر اللفظی فی کثیر من خطبه. من العلاقات غیر اللفظیه التی یتم التعبیر عنها علی نطاق واسع فی خطب نهج البلاغه العلاقات غیر اللفظیه للعیون. تحاول هذه المقاله تحلیل خطب نهج البلاغه من منظور وظایف الاتصال غیر اللفظی بالمنهج الوصفی-التحلیلی ومن منظور متعدد التخصصات. تظهر نتایج البحث ان اهم انواع وظایف العین فی خطب نهج البلاغه تشمل: غض البصر وشخوص البصر (التحدیق) والنظره الخفیه والنظره الخاینه والنظره السعیده والنظره الحسیره والنظره الدامعه والنظره الخاشعه والنظره الخایفه والنظره الرامزه والنظره الغاضبه والنظره القلقه. الرساله الرییسیه التی یمکن تلقیها من انعکاس الوظایف غیر اللفظیه للعیون فی خطب نهج البلاغه تتعلق بالمفاهیم العاطفیه والمشاعر الداخلیه، بما فی ذلک البکاء، والخوف، والذعر، والإحراج، والعار، والتواضع، والفرح والغضب والعار وهناک الکثیر من هذه الرسایل.

    کلید واژگان: خطب نهج البلاغه, التواصل غیر اللفظی, لغه العیون}
    Mahnaz. ghasabi, Mohammad Ghafourifar*, Alireza Hosseyni

    Non-verbal communication or body language is one of the most important channels of communication in human life and is one of the first sources of perceptions of each other, perhaps a large percentage of people judging each other based on situations. Faces, movements, gestures, physical appearance, etc. take place. Among the various elements of body language, eye behavior is the most expressive communication element in non-verbal communication and has a special clarity compared to other organs. Among the texts that deserve to study the non-verbal language of the body are the sermons of Nahj al-Balaghah. Imam Ali (AS) has used non-verbal communication well in many sermons. One of the nonverbal relations that is widely expressed in Nahj alBalaghah sermons is extralinguistic communication of the eye. Nonverbal eye examinations. The results show that the most important types of eye function in Nahj alBalagheh sermons include: ignorance, staring, under-eye, hypocritical and treacherous, happy, surprised, tearful, mysterious, angry and The gaze is disturbed, and the main message that can be received from the reflection of the's extra-verbal actions in the sermons of Nahj al-Balaghah is related to the emotional, emotional and inner feelings concepts, including crying, fear, panic, ridicule, embarrassment. And shame is shame, joy, anger and many more of these messages.

    Keywords: Nahj al-Balaghah, sermon, non-verbalcommunication, eye language}
  • مهین حاجی زاده*، سپیده باقری

    ترجمه متون دینی و مقدس به ویژه نهج البلاغه، از مهم ترین راه ها برای انتقال مفاهیم آنهاست. این ترجمه ها نیازمند ارزیابی دقیق و علمی هستند تا بتوان نارسایی ها و کاستی های موجود در آنها را شناسایی کرده و در نتیجه سطح کیفی ترجمه ها را بهبود بخشید. در این میان، الگوها و نظریات متعددی از سوی صاحب نظران حوزه ترجمه جهت سنجش ترجمه مطرح شده اند. الگوی نظری وینی و داربلنه یکی از کارآمد ترین نظریات است که می توان از آن به عنوان چهارچوبی علمی جهت ارزیابی متون ترجمه شده به ویژه متون دینی استفاده نمود. این الگو که ترکیبی است از دو شیوه ترجمه مستقیم و غیرمستقیم، از هفت تکنیک تشکیل شده است که عبارتند از: قرض گیری، ترجمه تحت اللفظی، گرته برداری، تغییر صورت، تلفیق، معادل یابی و اقتباس. در این پژوهش که به شیوه توصیفی-تحلیلی انجام یافته است، بخشی از ترجمه فیض الاسلام از نهج البلاغه بر مبنای الگوی پیشنهادی وینی و داربلنه مورد بررسی قرار گرفته و میزان به کارگیری تکنیک های هفت گانه مشخص شده است. نتایج این جستار حاکی از آن است که مترجم ضمن وفاداری به متن مبدا و رعایت اصل امانت داری، بیشتر از تکنیک های ترجمه غیرمستقیم بهره برده است و این امر موجب سلاست و شیوایی متن ترجمه گشته است.

    کلید واژگان: نقد ترجمه, تکنیک های هفتگانه, وینی و داربلنه, نهج البلاغه, فیض الاسلام}
    Mahin Hajizadeh *, Sepideh Bagheri

    translation of religious and sacred texts, especially Nahj al-Balaghah, is one of the most important ways to convey their concepts. These translations need a precise and scientific evaluation in order to identify the shortcomings in them and thus improve the quality of translations. In the meantime, the numerous models have been proposed by translation experts to evaluate translation. Vinay and Darbelnet model is one of the most efficient translation theories that can be employed as a scientific framework for evaluating translated texts, particularly those of religious nature. This model, which is a combination of direct and indirect translation methods, consists of seven procedures: borrowing, literal translation , calque, transposition, modulation, equivalence, adaptation. In this research, which has done by descriptive-analytical methodology, a part of the translation of Faiz al-Islam from Nahj al-Balaghah is analyzed based on the Vinay and Darbelnet model, and the rate of application of septet techniques is specified. the results show that the translator, while being faithful to the source text and observing the principle of fiduciary duty, has primarily adopted the indirect translation method which has produced a smooth and eloquent rendition.

    Keywords: Criticism of translation, Seven Procedures, Vinay, Darbelnet, Nahj al-Balaghah, Faiz al-Islam}
  • طیبه سیفی*، ولی امیدی پور
    سبک شناسی به عنوان یکی از موضوعات ادبی، روشی برای بررسی و تحلیل متون است که در سال های اخیر مورد توجه ویژه ناقدان قرار گرفته است. نهج البلاغه به عنوان نمونه والای فصاحت و بلاغت بعد از قرآن کریم، همواره در کانون توجه پژوهشگران، ناقدان و زبانشناسان قراردارد. خطبه 198 نهج البلاغه از جمله خطبه های ادبی است که در آن امام علی(ع) دیدگاه خود نسبت به مسائل مختلفی از جمله تقوا، جهاد، توحید، قرآن و اسلام را بیان می کند. بررسی و تحلیل کلام آن حضرت از دیدگاه سبک شناسی در راستای آگاه سازی مخاطب از اسلوب بلیغ و فصیح ایشان بسیار حائز اهمیت است. این پژوهش متن خطبه مذکور را، به روش توصیفی- تحلیلی مورد مطالعه قرار داده و به تبیین عناصر سبکی خطبه پرداخته است. کشف عناصر سبک ساز در متن خطبه و همچنین تبیین پیوند میان این عناصر و نقش آن ها در انتقال بهتر افکار امام از اهداف این پژوهش به شمار می آید. نتایج پژوهش بیانگر ارتباط تنگاتنگ سطوح مختلف سبک شناختی خطبه مذکور با یکدیگر است. در سطح ادبی امام (ع) در قالب استعاره ها، تشبیهات، انواع کنایه و مجاز تصویر آفرینی می کند. فن تکرار در خلق موسیقی درونی و تصویرسازی معانی موثر است، همچنین گستره واژگانی و کاربرد واژه های هم آوا، بهره گیری از ویژگی آوایی حروف در تکرار صامت ها و مصوت ها نمود آشکاری دارد. غنای موسیقی کناری متن در قالب انواع سجع بر قدرت کلام و تاثیر آن بر مخاطب نقش محوری دارد.
    کلید واژگان: سبک شناسی, نهج البلاغه, سطح زبانی, سطح ادبی, سطح فکری. خطبه 198}
    Tayyebeh Seyfi Seyfi *, Vali Omidipoor
    Stylistics, as one of the literary subjects, is a method of examining and analyzing texts, which in recent years has received special attention from critics. Sermon 198 of Nahj al-Balaghah is one of the literary sermons in which Imam Ali (AS) expresses his views on various issues such as piety, jihad, monotheism, Quran, and Islam. Studying and analyzing Ali's (AS) words from the stylistic point of view is very important to inform the audience about his eloquent and eloquent style. This research studies Sermon 198 in a descriptive-analytical method and explains the stylistic elements of this sermon. Discovering stylistic elements of this sermon, as well as explaining the link between these elements and their role in conveying the Imam's thoughts, are among the goals of this research. The results of the study indicate the close relationship between the different stylistic levels of this sermon. At the literary level, Imam (AS) creates images in the form of metaphors, similes, allusions, and allegories. The repetition feature is effective in creating inner music and visualizing meanings. Also, the range of vocabulary and the use of homonymous words, using the phonetic features of letters in the repetition of consonants and vowels are evident. The richness of the harmony in the form of different types of versification has a central role in the speech's power and its effect on the audience. The purposeful use of verbal sentences and the abundance of past tense verbs, as well as the use of different emphatic sentences to express the implied topics in this sermon, have led the Imam's speech to realism.
    Keywords: Stylistics, Nahj Al-Balaghah, Linguistic Level, Literary Level, Intellectual Level, Sermon 198}
  • سید مهدی احمدی نیک*

    استقرار نظام جمهوری اسلامی و طرح سیاست هایی مانند عدالت خواهی، ظلم ستیزی و پایبندی به آموزه های دینی، موجب توجه افکار عمومی به ویژه تحصیل کردگان به این سیاست ها و نحوه برخورد با سهم خواهان شده و در عین حال اجرای فراگیر عدالت از مهمترین عوامل اعتماد عمومی به عنوان مهمترین رکن سرمایه اجتماعی، همچنین از مهمترین مولفه های قدرت نرم برای جمهوری اسلامی است. در این میان یکی از آرمان های مشترک جمهوری اسلامی با حکومت علوی، عدالت ورزی و از چالش های مهم فراروی این دو، تفکر سهم خواهی است. از نمادهای این تفکر در حکومت علوی، ناکثین بوده اند. با توجه به تشابه آرمانی، همان چالش و تفکر در برابر جمهوری اسلامی نیز مشهود است. این پژوهه با روش توصیفی- تحلیلی، با استفاده از منابع کتابخانه ای، ضمن بیان ویژگی ها و اهداف ناکثین به عنوان نماینده تفکر فوق و مواضع امام علی علیه السلام در برابر آنان و توجه به مولفه های افزایش اعتماد عمومی با رویکرد به نهج البلاغه که تاکنون مغفول واقع شده، به بررسی این موضوع پرداخته و به این نتیجه دست یافته که مهمترین عامل برای تحقق آرمان ها، عدالت ورزی، طرد سهم خواهی ها و به کارگیری مولفه های تاثیر گذار بر افزایش اعتماد عمومی، بر اساس توصیه های امام علی علیه السلام دراین باره می باشد.

    کلید واژگان: مولفه ها, اعتمادعمومی, سرمایه اجتماعی, ناکثین, نهج البلاغه}
    Sayyed Mehdi Ahmadi Nik *

    The establishment of the Islamic Republic and the introduction of policies such as seeking justice, anti-oppression, and adherence to religious teachings have caused general thoughts, particularly the educated, to pay attention to these policies and methods of dealing with share-seekers. At the same time, the comprehensive implementation of justice as the important pillar of social capital is one of the most significant factors of public trust and soft power components of the Islamic Republic. In the meantime, one of the common ideals of the Islamic Republic and the Alevi government is justice and share-seeking. One of the symbols of this way of thinking in the Alevi government was Nakesin. Considering the ideal similarity, the same challenge and thinking is also evident in the Islamic Republic. This research with a descriptive-analytical method, using library resources tries to express the characteristics and goals of Nakesin as a representative of the above-mentioned thoughts and the opinions of Imam Ali (AS). It also aims to pay attention to the components of increasing public trust based on Nahj al-Balaghah, which has been neglected so far. Based on the results obtained, the most important factors for achieving ideals are justice, rejection of share-seeking, and the use of factors that increase public trust, based on the recommendations of Imam Ali (AS).

    Keywords: Components, Public Trust, Social Capital, Nakesin, Nahj Al-Balaghah}
  • حسین چراغی وش*، سعیده محمودی، سید محمود میرزایی الحسینی

    گفتمان (discourse) به طور کلی به بافت زبان در مراحل بالاتر از جمله اطلاق می شود. تحلیل گفتمان، یکی از ابزارهای تحلیل متون ادبی است که ارتباط بین ساختارهای گفتمان مدار و دیدگاه های اجتماعی حاکم بر تولید گفتمان را بررسی می کند، تحلیل گفتمان ادبی به عنوان یکی از فروع تحلیل گفتمان به بررسی و نقد متون ادبی از جنبه ساختارهای زبانی و بافت متنی و هماهنگی آن ها با بافت موقعیتی می پردازد. پژوهشگران ادبیات عموما خطبه توحید (1) را با تمرکز بر واحدهای مستقل زبان و بدون در نظر گرفتن بافت موقعیتی ایراد خطبه بررسی نموده و به کشف ابزارهای زیباسازی این اثر ارزشمند همت گماشته اند. اما پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی و از منظر تحلیل گفتمان ادبی به بررسی ساختارهای مختلف خطبه براساس بافت موقعیتی آن پرداخته است. نتایج نشان می دهد که متناسب با موقعیت ایراد خطبه که سرگردانی در مسائل اعتقادی، و نیاز مردم به آموزش و تبیین مسائل معرفتی برای آنها می باشد، ساختارهای مختلف خطبه نه به عنوان صرفا ابزار زیباسازی متن بلکه به عنوان ابزاری درجهت آموزش مباحث پیچیده ی اعتقادی همچون توحید، آفرینش جهان و فرشتگانو انسان ونیز لزوم بحث نبوت و...به کار گرفته شده اند.

    کلید واژگان: تحلیل گفتمان, گفتمان ادبی, نهج البلاغه, خطبه توحید}
    Hossein Cheraghivash *, Saeideh Mahmoody, SEYYD MAHMOOD MIRZAEY ALHOSSEINI

    Discourse generally refers to the context of language at the higher levels of the sentence. Discourse analysis is one of the tools for analyzing literary texts that examines the relationship between discourse-oriented structures and social views governing discourse production. Literary discourse analysis, as one of the branches of discourse analysis, examines and criticizes literary texts from the aspect of linguistic structures and textual context and their coordination with situational context. Literary researchers have generally studied the monotheistic sermon by focusing on independent language units and without considering the situational context of the sermon. They have tried to identify the tools that beautify this valuable work. So, current research aims to investigate the different structures of this sermon based on its situational context using an analytical descriptive method based on literary discourse analysis. The results indicated that according to the situation of the sermon which is about religious issues, and the need of the people for education and explanation of the epistemological issues, the different structures of the sermon are not just the tools to beautify the text, but tools to teach complex religious topics such as monotheism, the creation of the world, angels, and man, as well as the need to discuss prophecy, etc.

    Keywords: Discourse Analysis, Literary Discourse, Nahj Al-Balaghah, Monotheistic Sermon}
  • سید محمدرضا حسینی*

    تاریخ، فرهنگ و تمدن بشری گویای این واقعیت است که «خود رایی» مهم ترین عامل انحطاط جوامع بوده و آثار زیانباری از خود به جای گذاشته است؛ اما در مقابل، مشورت درست با افراد صحیح العقیده، بزرگترین عامل رشد و توسعه و مانع انحطاط جوامع به شمار می آید. از این رو با تکیه بر خرد جمعی و مشورت با خردمندان، می توان به تعالی دنیوی و سعادت اخروی دست یافت. از مبانی اسلام - همچون آیات قرآن، سیره معصومین (عهم) - نیز چنین به دست می آید که «مشاوره» رکن مهم اداره امور جامعه است. با این وجود، در برخی از روایات، مشورت با زنان که نیمی از افراد جامعه را تشکیل می دهند، مورد مذمت و نگوهش قرار گرفته است. که به نظر می رسد، شایسته است این نگاه، خود در معرض کندوکاو قرار گیرد. در این راستا نگارنده بر آن است تا با روش رجوع به منابع و متون و نظریات موافق و مخالف، به توصیف و تحلیل سخن امام علی (ع) در« نهج البلاغه» پرداخته و از آن زمز گشایی کند و به این پرسش پاسخ دهد، کدامین زن و با چه نوع ویژگی های شخصیتی، مشورت با او از سوی حضرت نکوهش شده است؟ که نتیجه ی حاصل از آن، روشن می سازد منظور نظر حضرت بطور عام نیست و گفتمان آن حضرت شامل زنانی نمی شود که عاقلانه و به دور از احساس و عاطفه تصمیم می گیرند، سیره امام خود بهترین گواه این مدعاست.

    کلید واژگان: امام علی علیه السلام, نهج البلاغه, رمزگشایی, مشورت, زنان, عقل و تجربه}
    Sayed Mohammadreza Hosseini *

    History, culture, and human civilization indicate the fact that being self-opinionated is the most important factor in the decline of societies and has left harmful effects. On the other hand, the right consultation with the right people is the biggest factor in growth and development and prevents the decline of societies. Therefore, by relying on collective wisdom and consulting with the wise, one can achieve worldly excellence and hereafter happiness. From the foundations of Islam - such as the verses of the Qur'an, and the lives of the innocents – we can get to know that consultation is an important pillar of managing society's affairs.  Nevertheless, in some narrations, consultation with women, who make up half of society, has been condemned and criticized. It seems that this view deserves to be investigated. In this regard, the author referred to sources, texts, and positive and negative opinions to describe and analyze the speech of Imam Ali (AS) in Nahj al-Balaghah and to answer this question, which type of women, with what kind of personality traits are not suitable for counseling? The results indicated that Imam Ali's speech does not include women who make decisions wisely and away from emotion, indeed Imam's seerah is the best proof of this claim.:

    Keywords: Imam Ali (AS), Nahj Al-Balaghah, Decoding, Consultation, Women, Reason, And Experience}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال