به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « religious science » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «religious science» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • رضا نظریان*، یونس نوربخش
    ایران معاصر خاصه پس از انقلاب اسلامی با مسیله نسبت بین علم و دین روبه رو است. علم دینی و دین علمی علی رغم محتوای متفاوت فرم یکسانی دارند. روایت «علم و دین» روایت سوم است که فرم متفاوتی دارد و آگاهانه می کوشد علم یا دین را زایده نکند، اما این روایت نیز به دلیل طبیعی کردن امر فرهنگی همچنان ایدیولوژیک باقی مانده است. با بهره گیری از روش تحلیل روایت، متن سه نماینده این شکل بندی ها در ایران پساانقلاب خوانده می شود. هدف از این متن خوانی روشمند، برملاکردن خصلت های ایدیولوژیک در این روایت ها است. داوری در باب اعتبار این روایت ها از این حیث دارای ضرورت است که روایت های بیشتر ایدیولوژیک از روایت های کمتر ایدیولوژیک تمیز داده شوند. نتیجه ای که از این مقاله حاصل می آید تلاشی جامعه شناختی در جهت ایدیولوژی زدایی از نسبت بین علم و دین است. دو اصل به مثابه معیار داوری بدین شکل به وجود می آید که علم و دین زایده شدنی نیستند و درعین حال طبیعی شدنی هم نیستند.
    کلید واژگان: علم دینی, دین علمی, علم و دین, ایدئولوژی, ساختار اعتبار, روایت}
    Reza Nazarian *, Younes Nourbakhsh
    Contemporary Iran, especially after the Islamic Revolution of Iran, has faced the issue of the relationship between science and religion. Religious science and scientific religion have the same form despite different content. The "Science and Religion" narrative is the third narrative, which has a different form and consciously tries not appendage science or religion, but this narrative also remains ideological due to the naturalization of the cultural issue. Using the method of narrative analysis, the text of the three representatives of these formations in post-revolutionary Iran is read. The purpose of this methodical reading is to reveal the ideological features of these narratives. Judging the validity of these narratives is necessary to distinguish more ideological narratives from less ideological ones. The result of this article is a sociological attempt to de-ideologize the relationship between science and religion. Two principles are created as criteria of judgment in such a way that science and religion cannot be appendage and at the same time they cannot be naturalized.
    Keywords: Religious Science, scientific religion, Science, Religion, ideology, credit structure, narrative}
  • علی ربانی گلپایگانی

    در قرآن کریم و احادیث، «تفقه در دین» و تحصیل معرفت دینی مورد توصیه و تشویق موکد قرار گرفته است. «تفقه در دین» به معنای آگاه شدن از معارف و احکام دینی، آگاهی از طریق تقلید را شامل می‎شود، اما کاربرد خاص آن به شناخت محققانه و مجتهدانه اختصاص دارد. قلمرو «تفقه در دین»، شامل اعتقادات، اخلاقیات و احکام فرعی عملی دین می‎شود؛ اگرچه کاربرد آن در اصطلاح رایج در حوزه‎های علمیه به شناخت اجتهادی احکام مربوط به اعمال مکلفان اختصاص دارد. «علم آخرت یا خداشناسی و خودشناسی»، «بصیرت در دین»، «علم ملازم با اعتقاد و عمل و خشیت الهی»، «علم به معارف ایمانی»، «طریق آخرت و سلوک آن» تفاسیری است که از سوی عالمان اسلامی درباره چیستی فقه و تفقه در روایات بیان شده است. برای هریک از تفاسیر مزبور می‎توان شواهدی از روایات ارایه داد، ولی به هیچ‏یک اختصاص ندارد، و همه آنها مقصود و مطلوب است. در روایات، طلب و تحصیل علم بر هر مسلمانی به عنوان فریضه قلمداد شده است. مقصود از علم در این روایات، علمی است که یا بخشی از دین (یعنی اعتقادات، اخلاقیات و احکام مربوط به افعال مکلفان) را در برمی‎گیرد، و یا تحصیل آنها مورد تایید و توصیه دین است. تحصیل این علوم از نظر وجوب و استحباب، و در فرض اول، عینی یا کفایی و اجتهادی یا تقلید بودن نسبت به افراد و شرایط مختلف، متفاوت است. در همه فروض و احتمالات، اعتقادات دینی به دلیل اینکه شالوده دین و دیانت به شمار می‎روند، جایگاه ویژه و برجسته‎ای دارند

    کلید واژگان: تفقه در دین, علم دینی, فریضه علم, اجتهاد, تقلید, اصول دین, فروع دین}
    Ali Rabbani Gulpayegani

    Summary In the Holy Qur’an and hadiths, “Tafaqhu fi al-Din” and the pursuit of religious knowledge are recommended and encouraged. “Tafaqhu fi al-Din” means awareness of religious teachings and rules, and includes awareness through imitation, but its specific application is dedicated to scientific and jurisprudential realization. The field of "jurisprudence in religion" includes the beliefs, morals, and practical rules of religion. However, its use in the term commonly used in theological institutes is devoted to jurisprudential knowledge of the provisions of the acts of those responsible. “Knowledge of the Hereafter or knowledge of God and self-knowledge,” “Insight in religion,” “Knowledge inherent in belief, action, and divine fear,” “Knowledge of belief teachings,” “The way and behavior of the Hereafter” are the interpretations of Islamic scholars for what is expressed by “fiqh” and “fiqh” in hadiths. There is evidence for each of these interpretations in the hadiths, but they are not specific to any of them, and they are all intended and desired. In hadiths, seeking knowledge and studying it is a duty for every Muslim. The meaning of science in these narrations is a science that includes either a part of the religion (i.e. the beliefs, morals, and rules related to the actions of those responsible), or that its study is approved and recommended by the religion. Learning these sciences differ in terms of necessity and scarcity, and in the first case; An in-kind or sufficient obligation, and discretionary or traditional learning for different people and situations. In all the hypotheses and possibilities, religious beliefs occupy a special and prominent place because they are the basis of religion and religiosity.

    Keywords: Jurisprudence in the Religion, Religious Science, Duty of Knowledge, Ijtihad, Tradition, Fundamentals of Religion, Branches of Religion}
  • یارعلی کرد فیروزجائی، مهدی مشکی*

    در مغرب زمین علم که در زمان پیشامدرن غایت‎اندیش بود و شناخت غایت از مهم‎ترین ارکان آن تلقی می‎گردید در یک تحول معرفتی، نه‎تنها ضرورت غایت‎اندیشی از شناخت طبیعت انکار شد، بلکه مانع رشد علم و شکوفایی تجربه بشری دانسته شد و درنتیجه شناخت غایت از دستور کار عالمان علم طبیعی کنار گذاشته شد. درباره علم مدرن سه مسئله قابل طرح است: 1- تفاوت مبنایی علم پیشامدرن و پسامدرن و اینکه علم مدرن ادامه علم گذشته نیست، بلکه تفاوت ریشه‎ای با آن دارد. علم مدرن بر خلاف علم پیش از ظهور مدرنیته غایت‎گریز است. 2- نتایج تخریبی و فسادآور علم مدرن (غایت‎گریز). 3- نیاز علوم طبیعی به دین و وحی در شناخت غایات موجودات. این مقاله عهده‎دار بررسی مسئله اول است و با روش تحلیلی- توصیفی به تحلیل و بررسی فرایند تحول علم در حذف غایت‎اندیشی می‏پردازد. از نظر این مقاله علم طبیعی که در آغاز هدفش شناخت حقیقت و موضوعش با اندیشه غایی همراه بود، با ورود اندیشه مدرن و در یک فرایند تاریخی هدف و موضوعش تغییر کرد. بانیان علم مدرن هدف علم را بسط تسلط انسان بر طبیعت و موضوع آن را طبیعت بدون غایت دانستند. اندیشه تسلط بر طبیعت و غایت‎گریز‏ با نوشته‎های ‏راجر بیکن در قرن سیزدهم آغاز شد و با نظریات گالیله، فرانسیس بیکن، دکارت و نیوتن در قرن شانزده و هفده تکمیل گردید.

    کلید واژگان: طبیعت, علت غایی, علم دینی, علم سکولار, غایت شناسی}
    Yarali Kord Firuzjaei, Mahdi Meshki *

    Science, which was teleological in pre-modern times and knowing the end was considered one of its most important pillars, in an epistemological evolution, not only the necessity of teleological state of science was denied, but it has been viewed also as a hindrance against the progress of science and the flourishing of human experience. The attitude led to omitting teleology from the field. Three issues can be raised about modern science: 1- The fundamental difference between pre-modern science and that of postmodern and that modern science as the latter is not teleological contrary to the former. 2- The destructive and corrupting results of modern science. 3- The need of natural sciences to religion and revelation for perceiving the ends of beings. This article, using an analytical-descriptive method, is responsible for examining the first issue and analyzes and examines the process of evolution of science with regard to the omission mentioned. According to this article, natural science, which at the beginning of its goal was to know the truth and its subject was associated with the ultimate thought, changed its purpose and subject with the introduction of modern thought and in a historical process. The founders of modern science considered the purpose of science as increasing human domination over the endless nature. The ideas of man`s ​​dominating nature and of the endless nature began with the writings of Roger Bacon in the thirteenth century and was completed by the theories of Galileo, Francis Bacon, Descartes and Newton in the sixteenth and seventeenth centuries

    Keywords: nature, Ultimate Cause, Religious Science, Secular Science, teleology}
  • علیرضا محمدی فرد*، سید حمیدرضا حسنی

    «نظریه زمینه ای»، از روش های کیفی است. این روش در پژوهش های اجتماعی تفسیری برای تحلیل متون و استخراج نظریه از داده های پژوهشی، در راستای ارایه نظریه درباره «موضوعات» اجتماعی و انسانی کاربرد دارد. محققان علوم انسانی دینی کاربست این روش را توسعه داده، برای تحلیل موضوعی متن قرآن و استخراج نظریه از آن به خدمت گرفته اند. از سویی، از دیدگاه شهیدصدر، روش اجتهادی معتبر برای اکتشاف نظریه های علمی قرآن، « تفسیر موضوعی» است، که هدف آن ارایه نظریه قرآن درباره «موضوعات» واقع زندگی بشری است. در واقع، از دیدگاه محققان دینی ای که روش نظریه زمینه ای را در رجوع به قرآن برگزیده اند، این روش همچون تفسیر موضوعی عمل می کند؛ چراکه با ارایه یک موضوع به قرآن، به هدف کشف نظریه قرآنی، می خواهد یک تحقیق قرآنی را به انجام برساند. بنابراین، کاربست نظریه زمینه ای در نظریه پردازی قرآنی، به مثابه تلقی این روش، به عنوان تفسیر موضوعی قرآن است. در مقاله حاضر، اعتبار این کاربست، با تکیه بر آرای شهیدصدر بررسی می شود. مسایل این تحقیق، در دو ساحت نظریه سازی بر اساس روش نظریه زمینه ای، و نظریه سازی بر اساس تفسیر موضوعی اجتهادی، مطرح میشود. بنابراین، در اعتبارسنجی و حل مسئله تحقیق، به فراخور، از مبانی و قواعد روش شناسی کیفی و روش شناسی اجتهادی بهره برده می شود. یافته اصلی این تحقیق را می توان از سنخ روش شناختی دانست. در این تحقیق نشان داده می شود که در هر پژوهش نظریه پردازانه، از جمله در پژوهش های علوم انسانی دینی و پژوهش های نظریه پردازانه قرآنی، روش تحقیق باید با رویکرد علمی معتبر و منبع معرفتی معتبر، متناسب باشد. بر این اساس، بهره مندی از روش های تحقیق علوم انسانی رایج، همچون روش نظریه زمینه ای، برای نظریه پردازی قرآنی از توجیه روش شناختی لازم برخوردار نیست.

    کلید واژگان: روش تحقیق, روش نظریه زمینه ای, تفسیر موضوعی, علم دینی, شهید صدر}
    Alireza Mohammadifard *, Sayed Hamidreza Hasani

    "Ground theory" is a qualitative method and is used in interpretive social research to analyze texts and extract theory from research data. Researchers in the religious humanities have developed the application of this method and used it to thematically analyze the text of the Qur'an and extract theories from it. On the other hand, from the point of view of Shahid Sadr, the valid ijtihadic method for exploring the scientific theories of the Qur'an is "thematic interpretation". Therefore, the application of contextual theory in Qur'anic theorizing, as a way of considering this method, as a thematic interpretation of the Qur'an. In the present article, the validity of this application is examined based on the views of Shahid Sadr.The problems of this research are presented in two areas of theorizing based on the method of Ground theory, and theorizing based on the interpretation of ijtihadic subject. Therefore, in validating and solving the research problem, the principles and rules of qualitative methodology and ijtihadic methodology are used. The main finding of this research can be considered as a methodological type. In this research, it is shown that in any theoretical research, including in the research of religious humanities and Qur'anic theorizing research, the research method must be appropriate to a valid scientific approach and a valid source of knowledge. Accordingly, the use of conventional research methods in the humanities, such as the method of contextual theory, for Qur'anic theorizing has no necessary methodological justification.

    Keywords: research method, The method grounded theory c, Thematic Interpretation, religious science, Martyr Sadr}
  • سید حسین حسینی*
    مطالعات تمدن پژوهی در قلمرو علوم انسانی کشور از رونق چندانی برخوردار نیست؛ به ویژه مسایل بسیاری وجود دارد که از زاویه رویکردهای مفهومی و روش شناختی پیرامون تمدن، نیازمند پژوهش است. از جمله این دست مسایل، مفهوم تمدن نوین اسلامی است. این مقاله به نقد پژوهشی کتاب تمدن رضوی می پردازد که می توان آن را در ذیل رویکردهای تمدن نوین اسلامی قرار داد؛ هرچند فاقد یک نگاه روش شناختی و علمی به مسئله است. پس از معرفی کتاب و سایر آثار نویسنده در این زمینه، به اهمیت مسئله تمدن نوین اسلامی اشاره شده و سپس به اجمال، اصول و مبانی نقد و تحلیل کتاب را بر می شمریم که شامل نگاه روش شناختی به مسئله و زاویه دید شاخصه های یک کتاب علمی پژوهشی است. تحلیل کتاب در دو قسمت نقد شکلی و نقد محتوایی با توجه به ابعاد امتیازات و کاستی ها دنبال و نشان داده می شود که با وجود امتیازاتی مثل طرح بحث تمدن نوین اسلامی، توجه به نقش تمدن سازی ایمه شیعی و انفعالی ندانستن نقش ایمه(ع) در تاریخ، اما دارای کاستی های ساختاری و روش شناختی است مانند: عدم تعین نظام مفهومی، نبود نظم منطقی، غیر استدلالی و غیر مستند بودن، پرش روش شناختی و فقدان جنبه تحلیلی. ضرورت تحلیل شبکه مفاهیم هم خانواده تمدن، ضرورت ترسیم و تبیین فلسفه تاریخ از منظر شیعی، اهمیت نقد روشمند متون تمدن پژوهی، توجه به نقش نسبت علم دینی با تمدن نوین اسلامی، ضرورت نگاه روش شناختی به مسئله تمدن و پایبندی به لوازم و اقتضایات این دست مطالعات، بخشی از نتایجی است که این پژوهش در پایان بر آن تاکید می ورزد.
    کلید واژگان: روش شناسی, تمدن نوین اسلامی, علم دینی, تمدن رضوی, تمدن پژوهی, نقد}
    Sayyed Hossein Hosseini *
    The study of civilization in the realm of humanities in our country does not have much of a boom; in particular, there are many issues that need to be researched from the perspective of conceptual and methodological approaches to civilization. Among such issues is the concept of new Islamic civilization. This article deals with the research critique of the book Razavi Civilization, which can be placed under the approaches of new Islamic civilization; however, this book lacks a methodological and scientific view of the issue. After the introduction of the book and other works of the author in this field, the importance of the issue of new Islamic civilization has been mentioned, and then we briefly enumerate the principles and foundations of book criticism and analysis, which includes a methodological view of the problem and a perspective of the characteristics of a scientific research book. The analysis of the book is done in two parts: formal criticism and content criticism according to the dimensions of the advantages and disadvantages; and then it is shown that despite the advantages such as the discussion of the new Islamic civilization, attention to the role of civilization of Shiite Imams and passive ignorance of the role of Imams (as) in history, but this book has structural and methodological shortcomings, such as: lack of definition of conceptual system, lack of logical order, non-argumentative and undocumented, methodological flaws and lack of analytical aspect. The necessity of analyzing the network of concepts of the family of civilization, the necessity of drawing and explaining the philosophy of history from the Shiite perspective, the importance of methodical critique of civilization texts, paying attention to the role of the relationship between religious science and new Islamic civilization, the need for a methodological view of the issue of civilization and adherence to the requirements of such studies are some of the results that this study emphasizes in the end.
    Keywords: methodology, new Islamic civilization, Religious Science, Razavi Civilization, Civilization Research, criticism}
  • جواد مصلحی*، محمد کاویانی آرانی
    روان شناسی به عنوان یک رشته علمی یا عرصه ای مطالعاتی که به بررسی علمی رفتار و فرآیندهای ذهنی انسان می پردازد، در کانون توجه اندیشمندان مسلمان بوده و است. اگر علم اسلامی بخواهد به عنوان یک علم نوین، هماورد علوم انسانی معاصر مطرح گردد، لازم است آن را از منظری اسلامی مورد بحث قرار دهد. این پژوهش با هدف بررسی و تبیین چیستی و ماهیت روان شناسی اسلامی و ارایه روش های تحقیق در آن انجام شده است. برای پاسخ گویی به این پرسش که تفاوت روان شناسی اسلامی و قرآن بنیان با روان شناسی رایج چیست؛ و مبانی، اهداف، موضوع و مسایل آنها چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند. روش این پژوهش روش تحلیلی استنتاجی است و شیوه گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای بوده است. با توجه به این که روان شناسی اسلامی مصداقی از علوم دینی است، طبعا هر آنچه درباره علم دینی گفته شود، در خصوص روان شناسی اسلامی نیز گفته می شود؛ بنابراین روان شناسی اسلامی، علمی تجربی صرف نخواهد بود و به عنوان یک شاخه معرفتی جامع، بخشی از هندسه معرفتی اسلام خواهد بود. درنتیجه در بحث روش شناسی آن هم از روش تجربی صرف تعمیم پیدا می کند و از روش هایی مانند تجربه درونی و بیرونی، پیمایش میدانی و تاریخی، استدلال عقلی، تعبد نقلی نسبت به آنچه منبع معقول دارد، تحلیل محتوای متون دینی و... استفاده می کند. در مباحث قرآنی نیز از روش هایی مانند استنطاق، استخدام، نظریه پردازی های علمی و مطالعات میان رشته ای سود خواهد جست.
    کلید واژگان: روش شناسی, روان شناسی, روان شناسی اسلامی, قرآن بنیان, علم دینی}
    Javad Moslehi *, Mohammad Kavyani Arani
    Psychology as a scientific branch or a field of study that deals with the scientific study of human behavior and mental processes has been and still is in the focus of Muslim thinkers. If Islamic science wants to be presented as a new science as a rival to contemporary humanities, it is necessary to discuss it from an Islamic perspective. This research has been done with the aim of examining and explaining the nature of Islamic psychology and presenting research methods in it. To answer the questions follow: What is the difference between Islamic and Quran-based psychology and current psychology; and what are the differences between their principles, goals, themes and issues? The method of this research is analytical-inferential method and the method of collecting information has been library. Given that Islamic psychology is an example of a religious science, of course, whatever is said about religious science is also said about Islamic psychology. Therefore, Islamic psychology will not be a purely empirical science and, as a comprehensive branch of knowledge, will be part of the epistemological geometry of Islam. As a result, in discussing their methodology, the general empirical method is generalized, as well as using methods such as internal and external experience, field and historical navigation, rational reasoning, narrative devotion to what is a reasonable source, content analysis of religious texts, and so on. In Qur'anic discussions, it will also benefit from methods such as interrogation, recruitment, scientific theories, and interdisciplinary studies.
    Keywords: methodology, Psychology, Islamic psychology, Quran Based, Religious Science}
  • علی ربانی گلپایگانی*
    ‏بحث درباره «علم دینی» یا «دینی سازی علوم» در زمینه علوم تجربی- به ویژه علوم انسانی- از مباحث جدید در عرصه دین‏پژوهی، فلسفه علم و کلام جدید است. در این‏باره دو رویکرد متعارض وجود دارد. بر اساس یک رویکرد، توصیف علوم تجربی به دینی و غیر دینی و به بیانی دیگر، «دینی سازی علوم تجربی» هم معقول و ممکن است و هم مفید و لازم، اما بر پایه رویکردی دیگر، این کار نامعقول و ناممکن است. طرفداران این رویکرد، بر اثبات دیدگاه خود، ادله‎ای آورده‎اند که رووس آن‏ها عبارت است از: بی‏معنایی وصف دینی در موضوع، غایت و روش علم، تفکیک مقام پرسش‎‎گری از پاسخ‎گویی و مقام گردآوری از مقام داوری در پژوهش علمی، بررسی مراحل سه‎گانه تحقیق علمی، ناتمامی مقدمات اسلامی سازی علوم انسانی، تعلق ناپذیری علم، تضعیف شان معرفت بخشی گزاره‏های علمی و آسیب‏پذیری دین در پی تغییر نظریه‎های علمی. ادله مزبور در نوشتار حاضر مورد بررسی و نقد قرار گرفته است.
    کلید واژگان: علوم تجربی, علم دینی, امکان علم دینی, جهان‏بینی عالمان, دینی سازی علم, ناممکن انگاری علم دینی}
    Ali Rabbani Golpayegani *
    The discussion of religious science concerning experimental sciences is a new issue in religious studies, philosophy of science and new theology. There are two contradictory tendencies regarding it. First tendency holds that the description of experimental sciences to religious and non-religious, or in other word making religious sciences, is cogent and plausible, as well as helpful and necessary. The second tendency maintains that this is implausible and impossible. Exponents of this view has developed many arguments the most significant ones are: meaninglessness of religiosity in subject, the purpose and method of science, the separation between asking and replying and between assemblage and judgment in scientific investigations, study of threefold stages of scientific investigation, insufficiency of principles for making Islamic humanities, non-relatedness of science, undermining the incorrigibility of scientific sciences and vulnerability of religion according to scientific theories. These arguments have been criticized and assessed in this paper.
    Keywords: scientific sciences, religious science, possibility of religious science, worldview of scholars, making religious sciences, impossibility of religious sciences}
  • عسکری سلیمانی امیری، آسیه گنج خانی
    علوم انسانی اسلامی با رویکردهای مختلفی مطرح شده است. از دیدگاه آیت الله مصباح، علم کشف واقع است و دین الهی حق منحصرا دین اسلام است که راه سعادت و شقاوت انسان ها را در حوزه باورها و ارزش ها مشخص می کند. بنابراین، علم دینی علمی است که در حوزه های مرتبط با سعادت و شقاوت انسان و باورها و ارزش ها از منابع صحیح دینی و با استفاده از روش شناسی صحیح (روش فقاهتی) بدان رسیده باشیم و نتیجه نیز یقینی باشد. در متون دینی، مسائل مختلفی مطرح شده است که ناظر به علوم طبیعی، پزشکی و... است. ازآنجاکه شان دین هدایتگری به سمت سعادت است، علم دینی باید همسو با این شان تعریف شود. بنابراین، هر گزاره ای که با روش های معتبر اثبات شود علم دینی نخواهد بود، زیرا دین وظیفه ای در قبال کشف روابط علی میان پدیده ها ندارد. آنچه برای دین ضرورت دارد شناخت و بیان تاثیر پدیده ها در سعادت و شقاوت انسان است. این امر در بسیاری موارد با عمل اختیاری انسان در ارتباط است. در میان علوم، موضوع علوم انسانی بررسی کنش های ارادی و آگاهانه انسانی، و احکام و آثار و پیامدهای آن است، مانند علم اخلاق یا حقوق. بنابراین و با توجه به جایگاه بی بدیل علوم انسانی در ساخت تفکر بشری و سبک زندگی انسان ها، از دیدگاه استاد، اسلامی کردن علوم در گستره علوم انسانی اسلامی محقق می شود.
    این بررسی به توصیف و بازخوانی نظریات استاد در رابطه با اسلامی کردن علوم انسانی -پرداخته و از منظر ایشان، به برخی ابهامات پاسخ داده است.
    کلید واژگان: دین, علم دینی, علوم انسانی اسلامی, آیت الله مصباح یزدی, اسلامی سازی علوم}
    Asgari Solaymani Amiri *, Asiyah Ganjkhani
    Islamic humanities have been viewed in various approaches. For Allamah Mesbah, knowledge consists in discovering the real and Islam is the unique Divine right religion that introduces the ways of happiness and misery in the fields of values and beliefs. Religious science, being related to human happiness and misery in the two fields, therefore, would be the one of certainty that is extracted from religious sources with a valid methodology. Though there may be found different problems in the fields of such sciences as natural sciences, medicine and …, regarding the function of religion as preparing the ground for human happiness, religious science must be defined with this consideration. Such being the case, we may not consider any scientific and valid statement as religious. Religion is not of such a duty as discovering causative relations phenomena; necessary function of religion lies in knowing and explaining the things effective in human happiness and misery. As stated, human optional actions are of high importance in the ground. On this basis, humanities should be regarded as those studying human optional and knowledgeable actions with their rules, effect and consequences as is seen in the cases of ethics and laws. And finally, regarding Allamah`s thought on the high and unique status of humanities in human thought and style of life, islamization of sciences would be established in the area of Islamic humanities.
    Keywords: Religious Science, Islamic humanties, Ayatollah Messbah yazdis}
  • مهدی حسین زاده یزدی، نازیلا اخلاقی*
    در میان قائلین به معناداری و امکان تحقق علم دینی، آیت الله جوادی آملی با اتخاذ رویکردی ایجابی و با تکیه بر مباحث مختلف سنت تفکر اسلامی، معتقد به امکان تحقق و هستی پذیری علم دینی است. در بیش از یک دهه گذشته با تقریرهای متنوعی مواجه ایم که در دوسویه نقادی و تایید نظریه ایشان به رشته تحریر در آمده و به تنقیح دیدگاه ایشان منجر شده است. در میان منتقدان، استاد خسرو باقری بیشترین و تامل برانگیزترین نقد ها را بر این دیدگاه وارد کرده است. با توجه به اینکه انتقادات ایشان ساحت های مختلفی از نظریه را در بر گرفته، در برخی موارد با پاسخ گویی صاحب نظران مدافع نظریه مواجه گردیده است. به نظر می رسد تامل بیشتر در آثار آیت الله جوادی آملی، مانع از ظهور برخی انتقادات است. از این رو، نوشتار حاضر، درصدد پاسخ گویی به برخی از انتقادات ایشان با مرور و تمرکز بر آثار آیت الله جوادی آملی است.
    کلید واژگان: دین, علم, علم دینی}
    Mahdi Hoseinzadeyazdi, Nazila Akhlaghi*
    Among the believers in the significance and possibility of realizing religious science, Ayatollah JavadiAmoli, believes in the possibility of the realization of religious science, by adopting a positive approach and relying on various topics of the tradition of Islamic thought. In more than a decade, we have come up with a wide range of reports that have been delivered in two opposites of criticizing or confirming his theory, and have contributed to the review his view. Among the critics, Professor KhosrowBagheri has expressed the most and most reflective criticisms of this view. Given that his criticisms embraced various areas of the theory, in some cases, he was faced with the response of the scholars defending from the theory. It seems that thinking more in the works of Ayatollah JavadiAmoli prevents from the emergence of some criticism. Hence, the present paper seeks to answer some of his criticisms by reviewing and focusing on the works of Ayatollah JavadiAmoli.
    Keywords: religion, science, religious science}
  • سید حمید جزایری*، عبدالباسط سعدالله
    مبحث علم و دین یکی از چالش برانگیزترین مباحث از گذشته تا حال بوده است و دانشمندان بسیاری در حوزه های گوناگون و با رویکردهای متفاوت نسبت به آن اظهار نظر کرده اند؛ لذا تنقیح و تعیین نسبت میان علم و دین که به مناسبات بعدی هر دو در حوزه تولید علم دینی تاثیر شگرفی می گذارد، ضروری می نماید. حضرت آیت الله جوادی آملی به فراخور این نیاز و ضرورت، در این زمینه نظریه علم دینی ارائه کرده اند که این نوشتار به بررسی، تبیین و پیامدهای آن پرداخته است.
    ایشان پیرامون نسبت رابطه علم و دین معتقدند که این نزاع به وجود آمده، تخیلی و ناشی از کج فهمی و ناصواب این نسبت می باشد و با این اندیشه که دین و عقل هیچ گاه رهاورد همدیگر را نفی نکرده اند، بر آن است که باید علم اعم از تجربی، طبیعی و انسانی (که محصولات عقل تجربی و تجریدی اند) با دین در یک حریم معرفتی مطرح و پردازش شوند. بنابراین تقسیم علم به دینی و غیر دینی اشتباه است و همان گونه که علوم موجود و منصوص در منقولات دینی، مطالعه کتاب تشریع الهی است، علوم دیگر مانند فیزیک و شیمی که به مطالعه صنع الهی می پردازند، مطالعه کتاب تکوین است و دینی می باشند.
    کلید واژگان: قرآن, علم دینی, قرآن و علوم, جوادی آملی}
    Sayyed Hamid Jazaeri*, Abdul Basit Saadullah
    Since time immemorial, the relationship between religion and science has been and still is one of the most controversial and challenging debates amongst the intellectuals. The scholars of different fields of studies, with varying approaches, have addressed the topic in one way or the other. Now, it is necessary to designate the relationship between science and religion; for it would play an extremely important role in producing religious science. Fortunately, the Grand Ayatollah Javadi Amuli, treated the topic and this paper studies his notion of religious science and its implications. According to him, the very long-lasting dispute between religion and science is a story made up of misunderstandings. Neither science and nor that of religion, he holds, negates one another’s achievements. Thus, all sciences including the empirical, natural and humanities (which are the products of abstract and empirical intellect) should be put and processed within an epistemic framework. Hence, dividing science into different religious and non-religious forms, therefore, seems to be of no value. According to his analysis of the topic, the books containing divinely instructions deal with the legislative book of Allah whereas the books relevant to physics and chemistry address the existential productions of Allah. That being the case, both religious knowledge and empirical sciences, deal with the legislative and existential [creational] books of Allah accordingly.
    Keywords: Javadi Amuli, Religious Science, Intellect, Tradition, the output of intellect, the geometry of religious knowledge, the book of legislation, the book of creation}
  • غلامرضا جمشیدیها، مجید کافی
    رویکردهای علم دینی تا کنون از دو طریق گسترش یا اصلاح روش ها و تکنیکهای علمی و فربه کردن محتوا و داده های علم، علوم جدید را اصلاح یا علومی دینی ایجاد کرده اند. شرط تولید علم اولا این است که بتوان نظریه هایی از گزاره های دینی ساخته و پرداخته کرد و ثانیا این نظریه پردازی ها هماهنگ با پارامترهای پارادایمی و در پرتو مولفه های جهان بینی دینی صورت پذیرد مولفه های یک نظریه اجتماعی، مبانی شناخت جامعه (واقعیت اجتماعی) است که باید دید این مبانی از نظر قرآن کدامند. از این رو می توان این سوال را مطرح کرد که چه چیز یا چیزهایی مبنای شناخت جامعه از منظر قرآن است؟ این مفاهیم اساسی شناخت جامعه در قرآن به تولید چه نظریه ای می انجامد؟ این تحقیق در صدد است امکان استنباط مبانی یا مولفه های تشکیل دهنده یک نظریه اجتماعی را از آیات قرآن، به منظور فهم و تبیین واقعیات اجتماعی شناسایی و ارائه کند. بنابراین مهمترین مبنای شناخت جامعه از میان مبانی پنچ گانه شناخت جامعه (مردم، نیاز، ارتباط، اختلاف و آرمان) در قرآن، مفهوم ارتباط به عنوان محور اصلی شناخت جامعه از اهمیت بسزایی برخوردار است. روش در این تحقیق نیز «روش مبناشناسی» است که تلفیقی بین روش تفسیر موضوعی قرآن، تحلیل محتوا (مفهوم پرازی، مقوله بندی مفاهیم و تعیین مفاهیم اصلی)، و کشف و بیان ربط منطقی بین مفاهیم اصلی است.
    کلید واژگان: تفسیر موضوعی, تحلیل محتوا, مبنای شناخت جامعه, نظریه پردازی, علم دینی, ارتباط اجتماعی}
    Gholam Reza Jamshidiha, Majid Kafi
    By now, the approaches of the religious science have created religious science or improved contemporary sciences through two ways: the development or improvement of the methods and scientific techniques and developing contents and science data. The condition to produce science is firstly to create and set theories through religious components; secondly these theories have harmony in paradigm parameters and form in the light of religious world view. The components of the social theory are the bases of the society study (the reality of the society) which should be seen what they are according to the Quran. Therefore this question can be pointed out what is or are the bases of society study. What theories are resulted from these basic concepts of society studying in the Quran? This research attempts to present and define the presumption of the basis or components which comprise a society theory from the Quran verses to understand and determine the reality of the society. Therefore, the most important base to study the society among five basis of knowing the society (people, necessity, communication, disagreement, hope) in the Quran is the communication concept as a main pillar of knowing the society. The method in this research is the base ology which is the combination of thematic Quran interpretation and continent analyses (conceptualizing, concept categorizing and determining the main concept) and detection and explanation of the logical relation between the main concepts.
    Keywords: Thematic Quran interpretation, Content analyze, Theorize, Religious science, Social communication, The base of knowing the society}
  • علی شیروانی
    مقیاس هایی که امروزه در روانشناسی دین برای ارزیابی چند و چون دینداری فرد و جامعه فراهم آمده و در سطح بین المللی از آن استفاده می شود، بر اساس مبانی فرهنگی و علوم انسانی مغرب زمین فراهم آمده و از این رو، به کارگیری آن در جامعه اسلامی ایرانی ما، برای دست یابی به وضعیت دینداری آحاد جامعه، ناموجه است. این مقاله می کوشد با بررسی حقیقت دینداری و بیان پاره ای از مبانی اسلامی لازم الرعایه در این خصوص گامی هر چند کوچک در راه باز تولید مقیاس دینداری متناسب با اندیشه اسلامی بردارد.
    از جمله اموری که در این مقاله اهمیت رعایت آن در این مقام تبیین شده، عبارتند از: 1) لزوم تفکیک میان دین و دینداری؛ 2) رابطه مستقیم میان دینداری و سعادت؛ 3) حقیقت ایمان و جایگاه اساسی آن در دینداری؛ 4) برخورداری اکثر مردم از درجه ای از دینداری؛ 5) لزوم توجه به اصناف گوناگون دینداری؛ 6) جایگاه محوری نیت در دینداری؛ 7) برتری جلوه های باطنی بر تجلیات ظاهری دینداری؛ 8) توجه به وضعیت فرد در شرایط بحرانی؛ 9) تسلیم قلبی بودن در برابر خداوند به مثابه روح دینداری.
    کلید واژگان: دینداری, مقیاس های دینداری, روانشناسی دین, علم دینی, قصور, تقصیر, فطرت الهی}
    Ali Shirvani
    The criteria that are now used in psychology of religion for the assessment of how deep an individual or a society is religious were obtained on the basis of cultural principles and humanities of the West and though they are deployed worldwide, there is no justification for applying them to Islamic society of Iran for discovering the religiosity status of individuals. By examining the reality of religiosity and enumerating some necessary principles to be observed, this article attempts to make steps in explaining the criteria for religiosity in proportion to Islamic thought.Among important elements that need to be considered are: 1) necessity of distinction between religion and religiosity; 2) direct relation between religiosity and happiness; 3) reality of faith (iman) its fundamental status in religiosity; 4) enjoyment of most people of a degree of religiosity; 5) due attention to a variety of religiosity; 6) central place of intention in religiosity; 7) excellence of esoteric manifestations of religiosity in comparison with its exoteric ones; 8) necessity of taking account of individual situation in critical conditions; 9) submission by heart before God as essence of religiosity.
    Keywords: religiosity, criteria of religiosity, psychology of religion, religious science, failure, fault, primordial nature}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال