به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Knowledge » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه « Knowledge » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • خدیجه امیری*، محمدتقی دیاری بیدگلی

    روایات تفسیری یکی از منابع مهم فهم قرآن بوده و آسیب شناسی آن ها امری ضروری است. ذهبی در کتاب التفسیر و المفسرون مباحث متعددی را بحث کرده است .از جمله به بررسی آسیب های این دسته از روایات پرداخته است. معرفت نیز درکتاب التفسیر و المفسرون فی ثوبه القشیب به نقد دیدگاه ذهبی دراین راستا مبادرت کرده است. جستار پیش رو به روش توصیفی- تحلیلی به بررسی آسیب های روایات تفاسیر ماثور در نگاه ذهبی و معرفت پرداخته است.نگارنده در تحلیل آسیب های سه گانه به موارد ذیل دست یافته است:معرفت و ذهبی مهم‏ترین اسباب ضعف تفاسیر ماثور را وجود اخبار جعلی بیان کرده اند، اما در منشا و زمان جعل حدیث اختلاف نظر دارند ذهبی بطور ضمنی پیدایش جعل حدیث را بعد شهادت حضرت علی (ع) می‏داند و آن را به شیعه نسبت می‎دهد، اما آقای معرفت آغاز جعل حدیث را زمان معاویه بیان نموده و زمینه های وضع روایات را در زمان پیامبر (ص) دور ذهن نمی‏داند.ذهبی عصر صحابه را ورود اسرائیلیات به حوزه تفسیر دانسته و دلایلی از آیات و روایات را مبنی بر جواز رجوع صحابه به اهل کتاب نقل می‏کند، اما معرفت این دیدگاه را رد کرده و مخاطب آیات مورد نظر ذهبی را مشرکان می‏داند که به اوایل نبوت پیامبر (ص) بر می‏گردد. و برداشت غلط از حدیث «حدثوا عن بنی اسرائیل و لا حرج » علت گسترش اسرائیلیات می‏داند3. ذهبی حذف سند را مهم‎ترین دلیل اسباب ضعف روایات بیان کرده است معرفت نیز وجود ضعف سند را علل کم‏اعتباری روایات بیان می‏کند، اما وی برای پذیرش روایت تنها بر سند آن تکیه نکرده است بلکه زمانی که محتوای روایات از آیات رفع  ابهام نمایند حتی اگر سند آن قابل پذیرش نباشدحدیث قابل اعتنایی خواهد بود.

    کلید واژگان: معرفت, ذهبی, آسیب شناسی, تفاسیر ماثور}
    Khadijeh Amiri *, Mohamadtaghi Diari Bidgoli

    Commentary narrations are one of the important sources of understanding the Qur'an and their pathology is essential. Dhahabi has discussed many topics in his book Al-Tafsir and Al-Mafsirun. Ma'raf also criticized Dhahabi's point of view in this regard in his book Al-Tafsir and Al-Mafsirun Fi Thauba Al-Qashib. The following essay has investigated the damage of the traditions of the interpretations of the proverbs in the perspective of gold and knowledge through a descriptive-analytical method. The author has achieved the following points in the analysis of the three damages: 1. Ma'raf and Dhahabi stated the existence of fake news as the most important reason for the weakness of the interpretations of the proverbs, but they disagree on the origin and time of forging the hadith. Dhahabi implicitly considers the emergence of the forgery of hadith after the martyrdom of Hazrat Ali (pbuh) and attributed it to Shia. attributes, but Mr. Marafet stated that the beginning of hadith falsification was at the time of Mu'awiyah and he does not consider the contexts of the narrations at the time of the Prophet (PBUH) far from his mind. 2. Dhahabi considers the Age of Sahaba to be the entry of the Israelites into the field of interpretation, and he cites evidence from verses and narrations about the permissibility of the Sahaba to refer to the People of the Book, but Ma'raf rejects this view and considers the audience of the verses mentioned by Dhahabi to be polytheists. which goes back to the beginning of the prophethood of the Prophet (pbuh). And the wrong understanding of the hadith "Hadthwa on Bani Israel wa la haraj" is the reason for the spread of Israel. 3. Dhahabi stated that the omission of the chain of transmission is the most important reason for the weakness of the hadiths, and the knowledge also states that the weakness of the chain of transmission is the reason for the lack of credibility of the narrations, but he did not rely only on the chain of transmission to accept the narration, but when the content of the narrations The verses clear the ambiguity, even if the document is not acceptable, the hadith will be considered.

    Keywords: Knowledge, Dhahabi, Pathology, Narratives}
  • کمال محمدبیگی*، فائزه مقتدایی
    زمینه و هدف

    اشتغال و تولید از عناصر اصلی اقتصاد هر کشور است که تقویت آن، رونق و توسعه اقتصادی را به دنیال دارد. در این مقاله تلاش شده به بررسی مبانی و سازوکارهای فقهی تولید و اشتغال با تاکید بر اقتصادی دانش بنیان پرداخته شود.

    مواد و روش ها

    مقاله حاضر توصیفی تحلیلی بوده و از روش کتابخانهای استفادهشده است.

    ملاحظات اخلاقی: 

    در این مقاله، اصالت متن، صداقت و امانتداری رعایت شده است.

    یافته ها

    در اسلام به صورت مستقیم به تولید و اشتغال اشاره نشده است اما از آیات و روایات متعدد میتوان، اهمیت تولید و اشتغال را استنباط کرد. به عبارتی در آیات و روایات دلالتهای متعددی مبانی بر تولید و اشتغال در راستای ایجاد رفاه و مبارزه با فقر قابل استنباط است. از این منظر، بهره گیری از منابع طبیعی)زمین (نیروی کار و مدیریت انسانی مهمترین سازوکارهای فقهی تولید و اشتغال است. همچنین تولید و به کارگیری دانش، استفاده از نیروی متخصص، کار مضاعف، مدیریت صحیح منابع، جهاد اقتصادی و ترویج فرهنگ مصرف کالاهای داخلی از مهمترین سازوکارهای تحقق اقتصاد دانش بنیان است.

    نتیجه گیری

    به توجه به نقش اقتصاد دانش بنیان در تولید و اشتغال و بنابراین توسعه اقتصادی، لازم است سیاستگذاری ها در راستای تولید دانش و بهرهگیری از نیروهای متخصص و کارآمد تدوین شود.

    کلید واژگان: تولید, اشتغال, اقتصاد دانش بنیان, دانش, نیروی متخصص}
    Kamal Mohammadbeygi *, Faezeh Moghtadaee
    Background and Purpose

    Employment and production are the main elements of every country's economy, which leads to its strengthening, prosperity, and economic development. In the present paper, an attempt has been made to examine the foundations and jurisprudential mechanisms ofproduction and employment with an emphasis on knowledge-based economics.

    Materials and methods

    This paper is descriptive and analytical using library method.

    Ethical considerations: 

    In this paper, the originality of the text, honesty, and trustworthiness are respected.

    Findings

    Production and employment are not directly mentioned in Islam, but the importance of production and employment can be inferred from numerous verses and traditions. In other words, in the verses and narrations, numerous indications of the basics of production and employment to create prosperity and fight against poverty can be inferred. From this point of view, the use of natural resources (land), labor force and human management are the most important jurisprudential mechanisms of production and employment. Also, the production and application of knowledge, the use of expert staff, double work, proper management of resources, economic jihad and promoting the culture of consumption of domestic goods are among the most important mechanisms for the realization of the knowledge-based economy.

    Conclusion

    Regarding the role of knowledge-based economy in production and employment and therefore economic development, it is necessary to formulate policies in line with the production of knowledge and the use of expert and efficient forces.

    Keywords: Production, Employment, Knowledge-Based Economy, Knowledge, Expertforce}
  • علیرضا جانعلی زاده چناری*
    در باور شیعیان ائمه اطهار دارای علم لدنی بوده و بر مبنای آن اشراف بر امور گوناگون داشته اند که از مصادیق آن پیشگویی بوده است. یکی از مسائل قابل تحقیق در سیره امام علی(ع) کارکردشناسی پیشگویی های صادر شده در شرایط گوناگون اجتماعی ناظر به افراد مختلف بوده است. مسئله پژوهش حاضر آن است که کارکرد پیشگویی های فرد محور در سیره امام علی(ع) چه بوده است؟ کارکردشناسی از طرفی بیانگر تمایز علم امام علی(ع) در مقایسه با صحابه و خلفا، همچنین موجب درک اختصاصات ایشان در هدایت انسان ها و جوامع بوده است که کارکردهایی از جمله: آماده سازی اصحاب نسبت به استقامت در مقابل دشمنان، گسترش باور به جایگاه علم امام، اثبات و تثبیت حقانیت امام، معیار سنجی برای شناخت دشمن، فرجام شناسی خلافت در نسل خلفای نخستین، تحذیر و هشدار دهی نسبت به افراد منحرف، شناساندن عناصر ضد اهل بیت(ع) و پیامدشناسی عدم همراهی با امام جامعه اسلامی بوده است. در پایان به این نتیجه رسیده است که با توجه به نقش آفرینی افراد در حوادث تاریخی، امام علی(ع) با نگاه آینده نگر در قالب پیشگویی به هدایت گری پرداختند. این تحقیق از سنخ پژوهش های تاریخی به صورت کتابخانه ای با روش توصیفی تحلیلی انجام گردیده است.
    کلید واژگان: پیشگویی, امام علی(ع), آینده نگری, علم}
    Alireza Janalizadeh Chenari *
    In the belief of Shiites, imams have knowledge from Allah the Almighty and on the basis of that, they have excelled in various matters, one of the examples of which is foretelling. One of the issues that can be researched in the life of Imam Ali (as) is the function of the foretelling issued in different social conditions for different people. The problem of the present research is that what was the function of individual-centered foretelling in the life of Imam Ali (as)? Knowing the function, on the other hand, shows the distinction of Imam Ali’s (as) knowledge in comparison to the Companions and Caliphs, and it has also led to the understanding of his specialties in guiding people and societies, which has functions such as the following:Preparing companions for endurance against enemies expanding belief in the position of Imam's knowledge; proving and establishing the authenticity of the Imam, criterion to identify the enemy; the epistemology of the caliphate in the generation of the first caliphs, warning against deviant people, identifying anti-Ahl al-Bayt (as) elements, and the consequences of not accompanying the Imam of the Islamic community. In the end, this research has come to the conclusion that considering the role of people in historical events, Imam Ali (as) gave guidance with a forward-looking view in the form of foretelling. This research has been done in the form of a library with a descriptive and analytical method.
    Keywords: Foretelling, Imam Ali (AS), Foresight, Knowledge}
  • Zahra Kheirolahi*

    In this article, the dimensions and aspects of the personality of Imam Reza (peace be upon him) are examined from a behavioural perspective. The Imam (peace be upon him) had advocated an important position for morals and knowledge for scientific upliftment and for the establishment of personal and social relationships and in these two aspects, a clear picture is presented of the implementation of reforming methods based on ethical components and the dissemination and spread of knowledge. Answering doubts and participating in debates, good argumentation, with the description of the comprehensiveness of science and the teaching of moral beliefs and indicators. the teaching of beliefs and worldview as well as a moral admonition is an expression of his high regard for the dissemination of sciences, knowledge and moral indicators.   This article, overall, in a descriptive and analytical way, sheds light on some of the aspects of the personality of Imam Reza (peace be upon him) and presents a full-fledged model in moral and scientific behaviour to those who are thirsty for the truth and those who are educated. Furthermore, considering the timeless capacity of Imam Reza’s (peace be upon him) speeches, it endeavours to explore and introduce his moral and scientific behaviour in new research. And finally, in the light of increasing knowledge in this field and according to what is obtained from the realities of behaviour and actions and the separation of its layers, correct behaviour and functioning will spread in society in general and especially in Islamic society.

    Keywords: Imam Reza (peace be upon him), morals, knowledge, behaviour, debates}
  • محمد نعمتی، مریم کشفی

    درک و معرفت حقیقت وجودی حضرت زهراء بر انبیاء و امت‏ های گذشته واجب بود چرا که طبق حدیث امام صادق تاریخ امت‏ های گذشته بر محور معرفت ایشان رقم خورده است. خداوند قبل از آفرینش زمان و زمین حضرت زهرا را از نور خودش موجود کرد و تحت ساق عرش جای داد، سپس بر بنی‏ آدم منت نهاد و مرتبه ‏ای از نور وجود آن بانو را در این جهان متجلی ساخت تا بنی‏ آدم راه را گم نکنند. پژوهش حاضر که به روش کتابخانه ‏ای و روش پردازش توصیفی تحلیلی گردآوری شده، به بیان مراتب خلقت وجودی ایشان از خلقت نوری تا آفرینش جسمی‏شان، هم چنین مراتب شناخت ایشان و اشاره به پاره‏ ای از برکات وجودی آن حضرت و در آخر مصادیقی از نور معرفت حضرت زهراء (سلام الله علیها) که برای خوبان گذشته تجلی کرده، را بیان می‏ کند. خداوند برای پایداری دین خود و احیای ولایت پس از رسول خدا، حضرت زهرا را انتخاب کرد، تا اسلام از مدار خویش خارج نگردد بنابراین تمام خط مشی ایشان حساب شده و به دور از هر گونه نقص است که از حضرت فاطمه الگویی بی نظیر برای سایرین می سازد.

    کلید واژگان: حضرت فاطمه (سلام الله علیها), صدیقه, قرون الاولی, معرفت}
    Mohammad Nemati, Maryam Kashfi

    The understanding and knowledge of the existential truth of Hazrat Zahra was obligatory for the prophets and the past nations, because according to the hadith of Imam Sadiq, the history of the past nations was based on their knowledge. Before the creation of time and earth, God created Hazrat Zahra from his own light and placed her in His throne, then He blessed the human race and made the light of that lady's existence manifest in this world until the human race. The current research, which was compiled using the library method and the method of descriptive and analytical processing, expresses the levels of his existential creation from the creation of light to his physical creation, as well as the levels of his knowledge and pointing to some of the existential blessings of that Prophet and at the end examples It tells about the light of knowledge of Hazrat Zahra (peace be upon her) that she manifested for the good people of the past. God chose Hazrat Zahra for the stability of his religion and the revival of the province after the Messenger of God, so that Islam is still alive; therefore, all of her policies are calculated and far from any defect, which makes her as an example for others.

    Keywords: Hazrat Fatimah (peace be upon her), Seddiqeh, Early ages, knowledge}
  • احمد کریمی، فاطمه حبیبی

    در این مقاله بعد از تعاریف مفاهیم نبی و بعث به هدف از بعثت انبیاء اشاره شده است و جایگاه و ضرورت نبوت در گستره ی معارف مورد بررسی قرار گرفته است و به اقدامات خداوند در قبال انبیاء اشاره شده است که شامل: گرفتن میثاق از انبیاء توسط خداوند، سبقت داده شدن کلمات به سوی رسولان و بعث نبی و وحی خداوندی بر انبیاء و ایتای مقولاتی به انبیاء از جانب پروردگار می شود. تعبیر نبی با رسول و ملک و حکیم متفاوت است از این رو دامنه ی اختیار نبی در عرش خداوندی و برزخ و حیطه ی جنیان قابل بررسی است، حتی مصادیق انباء توسط انبیاء و سایر فرستاده های خداوند متفاوت است و رفتار خداوند با انبیاء شامل: بهره ‏مندسازی از نعمات خاصه، قرار داده شدن دشمنانی جنی و انسی، از میان مجرمان برای هر نبی است و ویژگی‏ های صفاتی انبیاء نیز شامل: بهره‏ مندی از علم عرشی، بهره ‏مندی از تربیت ‏های ملکوتی، راه یافتن به آسمان‏ های برزخی، هدایت‏ یافتن بر صراط مستقیم است، به همین ترتیب انبیاء ویژگی‏ های رفتاری خاصی در قبال خداوند، مردمان و خانواده خویش دارند.

    کلید واژگان: نبی, رسول, میثاق, مهدویت, جن, بعثت انبیا, علم}
    Ahmad Karimi, Fatima Habibi

    In this article, by using the definitions of the concepts of Prophet and Prophethood, the purpose of Prophethood is pointed out, and the place and necessity of this notion in the field of knowledge is investigated. In addition, God's actions towards the prophets have also been mentioned, which include: taking a vow from the prophets by God, preempting the words to the messengers and sending a prophet, God's revelation to the prophets, and granting features to the prophets from God. The interpretation of a prophet is different from that of a messenger, a king, and a sage. Therefore, the scope of a prophet's authority in God's throne, purgatory, and the domain of the jinn can be examined. Even the examples of prophesying by prophets and other messengers of God are different, and God's behavior with prophets includes: benefiting from special blessings, placing Jinn and other enemies for every prophet. The characteristics of prophets also include: divine knowledge about, benefiting from divine instruction, finding a way to the purgatory, and being guided on the straight path. In the same way, prophets have special behavioral characteristics towards God, people and their families.

    Keywords: Prophet, Messenger, Vow, Mahdism, Jinn, Prophets, Knowledge}
  • احسان پوراسماعیل

    کتاب «مکیال المکارم» با هدف تاکید بر لزوم دعای بسیار، برای تعجیل فرج امام زمان تالیف شده است. در ابتدا مولف با دلایل عقلی و نقلی ادله ی اثبات وجود امام عصر را بیان می کند تا در پی آن مخاطب را به بحث وجوب معرفت امام در عصر غیبت سوق دهد؛ این سبک نوشتار در نوع خود جدید است و پیوندی بین مباحث امامت و مهدویت است؛ موضوعی که به نظر می رسد امروز باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد؛ بر این اساس مولف بعد از معرفت افزایی مخاطب بر دعا بر فرج امام عصر تاکید می کند؛ پرهیز از برخورد احساسی با مقوله ی ظهور از جمله دیگر مواردی است که مولف سعی دارد مخاطب خود را از آن برحذر دارد تا بر مبنای شور و شعور،؛ درخواست پایان غیبت کبری از خداوند در سطح جهانی محقق شود

    کلید واژگان: مکیال المکارم, مهدویت, ادله ی امامت, امام دوازدهم, معرفت, غیبت}
    Ehsan Pourasmail

    The book "Makiyal al-Makaram" was written with the aim of emphasizing the need for a lot of supplication to hasten the death of Imam Zaman. At first, the author presents the proofs of the existence of the Imam with rational and narrative reasons, in order to lead the audience to discuss the necessity of familiarity of the Imam in the era of his absence. This style of writing is new in its own way and is a link between Imamate and Mahdism; a topic that seems to need more attention today. Based on this, the author, after increasing the knowledge of the audience, emphasizes the supplication of Imam Asr. He also emphasizes on avoiding emotional dealings with the notion of emergence, and believes that, based on enthusiasm and intelligence, the request for the end of the great absence from God can be realized at the global level.

    Keywords: Makyal al-Makaram, Mahdism, Proofs of imamate, Twelfth imam, Knowledge, Absence}
  • اصغر مولائی*
    فضاهای دینی و زیارتی مهم ترین مراکز در شهر اسلامی و کانون تجلی معنویت و نشر معارف اسلامی است. این مراکز با داشتن ظرفیت های عظیمی در ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی و شهری می توانند به الگویی اسلامی در تعالی شهرها و مناطق ایران بدل شوند؛ به طوری که با به کارگیری معارف اسلامی و آموزه های رضوی، افزون بر تامین نیازهای فراوان شهروندان، مرکز شکل گیری تمدن اسلامی و رضوی باشند. هدف این پژوهش تبیین اصول و راهبردهای توسعه مساجد و بقاع متبرکه با محوریت آموزه های اسلامی و رضوی است.پژوهش حاضر با روش تحقیق تحلیلی و استدلال منطقی با رویکرد کیفی و میان رشته ای و به شیوه مطالعات کتابخانه ای و اسنادی نگاشته شده است. نتایج پژوهش بیانگر آن است که اصول معارف اسلامی با محوریت آموزه های رضوی شامل تقرب، آیین تشرف، معرفت، تکریم و تفضل، احترام و تواضع و جمال و زیبایی است که هر کدام از این اصول راهبردهایی دارد. این راهبردها را در دو بخش احترام به مزور و احترام به زایر می توان تبیین کرد که شامل آدابی همچون آداب تشرف به حرم و نیز آداب حریم حرم در ساخت وسازها و طرح ها و برنامه های شهری و توسعه آنهاست. احترام به زایر نیز با تامین زیرساخت های زیارت با رعایت الگوی اسلامی و تحقق معنویت در همه ابعاد زندگی زایر ضروری است.
    کلید واژگان: معارف رضوی, حرم امام رضا(ع), زیارت, تقرب, تشرف, معرفت}
    Asghar Molaei *
    The most significant constructions in an Islamic city are those used for worship and pilgrimage, as well as for the expression of spirituality and the sharing of Islamic teachings. These structures can become Islamic models for the excellence of the cities and regions in Iran thanks to their enormous capacities in a variety of social, cultural, and urban dimensions; as a result, they can serve as the center of Islamic and Razavi civilization by applying Islamic knowledge and Razavi teachings in addition to meeting the plentiful needs of the populace. This research aims to clarify the concepts and approaches underlying the construction of mosques and other places of pilgrimage, with particular attention to Islamic and Razavi teachings. This library-and-document-based research followed a qualitative and multidisciplinary approach and an analytical and logical reasoning methodology. The findings reveal that approaching, ritual of visiting, knowledge, respect, honor, modesty, and beauty are among the principles of Islamic teachings with a focus on Razavi teachings; each of which enjoys some strategies. Respect for shrines and pilgrims, which comprise customs like visiting shrines and their sanctuary in constructions and urban plans, and their development, can be explained as two aspects of these strategies. By providing pilgrimage infrastructure that follows the Islamic model and incorporating spirituality into all aspects of pilgrims’ lives, one may show respect for pilgrims.
    Keywords: Razavi teachings, Imām Riḍā’s shrine, Pilgrimage, Approaching, visiting, Knowledge}
  • محمد جواد یعقوبیان

    دیدار امام زمان (عج) در دوران غیبت کبرا، از آرزوی های دیرینه منتظران ظهور ولی عصر(عج) است. روایت «یفقد الناس إمامهم یشهد الموسم فیراهم و لا یرونه»،‏ گویای امکان رویت هر ساله امام در دوران غیبت کبرا و ایام حج است؛ موضوعی که پژوهشگران به آن بی توجه نیستند و با این پرسش مواجه هستند که در صورت اثبات امکان رویت امام در عصر غیبت، دیدار افراد با حضرت از لحاظ شناخت متقابل چگونه است؟ به نظر می رسد از شاخصه های دوران غیبت کبرا، حضور هر ساله امام در مراسم حج است و مفاد این حدیث با کمک روایات همسو، اثبات کننده فرضیه امکان رویت حضرت مهدی در دوران غیبت کبرا است. غرض آن است که با بررسی مفاد این حدیث و به کمک روایات هم خانواده به این هدف دست یابیم که منتظران، این امکان برایشان فراهم است که در دوران غیبت و به طور خاص در ایام حج، امامشان را مشاهده کنند؛ اگرچه ممکن است ایشان را هنگام دیدار نشناسند؛ «یرونه و لا یعرفونه»؛ مگر موالیان خاص که توفیق رویت امام، همراه با شناخت را دارند. این تحقیق رسیدن به چنین هدفی را به روش نقلی-تحلیلی دنبال می کند. اثبات امکان رویت امام توسط مردم در دوران غیبت کبرا از نتایج این نوشتار است.

    کلید واژگان: غیبت, حج, رویت امام, شناخت}
    Muhammad Javād Yaˈqoubian

    To visit Imam Mahdi (pbuh) during the Major Occultation is one of the long-standing wishes of those waiting for the appearance of the Imam of the age. The Hadith “The people miss their Imam, but he attends the season [of Ḥajj] and sees them, though they do not see him.”2 refers to the possibility of visiting the Imam every year, during the Major Occultation, in Hajj; the issue that researchers are not indifferent to, and they are faced with the question that if it is proven the possibility of visiting the Imam in the age of Occultation, how will the meeting of people with the Imam be in terms of the mutual recognition. It seems that the yearly presence of the Imam in the Hajj ceremony is one of the characteristics of the Major Occultation period, and the content of this Hadith with the help of similar Islamic narrations proves the possibility of seeing Imam Mahdi during Major Occultation. By examining the contents of this Hadith and with the help of the narrations of the same family, the purpose is to achieve this goal that it is possible for those who are waiting to see their Imam during his disappearance, especially during the Hajj. Although the people may not recognize him when they meet; except a few special close companions and believers who have the chance to meet the Imam with a proper knowledge. This paper seeks to achieve such a goal through a descriptive-analytical method. Proving the possibility of visitation of the Imam by people during the Major Occultation will be one of the results of this article

    Keywords: occultation, Hajj, to visit the Imam, knowledge}
  • بگم عقبه*
    حکیم ترمذی در جای جای آثارش به تبیین مفاهیم قرآنی می پردازد. یکی از این مفاهیم قلب است. وی قلب را به مثابه اندامی از اندام های بدن می انگارد و گاه بضعه و گاه مضغه لقب می دهد، در کنار دیگر اندام ها می نشاند، از تعاملات آن با دیگر جوارح سخن می گوید و رفتارهای مختلف انسان را هم برپایه وضعیت های مختلف قلبش تبیین می کند. گاه نیز برای همین قلب اندامی اعضایی هم چون چشم، گوش، عروق، عقد، و شهوت قایل می شود، به تبیین شیوه راه یافتن شیطان در قلب از طریق ورودش به عروق قلب می پردازد، و اوصافی دیگر به قلب می دهد که دست کم از نگاه غالب مفسران قرآن توصیفات ماهیتی غیر از قلب اندامی اند. مجموع این توصیفات فهم تصویر ذهنی حکیم ترمذی از مفهوم قرآنی قلب را دشوار کرده است. بنا ست که در این مطالعه با مرور و دسته بندی تبیین های پراکنده او از قلب درک وی از این مفهوم را بازخوانی کنیم. فرضیه این مطالعه آن است که حکیم ترمذی عوارضی غیرمادی اعم از نور، معرفت، علم، حکمت، حالات نفسانی و امثال آن ها را به همین قلب جسمانی منتسب کرده، و مجموع این اوصاف را برپایه دیدگاه های طبی خویش درباره قلب انسان به مثابه یک حکیم تبیین نموده است.
    کلید واژگان: قلب, فواد, نفس, معرفت, ضیق صدر, انشراح صدر}
    Bagom Aghabeh *
    Al-Ḥakīm al-Tirmidhī explains Quranic concepts in many places in his works. One of these concepts is the heart. He considers the heart as one of the organs of the body, and sometimes he calls it an organ and sometimes it is called a part of body, he places it next to other organs, he talks about its interactions with other organs, and he explains different human behaviors based on the different states of their heart. Sometimes, for such a heart, organs such as eyes, ears, blood vessels, knots, and lust are considered, he explains how Satan finds his way into the heart through his entry into the heart vessels, and he gives other attributes to the heart which are, at least from the dominant view of the commentators of the Qur'an, descriptions of a nature other than the organ of heart. The sum of these descriptions has made it difficult to understand al-Ḥakīm al-Tirmidhī's mental picture of the Quranic concept of heart. In this study, by reviewing and categorizing his scattered explanations, we should reread his understanding of this concept from the heart. The hypothesis of this study is that Al-Ḥakīm al-Tirmidhī attributed immaterial effects such as light, knowledge, wisdom, emotional states and the like to the human physical heart, and explained all these attributes based on his medical knowledge about the human heart as an Iranian Ḥakīm.
    Keywords: Heart, Fuʾād, Ego, Knowledge, Inshirāh al-Ṣadr, Ḍayq al-Ṣadr}
  • محمدجواد امید*، سید مهدی علیزاده موسوی

    علمای جهان اسلام به عقل و معنای آن اهمیت ویژه ای داده اند. ازجمله این علما، ابن تیمیه است که نگاه ویژه ای به عقل دارد. این مقاله با روش توصیفی - تحلیلی در صدد بازشناسی هندسه معرفتی صحیح از معناشناسی ابن تیمیه است تا ضمن هموارشدن مسیر برای درک اصطلاح عقل، در مقام نقد افکار او نیز استفاده شود. ابن تیمیه، معنای لغوی عقل را امساک می داند و بر این باور است که عقل دارای معانی اصطلاحی قوه غریزی (عرض، قایم به غیر) علم و اعمال، علم و همراهی عمل با علم، مسمای مصدر عقل، (اندیشیدن) انواع علم و ضربی از علوم ضروری است؛ البته عقل به معنای علم و همراهی عمل با علم، خود بر دو قسم عقل مناط تکلیف و عقل ناجی، تقسیم می شود. این معناشناسی عقل از منظر ابن تیمیه مبتنی بر منابعی همچون کتب لغت، لغت پیامبر$ و امت اوست. این در حالی است که منابع مذکور بر معانی عقل به گونه ای دیگر اشاره کرده اند و ادعای ابن تیمیه مبنی بر معناشناسی، برخاسته از مستندات مذکور ناصحیح است.

    کلید واژگان: ابن تیمیه, معانی عقل, غریزه, علم, عمل به علم, اندیشیدن}
    MuhammadJavad Omid *, Sayed Mahdi Alizadeh Musavi

     Scholars in the Muslim world have given special importance to reason and its meaning. Among these scholars is Ibn Taymiyyah, who has a special view on the meaning of reason. This essay, with a descriptive-analytical method, aims to recognize the correct epistemological geometry from Ibn Taymiyyah's semantics, so as to pave the way for understanding the term 'reason'. Ibn Taymiyyah considers the literal meaning of reason to be abstention and its technical meaning to be an instinctive power which combine knowledge and actions. Ibn Taymiyyah divides the intellect, which means knowledge accompanied by action knowledge, into two types: the duty-oriented intellect and the savior intellect. This semantics of intellect from Ibn Taymiyyah's point of view is based on sources such as dictionaries, the words of the Prophet and his disciples. But if we have a close look, we will know that Ibn Taymiyyah's claims about semantics, based on the mentioned documents, is incorrect.

    Keywords: Ibn Taymiyyah, the Meaning of reason, instinct, Knowledge, practicing the knowledge, thinking}
  • سوسن قاسمی حیدری*، شکرالله خاکرند

    بحث از دین و معرفت دینی و تحقیق در باب  معرفت دینی در آراء روشنفکرانی چون؛ بازرگان، شریعتی، سروش، شبستری؛ از آن رو حایز اهمیت است که حس حقیقت جویی، حقیقت گرایی و حقیقت باوری را در انسان زنده نگه می دارد و سبب می شود انسان در جهت فهم بهتر حقیقت و تعمق دقیق تر به آن در حوزه  دین و آن چه که در ارتباط با دین است غور و بررسی نماید. ضرورت نیاز به دین برای انسان امری حیاتی است، و فهم دین و معرفت دینی از آنجا حیاتی تر می نمایدکه، انسان با فهم دین و تعمق در معرفت دینی بهتر می تواند حقیقت را بفهمد چرا که دین پژوه از این طریق می تواند معانی صفات مشترک میان انسان و خدا را دریابد و همچنین با بهره گیری از معرفت دینی می تواند به حل تعارض میان علم و دین کمک نماید. دین به صورت کلی، و فهم معرفت دینی در تفکر چهار روشنفکر دینی.، به خلق مسایل جدیدی انجامیدکه امروزه نیازمند پاسخ هایی جدید است، از این روی، دین به عنوان یکی از نیازهای اساسی بشر برای بهبود زندگی انسان ها آمده و در عصر جدید نیازمند قرایتی نوین است که، دارای ابعاد گوناگون اعتقادی،احساسی، روانی است. این مقاله در صدد است با روش تحلیلی- توصیفی ضمن پرداختن به معنا و مفهوم دین و معرفت دینی به تجربه های حاصل از آن بپردازد.  با توجه به تنوع و گوناگونی قرایت ها در سال ها و دهه های اخیر و خصوصا در فضای فکری- معرفتی ایران، شاهد گرایش به روش های تفسیری، تاویلی و معناگرایانه در حوزه  مطالعات علوم دینی  هستیم. از مشکلات و معضلات پرداختن به چنین مطالعاتی، داشتن نگاه غیر انتقادی و در عین حال تقلیدی و بعضا سیاسی به این مباحث است. که در آراء نواندیشانی چون شریعتی و  بازرگان  دیده می شود.

    کلید واژگان: روشنفکری, دین, کلام, معرفت, شریعتی, بازرگان, سروش, مجتهد شبستری}
    Sosan ghasemi Heydari, SHokroalah KHakrand

    Discussion of religion and religious knowledge and research about religious knowledge in the opinions of intellectuals such as; Bazargan, Shariati, Soroush, Shabestri; Therefore, it is important that it keeps the sense of truth-seeking, truth-seeking and truth-believing alive in humans and causes humans to better understand the truth and meditate more closely on it in the field of religion and what is related to religion. to consider and examine. The need for religion is a vital thing for man, and understanding religion and religious knowledge becomes more vital because, by understanding religion and meditating on religious knowledge, man can understand the truth better, because the religious scholar can understand the meanings of common attributes in this way. He can find out between man and God and also by using religious knowledge, he can help to solve the conflict between science and religion. Religion in general, and the understanding of religious knowledge in the thinking of four religious intellectuals, led to the creation of new problems that need new answers today, therefore, religion has come as one of the basic needs of human beings to improve the lives of humans and in The new era needs a new reading which has different religious, emotional and psychological dimensions. This article intends to deal with the experiences resulting from it while dealing with the meaning and concept of religion and religious knowledge with analytical-descriptive method. Considering the variety of readings in recent years and decades, especially in the intellectual-cognitive atmosphere of Iran, we see a trend towards interpretation, interpretation and semantic methods in the field of religious studies. One of the problems and dilemmas of dealing with such studies is having a non-critical and at the same time imitative and sometimes political view of these topics. which can be seen in the opinions of neo-thinkers such as Shariati and Bazargan.

    Keywords: Enlightenment, Religion, Kalam, Knowledge, Shariati, Bazargan, Soroush, .Mujtahid Shabestri}
  • ماجده امانی*، حیدرعلی رستمی، حسین شریف عسگری
    استاد معرفت به عنوان یکی از صاحب نظران در تفسیر علمی مطرح است. دیدگاه های ایشان در زمینه تفسیر علمی در آثارشان پراکنده است، از این رو آشنایی با دیدگاه های ایشان مشکل و زمانبر است؛ از این رو در این پژوهش سعی شده تا با بررسی آثار این مفسر، دیدگاه های ایشان در زمینه امتیازات و آسیب های تفسیر علمی استخراج گردد. در این نوشتار گردآوری داده ها، با روش توصیفی- پیمایشی و تحلیل داده ها با روش AHP (روش تحلیل سلسله مراتبی) صورت پذیرفته است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که مولفه ترغیب مسلمانان به علم آموزی وحفظ استقلال جوامع مسلمان دارای بیشترین اهمیت در امتیازات تفسیر علمی از دیدگاه استاد معرفت هستند. هم چنین مولفه علم زدگی و نداشتن تخصص کافی دارای بیشترین اهمیت در معیارهای آسیب شناسی می باشند. به نظر می رسد که مواردی از امتیازات، همچون کمک به فهم روشمند آیات جزء امتیازات مشترک انواع تفاسیر قرآن است و مواردی نیز به طور مستقیم با تفسیر علمی در ارتباط است، مانند ترغیب مسلمانان به علم آموزی و حفظ استقلال جوامع مسلمان؛ زیرا ترغیب به علم آموزی (علم به مفهوم علوم تجربی) با توجه به نیازهای روز دنیا در پیشرفت تکنولوژیکی جوامع اسلامی تاثیر گذار است و این پیشرفت در نهایت سبب استقلال جوامع اسلامی خواهد شد.
    کلید واژگان: قرآن, تفسیر علمی, معرفت, امتیاز, آسیب, اعجاز علمی, علوم تجربی}
    Majedeh Amani *, Heydarali Rostami, Hoseyn Sharif Asgari
    Ayatollah Mohammad HadiMaaref is one of the scholars who has discussed the scientific interpretation of the Qur'an. He is one of the famous Shiite scholars and Qur'anic scholars whose scientific works on the knowledge of the Qur'an and commentators as well as the interpretation of the Holy Qur'an have been referred to many scholars in seminaries and Islamic universities; This article is a small attempt to express the advantages and disadvantages that we face in the face of the scientific interpretation of the Qur'an from the perspective of this great scholar; So that the commentator pays attention to them when interpreting the scientific verses of the Qur'an.
    Keywords: Quran, scientific interpretation, Maarefat, knowledge, privilege, harm, scientific miracle}
  • سید حاتم مهدوی نور، صغری رادان*
    پیمان الست و تفاسیر مختلف از آیه میثاق یعنی 172 سوره اعراف در بسیاری از آثار ادبی و عرفانی اثرگذار بوده است و علاوه بر ایجاد زیبایی در این آثار موجب ارایه نظرات و دیدگاه های تاویلی از آیه میثاق شده است. این پژوهش به شیوه تحلیلی به بررسی تاریخی تفسیر آیه میثاق از صدر اسلام تا سید حیدر آملی می پردازد. یافته ها نشان می دهد تا قبل از ابن عربی تفسیر میثاق حول عهد با انسان قبل از تولد و یا خاص بنی اسراییل است که بیشتر تحت تاثیر دانش زمانه است. با ظهور محی الدین ابن عربی مفاهیم عرفانی در تفسیر آیه میثاق اوج می گیرد. ابن عربی با عنوان «سر القدر» که به عقیده وی، از با ارزش ترین دانش ها است و آملی در قرن هشتم با تعریف خاصی که از معرفت دارد، این آیه را به عرفان و کشف و شهود پیوند می زنند. هر دو در تفسیر آیه، بر عالم استعداد و ذات فطری توحیدی بر اساس قابلیت هایشان تاکید کرده اند. نظریه فطرت همه انسان ها را بر اساس یک شایستگی و شناخت فطری یکسان دانسته اند که بر آن خلق شده اند؛ اما ابن عربی و سید حیدر آملی استعدادها و قابلیت ها را متنوع دانسته، کمال هر کسی را در رسیدن به همان قابلیت و استعداد ذاتی که بر اساس آن خلق شده است، تفسیر کرده اند.
    کلید واژگان: آیه میثاق, ابن عربی, پیمان الست, توحید, سرالقدر, سید حیدر آملی, معرفت}
    Seyyed Hatam Mahdavinoor, Soghra Radan *
    The Treaty of Alast and various interpretations of the verse of the Covenant, ie 172 of Surah Aʿrāf, have been influential in many literary and mystical works, and in addition to creating beauty in these works, it has provided comments and interpretive views of the verse of the Covenant. Meanwhile, two of the greats in this field, whose views have been significantly reflected in their later works, especially in literature and mysticism, are Mohi al-Din ibn Arabi and Seyed Haidar Amoli. Ibn Arabi, entitled "Sir al-Qadar", who he believes is one of the most valuable sciences, and Amoli, with his special definition of knowledge, link this verse to mysticism, discovery and intuition, and the views of these two worlds in other opinions and interpretations. Their mystical foundations are reflected. In this research, with an analytical method, the interpretive point of view of these two mystics has been examined specifically about the verse of the Covenant. The result is that both interpret the verse to emphasize the world of monotheistic talent and innate nature based on their abilities. The theory of nature considers all human beings to be created on the basis of the same natural instinct and knowledge on which they were created; but ibn Arabi and Seyed Haidar Amoli have considered the talents and abilities to be varied, and they have interpreted the perfection of everyone in achieving the same innate ability and talent on the basis of which he was created.
    Keywords: The Alast Covenant, Sir al-Qadar, knowledge}
  • مسعوده فاضل یگانه، صفورا اقبالی بابادی*

    شناخت موعود، حضرت مهدی (ع) و شناخت جایگاه ایشان در عالم از جمله معارفی است که چهارچوب و زیر بنای اصلی و اساس جهان بینی انسان را تشکیل می دهد و بنابر ادله عقلی و نقلی فراوان بر همه بندگان امری مسلم، حیاتی و واجب عینی است. یکی از سه منبع مهم برای شناخت حضرت، ادعیه و زیارات ایمه معصومین (عهم) می باشد و از آن جا که مخاطب ایمه (عهم) در ادعیه و زیارات، خداوند متعال است و در آن ملاحظه و تناسب سخن با مخاطب مردمی مطرح نیست، در نتیجه با رویکرد تحلیلی به آنها می توان به معارف بلندی از ابعاد گوناگون موعود دست یافت. در این پژوهش با استفاده از منابع کتابخانه ای و روش توصیفی و تحلیلی با بررسی ادعیه و زیارات، معرفتی عمیق تر و نگاهی تازه در بعدهای مختلف معرفت به امام ازجمله شناخت شخصی و شخصیتی موعود و مقامات و فضایل و جایگاه و صفات حضرت، نقش ها و اثرات ظاهری و باطنی امام در عالم، برای طالب معرفت هویدا شده است.

    کلید واژگان: موعود, دعا, زیارت, فیض, معرفت, امام}
    Masouda Fazel Yaganeh, Safora Iqbali Babadi *

    Having knowledge about Promised salvation (Hazrat Mahdi (pbuh)) and his place in the world is one of the teachings that form the main basis of human world view Divine unityand according to many rational and narrated reasons, it is absolute, vital and obligatory for all servants. One of the three important sources for knowing Imam Mahdi (pbuh) is the prayers and pilgrimages quoted by the infallible Imams (AS). Since the Imams’ addressee in prayers and pilgrimages is God Almighty and there is no consideration of speech with the popular audience, therefore we can be achieved high knowledge of various promised dimensions with an analytical approach. Using library resources and descriptive and analytical methods and by examining prayers and , this study aims to make a deeper knowledge and a new look at different dimensions of knowledge of Imam, including personal knowledge and his personality, authorities, virtues, status and attributes of him, roles and the outward and inward appearance effects of Imam the world.

    Keywords: Promised salvation, pray, Pilgrim, Grace, Knowledge, Imam}
  • اسدالله کرد فیروزجایی

    ولایت مداری در تحکیم نظام ولایی نقشی جدی دارد، اما ممکن است در شرایطی مورد ادعای بسیاری از افراد قرار گیرد که درحقیقت این خصوصیت را ندارند؛ ازاین رو، پرسش قابل طرح این است که مدعیان ولایت مداری باید در چه ابعاد و جنبه هایی از ولایت مداری برخوردار باشند تا اطلاق ولایت مداری بر آنان صدق کند؟ فرضیه این است که اگر فردی در ابعاد و جنبه های معرفتی، گرایشی و رفتاری، ولایت مداری را واجد باشد، می توان به او ولایت مدار اطلاق کرد. این مقاله با روش توصیف و تحلیل آیات و روایات مربوط به ابعاد ولایت مداری، به جنبه های معرفتی، گرایشی و رفتاری آن پرداخته و به این نتیجه رسیده که ولایت-مداری دارای ابعاد معرفتی، همچون شناخت ولایت، شناخت دشمنان ولایت و گرایشی، همچون باور و عشق ورزی به ولایت و نیز ابعاد رفتاری، مانند دفاع و اطاعت از ولایت و مانند آن است که به وسیله آن ها می توان ولایت مدار حقیقی را از ولایت مدار ساختگی بازشناسی کرد.

    کلید واژگان: ولایت, ولایت مداری, معرفت, باور, رفتار}
    Asadollah Kurd Firoozjaei

    Axial Guardianship has a serious role in consolidating the guardianship system, but it may be claimed by many people who in fact do not have this characteristic; Therefore, the question that can be raised is, what characteristics should the claimants of following the guardian have in order to be called as followers of the guardian? The hypothesis is that if a person has velayat-orientation in the dimensions and aspects of cognition, attitude and behavior, then he can be called follower of guardian. By describing and analyzing the verses and hadiths related to the following of guardianship, this article deals with its epistemic, tendency and behavioral aspects, And the result is that following of guardianship has cognitive dimensions, such as knowing the guardian, knowing the guardian's enemies, and tendencies, such as trusting and loving the guardian, as well as behavioral dimensions, such as defending and obeying the guardian and the like, through which we can know the true follower of guardian.

    Keywords: guardianship, Axial guardianship, Knowledge, Belief, Behavior}
  • عبدالله توکلی، سید عیسی مسترحمی، محمدهاشم شایان*

    معرفت پدیده ها همواره یکی از دغذغه های اصلی مجموعه انسانی بوده و طی اعصار و امصار به این مسیله اهتما ویژه داشته است. این مهم، نشانه اهمیت شناخت بوده و ذهن دانشمندان خردورز را به خود مشغول کرده است؛ زیرا آگاهی، نمایانگر جریان های معرفتی و مکاتب اجتماعی است که در درون جامعه قد برافراشته و طیفی از اندیشمندان را حامی و پیرو خود ساخته است. معرفت حقایق پدیده ها، برای مجموعه انسانی حیاتی است. معرفت شناسی جهت داوری صحت وسقم معرفت انسان ، نقش ویژه دارد. معرفت شناسی مدیریت سیستمی ماهیت عینیت گرایی داشته و باید در چارچوب رویکرد اثبات گرایی، تجزیه و تحلیل شود. موضوع معرفت مدیریت سیستمی محیط و عوامل تاثیرگذار محیطی بر سیستم بوده و عقل، پدیده های عینی و محیط منبع معرفت آن است. پژوهش حاضر با استفاده از روش تلفیقی مرکب از روش اکتشافی، فراترکیب و استنطاقی ابتدا به تحلیل معرفت شناسی مدیریت سیستمی درباره ماهیت، رویکرد، موضوع و منبع معرفت پرداخته و یافته های دانشی را با بهره گیری از روش استنطاقی به منزله پرسش های محوری برای دریافت پاسخ بر قرآن عرضه کرده است. یافته ها نشان می دهد که معرفت از منظر کلام وحی ماهیت صرفا مادی نداشته و بعد معنوی آن به مراتب برجسته تر است. قرآن معرفت نسبت به محیط و عوامل تاثیرگذار آن بر کیفیت اقدامات و کنش های سازمان را ضروری می داند، ولی موضوع معرفت را از محیط و عوامل محیطی، به خدا، انسان، محیط، عوامل محیطی و رابطه میان آن ها توسعه می بخشد و تصریح دارد که منابع معرفت افزون بر طبیعت و عقل ابزاری، تاریخ و وحی است.

    کلید واژگان: قرآن, معرفت, معرفت شناسی, مدیریت سیستمی}
    Abdullah Tavakoli, Seyed Eesa Mostarhami, Muhammad Hashim Shayan *

    The knowledge of phenomena has always been one of the main concerns of the human community and has paid special attention to this issue throughout the ages. This is a sign of the importance of knowledge and has occupied the minds of wise scientists; because awareness is a reflection of cognitive currents and social schools that have risen in society and made a group of thinkers their supporters and followers. Knowledge of the facts of phenomena is vital for the human community. Epistemology has a special role to judge the validity of human knowledge. The epistemology of systemic management has an objectivist nature and should be analyzed in the framework of the positivist approach. The subject of knowledge is the systemic management of the environment and environmental influencing factors on the system, and reason, objective phenomena and the environment are the sources of its knowledge. The present research, using the combined method of exploratory, meta-composite and inferential (istintaqi) methods, first analyzed the epistemology of system management about the nature, approach, topic and source of knowledge and using the inferential method as key questions, presented the outcomes of knowledge to the Quran for receiving the answer. The findings show that knowledge from the perspective of the Word of Revelation does not have purely material nature and its spiritual dimension is much more prominent. Quran considers knowledge about the environment and its influencing factors to be necessary for the quality of actions and actions of the organization, but the subject of knowledge is developed from the environment and environmental factors, God, man, environment, environmental factors and the relationship between them. It expands them and clarifies that the sources of knowledge are more than nature and instrumental reason, history and revelation

    Keywords: Quran, knowledge, epistemology, System Management}
  • حسین علوی مهر*، خاتون جان محمدی، محمدحسین ایراندوست

    بهبود وضعیت فرهنگی جهان در گرو ایجاد فرهنگ مطلوب قرآنی است. ایجاد فرهنگ مطلوب، لازمه هرگونه برنامه تحول آفرین برای رشد بشر است. نیل به چنین فرهنگی نیازمند مبانی مختلفی ازجمله مبنای معرفت شناسی است. یافته های این تحقیق که به شیوه توصیفی تحلیلی و جمع آوری کتابخانه ای داده ها صورت پذیرفته است، درباره مبانی معرفت شناسی فرهنگ مطلوب حاکی از موارد ذیل است: سفارش قرآن به تدبر و معرفت افزایی؛ دعوت به شناخت خود و جهان که بیانگر امکان شناخت است؛ بخش زیادی از معرفت های انسان با سعی و تلاش کسب می شود و برخی از آنها از ابتدای خلقت به صورت فطری همراه وی هست، به گونه ای که نمی توان این معرفت های فطری را باطل ساخته و مسیری غیر از فطرت را برگزید؛ قرآن هم بر معرفت های اکتسابی به وسیله علم حصولی و هم به معرفت های حاصل از علم حضوری تاکید کرده است. قرآن برای نیل به فرهنگ مطلوب، به در اختیار بودن منابع و ابزار شناخت برای بشر تاکید کرده است. از منظر قرآن، تنها منبع اساسی معرفت برای دست یابی به فرهنگ مطلوب، وحی است که خطاناپذیر است و برای کشف و شناخت آن می توان از منابع و ابزارهای دیگر همچون ادراک عقلی، حواس، فطرت، کشف و شهود و تاریخ بهره گرفت. از دیگر مبانی معرفت شناسی فرهنگ مطلوب در قرآن، پیوند میان معرفت های نظری (هست و نیست ها) و معرفت های عملی (ارزش ها، بایدها و نبایدها) است که معرفت نظری، پایه گرایش های عملی را شکل می دهند

    کلید واژگان: معرفت, فرهنگ, مبانی معرفت شناسی, کارکرد مبانی معرفت شناسی, فرهنگ مطلوب قرآنی}
    Hossein Alavi Mehr *, Khatun Jan Muhammadi, MohammadHosein Irandoost

    The improvement of the cultural situation of the world depends on the creation of a desirable Quranic culture. Creating the desired culture is a requirement of any transformative program for human development. Achieving such a culture requires various foundations, including the basis of epistemology. The findings of this research, which was carried out in a descriptive-analytical and library data collection method, indicate the following points about the foundations of the epistemology of the desired culture: the Quran’s recommendation to think and increase knowledge; An invitation to know oneself and the world, which expresses the possibility of knowing; A large part of human knowledge is acquired through effort and some of them are with him innately from the beginning of creation, in such a way that it is not possible to invalidate these innate knowledge and choose a path other than innate; The Quran has emphasized both the knowledge acquired through knowledge-by-concept and the knowledge obtained through knowledge-by-presence. To achieve the desired culture, the Quran has emphasized the availability of resources and means of knowledge for mankind. From the Quran’s viewpoint, the only basic source of knowledge to achieve the desired culture is a revelation, which is infallible and to discover and understand it, other sources and tools can be used, such as intellectual perception, senses, innate, discovery and intuition, and history. Another basis of the epistemology of the desired culture in the Quran is the link between theoretical knowledge (existents and non-existents) and practical knowledge (values, the oughts and not-oughts), as theoretical knowledge establishes the basis of practical tendencies

    Keywords: knowledge, culture, Foundations of Epistemology, Function of Foundations of Epistemology, Desired Quranic Culture}
  • سید رضا شیرازی
    یکی از روش های نوین ارزیابی حدیث، تحلیل فهرستی است. عرضه نشدن سازوکار اجرای این روش یکی از کاستی های آن در جهت گشودن راه خود به مجامع علمی و همگانی شدن است. در این مقاله پس از تبیین کلی تحلیل فهرستی، سازوکار اجرای آن ارایه شده و برای ارزیابی دو روایت به کار گرفته می شود. سازوکار ارایه شده از لحاظ جمع آوری اطلاعات به روش کتابخانه ای و از لحاظ ماهیت، توصیفی-تحلیلی است. این سازوکار از استخراج نمونه های عینی تحلیل های فهرستی از درس های خارج آیت الله مددی و فراتحلیل آن ها حاصل گردیده است. تحلیل فهرستی نوعی موردکاوی تاریخی حدیث با رویکرد واقع گرایانه است که با بومی سازی تکنیک های روش های ارزیابی دیگر از آن ها بهره می برد. در این روش مرحله اول ارزیابی بررسی رجالی و فهرستی است. در صورتی که روایت دارای اعتبار رجالی و فهرستی باشد، مضمون روایت در سه مرحله تاریخی: فضای صدور، واکنش اهل بیت (ع) و مرحله ی انتقال به فتوا پیگیری می گردد.
    کلید واژگان: سازوکار اجرایی, ارزیابی حدیث, تحلیل فهرستی, واقفیه, فضای صدور}
    Seyyed Reza Shirazi
    One of the new methods of evaluating hadith is list analysis. The lack of a mechanism for implementing this method is one of its shortcomings in order to open its way to scientific and public gatherings. In this article, after a general explanation of list analysis, its implementation mechanism is presented and used to evaluate two narratives. The proposed mechanism is in terms of data collection in a library method and in terms of descriptive-analytical nature. This mechanism has been obtained by extracting objective samples of list analyzes from Ayatollah Madadi's foreign courses and their meta-analysis. List analysis is a kind of historical case study of hadith with a realistic approach that uses them by localizing the techniques of other evaluation methods. In this method, the first step is to evaluate the rijali and list check. If the narration has a rijali validity and a list, the content of the narration will be followed in three historical stages: the space of issuance, the reaction of the Ahl al-Bayt, and the stage of transfer to the fatwa.
    Keywords: Executive Mechanism, Hadith Evaluation, List Review, Knowledge, Issuance Space}
  • سید مرتضی موسوی*

    در منابع معتبر حدیثی شیعه حدود چهل روایت بر این مطلب دلالت دارد که هر امامی، امام پس از خود را می‎شناسد، و مسیولیت و ودایع امامت را به او می‎سپارد. این روایات- که با توجه به مدلول آنها به دسته ‎های گوناگون تقسیم می شوند- بر وجود امام عصر(علیه السلام) در زمان حیات امام حسن عسکری(علیه السلام) و زمان حاضر و آینده دلالت می‎کنند. در این پژوهش، با بهره گیری از روش نقلی و تحلیلی، اعتبار سند روایات و چگونگی دلالت آنها بر وجود امام زمان(علیه السلام) از زمان شهادت پدر بزرگوارشان تا زمان حاضر بررسی شده است.

    کلید واژگان: امام زمان(علیه السلام) امام قبلی, امام بعدی, ودایع امامت}
    Seyed Morteza Mousavi *

    In the authentic Shia hadith sources, about forty narrations indicate that every imam knows the imam after him, and entrusts the responsibility and trust of the imam to him. These narrations - which are divided into different categories according to their meanings - indicate the existence of Imam Asr (AS) during the lifetime of Imam Hasan Askari (AS) and the present and future times. In this research, using the narrative and analytical method, the validity of the document of the traditions and how they indicate the existence of the Imams of the time (AS) from the time of the martyrdom of their honorable father to the present time have been investigated.

    Keywords: : Imam of the time (pbuh), Knowledge, previous imam, next imam, deposits of imamate}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال