به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « epistemology » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «epistemology» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حسین ایجاد*

    مساله حسن و قبح از قدیم الایام از زمان یونان باستان قبل از میلاد مطرح بوده است؛ مانند سقراط که اولین بار واژه خوب و بد را به کار برد و بعد از او ارسطو آن را در عقل عملی مورد بحث قرار داد. در حوزه اسلام نیز مساله حسن و قبح یکی از مهم ترین مسائل کلامی به شمار می رود و برخی متکلمان آن را اصل محکم در زمینه شناخت افعال خداوند و صفات فعلی او تلقی می کنند. در این مساله، دیدگاه های متفاوتی پدید آمده است. یکی از آن دیدگاه ها دیدگاه مرحوم علامه سید محمدحسین طباطبایی1 است. ایشان نظریه اعتباریات را مطرح می کتند و حسن و قبح را جزء اعتباریات باالمعنی الاخص می دانند. دیدگاه اعتباریات پیش از علامه نیز مورد بحث واقع شده است. اما علامه از آن به صورت منظم بحث کرد. در این میان، برخی به علامه نسبت نسبی گرایی دادند. اما واقعیت این است که علامه مطلق گراست نه نسبی گرا. ایشان از اعتباری بودن حسن و قبح تفسیر دقیقی ارئه می کند که فهم آن دقت و تدبر عمیق می طلبد. آنچه در این مقاله ارائه شده است، تحلیل و توضیح دیدگاه علامه درباره مساله حسن و قبح است. در این مقاله سه بخش از هم تفکیک شده است؛ معنا شناسی، معرفت شناسی و هستی شناسی. اگر این سه بخش صحیح تبیین شود، به لب نظر علامه نزدیک خواهیم شد. ایشان در معناشناسی دو معنا برای حسن و قبح ذکر می کنند؛ یکی موافقت و عدم آن با هدف و غرض اجتماعی و دیگری حسن و قبح به معنای ینبغی ان یفعل و لاینبغی ان یفعل. در هستی شناسی حسن و قبح، ایشان قائل به ذاتی و واقعی بودن حسن و قبح است. ایشان حسن و قبح در نفس الامر و حسن و قبح در مقام عمل را تفکیک می کند. حسن و قبح در نفس الامر ثابت است، ولی حسن و قبح در مقام عمل متغیر و تابع احساسات درونی افراد است. در معرفت شناسی حسن و قبح، ایشان نسبی گرا نیست بلکه واقعی بودن حسن و قبح را می پذیرد و عقل توان درک حسن و قبح را دارد.

    کلید واژگان: حسن و قبح, هستی شناسی, معرفت شناسی, علامه طباطبایی, اطلاق, نسبیت}
    Hussain Ijad *

    The issue of goodness and evil has been discussed since ancient times, from the days of ancient Greece before Christ. Socrates, for example, first used the terms good and bad, and later Aristotle discussed it in practical reason. In the field of Islam, the issue of goodness and evil is also one of the most important theological issues. Some theologians consider it to be a firm principle in recognizing the actions of God and His attributes of action. Various opinions have been presented on this issue. One of these perspectives is the viewpoint of the late ‘Allāmah Sayyid Muḥammad Ḥusayn Ṭabāṭabā’ī. He presented the theory of subjective considerations (i’tibāriyāt) and regarded goodness and evil amongst the subjective considerations in the specific sense. The theory of subjective considerations has been discussed before ‘Allāmah as well, but he discussed it systematically. In the meantime, some attributed relativism to ‘Allāmah. However, the reality is that ‘Allāmah is an absolutist, not a relativist. He provides a precise interpretation of the subjectivity of goodness and evil, which requires careful understanding and deep contemplation. What is presented in this article is an analysis and explanation of ‘Allāmah's viewpoint on the issue of goodness and evil. This article is divided into three sections: semantics, epistemology, and ontology. If these three sections are correctly explained, we will get closer to the crux of ‘Allāmah's opinion. In semantics, he mentions two meanings for goodness and evil:1. agreement and disagreement with social goals and purposes, and 2. goodness and evil in the sense of what should or should not be done. Regarding the ontology of goodness and evil, he believes goodness and evil to be essential and real. He distinguishes between goodness and evil in the actual fact and goodness and evil in the practical aspect. Goodness and evil in the actual fact is constant, but goodness and evil in the practical aspect is variable and depends on the inner feelings of individuals. In the epistemology of goodness and evil, he is not a relativist; rather, he accepts the reality of goodness and evil, and intellect has the ability to understand it.

    Keywords: Goodness, Evil, Ontology, Epistemology, ‘Allāmah Ṭabāṭabā’Ī, Absoluteness, Relativity}
  • محمد عباسی *

    تفکر هراری، مانند هر اندیشه دیگری، برخاسته از برخی اصول روشی و معرفت شناختی است. با توجه به تاثیر مستقیم رویکرد روشی و معرفتی هر اندیشمندی در چگونگی حصول نتایج، ضروری می نماید با روش تحلیلی-انتقادی، به بررسی آنها پرداخته شود. در این راستا نشان داده شده است هراری به «تجربه گرایی افراطی» تعلق خاطر دارد و از «استقرای ناقص» برای رسیدن به ادعاهای کلی خود استفاده می کند؛ در حالی که انحصار راه رسیدن به واقعیت در روش تجربی، ادعایی خودشکن بوده، استقرای ناقص از حیث منطقی برای رسیدن به نتایج کلی، کارایی لازم را ندارد. همچنین هراری از حیث روشی، در موارد متعدد با «طرح ادعاهای بدون دلیل» در تلاش است داستان منسجمی از سرگذشت انسان ارائه نماید. با وجود این، کنار هم قراردادن آنها در برخی موارد منجر به «ناسازگارهای درونی» شده و نشان از یک «سطحی نگری» و عدم وسواس علمی در آثار اوست. بررسی روش شناختی و معرفت شناختی آثار هراری ما را به آن می رساند که او نتوانسته است اصول معرفتی درستی اتخاذ نماید و به همین دلیل اشکالات و کاستی های قابل توجهی در اندیشه او رسوخ کرده است.

    کلید واژگان: معرفت شناسی, روش شناسی, هراری, انسان خردمند, استقرا}
    Mohammad Abbasi

    Harari's thought, like any other thought, originates from a series of methodological and epistemological principles. Considering the direct impact of the methodical and epistemological approach of every thinker on how to achieve the results, it is necessary to investigate them with analytical-critical method. In this article, it is shown that Harari belongs to "extreme empiricism" and uses "incomplete induction" to reach his general claims. This is despite the fact that considering the way to reach reality in the experimental method is a self-defeating claim and logically incomplete induction does not have the necessary efficiency to reach general results. Also, in terms of method, Harari is trying to present a coherent story of human history by "making claims without reasons" in many cases. Nevertheless, putting them together in some cases has led to "internal inconsistencies" and shows a "superficiality" and lack of scientific obsession in his works. Examining the methodology and epistemology of Harari's works leads us to the fact that he was unable to adopt the correct epistemological principles and for this reason, significant problems and shortcomings have infiltrated his thought.

    Keywords: epistemology, Methodology, Harari, Wise Man, induction}
  • ایمان رضایی، حاکم قاسمی*، محمدرحیم عیوضی، علی فتح طاهری، فرهاد درویشی

    مطالعات آینده ها به عنوان فرارشته ای نوظهور در چند دهه اخیر با چالش های بسیاری روبه رو بوده است که جدی ترین آن خروج از موقعیت بی مبنایی و تجهیز به بنیان های فلسفی برای تبدیل شدن به یک رشته علمی است. در این راستا، این پرسش های اساسی مطرح است که چگونه می توان در مورد آینده ای که هنوز محقق نشده است، پژوهش کرد، و آیا اصلا امکان کسب معرفت از گزاره های ناظر به آینده وجود دارد؟ در پاسخ به این پرسش ها، نویسندگان مقاله ابتدا به بازشناسی حوزه های پژوهش در باب آینده پرداخته اند، سپس مسایل جدی معرفت شناختی پیش روی آنها را تحلیل نموده اند. همچنین با در نظر گرفتن این مسایل، از دریچه سه قانون اندیشه به تحلیل امکان کسب معرفت از مفروضات آینده پرداخته شده است. در نهایت نظریات عمده صدق و توجیه در نسبت با گزاره های آینده واکاوی شده و دیدگاه های متناسب با ایجاد باور صادق موجه از گزاره های ناظر به آینده، پیشنهاد گشته است. نتایج حاصل از این مقاله بیانگر آن است که امکان اولیه کسب معرفت از باور های ناظر به آینده وجود دارد. در همین راستا نظریه مطابقت صدق، برای احراز صدق این باور ها و نظریه های درون گرایی و مبناگرایی میانه رو برای توجیه آنها، تحلیل و پیشنهاد شده است.

    کلید واژگان: مطالعات آینده ها, معرفت شناسی, گزاره های آینده, بنیان های فلسفی, آینده پژوهی}
    Iman Rezaei, Hakem Ghasemi *, MohammadRahim Eivazi, Ali Fath Taheri, Farhad Darvishi

    Future studies as an emerging field has faced many challenges in the last few decades, the most serious of which is leaving the baselessness situation and being equipped with philosophical foundations in order to transform into a scientific field. In this regard, it is faced with basic questions such as how to do research on the future that has not yet been realized, and whether it is even possible to gain knowledge from future-oriented statements. In response to these questions, the authors of the present article first undertake to identify the areas of research about the future and then analyze the serious epistemological issues facing them. Also, taking these issues into consideration, the possibility of gaining knowledge from future assumptions has been analyzed through the lens of three laws of thought. Finally, the authors have explored into the main theories of truth and justification in relation to the future propositions and have proposed theories that are suitable for creating a justified true belief in the future propositions. The results gained by this article indicate that there is an initial possibility of gaining knowledge from future-oriented beliefs. In this regard, the theory of truthfulness has been analyzed and proposed to verify the truth of these beliefs and the theories of introversion and moderate fundamentalism to justify them.

    Keywords: Future Studies, epistemology, future propositions, philosophical foundations, futurism}
  • بی بی حکیمه حسینی حکمت*
    شناخت و ادراک انسان ازجمله مباحث فلسفی است که در مکاتب فکری گوناگون به فراخور سایر اندیشه های آن مکاتب تبیین شده است. موضوعاتی چون ماهیت، امکان، ابزار ها و مراتب شناخت همواره میان اهل نظر مورد بحث و اختلاف بوده است. از سوی دیگر، شناخت و معرفت از ارکان اساسی تربیت به شمار می رود. ازاین رو باور ما نسبت به آن در سامان دهی نظام تربیتی تاثیر قابل توجهی خواهد داشت. یکی از فیلسوفان مسلمان که در تفسیر خویش بر قرآن کریم توجه وافی به مباحث معرفت شناختی نشان داده، سیدمحمدحسین طباطبایی است. در این مطالعه بنا داریم که مبانی معرفت شناختی وی در تفسیر المیزان را بازشناسیم و دست آورد های این مبانی را در بحث از دیگر مولفه های نظام تربیتی هم چون اهداف، اصول و روش ها پی جویی کنیم. بنا ست از این دیدگاه دفاع کنیم که طباطبایی معتقد است از نظرگاه قرآن، معرفت به معنای مطلق آگاهی است که به کمک حس و عقل و وحی امکان پذیر می گردد و دارای مراتبی است؛ هم چنان که وی معتقد است قرآن تسبیح خدا را هم چون شیوه ای برای دست یابی به معرفت می داند، مهار نفس و بازداشتن آن از اشتغال به بدن را نیز برای دست یابی به معرفت امری ضروری بازمی نماید، و اسوه پردازی، آموزش مستدل و دوری از تحمیل، و تقویت تفکر نقادانه را از روش های تربیتی هماهنگ با این مبانی می شناساند.
    کلید واژگان: معرفت شناسی, قرآن کریم, تفسیر المیزان, محمدحسین طباطبایی, تربیت اسلامی}
    Bibi Hakime Hosseini Hekmat *
    Human cognition and perception is one of the philosophical topics that have been explained in different schools of thought by referring to other ideas that the followers of that school have. Subjects such as the nature, possibility, tools and levels of knowledge have always been discussed and disputed among opinionated people. On the other hand, knowledge is one of the basic elements of education. Therefore, our belief about it will have a significant effect in organizing the educational system. One of the Muslim philosophers who has shown great attention to epistemological issues in his commentary on the Holy Qurʾān is Sayyed Mohammad Hossein Tabatabayi. In this study, we intend to recognize his epistemological foundations in his commentary book Al-Mizan and seek the achievements of these foundations in the discussion of other components of the educational system; such as goals, principles and methods. This study aims to reveal that Ṭabāṭabāyī believes that from the point of view of the Qurʾān, knowledge is the absolute meaning of consciousness, which becomes possible with the help of sense, intellect, and revelation, and it has levels. In Tabatabayi's point of view, the Qurʾān considers the glorification of God as a way to gain knowledge, it also considers self-restraint and stopping it from engaging with the body as a necessary thing to gain knowledge. Also he believes that providing a moral model, reasoned education and avoiding imposition, and strengthening critical thinking are Qurʾān's educational methods that are compatible with these principles.
    Keywords: Epistemology, Holy Quran, Tafsir al-Mizan, Mohammad Hossein Tabatabai, Islamic education}
  • حسن قنبری*

    در این مقاله این پرسش را مورد بررسی قرار می دهیم که آیا تجربه دینی معرفت بخش است؟ برای پاسخ دادن به این پرسش ابتدا به ماهیت تجربه دینی از منظر قایلین به آن به نحو مختصراشاره می کنیم.تعریف تجربه را بر اساس آرای شلایرماخر، ویلیام آلستون و ریچارد سوین برن دنبال می کنیم. سپس سه نوع دلیل آنها را چنین خلاصه می کنیم (1) یکسان انگاری تجربه دینی با تجربه حسی (آلستون) (2) تمسک به اصول آسان باوری، گواهی و وثاقت (سوین برن) (3) یکسان انگاری شرایط پذیرش تجربه دینی و تجربه حسی (آلستون، جروم جلمان و گری کتینگ). در ادامه هر سه دلیل را نقد کرده و بیان می کینم که با توجه به تعریف "معرفت" به باور صدق موجه، معرفت پدیده ای همگانی، تکرارپذیر و قابل انتقال در قالب گزاره های واضح و متمایز است. در حالی که تحربه دینی نوعی احساس یا درک شخصی، تکرارناپذیر و غیرقابل انتقال است بنابراین نمی تواند معرفت بخش باشد.

    کلید واژگان: حجیت, تجربه دینی, معرفتشناسی, معرفت}
    Hasan Ghanbari *

    In this article we are concentrating on this question : is religious experience cognitive? In responding to the question, at first we point to nature of religious experience according to some thinkers, who believe in it. In definition of religious experience we rely on Schleiermacher, Alston and Swinburne's views. Then we say that their arguments are summarized in three main titles: (1) uniformity of religious experience whit sense experience(Alston) (2)appealing to principles of Credibility, Testimony and Authority(Swinburne) (3) uniformity in accepting conditions of religious experience and sense experience(Alston, ). About first argument we say when religious experience is privet and unrepeatable, how it can be same as sense experience that every one can test it and can transmit to others with evident propositions? About second argument we say that these three principles are applied just in sense experience and such is the third argument. About second argument we say that these three principles are applied just in sense experience and such is the third. Finally about the third argument we say there is deference between condition for accepting religious experience and accepting sense experience.

    Keywords: Cognitive, Religious experience, Epistemology, cognition}
  • عبدالمومن حکیمی*، سید عیسی مسترحمی، عبد الله توکلی
    معرفت شناسی، ترازو و معیار سنجش است. در دانش مکتب مدیریت روابط انسانی، عیار پدیده های سازمانی با علم سنجش، و جایگاه خود علم نیز با معرفت شناسی (اپیستمولوژی) سنجیده می شود. معرفت شناسی با درک ریشه ها، زمینه ها، ماهت و اعتبار دانش در ارتباط است. ازاین رو، از میان مبانی مکتب یادشده، یکی از مهم ترین آنها، معرفت شناسی به عنوان محور و مدار تحلیل بسیاری فرآیندهای مدیریتی و مسایل سازمانی است که بدون شناخت صحیح آن شاید سازمان ها با چالش جدی در مواجهه با افراد و نیز جهت ده رفتارهای آنها در سازمان مواجه شود. معرفت شناسی در مکتب مزبور از چهار مولفه به نام های ماهت، موضوع، ابزار، منبع و اعتبار شکل یافته که در این مقاله با بهره گیری از روش استنطاقی مورد بررسی و نقد گرفته است. یافته های پژوهش نشان می دهد قرآن کریم تنها اتکاء به عقل و یافته های بشری را برای شناخت کافی ندانسته و تجربه، حس و استقرا را گام های مقدمی برای شناخت کامل و مطمین که متکی بر ایمان قلبی، برهان های عقلی و نقلی (قرآن و سنت) که دارای ماهت واقع نمایانه با دو نگاه عمودی (با خالق) و افقی (رفتارهای جوارحی و جوانحی مخلوق و تمام هستی) می داند. از نگاه قرآن ابزارهای شناخت تنها استقرایی نظیر مشاهده و آزمایش مبتنی بر رفتارهای انسان نیست؛ بلکه منابع آن دارای گستره فراوانی همچون وحی، عقل، قلب، حس و تمام هستی است که دارای اعتبار نامحدود و نسبت به مکتب مذکور دارای دیدگاه متفاوت است
    کلید واژگان: قرآن کریم, معرفت شناسی, مدیریت, سازمان, مکتب مدیریت روابط انسانی}
    Abdul Momen Hakimi *, Seyyedd Eisa Mastahami, Abdullah Tavakoli
    Epistemology is a scale and measurement criterion. In the science of the school of human relations management, the quality of organizational phenomena is measured by science and the position of science itself is also measured by epistemology. Epistemology is related to understanding the roots, contexts, nature and validity of sciences. Therefore, among the foundations of the mentioned school, one of the most important ones is epistemology as the axis and circuit of analysis of many management processes and organizational issues, without its correct understanding, organizations may face a serious challenge in facing individuals and also, the direction of their behavior in the organization should be faced. Epistemology in the mentioned school is formed from four components namely nature, subject, tool, source and validity, which are examined and criticized in this article using the inferential (istintaqi) method. The findings of the research indicate that the Holy Quran did not consider only reliance on reason and human findings to be sufficient for knowledge, and that experience, sense and induction are the first steps for complete and sure knowledge, which relies on heart faith, intellectual and narrative proofs (Quran and Sunnah) which has a realistic nature with two vertical views (with the Creator) and horizontal (the behavior of the creature and the whole being); from the Quran’s point of view, the tools of knowledge are not only inductive, such as observation and experiment, based on human behavior; rather, its sources have a wide range such as revelation, reason, heart, sense and the whole existence, which has unlimited validity and has a different point of view compared to the mentioned school
    Keywords: Holy Quran, epistemology, management, Organization, School of human Relations Management}
  • عبدالله توکلی، سید عیسی مسترحمی، محمدهاشم شایان*

    معرفت پدیده ها همواره یکی از دغذغه های اصلی مجموعه انسانی بوده و طی اعصار و امصار به این مسیله اهتما ویژه داشته است. این مهم، نشانه اهمیت شناخت بوده و ذهن دانشمندان خردورز را به خود مشغول کرده است؛ زیرا آگاهی، نمایانگر جریان های معرفتی و مکاتب اجتماعی است که در درون جامعه قد برافراشته و طیفی از اندیشمندان را حامی و پیرو خود ساخته است. معرفت حقایق پدیده ها، برای مجموعه انسانی حیاتی است. معرفت شناسی جهت داوری صحت وسقم معرفت انسان ، نقش ویژه دارد. معرفت شناسی مدیریت سیستمی ماهیت عینیت گرایی داشته و باید در چارچوب رویکرد اثبات گرایی، تجزیه و تحلیل شود. موضوع معرفت مدیریت سیستمی محیط و عوامل تاثیرگذار محیطی بر سیستم بوده و عقل، پدیده های عینی و محیط منبع معرفت آن است. پژوهش حاضر با استفاده از روش تلفیقی مرکب از روش اکتشافی، فراترکیب و استنطاقی ابتدا به تحلیل معرفت شناسی مدیریت سیستمی درباره ماهیت، رویکرد، موضوع و منبع معرفت پرداخته و یافته های دانشی را با بهره گیری از روش استنطاقی به منزله پرسش های محوری برای دریافت پاسخ بر قرآن عرضه کرده است. یافته ها نشان می دهد که معرفت از منظر کلام وحی ماهیت صرفا مادی نداشته و بعد معنوی آن به مراتب برجسته تر است. قرآن معرفت نسبت به محیط و عوامل تاثیرگذار آن بر کیفیت اقدامات و کنش های سازمان را ضروری می داند، ولی موضوع معرفت را از محیط و عوامل محیطی، به خدا، انسان، محیط، عوامل محیطی و رابطه میان آن ها توسعه می بخشد و تصریح دارد که منابع معرفت افزون بر طبیعت و عقل ابزاری، تاریخ و وحی است.

    کلید واژگان: قرآن, معرفت, معرفت شناسی, مدیریت سیستمی}
    Abdullah Tavakoli, Seyed Eesa Mostarhami, Muhammad Hashim Shayan *

    The knowledge of phenomena has always been one of the main concerns of the human community and has paid special attention to this issue throughout the ages. This is a sign of the importance of knowledge and has occupied the minds of wise scientists; because awareness is a reflection of cognitive currents and social schools that have risen in society and made a group of thinkers their supporters and followers. Knowledge of the facts of phenomena is vital for the human community. Epistemology has a special role to judge the validity of human knowledge. The epistemology of systemic management has an objectivist nature and should be analyzed in the framework of the positivist approach. The subject of knowledge is the systemic management of the environment and environmental influencing factors on the system, and reason, objective phenomena and the environment are the sources of its knowledge. The present research, using the combined method of exploratory, meta-composite and inferential (istintaqi) methods, first analyzed the epistemology of system management about the nature, approach, topic and source of knowledge and using the inferential method as key questions, presented the outcomes of knowledge to the Quran for receiving the answer. The findings show that knowledge from the perspective of the Word of Revelation does not have purely material nature and its spiritual dimension is much more prominent. Quran considers knowledge about the environment and its influencing factors to be necessary for the quality of actions and actions of the organization, but the subject of knowledge is developed from the environment and environmental factors, God, man, environment, environmental factors and the relationship between them. It expands them and clarifies that the sources of knowledge are more than nature and instrumental reason, history and revelation

    Keywords: Quran, knowledge, epistemology, System Management}
  • علی اکبر عبدالاحدی مقدم*، افلاطون صادقی، جلال پیکانی

    آیا می توان از ابطال پذیری برای اثبات علمی بودن گزاره های دینی استفاده کرد؟ با ظهور پوزیتویسم منطقی در ابتدای قرن بیستم و گسترش آن در سراسر جهان، مابعدالطبیعه و حتی اخلاق متعالی از اعتبار ساقط شدند. پوپر با درهم شکستن اقتدار پوزیتویسم که معیار تجربی و استقرایی را برای تمییز علم از غیرعلم تعمیم داده و آن را تبدیل به معیاری کلی برای معناداری نموده بود، عرصه جدیدی برای مباحث متافیزیکی گشود که در آن نظرورزی متافیزیکی امری عقلانی تلقی می شود. پوپر با حرمت نهادن به نظرورزی متافیزیکی نه تنها متافیزیک را غیرقابل انفکاک از علم دانست بلکه از این مهم تر معتقد بود که متافیزیک از اوصاف نظریه های علمی آزمون پذیر پیشرو است. در این سپهر، این تحقیق با روش تحلیلی - انتقادی، درصدد سنجش و بررسی تاثیر فلسفه علم پوپر بر معرفت دینی است. بدین منظور نخست با بررسی فلسفه علم پوپر، به این نتیجه رسیدیم که علی رغم ایرداتی که به فلسفه علم پوپر وارد است، ابطال پذیری نه تنها بستری مناسب برای توجیه عقلانی گزاره های دینی آماده کرده است؛ بلکه مشخص شد برخی از معارف دینی خصوصا آن دسته از معارف که با استدلال عقلی اثبات می شوند، قابلیت ابطال پذیری دارند و می توان آن ها را بر مبنای ابطال گرایی علمی قلمداد کرد.

    کلید واژگان: معرفت شناسی, معرفت شناسی دینی, فلسفه علم, تحقیق پذیری, ابطال پذیری, کارل پوپر}
    Ali Akbar Abdolahadi Moghaddam *, Aflatoon Sadeghi, Jalal Peykani

    Can falsity be used to prove the scientific nature of religious propositions? With the advent of rational positivism in the early twentieth century and its spread throughout the world, metaphysics and even transcendent ethics were discredited. By breaking with the authority of positivism, which generalized the empirical and inductive criterion for distinguishing science from non-science and turned it into a general criterion for meaning, Popper opened a new arena for metaphysical discussions in which metaphysical theory is considered rational. Respecting metaphysical theory, Popper not only saw metaphysics as inseparable from science, but more importantly, that metaphysics was one of the hallmarks of testable scientific theories. In this sphere, this research with analytical-critical method, seeks to measure and study the impact of Popper's philosophy of science on religious knowledge. To this end, we first examine Popper's philosophy of science and conclude that, despite the objections to Popper's philosophy of science, falsity has not only provided a suitable platform for the rational justification of religious propositions; Rather, it was found that some religious teachings, especially those teachings that are proven by rational reasoning, have the ability to be refuted and can be considered on the basis of scientific refutation.

    Keywords: Epistemology, religious epistemology, philosophy of science, Researchability, Refutability, Karl Popper}
  • سید مهدی میرهادی*
    تمثیل از مهم ترین وجوه معنایی و کلامی به کاررفته در قرآن است. مقاله پیش رو با هدف تبیین چرایی کاربرد تمثیل (خیال) در قرآن به لحاظ هستی‎ شناختی و معرفت شناختی تدوین گردیده است. تحلیل و استنتاج، روش مورد استفاده در این مقاله است. دو گزاره اصلی که مقاله در پی تبیین آن است، عبارت اند از: 1. تمثیل های قرآنی ماهیت اعتباری و مجازی ندارند؛ یعنی صرف مثال برای آسان شدن فهم نیستند (وجه هستی شناختی)؛ 2. تمثیل های قرآنی، حقایق متنزل شده ای هستند که موضوع، مبادی و مواد قوه خیال برای فهم معارف قرآنی قرار می گیرند و فهم را امکان پذیر می سازند (وجه معرفت شناختی). در قرآن، تمثیل به معنای توصیف کردن و تشبیه حقایق معقول به نمودهای محسوس به کار می رود؛ زیرا واقعیت های عالم مشهود، نمودهای مناسبی برای ترسیم عالم غیب و حقایق معنوی است. تمثیل، فعالیت مهم قوه خیال برای فهم و تفهیم مسایل است که از طریق بازیابی، ترکیب یا خلق صورت های مثالی (خیالی) متناسب با مفاهیم مورد نظر انجام می پذیرد. قرآن کتاب هدایت انسان ها است و نه تنها معارف مندرج در آن، بلکه چگونگی تبیین آن معارف نیز برای افراد بشر حجت و راهگشا است. اراده و تدبیر الهی در به کارگیری تمثیل در قرآن، آموزه های پربرکتی را برای ما به ارمغان می آورد.
    کلید واژگان: تمثیل, خیال, قرآن, هستی شناختی, معرفت شناختی, مبانی فلسفی}
    Sayed Mahdi Mirhadi *
    Allegory is one of the most important semantic and theological aspects used in the Qur'an. The current paper has been authored with the aim of explaining why allegory (imagination) is used in the Qur'an in terms of ontology and epistemology. Analysis and inference are the methods used in this paper. The two main propositions that the article seeks to explain are: 1. Qur'anic allegories do not have a valid or virtual nature; That is, they are not mere examples to facilitate understanding (the ontological aspect). 2. Qur'anic allegories are degraded facts that are the subject, principles and materials of imagination to understand the Qur'anic teachings and make understanding possible (epistemological aspect). In the Qur'an, allegory is used to describe and liken sensible facts to tangible manifestations; because the realities of the perceptible world are suitable manifestations for depicting the unseen world and spiritual truths. Allegory is an important activity of the imagination to understand and comprehend problems, which is done by retrieving, combining, or creating exampled (imaginary) forms appropriate to the intended concepts. The Qur'an is the book of guidance for human beings, and not only the teachings contained in it, but also the way to explain those teachings is a proof and guide for human beings. Divine will and providence in using allegory in the Qur'an bring us blessed teachings.
    Keywords: Allegory, Imagination, the Qur'an, Ontology, epistemology, philosophical foundations}
  • علی جعفری*، یارعلی کرد فیروزجائی

    یکی از آسیب های اندیشه دینی در جامعه اسلامی، طرح علوم انسانی مبتنی بر مبانی فلسفی غربی است. راه مقابله با این آسیب نیز طرح مسایل بنیادین اندیشه اسلامی و مقایسه تطبیقی آن با اندیشه های معاصر و تاثیرگذار در جوامع غربی در موضوعات نوینی است که در عرصه معرفت شناسی مورد توجه قرار گرفته است. بدین منظور پژوهش حاضر ضمن معرفی مبانی معرفت شناسی حکمت صدرایی و ریالیسم انتقادی، تلاش می کند تا به ارزیابی ریالیسم انتقادی در تبیین واقعیت بر مبنای یافته های به ‏دست ‏آمده از حکمت صدرایی بپردازد و به دنبال پاسخ‎گویی به این پرسش است که آیا ریالیسم انتقادی می‎تواند با تکیه بر مبانی معرفت ‏شناسی خویش تبیین درستی از واقعیت داشته باشد؟ از این رو، این پژوهش با گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و با استفاده از روش تحقیق توصیفی- تحلیلی در نهایت به این نتیجه می رسد که ریالیسم انتقادی پس از تمایز قاییل شدن بین متعلق لازم معرفت (آنچه که وجود دارد) و متعلق متعدی معرفت (آنچه می توانیم بدانیم)، با تقلیل ساحت علم به متعلق متعدی آن، و همچنین با تقلیل محتوای درونی معرفت به ابعاد اجتماعی آن دچار تنگ ناهای شناختی بوده و همچنان از تبیین واقعیت بازمانده است. ؛ در حالی که ملاصدرا در حکمت متعالیه خویش، بر خلاف ریالیسم انتقادی، تعینات معرفت را تماما به ابعاد اجتماعی آن باز نمی گرداند، بلکه از تعینات و ابعاد وجودی علم نیز بحث می کند. و حقایق عالم را امور عقلی می داند که آنچه در خارج به ادراک حسی در می آید، مرتبه نازله از آن حقایق درک ‏شده توسط عقل است.

    کلید واژگان: نوصدرائیان, رئالیسم انتقادی, بسکار, معرفت شناسی, واقعیت}
    Ali Jafari*, Yarali Kurd Firoozjaei

    One of the harms of religious thought in Islamic society is the design of the humanities based on Western philosophical principles. The way to deal with this damage is to raise the fundamental issues of Islamic thought and compare it with contemporary and influential ideas in Western societies on new issues that have been considered in the field of epistemology. To this end, the present study, while introducing the epistemological foundations of Sadra's wisdom and critical realism, tries to evaluate critical realism in explaining reality based on the findings of Sadra's wisdom and seeks to answer this question. Is it possible for critical realism to have a correct explanation of reality based on its epistemological foundations? Therefore, this study, being library-based and using a descriptive-analytical research method, finally concludes that critical realism, after distinguishing between the necessary object of knowledge (what exists) and the transitive object of knowledge (what we can know), with the reduction of the field of science to its transcendental object, as well as with the reduction of the internal content of knowledge to its social dimensions, has suffered from cognitive difficulties and has still failed to explain reality. Whereas Mulla Sadra in his transcendent wisdom, unlike critical realism, does not return the designations of knowledge entirely to its social dimensions, but also discusses the designations and existential dimensions of science. And he considers the truths of the world to be rational matters, that what is perceived outside the senses is the descent of those truths perceived by the intellect.

    Keywords: Neo-Sadrians, critical realism, Bhaskar, epistemology, reality}
  • فرح رامین*

    مسئله دیرپا و نزاع‌انگیز کلیات، ریشه در معرفت‌شناسی کلی و جزیی در منطق دارد. بحث از کلی و جزیی را می‌توان در سه حوزه معناشناختی، معرفت‌شناختی و هستی‌شناختی بررسی کرد. در حوزه معرفتی نیز می‌توان از منطق و فلسفه بهره برد. بررسی حیثیت انطباق و صدق این دو مفهوم با مصادیقشان، در حوزه منطق است و آن‌گاه که از حیث پیدایش و چگونگی دستیابی ذهن به این مفاهیم پرداخته می‌شود، بحث فلسفی است. ازآنجاکه منطق همواره مقدمه‌ای برای علم فلسفه شمرده می‌شود، این پژوهش در راستای تبیین معرفتی کلی و جزیی در منطق سینوی است. منطق سینوی از درخشان‌ترین دوره‌های تاریخ منطق است. توجیه جایگاه بحث از کلی و جزیی در بخش الفاظ مفرد، تبیین تعریف جزیی و کلی، راهکار ابن‌سینا در برون‌رفت از اشکال عدم امتناع فرض در دستیابی به مفهوم جزیی و نسبت‌سنجی میان کلی و جزیی حقیقی و اضافی، از دستاوردهای این پژوهش است.

    کلید واژگان: ابن سینا, کلی, جزیی, معرفت شناسی, منطق سینوی}
    Farah Ramin

    The long-standing and controversial issue of generalities is rooted in general and partial epistemology in logic. The issue of general and partial can be examined in three semantic, epistemological and ontological areas. Logic and philosophy can be used in the field of epistemology. Studying the conformity and correspondence of these two concepts with their examples belongs to the field of logic, and the origin and formation of these concepts in mind is a philosophical discussion. Since logic has always been considered as a prelude to the science of philosophy, this research is aimed at explaining general and partial knowledge in Ibn Sīnā’s logic. Ibn Sīnā’s logic is one of the most brilliant periods in the history of logic. The research findings include justifying the position of the discussion of the general and partial in single words, explaining the definition of partial and general, Ibn Sīnā’s strategy in coping with the forms of non-impossibility of supposition in understanding partial concept as well as real and additional general and partial.

    Keywords: Ibn Sīnā, partial, general, epistemology, Ibn Sīnā’s logic}
  • عباس بخشنده بالی *، محمود خونمری

    معرفت و تقوا رابطه‌ای متقابل یا دوسویه دارند. اختلاف حکما درباره مسئله تاثیر معرفت بر تقوا، در اصل این اثرگذاری است که بعضی آن را پذیرفته و بعضی منکر آن هستند. اما در مورد عکس این رابطه، یعنی تاثیر تقوا بر معرفت، و به ویژه، در مورد این‌که تقوا مولد یا زمینه‌ساز چه نوع معرفت‌هایی می‌تواند باشد، میان آنان اختلاف نظر وجود دارد. پرسشی که در این قسمت به ذهن می‌رسد این است که در بحث تاثیر تقوا بر معرفت، کدام یک از معرفت نظری و یا عملی تحت‌تاثیر تقوا قرار خواهد رفت؟ شهید مطهری به عنوان اندیشمند معاصر مسلمان معتقد است تقوا می‌تواند فقط در عقل عملی موثر باشد و تاثیری بر عقل نظری ندارد. این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه‌ای با استناد به مبانی دینی به نقد دیدگاه شهید مطهری می‌پردازد. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد اموری مانند تجربه عرفانی عرفا، حکم وجدان، عمومیت نصوص دینی، فلسفه آفرینش، قوس صعود و عمومیت تجلی بر تاثیر تقوی بر معرفت‌های نظری و عملی دلالت می‌کند.

    کلید واژگان: استاد مطهری, معرفت شناسی, تاثیرات تقوا, معرفت نظری, معرفت عملی}
    Abbas Bakhshandeh Bali *, Mahmood khonamri

    Ma‘rifa (doctrinal knowledge) and piety are interactively or reciprocally related. The philosophers' disagreement over the effect of ma‘rifa on piety is in fact this very efficacy, which some accept and others deny. As for the contrary, that is the effect of piety on ma‘rifa, however, they disagree, especially in terms of what kind of ma‘rifa can piety produce or provide the ground for. The question that crosses one's mind here is that regarding the effect of piety on ma‘rifa which one of the theoretical or practical ma‘rifa is effected by piety? As a contemporary Muslim scholar, Shahid Mutaharri believes that piety can be effective only on practical intellect and does not have any effect on theoretical intellect. With a descriptive-analytical method, using library sources, and relying on religious principle, this research undertakes to criticize Shahid Mutahhari's viewpoint. The findings show that such notions as mystical experience of the mystics, the mandate of conscience, the generality of religious statutes, the philosophy of creation, the arc of ascent, and the universality of manifestation denote the effect of piety on theoretical and practical ma‘rifa.

    Keywords: Ustad Mutahhari, epistemology, the effects of piety, theoretical ma‘rifa, practical ma‘rifa}
  • احمد اولیایی*، احمد واعظی

    دغدغه بسط عدالت در حوزه فرهنگ، در کنار عدالت اقتصادی، عدالت سیاسی و... ما را با ترکیب عدالت فرهنگی روبه رو می کند. مفهوم عدالت فرهنگی به معنای عادلانه یا ناعادلانه خواندن کنش ها، سیاست ها، توزیع کالاهای فرهنگی و به طور کل، نظام فرهنگی، مفهومی به غایت پیچیده است که کشف چیستی آن و تعیین معیارها و شاخص هایش متوقف بر پرسش های اساسی معرفت شناختی است. این تحقیق با روش توصیفی-تحلیلی درصدد است پرسش های مهم معرفت شناختی عدالت فرهنگی را تبیین کند. نتایج حاصله، ما را به این سمت می برد که در تامل درباره «درک مبدا عدالت فرهنگی»، انطباق انتخاب های فرهنگی با ذات فرهنگ راه گشا است. در پرسش دوم، توجه به اصالت فرهنگ ما را از درافتادن به نسبی انگاری در عدالت فرهنگی نجات می دهد. ذیل مقوله «روش دستیابی به معیارهای عدالت فرهنگی»، باید به دنبال پاسخ به چیستی ماهیت فرهنگ و امکان کنترل پذیری آن بود. تکثرگرایی در عدالت فرهنگی و لزوم غایت گرایی، دو اصل دیگر عدالت فرهنگی خواهد بود که مقاله بدان می پردازد.

    کلید واژگان: فرهنگ, عدالت, عدالت فرهنگی, معرفت شناسی}
    Ahmad Olyaei *, Ahmad Vaezi

    The Concern for the development of justice in the field of culture, along with economic justice, political justice, etc., confronts us with the combination of cultural justice. The concept of cultural justice, in the sense of considering the fairness or unfairness of actions, policies, distribution of cultural goods, and cultural system in general, is an extremely complex concept whose discovery and determination of criteria and indicators depend on fundamental epistemological questions. This study seeks to explain the important epistemological questions of cultural justice through a descriptive-analytical method. The results lead us to think that the adaptation of cultural choices to the nature of culture is crucial in reflecting on "understanding the origin of cultural justice." In the second question, paying attention to the originality of our culture saves us from falling into relativism in cultural justice. For the discourse of "How to achieve the standards of cultural justice", one must look for the answer to what is the nature of culture and the possibility of its controllability. Pluralism in cultural justice and the necessity of purposefulness will be the other two principles of cultural justice that the paper deals with.

    Keywords: culture, Justice, cultural justice, epistemology}
  • عباس خادمیان*، نورالله کریمیان کریمی

    ژرف ترین اندیشه های انسانی، به برقراری امنیت برای بهتر زیستن مربوط است. هدف پژوهش پیش رو، بررسی مولفه های فرهنگ دفاعی- امنیتی، مبتنی بر آموزه های مهدوی می باشد. این پژوهش سعی دارد به این سوال پاسخ گوید که فرهنگ دفاعی مرتبط با آموزه های مهدوی، واجد چه شاخص هایی است. این مقاله با رویکرد تحلیلی_ مفهومی، به چگونگی فرهنگ دفاعی پرداخته است. نوشتار حاضر در دو ساحت این موضوع را تحلیل می کند: ابتدا بر سیاریت، چند ساحتی و نقصان فهم بشری نظر دارد که همواره بدون مولفه معیار بودن انسان کامل دچار بحران های جدی می گردد. دوم، برای رسیدن به امنیت پایدار، بیش از هر چیز بر رویکرد نرم فرهنگی متمرکز می گردد. دراین جهت به مولفه های فرهنگ دفاعی، همچون ابزاری بودن قدرت نظامی و دفاعی، مشروع و ذی صلاح، صلح محور، حق محور، پیش گیرانه، عزت گرا، پیروزمندانه بودن تاکید دارد.

    کلید واژگان: انسان, انسان کامل, شناخت شناسی, فرهنگ, دفاع}
    Abbas Khademian *, Noorollah Karimiyan Karimi

    The deepest human thoughts are those related to the establishment of security for a better life. The aim of this research is studying the components of the defense-security culture based on the Mahdavi teachings. This research tries to answer this question that what the characteristics of the defense culture related to the Mahdavi teachings are. The present paper, with an analytic-conceptual approach, deals with the how of the defense culture. The present research analyzes this issue in two areas: first, it looks at the wandering, multi-aspect, and lack of human understanding which always faces serious crises because of not having a perfect human as the modeling component. Secondly, in order to achieve lasting security, it focuses more on the soft cultural approach. In this regard, it emphasizes the components of defense culture such as the instrumentality of military and defense power, legitimacy and authorization, being peace-oriented, right-oriented, preventive, honorable, and victorious

    Keywords: Human, Perfect Human, Epistemology, culture, Defense}
  • مهدی یارمحمدی

    مقاله پیش رو درباره شناخت شناسی و سازوکار آن است؛ بدین معنا که به بررسی مراتب شکل گیری علم و آگاهی در ذهن انسان در قلمروی علم حصولی، اعم از تصور و تصدیق که مبتنی بر دیدگاه فیلسوفان مسلمان است پرداخته، و نحوه حصول علم در سه سطح معقولات اولی، معقولات ثانیه منطقی و معقولات ثانیه فلسفی، با توجه به نظریه تعالی ملاصدرا مبتنی بر تجرد نفس انسان بیان می شود. همچنین سازوکار شناخت عرفانی براساس علم حضوری که خاستگاه آن قلب انسان است، از نگاه اهل معرفت بررسی می شود و ماهیت تجربه های عرفانی برخاسته از علم حضوری اهل معرفت و ارائه ملاک و مناط صدق و کذب این مکاشفه ها واکاوی شده و سطح عالی شناخت را براساس حق الیقین و یکی شدن معرفت شناسی و هستی شناسی عارف در سفر سوم ارائه می دهد.

    کلید واژگان: شناخت شناسی, اهمیت شناخت, معیار شناخت, معرفت عرفانی, شهود عرفانی, ملاک صدق و کذب}
    Mehdi Yarmohammadi

    The present paper deals with epistemology and its mechanism; it addresses the formation of knowledge and consciousness in the human mind in the realm of acquired knowledge, including imagination and judgment based on the view of Muslim philosophers, and the way of acquiring knowledge in the three levels of primary intelligibles, logical secondary intelligible and philosophical secondary intelligible according to Mulla Sadra's Transcendent Philosophy based on the abstraction of the human soul. Moreover, the mechanism of mystical knowledge based on Knowledge by Presence, whose origin lies in man's heart, is examined from the view point of epistemologists. In addition, the nature of mystical experiences arising from epistemologists' Knowledge by Presence and the criteria and reasons of the truth and falsehood of these revelations are analyzed, and the high level of knowledge based on the reality of certainty and the unification of epistemology and ontology of the mystic in the third journey is presented.

    Keywords: Epistemology, the significance of knowledge, criterion of knowledge, mysticalknowledge, mystical intuitions, criterion of truth, falsehood}
  • اعظم مردیها، سید مرتضی حسینی شاهرودی*، علیرضا کهنسال

    نظریه اتحاد عاقل و معقول جایگاهی ویژه در حکمت متعالیه دارد. برخی از فلاسفه مانند ابن سینا آن را انکار کرده اند؛ لیکن ملاصدرا در موضع قبول آن است. این اختلاف نظر به دلیل اختلاف در مبانی این دو فیلسوف است؛ چنان که می توان گفت این نظریه فقط بر اساس مبانی حکمت متعالیه قابل تصور است. مفاد این نظریه بر اساس دیدگاه های رایج، اتحاد نفس با صور علمیه خود است. مبانی و نظریات ویژه ملاصدرا درباره ماهیت نفس و نیز در معرفت شناسی، امکان ارائه تفسیری خاص را از این قاعده فراهم می کند. نظر رایج درباره فرایند ادراک، تاثر از جهان خارج و صعودی بودن معرفت است، اما ساحتی از معرفت به نحو نزولی وجود دارد. بر مبنای بساطت نفس، هر شیئی در جهان خارج، اصل و حقیقتی در باطن یا مرتبه عقلانی انسان دارد. در صورت ظهور این بساطت، تمام آنچه به عنوان ادراکات عقلی، خیالی و حسی به نفس نسبت داده می شود، ظهور آن اصل در مراتب مادون، از جمله خیال و حس است. ملاصدرا در نظریه اتحاد عالم و معلوم به این ساحت از معرفت نظر دارد، که بهترین تعبیر برای آن، با توجه به وحدت ظاهر و مظهر، وحدت علم و عالم و معلوم است

    کلید واژگان: اتحاد عاقل و معقول, بساطت نفس, حرکت جوهری, عقل فعال, معرفت شناسی}
    Azam Mardiha, Seyyed Morteza Hoseyni Shahrudi, Alireza Kohansal

    The unity of the knowing and the known, as a theory, has a special place in transcendent philosophy. Some philosophers including Ibn Sina, have denied the theory; Mulla Sadra, however, agrees with it. This disagreement is due to the differences founded in their philosophical foundations; so that one may say: this theory can only be conceived on the basis of transcendent philosophy. The content of this theory, on the basis of common views, is the unification of human mind with its scientific forms. Mulla Sadra's specific principles and theories about the nature of the soul as well as in epistemology allow for a specific interpretation of this rule. The common view of the process of perception lie in the effect of the outside world and the ascendant state of knowledge, there may be found a downward spiral of knowledge. On the basis of the simplicity of human soul, every object in the outside world has a principle and reality in the inner of rational order of man. Given appearance of this simplicity, all rational, imaginary, and sensory perceptions would appear in downward orders of sense and imagination.  emergence of that principle in the far infrared, including imagination and sense. Mulla Sadra considers this field of knowledge in his theory of which the best expression, regarding the unity of zahir and mazhr, is the unity of the knowledge, the knowing and the known.

    Keywords: Unity of the Knowing, the Known, Simplicity of the Soul, Substantial Motion, active intellect, epistemology}
  • مرضیه زارع*، حمید پارسانیا
    این پژوهش به دنبال پدیدارشناسی سرمایه اجتماعی در بستر تعاملات روزمره کنشگران در شبکه های اجتماعی و همچنین متاثر از این میدان، در جامعه است. کنشگر با شرکت در میان ذهنیت جدید شبکه های اجتماعی، نوع متفاوتی از روابط اجتماعی نسبت به شیوه سنتی کنش متقابل را تجربه می کند. یک شبکه بادوام از نظر بوردیو با امکان آشنایی و شناخت متقابل، هر یک از اعضای خود را از پشتیبانی سرمایه جمعی برخوردار می کند و آنان را مستحق اعتبار می سازد. در بررسی و تحلیل مولفه های سرمایه اجتماعی با مصاحبه و تحلیل 25 نمونه نشان داده شد، شناخت متقابل کنشگر در میدان مجازی دچار ابهام و هستی شناختی پدیده ها از سطح واقع گرا به آرمان گرا فروکاست می شود و اعتماد بر اساس شناخت متقابل به سطح اعتماد بنیادین تغییر می یابد و در ابعاد اطمینان و امنیت خلل ایجاد می شود. هرچند شبکه روابط گسترده تر می شود، روابط در کیفیت سست و موقتی هستند. این گستردگی در مواردی که شناخت افراد ضروری نیست (مواردی که جنبه ارادی کنش بیش از جنبه ارتباطی آن مورد توجه باشد) سرمایه اجتماعی را بهبود می بخشد؛ همچنین در عبور از طبقه بندی های اجتماعی، میدان مجازی را در توزیع سرمایه اجتماعی به عدالت نزدیک تر می کند. در نتیجه این تغییرات در مولفه های سرمایه اجتماعی، ما به بازتعریف این مفهوم می رسیم.
    کلید واژگان: سرمایه اجتماعی, شبکه های اجتماعی مجازی, روابط اجتماعی, ابهام شناختی}
    Marzieh Zare *, Hamid Parsania
    This study seeks to examine the phenomenology of social capital in the context of the daily interactions of actors in social networks and influenced by this network in the society. By participating in the new mentality of social networking, the actor experiences a different kind of social interaction in relation to the traditional method of interaction. A durable network for Bourdieu, with the opportunity to get to know each other, gives each member their full capital support and credits them. In examining and analyzing the components of social capital through interviewing and analyzing 25 samples, it was shown that the mutual recognition of the actor in the virtual arena suffers from ambiguity and ontological phenomena and decreases from the realistic to the idealistic level and trust is changed based on mutual recognition to the level of fundamental trust and confidence and it damages the aspects of security and confidence. Although the network of relationships expands, it is loose and temporary in quality. This expansion improves social capital in cases where people's recognition is not necessary (action is more functional than communicative). It also transcends social classifications, bringing the virtual arena closer to equity in the distribution of social capital. As a result of these changes in the components of social capital, we come to redefine this concept
    Keywords: social capital, virtual social networks, social relations, epistemology}
  • عبدالله بیننده، علی علی حسینی*، حسین هرسیج

    هدف پژوهش حاضر فهم اندیشه سیاسی امام خمینی در چارچوبی معرفت شناختی بود. یافته های پژوهش که به روش توصیفی- تحلیلی انجام شد، نشان داد که میان اندیشه سیاسی امام خمینی و مبنای معرفتی ایشان، نسبت ابتنایی(مطابقت) وجود داشته و این ابتناء به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم برقرار بوده است. دو ابزار عقل و وحی، بیشترین تاثیر را بر اندیشه سیاسی امام خمینی داشته اند. اندیشه سیاسی امام خمینی، علی رغم همه تاکید بر اهمیت علوم حصولی، در دامن علم حضوری و بالاخص دو دانش فقه و کلام تکوین یافته است. ممکن دانسن کسب معرفت نیز مفروض بسیاری از آراء سیاسی امام خمینی بوده و از نظر ایشان عبودیت، غایت معرفت است.

    کلید واژگان: معرفت شناسی, علم حصولی, علم حضوری, اندیشه سیاسی, امام خمینی}
    Abdollah Binandeh, Ali Alihosseini *, Hossein Harsij

    This project was aimed at giving a new understanding of Imam Khomeini's political thoughts through an epistemological framework. The research method was descriptive-analytical. Results indicated that the political thoughts of Imam Khomeini confirmed his epistemological approach whether directly or indirectly. The two tools of reason and revelation have had the greatest impact on Imam Khomeini's political thought. His political thoughts, despite the significance of acquired knowledge, have been developed under the dominance of presential knowledge and more specifically through jurisprudence and theology. It is also said that many of his political approach could be consequence of epistemological assumption. Moreover, devoution is the highest level of knowledge to him.

    Keywords: Epistemology, acquired knowledge, Presential knowledge, Political Thoughts, Imam Khomeini}
  • مهدی عباس زاده*
    چیستی «زبان» و و ویژگی های آن، از جمله مسائلی است که از دیرباز ذهن و اندیشه عالمان و متفکران را به خود مشغول داشته است. در این میان، فارابی نخستین متفکر اسلامی است که در آثار خویش به تفصیل به فلسفه زبان و زبان شناسی پرداخته است. اما نوشتار حاضر، ناظر به فلسفه زبان و زبان شناسی فارابی نیست که در این باره قبلا تحقیقاتی به انجام رسیده است؛ بلکه مسئله اصلی آن، نقش و کاربرد زبان در معرفت یا شناخت است؛ یعنی اینکه مقوله زبان به طور کلی چه محصول معرفتی یا شناختی برای انسان به همراه دارد. از دید امروزین، در پاسخ به این مسئله، به ویژه باید به دو دانش توجه کنیم: زبان شناسی شناختی و معناشناسی شناختی، که البته فارابی به این دو دسترسی نداشته است. با این حال، مدعای نوشتار حاضر این است که او کارکرد معرفتی یا شناختی قابل توجهی برای زبان درنظر گرفته و ابعاد و ویژگی های مهمی از آن را مشخص کرده است و اگرچه یافته های او در این عرصه در قیاس با دستاوردهای معاصرین، ممکن است ناچیز به نظر آید، اما نقش کاملا تاسیسی او در این عرصه غیرقابل انکار است. روش تحقیق در نوشتار حاضر، از جهت نحوه گردآوری داده ها، کتابخانه ای و از جهت نحوه تحلیل داده ها، عقلی است.
    کلید واژگان: فارابی, زبان, واژه, معنا, معرفت}
    Mahdi Abbaszadeh *
    The nature of language and its features are among the issues which have gone through the scholars' and intellectual's minds for a long time, amongst whom Fārābi is one of the earliest Islamic intellectuals who has written on the issue of language and linguistics philosophy in details. However, the present research does not focus on Fārābi's philosophy of language and linguistics, an issue on which different research have been carried out. But its main concern is the function and application of language in epistemology, i.e. to answer this question that what epistemological outcome the category of language has brought for humans? According to contemporary intellectuals, two types of science should be taken into account to address this issue: epistemological linguistics and cognitive semantics. This issue should be taken into consideration that the aforementioned two sciences have not existed in the period of Fārābi. However, the present research is of the opinion that Fārābi had considered a great deal of epistemological and cognitive function for language and had maintained that language has many aspects. Compared to contemporary intellectuals' achievements in this field, it may be imagined that Fārābi has not written much on this issue, but his formative contribution to the study of language is undeniable. The research method adopted in this research is a library one in terms of gathering data and is an intellectual one in terms of data analysis.
    Keywords: Fārābi, Language, Word, meaning, epistemology}
  • محمدمنان رئیسی*، مریم منصوری
    از مهم ترین بسترهای تئوریک موثر بر شکل گیری مکاتب تفسیری، مباحث منبعث از دانش معرفت شناسی و زیرشاخه های آن است. برای مسئله چگونگی فهم و تفسیر متون و به‏طورخاص قرآن کریم، سه رویکرد معرفت‏شناختی متصور است. در رویکرد اول (مخاطب‏محور)، مخاطب و پیش‏دانسته های او، رکن اصلی فرایند فهم تلقی می شود و ازآنجاکه پیش دانسته های هر مخاطب با دیگری متمایز است، معانی استنباط شده نیز متمایز است و همه این معانی نیز موجه تلقی می شود. در رویکرد دوم (مولف محور)، معنای نهایی متن، حقیقتی است قابل فهم که باید طی فرایندی مضبوط به آن نایل شد و کشف مقصود مولف طی تفسیر متن (در این مقاله، متن قرآن)، هرچند دشوار باشد، ناممکن نیست و تنها معنایی موجه تلقی می گردد که متناظر با این مقصود باشد.
    در این مقاله ضمن مقایسه تطبیقی دو رویکرد پیش‏گفته، رویکرد سومی (متن محور) که شالوده معرفتی آن بر آموزه های اسلامی مبتنی است، تبیین می گردد که طبق آن، رکن اصلی در فرایند فهم، خود اثر یا متن قرآن کریم است. ضمن تطبیق رویکردهای سه گانه فوق، با استفاده از روش های تحلیل محتوای کیفی و استدلال منطقی، این نتیجه حاصل شده است که در میان این رویکردها ، رویکرد متن محور برای فهم قرآن کریم از وجاهت بیشتری برخوردار است و با کاربست این رویکرد، دستیابی به عمق مدلول های معنایی آیات قرآن کریم محتمل تر می‏نماید و موفقیت برخی تفاسیر معتبر نظیر المیزان را می توان با توجه به همین مهم رمزگشایی نمود.
    کلید واژگان: قرآن کریم, معرفت‏ شناسی, فرایند فهم, معنای متن, مخاطب}
    Mohamadmannan Reisi, Maryam Mnsouri
    Epistemology and its sub-fields are known as the most important theoretical bases affecting the formation of interpretive schools. Regarding the problem of understanding and interpreting the texts, particularly the Holy Qur'an, there may be found three epistemological approaches. In the first approach (audience-based), the audience and his mental presuppositions are regarded as the main pillar of the process of understanding, and since the presuppositions of each audience are distinct from others, the findings are also distinct, and all of the findings are considered to be justified. In the second approach (author-based), the final meaning of the text is an understandable truth that must be achieved during a process. It is not impossible, though difficult it may be, to discover the author's intention in interpreting the text (of the Qur'an), and only the sense corresponding it may be taken as true. In this paper, comparing the two approaches, the third approach (text-based) whose epistemological basis is on Islamic teachings, is explained, according to which the main element in the process of understanding is the very effect of the text of the Holy Qur'an. While studying the above three approaches comparatively, using qualitative content analysis and logical reasoning approaches, it has been concluded that among these approaches, the third is more justified, and relying on this approach, it is more probable for the depth of the Qur'anic verses to be perceived. The success of some valid interpretations such as al-Mizan may be known as the product of such an approach
    Keywords: : Holy Qur'an, epistemology, Process of Understanding, Meaning of Text, Audience}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال