به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « الهیات سلبی » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «الهیات سلبی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید مسیح شاه چراغ*، رضا برنجکار

    عوامل متعددی سبب گرایش متفکران دینی در معنای صفات ذاتی خداوند به الهیات سلبی شده است که می توان از آن ها با عنوان مبانی این الهیات نام برد. مهم ترین عامل، توحید و یگانگی ذات خداوند است. سه تفسیر آن یعنی نفی تشبیه، نفی شریک و نفی ترکیب سه مبنای مهم در گرایش به الهیات سلبی می باشد. تنزیه و نفی تشبیه سبب آن شد که برخی متفکران از الهیات سلبی دفاع نمایند. دومین مبنا آن است که نباید برای ذات خداوند شریک قایل شد و از این رو نظریه زیادت اشاعره که قول به تعدد قدما است، باطل می باشد. الهیات اثباتی با این نظریه ارتباط مستقیم دارد و لذا الهیات سلبی راهکار مناسبی برای دور ماندن از این آفت است. مبنای سوم بساطت و نفی ترکیب است. بر این اساس متفکرانی مانند قاضی سعید قمی نظریه عینیت را نپذیرفته و با نفی صفات به الهیات سلبی گرایش یافته اند. مبنای چهارم عدم تعقل صفات خداوند است که سبب شده است متکلمانی مانند علامه مجلسی با وجود پذیرش اصل صفت برای خداوند، قایل به الهیات سلبی شوند. پنجمین مبنا اشتراک لفظی وجود است که برخی از متکلمان را به سوی الهیات سلبی سوق داده است.

    کلید واژگان: الهیات سلبی, نفی تشبیه, نفی شریک, نفی ترکیب, اشتراک لفظی}
    Sayyid Masih ShahCheragh*, Reza Barinjkar

    Several factors have caused the tendency of religious thinkers in the meaning of God's inherent attributes to negative theology, which can be named as the bases of this theology. The most important factor is monotheism and the oneness of God's essence. Its three interpretations, namely negation of analogy, negation of partner, and negation of combination, are three important bases in the tendency towards negative theology. Tanzīh (purifying God of imperfect attributes) and negation of similitude caused some thinkers to defend negative theology. The second basis is that one should not associate a partner with God's essence, and therefore the Ashʿarī theory of ziyādah al-ṣifāt (the attributes added to the Essence), which is belief in the multiplicity of the eternals, is invalid. Affirmative theology is directly related to this theory and therefore negative theology is a suitable solution to stay away from this problem. The third basis is simplicity and negation of composition. Based on this, thinkers like Ḳāḍī Saʿīd Qomī did not accept the theory of the sameness of Essence and attributes, and by negating attributes, they have tended towards negative theology. The fourth basis is the lack of imagination of God's attributes, which has caused theologians like ʿAllāmeh Madjlisī to believe in negative theology despite basically accepting attributes for God. The fifth basis is that the word wudjūd (lit. existence) is a homonym with different meanings, and this basis has led some theologians to negative theology.

    Keywords: Negative theology, negation of analogy, negation of partner, negationof composition, homonym}
  • فاطمه زهرا فقیه خراسانی*، رضا برنجکار، علی الله بداشتی

    مسیله این تحقیق، بررسی معناشناسی صفات الهی از دیدگاه موسی بن میمون و علامه حلی، به منظور شناخت دیدگاه دو جریان اصلی و تاثیرگذار اسلامی و یهودی در باب توحید صفاتی، بررسی اشتراکات و اختلافات، مشخص کردن نقاط ضعف و نقد آن ها، و بهره وری از آن ها در جهت رفع مسایل کلامی است. این پژوهش، به روش کتابخانه ای و توصیفی تحلیلی با رویکرد مقایسه ای- انتقادی صورت پذیرفته است. بر اساس یافته های تحقیق، هر دو اندیشمند در زمره پیروان الهیات سلبی قرار می گیرند و از حیث معناشناسی صفات، دارای رویه مشابهی هستند. ابن میمون آن چه از اوصاف ذاتی را به صفات سلبی و صفات فعلی خدا ارجاع می دهد و آن ها را به دلیل محذوریت تشبه خدا با مخلوقات، به شکل ثبوتی نمی پذیرد. علامه حلی نیز صفات ذاتی را به صورت سلبی و نفی ضد صفات و یا به صورت فعلی معنا می کند و معتقد است که می توان از این طریق به معرفتی از خداوند رسید.

    کلید واژگان: معناشناسی صفات الهی, الهیات سلبی, صفات ذاتی, ابن میمون, علامه حلی}
    Fatemah Zahra Faqih Khorasani*, Reza Berenjkar, Ali Allahbedashti

    The problem of this research is to examine the semantics of divine attributes from the point of view of Moses Ibn Maimon and Allameh Helli, in order to understand the views of the two main and influential Islamic and Jewish currents regarding the monotheism of attributes, to examine commonalities and differences of their views, to identify their weaknesses and critique them, and to use of them in solving theological problems. This research has been done in a library and descriptive-analytical method with a comparative-critical approach. Based on the findings of the research, both thinkers are among the followers of negative theology and have a similar procedure in terms of the semantics of attributes. Ibn Maimon refers the Divine essential attributes to the negative attributes, rejecting those opposite to them, and those of action and, relying on dissimilarity between God and creatures, does not regard them as being real and objective. Allameh Helli also interprets the Divine essential as viewed by Ibn Maimon and believes that one can reach knowledge of God in this way.

    Keywords: Semantics of Divine Attributes, Negative Theology, EssentialAttributes, Ibn Maimon, Allameh Helli}
  • مهدی عسگری*، منصور نصیری
    میرقوام الدین رازی تهرانی، از شاگردان ملارجبعلی تبریزی است. وی از معتقدان به الهیات سلبی است و پیامدهایی را نیز بر این تلقی از الهیات بار می کند. میرقوام الدین رازی سه پیامد عمده را برای الهیات سلبی برمی شمارد: 1- انحصار موجود در ممکن؛ 2- حذف مبدا اول از تقسیمات واحد؛ 3- ثمراتی که الهیات سلبی در علم مابعدالطبیعه دارد و در ذیل مورد سوم، چهار نکته را یادآور می شود. در این مقاله، مسیله اصلی بیان و بررسی انتقادی پیامدهای الهیات سلبی از دیدگاه میرقوام الدین رازی تهرانی است. روش بحث توصیفی- تحلیلی و شیوه گردآوری مطالب، به صورت کتابخانه ای است. نتیجه اجمالی که این مقاله از بررسی های خود می گیرد این است که میرقوام الدین رازی در اثبات این پیامدها برای الهیات سلبی موجه نیست.
    کلید واژگان: الهیات سلبی, اشتراک لفظی وجود, واحد, انحصار موجود, علم مابعدالطبیعه}
  • محمدعلی اسماعیلی*، عزالدین رضانژاد

    «الهیات سلبی» به مثابه نظریه ای مهم و پرطرفدار در ادیان ابراهیمی، بر مولفه سلبی گروی در حوزه خداشناسی تاکید داشته، ساحت ها، رویکردها و تقریرهای مختلفی دارد که شاخص ترین آن ها در میان متکلمان امامیه، رویکرد الهیات سلبی به مثابه تقریر نظریه «عینیت» است. این رویکرد، رابطه نظریه عینیت و الهیات سلبی را در کانون بررسی قرار داده، در پی سازگار انگاری این دو نظریه است و مورد پذیرش ثقهالاسلام کلینی، شیخ صدوق، علامه حلی و فاضل مقداد قرار دارد. از رهگذر این جستار که با روش توصیفی، تحلیلی و با هدف تقریر و ارزیابی این رویکرد سامان یافته، آشکار می شود که این نظریه سه مولفه برجسته دارد؛ 1. سلبی انگاری صفات ثبوتی در ساحت هستی شناختی؛ 2.سازگاری سلبی انگاری صفات ثبوتی با بساطت ذات الهی و ناسازگاری ثبوتی انگاری آن ها با بساطت ذات (برهان نظریه)؛ 3. تقریر نظریه عینیت در سایه سلبی انگاری صفات ثبوتی. با این همه، به نظر می رسد هیچ کدام از این مولفه ها موجه نیست و این نظریه علاوه بر اشکالات درونی، نمی تواند تقریرکننده نظریه عینیت باشد.

    کلید واژگان: الهیات سلبی, عینیت صفات با ذات الهی, ثقهالاسلام کلینی, شیخ صدوق, علامه حلی, فاضل مقداد}
  • جواد نظری*، شمس الله سراج، مجید ضیایی قهنویه

    قاضی سعید قمی با نفی هر گونه سنخیتی میان خالق و مخلوق، هم از الهیات رایج ایجابی در جهان اسلام فاصله می گیرد، و هم از الهیات مرسوم شیعی. هدف از این مقاله، بررسی نسبت این الهیات سلبی با نگرش توحیدی رایج و مسلط در الهیات کلامی (اشعری، معتزلی، شیعی)، فلسفی و عرفانی است. الهیات قاضی سعید با الهیات فلسفی و اشعری و شیعی رایج، که مبتنی بر سنخیت میان خالق و مخلوق اند، فاصله بسیاری دارد، و حتی بر نظریه نیابت ذات از صفات (منسوب به برخی از معتزله) انطباق ندارد، اما تشخیص نسبت این الهیات با عرفان نظری و کلام روایی شیعی دشوار است. به نظر ما، اگرچه در نگاه نخست، الهیات قاضی سعید الهیاتی کلامی روایی سلبی (همچون الهیات روایی سلبی منتسب به شیخ صدوق) به نظر می رسد، اما در حقیقت، ارکان مهم خود را مدیون عرفان نظری است، هر چند در مواردی از آن فاصله نیز می گیرد. موارد مهم تاثیرپذیری قاضی سعید از عرفان نظری از این قرارند: اعتقاد به وحدت شخصیه وجود، نفی سنخیت میان مقام ذات و نمودهای آن، نفی صفات از مقام ذات، معبود بودن اسماء و صفات. مهم ترین تفاوت بین این دو نگرش در این است که در عرفان، خداوند همان وجود بما هو هو است، اما قاضی سعید همین را هم قبول ندارد.

    کلید واژگان: الهیات سلبی, نفی سنخیت, نیابت ذات از صفات, الهیات فلسفی, کلام روایی شیعی, عرفان نظری, قاضی سعید قمی}
    Javad Nazari *, Shamsollah Seraj, Majid Ziaei

    Denying any resemblances between the creator and creatures, Qazi Saeed Qomi sets his ideas apart from the typical cataphatic theology in Islamic discourse as well as the conventional theology of Shi’ism. This paper aims at investigating the relationship or lack of it between Qazi Saeed Qomi’s apophatic theology and the conventional predominant monotheistic perspectives of main schools of theology (i.e., Ash’arism, Mu’tazila, Shi’ism). Qazi Saeed’s theology is very different from the common rational theology of Ash’arites or Shi’ites, both of which emphasize the congruities between the creator and creatures. Although differentiating the aforementioned ideas appears to be difficult, unlike other theologists, Qazi Saeed does not believe in the theory of substituting the essence for attribute. In spite of the fact that at the first sights, Qazi Qomi’s theology brings a resemblance to rational-narrative-apophatic theological thoughts (e.g., al-Shaykh al-Saduq’s narrative-apophatic theology), our argument is that his ideas are reliant on the theoretical mystical thought (although they are still different in some ways). Qazi Qomi’s theology has been influenced by the theoretical mystical thought in terms of the following issues: believing in personal unity of existence, negating congruities between the essence and its manifestations, negating God’s essence from his attributes and believing in confinement of God’s names and attributes. The most considerable difference between them is that mystic theologists believe in being qua being principle, while Qazi Saeed Qomi fails even to accept this principle.

    Keywords: apophatic theology, contradicting congruities, substituting the essence for attribute, Philosophical theology, Shi’ite’s narrative theology, Theoretical Mysticism, Qazi Saeed Qomi}
  • محمدمهدی عبدالعلی نژاد*، احمد فاضلی
    ابن عربی و اکهارت با وجود این که در بسیاری از اصول و مبانی با یک دیگر موافقت و مشابهت دارند، در وزنی که «تشبیه» و «تنزیه» خداوند می دهند، اختلاف دیدگاه دارند. همین اختلاف دیدگاه که در ابتدا در برابر آن همه اتفاق نظرات کم اهمیت به نظر می رسد، در مسیله «جایگاه عالم ناسوت» منجر به اختلافی عمیق و حتی تقابل بین اندیشه ی دو متفکر ما می شود. لذا «عالم و ناسوت» و جایگاه آن را می توان به عنوان مسیله ای تلقی کرد که عمق اختلاف دیدگاه ابن عربی و اکهارت را - با وجود همه ی مشابهت ها و اتفاق نظرها - در معرض توجه قرار می دهد. حتی آموزه های مشترکی چون «وحدت وجود» و «بر صورت خدا خلق شدن انسان» هم نمی تواند از عمق اختلاف ابن عربی و اکهارت در مسیله ی جایگاه عالم ناسوت بکاهد. چنان چه اثبات خواهد شد، ابن عربی از این دو آموزه در جهت تقدس بخشیدن به عالم و کثرات استفاده می کند. اما اکهارت این دو آموزه را به گونه ای تفسیر می کند که منجر به تحقیر و ناچیز شمردن عالم و کثرات می شود.
    کلید واژگان: کثرت, صورت, تشبیه, تنزیه, عالم ماده, الهیات سلبی}
    Mohammadmahdi Abdolalinejad *, Ahmad Fazeli
    Despite the fact that Ibn Arabi and Eckhart agree and are similar to each other in many principles, they differ in their emphasis on God's "analogy" and "purification". This difference of opinion, which at first seems insignificant compared to many of their common opinions, leads to a deep difference and even conflict between the thoughts of our two thinkers in the issue of "the place of physical world". Therefore, "the physical world" and its place can be considered as a problem that highlights the differences between Ibn Arabi's and Eckhart's views - in spite of all the similarities and consensus. Even common doctrines such as "the unity of existence" and "the creation of man in the image of God" cannot reduce the deep disagreement between Ibn Arabi and Eckhart on the issue of the place of the world. As it will be proven, Ibn Arabi uses these two teachings in order to sanctify the world and multitudes. But Eckhart interprets these two doctrines in a way that leads to disdain the universe and multitudes.
    Keywords: Multiplicity, image, analogy, Purification, physical world, Negative Theology}
  • محمدعلی عباسیان چالشتری*

    «الهیات سلبی» و «الهیات ایجابی»، معمولا، به عنوان دو نظریه یا دو روی کرد متضاد معرفتی و زبانی به خداوند، اوصاف و ویژگی های او در نسبت با انسان معرفی شده اند. مشهور است که الهیات سلبی خداوند، اوصاف و اسماء او را غیرقابل شناخت و غیرقابل گفتگوی ایجابی توسط انسان می داند و الهیات ایجابی خداوند، اوصاف و اسماء او را توسط انسان شناختنی و گفتگو کردنی می شمرد. اما دلیلی وجود ندارد تا الهیات سلبی و ایجابی را به دو بعد یا دو وجه معرفتی و زبانی محدود کنیم، برعکس شواهدی در آثار فیلسوفان و متکلمان متاله وجود دارد که نشان می دهد آن دو الهیات می توانند ابعاد و وجوه هستی شناختی و عمل شناختی هم داشته باشند. این مقاله با بهره گیری از روش توصیفی و تحلیلی، ابتدا کوشش می کند، با ذکر شواهدی از آراء فیلسوفان و متکلمان برجسته مغرب زمین، به توضیح، مستندسازی و توجیه ابعاد چهارگانه الهیات سلبی و ایجابی بپردازد. پس از آن، با تکیه بر آیات قرآن کریم، یک الهیات چند وجهی را با وجوه معرفت شناختی، زبان شناختی، عمل شناختی، و هستی شناختی، معرفی و پیش رو قرار دهد. این الهیات، در همه وجوه، نسبت به ذات و ذاتیات خداوند سلبی اما نسبت به اسماء خداوند ایجابی است. براساس روی کرد الهیاتی ایجابی چند وجهی قرآنی اتخاذ شده در این مقاله، نخستین مرحله برای ارتباط انسان با خدا معرفتی است.

    کلید واژگان: الهیات سلبی, الهیات ایجابی, ذات خداوند, ذاتیات خداوند, اسماء خداوند}
    MohammadAli Abbasian Chaleshtori *

    "Negative theology" and "positive theology" are usually introduced as two opposing epistemic and linguistic theories or approaches to God and His attributes in relation to man. Negative theology considers God and His attributes to be unknowable and not expressible in words by man, and positive theology considers God and His attributes to be knowable and expressible in words. According to this article, negative and positive theologies, in addition to epistemic and linguistic dimensions or aspects, also include ontological and pragmatic dimensions and aspects. This article, by using a descriptive and analytical method and by citing some evidences from the views of some prominent philosophers and theologians of the West, first, tries to establish and justify the four dimensions of a negative and positive theology. And then, tries to introduce a multifaceted theology based on the verses of the Holy Quran, with epistemological, linguistic, pragmatic, and ontological aspects. This theology, in all of its aspects, is negative towards the Essence and Essential Attributes of God but positive towards the Names of God. According to the positive multifaceted Qur'anic theological approach adopted in this article, the first step for man's relationship with God is cognitive.

    Keywords: Negative theology, Positive Theology, Essence of God, Essential Attributes of God, Names of God}
  • الیاس موسوی خسروی*، یحیی کبیر
    قاضی سعید قمی از افاضل حکما و عرفای ایران در دوره صفویه بود. او در حکمت مشاء و اشراق تبحر داشت و دارای گرایش های عرفانی بود. قاضی در حوزه صفات الهی قایل به الهیات سلبی بود و اعتقاد داشت آنچه از وجود و صفات ممکنات می فهمیم، قابل انتساب به خداوند نیست، زیرا، اولا خدا وجود صرف است و هیچ صفتی ندارد؛ دیگر اینکه عقل توانایی درک خدا و صفاتش را ندارد. او در بحث وجودشناسی صفات، باور به عینیت و زیادت صفات را شنیع دانسته و به تبیین نیابت ذات از صفات پرداخته است. او به طور مفصل به صفت علم خدا پرداخته و معتقد بود علم خدا آن گونه که بین حکما مشهور است، حضوری و حصولی و اجمالی نیست. نوشته حاضر بر آن است تا با نگاهی انتقادی به بررسی دیدگاه قاضی در حوزه صفات، به ویژه صفت علم خدا بپردازد و نشان دهد که دیدگاه قاضی با وجود مطابقت با ظاهر برخی روایات، به دلیل پایبندی به برخی اصول، از جمله باور به تباین کلی بین خدا و ممکنات، از یک سری ضعف های درونی رنج می برد و با برخی مبانی عقلی و یک سری روایات سازگاری ندارد.
    کلید واژگان: الهیات سلبی, صفات خداوند, علم حضوری و حصولی}
    Elias Mousavi Khosravi *, Yahya Kabir
    Qāḍī Sa‘īd Qumī is one of the greatest philosophers and mystics of Iran during the Safavid era. He was competent in peripatetic and Illumination philosophies, and had mystic tendencies. With regard to the divine attributes, he believes in the negative divinity and believes that what we understand from the existence and attributes of the possible beings cannot be attributed to God. The reasons he gives in for this is that God is the pure Being and has no attribute, and the human intellect does not have the capability to understand God and His attributes. With regard to the ontology of attributes, Qāḍī deems detestable the belief in the addition and sameness of attributes with God, and favors the representativeness of attributes for the divine essence. He extensively discusses the divine knowledge attribute and believes that God’s knowledge is not intuitive, acquired, or differentiated (the views commonly hold by philosophers). This study aimed to adopt a critical view to examine Qāḍī’s viewpoint in the divine attributes’ domain – especially the divine knowledge attribute – and to show that despite its congruence with the outer appearance of some narrations, his viewpoint suffers from some internal weaknesses such as adherence to some questionable principles – such as belief in the overall difference between God and possible beings – and disagrees with some intellectual principles and narrations.
    Keywords: Negative theology, God’s attributes, intuitive knowledge, acquired knowledge}
  • محمد اکبری، محمدعلی اسماعیلی*

    نظریه «الهیات سلبی» به مثابه نظریه ای مهم و پرطرفدار در حوزه خداشناسی، در کنار دیدگاه هایی نظیر «نظریه زبان نمادین»، «اشتراک لفظی»، «اشتراک معنوی» و «الهیات تمثیلی» مطرح است. این پژوهش تقریر، مقایسه و ارزیابی الهیات سلبی در حوزه هستی شناسی صفات الهی در اندیشه ابوجعفر محمدبن علی بن حسین بن موسی بن بابویه قمی مشهور به «شیخ صدوق» (306 381ق) اندیشمند مشهور امامی وسعدیا بن یوسف گایون مشهور به «سعدیا بن یوسف فیومی» (883-943م)، الهی دان برجسته یهودی است. پژوهش حاضر با روش توصیفی-تحلیلی به تحلیل عقلانی این دو دیدگاه پرداخت. به باور این دو شخصیت، نظریه زیادت صفات بر ذات الهی در سایه بساطت و ترکیب ناپذیری ذات الهی صحیح نیست. سعدیا نظریه سلبی انگاری صفات ثبوتی را در خصوص صفات حیات مطرح نمود، در حالی که شیخ صدوق این نظریه را با انگیزه توجیه نظریه عینیت صفات با ذات الهی مطرح نمود. براساس یافته های پژوهش پیش رو «غفلت از مولفه های نظریه عینیت»، «ناسازگاری درونی نظریه نیابت» و «لزوم ثبوت مقابل صفات کمالی» مهمترین آسیب های این دو دیدگاه است.

    کلید واژگان: الهیات سلبی, هستی شناسی صفات, الهیات ایجابی, شیخ صدوق, سعدیا گائون}
    Mohammad Akbari, Mohammad Ali Esmaeili *

    The theory of "negative theology" is considered as an important and popular theory in the field of theology, along with views such as "symbolic language theory", "verbal sharing", "spiritual sharing" and "allegorical theology". The ontological field of divine attributes in the thought of Abu Ja'far Muhammad ibn Ali ibn Husayn ibn Musa ibn Babawiyah Qomi known as "Sheikh Saduq" (301-381 AH) is a famous Imami thinker and Saadia ibn Yusuf Gawon known as "Saadia ibn Yusuf Fayumi" (883-943 AD) . The present study used a descriptive-analytical method to rationally analyze these two perspectives. According to these two personalities, the theory of the multiplicity of attributes on the divine essence is not correct in the light of the simplicity and incompatibility of the divine essence. Sa'diya proposed the theory of negative imagery as evidence of the attributes of life, while Sheikh Saduq proposed this theory with the motive of justifying the theory of the objectivity of attributes with the divine essence. According to the findings of the present study, "neglect of the components of the theory of objectivity", "internal incompatibility of the theory of representation" and "the need for proof versus perfection" are the most important harms of these two views.

    Keywords: Negative theology, Ontology of Attributes, Positive Theology, Sheikh Saduq, Sadia Gaun}
  • شمس الله سراج*، جواد نظری، مجید ضیایی

    بنابر الهیات سلبی قاضی سعید، خداوند فاقد هرگونه صفتی اعم از صفت عین ذات یا زاید بر ذات است و بین او و مخلوقاتش هیچ گونه سنخیتی نیست، لذا الفاظی که بر خالق و مخلوق حمل می شوند در مخلوقات دارای معنای ایجابی هستند اما در خداوند معنای سلبی می دهند، به عنوان مثال، موجود بودن او همان معدوم نبودن اوست. لذا ما از او هیچ گونه درکی جز درک سلبی نمی توانیم داشته باشیم. اما نداشتن هیچ گونه درک ایجابی از خداوند، ممکن است به تعطیل منجر شود. هدف از این نوشتار، بیان راهکارهای قاضی سعید برای حل این مشکل و ارزیابی این نکته است که آیا این راهکارها منطقا توان حل مسئله تعطیل در اندیشه او را دارند؟ قاضی سعید برای حل این مشکل، چهار راه حل ارایه داده است: 1. جانشینی معرفت سلبی به جای معرفت ایجابی؛ 2. مطرح کردن خداوند به عنوان بخشنده صفات نه متصف به آنها؛ 3. خداوند ثبوت دارد نه وجود و نه عدم، و ما این ثبوت را درک می کنیم، اما این درک نیز فقط ثبوت دارد و مخلوق قوای ادراکی ما نیست؛ 4. جانشینی درک ایجابی از اسماء و صفات به جای درک ایجابی از ذات خداوند. ارزیابی عقلی این راه حل ها نشان می دهد که هیچ یک توان حل معضل تعطیل در اندیشه توحیدی قاضی سعید قمی را ندارند.

    کلید واژگان: الهیات سلبی, نفی سنخیت, نفی صفت, تعطیل, معرفت سلبی, اسماء و صفات خداوند, قاضی سعید قمی}
    Shamsollah Seraj *, Javad Nazari, Majid Ziaei

    According to Sa’id Qumi’s negative theology, God has no attributes, neither essential nor non-essential, and there is no congruity between Him and His creatures. Therefore, the words attributed to the Creator and creatures are affirmative for creatures, but negative for the Creator. As an example, His existence is synonymous with His not being non-existent. Therefore, we do not have any understanding except the negative one. However, the affirmative understanding of the Creator leads to divesting God of His attributes. This article aims to examine Sa’id Qumi’s solutions and to evaluate whether his solution logically eliminate the issue of divesting God of His attributes. Sa’id Qumi has proposed four solutions: (1) Replacement of positive knowledge with the negative one; (2) Propounding God as attribute Endower, not the endowed; (3) God has essential reality which is not the subject to our perceptual powers; (4) The replacement of negative understanding of titles and attributes with positive understanding of the Creator’s essence. Rational evaluation shows no solution can eliminate the issue of divesting God of His attributes in Sa’id Qumi monotheistic thought.

    Keywords: negative theology, congruity negation, attribute negation, negation, negative knowledge, God's titles, attributes, Sa’id Qumi}
  • علی فتحی*
    «واسازی» در تفکر دریدا نه «روش» بلکه به مثابه «رهیافتی» است که کل انگاره های متافیزیکی و سنت فلسفه غربی را از افلاطون تا هوسرل به پرسش می کشد. وسعت نگاه او، مفاهیم دینی را نیز به جهت صبغه متافیزیکی آن شامل می شود. این جستار، نقش اصطلاح «واسازی» و کاربست و تبیین گری آن را در حوزه الهیات نشان می دهد؛ برای این مقصود ضمن اشاره به تفسیرهای بدیلی که واسازی دریدا را با نیست انگاری پیوند داده است و نقد این ادعا؛ با استمداد از شواهد واسازانه تفکر او از قبیل مفهوم هدیه، پارادوکس ایمان، موعودباوری و عدالت کوشیده است از قرابت میان واسازی و امکان تفکر دینی سخن بگوید. با این بیان، در کنار خوانش نیست انگارانه برخی شارحین او، از امکان تفکر دینی در دریدا و نسبت ایجابی واسازی در تحلیل مفاهیم دینی نیز می توان سخن گفت. و وجه ایجابی و سلبی توامانی که در دیفرانس و امکان ناپذیری به مثابه امارات واسازی وجود دارد می تواند راه را برای امکان و فهم گونه ای از الهیات سلبی در تفکر فلسفی دریدا و پرسش از امر قدسی در دوره معاصر باز کند.
    کلید واژگان: دریدا, واسازی, نیست انگاری, موعودباوری, الهیات سلبی}
    Ali Fathi *
    In Derrida's thought, "deconstruction" is not a "method" but an "approach" that questions the whole of metaphysical ideas and the tradition of Western philosophy from Plato to Husserl. The scope of his view also includes religious concepts because of their metaphysical nature. This paper shows the role of the term "deconstruction" and its application and explanation in the field of theology. To this end, while pointing to alternative interpretations that link Derrida’s deconstruction with nihilism and critique of this claim and relying on the deconstructive evidence of his thinking, such as the concept of the gift, the paradox of faith, the promise of faith, and justice, it has been tried to speak of the similarity between deconstruction and the possibility of religious thought. With this statement, the metaphorical reading of some of his commentators becomes irrelevant, and the positive and negative aspects that exist in differentiation and impossibility as deconstructive devices can pave the way for the possibility and understanding of a kind of negative theology in Derrida's philosophical thought and questioning of the sacred in the contemporary era.
    Keywords: Derrida, deconstruction, nihilism, Messianism, negative theology}
  • محمداسماعیل صالحی زاده، محمدعلی اسماعیلی*، سید عبدالله اصفهانی
    هدف

    هدف از انجام این پژوهش، تقریر، مقایسه و ارزیابی الهیات سلبی در حوزه معرفت شناختی صفات الهی در اندیشه موسی بن میمون(متولد 530 ق/ 1135 م)، الهی دان برجسته یهودی و آیت الله دکتر محمد صادقی تهرانی(1305-1390 ش)، قرآن پژوه معاصر بود.

    روش

    پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی به تحلیل عقلانی این دو دیدگاه پرداخته است.

    یافته ها

    به باور این دو شخصیت، نه تنها صفات ثبوتی ذاتی الهی، بلکه حتی وجود الهی نیز بیانگر معنای سلبی است و محذور تشبیه، برهان مشترک آنان در نقد الهیات ایجابی است.

    نتیجه گیری

    «خلط میان مفهوم و مصداق»، «یکسان انگاری شناخت ماهوی و غیر ماهوی»، «تفسیر ناصحیح دو آموزه قرآنی همراهی حمد با تسبیح و تنزیه ذات الهی از توصیف غیر مخلصان» و «فقدان تصویر صحیح از الهیات ایجابی عینیت»، مهم ترین آسیبهای معرفت شناختی و هستی شناختی این دو دیدگاه است.

    کلید واژگان: زبان دین, الهیات سلبی, الهیات ایجابی, ابن میمون, صادقی تهرانی}
    Objectives

     The purpose of this study is to compare, evaluate and evaluate the Kataphatic theology in the epistemological domain of Divine attributes in the monkey mind (born 530 AH / 1135 AD), a prominent Jewish scholar and Ayatollah Dr. Mohammad Sadeghi Tehrani (6-1), contemporary Quran researcher .

    Method

    The present study used a descriptive-analytical method to rationally analyze these two views.

    Results

    According to this character, not only the inherent affirmative attributes of God but also "divine existence" expresses the negative meaning and the "resemblance" of their common argument in critique of the theology.

    Conclusion

    "Confusion between concept and case", "equilibrium of substantive and non-material cognition", "incorrect interpretation of two Quranic teachings of Hamad's accompaniment to glorification and divine essence of impersonal description" and "lack of correct picture of the most important objective theology" are epistemological and ontological aspects of these two perspectives.

    Keywords: religion language, kataphatic theology, apophatic theology, ibn maymun, sadeghi tehrani}
  • محمدعلی اسماعیلی*، مهری چنگی اشتیانی
    «الهیات سلبی» به مثابه نظریه ای مهم در حوزه «زبان دین»، در الهیات یهودی، مسیحی و اسلامی پیروان زیادی دارد و در سه حوزه هستی شناسی، معرفت شناسی و معناشناسی صفات الهی مطرح است و میان آنها پیوند مستحکمی برقرار است. از رهگذر این جستار مشخص می شود که بر پایه یافته های این تحقیق، علامه طباطبایی در برخی رساله های فلسفی و عرفانی و در مواردی از تفسیر المیزان، با گذر از الهیات ایجابی در حوزه هستی شناسی صفات الهی و با تاثیرپذیری از عرفا به ویژه سیداحمد کربلایی، الهیات سلبی را در این حوزه پذیرفته، بر این باور است که فیلسوفان بزرگی نظیر فارابی، ابن سینا و حتی صدرالمتالهین به درک این دیدگاه نرسیده اند. به باور علامه طباطبایی، نامتناهی بودن ذات الهی از یکسو و محدودیت مفهوم بما هو مفهوم از سوی دیگر، توجیه کننده الهیات سلبی و مانع پذیرش الهیات ایجابی و صدق مفاهیم کمالی بر ذات الهی است.
    کلید واژگان: الهیات سلبی, زبان دین, علامه طباطبایی, نظریه عینیت, هستی شناسی صفات الهی}
    Mohammad Ali Ismaeile *, Mehri Changi Ashtiani
    Apophatic theology, as an important theory in the field of the language of religion, has many supporters in Jewish, Christian, and Islamic theology, and a firm link continue to exist between them in the three areas of ontology, epistemology, and semantics of divine attributes. Based on the findings of this research, Allameh Tabatabai, in some philosophical and mystical treatises, and in some instances in his Tafsir al-Mizan, while passing through positive theology in the field of the ontology of divine attributes and being influenced by some mystics, especially Sayyid Ahmad Krbalaeie, accepted apophatic theology in this area, and believed that great philosophers such as Farabi, Ibn Sina and even Mulla Sadra did not have any idea of this viewpoint. According to Allameh Tabatabai, the infinitude of the divine nature on the one hand, and the limitation of abstract understanding, on the other, justifies the apophatic theology and prevents the acceptance of positive theology while confirming the variety of the concepts of perfection on the divine nature.
    Keywords: The Language of Religion, Apophatic theology, The Ontology of Divine Attributes, The Theory of Objectivity, Allameh Tabatabai}
  • حسین حجت خواه*

    علامه طباطبایی و قاضی سعید قمی دو نماینده مهم الهیات اثباتی و سلبی هستند. قاضی سعید با رویکرد سلبی، به عدم امکان شناخت صفات الهی روی آورده، اصل صفات و نیز صفات متصور را از حق تعالی نفی می کند. در مقابل، علامه با تاکید بر شناختاری بودن زبان دین و وجود داشتن اصل صفات، رویکرد سلبی را رد می کند و به الهیات اثباتی روی می آورد. لیکن وی با اشاره به نقص ذاتی مفاهیم و نیز ناتوانی ذهن انسان در تجرید نقایص از مفاهیم، توصیف ذات لایتناهی الهی را با این مفاهیم متصور و قابل درک دارای اشکال می داند، هرچند به جهت مبانی وجودشناختی خاص خویش، اصل صفات را به خداوند نسبت می دهد.در این پژوهش، با ارزیابی مقایسه ای دو دیدگاه مذکور به گونه تطبیقی و تحلیلی، نحوه و میزان موفقیت آن ها در برون رفت از لغزش گاه های تشبیه و تعطیل واکاوی شده و البته بر لزوم خروج کامل از دو حد «تشبیه» و «تعطیل» تاکید شده است.

    کلید واژگان: الهیات اثباتی, الهیات سلبی, معناشناسی صفات, تشبیه, تعطیل, تنزیه}
    Hosain Hojjat Khah *

    Allameh Tabatabaei and Qāḍī Saʿīd Qummī are two important representatives of apophatic and cataphatic theology. With a negative approach, Qāḍī Saʿīd turns to the impossibility of recognizing the Divine Attributes, denying the existence of any attributes as well as those conceivable by human for the Almighty. In contrast, Allameh rejects the negative approach and turns to apophatic theology by emphasizing the cognitive nature of the language of religion and the existence of attributes. However, referring to the inherent imperfection of concepts and the inability of the human mind to purify concepts from defects, he considers the description of the infinite nature of God with these conceivable and comprehensible concepts to be flawed, although he ascribes the root and principle of the attributes to God due to his specific ontological principles. In this paper, by comparatively evaluating the two perspectives in a comparative and analytical manner, we have analyzed the quality and extent of their success in escaping the problems of both tashbīh (assimilating) and taʿṭīl (divesting God of all attributes), and, of course, have emphasized the necessity of avoiding the two extremes.

    Keywords: Apophatic Theology, Cataphatic Theology, Semantics of Attributes, Tashbīh, Taʿṭīl, Tanzīh}
  • رضا برنجکار، میثم توکلی بینا، زهرا دلاوری پاریزی*

    در مسئله وجودشناسی صفات ذاتی خداوند چهار نظریه اصلی مطرح شده است که عبارتند از: عینیت ذات و صفات، زیادت صفات بر ذات، نفی صفات و نیابت ذات از صفات، و احوال. فیاض لاهیجی از فیلسوف- متکلمان مدرسه فکری اصفهان از یک سو دیدگاه عینیت فیلسوفان و از سوی دیگر، دیدگاه نیابت برخی متکلمان را مطرح می کند. این مقاله درصدد کشف دیدگاه واقعی فیاض بر اساس مبانی فکری اوست. به نظر می رسد بر اساس مبانی صدور، ضرورت و سنخیت علیت و اشتراک معنوی وجود، لاهیجی باید در وجودشناسی، دیدگاه عینیت و در معناشناسی، الهیات اثباتی را قبول داشته باشد و استفاده از واژه نیابت به دلیل خلط دو دیدگاه عینیت و نیابت و عدم درک تفاوت این دو نظریه و مبانی و آثار متفاوت آن ها است.

    کلید واژگان: فیاض لاهیجی, وجودشناسی, عینیت صفات, نفی صفات, نیابت صفات, الهیات سلبی, اشتراک معنوی}
    Reza Berenjkar*, Meytham Tawakkoli Bina, Zahra Delavari Parizi

    There are four basic theories on the ontology of the essential attributes of God that consist in: oneness of the Essence and the attributes, addition of the attributes to the Essence, negation of the attributes and deputyship of the Essence for the attributes and the theory of Aḥwāl (moods). Fayyaḍ Lāhīdjī, one of the philosopher-theologians of the Isfahan Thought School, talked about the philosophical theory of oneness from one hand, and the theory of deputyship from the other. This article tries to discover Lāhīdjī’s real view on the basis of his thought basis. It seems that according to the bases of emanation, necessity and compatibility (sinkhiyyah) of causality and meaning commonality of being, Lāhīdjī must accept the theory of oneness in ontology and positive theology in semantics, and his usage of word niyābah (deputyship) is because of confusing between the two theories of oneness and deputyship and not recognizing the differences of the two theories and their bases and various effects.

    Keywords: Fayyaḍ Lāhīdjī, ontology of the essential attributes of God, oneness of the Essence, the attributes, negation of the attributes anddeputyship of the Essence for the attributes, positive, negative theology, emanation, and meaning commonality of being}
  • حامد شیواپور*

    تا پیش از فلسفه جدید، تلقی غالب در اندیشه بشری نسبت دادن ویژگی های انسانی هم به خدا و هم به جهان بود. بر این اساس، می توان تشبیه یا انسان وارانگاری هم درباره خدا و هم درباره جهان را ویژگی غالب تا پیش از دوران جدید دانست. این ویژگی ها عمدتا شامل مواردی چون داشتن ادراک و اراده بود. در دوره مدرن و با تحولات فکری و فلسفی بشر جدید، تدریجا ویژگی انسانی از خدا و جهان نفی و سلب و تنها به انسان منحصر دانسته شد. در تلقی جدید، هم خدا عمدتا خدای الهیات سلبی است و هم جهان تابع نیروهای مکانیکی و بنابراین فاقد نفس و به تبع آن ادراک و اراده است. بر این اساس به نظر می رسد مجاز باشیم تا از عنوان «انسانیت زدایی» از خدا و جهان در اندیشه انسان جدید سخن بگوییم. این تلقی جدید، در درک انسان از خودش، خدا و جهان و نسبت این سه، آثار مهمی بر جای گذاشته است.

    کلید واژگان: الهیات سلبی, انسانیت زدایی, انسان وارانگاری خدا, انسان وارانگاری جهان, نفی علیت غایی}
    Hamed Shivspoor *

    Before the modern philosophy, the prevailing view in human thought was to attribute human qualities to both God and the world. Accordingly, anthropomorphism about both God and the world can be considered a dominant feature before the modern age. These characteristics mainly included such things as having perception and will.In the modern age and with the intellectual and philosophical developments of modern man, the human characteristic of God and the world was gradually denied and taken away and considered only to man. On the new view, God is primarily the god of negative theology and the universe is subject to mechanical forces and therefore lacks the soul and consequently perception and will. On this basis, it seems permissible to speak of the title of "dehumanization" of God and the world in the mind of the new man. This new view has left important implications for man's understanding of himself, God, and the world, and the relationship between the three.

    Keywords: Negative Theology, Dehumanization, Anthropomorphism of God, Anthropomorphism of the world, Refutation of final causality}
  • سید مسیح شاهچراغ دامغانی*، رضا برنجکار
    الهیات سلبی در مقابل الهیات ایجابی مسیر متفاوتی را در خداشناسی عرضه می‌کند و منکر معرفت اثباتی از خداست. اما در مدرسه کلامی خراسان، الهیات سلبی نقش مکمل معرفتی ایجابی را ایفا می‌کند که از آن با عنوان معرفت فطری یا قلبی یاد می‌شود. از این‌رو هرچند این مدرسه الهیات سلبی را قبول دارد، اما منکر معرفت اثباتی از خدا نیست. از دیدگاه این مدرسه، انسان‌ها پیش از ورود به جهان کنونی، حامل معرفتی قلبی و اثباتی از خدا شده‌اند که البته در دنیا نوعا از آن غافلند و فلسفه ارسال پیامبران، برداشتن حجاب غفلت و تذکر به همین فطرت و نعمت فراموش شده است. اما عقل انسان نیز می‌تواند پس از اثبات مبدا جهان، از طریق تفسیر سلبی صفات الهی، به شناختی از خدا بدون تشبیه نایل آید و در واقع، خدایی را که قلبا شناخته است، با عقل توضیح دهد و منظور از مکمل بودن همین است، نه اینکه الهیات سلبی چیزی بر معرفت قلبی می‌افزاید. دلیل و مبنای اصلی نفی الهیات ایجابی در این مدرسه فکری، نفی تشبیه است. البته در زمینه تفسیر چگونگی مکمل بودن الهیات سلبی، اختلاف‌نظرهایی در میان بزرگان مدرسه خراسان وجود دارد که به وجودشناسی صفات الهی و اثبات و نفی صفت برمی‌گردد. در بیان دیدگاه‌های مطرح در مدرسه خراسان، به دیدگاه آیت‌الله میرزا مهدی اصفهانی، بنیانگذار این مدرسه و سه شاگرد برجسته او یعنی آیت‌الله مجتبی قزوینی،آیت‌الله ملکی میانجی و آیت‌الله مروارید اکتفا کرده‌ایم.
    کلید واژگان: الهیات سلبی, مجتبی قزوینی, مدرسۀ کلامی خراسان, مروارید, معرفت قلبی و فطری, ملکی میانجی, میرزا مهدی اصفهانی}
    Seyed Masih Shahcheragh Damghani *, Reza Berenjkar
    In contrast to positive theology, negative theology offers a different course in theology. However, in Khorasan theological school, negative theology plays a positive epistemic complement role, which is mentioned as cardinal or innate knowledge. In this approach, humans before arriving to this world, were bearing a cardinal knowledge of God, of which of course they are somehow ignorant, and the philosophy of sending the prophets, is removing the veil of ignorance and remembering this forgotten nature and blessings. But, after proving the origin of the world, the man's wisdom without any analogy can manage to achieve knowledge of God through negative interpretation of divine attributes. The principal reason and basis for denying positive theology in this intellectual school is negation of analogy. Of course, concerning the interpretation of how negative theology is supplemented, there are enormous differences among the scholars of Khorasan school which refer to ontology of the divine attributes and proving and negating the attributes. Among the views raised in Khorasan school we have found the views of Ayatollah Mirza Mahdi Esfahani, the founder of this school, and three of his prominent pupils namely, Ayatollah Mojtaba Ghazvini, Ayatollah Maleki Mianji, and Ayatollah Morvarid.
    Keywords: Khorasan Theological School, Negative theology, cardinal or innate knowledge, Mirza Mahdi Esfahani, Mojtaba Ghazvini, Maleki Mianji, Morvarid}
  • مهدی آزادپرور*

    مسئله شناخت صفات الهی و معناشناسی آن ها، یکی از مباحث بسیار مهم و مورد اختلاف در بحث شناخت خداوند متعال است. میرزامهدی اصفهانی با تاکید بر آیات و روایات، در صدد بیان نوع خاصی از الهیات سلبی است که با سخن دیگر قایلان به الهیات سلبی مانند ابن میمون و قاضی سعید متفاوت است. از نظر او، خداوند دارای صفت است و این صفات به نحو مشترک لفظی وضع شده اند. همچنین با توجه به عدم سنخیت میان خالق و مخلوق، عقل انسان ها نمی تواند صفات الهی را بشناسد و توصیف خداوند به معلومات و مفهومات و تصورات بشری صحیح نیست؛ بلکه این خداوند است که صفات خود را به انسان ها می شناساند و به همین سبب، قول به این نظریه منجر به تعطیل شناخت صفات خداوند نمی شود. با تبیین و تحلیل این نظریه مشخص می شود که این نظریه در حقیقت منجر به تعطیل عقل در فهم شناخت صفات الهی می شود.

    کلید واژگان: صفات الهی, میرزامهدی اصفهانی, عقل, اشتراک لفظی, الهیات سلبی}
    Mahdi Azadparvar*

    The issue of knowing the divine attributes and their semantics is one of the most important and controversial issues in the discussion of knowing the Almighty God. Mirza Mahdi Esfahani, by emphasizing verses and hadiths (traditions), seeks to express a special type of negative theology, which is different from other words of those who believe in negative theology, such as Ibn Maimon (Maimonides, Moses ben Maimon) and Qadi Sa’id. In his view, God has attributes, and these attributes are established equivocally (homonymous). The intellect of human beings cannot also know the divine attributes due to the inconsistency between the Creator and the creature, and the description of God to human notions, concepts and knowledge is not correct, but it is God who introduces his attributes to human beings and for this reason, this quotation of this theory does not lead to the cessation of the knowledge of God’s attributes. By explaining and analyzing this theory, it becomes clear that this theory actually leads to the cessation of the intellect in understanding the knowledge of divine attributes.

    Keywords: Divine attributes, Mirza Mahdi Esfahani, Reason, Equivocally (homonymous), Negative theology}
  • وحیده سعدی نعلبندی*، سید عباس ذهبی

    حمید الدین کرمانی (411-352ق) ملقب به حجه العراقین، یکی از پرنفوذترین و تاثیرگذارترین متفکران کیش اسماعیلی در دوره اقتدار حکومت فاطمیان است. او با بهره گیری از فلسفه نوافلاطونی و تاثیرپذیری از آموزه های اسلامی سعی می کند با تکیه بر الهیات سلبی، الگویی جدید از خداشناسی ارایه دهد. این الگو نه با خداشناسی فیلسوفانی چون فارابی و ابن سینا هماهنگ است و نه با رای معتزله و اشاعره. او همچون استاد خود سجستانی، خدا را ماورای آن می داند که بتوان او را «موجود» یا «ناموجود»، «شیء» یا «لا شیء» خواند. از طرف دیگر نظریه تعطیل معتزله را با تفسیر و توضیح اشتباه آنان روشن می کند. این مقاله می کوشد ابتدا زمینه شکل گیری الهیات سلبی کرمانی را نشان دهد و سپس با دسته بندی دلایل وی، تصویر روشن تری از الهیات سلبی او ارایه کند. این دلایل به دو دسته دلایل معرفت شناختی و وجود شناختی تقسیم می شوند.

    کلید واژگان: حمید الدین کرمانی, شیعه, اسماعیلیه, الهیات سلبی, ذات و صفات}
  • سید علی مشهدی، وحیده فخار نوغانی*، سید حسین سید موسوی

    معناشناسی صفات الهی از مباحث مهم اعتقادی در حوزه فلسفه، کلام و دین پژوهی است. قاضی سعید قمی از شمار متفکران شیعی است که با تاکید بر تباین خدا و خلق و رد هرگونه مناسبت میان آن ها و با رهیافتی تک بعدی از مفهوم اسم و صفت، به اشتراک لفظی صفات خداوند و مخلوقات و نفی تشابه معنایی بین صفات خدا و خلق، در تمام جهات و در نتیجه نفی هر گونه شناخت خلق نسبت به ذات و صفات خدا روی آورده است. ایشان دیدگاه خود را منطبق بر سیره پیامبران الهی و روایات ایمه اطهار: و با تاکید بیشتر بر روایات امام رضا 7قلمداد می کند. مقاله حاضر با رویکردی عقلی و جامع، به بررسی و نقد مستندات روایی الهیات سلبی قاضی سعید قمی در نفی اشتراک معنوی صفات خداوند از روایات امام رضا 7 پرداخته است و سعی می کند ناسازگاری این دیدگاه با روایات ایمه اطهار:خصوصا با روایات امام رضا7 را اثبات کند.

    کلید واژگان: الهیات سلبی, معناشناسی, امام رضا (ع), تشبیه, تنزیه}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال