به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « خیر و شر » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «خیر و شر» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدداود انصاری*، محمد رضاپور

    اندیشمندان پاسخ های متعددی به معضل شرور داده اند. جورج مورودس نیز در کتاب «باور به خدا، مطالعه ای در باب معرفت شناسی دین» به مساله شر پرداخته است. ایشان مساله شرور را با "باور" پیوند می زند و اظهار می دارد که این مساله مربوط به باور است و باور نیز وابسته به شخص و دارای تنوع شخصی است. بر این اساس معضل شرور باید جزء معضلات معرفتی قلمداد شود، نه معضل منطقی. همچنین راه حل مفید و کارآمد برای معضل شرور آن است که بتواند بر باور تاثیر بگذارد. بنیاد اندیشه جورج مورودس در پیوند شرور و انسان مداری معرفت شناختی را دیدگاه خاص ایشان در مورد برهان تشکیل می دهد و آن اینکه "برهان" به صورت کلی وابسته به شخص است. در این نوشتار به بررسی و نقد دیدگاه جورج مورودس پرداخته شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که بنیاد اندیشه جورج مورودس در پیوند شرور وانسان مداری معرفت شناختی به دلایل "لزوم یقین معرفت شناختی برای برهان و عدم کفایت باور روان شناختی و همچنین تفاوت انسان ها از حیث معرفت و شناخت" با اشکال مواجه است، به علاوه پاسخ ایشان به معضل شرور نیز به دلایل "نسبیت معرفت، عدم ملاک جهان شمول جهت تشخیص خیر و شر و تبدیل شدن شر عینی به شر انفسی" قابل پذیرش نیست.

    کلید واژگان: خیر, شر, انسان مداری, جورج مورودس}
    MuhammadDawud Ansari *, MuhammadReza Pur

    Scholars have provided various responses to the dilemma of evil. George Mavrodes, in his book "Belief in God: A Study in the Epistemology of Religion," addresses the problem of evil. He links the issue of evil with "belief" and asserts that this problem is related to belief, which, in turn, is dependent on the person and has personal diversity. Based on this, the dilemma of evil should be considered among epistemic dilemmas, and not a logical one. Moreover, a useful and effective solution to the dilemma of evil is for it to be able to impact belief. The foundation of George Mavrodes' thought regarding the connection between evil and anthropocentric epistemology is his particular perspective regarding proof (burhān), emphasizing that the "proof" is generally dependent on the person. This paper examines and critiques George Mavrodes' perspective. The research findings indicate that the basis of George Mavrodes' thought in linking evil and anthropocentric epistemology is flawed. The reasons for this flaw are as follows: “the necessity of epistemological certainty for the proof and the inadequacy of psychological belief as well as the difference between humans in cognition and understanding”. Additionally, his response to the dilemma of evil is also unacceptable due to the following reasons: “the relativity of knowledge, the lack of a comprehensive standard for distinguishing good and evil, and the transformation of objective evil into subjective evil"

    Keywords: Good, Evil, Anthropocentrism, George Mavrodes}
  • یدالله رستمی*

    هدف از این نوشته، بررسی و نقد نظریه معروف «شر از لوازم وجود خیر در جهان است» در پاسخ به شبهه ماندگار شر است. این دیدگاه در پی اثبات این است که برای نیل و تحقق خیرها در عالم، چاره ای جز تحمل شرور و درد و رنج ها نیست و خداوند جهان را این گونه ساخته است. یکی از مهم ترین منتقدان این نظرگاه، دیوید هیوم است که معتقد است خدایی که قادر مطلق وخیرخواه محض است و خودش خالق نظام و قوانین طبیعت است، چرا آن را به گونه ای نساخته است که بدون شر یا حداقل شرور عظیم، خیر محقق شود. خداوند به اصطلاح، در برابر کار انجام شده قرار نگرفته است. به عبارت دیگر، چرا خدا از نظام وسیله و هدف که مختص به انسان است استفاده می کند.کلید واژه: خدا، قدرت مطلق، خیر محض، خیر، شربه عبارت دیگر، چرا خدا از نظام وسیله و هدف که مختص به انسان است استفاده می کند.

    کلید واژگان: خدا, قدرت مطلق, خیر محض, خیر, شر}
    Yadollah Rostami *

    The purpose of this article is to examine and criticize the famous theory "Evil is one of the essentials of the existence of good in the world" in response to the lasting doubt of the problem of evil. This point of view seeks to prove that there is no other way to achieve and realize good things in the world than to endure evil and pain and suffering, and this is how God made the world. One of the most important critics of this point of view is David Hume, who believes that God, who is omnipotent and purely benevolent and is the creator of the system and laws of nature, why did he not make it in such a way that good can be realized without evil or at least without great evil. According to this critique, God has not faced the work done so to speak. In other words, why does God use the means and purpose system that is specific to humans. It seems that David Hume did not consider the purity of God's benevolence and expediency.

    Keywords: God, absolute power, pure goodness, goodness, evil}
  • سید مهدی موسوی درچه*، محمد ملکی

    سهروردی و جان هیک به عنوان  فیلسوفان اسلامی و غربی هرکدام با نظریه ها و مبانی خاصی به بحث درباره مسیله شر پرداخته اند؛ «نظریه عدمی بودن شر، ملازمه شر و خیرهای برتر، ملازمه شر و عالم ماده، ملازمه شر و اختیار انسان» را می توان از جمله راه حل های سهروردی در مسیله شر دانست. جان هیک نیز با تیودیسه «پرورش روح»، اختیار و نسبی بودن شر، درصدد ارایه پاسخ مناسب به این مسیله و اثبات عدم تنافی بین شر و صفات خداست. هرکدام راه حل هایی را برای رفع اشکالات درباره معضل شر در عالم ارایه کرده اند. روش تحقیق دراین پژوهش، روش توصیفی و تحلیلی و شیوه داده پردازی کتابخانه ای و بررسی آراء این دو اندیشمند می باشد؛ تبیین و بررسی تطبیقی مبانی فکری و نوع رویکرد هر دو فیلسوف به مسیله شر، مسیله تحقیق و مقایسه و ارزیابی راه حل های خاص آن دو فیلسوف با حفظ قضایای اصلی به طوری که هیچ گونه تناقض و ناسازگاری بین قضایای مذکور در آن مشاهده نشود از جمله یافته های تحقیق می باشد.

    کلید واژگان: سهروردی, جان هیک, خیر, شر, اختیار}
    Seyyed Mehdi Moosavi Dorcheh*, Mohammad Maleki

    Suhrawardi and John Hick, as Islamic and Western philosophers respectively, have discussed the problem of evil with specific theories and foundations; "The theory of the nothingness of evil, the necessary additional state of evil with regard to the superior good, the natural world, and the human free will" can be considered as one of Suhrawardi's solutions to the problem of evil. John Hick, with the theodicy "Education of the Soul", free will and relativity of evil, tries to provide an appropriate answer to this problem and prove the noncontradiction between evil and God's attributes. Each has offered solutions to the problem of evil in the world. The research method in this study is the descriptive-analytical librarian method. The method for data-processing is librarian and surveying the two thinkers views. Explanation and comparative study of their intellectual foundations and their approaches to the problem, the problem of research and comparison and evaluation of their specific solutions, while maintaining the main theorems, made it clear that no contradictions and inconsistencies may be found between their essential views.

    Keywords: Suhrvardi, John Hick, good, evil, freedom}
  • محمود صیدی

    پژوهش حاضر به بررسی تطبیقی دیدگاه فلوطین و ابن سینا در مورد مسیله شر میپردازد. برغم تفاوتهای موجود در اندیشه این دو فیلسوف، اشتراکات زیادی نیز بین آنها دیده میشود و میتوان گفت ابن سینا در پاسخ به مسیله شر متاثر از فلوطین است. بدیهی بودن وجود شرور، انحصار تحقق شرور در عالم ماده و عدم تحقق آنها در عالم مجردات، عدمی و غیروجودی بودن شرور و خیربودن هستی همه موجودات با نگرش کلی به عالم، از اشتراکات دیدگاه های این دو فیلسوف در این حوزه است. اما اختلافاتی نیز میان دیدگاه این دو وجود دارد. ابن سینا بر خلاف فلوطین، ماده را شر بالذات و عدمی نمیداند، بلکه ماده از نظر او شر اضافی و قیاسی بوده و امری وجودی است. فلوطین نسبت میان خیر و شر را از نوع تضاد میداند، ولی از نظر ابن سینا این دو، نسبت عدم و ملکه با یکدیگر دارند. دیگر اینکه، از نظر فلوطین ماده یا همان شر بالذات، از روح جزیی ایجاد میشود اما طبق نظر ابن سینا، امکان ذاتی عقل فعال، سبب صدور ماده و وجوب غیری آن، سبب صدور صورت میگردد که در برخی موارد شر بر آن عارض میگردد.

    کلید واژگان: خیر, شر, ماده, وجود, عدم, فلوطین, ابن سینا}
    Mahmud Seidy

    The present paper deals with a comparative study of the views of Plotinus and Ibn Sīnā regarding evil. In spite of the existing differences concerning this problem in their philosophies, there are also some similarities, and Ibn Sīnā is influenced by Plotinus with respect to his response to the problem of evil. Among the similarities between them in this area, one can refer to the self-evident nature of the existence of evil, exclusivity of the realization of evil to the world of matter and the impossibility of its realization in the immaterial world, and the non-existence nature of evil and good nature of all beings based on a general view of the world. However, unlike Plotinus, Ibn Sīnā does not consider matter as being essentially evil and non-existential. Rather, he maintains that matter is a correlative, analogical, and existential thing. Plotinus views the relationship between good and evil of the type of opposition, while Ibn Sīnā sees it as a non-existential and habitual one. Moreover, according to Plotinus, matter or the same essentially evil thing is created from the particular spirit. Nevertheless, Ibn Sīnā argues that the essential possibility of the Active intellect causes the emanation of matter, and its otherness necessity aspect results in the emanation of form, on which evil sometimes occurs to.

    Keywords: good, evil, matter, existence, Ibn Sīnā, non-existence, Plotinus}
  • اکبر عروتی موفق، ابوالقاسم اسدی*

    بحث شرور از مهم ترین و در عین حال قدیمی ترین معضلات مسایل کلامی و فلسفی است. این مساله که چگونه می توان با توجه به علم و قدرت بی کران الهی و خیرخواهی او در حق مخلوقات و انسان ها، وجود شرور در عالم ماده و بخصوص زندگی انسان ها را توجیه نمود، از جمله مسایلی است که همواره ذهن فیلسوفان و متکلمان را به خود مشغول کرده. تعارض بین صفات یاد شده و وجود شرور آن قدر جدی و عمیق است که بعضی از فیلسوفان و متکلمان متاله را بناچار به نفی و انکار وجود شرور بالکل واداشته و بعضی دیگر را به انکار وجود خدوند. در این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی فلسفه دخول شر در نظام خلقت از نظر ابن سینا، لایب نیتس و اسپینوزا بررسی شده است. مطابق نظر ابن سینا شر حقیقی نه بالذات، داخل در نظام قضا و قدر است و نه بالعرض. شر نسبی هم اگر چه داخل در نظام قضا و قدر الهی هست اما بالعرض داخل است نه بالذات. وجود شر نسبی هم با نظام احسن قابل توجیه است و بین آنها تعارض ذاتی وجود ندارد. لایب نیتس این دیدگاه را به طور کامل می پذیرد و توضیح می دهد که وجود شرور مابعدالطبیعی در نظام احسن یک امر ضروری است. برخلاف شرور اخلاقی و طبیعی که ضروری نیستند. ولی اسپینوزا بر خلاف این دو، خیر یا شر نامیدن امور را یک امر انسانی و تابعی از خواهش های نفسانی می داند و بر این عقیده است که در عالم واقع خیر و شری وجود ندارد.

    کلید واژگان: خیر, شر, ابن سینا, لایب نیتس, اسپینوزا}
    Akbar Orvatimovaffagh, Abolghasem Asadi *

    The evil debate is one of the most important and at the same time the oldest problems of theological and philosophical issues. This is how the existence of evil in the material world, and especially in human life, can be justified, given the infinite knowledge and power of God and His benevolence towards creatures and human beings.It is one of the issues that has always occupied the minds of philosophers and theologians. The conflict between these attributes and the existence of evil is so serious and deep that some philosophers and theologians have been forced to deny the existence of evil altogether and others to deny their existence.In this article ،the descriptiveanalytical method of the philosophy of evil entering the system of creation has been studied by Avesina Leibniz and Spinoza. According to Avesina, true evil is neither inherently in the system of jurisprudence nor in breadth. Relative evil, although it is inside the system of divine judgment and predestination, is transversely inside and not in essence.The existence of relative evil can also be justified by the good system and there is no inherent conflict between them. Leibniz fully accepts this view and explains that the existence of metaphysical evil in the good system is a necessity. Unlike moral and natural evils that are not necessary. But Spinoza, in contrast to these two, considers calling things good or evil a human thing and a function of desires , and believes that there is no good or evil in fact.

    Keywords: goodness, evil, avesina, leibniz, spinoza}
  • مریم سلطانی کوهانستانی*، آیدین ضیایی

    از آنجایی که اسپینوزا معتقد است هر فعلی در جهان، حالتی از حالت های جوهری واحد یا خداوند است و تفاوت افعال مختلف، به تفاوت آنها در نحوه صدورشان از جوهر بازمی گردد، خیر و شر اموری نسبی خواهند بود و در نتیجه تلقی کرونا به عنوان یک شر مطلق منتفی است. چنین تفکری، محصول تصورات موجود محصور در تنگنای مکان و زمان است که جز سود خویش نمی جوید و در نتیجه شر- در اینجا کرونا- را که امری عدمی است به چیزی عینی و مطلق مبدل می کند که با مفاهیم بد، آشفتگی، زشتی و شرارت بیان می شود، ولی به خداوند تسری دادن آنچه که از این منظر دیده می شود، سبب پنهان ماندن عظمت او از چشم خرد خواهد شد. از نظر اسپینوزا، آدمی به عنوان حالتی از حالات نامتناهی جوهر، سخت کوچک و ناچیز است، ولی در عین حال، به علت بهره وری از خرد که او را به آن دیدن توانا می سازد، بزرگ است.کرونا به آدمی آگاهی محدودیت خویش را در برابر خداوند و طبیعت می نمایاند و این آگاهی به محدودیت، خود عنصری از نیک بختی درخدا بودن است که اگر نبود، چنین آگاهی ای محقق نمی گردید. از سوی دیگر، چون از نظر اسپینوزا هر چیزی که باعث شود انسانها با هم در توافقی جمعی زندگی کنند، سودمند است و برعکس، اختلاف در مدینه شر است، می توان گفت، کرونا تا آنجا که باعث این توافق و همدلی در جوامع، بالاخص جوامع مسلمان و اخلاقی شده، خیر است.

    کلید واژگان: اسپینوزا, کرونا, جوهر, خیر, شر}
    Maryam Soltani Kouhanestani *, Aydin Ziyaee

    Since Spinoza believes that every act in the universe is a mode of modes a single substance or God, and that the difference in the acts goes back to their difference in how they are emitted from the substance, good and evil will be relative, and therefore Corona Virus will be considered absolute evil It is excluded. Such thinking is the product of the imagination of a being confined to space and time who seeks only his own benefit, and thus transforms evil - here the corona -which is non-existent into something objective and absolute, which are expressed with bad conceptions, Confusion, ugliness and wickedness, but if we extend these matters to God from this perspective, it will cause the greatness of God to be hidden from the intellect. For Spinoza, man, as a mode of infinite modes of substance, is hardly small and insignificant, but at the same time, he is great; because has an intellect that enables to have this insight.Corona shows man the consciousness of his limitation before God and nature, and this consciousness of limitation is itself an element of the bliss of being in God, without which such consciousness would not have been realized.On the other hand, since according to Spinoza, anything that causes human beings to live together in a collective agreement is beneficial, and conversely, a difference in society is evil, it can be said that, Corona insofar as it causes this agreement and empathy in societies, especially moral societies, It is Good.

    Keywords: Spinoza, Corona Virus, substance, Good, Evil}
  • مجتبی ارشدی بهادر

    در تبین رویکرد فلاسفه مسلمان به مسئله شر باید گفت، فارابی اولین کسی بوده که به این مسئله پرداخته است. او بین شرور طبیعی و ارادی فرق قایل شده است. پس از وی ابن‌سینا رویکردی نیستی‌انگارانه به مسئله شر داشته که به‌صورت مفصل در جوانب مختلف به این مسئله پرداخته است. پس از ابن‌سینا غالبا همین رویکرد برای فلاسفه بعدی ازجمله سهروردی، صدرالمتالهین، علامه طباطبایی، شهید مطهری، آیت‌الله جوادی آملی و آیت‌الله مصباح مورد توجه بوده است. در این پژوهش با روشی توصیفی و بعضا تحلیلی به ‌دست می‌آوریم که فلاسفه اسلامی در حل مسئله شر راه‌حلی ترکیبی را بیان می‌کنند. آنها شر را یک امری عدمی و نسبی می‌دانند که لازمه عالم مادی است. آنها قایلندکه براساس حکمت خداوند متعال در خلق نظام احسن هستی، شرور نسبت به خیر کثیر این عالم، قلیل می‌باشند و این شرور در بردارنده فواید کثیری در عالم هستند.

    کلید واژگان: خیر و شر, رویکرد فلسفی, اسلامی, نسبی, امور عدمی, نظام احسن, حکمت}
    Mojtaba Arshadi Bahador

    Farabi was the first person to consider this issue based on an explanation of the approach of Muslim philosophers to the issue of evil.  He distinguishes between natural and voluntary evils. Ibn Sina had a nonexistence approach to the issue of evil, which dealt with this issue in detail in various aspects after Farabi. This approach has often been considered for later philosophers such as Suhrawardi, Sadr al-Muta'allehin, and Allameh Tabatabai, Shahid Motahari, Ayatollah Javadi Amoli, and Ayatollah Mesbah after Ibn Sina.  We get results, by using a descriptive and sometimes analytical method, that Islamic philosophers express a combined solution to the problem of evil in this study. They consider evil to be a non-existent and relative thing that is necessary for the material world. They believe that according to the wisdom of God Almighty in creating a good system of existence, evils are few compared to the many good things in this world, and these evils have many benefits in the world.

    Keywords: good, evil, philosophical, Islamic, relative approach, non-existent affairs, good system, wisdom}
  • رحیم دهقان*
    در نظر فراس السواح سخن گفتن از اخلاق دینی، معنای چندان روشنی ندارد. این اندیشمند سوری تبار با ارایه ی تبیینی تاریخی از هویت دین و اخلاق، از سویی به استقلال اخلاق از دین حکم کرده و از دیگر سو، با همسان دانستن وحی و تجربه ی دینی فردی، به لحاظ معرفت شناختی و روان شناختی به وابستگی اخلاق به دین ملتزم شده است. مساله این است که موضع وی در تبیین رابطه ی دین و اخلاق تا چه میزان متقن و دفاع پذیر است. یافته های این تحقیق که با روشی تحلیلی توصیفی انجام شده، نوعی دوگانگی در موضع سواح درخصوص مساله ی رابطه ی دین و اخلاق را به تصویر می کشد. این موضع دوگانه اگرچه شاید ازلحاظ تنوع ابعاد وابستگی اخلاق به دین موجه باشد، اما پیامدهایی چون پذیرش نسبی گرایی اخلاقی و دینی، ازبین رفتن زمینه ی نقد اخلاقی در جامعه، ارایه ی تفسیری عرفی از اخلاق دینی، نادیده انگاشتن جنبه ی تعبدی دین، و تن دادن به نسبی گرایی اخلاقی در سطح هنجاری و فرااخلاقی را به دنبال خواهد داشت. بنابراین از این جهات، نوع نگاه وی به رابطه ی دین و اخلاق با چالش مواجه است. علاوه براین، سواح با تکیه بر این نگاه، غایت اخلاق را در تحقق عدالت اجتماعی خلاصه کرده و در نظام اخلاق وی، جایی برای مفاهیم دینی، ازجمله تقوی و قرب الهی باقی نمی ماند.
    کلید واژگان: دین, اخلاق, تاریخ, استقلال اخلاق, خیر و شر, سواح}
    Rahim Dehghan *
    For Faras al-Sawah, talking about religious morality does not make clearmeaning. This Syrian thinker, by providing a historical explanation of the identity of religion and morality, on the one hand, believesin the independence of morality from religion, and, on the other hand, by equating revelation with individual religious experience, believes in the dependence of morality on religion epistemologically and psychologically. The question is to what extent his position in explaining the relationship between religion and morality is convincing and defensible. Findings of this article - made by descriptive-analytical method - shows that he has a dual position on the relationship between religion and morality. Taking this dual position, his view on the relationship between religion and ethics will be criticized in several ways: Accepting moral and religious relativism, eliminating the ground for moral criticism in society, providing a secular interpretation of religious morality, ignoring the devotional aspects of religion, and accepting moral relativism at the normative and metaethical levels are some consequences of this view. In addition, relying on this view, he reduces the purpose of morality to the realization of social justice and leaves no room for religious concepts such as piety and nearness to God in the moral system.
    Keywords: Religion, Ethics, History, moral independence, good, evil, Sawah}
  • مرضیه محمدپور، محمد رعایت جهرمی

    کانت در کتاب دین در محدوده عقل تنها، بر مبنای زمینه‌های تربیتی پیتیستی و تاکید بر دوگانگی طبیعت انسان به لحاظ خیر و شر، در متن مسیحیت به تشریح تلقی خود از دین می‌پردازد. وی با استناد به ذات خیر انسان در آغاز خلقت، او را بر حسب استعدادش موجودی خیر و بر حسب ذات محسوس و ملموس‌اش موجودی شرور معرفی می‌کند که پس از کشاکش میان دو اصل خیر و شر، نهایتا به غلبه خیر و برقراری حکومت خداوند بر زمین منجر می‌شود. می‌توان گفت که نظام دینی او در جهت اصلاح انسان و مکمل نظام اخلاقی اوست؛ چراکه معتقد است در نهایت، رود خروشان اراده‌های نیک باید به هم بپیوندند و جامعه مشترک المنافع اخلاقی را شکل دهند و سرانجام، فضل الهی تضمین کننده این جامعه است. کانت تلاش می‌کند تا حقیقت کتاب مقدس را بر مبنای مضامینی که کاملا جدا از سنت تاریخی لحاظ می کند، روشن نماید. وی در این جهت، از اخلاق،  مسیحیت، کلیسا و کتاب مقدس به عنوان یک نمونه و الگوی اولیه و وسیله‌ای برای آنچه دین اخلاقی ناب می نامد بهره می‌جوید تا از رهگذر دستیابی به آن در اقدامی ناموجه، دین تاریخی را حذف نماید. اما دیدگاه او تقلیل‌گرایانه می‌نماید چرا که ابعاد شریعتی، کلامی، مناسکی را در بعد اخلاقی محدود می‌کند و ما با نوعی فروکاهی دین به اخلاق از سوی او مواجه‌ایم. اندیشه کانت را می‌توان نمونه ای از تاکید بر خودبنیادی انسان دانست که انتقادهای زیادی بر آن وارد است.

    کلید واژگان: اخلاق, خیر, شر, دین اخلاقی}
    Marzieh Muhammadpour, Muhammad Raayat Jahroumi


    Immanuel Kant, with the religious grounds of piety in the book of religion within the limits of reason alone, describes his desired religion in terms of the nature and mechanism of action and the duality of human nature in terms of goodness and evil that, after a struggle between the two principles of good and evil, ultimately leads to the overcoming of good and the establishment of the rule of God on earth. It can be said that his religious system is to improve human beings and to supplement his moral system. Eventually, the floodwaters of good will must be joined together and form the common moral community. It can be said that his religious system is for the purpose of reforming mankind and complements his moral system. Eventually, the floodwaters of good will should be joined together and form a common moral community, because salvation for Kant is an extremely influential process, and ultimately, Divine grace ensures this community. In this regard, he uses ethics, Christianity, the Church, and the Bible as a prototype and a tool for a pure moral religion. However, we face a kind of religious reduction, but surely he seeks to find the appropriate answer for today's human needs. Kant's thought can be seen as an example of human self- Autonomy that has been able to interpret the truth and realities of Important, such as religion, with the focus on man being.

    Keywords: religion, ethics, Good, Evil, Ethical religion}
  • منصور ایمانپور*
    ماجرای اخیر «کرونا ویروس» در عصر جدید، یادآور یکی از مسایل همیشگی در تاریخ فلسفه و کلام است.فیلسوفان و متفکرین حوزه دین پژوهی، این قبیل امور را تحت عنوان «شرور» مورد بحث و موشکافی قرار داده اند. این مقاله نیز بحران ناشی از رفتار این ویروس را تحت همین عنوان بررسی کرده و ابعاد مختف آن را در ساحت باورها و عواطف تحلیل نموده است. در حوزه معرفتی و فکری، راه حل های مختلفی در این خصوص ارایه شده است. هیچ یک از این راه حل ها به تنهایی قادر به پاسخگویی به همه اشکالات و توجیه کننده همه اقسام شرور نیستند؛ لکن به نظر می رسد در تبیین شرور رایج، ترکیبی از آن ها را در چارچوب یک جهان بینی جامع، می توان به کار برد. در حوزه عاطفی و وجودی نیز که براساس آن، فرد پدیده شر یعنی درد و رنج را با تمام وجودش تجربه می کند، هم  تحلیل ها و تبیین های ناظر به حوزهباورهادر جهت معنا بخشی بهاین درد و رنج ها، کارساز هستند و هم مراقبت های اخلاقی و عاطفی و روان شناختی، مفید و اثربخش اند و به تسکین و تقلیل درد و رنج افراد گرفتار کمک می کنند. پدیده «کروناویروس»، از منظری دیگر نیز دارای آثار و پیامدهای مختلف و مخرب در حوزه های مختلف فرهنگی ، اجتماعی، اقتصادی و جهان گردی است که حل آن ها، نیازمند تدابیر هوشمندانه و هماهنگ است.
    کلید واژگان: کروناویروس, شرور, شر وجودی, خیر و شر, خداشناسی}
    Mansour İmanpour *
    The recent crisis of the Corona Virus in the modern era is reminiscent of one of the most enduring issues in the history of philosophy and theology. Philosophers and theologians have discussed such matters as "evil." This paper also examines the crisis caused by the behavior of this virus under the same title and analyzes its various dimensions in the realm of human beliefs and emotions. In the intellectual and philosophical areas, various solutions have been proposed in this regard. None of these solutions alone can answer all the problems and justify all sorts of evils, but it seems that a combination of them can be used to explain common evils. In the emotional and existential realm, according to which the individual experiences pain and suffering with all his being, both analyzes and explanations related to the realm of beliefs are effective in order to make sense of these sufferings, and moral, emotional, and psychological care are helpful and effective in helping to alleviate people's suffering. From another point of view, the phenomenon of "coronavirus" has different and destructive effects and consequences in various cultural, social, economic and tourism fields, the solution of which requires intelligent and coordinated management.
    Keywords: Coronavirus, Evil, Existential Evil, Good, Evil, Theology}
  • حبیب الله دانش شهرکی*، علی صادقی نژاد
    مساله ی ارزش داوری در فلسفه ی اخلاق، فلسفه ی حقوق و فلسفه ی دین از این جهت حائز اهمیت است که مشخص می کند چه چیزی اساسا قابل ارزش گذاری است و کجا ارزش مثبت یا منفی بدان تعلق می گیرد، فلذا نیازمند بررسی های فلسفی است. از این منظر حکمت متعالیه به عنوان فلسفه ای که باید فلسفه های مضاف از دل آن استخراج شوند می بایست درباره ی این ارزش داوری ها مبنایی ارائه دهد تا محل ارزش داوری، نحوه ی آن و قواعد حاکم بر آن نیز مشخص شود. از آن جایی که حکمت متعالیه نگاهی هستی شناسانه به عالم دارد،انتظار می رود در جایگاه فلسفه ی مادر مبانی هستی شناسانه برای مساله ی ارزش داوری ارائه کند. در این میان مساله ی خیر و شر و نیز حسن و قبح مباحثی هستند که به عنوان نمونه در این نوشتار مورد بررسی قرار گرفته اند. اصالت وجود، تشکیک وجود، سعه ی وجودی و کمالات نفسانی انسان اصولی هستند که از منظر حکمت متعالیه مبنای هستی شناسانه برای ارزش داوری مهیا می کنند. در نهایت چنین به نظر می رسد که با نتایجی که از این اصول به دست می آید یعنی مساوقت وجود با خیر، عدمی پنداشتن شرور و نیز بازگرداندن حسن و قبح به مطابقت با فضائل و رساندن به خیر اعلی، به سختی می توان از این اصول مبنایارزش داوریمنسجمی استخراج کرد.
    کلید واژگان: هستی شناسی, ارزش, ارزش داوری, خیر و شر, حسن و قبح}
  • قربانعلی کریم زاده قراملکی*
    مسئله شر یکی از مسائل بنیادی در نظام های الهیات به ویژه در فلسفه اسلامی به شمار می آید. معضل شر گاهی قرینه ای بر رد خدا و گاهی به عنوان امری ناسازگار با برخی از اوصاف خدا مانند؛ عدل، خیرخواهی و قدرت مطلق مطرح شده است. بسیاری از فلاسفه و متکلمان تلاش کرده اند برای ابعاد گوناگون مسئله شر، راه حل پیدا کنند. یکی از راه حل های بسیار معروف، تحلیل هستی شناسانه از شرور است.در این تحلیل شر به امر عدمی اعم از عدم ذات یا عدم کمال ذات تحویل می شود (نظریه نیست انگاری شر). این دیدگاه در بین اندیشمندان، موافقان و مخالفانی دارد. صدرالمتالهین در برخورد با این مسئله دو نوع موضع گیری متفاوت داشت. در آثار فلسفی متقدم به ویژه در کتاب اسفار از نظریه نیستی انگاری شر دفاع و آن را برهانی دانسته و در تحلیل و پاسخ به برخی از مسائل فلسفی و کلامی، از جمله ارتباط مسئله شر با صفات الهی، نظام احسن، قضا و قدر و شر ادراکی از آن سود جسته است. اما از برخی عبارت های کتاب شرح اصول کافی که جزو آثار متاخر ملاصدرا محسوب می شود، چنین برمی آید که از نظریه خویش عدول کرده است. توصیف و نقد و بررسی دیدگاه موافقان و مخالفان این نظریه و به ویژه تبیین مواضع دوگانه ملاصدرا از مهم ترین یافته های پژوهش است.
    کلید واژگان: بالذات, بالعرض, خیر, شر, عرفی, فلسفی, نیست انگاری}
    Ghorban Ali Karimzadeh Gheramlaki *
    The problem of evil is considered as one of the fundamental problems in the systems of theology and in Islamic philosophy in particular. The problem of evil sometimes proposed as the evidence to reject the God and at other times as incompatible issue with some of the attributes of God such as justice, benevolence, omnipotence. Most of the philosophers and rhetoricians have endeavored to find a solution to the different aspects of evil. One of the approaches is the ontological analysis in which the evil is perceived as either general non-existential issue of lack of essence or lack of perfection of essence (Evil Nihilism view). Among scholars, there are many advocates and oppositions towards this view. Sadr al-Motaahelin has proposed two positions towards the view. In early philosophical works, in especially the book “Asfar”, he defended the views of evil nihilism and regarded it as discursive and has benefited from analyzing and answering to the some of the philosophical and rhetorical issues such as the relation of evil problem with the attributes of God, perfect system, fate and fortune, and perceptual evil. From the interpretation of the book “Usul-e-Kafi” which is the latest writings of Sadra, it is concluded that he has deviated from his theory. Explaining,, and oppositions towards this view are the findings of the present paper.
    Keywords: evil, good, philosophical, secular, nonexistance}
  • مژگان خلیلی *، حسین کلباسی اشتری
    ازگذشته ی دور، حل و توجیه مسئله«شر»، از زمره پرسش های همیشگی و دشوار بشر در مسیر فهم هستی بوده است. سابقه ودیرینه ی دراز این مسئله درعرصه دین و نیز ادبیات، نشانه ی نقش آن درجهان بینی بشر نسبت به ریشه های وجودی آن است و این خود یکی از دلایل مهم توجه ویژه ی سنت های کلامی- فلسفی به این مسئله به شمار میرود. فیلسوفان و متالهان آگاه بوده اند که توجیه «شر» در زمینه ی باور و اعتقاد دینی کاری است سترگ، و لذا تلاش آنان همواره مقرون به موفقیت نبوده است. توجیه این مسئله گاهی به ثنویت و چندخدایی انجامیده و گاهی نیز عملا به بروز تعارضات نظری منجر شده است. در دیدگاه مانی-که برخاسته از برخی سنت های کهن دینی و آیینی ایران زمین است- شر(یا تاریکی) داخل درسرشت موجودات زمینی و این جهانی است. کشف قوانین حاکم بر این هستی مرکب از خیروشر و روند رهایی و تطهیر از آن، غایتی است که آیین مذکور مدعی ست درپی تحقق آن است. اندیشه های مانی دربرخی مذاهب کهن ایرانی وغیرایرانی، درپهنه ی هند و آفریقا و آسیای میانه تاثیرخود را گذارد. «آگوستینوس» سال ها معتقد بود دین مانی تنها تفسیر عقلانی قابل قبول ازنحوه شکل گیری جهان است، زیرا منشا شر را به درستی تبیین کرده است. برخی «شر» راحاصل نقص و ضعف در اراده دانسته اند و برخی دیگر- از جمله در بسیاری از سنت های فلسفی وکلامی عالم اسلام- شر را نتیجه ی فقدان کمال و غیبت خیر می دانند و برای آن اصالتی قائل نیستند. مسئله ما در این نوشتار، تبیین وجه وجودی «شر» به طریقی است که در مذهب مانی تدارک شده است؛ نوعی حضور واقعی شر و در عین حال ضدیت آشکار آن با خیر در پهنه ی گیتی و نیز توجه به علل ثنویتی که از درون آثار مانی راه به بیرون باز می کند و بنابر ادعا، در مراحلی بالاتر به وحدت و یگانگی می رسد. اگر صرف نظر از مبدایی که مانی برای واقعیت «شر» در نظر گرفته، آن را در اثر درآمیختگی با خیر، مخلوقی زنده و یگانه با خیر ببینیم، نیازمند نگاهی پدیدارشناسانه به شر هستیم؛ آن هم از جنبه وجودی و نه به حیث عدمی آن؛ اما دراین که این تصویر بتواند در برابر نقد عقلی وفلسفی تاب بیاورد یا خیر، نکته دیگری است که تلاش می شود برخی ازکاستی های نظری آن عرضه گردد.
    کلید واژگان: آئین مانی, خیر و شر, حکمت خسروانی, عدمی انگاشتن شر, اگوستیونوس قدیس, هستی شناسی شر}
    Mozhgan Khalili *, Hossein Kalbasi Ashtari
    since distant past, the issue of Evil has been human kind’s problem in understanding the universe. This issue’s ancient background in literature and religion indicates its role in human’s worldview towards the roots of Existence, and this is in itself one of the important reasons of theological-philosophical traditions’ great attention paid to it. Philosophers and theologians have been aware that "evil" poses a serious threat to religious belief. According to Mani, whose viewpoint is deeply rooted in Iranian royal wisdom, evil or darkness resides in the nature of terrestrial creatures. Discover the rules that govern this universe which is composed of good and evil and the process of salvation and purification from it, is what Mani is going to strengthen his religion on. Mani’s thoughts has had a great impact on Iranians’ and non Iranians’ way of thinking. Augustine, for many years, believed that Mani’s religion offers the only acceptable rational interpretation of how the world is formed, because, it properly explains the source of evil. The theory of evil being a Non-being, is still believed by many scholars; some assume the “Evil” as a illusion caused by lack of Will, some others, like the ones in our Islamic tradition, assume it as a result of lack of perfection in Good, and do not consider it to have a real existence. In this paper we face the problem of explaining the existence of "evil" in the same way that Mani sees it, a kind of companionship and amalgamation and yet the apparent opposition of good and evil in our existence and universe. If we consider “Evil” as a living creature, because of its being mixed with Good, regardless of the origin of evil which Mani intended for evil, we need to look at “Evil” aesthetically, from an Existential perspective and not a Non-existential one.
    Keywords: Mani's Ideas_Good_Evil_Diffusion of Good into Evil_Royal Wisdom_Assuming Evil a Non_existence_Saint Augustine_Ontology of Evil_Aesthetic of Evil}
  • اکبر فایدئی، معروف علی احمدوند
    مسائل مربوط به مسئله شر همچون فلسفه وجودی شرور، افعال قبیح و فاعل حقیقی آنها یکی از مهمترین مسائل فلسفی و کلامی است که از دیر باز اندیشه آدمیان را به خود مشغول داشته و زمینه پیدایش پرسشها و شبهه هایی را درباره بنیادیترین آموزه های ادیان آسمانی همچون حکمت، عدالت، قدرت، خیرخواهی و عنایت الهی فراهم آورده است، تا آنجا که به توهم برخی، اصل وجود خدا یا مطلق بودن صفاتی چون علم، قدرت و خیرخواهی او را به چالش میکشاند. از اینرو متفکران مسلمان در طول تاریخ تلاش کرده اند راه حلهایی برای پاسخ به شبهات و حل معضل شر بیابند. نوشتار حاضر به معرفی و ارزیابی مهمترین رهیافتهای متکلمان و فلاسفه اسلامی برای گشودن معمای شر، تبیین راه حل اساسی مشکل شر در فلسفه و کلام اسلامی و سازگاری آن با وجود و صفات کمال واجب تعالی میپردازد.
    کلید واژگان: خیر و شر, شر بالذات, شر بالعرض, حکمای مسلمان, متکلمان مسلمان}
    Akbar Faydei, Marufali Ahmadvand
    The problems related the issue of evil, such as the ontological philosophy of evil-doers, obscene acts, and their true agent, are among the most important philosophical and kalami problems which have occupied the minds of human beings since long ago and prepared the ground for certain questions and suspicions regarding the most fundamental teachings of heavenly religions such as wisdom, justice, power, benevolence, and divine favor. In this way, some have developed the illusion of challenging the essence of God’s Existence or the absoluteness of His Attributes, such as knowledge, power, and benevolence. Accordingly, in the course of history, Muslim thinkers have tried to find some solutions to the questions and ambiguities regarding the problem of evil. The present paper is intended to introduce and evaluate the most important approaches presented by Muslim philosophers and mutikallimun in order to unravel the mystery of evil, explain a basic solution to the problem of evil in Islamic philosophy and kalam, and justify its compatibility with the existence and attributes of Almighty Necessary.
    Keywords: good, evil, evil by essence, evil by accident, muslim philosophers, muslim mutikallimun}
  • اصغر آقایی، عباس ایزدپناه
    مسئله شرور یکی از بارزترین موضوعاتی است که بسیاری از منکران خداوند آن را چالشی جدی در برابر خداباوران می دانند و مدعی هستند در برابر این پرسش که با وجود خدای مهربان و قادر مطلق، چرا چنین شروری وجود دارد یا باید داشته باشد؟ نمی توان پاسخ شایسته ای نهاد و این دلیل محکمی بر ضعف مدعای خداباوران مبنی بر رحمت و قدرت مطلق خدا می باشد و نتیجه آن نفی وجود خداوند است.
    این مقاله پس از اشاره ای کوتاه به پاسخهای داده شده به این مسئله، روشن می سازد در کنار عدمی انگاشتن شرور، عده ای با ذکر فوایدی چون تعالی بخشی روح انسان و پیشرفت جامعه بشری؛ سعی دارند تا نظریه مشهور پیرامون مسئله شرور یعنی نظریه نسبیت را روشنتر نمایند. مولوی با بیانهای مختلفی به اثبات نسبیت شرور پرداخته است و آن را لازمه حیات دنیوی بشر میداند. بدون شرور نه تنها بسیاری از امور در پرده ابهام باقی میماند، بلکه بسیاری از فضائل و هنرهای بشری نیز بروزی نمییافت. از سویی دیگر او معتقد است به هیچ عنوان نمیتوان شری مطلق در جهان یافت و معتقد است میان خود شرور نیز نسبیت برقرار است.
    کلید واژگان: مولوی, مثنوی معنوی, خیر و شر, مسئله شرور, نسبیت شرور}
    Aaqar Aqaei
    The problem of evil as atheist believes is considered among those issues which are a serious challenge as opposed to theists. They claim that there is no proper answer for the question “despite the existence of The Merciful and The all-Mighty God, why such evils exist or should be exist?” This is a firm reason which can show the weakness of theist’s claim in proving the existence of a perfect god.This paper after pointing out briefly of the responses to the issue will clarify that beside assuming evil as non-existence, some scholars by accounting evil’s fruits such as sublimation of human spirit and development of community, try to clarify the famous idea of the problem of evil, namely the relativity of evil, much more. Rumi by various expressions proves the relativity of evil, considering it as a necessary thing for this worldly life. Without evil not only a lot of matters would become ambiguous, but also a number of human virtues and arts cannot appear. On the other hand he believes that absolute evil cannot be found in the world and there is relativity even among evils themselves.
    Keywords: Rumi, Masnavi, Good, Evil, the relativity of evil}
  • معصومه عامری*، زهره توازیانی
    در این نوشتار، مبانی و راه حل های ملاصدرا در مسئله شر بررسی شده است. وی از جمله فیلسوفانی است که با تلاش وافر، ضمن طرح انواع شبهاتی که صفات کلیدی علم، قدرت و خیرخواهی خداوند را نشانه رفته اند و به تبع آن احسن بودن نظام عالم را نیز زیر سوال برده اند، با مددگرفتن از اصول و مبانی حکمت متعالیه خود، راه حل های منطقی برای آن ها ارائه می کند و همچنان بر اعتقاد خود به خیر محض بودن خدا، قدرت مطلقه، حکمت بالغه، علم بی منتها و احسن بودن نظام صادر از او تاکید دارد. اصلی ترین مبنای ملاصدرا در پاسخ گویی به شبهات در این زمینه اصالت وجود است و راه حل های اساسی او در این خصوص، از الگوی عدمی بودن شر و مجعول بالعرض بودن آن تبعیت می کند، یعنی همان راه حل هایی که فیلسوفان یونان باستان نظیر افلاطون و ارسطو در این باب عرضه کرده اند، اما نوآوری ملاصدرا در این باب بازگشت به استفاده کاربردی از اصل اصالت وجود و مساوق قراردادن آن با خیر است، علاوه بر این که از براهین لمی و انی در حل مسئله مدد گرفته است؛ مهم ترین یافته های وی حل مشکل ثنویت و هموارکردن بستر توحیدی در حوزه عمل و نظر برای هضم مسئله شر و پاسخ گویی مناسب به شبهات مطرح شده آن است. این بحث در مقاله حاضر به تفصیل بیان می شود.
    کلید واژگان: خیر, شر, عدمی بودن شر, مجعول بالعرض بودن شر, اصالت وجود, ملاصدرا}
    Maasumeh Ameri*, Zohreh Tavaziany
    In this article, Mulla Sadra’s account of the problem of evil is considered. He is one of the philosophers who attempt to provide logical solutions for the problems which stem from divine attributes (omniscience, omnipotence and goodness) by appeal to the bases of Transcendent Philosophy and thus defend God’s omniscience, omnipotence, goodness, wisdom and defend this world to be the best possible one. The most basic factor in answering the doubts in this respect is principality of existence and his basic solutions in this respect, as in the case of some Greek philosophers such as Plato and Aristotle, follow the model of understanding evil to be nonexistent and accidentally made. Mulla Sadra’s innovation, however, is his use of the principle of principality of existence and its equivalence to goodness. Moreover, he makes use of a priori and a posteriori arguments to solve the problem. Therefore, by solving the problem of evil, he suggests solutions for the problem of dualism and gives way to monotheism. We provide this discussion in following article.
    Keywords: Goodness, Evil, Nonexistence of Evil, Accidental Making of Evil, Principality of Existence, Mulla Sadra}
  • میرسعید موسوی کریمی*
    جرمی شیفر نشان داد که رویکرد کانت به مسئله وجود، دست کم دو نتیجه مشکل آفرین به بار می آورد. بر مبنای مشکل نخست، که «مشکل تناقض» نام گذاری شده است، نتیجه رویکرد کانت این است که «وجود»، هم محمول واقعی باشد، هم محمول غیرواقعی. بر مبنای مشکل دوم، موسوم به «مشکل بیهوده گویی»، دیدگاه کانت منجر به این نتیجه غیرقابل قبول می شود که موضوع هیچ گزاره ای مصداق دقیقی در خارج ندارد، یا هیچ حملی، حمل واقعی نیست. مقاله با صورت بندی این دو مشکل، شروع می شود. سپس آراء ریچارد کمپل و نیکلاس اوریت، ذیل عنوان «رویکرد منطقی»، توضیح داده می شوند. این دو فیلسوف، به کمک برخی حیله های منطقی، چون لحاظ «وجود» به عنوان محمولی صرفا رابطی یا معرفی معیار تمییز بین محمول های واقعی و غیرواقعی، تلاش کرده اند راه حلی برای مشکلات پیش گفته بیابند. در این مقاله نشان داده می شود که راه حل های این دو فیلسوف، که می شود گفت از بهترین راه حل های منطقی هستند که تاکنون ارائه شده اند، رضایت بخش و مشکل گشا نیستند.
    کلید واژگان: اراده, اصل دلیل کافی, خرد, خیر و شر, رنج و لذت, ملال, ستم}
    Mirsaeid Mousavi Karimi*
    Jerome Shaffer (1962) showed that Kant’s approach to the issue of existence results in at least two one. According to the first problem, which has been called “the problem of contradiction”, Kant’s approach implies that ‘exists’ is both a real and a non-real predicate. According to the second, which has been called “the problem of triviality”, Kant’s view of existence implies that in the act of predicating, either the subjects cannot have exact objects as their extensions and/or no predicate could be a “real” predicate. The paper starts by formulating these two problems. Then Richard Campbell’s (1974) and Nicholas Everitt’s (1995) views, under the title of “logical approach” are explained. These philosophers, using some logical tricks, such as considering ‘exists’ as a mere “relational predicate”, or introducing a demarcation criterion to make a proper distinction between real and non-real predicates, have tried to interpret Kant in such a way, as to find proper solutions to the aforementioned problems. In this paper, however, it is shown that none of these solutions, which are arguably among the best solutions that have ever been proposed, are successful and satisfactory.
    Keywords: Kant, existence, real predicate, problem of contradiction, problem of triviality, existential proposition}
  • احمد علی اکبر مسگری*، محسن اکبری
    خوش بینی و بدبینی نظری پی آمد تعیین نسبت وجودی و اخلاقی خیر و شر جهان بر حسب دیدگاهی خاص و ارائه ادله-ای پسینی یا پیشینی در توجیه آن است. هرچند شوپنهاور بنا به دیدگاه پیشینی اش بر وجود شر و نفی هر گونه تلقی وجودی خیر اصرار ورزیده و از این رو یک بدبین است، اما خوبی و خیر را در سپهر پدیداری به «مناسبت» ابژه ای خاص با تلاش معین اراده، و بدی و شر را به عدم چنین مناسبتی تعریف می کند. رویکرد شوپنهاور به مساله شر گرچه موکول به متافیزیک اراده و بازنمود او است، اما در امتداد تاریخ فلسفه، در بطن سنت مسیحی و در ربطی دوسویه با سرگذشت و اوضاع زمانه او است.
    از مجموع تعاریفی که شوپنهاور از مفاهیمی چون رنج، لذت، سعادت، فضیلت، ستم و حق به دست می دهد اینگونه به ذهن متبادر می شود که او هر یک از این مفاهیم را مصداقا با مفاهیم خیر و شر درهم تنیده می داند و از هر یک به دیگری نقب می زند. وانگهی، وی بر آن است که به رغم خرد ستیزی و پوچی این بدترین جهان ممکن، می توان با تعمق زیبایی شناسانه تسلی یافت، با شفقت پرده پندار را درید و با انکار اراده به نجات رسید.
    کلید واژگان: اراده, اصل دلیل کافی, خرد, خیر و شر, رنج و لذت, ملال, ستم}
    Ahmand. Ali Akbar Mesgari, Mohsen. Akbari
    Theoretical optimism and pessimism are followed from the determination of the ontological and ethical relationship between the good and the evil of the world, based on special point of view and a priori or a posteriori arguments for it. However Schopenhauer's a priori point of view was the emphasis on the existence of the evil and the negation of the good, thereby he was a pessimistic, he defined the good as coordination between an individual object and a definite effort of the will. Thus, he defined the evil as absence of such coordination. Although Schopenhauer's approach to the problem of the evil subject to his metaphysics of the will and the representation, it is along with the history of philosophy, within Christian tradition, and in a mutual relation with his life and time situations. From the total of the definitions of the suffering and enjoyment (Satisfaction), happiness and virtue, wrong and right, which he gave us, comes it to mind that Schopenhauer tied and linked each of them to the evil and the good. In addition, according to his view, in spite of the irrationality and absurdity of this worst possible world, one can find consolation in the aesthetic contemplation, tear the veil of delusion through compassion, and achieve salvation by denial of the will.
    Keywords: will, the principle of sufficient reason, reason, evil, good, suffering, boredom, wrong}
  • عین الله خادمی، کبری عباسی کیا
    ملاصدرا به عنوان یکی از حکمیان متاله در سنت فلسفه اسلامی و پلانتینگا به عنوان فیلسوف خداباور در ساحت تفکر فلسفه غربی، هر کدام با مبانی و تئوری های خاصی به تحقیق و تدقیق ژرف درباره مساله بسیار مهم شرور پرداخته اند. ملاصدرا با استفاده از مبانی اصالت و خیر بودن وجود، عالم، قادر و حکیم بودن خدا و احسن بودن نظام هستی و راه حل های عدمی بودن شر و تبیین شر ادراکی و مجعول بودن شرور و غلبه خیرات بر شرور و طرد نگرش اومانیستی در مساله شر، مشکل شرور را حل می کند. پلانتینگا بر اساس معرفت شناسی اصلاح شده و برخی مبانی الهیاتی و انسان شناسی مسیحی و با استفاده از توصیف جهان ممکن مورد نظر و نسبت میان اختیار انسان و قدرت مطلق خداوند، اثبات می کند که مساله منطقی شر با وجود خدا تناقض ندارد. و هم چنین پلانتینگا بر این نکته توافق دارد که قدرت خداوند شامل فرض جی ال -مکی نمی شود، این دو متفکر در اصل اعتقاد به خدا، عالم، قادر و خیر بودن خدا و مرید آفریدن انسان مشابهت، اما در نوع مواجهه و تفسیر ذاتی و ناظر بودن پاسخ به شرور اخلاقی یا طبیعی و دفاع از عدل الهی و احسن بودن نظام هستی و غلبه نگاه منطقی با یکدیگر تفاوت دارند.
    کلید واژگان: خیر و شر, نظام احسن, ملاصدرا, پلانتینگا}
    Einollah Khademi, Kobra Abbasi Kia
    Molla Sadra and Plantinga, the former from Islamic philosophy tradition and the latter from the western tradition, each has studied the important problem of evils on his own principles and views. Relying on principality and goodness of existence, God`s attributes of omnipotence, omniscience and wisdom and the world order`s state of being the best, evil`s state of being non-existential, explaining cognitive evil, non-truthfulness of evils, superiority of goodness over evil and rejecting humanistic tendency in the field, Sadra has solved the problem. However, centering on reformed epistemology, some Christian theological and humanistic principles, describing the possible world and the relationship between human will and Divine Omnipotence, Plantinga has proved that reasonable problem of evil never contradicts the existence of God. Moreover, Plantinga has agreed that Divine omnipotence does not include J. L. Mackie; the two scholars think the same with belief in God, His being omnipotent, omniscient and goodness, though they differs in such fields as facing the problem, essential commenting and designation of the answer in the fields of ethics, nature and in defending Divine Justice, bestness of the world of existence and superiority of logical view.
    Keywords: good, evil, the best created world, Molla Sadra, Plantinga}
  • خلیل سلطان القرایی، سید حسین آتشی، زهرا علمی
    ابن سینا و آگوستین هر دو فیلسوف الهی بودند و از سر ارادت و محبت به خداوند، مساله شر را مورد تبیین قرار داده اند. آگوستین در ابتدا نگاهی مادی به الوهیت داشته و پرسش های بسیاری که در باب خداوند، خلقت و... برایش مطرح شده بود وی را به سوی مانویت و فلسفه ثنویت سوق داده، پس از آشنایی با نوافلاطونیان و مسیحیت دیدگاهش نسبت به خداوند و جهان هستی تغییر نمود و سعی کرد مساله شر را به گونه ای حل کند که به سوی ثنویت نرود.
    در اسلام نیز در میان صفات پروردگار دو صفت عدالت و حکمت است که از نظر شبهات و ایرادهای وارد بر آنها، متقارب و نزدیک به یکدیگرند. اشکال مشترک در مورد «عدل» و «حکمت» پروردگار، وجود بدبختی ها و تیره روزی ها و به عبارت دیگر «مساله شرور» است که چگونه از خیر محض، شرور صادر می شود. ابن سینا یکی از فیلسوفانی است که در جهت رفع این شبهه کوشیده است و تلاش کرده است موضوع شر و نقصان را به گونه ای تفسیر کند که با عدالت و حکمت آفریدگار منافاتی نداشته باشد.
    در این مقاله تلاش بر این است تا پس از بیان برخی از دیدگاه های آگوستین پیرامون مساله شر، این مسئله از دید ابن سینا، نیز بررسی شود و در آخر این مسئله از دید هر دو فیلسوف مورد ارزیابی قرار گیرد.
    کلید واژگان: خیر, شر, آگوستین, ابن سینا}
    Dr. Khali Sultangorae, Seyyed Hossein Atashi, Zahra Elmi
    Both Avicenna and Augustine were the greatest philosophers and theologians, and because of being theologians, they considered the problem of evil from the windowof their devotion to God. Augustine, in his early years, although to answer to his important questions about God, creation, evil, and…, was influenced by Manichaeism, but he, after his familiarity with the Neo-Platonism and Christianity, approached the questions from the new viewpoint. Believing to two Divine attributes (wisdom and justice), within Muslims too, made some theoretical problems, such as; how while God is just and wise creates evil? If God created all things, and evil is a thing, then God created evil. Avicenna, like Augustine among the Muslim philosopher, tried to answer these questions. Here, after investigating their point of view on the problem of evil, I will attempt to assess their approaches.
    Keywords: Good, Evil, Avicenna, Augustine, God}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال