به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « شیخ اشراق » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «شیخ اشراق» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مصطفی اسفندیاری، محمدمهدی سلامی، رسول پاداش پور *

    صفت اراده ازجمله صفات و کمالات خداوند است که درک صحیح از آن مانند سایر صفات، سبب کمال عالم میگردد. اگرچه عموم متفکران مسلمان، این صفت را برای خداوند قائل هستند، اما کیفیت و نحوه اتصاف خداوند به این صفت، همواره محل تضارب آراء بوده است. اکثر متکلمان معتزله صفات ثبوتی خداوند، ازجمله اراده، را از ذات سلب نموده و آن را امری زائد بر ذات دانسته و میگویند ذات الهی نائب مناب صفات است. در میان حکمای پیش از شیخ اشراق، برخی اراده را علم به نظام احسن میدانند و برخی برای تبیین معنایش، آن را به صفت علم ارجاع داده‏اند؛ درنتیجه، این دو صفت بلحاظ مفهوم و مصداق، متحدند. در مورد شیخ اشراق، بعضی او را منکر اراده دانسته اند، درحالیکه با بررسی مبانی نظام واره فکری و فلسفی وی، روشن میشود که نه تنها چنین نسبتی قابل پذیرش نیست، بلکه خلاف آن اثبات میگردد. ازجمله این مبانی میتوان به فیاضیت نورالانوار، عینیت صفات الهی با ذات، کل الکمال بودن نورالانوار اشاره نمود که طبق آنها، همه کمالات موجود در مراتب مادون، بنحو اتم و اشرف، در مرتبه اعلی وجود دارد. صفت اراده نیز ازجمله کمالات وجودی است که اثبات آن، سبب شرافت و علو میگردد و نفی آن، نفی کمال است. بنابرین، با توجه به روح کلی حاکم بر فلسفه سهروردی، ضرورتا میبایست انتساب صفت اراده به باری تعالی را پذیرفته باشد. درباره شمول صفت اراده نیز معتزله، انسان را مشمول اراده واجب نمیدانند، حال آنکه شیخ اشراق، ازآنرو که نورالانوار را حقیقتی محیط معرفی میکند، صفات او را نیز شامل همه موجودات، ازجمله انسان، میداند.

    کلید واژگان: اراده خداوند, شیخ اشراق, نورالانوار, معتزله, زیادت صفات بر ذات}
    Mostafa Esfandiari, Mohammad Mahdi Salami, Rasool Padashpour*

    One of the attributes and perfections of God is Will, a correct perception of which, similar to other attributes, can lead to the perfection of the knower. Although all Muslim phosphors attribute this Will to God, the quality of this attribution has always created some clash of ideas. Most Mu‘tazilite mutikallimūn negate God’s affirmative attributes, including will, to essence and consider them to be additional to it. They maintain that the Divine Essence is the vicegerent for attributes. Among pre-Suhrawardī philosophers, some interpret the free will as the knowledge of the higher order, and some others have referred it to the attribute of knowledge to clarify its meaning. As a result, these two attributes are in unity with each other in terms of concept and referents. Regarding Suhrawardī, some believe that he denies the free will, while a study of the fundamental principles of his philosophical system reveals that the opposite holds true. From among such principles, reference can be made to the gracefulness of the light of all lights (nūr al-anwār), identity of Divine Attributes with Essence, and the light of all lights as the sum of all perfections. According to these principles, all the perfections at lower levels exist in the highest level in a more complete and nobler form. The attribute of will is also an existential perfection, the demonstration of which leads to honor and eminence, and the denial of which leads to the negation of perfection. Hence, given the general content of Shurawardī’s philosophy, he must have necessarily agreed with attributing will to Almighty God. Regarding the inclusiveness of will, the Mu‘tazilites do not view Man as possessing the necessary will, while Suhrawardī considers the attributes of the light of all lights to belong to all existents, including Man in the light of introducing the light of all lights as an all-inclusive truth.

    Keywords: God’S Will, Suhrawardī, Light Of All Lights, Mu‘Tazilites, Addition Of Attributes To Essence}
  • رسول نادری *

    فلسفه اسلامی دانشی است که هویت اصلیش، استفاده از برهان و روش است، اما مراجعه به متون فلسفی در سنت اسلامی از کاربرد و اصالت دهی به روش شهودی نیز حکایت دارد. مراد از روش شهودی، انتفاع از شهود و مکاشفه و کشف عرفانی برای رسیدن به شناخت یقینی است. روش شهودی در هر سه مکتب اصلی فلسفه اسلامی مورد توجه بوده، اما بهره وری از این روش، در حکمت متعالیه سامان یافته است. ملاصدرا در عین پایبندی بر روش عقلی، از روش شهودی نیز بهره های بسیار برده است. این کاربردها را میتوان در دو مقام: گردآوری و داوری، دسته بندی نمود. فلاسفه مسلمان در مقام گردآوری، از روش شهودی برای تبیین مسایل فلسفی جدید و نیز ارایه تصویری صحیح از برخی مسایل فلسفی استفاده کرده، و در مقام داوری، برای کشف حد وسط، کشف مغالطه و بازسازی برهان و اصلاح نتیجه و بعنوان مویدی بر استدلالهای عقلی، از شهود بهره گرفته اند.

    کلید واژگان: روش عقلی, روش شهودی, ملاصدرا, ابن سینا, شیخ اشراق, مقام گردآوری, مقام داوری}
    Rasoul Naderi *

    Islamic philosophy is mainly identified by its use of demonstration and method. However, a study of philosophical texts in Islamic tradition indicates that the intuitive method holds an important place in this field. This method employs gnostic intuition and unveiling in order to attain certain knowledge. The intuitive method was used in all the three major schools of Islamic philosophy; nevertheless, it was employed systematically and in an organized fashion for the first time in the Transcendent Philosophy. While emphasizing the use of rational method, Mullā Ṣadrā has also benefitted from the intuitive method to a large extent. The functions of this method are employed in two contexts: discovery and justification. In the context of discovery, Muslim philosophers have utilized the intuitive method to explain new philosophical problems and present a correct picture of some philosophical issues. In the context of justification, they have used it to discover middle terms, unveil fallacies, reconstruct demonstration, amend conclusions, and demonstrate rational arguments.

    Keywords: rational method, intuitive method, Mullā Ṣadrā, Ibn Sīnā, Suhrawardī, context of discovery, context of justification}
  • سید ضیاءالدین علیانسب، ابراهیم پورعلی*

    قاعده «بسیطه الحقیقه کل الاشیاء و لیس بشیء منها» از مهم ترین مباحث موجود در مبحث الهیات بالمعنی الاخص است که صدرالمتالهین مدعی شده است کسی به غیر از فلوطین و او بر آن اطلاع پیدا نکرده است. اما آیا دیگر فلاسفه در تطور و تکامل مفاد قاعده موثر بوده اند؟ تکامل این قاعده، چه مشکلات فلسفی را حل کرده و چه دستاوردهایی در حکمت صدرایی به بار نشانده است؟ با توجه به اینکه این قاعده در دو ساحت وحدت در کثرت و ساحت کثرت در وحدت قابل معناکردن می باشد، این نوشته بر آن است با اثبات اینکه ملاصدرا در فهم اصل این قاعده، در هر دو ساحت، وام دار آیات و روایات و شهودات عرفاست، سعی کرده است تطور این قاعده را در میان فلاسفه قبل از ملاصدرا به روش توصیفی-تحلیلی در معرض نقد و کاوش قرار دهد. از این رو فلوطین سعی کرد مفاد این قاعده را در هر دو ساحت بیان کند. اما فارابی، شیخ اشراق و میرداماد، تنها در ساحت کثرت در وحدت، با چشم پوشی از مبانی شان در تطور این قاعده نقش داشته اند. نیز ملاصدرا و پیروانش در سیر تکامل حکمت متعالیه در موارد عدیده ای، مثل رابطه ذات باری تعالی با علمش یا رابطه نفس با قوایش، از این قاعده در هر دو ساحت استفاده کرده اند.

    کلید واژگان: بسیط الحقیقه, ملاصدرا, فلوطین, فارابی, شیخ اشراق, میرداماد, وحدت در کثرت, کثرت در وحدت}
    Sayyed Ziaoddin Olyanasab, Ibrahim Poorali *

    The "the simplicity of the reality (al-ḥaqīqa) of all things and the licks of something from them" rule is one of the most important topics Theology in particular that Mulla Sadra claims that no one other than Plotinus and he found out about it. And also the development of this rule, what philosophical problems has it solved and what achievements has it brought about in Sadra’s philosophy? Considering that this rule can be understood in the realm of unity in plurality and the realm of plurality in unity, this article is based on it by proving that Mulla Sadra, in understanding the principle of this rule, is indebted to the verses, hadiths, and intuitions of mystics in both realm, has tried to expose the development of this rule among the philosophers before Mulla Sadra to criticism and analysis in a descriptive and analytical method. Therefore; Plotinus tried to express the content of this rule in both realms. But Farabi, Suhrawardi and Mirdamad played a role in the development of this rule only in the realm of plurality in unity, ignoring their foundations. Also, Mulla Sadra and his followers have used this rule in both realms in the course of the development of the Transcendent theosophy in many cases, such as the relationship between the God and its knowledge, or the relationship between the soul and its powers.

    Keywords: Simplicity of the Reality, Mulla sadra, Plotinus, FARABI, Suhrawardi, Mirdamad, Unity in Plurality, Plurality in Unity}
  • سمیه احمدی، عزیزالله افشار کرمانی*

    علم حضوری نفس در آثار سهروردی، در نظر اول، دچار تناقضی بین مبانی مشایی و اشراقی است که برخی با توجه به سیر استکمال فکری شیخ اشراق تناقض را به آن ارجاع داده اند، ولی تعمد در بیان این مبانی دوگانه هم دور از ذهن نیست. پس باید بررسی شود که؛ چرا و به چه هدفی سهروردی به عنوان حکیم اشراقی از مبانی مشاییان در آثار خود بهره برده است؟ این مقاله به روش تحلیلی مبانی شیخ اشراق در علم حضوری نفس در آثار فلسفی، منطقی و آثار داستانی ایشان را بررسی می کند و با بیان برخی کاستی های مبانی در برخی ادراکات، به این فرضیه می پردازد که در آثار سهروردی گرچه تناقض مشاهده می شود و سیر استکمال فکری ایشان هم در این امر دخیل بوده است ولی به دلیل هدفی خاص، تعمدی بودن این مساله هم قابل اثبات است.

    کلید واژگان: مبانی علم حضوری, شیخ اشراق, علم النفس, ادراک, اضافه ی اشراقی}
    Somayyeh Ahmadi, Azizolah Afsharkermani *

    In the first view, the bases of psychology in Sohrawardi's works are subordinate to those of the followers, and this depicts a contradiction. On the other hand, according to the progress of Sheikh Ishraq's intellectual maturity, the difference can be referred to, but the intention in this matter is not far from the mind. So it should be checked that; Why did Sohrawardi, as an enlightened sage, also use the principles of Peripatetic in his works? This article analyzes the foundations of Shaykh Ishraq in the present knowledge of the soul in his philosophical, logical, and mystical works in his Persian treatises. By stating some shortcomings of the foundations in some perceptions, it deals with the hypothesis that in the results of Sohrawardi, although a contradiction can be seen. His intellectual maturity was also involved in this matter, but due to a specific purpose, it can be proven that this issue is intentional.

    Keywords: The Bases of Presentational Knowledge, Shaykh Ishraq, psychology, Perception, Categorical Relation}
  • سمیه ضیاء علی نسب پور، محمد ملکی*، میثم زنجیرزن حسینی

    یکی از مهم ترین مسایل معرفتی، شناخت حق تعالی است که در مکتب عرفان نظری، وجود حق تعالی، وجود بسیطی معرفی شده است که جای برای غیر نگذاشته است و ماسوای او، اطوار و شیون وی محسوب می شوند که اصطلاحا بدین نظریه، نظریه وحدت شخصی وجود می گویند.جمهور قایلند نخستین کسی که نظریه وحدت شخصی وجود را در یک نظام واره علمی مطرح نموده است، ابن عربی است. ولیکن در این مقاله ثابت می شود که شیخ اشراق نخستین شخصی است که مبانی این نظریه را در حکمت خویش، تبیین نموده است.

    کلید واژگان: حکمت اشراق, وحدت شخصی وجود, عرفان و اشراق, سهروردی, شیخ اشراق}
    Somayeh Ziya Ali Nasab Poor, Mohamed Maleki *, Meysam Zanjirzan Hosseyni
  • رحمان احترامی*

    هویت تفکر یونانی همواره مورد توجه متفکران عالم اسلام بوده است و آنان عملکرد واحدی نسبت به آن نداشتند. اشراقیان مسلمان ندای دوگانگی تفکر ایمانی با یونانی را سر دادند و نسبت به نفوذ فلسفه عقلانی در دنیای اسلام هشدار دادند ولی برخی دیگر با بحث های نظری سعی کردند غیرحقیقی و ابتر بودن نگاه عقل مستقل بشر را اثبات کنند. سهروردی بعنوان موسس حکمت اشراق با تفکیک تفکر یونانی ارسطویی مبتنی بر قیاس برهانی از حکمای ماقبل ارسطو، مدعی است که حکمای یونان باستان شاخه ای از خمیره ازلی حکمت اشراقی است که به افلاطون الهی ختم شده است. از دیدگاه وی خمیره ازلی حکمت راستین که شامل مشاهده قلبی انوار قاهره عالم غیب از راه تهذیب نفس است، در آثار بزرگان یونان باستان (بخصوص افلاطون) به زبان رمز ارایه شده است. به نظر سهروردی حکمت بحثی ارسطو تاریک است و نمی تواند علم راستین را در اختیار بشر قرار دهد. البته وی علیرغم انکار حقیقی بودن راه برهانی ارسطو، آن را برای تعلیم حکمت اشراقی به مبتدیان مفید می داند و سعی می کند روش و برخی اصول آ ن را نقد کند.نوشتار حاضر با روش تحلیلی سعی دارد جایگاه عقل خوداتکای ارسطویی را در دیدگاه شیخ اشراق جست و جو کند و از این طریق به شناسایی هویت حکمت اشراق کمک نماید.

    کلید واژگان: شیخ اشراق, قیاس برهانی, ارسطو, حکمت بحثی, فلسفه}
    Rahman Ehterami Khaki *

    The identity of Greek thought has always been considered by the thinkers of the Islamic world and they did not have a single function towards it. The Muslim Enlightenment called for a dichotomy between faith and Greek thought and warned against the influence of rational philosophy in the Islamic world, but others tried to prove by theory that the view of independent human reason was untrue. Suhrawardi, as the founder of the Wisdom of Enlightenment, distinguishes Aristotelian Greek thought based on argumentative analogy from pre-Aristotle philosophers, claiming that ancient Greek philosophers were a branch of the eternal dough of Enlightenment wisdom that ended in the divine Plato. In his view, the eternal dough of true wisdom, which includes the heart-watching of the light of Cairo of the unseen world through the purification of the soul, is presented in the works of the greats of ancient Greece (especially Plato) in code language. According to Suhrawardi, the wisdom of Aristotle's argument is dark and it cannot provide true knowledge to human beings. Of course, despite denying the truth of Aristotle's argument, he considers it useful for teaching Enlightenment wisdom to beginners and tries to critique its method and some principles. ‌ Wojo and in this way help to identify the wisdom of enlightenment.

    Keywords: Sheikh Ishraq, analogical analogy, Aristotle, argumentative wisdom.Philosophy}
  • علی امینی*، محی الدین قنبری
    پژوهش حاضر با موضوع موانع معرفت حقیقی از دیدگاه شیخ اشراق (587549ق) و عزالدین محمود کاشانی (د 735ق) به بررسی و تلفیق آرا و اندیشه های این دو متفکر مسلمان پرداخته است و شباهت ها و تفاوت های آرای آنان را با روش توصیفی تحلیلی دنبال کرده است. ادراکات حسی و علوم عقلی و استدلالی از جمله موانع معرفت نزد شیخ اشراق، و عقل معاش از جمله موانع معرفت نزد عزالدین محمود کاشانی است. سهروردی علم را تا زمانی که بر صور محسوسات و تعینات دلالت دارد در سجین طبیعت و معقولات محصور می داند که دیده عقل و چشم دل از رویت آن حقیقت قاصر است. کاشانی نیز با تکیه بر نور ایمان و یقین، موانعی چون علم و استدلال، عقل معاش، گناه و هواجس نفسانی و وساوس شیطانی و خودستایی را آفتی می داند که انسان را از کسب معرفت باز می دارد. انسان با توجه به استعداد و ظرفیت وجودی اش شایستگی کمال و افاضه معرفت را دارد و رسیدن به معرفت حقیقی مستلزم گسیختگی از عالم محسوسات، کدورات و شواغل جسمانی و رهایی از عالم ظاهر است.
    کلید واژگان: علم, معرفت شناسی, شیخ اشراق, عزالدین محمودکاشانی, فلسفه اسلامی, تصوف}
    Ali Amini *, Mohyeddin Qanbari
    The present study, focusing on the obstacles of true knowledge from the viewpoints of Sheikh Ishraq (549-587 AH) and ʿIzzuddin Kashani (d. 735 AH), investigates and integrates the views and opinions of these two Muslim thinkers and pursues the similarities and differences of their opinions through a descriptive-analytical method. Sensory perceptions as well as the rational and argumentative sciences are among the obstacles of knowledge for Sheikh Ishraq, and the subsistence intellect (ʿaql maʿāsh) is among the obstacles of knowledge for ʿIzzuddin Mahmoud Kashani. Sohrawardi maintains that knowledge is enclosed in the jail of the nature and intelligibles as long as it denotes the forms of sensible things and individuations, which cannot be seen by the eyes of the body and the intellect. Kashani also, by relying on the light of faith and certainty, regards obstacles such as knowledge and argumentation, subsistence intellect, sin and sensual passions, evil deceptions, and boasting as the blights that prevent the man from acquiring knowledge. Considering his potentials and his existential capacities, the man has the decency to achieve perfection and receive emanated knowledge, and achieving the true knowledge necessitates disruption from the world of sensible things, impurities and physical involvements as well as the world of apparent things.
    Keywords: Knowledge, Epistemology, Sheikh Ishraq, ʿIzzuddin, Mahmoud Kashani, Islamic Philosophy, Sufism}
  • سید سعید شرف الدین طباطبایی، سید حجت طباطبایی*

    در مقایسه روشی بین کار این دو حکیم ممکن است گفته شود که از اهم مباحث معرفت شناختی اشراقی، تاکید بیشتر بر بحث از علم حضوری و روش اشراقی اوست. وی علم حضوری را علمی خطاناپذیر و حقیقی می شمارد، اما علم حصولی را تصور ذهنی محض می داند که بهره ای از حقایق اشیا ندارد؛ بلکه آن چه دارد فقط، صورت و مثالی از شی در ذهن به همراه واقع نمایی از خارج است، البته در بحث صدق و کذب، موافق «تیوری مطابقت» و در بحث ارزش معرفت، «مبناگرا» است. بر خلاف شیخ اشراق، علامه با روش عقلی محض معتقد است که اولا؛ منشا همه علوم و ادراکات حتی بدیهیات، حس و صور حسی است و انتزاع بدیهیات از تصورات حسی بلا مانع است؛ هم چنین وی تشکیل معقولات بدیهی را به فعالیت دیگر ذهن که انتزاع و اعتبار معقولات ثانیه فلسفی است، نسبت می دهد، ثانیا؛ علم حصولی یک اعتبار عقلی به دست آمده از یک معلوم حضوری است که عقل به ناچار به آن تن داده است و آن معلوم حضوری یک موجود مثالی و عقلی است که با وجود خارجی خود نزد مدرک حاضر می‎آید و این پایه ی است برای ورود علامه به بحث علم حضوری. علامه نیز همانند سهروردی معتقد به «تیوری مطابقت» و «مبناگروی» است. روش بحث این نوشتار به روش عقلی و به شکل تحلیلی- توصیفی و در قالب تحقیق کتابخانه ای ارایه شده است

    کلید واژگان: حصولی و حضوری, شیخ اشراق, علامه طباطبایی, معقولات, نفس اشراقی}
    Seyed Sayed Sharafoden Tabatabaei, Sayyed Hojjat Tabatabaei *

    The method of the works of these sages when compared, it may be said that one of the most important epistemological topics of the illuminative philosophy is the emphasis on the discussion of knowledge in presence and intuition. He considers the knowledge in presence to be infallible and true knowledge, but he considers the acquired knowledge to be a pure mental imagination which has no benefit from the  reality; Rather, what it has is only a form and an image of an object in the mind with external reality; of course, in the discussion of truth and falsehood, it agrees with the "theory of conformity" and in the discussion of the value of knowledge, it is "fundamentalist". Unlike Sheikh Ishraq, Allameh believes in a purely rational way that first; The origin of all knowledge and perceptions, even axioms, is  senses and sensual perceptions, and the abstraction of axioms from sensory concepts is unimpeded; He also attributes the formation of self-evident intelligences to another activity of the mind, which is the abstraction and derivation of philosophical second intelligences; Acquired knowledge is a rational derivation obtained from a known  in presence to which the intellect has inevitably admitted, and it is the known in presence of an imaginal and rational being which comes to the present of knower with its external existence, and this is the basis for Allameh to enter Discussion of knowledge in presence. Allameh, like Suhrawardi, believes in the "theory of conformity" and "foundationalism".

    Keywords: acquisition, presence, Sheikh Ishragh, Tabatabai, intelligences, illuminative soul}
  • حسین احمدی*

    مهم ترین بحث فلسفه اخلاق، هستی شناسی اخلاق و مهم ترین بحث هستی شناسی اخلاق، واقع گرایی و غیرواقع گرایی اخلاقی است. واقع گرایی اخلاقی به نظریه‏ای اطلاق می‏شود که برای مفاهیم و گزاره های اخلاقی صرف نظر از دستور و توصیه، احساس و سلیقه و توافق و قرارداد، به واقعیت خارجی قایل باشد یا آن‏ مفاهیم و گزاره ها را بر واقعیت خارجی مبتنی کند؛ اما غیرواقع گرایی، برای معانی اخلاقی، واقعیتی غیر از دستور و توصیه یا احساس و سلیقه یا توافق و قرارداد قایل نیست. این پژوهش با روش عقلی به تحلیل دیدگاه های فلسفه اخلاقی شیخ اشراق پرداخته است. اعتباری دانستن وجود در دیدگاه وی، موهم غیرواقع گرابودن او در فلسفه اخلاق شده است؛ اما افزون بر مردودبودن دلیلی که وی برای اعتباری دانستن مفاهیم فلسفی ارایه می کند، می توان تفسیری از وی ارایه داد که مفاهیم اخلاقی را واقعی می داند. دراین صورت، دیدگاه او در زمره واقع گرایی اخلاقی قرار می گیرد؛ به این بیان که منظور از مفاهیم اخلاقی، مفاهیمی از سنخ نور است که واقعی محسوب می شوند. این پژوهش ازطریق واقع نمایی مفاهیم اخلاقی، زیبایی شناسی، غایت گرایی، معرفی راه شناخت و تبیین نحوه ایجاد فضایل اخلاقی، رویکرد واقع گرایانه شیخ اشراق را تبیین کرده است.

    کلید واژگان: هستی شناسی, هستی شناسی اخلاق, واقع گرایی اخلاقی, غیرواقع گرایی اخلاقی, شیخ اشراق}
    Hosein Ahmadi *

    The most important discussion of the philosophy of ethics is the ontology of ethics, and the most important discussion of the ontology of ethics is moral realism and anti-realism. The title Moral Realism is applied to a theory that considers an external reality for the moral concepts and propositions regardless of any imperative, recommendation, feeling, taste, agreement, or bases those concepts and propositions on an external reality; however, anti-realism does not consider any reality for the morality other than an imperative, recommendation, feeling, taste or agreement. This research has analyzed Sheikh Ishraq's writings on ethics in a rational way. Validity of existence in his view has become an illusion of his non-realism in moral philosophy, but in addition to the rejection of the reason he provides for validating philosophical concepts, it is possible to present an interpretation of his view that considers moral concepts to be real; In this case, his point of view is included in the category of moral realism, stating that the meaning of moral concepts are concepts of the Sankh Noor that are considered real. This research has explained the realistic approach of Sheikh Eshraq through the realistic concepts of ethics, aesthetics, and eschatology, introducing the way of knowing and explaining how to create moral virtues.

    Keywords: Ontology, Moral Ontology, moral realism, Moral Unrealism, Sheikh Ishraq}
  • لیلا فیروزی، اسدالله آژیر*، فاطمه بختیاری

    تاکنون نظریه های متفاوت و بعضا متناقضی در تبیین تجربه های نزدیک به مرگ ارایه شده است، اما هریک از این نظریه ها در توجیه برخی از مولفه های تجارب مزبور ناکام بوده اند. نوشتار پیش رو بر آن است که نظریه عالم مثال سهروردی می تواند تبیین معقول تری از این تجارب ارایه کند. در نظریه عالم مثال، جهانی تصویرسازی می شود که ویژگی های آن با ویژگی های ناظر بر تجربه های نزدیک به مرگ، همخوانی بسیار زیادی دارد، ازاین رو می توان بر مبنای این نظریه و البته گاهی با تلفیق برخی نظریات دیگر شیخ اشراق، همچون نظره علم اشراقی، انوار قاهره و عالم ذکر تبیین مقبولی از تجارب نزدیک به مرگ ارایه داد.

    کلید واژگان: اشباح مجرده, تجربه نزدیک به مرگ, حیات پس از مرگ, شیخ اشراق, فراروان شناسی}
    Leila Firoozi, Asadollah Azhir *, Fatemeh Bakhtiari

    So far, there have been different and sometimes paradoxical theories about near-death experiences. Nonetheless, each of these theories has been unsuccessful in justifying some components of these experiences. This article suggests that Suhrawardi’s Imaginal World theory can provide a more reasonable explanation of these experiences. In the Imaginal World theory, a world is depicted whose qualities have many similarities to the qualities of near-death experiences. Thus, based on this theory and sometimes through getting help from other theories of Sheikh al-Ishraq – such as Illuminative Knowledge, Dominant Lights, and World of Memorial– we can give in an acceptable explanation of the near-death experiences.

    Keywords: near death experiences, Afterlife, Sheikh al-Ishraq, abstract forms, metapsychology}
  • حمیدرضا خادمی*

    مسیله زمان و چگونگی وجود تقدم و تاخر در میان اجزاء آن، ازجمله مسایل مهم در فلسفه اسلامی است. در اندیشه ابن‌سینا تقدم و تاخر موجود در میان اجزاء زمان، از سنخ تقدم و تاخر زمانی است اما سهروردی معتقد است این تقدم را باید به تقدم و تاخر بالطبع ارجاع داد. میرداماد رویکردی انتقادی در مورد دیدگاه شیخ‌اشراق اتخاذ نموده است. او دو انتقاد درباره نظر سهروردی مطرح کرده و در نهایت کوشیده است در میان اجزاء زمان، علاوه بر وجود تقدم و تاخر زمانی، تقدم و تاخر بالطبع را نیز از حیثی دیگر تصویر کند. وحدت ماهوی میان اجزاء زمان و اعتبار انفکاک خارجی در تقدم و تاخر زمانی، دو انتقاد میرداماد هستند. او اعتبار عدم اجتماع اجزاء زمان با یکدیگر را مصحح صدق تقدم و تاخر زمانی و اعتبار احتیاج و توقف برخی از اجزاء زمان نسبت به برخی دیگر را مجوز صدق تقدم و تاخر طبعی دانسته است. هدف از این نوشتار آنست که ابتدا دیدگاه شیخ‌اشراق در اینباره تبیین گردد، آنگاه پس از تحلیل و بررسی دقیق انتقادات میرداماد، با روش تحلیلی‌‌تطبیقی، بخشی از رویکرد او بررسی و نقد شود.

    کلید واژگان: تقدم طبعی, تقدم زمانی, علت ناقصه, شیخ اشراق, میرداماد}
    Hamidreza Khademi *

    The issue of time and how there is precedence and lag among its components is one of the important issues in Islamic philosophy. In Ibn Sina's view, the precedence and latency among the components of time is of the type of precedence and latency of time, but Suhrawardi believes that this precedence should be referred to precedence and delay. Mirdamad has taken a critical approach to the view of Sheikh Ishraq. He has expressed two criticisms of Suhrawardi's view and finally has tried to portray the precedence and latency of course from another direction among them, in addition to the existence of precedence and latency. The essential unity between them and the validity of external separation in the precedence and latency of time are two criticisms of Mirdamad. He considered the validity of the non-association of them with each other as correcting the truth of precedence and time lag and the validity of the need and stopping of some components of time over others as the permission of the truth of precedence and natural delay. The purpose of this article is to first explain Sheikh Ishraq's point of view, then to explain Mirdamad's criticisms carefully, and finally to criticize and study a part of Mirdamad's approach by comparative analytical method.

    Keywords: natural precedence, temporal precedence, incomplete cause, Sheikh Ishraq, Mirdamad}
  • زینت بوستانی*، اصغر سلیمی نوه، علیرضا پارسا

    مطابق نظر سهروردی، واقعیت های گوناگون، چیزی غیر از نور نیستند که از لحاظ شدت و ضعف با یکدیگر تفاوت دارند. هستی شناسی سهروردی مبتنی بر نظام نور و مراتب آن است. وی معتقد است عوالم، مراتب گوناگون دارد که بالاترین آنها نورالانوار است. نورالانوار بالاترین مرتبه هستی می باشد و اوست که سرچشمه نورانیت بوده و همه هستی از او سرچشمه می گیرد. او بهترین برهان برای اثبات نورالانوار را برهان صدیقین می داند. در بحث صفات، معتقد است نورالانوار، نه دارای صفات ظلمانی و نه دارای صفات نورانی است. درعین حال وی برای نورالانوار اضافات فراوانی قایل است؛ مانند اضافه رزاقیت، اضافه مبدایت، اضافه عالمیت و... و درنهایت می گوید همه این اضافات به یک اضافه برمی گردد و آن اضافه مبدایت است. افزون براین شیخ اشراق صفات سلبی بسیاری را باور دارد؛ ازجمله اینکه نورالانوار جسم نیست، غاسق نیست، ممکن نیست، ذوجهت نیست و... که درنهایت همه این صفات سلبی را به یک صفت سلبی یعنی امکان برمی گرداند. تمامی این صفات اضافی و سلبی، جزء صفات اعتباری است و هیچ یک امور عینی مستقل زاید بر ذات نیستند و هیچ نحوه ترکیبی را در ذات الهی لازم نمی آورند.

    کلید واژگان: واجب الوجود, شیخ اشراق, نظام نوری, تشکیک, اصالت ماهیت}
    Zinat Bostani*

    Different entities, according to Suhrawardi, are no more than the light graded in terms of their weakness or intensity. Suhrawardfi’s ontology rest on the system of light and its levels. The worlds, he argues, have different levels the highest of which is that of the Light of lights; it is the source of brightness which all what there is comes from. He holds that the best argument for the Light of lights is that of the righteous (i.e. ontological argument). In his discussion of the attributes, Suhrawardi says that the Light of lights neither has the dark attributes nor the bright ones. Nonetheless, he considers many attributions for the Light of lights such as, those of all-Provider, the Origin, the Knower, and … ; he eventually says that all those attributions go back to that of the Origin. Furthermore, Suhrawardi embraces many negative attributes such as that the Light of lights is not body, pitch-dark, contingent, oriented and so on; all those negative attributes stem from one namely, contingency. All those negative and relative attributes are mentally-constructed none of which is independent concrete attached to the Essence lest they bring about composition in the Holy Essence.

    Keywords: necessary being, Sheikh Ishraq, the system of light, gradation, theprimacy of quiddity}
  • حسین احمدی*

    فلسفه اخلاق به مبادی تصوری و تصدیقی علم اخلاق می پردازد که چهار مبحث ذیل را در بر می گیرد: معناشناسی اخلاق، معرفت شناسی اخلاق، هستی شناسی اخلاق و مباحث منطقی اخلاق. معناشناسی اخلاق به بررسی و تحلیل معنایی مفاهیم و گزاره های اخلاقی می پردازد. با توجه به اینکه معنای جمله نیز به مفاهیم اجزاء جمله، یعنی موضوع و محمول آن بستگی دارد، عمده مباحث مطرح در معناشناسی اخلاق، بررسی مفاهیم موضوع و محمول جمله های اخلاقی است. این تحقیق قصد دارد با روش تحلیلی به وسیله عقل، معناشناسی مفاهیم یادشده را از منظر شیخ اشراق بررسی نماید. وی روش تعریف مفهومی را در معناشناسی اخلاق ابداع کرده و به برخی مفاهیم اخلاقی یادشده پرداخته است، اما او چگونگی دستیابی به معنای تشکیل دهنده مفاهیم مرکب را تبیین نکرده و راه حلی برای معناشناسی مفاهیم بسیط اخلاقی برای کسانی که قابلیت درک شهودی مفاهیم بسیط را ندارند، ارایه نکرده است. راه حل جایگزین این دیدگاه، توجه به ویژگی مفاهیم فلسفی است که مفاهیم اخلاقی از این مفاهیم دانسته شده اند. مهم ترین ویژگی مفاهیم فلسفی، مقایسه ای و با تلاش ذهنی به دست آمدن آن هاست. برای معناشناسی مفاهیم اخلاقی، مقایسه میان فعل یا صفت اختیاری با هدف اخلاقی حایز اهمیت است که معنای مفاهیم یادشده از این مقایسه انتزاع می شود.

    کلید واژگان: شیخ اشراق, معناشناسی, معناشناسی اخلاق, کمال, سعادت}
    Hussein Ahmadi *

    Ethics studies the principles of conceptualization and assent of the science of morality that includes the four following subjects: moral semantics, moral epistemology, moral ontology and the logical subjects of ethics. Moral semantics provides the study and semantic analysis of the concepts and moral propositions. Considering that the meaning of the sentence relates to the concepts of the sentence components meaning its subject matter (Arabic: موضوع mawdū‘) and predicate (Arabic: محمول mahmul), the major subjects that are stated in the moral semantics are to study concepts of the subject matter and predicate of the moral sentences. This paper aims to survey the semantics of the mentioned concepts with the analytic method through intellect from the viewpoint of Sheikh Eshraq. He has created the conceptual definition method in the moral semantics and has argued some ethical concepts but he has not mentioned how to get the meaning which constitutes the compound concepts and has not presented a solution for the semantics of the simple moral concepts for those who are not able the witnessing perception of the simple concepts. The solution alternative to this opinion is to notice the attributes of the philosophical concepts that the moral concepts are of these concepts. The most important attribute of the philosophical concepts is comparative and they are achieved by the mental attempt. It is important for the semantics of the moral concepts to compare between the act or the optional feature with the moral goal that the meaning of the mentioned concepts is obtained from this comparison.

    Keywords: Sheikh Eshraq, semantics, Moral semantics, perfection, Bliss}
  • سید جعفر قادری*، سید رضی قادری
    این مقاله تلاشی است برای نشان دادن اینکه علم النفس صدرایی، صورت تکامل یافته علم النفس سهروردی است. سهروردی در تبیین رابطه نفس و بدن، از فلسفه مشاء فاصله گرفته و گام های اولیه را در این راه فلسفی به خوبی برداشته، اما توفیق اتمام آن را پیدا نکرده است. هرچند سهروردی به عینیت و وحدت نفس و بدن صدرایی دست نیافت، اما زمینه هایی را براساس نظام نوری و ارتباط حقیقی مراتب نور و حقیقت نوری نفس در اختیار صدرا گذاشت تا صدرا براساس آن، به قاعده «النفس فی وحدتها کل القوی» دست یابد که به نظریه «وحدت در عین کثرت» و «کثرت در عین وحدت» معروف است. نفس حقیقتی ذومراتب است که در مرتبه بدن، عین بدن و در مرتبه مجرد، فراتر از بدن است. حقیقت نفس تنها در مرتبه بدن خلاصه نمی شود، بلکه از ماده تا مجرد را پر کرده است.
    کلید واژگان: نظام نوری, نفس, بدن, شیخ اشراق, ملاصدرا}
    Seyyed Mohammad Ghadery *, Seyyed Razi Ghadery
    In their article, the authors have tried to show that Sadra’s theory of mind is a developed form of Suhrawardi’s. In his explanation of body-and-mind relation, Suhrawardi has broken with the peripatetic philosophy; he has taken the primary steps duly, but failed to accomplish it. He failed to come up with Sadra’s theory of body-and-mind identical unity; however, as per his system of light and real ties in the graded spectrum of light, Suhrawardi paved the way for Mulla Sadra to propose the rule “the soul in its unity is identical with its faculties”, celebrated as “unity within multiplicity and multiplicity within unity”. Mind is a graded entity which in the grade of corporeality is identical with the body and in the grade of incorporeality is higher than the body.  The entity of mind is not confined within the grade of body, rather, it encompasses all grades from corporeal matter to incorporeal spirit..
    Keywords: the system of light, Mind, Body, Suhrawardi, Mulla Sadra}
  • زینب درویشی

    تحلیل و بررسی مفاهیم فلسفی از گذشته دور در میان فیلسوفان مطرح بوده است. پرسش اصلی این پژوهش این است که آیا تفسیر شیخ اشراق از مفاهیم فلسفی درست است؟ از رهگذر این جستار با روش تحلیلی توصیفی معلوم می گردد که از دیدگاه  سهروردی نه تنها معقولات ثانی منطقی و فلسفی فاقد وجود خارجی مغایر هستند، بلکه به نفی مطلق تحقق خارجی آنها پرداخته و آنها را امور ذهنی صرف دانسته است و در سایه آن نظریه اصالت ماهیت و اعتباریت وجود را مطرح نموده است. منشا اشتباه شیخ اشراق در این نکته نهفته که تحقق خارجی مفاهیم را مساوی با تحقق انضمامی آنها پنداشته و از تحقق اندماجی غفلت نموده است. چنانچه مطابق دیدگاه مشهور فلاسفه نیز می توان گفت سهروردی از تحقق انتزاعی غفلت نموده و از تحقق انضمامی بر نفی مطلق تحقق خارجی استدلال نموده است. در حالی که این استدلال مبتنی بر تساوی انگاری مذکور است و با انکار این تساوی انگاری، قاعده فوق در مفاهیم فلسفی جاری نگشته و در عین متانت قاعده مذکور، مفاهیم فلسفی نیز دارای تحقق خارجی خواهند بود چه تحقق خارجی انتزاعی بنابر دیدگاه مشهور فلاسفه، و چه تحقق اندماجی که مورد پذیرش صدر المتالهین است.

    کلید واژگان: معقولات اولی, معقولات ثانی, مفاهیم فلسفی, شیخ اشراق}
    Zeynab Darvishi

    Analysis and study of philosophical concepts has long been discussed among philosophers. The main question of this research is whether Sheikh Ishraq’s interpretation of philosophical concepts is correct? Through this research, it becomes clear through descriptive analytical method. And he has considered them as mere mental matters and in the shadow of it, he has proposed the theory of the originality of the nature and validity of existence. The source of Sheikh Ishraq’s mistake lies in the fact that external realization equates concepts with concrete realization and neglects the realization of integration. Is. While this argument is based on the said egalitarianism, and by denying this egalitarianism, the above rule has not been current in philosophical concepts, and at the same time the philosophical concepts will have external realization, whether abstract external realization according to the famous view of philosophers or Realization of the image that is accepted by Sadr al-Mutachr('39')allehin.

    Keywords: The first intellects, The Second Intellects, Philosophical Concepts, Sheikh Ishraq}
  • زهره زارعی

    موضوع فلسفه مطلق وجود است که سایر مراتب، از حق تعالی تا آخرین مراتب وجود، را در بر می گیرد. مرکز هستی و سرسلسله موجودات، که غالبا از او به واجب‌الوجود تعبیر می‌کنند، در فلسفه اشراق با عنوان «نور الانوار» شناخته می‌شود. سهروردی در نظام اشراقی خویش، پس از اثبات نور الانوار و وحدت او، به نفی صفات زایده از آن ساحت می‌پردازد. درباره علم و فعل او نیز دیدگاه بدیعی ارایه داده است. ملاصدرا با اینکه برهان صدیقین خود بر اثبات واجب تعالی را با برهان سهروردی قریب ماخذ می داند، لکن با توجه به اعتباری بودن وجود در فلسفه سهروردی، شبهه ابن کمونه را بر طریقه او در اثبات واجب، وارد دانسته است. در مورد علم و سایر صفات خدا نیز، یا گفتار سهروردی را نقد کرده و یا در پاره ای جزییات، آرای متفاوتی با او اتخاذ کرده است. در نوشتار حاضر ضمن بیان دیدگاه‌های سهروردی در این باره، به اختلافات و انتقادات ملاصدرا بر او پرداخته شده است.

    کلید واژگان: شیخ اشراق, ملاصدرا, اثبات واجب الوجود, علم خدا, نفی صفات}
    Zohreh Zareei

    The subject of philosophy is absolute existence, which encompasses other levels, from the Supreme Being to the last levels of existence.The center of existence and the series of beings, which is often interpreted as obligatory, is known in the philosophy of illumination as the "Noor al_Anwar". Suhrawardi in his enlightenment system, after proving "Noor al-Anwar" and his unity, negates the superfluous attributes of that field. He has also offered a novel view of his science and action.Although Mulla Sadra considers his «Gotham sediqin» on the obligatory proof to be close to Suhrawardichr('39')s argument, but considering the validity of existence in Suhrawardichr('39')s philosophy, he has considered Ibn Kamunachr('39')s doubt on his method of obligatory proof.Regarding science and other attributes of God, he has either criticized Suhrawardichr('39')s speech or has adopted different opinions with him in some details. In the present article, while expressing Suhrawardichr('39')s views on this subject, Mulla Sadrachr('39')s differences and criticisms against him have been discussed.

    Keywords: Sheikh Ishraq, Mulla Sadra, Proof of Obligation, Knowledge of God, Denial of Attributes}
  • حسین ایزدی

    مسئله «ادراک» از مباحث اساسی و دامنه‌دار در فلسفه اسلامی است. «شهود عقلی» چیزی جز برخورد عقلی و مواجهه مستقیم فلسفی با اشیای خارجی و واقعیت بیرونی نیست. در دل دریافت‌های جزیی که در پی مواجهه مستقیم عقلی به دست می‌آید، نفس با فرایندی خاص، کلیات آنها را فراهم می‌سازد و در فلسفه و زبان فلسفی عمدتا با بیان کلی سخن می‌گوید. با تقریری که از شهود عقلی از منظر استاد یزدان‌پناه بیان می‌شود، اشکالات نظریه ادراک علامه طباطبایی برطرف شده، کارکردهایی نیز در بحث طرح آغاز فلسفه و معقولات ثانی فلسفی بر آن مترتب می‌شود.

    کلید واژگان: ادراک, انواع ادراک, شهود, شهود عقلی, شهود حسی, شیخ اشراق, صدرالمتالهین}
    Hussein Yazdi

    ‘Perception’ is among the basic and broad discussions in Islamic philosophy. The “rational intuition” is nothing except a rational and direct philosophical confrontation with the external things and realities. Inside the minute perceptions acquired after the direct rational confrontation, the soul prepares their generalities through a certain process; and in philosophy and the language of philosophy, it mainly speaks with general statements. With an explanation of the rational intuition stated in master Yazdan-Panah’s view, the drawbacks of Allama Tabatabaie’s theory of perception have been resolved, and it will have some functions in the discussion on initiation of philosophy and the philosophical secondary intelligibles as well.

    Keywords: perception, types of perception, intuition, rational intuition, sensory intuition, Sheikh of Illumination, Mulla Sadra}
  • Khadija Sepehri*

    A Muslim ruler has the highest position in an Islamic government over him nobody rules. A Muslim ruler, Shaikh Ishraq and Mulla Sadra argue, is the vicegerent of Allah on the earth. Since divine providence demands that the His vicegerent be present on the earth at all times, factually, there must be qualified people to rule over the earth each at every time. A close look into Shaikh Ishraq’s view suggests that an Islamic ruler in the majority of cases ought to be a prophet and must be perfect in his three faculties of rationality, imagination and sensation. In the minority cases, he says, the ruler can be a person in the highest taste of divinity and his unique gift in intellect makes him superior to rule. Mulla Sadra follows Shaikh Ishraq in that the ruler ought to be one individual person in his qualifications in the majority of cases and in the qualifications of a prophet. Nonetheless, since he introduced Imam as the qualified ruler after the prophet, in the minority of cases, Mulla Sadra holds, due to his knowledge of things the seen and the unseen, Imam deserve to be the ruler. He considers Imam’s knowledge of the unseen as the central qualification, though.

    Keywords: Islamic ruler, Shaikh Ishraq, Mulla Sadra, prophet, godly sage, knower}
  • زهرا ستارپناهی*، زینب برخورداری

    ادبیات داستانی در میان انواع ادبی از جایگاهی ویژه برخوردار است و در میان انواع ادبیات داستانی ادبیات کودک بدلیل نقش آن در رشد و پرورش پایه های تفکر، اهمیتی بسیار دارد. شیخ اشراق، در مقام فیلسوف بزرگ ایرانی و مسلمان که پایه‌گذار مکتب فلسفی اشراق است، برای بیان اندیشه های فلسفی و عرفانی خود از ادبیات داستانی بهره گرفته است. ساده سازی و تبدیل این مفاهیم متناسب با بیان کودکان، راهی برای ورود و آشنایی با اندیشه های ناب این فیلسوف است. داشتن مفاهیم فلسفی قابل بحث و مفهوم برای کودکان، قابلیت چالش و گفتگوی جمعی، داشتن محتوای برانگیزاننده و داشتن شخصیتهایی مشابه کودکان که در تجربه زیسته کودک بتوانند شریک شوند، از ویژگیهای داستانهای مناسب برای طرح در «فلسفه و کودک» است. نشر ثالث در سال 20192018 و به سفارش سازمان یونسکو در ایران، شش جلد مجموعه داستانی با نام ناکجاآباد و با الهام از اندیشه های سهروردی منتشر کرده است. در پژوهش حاضر بصورت مورد کاوی، این -مجموعه داستانها، از جهت بکارگیری مفاهیم فلسفی در آنها بررسی شده است. چیستی مفاهیم فلسفی موجود در این داستانها و همچنین تحلیل مولفه های کارآمدی داستانهای فکری در این مجموعه، نشان میدهد که این داستانها برای مباحث فلسفی در حلقه های کندوکاو فکری قابل استفاده هستند.

    کلید واژگان: ادبیات داستانی کودک, شیخ اشراق, قصه های ناکجاآباد, مفاهیم فلسفی}
    Zahra Satar Panahi*, Zaynab Barkhordari

    Story writing enjoys a particular place among the various kinds of literature and owing its role in the growth and training of the basis of thought is of great importance. Shaykh al-Ishraq as a great Iranian and Muslim philosopher and the founder of Illuminationist school of philosophy used story literature for expressing his philosophical and mystical views. Simplifying philosophical concepts and expressing them in children language is among the characteristics of this philosopher that one should take into account in reading his books. To have philosophical, motivational, and debatable content along with challenging nature and referring to certain characters like children and their ways of live are among the various traits of suitable story for “philosophy for children”. In 2018- 2019, Saless publications commissioned by UNESCO, published six volumes story books inspired by Suhrawardi thought entitled Nakuja Abad. In a case study these books worked out philosophical concepts in the forms of stories. The nature of philosophical concepts in these stories and the capabilities of intellectual stories altogether indicate that these stories are eligible for using them in philosophical discussions.

    Keywords: children literature story, Shaykh al-Ishraq, Nakuja Abad stories, Philosophical concept}
  • پروانه قریب گرکانی، اسماعیل بنی اردلان، شمس الملوک مصطفوی

    نوشته های دیونوسیوس مجعول آمیزه ای از اندیشه های مسیحیت، فلسفه متاخر یونان و عمدتا فلسفه نو افلاطونی است که به دلیل تعالی گرایی او به آسانی با دین تلفیق شده است. شرح دیدگاه دیونوسیوس درباره زیبایی در رساله اسماء الهی آمده است. به نظر می رسد که آرای زیبایی وی در حکمت اشراق نیز وجود داشته باشد، برای همین می توان مقایسه ای بین آرای دیونوسیوس و شیخ اشراق در باب زیبایی را انجام داد. سهروردی با طرح مضامینی مانند نورالانوار، بصیرت بیشتر، توانایی والای عارفان در درک زیبایی، و نور مسبب زیبایی، جمال و کمال، به بحث درباره زیبایی می پردازد و دیونوسیوس در معیارهای مطروحه خود اشاراتی به تثلیث، بی انتها، مرتبط بودن با خداوند، سرچشمه زیبایی و... می کند و در حوزه های پیدایش و تاثیرگذاری و همچنین نمود و بروز زیبایی در اشیا و اجسام و غایت نهایی دیدگاه های خود را مطرح می سازد. پژوهش بر آن است که با بررسی دیدگاه های دیونوسیوس و شیخ اشراق شباهت های این دو دیدگاه را نشان دهد.

    کلید واژگان: زیبایی, دیونوسیوس مجعول, شیخ اشراق, نور}
    Parvaneh Gharib Garkani, Esmaeil BaniArdalan, Shamsolmolouk Mostafavi

    The writings of Pseudo-Dionysius are a mixture of Christian thought, Late Greek philosophy and mainly neo-Platonic philosophy, which are easily integrated with religion because of his transcendence. Dionysius's view of beauty is described in Asma Elahi. It seems that his views on beauty also exist in the wisdom of illumination, so a comparison can be made between the views of Dionysius and Sheikh Ishraq on beauty. Suhrawardi discusses beauty with themes such as Noor Al-Anvar, more insight, the high ability of mystics to understand beauty, and the light that causes beauty, beauty and perfection and Dionysius refers to the trinity, infinity, connection with God, the source of beauty and etc. in his proposed criteria and also he tells about the final end of his views in the areas of origin and influence, as well as the manifestation of beauty in objects. In this study, by examining the views of Dionysius and Sheikh Ishraq, it shows the similarities between these two views.

    Keywords: Beauty, Pseudo-Dionysius, Sheikh Ishraq, light}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال