به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « علامه جعفری » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «علامه جعفری» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدحسین مهدوی نژاد، مرتضی زارع گنجارودی*
    مقوله ارزش، طیفی گسترده در زیست جهان بشریت داشته و در فلسفه، دین، اقتصاد، علوم اجتماعی، اخلاق، روان شناسی و حتی انتخاب های  روزینه کاربرد و تاثیرات بسزایی دارد. یکی از بنیادی ترین مباحثی که علامه جعفری در آرای فلسفی خویش به آن اعتنا نموده، توجه به ماهیت «ارزش» با رویکرد معرفت‎شناسانه است. از نظر ایشان «ارزش های واقعی» منسوب به واقعیات عالم است؛ اگرچه ممکن است ساحت ارزش و گزاره های وابسته به آن در توری توزین تجربی-آزمایشگاهی معاصر نیفتد، اما گزاره های ارزشی، معرفت پذیر و بلکه می تواند در حد گزاره های علمی معتبر و متقن باشد. بنابر دیدگاه علامه جعفری، سنجه واقعیت ارزش به میزان ارتباط آن با ذات انسان سنجیده شده و هرچقدر این قرابت بیشتر باشد، ارزش، واقعی تر جلوه می کند. در نظر ایشان، موطن «ارزش»ها، حیات معقول انسان و منشا آن، هستی الهی و ملکوتی است. بنابراین، «ارزش» و «باید»، از «هست» انسانی قابل استنتاج است. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی، در صدد کاوشی نو در آرای علامه جعفری در باب واقع گرایی ارزش است که حاصل آن ایجاد مسیری برای تصدیق گزاره های ارزشی الهیاتی-اسلامی در رشته های متنوع علوم انسانی است.
    کلید واژگان: ارزش, هست, باید, ذات, علم, علامه جعفری}
    Mohammadhossein Mahdavinejad, Morteza Zare Ganjaroodi *
    The field of value has a wide spectrum in the world of humanity and has significant applications and effects in philosophy, religion, economics, social sciences, ethics, psychology and even daily choices. One of the most fundamental issues that Allameh Jafari paid attention to in his philosophical opinions is the attention to the nature of "value" with an epistemological approach. According to him, "real values" are attributed to the realities of the world; Although the field of value and propositions related to it may not fall into the grid of contemporary experimental-laboratory weighing; But value propositions are knowable and can be as valid and valid as scientific propositions. According to Allameh Jafari's point of view, the measure of the reality of value is measured by its relationship with human nature, and the greater this relationship is, the more real the value appears. In his opinion, the home of "values" is the rational life of man and its origin is the divine and divine existence, therefore, "value" and "ought" can be deduced from human being. This article, with a descriptive-analytical method, aims at a new exploration of Allameh Jafari's views on value realism, which results in creating a path to confirm the theological-Islamic value propositions in various fields of human sciences.
    Keywords: Value, is, ought to, Essence, Knowledge, Allameh Jafari}
  • حسن لاهوتیان، عبدالله نصری*
    چگونگی تبیین عمل، یکی از پرسش های اصلی فلسفه عمل معاصر است که نقطه پیوند این شاخه نوپای فلسفی با فلسفه علوم انسانی محسوب می گردد. برخی فیلسوفان عمل این مسیله را به نحو علمی و بر اساس رابطه علی دلیل با عمل توضیح داده و برخی دیگر به تبیین عقلانی آن اقدام نموده، آن را متفاوت از تبیین علمی تفسیر کرده اند. علامه جعفری ضمن تحلیل عمل انسان و تاکید بر عنصر اختیار در آن، سعی کرده تا نشان دهد که عمل اختیاری با وجود سلطه عامل بر انجام و ترک کارها، قابل تبیین است. علامه ضمن تفکیک میان تبیین عقلانی و تبیین علمی، اگرچه تبیین علی را در حوزه تحقیق علمی پذیرفته است، اما آن را در تبیین با دلیل منحصر نمی کند؛ بلکه با تاکید بر نقش اختیار و آزادی انسان، ملاحظه عوامل چهارگانه درون ذاتی متغیر، درون ذاتی ثابت، برون ذاتی متغیر و برون ذاتی ثابت را در تبیین علمی ضروری می داند. همچنین علامه تبیین را به دو مرحله پیش و پس از عمل تقسیم کرده، روش تبیین پیشینی را استقرایی و بر اساس حساب احتمالات، و روش تبیین پسینی را قیاسی معرفی می کند. پژوهش حاضر ضمن استخراج و تنظیم نظریه علامه جعفری در تبیین عمل، سه چالش مهم هنجارمندی، ارتباط منطقی و انحراف در سلسله عمل را که در نظریه های علی مطرح است، توضیح و نشان می دهد که مبتنی بر تحلیل عمل و اختیار انسان می توان به این اشکالات پاسخ داد.
    کلید واژگان: تبیین عمل, علامه جعفری, تبیین عقلانی و علمی, چالش های نظریه علی}
    Hassan Lahoutian, Abdullah Nasri *
    How explaining practice which is the point of linking this new branch of philosophy with the philosophy of the humanities is one of the main questions of contemporary philosophy of practice. Some philosophers have explained this issue scientifically and based on the causal relation of reason to action (with practice) and others have attempted to rationalize it and interpret it differently from scientific explanation. ʿAllama Jaʿfari while analyzing human action and emphasizing the element of free will has tried to show that the voluntary action can be explained despite the dominance of the factor over doing and quitting. ʿAllama while distinguishing between rational explanation and scientific explanation, although accepted causal explanation in the field of scientific research, but does not limit it in explanation by reason; rather, by emphasizing the role of free will and human freedom, considering of the four factors of intrinsic (intrinsically) variable, intrinsically fixed, extrinsically variable and extrinsically fixed in scientific explanation. ʿAllama also, divides explanation into two stages before and after operation and introduces a priori explanation method as inductive and based on probability calculus and introduces posteriori explanation method as syllogistic. The present study, in addition to extract and adjust ʿAllama Jaʿfari’s theory in explaining action, explains three important challenges of normativeness (the quality or state of being normative), logical relationship and deviation in the chain of action that are discussed in causal theories and shows that these problems that based on analysis of human action and freedom of the will can be answered.
    Keywords: Explanation of practice, ʿAllama Jaʿfari, rational, scientific explanation, challenges of causal theory}
  • روح الله آدینه*

    علم و دین و مناسبات میان آنها که عناصر حقیقی در حیات معقول بشر هستند و با هم گرایی خویش، انسان را به رستگاری می رسانند، از مسائل مهم فلسفی هستند. بحث از رابطه علم و دین سابقه ای طولانی در غرب و جهان اسلام دارد. در مقاله حاضر، ضمن گزارش گوشه هایی از منازعاتی که طی قرن های متمادی، میان علم و دین شکل گرفته، با استفاده از نظر جان اف هات در کتاب علم و دین: از تعارض تا گفتگو، و بررسی دیدگاه علامه محمدتقی جعفری، رابطه علم و دین را بررسی می کنیم. همچنین با روش تحلیلی توصیفی و تطبیق دیدگاه این دو متفکر، وجوه اشتراک و تمایز آنها روشن می شود. علامه جعفری و جان اف هات، هر دو با رویکرد تایید موافق اند و معتقدند علم و دین، موید و مکمل هم اند؛ اگرچه هات میان رویکردهای تلاقی و تایید، در تردد است و گاهی آنها را تلفیق می کند، ولی با اصرار می خواهد نشان دهد که یافته های علم را می توان در پژوهش های فلسفی و کلامی به کار برد. یافته های پژوهش حاضر نشان می دهند که با توجه به اندیشه این دو فیلسوف، می توان به هم گرایی دین و دانش حکم داد.

    کلید واژگان: فلسفه, علم, دین, رابطه علم و دین, جان اف هات, علامه جعفری}
    Rohollah Adineh *

    The relationship between science and religion and their connections, which are the real elements of human rational life and bring man to salvation through their coordination, are important issues in theology. In the present article, we use the views of John F. Haught in the book Science and Religion: From Conflict to Conversation and examine the views of Allamah Mohammad-Taqi Ja'fari on the relationship between science and religion. We also explore some aspects of the conflicts that have formed between science and religion over the centuries and comparatively examine the views of Allamah Ja'fari and John F. Haught on this issue through an analytical-descriptive method, and we will explore the commonalities and differences between them and explain the relationship between science and religion from their point of view. Allamah Ja'fari and John F. Haught agree with the confirmation approach and believe that science and religion are both affirmative and complementary. Although Haught travels between the approaches of intersection and confirmation and sometimes combines them, he insists that the findings of science can be used in theological research, and finally, according to the two philosophers, we will conclude that there is a coordination between science and religion.

    Keywords: Science, Religion, Allamah Ja'fari, John F. Haught}
  • حسن لاهوتیان، عبدالله نصری*

    فلسفه عمل، گرایشی در فلسفه معاصر است که با حوزه های فلسفه ذهن، اخلاق و علوم انسانی ارتباطی وثیق داشته و پیگیری مسایل آن درباره عمل انسان و چیستی آن، آورده هایی برای مباحث علمی و فلسفی این حوزه های مختلف خواهد داشت. پرسش از چیستی عمل اولین و از جهتی مهم ترین پرسش در فلسفه عمل است؛ سوال آن است که دقیقا به چه چیز عمل می گوییم؟ و چه چیز آن را از یک رویداد طبیعی متمایز می سازد؟با وجود گستره بحث از عمل در تاریخ اندیشه اسلامی، مطالعه آثار علامه جعفری نشان می دهد کمتر متفکر مسلمانی مانند او به تحلیل مبسوط عمل انسان پرداخته است. علامه با دریافت ضرورت این بحث برای علوم انسانی، این موضوع را پی گرفته و در خلال مباحث خود، نکاتی را که برای فلسفه عمل امروز مهم است مورد بررسی قرار داده است. این پژوهش در صدد است پاسخ جعفری به پرسش از «چیستی عمل»را استنباط و در نهایت برمبنای چالش های پیشروی نظریه های معاصر مورد ارزیابی قرار دهد.در نظریه عمل جعفری، عمل از مقوله فعل (یا به تعبیری رویداد) معرفی می شود و انتساب آن به «من» انسانی جایگاه ویژه ای دارد. همچنین جعفری سه مولفه اراده، تصمیم و اختیار را وسایل «من» برای تحقق عمل می داند که در میان آنها، مولفه اختیار مهم ترین مولفه محسوب می گردد. نهایتا عمل براساس رابطه علی میان این مولفه ها با روح، روان و بدن آدمی تعریف می شود به گونه ای که عمل پایه، حرکت روح و پس از آن، تغییر در روان و سپس سیستم عصبی بدن است.

    کلید واژگان: عمل, اختیار, علامه جعفری, علی گرایی}
    Hasan Lahotian, Abdollah Nasari *

    The philosophy of action is a trend in contemporary philosophy that has a close relationship with the fields of philosophy of mind, ethics and human sciences, and the pursuit of its issues about human action and what it is will have implications for the scientific and philosophical discussions of these different fields. Despite the extent of the discussion of action in the history of Islamic thought, the study of Allameh Jafari's works shows that few Muslim thinkers like him have analyzed human action in detail. Realizing the necessity of this discussion for human sciences, Allameh has followed this issue and during his discussions, he has examined the points that are important for the philosophy of action today. In Jafari's theory of action, action is introduced from the category of action (or, in other words, event) and its attribution to the human "I" has a special place. Also, Jafari considers the three components of will, decision and discretion as the means of "I" to realize action, among which the component of discretion is considered the most important component. Finally, the action is defined based on the causal relationship between these components with the human soul, psyche and body in such a way that the basic action is the movement of the soul and after that, the change in the psyche and then the nervous system of the body.

    Keywords: action, Discretion, Allameh-Jaafari, causality}
  • فاطمه عبدالله پور سنگچی، مهران رضایی

    چالش‌های دوران مدرن و پسامدرن در باب معنای زندگی منشا بسیاری از آسیب‌های روحی انسان معاصر شده است. عشق به عنوان یکی از اساسی‌ترین مفاهیم دینی-انسانی می‌تواند نقشی اساسی در حل این معضلات داشته باشد. مسیله پژوهش حاضر این است که بر اساس آراء علامه جعفری (در مقام یکی از متفکران دینی اخیر)، معنای زندگی با محوریت عشق چگونه بازتبیین می‌شود؟ روش پژوهش توصیفی-تحلیلی است. بر مبنای یافته‌های پژوهش، معنای زندگی عاشق تابعی است از ارزش معشوق؛ هر چه معشوق متعالی‌تر باشد، زندگی عاشق متعالی‌تر خواهد بود. عشق مجازی و عشق حقیقی تاثیرات متفاوتی بر معنای زندگی دارند. همچنین نقش عشق در مقایسه با مولفه‌های دیگر معنابخشی به زندگی نیز قابل بررسی است. بین عشق و «باورمندی به خدا» در بحث معنای زندگی رابطه‌ای دوسویه وجود دارد. از حیث ارتباط عشق و «هدف»، عشق مجازی علاوه بر این که می‌تواند ابزاری برای وصول به «عشق حقیقی» باشد، همچنین مرتبه، شان و پرتویی از آن است. علاوه بر این مولفه‌ها، تناسب وثیقی وجود دارد بین «مرتبه وجودی انسان و سطح کمال» با «نوع و سطح عشق». در رابطه عشق و «هنر»، تصورات گوناگون افراد از معنای زندگی می‌تواند هنرهای متفاوتی را تولید کند. اثر هنری توام با عشق حقیقی منشاء تعالی در جامعه خواهد بود.

    کلید واژگان: معنای زندگی, فلسفه حیات, عشق, دین, علامه جعفری}
    Fatemeh Abdullahpour Sangchi, Mehran Rezaee

    The modern and postmodern challenges regarding the meaning of life have been recognized as the root of many mental harms in contemporary human beings. Love as one of the most fundamental religious-humane concepts can significantly contribute to the resolution of such challenges. Speaking of the research question, the present study, using the descriptive-analytical method, attempts to figure out how the meaning of life based on love can be re-defined in accordance with the views of Allameh Ja'fari (as one of the recent religious thinkers). According to the research findings, the meaning of lover's life is commensurate with the beloved’s value; the more sublime the beloved is, the more sublime the lover's life will be. Virtual love and real love have different effects on the meaning of life. When it comes to the meaning of life, there is a bilateral relationship between love and "belief in God". As for the connection between love and "purpose", virtual love can not only serve as a tool for reaching the "true love", but can be recognized as the representative of its dignity and its manifestations. In addition to these components, there is a close-knit relationship between the “human existential and perfection levels" and the type and level of love. As for the relationship between love and "art", people's perceptions of the meaning of life can generate different arts. Combined with real love, any artwork can serve as a source of excellence and perfection in society.

    Keywords: Meaning of Life, Philosophy of Life, Love, Religion, Allameh Jaʿfari}
  • ابراهیم اکبری، یارعلی کرد فیروز جائی، اصغر آقایی

    انسان شناسی یکی از بنیادی ترین مسایل اساسی در تاریخ تفکر بشر بوده و تا کنون از جوانب مختلفی بدان پرداخته شده است. مقاله حاضر با رویکرد تطبیقی-انتقادی به بررسی اندیشه های دو اندیشمند بارز، نیچه و علامه جعفری، در این حوزه پرداخته است. نیچه با تعریفی زمینی از انسان، ماهیت او را تنها در عنصر مادی خلاصه کرده و روح را مجموعه ای از حس ها و عاطفه ها می داند. او با اصالت دادن به غرایز انسان، هیچ ساحت ملکوتی اعم از مبدا و معاد برای انسان قایل نیست. وی مسایلی چون اخلاق و دین را قیودی خودساخته تلقی می کند که با گذر از آن انسان به ابر انسان تبدیل خواهد شد. علامه جعفری بر خلاف نیچه انسان را دارای دو ساحت مادی و معنوی می داند و تن را وسیله ای برای تکامل روح دانسته و اصالت را از آن روح می داند. او برای انسان شخصیتی ذاتی، دارای فطرت و رسالت انسانی قایل است تا بوسیله خودشناسی به تعهدپذیری و مسیولیت پذیری دست یابد. البته در نگاه او، انسان باید با تعدیل خود طبیعی، به خود واقعی برسد؛ زیرا جنبه زمینی انسان نمی تواند رهبری روح را بر عهده گیرد. لذا ابر انسان نیچه به دلیل هویت محدود و زمینی آن نمی تواند پاسخگوی نیازهای عالی و اصیل انسان باشد. بنابراین مفاهیمی چون خدا، دین، عبادت و اخلاق از عناصر بنیادین هویت ساز انسان خواهد بود که با درک صحیح آن انسان هویت خویش را هماهنگ با آهنگ هستی یافته، به حیاتی معقول می رسد.

    کلید واژگان: نیچه, علامه جعفری, انسان, ابرانسان, حیات معقول}
    Ebrahim Akbari, yarali Kord firouzjaei, Asqar Aqaei

    Anthropology has been one of the most fundamental issues in the history of human thought and has been addressed in various aspects so far. This paper, with a comparative-critical approach, examines the thoughts of two prominent philosophers, Nietzsche and Allameh Jafari, in this field. Nietzsche, with an earthly definition of man, summarizes his nature only in the material element and considers the spirit as a set of senses and affections. By original zing human instincts, he does not consider any realm of kingdom, including origin and resurrection, for human beings. He considers issues such as ethics and religion as self-made constraints that by passing through them, man will become superhuman. Allama Jafari, unlike Nietzsche, considers human beings to have two material and spiritual aspects and considers the person as a means for the development of the spirit and considers authenticity from that spirit. He has an innate personality, nature and human mission to achieve commitment and responsibility through self-knowledge. Of course, in his view, man must reach the real self by adjusting himself naturally, because the earthly aspect of man cannot lead the spirit. Therefore, Nietzsche superhuman due to its limited and earthly identity cannot meet the excellent and original needs of human beings. Therefore, concepts such as God, religion, worship and ethics will be one of the fundamental elements of human identity that by properly understanding that man finds his identity in harmony with the song of existence, reaches to a reasonable life.

    Keywords: Nietzsche, Allameh, Jafari, Human, Super human, Rational life}
  • علی الله بداشتی، آسیه استادی*

    پرسش از معنای زندگی و جست و جو از علت های انگیزه بخش زندگی، از مسایلی بوده که همواره ذهن بشر بدان معطوف و مشغول بوده است. ویل دورانت فیلسوف و مورخ آمریکایی قرن نوزده و بیستم میلادی از جمله اشخاصی است که درصدد پاسخ به این مسئله برآمده، کتابی در این زمینه نگاشته و بخشی از آرای اندیشمندان و افراد را با تفکرات متفاوت در آن آورده است. علامه جعفری نیز از اندیشمندان و فیلسوفان معاصر اسلامی با مبانی اسلامی و توحیدی خود در این باره نظراتی را مطرح نموده است. این نوشتار با بررسی نظر ویل دورانت و علامه جعفری درباره معنای زندگی بر اساس مبانی انسان شناختی آن ها دریافته است که دورانت با نگاه مادی که به زندگی انسان دارد، زندگی او را نیز تنها از بعد مادی معنا می کند؛ هرچند به طورکامل و صریح دین را از دایره معنابخشی زندگی حذف نمی نماید و حتی احتمال تاثیر آن را بیان می کند، اما در نتیجه کلی، همین روال زندگی مادی و معمول و برآورده شدن نیازهای مادی بشری را کافی می داند. در مقابل، علامه جعفری با مبانی انسان شناسانه اسلامی و با نگاه توحیدی، ساحت انسان را منحصر به بعد مادی نمی داند و بعد دیگری ورای ماده و دنیا لحاظ می کند. بر همین اساس، معنایی که برای زندگی انسان ارایه می دهد، متعالی و کمال جویانه است. آنچه می توان به عنوان نقطه اشتراک علامه و دورانت اشاره کرد، مختار بودن، وسعت پذیری علم و جز از کل بودن انسان در نظام هستی است که این نگاه به معنایی که به زندگی انسان می دهد، اثرگذار است.

    کلید واژگان: معنای زندگی, مبانی انسان شناختی, علامه جعفری, ویل دورانت}
  • مریم امینی*، علی امینی

    مسئله معنای زندگی از یک سو دغدغه انسان معاصر است و از سوی دیگر علامه جعفری نیز حیات و زندگی آدمی را نتیجه هدف های وی در زندگی می داند. مسئله تحقیق این است که در دوران معاصر، مواجه با انبوهی از آثار تفسیری در مباحث وجودگرایانه از جمله انسان و تاکید بر اصالت وجود، آزادی و اختیار، انتخاب و گزینش، مسئولیت انسان، مرگ، تنهایی، امید، آرزو، آرامش، معنای زندگی و... دلالت بر این دارد که تحولی اساسی در سبک تفسیرپژوهی رخ داده و رویکرد تفسیری جدیدی به نام رویکرد وجودگرایی شکل گرفته است. برای تبیین بهتر این گرایش تفسیری، در این مقاله یکی از مولفه های مهم آن یعنی معنای زندگی در ترجمه و تفسیر نهج البلاغه علامه جعفری مورد بررسی قرار گرفته است. روش این تحقیق، کتابخانه‌ای و توصیفی است. از این رو، این مقاله برآن است که با پرداختن به مسئله وجودی معنای زندگی در شرح نهج البلاغه علامه جعفری یکی از گرایش های  تفسیری این تفسیر را بنمایاند.

    کلید واژگان: نهج البلاغه, علامه جعفری, گرایش تفسیری, وجودگرایی, اگزیستانسیالیسم}
    Maryam Amini*, Ali Amini

    The issue of the meaning of life is the concern of contemporary man, on the one hand and on the other hand, Allameh Jafari considers human life as the result of his goals in life. The problem of research is that in the contemporary era, meeting a multitude of interpretive works on existential issues such as man and the emphasis on the originality of existence, freedom and choice, human responsibility, death, loneliness, hope, desire, peace, meaning of life indicates that a fundamental change in the style of interpretive research has occurred and a new interpretive approach called the existentialist approach has been formed. To better explain this interpretive tendency, in this article, one of its important components, namely the meaning of life in the translation and interpretation of Nahj al-Balaghah by Allameh Jafari, has been examined. The method and technique used of this research are descriptive and library-based. Therefore, this article intends to show one of the interpretive tendencies of Allameh Jafari by addressing the existential issue of the meaning of life in the explanation of Nahj al-Balaghah.

    Keywords: Nahj al-Balaghah, Allameh Jafari, Interpretive Tendency, Existentialism}
  • ابوذر رجبی*، سید حسین شمس اللهی

    از بن مایه های اصلی تفکر عصر مدرن مفهوم آزادی است. اگرچه رویکرد یکسانی میان اندیشمندان مدرن در این زمینه وجود ندارد، اما جملگی در تاثیرپذیری از لیبرالیسم کلاسیک به خصوص با نگاه جان استوارت میل وحدت، نظر دارند. میل از متفکران بنیان گذار لیبرالیسم مدرن است که بر مبنای فایده گرایی، قایل به آزادی مطلق فرد است. اندیشه او از مبانی عصر جدید مانند: سوبجکتیویسم، پلورالیسم، سکولاریسم، اومانیسم تغذیه می کند. این مبانی با رویکرد الهیاتی عصر مدرن به پیامدهایی همچون سنت ستیزی، انسان محوری و... می انجامد. براساس مبانی دین اسلام اندیشه میل و مبانی فکری او با چالشهای جدی مواجه است. میل، خود آزادی را هدف می داند که این نوع نگاه ضد قوانین حیات و تنزل دهنده اخلاق والای انسانی است و باعث نوعی فساد و پوچی در جامعه و فرد است. در این تحقیق با روش توصیفی-تحلیلی ابتدا به طرح اندیشه میل و در ادامه به روش تحلیلی انتقادی به نقد نظریه او براساس منظومه فکری استاد محمدتقی جعفری می پردازیم.

    کلید واژگان: آزادی, آزادی فردی, آزادی مسئولانه, سوبجکتیویسم, امانیسم, سکولاریسم, جان استوارت میل, علامه جعفری}
    Abuzar Rajabi*, Seyyed Hossein Shamsollahi

    One of the main foundations of modern thought is the concept of freedom. Although there is no common approach among modern thinkers in this regard, they all agree on the influence of classical liberalism, especially in the view of John Stuart Mill. Mill is one of the founding thinkers of modern liberalism, which, on the basis of utilitarianism, believes in the absolute freedom of the individual. His thought relies on the foundations of the modern age, such as subjectivism, pluralism, secularism, and humanism. These principles, with the theological approach of the modern age, lead to consequences such as anti-traditionalism, humanism, and so on. According to the principles of Islam, the idea of ​​Mill and his intellectual foundations face serious challenges. He aims at freedom itself, which is a kind of view against the laws of life and degrades human transcendent morality and causes a kind of corruption and emptiness in society and the individual. In this research, with the descriptive-analytical method, first we propose the idea of ​​Mill and then with the critical analytical method we critique his theory based on the intellectual system of Professor Mohammad Taqi Jafari.

    Keywords: Freedom, Individual Freedom, Responsible Freedom, Subjectivism, Humanism, Secularism, John Stuart Mill, Allameh Jafari}
  • زهره آزادی *، عبدالله نصری

    مقاله حاضر به شیوه کتابخانه ای و با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی و تطبیق دیدگاه دو فیلسوف قدیم (ارسطو) و معاصر (علامه جعفری) در خصوص یکی از اساسی-ترین مباحث در فلسفه اخلاق یعنی آزادی و اختیار پرداخته است. اخلاق فضیلت به عنوان یکی از شاخه های کلی در فلسفه اخلاق بحث از اختیار را به صورت مفصل در ذیل اصول خود گنجانده است. ارسطو به عنوان یکی از سردمداران مکتب اخلاق فضیلت بحث از اختیار را با آگاهی و فضیلتمندی مرتبط می داند و این ها را اموری به هم پیوسته معرفی می-کند. علامه جعفری به عنوان یکی از متفکران معاصر نیز در اخلاق شیوه ارسطویی را در پیش می گیرد و مهم ترین مولفه های زندگی فضیلتمندانه را حیات معقول معرفی می کند. پس از بررسی آراء این دو فیلسوف نکات مشترک و متفاوتی بدست آمد. هر جند این دو فیلسوف از مبانی اخلاقی متفاوتی در نظریات خود برخوردارند (یکی طبیعت گرا و دیگری مبتنی بر اخلاق اللهی است) اما در اخلاق فضیلت راه یکسانی را می پیمایند.

    کلید واژگان: اخلاق فضیلت, اراده, اختیار, ارسطو, علامه جعفری}
  • ابوذر رجبی*، سید حسین شمس‌اللهی

    منفعت گرایی اخلاقی از مباحثی است که ذیل مسئله فایده گرایی در بین متفکران غربی مطرح است. سردمدار این بحث، جان استوارت میل است که بعد از طرح لیبرالیسم کلاسیک، در حوزه اخلاق، مبتنی بر مبنای فلسفی فایده گرایی، به منفعت گرایی اخلاق راه یافت. به باور وی فایده گرایی در عرصه زندگی برای آدمی بیشترین شادکامی را به دنبال دارد. غایت و هدف فایده گرایی در اخلاق، خوشی و شادی به نحو حداکثری است. این شادکامی با فداکردن فرد برای دیگران، دارای بار ارزش اخلاقی شده و اخلاق منفعت گرا را بروز می دهد. براساس یافته های این تحقیق، پلورالیسم اخلاقی، اباحه گری و بهره گیری از تمتعات مادی به شکل حداکثری برای شادکامی زندگی، از نتایج اخلاق منفعت گراست. علامه جعفری، مبانی و مولفه های طرح شده در اندیشه میل را با چالش های جدی مواجه می داند. او، انسان محوری، جریان تنازع در بقا، اصالت لذت و اصالت منفعت را از مبانی اندیشه های میل دانسته و آنها را باعث انحراف و تباهی بشریت معرفی می کند. در این تحقیق با روش توصیفی تحلیلی ابتدا به طرح اندیشه میل و در ادامه به روش تحلیلی انتقادی به نقد نظریه او براساس منظومه فکری استاد محمدتقی جعفری می پردازیم.

    کلید واژگان: منفعت‌گرایی اخلاقی, فایده‌گرایی, لیبرالیسم, امانیسم, شادکامی, جان استوارت میل, علامه جعفری}
    Abuzar Rajabi*, Seyyed Hossein Shamsollahi

    Moral utilitarianism is one of the issues underlying utilitarianism among Western thinkers. At the forefront of this debate is John Stuart Mill, who found out the utilitarianism of morality after designing the classical liberalism in the realm of morality based on the philosophical basis of utilitarianism. To him, utilitarianism in life brings about most happiness for a person. The goal and purpose of utilitarianism in morality is to maximize joy and happiness. As regards sacrificing oneself for others, this happiness assumes a moral value and expresses utilitarian morality. Based on the findings of this study, moral pluralism, libertinism, and exploitation of material pleasures to the maximum for the happiness of life are the results of utilitarian morality. Allameh Ja’fari presents serious challenges to the foundations and components proposed in Mill’s thought. He considers human-centeredness, survival conflict, the originality of pleasure and the originality of utility as the basis of Mill’s ideas and introduces them as the cause of deviation and destruction of humanity. Using a descriptive-analytical method, this research first discusses Mill’s thought and then with a critical analytical method, critiques his theory based on the intellectual system of Professor Mohammad Taqi Ja’fari.

    Keywords: moral utilitarianism, utilitarianism, liberalism, humanism, happiness, John Stuart Mill, Allameh Ja’fari}
  • مرضیه صادقی، مرتضی زارع گنجارودی*

    علامه جعفری و ویتگنشتاین متقدم دو فیلسوفی هستند که صورت بندی آن ها از بحث اراده ی آزاد، ارتباط تنگاتنگی با اصل علیت دارد. می توان قرابت و هم گرایی دیدگاه این دو فیلسوف را در چنین مباحثی ارزیابی کرد: تفکیک میان اراده و جهان، وجودنداشتن شبکه ی علی میان اراده و کنش انسان، نقش محوری من مابعدالطبیعی و سوژه ی متافیزیکی در اراده ی انسان و تسری اصل علیت به مثابه پیش فرض ذهنی انسان در سنجش وقایع. وانگهی، می توان درباب تفاوت های نگرش این دو فیلسوف نیز سخن گفت. به این صورت که علامه جعفری به دوگانگی میان من متافیزیکی و اراده قایل است؛به نحوی که من بر اراده و جهان تاثیر علی (غیر از فیزیک کلاسیک) می نهد. اما در فلسفه ی ویتگنشتاین، اراده ی متافیزیکی با سوژه ی متافیزیکی این همان است و ازآنجاکه در مرز عالم قرار دارد، پیوندی با جهان نخواهد داشت. نوآوری این مقاله در تحلیل تطبیقی اراده ی آزاد از دریچه ی اصل علیت است که به هم گرایی آرای دو فیلسوف در بسترهای بینشی متنوع اشاره می کند.

    کلید واژگان: اراده ی آزاد, علامه جعفری, من متافیزیکی, ویتگنشتاین}
    Marziyeh Sadeghi, Morteza Zare Ganjaroodi *

    Investigation "Free will" from gateway the "law of causality", in Allameh Jafari and early Wittgenstein's view Allameh Jafari and early Wittgenstein are two philosophers whose formulation of free will is closely linked to the law of causality. The closeness and convergence of these two philosophers' views on topics such as "the separation of will and world", "absence law of causality network between human will and action in classical physics", "the central role of the metaphysical I and the metaphysical subject in human will" and the extension of the law of causality as understanding events. Likewise, we can also talk about the differences in the attitudes of these two philosophers. In this way, Allameh Jafari believes in the duality between "metaphysical subject" and the will, In other words, the subject has a causal effect (other than classical physics) on the will and the world. But in Wittgenstein's philosophy, phenomenal will is the same metaphysical subject and since it is at the boundary of the universe, it has no connection with the world. The innovation of this paper involves a comparative analysis of the free will from gateway the "law of causality" that points to the convergence of the views of the two philosophers in the different contexts of vision.

    Keywords: Free will, Free, Law of causality, metaphysical subject, freedom}
  • مهدی سعادتمند*

    نیاز بشر به سبک درست زندگی، انگیزه و ضرورتی برای تبیین مولفه های شناختی آن است. هدف از این پژوهش، پرسش از چیستی و نقش انواع شناخت در نظریه «حیات معقول» علامه جعفری با بررسی توصیفی- تحلیلی آثار مکتوب ایشان است. «حیات معقول» در برابر «حیات طبیعی محض»، نوعی زندگی مبتنی بر تعقل با محوریت عقل عملی و نفی راسیونالیسم غربی است که طیف وسیعی از شناخت های وحیانی، عرفانی، حکمی و علمی را در بر می گیرد. این دریافت ها به شکل حضوری یا حصولی و از راه هایی چون آموزش، تقلید یا تعبد به دست می آیند. معارف یادشده، علاوه بر ارزش ذاتی، واجد هویتی ابزاری برای پرورش استعدادها و هدایت اختیاری انسان‎اند که پیامد آن ورود به هدف اعلای زندگی یعنی شرکت در آهنگ کلی هستی و به تعبیر دیگر عبادت خداوند خواهد بود. نتیجه اینکه حیات معقول وابسته به مجموعه ای کامل از شناخت های الهی و بشری با درجات ارزشی متفاوت است، مشروط بر اینکه با کمک سازوکارهای عقلی و وحیانی از آسیب های معرفتی و عملی در امان بماند.

    کلید واژگان: شناخت, حیات معقول, عقلانیت, علامه جعفری}
    Mahdi Saadatmand*

    Human need for the right style of life is a motivation and a necessity for explaining its knowledge components. The purpose of article is to ask what and the role of all kinds of knowledge in Allameh Jafari's theory of 'intelligible life' by descriptive-analytical study of his written works. The 'intelligible life' versus 'pure natural life' is a kind of rational life, centered on practical reason and the rejection of Western rationalism that encompassing a wide range of revelatory, mystical, philosophical, and scientific knowledge. These findings are obtained in the form of presentational or representational by means of education, imitation, or devotion. These teachings, in addition to their intrinsic value, have instrumental identity for nurturing of talents and voluntary guidance of human which will result in the attainment to the highest purpose of life, that is, participating in the wide song of the universe, and in other words, worshiping God. So 'intelligible life' depends on a whole set of divine and human knowledge of varying degrees of value, provided that stay away from epistemic and practical damages with the help of intellectual and revelation mechanisms.

    Keywords: Knowledge, intelligible life, rationality, Allameh Jafari}
  • سید جواد میری*

    دانش دیسیپلینر (disciplinar) در برابر دیگر اشکال معرفت که شکل های اشتباه یا غیرعلمی درک ابعاد واقعیات هستند، به عنوان شکل معتبری از دسته بندی دانش بی نقص مفهوم سازی شده است. علوم اجتماعی با درونی سازی شکل های دیسیپلینر معرفت ها، تسلیم بخش بندی دانش شده است و در نتیجه هر نوع تلاش در راستای «یکپارچگی دانش» را به عنوان شکل های «منسوخ درک پیچیدگی ها»، نامگذاری نموده است. در این مقاله، پرسش اصلی معرفت شناسی مبتنی بر مطالعه علامه جعفری در برابر معرفت شناسان کلاسیکی است که اصول پیکربندی معرفت دیسیپلینر را به اشتراک نگذاشته بودند. به بیانی دیگر، این خوانش، روش دیگری از شرح انتقاد کاملا مبسوط از ساختار دانش دیسیپلینر است و به این معنا نیست که روش رو به آتی، «حالت بین رشته ای از معرفت» است، زیرا همچنان براساس مفهوم «دیسیپلینر» است که دید واقعیت را به عنوان «موجودیت کل نگر» از دست می دهد. به عبارت دیگر، رویکرد بین رشته ای ممکن است روشی رو به جلو در غلبه بر نواقص معرفت شناسی رشته ای باشد، اما نمی تواند ما را از خطرات بخش بندی رها سازد و صرفا موضوعی از اهمیت شناختی نیست، بلکه شامل حالت وجودی «بودن» در جهان است. در این نوشتار برآنیم که این مسائل را از طریق دیدگاه علامه جعفری شرح دهیم؛ فردی که ظاهرا ریشه در سنت فلسفه حکمتی دارد و در عین حال راهبردهای جدیدی مانند تحلیل «تولید دانش»را مطرح کرده است. به عبارت دیگر به نظر می رسد علامه جعفری با اینکه ایده دانش دیسیپلینر را به دلیل اثرات بخش بندی آن از چنین راهبرد معرف شناختی رد کرده است، اما از راهبردهای بین رشته ای طرفداری نکرده است. چراکه در دیدگاه او این راهبردهای ظاهرا متفاوت منجر به شکل کاملی از «اندیشه کارمندوارانه» در علوم انسانی می شود.

    کلید واژگان: معرفت شناسی, علامه جعفری, دانش دیسیپلینر, علوم انسانی, دانش}
    Seyed Javad Miri *

    The disciplinary knowledge has been conceptualized as the valid from of classifying sound knowledge vis-à-vis other from of epistemic which have been classified as erroneous or unscientific from of fathoming different modalities of realities. By internalizing disciplinary forms of cognitions the social sciences have conceded to compartmentalization of knowledge and thus branded any attempt towards unity of knowledge as archaic forms of understanding complexities. In this article I have taken issue with the question of epistemology based on the reading of Allama Jafari with reference to classical epistemologists who did not share the principle of disciplinary epistemic configuration. This, in other words, is another way of demonstrating a full-fledged critique of disciplinary knowledge construction but this does not mean that the way forward is interdisciplinarity which loses sight of reality as a holistic entity. it seems Allama Jafari while rejecting the idea of disciplinary knowledge due to compartmentalizing effect of such an epistemological strategy but he does not favor interdisciplinary strategies either as in his view these seemingly different strategies would lead us to a complete from of clerkish mentalite in humanities.

    Keywords: Epistemology, Allameh Jafari, Disciplinary Science, Humanities, Knowledge}
  • ذوالفقار همتی *

    بی تردید بحث انسان و ابعاد مختلف وجود او، از موضوعات محوری آرای علامه جعفری محسوب می شود. نظرهای علامه جعفری، از آرای متفکران مسلمان تاثیر گرفته اند؛ آنها معتقدند انسان باید با به کمال رساندن خود، مصداقی از انسان کامل، جانشین و خلیفه خدا روی زمین شود؛ البته نظرهای علامه جعفری به مسایل یادشده محدود نمی شود؛ بلکه بر ابعاد دیگر وجود انسان، همچون بعدهای اجتماعی و روان شناختی نیز تاکید می کند. چنین به نظر می رسد که آشنایی علامه با آرای متفکران غربی در این موضوع تاثیر داشته است. در این میان، فروم ازجمله اندیشمندانی است که علامه جعفری او را واجد تفکر متمایزی می یابد؛ اما وجود چه عناصری در اندیشه فروم موجب این تلقی شده است؟ بررسی آرای علامه و فروم نشان می دهد هر دو با رد تعریف معین برای ماهیت انسان، معتقدند انسان موجودی برخوردار از دو سطح حیات است و نباید خود را در سطح حیات حیوانی محدود سازد؛ بلکه باید با اتکا بر استعدادهای خود، خویشتن را به سطح عالی حیات برساند و به سرشت واقعی خود و تعالی دست یابد؛ البته ممکن است در این سیر، از مسیر خود منحرف و دچار از خودبیگانگی شود. در این مقاله ضمن بررسی آرای دو متفکر، دیدگاه های آنها درباره انسان مقایسه و تحلیل شده اند و نشان داده شد چه عناصری از تفکر اریک فروم در نضج نظریه استاد جعفری درباره تعالی و معنای زندگی او نقش دارد.

    کلید واژگان: علامه جعفری, اریک فروم, ازخودبیگانگی, تعالی}
    Zolfagar Hemmati *

    Anthropology and the discussion of human being is one of the subjects that always had been in the center of debate. Who is human being? What is his essence? What is his purpose of life? A look at Hadith and Qur’an shows that the human being has the capacity of resemblance to God.  It has been realized in the perfect man who is the manifestation of God’s names and attributes. Although Allame Jafari focuses on mystical aspect of human being, because of various reasons and causes, including being familiar to the Western thinkers, he expand the region of anthropology outside of the mystical boundaries, e.g. psychological and sociological aspects. This paper aimed at showing similarities as well as differences between these two thinkers. Furthermore, we will determine why Erich Fromm was so interesting to Allame Jafari? According to Allame Jafari, human being consists of two different aspect: soul and body, which the first aspect is more important. In soul there is “ego”. While other parts of body work mechanistic, ego is conscious of its actions and other part’s actions. In order to achieve the end of life, he must be guided by means of which he could elevate over the shadow of life.   Utilizing his internal abilities, including intellect conscience, man transcendence of natural ego and achieve his perfection. This stage, which he calls intellectual life, is full of consciousness and will and is leading to the perfection. Instead of traversing the way of perfection, he may be alienated which consists of two kinds: positive alienation and negative alienation. On the other hand, for Erich Fromm, the main problem is the essence of man. According to him, it is very difficult to present a rigid definition of human being. Thus, instead of appealing to the concept of substance, he utilizes internal contradictions of human. The man is some kind of animal but all of his instincts aren’t in harmony of his environment as well as his life. His defections in this filed lead him to learn. His characteristic is consciousness of his past, future and his death. Through this, he overcomes the nature.  While he changes his environment to be a suitable place for human being, he finds a gap between his animal status and his status as a conscious being. He has two choice: downgrade to animal status of his ancestors or training his powers in the way of history in order to achieve growth and transcendence. In fact, history is the road of man’s growth which he build by means of his freewill and freedom until he reaches to his perfection i.e. justice, love and thought. For Fromm, man creates his essence, though he may be alien of his essence because of certain events and submit before external powers. Fromm calls this idolatry. In this situation, man passes his power to external things and instead to himself, he loves another external thing. Review There are certain similarities between them. It seems that the most important influence of Fromm on Allameh is psychological aspects of his thought. For Allameh, the life of man is meaningful only when he elevates from the boundaries of biological life and reaches to transcendence.  Fromm holds such belief. Also, for Allameh, same as Fromm, man has no rigid essence, but he must manifest his potentialities. The idea that human being has no rigid essence has no root in Islamic thought and thus it seems that Allameh has borrowed from Fromm and other Western thinkers. Fromm believes that man must elevate from his natural bundries and utilizing his reason, he must move to perfection and transcendence. His optimistic approach is in accordance with Allameh’s ideas and in disagreement with Fraud’s thought.

    Keywords: Allameh Jafari, Erik Fromm, alienation, the meaning of life, transcendence}
  • حسن دین پناه *
    برخی از پرسش ها مانند مسئله «شر» در متون علمی وجود دارد که پاسخ گویی کامل به آنها از عهده علم تجربی برنمی آید، و تنها دین و فلسفه می توانند در این امور نقش شایسته ای ایفا کنند. نوشتار حاضر با روش «تحلیل اسنادی»، دیدگاه های علامه جعفری در باب «شر» را بررسی کرده است. حاصل دیدگاه ایشان آن است که برای حل مسئله شرور، تبیین دو مسئله، «حیات و فلسفه آن»، و «عدالت و حکمت خداوند در جریان خلقت و سرنوشت انسان ها» ضروری است. از دیدگاه ایشان حکم انسان ها به وجود نقص ها و شرور در عالم طبیعت، مستند به قضاوت در حوادث جهان و زندگی از منظر «حیات محوری» است. اگر انسان به درک مجرد و خالصی از نظام هستی برسد و گرایش او به «حیات معقول» هم بیشتر باشد، به طور قطع، تفسیر طبیعی از عدالت الهی را رها کرده و از سلطه خود طبیعی نیز بیرون آمده است و دیگر مسئله «شر» برای وی مطرح نخواهد شد.
    کلید واژگان: علامه جعفری, شر, ناملایمات, حیات طبیعی, حیات معقول, عدالت}
    Hassan Dinpanah *
    In scientific texts, there are some questions such as the problem of evil, which empirical science cannot fully answer, and only religion and philosophy can play a role in these matters. Using a documentary analysis, the present paper examines the views of late Allameh Jafari on evil. He believes that in order to solve the problem of evil, it is necessary to explain two issues: life and its philosophy, and the justice and wisdom of God in the creation and destiny of humans. From his point of view, the judgment of human beings about the defects and evil in the natural world depend on their judgement about world and life events through a life-oriented outlook. If man reaches an immaterial and clear understanding of the system of being, and his tendency to a "reasonable life” is increased, he definitely abandons the natural interpretation of divine justice, is freed from the natural self, and the issue of evil will no longer pose a problem for him.
    Keywords: Allameh Ja’fari, evil, hardships, natural life, reasonable life, justice}
  • مینا شمخی*
    قرآن کریم و روایات معصومین(ع) به ویژه نهج البلاغه امیر مومنان(ع)، در مناسبت های گوناگونی به طرح و واکاوی جهان طبیعت و نمودهای مختلف آفرینش مخلوقات پرداخته اند و البته از این کند و کاوها هدفی جز تبیین هدف مندی و غایت مداری جهان هستی نداشته اند. علامه محقق، محمدتقی جعفری در اثر وزین ترجمه و شرح نهج البلاغه، عالمانه به این امر پرداخته و با ذکر نمونه های فراوانی، ضمن اثبات هماهنگی آموزه های علوی(ع) در تبیین شگفتی های نظام آفرینش با یافته های علوم تجربی، قانون مندی جهان خلقت را از دیدگاه حضرت(ع) و تعالیم اسلامی و اثرات این قانون مندی را در حیات معقول و رو به کمال آدمی تشریح نموده است. این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی و بهره گیری از ابزار کتابخانه ای و استناد به منابع معتبر، بخش هایی از معارف بلند نهج البلاغه امیرمومنان(ع) را که حکایت از شگفتی های جهان طبیعت و آفرینش الهی دارد، در کنار واکاوی های عالمانه شارح معاصر آن گزارش می کند تا نمونه ای باشد از هم خوانی و هم یاری علم و دین.
    کلید واژگان: علامه جعفری, نهج البلاغه, علم ودین, نظام آفرینش, قانونمندی}
    Mina Shamkhi *
    Holly Quran and innocents’ narrative especially Imam Ali’s Nahj al Balaghe discussed about nature and variety appearance of creations; of course the purpose of this discussions was the purposeful specific. The researcher Mohammad Taghi Jafari in his weighty piece, translation and description of Nahj al Balaghe has brought plenty samples scholarly and discussed about coordination affirmation and Allavi instructions and thoughts and specified creation system marvel based on experienced and scientific findings, furthermore it has analyzed not only the lawfulness of the world from Imam’s point of view but also Islamic catechesis and its effects on the rational life. This research has been expository – analytical, library routine and cited the authentic resources; it studies about some parts of  Nahj al Balaghe about creation system marvel and celestial creation; besides this one is a contemporaneous pieces of congruity and cooperation of science and faith.
    Keywords: Allama Jafari, Nahj al Balaghe, science, faith, creation system, lawfulness}
  • نرگس ابوالقاسمی*، عبدالله نصری، فضل الله خالقیان
    اومانیسم به عنوان نگرش حاکم بر دوره مدرنیته، موجودیت خود را تا حدود بسیاری مرهون مبانی و روش معرفت شناختی دکارت است. ویژگی اصلی معرفت شناسی دکارت اصالت‏دادن به عقلانیت ابزاری است. به عقیده او می توان با عقل و بدون هرگونه توسلی به حواس، به شناختی از واقعیت دست یافت. او با این مبنا خود را به نحوی مطلق به صورت موجودی می شناسد که وجودش یقینی تر از همه چیز است. او اگرچه یک اومانیست به معنای امروزی نیست، اما محصول معرفت شناسی اش تصویری از انسان ارائه می کند که او را محور جهان هستی و ماسوای او را ذیل هستی او قرار می دهد. علامه محمدتقی جعفری از جمله فیلسوفان معاصر است که با عرضه مبانی معرفت شناختی متفاوتی به نقد اومانیسم پرداخته است. او ضرورت شناخت را در راستای نظام حیات معقول می بیند و معتقد است حواس طبیعی، عقل نظری، شهود عرفانی و وحی از ابزار معرفت است. این مقاله به قصد تحلیل انتقادی اومانیسم دکارتی ابتدا ارکان معرفت شناسی دکارت را تبیین و در ذیل هر یک دیدگاه علامه جعفری و وجوه تشابه و تضاد اندیشه آن دو را مطرح نموده است.
    کلید واژگان: معرفت شناسی, اومانیسم, دکارت, علامه جعفری}
    Narges Aboul-Qasemian, Abdollah Nasri, Fazlollah Khaleghian
    Humanism, as the foremost outcome of modernism, owes its entity to Descarte's epistemological principles and methods to a large extent. The main feature of Cartesian Epistemology is to acknowledge the instrumental rationality. As Descartes opines, cognition of truth is possible through reason, without employing any of the five senses. On this basis, he recognizes himself as an entity whose existence is absolutely and undoubtedly certain. Though not being a humanist by its contemporary definition, Descarte's epistemological outcome portrays human being as the nucleus of universe, placing non-human entities beneath him. Allameh Mohammad-Taqi Jafari, the contemporary philosopher, has put forth different epistemological principles to criticize humanism. He validates the necessity of cognition in alignment with rational living system, believing that natural senses, pure reason, mystic intuition, and revelation are the means to knowledge. Aiming to conduct a critical analysis of Cartesian humanism, the current paper first sheds light on the principles of Cartesian epistemology, and then explains Allameh Jafari's opinion on each principle, thereby delineating the agreements and disagreements between the two scholars regarding each of the principles.
    Keywords: Epistemology, Humanism, Descartes, Allameh Jafari}
  • ابوالحسن غفاری
    در مقاله پیش رو با روش استنباطی و اجتهادی تلاش شده است با تحلیل منظومه فکری علامه جعفری در حوزه فلسفه های مضاف، به‏ویژه فلسفه علم، به برداشتی از ماهیت فلسفه مضاف از دید وی دست یافته شود. یافته های مقاله را می توان به این صورت خلاصه کرد: الف) برخی از مولفه های تشکیل دهنده فلسفه مضاف روئوس ثمانیه علوم است که در آثار پیشینیان وجود دارد؛ ب) بن مایه های فلسفه مضاف در اندیشه حکیمان پیشین وجود دارد؛ ج) فلسفه مضاف دانشی ناظر است که اصول و مبانی ثابت و متافیزیکی علوم را به جهت پایداری علم و با هدف عالی حیات انسانی بیان می کند.
    کلید واژگان: علامه جعفری, فلسفه مضاف, فلسفه علم}
    Abolhasan Ghafari
    I have tried to achieve a perception of the essence of philosophy(of) from the perspective of Allameh Jafari by analyzing his conceptual system in mozaf philosophy fields especially the philosophy of science, using a deductive and Ijtihadi method. The findings of this research may be summarized as follows: a. Some of the parameters which form mozaf philosophy are the eight basis of each science [called 'rous thamanieh'];
    b. The roots of mozaf philosophies may be found in the thoughts of previous theologians;
    c. Mozaf philosophy oversees other sciences and explains its constant and metaphysical basis and principles for the stability of the science with the purpose of a great life for human being .
    Keywords: Allameh Jafari, Mozaf philosophy, Philosophy of science, Philosophy}
  • عبدالله نصری، حمزه نادعلی زاده*
    شاید بتوان مهم ترین بحث از مباحث کلام، فلسفه و عرفان نظری را، بحث درباره توحید و حقیقت آن دانست. در این بین دیدگاه ها و اختلاف نظرهای بسیاری بین اهل کلام و فلاسفه و عرفا وجود دارد که کتاب های بسیاری در این عرصه به آنها اختصاص داده شده است. اهل کلام و فلاسفه مشاء، به بینونت خالق و مخلوق رای داده اند؛ متفکران اشراقی به نوعی وحدت معتقدند که کثرت را شامل می شود. موسس حکمت متعالیه به تبع فهلویون، وحدت تشکیکی و سپس به تبع اهل عرفان، نوعی از وحدت شخصی وجود را مطرح کرد. عرفا نیز وحدت شخصی وجود را رای ادق می دانند. یکی از متفکران معاصر، یعنی استاد محمدتقی جعفری نیز در آثار خود به طور پراکنده به این مسئله پرداخته و در ظاهر امر به مخالفت های بسیار و اشکال های متعددی در مقابل دیدگاه وحدت وجود همت گمارده است. ما در این مقاله، ضمن طرح اشکال های ایشان، به بازسازی دیدگاه وی در زمینه «ارتباط خالق و مخلوق» پرداخته ایم و به این نتیجه رسیده ایم که باید به نظریات استاد جعفری در دو مقام توجه کرد. ایشان در مقام نخست با نگاه پانته ایستی به نقد «وحدت وجود» عرفا می پردازد، حال آنکه در ایستار دوم از حیات علمی خویش، به دیدگاه عارفان نزدیک شدند و وحدت شخصی وجود را پذیرفتند.
    کلید واژگان: رابطه خالق و مخلوق, سنخیت, علامه جعفری, وحدت شخصی وجود}
    Abdollah Nasri, Hamzeh Nadalizadeh*
    Perhaps, “unity” and “truth” can be regarded as the most controversial topics in the area of theology, philosophy and theoretical mysticism. Meanwhile, there are lots of views and differences of opinion between theologians, philosophers and mystics to which many literatures are dedicated. Theologians and Peripatetic philosophers have voted separation (Beynoonat) of Creator and Creature; Eastern visionaries believe in some kinds of unity including multiplicity. By following Fahlavyoon and mystics, the founder of “Transcendental Wisdom” (Hekmat e Motalie) propounded the Tshkiki unity and then a kind of hypostatic unity of beings (vahdat e shakhsi), respectively. Mystics also regard the hypostatic unity of beings as the most accurate vote. One of the contemporary thinkers, Professor Mohammad TaqiJafari, has also discussed this subject anywhere in his books, and apparently is in opposition to the hypostatic unity of being. In this article, we bring up and review his points of view as well as recognize his prospective on the "relationship between Creator and creature". We concluded that Professor Jafari's views have to be considered in two aspects. He cash the "Unity of Being" by pantheism looking in first position, while in the second perspective view of his scientific life accept the Personal unity of being.
    Keywords: The hypostatic unity of being(vahdat e shakhsi)_Congruity_Separation_Professor Jafari}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال