به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « علم حصولی » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «علم حصولی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حسام یزدی*، احسان کرمانشاهانی

    علامه طباطبایی در آثار مختلفشان بر این نظر تصریح کرده اند که «علم حصولی به علم حضوری بازمی گردد». با توجه به کلمات و عبارات مختلف ایشان، دو بیان از بازگشت علم حصولی به حضوری قابل برداشت است: 1. در یک بیان، ماخذ و منشا انتزاع هر علم حصولی، یک علم حضوری دانسته شده است. 2. در بیانی دیگر بر این نکته تاکید شده که علم حصولی مجاز و اعتباری اضطراری است و ازاین رو هر علم حصولی حقیقتا یک علم حضوری است.در این نوشتار بعد از توضیح هردو بیان تلاش شده است تا با یافت وجه جمعی میان این دو بیان، تقریری نو از این نظریه به دست آید. در این وجه جمع، بیان دوم اصل انگاشته شده و بیان اول به آن تاویل برده می شود و نتیجه این می شود که علم حصولی هم متاخر از علم حضوری است (بنا بر بیان اول) و هم در حقیقت همان علم حضوری است (بنا بر بیان دوم). اگرچه این وجه جمع در نگاه ابتدایی، گزاره ای متناقض به نظر می رسد، اما با نگاه دقیق تر مشخص می شود که تاخر علم حصولی بر علم حضوری از سنخ «تاخر مجاز بر حقیقت» است.

    کلید واژگان: علم حصولی, علم حضوری, بازگشت علم حصولی به علم حضوری, مجاز بودن علم حصولی, علامه طباطبایی}
    Hesam Yazdi *, Ehsan Kermanshahani

    ‘Allāmah Ṭabāṭabā’ī has explicitly stated in his various works that "acquired knowledge reduces and refers back to the knowledge by presence". Based on his different words and statements, two readings of this reduction of acquired knowledge to the knowledge by presence can be presented: 1. According to one reading, the source and origin of the abstraction of any acquired knowledge is considered to be knowledge by presence. 2. According to another reading, it is emphasized that acquired knowledge is figurative and compulsorily subjective, and thus, every acquired knowledge is actually knowledge by presence. In this paper, after explaining both readings, an attempt is made to provide a new interpretation of this theory by reconciling these two statements through finding a common point. In this reconciliation, the second reading is considered primary, and the first one is construed in its light. The result is that acquired knowledge is both subsequent to knowledge by presence (as presented in the first reading) and is in reality the same as knowledge by presence (as presented in the second reading). Although this reconciliation might initially seem contradictory, a closer examination reveals that the subsequence of acquired knowledge to knowledge by presence is of the nature of "subsequence of figurative to denotative."

    Keywords: Acquired Knowledge, Knowledge By Presence, Reduction Of Acquired Knowledge To The Knowledge By Presence, Figurative Nature Of Acquired Knowledge, ‘Allāmah Ṭabāṭabā’Ī}
  • معصومه سالاری راد*

    شهود از اضلاع مهم هندسه معرفت دینی و از منابع کسب معرفت محسوب می شود. پرسش از عینیت متعلق تجربه عرفانی از سوالات اساسی مطرح در این حوزه است. در پاسخ به این پرسش برخی نظریه ذات گرایی را پذیرفته و برخی دیگر معتقد به ساختارگرایی (زمینه گرایی) هستند. ذات گرایان متعلق تجربه عرفانی، را ذات و حقیقت متعالی می دانند. طرفداران نظریه ساختارگرایی ضمن نفی حکایتگری تجربه عرفانی از ذات واحد، این تجربه ها را معلول فرهنگ، باور و زمینه فکری فرد می دانند. مطالعه و مقایسه دیدگاه علامه طباطبایی و فخر رازی در زمینه واقع گرایی و عینیت متعلق تجربه عرفانی از اهداف و موضوع این نوشتار است. روش مطالعه از نوع توصیفی و تحلیلی و با اتکاء به آثار آنها می باشد. یافته های پژوهش نشان می دهد که علامه طباطبایی با تقسیم بندی علم به دو قسم علم حضوری و حصولی و بازگشت علم حصولی به حضوری و پذیرش اصل اتحاد علم، عالم و معلوم، تجربه های عرفانی را از نوع علم حصولی و حضوری دانسته که در هر دو نوع، تجربه ذات محقق می شود. از دیدگاه فخررازی در سایه تزکیه درون و تصفیه نفس و رسیدن به احوال و کشفیات عرفانی، انسان به مرتبه ای می رسد که با علم حضوری حقایق را درک می نماید. لذا این احوالات از نوع تجربه ذات و معرفت بخش می باشند. در واقع ذات گرایی وجه اشتراک علامه و فخر است.

    کلید واژگان: ساختارگرایی, شهود, ذات گرایی, علم حضوری, علم حصولی, علامه, فخر رازی}
    Masome Salarirad *

    Intuition is one of the important aspects of the geometry of religious knowledge and one of the sources of acquiring knowledge. The question of objectivity of associate the mystical experience is one of the basic questions raised in this field. In response to this question, some accepted the theory of essentialism and others believe in structuralism (contextualism). The essentialists consider the associate of mystical experience to be the supreme essence and truth. Proponents of the theory of structuralism, while denying the narration of the mystical experience of a single essence, consider these experiences as a result of a person's culture, belief and intellectual background. Studying and comparing the views of Allameh Tabatabai and Fakhr Razi in the field of realism and objectivity of the associate of the mystical experience is one of the goals and the subject of this article. The study method is descriptive and analytical, relying on their works. The findings of the research show that Allameh Tabatabai, by dividing knowledge into two types of presential knowledge and acquired knowledge and returning the acquired knowledge to presential and accepting the principle of unity of the knower and the known, considered mystical experiences to be the type of acquired and presential knowledge that in both types, Essence experience is realized. From Fakhrazi's view, in the shadow of inner cultivation and self-purification, and reaching mystical states and discoveries, a person reaches a level where he understands the truths with direct knowledge. Therefore, these situations are the experience of the essence and cognitive knowledge. In fact, essentialism is the common feature of Allameh and Fakhr

    Keywords: Acquired Knowledge, Associate, Essentialism, Intuition, Presential Knowledge, Structuralism}
  • حمیدرضا خادمی *

    علیقلی بن قرچغای خان، از فیلسوفان عصر صفوی است که بسیاری از آثارش احیا نشده، اما کتاب احیای حکمت که دربردارنده بسیاری از آراء فلسفی اوست، تصحیح و چاپ شده است. ازجمله دیدگاه های ابتکاری این حکیم، تقسیمبندیها و تفسیرهای نوآورانه یی است که از علم حصولی و علم حضوری ارایه داده است. وی برای بیان دیدگاهش در اینباره، ضمن تقریر نظر حکمای پیشین درباره حقیقت علم، ابتدا پس از توضیح دو قسم علم حقیقی یعنی علم ذاتی و عرضی علم حصولی و حضوری را ذیل علم عرضی میداند. از یکسو، برخی از دسته بندیهایی که وی درباره علم حصولی و حضوری ارایه داده، در طول تاریخ فلسفه اسلامی بیسابقه است، و از سوی دیگر، او حقیقت علم را امری عرضی و زاید بر نفس ناطقه میداند. درواقع، علیقلی خان با تحلیلی که از مسیله اتحاد عاقل به معقول بدست داده، علم را همانند صفتی میداند که بر موصوف عارض شده است. بررسی رویکرد وی در چهار مرحله انجام شده است که عبارتند از: بررسی اقسام مختلف علم حصولی و حضوری، ناتمام بودن نخستین دلیل وی درباره عرضیت علم حضوری و حصولی، نشان دادن کاستی موجود در دلیل دوم و سوم، و بیان ناکافی بودن دیدگاه وی درباره اتحاد عاقل و معقول. در این نوشتار، نخست سعی شده تا دیدگاه و ابتکار علیقلی خان در اینباره، بطور دقیق تقریر شود، آنگاه با بهره گیری از روش تحلیلی تطبیقی، دیدگاه وی مورد بررسی و نقد قرار گیرد.

    کلید واژگان: علم حصولی, علم حضوری, قرچغای خان, عرضیت}
    Hamidreza Khademi *

    Explaining Ali-Qoli-bin Qarchaghaaikhan's point of view about "acquired knowledge" and "knowledge by presence" with a critical approach Abstract Ali-Qoli-bin Qarchaghaaikhan is among the not so famous philosophers of the Safavid era. Although many of his works have not been undergone the process of correction, his book The Revival of Wisdom, that actually contains many of his philosophical opinions, has been corrected and printed. Among the innovative theories of this sage is the innovative classification that he presented of "acquired knowledge" ('ilm-e-hosuli, علم حصولی) and "knowledge by presence" ('ilm-e-hozuri, علم حضوری). On the one hand, Qarchaghaaikhan introduces different types of acquired knowledge and knowledge by presence, some of which are unprecedented in the history of Islamic philosophy, and on the other hand, he considers the truth of knowledge to be accidental and added to the speaking self (nafs-e-naatteqeنفس ناطقه،). In fact, with the analysis he gives regarding the issue of the union of knowledgeable subject with the reasonable object, he considers knowledge as an attribute that is added to the adjective, namely the speaking self/subject. This essay, at first, expresses his point of view and initiative on this matter in detail, and then criticizes by using an analytical-comparative method. Keywords: accidentality, Ali-Qoli-bin Qarchaghaaikhan, acquired knowledge, Knowledge by presence, the speaking self.

    Keywords: Accidentality, Ali-Qoli-Bin Qarchaghaaikhan, Acquired Knowledge, Knowledge By Presence}
  • مصطفی مومنی*، محمدجواد اخگری، یاسر سالاری

    مساله علم حضوری از جمله مسایلی است که مورد توجه ویژه فیلسوفان مسلمان بوده است. مساله علم حضوری بعد از ورود مباحث جدید معرفت شناسی به جهان اسلام به ویژه در باب معرفت های پایه و حل معضل مطابقت به طور گسترده ای از سوی اندیشمندان معاصر مورد بررسی قرار گرفت. از جمله این اندیشمندان، علامه طباطبایی (ره) است که با الهام از حکمت متعالیه ملاصدرا نظرات بدیعی ارایه نموده است. از جمله این نظرات، تحقیق ویژه درباره ماهیت علم حضوری، تبدیل علوم حضوری به علم حصولی، وحدت نفس با مدرکات و نتایجی است که از نظریه علم حضوری علامه طباطبایی (ره)، به ویژه در مساله تقسیم ادراکات به اعتباری و حقیقی حاصل می شود. بنابراین مساله این پژوهش عبارت است از: «دیدگاه نهایی علامه طباطبایی (ره) در مساله علم حضوری و نتایج آن -به ویژه در مساله ادراکات حقیقی و اعتباری- چیست؟» هدف از این پژوهش نیز اثبات این مدعاست که دیدگاه ویژه علامه طباطبایی (ره) در مساله ادراکات حقیقی و اعتباری بر اساس مبنای ایشان در حقیقی بودن علم حضوری و اعتباری بودن علم حصولی است.

    کلید واژگان: علم حضوری, علم حصولی, تبدیل علم حضوری به حصولی, وحدت نفس با مدرکات, ادراکات حقیقی و اعتباری, علامه طباطبایی(ره)}
    mostafa momeni *, MOHAMADAVAD AKHGARI, yaser Salari
    Introduction

     Knowledge by presence (al-ʿilm al-ḥuḍūrī) is a problem explicitly discussed by Suhrawardī (Shaykh al-Ishrāq). This issue has since become a significant topic in Islamic epistemology. More recently, Allameh Tabatabai has examined this problem and drawn noteworthy conclusions. According to him, knowledge by presence is an existential concept, and is detached from matter. He establishes the existence of such knowledge by appealing to human self-consciousness, which manifests the presence of the existence of our own selves to us. In his view, the criterion for knowledge by presence consists in the real presence of something (the known) to another thing (the knower). Accordingly, he broadens the instances of knowledge by presence to encompass self-knowledge, a cause’s knowledge of its own effects, the effect’s knowledge of its cause, an effect’s knowledge of other effects of its cause, and human knowledge of his own sensory impressions. As for the reduction of knowledge by acquisition (al-ʿilm al-ḥuṣūlī) to knowledge by presence, Allameh Tabatabai believes that each instance of the former is indeed an instance of the latter. In fact, knowledge by acquisition always involves knowledge by presence. It follows that all human knowledge is by presence through and through. This is because it is always an instance of knowledge by presence that turns into an instance of knowledge by acquisition. This transformation is done through the imaginative faculty, which he dubs the faculty of transforming knowledge by presence to knowledge by acquisition. According to Allameh Tabatabai’s view of knowledge by presence and its transformation into knowledge by acquisition, the soul has an effective agential role with respect to epistemic forms or images, obtaining both universal and particular epistemic forms via “unification.” This implies that the process of perception consists in the “strengthening of the detached (immaterial) existence of the world” and its unification with the intellectual level of existence. Another corollary of his view is that, since knowledge is in fact something existential that cannot be subsumed under any of the quiddity-based categories, it cannot be characterized as corresponding or failing to correspond to the reality, whereas knowledge by acquisition can be thus characterized. Furthermore, his view of knowledge by presence implies that knowledge by acquisition is restricted to the material world, since material entities can neither know, nor be known. Of course, material entities involve immaterial dimensions such as change and ignorance in virtue of which knowledge applies to them.

    Method

     This research was carried out with the library-analytical method.

    Discussion and results

     The main conclusion to be drawn from Allameh Tabatabai’s discussion of the nature of knowledge by presence and its corollaries is that it can be used to determine the ground of distinction between real (ḥaqīqī) and constructed (iʿtibārī) perceptions and how they relate to knowledge by presence. Since an instance of knowledge by presence is involved in any instance of knowledge by acquisition, it follows that when knowledge is divided, what is actually divided is knowledge by presence. That is, there are two types of knowledge by presence: pure knowledge by presence and knowledge presence that can be transformed into knowledge by acquisition. Moreover, given the account of the process through which the former is transformed into the latter and how constructed perceptions emerge from real perceptions with the aid of the estimative (wahmiyya) faculty, it can be concluded that the criterion for the division of perceptions into real and constructed, on Allameh Tabatabai’s account, is the same criterion depicted in the distinction between knowledge by presence and knowledge by acquisition. In other words, just as the mind draws on the activities of the estimative faculty to transform knowledge by presence into knowledge by acquisition for purposes of convenience in ordinary life, it utilizes the same activities to derive constructed perceptions from real perceptions.

    Conclusion

     According to Allameh Tabatabai, it is knowledge by presence that is transformed into knowledge by acquisition through the activities of the imaginative faculty. The activities of the estimative faculty concerning real entities result in the formation of constructed perceptions. The criterion proposed by him for the division of perceptions into constructed and real is the one depicted in the distinction between knowledge by acquisition and knowledge by presence.
    This clarifies the ground of the distinction between real and constructed perceptions, as well as its relationship with knowledge by presence. The ground of real perceptions is pure knowledge by presence, while the ground of constructed perceptions is the type of knowledge by presence that can be transformed into knowledge by acquisition. The distinction between these two kinds of perceptions lies in the difference of the knowledge by presence involved in them.

    Keywords: Knowledge by presence, knowledge by acquisition, real perceptions, constructed perceptions, Allameh Tabatabai}
  • محسن ابراهیمی*، رضا صادقی
    داده تجربی در معرفت‎شناسی معاصر، به محتوای بی‎واسطه ادراک حسی اشاره دارد که توسط ضمیر اول شخص و در زمان حال از آن گزارشی داده می‎شود. مهم‎ترین مساله در رابطه با آن، بحث از توان توجیه‎گری این محتواست. توان توجیه‎گری داده‎ تجربی با قیاس ذو حدین، به چالش کشیده می شود که امر را دایرمدار مفهومی و یا غیر مفهومی بودن آن می‎کند. در این مقاله، نخست استدلال شده است که بخشی از این نزاع ناشی از ابهام در کاربرد اصطلاح مفهوم است که معنا و جایگاه هستی‎شناختی روشن و مورد اتفاقی ندارد. سپس با تکیه بر مبانی معرفتی مکتب فلسفی صدرایی، استدلال شده است که محتوای غیر مفهومی داده تجربی پیش شرط لازم برای تحقق و ایفای نقش معرفتی مفاهیم است. ازآنجاکه این محتوای غیر مفهومی، معرفتی حضوری است که غیر از معرفت مفهومی است دیدگاهی که به دست می آید، نمونه ای از نامفهوم گرایی خواهد بود. در این دیدگاه برای رها شدن از شک افراطی و دفاع ازعقلانیت دانش تجربی، به تعریفی درون گرایانه از توجیه تمسک شده است که در آن داده تجربی نقشی اساسی در حکایت گری از جهان خارج دارد. در انتها بیان می‎شود که چنین شناختی با اینکه مطلق و کامل نیست، اما با جهل مطلق نسبت به جهان خارج نیز فاصله دارد و گرفتار خودتنهاانگاری نیست.
    کلید واژگان: داده تجربی, نامفهوم گرایی, مفهوم گرایی, علم حصولی, علم حضوری}
    Mohsen Ebrihime *, RAZE Sadqi
    In contemporary epistemology, sense-data signify direct sense-perception reported by the first person singular and in the present time. The most important issue about it is whether one can justify its content. The justification for sense-data is challenged by a dilemma that makes the issue spin over whether it is conceptual or none-conceptual.In their paper, the authors have first demonstrated that some part of the dispute comes from the ambiguity of the application of the term and that its ontological position is not clear nor is it agreed upon. Then, relying on epistemological principles of Mulla Sara's philosophy, they have argued that the none-conceptualized contents of sense-data are the necessary prerequisite for the realization and fulfilment of the cognitive role of concepts. Since this content is not conceptualized and is thus presential knowledge -other than conceptual knowledge-, the outcome view would be an instance of none-conceptualism. In this view and in order to come free from strong skepticism and to defend rationality of empirical knowledge, we have resorted to an introspective definition of justification in which sense-data play a major role in representing the outside world. In the end, we have shown that such imperfect knowledge is far from absolute ignorance as to the world outside and from solipsism.
    Keywords: sense-data, none-conceptualism, conceptualism, conceptual know-ledge, Presential Knowledge}
  • مریم طهماسبی، سید عباس ذهبی*، احمد بهشتی
    خواجه نصیرالدین طوسی (597 -672ق) از فیلسوفان مشایی ای است که با اندیشه های فلسفی شهاب الدین یحیی سهروردی (549-587ق)، فیلسوف بزرگ اشراقی پیش از خود و ازجمله ایده علم شهودی و اشراقی او آشنایی داشت؛ اما به رغم این آشنایی و اعتقاد برخی به اشراقی بودن وی، تاثیر چندانی از مکتب اشراق در مباحث مربوط به علم و ادراک در آثارش دیده نمی شود. خواجه نصیرالدین علم حضوری را نپذیرفته و بر علم حصولی فاعل شناسا به غیر خود تاکید کرده است. از سوی دیگر، وی برخلاف ابن سینا (370-428 ق) و دیگر فیلسوفان مشایی در تبیین ابصار، نظریه خروج شعاع را مختار دانسته و همچنین ادراکات عقلی را ازطریق فرایند انطباع (نه تجرید) تلقی کرده است. در این مقاله می کوشیم با بررسی آثار متعدد منطقی و فلسفی خواجه نصیرالدین طوسی نشان دهیم وی در مباحث علم و ادراک، نه تابع دیدگاه فیلسوفان مشاء بوده و نه از سنت اشراقیون پیروی کرده؛ بلکه رویکردی نوین را درپیش گرفته است؛ از این روی، دیدگاه او را از دو جنبه می توان بررسی کرد: نخست، بعد سلبی نظر طوسی که در این بخش نشان داده می شود او علم حضوری را نفی می کند؛ دوم، بعد ایجابی که بیانگر نظریه انطباع ادراکات عقلی ازمنظر وی است.
    کلید واژگان: علم حصولی, علم حضوری, تجرید, انطباع, نصیرالدین طوسی}
    Maryam Tahmasebi, Abbas Zahabi *, Ahmad Beheshti
    As a semi-Peripatetist semi-illuminationist philosopher, Nasīr al-Dīn al-Tūsī (1200-1273 AC/ 597-672 AH) was well acquainted with Suhrawardī's philosophical thoughts (hikmah al-ishraq) such as idea of intuition and his illumination science; so that some scholars have called him a pure illuminationist. Nevertheless, the influence of Suhrawardī's theory on the issues of perception and cognition is not seen in his works. In other words, Al-Tūsī does not accept illuminative-based knowledge of presence ('ilm hudurī) emphasizing that the acquired knowledge agent is something other than himself. On the other hand, unlike Avicenna's approach (980-1036 AC / 370-428 AH), and also other peripatetic philosophers, in explaining the theory of Absār, Tūsī considers the theory of "radius departure" (khurūj al-shu'ā'), as an autonomous theory. He also introduces rational perceptions through the process of "Impresion" (Inṭibā') rather than "abstraction" (tajrīd). In this article, by examining the various logical and philosophical works of Nasīr al-Dīn al-Tūsī, we try to show that in the matter of knowledge and perception, Tūsī has not been an imitating philosopher, either imitating Peripatetic philosophers, or illuminatist ones. Rather, he has taken a new approach in this field. Therefore, his point of view can be examined from two aspects: First, the negative aspect, in which Tūsī denies the "knowledge of presence (al-'ilm al-huzurī)." The second is the affirmative aspect, which expresses the theory of the impression (intibā') of rational perceptions.
    Keywords: Acquired Knowledge, Knowledge of presence, the theory of Abstraction (tajrīd), Impression theory (intibā'), Nasīr al-Dīn al-Tūsī}
  • محمد (جلال الدین) ملکی

    هر فلسفه ای یا به طور دقیق تر هر نظام فلسفی دارای نظام واره ای است که اصول اساسی آن فلسفه بر آن استوار و بنا شده است. در این میان فلسفه اشراق نیز از این قاعده بیرون نیست. این فلسفه بر اصولی استوار است که مهم‏ترین آنها عنصر «عقل و شهود» است. این مقاله بر آن است، نخست پس از تعریف حکمت و حکیم که شناخت این دو با شناخت عقل و شهود بی ارتباط نیست، عقل و شهود را، با توجه به گنجایش مقاله، به تفکیک - با توجه به داده اشراقی در فلسفه اشراق - بررسی کند و سپس جایگاه این دو عنصر سازنده فلسفه اشراق را، با استناد به آثار خود شیخ اشراق تبیین و در ادامه، جایگاه اصلی این دو عنصر را در فلسفه ترسیم نماید. آن گاه به تبیین چگونگی تعامل بین عقل و شهود در ساختارسازی فلسفه اشراق پرداخته، با توجه به گنجایش مقاله به ‎اختصار آن را بررسی کند.

    کلید واژگان: عقل, شهود, فلسفه اشراق, علم حضوری, علم حصولی, سهروردی}
    Mohammad Maleki

    Every philosophy, or more precisely every philosophical system, has a system on which the basic principles of that philosophy are based. Meanwhile, the Philosophy of Illumination is not out of this rule. This philosophy is based on principles, the most important of which is the element of "intellect and intuition". This article intends, after defining philosophy and philosopher, knowing the two is not unrelated to knowing the intellect and intuition, examine the intellect and intuition, according to the content of the article, separately, according to the illumination data in the Philosophy of Illumination, and then explain the position of these two elements that make up the Philosophy of Illumination, based on the works of Master of Illumination’ (shaykh al-ishraq), and then draw the main position of these two elements in philosophy, then I explain how the interaction between intellect and intuition in structuring the Philosophy of Illumination, and briefly examines it according to the capacity of the article.

    Keywords: Intellect, intuition, the Philosophy of Illumination, present knowledge, acquired knowledge, Al-Suhrawardi}
  • محمد حسین زاده (یزدی)

    از پایه‌ای‌ترین مباحث دانش معرفت‌شناسی، بحث‌های ناظر به تصورات و مفاهیم است. در این نوشتار در پی پژوهش درباره این مسیله‌ایم که چگونه به مفاهیم، خواه جزیی و خواه کلی، دست می‌یابیم؟ و این مشغله اصلی نوشتار کنونی است. بر پایه دیدگاه برگزیده، مفاهیم نظری از مفاهیم بدیهی برگرفته می‌شوند، ولی همه مفاهیم بدیهی از علوم حضوری. در بخش نخست این مدعا، یعنی برگرفتن مفاهیم نظری از مفاهیم بدیهی، اختلاف‌نظری درخور توجه دیده نمی‌شود؛ هرچند بخش دوم آن این‌گونه نیست و نظریه‌های بسیاری در این بحث ارایه شده است. به‌هرروی، پس از تبیین نظریه برگزیده و نیز بیان شمار یا گستره مفاهیم بدیهی با این پرسش بنیادین روبه‌رو می‌شویم که مفاهیم بدیهی چگونه از علوم حضوری برگرفته می‌شوند؟ پس از دستیابی به راه‌حل درست مسئله بنیادی این نوشتار، چگونگی دستیابی به مفاهیم بدیهی از راه علم حضوری در پایان مهم‌ترین مشکلات فراروی آن را بررسی و ارزیابی می‌کنیم.

    کلید واژگان: مفاهیم بدیهی, مفاهیم نظری, نظریه ارجاع, یافته های حسی, خطاپذیری, احساس, علم حصولی}
    MuhammadHussein zada (Yazdi)

    One of the most fundamental discussions of epistemology is the discussion pertaining to the conceptions and notions. In this article, we are seeking to investigate how we acquire concepts, whether specific or general. This is the main concern of this study. According to the selected view, the theoretical concepts are taken from the self-evident concepts, but all the self-evident concepts are taken from the intuitive knowledge. In the first part of this claim, i.e. taking the theoretical concepts from the self-evident ones, there is no considerable disagreement. The second part, however, is not so and many theories have been presented there. Nevertheless, after explaining the selected theory and stating the scope of the self-evident concepts, we face this fundamental question: "how are the self-evident concepts taken from the intuitive knowledge?" After acquiring the right solution for the fundamental issue of this article, we will investigate and evaluate the way of acquiring the self-evident concepts through the intuitive knowledge and, at the end, the most important difficulties facing it.

    Keywords: self-evident concepts, theoretical concepts, the theory of reference, sensual findings, erroneousness, sense perception, acquired knowledge}
  • حسین کریمی

    آرای فلاسفه را در مسئله حقیقت علم حصولی می‌توان به دو قسم تقسیم کرد: عده‌ای از حکما حقیقت علم حصولی را حضور ماهیت معلوم خارجی در اذهان می‌دانند که در نتیجه، علم حصولی مختص ماهیات می‌شود. اینان مسئله مطابقت علم با معلوم را نیز با همین نگاه حل می‌کنند. در مقابل، حکمای دیگر (قدما) علم حصولی را مثال و شبحی از معلوم خارجی می‌دانند. مسئله «نحوه حکایت علم از معلوم» موجب پیدایش این مباحث بوده است. طبق دیدگاه اول، علم به ماهیت ذهنی می‌تواند علم به ماهیت خارجی باشد؛ ولی قول به شبح، حکایت از محکی را ذاتی علم می‌داند و نیازی به ارتباط و نوعی اتحاد واقعی میان علم و معلوم نمی‌بیند. همین جا بحث ارتباط علم با عالم نیز مطرح می‌شود که درباره آن نیز دو دیدگاه اساسی وجود دارد: عده‌ای به اتحاد وجودی علم و عالم قایل‌اند و در مقابل، قدما رابطه‌ای انضمامی میان علم و عالم تصویر کرده‌اند. در این نوشتار ادله قایلان به اقوال مذکور طرح و بررسی، و در نهایت از دیدگاه قایلان به شبح بودن علم و اتحاد علم و عالم دفاع شده است. بر اساس این دیدگاه، علم حصولی همان وجود عالم است که حاکی از معلوم می‌باشد.

    کلید واژگان: علم حصولی, حضور ماهیات, شبح معلوم, حکایت ذاتی}
    Hussein Karimi

    The Philosophers’ opinions on the truth of the acquired knowledge can be divided into two types: some regard it to be the presence of the quiddity of ‘external known’ in the minds; and consequently, the acquired knowledge is reserved for the quiddities. This group has resolved the issue of correspondence of the knowledge with the known using this view. In contrast, other (earlier) philosophers consider the acquired knowledge as the instance and ghost of the external known. The issue of the ‘mode of the knowledge suggesting the known’ has produced these discussions. According to the former view, knowledge of the mental quiddity can be knowledge of the external quiddity; but the view related to the ghost considers suggestion of the suggested as an essential element of knowledge, and regards no need for a relationship and some sort of unity between the knowledge and the known. Here, the discussion of the relationship between the knowledge and the knower is posed, about which there are two basic views: some believe in the existential unity between the knower and the knowledge; and in contrast, the earlier philosophers have depicted a concrete relationship between the knower and the knowledge. In this article, the arguments presented by the adherents of the aforementioned views have been investigated; and finally the views of those who believe that the knowledge is a ghost and that there is a unity between the knowledge and the knower have been defended. According to that view, the acquired knowledge is the very existence of the knower, which is suggestive of the known.

    Keywords: acquired knowledge, presence of quiddities, the ghost of the known, essential suggestion}
  • علی الله دادی هزاوه*، علی الله بداشتی

    تقسیم علم به «تصور» و «تصدیق» از مباحث بنیادی است، اما دو اشکال به تعریف آن مطرح است، یکی «عدم رعایت ملاکات تقسیم منطقی» که دو مصداق دارد؛ دیگری «تقابل دو مقوله در یک ماهیت». برخی اندیشمندان، اشکال اول را با لحاظ اعتبارات مختلف در تقسیم، پاسخ گفته اند و در پاسخ به اشکال دوم نیز گفته اند: حکم، لازم تصدیق است و به منزله فصل است و معیت تصور و حکم، ذهنی است. فخر رازی، «تصدیق» را مرکب می داند که از اشکالات آن اکتساب تصدیق از قول شارح یا هم از قول شارح و هم از حجت، و همچنین ناسازگاری آن با وحدت و بساطت علم است. از آنجا که راه حل ها و تلاش اندیشمندان برای رهایی از اشکالات نظریه تصور و تصدیق، ثمری ندارد، استفاده فخر رازی از آنها بی فایده است. افزون بر این، چون مبنای ترکیب تصدیق اشکال دارد، جواب ها و لوازم مبتنی بر آن نیز اشکال دارد. بنابراین، فخر رازی در پاسخ به اشکالات موفق به نظر نمی رسد. خواجه نصیرالدین طوسی، «معنا» را مقسم تصور و تصدیق می داند. علم، تنها تصور است و تصدیق همان حکم است که فعل نفس است. تصور این فعل توسط نفس سبب می شود از مصادیق تصور گردد. انحصار علم در تصورات، منجر به انکار بخش حجت از منطق می شود و با اصول تقسیم منطقی نیز منافات دارد. بر این اساس، تقسیم علم به اقسام دوگانه، تقسیمی مجازی و تسامحی می شود. خواجه با معرفی «معنا» به عنوان مقسم، توانست بخش نخست مشکل اول را پاسخ دهد؛ چنان که با یکسان دانستن تصدیق با حکم نیز بخش دوم آن و هم اشکال دوم که بحثی هستی شناختی است، اساسا قابل طرح نیست.

    کلید واژگان: تصور, تصدیق, حکم, علم حصولی, فخر رازی, خواجه نصیر الدین طوسی}
    Ali Allahdadi Hazaveh *, Ali Allah Bedashti

    The division of knowledge into “notion” and “assertion” is one of the foundational discussions. Knowledge, in its general sense, is divided into knowledge-by-presence and acquired knowledge. Acquired is either notional that is not judgment or notional accompanied by judgment. The former is “notion” while the latter is “assertion.” The two problems of this division are as follows: 1) “failure to comply with the criteria of rational division” which includes the instances of “unity of the divider and divided” and “lack of contrast between the types; 2) “the contrast of two categories in one quiddity.” Thinkers have replied to the first problem by considering the different validities in division, that is, the divider is unconditioned, notion is negativity conditioned, and assertion conditioned to something. In response to the second problem, they have said that judgment is necessary to assertion and is tantamount to the differentia, and the companionship of notion and judgment is mental. Apart from asserting the composition of assertion and explaining its parts, Fakhr Razi believes in the logical requisites of composition as well. According to him, assertion is the collection of notions of object and predicate and copula and judgment. Its problem is the acquirement of assertion from definition dues to the self-evidence of judgment; or it is from both definition and argument due to the acquiredness of judgment. As it were, the acceptance of the acquirement of judgment is incompatible with Fakhr Razi’s foundation in considering notions self-evidence. Another problem is the incompatibility with the unity and simplicity of knowledge. In his view, we cannot eliminate the first problem by considering the different validities in the divisions and divider because firstly, the type of these conditions is mentally-posited and they cannot be the differentia for real matters. Secondly, these validations explain the manner of presence of the divider in the divisions and their relationship to each other and is not specific to notion and assertion. Similarly, using judgment as the diffrentia of assertion cannot be a reply to the second problem because no differentia has been mentioned to conceive a part of assertion to make it acquired and distinct. Moreover, because Fakhr Razi’s basis has a problem in the composition of assertion, answers and requisites based on it will also be problematic. Therefore, his view does not appear to be successful in solving the problems. In the explanation of the views of the philosophers, Nasir al-Din Tusi considers assertion to be judgment. “Meaning” is the divider of notion and assertion. Notion is really knowledge and assertion is knowledge of it reverts to notion. In reality, assertion is judgment and judgment has two aspects: 1) it is an action of the soul; 2) conceptualization of this action of the soul by the soul. According to the second aspect, judgment is one of the instances of notion. The main point in this view is to consider notion as the basis; however, limiting knowledge to notions results in the denial of the share of argument in the two parts of logic. As it were, the division of knowledge into two parts makes the division figurative and indulgent. However, if one seeks the different in the philosophical and logical aspects in Khwaja Nasir’s view, then from a philosophical perspective, assertion is judgment and reverts to notion and this results in the exclusiveness of knowledge to notions. Therefore, there are essentially no divisions for knowledge. However, the concept of notion and assertion is one of the issues of logic. From this perspective, knowledge is figuratively divided and since it is in the beginning of logic and is in the position of education, such a matter is allowed. Therefore, by defining “meaning” as a divider, Khwaja could answer the first part of the first problem. As it were, considering assertion to be the same as judgment is both its second part and also the second problem which is an existential and ontological discussion would essentially not be applicable.

    Keywords: notion, assertion, acquired knowledge, Fakhr al-Din Razi, Nasir al-Din Tusi}
  • حبیب الله خالقی*، عباس شیخ شعاعی

    تبیین ویژگی های ادراک حسی، یک بخش از مجموعه مبانی ای است که برای تبیین نظام فکری منسجم «معرفت شناسی اسلامی» لازم است؛ زیرا ادراک حسی، اولین پل ارتباطی ما با خارج است. در این ‍ میان، نمی توان دیدگاه های صدرالمتالهین را نادیده گرفت. او نظرات قابل توجهی درباره ادراک حسی دارد که با نوآوری هایی همراه است. این نظرات، گاه به صراحت در سخنان او یافت می شوند؛ مثل اینکه صور حسی توسط واهب الصور یا نفس آفریده می شوند و گاه صریح نیستند و ممکن است از مبانی دیگر او به دست آیند؛ مثل اینکه ادراک حسی، حصولی است یا حضوری و یا اینکه ادراک حسی ماهیتا خیالی است، به این معنا که تجرد ناقص دارد، و موارد دیگری ازاین دست. در این نوشتار، برخی از این نظرات به چالش کشیده شده است. یکی از مهم ترین نتایج این چالش ها این است که ادراک حسی، حصولی نیست.

    کلید واژگان: : حس, ادراک حسی, صدرالمتالهین, حواس ظاهری, حواس باطنی, علم حصولی, علم حضوری}
    Habibullah Khaleqi *, Abbas Sheikh Shoaei

    The explanation of sense perception constitutes a few principles necessary for the harmonious system of “Islamic epistemology”. Sense perception is the primary bridge between us and the world outside. Here, Mulla Sadra’s views on the issue ought not to be overlooked, for he has promoted innovations and considerable ideas about it. His ideas are sometimes articulated explicitly easy to spot such as that sensible forms are created by the soul or the Giver of forms, and sometimes implicit to be inferred from his other principles such as that sense perceptions are either husuli (indirect and through impression) or huduri (direct and by presence) and that sense perceptions by essence belong to imagination i.e. they are partially incorporeal. There are other examples, too. In their essay, the authors have challenged some of these ideas. One important outcome of such challenges is that sense perception is not husuli (indirect and through impression).

    Keywords: sense, sense perception, Mulla Sadra, external senses, internal senses, knowledge by impression, knowledge by presence}
  • روح الله آدینه*، سیده رقیه موسوی

    اصالت وجود و اعتباریت ماهیت، مبنای اصلی فلسفه ملاصدرا و نظریات خاص اوست. از طرفی او در نظام فلسفیش تصوری روشن و دقیق از اصالت وجود و اعتباریت ماهیت ارایه نداده و از ماهیت با تعابیر مختلف یاد نموده است. هریک از مفسران معاصر حکمت متعالیه، براساس ظن و مبانی مطلوب خود، بنحوی ماهیت و چگونگی حکایت آن از وجود را تفسیر کرده و نظر صدرالمتالهین را بر آن حمل نموده اند. در حالیکه با توجه به نقش اساسی ماهیت و مفاهیم ماهوی در کسب معرفت حصولی، اختلاف در تفاسیر ماهیت، در نحوه» حکایت علم حصولی نیز موثر خواهد بود. از اینرو پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی در تلاش است با ارایه تفسیر صحیح ماهیت از منظر مفسران معاصر حکمت صدرایی، این مسئله را بررسی کند که آیا شناخت ما از موجودات در علم حصولی که از طریق مفاهیم ماهوی حاصل میشود شناختی ایجابی است یا سلبی؟ بر همین اساس، تفاسیر شارحان معاصر حکمت صدرایی در باب ماهیت و نوع حکایت آن از وجود، نقد و بررسی میگردد. پاسخ اجمالی اینست که بنظر میرسد بنابر نظر صحیح که همان نظر استاد جوادی آملی است ماهیت، ظهور وجود متعین بوده و مفاهیم ماهوی حاکی از وجود محدودند؛ البته حکایتی ایجابی نه سلبی و تنزیهی.

    کلید واژگان: مفاهیم ماهوی, ماهیت, اصالت وجود, علم حصولی, اعتباریت ماهیت, حکمت صدرایی}
    Rohollah Adineh *, Roghayeh Mosavi

    The principiality of existence and mentally-positedness of quiddity are the main bases of Mullā Ṣadrā’s philosophy and his particular theories. On the other hand, he has not provided a clear and accurate picture of these two theories in his philosophical system and has referred to quiddity using different terms. Each of the contemporary commentators of the Transcendent Philosophy have interpreted quiddity and existence in a way based on their own views and theoretical principles and have tried to predicate it on Mullā Ṣadrā’s theory. However, given the fundamental role of quiddity and quiddative concepts in gaining acquired knowledge, disagreement in the interpretation of quiddity will affect the quality of explaining acquired knowledge. Hence, following a descriptive-analytic method, the present study aims to provide a correct interpretation for quiddity from the viewpoint of contemporary commentators of Sadrian philosophy and, then, investigate whether our acquired knowledge of existents, which is attained through quiddative concepts, is positive or negative. Accordingly, the authors have examined and criticized such commentators’ interpretations of quiddity and the way it explains existence. A short answer here is that, apparently, based on the correct view, which belongs to Professor Javadi Amuli, quiddity is the manifestation of determined existence, and quiddative concepts speak of limited existence, which is clearly a positive rather than a negative and purifying statement.

    Keywords: quiddative concepts, quiddity, principiality of existence, acquired knowledge, mentally positedness of quiddity, Sadrian wisdom}
  • حوریه شجاعی باغینی *، عین الله خادمی، عبدالله صلواتی

    ابوعلی‌سینا و شهاب‌الدین سهروردی درباره موضوع لذت در آثار مختلف خود مباحث و اطلاعات پراکنده‌ای بیان کرده‌اند. یکی از آن مباحث، دیدگاه‌های این دو اندیشمند در خصوص چیستی لذت است. مسئله این نوشتار بررسی تطبیقی چیستی لذت از منظر روسای دو مکتب مشاء و اشراق با توجه به مبانی معرفت‌شناختی و هستی‌شناختی آنان است. مسئله لذت‌بخش کوچکی از شبکه معرفتی دو نظام مشاء و اشراق است که بررسی آن با توجه به برخی از اضلاع دیگر شبکه، همچون مبانی، ما را به فهم بهتر و درک عمیق‌تر آن نایل می‌کند. از پیامدهای این بررسی درک علت تفاوت‌گذاری تعریف لذت بین باری‌تعالی و انسان از سوی ابن‌سینا و عدم این تفاوت از سوی سهروردی، به جهت تفاوت دیدگاه در مورد هستی و چیستی ادراک در دو نظام است. از دیگر پیامدها این است که اگرچه واژه‎های «ادراک» و «ملایم» در تعاریف هماهنگ و تکراری است، اما تبیینی که از آنها در هر نظام آورده می‎شود با توجه به تفاوت‎های معرفت‎شناسانه و هستی‎شناسانه دو مکتب، ما را به درک گوناگون از لذت می‎رساند. اهم این تفاوت‎ها عبارت‎اند از: تاکید بر علم حصولی در شناخت از یک‎سو و مبنا بودن «وجود» در هستی از سوی دیگر در فلسفه مشاء و در مقابل بنا نهادن اساس علم بر علم حضوری از یک‎سو و مبنا بودن «نور» در هستی از سوی دیگر در فلسفه اشراق.

    کلید واژگان: لذت, ادراک, ملائم, علم حصولی, علم حضوری, ابن سینا, سهروردی}
    Hoorieh shojaee baghini, Einollah Khademi, Abdollah Salavati

    Avicenna and Suhrawardi have brief and scattered discussions about the issue of pleasure in their various works. One of those topics is the views of the two thinkers on the quiddity of pleasure. Thus, the purpose of this paper is a comparative study of pleasure from viewpoints of the heads of the two schools of Peripatetic and Illuminationist philosophy and according to their epistemological and ontological bases. The problem of pleasure is a small part of the epistemic network of the two schools of Peripateticism and Illuminationism. Therefore, to get a better understanding and a deeper perception of the issue, it is necessary to review other aspects of the network, such as the basis of their philosophy. One of the implications of this study is to understand the reason that Ibn Sina distinct between transcendent and human pleasure, while there is no such distinction in Suhrawardi's philosophy, due to their difference in the issue of existence and perception of quiddity in their philosophical systems. Another implication is that although 'perception' and 'appropriate'(agreeable to one's nature) are consistent and repetitive terms in definitions of pleasure, given the epistemological and ontological differences of the two schools in their explanation, we come to a different understanding of pleasure. The most important of these differences are: from the epistemological perspective in Peripateticism, the emphasis is on knowledge by acquaintance. According to Illuminationism, however, the perception is based on the knowledge by presence. Also, the basis of ontology in Peripatetic philosophy is existence, but in the philosophy of illumination, the basis is light.

    Keywords: Pleasure, Perception, Appropriate (agreeable to one's nature), knowledge by acquaintance, knowledge by presence, Avicenna, Suhrawardi}
  • احمدرضا کیخا فرزانه، محمد زارعی*

    چکیدهاندیشه مولانا درباره دانش حصولی و حضوری و تکیه وی بر گذر دانشهای ظاهری و رسیدن به شهود و دیدن حقایق عالم، نگارنده را بر آن داشت تا به ارجاع عناوین و شواهدی از استدلال، تایید و اصرار دو رکن رکین عرفان اسلامی بر اصالت و حقانیت حضور و شهود در سلوک الی الله ، توجهی ویژه به باریک اندیشی مولانا به موضوع اسرار باطنی و حکمت نوری گردد. در این مقاله به طرح دیدگاه های مولانا نسبت به ویژگی های علم حضوری، طریق سلوک، ادراک لطایف و حقایق، سهم مجاهدت بنده در انقطاع و تصفیه نفس، تامل در نظام بدیع خلقت، عروج به عالم نور، تابش لوامع انوار بر دل سالکان پرداخته شده است و به شواهدی در اثبات اعتقاد و تکیه ی مولانا به سلوک قدسی و حضوری، در دریافتهای باطنی ارجاع گردیده است.

    کلید واژگان: علم حصولی, علم حضوری, جلال الدین رومی, کشف و شهود, طریقه سلوک و تصفیه نفس}
    AhmadReza Keykha Farzaneh, Mohammad Zarei *

    AbstractRumi's thought about acquired knowledge and presence and his reliance on the passage of external knowledge and reaching intuition and seeing the facts of the world, led the author to refer to titles and evidence of argument, confirmation and insistence of the two pillars of Islamic mysticism on the originality and legitimacy of presence. And intuition in the conduct to ..., pay special attention to Rumi's narrow thinking on the subject of esoteric secrets and optical wisdom. In this article, Rumi's views on the characteristics of face-to-face science, through behavior, perception of jokes and truths, the contribution of my struggle in discontinuity and self-purification, reflection on the novel system of creation, ascension to the world of light, radiance of light on the hearts of seekers are discussed. And has been referred to as evidence in proving Rumi's belief and reliance on sacred and present behavior in esoteric perceptions.

    Keywords: Acquired Science, Presence Science, Jalaluddin Rumi, Discovery, Intuition, Behavior, Self-Purification}
  • ابراهیم رستمی*

    در این پژوهش به تحلیل دیدگاه استاد فیاضی پرداخته شده است. صدرالمتالهین با توجه به قاعده بسیط الحقیقه و از طریق اثبات کمالات وجودی موجودات ممکن در ذات حق تعالی، به تبیین علم حضوری خداوند به موجودات در مقام ذات می پردازد. استاد فیاضی معتقد است که این دیدگاه دارای اشکالاتی است. اشکال مبنایی آن است که تفسیر ملاصدرا از تشکیک وجود، مستلزم تناقض است و اشکال بنایی این است که این دیدگاه از اثبات علم خداوند به ممکنات معدوم و ممتنعات، ناتوان است. نگارنده پس از تبیین وحدت مفهومی، تشکیکی و شخصی وجود، به این نتیجه دست یافته که اشکال مبنایی مذکور وارد نبوده و استدلال صدرالمتالهین بر علم حضوری خدا، مبتنی بر وحدت تشکیکی وجود است، در حالی که اشکال مبنایی در ارتباط با وحدت شخصی وجود است. در مورد اشکالات بنایی، بیان شده که هرچند اثبات این نحوه از علم حضوری برای خداوند به لحاظ روش شناسی دارای ضعف هایی است، اما رای نهایی صدرالمتالهین، همان علم اجمالی در عین کشف تفصیلی است که به صورت علم حضوری است. در ادامه، نظریه استاد فیاضی درباره علم حصولی پروردگار به آفریدگان قبل از آفرینش، مورد بررسی قرار گرفته است.

    کلید واژگان: علم پیشین الهی, صدرالمتالهین, علم حضوری, فیاضی, علم حصولی}
    Ebrahim Rostami*

    In this research, the views of Professor Fayyazi have been analyzed. Sadr-ol-Mote'allehin, according to the rule of indivisible entity and by proving the existential perfections of possible beings in the essence of the Almighty Supreme Being, explaining the knowledge by presence of God (immediate apprehension, intuitive knowledge) in the position of essence. Professor Fayyazi believes that this view has its drawbacks. The basic drawback is that Mulla Sadrā’s interpretation of the systematic ambiguity of existence becomes contradictory and the structural drawback with this, is that, this view is incapable of proving God’s knowledge of the contingent things which annihilated (nonexistent) and the impossibilities capable soul. For each of the two theories, there is evidence in his works. The most important result of accepting the activity of the soul, according to the rule of “the doer (producer) and the giver of the object, that does not lack it”, is the acceptance of the possession of forms by the soul in the rank before issuance (emanation) and activity. Such a conclusion leads us to a similar theory but more accurate in the field of soul perception, which is the mystical theory of soul development (unveiling). On the other hand, talking about the capability of the soul in relation to illusory and sensory forms leads us to have the power (potentiality) of the soul, its departure from the power to actuality in the process of perception consequently, the materiality of the human soul and also the materiality of sensory and illusory perceptions. The results which are inconsistent with some of Ṣadra’s other principles. Therefore, it seems that the first theory in partial perceptions is closer to the correct opinion and has more acceptable philosophical results.

    Keywords: Sensory, illusory perceptions (partial, potency), Capability of the soul, Self-activity, Self-development (unveiling)}
  • سید علی طاهری خرم آبادی*

    برخی پیروان امروزی فلسفه اسلامی، بر این باور اند که دیدگاه های فیلسوفان متاخر اسلامی درباره علم حضوری، می تواند برخی مسائل مطرح در نظریه دانش را حل کند. احتمالا ، خاستگاه این باور دو نظریه مشهور علامه طباطبایی درباره بازگشت علوم حصولی به علوم حضوری و نظریه آیه  الله محمد تقی مصباح یزدی درباره ارجاع بدیهیات اولیه به علوم حضوری است. بنا به نظریه اول، هر علم حصولی ریشه در علمی حضوری دارد. مسئله ای اصلی درباره باورهای حسی ، چگونگی رابطه توجیهی میان تجربه حسی از یک سو و باورهای حسی از سوی دیگر است ، اما در این نظریه توضیحی درباره چگونگی امکان تبدیل علم حضوری به علم حصولی برآمده از آن وجود ندارد و بنابراین، به حل آن مسئله مهم کمکی نمی کند. همچنین بنا به نظریه آیه  الله مصباح یزدی، ضمانت صحت بدیهیات اولیه به خاطر آن است که بر علومی حضوری مبتنی اند ، اما دلایل متنوعی وجود دارند که نشان می دهند علوم حضوری نمی توانند ضمانت صحتی برای بدیهیات اولیه فراهم کنند.

    کلید واژگان: علم حضوری, علم حصولی, قضیه تحلیلی, بدیهی اولی}
    Seyed Ali Taheri Khorramabadi *

    Some of the contemporary advocates of Islamic Philosophy believe that the view of the modern Islamic philosophers regarding knowledge by presence can solve some of the issues present in the theory of knowledge. The origins of this belief are probably two popular theories: Allama Tabatabai’s view that acquired knowledge comes back to knowledge by presence and Ayatollah Misbah Yazdi’s view regarding the reference of basic axioms to knowledge by presence. According to the first view, all acquired knowledge is rooted in knowledge by presence. The main issue is regarding sensory beliefs and the circumstances of the justified relationship between sensory experience on one hand and sensory beliefs on the other; however, in this theory, no explanation has been provided regarding how knowledge by presence can be converted to acquire knowledge which has been derived from it. Therefore, this view does not help in solving that important issue. Similarly, according to Ayatollah Misbah’s view, the guarantee of the validity of basic axioms is because they are based on knowledge by presence. However, various reasons show knowledge by presence cannot provide the validity guarantee for basic axioms.

    Keywords: knowledge by presence, acquired knowledge, analytic proposition, basic axioms}
  • مهدی (کورش) نجیبی*

    نوشتار حاضر با هدف نهادینه سازی فرهنگ نقد میراث علمی گران قدر گذشتگان در جهت نیل به دستاوردهای جدید، با روش کتابخانه ای و بررسی عقلی برهانی و نیز از طریق مقارنه و تطبیق با نظریات شیخ اشراق، خواجه نصیر و ملاصدرا، به تبیین و نقد مبانی و نظریات محقق لاهیجی در «چیستی و ملاک علم، ملاک عاقل و معقول بودن، ملاک و مصادیق علم حضوری و حصولی، اصالت علم حصولی و عدم علم حضوری به غیر» پرداخته است و به طور مستدل، اعتقادات وی را  در مسائلی چون «عرض بودن حقیقت علم، تفاوت میان علم و ادراک، عدم مساوقت علم با وجود، انحصار علم به ادراک عقلی، انحصار موجود مجرد به موجود مستقل، انحصار مجردات به مجردات عقلی، لزوم تجرد و استقلال وجودی در عاقل بودن و لزوم تجرد صورت ذهنی از ماده در معقولیت» زیر سوال می برد. در ادامه نیز با نقد نظر ایشان، نخست، به جهت اینکه هر علمی فی نفسه حضوری است و فقط در مقایسه با واقعیت دیگری (معلوم بالعرض) ممکن است حصولی باشد، اصالت را به علم حضوری می دهد، سپس بر خلاف دیدگاه ایشان، علم حضوری به غیر همچون علم حضوری علت به معلول را ممکن می داند.

    کلید واژگان: ادراک عقلی, علم, علم حصولی, علم حضوری به غیر, محقق لاهیجی, ملاصدرا}
    Mahdi Najibi *

    Instituting the culture of critical examination of the treasured scientific legacy of the past, this essay goes to attain novel achievements. Using library reference, rational study, and comparison among the views of Shiekh Ishraq Khwaja Nasir and Mulla Sadra, the author tries to explain and study Lahiji’s views on “What is knowledge?”, “What is the criterion of it?”, “What is the criteria of knowing and being known?”, “What is the criteria and instances of knowledge through concepts and those of knowledge by intuition?”, “That conceptual knowledge is fundamental and primary”, and “That it is impossible for the knower to know things other than him through intuition”. Through well-founded reasoning, the author has called into question Lahiji’s ideas such as, “That knowledge is accident”, “The difference between knowledge and perception”, “That knowledge is not concomitant with existence”, “That knowledge is exclusive to the rational one”, “That incorporeal being is exclusive to independent ones”, “That incorporeal beings are exclusive to the immaterial intellects”, “That incorporeity and independent existence is necessary for intellection”, and “That mental forms must be incorporeal and free from matter in the process of intellection”. The author then proceeds to demonstrate that intuitive knowledge is primary and prior to the conceptual knowledge since all cases of knowledge are primarily of intuition in themselves though they might be regarded as conceptual ones only in comparison to other things (those things known through something else). Still contrary to his view, we are of the view that it is possible to know things other than the knower by intuition like the creative cause that intuitively knows its effect.

    Keywords: intellectual perception, Knowledge, Conceptual Knowledge, the intuitive knowledge of things other than the knower, Muhaqeq Lahiji, Mulla Sadra}
  • فرحناز شکارچی، محمدرضا شمشیری*، هاشم گلستانی
    مساله نفس از دیرباز توجه اندیشمندان مختلف را به خود معطوف داشته وموجب پیدایش عقاید گوناگون درباره آن شده است. این پژوهش در قسمت نخست به بیان نظرات فارابی و ابن سینا در مورد «تعریف» پرداخته و سپس انتقادات سهروردی بر فلسفه مشائی را در این زمینه بیان نموده ودر پایان به بیان دیدگاه سهروردی می پردازد. زیرا شناخت نفس و مظاهر و تجلیات آن اساس و مایه شناخت موجودات به شمار می رود. بعنوان ضرورت انجام می توان گفت نفس ما به چه طریقی به شناخت می رسد؟ مشایین قائل به شناخت اشیاء از طریق مشخص کردن حد ورسم آنها می باشند. سهروردی دیدگاه آنها را مورد نقد قرارداده واینگونه تعریف ها را نادرست می داند و دیدگاه تازه ای برمبنای هستی شناسی خود که مبتنی بر نور است ارائه می دهد.به اعتقاد وی نفس بدلیل نور بودنش نزد خود، ظاهر است ونور هر چقدر که نورانیتش بیشتر باشدخود آگاهی بالاتری دارد.او روش های استدلالی وعلم حصولی را برای بدست آوردن معرفت کافی ندانسته وشناخت شهودی را لازمه آن می داندو با برابر دانستن نفس با نور به بیان دیدگاه های خودش می پردازد.
    کلید واژگان: سهروردی, مشائیان, اشراق, نفس, معرفت, علم حصولی}
    Farahnaz Shekarchi, Mohammadreza Shamshiri *, Hashem Gholestani
    As a problem statement, it must be indicated that the subject of soul has been the centerpiece of many philosophers’ attention which has led to the creation of diverse concepts about it. In this article, Farabi and Ibn Sina are referred to as the representatives of Masha Philosophy and Suhrawardi as the representative of the Philosophy of Illumination.  This research, in the first part, describes Farabi's and Ibn Sina's views on definitions, and then describes Suhrawardi's critique of the Masha Philosophy in this regard, and at the end he explains the point of view of Suhrawardi; since soul -cognition and its manifestations are the foundations of creatures’ cognition. As a necessity, it can be asked how our soul gains cognition? Mashayeans claim that they are capable of object cognition through its limitations, an idea which is criticized by Suhrawardi, believing such definitions to be incorrect while providing his own point of view regarding world cognition based on the light. In his opinion, soul is a manifestation on its own for its nature of light, and the brighter the light is, the more soul -cognition it will possess. He believes that Reasoning methods are not sufficient enough for gaining cognition and Intuitive knowledge is required instead. He furthermore supports his theory by holding soul and light equal to one another.
    Keywords: Suhrawardi, Mashayean, Illumination, Soul, knowledge, Acquired Knowledge}
  • عیسی نجم آبادی، مهدی دهباشی*

    علم در حکمت صدرا چیزی جز حضور چیزی نزد موجود درک کننده نیست. کامل ترین مصداق حضور ازنظر این مکتب، علم حضوری انسان به خود است که در آن، عالم و معلوم وحدت دارند. بنابراین ازنظر حکمت صدرا، معرفت به خود، در فلسفه جایگاه رفیعی دارد، اما آنچه در حکمت متعالیه، علم حضوری به نفس خوانده می شود، ازنظر کانت علم حضوری نیست، بلکه این علم گونه ای از علم تجربی ماست که با واسطه ی صورت ذهنی که کانت به آن پدیدار می گوید، حاصل آمده است، اما کانت غیر از این من تجربی، به من استعلایی ای قائل است که این من نمی تواند شیء فی نفسه ای محسوب شود که در کانون دید تجربی انسان قرار می گیرد؛ بنابراین وی شناخت از خود را نه حصولی می داند و نه حضوری. در این مقاله بررسی می شود که چرا ملاصدرا خود استعلایی را متعلق معرفت می داند و کانت نمی داند. این مساله، ذیل این مساله ی عام تر واقع است که آیا من درک کننده ، خود، متعلق معرفت است یا نه؟ در این نوشتار نشان خواهیم داد که علم به خود، برخلاف تلقی کانت، جز با نگرش وجودی تبیین پذیر نیست؛ چراکه ادراک حضوری، نحوه ای از حضور در وجود و برای وجود است.

    کلید واژگان: علم(ادراک), وجود, علم حضوری, علم حصولی, من استعلایی}
    Isa Najmabadi, Mahdi Dehbashi *

    Knowledge in Sadra’ philosophy, is merely presence of something near Percipient. The most perfect sense of “presence” under this school, is intuitive knowledge of human being about “self” within which knowing and known have unity. Hence, From Sadra’s view, “knowledge” of “self” has a very high rank position in philosophy. However, what is described as " intuitive knowledge to self" in transcendental wisdom, From Kant’s view is not intuitive knowledge ; but this knowledge is also a kind of our empirical knowledge where is obtained through mediation of “subjective form” which is called “appearance” by Kant. But Kant believes that other than this “empirical ego” assigned to “transcendental ego” He believes that it cannot, as Nomenon, be placed in the center of the human experiential vision. Therefor, he neither believes knowledge of self as an acquired knowledge nor as intuitive one. In this article, we explains this problem of why Mulla Sadra considers intuitive cognition of self. This problem is embedded within a more general problem : Whether that ego which comprehends itself belongs to knowledge ? In this paper, we will show that the “knowledge” of “self”, unlike Kant's conception, cannot be explained except by the existential attitude, because intuitive perception is a kind of presence in existence and for existence.

    Keywords: Knowledge (perception), existence, intuitive knowledge, acquired knowledge, Transcendental ego}
  • میثم عزیزیان مصلح*، جهانگیر مسعودی، سید مرتضی حسینی شاهرودی
    نظریه ی ارجاع علم حصولی به علم حضوری ریشه در دیدگاه فیلسوفانی همچون ملاصدرا دارد و در آثار متفکران متاخر همچون مصباح یزدی پرورانده شده است. هدف این مقاله وضوح بخشی معرفت شناسانه به این دیدگاه با ابتناء به آثار ملاصدراست. این منظور با طرح چهار پرسش و پاسخ به آن ها انجام خواهد شد. این چهار پرسش متمرکز به چهار ویژگی اساسی اولیات و پیدا کردن ریشه ی آن ها (سه ویژگی از این چهار ویژگی) در متن علوم حضوری است. اولین ویژگی واقع نمایی اولیات است، دومین ویژگی کلیت آن هاست، سومین ویژگی ضرورت قضایای اولی است و چهارمین ویژگی پایه بودن این قضایاست. بایستی ریشه ی این چهار ویژگی را در متن علم حضوری که واقعیتی شخصی و ظاهرا فاقد وصف ضرورت است پیدا کنیم، آن هم به گونه ای که آنچه می گوییم از سنخ استدلال و استنتاج نباشد، در غیر اینصورت ویژگی چهارم اولیات (پایه بودن اولیات) را رعایت نکرده ایم.
    کلید واژگان: علم حضوری, علم حصولی, اولیات, معقول ثانی فلسفی, ملاصدرا}
    Meysam Azizian Mosleh *, Jahangir Masoodi, Seyed Morteza Hoseini Shahrudi
    The theory of the reference of conceptual knowledge to the intuitive knowledge is rooted in the views of philosophers such as Mulla Sadra and has been developed in the works of later thinkers such as Mesbah Yazdi. The purpose of this article is to explain the epistemological part of this view based on the Mulla Sadra’s works. This will be done by designing four questions and answering them. These four questions have focused on the four basic characteristics of basic self-evidents and their origins (three of these four characteristics) in the context of the presence sciences. The first feature is the realization of basic self-evidents, the second feature is their totality, the third one is the necessity of the first theorems, and the fourth characteristic is the basis of these cases. We must find the roots of these four features in the context of the intuitive knowledge, which is a personal reality and apparently lacking in necessity. So that what we say is not the kind of argument and inference, otherwise we do not observe the fourth characteristic (basic axiomatic) of the basic self-evidents.
    Keywords: intuitive knowledge, conceptual knowledge, basic self-evidents, Secondary philosophical reasonable, Mulla Sadra}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال