به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « کرامت » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «کرامت» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید عبدالرئوف افضلی*
    کم تر کسی است که با امور خارق العاده آشنا نباشد یا نمونه ای از آن ها را نشنیده باشد، اما پرسشی که برای بسیاری مطرح می شود این است که علت این امور چیست و تبیین علمی آن ها از چه قرار است؟ آیا یک امر طبیعی شناخته یا ناشناخته این امور را به وجود می آورد یا یک امر فراطبیعی؟ در این پژوهش که به شیوه تحلیلی - توصیفی سامان یافته، تلاش می کنیم به این پرسش با تکیه بر آرای علامه طباطبایی و فخر رازی پاسخ دهیم. این دو دانشمند بلندآوازه جهان اسلام در عین حال که هر دو هم متکلم اند، هم فیلسوف و هم مفسر، درخصوص این مسیله پاسخ های متفاوتی ارایه کرده اند. علامه با توجه به مبانی کلامی و فلسفی که اختیار کرده است امر طبیعی را علت معرفی می کند و یک تبیین علمی از امور خارق العاده ارایه می کند، اما فخر رازی با عنایت به مبانی اشعری خود از امر فراطبیعی به مثابه علت یاد می نماید و تبیین علمی را ناممکن می داند.
    کلید واژگان: امور خارق العاده, معجزه, کرامت, علامه طباطبایی, فخر رازی}
    Sayyid Abdurrauf Afzali *
    Few people are unfamiliar with or have not heard of extraordinary phenomena, but the question that arises for many is what causes these phenomena and how they can be scientifically explained. Does a natural phenomenon, known or unknown, give rise to these phenomena, or is it a supernatural phenomenon? In this study, which is conducted using an analytical-descriptive method, we attempt to answer this question based on Allameh Tabataba’i’s and Fakhr Razi’s viewpoint. These two prominent scholars of the Islamic world, both theologians, and philosophers and interpreters, have provided different answers to this issue. Allameh Tabataba’i, based on his theological and philosophical foundations, considered a natural fact as a cause, and provides a scientific explanation for extraordinary phenomena. On the other hand, Fakhr Razi, based on his own Ash‘ari foundations, considered a supernatural fact as a cause and deemed a scientific explanation impossible.
    Keywords: extraordinary phenomena, miracle, Allameh Tabataba’I, Fakhr Razi}
  • رقیه مظاهری*، شهین اعوانی
    از منظر کانت، آزادی به عنوان خودقانونگذاری اراده، خصوصیت کلی انسان است. او با قانون گذاری عقل عملی، اخلاق را بر پایه آزادی بنا می نهد. در فلسفه کانت، آزادی، مبنایی است که بر اساس آن انسان به عنوان شخص و فرد انسانی، دارای کرامت است. مفهوم آزادی، ملازم با قانون اخلاقی و عقل عملی است و در بستر طبیعت یافت نمی شود. قانون اخلاقی از آن نظر که آزادی است انسان را از قلمرو طبیعت تعالی می بخشد و به او ارزش و شانی می دهد که بر پایه آزادی و خودقانون گذاری است. انسان اخلاقی برای جهان ارزش می آفریند و همو غایت خلقت است. واسطه ارتباط انسان به عنوان موجودی اخلاقی و غایت نهایی طبیعت، مفهوم آزادی است. آزادی امری عینی و موضوع شناسایی نیست، زیرا مفهوم آزادی به جهان معقول ارتباط دارد و در رفتار و منش انسان واقعیت می یابد. در مملکت غایات کانت، هر چیزی یا قیمت دارد یا کرامت. آنچه دارای قیمت است، می تواند مورد دادوستد و معامله قرار گیرد ولی آنچه از هر ارزشی برتر است و به هیچ عنوان معادلی ندارد که معاوضه شود، «کرامت» است. انسانیت انسان تا جایی که به داشتن اخلاق تواناست، تنها موجودی است که «کرامت» دارد. مقاله بر محور دیدگاه کانت درباره "مناسبات کرامت و آزادی انسان " و با روش استنتاجی نوشته شده است.
    کلید واژگان: کانت, آزادی, اخلاق, انسان, غایت, کرامت, قانون}
    Roqayeh Mazaheri *, Shahin Aawani
    From Kant’s view, freedom is the universal property of humans as the autonomy of will. He established morals on the ground of freedom through legislation of Practical Reason. In Kant’s philosophy, freedom is a ground, based on which humans have dignity as an individual and human beings. The concept of freedom is conjunct with moral law and practical reason and is not found in the scope of nature. The moral law being freedom in a sense elevates humans from the scope of nature and gives them value and dignity, which is based on freedom and autonomy. A moral human creates value for the world, and human is the end of creation. The Intermediator of human relationship as a moral being and the end of nature is the freedom concept. This article is written concentrating on Kant’s view of “The relationship between dignity and humans freedom”. Freedom is neither an objective matter nor the subject of cognition because the concept of freedom is related to the rational world and is realized in the behavior and disposition of humans. Everything has a price or dignity in the land of ends. Whatever has a price could be traded, but what is more valuable than any value and has no equivalent whatsoever is dignity. The humanity of humans is the only being that has “dignity” as long as it is capable of having morality.
    Keywords: Kant, Freedom, Morality, Human, end, dignity, law}
  • محمود مالمیر، جواد پنجه پور
    زمینه

    اسلام به عنوان دین جامع که ریشه در فطرت آدمی دارد و به منظور پاسخ‏گویی به نیازهای اساسی بشر نازل شده است، اصول اخلاقی را در ابعاد وسیع سرلوحه سیاست جنایی خود قرار داده و پدیده‏هایی چون جرم، مجرم، مجازات را در ارتباط با هم و با سایر مقررات این دین لحاظ نموده است و دستورالعمل هایی مبتنی بر ارزش ها و اصول اخلاقی برای دوری افراد جامعه از جرم پیش بینی نموده است، چنانچه پیامبر اکرم (ص) هدف غایی بعثت خود را کامل شدن محاسن اخلاقی بیان فرموده اند. تبیین سیاست جنایی اسلام مستلزم بیان ویژگی ها و اوصاف کلی اصول بنیادین اخلاقی حاکم بر آن می باشد که در کلیه مراحل سیاست کیفری مورد توجه قرار گرفته است. هدف بحث حاضر، بررسی اصول و ارزش های اخلاقی در سیاست جنایی اسلام است .

    نتیجه گیری

    اجرای اصول اخلاقی در سیاست کیفری، مستلزم شناخت معیارهای اخلاقی در این نظام حقوقی است. در تبیین اصول اخلاقی، سه اصل رعایت کرامت انسانی، عدالت محوری و مبتنی بر تساهل و تسامح بودن وجود دارد که مبنای تدوین قواعد حقوقی در سیاستگذاری های جنایی می باشد. سیاست جنایی به تنهایی و با استفاده محض از قواعد حقوقی به نتیجه نخواهد رسید و بایستی اصول اخلاقی در کلیه مراحل سیاست جنایی مورد توجه قانونگذار و دستگاه عدالت کیفری قرار گیرد و این اصول والای اخلاقی علاوه برآنکه زیربنایی سیاستگذاری های نظام حقوقی اسلام به شمار می روند، در کلیه مراحل اعم از تقنین، دادرسی، اجرای احکام و پس از آن لازم الاجرا بوده و عدول از آن صرفا در صورت تنافی با نظم عمومی، امکان پذیر است.

    کلید واژگان: اصول اخلاقی, سیاست جنایی, کرامت, عدالت محوری}
    Background

    Islam as a comprehensive religion rooted in human nature and revealed in order to respond to basic human needs has broadened the ethics of its criminal policy to include crime, crime and punishment. In keeping with each other and with the other rules of this religion, it has set guidelines and values ​​based on ethics and principles for avoiding crime in the community if the Prophet (peace be upon him) fulfills the ultimate goal of his religion. The moral merits of expression are stated. To explain Islam's criminal policy requires the expression of the characteristics and general characteristics of the fundamental moral principles that have been taken into account at all stages of criminal policy. The purpose of the present discussion is to examine the ethical principles and values ​​of Islamic criminal policy.

    Conclusion

    Applying ethics in criminal policy requires understanding the ethical criteria in this legal system. In explaining ethics, there are three principles of respect for human dignity, centralized justice, and tolerance that are the basis for the formulation of legal rules in criminal policymaking. Criminal policy alone will not be achieved by the mere use of legal rules and ethics must be addressed by the legislator and the criminal justice system at all stages of criminal policy, and these principles are not only fundamental to the policymaking of the Islamic legal system. Procedure is mandatory at all stages, including legalization, litigation, enforcement and afterwards, and can only be avoided if it is in conflict with public order

    Keywords: Ethics, Criminal Policy, Dignity, Central Justice}
  • علیرضا میرزایی *

    انسان موجود چند بعدی و دارای توانمندی های بالقوه فراوانی است که با شناخت و اکتشاف و فعلیت دادن به‌ آنها، توانمندی های پنهان و باطنی انسان رخ می‌نماید و موجب اعجاب می‌شود. بندگی خدا و نزاهت نفس و کنترل ابعاد مادی تحت سیطره و قیادت  ابعاد روحی و معنوی، توانایی های شگرف و محیرالعقولی را از انسان نمایان می‌کند و ابعاد الهی نهفته انسان متعبد را جلوه‌گر می‌سازد. در مسیر تکامل معنوی با ریسمان بندگی انسان عروج یافته و رنگ خدایی گرفته و انانیت نفاسی او شکسته و غایب می‌شود و بعد ربانی او طلوع می‌کند و با ارتقای وجود در عالم خلقت، کارهای خدایی انجام می‌دهد که صدور کرامت از آن جمله است. سیر استکمالی انسان در عبودیت به‌مقام منیع ولایت منتهی می‌گردد. در مقام سرسپردگی کامل به‌حق، افعال انسان تحت مدیریت الهی و ربانی قرار گرفته و تفویض طرفینی محقق می‌شود. انسان امور خود را به‌حق می‌سپارد و خود را تحت تدبیر او قرار می‌دهد و به‌دنبال این امر خداوند با فضل و کرم، قدرت خلاقه و تکوینی در خارج از عالم نفس به‌او عطا می‌کند. این خلاقیت در عرف عرفا به‌کرامت اولیا و معجزات انبیا تعبیر می‌شود. کرامت و صدور افعال غیر‌عادی از اولیا مورد تایید نصوص معتبر دینی و اندیشمندان اسلامی است. در مقاله پیش رو ضمن اعتباربخشی به‌این بعد انسانی با استناد به‌نصوص و متون دینی و قرآنی، نحوه و ساز و کار صدور کرامت بیان شده است و از کلمات بزرگان  تعلیم یافته در مکتب وحی استشهاداتی ذکر گردیده است.

    کلید واژگان: اولیا, کرامت, عبودیت, ربوبیت, صدور کرامت}
    Alireza Mirzaei

    Manis a multi-dimensional creature with many potential capacities the recognitionand realiziations of which unfolds these hidden and innate capacities andbrings about wonder. Servitude of God, purification of soul and controlling thematerial aspect reigned by spiritual dimensions disclose these wonderful andincredible capacities of man and reveal the hidden divine aspect of theservant.  In the way of spiritualevolution of man through servitude of God, he ascends to heaven, becomesdivinely, his egoism disappears, and through the promotion of soul in the universe,performs divinely deeds such as implementing a wonder. In absolute surrender toGod, Man’s deeds adopt divine management and a bilateral commitment ofaffairs occurs. Man commits his affairs to God and submits himself todivine measure and as a result, God bestows on him an evolutionary and acreationary power just beyond the realm of the soul. This creativity is called thewonder of the saints and the miracle of the prophets by the mystics.  Performing a miracle and implementing ofsupernatural acts is verified by credible religious texts and Islamic thinkers.In the current study, this human dimension is validated by relying on religiousand Quranic texts and contents. Also, the mechanism of doing wonder (miracle)is explained and some proofs are submitted on it from the words of religious thinkers.

    Keywords: Saints, Wonder (Miracle), Servitude, Divinity, Performance of wonder (miracle)}
  • سعیده حمله داری*، سید روح الله موسوی زاده

    گسترش بیماری های صعب العلاج منجر به بروز تعارضات و ناراحتی های معنوی نوپدیدی گشته است. تعارض «عزت نفس» از تعارضات فراگیری است که در حین بیماری و درقالب گزاره ذیل هویدا می گردد: «اگر کرامت انسان، امری خدادای است چرا در شرایط سخت بیماری، میزان آن کاهش می یابد.» تحقیقات گسترده و مشاهدات بالینی نگارندگان، اذعان دارد این تعارض در غالب موارد، منجر به کاهش سلامت معنوی می گردد. روش پژوهش، کیفی و از نوع توصیفی-اکتشافی-تحلیلی بوده و اطلاعات از طریق کتابخانه ای گردآوری شده است. یافته های تحقیق گویای آن است که غالبا اشکال اساسی به نحوه شکل گیری باور افراد پیرامون مفهوم «عزت نفس» وارد است بنابراین، اصلاح و شکل گیری صحیح باورهای انسان نقش ویژه ای در رفع و عدم وقوع تعارضات ایفا می کند.

    کلید واژگان: سلامت معنوی, تعارض, بیماری صعب العلاج, عزت نفس, کرامت}
    Saeede Hamledari*, Seid Roohollah Moosavizadeh

    The spread of incurable diseases has led to new spiritual conflicts and discomforts. The conflict of "self-respect" is one of the pervasive conflicts that can be seen during illness and in the form of the following proposition: "If human dignity is a God-given  why does its amount decrease in difficult conditions of illness?" Extensive research and clinical observations of the authors admit that this conflict in most cases leads to a decrease of spiritual health. The research method is qualitative and descriptive-exploratory-analytical and the information is collected through a library. The findings of the research show that there are often fundamental problems in the formation of people's beliefs around the concept of "self-respect". Therefore, correcting and forming human beliefs plays a special role in resolving and preventing conflicts.

    Keywords: Spiritual health, conflict, incurable disease, self-respect, dignity}
  • صدیقه رحیمی ثابت*

    بررسی چگونگی جایگاه انسان، ازجمله مسایل حایز اهمیت است؛ چراکه ادیان براساس بینش خود نسبت به آن، مراتب تکامل معنوی وی را در نیل به سعادت نهایی ترسیم می‌کنند. ادیان شرقی نیز از این امر مستثنا نیستند و نظراتی پیرامون آن مطرح کرده‌اند. از‌آنجاکه امروزه نسبت به برخی آموزه‌های ادیان غیرابراهیمی در غالب دین جهانی، گرایشاتی به‌ چشم می‌خورد؛ بررسی نوع نگاه این ادیان نسبت به انسان در مقایسه با اسلام، ارزشمند است. طبق بررسی‌هایی که به روش کتابخانه‌ای صورت گرفت، به‌طور قطع می‌توان گفت که آن حد از کرامت ذاتی که اسلام برای انسان به‌دلیل دارا بودن روح الهی و... قایل شده با سه دین دیگر قابل مقایسه نیست. از میان ادیان غیرابراهیمی، کنفوسیوس نیز برای انسان تا حدی کرامت قایل است. اما در آیین بودا انسان دارای کرامت و ارزش ذاتی نبوده و نوعی نگرش منفی نسبت به انسان وجود دارد و آیین دایو در این زمینه دیدگاهی خنثا دارد؛ به‌گونه‌ای‌که انسان بسته به عملکردش می‌تواند دارای کرامت باشد.

    کلید واژگان: کرامت, انسان, کمال, اسلام, بودا, کنفوسیوس, دائو}
  • فاطمه سادات موسوی رنانی

    اعلامیه جهانی حقوق بشر که به منظور تکریم مقام انسانی و پی‌ریزی جهانی بدون خشونت تصویب شد، نه‌تنها جهان را آرام‌تر نساخت، بلکه بر مشکلات بشر افزود؛ لذا برای رفع مشکلات برآمده از آن، بررسی عوامل ناکارآمدی آن، که نوع نگرش به انسان و خاستگاه کرامتی او و در واقع، رویکرد انسان‌مداری و جایگزینی بشر به جای خدا و دین؛ همچنین نادیده گرفتن تفاوت‌های فرهنگی و اجتماعی ملیت‌های مختلف در تدوین آن می‌باشد؛ ضروری به نظر می‌رسد. از نظر آیت‌الله جوادی‌آملی برای حل مشکلات انسان معاصر، تفسیر لاهوتی از انسان باید جایگرین نوع ناسوتی آن شود. به دیگر بیان، برای احیای کرامت انسانی در این اعلامیه، سه نگرش راهبردی ضرورت دارد: 1) تبیین جایگاه انسان متاله در نظام وحیانی در مقابل حیوان ناطق در غرب؛ 2) تبیین چیستی و کارکرد عقلانیت وحیانی؛ 3) راهکارها و چگونگی تحقق کرامت انسانی در نظام وحیانی. در این مقاله با روش پژوهشی و کتابخانه‌ای ضمن تحلیل آسیب‌شناسانه از اعلامیه حقوق بشر، به‌ویژه موضوع کرامت انسان، انتقادها و راه‌کارهای فراروی از منظر آیت‌الله جوادی‌آملی مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد.

    کلید واژگان: کرامت, اعلامیه حقوق بشر, خدا, عقل, اومانیست}
    Fatemeh Sadat Mousavi Ranani *

    The Universal Declaration of Human Rights adopted to honor human dignity and a world without violence, not only did not pacify the world but also added to human problems; Therefore, it seems necessary for solving issues arising from it, to study the factors of its inefficiency, which is the type of attitude towards man and his dignity, and in fact, the approach of humanism and human replacement of God and religion; It also ignores the cultural and social differences of different nationalities. The sacred interpretation of man must replace the secular type for solving issues on contemporary man according to Ayatollah Javadi Amoli’s view. Three strategic approaches are necessary to restore human dignity in this declaration such as 1) to explain the position of the deist man in the revealed system in front of the rational animal in the West 2) Explaining the quiddity and function of revealed rationality 3) Strategies and how to achieve human dignity in the revealed system. This study examines and analyzes criticisms and solutions, while pathologically analyzing the Declaration of Human Rights, especially the issue of human dignity, according to the Ayatollah Javadi Amoli by using a research method and library.

    Keywords: dignity, Declaration of Human Rights, God, wisdom, humanism}
  • فاطمه مسرور، محمد تقی فخلعی*، حسین ناصری مقدم

    تبیین ملاک های مورد پذیرش جرم انگاری در نظام‏های حقوقی متفاوت است چرا که در روند جرم انگاری، با یک اصل و ملاک رو به رو نیستیم، بلکه ملاک ها و اصول متعددی به نوبه ی خود در فرآیند جرم انگاری ایفای نقش می نماید. بنابراین در توجیه جرم انگاری یک رفتار، ممکن است چند ملاک، مد نظر قانونگذار باشد نظیر حفظ کرامت انسانی، حمایت از ارزش های اخلاقی، نفی ضرر، حفظ مصالح اساسی، برقراری نظم اجتماعی و اجرای عدالت کیفری و...
    کرامت نه تنها یک ارزش دینی محسوب می گردد بلکه به عنوان یک ارزش انسانی جهان شمول نیز می باشد که به ژرف در آموزه های دینی و از جمله قرآن بر آن تاکید شده و در عرصه ی جهانی نیز در نیمه ی نخست قرن بیستم با صدور اعلامیه ی جهانی حقوق بشر به رسمیت شناخته شده است.
    کرامت انسانی اساس شکل گیری دو نگرش اخلاق گرایی و کمال گرایی در مبنای جرم انگاری سیستم های حقوقی می باشد. کرامت نه تنها یک ارزش دینی محسوب می گردد بلکه به عنوان یک ارزش انسانی جهان شمول نیز می باشد. در دیدگاه اخلاق گرایی، نقض ارزش های اجتماعی و در نگرش کمال گرایی علاوه بر آن، نقض ارزش های اخلاقی و رسیدن آسیب به شخصیت و منش انسانی فرد نیز قابل جرم انگاری می باشد که می تواند از طریق الزام های قانونی و ضمانت اجراها در سیاست جنایی حمایت گردد.
    کرامت انسانی از ارزش های فراگیر این جهان است که در فرآیند جرم انگاری و دادرسی کیفری، از مداخله ی غیرضروری حقوق جزا نیز جلوگیری می کند و در واقع با ارایه ی معیارها و ضوابطی مثل منع مجازاتهای ظالمانه و نامتناسب و همچنین منع مجازات مضاعف، شکنجه و استفاده ی ابزاری از انسان، حاکمیت کیفری دولتها را محدود کرده است.
    در یک سیاست کیفری کرامت مدار، تعامل کرامت ذاتی انسان با مقررات سیاست کیفری در کلیه ی مراحل از مرحله ی جرم انگاری تا اجرای مجازات و اعاده ی حیثیت مشهود و نمایان است.
    در مقاله ی حاضر کوشش می شود ضمن ایضاح مفهومی کرامت انسانی و تبیین حدود آن، دیدگاه معطوف به جرم انگاری رفتارهای ناقض کرامت، مبانی و مستندات آن مورد تبیین، بررسی و مطالعه قرار گیرد.

    کلید واژگان: اسلام, جرم انگاری, ملاک جرم, کرامت, رفتارهای ناقض کرامت}
  • اسدالله کردفیروزجایی*

    اولین مرحله خلقت انسان با جنین آغاز می شود و جنین خود دارای مراتب است و مرتبه اعلایش ولوج روح است که در آن مرتبه انسان به طور کامل شکل می گیرد. جنین در همه مراتب، کرامت هستی شناختی دارد که موجب حرمت سقط آن می شود. برخی با باور به اینکه انسان دارای کرامت و ارزش ذاتی است، اما بدون مجوز دست به سقط جنین می زنند و گویا جنین را از جنس انسان نمی دانند. این می تواند موجب نقض کرامت هستی شناختی انسان شود که برآیندش ایستادگی در مقابل فعل خدا است. پرسش این است که: انسان انگاری جنین چگونه ممکن است و پیش انگاره کرامت هستی شناختی انسان چگونه با سقط جنین در تناقض است؟ برخورداری جنین از نفس، برآیندش اثبات انسان بودن او است و سقط جنین در تقابل با کرامتی است که از فعل خدا است. این مقاله با ابزار کتاب خانه ای و روش توصیفی تحلیلی پیش انگاره کرامت هستی شناختی انسان بر حرمت سقط جنین را می کاود و به این نتیجه می رسد که جنین از ابتدا همواره همراه با نفس بوده و هر مرتبه اش حظی از انسانیت دارد و هر چیزی که حظی از انسان داشته باشد از بین بردنش یا محافظت نکردن از آن با کرامت هستی شناختی ای که خدا به آن داده است در تناقض است.

    کلید واژگان: سقط جنین, کرامت, انسان, نفس, حق حیات}
    Assadullah Kord-Firoozjaei *

    The earliest stage of human creation is embryo which has its own levels. When the Fetus is ensouled, the perfect human is created. The Fetus in all these levels enjoys an anthological dignity that prohibits its abortion. Thus importance of this article is enhancing knowledge on this subject. The problem stated in the present study is that some people, in spite of holding belief in innate dignity and value of Man, abort the fetus, seemingly they do not consider the fetus among human. This can violate Man’s ontological dignity and result in rebellion against act of God. This research is an attempt to answer this question that how presupposition on Man’s ontological dignity and humanization of fetus contradicts abortion. This hypothesis is formulated that when fetus is ensouled it is proved human and therefore abortion opposes the dignity that is endowed by act of God. This article has used library instruments and descriptive-analytical method to Investigate presupposition of Man’s ontological dignity on prohibition of abortion. It is concluded that fetus in earliest stage enjoys soul and in each state of development possesses some human quality and therefore its abortion or failing to keep it in custody, is in contrast with Man’s Godly-endowed ontological dignity.

    Keywords: abortion, dignity, human, soul, Right of Life}
  • شریفه فهیمی، صدیقه محمدی*

    در پژوهش حاضر جایگاه نفس در کرامت انسان از دیدگاه علامه طباطبایی تبیین و بررسی می شود. با توجه به اهمیت مسئله کرامت انسان و جایگاه ویژه نفس در آن هدف از این پژوهش تبیین جایگاه نفس در رسیدن انسان به کرامت برای اصلاح و ارتقای سطح بینش پژوهش گر و دیگر افراد جامعه نسبت به این موضوع از دیدگاه علامه طباطبایی یکی از برجسته ترین اندیشمندان حکمت متعالیه در عصر حاضر است. پژوهش حاضر با روش تحلیلی-توصیفی و با بهره گیری از آثار علامه طباطبایی و برخی آثار حکمت متعالیه ابتدا سیر نزولی و صعودی نفس در رسیدن به کرامت، حرکت استکمالی نفس در سیر صعودی و جامعیت وجودی نفس در عوالم وجود را بررسی می کند و سپس حقیقت کرامت نفس از دیدگاه علامه طباطبایی را بیان می کند. نتیجه این پژوهش نشان می دهد که از دیدگاه علامه طباطبایی حقیقت نفس از عوالم بالای تجرد است که در کمال پذیری و تکامل به بدن وابسته است و از کرامت جامعیت وجودی عوالم سه گانه وجود برخوردار است، یعنی نفس می تواند با حرکت اشتدادی خود همه کمال های مادون و کامل تر از آن را به دست آورد و کرامت های وجودی شدیدتری به دست آورد. بالاترین مرتبه کرامت نفس رسیدن به تجرد عقلی و فوق عقلی است و حقیقت کرامت نفس رسیدن آن به کمال نهایی خود است که همان فنای ذاتی، وصفی و فعلی در حق تعالی است و انسان برای رسیدن به آن می تواند با علم و عمل از مرحله قوه و استعداد درآمده و به مرحله فعلیت برسد.

    کلید واژگان: انسان, نفس, کرامت, علامه طباطبایی}
  • مهدی فیاضی*، غلامرضا فیاضی

    مسئله شان اخلاقی، از مباحث مهم فلسفه اخلاق است. با وجود اختلاف در جوانب گوناگون این مسیله، همه صاحب نظران بر این امر متفق اند که انسان واجد شان اخلاقی است. مسئله اصلی در این پژوهش، این است که با پذیرش تشکیکی بودن شان اخلاقی، ایمان چه نقشی در تعیین سطح و درجه شان اخلاقی انسان دارد. بنا بر آموزه های اسلامی، ایمان در تعیین مرتبه وجودی انسان نقش اساسی ایفا می کند. کسی که منکر خدا یا رسول یا قیامت است، از دیدگاه اسلام در مراتب نازله وجودی قرار دارد. ایمان خود امری مشکک است که شدت و ضعف می پذیرد و ازآنجایی که مراتب انسانیت دایرمدار مراتب ایمان است، مراتب مختلف ایمان مراتب مختلفی از انسانیت را به دنبال دارد. این مراتب مختلف انسانی، مراتب تشکیکی شان اخلاقی انسان را تشکیل می دهد که بر اساس آن وظایف فاعل های اخلاقی در برابر انسان تعیین می شود. براین اساس، بی ایمان از حداقل حقوق اخلاقی برخوردار است؛ ولی مومن حقوقی به مراتب بالاتر دارد و متناسب با مرتبه ایمانش شان اخلاقی او نیز تغییر می کند. مومنی که ملکه پرهیزگاری در او استقرار یافته است و از گناه اجتناب می کند، نسبت به مومن فاسقی که چنین ملکه ای در او متجلی نشده است، از منزلت اخلاقی والاتری بهره مند است. روش گردآوری مطالب کتابخانه ای بوده و ارزیابی داده ها به روش توصیفی تحلیلی انجام شده است.

    کلید واژگان: ایمان, انسان, کرامت, شان اخلاقی, فسق}
    Mahdi Fayyazi*, Gholam Reza Fayyazi

    The question of moral dignity is one of the important debates of moral philosophy. Despite differences in this issue, all experts agree that human beings have a moral dignity. The question now is, how does faith play a role in determining the stage and degree of one's moral stage, by accepting the issue of moral dignity? Islamic teachings hold that faith plays a central role in determining the existential stages of humanity. In this context, anyone who denies God or the Apostle or the Resurrection is at the lowest existential stages. Faith itself has an equivocal nature that accepts strengths and weaknesses, and since the degree of humanity depends on the degree of faith, the stages of faith also follows the stages of humanity. The various stages of humanity constitute the stages of the human moral dignity, which determine the duties of moral activists before man. Accordingly, the unbeliever has the lowest level of moral rights, but the believer has a much higher legal rights, which, his moral dignity, also changes in accordance to his moral dignity. Using a descriptive-analytical method, the finding of this research shows that, a believer whose piety is established in his soul and hence avoids sin, in comparison with a fasiq believer who has not such stability in his soul, enjoys a higher moral status.

    Keywords: faith, human being, dignity, moral dignity, fisq (debauchery)}
  • محمود آزادی*، مسعود آذربایجانی، محمدصادق شجاعی، سید کاظم رسول زاده طباطبایی
    هدف

    هدف این پژوهش، بررسی مفهوم کرامت بر اساس قرآن و روایات بود.

    روش

    برای گردآوری و تحلیل داده ها از روش کیفی معناشناسی زبانی و همچنین تحلیل محتوای متون دینی استفاده شد.

    یافته ها

    کرامت از موسع ترین مفاهیم دینی و شامل دو نوع ذاتی و اکتسابی است. کرامت اکتسابی بیشتر در علم روان شناسی مورد توجه قرار می گیرد. کرامت با مفاهیم متعددی مرتبط است. حس کرامت قابل آسیب و افزایش است. همچنین، کرامت صفت و ویژگی کلی است که به خود مرتبط است. عزت نفس به عنوان مولفه کرامت، به حریم خود و صفت لینت به چگونگی این حریم اشاره دارد.

    نتیجه گیری

    کرامت مرتبط با خود است و به همین دلیل، از دیدگاه اسلامی با نظریه های روان شناسی خود و انسانگرایی راجرز شباهت ها و تفاوت هایی دارد. نتایج این مقاله می تواند موجب غنای حوزه روان شناسی خود شود و توسط درمانگران در حوزه پیشگیری و درمان استفاده شود.

    کلید واژگان: کرامت, کرامت ذاتی, کرامت اکتسابی, روان شناسی, نظریه حوزه های معنایی, اسلام}
    Objectives

    The purpose of this research is to "examine the concept of dignity" based on Quran and Islamic Narrations.

    Method

    The qualitative method of language semantics and the content analysis of religious texts were used to collect and analyze the data. 

    Results

    The results showed that: a) dignity is one of the most complex religious concepts, as well as the most used concept in religious literature. B. Dignity includes two types of intrinsic and acquired, which is the acquired one used most in psychology. C: the sense of dignity can be damaged and can be increased, dignity is a general attribute that is related to the “Self”, and self-esteem as a component of dignity refers to the privacy and the attribute of “Linat” refers to the quality of this privacy.

    Conclusion

    According to Islamic literature, dignity is related to the “Self”, and for this, dignity is similar to Rogers' humanistic psychology, so that to enrich the field, it is suggested that the findings of this research should be used in prevention and treatment of dignity health.

    Keywords: dignity, self, worshiping, linat, self-esteem}
  • محمد علی وثوقیان نجف آبادی، سید محمد امیری *، عطا محمد رادمنش
    با وجود تشابهاتی که ابن عربی و ژوزف مورفی در باب معجزه دارند ، اختلاف نظرهایی هم بین آنها دیده می شود . تفاوت در جدول وجودی و تاثیر پذیری ، یکی از علل اصلی اختلاف نظر است . ابن عربی قایل است که کرامت مخصوص اولیا و معجزه مخصوص انبیاست . اما مورفی تفاوتی بین کرامت و معجزه قایل نیست . او معتقد است که تمام انسانها دارای روحی واحد هستند ، بنابراین این روح های بالقوه وقتی شرایط بالفعل شدن را پیدا کنند ، تنها به یک صورت بالفعل می شوند . در این مقاله به ده مورد اختلاف اشاره شده است که اغلب آنها ریشه در نوع جهانبینی ، جدول وجودی ، تاثیرپذیری و تعریف شخص از «انسان » دارد.
    کلید واژگان: ابن عربی, مورفی, معجزه, کرامت}
    mohammad Ali vosooghian najafAbady, Mohammad Amiri *, Ata mohammad rad manesh
    Despite similarities between the views of Ebn Arabi and Josef Murphyregarding miracle, there are disagreement between them as well.Difference in existential table and effectiveness are among the maincauses of disagreement. Ebn Arabi believes that dignity is specialized forsaints and miracle is specialized for prophets. However, Murphy thinksthere is no difference between dignity and miracle. He thinks that allhuman beings have a single soul, thus, such potential souls can beactualized in one form when the grounds are made. In this section, we aregoing to mention ten differences, most of which have their root in thetype of worldview, existential table, effectiveness and one’s definition ofa human..
    Keywords: Ibn Arabi, Murphy, Miracle, Dignity}
  • حمیدرضا خادمی*
    برخی اگزیستانسیالیست های خداباور استعدادهای درونی انسان را در پیوند با منزلت و کرامت انسانی تعریف می کنند و بر وجوهی چون اختیار، انتخاب و مسئولیت انسان تاکید می کنند. در حوزه اسلامی نیز علامه طباطبایی منزلت انسانی را با خدامحوری در ارتباط می داند. اختیار ازجمله وجوه تشابه دو رویکرد است با این تفاوت که علامه برخلاف اگزیستانس ها نقش استقلالی برای اختیار و اراده انسان قائل نیست. در دیدگاه علامه کرامت انسانی در پیوند با مبدا ترسیم می شود، اما در نظراگزیستانسیالیست ها ارتباط با خدا نقش قابل توجهی در کرامت و منزلت انسانی ندارد، هرچه هست به اختیار، اراده و آزادی انسان محقق می گردد. از جمله وجوه برتری دیدگاه علامه توجه به فطرت انسانی در تحقق کرامت حقیقی است. ازین منظر شکوفایی فطرت نیازمند برنامه است. این برنامه که همان آموزه های دینی و وحیانی در نظر علامه است، هرچند به تعبیر اگزیستانس ها نوعی محدودیت است اما این محدودیت در حقیقت گوهر فطرت انسان را فربه تر می کند. این مقاله به مقایسه رویکرد فلاسفه اگزیستانس خداباور و علامه طباطبایی دربحث از منزلت و کرامت انسانی می پردازد و می کوشد تا وجوه تشابه و افتراق این دو دیدگاه را نشان دهد.
    کلید واژگان: علامه طباطبایی, اگزیستانسیالیسم خداباور, انسان, کرامت, اختیار, مسئولیت}
    Hamidreza Khademi *
    Some theistic existentialists define human inner talents in relation to human dignity, and emphasize on such aspects as human free will and responsibility. Allameh Tabataba'I, as a Muslim scholar, regards human dignity as being connected to theism. Human free will is one of the similarities of the two approaches, with the difference that Allame, unlike the existentialists, does not play an independent role for human free will. In the view of Allama, human dignity is conceived in relation to the Origin, while for existentialists there may be found little role for human connection to God and all things are founded upon human will. One of the most important aspects of Allameh's view is the consideration of human nature in the realization of real dignity. As viewed by Allameh, human natural development needs a plan and such a plan should be based on religious and revelatory teachings. On the contrary, existetialists have viewed religious teachings as limiting human free will and freedom. This article compares the approach of the theist existentialist philosophers and Allameh Tabatabai`s in the field of human dignity, and tries to show their similarity and difference.
    Keywords: Allameh Tabatabai, Theistic Existentialism, Human, Dignity, Optional, Responsibility}
  • محمود بهاروند، سید حسین واعظی*
    مطابق بعضی آموزه های تصوف و عرفان، سالک چون به حق واصل شود به او نیروی دخل و تصرف در طبیعت عطا می شود و اموری را انجام می دهد که دیگران از انجام آن عاجزند. از این امور به «کرامات و خرق عادات» تعبیر شده است. هدف پژوهش حاضر، بیان نظریه های ابن سینا و قشیری در اثبات این گونه افعال است که با روش کیفی و به شکل تحلیلی تطبیقی و با استفاده از منابع کتابخانه ای به دست آمده است. ابن سینا در کتاب الاشارات و التنبی هات به شیوه ای علمی و فلسفی به توجیه و اثبات اعمال غیرعادی عارفان با ریاضت نفس، مبادرت ورزیده و این امور را از مجرای طبیعی دانسته است؛ ولی قشیری در کتاب رساله قشیریه ظهور کرامات و امور غیرمعمول و خرق عادات از ناحیه عرفا را بیان و این مطلب را با استناد به دلایل نقلی مانند قرآن، سخنان پیامبر (ص) و بیان حکایات از سایر عرفا اثبات می کند. او شرط قدم در مسیر سلوک را صدق و تبعیت از پیر و مرشد و انسان کامل دانسته است.
    کلید واژگان: عرفان, کرامت, ابن سینا, قشیری}
    Mahmood Baharvand, Sayyed Hossain Vaezi *
    From the perspective of Islamic mysticism, a spiritual seeker who has reached the advanced degrees of mysticism is capable of doing extraordinary deeds by the permission of God. These deeds are interpreted as "wonders"; although, scholars of natural sciences have considered such things impossible or against nature. In his book "Isharat va Tanbihat", Ibn-e-Sina has tried to prove these deeds through rational and philosophical view. Relying on his medical and philosophical information, Ibn-e-Sina believed in the interplay of body and soul on each other and in this way he has likened the saint's wonders and the mystic's unordinary deeds to the ordinary affairs and he has proved them. He believed that the mystics have a spiritual knowledge with which they reach the Truth and discover the realities. In mysticism, this is called "wonder".
    Unusual deeds of some people in Ibn-e-Sina's view: abstaining from food for a long time, reporting on the unseen, interfering in nature

    Abstaining from food for a long time: Ibn-e-Sina has considered abstention from eating for a long time as a possible deed because of some reasons such as illness or some mystical states. Remember that when the natural powers within us abstain from digesting good quality materials and start digesting low quality materials, then the high quality materials are used less and they need not to be replaced. In such a case, the person can survive without food for such a long time that is impossible for a human to survive in ordinary states even for the one tenth of that duration without food. The same state is possible in mystical states. He says: In other than particular mystical state, the person cannot tolerate hunger even for one tenth of that time duration. The human can also tolerate hunger in febrile illnesses or in time of fear for a long time. For instance, there are materials which should be disposed in time of sickness and the body does not accept food unless these materials are disposed. Also, the mystic cannot digest food because of intuition and presence as the situation that happens for the lovers; happiness and joy can also prevent food digestion.
    Ibn-e-Sina refers to the interaction between body and soul as he states: The mystic pays attention to the sacred world with their entire entity and as a result their physical powers follow their soul and refrain from some physical acts such as eating, digestion, passion and so on. As a patient does not need to digest too much food, the mystic is the same with the difference that firstly: there is no fever to cause the loss of body moisture. Secondly: there is no illness in the body of mystic. Thirdly: the mystic has physical inactivity which reduces their need to food. Therefore, the mystic can refrain from food for quite a long time and they are the best in doing this.
    Reporting on the unseen: The reason is that the man can achieve the unseen and inform others. Ibn-e-Sina says: If you hear that the mystic reports on the unseen and the good news or warning turns up to be true, then believing them should not be difficult for you because it has certain causes in the laws of nature.
    For proving this issue, Ibn-e-Sina first deals with the issue of sleep and he says: people are aware of the unseen while they are asleep, so otherwise their knowledge of the unseen is not improbable. Experience and argumentative analogy is the evidence of knowing the invisible because the information appears from two ways: first hearing from others; and second from the person's self knowledge. These two ways are possible in the mentioned issue because we have heard from others that they have experienced the unseen in sleep and we ourselves have repeatedly experienced foreseeing dreams, unless the person's imagination power has slept. He has also stated: Firstly, the image of details has been generally designed in the world of intellect before they really occur. Secondly, the human soul can depict in itself whatever is designed in the world of intellect under two conditions: one is the talent and the other is removal of obstacle.
    According to the conflict between carnal powers, Ibn-e-Sina believed that one of the conditions of having access to the unseen is the cancellation of the external senses and focusing on inner senses. In other words, the soul must take the facts to depict them in the imagination. In such a case, thoughts must be put aside to calm down the soul in order to be able to perceive facts of intellectual worlds; such a state happens at the time of withdrawal from occupations whether in the time of awakening or sleeping. So when the human tangible occupations decrease and they can be released from imagination, they can achieve occult knowledge. True dreams are the evidence of this issue. Therefore, the prophets and saint's knowledge of the unseen is the result of that.
    According to Ibn-e-Sina, when human tangible occupations reduce then the soul finds the opportunity to be connected to the sacred world through dreams or sickness; because imagination frails due to two things: one due to disease and the other through shrinking of its instrument. Therefore, when imagination weakens, the soul is freed and easily soars toward the sacred realm. He believes that imagination of the unseen reports appears in different forms: sometimes it happens in the form of imaginary illumination such as what is revealed to the prophets and sometimes it is the result of useless hallucination or perverted fantasies in patients. So in this regard, divine saints are more meritorious than patients. According to Ibn-e-Sina, reporting from the invisible world and proving it verbally is not possible. He believes that the existence of these reasons can be proved only through intellect and insight.
    Interfering in nature: Regarding the supernatural things, Ibn-e-Sina believes: If it is said that the mystic has done a wonder for instance their prayers or imprecations have been answered or they have repelled cholera or a wild animal has become tame in front of them or a bird has become familiar with them and it has not escaped, you should not immediately deny such things, because these affairs have causes in the nature that you may find. Also, he believes that answering the prayers is not against nature but its cause is the human powerful soul that can interfere in other affairs; and intellect, religion and the logic of revelation and mysticism are compatible in proving its effects.
    Ibn-e-Sina believes that supernatural things have natural causes and it is possible to interfere in the objects by the creative power of the human soul; because, firstly, the rational soul is self-existent and deals only with physical issues. Secondly, some sensual moods such as joy and sorrow are effective in the body and stimulate it. One might criticize that the rational soul cannot give to others whatever it lacks. In response, it should be said that each heater should not be hot itself or each cooler should not be cold itself. So it is not unlikely that some souls have the power to affect other objects.
    Ibn-e-Sina believes that the extraordinary acts of the souls are the result of austerity, worship and uprightness. For distinguishing between the miracles of the prophets, wonders of the saints and the magic of the magicians, he has stated: What happens for powerful souls sometimes persuade the human to goodness and purification and it is called the miracle of the prophets or wonder of the saints; and sometimes what happens for strong souls impels the human to evil and wickedness that is called magic.
    Keywords: Mysticism, Wonders, Ibn-e-Sina, Qushayri}
  • علیرضا انتظاری، حمید ستوده
    از نگاه قرآن کریم توجه مردم و حکومت به کرامت ذاتی و اکتسابی آحاد افراد یک جامعه و رعایت مقتضیات آن، سبب می شود که هرگونه ظلم و تبعیض، و استبداد و اختناق در یک جامعه اسلامی رخت بربندد و با تعلیم و تربیت، اجتماعی، یکی از مولفه های اصلی تمدن بشری و سعادت انسانی، یعنی «امنیت دنیوی و اخروی» به مثابه شاخصه اصلی در حقوق شهروندی برقرار شود. در این تحقیق، اهمیت موضوع امنیت، از منظر کرامت بشر در اسلام و نیز ساز و کارهایی که از این رهگذر برای عینیت بخشیدن به آن منظور شده، مطمح نظر قرار می گیرد.
    کلید واژگان: کرامت, انسان, امنیت, قران, حدیث}
    Alireza Entezari, Hamid Sotodeh
    From the viewpoint of The Glorious Quran, noting people and government to the natural and acquired dignity of the whole individuals of a society and observing its necessities cause to decamp all kinds of oppression, discrimination, despotism and suffocation from an Islamic society and one of the main components of the human civilization and bliss that is "mundane and heavenly security" be set up as a main characteristic in the citizenship rights by social training. The importance of the security is considered from the point of view of the human dignity in Islam and, moreover, mechanisms hereby have considered to incarnate it in this research.
    Keywords: dignity, human, security, Quran, tradition}
  • محمد نجفی، فاطمه رمضانی، احسان یاوری
    در دیدگاه اسلامی، نظر بر کرامت و ارزشمندی شخصیت انسان است؛ زیرا انسان در این دیدگاه، از بهره هایی ذاتی همچون روح الهی، اراده و اختیار، متناسب ترین خلقت، جایگاه خلیفه اللهی و مانند آن برخوردار است؛ انتفاعی که سایر مخلوقات از آن بی بهره، اما تمام انسان ها به دور از ظواهر نژادی، جنسی و سنی از آن محظوظ اند. پاسخ به این سوال مهم که «جایگاه کرامت ذاتی انسان، در تربیت اجتماعی و اخلاقی کجاست؟» هدف این پژوهش است که با تکیه بر آراء شهید مطهری دنبال کرده و از روش توصیفی تحلیلی برای رسیدن به پاسخ سوال مذکور استفاده کرده است.
    نتایج به دست آمده بیانگر این است که آگاهی متربی نسبت به کرامت خدادادی و انسانی خود، و به تبع آن، باور و اصرار او بر حفظ و ارتقای این دارایی وجودی بر تنظیم و سامان بخشی روابط و تعاملات اجتماعی و همچنین تخلق به اخلاقیات پسندیده تاثیرگذار است و تحقق تربیت اخلاقی و اجتماعی را به دنبال دارد.
    کلید واژگان: کرامت, تربیت اخلاقی و اجتماعی, شهید مطهری}
    Mohammad Najafi, Fatemeh Ramezani, Ehsan Yavari
    Islam emphasizes on the high status and dignity of man’s personality because, in Islam, man possesses some inherent assets, such as divine spirit, free will, most appropriate creation, position of God’s vicegerency, and the like. Not all creatures have access to such assets, but all human beings do have them, regardless of their gender, race and age. The present study seeks to answer this important question: ‘’what is the role of man’s inherent dignity in his social and moral education’’? Using a descriptive- analytical method, it tries to answer this question in the light of Martyr Motahari,s views. The research results indicate that the trainee’s awareness of his/her own human and God-given dignity and, in turn, his/her belief and insistence on preserving and promoting this existential asset has its influence on regulating and improving social relationships , interactions, maintain acceptable standards of behavior and then realizing moral and social education.
    Keywords: dignity, moral, social education, Martyr Motahari}
  • یدالله دادجو*
    کرامت و ارجمندی انسان که در حقیقت اساسی ترین ساحت وجودی انسان را تشکیل می دهد، فصل مهمی از مباحث اندیشمندان دینی را به خود اختصاص داده است. منابع انسان شناسی برای انسان دو گونه کرامت برشمرده اند که عبارتند از کرامت و ارجمندی هستی شناختی و کرامت اکتسابی یا ارزش شناختی، بی گمان برخورداری انسان از کرامت بر مبانی و پایه های مهمی استوار است. اینک این پرسش مطرح است که انسان بر چه اساسی از کرامت هستی شناختی و ارزش شناختی برخوردار است. این نوشتار به تبیین مبانی هستی شناختی کرامت انسان در اندیشه صدرالمتالهین پرداخته و بر این باور است که انسان با برخورداری از اساسی ترین عطایا و مواهب الهی همچون عقلانیت و خردورزی و خلافت الهی و .. مبانی کرامت انسان را رقم زده است.
    کلید واژگان: انسان, مبانی, هستی شناختی, کرامت, صدرالمتالهین}
    Yadolah Dadjou*
    Human generosity which is the basic dimension of human existence is the main part of the religious intellectuals’ discussions. Anthropology resources enumerated two kind of human generosity included generosity and honorability of ontology; and certainly acquired generosity or axiology of enjoyment of generosity is based on the important foundations. Now, the question is that based on what human enjoys the generosity of ontology and axiology? The paper has been investigated the foundations of ontology of the human generosity in the Sadr Al-Motealehin’s notion and believed that human has made the foundations of human generosity by enjoying the most basic divine blesses such as intellectuality, apprehensiveness, divine caliphate, etc.
    Keywords: human, foundations, ontology, generosity, Sadr Al Motealehin}
  • مصطفی صادقی*
    شیعیان در عصر حضور ائمه معصوم (ع)، برای شناخت امام خود از راه ها و شیوه هایی استفاده می کردند تا پیشوای تعیین شده از سوی خدا و رسولش را از مدعیان دروغین تشخیص دهند. در منابع شیعی، روایات فراوانی وجود دارد که راه های متعددی برای تشخیص امام بیان کرده و ویژگی هایی برای آن ذکر می کند. اما اینکه شیعیان عصر حضور کدام یک از این شیوه ها را برای تشخیص امام به کار برده اند پرسشی است که این مقاله در پی پاسخ به آن است. از مجموع روایات استفاده می شود که مهم ترین شیوه امامیه برای تشخیص امام خود در همه دوره ها، آزمودن پیشوای خود بر اساس علم امامت بوده است. از دیگر راه هایی که در روایات و کتب کلام شیعه شهرت دارد نص، مناقب و کرامات است.
    کلید واژگان: امامت, تشخیص امام, علم امام, نص, کرامت, سلاح پیامبر}
    Mostafa Sadeqi Kashani*
    In order to distinguish their true and divinely appointed Imams from false ones, Shiites in the presence era of pure Imams used different ways. There can be found many traditions in Shiite sources introducing different ways for distinguishing Pure Imams. The paper has intended to find and introduce the ways in which Shiites distinguished their Imams in the presence Era. As is understood by all traditions, the most important way in which Imamiyyah have known and distinguished their Imams in all cases has been Imam`s knowledge. In the second order were placed clear quotation, high degrees of perfection and extraordinary action
    Keywords: Imamate, Cognizing Imam, Imam's Knowledge, Clear Quotation, Extraordinary action, Prophet's Weapon}
  • مسعود راعی
    «کرامت انسانی»، هم در آموزه های اسلامی و هم در نظام بین المللی حقوق بشر، به طور خاص مطمح نظر قرار گرفته است. اهمیت این موضوع در رویکرد قرآنی، به جایگاه و نقشی برمی گردد که این معنا برای انسان در نظام آفرینش به طور عام، و در نظام سیاسی به طور خاص، به وجود آورده و در نظام حقوق بشری، به مبنا بودن آن برای شناسایی حقوق بشری و حقوق شهروندی معطوف است. اگرچه بحث «کرامت انسانی» قدمتی طولانی دارد، اما آنچه امروزه این موضوع را در کانون توجه اندیشمندان و سیاست مداران قرار داده آثار گسترده آن در نظام حقوقی و نظام سیاسی است. ارزیابی آنچه در خصوص این واژه به نگارش درآمده در گرو فهم معنایی و شناخت رویکرد مبنایی آن است. ادعا این است که ریشه معنایی و مبانی بیان شده در حوزه های گوناگون علمی، از جمله نظام سیاسی اسلام، در گرو فهم معنای قرآنی این واژه است. «کرامت قرآنی» به معنای برخورداری از قدرت تعقل و اندیشه است، هرچند انتظار قرآنی آن است که هدف و جهت اندیشه در روابط اجتماعی و سیاسی بر محور تقوای الهی باشد. نتایج به دست آمده بیانگر آن است که این واژه به طور جدی تر و عمیق تر و حتی متفاوت تر از قبل منظور نظر قرار گرفته است.
    کلید واژگان: مبنا, معنا, کرامت, انسان, سیاسی, نظام}
    Masud Raei
    Human dignity has been the subject of speculation and inquiry in Islamic teachings and in the international system of human rights. The importance of this topic in the Quranic approach is ascribed to the role which this meaning has of the man in the creation system in general and in the political system in particular, while in the system of human right's attention is given to the idea of the basis of human dignity for the recognition of human rights and citizen rights. Although the issue of human dignity has a long history, what attract the attention of thinkers and politicians today is its free-reaching effects on the legal system and political system. The evaluation of what has been stated about this term depends on the semantic understanding and recognition of its fundamental approach. The claim concerning the semantic and basic root shown in different scientific field including the political system of Islam is related to the understanding of the Quranic meaning of this word. The Quranic term of dignity means having the power of reasoning and thought although the Quran expects that the aim and direction of thought in social and politic relations will be based on divine piety. The results show that this word is viewed more seriously, deeply and differently than it was in the past.
    Keywords: principle, meaning, dignity, man, political, system}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال