به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « dream » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «dream» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • لیلا میرزاخانی، عبدالرضا مظاهری*، بخشعلی قنبری
    تکلم خداوند با شخص رسول و چگونگی دریافت وحی یکی از مشکلات متکلمان و فیلسوفان مسلمان در طول تاریخ اسلام بوده است، متفکران  اسلامی از جمله فارابی و ابن عربی با این مساله مواجه بوده اند که از چه ساحتی و به چه صورتی بر رسول نازل می گردد و آیا افراد دیگری نیز غیر رسول همچون فیلسوفان و عرفا به آن ساحت دسترسی دارند یا خیر و اگر جواب سوال مثبت است، فرق فیلسوف و عارف با نبی در چیست؟ فارابی برای تبیین وحی به قوه تخیل روی آورده است تا از طریق محاکات قوه مخیله رسول، اشکال فلسفی ارتباط خدای مجرد و بسیط را در تکلم و انزال قرآن کریم به نبی که انسانی مرکب و دارای تغییر و زمانمند است، حل نماید. و همین باعث شده که برخی دانشمندان معاصر به رویایی بودن «وحی» روی آورند. اما  ابن عربی  درنقد فارابی، خیال را در افقی فراتر از عقل نشانده و عقل را مادون خیال دانسته که در استنتاج خود محتاج به حواس و حافظه و قوه مفکره است لذا خطاپذیر می باشد و از آنجاییکه دیدگاه فارابی از جهاتی زیربنای دیدگاه رویای رسولانه در عصر حاضر است از اهمیت خاصی برخوردار است و پاسخ ابن عربی به فارابی بحثی جدید است که کسی تاکنون مطرح ننموده است. لذا این مقاله با استفاده از دیدگاه ابن عربی به این دستاورد رسیده است که خیالی فرض کردن وحی، نوعی تقلیل گرایی وحی است که آنرا تا حد مکاشفه پایین می آورد و الفاظ قرآن کریم را که قول به وجود است با الفاظ بشر که قول به لفظ است، برابر می کند در حالیکه وحی «اشاره» است و الفاظ بشر «عبارت» اند.
    کلید واژگان: وحی, فارابی, خیال, ابن عربی, مکاشفه}
    Leila Mirzakhani, Abdorreza Mazaheri *, Bakhshali Ghanbari
    God speaking with the messenger and the quality of revelation received has been the vital problem for theologians and philosophers during the Islamic history. Islamic thinkers such as Farabi and Ibn Arabi have encountered this issue through what vision and form can be sent to the Prophet. Can other people except messengers like philosophers or mystics achieve that or not? If so, what are the differences between them and the prophet? Farabi has used his imagination to solve this problem. It can play the role of intermediate to make the relationship between simple and immaterial God and the prophet who is living in change and time, acceptable.  That is why some contemporary scholars interpreted the revelation as a dream. Ibn Arabi criticized Farabi’s thought, he has mentioned that the imagination is beyond the reason which is in need of senses, memory and rational faculty which is subjected to the error. Since Farabi’s approach may be considered by certain philosophers, it has its own importance. Ibn Arabi’s answers are the modern discussion which has not been presented by any one so far. As a result, it should be said that considering the revelation as an imaginative phenomenon is a sort of reductionism which has descended it to the level of unveiling and intuition.   The koranic words considered as existence will be reduced to human words. While the revelation is allusion and human words are the passage.
    Keywords: Epistemology, revelation, dream, Ibn Arabi, Farabi}
  • Mikaeel Jamalpour *
    Describing the abstract of the Soul in the words of rational and logical philosophers is the expression of ancient philosophy and the implementation of a new ontological view. Psychology, or inner epistemology, is constructed with a deep look at the spiritual aspects of the soul. The world of dreams has always been of special importance in the view of philosophers, as the manifestation of human thoughts and the soul outside the body. Psychology, especially from the contemporary view in the field of science, has a different perspective on understanding the inner dimensions of man. On the one hand, empirical psychiatry considers the dream of the unseen world to be connected with the bodily interactions of the brain, and on the other, the philosophical attitude of rationalists and imaginative philosophers signifies a different category. The essence of a dream can be explored and researched. The importance of the subject emerges when it deals with the type of dreams that are constructed in the human mind. The main issue is the development of dreams that a person goes through in the dream world and gives it carnal aspects. Is it a dream to depict everything that is seen in the material world? Is it possible to see non-sensations in the dream world? This article, which is written in an analytical-descriptive manner in addition to field research in the field of psychology, has been documented in addition to a questionnaire. The positive hopeful result is that the dream is nothing but the manifestation of external sensations in the dream world.
    Keywords: Knowledge of the inner self, Sleep, Dream, psychology, Connection between the Dream, Sensations}
  • کنانه مصطفی*، امیر جوان آراسته، رحمان بوالحسنی
    قرآن کریم همواره سرچشمه و مهم ترین منبع حکمت برای عارفان مسلمان بوده است و بسیاری از موضوعات عرفانی می تواند از نظر قرآنی بررسی شود، همچون تمثل که حق تعالی در قرآن از آن یاد کرده و در چند سوره به تمثل تصریح کرده است. در این پژوهش سعی شده با روش تحلیلی توصیفی تمثلی که در عرفان مطرح است با مراجعه به قرآن کریم بررسی شود تا از رهگذر شناخت دقیق تر تمثل و اقسام آن، ابعاد معرفت شناختی و هستی شناختی تمثل نیز روشن تر شود. حاصل آنکه پس از مطالعه، تحلیل و مراجعه به تفاسیر آیات مرتبط با مسیله، نتایجی که به دست آمده حاکی از این است که تمثل منحصر در تمثل فرشتگان نیست و اموری دیگری همچون رویا، تمثل شیطان، معراج رسول اکرم (ص) و... نیز که در قرآن ذکر شده اند می توانند در قالب تمثل تفسیر شوند. افزون بر این دیدگاه قرآن درباره چیستی و چگونگی تمثل، نحوه ارتباط آن با عوالم هستی و جنبه های معرفتی انسان به زبان وحی نیز قابل بررسی است. چه اینکه عارفان همواره با تحلیل نمونه های تمثل در قرآن کریم در پی دستیابی به شناخت عمیق تری از این مسیله بوده اند.
    کلید واژگان: تمثل, رویا, تجسم اعمال, قرآن کریم, عرفان اسلامی}
    Kinana Mustafa *, Amir Javan Arasteh, Rahman Bolhasani
    Qur'an has always been the source of wisdom and a lot of mystic issues can be studies from a Quranic perspective. Among these issues, we can refer to representation, which the Almighty has referred to in his heavenly book and has explicitly mentioned it in Maryam Surah. The present study, with an analytical-descriptive method, tries to clarify representation as it is introduced in mysticism and aims to deepen understanding of this concept and its types and also its two aspects namely epistemological and anthological aspects. The study shows that representation is not exclusively limited to the representation of angels. It rather includes other types, such as dreams, the Ascension, etc., which are all worthy of study. In addition, the Qur'anic perspective on the what and how of representation, its relationship with the worlds of existence and the man epistemological aspects as presented in revelation can also be studied. That is why mystics have constantly dealt with these issues through mystical analysis of sample representations in the holy Quran to facilitate deeper understanding of this issue.
    Keywords: Representation, The Holy Quran, Islamic mysticism, dream, Embodiment}
  • سعیده فخار نوغانی، وجیهه قادری بافی

    احمد بن اسماعیل بصری (احمد الحسن) یکی از مدعیان دروغین مهدویت است که با ادعای ظهور یمانی در سال 2002م. دعوت خویش را اغاز کرده و در مراحل بعدی خود را فرزند امام زمانا و جانشین ایشان و حجت معصوم الهی معرفی می کند. در قانون معرفت حجت ابداعی او (نص، علم و دعوت به حاکمیت الهی) از رویا به نص مستقیم الهی تعبیر شده و البته صرفا به حجیت خوابی که نص تشخیصی ایجابی باشد قایل است. وی در اثبات حجیت رویا علاوه بر دلایل نقلی به ادله عقلی نیز استناد می کند، انچه این نوشتار را از سایر پژوهش های مرتبط متفاوت می سازد، بررسی ادله عقلی اعتبار رویاست، چرا که برای پیشگیری از دور باطل، ادله حجیت رویا به عنوان قانون عام شناخت حجت، الزاما باید عقلی باشد. دلایل سه گانه عقلانی او در این مسئله عبارت اند از استناد به حکمت الهی در لزوم شناساندن خلیفه خود، محال بودن اضلال الهی و حجیت قطع حاصل شده برای بیننده خواب. البته م توان با تمایز مقام تنصیب خلیفه از سوی خدا با مقام معرفی ایشان به مردم  و نیز تمایز معناداری پدیده ها با حقیقت مندی آن ها خطای دیدگاه مذکور را به خوبی نشان داد. همچنین با تاکید بر اختیار انسان درگزینش یک منبع معرفتی، اضلال الهی منتفی خواهد بود. علاوه بر آن به استناد دلایل متقن عدم تطابق با واقع همه خواب ها، مقدمات قطع بیننده خواب نیز مورد خدشه است. حجیت خواب در میان متفکران شیعه به صورت مستقل هرگز پذیرفته نشده است و اعتبار هر گونه شهود مشوب صرفا با معیار نص قطعی و مطابقت با دلیل عقلی سنجیده می شود.

    کلید واژگان: منابع معرفت, یمانی, احمد بصری, حس, عقل, شهود, رویا}
    Saeedeh Fakhar Noghani, Wajih Qaderi Bafi

    Shiite thinkers by dividing intuition into infallible intuition and tainted intuition accept infallible intuition and consider the validity of knowledge based on tained intuition conditional on conformity with the definite index . Ahmad ibn Ismail Basri, the false contemporary claimant of Mahdism is one of the opposition of this view. Basri interprets the dream as a direct divine text. his reasons for proving the authority of the dream are absolute, but he believes only in the authority of the dream. In his point of view in order to prevent falsehood circle, the arguments for the authority of a dream must necessarily be "rational."These reasons include thenecessity of identifying his caliph based on Divinewisdom, the impossibilityof makingmistakeby God, and theauthority of certaintyfor the dreamer.It is clear that by distinguishing the position of the appointment of the caliph by God with the position of introducing him to the people and also the significant difference between the meaning of phenomena and their truthfulness, the error of the mentioned view can be well shown. Also, by emphasizing human free will in choosing a source of knowledge, making mistake by God will be eliminated.also not matching the reality of all dreams compromised the certaintyof deams

    Keywords: knowledge source, Ahmad Basri, perception, reason, intuition, dream}
  • منیره نادری، محمدجواد صافیان، حسین اردلانی

    هنر سوریال، هنری است که بر اساس نظریه ناخودآگاه فروید، توسط آندره برتون و لویی آراگون پایه‌گذاری شد. هنرمندان این سبک هنری در پی آزادسازی ناخودآگاه فردی و خلق ‌کار هنری با توجه به ناخودآگاه و رویا و واپس زدگی (سرکوب) می باشند. آنها بر این عقیده اند که منشاء خلق کار هنریشان، ناخودآگاه فردی آنهاست. این پژوهش در تلاش است تا با تکیه بر آراء هایدگر در زمینه ارتباط هنر با حقیقت دریابد که هنر سورریال که هنرمندان آن مدعی ارتباط هنرشان با ناخودآگاه فردی بودند و از رویاها و جنون و خیالاتشان تصویر می کشیدند چه نسبتی‌ با حقیقت دارد؟ آیا این ادعای هایدگر که «در کار هنری حقیقت در کار است» در مورد نقاشی‌های سورریال نیز صادق است؟ هدف پژوهش دریافت نسبت هنر سورریال با حقیقت است. لذا نگارنده به عنوان نمونه به سراغ یکی از نقاشی های رنه مگریت هنرمند مشهور سبک سوریال می رود تا با نگاهی پدیدارشناسانه به این کار هنری برجسته دریابد که چگونه می توان فرض کرد که در این کار هنری چیزی از پنهانی به پیدایی درمی آید. این تحقیق به شیوه توصیفی تحلیلی و بر اساس‌ مطالعه منابع مکتوب کتابخانه ای صورت گرفته است.

    کلید واژگان: هنر سوررئالیسم, واقعیت و رویا, حقیقت, هایدگر}
    Monireh Naderi, MohammadJavad Safian, Hossein Ardalani

    Surrealists’ paintings are covered in puzzle-like images informed by a juxtaposition of fantasy and reality. They sought to combine dream and reality to unleash the untold hidden in their subconscious through creation of novel effects. The work of art chosen for review in this study is Magritte's The Human Condition (La condition humaine) painting. René Magritte has created two paintings with this same title,‌ the image of both of which are included in the article. The one addressed in this study is the painting depicting a room and the landscape visible through a window. In the first glance,‌ we see a landscape outside the window in the room. Through further examination,‌ however,‌ we realize that a part of the landscape is in fact a painting on canvas on a tripod. Which makes one wonder,‌ what was Magritte's purpose in creating this painting? Was he trying to create a puzzle? Was he aiming to mock the mind and perception of the spectator? Or is this something beyond a mind game? Therefore,‌ this study attempted to critically examine and conduct a phenomenological assessment of this painting. Through a deeper analysis and epoché on this painting,‌ it can be seen that it is more of a picture in picture puzzle than a depiction. Similar to other prominent artists,‌ René Magritte tried to create a universe to point us in the direction of a hidden truth behind the images; a truth that is understandable in the life of today's human beings.

    Keywords: Reality, Dream, Surrealist Art, Truth.Heidegger}
  • نادر شکراالهی، خدیجه امیری*

    مسئله فهم ماهیت وحی بر اساس رویا و نسبت هایی که بین رویا و وحی در متون دینی ذکر شده و قابلیت استنباط از آن ها، هدف پژوهشی این مقاله است. روش بررسی این موضوع، تفسیری تحلیلی است که بر اساس ظواهر متون دینی در باب نسبت وحی و رویا و سخنان مفسران در این باب، از امکان یا عدم امکان بهره بردن از رویاشناسی برای وحی شناسی می پرسد. دریافته های این تحقیق به گونه شناسی انواعی از تشابه و نسبت بین وحی و رویا مانند؛ تضعیف حواس ظاهری، تعبیر پذیری بعضی از رویاهای صادقه و وحی و انزال وحی در رویا رسیدیم. همچنین رویای صادقه در متون دینی بخشی از نبوت تلقی شده است. بر این اساس، رویاشناسی می‏تواند به وحی‏شناسی کمک کند، و از این شیوه باید بهره برد، اما در نظریه رویا انگاری وحی مغالطات نظیر مغالطه «کنه و وجه»، «بزرگ نمایی»، «کوچک نمایی»، «تمثیل» و... شکل می گیرد.

    کلید واژگان: وحی, رویا, قوه خیال, تعبیر, تاویل}
    Nader Shokrollahi, Khadijeh Amiri*

    The purpose of this article is to understand the nature of revelation on the basis of the relationships between dream and revelation as found in the religious texts and the ability to deduce from them. The method of studying this issue is interpretive-analytical, which, based on the appearances of religious texts on the relationship between revelation and dream and the sayings of commentators in this regard, seeks to find the possibility or impossibility of using dreaming for attaining knowledge of revelation. By the findings of this study some typological similarity and relationship between revelation and dream have been found as weakness of the external senses, the interpretability of some true dreams and revelation, and the revelation`s being sent in a dream. True dreaming is also considered a part of prophecy in religious texts. Accordingly, dreaming can help to attain some knowledge of revelation, and this method should be used, but in revelational attitude of dreams of fallacies such as the fallacy of "essence and quality", "magnification", "minimization", "allegory" may be formed.

    Keywords: Revelation, Dream, Imaginary Power, Expression of Dream, Interpretation}
  • عبدالرضا کوشکی، فروغ سادات رحیم پور*

    نفس انسان توانمندی های شگفتی دارد که برخی از آنها در عرصه هایی ورای سطح فعالیتهای متداول و مرسوم ظاهر میشود. رویا، وحی و سحر از جمله این توانمندی هاست و آنچه در این پژوهش مورد نظر است بررسی و مقایسه دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا پیرامون تعامل قوای ادراکی برای تحقق این سه امر است. از نظر هر دو فیلسوف، در مسئله رویا، قوای ظاهر، باطن و عاقله با هم تعامل دارند؛ در مسئله وحی، قوای ظاهر دخالتی ندارند و در سحر نیز همه قوای ادراکی در تعامل هستند. ملاصدرا بدلیل مبانی خاص خود علاوه بر تاثیر عقل فعال و نفوس سماوی بر قوای ادراکی، قایل به تاثیر عالم مثال منفصل بر این قوا نیز هست. همچنین، عدم التزام ابن سینا به لوازم بحث حرکت جوهری باعث شده که در خصوص ارتباط نفس با بدن، تبیین متفاوتی ارایه نماید. برغم این اختلافات، دیدگاه دو فیلسوف پیرامون نحوه تعامل قوا در موارد متعدد، بیکدیگر نزدیک است که میتواند برخاسته از توجه ایشان به متون دینی باشد. بکمک مباحث مطرح شده توسط دو فیلسوف، میتوان به راهکارهایی برای بهبود عملکرد قوای ادراکی و تعامل میان آنها مانند تقویت قوه عاقله، کنترل افکار و تعادل مزاج دست یافت.

    کلید واژگان: تعامل قوا, قوای ادراکی, وحی, رویا, سحر, ابن سینا, ملاصدرا}
    Abdulreza Kushki, Furugh al Sadat Rahimpoor*

    The human soul possesses certain astonishing capabilities, a number of which appear in certain domains beyond the level of common activities. Dreams, revelation, and magic are among such capabilities. This study aims to examine and compare the views of Ibn Sīnā and Mullā Ṣadrā regarding the interactions among perceptive faculties in the realization of these three phenomena. In the eyes of these two philosophers, the outward, inward, and rational faculties interact with each other in order for dreams to be realized. When it comes to revelation, external faculties play no role and, with respect to magic, all perceptive faculties interact to contribute to its realization. Based on his own specific principles, in addition to the effect of the active intellect and heavenly souls, Mullā Ṣadrā also believes in the impact of the disjunctive world of Ideas on perceptive faculties. Moreover, Ibn Sīnā’s lack of commitment to the concomitants of the discussion of the trans-substantial motion has resulted in his presentation of a different explanation for the relationship between the soul and body. In spite of such differences, the views of both philosophers with regard to the quality of the interactions of faculties in multiple cases are, to some extent, close to each other, which could be rooted in their attention to religious texts. Finally, the authors acknowledge that, given the discussions propounded by Ibn Sīnā and Mullā Ṣadrā, one can derive certain strategies in order to improve the functions of perceptive faculties and the interactions among them. In this regard, reference can be made to strengthening the rational faculty, thought control, and temperamental balance.

    Keywords: interaction of faculties, perceptive faculties, revelation, dream, magic, Ibn Sīnā, Mullā Ṣadrā}
  • مسعود حاجی ربیع

    نوشتار حاضر در مقام پاسخ به این پرسش است که ابن سینا چه اندیشه هایی در خصوص خواب و رموز دین دارد و تبیین عرفانی آن چیست. بر این اساس، نویسنده به تحلیل، تبیین و پردازش اندیشه ابن سینا و ابن عربی در باب خواب و رموز دین پرداخته و جهت پاسخ به مسئله اصلی، پرسش هایی فرعی همچون چرایی تاویل، ملاک تاویل و رابطه تاویل و رمز را فراروی اندیشه این دو متفکر قرار داده و رویکرد نویی را برگزیده است. مهم ترین یافته های این پژوهش عبارتند از: رمزین بودن زبان دین در اندیشه ابن سینا، اشتراک در پاسخ به چرایی تاویل خواب (چندلایه بودن خواب)، توجه مشترک به زبان دین و باطن دین جهت بیان رابطه تاویل و رمز و اختلاف این دو اندیشه در جایگاه شناسی ظواهر دین. هدف نویسنده، استنطاق اندیشه ابن سینا در مسیله، توسع بخشیدن به آن و فهم آن در ساحت مسایل جدید و رویکرد فرافلسفی عرفان نظری است و روش او تدقیق و تحلیل فلسفی عقلی در واژگان و گزاره هاست.

    کلید واژگان: ابن سینا, عارف, رمز, رویا, تاویل}
    Masoud Haji Rabi’e

    This paper seeks to study the Avicenna‟s thought on the issue of sleep and the mysteries of religion from a mystical viewpoint. Accordingly, the author has analyzed the views of Avicenna and Ibn Arabi on the sleep and mysteries of religion through a new look at the whatness of interpretation, interpretation criteria and the relationship between interpretation and mystery. The most important findings of this study are, the cryptic identity of the language of religion in the view of Avicenna, multi-layered nature of sleep, common attention to the language of religion and the interior of religion to express the relationship between interpretation and mystery, and finally, the difference between these two ideas on the position of the appearances of religion. The purpose of this study is extracting and developing Avicenna‟s thought on the issue, comprehending his view in the context of new issues and the trans-philosophical approach of theoretical mysticism. Avicenna‟s method is philosophical and intellectual research and analysis in words and propositions.

    Keywords: Avicenna, mystic, mystery, dream, interpretation}
  • ریحانه شایسته، محمدکاظم علمی سولا*، سید مرتضی حسینی شاهرودی

    مساله رویا از جمله مسایل مورد توجه انسان ها در اعصار مختلف بوده است و روان شناسان نیز تا حد زیادی درباره آن به تحقیق و بررسی پرداخته اند؛ با این حال بسیاری از مسایل آن مانند ماهیت و حقیقت رویاهای صادقه در پاره ای از ابهام به سر می برد. در این میان ملاصدرا در مقام یک فیلسوف و به مثابه یک روان شناس، این مساله را تا حدودی در کتب خود مطرح کرده است و این نوشتار پس از استخراج مبانی فلسفی مرتبط به خواب و مسایل روان شناسی آن، نشان داده است که با توجه به دستگاه فکری ملاصدرا مبتنی بر اصالت وجود، تشکیک وجود، حرکت جوهری، جسمانیه الحدوث و روحانیه البقا و به تبع آن دو بعدی بودن انسان و اعتقاد صدرا به اختیار، شالوده ای مناسب برای تعریف رویا، انواع رویا و منشا رویا به وجود می آید. البته باید توجه کرد که گرچه برخی از نظرات ملاصدرا به دلیل توجه به بعد مادی (بدنی) انسان و درنظر گرفتن یکی از ابعاد وجودی وی تا حدودی با روان شناسی سازگار است، اما به علت فقدان جنبه تجردی در روان شناسی معاصر می توان نظرات خاص و دقیقی درباره انواع خواب و به خصوص رویاهای صادقه از دیدگاه ملاصدرا استخراج کرد.

    کلید واژگان: ملاصدرا, خواب, رویا, فلسفه, روان شناسی شناختی}
    Reyhaneh Shayesteh, MohammadKazem Elmi Sola *, Seyed Morteza Hosseini Shahroodi

    Dream has always been an attractive issue for the people in various erras and psychologists have investigated it a lot in the past. However, most of the issues relating to dreams such as its nature and the reality of prophetic dreams are still ambiguous. Mulla Sadra as a philosopher and also as a psychologist has relatively considered it in his scientific works. This study, after reviewing the litrature and extracting the philosophic foundations of sleep and its psychological issues, has shown that given the Mulla Sadra's thoughts including principality of existence, gradation of existence, substantial motion, bodily origination, spiritual subsistence and consequently two-dimensionality of human as well as Mulla Sadra's belief in human authority, an appropriate structure is created for difining dream, types of dreams and source of dreams. It should be noted that though a number of Mulla Sadra's opinions regarding material dimension of human and considering one of the dimensions of human relatively corresponds to psychology, one can extract exact ideas and opinions regarding dreams and particularly prophetic dreams from the perspective of Mulla Sadra due to lack of existing immateriality in contemporary psychology.

    Keywords: Mulla sadra, sleep, dream, philosophy, Cognitive psychology}
  • نادر شکراللهی
    رویاشناسی جوانب هستی شناختی، اخلاقی، روان شناختی، معرفت شناختی و... دارد. در این نوشته تنها به یک پرسش معرفت شناختی پاسخ داده شد: آیا رویا می تواند منبعی برای معرفت به بعضی از وقایع فراتر از بدن و روان ما به شمار آید؟ پاسخ این پرسش از نظر آیات و روایات و ادله عقلی مثبت است. سیره همیشگی عالمان دینی و اهل شرع نیز بر اعتماد به بعضی رویاها دلالت دارد. دلایل قرآنی، هشت رویایی است که قرآن به صورت تاییدی ذکر می کند و ادله روایی، روایات زیادی است که از سویی به اعتبار رویا دلالت می کند و از سوی دیگر به لزوم دقت در اعتماد به رویا توجه داده است. دلیل عقلی تجارب بشری در روی دادن چنین رویا هایی است که ابن سینا به آن استدلال کرده است. همچنین می توان بر اساس اصطلاحات و ادبیات معرفت شناسی جدید نیز بر این مدعا استدلال کرد. این نوشته در پی استدلال بر امکان معرفت بخشی برخی از رویاها، بر اساس ادله قرآنی، روایی و عقلی است؛ اما چند بحث خارج از مقصود ماست؛ از جمله بحث از دایره آموزه های قابل استفاده از رویا و نسبت معارف مبتنی بر رویا و معارف مبتنی بر دیگر منابع معرفت.
    کلید واژگان: رویا, معرفت شناسی رویا, منبع معرفت, رویای صادقه, رویای معرفت بخش}
    Nader Shokrolahi *
    Knowledge of dreams has different aspects such as ontological, ethical, psychological and epistemological and etc. Only one epistemological question is answered in this writing: can dreams be considered as a source of knowledge for some events which are beyond human's body and psyche? The answer to this question is positive according to Quran's verses and tradition and reason. The conduct of religious scholars and followers has always been to trust some dreams. Its Quranic reasons are the eight dreams mentioned and affirmed by the Holy Quran and its traditional reasons are plenty of narrations which prove the validity of dreams on the one hand, and stress on the necessity of paying attention to the dreams we may trust on the other hand. Its rational reason is human's experience in the occurrence of such dreams which has been argued by Ibn-Sina. This claim can also be proved using modern epistemological terms and expressions. This article will try to prove the possibility of cognitivity of some dreams based on Quranic, traditional and rational reasons; but a couple of discussions are not meant in this article including the domain of useful teachings obtained in dreams and the relation between the knowledge which are based on dreams and the ones which are based on other sources of knowledge
    Keywords: Dream, Epistemology of dream, Source of knowledge, True dream, Cognitive dream}
  • محمد نجاتی، مصطفی مومنی
    مقاله حاضر در دو موضع به بررسی و نقد مبنای رویا انگاری وحی پرداخته است. بخش عمده ای از این مبنا مدلل به شواهد تاریخی ای است که حالات خاص پیامبر در هنگام دریافت برخی آیات را به خواب و رویا احاله نموده است. درحالی که طبق دیدگاه فریقین، خواب سهمی ناچیز در بین حالات شش گانه پیامبر در حین نزول دارد. بخشی از مدعای ناکارآمدی تفسیر نیز مبتنی بر تکلف تفسیر المیزان در دو موضع راندن شیاطین با شهاب های آسمانی و انشقاق ماه است. واکاوی تفسیر المیزان نشان می دهد مدعای تکلف در این مواضع نه تنها صائب نبوده بلکه تاکید علامه طباطبائی بر ارائه تفسیری است که فاقد تعارض با موازین عقلی و فلسفی باشد. به نظر می رسد مبنای رویاانگاری وحی به جهت فقدان ادله و همچنین وجود تعارضات درونی نمی تواند به عنوان نظریه ای جدی مطرح گردد و نهایتا می توان آن را به عنوان نقدی قابل ملاحظه در این حوزه لحاظ نمود.
    کلید واژگان: وحی, رویا, تفسیر, پیامبر, علامه طباطبایی, سروش}
    Mohammad Nejati, Mostafa Momeni
    The paper has studied the principle of the view believing in a dreamy nature for revelation in two positions critically. Main part of the principle has been documented by such cases of historical evidence denoting the Prophet`s sleep when receiving some verses. While, according to the Fariqain point of view, sleep has a negligible share in the sixfold conditions of the Prophet during receiving the Quranic verses. Part of the claim of ineffectiveness of commentary is also based on the allegations of al-Mizan commentary on two stance of repelling demons with celestial meteors and splitting the moon. The analysis of al-Mizan commentary shows that the claim of affectation in these positions not only has not been reasonable, but Allāma Tabatabaei`s emphasis has been on a reasonable interpretation also. It seems that the principle of those viewing revelation as dream lacking any reason as well as having internal contradictions can not be considered a reasonable theory, and at most, it can be considered as a remarkable critique in this field.
    Keywords: Revelation, Dream, Commentary, Prophet, Allame Tabatabaei, Soroush}
  • علی اصغر نعیمی
    مسئله من رآنی «رویا» از دیرباز مورد توجه علمای اسلام بوده و یکی از جهات مهم و بحثبرانگیز آن، در خواب است. برخی با توجه به این روایت حضرت که: مسئله رویت پیامبر اکرم چنین رویایی را معتبر می «فی المنام فقد رآنی فان الشیطان لا یتمثل بی دانند. در این مقاله برای میپاسخ به این سؤال که آیا امتناع تمثل شیطان به شکل پیامبر تواند دلیل اعتبار چنین رویایی از جهت سند، دلالت، و نتیجۀ آن با ذکر نظریات علمای فریقین مورد «من رآنی» باشد، حدیث بررسی قرار گرفته و در آخر با جداسازی حکم فقهی و اعتقادی از سایر ابواب، ارزش مندی رویت در خواب را نتیجه گرفته و آن را مختص صحابه یا کسی که قطع به رویت پیامبر پیامبر اکرم داشته باشد، می داند.
    کلید واژگان: رویا, تمثل, پیامبر اکرم, شیطان}
    Aliasghar Naeimi
    The issue of dreaming has been for long time the object of the Muslim scholar's attention. And one of its most important and controversial dimensions is the issue of dreaming the Prophet (p.b.u.h.). On the basis of the Prophetic narration that "everybody dreams me, then he/she see me, because Satan doesnt appear in my form", some scholars consider such dreams as valid. In this article, in order to answer the question that whether the impossibility of appearance of Satan in the form of the Prophet (p.b.u.h.) can be an argument for the validity of such a dream, the Hadith of "everybody dreams me …" examined in document, denotation and result with referring to views of the two sect's scholars, and finally, separating the jurisprudential and belief dimension from the other parts, it results the validity of dreaming the Prophet (p.b.u.h.) and considers it as specific for the companions or someone who is certain that he dreamed the Prophet (p.b.u.h.).
    Keywords: dream, manifestation, the holy Prophet (p.b.u.h.), Satan}
  • جلال پیکانی*
    زیگموند فروید رویا را محصول امیال سرکوب شده انسان می داند که تا ضمیر ناخودآگاه پس رانده شده اند، ولی در رویا مجال ظهور پیدا می کنند. در جهان اسلام، فلاسفه اسلامی، از جمله ملاصدرا، نیز کم وبیش به رویا پرداخته و درباره آن بحث کرده اند. هر چند نگاه فروید به رویا با نگاه ملاصدرا تفاوت بسیار دارد، برخی تشابهات میان دیدگاه این دو متفکر قابل ردیابی است. در این مقاله نشان داده شده است که فروید و ملاصدرا از این حیث که معتقدند رویا امری است واجد اهمیت فراوان و معرفت بخش، که با ضعف حواس قوت می گیرد و با درجه عقلانیت شخص نسبت مستقیم دارد، اتفاق نظر دارند، اما در تبیین نسبت میان رویا و مرگ، رویا و روح، رویا و غیب و نهایتا وجود احلام دو نگرش متضاد اتخاذ می کنند.
    کلید واژگان: رویا, ملاصدرا, فروید, غیب, ناخودآگاه}
    Jalal Peykani *
    Freud considers dream as the result of suppressed desires which retreat to unconscious.In Islamic world too, philosophers, including Mulla Sadra, said something on this matter. Although, Freud’s conception of dream is very different from Molla- Sadra’s, we can find some similarities between them. In this paper, we showed that Freud and Mulla Sadra agree that dream is very important thing, gives knowledge, depended to senses and its content depends to person’s reason and intellect. But their views concerning the relation between dream and death, the relation between dream and sprit, the relation between dream and the unseen world, and finally, concerning the not meaningful dreams, are contrary.
    Keywords: dream, Mulla Sadra, Freud, unseen world, unconscious}
  • امیر جوان آراسته، سجاد واعظی
    ملاک ارزیابی کشف و رویای صادقه در عرفان چکیده کشف، مکاشفه و رویای صالح از جمله کلمات کلیدی عرفان محسوب می گردند و در تمام مکاتب تصوف و عرفان اسلامی این اصطلاحات مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته اند. این واژگان از لحاظ معنایی به یکدیگر نزدیک اند. رویای صادقه را می توان مرتبه و مصداقی از کشف دانست (کشف صوری)؛ یعنی اطلاع بر ماوراء حجاب. وحی نیز بالاترین مرتبه کشف است؛ ولی این آغاز کلام می باشد. مسئله مهم تر، ملاک صحت و تشخیص خواطر شیطانی از رحمانی است. کدام مکاشفات و واردات صادق و کدام یک رهزن و کاذب اند؟ در این مقاله با استناد به گفتار و آرای فیلسوفان و عارفان مسلمان از مکاتب گوناگون عرفانی همچون ابن عربی، داود قیصری، سیدحیدر آملی، نجم الدین رازی، ابن سینا، شیخ اشراق، ملاصدرا و... تلاش شده، ضمن تعریف و دسته بندی انواع مکاشفات و منامات، به تحلیل آرای عارفان در خصوص مکاشفه و رویا و تشخیص کشف، القائات و خواطر رحمانی از شیطانی و تفاوت رویای صالحه با اضغاث احلام پرداخته شود. در پایان این بررسی به این نتیجه می رسیم که مهم ترین ملاک از دیدگاه عرفا، کتاب و سنت و سپس نظر و نظارت مرشد و پیر معنوی و استاد و مربی الهی است که خود مراحل سیر و سلوک را طی کرده و با منازل و مقامات عرفانی آشناست. همچنین، دوری سالک از محرمات و گناهان، انجام فرایض و ترک دنیا و اتصال وی به معصومان چهارده گانه محمدی توفیق مکاشفات صادق را برای وی به همراه دارد. رهرو همواره باید کشف خود را با کشف انبیا و اولیا (به ویژه کشف تام محمدی)، که کشفی معصوم است، بسنجد و ارزیابی کند.
    کلید واژگان: کشف, مکاشفه, شهود, منامات, رویای صادق, خواطر و القائات}
    Amir Javan Arasteh, Sajjad Waezi
    Mystical vision, unveiling and veridical dream-vision are among keywords in mysticism and they are examined and analyzed in all schools of Islamic mysticism and Sufism. The terms are semantically close to each other. Veridical visions can be regarded as an instance and stage of formal unveiling, i.e. awareness of the reality hidden by the veils. Revelation is the highest level of unveiling. The crucial question, however, is how to distinguish the divine unveilings from satanic incoming thoughts. Which unveiling and incoming thoughts are true and which one is false and misleading? With reference to the ideas and doctrines of Muslim philosophers and mystics from various schools such as Ibn Arabi, Dawoud Qasari, Sayed Heidar Amoli, Najmuddin Razi, Ibn Sina, Suhrawardi and Mulla Sadra, the present article attempts to define and categorize all sorts of unveilings and visions and gives an analysis of the views of the mystics on the problem in question and the ways in which true unveilings are to be distinguished from false and Satanic suggestions. How veridical dream visions can be recognized from confused dreams is also examined. The conclusion is that the most important criteria emphasized by mystics are first holy Quran and Tradition and then the view and control of the spiritual adept who successfully experienced stages of spiritual journey and is deeply familiar with the mystical stations and states. To this end it is of high importance for the wayfarer to avoid sins and acts of disobedience and perform his ritual obligations and follow the fourteen Muhammadan Infallibles so that he well attains the true unveilings and visions. The wayfarer should always compare his visions with those of the prophets and saints (particularly those of the perfect Muhammadan vision which is infallible) and thus make sure of their truth.
    Keywords: unveiling, vision, intuition, dream, visions, veridical vision, incoming thoughts, suggestions}
  • ابوالفضل ساجدی*، حامد ساجدی
    یکی از فرضیاتی که به تازگی برخی نویسندگان مطرح کرده اند، رویاانگاری وحی قرآنی و جای گزین کردن «تفسیر قران» با «تعبیر قرآن» است. در این فرضیه وحی مصداقی از رویا شمرده می شود و درنتیجه فهم محتوای آن تنها با خواب گزاری میسر است. به ادعای دکتر عبدالکریم سروش این فرضیه از شواهد درون متنی و تاریخی کافی برخوردار است. مقاله پیش رو به بررسی و نقد ادله و شواهد این فرضیه می پردازد و با نگاهی پدیدارشناختی، مراجعه به خود وحی و حالات و سخنان دریافت کننده وحی و نزدیک ترین افراد به وی را معیاری برای قضاوت در این باره قرار می دهد. این نوشتار، ادله وی برای نفی ارتباط کلامی بین خالق و مخلوق در وحی را کانون مناقشه قرار می دهد و در ادامه شواهد تحقق وحی در حالت بیداری را ارائه می کند. در خاتمه بحث اثبات می شود که وحی حتی اگر در رویا هم باشد، نیاز به تعبیر و خواب گزاری ندارد. در این نوشتار روش مطالعه، کتابخانه ای و روش تحقیق، تحلیلی نقدی است.
    کلید واژگان: کلام خدا, وحی قرآنی, رویا, تعبیر, عبدالکریم سروش}
    Abolfazl Sajedi*, Hamed Sajedi
    One of the assumptions recently made by some authors is considering revelation as a dream and replacing the notion of "interpretation of the Quran" with "explanation of the Quran". In this hypothesis, revelation is considered as a kind of dream and therefore understanding its contents is only possible through interpretation. Abdulkarim Soroush claims that this hypothesis enjoys enough textual and historical evidence. The present paper reviews the evidence for this hypothesis and, through a phenomenological outlook, sets the following criteria for judgment about this issue: reference to the revelation itself, the states and words of those who have a revelation from God, and the people who are closest to them. This article rejects his proofs for denying any verbal communication between the creator and the creature in revelation, and then presents evidence for the realization of revelation in the state of wakefulness. At the end of the paper, it is proved that revelation, even if it is a dream, does not need to be interpreted and explained. In this library - based study, an analytical – critical research method is used.
    Keywords: the word of God, the Quranic revelation, dream, interpretation, Abdulkarim Soroush}
  • وحیده حداد*، محمد بیدهندی
    معنا و جایگاه خواب و رویا در فلسفه بحثی است که کمتر فیلسوف برجسته ای از آن غافل مانده و به بررسی آن از منظر اصول و مبانی فلسفی خود نپرداخته باشد. در نظر حکمای اسلامی، رویا حاصل فاصله گرفتن روح از حواس ظاهری و میل آن به قوای باطنی است، به این معنی که انسان گاهی در عالم خواب به ادراک حقایق هستی و وقایع آینده موفق می شود و از این رهگذر، به ادراک و معرفت شهودی دست می یابد. این احوال اگر در عالم خواب طبیعی است و در صورتی که ضعیف و مبهم باشد، پیام آن باید با تاویل و «رویای صادقه»، پیش آید، در صورتی که شفاف باشد تعبیر، روشن می شود. سهروردی در تبیین مساله ی خواب و رویای صادقه، جایگاه ظهور صور رویا را نفس، و منشا اصلی آن را نفوس فلکی می داند. از نظر فارابی، رویا صورتی ذهنی است که به وسیله ی خیال ایجاد می شود و هنگام خواب و بر اثر قطع رابطه با فعالیت های زمان بیداری، گنجایش آن افزایش می یابد. فارابی به این قائل می شود که شخص به مدد خیال، قادر است با عقل فعال متحد شود، لاکن چنین قدرتی تنها در دسترس افراد ممتاز و برگزیده است. از نظر ابن عربی، دنیای رویا دنیای رمز و نماد است و برای فهم معنای رویا باید مآل نمادهای رویایی را پیدا کرد. وی خواب را نخستین مبدا تلقی وحی الاهی برای اهل عنایت می داند.
    کلید واژگان: رویا, خواب, حس مشترک, ابن عربی, سهروردی, فارابی}
    Vahideh Haddad*, Mohammad Bidhendi
    The meaning and status of dreams in Philosophy is an issue discussed by most of the outstanding philosophers on their philosophical principles. From the Muslim theosophers’ viewpoint, the dream is a result of distancing the spirit from the external senses and approaching towards the internal powers. Sometimes human beings perceive the realities of existence as well as the future events through the realm of dreams and accordingly reach the intuitive knowledge. In his explanation of the veridical dream, Suhrawardi believes that the standpoint of the manifestation of images in dream is the soul while its main origins are the celestial souls. According to al-Farabi, dream is an idea created by imagination and its capacity increase due to separation from daytime activities during sleep. In his point of view, one can become united with the active intellect through imagination but that power is exclusive to the elected people. According to Ibn al-Arabi, the dream world is the world of symbols in which one must find the dream symbols in order to recognize the meaning of dreams. He treats the dream as the first origin of receiving the divine revelation for the people of blessing.
    Keywords: Dream, Imagination, Sensus communis, Ibn al Arabi, Al, Farabi, Suhrawardi}
  • سید محمد موسوی بایگی*، رسول حسین پور
    انسان موجودی است که علاوه بر دارا بودن ویژگی های جسمانی از ویژگی های روحانی که برخاسته از نفس مجرد اوست نیز برخوردار است. یکی از پیامدهای مرتبه تجردی انسان ظهور پدیده های فراطبیعی است. چگونه ممکن است که انسان از وقایع آینده باخبر می گردد و کارهایی انجام می دهد که ابزار و زمینه پیدایش آن فراتر از ماده و قوانین آن جای دارد. اگرچه فیلسوفان مسلمان ابن سینا، سهروردی و ملاصدرا و برخی از پیروان آن ها در تحلیل چنین پدیده هایی دیدگاه های یکسان و همانندی ارایه نموده اند و جملگی صدور این آثار را تنها از نفس مجرد امکان پذیر دانسته اند، اما برخی چون ملاصدرا با مبانی ویژه خود از جمله «تجرد قوه خیال» شاخص مناسبی برای پیدایش این پدیده ها مشخص نموده-اند.
    کلید واژگان: نفس مجرد, تجرد برزخی, قوه خیال, رویا, واردات غیبی, خوارق عادات, معجزه و کرامات}
    Seyyed Muhammad Musavi *, Rasul Hosseinpour
    Man is a being that has spiritual characteristics which are derived from his immaterial soul as well as having physical ones. One of the consequences of human abstractive degree of human being is the emerging of supernatural phenomena. How is it possible that people are aware of future events and do things that the tools and the field of their emergence are beyond the matter and its laws? Although the Muslim philosopher: Ibn Sina, Suhrawardi and Mulla Sadra and some of their followers have presented similar views in the analysis of such phenomena and all of them think that the issuance these effects are possible only from immaterial soul, Mulla Sadra based on his own principles, including “abstraction of imagination faculty” has determined a proper criterion for production of these phenomena.
    Keywords: Abstract soul, Intermediate world incorporeity, Faculty of imagination, Dream, Import occult, Marvels, Miracles, extraordinary acts}
  • علی ارشد ریاحی، فاطمه زارع
    رویا به عنوان دریچهٔ ورود به عالم غیب در آثار اکثر فلاسفه، متکلمین و عرفا مطرح شده و این امر، دلیل بر اهمیت مسئله رویا است. از میان فلاسفه و عرفا، صدرالمتالهین شیرازی و ابن عربی به تفصیل به مباحثی پیرامون رویا پرداخته اند. ملاصدرا و ابن عربی در مسئله رویا، نقش گسترده ای برای عالم خیال و رابطه قوه خیال انسان با عالم خیال منفصل قائلند. ابن عربی، خواب و رویا را گسترده ترین پهنه فعالیت و خلاقیت خیال شمرده و از اصطلاحاتی نظیر «مثال مقید» و «مثال مطلق» در این مورد استفاده کرده است. به گفته ابن عربی و ملاصدرا، رویای صادق و مرگ هر دو، طرقی برای کشف حجاب و انتقال به عالم بالاترند، لکن این کشف حجاب در خواب، موقت و گذرا و در مرگ دائمی است.
    رویا و ظهور آن و نحوه تعبیر رویاها، از دیگر مباحث مطرح در مسئله رویاست و ابن عربی و ملاصدرا، قائل به وجود رویای صادقه و بی نیازی آن از تعبیرند. در مقابل، رویاهایی که حاصل محاکات متخیله اند، نیازمند به تعبیرند و اضغاث احلام که حاصل شیطنت های متخیله اند و اساس و منشایی ندارند، تعبیری ندارند، بلکه حاصل انحرافات مزاج می باشند. هدف از نگارش این مقال، مقایسه تطبیقی آراء این دو متفکر در مسئله رویا و استخراج وجوه مشترک و متفاوت آن ها در این موضوع فلسفی است.
    کلید واژگان: رویا, خیال, مثال مطلق و مقید, ابن عربی, ملاصدرا}
    AlĪ, Arshad Riyā, Ḥ, Ī, Fā, Ṭ, Ima Zā, Ri
    Dream as a window to the invisible world is brought up in the works of most philosophers، theologians، and mystics، denoting the importance of dreams. From among the philosophers and mystics، Ṣadr al-Muti’allihīn of Shīrāz and Ibn ‘Arabī have dealt in detail with discourses concerning dreams. Mullā Ṣadrā and Ibn ‘Arabī accord an extensive role concerning dreams to the world of Imagination and the relation of human faculty of imagination to the discontinuous world of Imagination. Ibn ‘Arabī considers dreams as the most extensive expanse of activity and creativity of imagination and has employed such terms as “restricted paradigm” and “absolute paradigm” in this respect. According to Ibn ‘Arabī and Mullā Ṣadrā، veracious dream and death are both ways for uncovering of veil and transferring to a higher world; however، this uncovering of veil in a dream is temporary and transient and in death it is permanent. Dreams and their manifestation and how to interpret them are among other discourses propounded in the issues concerning dreams and Ibn ‘Arabī and Mullā Ṣadrā believe in the existence of veracious dream and its being needless of interpretation. In contrast، the dreams that are the product of imitative image need interpretation and the confused dreams، which are the product of imitative mischiefs، have no foundation and origin، and have no interpretation; rather، they are the by-products of imaginative imitation. This paper is aimed at undertaking a comparative study of these two thinkers concerning dreams and extracting their similarities and differences in this philosophical issue.
    Keywords: dream, imagination, absolute, restricted paradigm, Ibn Arabī Mullā Ṣadrā}
  • نقش نظریه افلاک در آراء فلسفی فیلسوفان اسلامی
    منصور ایمانپور
    یکی از مسلماتی که در برخی از مباحث و آراء فیلسوفان مسلمان، نقش برجسته یی ایفا کرده است، نظریه افلاک با محوریت زمین میباشد. این نظریه، تاثیرات چشمگیری در برخی از آراء مهم فیلسوفان اسلامی داشته است؛ بگونه یی که فیلسوفانی همچون فارابی و ابن سینا به منظور تفسیر نحو صدور افلاک و نفوس آنها، به انطوای جهات سه گانه در هر یک از عقول بالاتر از عقل دهم معتقد شدند و براساس آن، نحوه صدور عقل پایینتر و جسم و نفس فلکی را تفسیر نمودند.همان فیلسوفان با توجه به تعداد افلاک و زمین مستقر در مرکز آن، تعداد عقول طولیه را در عدد ده منحصر دانستند و شیخ اشراق نیز با توجه به همین افلاک و کواکب موجود در برخی از آنها، به تکثر بیشمار عقول طولیه معتقد شد.
    ربط حادث به قدیم و متغیر به ثابت نیز از جمله مسائلی است که فیلسوفان اسلامی(بویژه فیلسوفان مشائی و اشراقی) در تفسیر و توجیه آن، به حرکت دوری افلاک متوسل شدند و حکمای حکمت متعالیه نیز هرچند مسئله مذکور را با تمسک به حرکت جوهری حل و هضم نمودند، اما تاثیر حرکات دوری افلاک در عالم تحت قمر را بکلی انکار ننمودند.
    فیلسوفان اسلامی در تفسیر رویا نیز بنحو موثری از نظریه افلاک استفاده نمودند. آنها افلاک و نفوس فلکی را الواح و مخزن ادراکات جزئی دانسته و رویا و اطلاع از امور غیبی را محصول ارتباط و اتصال نفوس انسانی با نفوس فلکی میدانند. افزون بر آن، برخی از این فیلسوفان (سهروردی) مسئله تذکر و یادآوری امور فراموش شده را از طریق همان ارتباط با مخزن علوم جزئی یعنی نفوس فلکی میسر میدانند.
    مسئله معاد جسمانی برخی از نفوس بشری نیز از جمله مسائلی است که برخی از فلاسفه مسلمان با تمسک به اجسام فلکی به تفسیر آن پرداخته اند و بر این باور بوده اند که نفوس جاهله با پیوستن به اجرام فلکی، عقاید و کارهای دنیوی خود را تخیل نموده و بدینطریق به لذت یا الم خیالی دست می یابد.
    تفسیر و تشریح مسائل مذکور و نقد و بررسی رویکرد فیلسوفان اسلامی در این زمینه، موضوع و وظیفه یی است که این مقاله بعهده گرفته است.
    کلید واژگان: افلاک, عقول طولیه, رویا, ربط حادث به قدیم, معاد جسمانی}
    The Role of the Theory of the Spheres in the Philosophical Ideas of Muslim Thinkers
    Mansur Imanpur
    One of the admitted premises that has played a significant role in some of the discussions of Muslim philosophers and the formation of some of their ideas is the theory of the spheres with Earth as its center. This theory has significantly affected some of the important theories of Muslim philosophers so that some of them, such as Farabi and Ibn Sina, in order to interpret the quality of the emanation of spheres and their souls, brought faith in the inclusion of the three-fold directions in each of the intellects higher than the tenth intellect. Accordingly, they interpreted the quality of the emanation of a lower intellect and spherical body and the soul. Given the number of the spheres and the Earth located at their center, they also limited the number of vertical intellects to 10. Suhrawardi also believed in the unlimited multiplicity of vertical intellects considering the same spheres and the stars existing in some of them.The relationship between the created to the eternal, and the changing to the fixed is also one of the problems that Islamic philosophers (particularly, the Peripatetic and Illuminationist philosophers) tried to interpret and justify by resorting to the circular movement of the spheres. The philosophers advocating the Transcendent Philosophy solved the above problem based on the trans-substantial motion; however, they never completely denied the impact of the circular movement of the spheres on the sublunary world.Islamic philosophers also benefitted from the theory of the spheres in the interpretation of dreams. They believed that the spheres and spherical souls were the tablets and sources of particular perceptions and maintained that the knowledge of dreams and hidden affairs was the product of the connection of human souls to spherical souls. Moreover, some of these philosophers (for example, Suhrawardi) believed that the problem of recollection and reminding forgotten affairs is possible through the same connection with the source of particular sciences, that is, spherical souls.The corporeal resurrection of some of the human souls is one of the problems that some Muslim philosophers have tried to interpret by reference to spherical bodies. They believe that ignorant souls imagine their worldly ideas and affairs by connecting with spherical bodies and, in this way, feel imaginative pain or pleasure.The purpose of the present paper is to interpret and analyze the above problems and to examine and criticize the approaches of Muslim philosophers in this regard.
    Keywords: spheres, dream, Ptolemaic geometry, vertical intellects, corporeal resurrection, relationship between the created, the eternal}
  • Muhammad Javad Rudgar
    The faculty of imagination changes sensible things to imaginal ones in an ascending motion, and intelligibles to imaginations in a descending motion. Thus, as an epistemic tool, imagination plays a key role to store forms taken by the common sense from [external] senses. Ontologically, the world of imagination and ideas is a level of the levels of existence; and epistemologically, imagination is an intermediate between two existential realms of man; and it is a faculty from among man's inner faculties as well as a manifestation of "the Fashioner". If connected to the discontiguous imagination and purified, imagination will be able to intuit immaterial things of the world of imagination, and will find many kinds of knowledge, and its realization in the human soul will be clearer, and true. In the Holy Quran, imagination is a faculty from among man's inner faculties and plays an important role in the world of dreams and intuition of the truths of being.
    Keywords: imagination, contiguous, discontiguous imagination, purification of imagination, epistemology, dream}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال