به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « infallibility » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «infallibility» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • علی نوری*، محمدجواد عنایتی راد، سید حسین سید موسوی

    در این مقاله با روش توصیفی تحلیلی، و استفاده از منابع کتابخانه ای، مساله نقد سیف الدین آمدی (551 631 ق) -متکلم برجسته اشعری در نفی و رد عصمت امام علی× بررسی شده است. در کتاب ابکار الافکار فی اصول الدین هفت فعل و ترک فعل با عنوان «الزام» به امام× نسبت داده و نتیجه گرفته اند که لازمه آن الزامات، فقدان عصمت است. یافته های پژوهش نشان می دهد هر هفت الزام آمدی هیچ خدشه ای به عصمت امام× وارد نمی کند. آمدی اهل جدل و مغالطه است، تسلطی به تاریخ و حدیث ندارد و از روایات ضعیف بهره برده، او در پژوهش بی طرف نیست و متعصبانه به دنبال اثبات پیش فرضهای خود می باشد. اشکالاتی مانند پذیرش حکمیت، بیعت، همکاری با خلفا و برخورد با قاتل زبیر و... دارای پاسخ و توجیه هستند و هیچ منافاتی با عصمت ندارند.

    کلید واژگان: حکمیت, ابکارالافکار, عصمت, امام علی(ع), الزام, سیف الدین آمدی}
    Ali Nouri*, Mohammad Javad Enayati Rad, Seyyed Hossein Seyed Mousavi

    In this article, the problem of Sayfuddin Amidi's (551-631 A.H.) - a prominent Ash'ari theologian - criticism has been investigated in the denial and refutation of the infallibility of Imam Ali. In the book Abkar al-Afkar fi Usul al-Din, seven cases of doing and living as obligation have been attributed to Imam (a) and concluded that the requirement of those obligations is the absence of infallibility. The findings of the research show that none of the seven requirements may be taken as being against the infallibility of Imam (a). Amidi is a person of polemics and fallacies, he does not have mastery of history and hadith and he used weak narrations, he is not impartial in his research and fanatically seeks to prove his presuppositions. Issues such as accepting arbitration, pledging allegiance, cooperating with caliphs and dealing with the killer of Zubair, etc., may not be taken as being in conflict with infallibility.

    Keywords: Hakamiyyat, Arbitration, Abkar Al-Afkar, Infallibility, Imam Ali, Requirement, Sayfuddin Amidi}
  • صالح نبی حمدامین، عزیز جوانپور هروی*، حسین نوروزی تیمورلویی

    پژوهش حاضر با هدف بررسی درجات زینت آسمان بین قرآن کریم و علم اخترشناسی به نگارش درآمده است. پژوهش به لحاظ ماهیت کیفی و به لحاظ روش، توصیفی تحلیلی می باشد که به صورت کتابخانه ای (اسنادی) گردآوری شده است. یافته ها حاکی از آنست که زینت آسمان بهره های زیادی مانند هدایت در زمین و دریا، تعیین جهات ویژه و ماهیانه های خورشیدی و فصلهای سال دارد. تنوع رنگ ستارگان نشان دهنده تفاوت درجه طلوع و غروب آنهاست و رنگ زینت آسمان با استفاده از سیارات، ستارگان و منزلگاه ها و قوانین آن، درجه نزدیکی و دوری از زمین را مشخص می کند؛ نزدیکترین به زمین، کمترین درجه ظاهر شدن را دارد و هرچه کمتر درجه ظاهر شود، نشانه نزدیک بودن به زمین است و بالعکس. همچنین، اندازه ستاره ها در درجه ظاهر شدن آن تاثیر دارد و ستاره-های بزرگتر زودتر ظاهر می شوند. علاوه بر این، موقعیت ماه، نور آن را مشخص می کند و هرچه ماه از زمین دورتر شود، نور آن افزایش می یابد و بالعکس. می توان گفت، قرآن کریم اسبقیت خود را پیش از حقایق علمی ثابت (مفاهیم علمی و اخترشناسی) درباره زینت آسمان و تطابق زمانی آنها با معیارهای فیزیکی معاصر، تایید کرده است.

    کلید واژگان: درجات, زینت آسمان, ستارگان و سیارات, قرآن کریم, اخترشناسی}
    Salih Nabi Hamdamin, Aziz Javanpour Heravi*, Hossein Nowrozi Teymourlouie

    The Prophet of Islam (PBUH)’s infallibility matter has a deep stem in Quran verses. From the First Days of Prophet’s prophecy opponents and antagonists were tried to offend his holy character. Because of that, they provided some doubts and uncertainty from Quran verses to downgrade the position of him and find the religious reason for their wrong thoughts. Besides that, the misunderstanding of some Quran verses causes controversy among Muslim’s wisemen. Therefore, the present research has done by library method in order to find the Prophets infallibility doubts and uncertainty from different sources. We used content analysis to categorize those founded doubts and certainty to set for general and private examples .the general examples include past sins, future sins, ask for forgiveness and the private examples include, Receiving and communicating revelations such as the legend of Gharaniq, and the field of action of revelations is divided into the execution of rulings, family issues, moral issues, and issues of political rulings. According to the verses, narratives and viewpoints of commentators and philosopher have criticized these doubts.

    Keywords: The Prophet of Islam, Infallibility, Skepticism}
  • علی فقیه*

    مسئله پژوهش این است که علت توبیخ شدید موسی نسبت به هارون در داستان گوساله پرستی بنی اسرائیل چیست؟ سیدمرتضی معتقد است از آنجا که هارون، شریک موسی در رسالت بود و دارای سود و زیان مشترک بودند، موسی او را همچون خود فرض و همان گونه که انسان به هنگام خشم با خود رفتار می‏کند، با او رفتار کرد؛ و ممکن است در آن زمان، گرفتن سر و کشیدن آن بی احترامی محسوب نمی شده است و احتمال دارد گفتن عبارت‏ «لا تاخذ بلحیتی ولابراسی...» ازسوی هارون به علت ترس وی از گمان نادرست بنی اسرائیل مبنی برعتاب موسی نسبت به وی باشد یا اینکه مضمون این سخن، دلداری و دعوت موسی به صبر باشد. نگارنده معتقد است دیدگاه ایشان دچار تاویل دور و بعیدی است. ظاهرا آنچه باعث چنین تفسیری از سیدمرتضی شده، مبنای کلامی ایشان درباره عصمت مطلق انبیاء (ع) است؛ نگارنده بر این باور است که می توان تحلیلی ارائه کرد که هم با این مبنا و هم با ظاهر آیات سازگارتر باشد و باید به این نکته توجه داشت که میدان تاویل آیات، میدان وسیع و فراخ دامنی نیست و فقط در حد اضطرار و ضرورت است. به نظر می رسد توبیخ شدید موسی  نسبت به هارون وسیله ای برای بیدار کردن بنی اسرائیل بود تا به شدت و بزرگی اشتباه خود در گوساله پرستی پی ببرند.

    کلید واژگان: مبنای کلامی سیدمرتضی, موسی(ع), هارون, اعتراض, عصمت}
    Ali Faghih *

    The problem is, what is the reason for Moses' severe rebuke of Aaron in the story of the Israelites' calf worship? Syed Morteza believes that since Harun was Moses' partner in the mission and they shared profits and losses, Moses treated him as if he were his own and the way a person treats himself when he is angry. And it is possible that at that time, taking its head and pulling it was not considered disrespectful, and it is possible that saying the phrase ﴿La tākhūdh bilhiṭī walābrāsi...﴾ by Aaron was due to his fear of the children of Israel's false assumption that Moses would blame him, or that the content of this Musa's speech is a consolation and an invitation to patience. The author believes that his point of view is far-fetched and improbable. Apparently, what caused such an interpretation of Sayyid Morteza is his theological basis about the absolute infallibility of the Prophets (pbuh); But it is possible to provide an analysis that is more compatible with both this basis and the appearance of the verses, and it should be noted that the field of interpretation of the verses is not a wide and wide-ranging field and is only limited to urgency and necessity. It seems that the severe rebuke of Moses (pbuh) towards Aaron (pbuh) was a means to wake up the children of Israel to realize the severity and magnitude of their mistake in worshiping the calf.

    Keywords: Theological basis of Syed Morteza, Musa (pbuh), Harun (pbuh), objection, infallibility}
  • عبدالوحید وفایی *، فرشته دارابی

    بحث عصمت پیامبر(ص) ریشه در آیات قرآن دارد و از همان ابتدای بعثت مخالفین و معاندین در پی مخدوش کردن ساحت مقدس رسول(ص) بودند؛ به همین جهت ذیل آیات شریفه شبهاتی را مطرح می کردند تا بوسیله آیات قرآن کریم بحث عدم عصمت رسول را مستند سازی کنند تا در نتیجه ریشه الهی و دینی برای صحت و اثبات مسیله خویش بیابند. در کنار این مسیله برداشت ناصحیح و تفسیرهای به رای ذیل برخی آیات سبب اختلاف و مناقشه میان علمای مسلمان در این زمینه شده است. به همین جهت پژوهش حاضر با روش کتابخانه ای شبهات عصمت پیامبر(ص) حول آیات قرآن کریم از منابع مختلف استخراج کرده و سپس با روش تحلیل محتوا به دسته بندی این شبهات به مصادیق عام و خاص پرداخته است. شبهات عام عبارتند از گناهان گذشته، آینده و طلب استغفار ایشان و در مصادیق خاص به موضوعاتی درباره دریافت و ابلاغ وحی همچون افسانه غرانیق، و حوزه عمل به وحی به اجرای احکام، مسایل خانوادگی، اخلاقی و مسایل احکام سیاسی تقسیم کرده و بر اساس آیات، روایات و نظرات مفسران و اندیشمندان به نقد و بررسی این شبهات پرداخته است.

    کلید واژگان: قرآن کریم, پیامبراسلام(ص), عصمت, شبهه شناسی}
    Abdol Vahid Vafaie *, Fereshteh Darabi

    The Prophet of Islam (PBUH)’s infallibility matter has a deep stem in Quran verses. From the First Days of Prophet’s prophecy opponents and antagonists were tried to offend his holy character. Because of that, they provided some doubts and uncertainty from Quran verses to downgrade the position of him and find the religious reason for their wrong thoughts. Besides that, the misunderstanding of some Quran verses causes controversy among Muslim’s wisemen. Therefore, the present research has done by library method in order to find the Prophets infallibility doubts and uncertainty from different sources. We used content analysis to categorize those founded doubts and certainty to set for general and private examples .the general examples include past sins, future sins, ask for forgiveness and the private examples include, Receiving and communicating revelations such as the legend of Gharaniq, and the field of action of revelations is divided into the execution of rulings, family issues, moral issues, and issues of political rulings. According to the verses, narratives and viewpoints of commentators and philosopher have criticized these doubts.

    Keywords: The Prophet of Islam, Infallibility, Skepticism}
  • محمدحسن نادم*

    امامت آموزه ای کلامی است که همه پیروان فرق و مذاهب اسلامی درباره ضرورت آن اتفاق نظر دارند و هرکدام با در نظر گرفتن اوصاف وخصایصی به آن نظر انداخته اند. شیعیان از بدو پیدایش مسیله امامت تاکنون علاوه بر ویژگی های مشترک، بر سه ویژگی اختصاصی (نص، عصمت وعلم) تاکید فراوان کرده اند و ازاین جهت، امامت را در نظام اعتقادی خود متمایز از امامت های دیگر مذاهب اسلامی قرار داده اند و هویت و قوام تشیع خود را به امامتی با ویژگی های مذکور پیوند زده اند؛ ازاین رو، مشاهده می شود بخش درخور توجهی از تلاش های علمی متکلمان امامیه در بحث امامت به این سه ویژگی با ترتیب اولویت اختصاص یافته است. این جستار بنا دارد صرف نظر از تحقیقاتی که بیشتر به تبیین، توجیه و دفاع از آموزه های یادشده با در نظر گرفتن ترتیب یادشده پرداخته اند، برگ نوینی به پرونده علمی علم امام بیفزاید و با ارایه شواهد و قراین، نقش علم امام، اهمیت و جایگاه زیربنایی و رتبی آن نسبت به دو ویژگی دیگر را با روش توصیفی تحلیلی ازنگاه فیلسوفان صدرایی بیان کند. همچنین، بسترساز توجه بیشتر کلامیان به آموزه علم امام در نظام تدوین و آموزش علم کلام باشد.

    کلید واژگان: امامت, علم امام, نص, عصمت}
    Mohammadhasan Nadem *

    Imamate is a theological teaching that all the Islamic sects and denominations agree on its necessity and each of them has dealt with it considering some characteristics and aspects. From the beginning of the debate of imamate until now, in addition to the common features, Shiites have emphasized three specific features (appointment by text, infallibility and knowledge) and in this sense, they have made imamate in their belief system different from other Islamic schools, and associated their identity of Shiism with the imamate characterized by these features; Therefore, it can be seen that a significant part of the scholarly efforts of Imamiyya theologians in the discussion of Imamate has been devoted to these three characteristics in order of priority. Regardless of the researches that have mostly explained, justified and defended the mentioned teachings considering the stated order, this article, with a descriptive-analytical method, aims to a deal with the role of Imam's knowledge, its importance and underlying position compared to the other two features by presenting the proofs and pieces of evidence. Also, it will lead to more attention of theologians to the teaching of the Imam's knowledge in the system of compiling and teaching theology.

    Keywords: Imamate, Imam's knowledge, appointment by text, infallibility}
  • مصطفی جعفرپیشه فرد*، محمدسالم محسنی
    عصمت انبیا از اصول مسلم و قطعی امامیه است، اما ظاهر برخی آیات قرآن که بر معصیت و خطای حضرت آدم دلالت دارد، موجب اشکال و شبهه در اصل عصمت انبیا شده است. این تحقیق، شبهات عصمت ناظر بر آیات دال بر معصیت و خطای آدم را براساس تحلیل سیدمرتضی و علامه مجلسی بحث و ارزیابی کرده است. آن دو بزرگوار باتوجه به ظواهر برخی آیات، حدود هفت شبهه را بر عصمت آدم و درنهایت عصمت همه انبیا، بررسی کرده و پاسخ گفته اند. تمامی این شبهات برگرفته از تعبیراتی مانند عصیان، غوایت، ظلم، توبه، لغزش، غفران و مخالفت با نهی الهی است که در قرآن نسبت به حضرت آدم به کار رفته است. آنچه از پاسخ سیدمرتضی و علامه مجلسی به دست می آید این است که بر اساس مبانی عقلی و نقلی امامیه اولا مفاهیم و تعبیراتی مورداستدلال، معانی و کاربردهای متعدد دارد و تنها دال بر معصیت و گناه نیست. ثانیا این مفاهیم از نوع مفاهیم مشکک بوده و نحوه صدقشان بر مصادیق خود یکسان نیستند. ثالثا عصیان حضرت آدم مخالفت با امر استحبابی و ترک اولی بوده است و چهارم اینکه به خاطر ادله قطعی بر عصمت انبیا، از ظواهر نصوص مورداستدلال، دست برداشته می شود. روش تحقیق، توصیفی، تحلیلی با رویکرد اجتهادی است.
    کلید واژگان: عصمت, عصیان, عصمت آدم, سید مرتضی, علامه مجلسی}
    Mostafa Jafar Pishah Fard *, Mohammad Salem Mohseni
    The infallibility of the prophets is one of the definite principles of Imamiyah School, but the purports of some verses of the Qur'an suggesting that Adam has committed a sin and error give rise to doubts concerning the inerrancy of the prophets. This research seeks to analyze and evaluate the doubts about the infallibility referring to the verses indicating the sins and errors of Adam based on the analysis presented by Sayyed Murtaza and ʿAllamah Majlisi. The two scholars have studies and answered about seven doubts that have been cast about the infallibility of Adam and finally the infallibility of all prophets according to what appears from some verses. These doubts are derived from words and expressions such as disobedience ('usyān), misguidance (ghawāyīt), injustice, repentance, error, forgiveness, and opposition to the divine prohibition that is attributed to Prophet Adam in the Holy Qur’an. However, it pears from the explanations of the two scholars that based on the intellectual and scriptural principles of Imamiyah, firstly, the concepts and terms based on which the arguments have been developed, have multiple meanings and applications inasmuch as they do not indicate sin and error only. Secondly, these concepts are graded so that the way they reflect their manifestations is not equal. Thirdly, Prophet Adam only violated a recommended order and perpetrated a less preferred act. Fourthly, due to the definitive proofs of infallibility of the prophets the appearance of the above mentioned texts are not trustable. The method of the research is descriptive – analytic with an inference approach.
    Keywords: infallibility, disobedience, infallibility of Adam, Sayyed Mortaza, Allamah Majlisi}
  • شهلا رحمانی، سوسن آل رسول*
    برخی از آیات قرآن کریم به طور مستقیم یا غیرمستقیم نسبت خطا یا گناه به انبیای الهی می دهد. با توجه به پیش زمینه های فکری، تبیین و تفسیر این دسته از آیات و تطبیق آنها با آموزه عصمت متفاوت است. مقاله حاضر با مطالعه موردی آیات 76 تا 78 انعام، درنگی بر تحلیل عارفان و متکلمان بر این آیات دارد. مقاله بر این فرضیه استوار است که تعریف متفاوت نبوت و عصمت در اندیشه عارف و متکلم، و مجهز بودن عارفان به ابزار کشف و شهود تفسیر متفاوتی به دنبال خواهد داشت. نتایج، گویای آن است که تفسیرهای عرفانی با رویکرد خاص خود که مبتنی بر هستی شناسی و ابزار معرفتی آنهاست، معنا و معارف بلند را پشتوانه الفاظ قرار داده و ظاهر آیات را منافی عصمت نمی دانند. از منظر ایشان این آیات، استعاره ای از تکامل سلوکی انبیا علیهم السلام است. ستاره و ماه و خورشید واسطه هایی بودند که در سلوک معرفتی ابراهیم علیه السلام گام به گام حذف شدند و این طریق در انسانی تحقق می یابد که خودش از میان برخاسته و معبود را به تماشا نشسته است. از سویی متکلمان برآنند که ظاهر قرآن حجت است و می توان از خود آیات قرآن و ارجاع آیات متشابه به آیات محکم مقصود قرآن را دریافت و عدول از مفاد ظاهری قرآن و روی آوری به تاویل، زمانی مجاز است که مبتنی بر حجتی معتبر باشد. بر باور ایشان ابهامات موجود در داستان انبیا، تفسیر به ترک اولی یا از باب تعلیم به دیگران تفسیر می شود.
    کلید واژگان: تفسیرهای عرفانی و کلامی, عصمت, انبیا, انسان کامل, کشف و شهود}
    Shahla Alerasol, Susan Alerasol *
    Some verses in the Holy Quran, either directly or indirectly, attribute errors or sins to Allah’s prophets. Based on their intellectual background, interpreters may come up with different explanations and interpretations of such verses in their efforts to make them consistent with the idea of Ismah (i.e., infallibility). The present study aimed to take a look at the interpretation of mystics and scholastic theologians by examining verses 76 to 78 in Al-An'am chapter. The study hypothesized that the definition of the concepts of prophetic mission and infallibility would differ among scholastic theologians and mystics who are equipped with intuitive tools. The results show that mystics, based on their specific ontology and epistemology, use the grand meaning and knowledge of the words to indicate that the apparent meaning of the verses should not contradict infallibility. From the mystics’ point of view, these verses are a metaphor for the prophets’ spiritual wayfaring. The stars, the moon, and the sun as mediators were removed gradually from Abraham’s (peace be upon him) path leading the removal of his self in front of the supreme Deity. On the other hand, theologians are of the opinion that the appearance of the Qur'an is proof, and one can reveal the purpose by sticking to the meaning of the Qur'an by referring the metaphorical verses to the unambiguous ones. Adopting interpretation is permitted in cases where there is valid evidence. According to theologians, the ambiguities in the story of the prophets are interpreted as abandoning the primary or as instructing others.
    Keywords: Mystical, scholastic theological interpretations, infallibility, Prophets, Perfect human, Intuition}
  • احمد امدادی*
    انبیاء از کارکردهای متفاوتی در ابعاد گوناگون وظایف خود برخوردارند. نبوت و عصمت رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند؛ زیرا به عقیده بیشتر مسلمانان، فی الجمله هر پیامبری باید قوه پرهیز از گناهان و خطاها داشته باشد. با اثبات مبانی عصمت، حجیت قول، فعل و تقریر انبیاء معنادار و صحت تلقی و تبلیغ وحی تثبیت می شود. هدف این نوشتار، دستیابی به الگوی شیون نبوت در گستره وحی و لایه های آن و ارایه ارتباطات عصمت و نبوت بر اساس آیات و روایات، به صورت تحقیق کیفی با استفاده از روش داده بنیاد و با کمک از نرم افزار MAXQDA بر اساس و مبنای کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شده است. نتیجه این تحقیق، الگویی شامل انواع شیون کارکردی نبوت اعم از قبل، حین و بعد از ابلاغ وحی است که از زیرلایه های مختلف، اما همگون، در سطح و مولفه تشکیل شده است. یافته های پژوهش نشان داد که شیون متفاوت نبوت به مانند تلقی وحی، هدایت، تعلیم و تلاوت آیات، دعوت به توحید، دوری از طاغوت، تزکیه نفوس، تبشیر، انذار و غیره، در قالب سه مولف کلان «شیون قبل از ابلاغ وحی»، «شیون حین ابلاغ» و «شیون بعد از ابلاغ» قرار می گیرند که چنین کارکردهایی، ارتباط ناگسستنی نبوت با عصمت را آشکار کرده و بین عصمت و نبوت قالب هایی مثل ارتباط تشریفی، ارتباط مقومی، ارتباط اخذی، ارتباط تبلیغی، ارتباط اظهاری، ارتباط این همانی و ارتباط استدامه ای را به همراه خواهد داشت.
    کلید واژگان: عصمت, نبوت, شئون نبوت, گناهان, وحی, روش داده بنیاد}
    Ahmad Emdadi *
    Prophets have different functions in different dimensions of their duties. Prophethood and infallibility are closely related to each other, because according to most Muslims, every prophet should, at least partially, have the ability to avoid sins and mistakes. By proving the foundations of infallibility, the validity of the prophets’ words, actions and silent approvals will be meaningful and the correctness of receiving and spreading revelation will be established. The purpose of this article is to achieve the pattern of prophecy affairs in the scope of revelation and its layers and to present the connections between infallibility and prophecy based on verses and traditions, which has been conducted through qualitative research using the database method with the help of MAXQDA software based on open, axial, and selective coding. The result is a model that includes all types of functional affairs of prophecy before, during and after the revelation, which is made up of different sub-layers but homogeneous in terms of level and component. The findings of the research show that the different affairs of prophecy, such as receiving the revelation, guidance, teaching and reciting verses, calling to monotheism, staying away from idolatry and tyranny, cultivating souls, bringing good tidings, warning, etc. are can be categorized in three major components: “affairs before the revelation”, “affairs during the revelation” and “affairs after the revelation”. Such functions reveal the unbreakable connection between infallibility and prophecy. Some of the types of relationship between infallibility and prophecy that they bring about are as follows: infallibility causes the prophet to deserve the position of prophecy, infallibility preserves prophecy, infallibility is necessary in receiving, spreading, and stating the revelation, so that what is delivered to people is identical to what has been received by the prophet, and the last, infallibility covers the whole life of the prophet.
    Keywords: infallibility, prophecy, affairs of prophecy, sins, Revelation, database method}
  • سید محمدتقی حسینی آقایی*، علی اصغر ناصحیان، محمد قربان زاده

    برخی از علمای مسلمان با استناد به ظاهر آیه 24 سوره یوسف و شماری از احادیث ضعیف، به حضرت یوسفG نسبت قصد معصیت داده اند. گروهی نیز برای آیه، تاویل های غیر منطقی ارایه کرده اند. این شرایط، فهم معنای آیه را دشوار کرده است. پژوهش حاضر به روش توصیفی، تحلیلی مهم ترین نظریات و تاویل های آیه را تحلیل و نقد کرده است. دستاورد این تحقیق تبیین و تثبیت نظریه تفاوت متعلق«همت» و «هم» در دو جمله «همت به و هم بها» است. به گواهی جمله های «و راودته التی هو فی بیتها»، «هیت لک»، «معاذ الله» و «إنه من عبادنا المخلصین»، متعلق «هم» زلیخا انجام گناه است، اما متعلق «هم» یوسف، عملی بازدارنده از گناه است، نه قصد گناه. به همین سبب، واژه «هم» دو مرتبه تکرار شده تا به این تفاوت اساسی اشاره کند. بنابراین آیه چنین معنا می شود: «زلیخا قصد کرد با یوسف گناه انجام دهد و یوسف قصد کرد با انجام عملی بازدارنده، زلیخا را از گناه بازدارد و ترک معصیت کند». در این لحظه اگر برهان رب نیامده بود، یعنی اگر یوسف از طرف خداوند به عاقبت هرگونه عکس العملی در مقابل زلیخا واقف نمی گشت، آن عمل بازدارنده را انجام می داد و در آن صورت متهم به خیانت می شد، اما چون یوسف به این علم دست یافت، حرکتی انجام نداد و صحنه را ترک کرد. به این ترتیب، خداوند سوء(عمل بازدارنده اتهام زا) و فحشا(زنا) را از حضرت یوسفG دور ساخت. این همان معنای عصمت مطلقه ای است که تمام انبیای الهی، از جمله حضرت یوسف، متصف به آن بودند.

    کلید واژگان: عصمت حضرت یوسف, هم, قصد گناه, آیه 24 سوره یوسف}
    Sayed MohammadTaqi Hosseini Aghaei *, AliAsghar Nasahian, Mohammad Ghorbanzadeh

    The infallibility of Prophet Yusuf (peace be upon him) is agreed upon by all Muslims, based on this belief, even the intention of committing a sin is prohibited for an innocent person, but some Muslim scholars, citing the appearance of verse 24 of Surah Yusuf and several weak hadiths, attributed the intention of committing a sin to Prophet Yusuf(PBUH). Some has also provided illogical interpretations for the verse.This research has analyzed and criticized the most important theories of interpretation with library method. The achievement of this research is the explanation and identification of the theory of belonging difference between "Hemat" and "Hem" in the two sentences "Hemat bah and Hem Baha".According to the sentences "Waratah al-ti ho fi baytha", "Hit Lak", "Mu'azallah" and "Anh man Ibadna al-Makhlasin", the belonging of "ham" of Zulaikha is committing a sin, but the property of the "ham" of Yusuf (PBUH) is preventing sin, not the intention to sin. That's why the word "Ham" is repeated twice to explain this difference.According to the "second difference theory" verse 24 means:Zulaikha intended to commit a sin with Yusuf, and Yusuf intended to stop hercommitting a sin and stop sinning by doing a preventive action.If God's proof had not come, Yusuf would have done the restraining action he intended.For this reason, God removed evil (accusation of adultery) and prostitution from Prophet Yusuf (PBUH).This is the absolute infallibility that all divine prophets, including Hazrat Yusuf, were ascribed to it.

    Keywords: infallibility, The infallibility of Hazrat Yusuf, Effort, Opinions of Fariqin Commentators, Verse 24 of Surah Yusuf}
  • یحیی صولتی*

    عصمت، به عنوان یکی از مولفه های مهم در باب نبوت به شمار می رود که بدون توجه به آن، مبحث نبوت، منتفی می-گردد. این مقوله، در دو بعد زندگی وحیانی و حیات عادی انبیاء، مورد بررسی قرار می گیرد. در بعد وحیانی، عصمت انبیاء، مورد اتفاق نظر تمامی متکلمان، فلاسفه و دیگر اندیشمندان قرار دارد؛ اما در بعد زندگی عادی، این مسیله، محل اختلاف است. در تاریخ تفکر اسلامی، عصمت، به عنوان یک مسیله ی بسیار مهم کلامی به شمار می رود که مورد اهتمام جدی متکلمان مسلمان قرار گرفته است؛ چنان که متکلمان عدلیه و متکلمان امامیه، عصمت انبیاء، را به عنوان موهبتی الهی پذیرفته و آن را با اختیار معصوم، سازگار می دانند؛ اما متکلمان معتزله، ضمن تاکید بر اختیار معصوم، ملکه ی عصمت را، به دوران پس از بعثت انبیاء، نسبت می دهند. در این جستار، به دنبال اثبات این فرضیه است که ضرورت عصمت انبیاء الهی، را، اثبات نماید. در راستای این فرضیه، علامه طباطبایی ضمن پذیرش دیدگاه متکلمان امامیه، به شیوه ای خاص خود به تفسیر عصمت پرداخته است. این فیلسوف نوصدرایی، بر اساس موازین کلامی و فلسفی خویش، عصمت را مورد بررسی قرار داده و آن را به عنوان ویژگی ذاتی مبحث نبوت به اثبات می رساند.کلیدواژگان: عصمت، نبوت، علامه طباطبایی، لطف الهی، انبیاء الهی، متکلمان اسلامی، اولیاء الهی،.

    کلید واژگان: عصمت, نبوت, علامه طباطبائی لطف الهی, انبیاء الهی, متکلمان اسلامی, اولیاء الهی}
    Yahya Solati *

    Infallibility is considered as one of the important elements in the matter of prophecy, without paying attention to it, the subject of prophecy will be ruled out. Literally, infallibility means "holding back" and "forbidding" and from the idiomatic point of view, it means a soul that prevents prophets and saints from committing sins, errors and mistakes. . The existence of this steadfast queen in the eyes of the prophets is a divine gift given to them according to their merit. Due to the difference in the spiritual position of the prophets, their infallibility is different; In such a way that the first prophets enjoyed more complete infallibility, and among them, Khatam al-Murslin (Prophet of Islam) has the most complete level of infallibility.The issue of infallibility has been the subject of serious attention by Muslim theologians; Just as Adliyyah theologians and Imamiyyah theologians accept the infallibility of the prophets as a divine gift and consider it compatible with the free will of the infallible; However, Mu'tazila theologians, while emphasizing the authority of the infallible, attribute the queen of infallibility to the era after the prophets.Allamah Tabataba'i, while accepting the Imamiyyah view, interpreted infallibility in his own way. This Neo-Sadrai philosopher examines infallibility based on his theological and philosophical standards and considers it as an inherent characteristic of prophecy.Keywords: infallibility, prophecy, Allamah Tabatabaei, God's grace, God's prophets, Islamic theologians, God's saints.

    Keywords: Infallibility, prophethood, Allamah Tabataba'i, God's grace, God's prophets, Islamic theologians, God's saints}
  • اعظم سادات شبانی*، محسن قاسم پور، حسین حیدری
    از مصادیق روح القدس در قرآن کریم، روح پاک اعطا شده به پیامبران در امر نبوت است که سبب عصمت پیامبران نیز می شود. در پی چنین مصونیتی، الگوسازی آنان برای بشر دشوار به نظر می رسد. این پژوهش، با یافتن ارتباط دو متغیر روح القدس و عصمت، به جوانب پنهان آن در هدایت ابناء بشر، ضمن تصریح به مقام والای انسان، به موازات رهبری انبیا به عنوان مرسلان وحی الهی، نقش روح القدس در ایمن سازی در برابر گناه برای نبی و غیر نبی را  تبیین کرده است؛ بنابراین، شرح دو متغیر مذکور، با روش تحلیل محتوا و توجه به سلسله مراتب روح و نزدیکی یا دوری انسان ها به این مراتب، جایگاه والا یا پست انسان در مقابله با گناه صورت گرفت و تمایزات بین انسان و نبی، از منطق استواری برخوردار گردید.
    کلید واژگان: روح القدس, عصمت, پیامبر, انسان, قرآن کریم}
    Azam Sadat Shabani *, Mohsen Ghasempour, Hossein Heidari
    Among the manifestations of the Holy Spirit in the holy Quran is the immaculate spirit endowed to the prophet through prophethood which brings about their infallibility. Such an endowed immunity renders it difficult to take the prophets as a model for ordinary people. The current research is an attempt to find the relationship between the two variables of “the holy spirit” and “infallibility” and their hidden dimensions in guiding human beings while emphasizing the sublime rank of Man, parallel to the leadership of the prophets as the messengers of divine revelation. Also, the role of the Holy Spirit in the immunity of the prophets and non-prophets against committing sin is explained. Thus, these two variables were expounded through content analysis while considering the hierarchy of the spiritual ranks, the position of Man in relation to these ranks, the high or low position of Man in resistance against committing sin as well as distinctions between man and the prophets.
    Keywords: the Holy Spirit, Infallibility, Prophet, Man, Holy Quran}
  • ساجده الزهرا مهری، مرضیه صادقی

    اندیشه امامت نقطه مرکزی تفکر شیعی است و اندیشمندان بسیاری در تکون این آموزه در ساختار علم کلام سعی فراوان نمودند. به عبارتی نظام سیاسی شیعه با محوریت امام شکل می یابد. در عصرهای گذشته جریان رقیب سیاسی شیعه، بر محوریت خلافت اموی و عباسی پدید آمده و غالب شبهات نیز ناظر به این جریان بود. اما در جهان کنونی، جریان رقیب دیگری به نام دموکراسی پدیده آمده است که در کنار جریان های دیگر، به تقابل با اندیشه امامت شیعه وارد شده است. از جمله کسانی که در تثبیت اندیشه امامت در علم کلام نقش به سزایی داشته است، ابن میثم بحرانی است. او به تبیین مساله امامت، ضرورت وجود امام در جامعه، چگونگی نصب امام و صفات امام می پردازد. ورود ابن میثم به این مساله در علم کلام، بسیار بدیع و نوآورانه است؛ چرا که او سخن در باب امامت را بر پنج مسیله استوار نموده و هر یک از این مسایل پنج گانه را با کلمه ای خاص همچون (ما، هل، لم،کیف، من) تعبیر می کند و تفسیر صحیحی از نظام امامت شیعی را به جهان و جهانیان ارایه داده که شیوه رایج حکومت داری امروز، مبتنی بر دموکراسی دروغین و غیر واقعی بوده و دموکراسی واقعی که همان مردم سالاری دینی است تنها مدل نجات بخش بشریت از گرفتاری های امروزه است. از این جهت ضرورت دارد که اندیشه های ابن میثم در مساله مذکور مورد بازخوانی قرار گیرد. پژوهش حاضر به روش کتابخانه ای اطلاعات را گردآوری و به صورت توصیفی-تحلیلی بررسی می نماید.

    کلید واژگان: امامت, ولایت, ابن میثم بحرانی, شیعه}
    Sajede Alzahra Mehri, Marzieh Sadeghi

     The idea of ​​Imamate is the central point of Shia thought and many thinkers tried a lot to establish this doctrine in the structure of theology. In other words, the Shiite political system is formed with the Imam as its center. In the past eras, Shi'a political rival flow emerged on the axis of Umayyad and Abbasid caliphate, and most of the doubts were related to this flow. But in today's world, there is another rival trend called the Phenomenal Democracy, which, along with other trends, has come into conflict with the idea of ​​the Shiite Imamate. Ibn Maitham Bahrani is among those who have a significant role in consolidating the idea of ​​Imamate in theology.He explains the issue of Imamate, the necessity of the presence of an Imam in society, how to install an Imam and the qualities of an Imam. Ibn Maytham's approach to this issue in the science of theology is very original and innovative; Because he bases his speech on Imamate on five issues and interprets each of these five issues with special words such as (ma, hil, lam, kiif, man) and he gives the world a correct interpretation of the Shia Imamate system. And Jahian presented that the common way of governing today is based on false and unreal democracy, and the real democracy is the same religious democracy that is accepted by the Shiite Imamate system, and it is the only model that can save humanity from today's troubles. For this reason, it is necessary to read his thoughts on the mentioned issue.The current research collects information using a library method and examines it in a descriptive-analytical way.

    Keywords: Imamate, Wilayat, Ibn Maitham Bahrani, Shia, infallibility}
  • محمود صیدی

    فص حکمه عصمتیه فی کلمه فاطمیه ‌عنوان اثری است از استاد حسن‌زاده آملی که بسیاق فصوص الحکم‌ ‌ابن‌عربی و بعنوان مکمل و تتمه آن نوشته شده است. در این کتاب به ابعاد و زوایای شخصیت اسرارآمیز و در عین حال همه‌جانبه فاطمه زهرا (س) در مقام انسانی کامل و معصوم پرداخته شده است. چنین مبحثی در عرفان نظری گرچه از جهاتی مدعایی ابداعی است اما با اشکالاتی روبروست: 1) در نقل احادیث و مستندات روایی آن عموما دقت کافی صورت نگرفته است؛ برخی از احادیث مورد ادعا در منابع روایی یافت نمیشود و برخی دیگر از منابع روایی نامعتبر نقل شده‌اند؛ 2) ملکه عصمت اختصاص به فاطمه (س) ندارد، بنابرین اختصاص یافتن چنین فصی به ایشان نادرست بنظر میرسد؛ 3) فصوص الحکم‌ ‌با فص آدمی (ع) شروع شده و با فص محمدی (ص) خاتمه می‌یابد، و از آنجا که وارثین حقیقی پیامبر اسلام (ص) در ظهورات اسمایی، تابع ایشان هستند، احکام و مسایل عرفانی مرتبط با حضرت فاطمه (س) در فص محمدی (ص) جای میگیرد و نیازی به فصی جداگانه و متمایز نیست.

    کلید واژگان: فصوص الحکم, ابن عربی, فص حکمه عصمتیه فی کلمه فاطمیه, حسن زاده آملی, حضرت فاطمه (س), عصمت}
    Mahmoud Saidiy

    Faṣṣ ḥikmat ‘iṣmatīyyah fī kalimat fāṭimmīyyah is the title of a book by Hassanzadeh Amuli, which has been written following the method of Ibn ‘Arabī’s Fuṣūṣ al-ḥikam and as a supplementary to this book. In this book, the writer has dealt with the mysterious and all-inclusive character of Lady Fāṭimah (‘a) as a perfect and infallible human being. Such a discussion is an innovative move in theoretical gnosis from certain aspects; however, it suffers from some defects: 1) the related ḥadīths and their narrative proofs have not been quoted with sufficient accuracy; some of the mentioned ḥadīths cannot be found in narrative sources, and some others have been quoted from invalid ones; 2) the attribute of the queen of virtue is not solely applied to Lady Fāṭimah (‘a); therefore, it seems wrong to limit such a chapter to her; 3) Fuṣūṣ al-ḥikam begins with the chapter of humanity and ends with the chapter of Muhammedan. Since the true heirs of the Holy Prophet (ṣ) depend on him in their nominal manifestations, the gnostic principles and problems regarding Lady Fāṭimah (‘a) can be sub-categorized under the chapter of Muhammedan and do not need an independent section.

    Keywords: Fuṣūṣ al-ḥikam, Ibn ‘Arabī, Faṣṣ ḥikmat ‘iṣmatīyyah fī kalimat fāṭimmīyyah, Lady Fāṭimah (‘a), Hassanzadeh Amuli, infallibility}
  • امیر عرفانی منش*
    برخی از نفوس ناطقه با کسب ادراکات حسی و خیالی مستعد دریافت صور معقوله شده، در پی آن موهبت الهی شامل حالشان می شود و از طریق اتصال و اتحاد به واهب الصور که خارج از نفس ناطقه است و معقولات در او به نحو بالفعل حضور دارند، صور معقولات را به آنها افاضه می کنند. ارتباط با عقل فعال و دریافت صور معقول در فرایندی صورت می پذیرد که متناسب با هر مرتبه ای از مراتب عقل نظری است. در مقطعی دریافت بدیهیات، در مقطعی دیگر دریافت نظریات، تا اینکه مرتبه وجودی نفس ناطقه به جایی می رسد که شانیت دریافت همه صور معقول حاضر در عقل فعال را پیدا می کند و در آخر به مرتبه عقل قدسی می رسد که در این مرتبه عقل بسیط و بالذات می شود. صاحب نفس قدسی به حقایق عالم آگاه می شود و هیچ امری بر او مخفی و مجهول نمی ماند و از این رو به علم شهودی نظاره گر حق تعالی، حشر و نشر، معاد و مراحل عوالم هستی است. این حضور و شهود، همه مراتب وجودی او را، از عقل گرفته تا حس، پوشش می دهد؛ چراکه از طرفی عقل محض و بالذات شده و از طرف دیگر این نفسی را که به مرتبه روح القدسی رسیده است، در مرتبه حس ادراک می کند، نه قوه. لذا صاحب عقل و روح قدسی چون در مرتبه ذات همه چیز را به نحو حضور و شهود می یابد، در مقام فعل که مبتنی و محکوم به مرتبه ذات است، از هر گونه اشتباه، نسیان، غفلت، ذهول و... که موطن آنها علم حصولی است، منزه و مبراست. بنابراین، این نفوس در تمام مراتب عقل نظری و عملی از هر خطا و نسیان مصون و معصوم اند.
    کلید واژگان: عقل فعال, عقل قدسی, عقل نظری, عقل عملی, عصمت}
    Amir Erfanimanesh *
    Some of the thinking souls become apt to receive intelligible forms by obtaining sensory and imaginary perceptions. Then, they are liable to receive divine grace, and the intelligible forms are granted to them through connecting to and uniting with the granter of the forms (wāhib al-ṣuwar) that is out of the thinking soul and therein the intelligibles are actually present. Relationship with the active intellect and receiving the intelligible forms is done in a process that is proper for any order among the orders of theoretical intellect. At a time, it is the reception of axioms; at another time, it is the reception of theories, until the existential order of the thinking soul reaches a point wherein it is qualified to receive all intelligible forms present in the active intellect; and finally, it reaches the order of sacred intellect wherein the intellect becomes simple and essential. The owner of the sacred intellect becomes aware of the truths of the universe and nothing remains hidden and unknown for him. Thus, he observes the Exalted God, resurrection, and stages of the worlds of existence. This intuition and presence covers all his existential orders from the intellect to the senses. This is because, on the one hand, the intellect has become pure and essential and, on the other hand, this soul that has reached the stage of sacred spirit perceives in the order of senses, not faculties. Thus, the owner of the sacred intellect and spirit, since he finds all things in the form of presence and intuition in the order of essence, is pure and free – in the position of action that is based on the order of essence – from any mistake, forgetfulness, negligence, oblivion, and the like whose homeland is the acquired knowledge. Therefore, these souls are immune and free from any mistake and oblivion in all orders of theoretical and practical intellect.
    Keywords: active intellect, sacred intellect, theoretical intellect, practical intellect, Infallibility}
  • روح الله سعیدی فاضل*، حسن خرقانی
    عصمت انبیاء الهی از جمله مهم ترین و کلان ترین مباحث کلامی است که متکلمان فریقین نسبت به ماهیت، منشا، مبانی، ادله و گستره آن نظریات مختلفی مطرح نموده اند. از این میان، مبحث گستره عصمت انبیاء از منظر قرآن کریم، بحثی بنیادین و دراز دامن بوده که به تعدد مکاتب کلامی، آراء و انظار مختلفی بیان شده است. در این میان متکلمان امامیه قلمرو عصمت را حداکثری دانسته و سایر مکاتب مراتب مختلفی را برای آن ذکر نموده اند. از معدود متکلمان اهل سنت ابومنصور ماتریدی است که هم کلام و هم رای با شیعه امامیه بوده و گستره عصمت را از تلقی، حفظ، ابلاغ وحی، دوری از معاصی و جلب طاعات فراتر دانسته و آن را در حوزه نسیان و خطا نیز ساری و جاری می داند. اگرچه طرفداران مکتب ماتریدیه نگاه او را ذکر نکرده و رای دیگری را برگزیدند، اما این دیدگاه از درون استنباط های تفسیری او قابل مشاهده است. این پژوهش با روش توصیفی، تحلیلی و با بهره گیری از منابع کتابخانه ای، آرای ابومنصور ماتریدی پیرامون آیات موهم تنافی عصمت انبیاء در قرآن کریم را به صورت کامل استقصاء نموده و توجیه ماتریدی در زمینه رفع این تناقض را گردآورده و ضمن بررسی آن، دیدگاه قلمرو حداکثری عصمت انبیاء الهی از دیدگاه ماتریدی را اثبات می نماید.
    کلید واژگان: ماتریدی, عصمت, قرآن کریم, انبیاء, قلمرو عصمت}
    Rouhollah Saeedi Fazel *, Hasan Kharaghani
    The infallibility of the divine prophets is one of the most important and major theological issues that the theologians of the two sects have proposed different theories regarding its nature, origin, principles, arguments and scope. Among these, the issue of the scope of the infallibility of the prophets from the perspective of the Holy Quran has been a fundamental and long-standing discussion that has been expressed through a number of theological schools, different opinions and views. In the meantime, Imami theologians have considered the realm of infallibility as maximum and other schools have mentioned different levels for it. Abu Mansour maturidi is one of the few Sunni theologians who is in agreement with the Imami Shiites and extends the scope of infallibility from considering, preserving, and communicating revelation; He considers the avoidance of sins and the attainment of obedience to be beyond, and considers it to be valid in the realm of forgetfulness and error. Although the supporters of the Maturidian school did not mention his view and chose another opinion, this view can be seen from his interpretive inferences. Using a descriptive-analytical method and using library sources, Abu Mansour Maturidi's views on the important contradictory verses of the infallibility of the prophets in the Holy Quran have been thoroughly investigated and Maturidi's justification for resolving this contradiction has been collected. The maximum realm proves the infallibility of the divine prophets from the point of view of Maturidi.
    Keywords: Maturidi, infallibility, Holy Quran, prophets, Realm of Infallibility}
  • عبدالحمید موسوی، محمدهادی عبدخدایی*، مرتضی نوروزی

    یکی از مباحث مهمی کلامی، اجتهاد پیامبر اکرم` است. که ثمراتی کلامی فروان دارد یکی از ثمرات شاخص آن حوزه نصب امام توسط پیامبر اکرم است. آیا حضرت از پیش خود بدون وحی اظهار نظر می کردند؟ دیدگاه های مختلفی از سوی متکلمان ارایه شده است. این نوشتار به روش توصیفی، تحلیلی به بررسی تطبیقی موضع سه اندیشمند شاخص از سه مکتب شیعی، اشعری و معتزلی می پردازد. علامه حلی از متکلمان شیعه و فخر رازی از متکلمان اشعری وقوع اجتهاد از سوی پیامبراکرم` را در فرض فقدان وحی نفی کرده ‏اند. در مقابل، قاضی عبدالجبار معتزلی، به اجتهاد پیامبر در موارد فقدان وحی معتقد شده است. به نظر نویسنده، روشن نبودن مراد از اجتهاد و حوزه آن، و عدم توجه به مرزدانش و علم پیامبر` با اجتهاد مصطلح، باعث شده است که در این زمینه دیدگاه ‏های متفاوتی از طرف اعلام ثلاثه ارایه شود. از این رو، نویسنده در این نوشتار تلاش کرده است تا با توضیح مراد اجتهاد و تعیین دانش و منبع دانش پیامبر` که سبب اختلاف در اجتهاد آن حضرت گردیده است را مشخص کند.

    کلید واژگان: قرآن, پیامبر, عصمت, اجتهاد پیامبر, قاضی عبدالجبار, فخررازی, علامه حلی}
    Abdolhamid Muosavi, MohammadHadi Abdkhodaei *, Morteza Norouzi

    One of the important theological topics is the ijtihad of the Holy Prophet (PBUH). Which has many theological fruits, one of the significant fruits of that area is the installation of the Imam by the Holy Prophet (PBUH). Did the Prophet comment beforehand without revelation? Different views have been presented by theologians. This article deals with the descriptive-analytical method of comparative study of the position of three prominent thinkers from three schools: Shiite, Ash'ari and Mu'tazilite. Allama Hali, a Shiite theologian, and Fakhr Razi, an Ash'arite theologian, have denied the occurrence of ijtihad by the Holy Prophet (PBUH) on the premise of lack of revelation. Judge Abdul Jabbar Mu'tazili, on the other hand, believes in the ijtihad of the Prophet (pbuh) in the absence of revelation.According to the author, the ambiguity of the meaning of ijtihad and its scope, and the lack of attention to its boundaries and the knowledge of the Prophet (PBUH) with the term ijtihad, has led to different views in this regard by the announcement of the three. Therefore, in this article, the author has tried to explain the meaning of ijtihad and determine the boundaries of the knowledge and science of the Prophet (PBUH) to determine the reason for the dispute about the ijtihad of that Imam (who has been prescribed a message for that Imam).

    Keywords: Quran, Prophet, infallibility, Ijtihad of the Prophet (PBUH), Judge Abdul Jabbar, Fakhr Razi, Allama Hali}
  • شبنم فرجی*، فاطمه احمدی
    در کتاب «فضایح الباطنیه»، غزالی در رد عقاید باطنیان، به نقد عصمت و نص بر امام پرداخته و عقایدی را به باطنیان نسبت داده که مورد تردید هستند. در این پژوهش به معرفی این کتاب، بررسی روش و ادبیات غزالی و نقد محتوای کتاب پرداخته شده است. انتقادات اصلی غزالی در انکار روش عقلی توسط باطنیان، اعتقاد به عصمت امام و اعتقاد به وجود نص بر امام است که مورد دوم و سوم میان باطنیان و امامیه مشترک است و عمده اختلاف آنان در تعیین مصداق امامت است، از این رو غزالی امامیه را نیز نقد می کند. مهم ترین استدلال غزالی عبارت است از این که باطنیان روش عقلی را منکرند، بنابراین فهم را منحصر در تعلیم امام معصوم منصوص می کنند، اما امام نه معصوم است و نه منصوص، زیرا عصمت امام منجر به پذیرفتن وحی بر امام و نفی خاتمیت می شود و از نص متواتر بر امام لازم می آید علم به وجود و بداهت نص ضروری باشد و فرد حتما امام شود. به این استدلال چنین پاسخ داده شده که باطنیان روش عقلی را انکار نمی کنند، بلکه آن را ناکافی می دانند. غزالی در مورد دوم و سوم نیز انکار عقل توسط باطنیان را مبنای استدلال های خود قرار می دهد؛ لذا استدلال های او در این موارد نیز بر مقدمه ای کاذب استوار است و این که ایمه نوعی علم لدنی خطاناپذیر دارند که غزالی آن را می پذیرد و ایمه مدعی امامت هستند، نه نبوت و نیز تواتر و بداهت مستلزم تصدیق یکسان همه افراد نیست و بداهت یک امر منجر به وقوع آن نمی شود.
    کلید واژگان: فضائح الباطنیه, غزالی, باطنیه, امامت, عصمت}
    Shabnam Faraji *, Fatemeh Ahmadi
    In the book Faḍā‘iḥ al-Bāṭiniyya, Ghazālī, in rejecting the ideas of Bāṭiniyya (Ismaʿilites), criticized the infallibility of the Imam and attributed some ideas to them that are doubtful. In this research, this book is introduced and Ghazali’s method, literature, and the content of the book are reviewed. The main criticisms of Ghazālī over Bāṭiniyya are denying the rational method, the belief in the infallibility of the Imam, and the belief in the Imam is designated by nass (divine designation). The last two are common between Bāṭiniyya and the Imāmiyya, and their main difference is in determining who is Imam. The most important argument of Ghazālī is that Bāṭiniyya deny the rational method, therefore they only acknowledge the teachings of the infallible Imam who is determined by divine designation, while the Imam is neither infallible nor chosen by divine designation because the Imam’s infallibility leads to the belief that the revelation is revealed to him and leads to the rejection of khātamiyya (finality of prophethood), and the massivereport of the divine designation of the Imam necessitates that the knowledge of the existence and clarity of nass is evident and the person will indisputably become Imam. The answer to this argument is that Bāṭiniyya do not deny the rational method, rather, they consider it insufficient. Also, in his second and third criticisms, Ghazali bases his arguments on the denial of reason by Bāṭiniyya which is a false premise. Other concerns over Ghazālī’s criticisms are as follows: he himself admits that the Imams have a kind of infallible knowledge; the Imams claim Imamate, not prophethoodmassive report and clarity of divine designation does not require the same understanding by all people; that something is evident does not lead to its occurrence.
    Keywords: Faḍā‘iḥ al-Bāṭiniyya, al-Ghazālī, Bāṭiniyya, Imamate, infallibility}
  • سید سجاد جعفری*

    بحث از عصمت انبیاء از مباحثی است که همواره بین امامیه و اهل سنت در گستره و محدوده آن اختلاف بوده است شیعیان امامی با توجه به پذیرش عصمت تام پیامبر  شخصیت ایشان را به گونه ای ترسیم کرده اند، اما متکلمان و مفسران اهل سنت با اختلاف دیدگاهی که دارند، اغلب با توجه به ظاهر برخی آیات به عصمت پیامبر  در همه شیون باورمند نیستند. مقاله حاضر به روش توصیفی تحلیلی، و با استفاده از منابع کتابخانه ای به مقایسه دیدگاه فخر رازی از مفسران صاحب نظر اهل سنت در مباحث کلامی و طبرسی از مفسران بزرگ امامیه ذیل آیات؛ 105 و 106 سوره نساء؛ 49 سوره مایده ؛ 43 سوره توبه؛ 52 سوره حج؛ 37 سوره احزاب؛ 2 سوره فتح می پردازد. طبرسی همچون اکثر امامیه قایل است پیامبر  معصوم از خطا و اشتباه هست و این عصمت قبل و بعد از نبوت وجود داشته است در حالی که فخر رازی با توجه به ظاهر آیات معتقد است عصمت برای پیامبر  تا قبل از بعثت ضرورت ندارد بلکه لزوم آن از زمان بعثت است.

    کلید واژگان: عصمت, رسول خدا , طبرسی, فخررازی}
    Sayyed sajjad Jafari *

    The issue of the infallibility of the prophets is one of the topics that has always been disputed between the Imams and the Sunnis in its scope and scope. , Often due to the appearance of some verses do not believe in the infallibility of the Prophet. In all respects. The present article is descriptive-analytical, and using library sources to compare the views of Fakhr Razi, one of the Sunni commentators on theological issues, and Tabarsi, one of the great Imami commentators on the following verses; 105 and 106 of Surah An-Nisa '; 49 سوره مائده 43 سوره توبه; 52 سوره حج; 37 سوره احزاب; 2 سوره فتح می‌پردازد. Tabarsi, like most Imams, believes that the Prophet  is infallible and that this infallibility existed before and after the prophecy, while Fakhr al-Razi, according to the appearance of the verses, believes that infallibility is not necessary for the Prophet قبل before the resurrection, but it is necessary. It is from the time of revelation.

    Keywords: Infallibility, Messenger of God , Tabarsi, Fakhr Razi}
  • طاهره اسلامی علی آبادی*، امداد توران، محمد غفوری نژاد

    پس از رحلت پیامبر اسلام، انتخاب خلیفه از طریق عده ای، انتصاب از طرف خلیفه قبلی و انتخاب از طریق شورا به عنوان سه مبنای نظری برای مشروعیت خلافت خلیفه، نزد بخش چشمگیری از مسلمانان پذیرفته شد. در تمام این دوران، امام علی (ع) و هواداران ایشان مبنای نظری دیگری درباره خلافت داشتند. پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی و با مطرح کردن شواهد و مستندات تاریخی و روایی در صدد است جریانی به نام «شیعیان اعتقادی» را در میان اصحاب امام علی (ع) نمایان کند و شاخصه های فکری آنها درباره مسیله امامت را بازیابد. یافته ها نشان می دهد در میان اصحاب امام علی (ع)، جریانی مهم و تاثیرگذار وجود داشته که به امامت امام علی (ع) بر اساس وصایت قایل بوده است. از دیگر نتایج پژوهش حاضر نشان دادن اصالت تاریخی اندیشه کلامی امامیه در باب امامت و نقد این دیدگاه ابن تیمیه است که شیعیان اعتقادی را در تعداد اندکی محدود کرده که امام با آنها مقابله کرده است.

    کلید واژگان: امام علی (ع), شیعیان اعتقادی, وصایت, علم, عصمت, مفترض الطاعه}
    Tahereh Islami Aliabadi *, Emdad Turan, Mohammad Ghafurinejad

    After the demise of the Prophet of Islam, the election of the caliph by a group of Muslims, the appointment by the previous caliph, and the election by the council as the three theoretical foundations for the legitimacy of the caliphate were accepted by a significant number of Muslims. Throughout this period, Imam Ali (AS) and his followers had a different theoretical basis for the caliphate. With a descriptive-analytical method and by presenting historical and narrative evidence and documents, the present study seeks to show a current called "Ideological Shiites" among the companions of Imam Ali (AS) and to restore their intellectual characteristics on the issue of Imamate. The findings show that there was an important and influential current among the companions of Imam Ali (AS) that believed in his Imamate based on the vicegerency of the prophet. Another result of the present study is to show the historical originality of the Imami theological thought about Imamate and to criticize Ibn Taymiyyah's view which has limited the ideological Shiites to a few people whom the Imam opposed.

    Keywords: Imam Ali (AS), Ideological Shiites, vicegerency, Knowledge, Infallibility, Moftaraz al-Taah}
  • مصطفی عباسی مقدم، فهیمه غلامی نژاد*

    امروزه روان‌شناسی دین در پرتو توجه و علاقه روان‌شناسان به ارتباط دین و معنویت توسعه پیدا کرده است. هوش معنوی، داشتن سطوح چندگانه آگاهی است و این سطوح بر رابطه ما با جهان مادی تاثیر می‌گذارد. هوش معنوی موضوعات ذهنی را با تکالیف بیرونی جهان واقعی ادغام کرده و دو عنصر کاربرد عینی و توانایی‌های هوش و معنویت را به صورت درهم‌تنیده بیان می‌کند. به‌عبارت دیگر، هوش معنوی عبارت است از ایجاد تحول در انگاره‌ها و بهره‌برداری از اندیشه‌ها و نگرش‌های نو در حل مسیله، ترمیم و سازگاری دو سویه خود با محیط، مطابق نظام ارزشی مقبول در جهت تعالی‌بخشی خود و محیط. از سویی در تفکر اسلامی با شخصیتی معنوی و متعالی مواجه‌ایم که از بالاترین سطح مصونیت و عصمتی برخوردار است که ‌می‌توان رابطه مولفه‌های هوش معنوی را با آن سنجید. این نوشتار با روش توصیفی تحلیلی با هدف بهره‌گیری از مفهوم هوش معنوی و تطبیق آن با ویژگی‌های پیامبر اکرم (ص) در قرآن به بررسی ابعاد هوش معنوی ایشان ‌می‌پردازد. این کار با بررسی مولفه‌های هوش معنوی در سه سطح، هوش معنوی در ارتباط با خدا و خود و دیگران؛ 4 مولفه در ارتباط با خداوند،4 مولفه در ارتباط با خود و 11مولفه در ارتباط با مردم صورت خواهد گرفت و با الهام از رهنمودهای قرآن کریم، مولفه علم لدنی و کشف و یقین که در روان‌شناسی به آن اشاره نشده و دلالت بر لطف الهی در مصون بودن پیامبر اکرم (ص) از هرگونه خطا و اشتباه دارد، تبیین خواهد شد.

    کلید واژگان: قرآن کریم, پیامبر اکرم, عصمت, هوش معنوی. هوش, معنویت}
    Mustafa Abbasi Moghaddam, Fahimeh Gholaminejad, Khadijeh Zeyinavandnejad

    Today, the psychology of religion has developed in the light of the attention of psychologists to the relationship between religion and spirituality. Spiritual intelligence entails having multiple levels of consciousness, and these levels affect our relationship with the material world. Spiritual intelligence integrates mental subjects with external tasks in the real world and intertwines the two elements of objective application and the abilities of intelligence and spirituality. In other words, spiritual intelligence means the transformation of ideas and the use of new thoughts and attitudes in problem solving, repair and two-way adaptation to the environment according to the accepted value system for the betterment of oneself and the environment. In Islamic thoughts, we encounter a spiritual and transcendent personality with the highest level of infallibility and incapability of making mistakes based on which the relationships among the components of spiritual intelligence can be measured. Using the descriptive-analytical method as well as the concept of spiritual intelligence and matching it with the characteristics of the Holy Prophet in the Qur'an, this research aims to study the dimensions of the holy prophet’s spiritual intelligence. This is done by examining the components of spiritual intelligence at three levels (spiritual intelligence in relation to God, in relation to oneself and in relation to others); four components in relation to God, four components in relation to oneself and 11 components in relation to people. Inspired by the guidelines of the Holy Quran, the component of God-given knowledge, mystical unveiling and certainty, which are not mentioned in psychology and indicate divine grace in the infallibility of the Holy Prophet, will be explained.

    Keywords: Holy Qur'an, Holy Prophet, infallibility, spiritual intelligence, intelligence, spirituality}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال