به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « interaction » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «interaction» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • افلاطون صادقی*
    علم منطق با پیشینه ای به عمر تفکر بشریت، بوسیله اندیشمند یونانی ارسطو (322-384 ق.م) تدوین شد و شارحان اولیه او آن را در نه بخش و تحت عنوان «ارگانون» درآوردند. این اثر در صدر اسلام توسط مسحیان سریانی به تدریج به زبان عربی ترجمه شد. کندی، فارابی و بویژه ابن سینا منطق نه بخشی ارسطویی را با دلیل منطقی به دو بخش تبدیل نموده، با تغییر جایگاه ابواب و مطالب منطق بر اساس دلایل علمی، افزایش و تحولات مباحث مربوط به بخش مقولات، قضایا، نقیض و عکس قضایا، و ده ها مورد دیگر تحولی بنیادی در منطق ایجاد نمودند. غزالی در تدوین منطق خود به دو بخشی از پیروان ابن سینا است، اما او در اصل یک متکلم و یک فقیه اسلامی است و با این نگرش به منطق روی می آورد. او در تعامل بین منطق ارسطویی و فقه و اصول اسلامی، منطقی با الفاظ، مفاهیم، و مثال های کاربردی علوم اسلامی واصول فقهی با استدلالی کردن اصول فقهی بویژه قیاس فقهی ارائه می کند. آثار منطقی و اصولی غرالی متفاوت با ثار گذشتگان است، زیرا علاوه بر استفاده از واژه های مطرح در علوم اسلامی که مفاهیم منطقی را تغییر می دهد، قیاس و استدلال را اساس منطق می داند و به استخراج قیاس از قرآن پرداخته و استدلال را به عنوان تنها وسیله فهم قرآن معرفی می کند. این مقاله درصدد است تا با روش توصیفی-تحلیلی به تشریح این تعامل بپردازد.
    کلید واژگان: غزالی, منطق ارسطویی, تعامل, علوم اسلامی, فقه, اصول فقه}
    Aflatoon Sadeghi *
    The science of logic, with a history as long as human thought, was compiled by the Greek thinker Aristotle (322-384 BC) in separate books, and his early commentators divided it into nine parts under the title "Organon" and this work in the beginning of Islam was gradually translated into Arabic by Syriac Christians. Kennedy, Farabi and especially Avicenna converted Aristotle's nine-part logic into two parts with logical reasoning. By changing the position of chapters and content of logic based on scientific reasons, increasing and changing the topics related to categories, theorems, contradictions and reverse theorems, and dozens of other cases, they created a fundamental transformation in logic. Al-Ghazali is a follower of Ibn Sina in compiling his logic into two parts, but he is essentially an Islamic theologian and jurist, and he approaches logic with this attitude. In the interaction between Aristotelian logic and jurisprudence and Islamic principles, he presented logic with words, concepts, and practical examples of Islamic sciences and jurisprudence principles, and gave it a logical direction by reasoning and rationalizing the principles of jurisprudence, especially jurisprudence analogy. Gharali's logical and principled works are different from the works of the past, because in addition to using words in Islamic sciences that change logical concepts, he considers analogy and reasoning as the basis of logic, and he extracts analogy from the Qur'an and uses reasoning as the only means of understanding of the Qur'an. This article tries to describe this interaction with a descriptive-analytical method.
    Keywords: Ghazali, Aristotelian Logic, Interaction, Islamic Sciences, Jurisprudence, Principles Of Jurisprudence}
  • Gary Carl (Muhammad) Legenhausen

    Charles Taliaferro’s “Philosophy of Mind and the Christian” begins with a loaded question: “Are we thoroughly physical beings, or do we contain some nonphysical part, something we may call a soul, spirit, or mind?” The question presents us with a false dilemma, for there is also the possibility that we are neither merely material beings nor do we contain a soul as a nonphysical part of us. Taliaferro follows this with a list of other questions pertaining to the philosophy of mind and asks whether Christians should give answers to these sorts of questions that differ from non-Christian colleagues. It seems odd to divide colleagues based on Christianity with regard to these questions, for it means that if the Christian colleagues do have a particular take on these issues, it will be different from that of non-Christian theistic colleagues. Perhaps, however, Taliaferro’s department consists only of Christians and atheists. In this case, however, Taliaferro seems to think that there will be a uniformity in Christian thought that seems somewhat doubtful.

    Keywords: Christians, Muslims, Dualists, interaction, Individuation}
  • محمدجعفر جامه بزرگی*، رضا رمضانی آرانی، مرتضی شاطریان

    تبیین تغییر و دگرگونی در حکمت متعالیه بر تیوری قوه- فعل مبتنی است. قوه ساحت آن دسته از کمالاتی است که به صورت استعداد در موجودی مادی مندمج هستند. این ساحت سیال و ناپایدار شیء است که همواره رو به سوی تعالی و تکامل دارد. درمقابل، فعلیت حالت ثابت و کاملی است که شیء در استمرار وجودی به نحو نسبی حفظ می کند. نظریه حرکت جوهری در حکمت متعالیه منطق دوگانه تغییرات در نظام مشایی را به منطقی واحد و یکپارچه تعالی می دهد. فرضیه مقاله این است که نظریه حرکت جوهری توانایی تبیین فلسفی ایده وحدت علم در فیزیک -در ربط میان فیزیک کلاسیک با فیزیک کوانتوم- را دارد. بر همین اساس، در این مقاله سعی شده است که با روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از چارچوب نظریه حرکت جوهری میان میدان های کلاسیک و کوانتومی نوعی ارتباط اتحادساز برقرار شود و مفاهیمی همچون ذره مجازی و حد کلاسیکی نظریه بازتعریف شود. همچنین، با توجه به تقسیم موجودات فیزیکی به دو دسته ذره کلاسیک و ذره کوانتومی، در هستی شناسی آنها چالش می شود.

    کلید واژگان: اسپین, برهم کنش, ذره مجازی, حرکت جوهری, قوه و فعل, میدان کوانتومی}
    MohamadJafar Jamebozorgi *, Reza Ramazani Arani, Morteza Shaterian

    Based on the theory of intrinsic movement, change and transformation in transcendental wisdom is based on the theory of action-power. Potential is the kind of perfections that are integrated in a material being in the form of talent. This is the fluid and unstable area of ​​the object that is always moving towards excellence and evolution. On the other hand, actuality is a fixed and complete state that the object maintains in a relative way in the continuity of existence. The theory of essential movement elevated the dual logic of changes in the walking system to a unified logic. The hypothesis of the article is that this theory has the ability to philosophically explain the idea of ​​the unity of science in physics - in the connection between classical physics and quantum physics. An attempt has been made to establish a kind of unifying relationship between classical and quantum fields by descriptive-analytical method and using the framework of the theory of substantial motion and to redefine concepts such as virtual particle and classical limit of a theory. Also, according to the division of physical entities into two categories, classical particle and quantum particle, their ontology is challenged.

    Keywords: Spin, interaction, Substantial Motion, Potential, action, Quantum field}
  • زهرا زرگر

    بحث درباره رابطه علم و دین از نیمه دوم قرن بیستم، با تاسیس مجلات اختصاصی و کرسی‌های تدریس، نظام‌مندتر از قبل نزد فیلسوفان پی گرفته شد. طیف گوناگونی از نظریات در این باره ارایه شده‌اند، از نظریه‌هایی که رابطه‌ای ذاتی میان علم و دین قایل‌اند و آنها را با هم ذاتا سازگار یا ناسازگار می‌دانند، تا دیدگاه‌هایی که با رویکرد نوع‌شناسانه حالات چندگانه میان علم و دین و ادله آنها را تشریح می‌کنند. اواخر قرن بیستم انتقاداتی از منظر جامعه‌شناختی و تاریخی به این دو نسل از نظریه‌ها ارایه شدند. طبق این نقدها، در نظریه‌های کلاسیک، پویایی، زمینه‌مندی، تکثر و ابعاد غیرمعرفتی علم و دین مغفول مانده است. در واکنش به چنین انتقاداتی، نسل سومی از نظریه‌ها ارایه شد که در آنها ابعاد اجتماعی علم و دین در کانون توجه بود. در مقاله حاضر به نظریه‌های استنمارک، لی، و کنتور، به عنوان سه نمونه از نظریه‌های نسل سوم، پرداخته می‌شود و ویژگی‌هایشان تحلیل خواهد شد. ادعای مقاله آن است که این نظریه‌ها سازگاری بهتری با واقعیات مرتبط با علم و دین دارند. همچنین دو اصل «پیوستگی تجربه انسانی» و «کنشگران مشترک علم و دین» در آنها پذیرفته شده‌ است، دو اصلی که دلالتی قوی به نفع امکان‌پذیری و اهمیت تعامل میان علم و دین دارند.

    کلید واژگان: رابطه علم و دین, تعارض, استقلال, تعامل, جامعه شناسی علم و دین}
    Zahra Zargar

    The science-religion relationship has been investigated more systematically since the middle of the 20th century. Many theories of different kinds were suggested in order to figure out this relation via analyzing the content and history of science and religion. The first generation of these theories presumed a constant determined essence for both science and religion. Thus, they described an inherent relationship of either conflict or coherence between them. While the second-generation theories found these essentialist views too simplistic, they articulated and categorized various possible relations between science and religion in a taxonomic manner. Still, in these theories, the cognitive and propositional dimensions of science and religion were dominant. In the 90s, by prioritizing the sociological and historical approaches in both science and religion studies, some new aspects of these studies emerged. Applied to science-religion relationship debates, these approaches criticized the former theories for denying dynamic, contextual, and non-epistemic aspects of both science and religion. As a response to the critiques, the third-generation theories were developed, in which the contextuality of science-religion relation took a focal place. In this paper, three cases of 3rd generation theories (Stenmark’s, Lee’s, and Cantor’s) are discussed. It is claimed that these recent theories have a better consonance with the relevant facts. Also, due to being grounded on the two principles of “Continuity of Human Experience” and “the Existence of Common Actors in Science and Religion”, these theories provide strong implications in favor of the possibility and importance of the science-religion interactive relationship.

    Keywords: Science-Religion Relationship, Conflict, Independence, Interaction, Sociology of Science, Religion}
  • قاسم شعبانی، مژگان محمدی نائینی، علیرضا فقیهی

    هدف اصلی این نوشتار بررسی نسبت انسان شناسی دینی با انسان شناسی غرب و یافتن پاسخ پرسش های متناظر با آن بود. جامعه تحقیق شامل کتب، مجلات و مقالات علمی - پژوهشی بود. گروه نمونه با روش هدفمند در طول تحقیق توسعه یافته و تا رسیدن به درجه اشباع ادامه داشت. روش تحقیق کیفی بوده و نویسنده با رویکرد نظری و بر مبنای مطالعه اسنادی و کتابخانه ای (واقعی و دیجیتالی) به نقد و بررسی یافته های پژوهشی پرداخته و به پرسش های تحقیق پاسخ داده است. گردآوری داده ها با استفاده از ابزار فیش برداری و تجزیه و تحلیل آنها مبتنی بر رویکرد نظریه زمینه ای انجام شده است. نتایج نشان داد تفوق انسان شناسی دینی با توجه به اصول اعتقادی که اهداف ایمانی هر فرد مسلمان هستند و در نگرش دینی، انسان شناسی با آنها ارتباط مستحکمی دارد، اثبات می گردد. این در حالی است که انسان شناسی غرب با ترسیم شکل ناقص از تبیین هویت انسان و محدود ساختن وی در زیست مادی و حیات دنیوی و در انحراف از صراط مستقیم الهی، جایگاه انسان را در جهان هستی دچار تنزل نموده است.

    کلید واژگان: انسان, انسان شناسی, اسلام, غرب, تعارض, تعامل}
    Qasem Shabani, Mojgan Mohammadi Naeini, Alireza Faghihi

    The main purpose of this article was to examine the relationship between religious anthropology and Western anthropology and to find answers to the corresponding questions. The research community included books, journals and scientific-research articles. The sample group was purposefully developed during the study and continued until saturation. The research method is qualitative and the author has criticized the research findings and answered the research questions with a theoretical approach and based on documentary and library study (real and digital). Data collection was performed using fish taking tools and their analysis based on the underlying theory approach. The results showed that the superiority of religious anthropology is proved by considering the doctrinal principles of monotheism, prophecy and resurrection, which are the faith goals of every Muslim and with which anthropology has a strong connection in the religious view. Western anthropology, meanwhile, has degraded man's place in the universe by depicting an incomplete form of explaining man's identity, limiting him to material life and worldly life, and deviating from the divine straight path.

    Keywords: Human, Anthropology, Islam, West, Conflict, Interaction}
  • پریا چوبک، محمد اکوان*
    دلوز، از فلاسفه پست مدرن قرن بیستم، با دیدگاه عمیق، جزیی نگر و جسم گرایانه به حیات، رویکردی مناسب جهت تحلیل رفتار ارایه می دهد که به درک چگونگی کنش و شناخت میان افراد می انجامد. خوانش پرفورمنس ها به عنوان هنرهای تعامل محور، که جایگاه ارزشمندی میان هنرهای مدرن داشته و توانسته اند هنر را پویا وتعاملات انسانی را به خلق اثری گروهی منجرکنند، با شیوه دلوزی موفقیت آمیز هستند. درپویش حاضر به بررسی پرفورمنس تسخیر پرداخته و به این سوالات پاسخ می دهیم که آیا می توان قواعد زیبایی شناسانه را به اجرا نسبت داد؟ آیا می توان اجرا را با رویکرد دلوز در رابطه با بدن-ماشین بازخوانی کرد؟ و اینکه در اجرای حاضر مفهوم ریزوم قابل بازیابی است؟ برمبنای روش تحقیق بکار گرفته شده، ابتدا اطلاعات پایه مورد نیاز از منابع کتابخانه ای و دیجیتال استخراج، سپس با به کارگیری مستندات، به شیوه تحلیلی-توصیفی با رویکرد دلوزی به پرسش-ها پرداخته ایم. درنهایت مشخص شد که پرفورمنس تسخیر به عنوان یک رویداد هنری فرصت زیستن درلحظه را برای مخاطب فراهم می آورد و ازآنجاکه یک اثر تمامیت یافته نیست، پس صدور حکم زیبایی شناسانه دررابطه با آن بی معناست. برخورد مخاطب با اثر بدنمندانه ا ست و مخاطب بنابر تعریف بدن ماشین، با اتصال به ابزار و افراد در لحظه، ماشین منحصر به فردی را تشکیل می دهد که دارای بالقوگی های خاص نیز هست و انتخاب مخاطب (ان)، روند رویداد را هدایت می کند؛ بنابراین فضای پرفورمنس درلحظه ساخته شونده است و براساس ریزوم، جهت-گیری اتفاقی دارد. ضرورت انجام پویش حاضر استفاده از یک ابزار تحلیلی کارآمد برای تحلیل آثار هنری به کمک فلسفه است که می تواند در پژوهش های آتی مورد استفاده قرار گیرد.
    کلید واژگان: پرفورمنس تسخیر, تعامل, ریزوم, ژیل دلوز, مخاطب}
    Paria Choubak, Mohammadm Akvan *
    Gilles Deleuze, as a postmodernist philosopher with a sophisticated expanded view on life, offers an approach to analyze behaves which leads to the understanding of human action and behavior. Reading performances as a part of interactive arts which have a valuable place among modern arts that have been able to make dynamist art, are successful in a Deleuze’s method. In the present study, the cognition and perception of conquest performance have been studied and the aesthetic rules have been searched in it, and then the obtained knowledge has been used to recognize human behaviors from the perspective of Deleuze's philosophy. Based on the analytical-descriptive method with Deleuze's approach, thus can be said that the performance of conquest as an artistic event provides for the audience, the opportunity to live in the moment, and since it is not a complete action. It is his empiricism, so it makes no sense to make an aesthetic judgment about it. The audience's reaction to the effect is bodily, and the audience, of the body-machine, by connecting to tools and people in the moment, forms a unique machine that also has special potentials, and the choice of the audience(s), Directs the course of the event; Therefore, the performance space has been created in the moment and it has a random orientation based on the Rhizome.
    Keywords: Audience, Gilles Deleuze, interaction, rhizome, Capture, performance}
  • شهناز شایان فر*، سیده سمانه حسینی

    با توجه به اینکه مسیولیت پذیری در تمام ابعاد مختلف زندگی تاثیر بسزایی داشته و نگاه اندیشمندان و فلاسفه را نیز همواره در تمام ادوار زندگی به خود معطوف داشته است. نگاه پدیدارشناسانه به مساله مسیولیت پذیری به ما کمک میکند تا با تاریکسازی و بداهتزدایی از مسیولیت پذیری به چهره جدیدی از مساله و لوازم متفاوتی از آن دست یابیم و جهانی که در آن، مسیولیت پذیری شکل میگیرد ترسیم شود. پژوهش حاضر با روش توصیفی و تحلیلی انجام شده است و به دنبال پاسخ به این پرسش است که «مولفه های پسینی جهان مسیولیت پذیری در نهج البلاغه چیست؟» دستاوردهای این پژوهش عبارت است از: مسیولیت پذیری محفوف به دو نحوه وجود است؛ 1. وجود مولفه های پیشینی که پیش از مسیولیت پذیری و فارغ از آن حضور دارند همانند: خدا، سلامت روح، انسان کامل به مثابه الگو، و وحی؛ 2 وجود مولفه های پسینی که پس از مسیولیت پذیری و برآمده از آن هستند همانند وجود اصیل آدمی، آرامش وجودی، شادی وجودی، و تعامل وجودی. مسیولیت پذیری نه فضیلتی در ردیف فضایل و کمالات، بلکه کانون شکلگیری کمالات و فضایل دیگر است و ما برای دین ورزی اصیل، سخت به مسیولیت پذیری نیاز داریم.

    کلید واژگان: مسئولیت وجوداصیل, شادی, آرامش, تعامل, نهج البلاغه}
    Shahnaz Shayanfar*, Seyyedeh Samaneh Hoseini

    Considering that accountability has had a great impact on all different aspects of life and has always attracted the attention of thinkers and philosophers in all periods of life, a phenomenological view of it helps us to achieve a new understanding of the issue and get familiar with its different aspects to draw a world in which accountability is formed. The present descriptive-analytical study seeks to answer the question: "What are the posterior components of the world of accountability in Nahj al-Balaghah?" The findings of this study indicate that responsibility is limited in two ways: the existence of a-priori components that emerge before assigning a responsibility, such as belief in God, soul health, modeling a perfect man, and revelation; the existence of the posteriori components that arise from a responsibility, such as the original human existence, existential peace, existential happiness, and existential interaction. Responsibility is not a virtue along with other virtues and perfections, but the center of the formation of other perfections and virtues, and we desperately need responsibility for genuine religiosity.

    Keywords: responsibility, genuineexistence, happiness, tranquility, interaction, Nahjal-Balaghah}
  • بهمن زینلی*، سید محمدصادق حسینی کجانی

    جامعه اسلامی در دوران امامت امام حسن عسکریj (254-260 ه.ق.) با مسایل اعتقادی، سیاسی و فرهنگی متعددی مواجه شد. اقدامات خشن و سرکوبگرانه عباسیان، فعالیت جریان های انحرافی و شبهه افکن، شورش زنگیان و قیام برخی از علویان، از جمله مسایلی بود که امنیت و سلامت جامعه اسلامی در عرصه های سیاسی، اجتماعی و اعتقادی را دچار بحران کرده بود. امام حسن عسکری j همسو با رسالت الاهی خویش در مواجهه با این مسایل، راهکارهای عملی و راهبردهای سازنده و تاثیرگذاری اتخاذ کرد که نتیجه اش حفظ تشیع و ایجاد آمادگی و زمینه سازی برای غیبت امام زمانf بود. هدف پژوهش حاضر، که با استناد به منابع اصلی و به شیوه توصیفی تحلیلی تدوین شده، تبیین نحوه مواجهه آن حضرت با اقدامات دو جریان مخرب اعتقادات جامعه اسلامی، یعنی خلافت عباسی و جریان های شبهه افکن، است. پرسش اصلی این پژوهش آن است که: امام حسن عسکری چه شیوه ای در برابر این دو جریان در پیش گرفت و تفاوت مواجهه امام با بنی عباس و جریان های شبهه افکن چه بود؟ فرضیه این پژوهش آن است که شیوه امام، نفی هر دو جریان بود، اما متناسب با روش و اقدامات این دو جریان، تعامل و مواجهه نرم با عباسیان، و صراحت و رفتار تند با جریان های شبهه افکن را در پیش گرفت.

    کلید واژگان: امام حسن عسکری , عباسیان, جریان های شبهه افکن, مواجهه, تعامل}
    Bahman Zeynali *, Seyyed MohammadSadegh Hoseyni Kojani

    The Islamic society during the Imamate of Imam Hasan Askari (AS) (254-260 AH) faced many religious, political and cultural issues. The violent and repressive actions of the Abbasids, the activities of deviant and skeptical currents, the Zangian rebellion and the uprising of some Alawites were among the issues that had caused a crisis for the security and health of the Islamic society in the political, social and ideological spheres. Imam Hasan Askari (AS) in line with his divine mission in the face of these issues, adopted practical solutions and constructive and effective strategies, the result of which was to preserve Shiism and pave the ground for the occultation of Imam Zaman (AS). The purpose of the present study, which is based on the main sources and has been done in a descriptive-analytical method, is to explain how he dealt with the actions of two destructive currents of Islamic society, namely the Abbasid Caliphate and the skeptical currents. The main question of this research is, what method did Imam Hasan Askari take against these two currents and what was the difference between Imam's confrontation with Bani Abbas and skeptical currents? The hypothesis of this research is that the Imam's method was the negation of the both groups, but in proportion to the methods and actions of these two groups, he interacted softly with the Abbasids, and explicitly and harshly treated the skeptical currents.

    Keywords: Imam Hassan Askari (AS), Abbasids, Skeptical Currents, confrontation, Interaction}
  • منیژه عاملی*، محسن جوادی، حمید ملک مکان، مهدی فرمانیان

    به اعتقاد بسیاری از فیلسوفان سابقه بحث از رابطه دین واخلاق به قدمت خود فلسفه است.اما افلاطون با طرح گفتگوی سقراط با اوثیفرون شکل جدی تری به آن داد. بحث از رابطه دین واخلاق درمیان مسلمانان به عنوان یکی از مسایل مهم کلامی مورد مداقه بوده و به پیامدهای اخلاقی آن کم تر پرداخته اند. اما رابطه دین واخلاق در اشکال مختلفی متصور است که در این نوشتار به حصر عقلی سه گونه«تباین دین از اخلاق» ،«تقابل دین با اخلاق»و«تعامل دین و اخلاق» سنجیده و در این میان ضمن تایید تعامل دین واخلاق ،چگونگی و جهت این رابطه ارزیابی می گردد. درامتداد این بحث برای تبیین وابستگی اخلاق به دین،از میان گونه های مختلف وابستگی اخلاق به دین،وابستگی«معنا شناختی»،«وجودشناختی»،«معرفت شناختی»و«روان شناختی» اخلاق به دین را می سنجیم. درحقیقت گونه سنجی رابطه دین واخلاق با رویکرد علمی-پژوهشی،ما را به این نتیجه می رساند که اخلاق زاییده حقیقی ترین منبعی است که همه خیرات،مصالح و سعادات از آن ناشی می شوند و آن«دین»است.

    کلید واژگان: دین, اخلاق, تعامل, تقابل, تباین}
    manijeh ameli *, hamid malekmakan, madi farmanyan

    Many philosophers believe that the history of the relationship between religion and morality is as old as philosophy itself. But since the time of Plato, Socrates' conversation with Othifron has taken on a more serious form. The discussion of the relationship between religion and morality among Muslims has been considered as one of the important theological issues and less attention has been paid to its moral consequences. However, the relationship between religion and morality is imagined in different forms. In this article, three types of "religion contrast with morality", " religion opposition with moral " and "interaction of religion and morality" have been rationally evaluated. In order to explain the dependence of morality on religion, we examine the "semantic", "ontological", "epistemological" and "psychological" dependence of morality on religion among the different types of moral dependence on religion. In fact, the typology of the relationship between religion and ethics and the scientific-research approach leads us to the conclusion that morality is the most real source from which all goodness, interests and happiness come, and that is "religion".

    Keywords: Religion, ethics, interaction, opposition, contrast}
  • قاسم ابراهیمی‏پور، مجید مفید بجنوردی
    تفسیر کنش متقابل اجتماعی، دغدغه اساسی بسیاری از جامعه شناسان است که دارای رویکردهایی از جمله تفهمی و پدیدارشناختی هستند. هر یک از این رویکردها، بر مبانی معرفتی ویژه ای استوار است. حکمت صدرایی، با نظریه انسان شناختی متفاوت، ظرفیت فراوانی برای فهم و تفسیر کنش متقابل اجتماعی دارد. این موضوع، در این پژوهش با روش تحلیلی، مورد بررسی قرار گرفته است. از منظر حکمت صدرایی، انسان جسمانیه الحدوث بوده که با حرکت درونی و تحت تاثیر عوامل خارجی، بسته به میزان به فعلیت تبدیل شدن فطرت و عقل، یا غلبه طبیعت و غریزه، به انواعی از انسان تبدیل می شود. انسان وحشی، اجتماعی و متمدن بالفطره از این جمله اند که با مدل های تعاملی استثماری، استخدام متقابل و تعامل مبتنی بر محبت و احسان، سه گونه فرهنگ حسی خیالی، وهمی و عقلانی را به ارمغان می آورند. توجه به بستر اجتماعی انواع انسان و سنخ های سه گانه معنا (ذهنی، اعتباری و حقیقی) ، تفسیر کنش متقابل دارای سطوحی خواهد بود که از تفسیر بر مبنای قصد و نیت کنشگر، تفسیر بر اساس اعتباریات اجتماعی و ارزیابی انتقادی آن، بر مبنای معانی حقیقی، از آن جمله است.
    کلید واژگان: کنش متقابل, سنخ شناسی معنا, تیپ بندی کنش, انسان شناسی صدرایی, تفسیر}
    Ghasem Ebrahimipour, Majid Mufid Bujnourdi
    Interpretation of social interaction is a major concern of sociologists who have communicable and phenomenological approaches. Every one of these approaches has specific epistemic foundations. Sadr's philosophy, with its own different anthropological, has a great capacity to realize and interpret the social interaction. This paper studies the issue by an analytical method. In Sadr's philosophy, human being is "bodily in its origination" (jismaniyyat al-huduth) who will become a kind of human by inner movement and external factors, depending on the amount of actualization of the innate nature and intellect, or the overcoming of nature and instinct. Wild, social, and innate civilized human are among these kind of humans that bring three types of sensual, imaginary and intellectual culture by interactive exploitation, mutual service and love-based interaction models. Paying attention to the social context of different types of human beings and triple types of meaning (mental, related, and real) will make a several interpretation of social interaction, which some of them are as follows, an interpretation based on the intention of the actor, interpretation based on the social convention and its critical evaluation based on real meanings.
    Keywords: interaction, typology of meaning, typology of action, Sadra's anthropology, interpretation}
  • حسن مهرنیا *
    دیرزمانی است که میان برخی از دانشمندان و متکلمان غربی نزاع سختی در باب حوزه و قلمرو و همچنین اعتبار و وثاقت علم و دین درگرفته است. در طول سده های گذشته، هر یک از این دو قلمرو از اینکه دیگری را به مثابه یک دانش و معرفت واجد حقیقت در نظر بگیرند، طفره رفته اند و دلایل فراوانی در رد و محکومیت دیگری ارائه کرده اند. از این رو در نوشتار حاضر ضمن تاکید بر این نکته که پیشرفت علمی جوامع بشری لزوما با سکولاریسم ارتباطی ندارد، با نظر به کل نظام فکری هگل، دیدگاه وی در زمینه رابطه علم و دین بررسی خواهد شد. به باور هگل، معرفت و آگاهی بشر بر اساس یک سیر دیالکتیکی تاریخی پیوسته در حال تکامل بوده و متناسب با بسط و پیشرفت آن، علم و دین نیز توامان و با تناظر یک به یک دچار تحول و پویایی شده اند. به بیان دیگر، او با اشاره به مراحل چهارگانه تکامل تمدن ها و مراتب استکمال ادیان در بستر تاریخ، بر این باور است که در هر دوره ای از تاریخ جهان، میان علم و دین آن زمان، تعامل و ارتباط نزدیکی وجود داشته و این دودر هیچ دوره ای به هیچ عنوان در تباین با هم نبوده اند. گرچه کامل ترین نوع تعامل میان علم و دین و مصداق تام و اتم این رابطه از نظر وی در مسیحیت پروتستان و دوره ژرمنی وجود داشته است. از این رو بر اساس رویکرد تعاملی و آشتی گرایانه هگل، علم و دین دو ساحت متفاوت تجلیات روح مطلق هستند و در طول تاریخ به صورت مشترک و به موازات هم به تعالی آگاهی بشر مدد رسانده اند.
    کلید واژگان: دین, علم, گفت وگو و تعامل, نزاع و تعارض, هگل}
    Hassan Mehrnia *
    For a long time, most of the scientists believed in antagonism between science and religion, and that religion has nothing to do with reality.
    In this paper, the viewpoint of Hegel, will be taken into consideration. According to him, in the history of the world, human being's knowledge has risen up gradually and in each period, there has been a parallel dialogue and interaction between science and religion of that time. The reason is that as science has developed in the process of history, religions have also got more rational and complicated. So, according to Hegel, science has not led us to a secular and naturalistic or a materialistic orientation in 21th century and the story of antagonism between science and religion is a factitious and fabricated story.
    Keywords: science, religion, Hegel, antagonism, dialogue, interaction}
  • مجید جعفریان *، محمد مسجدجامعی
    گفتگو در بین انسان ها را باید با تاریخ پیدایش بشر پیوند زد. انسان ها، چون واجد زبان هستند، گفتگو را مسلط بر حوزه های مختلف زندگی روزمره شان کرده و تعاملات اجتماعی شان را با گفتگو امکان پذیر می سازند. از جمله گفتگوها، گفتگوهای بینادینی است که در برخی از آموزه های ادیان به نحو صریح و یا ضمنی به آن اشاره شده است. این مفهوم و بحث های پیرامون آن به سبب نقش بازدارندگی اش در دورکردن انسان ها از خشونت و دست آویز قرارگرفتن آن توسط برخی از قدرت های برتر در بین و پس از جنگ جهانی دوم، در سطح جهان فراگیر شد و جایگاه برجسته ای در حوزه های مهم سیاسی، اجتماعی و حتی اقتصادی به دست آورد. در ایران پس از انقلاب نیز، به سبب ظهور تحولات ساختاری دین در حوزه عمومی، بحث از گفتگوی ادیان شکل سازنده ای به خود گرفت. همین امر موجب شکل گیری و طرح دیدگاه های گوناگون از سوی اندیشمندان دینی در جامعه ایران گردید. در این مقاله تلاش می شود با کاوش در گفتارها و نوشتارهای ناظر به گفتگوی بینادینی در ایران، فرایند نظری سه دیدگاه؛ یعنی گفتگو به مثابه کنشی تعامل محور، ضرورت محور و زمینه محور بررسی شود.
    کلید واژگان: گفتگو, گفتگوی بینادینی, گفتگوی تعامل محور, گفتگوی ضرورت محور, گفتگوی زمینه محور}
    Majid Jafarian *, Mohammad Masjed Jamei
    It has almost passed one century from the emergence of the idea of the inter-religious dialog. The idea, being based on the assumption that no religion has the absolute truth, believes that there is the possibility of the dialog between all the existent religions in the social world. The dialog could make the coexistence and peace between the religions possible. The importance of this issue is increasingly growing and different ideas have been presented in the different religion departments worldwide. After the Iranian Islamic Revolution, a new image of Islam was offered to the world. An image whose true exposure made the use of the inter-religious dialog unavoidable. This also caused appearance of different views between the Muslim scholars. This article seeks to provide a presentation of three different approaches to the inter-religious dialog by exploring the works of three eminent scholars in the field; Mohaghegh Damad, Abolhassan Navab and Mohammad Masjed Jamei. These three approaches are: · Inter-religious dialog as an interaction-oriented action · Inter-religious dialog as a necessity-oriented action · Inter-religious dialog as a backgroubd-oriented action The necessity-oriented action is the approach taken by Mohaghegh Damad. He emphasizes on the acceptance of other religions. The active action referring to this acceptance is the foundation of this approach. This approach, accepting the developmental discourse in the meaning of inter-religious dialog, believes that this kind of dialog has been evolved from defensive and opposing to a new meaning. Hence, the inter-religious dialog in its new meaning possesses three conditions; the existence of common rights, emphasis on mutual respect and the effort for the two sides for religious exchange. This approach­ assumes that we must first establish a pattern from the current experiences of inter-religious dialogs in order to have an ideal cooperation and to fortify it. Then we could harmonize, by changing our attitude, our thoughtful interactions with other religions in order to solve the common issues such as the environment protection, the family and the human rights. The necessity-oriented action is the approach taken by Abolhassan Navab. He assumes two subjective interpretation of the inter-religious dialog. A dialog which is defined based on the western experience and atmosphere and a dialog which takes its roots from the eastern discourse. There is no necessity for the first dialog which is named prudential dialog and this is existent just to maintain the survival of the secular elements in the modern society. The second kind, on the other hand, is a necessary dialog and emerges in order to make the religion more meaningful. The goal of the ­latter is to save the humankind from the social crisis and is to make the religions more cohesive. Navab believes that there ­are two factors which have turned the attention of believers and religious leaders to the necessity of the inter-religious dialog in its new meaning; first is the opposition culture i.e. the mix of some extremist and modernized elements inside the religions; and the second is ­the gap between new aspects of religious thinking and the current traditions inside the religion. The necessity-oriented approach requires the two sides of the dialog avoid the theological and philosophical disputes. It also requires change and modification in the constitutional laws regarding the religious minorities and new interpretation of these laws according to the new conditions. The background-oriented approach is based on the views of Aohammmad Masjed Jamei. According to this approach, there are some intellectual, social and historical backgrounds which are the base for the emergence of a new notion for the inter-religious dialog. In genearl, Masjed Jamei corresponds the formation of every notion based on two major ­factor; first, the atmosphere and the social context in which the notion has been created, second, the concept transfer of one word from one field to another. From the viewpoint of this analysis, the inter-religious dialog is dependent to the intellectual, social and historical backgrounds and gets its meaning from the new conditions. Masjed Jamei believes that the Shiites has been always an axis for presenting a new meaning of inter-religious dialog due to their different methodology i.e. using the intellect in the theological argumentation as well as the existence of a historical and traditional memory. Therefore, by taking this approach, one can make contributions to the legitimacy of the inter-religious dialog which has been weakened due to the globalization by focus on the common values and their rational explanation, re-looking to the old patterns of dialog in the historical memory and tolerance in the acceptance of the other's religious discourse.
    Keywords: Dialog, Inter, religious dialog, interaction, oriented dialog, necessity, oriented dialog, background, oriented dialog}
  • سلوک سیاسی آیت الله بروجردی ره؛ پیش درآمد نهضت امام خمینی ره
    علی نقی ذبیح زاده
    آیت الله بروجردی، یکی از فقها و مراجع نامدار معاصر شیعه، دارای مبانی نظری و رفتار سیاسی در تعامل با پهلوی دوم بود. معاصرت ایشان و امام خمینی ره با آن رژیم و مسئولیت مرجعیت پیاپی آن دو در آن ایام، مقتضی مطالعه تطبیقی میان سلوک سیاسی آن دو در تعامل با پهلوی دوم است تا همسویی یا ناهمگونی سلوک آنان بررسی گردد و معلوم شود که آیا آیت الله بروجردی در صورت ادامه حیات و اصرار رژیم شاه در اجرای اصلاحات آمریکایی، واکنشی همانند امام خمینی از خود نشان می داد؟ این نوشتار با رویکرد تحلیلی و مطالعه اسنادی، به بررسی اندیشه و رفتار سیاسی آیت الله بروجردی در قبال اقدامات رژیم سابق و مقایسه آن با امام خمینی در همین زمینه پرداخته و نتیجه به دست آمده از همسویی و پیش درآمدی سلوک سیاسی آیت الله بروجردی نسبت به نهضت منجر به انقلاب اسلامی امام خمینی ره حکایت دارد.
    کلید واژگان: سلوک, مرجعیت, ولایت فقیه, آیت الله بروجردی, تعامل, طاغوت, امام خمینی ره}
    Ayatollah Brujerdi's Political Activity; a Prelude to Imam Khomeini's Movement
    Ali Naghi Zabih Zadeh
    Ayatollah Brujerdi, one of the famous contemporary Shiah jurists and religious authorities, adopted theoretical principles and was involved in a political activity when he dealt with Pahlavi the second. The fact that Ayatollah Brujerdi and Imam Khomeini were contemporaneous with Pahlavi regime and have high positions as religious authorities in succession at that time is worth considering, by making a comparative study of their political in dealing with the second Pahlavi. This help us see whether or not there is conforming between the activity of each of them and find whether or not Ayatollah Brujerdi's reaction, if he remained alive, would be similar to Imam Khomeini's reaction against shah regime's insistence on in performing the American reforms, Using an analytical approach based on a documental study, this paper investigates Ayatollah Brujerdi's thought and political activities against the policy of the previous regime and compares them with those of Imam Khomeini. The findings of the study show that Ayatollah Brujerdi's political activities are similar to those of Imam Khomaeini and as a prelude to the movement which ended in Imam Khomeini's revolution.
    Keywords: activity, leading religious authority, guardianship of the jurist, Brujerdi, interaction, devil, Imam}
  • نصرالله نظری*، سید حسین شرف الدین

    علامه طباطبایی به منزله یکی از متفکران پیشتاز و مبتکر در حوزه مباحث اجتماعی، به گونه ای در تفسیر و تبیین آیات قرآن کریم کوشیده است که می توان دیدگاه ایشان را با بسیاری از مباحث جامعه شناختی برابر دانست. با استناد به دیدگاه های ایشان ذیل آیات اجتماعی و به ویژه آیاتی که از سرنوشت مشترک، عمر، کتاب، شعور، فهم، عمل، اطاعت و معصیت برای «امت» سخن می گوید، می توان گفت از دیدگاه علامه جامعه به مثابه ساختار کلان اجتماعی، دارای وجود حقیقی و اصالت است. از سویی با توجه به اینکه ایشان عاملیت انسانی را بر اساس فطرت، آگاهی و اراده توضیح می دهد، همچنین می توان گفت که نظریه ایشان، در رویکرد تلفیق گرایی قرار می گیرد و متعاقب آن تعامل دوسویه عاملیت و ساختار توضیح داده می شود. علامه برای توضیح این تعامل از مفهوم «شاکله» استفاده کرده و معتقد است که همان گونه که ساختارها می توانند شرایط را برای به فعلیت رسیدن گرایش های فطری و ذاتی انسان مهیا سازند و از این طریق سهم بسزایی در درونی سازی ایستارها، قواعد، هنجارها و... به عهده گیرند، همچنین افراد و عاملان اجتماعی از این توانایی برخوردارند که با نوع کنش های خویش، در ایجاد، تغییر و بازتولید ساختار اجتماعی تاثیر بگذارند.

    کلید واژگان: عاملیت, کنش, جامعه, ساختار, تعامل, اصالت}
    Nasrollah Nazari, Seyyed Hussein Sharaf Al Din

    Allamah Tabatabaii, one of the pioneering and innovating thinkers in the area of social issues, made such attempts in interpreting and explaining Quranic verses that his view can be regarded as identical to most sociological discussions. Referring to his views related to social verses of the Quran, particularly the verses talking about life, book, consciousness, understanding, act, obedience, sin and common destiny for “nation”, it can be said that society as a social macro-structure has real existence and authenticity in Allamah’s view. On the other hand, since he explains human agency on the basis of innate nature, consciousness and will, it can also be said that his views is included in syncretism approach followed by an elaboration on mutual interaction between agency and structure. In order to explain this interaction, Allamah uses the concept of “shakelah i.e. structure” and believes that as structures can provide the conditions for the realization of man’s inherent and natural attitudes and in this way play an important role in the internalization of attitudes, rules, norms, etc. so individuals and social agents are able to effect the formation, change of reproduction of social structure by their own acts.

    Keywords: agency, act, society, structure, interaction, authenticity}
  • قاسم ابراهیمی پور
    رویکرد تفهمی از منظر مفسران شیعه، ظرفیت فراوانی برای نظریه پردازی در عرصه کنش دارد. یکی از ابعاد اساسی آن تیپ بندی کنش است که می تواند زمینه فهم و تفسیر دقیق تر از کنش اجتماعی افراد را فراهم آورد. مسئله اصلی این پژوهش تیپ بندی کنش از منظر علامه طباطبائی و ظرفیت های تفسیری آن با تاکید بر تفسیر المیزان است که با روش تحلیلی به آن پرداخته ایم. کنش از دیدگاه علامه به انواع اختیاری، اکراهی، اضطراری، کنش های ناشی از ملکات، عادات و عواطف تقسیم می شود که امکان فهم و تفسیر عمیق تر کنش، سنجش میزان عقلانیت حاکم بر جامعه، میزان پایداری الگوهای رفتاری، امکان انتقال الگوهای رفتاری، سنجش میزان نشاط و رضایتمندی بر جامعه، مقایسه و ارزشیابی فرهنگ ها و ترسیم الگوهای رفتاری مطلوب را برای جامعه شناس فراهم می آورد.
    کلید واژگان: کنش متقابل, علامه طباطبائی, اندیشه اجتماعی, اعتباریات, تفسیر المیزان}
    Ghasem Ibrahimipoor
    In Shi’a commentators’ view, the intellective approach has a large capacity to theorize about act and one of it dimensions is typification of act which can prepare the ground for a more precise understanding and interpretation of individual's social act. The main question of the present research which uses an analytical method is the typification of act in Allamah Tabatabaii’s view and its interpretive capacities with emphasis on Al-Mizan Commentary. In Allamah view, act is divided into different types such as voluntary act, unwilling act, emergent act, acts resulting from positive counterparts, and habits and affections, which provides the sociologists with the possibility of deeper understanding and interpretation of act, evaluation of the degree of rationality governing the society, the degree of stability of behavioral models, the possibility of transforming behavioral models, the evaluation of the degree of joy and contentment in society, the comparison and evaluation of cultures and designing ideal behavioral models.
    Keywords: interaction, Allamah Tabatabaii, social thought, considerations, Al, Mizan Commentary}
  • غلامرضا صدیق اورعی
    در پی تعرض به احکام اسلامی زنان و خانواده، علامه طباطبائی این هنجارها را تبیین کرد. این مقاله فرایند پیدایش بخشی از هنجارهای خانواده را طبق دیدگاه علامه مطرح می کند. روش کار، تحلیل متن است. مهم ترین یافته پژوهش حاضر اثبات کارکردهای هنجارهای اسلامی خانواده است، که نشان می دهد هنجارهای اسلامی خانواده، سبب شکل دادن به مبادله برابر بین بانو و شوهر و ایجاد شفافیت نسب است. اختصاصی شدن رابطه جنسی یک زن به یک مرد، تملک زن توسط مرد نیست و مستلزم نابهنجار تلقی کردن تعدد زوجات به طور عام نخواهد بود و تکفل نفقه بانو توسط شوهر بر اساس ناتوانی زن در تامین معاش نیست؛ تحقیر زن نیز نیست. نظارت شوهر بر تعاملات بانو و اقتدار شوهر در این امر از مفاد قرارداد نکاح است و بدون آن نقض غرض خواهد شد و شفافیت نسب و احرازپدری یک مرد مشخص بر فرزندان معین نزد او و همه اعضا اجتماع حاصل نمی شود.
    کلید واژگان: هنجارهای خانواده, زنان, اقتدار شوهر, نفقه بانو, مبادله, عادلانه, شفافیت نسب}
    Qholamreza Sadiqh Uoraii
    Allamah Tabatabaii has expounded the question of family elaborated norms due to a breach of the Islamic injunctions on women and family. The present paper discusses the development process of some of these family norms Allamah Tabatabaii’s views. A content analysis method is used in this research. Establishing the functions of Islamic family norms is among the most important research findings which confirm that these norms contribute to the formation of harmonious relations between wife and husband and to the clarity of genealogy. The ruling of limiting a woman to be married to no more than one man does not mean that the woman is owned by the man and is not a testimony for viewing polygamy as an unusual act. Besides، the husband''s being duty bound to provide for his wife is not based on the idea of her inability to earn a living nor it is meant to humiliate her. The husband’s supervising his wife’s interactions and the authority he has in this regard is referred to in the marriage contract، without which the contract is terminated، and the clarity of genealogy and identifying the blood relationship of a specific man with a specific child and other society members will not be accessible.
    Keywords: family norms, women, husband's authority, provisions for the wife, interaction, just, clarity of genealogy}
  • حسن ذوالفقار*
    جهان بینی نوعی برداشت و نحوه تفکر انسان نسبت به جهان است. نحوه نگرش به جهان به سه نوع دینی، فلسفی و علمی دسته بندی شده است که نسبت به هم ترتب زمانی دارند. در هستی شناسی دینی، نخستین خلقت نور الهی است. دین سرآغاز همه علوم است. با تمسک فلسفه و علم به دین، معرفت و حیات بشری به سمت تکامل و توسعه سیر می کند.
    در جهان بینی دینی، زیبایی از سرچشمه جمال مطلق نشئت می گیرد و ذات حق، جمیل علی الاطلاق است؛ ظل جمیل، جمیل است و محال است که جمیل نباشد. زیبایی در جهان بینی فلسفی، از دیدگاه افلاطون در خط منقسم هستی شناسی نخست در عالم مثل تعین پیدا می کند و در عالم ریاضی کم و کیف به خود می گیرد و در عالم محسوسات به تعین عینی می رسد. در جهان بینی علمی و تجربی، طبیعت و جهان خلقت دارای انتظام فضایی و زیبایی است. جهان هستی کارگاه صنع الهی است و زیباترین مخلوقات بین همه موجودات در خلقت انسان، پدیدار گشته است.
    در تعامل دین و فلسفه، حکما و فلاسفه اسلامی مکتب فلسفی شان را از سرچشمه زلال دین کسب کرده اند. در تعامل دین و علم، زببایی شناسی تجربی تحت شمول احکام الهی قرار می گیرد و در تعامل علم و فلسفه، زیبایی شناسی علمی و تجربی، مصداقی و زیبایی شناسی فلسفی، کلی و دربرگیرنده مصادیق متعدد است.
    زیبایی حقیقی از دین و نظام ارزشی نشئت می گیرد و در فلسفه و علم جریان پیدا می کند و پس از ظهور زیبایی، زیبایی دینی و فلسفی و علمی در تعامل هم قرارمی گیرند و همه زیبایی ها در دین به وحدت می رسند.
    کلید واژگان: زیبایی, دین, فلسفه, علم, تعامل, تعالی}
    Hassan Zolfaqarzadeh*
    The overall perspective from which one sees and interprets the world is called the worldview. This perception of the world can be divided into three categories of religion، philosophy، and science that come in the order mentioned. In religious ontology، the first creation is the divine light. Religion is the origin of all sciences. The moment philosophy and science resort to religion، knowledge and human understanding of life move towards evolution and development. In religious worldview، beauty originates from absolute beauty; the nature of the absolute is aesthetic and cannot be any other way. According to Plato، in the line of ontology، aestheticism in philosophical worldview is first formed in the world of ideas، it is then entered in the world of mathematics through its quality and quantity، and it can be seen in the world of senses. In scientific and empirical worldview، nature and the world have a spatial and aesthetic space. The world is God''s workshop of divine creation and the most beautiful among the creatures are human beings. In the interaction of religion with philosophy، Muslim scholars and philosophers have obtained their school of philosophy from religion. In the interaction between religion and science، empirical aestheticism is registered under God''s provisions; and in the interaction between science and philosophy، the scientific and empirical aestheticism is specific while philosophical aestheticism is general and contains various examples. Real beauty originates from religion and value system and continues in philosophy and science; after the appearance of beauty، the beauty of religion، philosophy، and science interact; thus، all beauties become united in religion.
    Keywords: aesthetic, religion, philosophy, science, interaction, sublimity}
  • علی مرادخانی*

    مقاله ی حاضر تاملی در تعامل متافیزیک و علوم است. با نظر به اینکه در دوره ی سنتی 3 متافیزیک وعلوم، که مثال آن در نظام متافیزیکی و علم ارسطویی فعلیت داشت، در تعامل بودند. اما این تعاملدر دوره ی جدید 4 و با ظهور انقلاب علمی خاصه علم کلاسیک سده ی هفدهم و ه ج دهم آرام آرامسست شد. در سده ی نوزدهم با ظهور فلسفه تحصلی 5 متافیزیک معناداری 6 خود را از دست داد وتعاطی بدان خارج از حوزه ی شناخت 7 و در قلمرو سلایق، امیال و عواطف قرارگرفت . در سده یبیستم نیز فلسفه ها و نظا مهای متافیزیکی در معنای سنتی خود از هدایت علوم بازماندند و با طرحمسایل فنی در حوز هی زبان و منطق گونهای استقلال از علوم بدست آوردند. گرچه این استقلال ازمتافیزیک و فلسفه در مقابل علم - فن 8 حمایت کرد اما در این میان متافیزیک نقش اصلی دیگرخود یعنی طرح معقولیت 9 در حوزه علوم را نیز از دست داد. گفتار حاضر بعد از مقدمه ای کوتاه بهتبیین مساله میپردازد و تذکر به تعاطی بدین مقوله را نه یک مساله فنی آکادمیکی بلکه مساله ایمربوط به حیات انسان میداند.

    کلید واژگان: متافیزیک, علوم, تعامل, گسیختگی, معقولیت}

    This paper is a reflection on the interaction between metaphysics andscience that has been existed since the pre-modern epoch, an exampleof which was actualized in Aristotle's system of metaphysics andscience. Yet, this interaction was gradually undermined by the adventof scientific revolution especially the classic period of science in the17th and 18th century in modern epoch. In the 19th century, theappearances of positivism caused metaphysics lose its meaningfulnessand laid it aside from the realm of episteme and then put it in the sphereof tastes, emotions and passions. In the 20th century, philosophies andmetaphysical systems, in the common sense, failed to direct sciencesand claimed a sort of independence from sciences through raisingtechnical problems in fields of language and logic.However, this independence supported metaphysics and philosophyversus techno-science, in the meanwhile metaphysics lost another mainrole, the raising rationality in the field of sciences. This article explainsthis problem after a brief introduction and argues that pursuit of thisissue is not a technical-academic problem but a matter of human life.

    Keywords: metaphysics, sciences, interaction, diremption, rationality}
  • تاثیر و تاثر نفس و بدن در فلسفه ملاصدرا
    معصومه موحدنیا، علی الله بداشتی
    تعامل نفس و بدن از مباحثی است که همواره مورد توجه دانشمندان و فلاسفه قرار داشته است. ملاصدرا در جلد هشتم و نهم اسفار بطور مستقل و در مباحث دیگری همچون علم، جوهر و عرض و... در جلدهای سوم، چهارم و ششم بطور ضمنی، مباحث مربوط به نفس و بدن را طرح نموده است.
    نوشتار حاضر ابتدا اصول و مبانی ملاصدرا را در این مسئله بطور مجمل ذکر نموده، آنگاه تعامل نفس و بدن را از سه منظر مورد بررسی قرار داده است.
    ابتدا تعامل نفس و بدن بر تکون یکدیگر طرح شده و نتیجه گرفته که نفس، عامل ترکیب عناصر و تشکیل بدن، و بدن با کیفیت خاص و مزاج معتدل عامل افاضه نفس است. در مرحله بعد تاثیر نفس و بدن از راه قوای نفس گیاهی، حیوانی و انسانی طرح میشود. نفس گیاهی با سه قوه غاذیه، مولده و نامیه عهده دار تغذیه، رشد و تولید گیاهان است و نفس حیوانی با دو قوه مدرکه و محرکه نقش ادراک و تحریک را ایفا مینماید؛ و سرانجام نفس انسانی با دو قوه نظری و عملی تعقل در امور کلی و جزئی میکند و گزاره های اخلاقی و غیره را تبیین مینماید.
    در مرحله اخر تعامل نفس و بدن از طریق حالاتشان بررسی میشود، صفات و حالات بدنی، همچون صحت و سلامتی، مرض و درد، سبب رخدادهایی در نفس میگردد. و صفاتی همچون غضب و حزن سبب تغییراتی در بدن میشود.
    کلید واژگان: تاثیر و تاثر, تصرف, ادراک, تغذیه, تعقل, الم و لذت, فعل و انفعال نفس و بدن, ارتباط, حرکت, رشد و کیفیت}
    Body-Soul Interaction in Mulla Sadra's Philosophy
    Masumah Muwahhedinia
    The interaction between the body and soul is one of the topics that has always attracted the attention of scientists and philosophers. Mulla Sadra has propounded the problems related to the body and soul in the 8th and 9th volumes of al-Asfar in an independent form and in the 3rd, 4th and 6th volumes of this book under other topics such as knowledge, substance, accident, and so on.The present paper first refers to Mulla Sadra’s principles and theories in this regard in short and then examines the interaction between the body and soul from three perspectives.The writer first explains the effect of the interaction between the body and soul on the genesis of each of them and concludes that the soul is the cause of the combination of elements and formation of the body, and the body, which is of a specific quality and balanced temperament, is the cause of the emanation of the soul. Then he proceeds to discuss the effects of the soul and body through the faculties of the vegetative, animal, and human souls. The vegetative soul is responsible for the nutrition, growth, and reproduction of plants; the animal soul is responsible for perception and stimulation, and the human soul draws on its theoretical and practical faculties to reason about general and particular issue and explain ethical or other types of propositions.Finally, the writer deals with the body-soul interaction in terms of their states and argues that physical characteristics and states, e.g. health, sickness, and pain, affect the soul, and some mental states such as anger and sorrow lead to some changes in the body.
    Keywords: interaction, body, soul interplay, domination, relation, perception, motion, nutrition, growth, intellection, soulish qualities, anguish, pleasure}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال