به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « schopenhauer » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «schopenhauer» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • اکرم عسکرزاده مزرعه*
    مرگ‏آگاهی نزد شوپنهاور در شناخت خواست و مرگ خودخواسته و در واقع، در لغو خواست جاودانگی نهفته است. نظر وی هر نوع تفرد در جاودانگی را انکار می‏کند و از این رو، میل به بقاء در انسان را سیراب نمی‏کند. جنس مرگ‏اندیشی وی از نوع شهود نفسانی است. نیچه از مرگ به سمت زندگی نظر می‏کند و به عبارتی، سرنا را از ته می‏نوازد، این مرگ است که نیروی زندگی به انسان می‏بخشد. ایده‏آل زندگی هر فردی با مشخصه‏های شخصی او تعریف می‏شود. نیچه از انسان می‏خواهد خلاقانه زندگی کند نه منفعلانه. نیچه پیرو اخلاق طبیعی فردی است، اما در تبیین باور خود، زوایایی از اخلاق طبیعی که مبتنی بر اموری غیر از تنازع بقاء هستند را نادیده می‏گیرد. همچنین، او از نقش عوامل محیطی و آموزش در ساخت ابرانسان غفلت ورزیده است. آنچه وی به عنوان راه‏کار برای معناداری زندگی معرفی می‏کند، مستلزم داشتن خرد ناب است که هم‏سنگ خردهای عامه مردم نیست و از این رو، کارآمدی همگانی ندارد. مرگ‏آگاهی نزد وی از جنس فهم است که به وسیله تمام قوای طبیعی انسان تولید می‏شود.
    کلید واژگان: شوپنهاور, نیچه, معنای زندگی, جاودانگی, خلاقانه زیستن}
    Akram Askarzadeh Mazraeh *
    According to Schopenhauer, awareness of death is based on Knowing the desire and abandoning the desire and self-willed death or canceling the desire for immortality. He denies any individuality in immortality. Therefore, his theory does not satisfy the desire for survival in man. According to him, awareness of death is achieved through intuition. Nietzsche looks from death to life. It is death that gives man the power to live. The ideal life of each person is determined by his characteristics. He wants man to live creatively and not passively. Nietzsche is a follower of individual natural ethics, but in explaining his belief, he ignores aspects of natural ethics that are based on things other than the struggle for survival. He also ignores the role of environmental factors and education in creating superhumans. What he introduces as a solution for the meaning of life requires having pure wisdom, while the common people lack it, therefore it does not work for everyone. Awareness of death is produced by all the natural forces. For him, the knowledge of death is of the type of understanding.
    Keywords: Schopenhauer, Nietzsche, Meaning Of Life, Immortality, Living Creatively}
  • سیمین اسفندیاری*

    شوپنهاور این عالم را پدیداری می داند که تجلی شئ فی نفسه است و شئ فی نفسه یا به عبارتی «بود» عالم، چیزی نیست جز اراده که باطن جهان و نه چیزی برتر از جهان است. جهان فلسفی او از سه مرتبه ی اراده، ایده و پدیدارها تشکیل شده است. اراده بنیاد و اساس فلسفه شوپنهاور را شکل می دهد که هستی ظهور آن است. شوپنهاور ایده را ناب ترین تصویر شیء فی نفسه یا اراده می داند؛ به عبارت دیگر مستقیم ترین تعین اراده جهان نمونه های عالم معقولات است که در فلسفه افلاطون مثل خوانده می شود و مخلوقات سایه و نسخه ای از آن اصل هستند. از نگاه شوپنهاور مثال افلاطونی واسطه میان اراده به عنوان شئ فی نفسه و پدیدار است. البته مثال افلاطونی معقول است؛ حال آنکه عقل به اراده شوپنهاور راهی ندارد، بلکه هنر می تواند شئ فی نفسه و اراده را به خوبی درک کند. در این مقاله به روش توصیفی - تحلیلی سعی شده است بعد از تبیین عالم پدیدار و شئ فی نفسه از دیدگاه شوپنهاور، به اهمیت و جایگاه هنر، مراتب هنر و کارکرد معرفتی آن در اندیشه شوپنهاور با تاملی در فلسفه افلاطون و دیدگاه او پیرامون رابطه هنر با درک حقیقت عالم پرداخته شود.

    کلید واژگان: اراده, افلاطون, شوپنهاور, معرفت, هنر}
    Simin Esfandiari *
    Introduction

    In various philosophical perspectives, the concept of the essence and being of the universe is one of the issues that has always led to discussions and reflections among renowned philosophers such as Plato and Arthur Schopenhauer. Plato, focusing on the concept of ideas and the world of thought, and Schopenhauer, emphasizing the will and the concept of the "thing in itself," have created various views on truth and existence, each influenced by different philosophical and historical backgrounds. This article seeks to provide a deeper insight into the concept of the essence or "being" of the universe and the epistemological function of art within it through the study and analysis of the perspectives of Plato and Schopenhauer. By examining these concepts, the role and importance of art as a means of understanding and cognizing the universe are explored. On one hand, a look into Plato's philosophy and the concept of ideas and forms is presented to understand how art relates to truth and being, and on the other hand, Schopenhauer's perspective on will and the "thing in itself" and the role of art in understanding and visualizing these concepts are examined. Given that each of these perspectives is rooted in rich and sometimes complex philosophical thoughts, the writing of this article is dedicated to a detailed analysis of the concepts and a review of various sources related to these topics. It is hoped that these analyses can present the perspectives of Plato and Schopenhauer in the context of art and knowledge to the readers in the best possible way, aiding in a clearer understanding and enlightenment of our perception of the world and art.

    Literature Review:

    In the articles "Aesthetics and Art in Plato's Philosophy" by Abolhasan Ghaffari (2015) and "The Role of Art in Schopenhauer's Thought" by Mohammad Javad Safaian and Amini (2009), Plato's view on art and its levels, as well as Schopenhauer's view on the role of art in alleviating pain and suffering, have been explained. However, the comparison between these two thoughts, especially the epistemic function of art in understanding the essence of the world or the thing-in-itself, is a new approach addressed in this article.

    Methodology

         This article attempts a descriptive-analytical approach. After explaining the phenomenal world and the essence from Schopenhauer's perspective, the importance and position of art, the levels of art, and its epistemic function in Schopenhauer's thought are discussed by contemplating Plato's philosophy and his view on the relationship between art and understanding the truth of the world.

    Conclusion

    Schopenhauer, like Plato, regards this world as a manifestation wherein the essence is manifested; because behind the sensible, there is an inner and mysterious truth, the visible world is entirely subsidiary and dependent on it, and there is no intrinsic difference between this visible world and the essence for Schopenhauer, just as for Plato, there is no intrinsic difference between the natural world and the world of forms. Considering the degrees of existence and corresponding degrees and levels of knowledge, this world is a shadow of that world, and knowledge of this world is a degree of levels of cognition, and during the example, it is considered as the highest example. The essence or the being of the world for Schopenhauer is the will, but the will is not the same as the Platonic example because from Schopenhauer's perspective, the Platonic example, which is rational, is an intermediary between will as the essence and the visible. Whereas, Schopenhauer's will be not accessible to reason. This is where the role and position of art in Schopenhauer's philosophy become clear; because Schopenhauer, like Plato, believes in the epistemic function of art; because art for Schopenhauer is not the expression of emotions and feelings; rather, art is a particular understanding of reality. Art is directly and immediately, not with general and abstract concepts, seeks to reach the essence and being of the world, and with art as the power of inner thought, knowledge of the essence and will, namely, the inner and true reality of the world, is attainable. Therefore, Schopenhauer considers true art as the observation of the general and will. Furthermore, art can create a kind of deep thought in humans to free the mind from the captivity of desires and, as a result, transcend suffering and hardships in the superior world. Plato, considering the relationship between epistemology and ontology in art, like Schopenhauer, seeks to give authenticity to art. Plato, by raising the criterion of knowledge for the artist in creating an artistic work, shows that the arts, as it were, in different directions, are reflective of knowledge of truth and untruth. Therefore, for Plato, knowledge is the most important component in imitation; if imitation is based on ignorance and lack of knowledge, it has a reprehensible meaning, and imitation based on knowledge is desirable and preferred. Plato in the Republic considers imitation as a formative authority that can be multi-layered; that is, it can be close to the truth or far from it, and while being imitative, believes that to imitate well, one must know the truth. The closer an art is to the truth, the more valuable it is; therefore, any art indifferent to the truth is considered worthless.

    Keywords: will, Plato, Schopenhauer, epistemology, art}
  • الهه رستمی*، فروزان راسخی، نرگس نظرنژاد

    در مقاله حاضر، به یکی از کاربردی ترین موضوعات فلسفه، یعنی زیست خردمندانه، که سعادت مندی را نوید می دهد، پرداخته شده است. این موضوع، به شیوه مقایسه ای، مشخصا در اندیشه غزالی و شوپنهاور، ردیابی و بررسی شده است. بشر همواره دغدغه خوب زندگی کردن را داشته است. این امر را می توان در متون کهن در قالب پندها و نصیحت هایی که از نیاکان رسیده، شاهد بود. آنچه انسان را در این مسیر راهنمایی می کند تا زیست شاد و آرامی را برای خود رقم بزند، حکمت است. غزالی و شوپنهاور، هر دو، شناختن خود را مقدم بر همه شناخت ها و لازمه خوشبختی می دانند و معتقدند خرد انسانی می تواند راهبر او در جهت سعادت باشد. با این تفاوت که غزالی بر عناصر دینی تاکید بیشتری کرده و به ارایه راهکارهای عملی هم چون اجرای شریعت و طلب علم پرداخته، حال آن که شوپنهاور امور دیگری همچون انسان شناسی و شناخت سرشت زندگی بشری را مورد توجه قرار داده است، و به سلامتی و برنامه ریزی به عنوان راهکارهای عملی اشاره کرده است.

    کلید واژگان: زندگی خردمندانه, سعادت, شوپنهاور, غزالی, خودشناسی}
    Elahe Rostami*, Foruzan Rasekhi, Narges Nazarnejad

    In the present paper, one of the most applied topics of philosophy, that is, wise living, which promises happiness, has been discussed. This issue is traced and investigated comparatively, especially in the thought of Ghazali and Schopenhauer. That humans have always been concerned about living well can be witnessed in ancient texts and advice from ancestors. In this regard, wisdom guides humans in a way that they can have happy and peaceful moments. Here, both Ghazali and Schopenhauer described self-knowledge as prior knowledge and necessary for happiness. They both believed that human wisdom could guide them to the blissful. However, there is a difference between Ghazali and Schopenhauer in that Ghazali emphasizes religious elements and proposes practical methods such as implementing Sharia’, seeking knowledge, and striving for a living. In contrast, Schopenhauer has paid attention to other issues like anthropology and understanding the nature of human life, based on which he described health and planning as useful methods.

    Keywords: Wisdom of life, Happiness, Schopenhauer, Ghazali, self-knowledge}
  • فاطمه بختیاری*، سیما صفری قلعه زنجیری، عباس حاج زین العابدینی
    زهد یکی از عناصر کلیدی در فلسفه آرتور شوپنهاور، به ویژه نظریه رستگاری اوست. رستگاری در نظر شوپنهاور رهایی از رنج است و این رهایی از طریق زهد امکان پذیر است. به نظر او زندگی سراسر رنج است و باید راهی برای رهایی از آن جستجو کرد. او علت و منشا این رنج را اراده و خواست می داند. اراده ازنظر او شی فی نفسه است و عالم را تجلیات و پدیدارهای اراده می داند، بنابراین به نظر او رنج ذاتی بشر و پدیدار و تجلی شی فی نفسه یا اراده است. بدین ترتیب برای رهایی از رنج باید به دنبال انکار، سرکوب و اسکات اراده بود. ازآنجاکه انکار اراده با بی اعتنایی به خواست ها و خواهش ها ممکن می شود، شوپنهاور مفهوم زهد را مطرح می کند و آن را تنها راه رستگاری حقیقی اعلام می کند. نوشتار حاضر بر آن بوده است که مفاهیم زهد و رستگاری موردنظر شوپنهاور را شرح دهد و نشان دهد که چگونه از نظر او زهد می تواند آلام بشری را تسکین و به رستگاری رهنمون شود.
    کلید واژگان: اراده, رستگاری, رنج, زهد, شوپنهاور}
    Fatemeh Bakhtiari *, Sima Safari, Abbas Haj Zein Alabedini
    Asceticism has been one of the most important concepts in Arthur Schopenhauer’s philosophy, especially in his theory of salvation. He has defined salvation as releasing from pain and suffering and achieving long-term tranquility. According to him, such tranquility may be achieved by the way of asceticism. Life is suffering according to him. Hence, a way of relief must be sought. Thus, he has thought that the source of all suffering is will. He has actually considered suffering as a phenomenon of will and an essential part of human life. Therefore, will has to be denied, surpassed, and dumbed if relief and peace are required. Denying and ignoring the appetites and wishes makes the relief possible. Thus, he paid special attention to the concept of Asceticism and declared it as the only way of true salvation. This essay tried to explain the concepts of Asceticism and salvation and then show how Asceticism may soothe human beings' sufferings and lead to salvation according to Schopenhauer.
    Keywords: Asceticism, salvation, Schopenhauer, suffering, will}
  • علی حاجی موسائی، مریم بختیاریان*، شهلا اسلامی

    هنر، یکی از بارزترین جلوه های اسرارآمیز فرهنگ و تمدن انسانی است که همواره بر حیات انسانی سایه افکنده است. در فلسفه شوپنهاور نیز هنر بسان جزیی از اجزاء این نظام، در بطن آن مطرح شده و جزء لاینفک نظام فلسفی اوست. پژوهش حاضر به روش کتابخانه ای و تحلیل محتوایی در صدد بررسی جایگاه هنر موسیقی در نظام فلسفی شوپنهاور می باشد. جهت رسیدن به این مطلوب، کل مقوله هنر از دیدگاه این فیلسوف، بررسی شده است. نتیجه مطالعات نشان داد که در فلسفه شوپنهاور دیگر «هنر برای هنر» مطرح نیست، بلکه وظیفه اش، حل مساله وجود است و به عنوان دستاویز و مفری است برای نجات انسان از سلطه اراده به زندگی. شوپنهاور، معتقد است موسیقی جایگاهی مکانی و توهمی ندارد. از این رو، ما را با نوعی واقعیت عمیق خارج از مکان آشنا می سازد و نسبت به سایر هنرها، قدرت بیشتری در بالا بردن ما از این عالم نفسانی دارد. او موسیقی را برترین هنرها و معماری را پست ترین آن ها لحاظ می کند. زیرا، موسیقی نه تنها به ایده ها نزدیک است، بلکه خود اراده است و معماری چون دورترین جایگاه را به ایده ها دارد، پست ترین هنرهاست.

    کلید واژگان: فلسفه, شوپنهاور, اراده, هنر, موسیقی}
    Ali Haji Moussai, Maryam Bakhtiarian, Shahla Eslami

    Art is one of the most obvious mysterious manifestations of human culture and civilization Which has always overshadowed human life. in Schopenhauer's philosophy, art, as a part of This system, is presented in its interior and is an integral part of his philosophical system. This study is library method and content analysis seeks to examine the place of the art of Music in Schopenhauer's philosophical system. in order to achieve this, the whole category of art has been studied from the perspective of this Philosopher. the results of the studies Showed that in Schopenhauer's philosophy, art is no longer considered "art as art", but art Seeks to solve the problem of existence and as a means and passage for liberation from Domination of will to life, the principle of Sufficient direction and its face is proposed. Schopenhauer believes that music has no place and no illusion makes us familiar with a kind of Deep reality outside the place and, it has more power than other arts to raise us from this Sensual world. he considers music the best arts and architecture as the lowest of them. Because, music is not only ideas, but also will itself, and architecture, like the furthest place to ideas, is the lowest of the arts.

    Keywords: Schopenhauer, Philosophy, Will, Art, Music}
  • محمد میر*، محمدحسن کریمی

    در این پژوهش، وجوه اختلاف و تشابه دیدگاه مولانا و شوپنهاور در خصوص اراده، به روش توصیفی تفسیری بررسی شده است.شوپنهاور ازجمله فلاسفه ای است که به صراحت اصالت را به اراده داده و آن را به عنوان نیروی اساسی بشر و بنیان کوشش ها و فعالیت های او، ازجمله اندیشیدن، پذیرفته است. وی در نظام فلسفی خود از عباراتی نظیر «جهان تمثل اراده» و «اراده معطوف به قدرت» بهره برده است که شاخص نظام فلسفی اش تلقی می شود. مولوی نیز با بیان دلایل دینی، عقلی، حسی و وجدانی از اراده انسان دفاع و او را موجودی مختار معرفی کرده است. او حتی سعی کردن در زمینه شکر نعمت حق را اراده می داند. ازنظر او نیز عاشق با میل و اختیار، اراده خود را در اراده معشوق فانی می سازد. با بررسی دیدگاه این دو درباره اراده، نکات و وجوه مشترک و مختلفی استخراج شدنی است که زمینه آشنایی هرچه بیشتر با این موضوع و رفع ابهامات مربوط به آن را برای مخاطبان فراهم می سازد.

    کلید واژگان: اراده, مولانا, شوپنهاور, مقایسه}
    Mohammad Mir *, MohammadHassan Karimi

    In this study, the differences and similarities between Rumi and Schopenhauer’s views on will have been investigated with a descriptive-interpretive method. Schopenhauer is a philosopher who explicitly accepted fundamentality of will and recognized it as the fundamental human force and the basis of his efforts and activities, including thinking. In his philosophical system, he has used terms such as “the world as representation of will” and “the will to power”, which are considered to be the indicators of his philosophical system. Rumi also defended the human will by stating religious, intellectual, sensory and intuitive evidence and introduced him as a free-willed being. He even deems the endeavor to thank God for His blessings as will. According to him, the lover voluntarily and freely annihilates his will in the will of the beloved. Examining these two accounts of the will can reveal their commonalities and differences, which removes the ambiguities related to this issue and provides the ground for the audience to become more familiar with it

    Keywords: will, Rumi, Schopenhauer, Comparison}
  • فاطمه احمدی، مسعود عسگری

    شوپنهاور در متافیزیک خویش بر این باور است که هر چیزی در جهان و زندگی به مثابه تعین اراده، ذیل اصل دلیل کافی و زمان و مکان قرار دارد و بالضروره عینیت می یابد. طبعا اراده انسان به عنوان بنیاد و اساس اخلاق هم می بایست ذیل اصل دلیل کافی قرار گرفته و بالضروره عینیت یابد. در این صورت اساسا اخلاق شوپنهاور منتفی است، چرا که حوزه اخلاق نیازمند آزادی و بیرون ماندن از حیطه اصل دلیل کافی است. او برای رفع این مانع و هموار کردن مسیر برای اخلاق با وضع اصطلاح «آزادی اراده نامتعین»، که تعبیر دیگری از شیء فی نفسه است، به سراغ تفکیک پدیدار و شیء فی نفسه می رود و آزادی را به دومی نسبت می دهد؛ در حالی که اراده «انسان» به عنوان مبنای اخلاق در حوزه پدیدار قرار دارد و تابع اصل دلیل کافی و زمان و مکان و بنابراین تابع ضرورت است و از آزادی و اختیار بهره ای ندارد. شوپنهاور بر این باور است که انسان و اراده او در مقام وجود و ذات آزاد است نه در مقام فعل؛ در حالی که به واسطه آزادی در افعال است که اختیار و مسئولیت پذیری آدمی در حوزه اخلاق اثبات می شود. بنابرین، به صرف پذیرش آزادی در مقام وجود و ذات مسئله شوپنهاور برطرف نمی شود.

    کلید واژگان: شوپنهاور, اخلاق, اراده, اصل دلیل کافی, اختیار, ضرورت}
    Fatemeh Ahmadi, Masoud Asgari

    Schopenhauer believes in his metaphsics that everything in the world as determined by the will, under the principle of sufficient reason and the time and the place, and necessarily become objective. Naturally, the human will as the moral foundation should follow the principle of sufficient reason and objectivity will necessarily, In this case, the fundamental moral Schopenhauer is excluded because the ethics need to freedom and stay out of the realm of  the principle of sufficient reason.He goes to side separation nomen and phenomen that resolve this obstacle with establish term Liberum arbitrium indiffentiae and attribute liberty to nomen; while human will as the base of morality located in realm phenomen and under the principle of sufficient reason and the time and the place. Therefore followes of necessity and is not free. Other subject is that Schopenhauer believes that human will is freedom capacity being and substance not capacity act; while liberum arbitrium prove in morality realm through freedom in acts. Therefore Schopenhauer problem doesn't solve with mere accept freedom capacity being and substance.

    Keywords: Schopenhauer, Morality, Will, Principle of Sufficient Reason, Liberum Arbitrium, Necessity}
  • سیمین اسفندیاری *
    شوپنهاور، فیلسوف قرن نوزدهمی آلمان، این جهان پدیدار را از لحاظ ماهیت درونی اش اراده دانسته که خود عامل تنازع در جهان مادی است؛ لذا رنج، یکی از نتایج خواست و اراده است. در میان فلاسفه اسلامی، ابن سینا با تاکید بر مسئله علم الاهی و اینکه لازمه جهان مادی عدم انفکاک شرور از آن است و با توجه به حکمت و غایت مندی افعال الاهی، وجود نظامی بهتر از نظام کنونی را ناممکن دانسته است. در این مقاله ضمن تبیین اندیشه شوپنهاور مبنی بر اولویت تعلقات و خواست مربوط به این جهان، به آثار و پیامدهای آن، از جمله رنج و شر، و راهکار رهایی از آن، و نیز تبیین چنین آثاری در اندیشه فلاسفه اسلامی چون ابن سینا پرداخته شده است.
    کلید واژگان: اولویت اراده, رنج و شرور, شوپنهاور, ابن سینا}
    Simin Esfandiari*
    The reasonability and purposefulness of the world’s system is a perfectly evident issue to many of philosophers. Schopenhauer, the German philosopher of 19th century, has viewed this phenomenal world, with regard to its essence, as Will of which arises the struggle in it. Therefore, suffering would be taken as a natural consequence of volition and the will. Among Muslim philosophers, Avicenna, emphasizing Divine Knowledge and inseparability of evils from material world and regarding the wisdom and purposefulness of Divine acts, has viewed a better system than the current one as impossible. In this paper, in addition to explaining Schopenhauer`s thought on the priority of the Will to reasonability for this world, its consequences including suffering and evil as well as the solutions for them have been described. Also, such consequences as explained in Muslim philosophers` works, like those of Avicenna, have been brought to consideration.
    Keywords: Priority of Will, Reasonability, Suffering, Evil, Avicenna, Schopenhauer}
  • یدالله رستمی*
    شوپنهاور زندگی انسان را بی معنا می داند. می توان ادله او را بر ناسازگاری معنای زندگی این گونه بیان کرد: او وجود خدا را به علت وجود درد و رنج های فراوان در زندگی منکر شده، معتقد است که انسان به طور ناموجهی آن را برای معنادار ساختن زندگی فرض می گیرد و آفریدن این جهان را یک اشتباه می داند. زندگی انسان ها در این عالم فرایندی است که هدف مشخصی در ساحت آگاهی آنها نیست و فقط تداوم یک امر بیهوده است. او زندگی انسان را به علت غلبه ناملایمات و آلام و متحمل شدن هزینه های فراوان بی ارزش می داند. او همچنین با تاکید بر نقش اراده در انسان معتقد است که با اعمال آن زندگی اش یک فرایند پایان ناپذیر را دنبال می کند، زیرا خواسته های او نامحدود هستند و این باعث درد و رنج و بی معنایی زندگی اش می شود. دیدگاه او قابل نقد است، زیرا او فایده و هدف زندگی را در لذت می داند، در حالی که این تنها فایده و هدف زندگی نیست و چیزهای دیگری ممکن است نسبت به لذت ارزش بیشتری داشته باشند. به علاوه، چنین نیست که به کارگیری اراده همیشه با رنج همراه باشد، زیرا پیشروی به سوی هدف معمولا با احساس خوشی همراه است، به خصوص اگر فرد هدف متعالی در نظر داشته باشد.
    کلید واژگان: شوپنهاور, بی معنایی, هدف, ارزش, درد و رنج, اراده}
    Yadollah Rostami*
    Shopenhauer considers humam life to be meaningless. He denied the existence of God due to the existence of a plenty of pain and suffering in life and believes that people unreasonabley assume It to make their life meaningful. He also contends that creation of such a world is a mistake. The life of human being in this world is a process in which they do not have a clear goal. Thus, it is only an aimless continuation. In his view, since the majority of life is surrounded by pain and suffering, it is worthless. He also emphasized the role of free will in the life of human being, asserting that it make human life an endless process. This is because his demands are unlimitated and this causes pain and suffering and meaninglessness of the life. I think there are some mistakes in his view. He considers pleasure to be the benefit and purpose of life. But this is not the only benefit and purpose of life, and there are other things that are more worthy than mere pleasure. Also, it is not the case that the use of free will is always entails suffering, because moving forward to a goal usually indicates a sense of pleasure, especially if one considers a virtuous goal.
    Keywords: Schopenhauer, Meaninglessness, Purpose, Value, Pain, Suffering, Free Will}
  • رسول رسولی پور، آریا یونسی
    چکیده: این مقاله به روابط متقابل اراده و شناخت، به ویژه تاثیری که اراده بر شناخت در سنت غربی می گذارد، پرداخته است. موضوع به لحاظ تاریخی از دوران باستان بررسی شده است و سپس نشان داده می شود که ویلیام جیمز در این موضوع یک معیار است. بنابراین سیر تاریخی موضوع به سه دوره «قبل از جیمز»، «دوران جیمز» و «بعد از جیمز» تقسیم شده است. ابتدا دیدگاه های نیچه و شوپنهاور درمقام دو شخصیت کلیدی در زمینه بررسی تاثیرگذاری اراده بر شناخت بشری، تبیین می شود، و نشان داده می شود که چرا اندیشه آنها به طور گسترده جذب دنیای فلسفه نشده است. سپس خطوط کلی نظریه جیمز را بررسی نموده و به دیگر فرضیات و نظریات جیمز که «اراده به باور» را همراهی می کنند پرداخته می شود. در این قسمت نشان داده می شود که برخی پیش فرض های جیمز قابل پذیرش نیستند، ولی خطوط اصلی نظریه وی درخور دفاع است. در نهایت به اندیشه کواین و رهیافت های او به مسئله، به عنوان کسی که بعد از جیمز اصول اساسی نظریه او را اشاعه داده است، پرداخته می شود. سپس با اشاره به کل گرایی و طبیعت گرایی و نیز نظریه شناخت طبیعی شده کواین، نشان داده خواهد شد که دیدگاه های کواین کاملا همسو با جیمز است. در پایان نشان داده می شود که چرا اندیشه کواین به صورت وسیع مورد استقبال دنیای فلسفه واقع شده است. درنهایت اشاره مختصری به فیلسوفان معاصری که در این مبحث تاثیرگذار بوده اند می شود.
    کلید واژگان: اراده, شناخت, حقیقت, شوپنهاور, نیچه, جیمز, کواین}
    Rasoul Rasoulipour *. Arya Younesi
    In this paper, we investigate the relation between Will and Knowledge; especially the effect of the will on knowledge in its Western philosophical tradition. A short record of the issue from the ancient to the present time is offered and William James, a twentieth century American philosopher, is introduced as the criterion in this field. Therefore, the history of the issue is divided to three periods: “Before James”, “James”, and “After James”. The role of Nietzsche and Schopenhauer are narrated as two key philosophers in the first period and it is explained why they are not widely welcomed in this regard in the world of philosophy. Later, we examine the general lines of James’ theory; especially his “The Will to Believe”. In this part, we show that some of James assumptions are not acceptable, although, his theory in general is defendable. Finally, we look at Quine’s thought as the philosopher who spread James’ teachings recently among the philosophers. We show that Quine’s naturalism, universalism, and even his naturalized epistemology have been influenced by James. At the end of this paper, the influential contemporary philosophers in this field are introduced.
    Keywords: Will, Knowledge, Truth, Schopenhauer, Nietzsche, James, Quine}
  • حمید طالب زاده
    «کانت» با آگاهی از دشواری هایی که معرفت شناسی عقلی مذهبان و به دنبال آنها تجربی مذهبان به بار آورد، راه تازه ای را در فلسفه پیش گرفت و به جای اینکه از روش به دست آوردن معرفت یقینی آغاز کند، از امکان معرفت یقینی آغاز کرد. او از تحقیق در روش شناخت یقینی که وجهه همت عقلی مذهبان بود، منصرف شد و در نتیجه، از حدود معرفت شناختی فراتر رفت و به جای آن به جستجو برای تاسیس بنیانی برای معرفت شناختی پرداخت و این مهم را با روش استعلایی به انجام رسانید. روش استعلایی که به طور عام رسیدگی به شرایط پیشینی امکان معرفت یقینی را محور تحقیق خود قرار داد، اگرچه کاستی های معرفت شناختی را برطرف کرد، اما به نوبه خود به نقاط ضعفی مبتلا بود که بی درنگ اعتراض پیروان کانت را برانگیخت و باعث شد تا در عین وفاداری به او، پیمان شکنی کنند و درعین نزدیکی با وی، فاصله بگیرند. «فیشته» روش استعلایی را به دیالکتیک متحول کرد و «شوپنهاور» با بازگشت مجدد به بارکلی روش استعلایی کانت را ویران نمود. این نوشتار به چگونگی گذار شوپنهاور از روش استعلایی کانت می پردازد و نشان می دهد که شوپنهاور اگرچه شرایط استعلایی کانت را می پذیرد ولی با استدلال های استعلایی کانت -که کانت مدعی است از منابع محض سوژه استعلایی بدست آورده است- مخالف است، همچنین شئ فی نفسه و ابژه تمثل را نیز به چالش می کشد و نهایتا شیوه مستقیم بارکلی را در ایده ئالیسم تجربی برمی گزیند.
    کلید واژگان: کانت, شوپنهاور, روش استعلایی, شئ فی نفسه, ابژه تمثل}
    Hamid Talebzadeh
    Kant، aware of the difficulty of the epistemological rational of religion which brings about religious experience، followed a new path in philosophy and، instead of beginning from the method of obtaining certain knowledge، started from the possibility of certain knowledge. He was deterred by research in the method of certain knowledge، which was the destination of rational religion، and therefore went beyond the epistemological limits. Instead، he went on a search for a foundation regarding epistemology and achieved this feat via a transcendental method. The transcendental method، which in general considers as its axis investigating the possibility of a priori certain epistemology، though it resolved the lacks of epistemology، had its own weaknesses which brought about the protest of Kant followers who، though loyal، breached their promise and though close، put distance between themselves and Kant. Fichte transformed the transcendental method by dialectic، and Schopenhauer، by returning to Barkley، ruined Kant’s transcendental method. The present paper reviews Schopenhauer’s passage through Kant’s method and shows that Schopenhauer، though he accepts Kant’s transcendental conditions، he opposes Kant’s transcendental reasoning، which Kant claims to have derived from purely transcendental sources. He also challenges the self-proclaimed object and the exemplification object and، eventually، chooses Barkley’s direct method in experimental idealism.
    Keywords: Kant, Schopenhauer, transcendental method, self, proclaimed object, exemplification object}
  • محمدرضا عبدالله نژاد*
    مفهوم «اراده» جزء یکی از مفاهیم کلیدی فلسفه اخلاق «کانت» و «شوپنهاور» محسوب می شود. در نظام اخلاقی کانت، اراده زمانی وجهه اخلاقی پیدا میکند که کاملا تابع عقل و قوانین ماتقدم و مطلق آن باشد. اما شوپنهاور معتقد است که چون اراده انسان مقدم بر عقل اوست، بنابراین عقل نمیتواند اراده را به انجام کاری وادارد. او به جای عقل، انگیزه ها و محرک ها را به عنوان منشا اصلی شکل گیری هر عمل ارادی- ازجمله عمل اخلاقی- می داند. ولی نکته مهم اینجاست که او با تقسیم محرک ها به سه نوع «همدلی»، «اگوئیسم» و «سوءنیت»، فقط همدلی را به عنوان محرک عمل اخلاقی یا پایه اصلی اخلاق قرار میدهد و دو محرک دیگر را به عنوان محرکهای ضداخلاقی کنار میگذارد. او با انجام این کار پایه عقلانی اخلاق کانت را در قالب سه نوع استدلال مورد انتقاد قرار میدهد: او ابتدا فرمالیسم اخلاقی کانت و ادعاهای ماتقدم آن را زیر سوال می برد، سپس تزلزل مفهومی موجود در اخلاق کانت را (که ناشی از ناسازگاری میان ادعای ظاهری او مبنی بر تاسیس اخلاق بر پایه عقل و علاقه باطنیاش به اخلاق کلامی است) مورد انتقاد قرار داده و در نهایت نظام اخلاقی کانت را متهم به اگوئیسم می کند. در نتیجه، مقاله حاضر سعی میکند با توصیف انتقاد شوپنهاور از نظام اخلاقی کانت، جایگاه و ویژگی اصلی اخلاق شوپنهاور را مشخص نماید.
    کلید واژگان: کانت, شوپنهاور, اراده, عقل, انگیزه, تکلیف, همدلی}
    Mohammadreza Abdollahnejad*
    The concept of ‘free will’ is central in both Kant’s and Schopenhauer’s moral philosophy. In the Kantian moral system, ‘free will’ is only regarded as moral when it dutifully follows reason and its a priori, absolute rules. Schopenhauer, on the other hand, holds that since human will is a priori to his reason, reason cannot engage will into any action. Instead of reason, he regards human motivations and stimulations as the main sources which shape any action, including moral actions. The important point is that he identifies three types of stimulations, namely ‘compassion’, ‘egoism’ and ‘pessimism’, among which he finds only ‘compassion’ to be the true stimulation for moral action and the basis of moral acts, and he dismisses the other two as immoral stimulations. He criticises foundations of the Kantian moral philosophy with the help of three following arguments: first, he questions the Kantian moral formalism and his a priori claims; second, he criticises the conceptual flaw in Kant’s moral philosophy (which is the result of an inconsistency between his claim that morality should be based on reason and his inner appreciation of verbal morality); third, he accuses Kant’s moral system of being one based on egoism. The present paper aims to explain the main status and characteristic of Schopenhauer’s moral system by way of explaining his criticism of Kant’s moral system.
    Keywords: Kant, Schopenhauer, will, reason, motives, duty, compassion}
  • سید حمید طالب زاده*
    شوپنهاور در کتاب ریشه چهار وجهی اصل جهت کافی، تفسیر کانت از اصل علیت را مطابق با بیانی که در بخش اصول فاهمه محض و در آنالوژی دوم آمده مورد انتقاد قرار داده است، این انتقادات در سه محور اصلی مطرح شده است. این نوشتار با بررسی انتقادات مذکور می کوشد تا از تبیین کانتی دفاع کند و نشان دهد که شوپنهاور به دریافت درستی از استدلالات کانت نرسیده است. اگر چه در این نوشتار موقعیت کانت در برابر نقدهای شوپنهاور تقویت شده است ولی نگارنده در صدد بیان این نکته است که دیدگاه کانت علیت را از معنای اصیل آن جدا می کند و معنای دیگری به آن می بخشد که با مقصودی که فلاسفه از طرح بحث علیت داشته اند سازگار نیست و از این رو نقدی از افقی دیگر به بیان کانت وارد است.
    کلید واژگان: شوپنهاور, کانت, علیت, اصل جهت کافی, ادراک}
    Seyyed Hamid Talebzadeh*
    Arthur Schopenhauer، in Four Aspects Root of the Principle of Sufficient Reason، criticized Kant’s interpretation of causality، which is written in the Second Analogy contained in the section of Principles of Pure Understanding. These criticisms express themselves along three main axes. By considering these criticisms، this article seeks to defend Kant’s account and to show that Schopenhauer didn’t understand properly the arguments that Kant has given. In this article، on the one hand، Kant’s position، in contrast with Schopenhauer’s view، is confirmed، but on the other hand، it is argued that Kant distorted the genuine meaning of causality and meant causality so that it was not consistent with the main aim that philosophers have taken at establishing causality، hence the criticism of this article of Kant’s explanation of causality.
    Keywords: Schopenhauer, Kant, causality, sufficient reason, Perception}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال