به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « خواجه نصیر » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه « خواجه نصیر » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • حسن عباسی حسن آبادی*، رضا رسولی شربیانی، احمد دستوری سدهی
    بررسی مبانی فکری و جایگاه فلسفه و کلام در مفهوم سازی خدا نزد فیلسوفان و متکلمان، رویکرد آن ها را در خصوص مسئله خدا روشن می سازد. مسئله خدا در دیدگاه خواجه نصیر و علامه حلی، دو متکلم «حله»، باتوجه به مبانی فکری و فلسفی -کلامی آن ها و جایگاه فلسفه و کلام در مفهوم سازی خدا نزد آن ها چگونه بررسی می ‎شود؟ رویکرد آن ها به مسئله خدا تا چه میزان به هم تحویل پذیر است و تا چه حدی از هم فاصله می گیرند؟ در این نوشتار، به بررسی این مسئله از دو ساحت صوری و روشی-محتوایی می پردازیم. در ساحت صوری، به بحث درباره نحوه چینش مطالب در آثار آن ها باتوجه به مبانی فلسفی کلامی آن ها و تلقی ای که از این رهگذر از خدا دارند و در ساحت روشی محتوایی، به بحث در روش شناخت و اثبات خدا و تبیین صفات (توامان روش و محتوا) به مسئله خدا و مفهوم خدا نزد آن ها می پردازیم که خواجه به خدایی فلسفی معتقد است و علامه حلی با نگاهی درون دینی تر، خدایی دینی- فلسفی را مطرح می کند. در ساحت محتوایی، در روش اثبات وجود خدا در مفهوم سازی خدا، نظر آن ها هم پوشانی دارد و در ساختار صوری و بحث شناخت خدا، بنابر مبانی فکری آن ها تفاوت هایی دارند.
    کلید واژگان: خدا, فلسفه, کلام, خواجه نصیر, علامه حلی, روش, شناخت}
    Hasan Abasi Hossian Abadi *, Reza Rasouli Sharabyani, Ahmad Dastouri Sedahi
    Studying the intellectual foundations and the position of philosophy and theology in the conceptualization of God among philosophers and theologians, can clarify their approach regarding the issue of God. How is the issue of God studied in the view of al-Ṭūsī and ʿAllāma Ḥillī- two "Ḥilla" theologians- according to their intellectual and philosophical-theological foundations and the position of philosophy and theology in their conceptualization of God? To what extent is their approach to the issue of God similar or different? In this article, we will study this problem from two aspects of form and method-content. As for the form, we will deal with the arrangement of the contents in their works according to their philosophical and theological foundations and the perception they have of God accordingly, and as for the method and content, we will discuss the method of knowing and proving God and explaining His attributes (both method and content). Al-Ṭūsī believes in a philosophical God and ʿAllāma Ḥillī, with a more inner-religious perspective, speaks of a religious-philosophical God. Regarding the content, in the method of proving the existence of God in the conceptualization of God, their opinions are similar, while in the formal structure and the issue of knowing God, they are different according to their intellectual foundations.
    Keywords: God, Philosophy, Theology, Naṣīr Al-Dīn Al-Ṭūsī, ʿallāma Ḥillī, Method, Knowledge}
  • فاطمه طاهری زاده

    اوضاع ایران در اواخر قرن هشتم هجری با حوادثی همراه شد که سبب تاثیرگذاری در مسایل فرهنگی و فکری آن دوران شد. با تاسیس دولت صفوی، تشیع به عنوان مذهب رسمی اعلام و وارد جریان های اجتماعی شد و عالمان و اندیشمندان شیعه نیز از حالت انفعالی خارج شدند. با وارد شدن تفکر عقلانی به این جریان ها، آرای جدید در میان حکما و متکلمان به وجود آمد، در قرن دهم حکمت الهی با تحولات اساسی روبه رو شد و فلسفه اسلامی که مبتنی بر آموزه های شیعی بود، به وسیله ملاصدرا و با الهام گرفتن از اندیشه عارفان و حکیمان پیشین، وارد دوره تازه ای شد. ملاصدرا با وارد کردن مسایلی تازه در فلسفه، مکتبی جدید به نام حکمت متعالیه بنیان نهاد و با این مکتب، فرایند شرعی شدن عقل در مسیر تازه قرار گرفت و به اختلافات عقل گرایان و باطنی گرایان از دین پایان داد. ملاصدرا اختلافات را با سبکی جدید حل کرد. او با استفاده از روش فلسفی خود، سعی در تبیین، تحکیم و دفاع از اعتقادات داشت و نوعی کلام فلسفی ایجاد کرد و در این مسیر، با استفاده از روش های استدلالی مشاء، تجربه های شخصی عارفان و با تاویل های تازه ای از آیه های قرآن و پایه های اعتقادی، توانست شیوه جدیدی از دین شناسی فلسفی، یعنی کلام فلسفی را به وجود آورد، بعد از او، شاگردانش این مسیر را ادامه دادند و هریک نقش مهمی در شکوفا کردن کلام فلسفی ملاصدرا ایفا کردند. این پژوهش، ضمن بررسی رویکردها و دوره های مختلف علم کلام، به جایگاه مهم ملاصدرا در به اوج رساندن این رویکرد اشاره کرده است و با روشی توصیفی تحلیلی به تبیین این مسیله پرداخته است.

    کلید واژگان: کلام فلسفی, کلام شیعی, ملاصدرا, خواجه نصیر}
    Fatemeh Taherizadeh

    The situation in Iran at the end of the 8th century of Hijri was accompanied by events that had an impact on the cultural and intellectual issues of that time. With the establishment of the Safavid government, Shiism was declared as the official religion and entered the social currents, and Shiite scholars and intellectuals also came out of the passive state. With the introduction of rational thought into these currents, new opinions emerged among sages and theologians. In the tenth century, divine wisdom faced fundamental changes, and Islamic philosophy, which was based on Shia teachings, was created by Mulla Sadra and inspired by the thoughts of mystics. And the previous sages entered a new era. By introducing new issues in philosophy, Mulla Sadra founded a new school called Hekmat al-Mota'aliyeh, and with this school, the process of making the intellect legitimate was put on a new path and ended the differences between rationalists and esotericists about religion. Mulla Sadra resolved disputes with a new style. Using his philosophical method, he tried to explain, consolidate and defend beliefs and created a kind of philosophical discourse, and in this way, using the reasoning methods of Masha, the personal experiences of mystics, and with new interpretations of the verses of the Qur'an and the foundations of belief. He was able to create a new way of philosophical theology, that is, philosophical theology, after him, his students continued this path. And each of them played an important role in the flourishing of Mulla Sadra's philosophical theology. This research, while examining different approaches and periods of theological science, has pointed out the important position of Mulla Sadra in bringing this approach to its peak and explained this problem with a descriptive-analytical method

    Keywords: Philosophical theology, Shia theology, Mulla Sadra, Khajeh Nasir}
  • سید محسن حسینی*، عبدالله صلواتی، کاظم هانی

    در اینکه خواجه نصیر آثاری را به نام بزرگان اسماعیلیه به رشته تحریر درآورده است و در آن کتاب‏ها به مدح و ستایش بزرگان این فرقه پرداخته تردیدی نیست. همچنین احتمال جدی وجود دارد که او در مدت حضورش میان اعضای این فرقه رساله‏هایی در تایید باورهای اعتقادی ایشان نگاشته باشد. اما خواجه دانشمندی مسلمان از شیعه دوازده امامی محسوب می‏شود و براساس مسیولیت اخلاقی مکلف به پاسداشت صحت عقاید هم کیشان خود است و اخلاقا نمی‏تواند عقاید فرقه منحرف را تایید و ترویج کند. از بیان صریح او در دیباچه بازنویسی شده اخلاق ناصری که اولین اثر وی در مدت اقامتش میان اسماعیلیان است چنین برمی‏آید که آزادی در انتخاب و اختیار در عمل که از شروط اصلی مسیولیت اخلاقی محسوب می‏شود در مدت حضور خواجه در میان این فرقه برای او وجود نداشته است. از این رو  نمی‏توان او را مسیول تبعات احتمالی نگارش آن کتاب‏ها در تایید باورهای این فرقه دانست. در نهایت شاید بتوان گفت این پرسش اخلاقی، سوال زمانه خواجه نصیر نبوده است و احتمالا او و مخاطبان هم‏عصرش چنین شرایطی [یعنی تنگنایی اخلاقی که خواجه در آن قرار داشت] را رویه‏ای رایج می‏دانستند و بنابراین او نیازی به توضیح اجزا رفتار خویش نمی‏دیده است.

    کلید واژگان: خواجه نصیر, اسماعیلیان, مسئولیت اخلاقی, رسائل اسماعیلیه خواجه نصیر, کانت}
    Seyyed Mohsen Hosseini *, Salavati Abdollah, Kazem Hani

    Tusi wrote works in the name of Ismaili elders and in those books he praised the elders of this sect. There is also a serious possibility that during his presence in this sect, he wrote treatises confirming their religious beliefs. But tusi, a Muslim scholar, is considered to be one of the twelve Imami Shiites, and based on moral responsibility, he is obliged to protect the correctness of the beliefs of his fellow believers, and morally, he cannot approve and promote the beliefs of other sects. Based on our inference from the method of statistics and analysis and comparison of related data, in addition to his explicit statement in the rewritten preface of Akhlaq Naseri, it follows that freedom in choice and agency in action, which The main conditions of moral responsibility were not there during the time of Khwaja''s presence among this sect. Therefore, he cannot be held responsible for the possible consequences of writing those books in support of the beliefs of this sect.

    Keywords: Khwaja Nasir, Ismailis, moral responsibility, Khwaja Nasir''s Ismaili messages, Kant}
  • خسرو محسنی نسب، محمدرضا مرادی*، رضا رسولی شربیانی، علی رضا پارسا

    در سراسر اندیشه های کلامی خواجه نصیر الدین طوسی، فیلسوف و متکلم امامیه، تاثیر حکمت سینوی مشهود است. او روش فلسفی را با تاسی از همان حکمت در کلام امامیه معمول و متداول کرد. این روش امروزه همچنان مورد استفاده متکلمان شیعی بعد از او قرار گرفته است. در این مقاله میزان اثرپذیری محقق طوسی از ابن سینا در دو مساله «براهین اثبات وجود خداوند و یگانگی او» و «هستی شناسی» بررسی و تحلیل شده است. این مقاله دو بخش عمده دارد؛ بخش نخست به موارد اثرپذیری کلام خواجه از حکمت سینوی و بخش دوم، به موارد استقلال دیدگاه او از شیخ الرییس در دو مساله یاد شده، با استفاده از مهم ترین آثار کلامی و فلسفی ایشان، اختصاص یافته است. این پژوهش موید آن است که محقق طوسی، ضمن پایبندی به عقلانیت محض در ارایه عقاید امامیه، در تدوین و ساختار آثار کلامی خود نیز روش فلسفی ابن سینا را به کار گرفته و از برخی براهین او در مبحث «اثبات وجود خداوند و یگانگی او» و بخشی از «مبانی هستی شناختی» دیدگاه وی سود برده است. این در حالی است که از به کارگیری دیگر دیدگاه های شیخ الرییس در این موضوعات، که استدلال آن از استحکام لازم برخوردار نیست، پرهیز کرده است.

    کلید واژگان: ابن سینا, توحید, حکمت سینوی, خواجه نصیر, کلام فلسفی خواجه, هستی شناسی}
    Khosroo Mohseninasab, Mohammad Reza Moradi *, Reza Rasouli Sharabiani, Alireza Parsa

    Throughout the theological thoughts of Khwadjah Nasir al-Din al-Tusi, the influence of Avicenna’s wisdom is evident. Adapting the philosophical method he made it  common in Imamiyyah theology. In this article, Avicenna'sinfluence on KhwadjahTusi in two issues of "ontology" and "proofs of the existence of God and His oneness" has been studied and analyzed. The article is divided into two main sections. The first part is devoted to the cases of the influence of Avicenna's wisdom on Khwadjah’s theology and the second part is devoted to the cases of the independence of his view from Avicennain the two mentioned issues, using their most important theological and philosophical works. This research confirms that Khwadjah, while adhering to pure rationality in presenting Imami beliefs, has also used Ibn Avicenna's philosophical method in compiling and structuring his theological worksand some of his arguments on the subject of "proving the existence of God and His oneness" And part of the "ontological foundations" of his view has benefited.However, he has avoided using other views of Avicennaon these issues, whose argument is not strong enough.

    Keywords: Avicenna, Avicenna'swisdom, KhwadjahNasir, Khwadjah’s Philosophical Theology, Ontology, The Doctrine of Unity}
  • امین صیدی*، سید احمد فقیه، جمال سروش

    فارابی اولین منطق دان مسلمانی است که در آثارش به تعریف عکس مستوی پرداخته است. ابن سینا با وامداری از او و با افزودن قیدی «بقاء کذب»، عکس مستوی را چنین تعریف کرده:«جابجایی موضوع و محمول به همراه بقاء کیف، صدق و کذب». منطقییون پس از ابن سینا و در راسشان محقق طوسی بر این تعریف چندین اشکال گرفته اند و سعی در ارایه تعریفی دقیق و سازوار با نظام منطقی داشته اند. در این پژوهش ضمن سنجش و ارزیابی این نقض و ابرام ها، به بررسی سیر تاریخی تعریف عکس مستوی توسط منطق دانان مسلمان پرداخته شده است. به همین منظور تطورات تعریف عکس مستوی مورد مطالعه قرار گرفته و با ذکر اشکالات تعاریف منطق دانانی چون «فارابی»، «اخوان الصفا»، «فخر رازی»، «ابن سهلان ساوی» و... به این نتیجه رهنمون شده ایم که تعریف «خونجی» و هم عصرانش («محقق طوسی»، «ارموی» و...) تعریفی مناسب و بی اشکال و به اصطلاح جامع افراد و مانع اغیار است.

    کلید واژگان: عکس مستوی, منطق, خواجه نصیر, ابن سینا}
    Amin Seidi *, Seyyedahmad Faghih, Jamal Sorosh

    Farabi is the first Muslim logician to define conversion in his works. Ibn Sina, by borrowing from him and adding the adverb "survival of falsehood", has defined the conversion as follows: " Displacement of the subject and predicate along with the survival of the quality, truth and falsehood.". The logicians after Ibn Sina, led by Tusi, have found several inaccuracy in this definition and have tried to provide an accurate and consistent definition with the logical system. In this research, while measuring and evaluating these problems and answers, the historical course of definition of conversion by Muslim logicians has been studied. For this purpose, the evolution of the definition of conversion has been studied and by mentioning the problems of the definitions of logicians such as "Farabi", "Akhavan Al-Safa", "Fakhr Razi", "Ibn Sahlan Savi", etc., we have been led to the conclusion that "Khunji" and his contemporaries definition ("Tusi", "Ermoi", etc.) is a suitable and correct definition.

    Keywords: Conversion, Logic, Khajeh Nasir, Ibn Sina}
  • علیرضا آرام*

    در واکاوی پرسش از مصداق سعادت اخلاقی و با وفاداری به ظاهر الفاظ، پاسخی تقریبا یک دست در کلمات فلاسفه اسلامی بیان شده که از تجمیع سعادت دنیوی و اخروی، یا اصلاح توامان نظام معاش و معاد حکایت می کند. اما در خوانش تفصیلی تر، پرسش از ترجیح جانب دنیوی یا اخروی سعادت همچنان گشوده است. مطابق نتایج حاضر، از عصر کندی تا زکریای رازی سعادت اخروی را در امتداد سعادت دنیوی می یابیم. با ظهور فارابی و تا پیش از خواجه نصیر جریانی حاکم می شود که در پی توازن سعادت دنیوی و اخروی است. در اخلاق ناصری نگرشی به بار می نشیند که سکونت دنیوی را به عنوان مقدمه جبری یا داروی شفای اخروی تلقی می کند و از پی آن مضمون سعادت دنیوی عملا متروک می گردد. با این حال از پی تغییر موازنه به سود سعادت اخروی، مسیر تضعیف عمران اجتماعی به نفع سعادت فردی رواج می یابد. تحلیل انتقادی این وضع هدف مقاله پیش روست.

    کلید واژگان: اخلاق فلسفی, دین و اخلاق, سعادت, فضیلت, کندی, خواجه نصیر}
    Alireza Aram *

    Seeking for Happiness in Islamic Philosophy and its goal, it can be seen a literal and unanimous answer in philosopher words which reflects combination of worldly(secular) and otherworldly(sacred) happiness that it can prepare temporal and eschatological happiness. But in a deeper investigation we can ask: what is the main purpose? mortal or final dimension of happiness? As a result of the text, it seems that from Al- Kendi to Al- Rāzī the otherworldly happiness is considered as a result of worldly happiness. After Al- Farabi to Al- Tusi the flow of thinking tends to combine worldly and otherworldly happiness. After Al- Tusi and under the influence of him in Nasirian Ethics (Akhlaq-i Nasiri), the changed version of philosophical Islamic Ethics supports eschatological happiness and supposes the worldly happiness as a primary and elementary level which must be considered as healing of mortal life. Matching with this view, it seems that worldly happiness is Abolished, because it changes the balance between and worldly and otherworldly happiness, and also it week the social development instead of increasing individual happiness.

    Keywords: : Eudemonia, philosophical ethics, religion, ethics, virtue, Al- Kendi, Khajeh Nasir}
  • طیبه کرمی*

    جریان کلامی فلسفی ضد سینوی  که با غزالی آغاز شد و با فخر رازی تکمیل شد، زمینه ای برای خواجه نصیر بود تا از هویت فلسفه اسلامی و کلام شیعی دفاع کند. او با عنایت به مباحث و اشکالات مطرح شده، به تفسیر و شرح آثار و آراء ابن سینا پرداخت و به تقریرهای جدیدی دست یافت که در جای خود با اهمیت بود و پس از او نیز مورد توجه سایر حکما و متکلمان قرار گرفت. خواجه نصیر درباره صدور و خلقت، جایگاه عقل و نفس الامر، علم خدا، نیاز عقل انسان به تعلیم و لزوم متابعت از شرع در کیفیت مبدا و معاد نکات با اهمیتی مطرح کرد. او براساس اعتبارات فلسفی و حساب ترکیبات، ساختار جدیدی برای صدور کثرت تبیین، و تکثر عالم عقل و جهات متکثر معقولات را اثبات کرد. او عالم عقل را معادل نفس الامر در نظر گرفت و علم خدا به جزییات را نیز از طریق تکثر عالم عقل و معقولات آن تبیین کرد. خواجه نصیر از منظر حکمت الهی شیعه، عقل انسان را نیازمند مدد دانست و برای عقول بالقوه و غیرمتکامل بشری، هدایت و تعلیم را لازم دانست. او درعین حال معتقد بود که برخی امور خارج از حوزه عقل هستند و تنها به وسیله شرع تبیین می شوند.

    کلید واژگان: اعتباریات, تعلیم, خواجه نصیر, عقل, قاعده الواحد, نفس الامر}
    Tayebeh Karami *

    The effort of Khaje Nasir al-Din -Tusi was to defend Avicenna against Asharite theologians Gazali and Fakhr Razi and other Anti-Aveciennen movements. He explained Avicenna,'s thought, however, he criticized some aspects of them and made a new paradigm for resolving problems, Many philosophers and theologians after him pursued him and profit by. His solutions were in a number of issues, such as the theory of Emanation (sudur) and knowledge of God. Tusi had solved the problem of how the multiplicity-the universe was generated from the One with the notion of aspects (Etebariat) and designed a model for creations that were based on logical progression and evolved Avicenna's theory. Al Tusi has some new ideas about the intellect realm and identified it with Actual Facts (Nafso-al-amr). In his view multicity in the intellect realm can solve the problem of knowledge in detail. Khaje Nasir with the aspect of shie wisdom emphasized the role of the teacher for achieving abstract knowledge and the necessity of guidance of Imam for it. He believed that somethings in religion are out of reaching intellect and for those things we need guidance and help like the corporal resurrection, he defined some ideas, like spheres and their numbers as an axiom from other sciences.

    Keywords: Nasir al-Din -Tusi, Aspects (Etebariat), Al-Wahid rule, Actual fact (Nafso-al-amr)}
  • حسین اسعدی*، علی حقی
    مساله پژوهشی این مقاله «خطای مادی» و «خطای صوری» است و نتیجه پژوهش این است که «خطای مادی بی معناست و آنچه اصالتا متصف به خطا و صواب می شود صورت است». نقطه آغاز پژوهش نیز تعریف خاص ابن سینا در منطق کتاب اشارات از دانش منطق است که در آن بحث از ماده، به ظرافت تمام حذف می شود. لازمه پذیرش حکم فوق این است که در مبحث مغالطات جایگاهی برای خطای مادی یافت نشود. خواجه نصیر در سازگاری با حکم فوق استادانه بساط خطای مادی را از میان اقسام مغالطات برمی چیند، اما در تقسیم بندی های قطب رازی از بحث مغالطات خطای مادی مطرح است؛ بنابراین، تقسیم بندی او با حکم فوق مطابقت تام ندارد. قطب رازی بر اساس بداهت و ضرورت مبادی اول معرفت و خواجه نصیر بر اساس تامل در مقدمات قیاس و قضایا و قول شارح، حکم کرده اند که در تطبیق با عالم خارج خطای مادی معنای محصل ندارد؛ اما آنچه در مباحث مادی منطق قدیم می آید، مباحثی کلی است و ملاک تطبیق ملاک های کلی است که در حجت و قول شارح به دست می آید، ازاین رو تناقضی در میان نیست که متفکری حکم کند ماده اصالتا متصف به خطا نمی شود و درعین حال مباحث مادی منطق قدیم را در آن حفظ کند.
    کلید واژگان: خطای مادی, خطای صوری, ابن سینا, خواجه نصیر, قطب رازی, مغالطه}
    Hossein Asaadi *, Ali Haghi
    The main problem of this paper is “Matter mistake” and “Formal mistake” and its result is "Matter mistake is meaningless; what is in principle described as correct and incorrect form". Studies showed Avicenna has no statement or proof about Matter Mistake and his definition of logic can be a start point for Classical logic. By accepting this statement, we need to accept a role for Matter Mistake in the fallacy argument. Nasir al-Din Tusi has used it and neglects all Matter Mistakes in fallacy, but on the other hand, Ghotb considered a place for it and so his argument is not consistent with this statement. Ghotb believes that Matter Mistake has no meaning by comparing it to the real world due to the casual and necessity of foundations of knowledge. This belief also exists in Nasir al-Din Tusi's thought but it is due to premises of syllogism and logical definitions. Now we think since these traditional logical discussions are so general and denotation criteria are not the same, so it has no contradiction to consider mistakes accompanying matter.
    Keywords: Matter mistake, Formal mistake, Avicenna, Nasir al-Din Tusi, Ghotb Razi, Fallacy}
  • مهدی عظیمی*
    پارادوکس کرول بنیادی ترین مفهوم منطق، یعنی مفهوم استنتاج را به چالش می کشد و چنین می نمایاند که در هیچ استنتاجی نمی توان از مقدمات به نتیجه رسید. مقاله ی پیش رو این پارادوکس را بر سه اندیشمند بزرگ، ویتگنشتاین، ابن سینا، و خواجه نصیر، عرضه می کند و می کوشد تا راه حلی را از سخنان آنان فرا چنگ آورد. ویتگنشتاین از یک وضع مقدم «بیان ناپذیر» ولی «نشان دادنی» در همه ی استنتاج ها سخن می گوید که سرانجام به تفکیک «قاعده» از «مقدمه» می انجامد. ابن سینا نیز اصول منطقی را «مکیال» می داند نه «ماده»، که این دقیقا همان تفکیک یادشده است. و خواجه نصیر از نیازمندی هر قیاس اقترانی به یک وضع مقدم «معاون» و «مقارن» سخن می راند که بیان دیگری از «وضع مقدم بیان ناپذیر نشان دادنی» ویتگنشتاین است که باز به تفکیک یادشده منتهی می شود. و تفکیک «قاعده» از «مقدمه» و ناروایی تبدیل اولی به دومی کلید حل پارادوکس کرول است. این دقیقا همان تفکیک یادشده است. و خواجه نصیر از نیازمندی هر قیاس اقترانی به یک وضع مقدم «معاون» و «مقارن» سخن می راند که بیان دیگری از «وضع مقدم بیان ناپذیر نشان دادنی» ویتگنشتاین است که باز به تفکیک یادشده منتهی می شود. و تفکیک «قاعده» از «مقدمه» و ناروایی تبدیل اولی به دومی کلید حل پارادوکس کرول است.
    کلید واژگان: پارادوکس لوئیس کرول, پارادوکس استنتاج, چارلز لاتویج داجسون, وضع مقدم, ابن سینا, خواجه نصیر, ویتگنشتاین}
    Mahdi Azimi*
    Carroll’s paradox calls the most fundamental concept of logic, namely the concept of inference, into challenge, and appears to convey that one cannot pass, in any inferences, legitimately from premises to conclusion. So as to get hold of any possible solution out of their writings, the current article puts the paradox under three giant thinkers’ (i.e. Wittgenstein, Ibn Sīnā, and Tūsī) views. Wittgenstein puts forward an “inexpressible” but “showable” modus ponens in all inferences that leads ultimately to the distinction between “rule” and “premise”. Ibn Sīnā recognizes the logical principles as criterion (“mikyāl”) not as matter (“mādda”) for which the same exactly holds as the above distinction. Also, Tūsī speaks of the necessity of any syllogism to have an “assistant” and “concomitant” modus ponens that can be considered as the iteration of Wittgenstein’s “inexpressible-but-showable modus ponens” leading as before to the mentioned distinction. As a key solution to Carroll’s paradox, one should make a robust distinction between “rule” and “premise”, and bring inadmissibility to converting the former to the latter.
    Keywords: Lewis Carroll's Paradox, Paradox of Inference, Charles Lutwidge Dodgson, modus ponendo ponens}
  • محمد مهدی فریدونی
    از میان روش های کلامی، (نص گرایی، عقل گرایی تاویلی و عقل گرایی فلسفی) باید خواجه نصیر الدین طوسی را تابع روش عقل گرایی فلسفی به شمار آورد و گرچه قبل از ایشان، افراد دیگری نیز برای اثبات مدعیات کلامی از مبانی فلسفی بهره می گرفتند، ولی از این جهت یا دچار افراط می شوند و یا از آن، استفاده جدلی می کردند؛ همان طور که این مبانی نظم خاصی نداشتند. اما خواجه نصیر، راه اعتدال را در پیش گرفت و ضمن مقید بودن به روش برهانی، مبانی فلسفی را به صورت نظام مند و سامان یافته در علم کلام به خدمت گرفت؛ زیرا قبل از خواجه نصیر، علم کلام حتی در میان شیعه، نظم مشخص و چینش منطقی نداشت. او توانست با چینش و تنظیم جامع و تا حدی نو و ابتکاری و با استفاده از اصول و قواعد فلسفی، کلام را به اوج تحول و تکامل برساند و از آن پس، اکثر دانشمندان اسلامی شیعه و سنی سبک او را دنبال کردند.
    کلید واژگان: کلام, فلسفه, کلام فلسفی, برهان, خواجه نصیر, علوم انسانی, فلسفه صدرایی, حکمت نوین}
  • حسین کلباسی، بهنام جوانمرد، الهام محرابی*
    این مقاله بر مبنای بررسی تطبیقی نظرات اخلاقی ارسطو و خواجه نصیرالدین طوسی و بررسی شباهت دیدگاه های اخلاقی آنان نگاشته شده است. چنانکه نشان داده خواهد شد، فضایل اخلاقی نقش مهمی را در رسیدن به سعادت ایفا می کنند. سعادت برترین خیری است که هر کس فقط به خاطر خود سعادت، به دنبال آن است.
    خواجه نصیر همچون ارسطو می اندیشید که اخلاقیات، مبانی و پایه های عینی و واقعی دارند؛ اما برخلاف ارسطو، باور داشت که عقل انسان به تنهایی قادر نیست که به همه این مبانی برسد و علاوه بر عقل باید در به دست آوردن معرفت کامل در مورد ویژگی های اخلاقی، از شریعت یاری جست. همچنین شریعت با معرفی جهان آخرت چشمان ما را به روی یک زندگی پایان ناپذیر باز می کند که جزییات آن جهان توسط عقل شناخته نشده است. به هر روی، شریعت در نظر خواجه نصیر برای زندگی در متن چنین جهانی، لازم و ضروری خواهد بود.
    «عدالت» به عنوان منشا فضایل و سعادت بشری، نقطه مشترک اندیشه اخلاقی ارسطو و خواجه نصیر است که هم در اخلاق ناصری و هم در اخلاق نیکوماخوس بر آن تاکید می کنند. عدالت در رویکرد آنان منشا همه فضیلت ها (و نه جزیی از آن) است و تا عدالت نباشد، سعادت میسر نخواهد شد.
    کلید واژگان: اخلاق, ارسطو, بررسی تطبیقی, خواجه نصیر, سعادت, سیاست, عدالت}
    Hussein Kalbasi, Behnam Javanmard, Elham Mehrabi *
    This article is based on a comparative study of moral ideas of Aristotle and Tusi and similar moral views posted. As will be shown, moral values play an important role in achieving happiness. Happiness is the greatest good that everyone just for the sake of happiness, to pursue it.
    Nasir such as Aristotle thought that ethics, the basics of their objective But unlike Aristotle, believed that human reason alone was not able to reach all of these principles, And in addition to wisdom should get full knowledge about the features of ethics should law was helping. And religion with the introduction of the hereafter opened our eyes to a life that is ending its details are not known by reason. However, according to Nasir religion to live in such a world , is necessary.
    "Justice" as the source of human virtue and happiness, common thought is Aristotle's ethics and Nasir that in both books is emphasized. The source of all virtue and justice in their approach and not be part of it and to justice, prosperity will not be possible.
  • سیدعلی علم الهدا*
    این تحقیق با بررسی مسئله کلی مشکک و خواستگاه طرح آن در تفکر مشائیان مسلمان، به تبیین تفاوت نگاه خواجه نصیر با ابن سینا می پردازد و مشخص می نماید که این تفاوت نگاه متاثر از اشکالات سهروردی و پذیرش تشکیک در ماهیت از سوی وی بوده است. این مقاله تبیین می کند که خواجه نصیر چون از سویی اشکالات سهروردی را بر دیدگاه ابن سینا وارد می داند و از سویی در دستگاه فکری مشائیان نمی تواند تشکیک در ماهیت را قبول کند، کلی مشکک را عرض لازم عام افرادش محسوب کرده است. مقاله حاضر نشان داده است که اولا این مفهوم را وی از بحث نسبت جنس با فصل و بحث نسبت عرض با مقولات نه گانه عرضی تحت آن، وام گرفته است؛ و ثانیا پذیرش چنین امری به لحاظ معرفت شناختی موجب عدم انطباق ذهن و عین در تفکر مشائیان می شود، و به لحاظ کلامی نیز بستر لازم را برای طرح شبهه ابن کمونه فراهم می کند.
    کلید واژگان: کلی, مشکک, خواجه نصیر, مشاییان, ابن سینا}
    Sayyed Ali Alamolhoda*
    In this paper, through exploring the problem of equivocal types and its historical roots in Islamic Peripatetic school, we will explain the differences between Khajeh Nasir’s approach to equivocal types and Avicenna’s one; and show that such differences result from Sohrevardi’s criticisms and his belief in the priority of essence.
    On the one hand, Khajeh Nasir embraces Sohrevardi’s criticism of Avicenna, and on the other, he never could accommodate modulation and gradation of essence in the framework of Peripatetic school. Thus, he considers the equivocal types as required common accidental of their tokens. In this paper, it has been shown that, firstly, Khajeh Nasir borrows this idea from the matter of the relation of genus and differentia and of accident and Aristotle’s accidental categories. Secondly, to embrace such idea epistemologically results in inconformity between subject and object form Peripatetic point of view. Furthermore, from theological point of view, it paves the way to Ibn Kamooneh’s doubt.
    Keywords: Khajeh Nasir, Univocal Types, Peripatetic School, Avicenna}
  • سیدمحمود یوسف ثانی
    دیدگاه ارسطو درباره تهی بودن یا نبودن حدود قضایا به دو گونه تفسیر شده است. مطابق یک تفسیر، حدود قضایا همیشه واجد فرد یا افراد موجودند و تهی نمیباشند. بنابرین، در قضایای سالبه نیز مجموعه افراد موضوع هیچگاه مجموعه یی تهی نیست. از این جهت بین قضیه سالبه و موجبه در مورد لزوم وجود افراد برای موضوع تفاوتی وجود ندارد. بنا به تفسیر دیگر، در هرقضیه یی، سالبه باشد یا موجبه، نخست اجزای قضیه باید مورد تصور قرار بگیرند و بوجود ذهنی موجود شوند، آنگاه اگر قضیه موجبه بود علاوه بر این تصور ذهنی، باید فرد موجود یا مفروض الوجودی هم داشته باشد که بتواند مورد یک حکم ایجابی واقع شود. ولی اگر قضیه سالبه بود جز همان وجود ذهنی قضیه که برای انعقاد حکم لازم است، نیاز دیگری به فرد موجود یا مفروض الوجودی که وصف محمول را بپذیرد نیست و از این جهت میان قضیه سالبه و موجبه تفاوت هست.
    خواجه نصیر در تفسیر خود از قضیه سالبه به هر دو وجه توجه کرده و هر یک از دو تفسیر را به وجهی درست دانسته است. تفسیر نخست با توجه به قضایایی که در علوم مورد استفاده قرار میگیرند و پیوسته ناظر به حقایق خارجی هستند، تفسیری درست تلقی می شود و تفسیر دوم بلحاظ مطلق قضیه سالبه و اینکه امر معدوم از آن جهت که معدوم است متصف به وصفی، از جمله وصف محمول، نیست، درست میباشد.
    کلید واژگان: ارسطو, سالبه, موجبه, موضوع, خواجه نصیر}
    Seyyed Mahmoud Yousef Sani
    Aristotle’s view regarding the emptiness or non-emptiness of the terms of propositions has been interpreted in two ways. In one of them, the terms of propositions always include an existing individual or some existing individuals and are non-empty. Therefore, in negative propositions, the collection of the individuals of the subject is never an empty collection either. Hence, there is no difference between negative and affirmative propositions regarding the necessity of the existence of individuals for their subjects. According to the other interpretation, in any proposition, whether negative or affirmative, its components should be first conceived and come into being through a mental existence. Then, if the proposition is an affirmative one, in addition to this mental concept, there should be an existing or supposedly existing individual to receive an affirmative judgment. However, in case of a negative proposition, except the mental existence of the proposition, which is necessary for passing judgment, there is no need for an existing or supposedly existing individual to receive the predicate attribute. Hence, there is a difference between affirmative and negative propositions in this regard. In his interpretation of negative propositions, Khwajah Nasir Tusi has paid attention to both aspects and considered each of the two interpretations to be correct in its own right. The first interpretation is ruled as a correct one given the propositions which are used in different sciences – and these propositions always depend on external truths. Moreover, the second interpretation is correct due to the absoluteness aspect of negative propositions, and also because a non-existent entity cannot be qualified with any quality, including the predicate attribute, since it is non-existent.
    Keywords: Aristotle, negative, affirmative, subject, Khwajah Nasir Tusi}
  • اکبر فایدئی، سهراب حقیقت
    نفس شناسی متفکران مسلمان در سده های ششم و هفتم، متاثر از مباحث نفس ابن سیناست؛ با این تفاوت که ابن سینا در پی اثبات تجرد قوه عاقله نفس بود، اما پس از وی، تفسیر تجرد همه مراتب ادراکی نفس وجهه همت برخی از متفکران قرار گرفت. خواجه نصیر به پیروی از ابن سینا، نفس ناطقه را جوهری مجرد از ماده و امری بسیط و روحانیه الحدوث میداند که در راستای تکامل خود، تعلق تدبیری به بدن دارد. او بر اساس اعتقاد به تلازم میان تجرد و جاودانگی، با براهین عقلی محکم، تجرد همه مراتب ادراکی و بقای نفوس ناطقه را اثبات کرده و باور دارد که نفس و بدن از یکدیگر اثر میپذیرند و نه تنها فساد بدن، بلکه هیچ عامل دیگری نمیتواند سبب زوال نفس ناطقه بسیط و مجرد گردد. اما فخررازی در مورد ماهیت نفس و رابطه آن با بدن، نظری دوگانه دارد؛ او گاهی همانند فلاسفه اسلامی، نفس را جوهری مجرد میداند و برای اثبات تجرد آن به براهین ابن سینا تکیه میکند و گاهی همانند اکثر متکلمان اسلامی، نفس را جسمی لطیف میداند که به قدرت خداوند متعال در بدن تصرف میکند.
    کلید واژگان: نفس, تجرد, فساد ناپذیری, خواجه نصیر, فخررازی}
    Akbar Faydei, Sohrab Haqiqat
    The philosophical psychology of Muslim thinkers in the sixth and seventh centuries (AH) was influenced by Ibn Sina’s discussions of the soul. However, the difference was that Ibn Sina tried to demonstrate only the immateriality of the rational faculty. Nevertheless, after him, some thinkers focused on interpreting the immateriality of all levels of perception in the soul. Following Ibn Sina, Nasir al-Din Tusi considered the rational soul to be a substance separate from matter as well as a simple and spiritually originated entity which, in the course of its development enjoys an administrative relation to the body. Based on the belief in the concomitance of immateriality and immortality, Tusi demonstrated the immateriality of all the perceptive levels and subsistence of rational souls by employing solid intellectual arguments. He also believes that the soul and body affect each other, and neither the corruption of the body nor any other factor can cause the annihilation of the simple and immaterial rational soul. However, Fakhr al-Din Razi has a dual theory of the nature of the soul and its relationship with the body. Sometimes, like Islamic philosophers, he views the soul as an immaterial substance drawing on Ibn Sina’s arguments in order to demonstrate its immateriality and, sometimes, like most Islamic mutakallimun, he introduces the soul as a subtle entity which dominates the body in the light of the power of Almighty God.
    Keywords: soul, immateriality, incorruptibility, Khwajah Nasir Tusi, Fakhr Razi}
  • تبیین سیر تدریجی نظریه های حرکت نفس از آغاز تا دگرگونی جوهری آن
    ناصر مومنی
    از آنجا که نفس آدمی از نظر بسیاری از حکما امری مجرد و بسیط است، مسئله حرکت آن همواره ذهنها را بخود مشغول کرده است ارسطو این حرکت را به بسیاری از فیلسوفان پیش از خود نسبت داده است که با توجه به رویکرد طبیعت انگارانه آنان، این نسبت میتواند درست باشد. ارسطو که برخلاف افلاطون، مسئله تجرد نفس در نظر او مبهم و دوپهلوست، هرچند نفس را محرک دانسته است، اما حرکت بالذات آن را مطلقا نادرست میداند و درباره حرکت عرضی آن دیدگاه های نامشخص و ناهمگونی دارد. بنظر میرسد اولین جرقه های نظریه حرکت در جوهر نفس بدست خواجه نصیر طوسی، با استنباط از عبارتی از بوعلی زده شده است که سرانجام بدست توانای ملاصدرا شعله ور میگردد. ملاصدرا خود را در طرح این نظریه مبتکر نمیداند و پیشینه آن را در آیات قرآنی و در بین آراء عرفا و حکما ردیابی میکند. ابتکار او در این امر را باید در مبتنی کردن آن بر مبانی فکری و بویژه مبانی هستی شناختیی مانند اصالت، وحدت و تشکیک وجود و همچنین مبنا قراردادن آن برای طرح نظریه های ابتکاری در زمینه انسان شناسی و معرفت شناسی دانست؛ بگونه یی که میتوان گفت این نظریه مرکز ثقل علم النفس ملاصدراست و با محوریت آن، انسان شناسی، معادشناسی و معرفت شناسی دگرگون شده و با رویکردی متفاوت، مسائل نوینی را تجربه میکند و هنر اندیشه ورزی به بهترین وجه نشان داده میشود.
    کلید واژگان: تجرد نفس, حرکت نفس, ارسطو, خواجه نصیر, ملاصدرا, حرکت جوهری نفس, مبانی فکری, نتایج ابتکاری}
    An Explanation of the Gradual Development of the Theories of the Soul's Motion: From the Beginning until its Trans-Substantial Change
    Naser Momeni
    Since according to many philosophers, the human soul is an immaterial and simple entity, the problem of its motion has always occupied the minds of thinkers. Aristotle attributed this motion to many of the philosophers preceding him, which, given their naturalist approach, could be justified. Unlike Plato, Aristotle considers the problem of the immateriality of the soul to be unclear and ambiguous. In his view, the soul is a moving agent; however, he considers its essential motion to be absolutely false and has some unclear and inconsistent ideas concerning its accidental motion. Apparently, the first seeds of the theory of motion in the soul’s substance were planted by Tusi based on one of Ibn Sina’s statements. This theory came to fruition by Mulla Sadra, the great philosopher. He does not consider himself as the innovator of this theory and traces it back to Qur’anic verses and the ideas of gnostics and philosophers. However, he was the first to base this theory on such philosophical and, particularly, ontological principles as principiality, unity, and gradation of existence and introduce it as a foundation for propounding some innovative theories in anthropology and epistemology. In fact, it can be said that this theory is at the center of Mulla Sadra’s psychology and, in the light of its centrality, the fields of anthropology, eschatology, and epistemology have undergone great changes and given rise to some new problems following a different approach. Here, Mulla Sadra presents the art of thinking in the best way possible.
    Keywords: immateriality of the soul, Soul's motion, Aristotle, Tusi, Mulla Sadra, Soul's trans, substantial motion, Philosophical principles innovative conclusions}
  • سعید انواری، روح الله عالمی
    را بر تعریف عکس «باقی ماندن کذب» ابن سینا در بیشتر آثار منطقی خود، قید مستوی افزوده است که این قید در آثا ر منطقدان انی چون فخررازی، ابهری تکرار شده است؛ اما اکثر منطقدانان با این مطلب به مخالفت برخاسته اند. به عنوان مثال، خواجه نصیر طوسی معتقد است که قید مذکور در اثر اشتباه کاتبان پدی د آمده است، در این مقاله ابتدا با تاکید بر وجود قید مذکور در شش اثر منطقی ا ب ن سینا نشان داده می شود که نم ی توان این قید را ناشی از سهو کاتبان دانست. با طرح و ارزیابی دلایل موافقان و مخال ف ان این قید، مشخص می شود که پذیرش قید مذکور باعث ایجاد ناسازگاری در نظام منطقی ابن سینا می گردد. در متن مقاله دو راه حل جهت حل این مشکل ارائه شده است. راه حل نخست که بر اساس حذف قید مذکور شکل گرفت هاست، توسط خواجه نصیر و سایر منطقدانان متاخر ارائه شده است و راه دیگر که به تغییر روابط عکس مستوی می پردازد، توسط م ؤلف ان مقاله ارائه گردیده است. همچنین نشان داده شده است که هر یک از این دو راه حل، دارای چ هامتیازات و چه معایبی هستند
    کلید واژگان: عکس مستوی, بقا کذب, منطق, ابن سینا, خواجه نصیر}
    Saeed Anvari
    Ibn Sina in most of his logical works has added the stipuliation "remaining of falsity" to the definition of conversion, a stipulation that has been repeated in the logical works of thinkers such as Fakhr Razi and Abhari; but most logicians has challenged this procedure. For example, Khajeh Nasir Tusi believes that the above – mentioned stipulation has been generated by the scribe's mistakes.In this article by emphasis on the existence of above-mentioned stipulation in six logical writings of Ibn Sina it is shown that this stipulation can not be ascribed to the scribe's mistakes. By proposing and evaluating the opposing and favourable reasons of this stipulation it will be evident that the acceptance of above - mentioned stipulation brings about inconsistency in the logical system of Ibn Sina. Within this article two solution have been proposed for resolving this problem. The first solution which has been formed on the basis of elimination of above mentioned stipulation has been offered by khajen Nasir and other logicians in later times, and the other solution which deals with the changing relation of conversion has been proposed by the writers of this article. It has also been shown that each of this two solutions has its own privileges and defects.
  • مهدی عظیمی
    دلیل افتراض یکی از پرکاربردترین روش های منطق سنتی است که منطق دانان مسلمان درباره ی ساختار و چیستی آن هم رای نیستند. از یک سوی، سهروردی و فخر رازی آن را گونه ای از قیاس شکل سوم به شمار آورده اند، و از سوی دیگر، خواجه نصیر، نه تنها آن را قیاس شکل سوم نمی داند، بلکه یک سره آن را از قلمرو قیاس بیرون کرده است. نگارنده در این جستار، پس از گزارش دیدگاه این سه منطق دان، به سنجش رای خواجه نصیر پرداخته است.
    کلید واژگان: دلیل افتراض, قیاس شکل سوم, سهروردی, فخر رازی, خواجه نصیر}
  • قاسم پور حسن
    اکثر پژوهشگران و تاریخ نویسان غربی بر این باورند که با ابن رشد، حیات عقلی اسلامی پایان پذیرفته و او واپسین فیلسوف و نماینده فلسفه در تاریخ عقلی تمدن اسلامی محسوب می شود. بدین سان اینان توجه مطلوب به میراث عقلی شیعه ننمودند. علی رغم آن که حیات شیعی، عنصر نیرومند و شاید تنها رهیافت حیات عقلی اسلامی در حکمت و علوم بود اما مورد غفلت واقع شد. غفلتی که به نوعی فقر تئوری و انحطاط اندیشه را در دوران پس از 615 هجری قمری مودی گردید. گفتار حاضر می کوشد تا ضعف و سستی نظریه پایان حیات عقلی را آشکار ساخته و نقش خواجه نصیر در تجدید حیات عقلی حداقل در بعد علم اخلاق و فلسفه اخلاق در سده هفتم را تبیین سازد. تلاش خواجه نصیر در فلسفه و اخلاق در دوره انحطاط برجسته است. پژوهش علمی نشان می دهد که خواجه نصیر در ظهور و بروز سه مکتب فلسفی و عقلی شیراز، اصفهان و تهران نقش پر اهمیتی دارد. اخلاق ناصری نخستین و مهم ترین اثر او در دانش اخلاق است. وی اخلاق ناصری را به عنوان اثری اصیل و مستقل حسب گفتارش در کاستی تهذیب الاخلاق خاصه در حوزه تدبیر منزل و سیاسات، می نگارد. سه موضوع بنیادین در اخلاق ناصری مورد پژوهش قرار می گیرد: دانش نفس، فضایل و سعادت و سرانجام عدالت.
    خواجه نصیر بر این عقیده است که سعادت موضوع و غایت اخلاق است. این غرض او را واداشت تا بخش عمده ای از اثرش را به بحث و فحص در مفهوم رستگاری، کمال و نقصان نفس و بالاخره کردار نیک و خودآگاهی اختصاص دهد. نقد او بر ارسطو و ابن رشد در اصناف فضایل و انواع رذایل بر اساس اندیشه قرآنی مورد توجه و حائز اهمیت است.
    کلید واژگان: خواجه نصیر, اخلاق, فضایل, سعادت, عدالت}
    Dr. Ghasem Pourhasan
    Many researchers believe that Averrors is the last philosopher in intellectual history of Islamic civilization. Therefore they did not pay attention to rational heritage in Shiism. Whereas Shiite world was the more paradigm of Islamic intellectual life in philosophy and sciences, but was neglected. This neglection caused the decline theory and thought in Islamic world post 615(AH).This discourse engaged to explain and prove the invalidity of the theory by researching in Nasirodin's role in renewed birth of intellectual life in seventh century. His efforts in philosophy and ethics in the decadence period should be significant.Scientific research will prove Nasirodin's prominence in emerging intelectual schools (Shiraz, Isfehan and Tehran). Akhlaghe Naseri is the first and most important work of him in ethics science. He compiled it as an independent work, considering his reasoning that Tahzib-al-Achlagh has some deficiency, particular in demostic economy and politics. Three fundamental subjects are researched in Akhlaghe Naseri: knowledge of self (Rational faculty), virtues and prosperity, and justice. He believes that prosperity is subject and ultimate object of ethics. This believe caused him to allocate most part of first chapter in pondering salvation sense, perfect and deficiency of nous, and finally good deeds and self-knowledge. His critique on Aristotle and Averroes in counting virtues species and describing rascalities kinds basis on Quranic thoughts, is distinguished.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال