به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « صفات » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «صفات» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مریم احمدی، سحر کاوندی*، محسن جاهد، جواد صالحی
    انسان شناسی در شاخه نوپای روانشناسی، ذیل عنوان «نظریه های شخصیت» توانسته است در عرصه مطالعات رفتاری و ارتباط متقابل افراد کارآمد باشد. ضرورت تبیین و تحلیل ماهیت حقیقی انسان در حوزه «بود» - برخلاف نظریه های شخصیت روانشناختی که عموما به شناسایی ماهیت انسان در حوزه «نمود» می پردازند- موجب شد این مقاله بر اساس آراء انسان شناسانه صدرا و با نگاهی به نظریه صفات آلپورت که خود یکی از پیشتازان رویکرد صفات است، با روش توصیفی- تحلیلی سامان یابد. رویکرد فردنگرانه مبتنی بر صفات، شاخصه اصلی نظریه شخصیت آلپورت و ملاصدرا ست؛ بنیاد شخصیت در هر دو نظریه بر عمیق ترین ویژگی های فرد نهاده شده است که این ویژگی ها در نگاه آلپورت به صفات بنیادی، مرکزی و پیرامونی- بدون بیان چرایی پیدایش آنها و رشد شخصیت بر اساس این صفات- تقسیم می شوند؛ حال آن که در تحلیل متون فلسفی ملاصدرا، کیفیت پیدایش این صفات و چرایی تاثیر آنها در ساختار شخصیت و به تبع آن رفتار آدمی تبیین شده است. «خود» یا نفس نیز برخلاف مفهوم انتزاعی آن در نگرش آلپورت، در نظام صدرایی امری حقیقی و وجودی است. به طوریکه پویایی و وحدت شخصیت آلپورتی به واسطه قاعده «اتحاد عالم و معلوم» و «حرکت جوهری ارادی» قابل تبیین و توجیه عقلانی است.
    کلید واژگان: شخصیت, ملاصدرا, آلپورت, صفات, ملکات}
    Maryam Ahmadi, Sahar Kavandi *, Mohsen Jahed, Javad Salehi
    Anthropology in psychology under the title of "personality theories" has been able to be effective in the field of behavioral studies and interpersonal relationships. The need to explain and analyze the true nature of man in the field of "being" - contrary to psychological personality theories that generally identify human nature in the field of "appearance" - caused this article based on Sadra's anthropological opinions and view According to Allport's trait theory, which is one of the pioneers of the trait approach, it should be organized by descriptive-analytical method. The individualistic approach based on traits is the main feature of Allport's and Mulla Sadra's personality theory. The foundation of personality in both theories is based on the most profound characteristics of person; However, in the analysis of Mulla Sadra's philosophical texts, the quality of the appearance of these traits and why they influence the structure of personality and, accordingly, human behavior, have been explained. "Self" or ego, contrary to its abstract concept in Alport's view, is a real and existential thing in Sadrai's system. The dynamism and unity of Alporti's personality can be rationally explained by the rule of "unity of the known and the known" and "intrinsic volitional movement".
    Keywords: Character, MullaSadra, Alport, Attributes, Properties}
  • رضا کهساری، رضا زارعی سمنگان*

    یکی از مسایل خداشناسی ،کیفیت رابطه صفات ثبوتیه کمالیه با ذات خداوند است، عینیت ذات با صفات، زیادت صفات بر ذات و نظریه نیابت سه قول مطرح در این مورد است. مسیله تحقیق در این نوشتار بررسی مقایسه ای آراء فخر رازی و علامه طباطبایی درکیفیت رابطه صفات ثبوتیه کمالیه با ذات خداوند است. روش این مقاله از نظر اسنادی کتابخانه ای و از نظر محتوایی توصیفی تحلیلی است. یافته های تحقیق نشان می دهد فخر رازی گرچه در این مساله گرایش اشعری داشته و قایل بر زیادت صفات بر ذات است اما در باور خویش ثبات رای نداشته است، ولی علامه طباطبایی قایل بر عینیت ذات و صفات بوده و بر آن ثبات قدم داشته است.

    کلید واژگان: فخر رازی, علامه طباطبایی, ذات, صفات, عینیت}
    Reza Kohsari, Reza Zare‘i Samangan *

    One of the problems of theology is the how of the relationship between the qualities of perfection and the essence of God. The problem of research in this article is the comparative study of the views of Fakhr Razi and Allameh Tabatabai on this problem. The method of this article is library-documentary and descriptiveanalytical in terms of content. The findings of the research show that although Fakhr Razi had an Ash'ari tendency in this issue and believed in the superiority of attributes over essence, he was not faithful to his belief in all discussins, but Allameh Tabatabai believed in the objectivity of essence and attributes and has remained faithful to that

    Keywords: Fakhr Razi, Allameh Tabatabai, Essence, Attributes, Objectivity}
  • لیلا نیکویی نژاد*، احمد شه گلی
    انتزاع مفاهیم متعدد از مصداق واحد یکی از مسایلی است که در موضوعات و استدلال های فلسفی مورد استفاده قرار می گیرد. آیا انتزاع مفاهیم متعدد از مصداق واحد امکان پذیر است؟ برخی قایل به امکان و برخی قایل به امتناع این موضوع هستند. در این مقاله با استفاده از روش تحلیلی- عقلی به این نتیجه می رسیم که انتزاع مفاهیم متکثر از واحد من حیث هو واحد، امر ممکنی است و انتزاع مفاهیم متعدد از مصداق بسیط از آن حیث که دارای حیثیت واحد است در برخی موارد اتفاق می افتد و این خاصیت از خواص ذهن است که مفاهیم متکثر ایجاد می کند؛ البته از حیثیاتی که در بیرون وجود بالعرض دارند و باعث ایجاد تکثر در موضوع خود نمی شوند. هرچند این فرآیند بستگی به درجه و مرتبه ی وجودی مصداق دارد؛ یعنی هرچند مصداق کامل تر و قوی تر باشد، ذهن مفاهیم بیشتری از آن انتزاع می کند تا جایی که در مورد کامل ترین مصداق مفاهیم متضادی؛ مانند اول و آخر و... را می توان انتزاع و به آنها متصف کرد. این دیدگاه برگزیده دارای آثار و نتایجی است که در مقاله به آنها اشاره می شود.
    کلید واژگان: انتزاع, مفاهیم متعدد, حیثیت واحد, واحد بماهو واحد, ذهن, صفات, وجود, ماهیت}
    Leila Nikooienejad *, Ahmad Shahgoli
    Extracting multiple concepts from a single instance is one of the philosophical issues that are used in philosophical subjects and argumentations. Is it possible to extract multiple concepts from a single instance? Some believe that this is possible and some believe that this is not possible. In this study, using the analytical-rational method, it is concluded that it is possible to extract multiple concepts from a single entity, and extracting multiple concepts from the simple instance occurs in some cases since it has a single dignity, and this quality is one of the properties of the mind that creates multiple concepts; Of course, from the qualities that exist outside and do not cause pluralism in their subject although this process relies on the degree and order of existence of the instance; That is, the more complete and robust the instance is, the more concepts the mind will extract from it, inasmuch as the opposite concepts, like  the First and the Last, can be extracted from the most complete instance and attributed to them. This selected view has effects and consequences that are discussed in the paper.
    Keywords: extract, Multiple Concepts, Single Dignity, Single From Itself, Mind, Qualities, Existence, Nature (essence)}
  • فردین جمشیدی مهر*، سید مهدی رحمتی

    مسیله ی اصلی این پژوهش بررسی نظریه ی توقیفیت اسماء و صفات الهی با مطالعه ی موردی دیدگاه ها و افکار دو اندیشمند مسلمان یعنی ابن حزم قرطبی و ملاصدرا شیرازی است. یافته های این پژوهش عبارت است از اینکه ابن حزم بر این باور است که صفات الهی قابل شناخت نیست و از همین رو نمی توان خداوند را جز به صفاتی که در قرآن و کلمات پیامبر آمده است، متصف نمود. ملاصدرا معتقد است که خداوند به کمالات حقیقی متصف می شود اگر چه این کمالات در زبان شریعت نیامده باشد. به علاوه خداوند در تمام تجلیات خود حاضر است و به همین سبب در مقام مجلا و مظهر به صفات خلقیه هم متصف می شود. مضافا بر اینکه اطلاق و لابشرطیت وجود خداوند اقتضا می کند که او هر آنچه را که موجود است - اعم از ذات اشیاء و آثار و صفات آنها- در بربگیرد. در عین حال حتی اگر قایل به عدم توقیفیت اسماء و صفات الهی باشیم، ادب بندگی اقتضا می کند که او را به صفاتی که خود در قرآن کریم ذکر کرده است، بخوانیم.

    کلید واژگان: اسماء, صفات, توقیفیت, ابن حزم, ملاصدرا}
    Fardin Jamshidi Mehr *, Sayed mahdi Rahmati

    Ibn Hazm al-Qurtubi and Mulla Sadrai Shirazi are both Islamic thinkers and scholars familiar with religious knowledge. Ibn Hazm believes that God's names and attributes cannot be understood and known; therefore, God cannot be described except by the names and attributes that are mentioned in the Holy Qur'an and  in the words of the Prophet of Islam (PBUH). On the other hand, Mulla Sadra believes that God is characterized by true perfections, even though these characteristics are not cited in religious texts. In addition, God is present in all His manifestations, and, for this reason, He is also characterized by the attributes of His creatures in the stage of His manifestations. In addition to that, absoluteness and unconditionality of God's existence requires that he includes all the things that exist - including their essence and their properties. However, even if we believe that the divine names and attributes are not conditioned, the politeness of service demands that we call Him by the attributes that He has cited in the Holy Qur'an.

    Keywords: Divine Names, Attributes, Divine Perfection, Levels of Existence, Ibn Hazm al-Qurtubi, Mulla sadra}
  • فریده حکیمی، مهدی دهباشی*

    هدف اصلی این پژوهش، بررسی دیدگاه غزالی و ابن سینا درباره یکی از بحث برانگیزترین مسایل کلامی در حوزه فلسفه اسلامی یعنی صفات خداوند و نحوه تبیین این دو اندیشمند از صفات الهی می باشد. با توجه به این که ابن سینا ادراک کنه ذات خداوند را محال می داند، لذا شناخت او را تنها از طریق شناخت صفات الهی ممکن می داند.چون ابن سینا، صفات خداوند را عین ذات او می داند پس کسی که بتواند صفاتش را بشناسد گویی به ذات او پی برده است. برخلاف نظر ابن سینا، رویکرد غزالی در خصوص صفات خداوند طی مراحل مختلف زندگی او دچار تغییرات بسیاری شده است. زیرا به نظر او ما فقط می توانیم صفاتی را به خدا نسبت دهیم که خداوند خود را به آن ها وصف کرده است. پس بر این اساس او صفات خداوند را نه همانند او و نه همانند غیر او می داند و معتقد است ما اصلا نمی بایست در این خصوص سوالی بپرسیم. مقاله حاضر با روش کتابخانه ای به واکاوی این مسیله پرداخته و در پی رفع ابهامات مطرح شده در این خصوص برآمده است.

    کلید واژگان: ذات, صفات, واجب, اسماء الهی, ابن سینا, غزالی}
    Farideh Hakimi, Mahdi Dehbashi *

    The main purpose of this research is to examine the views of Ghazali and Ibn Sina on one of the most controversial theological issues in the field of Islamic philosophy, namely the attributes of God and how these two thinkers explain the divine attributes. Due to the fact that Ibn Sina considers it impossible to understand the nature of God, therefore, he considers it possible to know him only through the knowledge of divine attributes.Because Ibn Sina considers God's attributes to be the same as His essence, so whoever can know His attributes is as if he has understood His essence. Contrary to Ibn Sina's opinion, Ghazali's approach regarding God's attributes has undergone many changes during different stages of his life. Because according to him, we can only attribute attributes to God that God has described Himself to. So, based on this, he considers God's attributes neither as his nor as other than him, and he believes that we should not ask any questions about this at all. The present article analyzed this issue with a library method and sought to resolve the ambiguities raised in this regard

    Keywords: Attributes, adjectives, necessary, God's name, Avecinna, Ghazali}
  • علی افتخاری*، جلال الدین (محمد) ملکی

    مسئله اثبات وجود واجب الوجود و اسماء و صفاتش همواره یکی از دغدغه های فیلسوفان و متکلمان در عالم اسلام بوده و یکی از مسایل مهم در فلسفه اسلامی به شمار می رود. لذا اندیشمندان اسلامی برهان های فراوانی همچون برهان حرکت، برهان نفس، برهان حدوث و برهان صدیقین برای اثبات ذات واجب الوجود مطرح کرده اند. برای نخستین بار ابن سینا برهان صدیقین را در شماری از آثارش مطرح کرد و فیلسوفان پس از وی نیز با اندکی تفاوت تقریرهایی از این برهان عرضه کردند. ویژگی مهم برهان صدیقین این است که با حذف واسطه ها به اثبات ذات واجب می پردازد. به عبارت دیگر، از ذات به ذات می رسد. در این مقاله در پی آنیم که گستره دلالی و قلمرو این برهان نسبت به اسما و صفات را اثبات و آشکار کنیم و به این پرسش پاسخ دهیم که: آیا برهان صدیقین افزون بر اثبات ذات الاهی، توانایی اثبات اسماء و صفات را نیز دارد یا خیر؟ بدین منظور ابتدا به معرفت پذیری صفات و برهان پذیری ذات و صفات می پردازیم. آنگاه ثابت خواهیم کرد که برهان صدیقین، اسماء و صفات واجب الوجود را نیز اثبات می کند. پیش فرض مهم این مسیله، عینیت اسماء و صفات با ذات است.

    کلید واژگان: برهان صدیقین, گستره, واجب الوجود بالذات, اسماء, صفات}
    Ali Eftekhari *, Jalal Al-Din (Mohammad) Maleki

    The issue of proving the existence of the necessary being and its names and attributes has always been one of the concerns of philosophers and theologians in the Islamic world and is one of the important matters in Islamic philosophy. Therefore, Islamic thinkers have proposed many arguments such as the argument of motion, the argument of soul, the argument of occurrence and the argument of the truthful to prove the essence of the necessary being. For the first time, Ibn Sina proposed the argument of the truthful in a number of his works, and philosophers after him offered interpretations of this argument with slight differences. An important feature of this argument is that it proves the essential nature by eliminating intermediaries. In other words, it goes from essence to essence. In this article, we seek to prove and reveal the semantic range and scope of this argument in relation to names and attributes, and to answer the question: Does the argument of the truthful have the ability to demonstrate names and attributes in addition to proving the divine essence or not? For this purpose, we first deal with the recognizability of attributes and the provability of essence and attributes. Then we will show that the argument of the truthful also proves the names and attributes of the necessary being. The important premise of this issue is that names and attributes are identical with essence.

    Keywords: Argument of the Truthful, scope, Necessary Being in Essence, names, attributes}
  • عزت پرچم، علی شیخ الاسلامی*

    موضوع دانش عرفان نظری، حق سبحانه تعالی است و تعینات ذات مطلق فقط در قالب اسماء و صفات الهی قابل شناسایی است، لذا بحث از اسماء وصفات که موجب شناخت خداوند است، ضرورت می یابد. مقاله حاضر با روش کتابخانه ای و توصیفی-تحلیلی، با مداقه درآراء سبزواری به مسئله اسماء و صفات الهی از منظر معرفت شناسی و نقش آن در ایجاد موجودات، سلوک ومعرفت الهی، به ارتباط حق با عالم آفرینش و نیز علم و مشیت الهی می پردازد. نتایج این پژوهش نشان می دهد از منظر وحدت شخصی وجود، وجود حقیقی خداوند است وسایر موجودات نماد و شیون آن هستند که از طریق اسماء با خداوند ارتباط دارند. صفات نیز از نظر مفهوم متکثر و از نظر ذات دارای یک مصداق بوده و تعلیم اسماء، تکوینی و وجودی است. اگرچه نمی توان اسماء و صفات خداوندی را جدای از ذات باری تعالی دانست، ولی در مقام اطلاق، اسماء و صفات را می توان برای او اعتبار نمود.

    کلید واژگان: اسماء, صفات, معرفت, علم, مشیت, سبزواری}
    Ezzat Parcham, Ali Shaykh Ul Islami*

    The subject of theoretical mysticism is the Truth (Subhanahu wa taala) and the modifications of the Absolute Essence can be recognized only by Divine Names and Attributes, so a discussion of the Names and Attributes that lead to the knowledge of God becomes necessary. The present article, using a library-based and descriptive-analytical method and examining Sabzevarichr('39')s views on the issue, from an epistemological perspective tries to explain their role in the creation of beings, Divine Conduct and Knowledge, the way in which the Truth is connected with the world of creation and Divine knowledge and providence. The results of this research show that from the perspective of personal unity of existence, it is the real existence of God and other beings are its symbols and things that are related to God through Names. Attributes with regard totheir concepts may be taken as multiple and have a unique essence, and the teaching of Names is real and existential. Although the Names and Attributes of God can not be considered apart from the Essence, but regarding the level of absoluteness, the Names and Attributes can be regarded for and related to It.

    Keywords: Divine Names, Divine Attributes, Knowledge, Science, Providence, Sabzevari}
  • روح الله فروغی*
    خداباوران معتقدند خدا دارای صفات کمالی گوناگونی همچون علم و قدرت و حیات است و همان گونه که وجودش برترین و بالاترین وجود است صفات کمالی نیز در بالاترین مرتبه اش از آن خدا است. در میان مسلمانان در چگونگی اتصاف خدا به این صفات اختلاف هایی وجود دارد. گفته شده که معتزله صفات را از او نفی کرده و ذات را نایب صفات می دانند. اشاعره صفات خدا را زاید بر ذات او دانسته و حکما صفات را عین ذات می دانند. با پذیرش این مسئله که صفات خدا عین ذات او است این پرسش پیش آمده است که: چگونه صفات متعددی که با ذات خدا یکی است، سبب راه یافتن تعدد و تکثر در ذات وی نمی شود؟ این اشکال سبب شده است پاسخ های گوناگونی به آن داده شود. این پاسخ ها تلاش هایی بر اثبات صفات خدا و اتحاد این صفات با ذات او، همراه با پذیرش مفروضات در مسئله است. در این نوشتار این پاسخ ها نقل و ارزیابی شده و در نهایت دیدگاه عرفا ترجیح داده شده است.
    کلید واژگان: ذات خداوند, وحدت, کثرت, صفات, مفاهیم}
    Roohollah Forooghi *
    Theists believe that God has various perfection attributes such as knowledge, power and life, and just as his being is the highest and most transcendent existence, the perfection attributes are also ascribed to God in their highest level. There are differences among Muslims about how the attributes are ascribed to God. It is stated that the Mutazilites deny the attributes of God and consider His essence as a substitute for the attributes. The Asharites consider the attributes of God to be superfluous to His essence, and the philosophers consider them to be identical to His essence. Accepting the fact that the attributes of God are identical to the essence, the question arises: how can the many attributes that are one with the essence of God not lead to multiplicity in His essence? Various answers have been given to this question. These answers seek to prove the attributes of God and to unite these attributes with His essence, while accepting the assumptions in the question. In this article, these answers are quoted and evaluated, and finally the view of mystics is preferred.
    Keywords: God's Essence, Unity, plurality, attributes, Concepts}
  • امیرحسین منصوری نوری*، عین الله خادمی، مروه دولت آبادی، زینب درویشی
    پژوهش حاضر به دنبال پاسخ گویی به دو سوال «امتناع شناخت ذات الهی به چه معنا است؟» و «این امتناع چه دلایلی دارد؟» شکل گرفته و در فرآیند پژوهش داده های زیر به دست آمده است، دلایل فخر مبنی بر شناخت ناپذیری ذات مخدوش به نظر می رسد چرا که: مبنای غیریت ذات و صفات و وجود ماهیت در خدای متعال قابل خدشه است، اعتقاد بر عدم شناخت کنه ذات مساوی با تعطیل شناخت در مورد موجود بسیط است، تصورناپذیری خدای متعال صحیح است اما ممکن است راه های دیگری برای شناخت وجود داشته باشد، برخی از دلایل نیز مبنی بر مقایسه است و بیش تر جنبه ی مثال دارد تا دلیلی مستقل، بنابراین داده ها و نتایج به نظر می رسد فخر رازی در مسئله سیری خطی نداشته و در برخی موارد متمایل به امکان شناخت ذات الهی نیز هست. فخر رازی با سامان دهی نظام شناخت بر مبنی فنا و به دلیل مشکلات موجود در اعتقاد به عدم امکان شناخت ذات، از عدم امکان دست برمی دارد که موضوع پژوهشی دیگر از نگارندگان خواهد بود.
    کلید واژگان: ذات, صفات, افعال, کنه, بسیط, عدم امکان شناخت ذات, فخر رازی}
    Amirhosein Mansouri Nouri *, Einolleh Khademi, Marve Dolatabadi, Zeinab Darvishi
    The present research seeks to answer the two questions from “What does the impossibility of knowledge of the divine essence mean?” and “What are the reasons for this impossibility?” The following conclusions have been obtained in this research: the nonidentity of essence and attributes, and the nonidentity of existence and quiddity in God cannot be accepted; the inconceivability of God essence is true, but there may be other ways of knowing Him. Furthermore, some of Fakhr al-Dīn al-Rāzī’s reasons are similar to like examples than independent reasons. Therefore, the data and results seem to show that Fakhr al-Dīn al-Rāzī does not have a consistent manner on the issue and in some cases believes in the knowability of the divine essence. The authors will address the possibility of the knowability of the divine essence from the perspective of Fakhr al-Dīn al-Rāzī in another independent study.
    Keywords: Fakhral-Dīn al-Rāzī, God Essence, God Attributes, Existence, quiddity}
  • عبدالله صلواتی*

    ملاصدرا در آثارش از دو تلقی از خدا سخن می گوید: خدای مطلق و جامع اسما و خدای متجلی با اسم خاص برای هر انسانی. تلقی دوم از خدا، به نظر ملاصدرا بت مفهومی است. پرسشی که در این موضع مطرح می شود به این قرار است: میان خدای مطلق و جامع اسما و خدای متجلی با اسم خاص برای هر انسانی، فاصله ای وجود دارد. این فاصله را چه چیزی پر می کند؟ و ملاصدرا برای اینکه با خدای رهای از هر تعین و قیدی مواجه شویم چه راهکار یا راهکارهایی ارایه می کند؟ دستاوردهای این پژوهش به این قرار است: 1. ملاصدرا در مواضعی تحلیل خدای رهای از هر قید و خدای حاضر در هر موطن  و مواجهه با او را در طور عقل می داند و عقل را عهده دار پر کردن فاصله یاد شده می داند نه طور ورای طور عقل را؛ 2. همچنین، از نظر او، در مواضعی کشف و در مواردی، انسان کامل فاصله مذکور را پر می کند و در پرتو انسان کامل و اقتدا به او هر انسانی می تواند با خدای جامع اسما و خدای جامع «تعالی و حضور» در جهان روبرو شود؛ 3. در تحلیل شبکه ای مواجهه آدمی با خدا می توان گفت: موقعیت وجودی فرادست، زمینه را برای کشف آماده می کند و کشف نیز در مرحله بعد سبب ارتقای موقعیت وجودی می شود اما آنچه تمام کننده شبکه ای از روابط و مولفه هاست انسان کامل است؛ 4. ملاصدرا در مواضعی به امتناع مواجهه با ذات الهی باور دارد و در موضع مقابل، از شناخت ذات الهی سخن می گوید. نگارنده بر این عقیده است که: موضع دوم او قراین و شواهد موید محکمی دارد.

    کلید واژگان: خدا, صفات, انسان کامل, کشف, مواجهه وجودی, ملاصدرا}
    Abdollah Salavati *

    Mulla Sadra speaks of two interpretations of God: The Absolute and Comprehensive God of Names and the Manifest God with a specific name for each human being. The second view of God, according to Mulla Sadra, is a conceptual idol. The question that arises in this position is this: there is a gap between the absolute and all-encompassing God of names and the God who manifests with a specific name for each human being. What fills this gap? And what solution or solutions does Mulla Sadra offer in order to face a God free from any determination? The achievements of this research are as follows: In some positions, Mulla Sadra considers the analysis of God free from any determination and encounter with him in the intellect and considers the intellect to be responsible for filling the mentioned distance and not the position beyond the intellect; 2. Also, in his view, in positions of intuition and in some cases, the perfect man fills the mentioned distance, and in the light of the perfect man and following him, every human being can face the all-encompassing God of names and the all-encompassing God of "transcendence and presence" in the world. ; 3. In the analysis of the networks of human encounter with God, it can be said that the transcendental existential position prepares the ground for intuition, and the intuition in the next stage promotes the existential position, but what completes a network of relationships and components is the perfect human being.

    Keywords: God, Attributes, Perfect Man, intuition, Existential Encounter, Mulla Sadra}
  • حسن محمدی احمدآبادی*، سعید متقی فر

    قاعده «معطی الشیی» یکی از قواعد پرکاربرد در الهیات اسلامی است. این قاعده به دو شیوه در براهین اثبات صفات واجب به کار رفته است. در یک کاربرد در راستای اثبات مطلق صفات کمالیه و در کاربردی دیگر در جهت اثبات تک تک صفات کمالیه از جمله تمام اقسام علم واجب از جمله اثبات علم حضوری ذاتی، علم به غیر پیش از ایجاد، علم به غیر پس از ایجاد، علم فعلی و علم حضوری به غیر بهره برده اند. همچنانکه در اثبات صفات و ذاتی بودن صفاتی همچون قدرت، حیات، اراده، وجوب، خیریت، حقیت، بساطت، غناء و مالکیت به کار رفته است. این قاعده در اثبات گزاره های اساسی مرتبط با حوزه افعال الهی مانند قاعده الواحد، وجود منبسط، عوالم وجود، ابداع عالم و اتقان صنع نیز نقش آفرین است. نوشتار حاضر با اثبات نفوذ این قاعده در عمق مهمترین مسایل الهیات اسلامی، توصیف الهیات اسلامی به «الهیات اعطایی» را امری توجیه پذیر می داند.

    کلید واژگان: معطی الشیئ, خداشناسی, الهیات, صفات, افعال}
  • آیسودا هاشم پور*، محمد بیدهندی
    بررسی چگونگی پیوند توحید صفاتی با نظام معقولات در نزد خواجه نصیر چکیده بحث اسماء و صفات و کیفیت ارتباط آن با ذات الهی از اهم مباحث توحیدی و در این میان مسئله ی عینیت یا زیادت صفات با ذات خداوند همواره درخور ملاحظه است. نوشتار حاضر بر آن است تا جایگاه و نقش نظام معقولات در نزد خواجه نصیر، یعنی تقسیمات معقول اولی و ثانی را در ارتباط با مسئله ذات و صفات مورد مداقه قرار دهد تا در پرتو آن، دیدگاه فلسفی وی را بر حسب مبانی فلسفی اش تبیین نماید و میزان سازوارگی این دیدگاه فلسفی را با مسئله عینیت ذات و صفات نشان دهد. عبارات خواجه نصیر در این باره همگی حاکی از عینیت ذات و صفات باری تعالی است. لکن به نظر می رسد عدم تفکیک مفاهیم و معقولات ثانی منطقی و فلسفی در محکمات نظام فلسفی خواجه نصیر و معیارهای مطروحه در مورد اعتباریت مفاهیم، اعتقاد به عینیت ذات و صفات خداوند را در دیدگاه وی با تناقضی بین مواجه می سازد . کلیدواژه ها: خواجه نصیر، ذات، صفات، عینیت، معقول ثانی.
    کلید واژگان: کلیدواژه ها: خواجه نصیر, ذات, صفات, عینیت, معقول ثانی}
    Aysooda Hashempour *, Mohammad Bidhendi
    Survey quality interrelation monotheism of attributes with emphasis on concepts system in view Khaje Nasir Aldin Abstract The important position of monotheism which is the base of all religious learnings and special attention to it in Muslim scholars’ arguments is clear for everybody. The issue of names and attributes of God is the most important topics, and monotheism of attributes in the meantime always deserve to be surveyed. This text wants to survey the position and role of concepts system in his viewpoint, that is, survey rational divisions of the first and second in relation with monotheism so that could express his philosophical view on the basis of his philosophical bases and show the coincidence of this view with monotheism of attributes. However non-segregation of logical and philosophical concepts in his philosophical system and mentioned criteria about validity of concepts, believe in monotheism of attributes would be faced with a clear conflict in his view. The important position of monotheism which is the base of all religious learnings and special
    Keywords: Khajeh, essence, attributes, objectivity, maaqule saani}
  • مجید معارف، غلامرضا نوروزی*

    تاثیرگذاری اسماء و صفات الهی در وقایع و امور عالم، ازجمله مباحث فلسفی و عرفانی است که متفکران علوم اسلامی با بهره از آیات و روایات، نظرات مختلفی را درباره آن ارایه نموده اند. واکاوی میزان و نحوه تاثیر و رابطه اسماء با یکدیگر از منظر علامه طباطبایی هدف این مقاله می باشد که با روش کتابخانه ای و تحلیل و توصیف مبتنی بر آن، ضمن بررسی آثار علامه، به نتایجی دست یافته که نشان می دهد آیات و روایات، علم به اسماء که تطابق مفاهیم با مصادیق خارجی آنها است را به ما می آموزند و اسماء و صفات الهی، با حدود و مراتب تاثیری که دارند، واسطه میان ذات حق و مصنوعات او می باشند. همچنین دیگر یافته های این نوشتار، اسماء و صفات را از سعه و ضیقی برخوردار می داند که سبب تفاوت و تمایز آثار آنها از یکدیگر گشته و این حقیقت را هویدا می سازد که اسم، هرقدر عمومی تر باشد، آثارش در عالم وسیعتر و برکات نازله از ناحیه اش بزرگتر خواهد بود.

    کلید واژگان: مراتب اسماء, صفات, حدود تاثیر, خداوند, علامه طباطبایی}
    Majid Maaref, Gholamreza Noroozi*

    The influence of divine names and attributes in the events and affairs of the world is one of the philosophical and mystical issues on which the thinkers of Islamic sciences have offered different opinions using verses and hadiths. The purpose of this article is to analyze the extent and manner of the effect and relationship of names with each other from the perspective of Allameh Tabatabaei. They teach us the names that correspond to the external instances of the concepts, and the divine names and attributes, with the limits and degrees of their effect, are the mediators between the essence of truth and its artifacts. Also, the other findings of this article consider the names and attributes to be wide and narrow, which has caused the difference and distinction of their works from each other, and reveals the fact that the more general the name, its works in the wider world and blessings are revealed. It will be larger than its area.

    Keywords: Orders of Names, Attributes, Limits of Influence, God, Allameh Tabatabai}
  • حسن رهبر *، مرتضی عرفانی، لیلا نیکویی نژاد

    ابن‌سینا برای رهایی از محذوراتی که در مسئله انتزاع کثیر از واحد وجود دارد، راه‌حلی را بیان داشته است. شیخ‌الرئیس برای ازمیان‌برداشتن محذوراتی همچون تکثر در ذات الهی و انتزاع کثیر از واحد، ناگزیر است ابتدا مسئله تکثر در صفات را حل کند.او برخلاف متکلمان، به عینیت ذات با صفات و عینیت صفات با صفات معتقد است و بر این باور است که ذات الهی از نظر مصداق و مفهوم، عین علم او و علم او عین قدرت او و قدرت او عین اراده او است و این رویکرد برگرفته از پیش‌فرض امکان‌ناپذیری انتزاع مفاهیم متعدد از مصداقی است که از همه جهات بسیط است. با روش تحلیلی عقلی بر مبنای تعلیقات، این نتیجه به دست می‌آید که ابن ­سینا برای رهایی از محذور امتناع انتزاع کثیر از واحد، می‌کوشد تا با قائل‌شدن به ترادف معنایی صفات با ذات و صفات با صفات، تکثر در ذات را با حفظ انتساب صفات به حق‌تعالی از میان بر­دارد. به‌رغم باور به ابتکاری‌بودن و اهمیت دیدگاه شیخ‌الرئیس، این دیدگاه با انتقاداتیروبه‌رو است که ازجمله آنها می‌توان به غفلت از تاکید بر اختلاف مفهومی صفات با هم به دلیل اهمیت تنوع و تکثر و کارکرد صفات الهی، اشاره کرد.

    کلید واژگان: ابن سینا, ترادف, تعلیقات, ذات, صفات, عینیت, کثیر, واجبالوجود, واحد}
    Hassan Rahbar*, Morteza Erfani, Leila Nikouinejad

    Avicenna has provided a solution to the problem of abstraction plurality of the unit. In order to eliminate problems such as plurality in the divine essence and abstraction plurality from the unit, he must first solve the problem of plurality in Properties. Unlike theologians, he believes in the identity of essence with Properties and the identity of Properties with Properties. And he believes that the divine essence, in terms of example and concept, is the same as his knowledge, and his knowledge is the same as his power, and his power is the same as his will. And this approach is based on the Assumption that it is impossible to abstract plural concepts from an example that is simple in all respects. With the analytical-rational method based on comments, it is concluded that Avicenna for run away from the problem of abstraction plurality from the unit, tries to eliminate the plurality in essence by preserving the attribution of Properties to the God by believing in the semantic synonymy of Properties with essence and Properties with Properties. Despite the belief in the innovativeness and importance of Avicenna's view, this view faces criticism That One of them is the neglect of emphasizing the conceptual differences between Properties due to the importance of diversity and multiplicity and function of divine attributes.

    Keywords: Avicenna, Synonymous, Al-Ta'liqat, Essence, Properties, Identity, Plurality, God, Unit}
  • انور ضیائی

    اصطلاح اسماء و صفات، مانند اکثر قریب به اتفاق اصطلاحات معارف اسلامی ، ریشه قرآنی دارد .از جمله اندیشه های پر سابقه در کلام اسلامی ، قول به توقیفی بودن اسماء و صفات الهی است که از این میان اهل حدیث، اهل ظاهر و حتی اشاعره و ماتریدی عقیده دارند که باید خداوند را تنها با نام ها و صفاتی که در کتاب و سنت وارد شده است، نامگذاری و وصف کرد و اسماء و صفات دیگر را بدعت می دانند. از دیدگاه معتزله، اسماء و صفات الهی توقیفی نیست و نامیدن و توصیف حق تعالی به نام ها و صفاتی که در قرآن و روایات نیامده است نیز رواست ،در حالی که عرفا و صوفیه و بسیاری از نزدیکان به آنها، عقیده دارند که خداوند را به هر نام نیکویی می توان خواند. سعدی که تحت تاثیر افکار و اعتقادات اشاعره بوده به کرات، خداوند را به نام ها و توصیفاتی می خواند که در کتاب و سنت عینا ذکر شده است . لذا در این تحقیق با توجه به اشعری مسلک بودن سعدی، به روش توصیفی -تحلیلی با استخراج اسماء و صفات در کلیات، به بررسی دیدگاه های او در خصوص توقیفیت اسماء و صفات خواهیم پرداخت تا ببینیم سعدی تا چه اندازه افکار و عقایدش در خصوص توقیفیت اسماءو صفات با اشاعره مطابقت دارد

    کلید واژگان: اسماء, صفات, توقیفیت, سعدی, اشاعره}
    anvar zieaee

    The term nouns and attributes, like most Islamic terminology, have a Quranic origin. Among the prevailing ideas in Islamic theology are promises of the arrest of divine names and attributes, including those from the hadith, the Za'ir and even the Ash'arites. Matrides believe that God should be named and described only by the names and attributes in the book and the tradition, and that they know the names and other attributes of heresy. From the Mu'tazilite point of view, the divine attributes and attributes are not forbidden, and the name and attribution of transcendence to the names and attributes not mentioned in the Qur'an and traditions is valid, while mystics and Sufis and many close to them believe that God Any good name can be read. Saadi, inspired by the Ash'arites' beliefs, repeatedly reads God in the names and descriptions mentioned in the book and tradition. Therefore, in this research, considering the Ash'arism of Saadi's professionalism, we will examine descriptive-analytic method by extracting nouns and attributes in general, to see to what extent Sa'adi's thoughts and beliefs regarding the arrest of Asmau are discussed. The traits correspond to the Ash'arites.

    Keywords: Names, Attributes, Seizure, Saadi, Ash'arites}
  • آی سودا هاشم پور*، محمد بنیانی

    این نوشتار به دنبال بررسی جایگاه و نقش نظام مفاهیم سهروردی، یعنی تقسیمات معقول اولی و ثانی در باب مسئله ارتباط ذات و صفات نورالانوار است تا از این رهگذر، دیدگاه فلسفی وی را بر اساس شالوده و محکمات تفکرش تبیین نماید. عبارات سهروردی در این باره به صورت های مختلفی بیان و تفسیر شده، برخی دال بر اثبات عینیت ذات با صفات نورالانوار و برخی دیگر منکر آن است. عدم تفکیک مفاهیم و معقولات ثانی منطقی و فلسفی در فلسفه سهروردی و معیارهایی که در مورد اعتبار مفاهیم ارائه می کند، اعتقاد به عینیت ذات و صفات نورالانوار را با خدشه ای جدی مواجه می سازد.

    کلید واژگان: سهروردی, ذات, صفات, عینیت}
    Aysooda Hashempour*, Mohammad Bonyani

    This paper seeks to explore the position and role of Suhrawardi’s system of concepts, namely the primary and secondary rational divisions with regard to the association between the essence and attributes of the Nur al-Anwar, in an attempt to explain his philosophical view in light of the foundations of this thoughts. Suhrawardi's statements on this subject have been stated and interpreted in diverse ways, with some proving the objectivity of essence with the attributes of Nur al-Anwar and others refuting this argument. The fact that logical and philosophical secondary concepts are not distinguished in Suhrawardi's philosophy coupled with the criteria that he proposes about the credence of these concepts cast doubt on the belief regarding the objectivity of the essence and attributes of the Nur al-Anwar.

    Keywords: Nur al-Anwar, Essence, Attributes, Objectivity}
  • محمد کاظم رضازاده جودی *
    معرفت به واجب تعالی از برترین معرفت های انسانی است. نحوه این معرفت، همواره مورد توجه و بحث بوده است.معرفت حصولی،یکی از دو نوع معرفت است که از طریق مفاهیم ذهنی ،آگاهی به اشیاء حاصل می شود.درحکمت متعالیه معرفت به اشیاء براساس معیارهائی چون رابطه وجودی میان دوشی،معلول بودن مدرک و مرتبه وجودی آن پدید می آید. پرسش اساسی این است که انطباق این معیارها بر معرفت حصولی به واجب تعالی چگونه است؟ ملاصدرا با طرح سطوح مختلف معرفت به واجب، مانند معرفت به ذات ، صفات و افعال، معرفت حصولی به واجب را در برخی از این سطوح به کلی نفی می کند در این مقاله، در بخش نخست ابتدا معیارهای سه گانه حصول معرفت میان دو شیءتبیین و آگاهی به واجب براساس هریک از آنها بررسی می شود و دربخش دوم، دلایل نفی علم حصولی به ذات واجب مانند: وجود خاص ،صرافت ذاتی و نامتناهی بودن حق ، و امکان معرفت حصولی به صفات و افعال الهی مطرح شده است.
    کلید واژگان: واجب تعالی, معرفت حصولی, معیارهای معرفت, ذات, صفات, افعال ملاصدرا}
    Mohammad Kazem Reza Zadeh Joudi *
    Knowing God is the hiest level of human knowledges. The mode of this knowledge has always been notable and controversial subject. The acquired knowledge is one of the two kinds of knowledge in which by the mental concepts the knowledge of objects can be achieved. In Transcendental theosophy, Knowledge of thing, has been On the basis of criteria such as the existential relationship between Two objects, Perceived thing should be an effect and depends on its existential degree. Accordingly, the basic question is, How is the acquired knowledge to the necessary Being ? Mulla Sadra, by representing different levels of knowledge of God such as essence, attributes and acts, rejects the acquired knowledge in certain levels. In this article, at the first section, three criteria for obtaining acquired knowledge between two objects has been Explained. in the second part, the reasons for rejecting the acquired knowledge to God’s nature such as :God's specific being, essential simpility & his infinity , And the possibility of acquired knowledge of divine attributes and acts has been taken into consideration.
    Keywords: necessary Being, acquired knowledge, criteria of knowledge, essence, attributes, acts, Mulla Sadra}
  • مهدی منصوری *
    در ارتباط صفات با ذات الهی، دیدگاه های گوناگونی از سوی مسلمانان مطرح شده است؛ از جمله آنها، نظریه ای است موسوم به عینیت صفات با ذات الهی که برگرفته از روایات اهل بیت: است. در بیان عینیت صفات با ذات الهی، نظریات مختلفی وجود دارد که به نظر می رسد آنچه صدرالمتالهین - در مجموع کتب خود با توجه به مبانی فلسفی موجود در حکمت متعالیه - به آن رسیده است، بهترین دیدگاه در میان دیدگاه هاست. صدرالمتالهین در تبیین مبانی نظریه عینیت صفات با ذات، بعضی از مبانی را که موجب این تبیین شده است، اصلا مطرح نکرده است و به بعضی از مبانی به طور جسته و گریخته ذیل مباحثی دیگر و گاهی ذیل مبحث عینیت اشاره کرده است و در تبیین معنای عینیت هم به طور منظم، مراحل معنایی با توجه به مبانی مورد بحث قرار نگرفته است. ازاین رو، در این مقاله به دنبال این هستیم که تبیین صدرالمتالهین را در عینیت صفات با ذات الهی، سازوار روشن سازیم. براین‏اساس، ابتدا مبانی ملاصدرا را که به چنین دیدگاهی در این زمینه انجامیده است، مطرح می کنیم و سپس به مراحل معنایی عینیت صفات با ذات الهی می پردازیم که عبارت‏اند از: تغایر مفهومی صفات با یکدیگر و با ذات، یکی بودن مصداق صفات و ذات، اندماجی بودن صفات، تساوق در حیثیت صدق، و صفات متناسب با ذات حق، و در خلال بیان مراحل معنایی، در اثبات مطابقت چنین تفسیری با روایات معصومان:، به تطبیق با روایات می پردازیم.
    کلید واژگان: صفات, ذات الهی, عینیت, اندماجی, تساوق, تغایر مفهومی, وحدت مصداقی}
    Mahdi Mansoori *
    There are different opinions concerning the relation between divine attributes and divine essence, of which one is the opinion known as the unity between divine attributes and divine essence, which in turn is taken from Ahlulbayt's traditions. The theory of unity is illustrated in a variety of ways top among which is the formulation put forth by Mulla Sadra who has explained but only some of its foundations in an inadequate manner in different places. Mulla Sadra has not shed light on the development of the process of unity. This article aims to explain the unity between divine attributes and divine unity from the viewpoint of Mulla Sadra. To do so, it explains the philosophical elements that led Mulla Sadra to hold such an opinion. It sheds light on the development of the meaning of unity, which assumes that attributes differ from each other and from divine essence in terms of meaning, though they are the same in terms of external reality, that attributes are intermixed, that their respect of substantiation is the same… It finally compares this theory with the infallible's traditions available in this regard.
    Keywords: attributes, divine essences, unity, mixed, equal, conceptual difference, unity in terms of substantiation}
  • حسن عباسی حسین آبادی
    موضوع صفات خداوند در علم کلام از دو جنبه وجود شناسی و معنا شناسی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. جنبه وجودشناسی به ارتباط صفات و ذات الهی می پردازد. ذات خداوند عین وجود اوست؛ بر این اساس صفات برآمده از حقیقت وجود و وجوب وجود اویند .دیدگاه های وجودشناسانه اوصاف الهی به شش دسته کلی تقسیم می شود. پرسش این است که علامه حلی چه روی آورد وجودشناسی در اثبات ذات و صفات انتخاب کرده است که از یک سو اشکالات متکلمان بر فیلسوفان بر اندیشه او وارد نشود و ازجهت دیگر اشکالات و نقدهای فیلسوفان بر متکلمان نیز بر دیدگاه ایشان وارد نشود و آیا روش ایشان با نقل نیز منطبق است؟ علامه حلی با تلفیق روش فلسفی و کلامی و تطبیق آن با نقل، روشی در اثبات ذات و صفات به وجود آورده که در این روی آورد اشکالات غزالی بر فیلسوفان(قدم عالم و علم خدا به جزئیات) رفع می شود و از طرف دیگر اشکالات فیلسوفان بر متکلمان در مورد هماهنگی نظام فکری شان مرتفع می گردد. وی در این راه قدم به قدم نظام خود را با نقل تطبیق می دهد.
    کلید واژگان: وجوب وجود, صفات, ذات, عینیت, سرمدیت}
  • سید مجتبی میردامادی
    در اینکه ایمان به خداوند عقد و حالتی قلبی است که برای مومن امنیت می آورد و در راس همه ایمان های جزیی آدمی قرار دارد و سعادت بخش است، هیچ گونه سخنی نیست؛ ولی ارائه مشخصه های متعلق ایمان یعنی صفات خداوند، برای بحث در یکی از اساسی ترین مسائل کلام اسلام و مسیحیت ضروری خواهد بود. در این میان پل تیلیش متاله اگزستانسیالیست مسیحی، با بیانی پیچیده و ابهام گونه از خدا و صفات او و نیز بیان ایمان، مشخصه هایی از جمله دلبستگی بی قید و شرط و نهایی؛ غایت قصوای حیات و عمل کل شخصیت آدمی و نیز عمل آگاهانه و موضوع آزادی را برشمرده است،گرچه وی درزمره ایمان گرایان اعتدالی است، تعریف وی از ایمان با ویژگی های پیش گفته متناقض نماست، دلبستگی نهایی به امری نامشروط یا با صفاتی محدود یا رمزآلود، همچنین مسئله ایمان و اراده آدمی و جذبه ایمان و حالت وجد منبعث از آن در مومنان، از جمله مواردی است که در آثار پل تیلیش با رویکرد کلام اسلامی امکان نقد و بررسی دارد.
    در این مقاله در پی اثبات دو مسئله هستیم: نخست) اینکه مطلق و نامتناهی بودن ذات خداوند، به معنای نبود صفات حقیقی و واقعی برای خدا نیست؛ دوم) ایمان در همه مراحل خود، ارادی و از سر اختیار است.
    کلید واژگان: اراده, ایمان, پل تیلیش, دلبستگی نهایی, صفات, وجود}
    Seyedmojtaba Mirdamadi
    In that belief to God is a contract and heart condition that took safety for the believer and on top of all minor beliefs has been human and is happinees; there is no say; but providing characteristics of belief and comprehensive definition for that for a discussion of the most basic issues of Islamic theology and Christian theology is need. Among Christian with existentialist Paul Tillich with complex and ambiguous expression of God and his characteristics; and the expression of belief; with charact eristics such as: unconditional attachment and finally life and all action of man’s personality ; and also intentionally praclical feedom issue and considered .
    Althougj he is amongst mode action believer –oriented but his definition of belief to above characteristics is paradoxical .
    This aiticle seeks to prove two issues: The first absolute and infinite being nature of God means there is no character to God .
    The second –belief in all ist stages is voluntarily and authority.
    Keywords: belief, poul Tillich, ultimate, attachment, characteristics}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال