به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « معنویت » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «معنویت» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • ابراهیم عباسپور*

    روحانیت همواره با مردم مراوده تاریخی داشته است و در ناملایمات زندگی اجتماعی تکیه گاه مردم شمرده می شد. همجوشی و همنشینی علما با مردم نتیجه معرفتی دانشی بود که در حاشیه مبانی معرفتی شکل گرفته بود و زیست اجتماعی مردم و سلوک اجتماعی و معرفتی روحانیت شیعه را سازمان دهی می کرد. به تبع ترویج ادبیات علمی واگرایانه نسبت به این مبانی، یکی از بزرگ ترین مخاطراتی که وجود دارد، واگرایی مرام و سلوک روحانیت از مردم است. یکی از مظاهر جوشش مردم و روحانیت، همنشینی در فضای فیزیکی است که امروزه به دلایلی مثل توسعه شهر واگرا و فعالیت های روزمره روحانیت، مصلحت را در سکونتگاه های متمایز از مردم دانسته اند و محلات و شهرک های مختص به این قشر در نظر گرفته شده است. این جدایی مکانی این تصور را به وجود آورده است که روحانیت خواهان زندگی راحت تری هستند و همراهی با مردم از آنها سلب آرامش می کند و درنتیجه گسست اجتماعی ایجاد می شود. این تحقیق با رویکردی تاریخی و روش توصیفی تحلیلی، زمینه های اجتماعی جدایی گزینی سکونتی روحانیت و پیامدهای آن را بررسی می کند. یافته ها نشان می دهند که تغییر در سبک زندگی جامعه، تغییر نوع معیشت، عافیت طلبی، دور ماندن از آسیب های زندگی شهری مدرن، مشغولیت های متعدد فکری و اجرایی و... موجب اتخاذ مسکن جدا از مردم عادی برای روحانیت شده است؛ چیزی که در سبک مبتنی بر امام امت وجود نداشت و تداوم آن اندیشه باعث هم گرایی و جوششی مبتنی بر دین و اخلاق بین روحانیت و مردم می شد.

    کلید واژگان: روحانیت, مردم, سبک زندگی, معنویت, واگرایی}
    Ebrahim Abbaspur*

    The clerics have always had a good relationship with people and have been considered a refuge in the adversities of life. The connection and friendship of the clerics with people is the epistemological result of the knowledge that was formed based on epistemological foundations and organized the social life of people and the social and epistemological conduct of the Shiite clergy. Due to the promotion of scientific literature diverging from these principles, one of the biggest dangers is the divergence of the morals and conduct of the clergy from people. One of the manifestations of the connection between people and the clerics is their physical convergence; but today, due to reasons such as the development of divergent cities and the daily activities of the clerics, they have considered it expedient to live in separate settlements from ordinary people, and special neighborhoods and towns have been built for them. This spatial separation has given rise to the idea that the clergy want a more comfortable life, and that companionship with people deprives them of peace. This leads to social separation. Using historical approach and descriptive-analytical method, this research examines the social contexts of the residential separation of the clergy and its consequences. The research findings show that change in lifestyle, change in the way of living, seeking comfort, staying away from the harms of modern urban life, numerous intellectual and executive occupations, etc., have led to the clergy’s preference for living apart from ordinary people. This trend never existed in the Imam-Ummah style the continuation of which, based on religion and ethics, would cause convergence and unity between the clergy and the people.

    Keywords: People, Lifestyle, Spirituality, The Clergy, Divergence}
  • محمدجواد توکلی *

    بسیاری از کشورها اقدام به طراحی الگوی تعلیم و تربیت اقتصادی جهت بهبود سطح دانش اقتصادی دانش آموزان پیش از ورود به دانشگاه کرده اند. در بیشتر مدل های تعلیم و تربیت اقتصادی، مدل نئوکلاسیکی رفتار اقتصادی عقلایی ترویج می شود؛ مدلی که منجر به بیشنه سازی سود مادی می گردد. اما گسترش منطق انتخاب عقلایی لذت محور باعث به حاشیه راندن معنویت و اخلاق به عنوان دو مورد از تعالیم ادیان الهی است. این مقاله به دنبال تدوین الگوی اسلامی تعلیم و تربیت اقتصادی است که در آن معنویت و اخلاق نقشی محوری بازی می کند. براساس یافته های پژوهش، الگوی اسلامی تعلیم و تربیت اقتصادی به دنبال تقویت عقلانیت اخلاقی/معنوی در عاملان اقتصادی با استفاده از قواعد و سیاست های اقتصاد اسلامی است. برای نمونه؛ نهاد زکات درصدد تزکیه پرداخت کنندگان این مالیات اسلامی است؛ این در حالی است که مالیات های متعارف اجباری بوده و اهداف معنوی و اخلاقی را هدف گذاری نمی کنند. در مدل تعلیم و تربیت اقتصادی اسلام، توجه به درآمد حلال و طیب راهبردی برای تقویت عقلانیت معنوی در عاملان اقتصادی است. در این مقاله استانداردهای محتوایی برای الگوی تعلیم و تربیت اقتصادی اسلامی پیشنهاد می شود که در آن عناصر اخلاقی نقشی اساسی ایفا می کنند.

    کلید واژگان: اخلاق, معنویت, تعلیم و تربیت اقتصادی, اقتصاد اسلامی}

    Many countries have tried to design a model of economic education and training to improve the level of economic knowledge of students before entering the university. In most models of economic education, the neoclassical model of rational economic behavior is promoted; A model that leads to the maximization of material profit. But the expansion of the logic of rational choice based on pleasure causes the marginalization of spirituality and ethics as two of the teachings of divine religions. This article seeks to compile the Islamic model of economic education in which spirituality and ethics play a pivotal role. Based on the findings of the research, the Islamic model of economic education seeks to strengthen moral/spiritual rationality in economic agents by using the rules and policies of Islamic economics. For example; Zakat institution is trying to cultivate the payers of this Islamic tax; This is while conventional taxes are compulsory and do not aim at spiritual and moral goals. In the model of Islamic economic education and training, paying attention to halal and good income is a strategy to strengthen spiritual rationality in economic agents. In this article, content standards are proposed for the model of Islamic economic education in which moral elements play an essential role.

    Keywords: ethics, spirituality, economic education, training, Islamic economy}
  • مائده خیوه، محمدرضا ستوده نیا*، مهدی مطیع

    از ویژگیهای عصر جدید تلاش برای جداسازی دین و دنیا از یکدیگر و اختصاص دین به حوزه ای خاص از زندگی و جایگزینی معنویت با تعریفی نوین به جای آن است.در این پژوهش نگاه الهی محمدرضا حکیمی در تقابل با دیدگاه غیر الهی وین دایر به مبانی معنویت شناختی زندگی که عبارتند از نگرش معنوی، گروش معنوی و روش معنوی، بطور مجزا بررسی شده است. در باب نگرش معنوی که عبارتند از خداباوری، راهنماشناسی و عدالت محوری ؛ حکیمی و دایر تفاوتهای مبنایی بسیاری داشته و می توان بیان کرد که  نظام معنوی وین دایر، نظامی حداقلی وفردی است در حالی که جهان نگری محمدرضا حکیمی رویکردی اجتماعی و حداکثری دارد. در باب گروش معنوی ، شاید بیشترین تفاهم اندیشه را می توان برای هر دو در نظر گرفت. در باب روش معنوی هم در شیوه های سیر و سلوک و عبادت و کسب فضیلت تا حد زیادی در روش و هدف اختلاف نظر دیده می شود. در واقع دایر به یک معنویت فردی و مذهب ستیزانه اعتقاد داشته در حالی که حکیمی ابعاد فردی و اجتماعی معنویت را در هم تنیده و مذهب را اساس معنویت می داند. روش این جستار تحلیل گفتمان بر اساس شیوه ون دایک می باشد.

    کلید واژگان: معنویت, دین, محمدرضا حکیمی, وین دایر, تحلیل گفتمان, ون دایک}
    Maedeh Khiweh, Mohammadreza Sotoudehnia *, Mahdi Motia

    One characteristic of the modern age is the attempt to separate religion from the secular world, confining it to a specific aspect of life and replacing it with a new form of spirituality. This study compared the viewpoints of Muhammad Reza Hakimi and Wayne Dyer regarding the principles of spiritual life. These principles were categorized into three branches: spiritual insight, spiritual affection, and spiritual method. In terms of spiritual insight, Hakimi and Dyer had differing beliefs about God, guidance, and justice. Dyer's monotheistic system was minimalistic, while Hakimi's system was more comprehensive. However, they shared similarities in their spiritual affection although their approaches to loving God, people, and nature differed. Furthermore, their spiritual methods and practices in worship, mystical journeys, and acquiring virtues varied. Conventional forms of worship were replaced with daily meditation in Dyer's approach, whereas Hakimi emphasized individual and social divine spirituality. Dyer advocated for individual and anti-religion spirituality, while Hakimi proposed individual and social divine spirituality. Hakimi's works primarily focused on content, whereas Dyer's works were more practical and functional in nature. The methodology employed in this study was discourse analysis based on Van Dijk's theory.

    Keywords: Muhammad Reza Hakimi, Spirituality, Wayne Dyer, Van Dijk, Discourse Analysis}
  • محمدجواد فرج نژاد*

    نظریه معنویت گرای «عقلانیت و معنویت» به دنبال کسب رضایت باطن و آرامش انسان است. آقای ملکیان در این نظریه با التفات به مقوله مدرن شدن انسان ویژگی «خودالوهیتی» انسان معنوی را ذکر می کند. این مولفه از لوازم نگاه یگانه انگارانه(مونیستی) به «خدا، انسان و طبیعت» است. در این مولفه، انسان به عنوان نزدیک ترین دریچه به شعور هستی، دارای کامل ترین الوهیت است و می تواند از طریق الوهیت درونی خود، اتحاد خود با خدا و جهان را تجربه کند. این تحقیق با روش توصیفی_تحلیلی از طریق مطالعات کتابخانه ای به دنبال بررسی انتقادی مونیسم و خودالوهیتی انسان معنوی با توجه به مبانی حکمت متعالیه و آموزه‎های وحیانی است. تاثیرپذیری از عرفان هندوییسم برخلاف مبانی پذیرفته شده قبلی، تعارض آن با عرفان اسلامی(مورد پذیرش ملکیان)، تقابل خودالوهیتی با کمال معنوی و تنافی آن با هدف معنویت گرایی از مهم ترین نقدهای وارد بر این ویژگی انسان معنوی هستند.

    کلید واژگان: خودالوهیتی, مونیسم, عقلانیت, معنویت, معنویت گرایی, اومانیسم}
    Mohamadjavad Faragnejad*

    The spiritualist theory of "rationality and spirituality" seeks to obtain inner satisfaction and peace of man. In this theory, Mr. Malekian mentions the "self-divinity" feature of the spiritual man by referring to the category of human modernization. This component is one of the essentials of the monotheistic (monistic) view of "God, man and nature". In this component, man, as the closest window to the consciousness of existence, has the most complete divinity and can experience his union with God and the world through his inner divinity. This research, with a descriptive-analytical method, through library studies, seeks to critically examine monism and the selfdivinity of spiritual man with regard to the foundations of transcendental wisdom and revelation teachings. Being influenced by Hindu mysticism, contrary to previously accepted principles, its conflict with Islamic mysticism (accepted by Malikians), confrontation of self-divinity with spiritual perfection, and its conflict with the goal of spiritualism are some of the most important criticisms of this attribute of spiritual man.

    Keywords: Self-Divinity, Monism, Rationality, Spirituality, Spiritualism, Humanism}
  • سید احمد غفاری قره باغ، محمدجواد فرج نژاد*

    نظریه عقلانیت و معنویت به دنبال کم نمودن درد و رنج بشری با رویکرد معنویت گرایی جدید است. ملکیان در این نظریه توجه خاصی به ویژگی های انسان معنوی دارد و در نتیجه التفات نظریه به مقوله مدرن شدن، ویژگی های خاصی را برای انسان معنوی بیان نموده است. از جمله این ویژگی ها، خودآیینی یا خودفرمانروا بودن انسان معنوی است. البته این انگاره، نتیجه استدلال گرایی و غیرمتعبد بودن انسان معنوی است. در مقابل، انسان غیرمعنوی، دیگرفرمانروا است و در نهایت به ازخودباختگی انسان منجر می شود. تحقیق پیش رو بر آن است که با بررسی مسیله تعبد، استدلال گرایی و مفهوم شناسی خودآیینی، این مولفه را در نظریه عقلانیت و معنویت مورد ارزیابی انتقادی قرار دهد. از نتایج مهم تحقیق آن است که تعبد به طور مطلق به دیگرآیینی منجر نمی شود و تعبد موردنظر در دین وحیانی، تعبد مدلل است.

    کلید واژگان: خودآیینی, خودفرمانروایی, استدلال گرایی, تعبد, عقلانیت, معنویت}
  • حمید ستوده*، علیرضا احمد خان بیگی
    هدف
    نگاه هر یک از مکاتب مهم بشری به مقوله «کرامت انسانی»، از مبانی نظری مهم و پایه ای آن مکاتب شمرده می شود و به روحی سیال می ماند که در تک تک باورهای این مکاتب جاری است. هدف از نگارش این پژوهش، تبیین ملاک ارزش و جایگاه انسان در نظام آفرینش از منظر مبانی نظری اسلام در مقابل اندیشه اومانیسم در جهان غرب است.
    روش
    این مقاله، با استفاده از داده های کتابخانه ای و اسنادی به روش توصیفی - تحلیلی به دسته بندی آیات قرآن و احادیث اهل بیت (ع)، درباره کرامت انسانی و خاستگاه و اقتضایات آن می پردازد.
    یافته ها
    یافته های تحقیق نشان می دهد که در نگرش برخاسته از قرآن و روایات، انسان دارای کرامت طبیعی (تکوینی) است که مربوط به نوع بنی آدم است، و همچنین می تواند با به فعلیت رساندن استعدادهای وجودی خویش در مسیر حق، از کرامت ارزشی (اکتسابی) بهره مند شود.
    نتیجه گیری
    تا زمانی که عنوان بنی آدم با مولفه های کرامت طبیعی مانند روح، عقل و اختیار بر انسان صادق است، از حقوق فطری، طبیعی و اجتماعی برخوردار خواهد بود؛ مگر آنکه خالق شارع، مجازات خاصی را برای ارتکاب عمل خاصی تعیین کند که البته، فرا رفتن از آن نیز موجب ظلم بر بزه کار و نقض کرامت او خواهد بود.
    کلید واژگان: کرامت انسانی, تفضیل, تقوا, عقلانیت, معنویت}
    Hamid Sotoudeh *, ALI REZA KHANBEIGY
    Purpose
    The view of each of the important humanistic schools on the category of "human dignity" is considered one of the important and basic theoretical foundations of those schools and remains in a fluid spirit that is current in each and every belief of these schools. The purpose of writing this research is to explain the criteria of human value. In the world, from the point of view of Islam, it is against the idea of ​​humanism.
    Method
    This article, using library data and documents in a descriptive-analytical method, categorizes the verses of the Qur'an and the hadiths of the Ahl al-Bayt (PBUH) about human dignity and its origin and requirements.
    Findings
    The findings of the research show that in the attitude derived from the Qur'an and hadiths, man has a natural (formative) dignity that is related to the type of humanity, and he can also realize his existential talents in the path of truth, from the value (acquired) dignity ) to benefit.
    Conclusion
    As long as the title of human being with the components of natural dignity such as soul, reason and free will is true for man, he will have natural, natural and social rights.
    Keywords: human dignity, Virtue, piety, rationality, spirituality}
  • محمد فنائی اشکوری

    آیین جوان مردی یا فتوت سنتی دیرپا در فرهنگ ایرانی و اسلامی است. هدف این مقاله که با روش توصیفی تحلیلی به بعد اخلاقی و معنوی آیین جوان مردی می پردازد، برداشتن گامی در راه احیای سنت جوان مردی به منظور بسط و تعیمق اخلاق و معنویت است. برای این منظور برخی از منابع و متون متعلق به آیین فتوت استفاده و بررسی شده و به شیوه تحلیلی اصول و خطوط کلی اخلاق جوان مردی استخراج و تبیین شده است. پس از ذکر پیشینه جوان مردی، ارتباط آن با اسلام، اخلاق و معنویت اسلامی بیان شده است. آنگاه راه های بسط و گسترش جوان مردی در عرصه های فردی، اجتماعی و جهانی به اختصار ذکر شده است.

    کلید واژگان: جوان مردی, فتوت, اخلاق, معنویت, شجاعت, ایثار, وفا}
  • سید سجاد جعفری، مهدی نعمتی، علی اندیده

    یکی از مسائلی که همواره ذهن بشر را به خود مشغول داشته معنای زندگی است. این مسئله در جهان امروزی از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ زیرا امروزه با وجود پیشرفت های گسترده در زمنیه علم و تکنولوژی، غبار یاس و ناامیدی و احساس بی معنایی بر آینه فکرت آدمیان نشسته و اضطراب و دل نگرانی آمیخته با حس زجرآور ترس و تردید و پوچ انگاری در همه جا سایه گسترانده است، به همین جهت دیدگاه های مختلف در پی پاسخی برای معنادار بودن زندگی بوده اند، یک دیدگاه، دیدگاه دینی است؛ چنان که در متون دینی، هدف داری خلقت موج می زند و انسان مومن دارای حیات معنوی بوده و زندگی اش رو به رشد و تقرب به سمت خداوند است. بنابراین معنویت برخاسته از دین به طور عام و دین اسلام به طور خاص دارای مبانی، مولفه ها و ساختاری می باشد که در معنا بخشی زندگی انسان ها، تاثیر بسزایی دارد از این رو پژوهش حاضر با بررسی نقش معنویت دینی در پی پاسخ به این سوال بوده است که معنویت دینی چه نقشی در معنابخشی زندگی انسان دارد؟ روش پژوهش توصیفی-تحلیلی و گردآوری اطلاعات با استفاده از منابع کتابخانه صورت گرفته است. بعد از بررسی مبانی و ویژگی های معنویت دینی، قابلیت ها ومیزان توفیق آن در معنا بخشی زندگی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحقیق حاکی از آن بود که معنویت دینی با دارا بودن مبانی ای مانند اصالت روح، اصالت فطرت، اصالت عالم غیب و اصالت شریعت برای انسان معنایی از زندگی را ترسیم می کند که ضمن داشتن انواع کارکردهای فردی و اجتماعی دارای ویژگی هایی مانند بساطت و وضوح، سازگار و پاسخگو بودن به گرایشات درونی، ایجاد نشاط و امید پایدار، حقیقی و... می باشد.

    کلید واژگان: معنویت, دین, مبانی, ویژگی, معنای زندگی}
    Seyed Sajjad Jafari*, Mehdi Nemati, Ali Andideh

    One of the issues that has always occupied the human mind is the meaning of life. This issue is more important in today's world because today, despite the vast advances in science and technology, the dust of despair and sense of meaninglessness is sitting on the mirror of people's thoughts, and anxiety and worry mixed with a painful sense of fear, doubt, and absurdity have spread their shadow everywhere. For this reason, different viewpoints have sought an answer for the meaningfulness of life, one of which is the religious viewpoint. In the religious texts, there is a wave of purposefulness of creation, a believer has a spiritual life, and his life is growing and getting closer to God. Therefore, the spirituality arising from religion in general and the religion of Islam in particular, has foundations, components, and a structure that has a significant effect on giving meaning to human life. Hence, the current research, by examining the role of religious spirituality, has sought to answer this question: what role does religious spirituality play in giving meaning to human life? The research followed the descriptive analytical approach and data collection was done using library resources. After examining the foundations and characteristics of religious spirituality, its capabilities and success rate in giving meaning to life were examined. The findings of the research indicated that religious spirituality, with its foundations such as the originality of the soul, the originality of nature, the originality of the unseen world, and the originality of the Sharia, draws meaning from life for humans, which, while having a variety of individual and social functions, has features such as simplicity and clarity, adaptability and responsiveness to inner tendencies, and creating vitality and real lasting hope.

    Keywords: Spirituality, Religion, Basics, Property, theMeaning of Life}
  • زهرا حلیمی، صدیقه محمدی

    معنویت و آرامش، از جمله نیازهای اساسی انسان بشمار می آید که برآورده نمودن آن، ازکارکردهای اساسی دین محسوب می گردد. با توجه به اهمیت این موضوع، امروزه جریان های متعددی با عنوان معنویت های نوپدید، با ارایه راهکارهایی درصدد برطرف نمودن این نیاز برآمدند. از آنجایی که اکثر این جریانات با مبانی سکولاریستی و لیبرالیستی سازگار بوده اند، خود را در قید ایمان توجه به دنیای ماورای مادی ندانسته و دستورالعمل هایی منطبق با آن مبانی ارایه داده اند. دربرابر این مکاتب، دین اسلام بویژه نهج البلاغه، با محوریت خداباوری، آرامش حقیقی را در پرتوی ایمان به خدا، و توجه به فضایل و ارزش های اخلاقی و دستورات دینی دانسته و مخاطبان خود را به شناخت عرفان اصیل اسلامی، ترغیب می نمایند. پژوهش حاضر، بصورت توصیفی- تحلیلی به بررسی حقیقت و مولفه ها و راه های رسیدن به آرامش در معنویت های نوپدید و نقد آن در نهج البلاغه پرداخته و به این نتیجه رسیده در معنویتهای نوپدید راه های رسیده به آرامش شامل شادی، لذت طلبی، مکاشفه عرفانی، رقص، موسیقی، یوگا، مدیتیشن، عشق و سکس بوده، اما در نهج البلاغه امیرمومنان علیj  این شیوه ها و توجه به بعد حیوانی را نقد و آرامش حقیقی را امری فطری و تنها بر مبنای ایمان و با تکیه بر خداوند متعال متحقق ‏دانسته ‏است.

    کلید واژگان: آرامش, معنویت, معنویت نوپدید, انسان, نهج البلاغه}
  • احمد شاکرنژاد*

    با رواج معنویت غیر دینی، متخصصان الهیات در جوامع غربی درصدد برآمدند تا نشان دهند معنویت در دل سنت های دینی یا ادیان نهادینه تحقق پذیر است. در قرن اخیر به مطالعاتی «الهیات معنوی» گفته می شود که متخصصان الهیات مسیحی درباره تجربه زیسته معنوی و راه های کسب و گسترش آن انجام می دهند. این مطالعات ریشه در الهیات عرفانی و الهیات زاهدانه دارد و در تعامل با دیگر شاخه های الهیاتی مانند الهیات نظام مند، الهیات اخلاق و الهیات عملی شکل گرفته است. مقاله حاضر، با هدف مرور انتقادی تلاش های علمی الهی دانان مسیحی در جهت گسترش معنویت دینی، به بازخوانی «الهیات معنوی» پرداخته و نشان داده شده است چگونه این سنت مطالعاتی پدیدار شده و چه مسیری را تا تبدیل به رشته مستقل دانشگاهی طی کرده است. در این مقاله پس از بیان تاریخچه، معرفی جریان ها و اشخاص و ارتباطات این مطالعات با دیگر شاخه های الهیات مسیحی، نقدهای موجود بر این فعالیت علمی و چالشهای پیش روی آن طرح خواهد شد.

    کلید واژگان: معنویت, تجربه زیست معنوی, الهیات مسیحی, مطالعات معنویت, مطالعات بینارشته ای}
    Ahmad Shakernejad *

    Reviewing the efforts of Christian theologians to expand religious spirituality, the present study focuses on spiritual theology and examines the criticisms and related challenges. The method of the research is historical. Firstly, it examines the history of spiritual theology from mystical theology and ascetic theology to a new discipline. Then, it deals with its relationship with other theological branches, and finally, it examines the current state of this type of study and explains its challenges. The most important challenges found through this study are individualism, personalization of religion, and lack of defined connection with systematic theology and practical theology.

    Keywords: spirituality, Spiritual Lived Experience, Christian theology, Spirituality Studies, Interdisciplinary Studies}
  • مهدی ابوطالبی یزدی، علی مرادخانی*، میثم سفیدخوش
    معنویت و معناداری زندگی، موضوعی است که دو تفکر سنتی دینی و دنیای متجدد سکولار را مقابل یکدیگر قرار داده است. پرسش اساسی این است که «آیا معنویت تنها با دین داری حاصل می شود یا امکان زندگی معنادار در جامعه سکولار نیز وجود دارد؟» معنویت دینی متکی بر جهان غیرمادی و امور روحانی است و می تواند ارزش های اخلاقی، دین، امر قدسی یا غیبی، عرفانی و... و یا هر نوع حالت معنوی و روحانی در زندگی را شامل شود. معناداری سکولار بر این نکته متمرکز است که زندگی معنادار معلول عقلانیتی است که در نتیجه کنش آزادانه، آگاهانه، ارادی و هدفمند انسان حاصل می شود و باید ثمره آن بهبود شرایط زندگی دنیوی انسان باشد. با این برداشت، روشن می شود میان دو مقوله دین داری و معنویت تفاوت بنیادین وجود دارد، گویی معنویت می تواند از دین داری منفک شود. تفاوت دین داری و معنویت در این است که اگر دین داری از سر بندگی نباشد، دین داری نیست؛ اما اگر معنویت از سر بندگی باشد، معنویت نیست. آنچه سکولاریسم مدعی تلاش برای تحقق آن است، شناخت حقیقت جهان و تصفیه اندیشه های انسانی از خرافات و انحرافات است. وقتی خرافات از حقیقت دین جدا شود، آنچه می ماند، دین عقلانی و معنادار است.
    کلید واژگان: سکولاریسم, دین, خداباوری, زندگی معنادار, معنویت}
    Mahdy Abootaleby Yazdy, Ali Moradkhani *, Maysam Sefidkhosh
    Spirituality and meaningfulness of life is an issue that has pitted two traditional religious thoughts and the modern secular world against each other. The basic question is, "Is spirituality achieved only through religion, or is it possible to live a meaningful life in a secular society?" Religious spirituality relies on the immaterial world and spiritual affairs and can include moral values, religion, sacred or occult matters, mysticism, etc. or any kind of spiritual and spiritual state in life. Secular meaningfulness is focused on the point that meaningful life is the result of rationality, which is achieved as a result of free, conscious, voluntary and purposeful human action, and its fruit should be the improvement of human's worldly life conditions. With this understanding, it becomes clear that there is a fundamental difference between the two categories of religiosity and spirituality, as if spirituality can be separated from religiosity. The difference between religiosity and spirituality is that if religiosity is not out of servitude, it is not religiosity; But if spirituality comes from servitude, it is not spirituality. What secularism claims to try to realize is purifying human thoughts from superstitions and deviations.
    Keywords: Secularism, Religion, belief in God, meaningful life, Spirituality}
  • محمد جداری عالی
    از وظایف اساسی حکمرانی برنامه ریزی و اجرای برنامه های پیشرفت همه جانبه در جامعه است که دارای ابعاد متعددی چون پیشرفت در فکر، علم، اقتصاد، امنیت، و... می باشد. یکی از ابعاد اساسی آن، پیشرفت در عرصه معنویت است. از جمله مسایل مهم در برنامه ریزی، ارایه شاخص های لازم در راستای اجرا و نیز ارزیابی میزان موفقیت آن پس از اتمام دوره های موردنظر می باشد. این پژوهش در صدد پاسخ به چیستی شاخص های معنوی در برنامه های پیشرفت کشور است. یکی از روش های معتبر برای این منظور، استفاده از روش سیکارن می باشد که براساس آن، تدوین شاخص، مستلزم طی چهار مرحله: مفهوم سازی عملیاتی از پدیده مورد نظر، استخراج ابعاد، استخراج مولفه ها و در نهایت طراحی شاخص ها و نماگرها است. یافته های پژوهش نشان می دهد که بر اساس آموزه های اسلامی مهمترین مفهوم عملیاتی ناظر به پدیده موردسنجش، مفهوم پیشرفت همه جانبه در مقابل مفاهیمی چون رشد و توسعه اقتصادی، انسانی و... است که دارای بار معنایی وسیع تری شامل زندگی مادی و معنوی می شود. مطابق این مفهوم، معنویت مهم ترین بعد آن تشکیل می دهد به طوری که روح حاکم بر سایر ابعاد می باشد. بر اساس استفاده ای که از آیات قرآن می شود، این بعد از پیشرفت، دارای مولفه هایی چون ایمان، اخلاص، توکل و ایثار است. این پژوهش با بهره مندی از روش یادشده، برای هرکدام از این مولفه ها شاخص ها و نماگرهای متعدد طراحی نموده که تفصیل آن در متن مقاله ارایه می شود.
    کلید واژگان: برنامه پیشرفت, پیشرفت معنوی, معنویت, مولفه های معنوی, شاخص های معنوی}
    Mohammad Jedari Aali
    One of the basic duties of governance is to plan and implement all-round progress programs in the society, which has several dimensions such as progress in thought, science, economy, security, etc. One of its basic dimensions is progress in the field of spirituality. Among the important issues in planning is providing the necessary indicators in line with the implementation, as well as evaluating its success rate after the completion of the desired courses. This research aims to answer what spiritual indicators in the progress programs of the country. One of the valid methods for this purpose is the use of the sckaran method, based on which formulation of indicators requires four stages: operational conceptualization of the desired phenomenon, extraction of dimensions, extraction of components, and finally, the design of indicators. The findings of the research show that according to Islamic teachings, the most important operational concept related to the measured phenomenon is the concept of all-round progress in contrast to concepts such as economic, human development, etc., which have a broader meaning that includes material and spiritual life. According to this concept, spirituality is its most important dimension its, so that the spirit rules over other dimensions. Based on the use of the Quranic verses, this aspect of progress has components such as faith, sincerity, trust and sacrifice. With the use of the mentioned method, this research has designed several indices and indicators for each of these components, the details of which are presented in the text of the article.
    Keywords: progress program, spiritual progress, Spirituality, spiritual components, spiritual indicators}
  • مهدی یارمحمدی *، عباس ایزدپناه، سید احمدرضا شاهرخی

    معنویت به مثابه پدیده‌ای انسانی مبتنی بر پایه‌های مختلف فکری مخصوصا باورهای الهیاتی است. هر دستگاه‌ کلامی متناظر با کلان ایده‌های خاص خود معطوف به منبع معنا، گونه خاصی از معنویت را پیشنهاد می‌کند. در واقع چیستی و مرزهای معنویت به واسطه باورهای کلامی تعین می‌یابد. این نوشتار در تلاش است تا با واکاوی نوع نگاه مکاتب مختلف کلامی به سه ویژگی تشخص، شخص‌وارگی و فرابودگی در منبع معنا، معنویت خروجی را مورد ارزیابی قرار دهد. حاصل پژوهش که برآمده از داده‌های کتابخانه‌ای و روش تحلیلی استدلالی است، حکایت از آن دارد که زایش معنویت در اثر ارتباط با منبع معنا وابسته به تشخص آن است؛ چنانکه امکان دعا، مناجات، نیایش، ارتباط شخصی و دلدادگی به منبع معنا به شخص‌وارگی آن گره خورده است. افراط در فرابودگی هادم شخص‌وارگی و تفریط در آن عامل زمینی شدن منبع معنا خواهد شد؛ لذا معرفت اسماء و صفات الهی و تجلی مراتبی از آنان در دل انسان معنوی، در گرو ارایه تصویری فرابوده در عین درون‌بودگی از منبع معناست.

    کلید واژگان: تشخص, شخص وارگی, تعالی, فرابودگی, درون بودگی, معنویت}
  • محمود پاکیزه*

    یکی از مولفه های مهم تمدن اسلامی معنویت و اخلاق است، که حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) در بیانیه گام دوم انقلاب بدان پرداخته است. کسب معنویت و اخلاق و نیز تقویت روحیه معنوی و  اخلاقی جامعه جز با ارایه نقشه راه و مدل عملیاتی ممکن نیست. با توجه به اهداف کوتاه مدت و بلندمدت انقلاب اسلامی، می توان راهبرد نظام اسلامی را به دو مرحله اصلی و فرعی (دم دستی و دوردست) تقسیم کرد. راهبرد کلان و اصلی نظام اسلامی برای ارتقای معنویت و اخلاق در جامعه اسلامی گفتمان سازی معنویت است، که در پنج گام شناسایی و شناساندن ارزش، تبدیل آگاهی به معرفت عمومی، تبدیل معرفت به باور عمومی، و تبدیل باور به رفتار امکان اجرا دارد. راهبردهای فرعی برای ارتقای معنویت عبارت است از: تقویت بنیه دینی با خودسازی و کادرسازی و تقویت نظام آموزشی با ترسیم نقشه جامع آموزش و پرورش. برآمده از این راهبردها و برای رسیدن به اهداف فرهنگی و معنوی انقلاب اسلامی راهکارهایی چند ارایه می شود: نبرد نامتقارن فرهنگی، جوشش معنویت از بالادست، ارایه الگوی عملی معنویت اصیل، انقلاب مستمر، حذف عوامل مخل و شاخص سازی مفاهیم معنوی.

    کلید واژگان: معنویت, اخلاق, گام دوم انقلاب, گفتمان سازی, شاخص سازی}
    Mahmood Pakizeh*

    Two significant elements of Islamic civilization are spirituality and morality that Imam Khamenei (May his sublime shadow over Muslims’ heads endure forever) mentioned in the second step of Islamic Revolution. It is impossible to obtain spiritual and moral insights and to improve the people’s moral and spiritual morale in the society without a road map and operating model. In view of the short-term and long-term objectives of Islamic Revolution, one can divide its strategy into two primary and secondary phases. The primary and main strategy of Islamic system for promoting morality and spirituality in the Islamic society is to encourage public debates about spirituality. This strategy can be implemented by five steps: (1) and 2) by identifying and declaring values, (3) by transforming awareness into public knowledge, (4) by transforming knowledge into public conviction, (5) by transforming conviction into action. The secondary and minor strategies for promoting spirituality encompass measures such as reinforcing people’s religious footings through self-building, forming a cadre of spiritual professionals, and strengthening the educational system by drawing a comprehensive map of education. Finally, some proposals stemming from these strategies are put forward to attain the cultural and spiritual objectives of Islamic Revolution: asymmetric cultural war, the spiritual guidance of superiors, a practical model for original spirituality, continuous revolution, the removal of disorganizing factors, and highlighting spirituality concepts.

    Keywords: Spirituality, morality, the second step of Islamic Revolution, encouraging public debates, highlighting spirituality}
  • سید سجاد جعفری، مهدی نعمتی*

    یکی از مباحث مهم در رابطه با دین ارتباط آن با عقلانیت است که پیرامون آن دیدگاه های مختلفی مطرح شده است؛ چنانکه امروزه گروهی از عقل گرایی محض به عنوان معیار مستقل تشخیص حق و باطل سخن به میان می آورند، به همین جهت پژوهش حاضر با بررسی تطبیقی معنویت دینی و معنویت عقلانی به دنبال پاسخ به این سوال است که نظریه عقلانیت تا چه اندازه می تواند معیار مناسبی برای پاسخگویی و جایگزینی معنویت دینی باشد؟ روش تحقیق تحلیلی-توصیفی بوده و جمع آوری اطلاعات با استفاده از منابع کتابخانه صورت گرفته است. بعد از بررسی خاستگاه دین عقلانی شده، مبانی و ویژگی ها موضوع مذکور بیان و در نهایت نواقص دین عقلانی شده مورد بحث قرار گرفته شد . نتایج تحقیق نشان داده است، دین عقلانی شده بر مبانی و ویژگی هایی همچون دنیاگرایی و انسان گرایی... متکی است که بر اساس آن دچار نواقصی از جمله: عدم وضوح تعریف دین عقلانی شده، عدم وصول به اهداف طرح نظریه، تضاد در ماهیت ایمان...شده است که در بسیاری از موارد نه تنها نمی تواند ارمغانی برای انسان مدرن باشد؛ بلکه منجر به درد و رنج نیز شده است.

    کلید واژگان: دین, معنویت, عقلانیت, ایمان گرایی, تعبدگریزی}
    Sayyedsajjad Jafari, Mahdi Nemati *

    One of the important topics related to religion is its connection with rationality, around which various views have been raised; As today, a group of people talk about pure rationalism as an independent criterion for distinguishing between right and wrong, for this reason, the present study seeks to answer the question, to what extent the theory of rationality can be a suitable criterion for answering, with a comparative study of religious spirituality and rational spirituality. And replace religious spirituality? The research method is analytical-descriptive and data collection has been done using library resources. After examining the origin of rationalized religion, the basics and characteristics of the said topic were discussed and finally the shortcomings of rationalized religion were discussed. The results of the research have shown that rationalized religion relies on the foundations and features such as secularism and humanism... based on which it suffers from deficiencies such as: the lack of clarity in the definition of rationalized religion, failure to achieve the goals of the theory, and contradictions in the nature of faith. ...it has happened that in many cases, not only can it not be a gift for modern man; It has also led to pain and suffering.

    Keywords: Religion, Spirituality, Rationality, faith orientation, Idolatry}
  • محمداسماعیل عبداللهی

    نرم ‏افزار جامعه‏ سازی اسلامی، گسترش سطح معنویت فردی به ساحت اجتماعی و سطح معنویت اجتماعی است. معنویت اسلامی، معنویتی برخاسته از عرفانی است که بر پایه نظام عبادی و شریعت باشد و در چارچوب نظام اخلاقی و تربیتی اسلام شکل گرفته باشد. چنین معنویتی با شاخصه های شریعت ‏پایه، اخلاق‏ مدار و تربیت ‏محور می تواند امتداد اجتماعی پیدا کند؛ به گونه ای که در هر مواجهه ای، روح حاکم بر آن پدیده و باطن آن را لحاظ کند و ارتباط آن با اجزای دیگر عالم و با کل (وجود مطلق) را بسنجد و هر یک از پدیده های هستی، منبع معرفت معنابخش زندگی به شمار آید. این تحقیق درواقع پاسخ به این مسیله است که چرا باید معنویت اسلامی از ساحت فردی به ساحت اجتماعی امتداد یابد؟ بررسی پاسخ این مسیله در گرو پاسخ به این پرسش هاست: شاخصه های معنویت ‏گرایی اسلامی چیست؟ رابطه دین و معنویت چگونه است؟ نقش معنویت در هویت سازی اجتماعی چیست؟ راهبردهای تحقق‎بخش امتداد اجتماعی معنویت اسلامی چیستند؟ تحقیق صورت‏گرفته در چارچوب این پرسش‎ها و بر اساس روش تحقیق کتابخانه ای بر محور فعالیت منظم مبتنی بر دانش موجود حاصل از تحقیقات یا تجارب، صورت می گیرد و به منظور تولید مواد، فراورده‏ ها، ابزار و فرایندها و روش های جدید یا بهبود آنها به کار می رود. تغییر نگرش جامعه نخبگانی از معنویت‏ گرایی فردی به معنویت‏گرایی اجتماعی بر پایه جهان بینی و ایدیولوژی اسلامی و محوریت ‏یافتن امتداد اجتماعی معنویت گرایی اسلامی برای تحقق جامعه ‎سازی اسلامی از مهم‏ترین اهداف این تحقیق به شمار می رود. انعکاس بیرونی و تصویر‎سازی از ضرورت پردازش امتداد عملی معنویت‏ گرایی و تعیین گستره تمدنی معنویت و استخراج راهبردهای تحقق ‎بخش امتداد اجتماعی معنویت اسلامی از نتایج به ‏دست آمده این تحقیق است.

    کلید واژگان: معنویت, معنویت‏گرایی, امتداد اجتماعی, ساحت اجتماعی, معنویت اسلامی, معنویت دینی}
    MOHAMMAD SMAILE ABDOLLAHY

    Islamic community building software is the extension of the level of individual spirituality to the social field and the level of social spirituality. Islamic spirituality is a mysticism arising from mysticism that is based on the system of worship and Sharia and is formed within the framework of the moral and educational system of Islam; Such spirituality with the characteristics of basic Sharia, morality and education can be socially extended so that in each encounter, the spirit that governs the phenomenon and its interior and its relationship with other parts of the world And to measure the whole (absolute existence) and to consider each of the phenomena of existence as the source of knowledge of the meaning of life.
    This research is, in fact, the answer to the question: Why should Islamic spirituality extend from the individual to the social? Examining the answer to this question depends on answering the following questions: What are the characteristics of Islamic spiritualism? What is the relationship between religion and spirituality? What is the role of spirituality in social identity building? What are the strategies for realizing the social extension of Islamic spirituality? The research is conducted in the framework of these questions and based on the library research method based on regular activity based on existing knowledge gained from research or experience, and in order to produce materials, products, tools and processes and methods. New or improved.
    Changing the attitude of the elite society from individual spiritualism to social spiritualism based on Islamic worldview and ideology and focusing on the social extension of Islamic spiritualism for the realization of Islamic socialization is one of the most important goals of this study. External reflection and illustration of the necessity of processing the practical extension of spirituality and determining the scope of spirituality civilization and extracting strategies to realize the social extension of Islamic spirituality are the results of this study.

    Keywords: Spirituality, Spiritualism, Social extension, social sphere, Islamic spirituality, Religious Spirituality}
  • محمد بهزاد *، مهدی شوشتری، علی سفیدیان

    سبک زندگی ناظر بر سلوک فردی و اجتماعی افراد یک جامعه و بسته به نوع ایدیولوژی و جهان بینی مکتب، متفاوت است. عرفان و سیاست اسلامی نیز درهم آمیختگی شدیدی دارند که در سبک زندگی فردی و اجتماعی افراد بروز می کند. پژوهش پیش رو با هدف کشف چگونگی ترابط عرفان و سیاست در سبک زندگی قرآنی و سبک زندگی "انسان مدرن"  در نظریه عقلانیت و معنویت، پس از تبیین مفاهیم نظری پژوهش و ابعاد عرفانی سیاسی و ویژگی های سبک زندگی مومنانه به شیوه توصیفی و تحلیلی و با بهره گیری از آیات قرآنی به این نتیجه رسیده است که سبک زندگی قرآنی تداعی کننده پیوند عرفان و سیاست با حفظ هم طرازی تعبد و تعقل، عقل معاد و معاش و نیز معنویت و مدیریت در متن زندگی مومنان است. اما در سبک زندگی "انسان مدرن" مصطفی ملکیان، سکولاریسم مجالی برای جولان اجتماعی عرفان و معنویت باقی نمی گذارد. در واقع صاحب نظریه "عقلانیت و معنویت"  با فروکاست عرفان به معنویتی فردگرا، شریعت گریز و غیر تعبدی، سعی بر سازوار نمودن این دو بظاهر متعارض دارد. در واقع این نظریه تلاشی است در جهت آرامش بخشی، امیدواری، شادی آفرینی و محروم نماندن انسان مدرن از عرفان و معنویت اما به قیمت ذبح تدین و تعبد به پای عقل معاش، که امکان پیوند عرفان و سیاست ناب را در سبک زندگی منتفی می سازد.

    کلید واژگان: سبک زندگی, عرفان, سیاست, انسان مدرن, معنویت, عقلانیت}
    Mohammad Behzad *, Mahdi Shoshtari, Ali Sefidian

    Lifestyle dominates the social and individual conduct of people in a society and, depending on the ideology and worldview of each school, adopts different manifestations. Mysticism and Islamic politics are closely intertwined which emerges in social and individual lifestyles. Employing the theory of rationality and spirituality, the present research intended to discern the quality of the relationship between mysticism and politics in modern and Quranic lifestyles of the modern Man. After explaining the theoretical concepts and political-mystical dimensions and characteristics of the faithful lifestyle through a descriptive-analytical method and analysis of the Quranic verses, it was concluded that the Quranic lifestyle denotes the close affinity between mysticism and politics while maintaining the due weight of servitude and rationality, livelihood intellect and consideration for resurrection and spirituality and management in the heart of the faithful life. However, in the “modern man” lifestyle by Mustafa Malekeyan, secularism overshadows the social emergence of mysticism and spirituality. In fact, the author of the theory of “rationality and spirituality” reduces mysticism to an individual, non-religious and non-divine spirituality and tries to harmonize these two seemingly contrasting concepts. In fact, this theory is an attempt to engender relaxation, hope, and happiness in modern man and deter his deprivation from mysticism and spirituality at the expense of sacrificing religion and servitude in the way of livelihood intellect, which, in turn, eliminates the possibility of the relationship between pure mysticism and politics in lifestyle.

    Keywords: Lifestyle, Mysticism, Modern Man, Spirtuality, Rationality}
  • محمدحسین ایراندوست*

    اصطلاح «معنویت» در غرب معانی زیادی در برداشته است. تطورات این واژه از یک معنای سنتی همسو با کتاب مقدس در قرن پنجم آغاز شده و تا اخذ معنایی مقابل جسمانی و مادی در قرون بعد و نیز اخذ مفاهیم روانی و اجتماعی و سیاسی و بهداشتی، در سده های سیزدهم تا بیستم میلادی ادامه یافته است. محققان متعددی در زمینه ی معنویت پژوهی فعالیت نموده اند. در این میان کتب و مقالات «کیس وآیمن» استاد دانشگاه بلوم فونتین و محقق رشته عهد عتیق در این دانشگاه، قابل تامل است. به باور کیس وآیمن سه عنصر اصلی برای معنویت قابل شناخت و معرفی است: 1. فرآیند رابطه ی میان خدا و انسان که در یک لحظه رابطه ی بین دو قطب الهی و انسانی رخ می دهد. 2. فرآیند تدریجی به این معنا که دو قطب انسانی و الهی، به تدریج به هم پیوسته می شوند. و خداوند در این مرحله با صفات خود به تدریج بر انسان تجلی می کند. 3. تبدیل و تطور، به این معنا که روند ارتباط میان دو قطب انسانی و الهی، سبب تبدیل و تطور جوهر انسانی می شود. این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی، ضمن تبیین معانی مختلف معنویت، از منظر وآیمن و نقد و بررسی دیدگاه ایشان، در صدد پاسخ به این سوال است که عناصر معنویت چیست؟ همچنین در این مقاله سه عنصر معرفی شده از سوی ایشان مورد بررسی قرار گرفته است.

    کلید واژگان: معنویت, معنویت مدرن, عناصر معنویت, کیس وآیمن}
    MohammadHossein Irandoost *

    The term "spirituality" has many meanings in the West. The evolution of this word started from a traditional meaning in line with the Bible in the fifth century and continued until the acquisition of the opposite meaning of physical and material in later centuries and the acquisition of psychological, social, political and health concepts in the thirteenth to twentieth centuries. Numerous researchers have worked in the field of spirituality. Among them are the books and articles of Case and Ayman, a professor at Bloom Fontaine University and an Old Testament researcher at the university. According to Case and Ayman, three main elements for spirituality can be identified and introduced: 1. The process of the relationship between God and man, which occurs in a moment of the relationship between the two divine and human poles. 2. Gradual process in the sense that the two poles of human and divine are gradually connected. And at this stage, God gradually manifests himself with human beings. 3. Transformation and evolution, in the sense that the process of communication between the two human and divine poles causes the transformation and evolution of human essence. This article, in a descriptive-analytical method, while explaining the different meanings of spirituality from the perspective of “safe” and criticizing their point of view, seeks to answer the question of what are the elements of spirituality? Also in this article, three elements introduced by him have been examined.

    Keywords: Spirituality, modern spirituality, elements of spirituality, Kees Waaijman}
  • فاطمه السادات هاشمیان*
    هدف

    نظریات در باب پیشرفت، به ویژه در بعد معنوی، شامل اصول و مبانی ارزشی در حوزه مناسبات انسانی و متاثر از مبانی انسان شناختی به عنوان عامل و هدف معنویت است. بنابر این، هویت و عقلانیت تعریف شده برای انسان، بر مبانی نظریه پیشرفت معنویت تاثیرگذار است و هرگونه نظریه پردازی و الگوی اثباتی در این زمینه، مبتنی بر حوزه های ارتباطی انسان و همچنین شناخت نظام علی و معلولی حاکم بر این مناسبات است. بر این اساس، هدف از انجام این پژوهش، کشف نظریه اسلامی پیشرفت فرهنگی در بعد معنویت بر اساس مبانی انسان شناختی علامه طباطبایی بود.

    روش

    پژوهش حاضر با استفاده از روش حکمی- اجتهادی، به دنبال کشف نظریه اسلامی پیشرفت معنوی بود که همان تبیین علی روابط میان مبانی انسان شناختی و اصول بایسته نظام معنوی است و مبتنی بر داده های کتابخانه‏ای و به شیوه توصیفی- تحلیلی انجام شد.

    یافته ها:

     مبانی انسان شناختی اسلامی با بیان نظریه فطرت و عقلانیت اسلامی و نگاه تشکیکی به مراتب وجودی انسان و اصل ذوابعاد بودن و اثبات حرکت جوهری و نیز اصل اجتماعی بودن انسان، ضرورت وجود معنویت در زندگی فردی و اجتماعی و ابتنای آن بر فطرت و لزوم تحقق عقلانی و وحیانی معنویت و در نهایت، ضرورت ایجاد جامعه معنوی را اثبات می کند.

    نتیجه گیری:

     ابتنای نظریه پیشرفت معنویت بر مبانی انسان شناختی علامه، این نظریه را به صورت همه جانبه و در تمام ابعاد مورد نیاز زندگی انسان تدوین می کند و با ایجاد زمینه برای حیات طیبه و گوارای انسانی، موجبات تعالی و تقرب الهی و سعادت دنیوی و اخروی او را فراهم می کند.

    کلید واژگان: نظریه اسلامی, پیشرفت, معنویت, مبانی انسان شناختی, علامه طباطبایی}
    Objectives

    Theories about progress, especially in the spiritual dimension, include value principles and foundations in the field of human relations are influenced by anthropological foundations as a factor and goal of spirituality. Accordingly, the purpose of this study is to discover the Islamic theory of cultural progress in the field of spirituality based on the anthropological foundations of Allameh Tabatabai.

    Method

    The present study, using ijtihad jurisprudential method, seeks to discover the Islamic theory of spiritual progress.

    Results

    Islamic anthropological principles by expressing the theory of Islamic nature and rationality and skeptical view of human existence and the principle of being dimensional and proving the movement of substance as well as the principle of sociality of human beings, the necessity of spirituality in individual and social life and its basis on nature and the necessity of rational realization. Revelation proves spirituality and ultimately the necessity of creating a spiritual community.

    Conclusion

    The theory of the development of spirituality based on the anthropological foundations of Allameh, compiles this theory comprehensively and in all the necessary dimensions of human life, and by creating the ground for a good and enjoyable human life, provides the causes of divine excellence, approach to God, and worldly and hereafter happiness.

    Keywords: islamic theory, development, spirituality, Anthropological principles, allameh tabatabai}
  • راحله ابراهیمی، حسن مرادی

    بسیاری از اهل معنویت معتقدند برای رسیدن به خدا و آخرت نیازی به داشتن قدرت جسمی و ذهنی نیست. بسیاری از اهل ورزش معتقدند داشتن قدرت جسمی بدون داشتن معنویت ممکن و مطلوب است. بسیاری از اهل دانش دنیوی نیز معتقدند برای داشتن قدرت ذهنی نیاز به داشتن معنویت ندارند. موضوع این مقاله رویکرد تفکیک معنویت از قدرت جسمی و قدرت ذهنی است. مسیله ما این بود که چارچوب نظری این تفکیک چه بوده و چه نقدهایی بر آن وارد است. ضرورت کار در این است که نبود یا کمبود معنویت موجب نقص در دو قدرت دیگر یا عملکرد منفی آنها می‌شود. روش ما استخراج پیشفرض‌های چارچوب نظری این تفکیک و سپس نقد آنهاست. دستاورد مقاله این است که این تفکیک دارای دو دسته پیشفرض است: فلسفی و الهیاتی. پیشفرض‌های فلسفی آن تفکیک ذهن از عین، تفکیک مادی از مجرد و تفکیک عقل از قلب است. اولی حاصل این فرض نادرست است که ذهن در بدن است و بدن ما جدا از سایر موجودات عینی است. دومی مبتنی بر این مبنای نادرست است که مرز ماده مشخص است و می‌توان موجود غیرمادی را از آن جدا کرد. سومی بر این اساس است که عقل منبعی برای شناخت است و قلب جایگاه احساسات. پیشفرض‌های الهیاتی آن، مجرد محض دانستن خدا و تفکیک دنیا از آخرت است. اولی حاصل این مبنای نادرست است که خدا موجودی محدود به عالم مجرد است و در عالم ماده نمی‌تواند حضور داشته باشد. دومی مبتنی بر عدم فهم رابطه دنیا و آخرت یعنی رابطه ظاهر و باطن است. نوآوری این مقاله در استخراج این پیشفرض‌ها و نقد آنهاست.

    کلید واژگان: معنویت, قدرت جسمی, قدرت ذهنی}
    Raheleh Ebrahimi, Hasan Moradi

    Many spiritualists believe that one does not need to have physical and mental strength to experience God and the Hereafter. Many athletes believe that having physical strength without spirituality is possible. Many scientists also believe that they do not need spirituality to have mental power. The subject of this article is the approach of separating spirituality from physical and mental strength. We will address the theoretical framework of this distinction and its critiques. The topic is important especially because the absence or lack of spirituality leads to a defect in the other two powers or their malfunction. Our method is to extract the assumptions of the theoretical framework of this separation and then call them into question. We conclude that this distinction has two presupposed categories: philosophical and theological. Its philosophical presuppositions are the separation of the mind from the world, the material from the abstract, and the intellect from the heart. The first is the result of the false assumption that the mind is in the body and that our body is separate from other objective beings. The second is based on the false premise that the boundary of matter is clear and immaterial beings can be separated from it. The third is based on the fact that the intellect is a source of cognition and the heart is the place of emotions. Its theological presuppositions are to believe that God is purely immaterial and to separate the world from the hereafter. The first is the result of the false premise that God is a limited being in the immaterial world and cannot be present in the material world. The second is based on misunderstanding the relationship between this world and the hereafter, that is, the relationship between the external and the internal. The novelty of this article is in extracting these assumptions and criticizing them.

    Keywords: Spirituality, Physical Strength, Mental Strength}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال