به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « حدیث » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «حدیث» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدرجاء صاحبدل، محمدجواد شمس*، شهرام پازوکی

    بر اساس نگاه اسلامی، پیامبر (ص) خاتم انبیاء است. او که شایستگی ختمیت بخشیدن به سلسله رسالت و نبوت را دارا شده است، بی شک از کمال وجودی معرفتی برخوردار است. جماعتی که به ایشان مومن می شوند چه از برکت ایمان شان و چه از جانب دعایی که پیامبر در حق ایشان می کند از تمایز و امتیاز نسبت به سایر امتها برخوردار می شود. این امتیازات بیش از آنکه اکتسابی باشد، موهوبی است؛ ضمن اینکه در نظام فکری عارفانی همچون ابن عربی، مفهوم امت محمدی چنان انبساط مصداقی پیدا می کند که کل ابنای بشر را در بر می گیرد. در این مقاله که با روش کتابخانه ای به رشته تحریر درآمده است؛ کلیدواژه هایی چون «محمدیون» و «امت محمدی» در اهم آثار منثور هفت قرن نخست موردکاوی شده است تا در نتیجه آن ویژگیها و تطور معنایی و مصداقی آنان به دست بیاید. آنچه حاصل آمد انبساط مصداقی این مفهوم در طی زمان است. «محمدیون» دارای طبقات و دسته های مختلف اند و علی رغم تمام امتیازاتشان، تکالیف و وظایفی بر عهده آنها گذاشته شده است.

    کلید واژگان: امت محمدی, حدیث, عرفان, محمدیون, نثر عرفانی, هفت قرن نخست}
    MohammadRaja Sahebdel, MohammadJavad Shams *, Shahram Pazouki

    According to the Islamic view, the Prophet (PBUH) is the seal of the Prophets. He, who has the merit of ending the chain of Prophethood, undoubtedly has the perfection of existence and knowledge. Those who follow him are given advantages over other people and nations, both in terms of their own faith and the prayers the Prophet offers up for them. Such privileges are gifts rather than things that can be acquired. Additionally, in the intellectual system of mystics like Ibn Arabi, the idea of Ummah of Muhammad is broadened to include all human beings. In this article, which was written with a library method, keywords such as "Mohammedites" and "Mohammedan Ummah" have been analyzed in the most important works of prose of the first seven centuries in order to obtain their characteristics and their semantic development. What resulted is the expansion of this concept over time. "Mohammedites" have different classes and categories, and despite all their privileges, tasks and duties have been assigned to them.

    Keywords: Mohammadi Ummah, Hadith, mysticism, Mohammadioun, Mystical prose, First seven centuries}
  • محمد اعرجی، محمدعلی آذر شب*، اکرم دیانی

    هدف از این  پژوهش، بررسی نقش خودکفایی در عزت اجتماعی از منظر دین وعرفان می باشد. این پژوهش در ردیف پژوهش های بنیادی و نظری بوده و از نوع پژوهش کیفی می باشد. برای این منظور ابتدا به مطالعه و مرور ادبیات موضوع و پژوهش های پیشین پرداخته شد. اسناد و مدارک مرتبط و متون اسلامی مطالعه، تلخیص و واکاوی گردید. پس از تلخیص و واکاوی به کسب شواهد بیشتری مبنی بر نقش خودکفایی در عزت اجتماعی از دیدگاه های دینی و عرفانی پرداخته شد و در ادامه به تحلیل مضمون آیات و احادیث و مکتوبات عرفانی در این زمینه پرداخته شده است. پس از تعریف عزت اجتماعی و تحلیل نظریه ها درباب ارتباط عرفان وسیاست آن را از دین و نظریه های عرفانی بیان کرده و به تبع آن خودکفایی و استقلال و دیدگاه مربوطه در این مورد را مطرح و از عوامل و پیامدهای خودکفایی و استقلال اقتصادی در جهت اهمیت چندجانبه بودن این عناصر و نقش آن ها در عزت اجتماعی بحث شده است. راه دستیابی به خودکفایی که چیزی نیست جز کار و اشتغال زایی برای نیروی جوان و فعال جامعه و در راستای دیگر خودکفایی استقلال نظامی و علمی و یکی از دیگری با اهمیت تر و بانفوذتر است ارایه و این نتیجه حاصل شد که اصولا خودکفایی و استقلال سیاسی منطبق بر نظریه های عرفانی و منابع دینی می باشد.

    کلید واژگان: خودکفایی, استقلال, عزت اجتماعی, عرفان, قرآن, حدیث}
    Mohammad A’Raji, Mohamadali Azarshab *, Akram Dayyani

    The purpose of this study is the role of self-sufficiency in social dignity from the perspective of the Qur'an and mysticism. This research is in the line of fundamental and theoretical researches. It is a qualitative research. For this purpose, first, the literature and other researches were studied and reviewed. Related documents and Islamic texts were studied, summarized and analyzed. After summarizing and analyzing, more evidence was obtained about the role of self-sufficiency in social dignity from the perspective of the Qur'an and mysticism, and then the content of verses and hadiths in this field is analyzed. After defining social dignity from the perspective of the Qur'an and mysticism, we expressed self-sufficiency and independence and the view of the Qur'an and mysticism in this regard, and the factors and consequences of self-sufficiency and economic independence in terms of the multifaceted importance of these elements and role. They were discussed in social dignity. And the way to achieve self-sufficiency is nothing but work and job creation for the young and active force of society, and in the other direction, self-sufficiency of military and scientific independence, which is more important and influential than each other, was examined. In addition to self-sufficiency and independence according to the Qur'an, self-sufficiency mentioned in mysticism in this article is practical and spiritual self-sufficiency and its role in the social dignity of the mystic. The mystic sees his social dignity drowning in spiritual independence by going through divine knowledge and practical mystical journey.

    Keywords: self-sufficiency, Independence, social dignity, Quran, mysticism}
  • سید جعفر صادقی*، مجید معارف

    دجال از مفاهیم مشهور آخرالزمانی در روایات اسلامی است. مضامین این روایات گاه تنها به اصل خروج موجودی به نام دجال در آستانه رستاخیز تاکید دارند، اما در بخشی از آنها ماجراهای تفصیلی و ویژگی های شگفت انگیزی وجود دارد که موجب طرح دیدگاه های مختلف در این باره و توجیه روایات با هدف پذیرش آنها شده است. از یک سو روایات تفصیلی غالبا در منابع سنی ذکر شده و منابع شیعی تنها حاوی روایات اصل خروج دجال است و از سوی دیگر موضوع دجال به منابع دینی اهل کتاب و راویان اسراییلیات پیوند می یابد. این امر بررسی دیدگاه ها و تحلیل اجمالی وضعیت دلالی و سندی روایات خروج دجال را ضروری می نماید. طبق این تحقیق اصل خروج دجال از مفاهیم اصیل اسلامی است و حتی فراوانی روایاتی که از جزییات و تفصیل ماجراهای آن سخن گفته اند، علیرغم لزوم توقف بر آنها، شهرت و استفاضه این موضوع را نشان می دهد.

    کلید واژگان: حدیث, مهدویت, اسرائیلیات, آخرالزمان, دجال}
    Seyyed Jaafar Sadeghi *, Majid Maaref

    One of the issues in Islamic traditions related to the end of time is the emersion of Dajjāl (Antichrist), which are many of its traditions in Shiite and Sunni sources.Evaluation the traditions related to Dajjāl represent that they are two types; So that the topic of some of them is the subject matter of Dajjāl and its emersion and in some cases the manner of his death, briefly and without mentioning details; these traditions cited often in Shia sources, although some of them cited in Sunni sources. There is no specific problems in their context and for this it is not necessary to deny them. However, a large number of Sunni traditions have spoken about characteristics, features and Odd abilities of Dajjāl which many of them disagree with the Quran, rational criteria and conflict with each other. In addition, a large number of narrators of this traditions are the Israelites known propagators. Although some of them be found in the old sources of Shia but it seems they entered in this resource for affidavit from Sunni sources for strengthen faith in the Mahdaviat.Assuming the accuracy of all accounts of narratives about Dajjāl, some accept them but some people explain Them. it is necessary Do not deny the brief narrative about emersion of Dajjāl and stop on its details.

    Keywords: Hadith, Mahdaviat, Israeliat, the end of time, Dajjal}
  • محمدمهدی حائری پور*، اسدالله مصطفوی

    یکی از مفاهیم عمیق که درباره فهم حدیث اهل البیت: به کار رفته و نیاز به دقت و تامل دارد کلمه وعی است که در احادیث متعددی بر آن تاکید شده است. وعی حدیث به طور خلاصه به معنی دریافت کامل حدیث و به دور از ذهنیت ها و پیش داوری هاست تا راه برای رسیدن به مراد و مقصود معصوم باز گردد. در این تحقیق درباره لغت وعی و نیز موارد استعمال آن در قرآن و احادیث بحث شده تا از این رهگذر معنای مراد از آن در کلام اهل بیت: به دست آید.

    کلید واژگان: وعی, سمع, حفظ, فهم, اهل بیت, حدیث}
    Mohammad Mehdi Haeripour *, Assadollah Mostafavi

    One of the profound concepts that has been used to understand the hadith of Ahl al-Bayt (AS) and requires attention and reflection is the word wa'i, which has been emphasized in several hadiths. The wa'i (keep) of a hadith, in short, means receiving the whole hadith and away from mentalities and prejudices in order to open the way to reach the infallible purpose. In this research, the word wa'i and its uses in the Qur'an and hadiths have been discussed in order to obtain its meaning in the words of the Ahl al-Bayt.

    Keywords: wa'i (keep), Hearing, memorization, understanding, Ahl al-Bayt, Hadith}
  • حسین ایمانیان*

    در برخورد با پدیده ها و موضوع هایی که در متون کهن پارسی و عربی آمده است، همواره احساس می شود که برخی از پدیده ها، ریشه در سنت و آیینی کهن تر داشته و گذشتگان ما آن ها را بی پرده یا درپرده بازتاب داده اند. برخی از رفتارهای اجتماعی انسان، به ویژه هنرمندان و ادیبان نیز ریشه در سنتی کهن داشته و پیروی از این سنت بوده که آن ها را به انجام یا بازتولیدش وادار کرده است، بدون اینکه دلیلی منطقی در پس آن وجود داشته باشد. یکی از رفتارهایی که میان برخی دانشمندان مسلمان در سده های نخستین و میانه هجری و به ویژه میان صوفیان حوزه جغرافیایی ایران و عراق گسترش داشته، دست شستن از کاغذ و قلم و بلکه شستن و سوزاندن و اندر خاک کردن نوشته های خود بوده است. هرچند آن ها گاه به انگیزه های خود اشاره کرده اند، ولی می توان پنداشت که چنین رفتاری گونه ای خردگریزی دیوانه وار و غرق شدن چشم بسته در یکی از سنت های تصوف و اصل وحدت وجودی و فنای فی الله بوده که مایه از میان رفتن بخشی از تاریخ نگارش اسلامی شده است. در جستار پیش رو، نخست گزارش هایی چند از کتاب شویی و کتاب سوزی صوفیان سده های نخستین و میانه هجری آورده شده، سپس ریشه ها و انگیزه های این رفتار بررسی شده است. گزارش های موجود نشان می دهد که صوفیان به هنگام دگرگونی روحی و گاه محدثان به هنگام گرایش به تصوف، نوشته های خود را شسته یا سوزانده و پنداشته اند که این نوشته ها مانع دیدن حق و رسیدن به اوست. این رفتار یا برگرفته از سنتی غیراسلامی و کهن میان هنرمندان گذشته بوده یا ریشه در آموزه صوفیانی داشته که علم و کتاب را حجاب راه خود در سیروسلوک روحانی پنداشته اند. بنابراین چنین رسم یا رفتاری که بیشتر در سده های سوم و چهارم هجری و به ویژه میان صوفیان مکتب بغداد گسترش داشته، به یک اندازه سرچشمه یافته از سنت های غیراسلامی و سنتی در عرفان اسلامی است.

    کلید واژگان: تصوف, حدیث, سنت شفاهی, کتاب سوزی, وحدت وجود}
  • عظیم جباره ناصرو، اسحاق آسوده

    یکی از مباحثی که همواره در میان اندیشمندان دین پژوه محل بحث و اختلاف دیدگاه بوده، بحث ارتباط دین و عرفان است. هر یک از این بزرگان کوشیده اند با رویکردی خاص به تحلیل رابطه ی این دو بپردازند و نهایتا دیدگاه خود را مطرح کردهاند. نگاهی به پیشینه ی این مباحث نشان می دهد که آرا و اقوال در این زمینه بسیار متفاوت و گاه متناقضند: گروهی بر این باورند که عرفان ضد دین است؛ گروهی دیگر عرفان را بیگانه از دین میدانند؛ برخی عرفان را عین دین و گروهی نیز عرفان را قلب و گوهر دین تفسیر میکنند. در تحلیلی دیگر عرفان بخشی از دین معرفی میشود و در تحلیلی، باطن دین. بررسی ژرف این دیدگاه ها نشانگر این گفتنی مهم است که دلیل اساسی این همه تفاوت و تناقض دیدگاه در بررسی رابطه ی میان دین و عرفان در این حقیقت نهفته است که اغلب این بزرگان تنها بخشی از عرفان و دیدگاه های عرفا را ملاک بحث و تحلیل خود قرار داده اند و نهایتا یافته های خود را تعمیم داده اند؛ حال آنکه عرفان و تصوف در هر دوره ویژگی های خاص خود را  داشته است و تنها با بررسی موشکافانه ی هر سده و گاه هر دهه میتوان رابطه ی خاص دین و عرفان را در آن دورهی خاص تبیین کرد. نگارندگان در این جستار کوشیده اند این نکته ی اساسی را فرا روی خود قرار دهند و بر این اساس به تبیین رابطه ی میان این دو در سدهی سوم هجری- یکی از مهمترین ادوار عرفان ایرانی، اسلامی- بپردازند. این جستار در 5 بخش ارایه میشود: 1- مقدمه. 2- وضع عمومی عرفان و تصوف در سدهی سوم هجری. 3- معرفی عرفا و دیدگاه های خاص آنها. 4- تحلیل رابطه ی دین و عرفان در سدهی سوم هجری. 5- نتیجه گیری.

    کلید واژگان: اسلام, تصوف, حدیث, دین, عرفان, قرآن, شطح}
    Azim Jabbareh Naserou, Eshagh Asudeh

    One of the topics that has always been debated among theologians is the connection between religion and mysticism. A look at the background of these discussions shows that opinions and sayings in this field are very different and sometimes contradictory: some believe that mysticism is anti-religion; Another group considers mysticism to be alien to religion; Some interpret mysticism as religion and some interpret mysticism as the heart and essence of religion. In another analysis, mysticism is introduced as a part of religion and in another analysis, the essence of religion. An in-depth examination of these views shows that the main reason for all these differences and contradictions lies in the fact that most of these great men have used only a part of mysticism and mystics' views as the basis for their discussion and analysis. However, mysticism and Sufism have their own characteristics in each period, and only a careful study of each century and sometimes each decade can explain the specific relationship between religion and mysticism in that particular period. In this article, the authors have tried to address this basic point and based on this to explain the relationship between the two in the third century AH - one of the most important periods of Iranian, Islamic mysticism –

    Keywords: Islam, Sufism, religion, Mysticism, Quran}
  • محمد رجاء صاحبدل، محمدجواد شمس*، شهرام پازوکی

    حدیث نزد عارفان و صوفیان، از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چنانکه در تبیین چارچوب های فکری خود هم به صورت تالی تلو آیات قرآن و هم به صورت مستقل آمده اند. کاربست بیش از ده هزار «حدیث» و «شبه حدیث» موید همین کارکرد و جایگاه است. این در حالی است که در بخشی از این کاربست ها، گاه با یک نظام منسجم و مدون مواجه می شویم و در بخش دیگر، که از نظر کمی بیشتر است، هیچ و ترتیب و آداب ظاهری لحاظ نشده است و صرفا کارکرد معنایی «حدیث» مدنظر قرارگرفته است. عارفان و صوفیان، اگر آشنا به حدیث و حتی فراتر از آن، از جمله «محدثان» باشند، به دلیل جهان بینی و روش خاصشان، «تلقی» و «کاربستی» منحصربه خود دارند. این «انحصار در روش» به معنای وجود «رویکرد واحد» در مواجهه با حدیث نیست؛ چنانکه گروهی از ایشان نقل حدیث را مشروط به تحقق اموری مانند «تزکیه نفس» کرده اند و گروهی دیگر سختگیرانه قایل شده اند هیچ گونه نقل حدیثی ممکن نیست. در این مقاله با تکیه بر منابع کتابخانه ای، به بررسی کمی و کیفی احادیث به کاررفته در اهم آثار منثور عرفانی هفت قرن نخست پرداخته شده است. اینکه استناد به روایات درطی هفت قرن روبه فزونی گذاشته است و عرفا و صوفیه، بیش از آنکه درصدد تبیین روش شناسی خود در تلقی و مواجهه با حدیث باشند، با نظر به کارکرد اثبات گرایانه «حدیث نبوی» در تثبیت تعالیم و اهدافشان از آن ها بهره برده اند از مهمترین نتایج مقاله حاضر است.

    کلید واژگان: پیامبر, حدیث, نثر عرفانی, روش شناسی, هفت قرن نخست}
    Mohammad Raja Sahibdel, MohammadJavad Shams *, Shahram Pazooki

    Ahadith are of great importance to mystics and Sufis, as they have cited them to explain their intellectual frameworks, both after Quranic verses and independently. This is confirmed by the application of more than ten thousand ahadith and pseudo-ahadith. However, sometimes a coherent and codified system is observed in some of these applications, but most of them lack a formal order or arrangement, where only the semantic function of the cited ahadith has been considered. If a "mystic" or sufi is well-acquainted with ahadith and even goes beyond that, to the extent of being considered a "hadith-narrator" (or mohaddeth), he will have a unique "perception" and "application" for ahadith due to his special worldview and methodology. This "methodological monopoly" does not imply that there is a "single approach" to dealing with ahadith, as one group has considered hadith narration to be subject to the fulfillment of tasks such as "self-purification" while another group strictly prohibited any hadith narration. By relying on library sources, the quantitative and qualitative status of the ahadith applied in the most important mystical prose works of the first seven centuries were studied in this research. The findings showed that the citation of narratives has been increased during the first seven Islamic centuries, and mystics and sufis have not sought to explain their methodology in approaching and perceiving ahadith; rather, they have used them with respect to the positivist function of "prophetic hadith" to establish their own teachings and goals.

    Keywords: prophet, Hadith, mystical prose, Methodology, the first seven centuries}
  • زهرا سرباز*، حسن نقی زاده

    این مقاله در صدد نقد نظریه بوکلی درباره روایات دیدارهای امام صادق(ع) با منصور عباسی است. آقای بوکلی، نویسنده مقاله « ریخت شناسی و مفاد بعضی از روایات شیعه امامی » ، بخشی از روایات مربوط به مواجهه امام صادق(ع) و منصور عباسی را که غالبا مربوط به احضار امام به دربار منصور است مورد بررسی قرار داده است. بررسی او تنها مبتنی بر ساختار روایات است. نویسنده تلاش کرده است با این روش به منشا جعل این روایات دست یابد و دیدگاه شیعه امامی درباره ارتباط بین مذهب و قدرت سیاسی را نشان دهد. در مقاله پیش رو ضمن بررسی این روایات، روش آقای بوکلی و دستاوردهای او بررسی شده و نشان داده شده است که روش مبتنی بر ساختار تنها، فاقد کارآیی لازم است و به ویژه برای دستیابی به منشا جعل یک روایت، شناخت راویان آن ضروری است. در این میان از پدیده هایی چون «تقطیع» و «نقل به معنا» در حدیث، در بررسی ساختار این روایات نباید غفلت نمود. از نظر مفهومی، این گروه از روایات به تنهایی برای بیان دیدگاه سیاسی شیعه کافی نیست.

    کلید واژگان: نقد, حدیث, بوکلی, دیدگاه سیاسی شیعه, امام صادق(ع), منصور عباسی}
    Zahra Sarbaz, Hassan Naqi zada

    The present article seeks to review Buckley’s theory about the traditions on Imam Sadeq’s meeting with Abbasid Mansur. R. Buckley, the writer of the article entitled “The Morphology and Significance of some Imami Shi'ite Traditions”, has investigated some of the traditions pertaining to Imam Sadeq’s meeting with Abbasid Mansur, mainly related to Imam’s being summoned to Mansur’s court. His investigation is just based on the structure of the traditions. The writer has attempted to find the origin for fabrication of those traditions and show the views of Imami Shi’a regarding the relationship between religion and political power. In the present article, while investigating those traditions, Buckley’s method and his achievements have been investigated and we have shown that the method merely based on the structure lacks the necessary efficacy and, especially, it is necessary to know the transmitters of a tradition to find the origin of its fabrication. Here, in investigating the structure of these traditions, one must not ignore phenomena such as “cutting” and “quoting in effect” in hadith. From the conceptual point of view, this group of traditions is not, by itself, sufficient for stating the political views of Shi’a.

    Keywords: critique, hadith, Buckley, political view of Shi’a, Imam Sadeq, Abbasid Mansur}
  • قاسم فائز*، اعظم خدامی پور، سید محمد رضوی

    فهم روایات ، نیازمند روش صحیح علمی است که آن را « فقه الحدیث » می نامیم. بررسی متن، مهم ترین راه  ارزیابی حدیث است که حتی درصورت صحت سند آن، حکم بطلان حدیث را امضاء می کند. محدثان شیعه تلاش های فراوانی جهت فهم صحیح کلام معصومین (ع) انجام داده اند . شرح اصول کافی ملاصدرا، از جمله شروحی است که بر این منبع مهم شیعی نگاشته شده است؛ این مقاله با تکیه بر این اثر ارزشمند، تلاش کرده است تا با روش توصیفی - تحلیلی روش های ملاصدرا را در فهم احادیث استخراج کند. نتایج پژوهش نشان می دهد که ملاصدرا در شرح روایات،از اصولی هم چون توجه به معانی دقیق واژه ها، توجه به علم صرف و نحو، توجه به آرایه های ادبی ، توجه به قراین ناپیوسته درفهم احادیث، تاویل روایات متشابه، تشکیل خانواده ی حدیث، بیان وجوه معنایی مختلف وبهره گیری از عقل برای بیان حدیث بهره جسته است.

    کلید واژگان: حدیث, روشهای فهم حدیث, شرح اصول کافی, ملاصدرا}
    Ghasem Faez *, Azam Khodami Pour, Seyed Mohammad Razavi

    AbstractUnderstanding the narrations requires the correct scientific method, which we call "jurisprudence of hadith".Examining the text is the most important way to evaluate the hadith, which, even if its document is correct, will sign the verdict of invalidity of the hadith. Shiite narrators have made many efforts to correctly understand the words of the Infallibles (AS).A description of Mulla Sadra's sufficient principles is one of the explanations written in a fragment of important Shiite sources.Based on this valuable work, this article has tried to extract Mulla Sadra's methods in understanding hadiths by descriptive-analytical method.The results show that Mulla Sadra in the description of narrations, from principles such as paying attention to the exact meanings of words, paying attention to grammar, paying attention to literary arrays, paying attention to discrete evidences in understanding hadiths, interpreting similar narrations, forming a family of hadith, expression Various semantic aspects and the use of intellect have been used to express the hadith.

    Keywords: Hadith, methods of understanding hadith, Adequate description of the principles, . Mulla Sadra}
  • غلامحسین زینلی*

    یکی از روایات متواتر رسول خدا6 که بر امامت بلافصل علی بن ابی‌طالب7 دلالت دارد، حدیث «علی ولی کل مومن بعدی» است. این حدیث را که رسول خدا6 در جریان سپاهیان یمن بیان داشته‌اند، بیش از ده نفر از صحابه از آن حضرت نقل کرده‌اند، و در منابع دست اول امت اسلامی ثبت شده است. قید «بعدی» یا «من بعدی» در این حدیث موجب شده تا دانشمندان اهل‌سنت نتوانند کلمه «ولی» را در این حدیث بر معنای محبت و نصرت حمل کنند. از آن‌جا که سایر معانی «ولی» نیز با این حدیث تناسب ندارد، تنها راه باقی مانده آن است که کلمه «ولی» را در این حدیث بر معنای سرپرستی، تصرف در امور، و امامت حمل کرده، و روایت را دلیل امامت بلافصل امام علی بن ابی‌طالب7 قرار دهیم، و این حقیقتی است که برخی از عالمان اهل‌سنت نیز به آن اذعان کرده‌اند.

    کلید واژگان: حدیث, ولایت, ولی, امامت, علی}
    Qulamhosain Zeinali*

    One of the assertive narrations of the Messenger of God (Sa) which indicates the direct Imamate of Ali ibn Abi Talib (As) is the hadith "علی ولی کل مومن بعدی "(Ali is the leader of every believer after me) This hadith, which was stated by the Messenger of God (Sa) among the Yemen armies , has been narrated by more than ten of his companions, and has been recorded in first-hand Islamic sources. The adverb "after me" or "من بعدی" in this hadith has made it impossible for Sunni scholars to carry the word "ولی" in this hadith to mean help and friendship. Since the other meanings of "ولی" do not fit with this hadith, the only way left is to carry the word "ولی" in this hadith to mean leadership, taking into command, and Imamate, and to consider the hadith as a reason for the immediate Imamate of the Imam Ali ibn Abi Talib (As), and this is a fact that some Sunni scholars have also admitted.

    Keywords: Hadith, Wilayah, Wali(imam), Imamate, Ali (As)}
  • سعیده سادات موسوی نیا *، سیدکاظم طباطبایی

    روایات غیبت حضرت قایم از مهم‌ترین ارکان اندیشه مهدویت است. این روایات گاه در ضمن کتب حدیثی و گاه در تک‌نگاری‌هایی به دست ما رسیده است. در این میان، واقفه یکی از فرقه‌هایی است که در طی سه سده فعالیت _ نیمه دوم قرن دوم تا اواخر قرن پنجم هجری _ تاثیر به‌سزایی در انتقال روایات غیبت به میراث حدیث شیعه داشته است. محافل فقهی فرقه واقفه و امامیه از یکدیگر گسسته نبود؛ ولی در مباحث اعتقادی در حوزه امامت و غیبت نسبت به یکدیگر مواضع تند و خصمانه داشتند. با توجه به پیشگامی واقفه در نقل روایات غیبت، بررسی رویکرد علمای امامی به روایات واقفه ضروری است. این نوشتار بر آن است با بررسی اسناد احادیث و مقایسه کمی، رویکرد علمای امامی را به روایات واقفه بازنمایاند و نشان دهد، امامیه در زمینه غیبت وامدار واقفه نیست و علمای امامی تا حد امکان از روایات واقفه اجتناب می‌کردند و آنچه سبب ورود حجم گسترده‌ای از روایات واقفه در زمینه غیبت به میراث حدیثی امامیه شده، عنایت ویژه نعمانی به منابع واقفی بوده است.

    کلید واژگان: واقفه, حدیث, غیبت, عالمان امامی}
    Saeeda Sadat Mousavinia, Seyyed Kazem Tabatabaee

    The occultation's tradittion of Imam Musa-Kazim are among the most important Sources of Mahdism's thought. These tradittions have sometimes reached us in addition to hadith books and sometimes in monographs. Waqifite, is one of the sects that during the three centuries of activity - the second half of the second century to the end of the fifth century AH - had a great influence on the transmission of the tradittions of occultation to the heritage of Shiite hadith. Due to the Pioneering narrative by Waqifite;this is necessary Study the approach of Imami scholars to the Waqifite's tradittion in the occultation's tradittion This article tries to study the chain and textual content in the traditions of the occultation through the historical method and through examination of the document and the text of narratives, to show the approach of Imami scholars to Waqifite narrations and show that Imamiyya is not indebted Waqifite in the field of occultation and Imami scholars avoided Waqifite's tradittion as much as possible and what caused the entry Extensive volumes of Waqifite's tradittion on the Imami occultation's tradittion have been No'mani's special attention to Waqifite's sources.

    Keywords: Notice, Hadith, absenteeism, Imami scholars}
  • صمد عبداللهی عابد*، سیفعلی زاهدی فر، سهراب چوبانی

    احمد صبحی منصور، از پژوهش گران معاصر مصر است که او را رهبر معنوی قرآنیان در آن کشور دانسته اند. وی سعی دارد تا با استناد به قرآن، کتاب خدا را تنها منبع تشریع معرفی کند و عدم حجیت «سنت» را اثبات نماید. او با استناد به آیاتی که ظاهرا خدا و قرآن را برای بشر کافی می دانند و قرآن را بیان گر همه چیز و پیامبر (ص) را به ظاهر، نسبت به شریعت بی طرف می دانند و نیز با ادعای شفاهی بودن حدیث، حجیت سنت پیامبر (ص) را زیر سوال می برد. وی در استناد به آیات، به سیاق آن ها توجه ندارد و آیاتی را که وظیفه پیامبر (ص) را تبیین قرآن می دانند، و آن حضرت را الگویی نیکو معرفی می کنند و متشابه و مجمل هستند، نادیده می گیرد و می کوشد تا برخی از این آیات را توجیه کند. قرآن، پیامبر (ص) را از هر پلیدی منزه می داند و با حصول برخی شرایط، خبر واحد را حجت می داند؛ چه برسد به احادیث معتبر. صبحی منصور بدون در نظر گرفتن این همه دلایل آشکار، سعی در اثبات مدعای خویش دارد.

    کلید واژگان: صبحی منصور, قرآن بسندگی, سنت, حدیث, پیامبر(ص)}
    Ṣamad Abdullāhī ‘Ābid *, Sayf‘Alī Zāhidīfar, Suhrāb Chūpānī

    Aḥmad Ṣubḥī Manṣūr is a contemporary Egyptian researcher who has been considered by some as the spiritual leader of the Qur’ānists in that country. Relying on the Qur’ān, he tries to introduce this divine book as the only source of legislation and prove the non-authoritativeness of the Sunna. Referring to the verses that seemingly consider God and the Qur’ān to be enough for the human, deem the Qur’ān as expressing everything, and regard the Prophet of Islam (s) seemingly indifferent to Sharī‘a, and claiming that Ḥadīth is oral, he questions the authoritativeness of the Prophet’s (s) sunna. In his references to the foregoing verses he does not take into account the linguistic context, ignores some of the verses that introduce the responsibility of the Prophet (s) to explain the Qur’ān and those that introduce the Prophet (s) as the best role model as well as the ambiguous (mutashābih) and inconclusive (mujmal) verses, and tries to justify some of these verses. The Qur’ān considers the Prophet (s) free from any vice, and provided that some conditions are met, deems a solitary narration as authoritative, let alone the authentic traditions. In order to prove his claims, Ṣubḥī Manṣūr ignores all these evident reasons.

    Keywords: Aḥmad Ṣubḥī Manṣūr, Qur’ānism, Sunna, Ḥadīth, Prophet (s)}
  • علی محمد میرجلیلی*، معصومه خیاطیان یزدی

    فرزندان انسانی، موجوداتی تربیت پذیرند که باید در پرتو محبت به درستی هدایت و تربیت شوند. محبت نیاز اساسی فرزندان است. در پرتو محبت کریمانه، امید فرزندان به زندگی افزایش می یابد و می توانند با تیزبینی، از اشتباهات خود، پلی برای موفقیت بسازند و ناامید نشوند. محبت، باعث پیوند والدین و فرزندان می شود و آن ها را تیزهوش و روشن بین می کند. البته تربیت محبت آمیز، باید به گونه ای روش مند و مرحله به مرحله انجام شود. در این امر مهم، باید عوامل تربیت محبت آمیز، به خوبی از موانع تشخیص داده شود و عوامل، فراهم گردد و موانع، برداشته شود. اسلام از هرگونه افراط و تفریط در ابراز محبت به فرزندان منع می کند و میانه روی را زیربنای تربیت می داند. باید شرایط سنی و نیازهای فرزندان در نظر گرفته شود و با توجه به آن، محبت به آنان صورت گیرد. اگر محبت بیش از حد و یا در جای نامناسب ابراز شود، فرزندان نازپرورده، لوس، زورگو و یا ضعیف النفس و متکی به والدین بار می آیند.  این نوشتار، بر آن است تا با مطالعه قرآن و احادیث معصومان (علیهم السلام)، درباره نقش و مرز محبت در تربیت فرزندان و چگونگی و میزان اعمال محبت نسبت به آنان بحث کند.

    کلید واژگان: قرآن, حدیث, فرزند, تربیت, محبت}
    Alī Muḥammad Mīrjalīlī *, Ma’Ṣūma Khayyātiyān Yazdī

    Human children are creatures who need to be appropriately educated and guided in the light of love. Love is, indeed, a major need of children. Their hope increases towards life by means of generously given love, and they can build a bridge to success from their mistakes with acuity. This causes them not to experience disappointment but rather be successful. Love brings about warm relations between parents and children and makes them intelligent and enlightened. It keeps their spirits high and wards depression off. A child who is satiated with love does not feel any shortage, developing proper relationships with others. Thus, he or she does not get involved in behavioral deviations. Friendly love should be rendered in a purposeful and step-by-step manner. Its factors and indicators need to be distinguished well from its barriers, and those factors should be predisposed and encouraged while the barriers, if any, should be weakened or possibly eradicated. Islam prohibits any extremes in expressing affection towards children and bases child breeding on moderateness. Children’s age and needs should be taken into consideration, and loving them should be based on such considerations. If love is expressed excessively or inappropriately, it makes children pampered, spoiled, bully, weak, and too dependent on their parents. In this regard, the educational method proposed by Islam is based on three principles of love, dignity and firmness. Therefore, this study aims to discuss the role and domains of affection in child education and the extent of its application as proposed in the holy Qur’ān and religious quotations, or ‘Ḥadīths’.

    Keywords: Qur’ān, Ḥadīth, Children, Education, Love}
  • محسن صمدانیان*، سمانه سادات آقادادی
    موضوع خلقت انسان بر صورت الهی در ادیان مختلف الهی اعم از یهود، مسیحیت و اسلام مطرح شده است. این پژوهش در آغاز به بررسی روایت حدیث «إن الله خلق ادم علی صورته»، وضعیت سندی و تفسیر آن از دید محدثان شیعه و سنی پرداخته که عواملی ازقبیل: وجود دو روایت صحیح السند از میان روایات مختلف، دلایل قرآنی و عقلی، اهمیت توجیه و روشنگری امامان و دانشمندان سبب تقویت سند حدیث و درک درست از معنا و تفسیر آن شده است. سپس چگونگی بازتاب حدیث صورت در متون منثور سنت اول عرفانی در قالب هشت محور اساسی تبیین و تحلیل گردیده است. از دستاوردهای پژوهش، واکاوی مفهوم حدیث صورت است. غرض از خلقت خداگونه انسان، وجود ولی یا انسان کامل است که حق تعالی به تمامی در او متجلی شده است و انسان کامل بدان سبب که صورت کامل خداوند است، می تواند جامع اسما، افعال و صفات الهی گردد.
    کلید واژگان: حدیث, صورت, سنت اول عرفانی, خلقت انسان, انسان کامل}
  • علی محمد میرجلیلی*، معصومه خیاطیان یزدی

    محبت نیاز اساسی فرزندان است و به آنان فرصت می دهد تا به دور از اضطراب، در افعال و گفتار خود  بیندیشند و در صورت لزوم، آن ها را اصلاح کنند. به علاوه، آنان نیز محبت را آموخته و در زندگی خود به کار می برند. با توجه به اهمیت محبت نسبت به فرزند در مسیر تربیت او، این نوشتار انواع محبت به فرزند را از نظر قرآن و سنت به روش توصیفی-تحلیلی مورد بحث قرار می دهد. یافته های این پژوهش نشان می دهد که در پرتو محبت کریمانه، فرزندان امید بیشتری به آینده می یابند. هم چنین، محبت سبب بالارفتن تحمل والدین در برابر مشکلات تربیت فرزندان می شود. محبت، فرزندان را پای بند به خانواده کرده، از پیامدهای سوء حوادث آینده نگه می دارد. خطاب همراه با حفظ کرامت فرزندان، بازی با آنان، احترام و اکرام ایشان، داشتن سعه صدر در برخورد با آنان، تغافل نسبت به اعمال ناشایستشان، ایجاد رابطه دوستی با فرزندان، تشویق، شاد کردن، به تفریح بردن، قدردانی از تلاش آنان، هدیه به آنان، وفای به عهد نسبت به ایشان، دعا برای فرزندان، عفو و گذشت نسبت به خطاهای آنان از انواع ابراز محبت به فرزندان است.

    کلید واژگان: قرآن, حدیث, فرزند, تربیت, محبت}
    Alī Muḥammad Mīrjalīlī *, Ma‘Ṣūmah Khayātyān Yazdī

    Kindness is the basic need of children, and it gives them an opportunity, away from any anxiety, to ponder about their acts and words and, if necessary, to refine them. Moreover, they learn what kindness is and how to use it in their lives. Considering the importance of kindness towards children for their training, this article discusses different kinds of kindness towards children from the viewpoint of the Qur’ān and narrations with a descriptive-analytical method. Findings of this research show that under the light of noble kindness, children find the future more promising. Kindness binds the children to the family and keeps them safe from the consequences of the future mishaps. Addressing children in a dignified way, playing with them, respecting and honoring them, having tolerance in dealing with them, ignoring their misconducts, making friends with them, encouraging them, making them happy, taking them out to play, appreciating their efforts, giving them gifts, keeping your promises, praying for them, and forgiving their mistakes are different kinds of kindness expression towards children.

    Keywords: The Qur’ān, Narration, Child, Training, Kindness}
  • صالح حسن زاده*
    روایت گفتار و عمل زبانی با هدف انتقال معناست. یکی از اهداف قرآن، معرفی الگوها و حقایق در حوزه های تربیتی و دینی است. از این رو، روایت ها و قصص قرآنی به نحو واقعی، و بدون تخیل و دروغ و مبالغه، در خدمت بیان اهداف تربیتی و هدایتی قرآن است. در قرآن خانه کعبه که نام دیگرش «بیت الله » هست به عنوان خانه مردم معرفی شده، و این تعبیر بیان کننده این حقیقت است که آنچه بنام خدا و برای خدا است باید در خدمت مردم و بندگان او باشد، و آنچه در خدمت مردم و بندگان خدا است برای خدا محسوب می‏شود. در روایت قرآن کعبه مبارک و مرکز هدایت است. کعبه هم از نظر معنوی و هم از نظر مادی مبارک است ؛ برکات معنوی این سرزمین و جذبه های الهی و تحرک و جنبش و وحدتی که در پرتو آن مخصوصا در مراسم حج به وجود می‏آید، مبرهن و آشکار است.کعبه، هدایت به سوی سعادت دنیا و آخرت است و هدایت آن فراگیر می‏باشد ؛ کعبه به تمامی مراتب هدایت از خطور ذهنی گرفته تا انقطاع تام از دنیا و اتصال کامل به عالم معنا، و به تمام معنا هدایت است.همچنین کعبه عالم اسلام را به وحدت کلمه، و ائتلاف امت و شهادت منافع خود، و عالم غیر اسلام را هم هدایت می‏کند به اینکه از خواب غفلت بیدار شوند و به ثمرات این وحدت توجه کنند و ببینند که چگونه اسلام قوای مختلفه و سلیقه های متشتت و نژادهای گوناگون را با هم متفق و برادر کرده است. پژوهش حاضر با روش تحلیلی توصیفی و بر اساس آیه 96 و 97 سوره آل عمران اهداف روایت کعبه در قرآن را بررسی می نماید.
    کلید واژگان: کعبه, مبارک, هدایت, تاریخ, تاسیس, قرآن, حدیث}
  • محمدکاظم شفایی، عبدالرفیع رحیمی
    موضوع پژوهش حاضر، بررسی آماری نقش موالی خاندان اشعری درکتب اربعه شیعه است که در آن، تعداد احادیث نقل شده از چهار تن از محدثان قمی قرن سوم و اوایل قرن چهارم هجری به نام های احمد بن محمد بن خالد برقی، محمد بن حسن صفار قمی، علی بن ابراهیم بن هاشم قمی و محمد بن یحیی العطار در کتاب های الکافی، من لایحضره الفقیه، تهذیب الاحکام و الاستبصار فی مااختلف من الاخبار، نقش و تاثیر این محدثان را بررسی می نماید. با توجه به اهمیت و برجستگی مکتب حدیثی قم و راویان این شهر در این دوره تاریخی، میزان تاثیرگذاری محدثان قمی بر تالیف این کتب و تاثیر وضعیت این اجتماع شیعی بر روایات نقل شده از این راویان، مساله اصلی پژوهش حاضر است. روش پژوهش توصیفی و گردآوری داده ها بر منابع کتابخانه ای مبتنی است. نتیجه به دست آمده از این پژوهش، نشان می دهد که فارغ از احادیث مشترک، در سند بیش از 43% احادیث کتب اربعه نام اینان دیده می شود که در کتاب کافی این رقم بیش از 75% احادیث را شامل می گردد که این به نقش پررنگ راویان قمی اشاره دارد. بیش ترین احادیث نقل شده از اینان، مربوط به احکام ازدواج است و کم ترین به احکام جهاد اختصاص دارد، اما در مقابل بیش ترین درصد روایات نقل شده از این راویان در باب جهاد است.
    کلید واژگان: تشیع, حدیث, روایت, راویان, کتب اربعه}
    Muhammad Kazem Shafa’ie, Dr. Abdul, Rafi’ Rahimi
    The subject of the present study is a statistical investigation of the role of freed slaves of the Ash’ari family in the four Shiite books wherein it studies the number of hadiths quoted from transmitters of Qom in the third century and early fourth century AH, including Ahmad bin Muhammad Khalid Barqi, Muhammad bin Hassan Saffar Qomi, Ali bin Ibrahim bin Hashim Qomi and Muhammad bin Yahya al-Attar in four collections of Shiite traditions, entitled al-Kafi, Man La Yahduruhu-l-Faqih, Tahdhib al-Ahkam, and al-Istibsar fi Makhtulifa min al-Akhbar, as well as the role and effect of those transmitters. Considering the importance and prominence of the hadith school of Qom and the transmitters in that city in that historical period, the main topic of this study is the level of influence of Qomi transmitters on the writing of those books as well as the effect of the condition of that Shiite group on the traditions quoted from those transmitters. The research method was descriptive, and the process of data-gathering was based on library sources. The results of the study show that apart from the common hadiths, we see the names of those transmitters in the authority chain of more than 43% of the hadiths in the Four Books, and the number increases to 75% in al-Kafi, which shows the prominent role of Qomi transmitters. The greatest number of hadiths quoted from those transmitters is related to religious laws regarding marriage, and the least number is related to the laws of Jihad. On the contrary, however, the greatest percent of the traditions quoted from them are about Jihad.
    Keywords: Shiism, hadith, tradition, transmitters, the Four Books}
  • موسی الرضا بخشی استاد *
    اجازه، به عنوان یکی از طرق تحمل حدیث و حفظ احادیث از تحریف، به مرور در جهت تضمین درستی آثار علمی، به دیگر علوم نیز سرایت کرد و از ضروریات نظام آموزش اسلامی قرار گرفت و کارکردهای مختلفی یافت. اما پرسش این است که در عصر صفوی با رسمیت یافتن مذهب تشیع، اجازه نامه ها چه روندی را طی کردند و چه کارکردی داشتند؟ این نوشتار، تلاش می کند با استفاده از اجازه نامه های عصر صفوی، به ویژه آن چه در جلد آخربحارالانوار آمده است، به این پرسش پاسخ گوید. بر اساس مطالعات صورت گرفته در این باره، اجازه نامه ها از اهمیت فراوانی برخوردار بود و علوم معقول و منقول را دربر می گرفت، اما در نیمه دوم عصر صفوی با چیرگی اندیشه اخباری، اجازه نامه ها بیش تر شامل احادیث گردید و از معقولات کاسته شد. با توجه به ماهیت دینی حکوت صفوی،اجازه نامه ها علاوه بر این که یکی از طرق تحمل حدیث بود، کارکردهای برجسته تری نسبت به گذشته داشت و نشانی بر شایستگی طلبه برای اجتهاد، کسب مرتبه تدریس و هم چنین تصدی امور شرعیبودکه با توجه به تشکیلات گسترده دینیاین دوره و نیازهای آن بسیار اهمیت داشت.
    کلید واژگان: اجازه نامه, اخباری گری, حدیث, صفویه}
  • محمد امامی، محمد شمس الدین دیانی تیلکی
    امروزه اقتصاد فراتر از معیشت و دادوستد مطرح است. نقش آن در اقتدار آفرینی برای اقوام و ملتها، روشن و آشکار است. اقتصاد جهانی برخلاف آوازه زیبایش، به دنبال تسهیل متعادل مبادلات بین المللی برای همه کشورها نیست، بلکه هدف آن ایجاد محدودیت و بهره کشی از ملتهای ضعیف تر است. در این میان، هدف از تشکیل اتحادیه های اقتصادی، برای کشورهای سلطه گر در راستای سلطه بیشتر و برای سایر کشورها، دفاع از حقوق و منافع تجارت، تولید و سرمایه ملی است. موضوع این پژوهش بررسی مبانی هم گرایی اقتصادی جهان اسلام است، از این رو، آیاتی از قرآن که بر لزوم وحدت و هم گرایی، آمادگی همه جانبه در مقابل دشمن و حفظ عزت مومنان دلالت دارند و آیه نفی سبیل و روایاتی از قبیل: حمایت پیامبر(ص) از تشکیل بازار در مدینه، ممنوعیت صرافی برای اهل ذمه در برهه ای از زمان، منع استفاده از کالای اساسی خارجی و لزوم خودکفایی مسلمانان، مورد بررسی قرار می گیرند و این نتیجه حاصل می شود که ضرورت تشکیل «اتحادیه اقتصادی جهان اسلام» با توجه به نیازهای جامعه، غیرقابل انکار است.
    کلید واژگان: قرآن, حدیث, جهان اسلام, استقلال, هم گرایی اقتصادی}
    Mohammad Imami, Mohammad Shams Alddin Dayani Tilaki
    Today, economy is beyond living and trading issues. Its role in playing authority for nations and ethics is clear and obvious. World’s economy against its beautiful reputation, is not trying to facilitate international trading for all countries, but its aim is to constraining and exploiting weak nations. In this case the purpose of firming economic formations for domineering countries is for their more domination, and for other countries is for defensing from their rights, trading interests, production and national capital. The subject of this research is to examining essential integration of economy of Islam’s world, so the article illustrates verses from Qur’an that emphasize on unity and integration, being ready for defensing from enemy and protecting honor of Mo’menin, the Verse of Nafey’ Sabil, and also explaining Hadiths such as: Prophet Mohammad’s (PUH) support from forming Bazar in Medina, prohibition of currency exchange for Ahle Zeme in a period of time, denying using foreign basic commodity and the necessity of Muslim’s self-sufficiency. Furthermore this conclusion comes up that the necessity of forming “economic union of Islam’s world” is undeniable according to needs of society.
    Keywords: Quran, Hadith, Islam's world, independence, economic integration}
  • عبدالصمد میانشهری*
    این نوشتار در پی این است که جایگاه رویکرد عقلی در برخی از مکاتب را بررسی کند؛ هر چند که به حکم ضرورت، به معرفی چیستی عقل نیز پرداخته است.
    در قسمت مکاتب فلسفی هم به فلسفه اسلامی پرداخته شده و هم به طور اجمال به فلسفه غرب مروری شده است. در مبحث گرایش کلامی، نظرات کلامی اشاعره، ماتریدیه، معتزله و شیعه اثتاعشری را بدون توجه به مکتب اشعری گونه اخباری و تفکیکی که در خور نقد است بررسی کرده ایم. آن چه مسلم شده، این است که در چیستی عقل اختلافی نیست. اختلاف در میزان و نحوهٔ به کار گیری این نعمت الهی در تحلیل مسائل می باشد.
    کلید واژگان: عقل, رویکرد عقلی, فلسفه, کلام, حدیث}
    Abdossamad Mianshahri*
    This writing wants to explore the place of rational approach in some schools. Although for introducing the essence of reason, necessarily has explained its application. In philosophic schools both Islamic and western philosophy will be disicussed. In the subject of theological tendency, we have studied theological opinions of Ashaereh and Matoridieh and Motazeleh and Shiite It is certain that there is no difference in the essence of reason. There is difference in using of this divine gift.
    Keywords: Reason, rational approach, philosophy, theology, hadith}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال