به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « علامه طباطبایی » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «علامه طباطبایی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدتقی کرمی*

    مسئله زنان از مناقشه برانگیز ترین مسائل اعتقادی در ایران از زمان مشروطه به این طرف بوده است. علامه طباطبائی از نخستین افرادی است که با هدف دفاع از آموزه های دینی به نظریه پردازی درباره جنست، زنان و خانواده پرداخته است. این مقاله رویکرد علامه طباطبائی در توضیح تفاوت های حقوقی به مثابه یک رویکرد طبیعت گرایانه را نقد و ارزیابی کرده است. ابتکار ایشان در استفاده از رویکرد طبیعت گرایانه در دفاع از آموزهای اسلامی و از جمله تفاوت های حقوقی میان زن و مرد، مد نظر شاگردان و شارحان دیدگاه های ایشان قرار گرفته است. توجه به دو ویژگی «غلبه حیات احساسی» و «نقش بارداری» در زنان در کنار غلبه نوعی حیات تعقلی در مردان، موجب گردیده است تا شارع مقدس نوعی از نظام حقوقی متفاوت میان زن و مرد اعتبار کند که این اعتبار ریشه در طبیعت متفاوت زن و مرد دارد. این نوشتار توضیح داده است که این دیدگاه فاقد انسجام درونی است و با سایر دیدگاهای علامه طباطبائی نیز سازگاری ندارد و از همه مهم تر اینکه با وجود تببین های الاهیاتی به تبیین های طبیعت گرایانه نیازی نیست. اشکال به ذات گرایانه بودن تبیین های طبیعت گرایانه نیز به قوت خود باقی است.

    کلید واژگان: تفاوتهای حقوقی, نظریه جنسیت, علامه طباطبایی, طبیعت گرایی}
    Mohammadtaghi Karami*

    The issue of ‘women’ has been among the most controversial doctrinal issues in Iran since the era of Constitutionalism. Allameh Tabatabai was among the first persons who theorized about gender, women and family to defend religious doctrines. In this article, Allameh Tabatabai’s approach in explaining legal differences is criticized and evaluated as a naturalistic approach. Allameh Tabatabai’s initiative in using the naturalistic approach in defending the Islamic doctrines, including the legal differences between men and women, has attracted the attention of his pupils and the expositors of his views. Paying attention to ‘dominion of emotional life’ and ‘the role of pregnancy’ in women, alongside the typical dominion of rational life in men, have made the Holy Legislator consider somehow different legal systems for men and women, which is rooted in the different nature of men and women. In this article, we have explained that this view lacks internal cohesion and is inconsistent with Allameh Tabatabai’s other views; and, most importantly, considering the existence of theological explanations, there is no need for naturalistic explanations. The objection of essentialist nature of naturalistic explanations remains in effect.

    Keywords: Legal Differences, Gender Theory, Allameh Tabatabai, Naturalism}
  • عبدالعلی شکر*

    مبحث خداشناسی در میان حکمای متاله با اثبات وجود ذات حق تعالی آغاز می شود. ابن سینا برای اولین بار بر پایه مفاهیم وجوب و امکان برهانی تقریر کرد و نام آن را صدیقین نهاد. از آن زمان تا دوران ملاصدرا و شارحین مکتب وی، این برهان دچار تغییراتی شده است. ملاصدرا به ابن سینا خورده گرفت و بر مبنای خود به شکل متفاوتی برهانی که به عقیده وی شایسته نام صدیقین است، تقریر نمود. اما شارحینی چون سبزواری و علامه طباطبایی ضمن نگاه انتقادی به برهان صدرایی، خود تقریر دیگری از این برهان ارایه کردند تا به صدیقین نزدیکتر و از مقدمات کمتری استفاده شود یا بدون هیچ مقدمه ای وافی به مقصود باشد. اما تقریر ایشان نیز از نقد ناقدان بعدی مصون نماند. در این نوشتار که با روش توصیفی-تحلیلی صورت می گیرد، ضمن تامل انتقادی بر اساس آخرین تقریرات این برهان، به این نتیجه می رسد که تقریرهای بعد از علامه طباطبایی نیز براساس معیار صدیقین، خالی از اشکال نیست. از جمله این که هر کدام به حدوسطی وابسته یا به گونه ای مصادره به مطلوب است و یا با معیارهای برهان صدیقین سازگار نیست. همانگونه که شواهد نقلی نیز دلالت دارد، وجود خداوند نیازمند به برهان نبوده و به عبارتی برهان پذیر نیست، بلکه از طریق معرفت نفس و شهود عرفانی قابل شناخت است. تقریرهای فلسفی ارایه شده از برهان صدیقین، فارغ از آسیب-هایی که متوجه آنهاست، جنبه تنبیهی داشته و حکمای متاله نظیر صدرالمتالهین و علامه طباطبایی نیز بدان اذعان کرده اند.

    کلید واژگان: برهان صدیقین, خداشناسی, ملاصدرا, علامه طباطبایی}
    Abdolali Shokr *

    The topic of theism among theologian philosophers begins with the proof of God's existence. Ibn Sina for the first time presented an argument based on the concepts of necessity and possibility and named it Seddiqin. Mulla Sadra criticized Ibn Sina and then based on his own principles, he presented another argument, which he believes is worthy of the name of Seddiqin. But commentators such as Sabzevari and Allameh Tabatabai, while critically looking at Sadra'i's argument, presented another version of this argument to be closer to the Seddiqin and to use fewer premises or to express it without any introduction. But the expression of these two philosophers was not immune from the criticism of later critics. In this article, which is done with a descriptive-analytical method, while critically reflecting on the latest expressions of this argument, it comes to the conclusion that the expressions after Allameh Tabatabai are also not free of problems based on the criteria of Seddiqin. including the fact that each of them depends on the middle term, or reasoning in circl, or is not compatible with the criteria of Seddiqin's argument. As the narrative evidence also indicates, God's existence does not require proof and in other words is not provable, but can be known through self-knowledge and mystical intuition. Philosophical expressions of Sediqin's argument, regardless of of their harm, have the aspect of informing, and learned scholars such as Mulla Sadra and Allameh Tabatabaei have also acknowledged this.

    Keywords: Seddiqin', s argument, theism, Mulla Sadra, Allameh Tabatabaei}
  • عاطفه قاضی زاهدی*، سید احمد غفاری قره باغ، علی عسگری یزدی

    یکی از مهم ترین مبانی انسان شناختی جداانگاری معنویت از دین، اومانیسم است که انسان را به جای خدا نشانده و هیچ مرجعیت بیرونی ای همانند وحی و ادیان الهی را برنمی تابد. این مبنا که اومانیسم معنوی را نیز به دنبال دارد، ریشه در انگاره مونیسم داشته که در آن با عدم تمایز میان امور مادی و معنوی، معنویت امری کاملا زمینی و این جهانی تعریف می شود و با یگانه انگاری خدای متعالی با خدای درون، میان جهان مشهود و غیب و امر مقدس و نامقدس تفاوتی نیست و مواردی چون: خودالوهیتی، تغییر نظام ارزش شناسی و نفی عالم غیب، ازجمله پیامدهای امکانی آن به شمار می رود. این پژوهش با روشی تحلیلی - انتقادی و با تکیه بر داده های کتابخانه ای، درصدد نقد این مبنا با تاکید بر آثار علامه طباطبایی& است. سیر و سلوک معنوی و دست یابی به معنویت و کرامت اصیل و حقیقی در آثار علامه طباطبایی& که مفسر قرآن و تعالیم اسلام است، فقط در سایه شناخت و اقرار به فقر و وابستگی وجود انسان به خالق خود و ارتباط پیاپی با او در قالب عبودیت و تقوامداری حاصل می شود. براین اساس استقلال انسان از خداوند و روی گردانی اش از وحی الهی و ادیان آسمانی نتیجه ای جز نبود هویت اصیل خویش و گرفتاری در وادی ازخودبیگانگی نخواهد داشت. به طبع، معنویت حقیقی و زندگی معنوی نیز با چنین انگاره ای شکل خواهد گرفت.

    کلید واژگان: معنویت, مبانی انسان شناختی, جداانگاری معنویت از دین, اومانیسم, کرامت, علامه طباطبایی}
    Atefeh Ghazi Zahedi *, Seyed Ahmad Ghafari Ghare Baghi, Ali Asgari Yazdi

    One of the most important anthropological bases of separating spirituality from religion is humanism, which puts man in the place of God and does not accept any external authority such as revelation and divine religions. This basis, which also results in spiritual humanism, has its roots in the concept of monism, in which spirituality is defined as something completely worldly and universal, with the lack of distinction between material and spiritual affairs and with the monotheism of the Supreme God and the inner God, there is no difference between the visible and the unseen world, the holy and the unholy, and things such as self-divinity, changing the value system, and negating the unseen world are among its possible consequences. This study, using an analytical-critical method and relying on library data, is trying to criticize this basis with an emphasis on the works of Allameh Tabatabaei. The spiritual journey and the achievement of original and genuine spirituality and dignity in the works of Allameh Tabatabaei, who is an interpreter of the Qur'an and Islamic teachings, is only achieved in the shadow of recognition and acknowledgment of the poverty and dependence of human existence on its creator and continuous communication with him in the form of servitude and having piety. Therefore, man's independence from God and his turning away from divine revelation and heavenly religions will have no result other than the absence of his original identity and being trapped in the valley of alienation. Of course, true spirituality and spiritual life will also be formed with such an idea.

    Keywords: Spirituality, anthropological foundations, separation of spirituality from religion, Humanism, Dignity, Allameh Tabatabaei}
  • سید علی میرحسینی*

    یک اثر ادبی و یا حتی گفتار عادی با دربرداشتن کنایه، مخاطب را به دقت و ظرافت در کشف و برداشت زیبا و دقیق ترین معنی از آن وا می دارد و بدین ترتیب، مجال تعامل پذیری را فراهم می آورد. قرآن کریم نیز با عنایت به همین کارکرد، گاهی مقصود خود را به زبان کنایه بیان داشته است تا با دعوت ضمنی شنونده به تامل، گیرایی و پویایی کلام خود را نیز حفظ کرده باشد. نوشتار حاضر اهتمام ورزیده است تا در مرحله اول، با تبیین دقت نظر علامه طباطبایی در پژوهش قراین کاشفه و برداشت معانی از کنایات قرآنی، مهارت و ظرافت اندیشه وی را به نمایش بگذارد و در گام دوم، آرای چند تفسیر گران دیگر یعنی کشاف، انوار التنزیل، مجمع البیان، جوامع الجامع و التحریر و التنویر را نیز طرح کند تا بداعت و قوت گفتار المیزان به روشنی مشخص شود. دستاوردهای مهم پژوهش حاضر را می توان در نمایش توانمندی علامه طباطبایی(ره) در درک و تاویل کنایات قرآنی، در نظر داشتن عنصر جمال سیاقی در تاویل هر کنایه و نزدیک داشتن معانی استنباط شده به ساختار لغوی و تعبیری دانست، به گونه ای که درنهایت، مستنبط علامه طباطبایی را می توان جامع ترین برداشت از کنایه های قرآن کریم دانست.

    کلید واژگان: کنایه, کنایات قرآنی, تاویل کنایه, علامه طباطبایی, المیزان}
    Seyed Ali Mirhosseini *

    A literary work or even a normal speech, by including irony, forces the audience to carefully and delicately discover and understand the most beautiful and accurate meaning of it, and thus, it provides the opportunity for interactivity.  The Holy Qur'an has sometimes expressed its intention in the language of irony with regard to the same function, in order to preserve the catchiness and dynamics of its words by implicitly inviting the listener to reflect. In the first step, the present article has made an effort to show the skill and elegance of Allameh Tabatabai's opinion in the research of heuristic proofs and the interpretation of meanings from Quranic allusions. Al-Tanzil, Majma Al-Bayan, Javame Al-Jame, Al-Tahrir va Al-Tanvir should also be proposed so that the innovation and power of Al-Mizan's speech can be clearly identified. The important achievements of the present research can be seen in showing the capability of Allameh Tabataba'i (RA) in understanding and interpreting Quranic allusions, considering the element of beauty of context in the interpretation of each allusion and keeping the inferred meanings close to the lexical and interpretive structure, so that finally, inferred Allameh Tabataba'i can be considered the most comprehensive interpretation of the ironies of the Holy Quran.

    Keywords: allusion, Qur’anic allusions, interpret allusions, Allameh Tabataba'i, Al-Mizan}
  • حسن وهاب پور، محمدحسین صائینی*، فرهاد ادریسی

    با توجه به شخصیت علمی، عرفانی و سیاسی حضرت امام خمینی (ره) از یک سو و شخصیت علمی و عرفانی علامه طباطبایی از سوی دیگر،  برآن شدیم که دیدگاه های تفسیری این دو بزرگوار را  به صورت روش شناسانه مورد واکاوی و بررسی قراردهیم. دعوت به قرآن و بازگشت به این کتاب آسمانی ، چیزی است که در تفسیر و دیدگاه های این مفسران به خوبی منعکس شده است. روش تحقیق مقاله، براساس نوشته ها و سخنرانی حضرت امام درباره سوره حمد بوده که به صورت تطبیقی با المیزان، مورد بررسی قرارگرفته است. با تبیین دیدگاه های امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی، اولا جامعیت تفسیری در اقوال ایشان و روش مندی و قرآن گرایی ایشان معلوم گشته و ثانیا اهمیت قرآن در جهت دهی به زندگی اجتماعی و فردی این بزرگوارن روشن می گردد و در نهایت با اسلوب تفسیری مستنبط از آراء ایشان، می توان به تفسیر دیگر آیات پرداخت. از دیگر نتایج مقاله می توان به شناخت منهج، گرایش و صبغه تفسیری امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی اشاره نمود که در تفسیر امام خمینی گرایش عرفانی به وضوح دیده شده ولی در تفسیر المیزان گرایش فلسفی مفسر ظهور و بروز دارد.

    کلید واژگان: امام خمینی(ره), علامه طباطبایی, سوره حمد, تفسیر تطبیقی, روش شناسی تفسیر}
    Hasan Vahhabpour, MohammadHossein Saeini *, Farhad Edrisi

    By considering the scientific, mystic and political personality of Imam Khomeini on the one hand, and the scientific and mystical character of Tabatabaei on the other hand, we are going to survey the view of two great persons as declared. The return to the Qur'an and the Muslim holy book is something that is well reflected in the interpretation and interpretive views of the interpreters. Research method in this paper is based on the writings and speeches of Imam Khomeini which has been investigated comparatively in Tabatabaeis' interpretation of Quran verses. By clarifying the views of Imam Khomeini and Tabatabaei, the importance of Quran in their social and personal life is revealed. Other verses of the Quran can be interpreted by using similar interpretation method.

    Keywords: ImamKhomeini, Allameh Tabatabaei, comparative interpretation, interpretation methodology}
  • کبری بشیری نیا*، محمد سوری، حسین متقی

    یکی از موضوع های پربحث و چالش برانگیز در تاریخ اندیشه های کلامی و عرفانی اسلام، مسیله «رویت خداوند» است. مذاهب گوناگون اسلامی در این باره موضع های متفاوتی دارند؛ حتی گاهی اندیشمندان یک مذهب نظرگاه های گوناگونی ابراز کرده اند. با نظر به سودمندی مطالعه تطبیقی در تبیین بهتر مسایل مورد اختلاف فریقین، این پژوهش بنیادی با بهره گیری از روش متن پژوهی تطبیقی، با تاکید بر دو کتاب شرح المسایل الوسایل فی الإشارات و الدلایل و تفسیر المیزان به بررسی تطبیقی دیدگاه «مقیمی دینوری» و سیدمحمدحسین طباطبایی در این باره پرداخته است. رهیافت پژوهش نشان می دهد: 1. هم«دینوری» هم «طباطبایی» به رویت خداوند در آخرت باور دارند؛ گرچه به تصریح علامه، این رویت با چشم دل صورت می گیرد؛ 2. «دینوری» معتقد است فقط پیامبر (ص) با عنایت و تفضل الهی، نه با جهد و به دلیل وحدت وجودی اش در این دنیا خدا را با چشم سر دیده است و این رویت برای هیچ کس دیگری قابل تحقق نیست؛ اما علامه این رویت را نیز شهودی می داند؛ 3. «دینوری» باورمند است با شرایطی می شود خدا را در همین دنیا با چشم سر دید؛ اما علامه معتقد است به هیچ وجه در این دنیا امکان رویت بصری خداوند وجود ندارد.

    کلید واژگان: رویت خداوند, مقیمی دینوری, علامه طباطبایی, شرح المسائل, المیزان}
    Cobra Bashiriniya *, Mohammad Soori, Hossein Mottaqi

    A controversial and challenging issue in the history of Islamic theological and mystical thoughts revolves around the concept of "seeing God." Different Islamic sects and denominations hold diverse opinions on this matter, and even scholars within a single sect may disagree. Comparative studies play a crucial role in addressing controversies among different sects, and thus, this fundamental research utilizes the method of comparative textual study. The focus of this study is on two books, namely Sharḥ al-masāʾil wa-l-wasāʾil fī l-ishārāt wa-l-dalāʾil and Tafsīr al-mīzān, to provide a comparative analysis of the perspectives of al-Muqīmī al-Dīnawarī and Sayyid Muḥammad Ḥusayn Ṭabāṭabāʾī. The research reveals the following findings (1) Both al-Dīnawarī and Ṭabāṭabāʾī posit that God can be seen in the hereafter. However, Ṭabāṭabāʾī emphasizes that this vision will occur through the eyes of the heart. (2) Al-Dīnawarī maintains that only the Prophet has seen God in this world using his physical eyes, attributing this vision to divine grace and existential unity, rather than personal efforts. On the other hand, Ṭabāṭabāʾī suggests that even the Prophet's seeing of God in this world was intuitive in nature. (3) Al-Dīnawarī believes that, under specific circumstances, it is conceivable to see God in this world using physical eyes. In contrast, Ṭabāṭabāʾī argues that the physical vision of God is impossible in this world.

    Keywords: Seeing God, al-Muqīmī al-Dīnawarī, ʿAllāma Ṭabāṭabāʾī, Sharḥ al-masāʾil, al-Mīzān}
  • سیده معصومه طباطبایی*، نفیسه ساطع

    هدف پژوهش حاضر بررسی مرگ اندیشی از دیدگاه علامه طباطبایی و اروین یالوم است. برای بررسی این موضوع از روش تحقیق توصیفی تحلیلی استفاده شده است. برخی نتایج نشان داد که یالوم هرچند مانند برخی دیگر از متفکران وجودی گرا، مرگ را پایان بخش زندگی انسان می داند، اما اندیشیدن درباره مرگ را برای زندگی معناآفرین و ارزش بخش تلقی می کند. از نظر یالوم، از جمله عوامل مهمی که انسان ها را متوجه مرگ (خودشان) می کند، واقع شدن یا در مواجهه نزدیک قرارگرفتن با مرگ، عامل زمان، بررسی دقیق رویاها و خیال پردازی های فردی، وسایل کمکی مصنوعی و غیره است؛ و از جمله درمان های عملی اضطراب مرگ ایجاد اثری هنری، بودن در کنار افرادی که در شرف مرگ هستند و غیره می باشد؛ از دیدگاه علامه طباطبایی، آن چیزی که با مرگ از بین می رود، همان بعد جسمی انسان می باشد و آن چیزی که باقی است و از یک نشیه به نشیه دیگر می رود، همان بعد روحی انسان می باشد. از دیدگاه او، جهان هستی از خداوند متعال نشیت گرفته و در قدرت تدبیرگرانه حق متعال قرار دارد.

    کلید واژگان: مرگ اندیشی, علامه طباطبایی, اروین یالوم}
    Sayyedeh Maasoumeh Tabatabaei *, Nafise Sate

    The present study aims to consider thinking about death in the views of ʿAllāma Ṭabāṭabāʾī and Irvin Yalom, using the descriptive-analytical method of research. Some of the results indicate that while Yalom, just like some other existentialists, believes that death marks the end of the human life, he holds that thinking about death bestows meaning and value upon life. For Yalom, a major factor that alerts human beings about (their own) death is to be involved in or have a close encounter with death, time, careful consideration of dreams and individual fantasies, artificial aiding tools, and the like. Among the practical treatments of the death anxiety are creation of a work of art and being around those who are about to die. For ʿAllāma Ṭabāṭabāʾī, what perishes with death is the physical dimension of human beings, and what survives and moves form one realm to another is the psychological dimension. In his view, the universe comes from God and is under his direction and power.

    Keywords: Merg Andishi, Allameh Tabatabai, Ervin Yalom}
  • فاطمه السادات هاشمیان*، عبدالحسین خسروپناه
    هویت و عقلانیت و مبانی تعریف شده برای انسان، بنیان تشکیل نظام اقتصادی به عنوان یکی از مهم ترینارکان زندگی اجتماعی است. پژوهش حاضر با استفاده از روش حکمی-اجتهادی، به دنبال تبیین علی روابط میانمبانی انسان شناختی و اصول بایسته نظام اقتصادی بوده و مبتنی بر داده های کتابخانه‏ای انجام گرفته است. از جملهمتفکران برجسته جهان اسلام که با تحلیل نظریات انسان شناختی ایشان می توان نظام اقتصادی اسلامی جامعی را ارایه نمود، علامه طباطبایی(ره) است. بنابر یافته های این تحقیق، مبانی انسان شناختی علامه با بیان نظریه فطرتمندی،غایتمندی، ذوابعاد بودن انسان، سعادت طلبی، کرامت، عدالت در قوای انسانی و اصل مملوکیت انسان، ضرورتابتنای نظام اقتصادی بر وحی و فطرت و شکل گیری آن در راستای قرب الهی، لزوم تحقق نظام اقتصادیفضیلت محور و توجه به سعادت حداکثری در این نظام، لزوم حفظ کرامت انسانی و ضرورت تحقق نظام اقتصادیعدالت محور و نیز مالکیت عرضی انسان در این ساختار را اثبات نموده و به این ترتیب نظام اقتصادی مطلوب راارایه می دهد. انجام فعالیت اقتصادی تحت چنین ساختاری، سبب ترجیح سعادت اخروی بر سود دنیوی و توجهتوامان به امر دنیا و آخرت و یکی از عوامل تحقق حیات طیبه و زندگی گوارای انسانی می باشد.
    کلید واژگان: مبانی انسان شناختی, نظام اقتصادی, اسلام, علامه طباطبایی}
    Fateme Hashemian *, Abdolhosein Khosroopanah
    Identity and rationality and the foundations defined for humans, the foundation of the formation of the economic system as one of the most importantIt is the pillars of social life. The present research, using the ijtihad method, seeks to explain the causal relationships betweenThe anthropological foundations and principles of the economic system are based on library data. IncludingThe prominent thinkers of the Islamic world, who can present a comprehensive Islamic economic system by analyzing his anthropological theories, is Allameh Tabatabai (RA).According to the findings of this research, Allameh's anthropological foundations by expressing the theory of naturePurposefulness, multidimensionality of man, hedonism, dignity, justice in human powers and the principle of human ownership, the need to preserve human dignity and the need to realize the economic systemIt has proved the justice-oriented as well as the temporal ownership of man in this structure and thus the desired economic systemOffers. Carrying out economic activity under such a structure causes the preference of hereafter happiness over worldly profit and attentionTwins are important for this world and the hereafter, and one of the factors for the realization of a good life and a happy human life
    Keywords: anthropological foundations, economic system, Islam, Allameh Tabatabai}
  • مریم اردشیر لاریجانی*، محدثه عیسوی

    فمینیسم در نگاه کلی نظریه ای است که به دنبال برابری زنان و مردان می باشد.  فمنیسیم، در طول سه دوره ای که پشت سر گذاشته، دستخوش تغییرات فراوانی شده و انواع گوناگونی به خود دیده است نظیر فمینیسم لیبرال، فمینیسم مارکسیسم، فمینیسم رادیکال، فمینیسم سوسیال و فمینیسم پست-مدرن تا فمینیسم اسلامی. نوشتار حاضر مسیله مادری را در فمینیسم رادیکال مورد بررسی قرار می دهد و سپس براساس نظرات برخی حکمای معاصر مسلمان به نقد و بررسی مولفه های آن می پردازد. فمینیست های رادیکال با مسایلی همچون ازدواج، تولیدمثل و مادری و به طور کلی خانواده به شدت مقابله می کنند. آنها ازدواج را مساوی با فحشا دانسته و مادری را سدی بزرگ بر سر راه زنان می دانند که هدف آن سرکوب زنان است. در بستر فکر اسلامی معاصر نیز اندیشمندانی نظیر علامه طباطبایی (ره)، شهید مطهری (ره) و آیت الله جوادی آملی و برخی دیگر، نگاهی متفاوت به موضوع خانواده به ویژه مسیله مادری داشته اند که به آن خواهیم پرداخت. علی رغم فمینیست های رادیکال که مادری را مانعی بر سر راه سعادت زنان می دانند، اسلام و حکمای مسلمان، به طور کلی مادری را به منزله پلی می دانند که می تواند زن را به مقامات عالی معنوی برساند. به عبارتی، یکی از راه های دستیابی به سعادت دنیا و آخرت از مسیر رابطه مادر با فرزندش حاصل می شود. در این راستا مقایسه آراء و دیدگاه های گوناگون، ما را به فهم عمیق تر و متفاوتی از مسیله مادری و فرزندآوری خواهد رساند.

    کلید واژگان: فمینیسم رادیکال, مادری, ابن سینا, علامه طباطبایی, آیت الله جوادی آملی, شهید مطهری, آیت الله مصباح یزدی}
    Maryam Ardeshir Larijani *, Mohaddeseh Eisavi

    In general, feminism is a theory that seeks gender equality. During the three periods Feminism has gone through, it has undergone many changes and has seen various types such as liberal feminism, Marxist feminism, radical feminism, social feminism and post-modern feminism and also Islamic feminism. This article examines the issue of motherhood in radical feminism and then reviews its components based on the opinions of some contemporary Muslim scholars. Radical feminists deal strongly with issues such as marriage, reproduction, motherhood, and the family in general. They consider marriage equal to prostitution and consider motherhood as a big obstacle on the path of women, whose purpose is to suppress women. In the context of contemporary Islamic thought, thinkers such as Allameh Tabatabaei (RA), Shahid Motahari (RA) and Ayatollah Javadi Amoli and some others have had a different view on the issue of the family, especially the issue of motherhood. Their view is discussed. Despite the radical feminists who consider motherhood as an obstacle to women's happiness, Islam and Muslim sages generally consider motherhood as a bridge that can bring women to high spiritual positions. In other words, one of the ways to achieve the happiness of this world and the hereafter is through the relationship between a mother and her child. In this regard, the comparison of different opinions and views will lead us to a deeper and different understanding of the issue of motherhood and childbearing.

    Keywords: Radical feminism, Motherhood, Ibn Sina, Allameh Tabatabai, Ayatollah Javadi Amoli, Shahid Motahari, Ayatollah Mesbah Yazdi}
  • محمد شکری*، مظاهر احمدیان چهاربرج

    مقاله «خداوند کتاب را نازل کرده است» به قلم آقای شبستری با سه پرسش اصلی «معانی کتاب در قرآن؟ معانی نزول کتاب در قرآن؟ و « کتاب » بر چه کسی نازل شده است؟»، به دنبال اثبات این مطلب است که قرآن بر شخص پیامبر نازل شده است نه بر عموم مردم؛ اما با استفاده آیات، روایات و ادله عقلی، نظریات ایشان مورد نقد و بررسی قرار می گیرد. از جمله ادله ای که می توان در نقد نظریه ایشان بیان کرد، عبارتند از: آیات نزول تدریجی قرآن، آیات هدایت عمومی قرآن، آیات تحدی، آیاتی که عموم مردم یا مومنین را مورد خطاب قرار داده و... همچنین روایاتی که تشویق به حفظ و کتابت قرآن دارد، دلالت بر نزول قرآن بر عموم مردم - نه فقط شخص پیامبر (صلی الله علیه و آله) -دارد. این مقاله که به صورت تحلیلی توصیفی کتابخانه ای در یک مقدمه و سه بخش اصلی مطابق سه سوال مطرح شده در مقاله آقای شبستری تدوین شده، در صدد بیان پاسخ شبهات وارده در مقاله فوق است و بیان می دارد تمامی ادعاهای مقاله ازجمله نظریه «زیست جهان وحیانی» ادعایی بیش نیست و هیچ سند معتبر عقلی و نقلی بر حقانیت یا مطابقت آن ذکر نشده است. یکی از اهداف نزول تدریجی این بود که شرع مقدس، به مرور زمان و با تکمیل دین به مردم ارایه شود. همچنین در صدد آن است که نشان دهد قرآن کتاب شریعت ساز و منبع اصلی دین مبین اسلام است که  برای بیان شریعت و تکالیف عموم مردم در راستای سعادت ابدی نازل شده است.

    کلید واژگان: شبستری, نزول قرآن, کتاب, سنت, علامه طباطبایی}
    Mohammad Shokri Chaharborj *, Mazahir Ahmadian Chaharborj

    The article "God has revealed the book" written by Shabestari seeks to prove that Qur'an was revealed to prophet not to the public. To do so, the following three main questions are raised: what are the meanings of the "Book" in Qur'an? What are the meanings of the "revelation of the Book" in Qur'an? And to whom was the "Book" revealed? In the present study, Shabestari’s views are examined and criticized using Qur'an verses, narrations, and intellectual proofs. Some proofs, among others, which reject his views include: the verses on the gradual revelation of the Qur'an, Qur'an as the guidance for the public, Taḥaddī Verses (verses challenging deniers of the Prophet), verses addressing general public or the believers, as well as the narrations encouraging people to memorize and write the Qur'an and implying the revelation of the Qur'an to the public, not only to the Prophet (PBUH). The present descriptive-analytical study aims to respond to the doubts raised in Shabestari's article. Presenting an introduction, the paper includes three main parts, corresponding to three questions posed in Shabestari's study. The researchers show that all the opinions made in Shabestari's paper including the theory of the "Revelation lifeworld" are nothing but claims and that no intellectual or narrative evidence has been mentioned proving their authenticity or truth. One objective of the gradual revelation of the Book was to present the holy Sharia to people over time, while their religion was being completed. The study also seeks to show that Qur'an is the Book creating the Sharia and is the main source of Islam, which was revealed to present Sharia and the duties of the people to reach the eternal happiness.

    Keywords: Shabestari, revelation of the Qur'an, Sunnah, Allameh Tabataba'i}
  • رضا رمضانی گیلانی

    معنویت شناسی صایب و صادق یکی از ضروری ترین، مهم ترین و در عین حال حساس ترین نیازهای وجودی انسان معاصر است و معنویت گرایی، فطری انسان و هم سرنوشت با اوست؛ زیرا با وجود او سرشته شده است. علامه طباطبایی از جمله عالمان دینی است که نه تنها به معنویت اصیل توجه همه جانبه داشت، بلکه خود از عالمان معنوی در سطح عالی بود که در قالب های گوناگون در زمینه معنویت شناسی قلم زده و معنویت تشیع را به مثابه کامل ترین نوع معنویت معرفی کرده است. پرسش محوری نوشتار حاضر این است که معنویت در گفتمان علامه چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ روش دستیابی به پاسخ پرسش یادشده، کتابخانه ای و توصیفی تحلیلی است که بر منطق نقلی و عقلی استوار است. نتیجه مباحث عبارت است از: 1. فطری بودن معنویت؛ 2. تعلق معنویت به عالم باطن و جهان غیب؛ 3. نیاز به استاد معنوی در تربیت معنوی؛ 4. ظهور معنویت توحیدی در معنویت تشیع؛ 5. شناخت شهودی نفس در دستیابی به معنویت حقیقی و نیل به مقام ولایت الهیه.

    کلید واژگان: معنویت, فطرت, امام, اصحاب معنوی, توحید, معرفت نفس, علامه طباطبایی}
  • محسن صبور، احمد بهشتی*، صفدر شاکر

    رجعت یا بازگشت بزرگ در هنگامه ظهور، نشانه قدرت لایزال خداوندی، از عقاید مسلم و تردیدناپذیر شیعه می باشد که بر پایه و اساس آیات نورانی قرآن و احادیث معصومین (علیهم السلام) بنا شده است. هدف از پژوهش حاضر بررسی امکان رجعت از منظر کتاب و سنت (با تاکید بر اندیشه های علامه طباطبایی(می باشد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی تحلیلی از نوع تحلیل مفهومی بوده و از منابع کتابخانه ای استفاده شده است. بررسی ها نشان می دهد فلسفه وجودی رجعت بیش از آن است که صرفا سبب مجازات کافران و رسیدن به ثواب باشد و عمده هدف رجعت، تحقق وعده الهی، نصرت و یاری دین خدا، تشکیل حکومت عدل جهانی و ظهور قدرت حق و گسترش آن است؛ بنابراین ازنظر عقل، شرع و علم زیست شناسی، بازگشت روح به همان بدنی که پیش تر به آن متعلق بوده است، هیچ محذوری ندارد و طبق قاعده «ادل الدلیل علی امکان الشیء وقوعه» بهترین دلیل برای امکان وقوع رجعت است. تمام اشکالاتی که مستشکلین از رجعت می کنند دال بر عدم توجه آن ها به درک صحیح از رجعت است و شاید ناشی از آن باشد که مایل نیستند رهبرانشان که در حق اهل بیت (علیهم السلام) ظلم ها کرده اند، مجازات شوند.

    کلید واژگان: قرآن, رجعت, تفاسیر شیعه, معاد, علامه طباطبایی}
    Mohsen Saboor, Ahamad Beheshti *, Safdar Shaker

    Raj’a (return), an indisputable Shiite belief, is the eternal power of God, based on the illuminating verses of the Qur'an and the hadiths of the Masumeen (the Infallibles) (Peace be upon them). The current study aimed to investigate and analyze Raj’a in the important Shiite interpretations based on the thoughts of Allameh Tatatabayi. The methodology is descriptive-analytical with a conceptual analysis approach. Library-based sources have been also used. Investigations show that the philosophy behind Raj’a is more than just punishing the unbelivers and rewarding the good. The main reason for that is to fulfil God’s promise, supporting God’s religion and forming global justice and the appearance of truth’s power and its spreading. Therefore, there are no restrictions for returning the spirit to the same body it had belonged to, from the viewpoint of logic, religion, and biology. Furthermore, according to the principle of (the reason behind the possibility of occurrence of something is the reason for its occurrence), the best reason for the possibility of Raj’a is its occurrence. The whole criticisms about the Raj’a are due to the lack of a correct understanding of Raj’a, and perhaps they do not want their leaders, who have done cruelty to Ahl-ul-Bayt (Peace be upon them), to be punished.

    Keywords: Quran, Raj’a, Shiite interpretations, resurrection, Allameh Tabatabayi}
  • پریا نوری خسروشاهی*، مهدی قهرمان، شهربانو مردانی

    اندیشه و تفکر از اصلی ترین مفاهیمی هستند که در قرآن کریم و کتب روایی تفسیری به آن ها توصیه اکید شده است. از طرفی همین واژگان در آثار جیدو کریشنامورتی نیز با زاویه نگاه متفاوت تری به وفور به چشم می‏خورد. حال مسیله این است که آیا تفکر و اندیشه در نگاه اندیشمندان دینی هم چون علامه طباطبایی و کریشنامورتی یکسان است یا تفاوت هایی دارند. برای پژوهش در این باره از روش تحلیلی-توصیفی و با مطالعه آثار علامه طباطبایی و نیز آثار مکتوب کریشنامورتی استفاده شده است. در ابتدا علامه به طور مطلق موافق تفکر و اندیشه و در مقابل، کریشنامورتی مخالف تفکر و اندیشه به نظر می رسد؛ ولی با کمی تدقیق این نتیجه حاصل می شود که هم علامه و هم کریشنا موافق تفکر و اندیشه هستند، ولی هر دو به نوعی تفکر و اندیشه را به صحیح و ناصحیح تقسیم کرده و نوع اول را تایید و نوع دوم را رد می‏کنند. البته دیدگاه علامه طباطبایی و کریشنامورتی در مورد تفکر و اندیشه کاملا منطبق بر هم نبوده و وجوه اشتراک و افتراق هایی با هم دارند.

    کلید واژگان: مطالعه تطبیقی, تفکر صحیح, اندیشه, علامه طباطبایی, کریشنامورتی جیدو}
    Parya Noori Khosroshahi *, Mahdi Ghahraman, Shahrbanoo Mardani

    Thinking is among the main concepts recommended in Holy Quran as well as hadith books. On the other hand, the same words are abundantly used in Jido Krishnamorti works with a different perspective. Now the question is whether the two thinkers, Allameh Tabatabaee and Krishnamorti, share the same ideas on the issue or they have differences. For this research, descriptive–analytical methods have been used by studying the works of Allameh Tabatabaee and those of Krishnamorti. At first, Allameh looks absolutely supporting of thinking. On the other hand, Krishnamorti seems to be against it, but deep study shows that both Allameh and Krishna are in agreement about thinking. Both have somehow divided it into right and wrong and approved the former and rejected the latter. It should be noted that their views on thinking are not completely the same.They have similarities and differences.

    Keywords: comparative study, thinking, correct thinking, Allameh Tabatabaee, Krishnamorti Jido}
  • عبدالرحیم فرج زاده*، محمدرضا حبیبی مهر، محسن زارعی
    تربیت، یکی از پرکاربردترین واژه هایی است که در مکاتب بشری و اسلامی از آن یاد شده است. نظام های تربیتی مبتنی بر دیدگاه بشری، جایگاه تربیت انسان را در محدوده ی دنیا و خوب زیستن تعریف می کنند، اما نظام تربیت اسلامی با نگرش به عالم پس از مرگ خوشبختی و پیشرفت انسان در دنیا را از اهداف تربیت می داند. از نگاه علامه طباطبایی کمال، رشد و سعادت انسان در گرو پیروی از دستورات اسلام  است. نظام تربیت اسلامی و بشری با وجود اختلافات در مبانی، دارای نقاط اشتراکی هستند. سوال پژوهش کنونی که عبارت است از اینکه تعامل بین نظام تربیت بشری و اسلامی با تاکید بر نظریه علامه طباطبایی چگونه محقق می شود؟ یافته های پژوهش، حاکی از آن است که تعامل بین آن دو نظام، ممکن و از ضروریات است. پیشنهاد بر این است که هویت نظام تربیت اسلامی با دیدگاه علامه طباطبایی و همفکران او اصل قرار گیرد و هویت نظام تربیت بشری بر آن مبنا سامان یابد.
    کلید واژگان: نظام تربیت بشری, نظام تربیت اسلامی, علامه طباطبایی, تعامل}
    Abdolrahim Farajzadeh *, Mohamadreza Habibimehr, Mohsen Zareie
    Training is one of the most common words in humanity and Islamic schools. The human training systems position human training just in this world and just in living well. But, according to the Islamic training system, felicity after death and human improvement in the world are the goals of training. Philosopher Tabatabai believes that perfection, growth, and felicity are the results of obeying Islamic rules. Although there are some fundamental differences between the Islamic training system and the human training systems, there also exist some similarities between them. The main question here is that how an interaction between the human training system and the Islamic training system can take place according to philosopher Tabatabai’s theory. The result is that such an interaction is possible and necessity. This research suggests that the Islamic training system, in the way philosopher Tabatabai and his supporters have propsed, should be used as the base and then the teachings of human training systems be organized by that.
    Keywords: The human training system, Islamic training system, philosopher Tabatabai, Interaction}
  • محمدمهدی شمسی*، محمدرضا ضمیری

    مقایسه اندیشه های علامه طباطبایی و مک ناتن در زمینه ی انگیزش اخلاقی در دو حوزه یعنی منشا انگیزش و درونی یا بیرونی بودن منابع انگیزش قابل ارزیابی است. در حوزه منشا انگیزش مک ناتن تنها به موقعیت انجام فعل و درک شخص در آن موقعیت اشاره می کند واین در حالی است که علامه به سه مولفه یعنی توجه به فواید دنیوی، توجه به فواید اخروی و جلب رضایت الهی اشاره نموده و درک شخص در موقعیت رانیز به یکی از این سه مولفه برمی گرداند. نکته قابل تامل در رویکرد مک ناتن، عدم توجه او به دین و رابطه ی اخلاق با دین است؛ امری که در دیدگاه علامه قابل انکار نیست. در حوزه درونی یا بیرونی بودن منابع انگیزش اخلاقی نیز بایستی به این نکته اشاره کرد که علامه منابع انگیزش را بیرونی می داند چراکه توجه به فواید دنیوی، توجه به فواید اخروی و جلب رضایت الهی اهدافی خارج از وجود انسان هستند؛ اما مک ناتن معتقد است که درک شخص در موقعیت بر اساس انگیزه درونی وی اتفاق می افتد.

    کلید واژگان: علامه طباطبایی, مک ناتن, انگیزش اخلاقی, منابع انگیزش, درونی یا بیرونی بودن منابع انگیزش}
    Mohammadmahdi Shamsi *, Mohammadreza Zamiri

    The comparison of the thoughts of Allama Tabatabaei and McNaughton concerning the moral motivation can be conducted in two domains, i.e. origin of motivation and the internality and externality of the sources of motivation. In the domain of the origin of motivation, McNaughton only refers to the situation of the action and personal understanding of it while Allama highlights three factors of attention to worldly benefits, attention to otherworldly benefits and acquisition of divine satisfaction and he has also reduced the person’s understanding of the situation into one of these three factors. The point that deserves to be reflected in the the approach of McNaughton is his negligence of religion and the ethics/ religion relationship; what is undeniable in the perspective of Allama. In the domain of internality or externality of the sources of the moral motivation, one should mention the point that Allama considers the sources of motivation to be external, because paying attention to the worldly benefits, attention to the otherworldly benefits and acquisition of divine satisfaction are objectives that lie outside the human existence; but McNaughton believes that the person’s understanding of the situation is based on his internal motive.

    Keywords: Allama Tabatabai, McNaughton, Moral motivation, the origin of motivation, the internality, externality of the sources of motivation}
  • قاسم ترخان*
    تعریف علامه طباطبایی از علوم انسانی چیست؟ ادعا شده است که وی علوم انسانی را همان علوم اعتباری و عملی می داند. نوشتار حاضر ضمن بررسی معانی اعتباری، با استفاده از روش کتابخانه ای در گردآوری اطلاعات و روش توصیفی-تحلیلی در استنتاج دیدگاه، ادعای یادشده را در قالب سه پرسش مورد بررسی قرار داده است. نگارنده بر این باور است که نظر علامه در تعریف علوم انسانی صریح نیست. آنچه علامه در نظریه اعتباریات آورده است ناظر به علوم به معنای آگاهی های نظام مند نیست. در عین حال تلاش شده است دیدگاه ایشان درباره حقیقی یا اعتباری بودن رشته های علمی و همچنین گزاره های علوم انسانی بر اساس دو معنای اعتباری بالمعنی الاعم و بالمعنی الاخص مورد واکاوی قرار گیرد. تدقیق در سخنان علامه طباطبایی از آن حکایت دارد که استناد دادن اموری مانند اعتباری دانستن همه علوم غربی، علم شدگی همه علوم به تصالح خبرگان، اعتباری نبودن علوم عملی و منحصردانستن آن در علوم قراردادی و اعتباری دانستن علومی مانند اخلاق و حقوق به علامه با چالش جدی مواجه است.
    کلید واژگان: علوم انسانی, علوم اعتباری, ادراکات حقیقی, نظریه اعتباریات, علامه طباطبایی}
    Ghasem Tarkhan *
    How does ʿAllāma Ṭabāṭabāʾī define human sciences? It has been claimed that he treated human sciences as constructed (iʿtibārī) and practical sciences. In this article, I examine constructed meanings, and deploying the library method in collecting data and adopting the descriptive-analytic method in inferences, I scrutinize the above claim. I believe that ʿAllāma Ṭabāṭabāʾī does not put forward an explicit definition of human sciences. What he says in his theory of constructions (iʿtibāriyyāt) does not have to do with sciences as systematic pieces of knowledge. Nevertheless, I seek to examine his view of whether fields of study and propositions of human sciences are real or constructed in terms of two senses of construction: the general and specific senses. A scrutiny of ʿAllāma Ṭabāṭabāʾī’s remarks suggests that there are serious challenges before any attribution of the following views to ʿAllāma Ṭabāṭabāʾī: the construction of all Western sciences, treatment of each science as a science through a compromise or agreement by experts, practical sciences not being constructed and their restriction to conventional sciences, and treatment of sciences such as ethics and law as constructed.
    Keywords: human sciences, constructed sciences, genuine perceptions, theory of constructions, ʿAllāma Ṭabāṭabāʾī}
  • طاهر کریم زاده*، ابراهیم نوئی، عباس میرزایی

     پژوهش پیش رو به روش توصیفی، تحلیلی به مقایسه دیدگاه ملاصدرا و علامه طباطبایی درباره آموزه بداء پرداخته است. ملاصدرا از طریق اشاره به نفوس سماویه و ملایک عماله، حقیقت بداء را تبیین و نحوه اسناد حقیقی آن به خداوند را تحلیل می کند؛ اما علامه طباطبایی توانسته است، بدون اشاره به افلاک و با استفاده از آیات قرآن کریم، رابطه بداء با صفات و تقدیر الهی را تبیین کند. علامه با استفاده از آیه 39 سوره رعد، هم حقیقت بداء را تبیین می کند و هم دایره شمول آن را به تمام موجودات دارای اجل، تعمیم داده و همیشگی بودن آن را اثبات می نماید. همچنین وی بر خلاف ملاصدرا که حقیقت نسخ و بداء را متفاوت می داند، حقیقت آن دو را یکی دانسته و تفاوت آنها را در شمولشان نسبت به عالم تکوین و تشریع بر می شمرد. ملاصدرا وقوع بداء در علم و اخبار معصومین (ع) را جایز دانسته، ولی از دیدگاه علامه طباطبایی، وقوع بداء در علم و اخبار معصومین (ع) جایز نیست.

    کلید واژگان: بداء, صفات خداوند, تقدیر الهی, علم و عصمت معصومان, ملاصدرا, علامه طباطبایی}
    Taher Karimzadeh *, Ebrahim Noei, Abbas Mirzaei

    The following research compares the viewpoint of Mulla Sadra and Muhammad Husayn Tabataba’i about the concept of Badā’ in descriptive and analytical approach.Mulla Sadra clarifies the reality of Badā' by referring to celestial population and analyzes the true course of it’s attribution to God; while Allameh Tabataba’i was able to explain the relation of Badā' with the traits and foreordination of the Almighty through the verses of the Holy Quran without mentioning the cosmos.Allameh Tabataba’i explains the truth of Badā' using the 39th verse of the Sura Rad and also extends it’s inclusion to all creatures who have a fate, and proves it's eternality.Unlike Mulla Sadra who believes that the truth of abrogation and Badā' are different, Allameh Tabataba’i considers them of the same reality, and counts their difference in their inclusion regarding the worlds of Creation and Legislation.Mulla Sadra approves the occurrence of Badā’ in the knowledge and narratives of Ma’suumin [pbut] (the Innocents), meanwhile from the viewpoint of Allameh Tabataba’i the occurrence of Badā’ in the knowledge and narratives of Ma’suumin is not allowed.Obtaining the viewpoint of Allameh about the truth of Badā’ and everything related to it from his publications, and comparison analysis of the viewpoints of Mulla Sadra and Allameh Tabataba’i are the innovations of the present research.

    Keywords: : Bada, Attributes of God, Divine Destiny, Knowledge, Infallibility of the Infallibles (a), Mulla Sadra, Allameh Tabataba', i}
  • حسین محققی*، رسول محمدجعفری

    علامه طباطبایی پیش از نگارش تفسیر المیزان در قم، تفسیر دیگری با نام تفسیر البیان فی الموافقه بین الحدیث و القرآن در زادگاهش تبریز نگاشت و این تفسیر پایه های اولیه المیزان محسوب می شود. سبک آن چنین است که علامه، ابتدا تفسیر به نسبت کوتاهی از آیات، با محوریت روش قرآن به قرآن آورده و آن گاه روایات مرتبط را ذکر کرده و سپس تلاش داشته که میان آیات و روایات سازگاری ایجاد کند. چنان که از عنوان این تفسیر پیداست، روایات نقش موثری در تفسیر آیات دارند، اما به این معنا نیست که متوقف بر روایات بوده، بلکه مشتمل بر روش های گوناگون و متنوع تفسیری است که عبارتند از: تفسیر قرآن به قرآن، تفسیر قرآن با حدیث، تفسیر قرآن با قواعد ادبی، تفسیر قرآن با لغت، و تفسیر قرآن با عقل.

    کلید واژگان: تفسیر البیان فی الموافقه بین الحدیث و القرآن, روش شناسی, روایات, علامه طباطبایی}
    Ḥusayn Muḥaqqiqī *, Rasūl Muḥammad Ja’Farī

    Before authoring Al-Mīzān commentary in Qom, ‘Allāma Ṭabāṭabā’ī had written another commentary named Tafsīr al-bayān fī al-muwāfaqa bayn al-ḥadīth wa al-Qur’ān in his birthplace, Tabriz, and this commentary is among the early bases of Al-Mīzan. In this initial commentary, ‘Allāma first gives in a fairly brief interpretation of the verses based on the interpretation of the Qur’ān by Qur’ān method, followed by mentioning the related narrations and the clarification of the relationship between the verses and the narrations. As the title of this commentary shows, narrations have an effective role in the interpretation of the verses. However, this does not mean that the commentary is limited to the narrations; rather, it entails various method of interpretation, including the interpretation of the Qur’ān by Qur’ān, the interpretation of the Qur’ān by traditions, the interpretation of the Qur’ān by literary rules, the interpretation of the Qur’ān based on lexis, and the interpretation of the Qur’ān based on intellect.

    Keywords: Tafsīr al-bayān fī al-muwāfaqa bayn al-ḥadīth wa al-Qur’ān, methodology, Narrations, ‘Allāma Ṭabāṭabā’ī}
  • زهرا منصوری*، رحمان عشریه
    بافت متنی، شرایط نزول و مخاطب اولیه ی قرآن کریم از یک سو و فرض جاودانگی و جهان شمولی قرآن کریم از سوی دیگر بستر طرح شبهات و سوالات مهمی را به خصوص ناظر به اجزای متن قرآن کریم به وجود آورده است. یکی از این شبهات ناظر به تمثیلات قرآنی و تاریخ مند بودن آن ها مطرح شده است. مطابق چنین نگرشی، تمثیلات قرآنی بازتاب تامی از فرهنگ عصر نزول بوده و جز برای مخاطب اولیه کارایی ندارند. پژوهه ی حاضر با روش توصیفی تحلیلی در واکاوی داده ها تلاش دارد نظریه ی تاریخ مندانگاری تمثیلات قرآن کریم را مبتنی بر آراء قرآنی علامه طباطبایی به بوته ی نقد و نظر قرار بدهد؛ یافته های تحقیق حاکی از آن است که تاریخ مندانگاری قرآن حاصل برقراری نسبتی میان داده کاوی درون قرآنی درباره ی تمثیلات قرآن با ادبیات معهود عصر نزول است. این قسمت ضمن آن که دارای نقصان محتوایی است، اساس تاریخ مندانگاری قرآن را مخدوش می کند، اساسا بر پایه ی اصل جاودانگی و جهان شمولی قرآن، عمومیت تاویل پذیری آیات و بررسی مصادیق تمثیلات قرآن به لحاظ عمومیت و اطلاق آن ها، نمی توان تمثیلات قرآنی را بازتابی تام از فرهنگ زمانه ی عصر نزول قلمداد کرد.
    کلید واژگان: تاریخ مندی, امثال قرآن, علامه طباطبایی, تمثیل, تشبیه}
    Zahra Mansouri *, Rahman Oshryeh
    The textual context, the conditions of revelation and the initial addressee of the Holy Qur'an, on the one hand, and the assumption of immortality and universality of the Holy Qur'an, on the other hand, have raised the ground for raising doubts and important questions, especially regarding the components of the Holy Qur'an text. One of these doubts has been raised regarding the Qur'anic allegories and their historicity. According to such an attitude, Qur'anic allegories are a complete reflection of the culture of the age of revelation and have no function except for the primary audience.The present study tries to critique the theory of historiography of allegories of the Holy Quran based on the Quranic views of Allameh Tabatabai based on descriptive-analytical method in data analysis; The research findings indicate that the historiography of the Qur'an is the result of establishing a relationship between the Qur'anic introspection data on the allegories of the Qur'an and the conventional literature of the age of revelation. This section, while having a content deficit, distorts the basis of the historiography of the Qur'an. Assumed.
    Keywords: Historicalism, Proverbs of the Qur', an, Allameh Tabatabai, Allegory}
  • میثم قاسمی *

    نظام فکری به منزله زیرساخت منظومه فکری و حلقه اتصال میان مبانی کلان و خرده مبانی و قواعد و نیز نظریات تخصصی و اختصاصی است، آثار و مکتوبات مرحوم علامه طباطبایی به عنوان اندیشمندی که برخوردار از دستگاه فکری است و با بهره گیری از عناصر معقول و منقول در اندیشه به بلوغی وصف ناشدنی در اندیشه ورزی دینی رسیده است، منبعی ارزشمند از رویکردها و دیدگاه های دینی است که می تواند تا اعصار متمادی سرچشمه الهام و اثربخشی در باب پاسخگویی به نیازهای بشر در عصر مدرن و پس از آن باشد. یکی از موضعات قابل پژوهش در منظومه فکری علامه طباطبایی ترسیم جغرافیای مفهومی از طرح کلی دین در اندیشه ایشان است، برای استحصال این طرح از منظومه فکری ایشان لازم است که پس از تعریف دین و صورت ابتدایی از طرح کلی دین، عناصر دخیل در نظام اندیشه ایشان تبیین گردد و طرح تفصیلی و کلی از دین با توجه به ترابط زنجیره عناصر منظومه فکری ایشان تحلیل شود. در این مقاله با نگاهی کل نگر به مهم ترین عناصر اندیشه وی که می توان آن را نماینده نظام فکری ایشان دانست به تبیین تصویر کلی ایشان از دین خواهیم پرداخت و برای این هدف از تفسیرهای جزیره ای و تک بعدی و یا دیدگاه های خرد ایشان در موضوعات مختلف صرف نظر خواهیم کرد. گرچه علامه طباطبایی مانند بسیارز از اندیشمندان اسلامی، به سه گانه اعتقادات و اخلاق و احکام برای طرح کلی دین تصریح نموده است اما نقطه امتیاز او در تشریح و تفصیل مبانی و اعتقادات و هم چنین اخلاق و نظامات اجتماعی، تاکید بر عنصر واقع بینی انسان فطری و اهتمامی است که ایشان برای سریان عقلانیت دینی در عرصه های مختلف دین انجام داده اند، گرچه محتمل است که رویکرد ایشان به تحلیل عناصر دین، به پیشنهاد طرح نوینی برای کلیت دین نیز بیانجامد.

    کلید واژگان: طرح کلی دین, علامه طباطبایی, طبیعت, عقلانیت دینی}
    Miesam Qasemi *

    system of thought  means the foundation of  an intellectual system and the link between the macro and micro principles and special rules and theories. Allameh Tabatabais’ works as a thinker who has an intellectual system and has reached an indescribable maturity in religious thought by using rational and narrative elements, are  valuable sources of religious approaches and views that can be a factor  of inspiration and  effectiveness in responding to human needs in the present century and beyond  for many centuries.   One of the topics that can be researched in Allameh Tabatabai's  system of thought is to draw a conceptual geography of the outline of religion. In order to obtain  this plan of his system of thought , it is necessary, after definition of religion and presenting  preliminary form for the outline of religion  to specify  elements of his system of thought, and to  Explain and analyze the detailed and general plan of religion with regard to the interrelationship of the chain of elements of his  system of thought. In this article, with a macro-view  on  the most important elements of Allameh Tabatabai's thought, which can be considered as representative of his intellectual system, we will explain outline of religion in his viewpoint, and, will ignore  one-dimensional island interpretations of his thought or  his particular views in different issues. Although Allameh Tabatabai, like many Islamic thinkers, has specified the trinity of beliefs,  ethics and Sharia for the outline of religion, but his privilege over others  is in explaining the principles and beliefs as well as ethics and social systems, with the help of human nature and the presence of religious rationality in different realms of religion, although it is possible that his approach to analyzing the elements of religion will lead to the proposal of a new plan of the outline of religion

    Keywords: Outline of Religion, Allameh Tabatabai, nature, religious rationality}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال