به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « mulla sadra » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه « mulla sadra » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • عبدالعلی شکر*

    مبحث خداشناسی در میان حکمای متاله با اثبات وجود ذات حق تعالی آغاز می شود. ابن سینا برای اولین بار بر پایه مفاهیم وجوب و امکان برهانی تقریر کرد و نام آن را صدیقین نهاد. از آن زمان تا دوران ملاصدرا و شارحین مکتب وی، این برهان دچار تغییراتی شده است. ملاصدرا به ابن سینا خورده گرفت و بر مبنای خود به شکل متفاوتی برهانی که به عقیده وی شایسته نام صدیقین است، تقریر نمود. اما شارحینی چون سبزواری و علامه طباطبایی ضمن نگاه انتقادی به برهان صدرایی، خود تقریر دیگری از این برهان ارایه کردند تا به صدیقین نزدیکتر و از مقدمات کمتری استفاده شود یا بدون هیچ مقدمه ای وافی به مقصود باشد. اما تقریر ایشان نیز از نقد ناقدان بعدی مصون نماند. در این نوشتار که با روش توصیفی-تحلیلی صورت می گیرد، ضمن تامل انتقادی بر اساس آخرین تقریرات این برهان، به این نتیجه می رسد که تقریرهای بعد از علامه طباطبایی نیز براساس معیار صدیقین، خالی از اشکال نیست. از جمله این که هر کدام به حدوسطی وابسته یا به گونه ای مصادره به مطلوب است و یا با معیارهای برهان صدیقین سازگار نیست. همانگونه که شواهد نقلی نیز دلالت دارد، وجود خداوند نیازمند به برهان نبوده و به عبارتی برهان پذیر نیست، بلکه از طریق معرفت نفس و شهود عرفانی قابل شناخت است. تقریرهای فلسفی ارایه شده از برهان صدیقین، فارغ از آسیب-هایی که متوجه آنهاست، جنبه تنبیهی داشته و حکمای متاله نظیر صدرالمتالهین و علامه طباطبایی نیز بدان اذعان کرده اند.

    کلید واژگان: برهان صدیقین, خداشناسی, ملاصدرا, علامه طباطبایی}
    Abdolali Shokr *

    The topic of theism among theologian philosophers begins with the proof of God's existence. Ibn Sina for the first time presented an argument based on the concepts of necessity and possibility and named it Seddiqin. Mulla Sadra criticized Ibn Sina and then based on his own principles, he presented another argument, which he believes is worthy of the name of Seddiqin. But commentators such as Sabzevari and Allameh Tabatabai, while critically looking at Sadra'i's argument, presented another version of this argument to be closer to the Seddiqin and to use fewer premises or to express it without any introduction. But the expression of these two philosophers was not immune from the criticism of later critics. In this article, which is done with a descriptive-analytical method, while critically reflecting on the latest expressions of this argument, it comes to the conclusion that the expressions after Allameh Tabatabai are also not free of problems based on the criteria of Seddiqin. including the fact that each of them depends on the middle term, or reasoning in circl, or is not compatible with the criteria of Seddiqin's argument. As the narrative evidence also indicates, God's existence does not require proof and in other words is not provable, but can be known through self-knowledge and mystical intuition. Philosophical expressions of Sediqin's argument, regardless of of their harm, have the aspect of informing, and learned scholars such as Mulla Sadra and Allameh Tabatabaei have also acknowledged this.

    Keywords: Seddiqin', s argument, theism, Mulla Sadra, Allameh Tabatabaei}
  • نرگس السادات روح الامین*، سید احمد غفاری قره باغ

    تبیین هستی شناسی عرفانی و فلسفی عشق و فنا فی الله که نهایت کمال و انتهای قوس صعود سالک عاشق را نشان می دهد، از اهمیت بسیاری برخوردار است. هدف این پژوهش، تبیین رابطه عشق و فنای فی الله در آثار ملاصدرا و عین القضات همدانی است و در پی یافتن این پرسش است که آیا رابطه عاشقی و معشوقی در فنا باقی می ماند و یا عشق و فنا با یکدیگر تنافی دارند. این پژوهش با روش تحلیلی مقایسه ای و استفاده از داده های کتابخانه ای، به مقایسه تطبیقی و تحلیل اندیشه های ملاصدرا و عین القضات به عنوان دو نماینده حوزه فلسفه و عرفان، می پردازد. فنای عاشق به معنای حقانی شدن و از دست دادن انانیت است. فنا مضمحل کننده عشق است و در مقام فنا،که نهایت عشق و جایگاه بالاتری از آن است، ثنویت عاشق و معشوق وجود ندارد. اگرچه بررسی و تحلیل اندیشه ها و مضامین مشترک، همسویی دیدگاه های این دو حکیم را درباره تبیین رابطه عشق و فنا نشان می دهد، اما با مقایسه دقیق دیدگاه های ایشان می توان به برتری تبیین ملاصدرا نظر داد. وی در عین پذیرش تبیین های صحیح عرفانی، اما به واسطه بهره مندی از مبانی حکمی خود، ازجمله: جسمانیه الحدوث و روحانیه البقاء بودن نفس، حرکت جوهری، اتحاد عاقل و معقول، تحلیل دقیق تر و عمیق تری از رابطه عشق و فنا ارایه می دهد. وی فنا عاشق را به معنای انسلاخ وجودی و تبدل جوهری تعین خلقی به تعین حقی بر می شمرد.

    کلید واژگان: رابطه عشق و فنا, اتحاد عاشق و معشوق, انسلاخ وجودی, ملاصدرا, عین القضات}
    Narges sadat Rouholamin *, Seyed Ahmad Ghaffari Ghare Bagh

    It is very important to explain the mystical and philosophical ontology of love and death by God, which shows the ultimate perfection and the end of the ascension of the lover. The purpose of this research is to explain the relationship between love and mortality in the works of Mulla Sadra and Ain al- Quzat Hamedani, and seeks to find out whether the relationship between love and the beloved remains in death, or whether love and death are mutually exclusive. This research, with the comparative analytical method and the use of library data, deals with the comparative comparison and analysis of the thoughts of Mulla Sadra and Ain al-Quzat Hamedani as two representatives of philosophy and mysticism. The death of a lover means becoming righteous and losing egotism. Death is the problem of love, and in the position of death, which is the ultimate love and a higher position than it, there is no duality of lover and beloved. Although the examination and analysis of common thoughts and themes shows the alignment of the views of these two scholars regarding the explanation of the relationship between love and death, but by comparing their views carefully, it is possible to comment on the superiority of Mulla Sadra's explanation. While accepting the correct mystical explanations, he provides a more detailed and deeper analysis of the relationship between love and death by benefiting from his ruling bases, such as the physicality of occurrence and the spirituality of the survival of the soul, the substance theory, the unity of the wise and the reasonable.He considered the death of the lover as the meaning of existential annihilation and the essential change of the natural determination to the right determination.

    Keywords: The relationship of love, death, the unity of the lover, the beloved, existential annihilation, Mulla Sadra, Ain al-Quzat}
  • محمد شیروانی*
    انسان شناسی یکی از بنیادی ترین مسایل نظری حوزه فلسفه و عرفان است که ادیان هم به نوبه ی خود حول این موضوع نکات مختلفی را بیان داشته اند، بوناونتوره در نظام الاهیاتی مسیحیت و فرقه فرانسیسکن و ملاصدرا در نظام الاهیاتی اسلام و مکتب متعالیه، هریک با دیدگاه خاصی در حوزه انسان کامل و ابعاد آن مدعیات متنوعی را ارایه کرده اند. انسان روحانی شناسی بوناونتوره، بسیار حول محور عیسی مسیح تبیین می شود در حالی که انسان کامل شناسی صدرایی به هر انسانی که کوشش علمی و عملی متعادلی داشته، تعلق می گیرد، انسانی که در معماری صدرایی به آن پرداخته می شود، توانایی نمود اعظم و مثل اعلی شدن را داراست، در حالی که بوناونتوره این مقام را تنها مخصوص عیسی مسیح می داند. انسان کامل صدرایی به سبب توانایی و دانایی حداکثری، شان رهبری دارد، از این رو می تواند نظام اجتماعی را مدیریت کند، در صورتی که چنین ادعایی در انسان روحانی بوناونتوره دیده نمی شود. انسان روحانی بوناونتوره بسیار هویت عرشی و انسان کامل ملاصدرا هویتی عرشی و فرشی را توامان داراست. آنچه در این نوشتار به روش توصیفی و تحلیلی و ابزار کتابخانه ی مورد تبیین وتطبیق قرار گیرد، بررسی مقایسه ی نقاط وفاق و اختلاف بین نظرات ملاصدرا و بوناونتوره در زمینه انسان کامل است.
    کلید واژگان: انسان کامل, ملاصدرا, بوناونتوره, نفس و عقل, عیسی مسیح}
    Mohammad Shirvany *
    Anthropology is one of the most fundamental theoretical issues in the field of philosophy and mysticism, and religions in turn have expressed different points about this issue, Bonaventure in the theological system of Christianity and the Franciscan order, and Mulla Sadra in the theological system of Islam and the transcendental school, each with a view In particular, they have presented various claims in the field of the perfect human being and its dimensions. Bonaventure's spiritual man is explained very much around the axis of Jesus Christ, while Sadra's perfectionist man is given to every person who has a balanced scientific and practical effort. has to become, while Bonaventure considers this position only for Jesus Christ. Due to his maximum ability and knowledge, the perfect man of Sadra has leadership, therefore he can manage the social system, if such a claim is not seen in the spiritual man of Bonaventure. Bonaventure's spiritual man is very similar to Arshi's identity and Mulla Sadra's perfect man is both Arshi's and carpet's identity. What will be explained and applied in this article through the descriptive and analytical method and the library tool is the comparison of the points of agreement and difference between the opinions of Mulla Sadra and Bonaventure in the field of the perfect human being.
    Keywords: The perfect man, Mulla Sadra, Bonaventure, soul, intellect, Jesus Christ}
  • کوکب دارابی*، سید مرتضی حسینی شاهرودی

    توحید و معاد و نسبت میان آن ها از مباحثی است که ملاصدرا بسیار به آن ها توجه داشته است. شناخت توحید صدرایی بدون توجه به معاد ملاصدرا امر مشکلی است بی تردید  بر اساس مبانی ملاصدرا مانند اصالت وجود، وحدت شخصی وجود، تفسیر علیت به تجلی، بساطت وجود و مساوقت وجود با کمالات، توحید و نسبت آن با معاد تفاوت های اساسی با حکمت های پیشین خواهد داشت. ملاصدرا همان طور که هدف از آفرینش یعنی نزول از وحدت به کثرت را ظهور توحید می داند، هدف معاد یعنی صعود کثرت به وحدت را نیز، ظهور و تفصیل توحید بیان می کند. باید توجه داشت توحید اولی و توحید ثانوی وجود ندارد چرا که توحید امر ثابتی است و تنها علم و معرفت انسان در حال تغییر می باشد و موجودات در نهایت نیز موصوف به عدم فی ذاته خواهند شد چنان که در ابتدا چنین هستند، فقط در نهایت به این امر معرفت پیدا خواهند کرد که هویت حقیقی شان همان عین الربط و عین الفقر بودن است. همه موجودات از عقول تا اسفل السافلین چون فطرت دارند، معاد دارند و مبدا هر شیء بعینه غایت و معاد آن هست. به عبارت دیگر توحید از لوازم وجود موجودات بلکه عین وجود و عین فطرت آن هاست که نهایتا همه به همان فطرت توحیدی برمی گردند.

    کلید واژگان: توحید, معاد, آفرینش, ظهور, تفصیل, ملاصدرا}
    Kokab Darabi, Seyyed Morteza Hosseini Shahroudi

    Monotheism and resurrection and the relationship between them are among the topics that Mulla Sadra has paid much attention to. Understanding Sadrachr('39')s monotheism without considering Mulla Sadrachr('39')s resurrection is a difficult matter. It will have previous wisdoms. Just as Mulla Sadra states the purpose of creation, that is, the descent from unity to plurality, the emergence of monotheism, so the purpose of the resurrection, that is, the ascent of multiplicity to unity, states the emergence and elaboration of monotheism. It should be noted that there is no primary monotheism and no secondary monotheism, because monotheism is a fixed thing, and only human science and knowledge are changing, and beings will eventually be described as non-existent, as they are in the beginning, only Eventually they will come to realize that their true identity is the same as being the same as being the same as being poor. All beings, from the intellects to the lower worlds, because they have nature, have a resurrection, and the origin of every thing is its specific end and resurrection. In other words, monotheism is one of the necessities of the existence of beings, but also the very existence and the very nature of them, which ultimately all return to the same monotheistic nature.

    Keywords: Monotheism, resurrection, creation, emergence, elaboration, Mulla Sadra}
  • معصومه سادات ساری عارفی، علیرضا کهنسال*، سید مرتضی حسینی شاهرودی
    این پژوهش با رویکرد توصیفی تحلیلی به تبیین تعریف علم حضوری از دیدگاه فلسفه ملا صدرا و تفاسیر الصافی و المیزان می پردازد. هدف این مقاله از سویی ارزیابی میزان همخوانی دیدگاه فلسفی صدرا در تعریف علم حضوری با تفاسیر شارحان وی و از سوی دیگر میزان به کارگیری این دیدگاه در تفسیر قرآن، آن هم توسط شارحان اوست. در نهایت آشکار می شود که تفاسیر در مبحث تعریف علم حضوری از سه لایه استفاده مبانی، کلمات شکل دهنده قالب تعریف و شروط ضمیمه شده به کلمات شکل دهنده تعریف، بیشتر در لایه اول و دوم، آن هم با نگاه یک سویه به یک رکن شکل گیری علم یعنی عالم باقی مانده اند. در لایه سوم نیز بیشتر بر تبیین ویژگی های عالم تکیه و توجه شده است. همچنین در تفاسیر، رابطه علم و عین، عالم و معلوم و ویژگی ها و نسبت معلوم در پیوند با عالم که صدرا مورد توجه قرار داده، کمتر تبیین شده است. بنابراین اول آنکه نمی توان یک تبیین جامع از تعریف علم حضوری با مراجعه به این تفاسیر به دست آورد؛ افزون بر آن این تفاسیر در عین توجه به مباحث عقلی و فلسفی، اهتمام به پیاده سازی مبانی فلسفی در تمام جنبه های مباحث تفسیری خود نداشته اند.
    کلید واژگان: المیزان, الصافی, ملا صدرا, علم حضوری, تعریف علم حضوری}
    Masoumeh Sadat Sari Arefi, Alireza Kohansal *, Syed Morteza Hosseini Shahroudi
    The present study adopts a descriptive-analytical approach to offer a definition of "knowledge by presence" (al-ʿilm al-ḥuḍūrī) based on the perspectives of Mullā Ṣadrā, as well as the interpretations provided by two Quranic exegeses, namely al-Ṣāfī and al-Mīzān. The objective of this article is to evaluate the compatibility between Mullā Ṣadrā's philosophical definition of knowledge by presence and the interpretations offered by his commentators. Additionally, it aims to examine the extent to which this perspective was utilized in Quranic exegesis by his commentators and followers. Ultimately, the analysis reveals that Quranic exegeses adopt a three-layered approach in defining knowledge by presence. These layers encompass the foundational principles, the specific terminologies employed in the definitions, and the associated conditions attributed to these terms. However, it is observed that, regarding the first two layers, Quranic exegeses often focus on a unilateral perspective that emphasizes only one essential element of knowledge, namely the knower. Regarding the third layer, they also place emphasis on delineating the characteristics of the knower. Furthermore, Quranic exegeses provide limited elaboration on the intricate relationship between knowledge and objects, the dynamic between the knower and the known, and the properties and connections that exist between the known and the knower, which all of these are emphasized by Mullā Ṣadrā. Consequently, consulting these Quranic exegeses alone proves inadequate in attaining a comprehensive definition of knowledge by presence. Moreover, although they address philosophical matters to some extent, these exegeses do not consistently apply philosophical principles to every aspect of their exegetical discussions.
    Keywords: Al-Mīzān, al-Ṣāfī, Mullā Ṣadrā, Knowledge by Presence, definition of knowledge by presence}
  • محمدحسین محقق نیا*، سید احمد فاضلی، عبدالمحمد شریفات

    در این پژوهش با تمرکز بر موضوع عقلانیت اخلاقی، آرای ابن تیمیه و ملاصدرا در این موضوع تحلیل و بررسی می شود. با قبول عقلانیت اخلاقی در جایگاه رویکردی که افزون بر مبنای عقلانی، به سازگاری عمل نتیجه باور دارد، می توان اندیشه دو متفکر را این گونه تفکیک کرد: الف) ابن تیمیه با قبول وابستگی تام اخلاق به شریعت در مسیر نظریه موسوم به امر الهی (حسن و قبح شرعی) گام برمی دارد و در حوزه عمل اخلاقی هم نوعی از تکلیف گرایی شریعت محور را توسعه بخشیده است. ب) ملاصدرا با تکیه بر تمایز مفهومی و این همانی مصداقی دین و اخلاق، رویکرد موسوم به نظریه قانون طبیعی (حسن و قبح عقلی) را مرجح می داند و در حوزه عمل اخلاقی هم به رویکرد فضیلت گرایانه متمایل شده است. با این وصف و در مقام داوری به نظر می رسد رویکرد ملاصدرا از حیث توجه به ارزش و استقلال عقلانی حیات اخلاقی و همچنین از حیث توجه به ابعاد زیستی تجربی اخلاق در برابر آنچه ابن تیمیه عرضه کرده است، برتری نمایانی دارد.

    کلید واژگان: ابن تیمیه, دین و اخلاق, سعادت, عقل اخلاقی, غایت گرایی, ملاصدرا}
    Mohmad Hosein Mohaghegh Nia *, Seyed Ahmad Fazeli, Abdolmohamad Sharifat

    This research focuses on the concept of moral rationality as elaborated by Ibn al-Taymiyya and Mullā Ṣadrā. Given that moral rationalism emphasizes the coherence of action and its consequences, as well as rational principles, we aim to compare and contrast the views of these two scholars in the following ways: A) endorsing the full dependence of morality on religion, Ibn al-Taymiyya’s view is close to the so-called divine command theory (or religious goodness and badness), and in the realm of moral action, he has developed a version of religious deontologism; B) drawing upon the conceptual distinction and co-instantiation of religion and morality, Mullā Ṣadrā espoused the so-called natural law theory (or rational goodness and badness), and in the realm of moral action, he tends towards the virtue theory. However, upon final analysis, Mullā Ṣadrā's approach appears to be more favorable. This is because it recognizes the inherent value and autonomy of moral life, while also acknowledging the experiential dimensions of morality.

    Keywords: Ibn al-Taymiyya, religion, morality, Happiness, Moral reason, teleology, Mullā Ṣadrā}
  • امیرحسین میرزا ابوالحسنی*
    مهم ترین ویژگی های عقل به لحاظ ماهیت و معناشناسی در نگاه سلفیه عبارت اند از: 1. عقل، نوعی غریزه است؛ 2. برخلاف دیدگاه حکما که عقل را جوهر می دانند، عقل عرض است؛ 3. معنای واقعی عقل، همان گونه که در قرآن مطرح شده، «قلب» است؛ 4. عقل به لحاظ ماهیت متعدد و متکثر است. عقل را غریزه دانستن نشان از تقلیل منزلت عقل به عنوان منبعی ادراکی در نگاه ابن تیمیه و سلفیان پیرو او است. در حالی که از منظر آیات و روایات و آرای بزرگان اندیشه، عقل واجد منزلتی متعالی و وجه تمایز انسان از سایر حیوانات است. اما عقل در نگاه ملاصدرا، به عنوان مرتبه عالیه نفس انسانی، قوه ادراکی مستقل و جوهری مجرد و غیرجسمانی است. دیدگاه ملاصدرا در معناشناسی و هستی شناسی عقل، در مقایسه با دیدگاه ابن تیمیه، به عقلی نزدیک تر است که در آیات قرآن و روایات به آن توجه و بر آن تاکید شده است.
    کلید واژگان: عقل, معناشناسی, هستی شناسی, سلفیه, ابن تیمیه, ملاصدرا}
    Amirhosein Mirzaabolhasani *
    The most important characteristics of intellect in terms of nature and meaning in the view of Salafism are: 1. Intellect is a kind of instinct 2. Contrary to the view of philosophers who consider intellect to be the essence, it is accident 3. The real meaning of intellect, as stated in the Quran, is heart 4. Intellect has multiple natures. Considering reason as an instinct shows the reduction of the dignity of reason as a source of perception in the eyes of Ibn Taymiyyah and his followers. This is despite the fact that, according to the verses and narrations and the opinions of the great intellectuals, reason has supreme dignity and distinguishes humans from other creatures. But in Mullah Sadra's view, intellect, as the highest level of the human soul, is an independent perceptive faculty and an abstract and immaterial essence. Compared to Ibn Taymiyyah's point of view, Mulla Sadra's view on the semantics and ontology of reason is closer to the meaning of reason that has been emphasized in the verses of the Quran and hadiths.
    .
    Keywords: Intellect, semantics, ontology, Salafism, Ibn Taymiyyah, Mulla Sadra}
  • رحمان احترامی*
    «تفکر یونانی» از ابتدای ورود به دنیای اسلام همواره مورد توجه متفکران دنیای اسلام بوده است. برخی با پذیرش امکان حصول معرفت عقلی خوداتکا به درون آن تفکر یونانی وارد شدند و سعی کردند تفسیر اجتهادی خودشان را از آن ارایه دهند و برخی دیگر با طرح دوگانگی ذاتی معرفت عقلی خوداتکای ارسطویی با معرفت کشفی مبتنی بر آموزه های وحیانی بر تفکیک ذاتی آن ها تاکید کردند. ملاصدرای شیرازی به عنوان یکی از مهم ترین فیلسوفان دنیای اسلام، سعی کرده است در عین تاکید بر حقیقی بودن حکمت کشفی ، با طرح برخی مبانی هستی شناختی و با تکیه بر میراث فیلسوفان پیش از خود، اهمیت معرفت زایی از طریق قیاس برهانی را نشان دهد و در یک خوانش منحصربه فردی نوعی وحدت تشکیکی بین معرفت حاصل از حکمت بحثی و حکمت اشراقی ارایه دهد. نوشتار حاضر با روش تحلیلی سعی دارد جایگاه «هویت یونانی» را نزد ملاصدرا بررسی نماید تا از این طریق، کمکی به درک هویت فلسفه در دوران اسلامی و رابطه عقل و وحی در عالم اسلام کرده باشد.
    کلید واژگان: ملاصدرا, حکمت بحثی, حکمت اشراقی, ارسطو, تفکر یونانی}
    Rahman Ehterami *
    Since its introduction to the Islamic world, “Greek thinking” was always acknowledged by Muslim intellectuals. Some intellectuals entered the Greek thinking after having accepted the possibility of gaining self-sufficient rational knowledge, trying to offer their own speculative interpretation of the Greek thought. Some others believed that there is an essential distinction between Aristotelian self-sufficient rational knowledge and intuitive knowledge based on revelatory doctrines. Mullā Ṣadrā Shīrāzī, as a major philosopher in the Islamic world, insisted on the genuineness of revelatory wisdom, and yet offered certain ontological principles and dew upon the philosophical heritage from his predecessors to show the significant of knowledge coming from demonstrative syllogism, and in a unique reading, he presented a graded unity between knowledge from dialectical wisdom and illuminative wisdom. The present article uses the analytical method to study the place of the “Greek identity” for Mullā Ṣadrā, which is might be helpful for an understanding of the nature of philosophy in the Islamic period and the relation between reason and revelation in the Islamic world.
    Keywords: Mullā Ṣadrā, dialectical wisdom, illuimative wisdom, Aristotle, Greek Thought}
  • افسانه لاچینانی*، سید مهدی امامی جمعه، محمد بیدهندی
    از ساحت های مغفول حکمت صدرا عشق مجازی نفسانی و نسبت آن با شاکله درونی خانواده است. خانواده و استحکام آن رکن اصلی اخلاق اجتماعی است و مشکلاتش نتایج مخربی در عرصه های مختلف جامعه می گذارد. تحلیل های ملاصدرا در مورد ویژگی ها و لوازم عشق مجازی نگاه ما را به جایگاه رفیع عشق در ساختار خانواده و نقش آن در اخلاق اجتماعی معطوف می سازد. پیامدهای این عشق با تحول در بینش و نگرش همسران و تحت الشعاع قرار دادن مولفه هایی چون محبت، تعهد و صبر، آن ها را در حیطه رفتاری، اخلاقی و معنوی به سمت تعالی پیش می برد. به موازات آن، خشونت و شهوت پرستی و خیانت از میان می رود و نظام تعلیم وتربیت فرزندان ارتقا می یابد که در نهایت سامان یافتن نظام خانواده به پرورش نسلی فرهیخته می انجامد و کامیابی دنیوی و اخروی را در پی دارد و بی تردید جامعه نیز از مطلوبیت آن بهره مند خواهد شد. در این پژوهش به تبیین چگونگی این تحولات در سایه عشق مجازی نفسانی می پردازیم.
    کلید واژگان: ملاصدرا, عشق مجازی نفسانی, خانواده, اخلاق اجتماعی, عشق حقیقی}
    Afsaneh Lachinani *, Mehdi Emami Jome, Mohamad Bidhendi
    One of the neglected areas of Sadra's wisdom is virtual sensual love and its relation to the inner structure of the family. The family and its strength is the main pillar of social ethics and its problems have devastating consequences in various areas of society. Mulla Sadra's analysis of the features and accessories of virtual love draws our attention to the high place of love in the family structure and its role in social ethics. The consequences of this love, by changing the insights and attitudes of spouses and overshadowing components such as love, commitment and patience, lead them to excellence in behavioral, moral and spiritual domains. At the same time, violence, lust and betrayal will disappear, and the system of education of children will be improved, which will eventually lead to the organization of the family system, the upbringing of an educated generation, and worldly and otherworldly success, and society will surely benefit from it. In this research, we explain how these developments take place in the shadow of sensual virtual love.
    Keywords: family system, social ethics, Mulla sadra, practical philosophy}
  • شرافت زبردست، محمدحسین ایراندوست*، حسن معلمی
    تبیین ماهیت حرکت قطعیه و توسطیه و تحقق خارجی آن ها از مسایل مهم در مباحث فلسفه است. در این زمینه دیدگاه های مختلفی وجود دارد که شاخص ترین آن دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا است. هر کدام از این دیدگاه ها، دارای الزامات و نتایج متفاوتی است. این نوشتار سعی دارد به تحلیل نظرات این دو فیلسوف در زمینه ماهیت حرکت و نتایج هر یک بپردازد و در مقاله حاضر به لحاظ جمع آوری اطلاعات از روش کتابخانه ای و به لحاظ ماهیت روش از روش توصیفی وتحلیلی استفاده شده است. ازیافته های مقاله این است که ابن سینا قایل به وجود خارجی حرکت توسطیه است وحرکت قطعیه را خیالی وتوهمی می داند؛ اما ملاصدرا حرکت قطعیه را واقعی و در خارج موجود می داند و آن را یک امرمتصل سیال می داند که وجود واحد شخصی دارد که کل آن در کل زمان است. درک این حقیقت راه را برای حرکت جوهری و رفع موانع آن هموار ساخت و با اثبات حرکت جوهری بسیاری ازمسایل غامض فلسفی از قبیل معاد جسمانی، حدوث و قدم عالم و...حل شد.
    کلید واژگان: حرکت قطعیه, حرکت توسطیه, حرکت جوهری, ابن سینا, ملاصدرا}
    Sherafat Zebardast, Mohammad Hossein Irandoost *, Hassan Moalemi
    Explaining the nature of "traversal and being-in-the-middle motion" and their manifestation in the real world is among the crucial topics in the philosophical scopes. There are countless views regarding this topic, the most important of which is that of Avicenna and Mulla Sadra. Each of these views has its different requirements and leads to diverse consequences. The present study intends to analyze the views of these two philosophers on the nature of motion and their outcomes. Library method is employed to collect the needed data and descriptive and analytical methods are utilized to analyze the data. The results indicated that Avicenna believes in the external existence of being-in-the-middle motion and considers traversal motion imaginary and illusory, while Mulla Sadra considers traversing motion a reality with external manifestation and considers being-in-the-middle motion as a mobile connected thing with a unique existence which is totally included within time. Understanding this fact paves the way for the substantial motion and removes its obstacles. By proving the substantial motion, many obscure philosophical problems, such as the bodily resurrection, temporal or pre-eternity creation of the world, etc. were solved.
    Keywords: traversal motion, being-in-the-middle motion, substantial motion, Avicenna, Mulla Sadra}
  • Mohsen Shiravand *
    In the current essay we have explained the philosophic-mystical principle of analogical unity of existence as a theory that offers a solution for overcoming this critical situation. The existing capacity in this principle is in a form that can be raised as a new theory for resolving the environmental crisis. This essay is composed of two parts: first part has dealt with the evaluation of the theories of environmental ethics and the causes of these crises. Second part has turned to the study and explanation of the principle of analogical unity of existence and its quality of application in resolving the environmental crises. Among the results of the current research one can refer to the fact that based on this principle we can ground the theory of "environmental spirituality". The theory of environmental spirituality has introduced the nature as a sacred being that contains all divine perfections like living, perceiving and rational. Moreover, it has been proven that for prevention from environmental crises instead of adoption of "ethics-centered" laws we need to adopt "spirituality-centered" laws. The method used in this essay is descriptive-analytic and the discussion is based on arguments.
    Keywords: Environmental ethics, Principle of Analogical Unity of Existence, Mulla Sadra}
  • زهرا شاه علیان*، مهدی دهباشی

    یکی از اوصاف ثبوتی و کمالی و ذاتی خداوند، علم است. خدای تعالی هم به ذات خود و هم به همه موجودات آگاه است. مراتب علم خداوند شامل علم به ذات، علم به موجودات و مخلوقات قبل از آفرینش آنها، علم به موجودات و مخلوقات پس از آفرینش آنها می باشد. علامه خفری و نظریاتش با توجه به تقدم زمانی که بر ملاصدرا داشته است، بیان می کند که، خداوند به همه موجودات در مقام ذات علم فعلی دارد که نامتناهی، خطاناپذیر و بدون تغییر است. ملاصدرا نیز بدون کمترین انحرافی از اصالت وجود و بدون آنکه کوچک‏ترین آسیبی به وجود بحت و صرف و بسیط بودن خداوند برسد، وجود علم خداوند را به ذات خویش، علم خداوند به جمیع اشیا و ماهیات را در مقام ذات به اثبات می‎رساند. یافته ها یافته های تحقیق حاکی از آن است که، با وجود اختلاف آراء در میان علامه خفری و ملاصدرا، وجه اشتراک نیز قابل مشاهده است.مهم ترین عوامل وجه اشتراک و هم زبانی میان ایندو اندیشمند در باب علم الهی، اصول و مبادی تفکرشان است و این که هم علم الهی را ازلی و عین ذات الهی دانسته اند و هم خداوند در مرتبه ذات خویش، به جمیع ماسوی علم بسیط دارد، که در عین حال، کاشف از تفاصیل ماسوی است. هدف هدف از این پژوهش این است که با مروری مستند بر دیدگاه ملاصدرا و علامه خفری در باب علم الهی و مراتب آن، جامعیت این دیدگاه را به تصویرکشیم.

    کلید واژگان: علم الهی, بسیط الحقیقه, علامه خفری, ملاصدرا}
    Zahra Shahaliyan *, Mahdi Dehbashi

    Science is one of the defining, perfect and essential attributes of God. God Almighty is all aware of his own and all creatures' essence. The levels of God's knowledge include knowledge of the essence, knowledge of beings and creatures before their creation, and knowledge of beings and creatures after creation. Allameh Khafri and his theories, considering he is precedent of Mulla Sadra, believe that God as essence has knowledge by presence which is infinite, infallible and unchanging. Mulla Sadra also without the slightest deviation from the originality of existence, without the slightest harm to the existence of discussion and the mere simplicity of God, he proves God's knowledge by presence in its essence, the knowledge of God in all things and essences as essence. findings The findings of the research indicate that despite the difference of opinion between Allameh Khafri and Mulla Sadra, the aspect of enlightenment has also been observed. The most important factors in the commonality and common language between these two thinkers on divine knowledge are the principles and foundations of their thinking, and the fact that they have considered the divine knowledge as eternal and the same as the divine essence. And God, in the essence of order, has a simple knowledge of all creature, which at the same time is the discoverer of the details of all creaures.

    Keywords: divine knowledge, Basit-ol-Haqiqah, Allameh Khafri, Mulla Sadra}
  • روح الله آدینه*، سمانه شاهرودی

    این پژوهش معنا و کارکرد عقل را از دیدگاه ملاصدرا و مهدی حایری یزدی، دو شارح بزرگ کتاب اصول کافی مورد بررسی قرار می دهد. تحلیل معنای عقل از منظر دو فیلسوف که از نظر زمانی سه قرن فاصله دارند، از اهمیت این پژوهش حکایت دارد. با وجود سه قرن اختلاف زمان بین این دو فیلسوف، نقاط مشترک فراوانی بین آراء آنها یافت می شود. همچنین اختلاف نظرهایی در بررسی مفهوم عقل در روایات اصول کافی در میان آنها وجود دارد. در این نوشتار سعی شده است تا با روش توصیفی-تحلیلی مراد و مقصود از عقل در احادیث کتاب اصول کافی را مورد کنکاش و بررسی قرار دهیم، دیدگاه حایری گاهی با ملاصدرا هم سو است و آن را تایید می کند و گاهی مخالف است و آن را رد می نماید. آن دو اندیشمند در معانی برخی اصطلاحات حدیث اول (مانند استنطاق ،اقبال و ادبار و...) اختلافاتی داشتند که هرکدام تفسیری ارایه دادند. در حدیث دوم حایری با تعریف و آوردن مثال نظر ملاصدرا را تایید می کند ولی در رابطه با اختیار انسان نسبت به خصلت های سه گانه نظرات ملاصدرا و علامه مجلسی را به چالش کشیده و رابطه منطقی و فلسفی بین عقل ، حیا و دین برقرار کرده است. و در حدیث سوم حایری نظر ملاصدرا که دین را به معروف و طاعات معنا کرد، رد کرده و بر این عقیده است که معنی حقیقی دین عبارت از عمل به معروف نبوده بلکه مراد از آن التزام به یک سری از قوانین است.

    کلید واژگان: ملاصدرا, حائری یزدی, عقل, جهل, اصول کافی}
    Rohollah Adineh *, Samaneh Shahroodi

    This study examines the meaning and function of reason from the point of view of Mulla Sadra and Mehdi Haeri Yazdi, the two great exponents of the Book of Sufficient Principles. Analyzing the meaning of reason from the perspective of two philosophers who are three centuries apart, indicates the importance of this study. Despite the three centuries of time difference between the two philosophers, there are many commonalities between their views. There are also disagreements about examining the concept of reason in the narratives of sufficient principles among them. In this article, we have tried to study the meaning and purpose of reason in the hadiths of reason and ignorance in the Book of Sufficient Principles. Her view is different and relatively new in jurisprudential and narrative form. Haeri's view is sometimes in line with Mulla Sadra's, and sometimes it is opposed and sometimes rejected. Finally, we explain and compare Mulla Sadra and Haeri Yazdi on this issue

    Keywords: Mulla Sadra, Haeri Yazdi, Wisdom, ignorance, sufficient principles}
  • طاهر کریم زاده*، ابراهیم نوئی، عباس میرزایی

     پژوهش پیش رو به روش توصیفی، تحلیلی به مقایسه دیدگاه ملاصدرا و علامه طباطبایی درباره آموزه بداء پرداخته است. ملاصدرا از طریق اشاره به نفوس سماویه و ملایک عماله، حقیقت بداء را تبیین و نحوه اسناد حقیقی آن به خداوند را تحلیل می کند؛ اما علامه طباطبایی توانسته است، بدون اشاره به افلاک و با استفاده از آیات قرآن کریم، رابطه بداء با صفات و تقدیر الهی را تبیین کند. علامه با استفاده از آیه 39 سوره رعد، هم حقیقت بداء را تبیین می کند و هم دایره شمول آن را به تمام موجودات دارای اجل، تعمیم داده و همیشگی بودن آن را اثبات می نماید. همچنین وی بر خلاف ملاصدرا که حقیقت نسخ و بداء را متفاوت می داند، حقیقت آن دو را یکی دانسته و تفاوت آنها را در شمولشان نسبت به عالم تکوین و تشریع بر می شمرد. ملاصدرا وقوع بداء در علم و اخبار معصومین (ع) را جایز دانسته، ولی از دیدگاه علامه طباطبایی، وقوع بداء در علم و اخبار معصومین (ع) جایز نیست.

    کلید واژگان: بداء, صفات خداوند, تقدیر الهی, علم و عصمت معصومان, ملاصدرا, علامه طباطبایی}
    Taher Karimzadeh *, Ebrahim Noei, Abbas Mirzaei

    The following research compares the viewpoint of Mulla Sadra and Muhammad Husayn Tabataba’i about the concept of Badā’ in descriptive and analytical approach.Mulla Sadra clarifies the reality of Badā' by referring to celestial population and analyzes the true course of it’s attribution to God; while Allameh Tabataba’i was able to explain the relation of Badā' with the traits and foreordination of the Almighty through the verses of the Holy Quran without mentioning the cosmos.Allameh Tabataba’i explains the truth of Badā' using the 39th verse of the Sura Rad and also extends it’s inclusion to all creatures who have a fate, and proves it's eternality.Unlike Mulla Sadra who believes that the truth of abrogation and Badā' are different, Allameh Tabataba’i considers them of the same reality, and counts their difference in their inclusion regarding the worlds of Creation and Legislation.Mulla Sadra approves the occurrence of Badā’ in the knowledge and narratives of Ma’suumin [pbut] (the Innocents), meanwhile from the viewpoint of Allameh Tabataba’i the occurrence of Badā’ in the knowledge and narratives of Ma’suumin is not allowed.Obtaining the viewpoint of Allameh about the truth of Badā’ and everything related to it from his publications, and comparison analysis of the viewpoints of Mulla Sadra and Allameh Tabataba’i are the innovations of the present research.

    Keywords: : Bada, Attributes of God, Divine Destiny, Knowledge, Infallibility of the Infallibles (a), Mulla Sadra, Allameh Tabataba', i}
  • مسعود حاج ربیع

    ر این مقاله به بررسی مبانی تاویل در اندیشه عرفانی ملاصدرا می‌پردازیم. به عقیده نویسنده، در فضای «تفکر عرفانی»، مقوله «تاویل» نه تنها عنصر موثری برای فهم قرآن و متون روایی است، بلکه کلید فهم همه مناسبات حقیقی در عالم هستی به شمار می‌رود. از جمله چالش‌هایی که در فضای مخالفت‌ها با تاویل عرفانی وجود دارد، مخالف خواندن تاویل با ظواهر دین است؛ درحالی‌که آنچه در تاویل عرفانی به دست می‌آید، معانی باطنی‌ای است که بدون حفظ ظواهر حجیت ندارد. بهره‌گیری از روش تاویل در تفاسیر آفاقی و انفسی ملاصدرا، موید بسیار خوبی بر پذیرش روش تاویل عرفانی و غلبه این روش بر هرمنوتیک وی به شمار می‌رود. نویسنده در این تحقیق می‌کوشد تا به جست‌و جوی مبانی تاویل در تفکر عرفانی ملاصدرا بپردازد. به عقیده نویسنده، مبانی تاویل، در سه محور قابل طرح است: 1. مبانی وجود‌شناختی؛ 2. مبانی انسان‌شناختی؛ 3. مبانی معرفت‌شناختی. از مهم‌ترین و اساسی‌ترین این مبانی، ذو بطون دانستن انسان، ‌قرآن و عالم هستی است. از مبانی دیگر، می‌توان به استکمال‌پذیری نفس انسانی، سفرهای تاویلی و ایجاد حس تاویل در سالک، لزوم فهم مراد متکلم برای فهم کلام، و برخی مبانی دیگر که تفصیل آن خواهد آمد، اشاره کرد. روش نویسنده در این مقاله، آمیزه‌ای از نقل و تحلیل عقلی - عرفانی است. هدف ما در این نوشته، نگاهی تفصیلی به مبانی اندیشه ملاصدرا در خصوص تاویل با رویکرد عرفانی است.

    کلید واژگان: تاویل, ظاهر, مفاتیح الغیب, ام الکتاب, ملاصدرا}
    Masoud Haj Rabi’

    This study investigates the principles of esoteric interpretation based on Mulla Sadra's mystical thoughts. According to the author, in the realm of "mystical thinking", the subject of "esoteric interpretation" is not only an effective element in understanding the Qur'an and narrative texts, but also the key to understanding all real relations in the universe. One of the challenges in the opposition to mystical interpretation is to regard esoteric interpretation as opposed to the outward manifestations of religion, while what is achieved in mystical interpretation is esoteric meanings that have no authority without maintaining the outward manifestations. The use of the method of esoteric interpretation based on Mulla Sadra's extroversive and introversive interpretations is a very good confirmation of the acceptance of the method of mystical interpretation and the dominance of this method over his hermeneutics. In this study, the author seeks to find the foundations of esoteric interpretation in Mulla Sadra's mystical thoughts. According to the author, the basics of esoteric interpretation can be proposed in three areas; 1. ontological foundations; 2. anthropological foundations; 3. epistemological foundations. One of the most important and basic elements in these foundations is the multi lay redness of man, the Qur'an and the universe. Other foundations include the perfectibility of the human soul, esoteric journeys, creation of a sense of esoteric interpretation in the wayfarer, the need to understand what the speaker means to understand his words, and some other principles that will be detailed. The author's method in this research is a combination of narration and rational-mystical analysis. The purpose of this paper is to take a detailed look at the basics of Mulla Sadra's thoughts on esoteric interpretation through a mystical approach.

    Keywords: Interpretation, appearance, Mafatih al-Gheib, Umm al-Kitab, Mulla Sadra}
  • هادی واسعی، محمد فولادی، رویا بناکار *

    داشتن حیات و زندگی گوارا، طیب و پاک، همواره دغدغه بشر در طول تاریخ بوده است؛ زندگی فردی و اجتماعی آرمانی، بدون ظلم، بی‌عدالتی، قرین سعادت، کمال و جاودانه. در اندیشه صدرایی، انسان می‌تواند برای خود در دنیا و آخرت حیاتی پاک، جاودانه و طیب رقم بزند؛ زندگی فردی و اجتماعی، مومنانه، پاک و گوارای دنیایی که زندگی اخروی سعادتمندانه، جاودانه، سرشار از نعمات الهی و مقام قرب و رضوان الهی را رقم خواهد زد. از نظر ملاصدرا، انسان دارای حیات دنیوی، برزخی و اخروی است و حیات حقیقی،‌ حیاتی است که با اطاعت از فرمان الهی، منجر به حیاتی برتر از حیات دنیا می‌شود. نفس در ابتدای شکل‌گیری خود، امری کاملا طبیعی و محدث از بدن است و با گذر زمان و بر اثر حرکت جوهری، مراتب رشد را می‌پیماید و از مرتبه نازله اولیه خود جدا می‌شود. انسان با اراده، اختیار و فطرت پاک و سرشت خدادای خویش و با ایمان و عمل صالح و طی مسیر عبودیت و بندگی خدا و رستن از عالم مادی و دل شستن از محدودیت‌های زمینی، می‌تواند در همین دنیا، مقرب درگاه الوهی، و بنده صالح حضرت حق، انسان کامل و به مقام قرب و رضوان الهی نایل آید. این پژوهش، با رویکردی تحلیلی و نظری، به واکاوی چیستی و جایگاه حیات طیبه در اندیشه صدرا می‌پردازد.

    کلید واژگان: ملاصدرا, ایمان, عمل, سعادت, حیات, حیات طیبه, انسان کامل, خلافت الهی, جاودانگی انسان}
    Hadi Vasei, Mohammad Fooladi, Roya Banakar *

    Man’s concern throughout history has been live a happy, pure and agreeable life; an ideal personal and social life, without oppression, injustice, and associared happiness, perfection, and immortality. In Sadra's thought, man can create a pure, eternal, and agreeable life for himself in this world and the hereafter; an individual and social life, with faith, pure, and licit in this world which contributes to living a blissful, eternal, life replete with divine blessings and attaining the position of nearness to God and his good pleasure. According to Mulla Sadra, man has a worldly life, purgatory, and hereafter and real life; a life that, leads to a life superior to the life in this world. At the beginning of its formation, the soul is a completely natural and it originates from the body, and with the passage of time and through the substance movement, it reaches the stages of growth and separates from its original low level. Man can be brought nigh to God, and among his righteous servants, a perfect man and among those who have attained the station of nearness to God and his good pleasure through free will, pure nature, the nature of his God and through faith, righteous deeds and by pursuing the path of servitude to God, escaping from the material world and removing earthly limitations from the heart. This study analyzes the nature and the position of an agreeable life in Sadra's thought using an analytical and theoretical approach.

    Keywords: Mulla Sadra, faith, action, happiness, life, agreeable life, perfect man, Divine viceg erency, man’s immortality}
  • مهدی منفرد، فرنگیس براز*

    حرکت، حیات و زمان از ابعاد وجودی انسان هستند. مساله زمان از مهمترین مسایل فلسفی در درک معنا و پیشبرد زندگی است. در فلسفه ملاصدرا و برگسون زمان با معناداری زندگی ارتباط پیدا می کند. در نوشتار حاضر تلاش می شود با توجه به تقارن و هم داستانی این دو متفکر در باب زمان و تاکید آنها بر این نکته که زمان مقدار حرکت و دگرگونی ذاتی موجودات سیال و از جمله انسان است، موضوع ارتباط زمان با معناداری زندگی تبیین و تحلیل شود. در این تحقیق از روش تحلیلی -تطبیقی به اثبات این مسئله می پردازد که زندگی؛ یعنی حضور در مقاطع مختلف زمان و لحظات حیات منطبق با دقایق زمان است. در نتیجه می توان معناداری زندگی را با توجه به تبعیت نظام زندگی از نظم و سیر توالی زمان و اینکه انسان، زمان حال و آینده را با توجه به تجربه از گذشته، می سازد، استنباط کرد.

    کلید واژگان: زمان, معناداری زندگی, حیات, ملاصدرا, برگسون}
    Mahdi Monfared, Farangis Baraz *

    The motion, life and time are dimensions of human existence and time is one of the most important philosophical issues in understanding the meaning and progress of life. In Mulla Sadra and Bergson's philosophies, time is related to the meaning of life. Here, pointing to the fact that they were contemporaries, and also their similar emphasis on the fact that time is the magnitude of any motive being,such as mankind, the relationship between time and the meaning of life can be explained and analyzed. In this research, the analytical-comparative method is developed to prove that one’s life is his presence in different stages of time and also the moments of life corresponds to the minutes of time. Thus the meaning of life can be concluded from two facts: first, the adherence of the system of life on the basis of the order and the sequence of time and second, one makes the present and the future according to his experience of the past.

    Keywords: time, Meaningfulness of Life, Life, Mulla Sadra, Bergson}
  • عیسی موسی زاده*، مصطفی عابدی جیغه، ابراهیم علیپور

    مساله جوهر از مسایل اصلی و محوری فلسفه است و لذا موضع هر فیلسوفی نسبت به آن، قطعا نقش تعیین کننده ای در کل فلسفه اش خواهد داشت. از طرفی مقایسه بین دیدگاه ها یکی از بهترین راه های تحلیل و فهم رویکردهای فلسفی مختلف است و لذا نوشتار حاضر با روش کتابخانه ای و تحلیلی، در تلاش است که بررسی تحلیلی دیدگاه دو فیلسوف مهم تاریخ فلسفه؛ یعنی ارسطو و ملاصدرا در خصوص مفهوم جوهر را در قالبی مقایسه ای به انجام رساند. در نتیجه بررسی انجام شده معلوم گردید با وجود اینکه هم ارسطو و هم ملاصدرا در بحث جوهر به یک معنا دنبال واقیعت و منشاء واقعی تشخص و شیییت شیء هستند، چیزی که حقیقتا موجود است و سایر چیزها به تبع آن موجود شده اند؛ اما ارسطو نهایتا از بین موجودات تنها از صورت به عنوان جوهر نخستین یاد می کند و سایر نامزدهای جوهر بودن را به معنای ثانوی جوهر می داند در حالی که ملاصدرا با توجه به اصالت وجود، وجود را به عنوان جوهری واحد و مشکک معرفی می کند که تمامی موجودات تعینات آن هستند.

    کلید واژگان: ارسطو, ملاصدرا, جوهر, صورت, وجود}
    Isa Mousazadeh *, Mostafa Abedi Jige, Ebrahim Alipur

    The problem of substance has been a key and central problem in philosophy such that a philosopher’s position on this problem plays a crucial role in the whole of his or her philosophy. Moreover, the comparison among different views is one of the best ways to analyze and understand different philosophical approaches, which is why this paper employs a descriptive and analytic method to provide an analytic consideration of the views of two major philosophers in the history of philosophy—Aristotle and Mullā Ṣadra—about the concept of substance in comparative way. We conclude that both Aristotle and Mullā Ṣadrā seek to find the reality and origin of individuation and objecthood of things, seeing substance as what really exists and other things as existing in virtue of these substances, while Aristotle sees the “form” as the primary substance, holding that other candidates for serving as substance are merely secondary substances, and Mullā Ṣadrā draws on his primacy of existence (iṣālat al-wujūd) to introduce existence as a single and graded substance of which all entities are determinations.

    Keywords: Aristotle, Mullā Ṣadrā, substance, Form, existence}
  • محمود زراعت پیشه*، فاطمه باقری نژاد

    مسئله حمل، یکی از مباحث مهم در منطق و فلسفه است. ارزش ویژه حمل به خاطر این است که رابط میان ذهن و عین، علم و معلوم، موضوع و محمول و هستی های گوناگون قرار می گیرد؛ شناسایی رابطه میان اشیا به واسطه حمل است. حمل نشانه هوهویت و اتحاد و این همانی است. اگر حمل نباشد نمی توان میان علت و معلول و موضوع و محمول رابطه ای را درک کرد. بی گمان، هرگونه تغییر در تقسیم بندی یا معنای حمل، نشانی از موضع گیری متفاوت فلسفی است. ملاصدرا با توجه به نظام خاص فلسفی خود و نظام تشکیک وجود که مطرح می کند، حمل متفاوتی را نیز پیش کشیده است که با نام «حمل حقیقه و رقیقه» شناخته می شود. او در تقسیم بندی هایی که از حمل ارایه کرده است، به این نوع از حمل اشاره صریحی نکرده است؛ اگرچه از آن در مواضع دیگر بهره برده است. اما شارحان صدرا، به ویژه علامه طباطبایی، سخنان روشنی در این زمینه دارند. در این پژوهش برآنیم تا به بازنگری عبارت های مرحوم علامه دراین باره بپردازیم.

    کلید واژگان: ملاصدرا, علامه طباطبایی, حمل حقیقه و رقیقه}
    Mahmoud Zera’atpishe, Fatemeh Bagheri Nejad

    Predication is among the important issues in logic and philosophy. The special importance of predication is due to the fact that it is the interface between mind and object, knowledge and known, subject and predicate, and various beings. Identifying the relationship between objects is possible through predication which is a sign of it-is-it-ness, unity and identity. Without predication, no relationship can be perceived between cause and effect and subject and predicate. Without doubt, any change in the division or meaning of predication is a sign of a different philosophical viewpoint. Mulla Sadra, according to his particular philosophical system and the system of the gradation of being that he proposes, has proposed a different kind of predication, which is known as "Haqiqah and Raqiqah." He has not explicitly mentioned this type of predication in the classifications he has provided, although he has used them in other places. However, Sadra's glossarists, especially Allameh Tabatabai, have clear statements in this regard. In this study, we intend to review the statements of the late Allameh concerning this issue.

    Keywords: Mulla Sadra, Allameh Tabatabai, Haqiqah, Raqiqah predication}
  • محمد گودرزی*

    پرسش از چیستی نفس و مباحث نفس از دیرباز فلاسفه را به خود مشغول داشته است. از این روی هرکدام بر اساس مبانی فکری خویش و با توجه به یافته های علوم رایج زمان خود تلاش نموده اند تا پاسخی در خور و شایسته به آن پرسش ها بدهند. سهروردی و ملاصدرا نیز از این امر مستثنی نیستند از این جهت بخش قابل توجهی از آثار این دو فیلسوف به بررسی، تبیین و تحلیل نفس و مسایل آن اختصاص یافته است. این دوحکیم هرکدام به نحوی تلاش نموده اند تا بر اساس نظام فکری فلسفی خویش به پرسش های اساسی ای که پیرامون نفس مطرح بوده، پاسخ دهند و دیدگاه خویش را بیان نمایند. این مقاله تحت عنوان «بررسی و تحلیل تطبیقی جاودانگی نفس در اندیشه سهروردی و ملاصدرا» تلاشی است جهت بیان و تبیین و تحلیل تطبیقی دیدگاه های این دو حکیم درباره ادله اثبات جاودانگی نفس، سرنوشت نفوس بعداز خلع بدن، چگونگی استمرار حیات بعداز مرگ، تناسخ وذکر تفاوت ها وشباهت های دیدگاه های این دوفیلسوف می باشد.

    کلید واژگان: سهروردی, ملاصدرا, نفس ناطقه, جاودانگی نفس, تناسخ}
    Mohamad Goodarzi *

    The  question of  the  nature , of  the  soul and the  debate has long  preocc  upied philosophers , thus each on  the basis of  their  intellectual  and according  to current scientific findings of his time have tried to answer the questions to be outmoded . Sohrawardi and Mulla Sadra also not an exception, so that a substantial part of the works, of the philosopher and self-analysis to review and clarify the issues dedicated. The two philosophers have tried every way to his philosophical system of thought based on the fundamental questions that have been raised about the soul respond and express their views. This article is under review and comparative analysis of Sohrawardi and Mulla Sadra   about immortality of the soul in an attempt  to articulate and explain  the views of  the two wise comparative analysis of  evidence about the fact of the fate of the immortality of the soul the soul after the body of disarmament and  the continuation of life after death and reincarnation and the differences and similarities between these two views is a philosopher.

    Keywords: Suhrawardi, Mulla Sadra, the rational soul, immortality of the soul, transmogrification}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال