به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « islamic psychology » در نشریات گروه « علوم تربیتی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «islamic psychology» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمد کاویانی*

    روان ‎شناسی قرآن‎ بنیان به کار رود؟ برای پاسخ به این پرسش به تحلیل نظری اسناد مکتوب در این مسئله پرداخته شد؛ مفاهیم مرتبط از متون مربوطه استخراج، تحلیل مفهومی و معرفی شد. این معرفی در ضمن یک پژوهش قرآنی کوتاه در موضوع «ناخودآگاه» ارائه شد تا به کاربست نزدیک‎تر شود. بعضی از دستاوردهای این پژوهش عبارت است از: 1. روش استنطاقی ظرفیت کاربرد در روان‎شناسی قرآن‎بنیان را دارد؛ 2. اگر تفسیر موضوعی با رویکرد «نظریه‎ پردازی» و با توجه به لوازم آن صورت پذیرد، همان روش استنطاقی است؛ 3. این روش مراحل و فرایند مشخصی دارد که تمایز آن با روش‎های کیفی دیگر را نشان می‎دهد؛ 4. بعضی از تفاوت‎های مهم آن با تکنیک های تحلیل مضمون، شبکه معنایی و... در «مسئله گزینی»، «فرمول‎بندی سوال»، «تحلیل» و «نظریه ‎پردازی» است.

    کلید واژگان: استنطاق, قرآن‎بنیان, روان‎شناسی اسلامی, روش پژوهش کیفی, روان‎شناسی}
    Mohammad Kavyani *

    The "inferential interpretation" method is a qualitative research method; However, can this method be used in Quran-based psychology? To answer this question, the theoretical analysis of the written documents on this issue was done; Related concepts were extracted from relevant texts, conceptually analyzed and introduced. This introduction was presented along with a short Quranic research on the subject of "unconsciousness" in order to be closer to the application. Some of the achievements of this research are: 1. The inferential method has the capacity to be used in Quran-based psychology; 2. If the interpretation of a subject is done with the approach of "theorizing" and according to its accessories, it is the same method of inference; 3. This method has specific steps and processes that distinguish it from other qualitative methods; 4. Some of its important differences with the techniques of theme analysis, semantic network, etc. are in "questioning", "question formulation", "analysis" and "theorizing".

    Keywords: Inference, Quran-Based, Islamic Psychology, Qualitative Research Method, Quranic Psychology}
  • مسعود آذربایجانی*، علی بیات

    موضوع این جستار ارائه مقیاس سلامت معنوی براساس منابع اسلامی است. روش تحلیل محتوای کیفی آیات و روایات و برخی از متون و منابع اسلامی دیگر با رویکرد معناشناسی است و البته از روش بررسی روایی محتوایی با استفاده از CVI و CVR نظرات کارشناسان نیز دریافت شده است. بنابر رویکرد معناشناسی و تحلیل معنایی حدود صد واژه قرآنی مرتبط با سلامت معنوی، درنهایت چهار مفهوم تزکیه، حیات طیبه، تقوا و سلام (قلب سلیم) مولفه‎ های اصلی سلامت معنوی به دست آمد. برای ساخت مقیاس سلامت معنوی با توجه به استدلال‎ هایی که در متن مقاله آمده، محوریت جستجو  روی واژه «تقوا» تمرکز یافت و در چهار بعد تقوا در ارتباط با خداوند (تعالی‎ جویی)، تقوا در ارتباط با خود (خودمراقبتی)، تقوا در ارتباط با مردم (احسان‎مداری) و تقوا در ارتباط با طبیعت (طبیعت‎ نوازی)؛ چهار زیرمقیاس تعالی‎ جویی، خومراقبتی، احسان‎مداری و طبیعت ‎نوازی مشخص و گویه ‎ها و سنجه ‎های مقیاس استخراج شد. پس از بررسی نظرات کارشناسان و اعمال اصلاحات لازم، مقیاس نهایی سلامت معنوی با 45 گویه ارائه ‎شد.

    کلید واژگان: مقیاس, سلامت معنوی, منابع اسلامی, روان‎شناسی اسلامی}
    Masood Azarbayjani *, Ali Bayat

    The topic of this essay is to present a scale of spiritual health based on Islamic sources. The method of qualitative content analysis of verses and narrations and some other Islamic texts and sources is with the semantics approach, and of course, the opinions of experts have also been received from the method of checking content validity using CVI and CVR. According to the semantic approach and semantic analysis of about one hundred Quranic words related to spiritual health, four concepts of cultivation, good life, piety and peace (a healthy heart) were finally obtained as the main components of spiritual health. To build a spiritual health scale according to the arguments in the text of the article, the focus of the search was focused on the word "piety" and in the four dimensions of piety in relation to God (seeking),

    Keywords: scale, Spiritual Health, Islamic sources, Islamic psychology}
  • علی بیات*، حمید رفیعی هنر، محمدرضا جهانگیر زاده

    پژوهش حاضر در پی دستیابی به تدوین مدل مفهومی خرد اسلامی و بررسی میزان روایی آن به سه روش معناشناسی زبانی، روش کیفی داده بنیاد و روش توصیفی زمینه‎‎ یابی بود. با تشکیل حوزه معنایی خرد در لغت و روان‎ شناسی، 23 مفهوم اولیه مشیر به خرد در منابع اسلامی شناسایی شد. نتایج حاصل از «بررسی روایی محتوایی» در این مرحله به حذف چهار مفهوم و باقی ماندن نوزده مفهوم دیگر انجامید. در بخش «جمع‎ آوری مستندات»، نتایج حاصل از جستجوی داده‎ های مرتبط با مفاهیم نوزده‎گانه، بالغ بر 2149 داده بود که در دو مرحله ضعف کتاب و عدم ارتباط مفهومی غربال شدند. حاصل غربالگری، حذف 1039 مستند و باقی ماندن 1110 داده اسلامی و درنهایت دوازده مفهوم برای مدل پردازی بود. این مفاهیم شامل عقل، حکمت، تمییز، معرفت، علم، پردازش ذهنی، فهم، بصیرت، فراست، کیاست، فقه، فطانت و ذکاوت بودند که به شیوه نظریه کیفی داده بنیاد در چهار مرحله کدگذاری تحلیل شدند. با استفاده از نمونه‎ گیری هدفمند، 1276 کد باز اولیه، 344 کد باز متمرکز، 84 کد محوری و 19 مقوله هسته‎ای شناسایی شد. نسبت‎ سنجی میان مقوله‎ های هسته‎ای و عرضه دوباره آنها به مستندات نشان داد، خرد اسلامی از ده مولفه مفهومی شامل دانش، تمییز، پردازش ذهنی، مهار، اتقان در عمل، کیاست، فراست، بصیرت، فقاهت و تیزفهمی تشکیل شده است. این مولفه‎ ها توسط یازده کارشناس ارزیابی و با استفاده از «شاخص روایی محتوایی (CVI)» تحلیل شد. کارشناسان روایی مولفه‎ ها را نیز مطلوب ارزیابی کردند.

    کلید واژگان: خرد, حکمت, عقل, مدل مفهومی, روان‎شناسی اسلامی, نظریه داده بنیاد}
    Ali Bayat *, Hamid Rafiee Honar, Mohammadreza Jahangirzade

    The present study tried to achieve a conceptual model of wisdom and examine its validating through three methods of linguistic semantics, grounded theory, and survey descriptive method. By reviewing the concept of wisdom in the fields of vocabulary and psychology, 23 primary concepts related to wisdom were identified in Islamic sources. After analyzing content validity, nineteen concepts were left out of 23 concepts. In the phase of collecting the documents, there were 2149 data resulted from seeking the data related to nineteen concepts which were screened in the two stages of book weakness and the lack of conceptual relevance. It resulted in omitting 1039 documents and leaving 1110 Islamic data as well as twelve concepts for modeling. These concepts, including reason (Aghl), intellect (Hekmat), distinction (Tamiz), knowledge (Marefat), science (Elm), mental processing (Pardazesh Zehni), understanding (Fahm), insight (Basirat), acumen (Ferasat), perspicacity (Kiasat), Fiqh, ingenuity (Fetanat), and sagacity (Zekavat), were analyzed using grounded theory in the four stages. By the judgmental sampling, 1276 primary open codes, 344 centralized open codes, 84 axial codes, and 19 core categories were identified. The proportionality among the core categories and comparing them with the documents showed that Islamic wisdom consists of ten conceptual elements, including knowledge (Danesh), distinction (Tamiz), mental processing (Pardazesh Zehni), control (Mahar), certainty in action (Etghan dar Amal), perspicacity (Kiasat), acumen (Ferasat), insight (Basirat), Fiqh, and cleverness (Tizfahmi). These elements were analyzed by eleven experts and Content Validity Index (CVI). In addition, the experts confirmed the validity of elements.

    Keywords: Wisdom, Intellect, reason, Conceptual Model, Islamic psychology, grounded theory}
  • فاطمه غنوی*، محمدصادق شجاعی

    این پژوهش با هدف ارایه مدل مفهومی اضطراب مرگ براساس متون دینی و بررسی میزان روایی آن انجام شده است؛ بدین‎منظور نخست با دو راهبرد «جستجوی واژگانی» و«متن‎خوانی باز» و دستیابی به هفده واژه مرتبط، 343 گزاره دینی با استفاده از نمونه‎ گیری هدفمند براساس اصل اشباع در منابع اسلامی جمع‎ آوری شد و با به کارگیری روش تحلیل کیفی محتوای متون دینی (شجاعی، 1399الف) مورد بررسی قرار گرفت. یافته‎ های حاصل از پژوهش ده نشانه شامل ناراحتی و غم، گریه و فریاد، فرار از مرگ، نفرت از مرگ، بی‎قراری دایمی، زیاد فکر مرگ بودن، خواب‎های آشفته با محتوای مرگ، عدم پذیرش مرگ، احساس شرم، حسرت از دست دادن دنیا را برای اضطراب مرگ نشان داد؛ افزون بر آن، چهارده شرط علی و پنج پیامد نیز برای آن شناسایی شد. برای حصول اطمینان از مطابقت یافته‎ ها با محتوای متون دینی و همچنین کاربرد آن در حوزه روان‎شناسی، اعتبار آن براساس نظر متخصصان (دوازده کارشناس) با محاسبه شاخص روایی محتوا (CVI) و نسبت روایی محتوا (CVR) مورد بررسی قرار گرفت و سرانجام مدل مفهومی اضطراب مرگ در قالب یک طرحواره کلی ترسیم شد. یافته‎ های این پژوهش، بستر مناسبی را برای تدوین پرسشنامه سازه اضطراب مرگ و طراحی مداخله درمانی و بسته آموزشی آن فراهم کرده است.

    کلید واژگان: اضطراب مرگ, مدل مفهومی, روان‎شناسی اسلامی, ترس از مرگ}
    Fatemeh Ghanavi *, MohammadSadeq Shojaee

    This study aimed to present a conceptual model of the anxiety of death based on religious texts and validate it; thus, through two strategies of "lexical search" and "open text-reading" and obtaining seventeen related words, 343 religious statements were collected by the judgmental sampling based on the principle of saturation in Islamic sources, and they were analyzed using the method of qualitative content analysis of religious texts (Shojaei, 2020a). The findings of the study showed that there are 10 symptoms of the anxiety of death, including unhappiness and sadness, cry and shout, escaping death, hating death, constant restlessness, thinking too much about death, disturbed dreams about death, not accepting death, the feeling of shame, and the regret of losing the world. Moreover, fourteen causal conditions and five consequences were identified. The validity of the model was examined according to twelve experts' viewpoints using Content Validity Index (CVI) and Content Validity Ratio (CVR) in order to make sure of the consistency of the findings with the content of religious texts and its application in the field of psychology. Finally, the conceptual model of the anxiety of death was depicted in the form of a general scheme. These findings provide an appropriate content for formulating the construct of the anxiety of death and designing a treatment intervention and an educational package.

    Keywords: anxiety of death, Conceptual Model, Islamic psychology, fear of death}
  • مجتبی حافظی*، حمید رفیعی هنر، عباس آینه چی
    هدف پژوهش حاضر تدوین مدل مفهومی ساختاری مرکزیت بخشی نابهنجار به خود در منابع اسلامی و بررسی میزان روایی آن بود. نخست با رویکردی کیفی در قسمت جمعآوری متون و رسیدن به متون برگزیده، از روش حوزه های معنایی و در قسمت تحلیل متون، از روش تحلیل محتوای کیفی سیه و شانون (2005) به شیوه تحلیل محتوای قراردادی استفاده شد؛ بدین منظور سه مرحله کدگذاری انجام و 526 کد در مرحله کدگذاری باز، 74 کد محوری در مرحله اول، 15 کد محوری در مرحله دوم، 3 کد انتخابی به عنوان مقوله عمده و یک مقوله هسته مرکزی شناسایی و مدل مفهومی سازه مرکزیتبخشی نابهنجار به خود ترسیم گردید. سپس در رویکردی کمی با به کارگیری روش ارزیابی نظرات کارشناسان، شاخص روایی محتوایی مدل از یازده متخصص به روش نمونه گیری هدفمند سنجیده شد. یافته های پژوهش نشان داد که سازه مرکزیتبخشی نابهنجار به خود دارای چهار مولفه خودرضایتی، خودبرتری، خودنمایشی و خودفزونی، 36 نشانه، شش شرط علی (عدم شناخت خود یا جایگاه آن، عدم شناخت خداوند یا جایگاه او، خوددوست داری ذاتی، خودکم بینی، علاقه ذاتی به دیده شدن، بی نهایت طلبی ذاتی) و یازده پیامد می باشد.
    کلید واژگان: خود, خودمحوری, خودخواهی, خودشیفتگی, روان شناسی اسلامی}
    Mojtaba Hafezi *, Hamid Rafieihonar, Abbas Ayenehchi
    The aim of this study was to develop a structural conceptual model of abnormal self-centeredness in Islamic sources and to examine its validity. First, with a qualitative approach, in the section of collecting texts and reaching selected texts, the method of semantic domains and in the section of text analysis, the method of qualitative content analysis of Siah and Shannon (2005) were used as the method of contractual content analysis. For this purpose, three coding steps were performed and 526 codes were identified in the open coding stage, 74 pivot codes in the first stage, 15 pivot codes in the second stage, 3 selected codes as the main category and 1 central core category; And the conceptual model of the abnormal centralization structure was drawn. Then, in a quantitative approach, using the method of evaluating the opinions of experts, the content validity index of the model from 11 experts was measured by purposive sampling. Findings showed that the structure of abnormal centralization has 4 components (self-satisfaction, self-superiority, self-expression and self−exaggeration), 36 signs, 6 causal conditions (not knowing self or its place, not knowing God or His place, intrinsic self-control, self-doubt, intrinsic interest To be seen is inherently infinite) and 11 consequences.
    Keywords: self, Self−centrism, selfishness, narcissism, Islamic psychology}
  • رضا پیامی*، حجت الله فراهانی

    هدف این پژوهش تبیین ویژگی‎های سرشتی روان انسان در قرآن است. این پژوهش به این پرسش می‎پردازد که قرآن چه مواردی را به‎ عنوان ویژگی ‎های سرشتی روان انسان معرفی می‎کند. روش به کار رفته در این پژوهش تحلیل مضمون بود که براساس آن نخست مفاهیم، سپس زیرمقولات و پس از آن مقولات مربوطه از قرآن گردآوری شد؛ بدین‎ ترتیب مشخص شد که نه می‎توان انسان را یکسره منفی تحلیل کرد و نه محدودیت‎های او را نادیده گرفت، بلکه انسان متشکل از سه زوج مقوله «خداگرایی فطری−شح»، «دارای بهترین روان ممکن−بی‎ثباتی شناختی، هیجانی و رفتاری» و «استعداد کمال−سوءاستفاده از خرد» است که به ترتیب «کمال‎ طلبی دوسویه»، «صیانت نفس» و «خرد و اختیار برآمده از آن» تبیین‎گر رابطه‎ این زوج مقوله‎ های امتیازی−محدودیتی می‎باشند. با توجه به آنکه «بی‎ثباتی شناختی، هیجانی و رفتاری» بیشترین تکرار را در میان مقولات دارد، توجه ویژه به این محدودیت انسانی لازم به نظر می‎رسد.

    کلید واژگان: روان‎شناسی اسلامی, روان‎شناسی قرآن‎بنیان, انسان‎شناسی قرآنی, تحلیل مضمون}
    Reza Payami Golhin *, Hojjatollah Farahani

    The purpose of this research is to explain the natural attributes of human psyche from the view of Quran. The main question is that: which things does Quran introduce as the natural attributes of human psyche? Using the theme analysis, this research extracted the related concepts, sub-categories, and categories from the view of Quran. According to the findings, humans cannot be considered bad in general, and their limitations cannot also be ignored. Humans consist of three pairs of categories: "innate godliness-Shah", "having the best possible psyche-cognitive, emotional, and behavioral instability", and "talent for perfection-abuse of wisdom", which the followings are, respectively, the explainers of the relationship among these privilege-restriction pairs of categories: "two-sided perfectionism", "self-preservation", and "wisdom and the authority derived from it". Since "cognitive, emotional, and behavioral instability" has the most frequency among other categories, this human limitation needs to be paid a special attention.

    Keywords: Islamic psychology, Quran-based psychology, Quranic anthropology, Theme Analysis}
  • امین ترحمی اصل*، سید ایمان قطب، محمدرضا سالاری

    مسلمانان همخوان با زمینه‎ های اعتقادی−فرهنگی، خدمات روان‎ شناختی ویژه‎‎ای را طلب می‎کنند؛ همچنین تفاوت مبانی اسلامی با مبانی روان‎شناسی لزوم تاسیس «مکتب‎ روان‎شناسی‎ اسلامی» را قطعی می‎کند. بررسی چرایی مکتب به تسهیل نقد و بررسی با یکپارچه شدن ضرورت‎ها، مشخص شدن جهت حرکت و نیز انصراف یا اطمینان علاقه مندان از ادامه این مسیر کمک می‎کند؛ همچنین کثرت داده ‎ها در این موضوع، پژوهشی با روش مرور نظام‎مند و متاسنتز را ضروری می‎سازد. «مرور نظام‎مند» روش قاعده‎ مندی برای یافتن همه اطلاعات موجود در یک موضوع خاص می باشد. «متاسنتز» روشی است که با تلفیق نتایج پژوهش ‎های کیفی، تفاوت‎ها و شباهت‎ های آنها با هم مقایسه می‎شود. نتیجه مرور نظام‎مند این پژوهش شناسایی 37 نشریه و 33 استاد بود که از بررسی آرشیو و آثار ایشان 60 کتاب، 700مقاله، 18میزگرد استخراج شد؛ پس از حذف اسناد نامرتبط؛ 3کتاب، 14مقاله، 7مصاحبه و 14میزگرد با روش فراترکیب؛ تلخیص، کدگذاری، دسته‎ بندی، یکپارچه‎ سازی و بازنویسی شد. نتایج پژوهش نشان داد که به چرایی دو دسته پاسخ داده شده است: «کاستی ‎های روان‎شناسی» و «درونداشت‎های مکتب‎ روان‎ شناسی‎ اسلامی». کاستی‎ های روان‎شناسی در شش‎ سرفصل «وجود سوگیری»، «خطای مبانی»، «ناسازگاری فرهنگی اعتقادی»، «محدودیت و انحصار روشمندی»، «ناکارآمدی»، «ارزش‎مداری» قرار می‎گیرد. درونداشت‎ها نیز در پنج سرفصل «فرصت‎ های روان‎شناسی موجود»، «وجود معارف روان‎شناختی دینی»، «لزوم تحقق رویکرد جامع و واحد»، «جامعه‎ سازی اسلامی» و «منافع بومی‎ سازی» است.

    کلید واژگان: روان شناسی اسلامی, مکتب, مرور نظام‎مند, متاسنتز, مطالعات روان‎شناسی با رویکرد}
    Amin Tarahomiasl *, Seyed Iman Ghotb, Mohamadreza Salarifar

    Muslims with cultural-belief backgrounds demand special psychological services; moreover, the different between Islamic fundamentals and psychology fundamentals needs to establish a school called "Islamic psychology". Studying the why of a school helps facilitate the criticism with the integration of the essentials, determine the direction of movement, and withdraw or make sure of continuing the path. In addition, a systematic research and meta-synthesis of studies is necessary because of the large amount of information in this field. "Systematic research" is a logical method to find all information in a specific field. "Meta-synthesis" is a method by which the differences and similarities of qualitative researches can be compared with combining their findings. In the stage of the systematic research, 37 journals and 33 masters were identified that after reviewing their works, 60 books, 700 papers, and 18 meetings were extracted. In the stage of meta-synthesis, after deleting unrelated documents, 3 books, 14 papers, 7 interviews, and 14 meetings were summarized, coded, categorized, integrated, and rewritten. According to the results, there are two answers for the why of Islamic psychology school: "the shortages of psychology" and "the contents of Islamic psychology school". The shortages of psychology are placed in six headings: bias, error of foundations, cultural-belief incompatibility, methodology limitation, inefficiency, and value-centeredness. The contents are also placed in five headings: available psychological opportunities, religious psychological knowledge, the need to realize a comprehensive and unique approach, Islamic socialization, and benefits of localization.

    Keywords: Islamic psychology, School, systematic research, meta-synthesis, psychological studies with an Islamic approach}
  • فائزه تبریزیان*، مبین صالحی، حمید رفیعی هنر

    هدف از پژوهش حاضر تدوین بسته آموزشی امید مبتنی بر شکرگزاری و امکان سنجی آن در افزایش رضایت از زندگی است. رویکرد پژوهش کیفی و کمی بود و از دو روش تحلیل محتوا و آزمایشی استفاده شد. در بخش کیفی داده های مربوط به شکر و امید از منابع اسلامی گردآوری شد. برای اجرای پژوهش، جامعه آماری شامل کلیه دختران جوان مجرد سنین 18−35 ساله شهر قم با شرایط اجتماعی−اقتصادی پایین بود که با نمونه گیری هدفمند، سه نفر انتخاب شدند. برای اندازه گیری متغیرها، افزون بر پرسش نامه رضایت از زندگی داینر (1985)، بسته آموزشی امید مبتنی بر شکرگزاری با مبنا قرار دادن مداخله امیددرمانگری اسلامی صالحی و همکاران (1395) و افزودن برخی از فنون برخاسته از شکرگزاری براساس منابع اسلامی به کار گرفته شد. سپس جهت بررسی روایی محتوایی و شاخص روایی محتوایی از کارشناسان نظرخواهی شد. در بخش عملی بسته آموزشی، به شیوه طرح تک آزمودنی با خط پایه چندگانه بر روی شرکت کنندگان اجرا شد. داده ها با استفاده از نمودار و تحلیل دیداری تحلیل شدند. بسته آموزشی از سوی کارشناسان تایید و امکان سنجی اجرای آن مشخص شد و نیز مداخله سبب افزایش رضایت از زندگی شد که روندی باثبات داشت و تغییرات در مرحله پیگیری یک ماهه نیز حفظ شد. بنابراین بسته آموزشی امید مبتنی بر شکرگزاری اسلامی امکان استفاده برای افزایش رضایت از زندگی دختران جوان محله های محروم شهر قم را دارد.

    کلید واژگان: امید, شکر, رضایت از زندگی, روان شناسی اسلامی, روان شناسی مثبت}
    Faezeh Tabrizian *, Mobin Salehi, Hamid Rafieihonar

    The purpose of the present study is to develop a gratitude-based hope training package based on Islamic sources and evaluating its feasibility to increase life satisfaction. The research approach was qualitative and quantitative and two methods of content analysis and experimental method were used. In the quantitative part data about gratitude and hope gathered from Islamic sources. The study population consisted of all single young girls aged 18-35 in the city of Qom with low socioeconomic status and three persons were selected using purposful sampling. The instrument used was Diener satisfaction with life scale. At first, gratitude-based hope training package was developed based on Islamic Hope Therapy Intervention by Salehi (2016) and by adding some gratitude techniques that were based on Islamic sources. Then experts were consulted to evaluate content validity and content validity index. Afterwards, the training package was conducted on participants using a single-subject multiple baseline design. Data were analyzed using graphs and visual analysis. The training package was approved by experts and its conduct feasibility was determined. Intervention also increased life satisfaction, which had stable progress and changes were maintained in a one-month follow-up. Therefore, Islamic gratitude-based hope training package can be used to increase the life satisfaction of young girls in deprived neighborhoods of Qom.

    Keywords: hope, gratitude, life satisfaction, Islamic psychology, positive psychology}
  • محمدصادق شجاعی*

    این پژوهش با هدف معرفی روش تحلیل کیفی محتوای متون دینی و کاربرد آن در پژوهش های روان شناختی با رویکرد اسلامی انجام شده است. روش پژوهش توصیفی−تحلیلی و به منظور توسعه ابزار می باشد. روش تحلیل کیفی محتوای متون دینی از مطالعات زبان شناسی، نظریه حوزه های معنایی و تلاش های به عمل آمده در فهم متون دینی (ادبی، اصولی و تفسیری) مشتق می شود و دارای یک اصل بنیادی و نه اصل فرعی است که در چهار مرحله (مشاهده نظام مند، غرقه شدن در محتوا، صورت بندی داده ها، بازبینی نهایی و ارایه گزارش) به اجرا گذاشته می شود. هر مرحله نیز از چندین گام تشکیل شده است. پایه و اساس تحلیل کیفی محتوای متون دینی، پردازش فعال متن است که در آن پژوهشگر داده های متنی (مفاهیم، گزاره های متون دینی) را آن قدر کندوکاو و تحلیل می کند تا به ساخت های کلی معنا دست یابد. منظور از پردازش فعال متن عبارت از عملیاتی است که طی آن داده ها گردآوری، تجزیه و تحلیل، طبقه بندی و به شکل تازه ای کنار یکدیگر قرار داده می شوند. هدف اصلی پژوهش این است که پژوهشگر از یکسری مفاهیم و گزاره های متون دینی به فهم و استنباط های روان شناختی دست یابد؛ بنابراین، پردازش متن با توصیف و تحلیل های عمومی شروع و به تحلیل های عمیق تر، پیچیده تر، انتزاعی و معنایی می انجامد.

    کلید واژگان: روش, تحلیل کیفی, متون دینی, مفهوم سازی, روان شناسی اسلامی}

    This study aims to introduce the method of qualitative analysis of the content of religious texts and its application in psychological research with an Islamic approach. The method used in this study was descriptive-analytical to develop the tool. The method of qualitative analysis of the content of religious texts is derived from linguistic studies, theory of semantic domains and efforts made to understand religious texts (literary, principled, interpretive) and has a basic principle and nine sub-principles in five stages (system view Mandate content immersion, data formatting, validation, final review and reporting). Each step also consists of several steps. The basis of qualitative analysis of the content of religious texts is the active processing of the text in which the researcher explores and analyzes the textual data (concepts, propositions of religious texts) so as to reach the general constructions of meaning (semantic domains). Find. Active text processing is an operation in which data is collected, analyzed, classified, and put together in a new way. The main purpose of this method is for the researcher to gain psychological understanding and inferences from a series of concepts and propositions of religious texts. Thus, text processing begins with general descriptions and analyzes and leads to deeper, more complex, abstract, and semantic analyzes.

    Keywords: method, qualitative analysis, religious texts, semantic field, Islamic psychology}
  • حمید مهدیزاده *، حسن تقیان، مسعود آذربایجانی

    این پژوهش، با هدف اعتباریابی و رواسازی آزمون جهت‌گیری مذهبی، با تکیه بر اسلام در نوجوانان دبیرستانی انجام شد. روش تحقیق، توصیفی به شیوه اکتشافی بود. جامعه آماری، دانش‌آموزان دبیرستان‌های شهر قم (15-20 سال) که 578 نفر از آنان، به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب گردیدند. ابزار پژوهش عبارت بود از: آزمون جهت‌گیری مذهبی و آزمون سبک زندگی اسلامی. داده‌ها، با روش تحلیل عاملی اکتشافی، با شیوه تحلیل مولفه‌های اصلی و تحلیل مانوا تحلیل شدند. بررسی روایی محتوایی و صوری، به اصلاح 2 سوال و حذف 3 سوال‌ نامتناسب برای نوجوانان انجامید. ضریب آلفای کرونباخ آزمون، برابر با 91/0 به‌دست آمد. تعداد عوامل در نمونه جمعیت نوجوان، دارای 4 عامل است که بر خلاف نسخه اصلی و اجراشده در میان بزرگسالان است که مشتمل بر دو عامل بود. این عامل‌ها، 34 درصد واریانس جهت‌گیری مذهبی در نوجوانان را تبیین کرد. در نتیجه تحلیل عاملی، 14 سوال به‌عنوان سوال‌های نامناسب حذف شدند. روایی همزمان آزمون جهت‌گیری مذهبی با آزمون سبک زندگی اسلامی نیز (70/0)، از طریق ضریب همبستگی پیرسون به‌دست آمد. با توجه به روایی عاملی، روایی همگرا و اعتبار مناسب آزمون جهت‌گیری مذهبی در میان نوجوانان، استفاده از آن در پژوهش‌های مربوط به نوجوانان توصیه می‌گردد.

    کلید واژگان: جهت گیری مذهبی, اعتباریابی, رواسازی, سنجش دین داری, روان شناسی اسلامی}
    Hamid Mahdizadeh *, Hassan Taghian, Masoud Azarbayjan

    The aim of this study is validate the test on religious orientation of high school students according to Islam, using a descriptive-exploratory method. The statistical population consists of students aged 5to 20 at Qom high schools selected by multistage cluster sampling. The instruments of this study are a test on religious orientation test and a test on Islamic lifestyle. Exploratory factor analysis as well as principal component analysis and MANOVA (Multivariate analysis of variance) were used for analyzing thedata. Cronbach's alpha coefficient of the test is 0.91. Unlike the original two-factor version given to the adults, the sample of the adolescents has 4 factors. These factors account for 34% of the variance in adolescent religious orientation. In the factor analysis, 14 inappropriate questions were deleted. The validity of religious orientation test concurring with Islamic lifestyle test accounting for (0.70) is obtained through Pearson correlation coefficient. Due to the factor validity convergent validity and great validity of the test on religious orientation of adolescents, the researchers are recommended to use this test when making research studies about adolescent.

    Keywords: religious orientation, validation, religiously-based assessment, Islamic psychology}
  • علی مصباح، علی ابوترابی*

    این پژوهش، ضمن شرح روش تجربی در روان شناسی معاصر و بیان کاستی ها، محدودیت ها و امتیازات آن، به تبیین نقش و جایگاه آن در روان شناسی اسلامی می پردازد. این پژوهش، به روش توصیفی تحلیلی و با گردآوری کتابخانه ای با مراجعه به منابع معتبر روان شناختی و اسلامی و شیوه های عقلانی به انجام رسیده است. یافته ها نشان داد اولا، روش تجربی که مبتنی بر یافت های حسی می باشد، تنها یکی از راه های شناخت برای انسان می باشد و برای دستیابی به واقعیت های روانی انسان، سه روش دیگر وجود دارد که عبارتند از: روش شهودی، روش وحیانی و روش عقلانی. ثانیا، انسان از لحاظ روان شناختی، موجود چندبعدی است که بررسی هرکدام از ابعادش روش ویژه خود را می طلبد. با توجه به ماهیت انسان و اینکه به شدت با محسوسات انس می گیرد و دست کم در زندگی روزمره به شدت بر یافته های حسی متکی است در منابع اسلامی نیز به تجربه یافته های حسی اهمیت داده شده است. در برخی موضوعات که پژوهشگر به وسیله سایر روش ها به واقع نمایی اطمینان بخش نرسد، روش تجربی می تواند میزان واقع نمایی را افزایش دهد. بنابراین روش تجربی در کنار سه روش عمده دیگر از روش های اساسی در بررسی سازمان یافتگی های روان شناختی، پایه های زیرین و نمودهای رفتاری آن می باشد.

    کلید واژگان: روان شناسی اسلامی, روش های تحقیق, تجربه گرایی و روش تجربی}
    Ali Mesbah, Ali Abotrabi

    In addition to explaining the empirical method used in contemporary psychology and exposing shortcomings, limitations, and advantages; this article explores the role and position which empirical method has in Islamic psychology. Using a descriptive-analytical method and a library-based technique, this study is the outcome of an inquiring to authentic Islamic psychological sources and reliable methods. The findings show that, first, the empirical method based on sensory findings is the only way by which man acquires knowledge and there are three other methods by which one can grasp human psychological realities: intuitive method, revealed method and rational method; secondly, psychology considers man as a multidimensional creature and an especial method should be used for exploring every human. considering human nature, dimension. Man’s deep interested in physical phenomena, and his strong reliance on sensory findings in his everyday life, Islamic sources also emphasize on the experience of sensory findings. In some cases, when the researcher fails to achieve reassured realism by using other methods, the empirical method can be used to increase the level of reality. Therefore, the empirical method along with the other three main methods used for examining the psychological organization form the underlying bases and their behavioral aspects

    Keywords: Islamic psychology, research methods, empiricism, and empiricalmethods}
  • فاطمه شوری، عباس کلانتری خلیل آباد*، نفیسه متولی زاده، سید کاظم کاظمینی

    تغییر نظام سیاسی در ایران در اواخر دهه 1970 ، تغییر در تقسیم بندی علوم را نیز در پی داشت. این تغییر عمدتا مبتنی بر تقسیم علوم انسانی به دو گروه اسلامی و غیر اسلامی توسط انقلابیون بود. بدین ترتیب روانشناسی اسلامی و حقوق اسلامی پا به صحنه گذاشته و برای تحلیل رفتار مورد توجه قرار گرفتند. با توجه به افزایش جرم و پرونده های قضایی و هم چنین تاثیر پذیری عمیق نظام حقوقی و تربیتی ایران از دین اسلام ؛ هدف مقاله حاضر تحلیل دوباره تیوری رابطه مزاج با جرم با عنایت به نگاه روانشناسان اسلامی است. روش تحقیق حاضر از نوع تحلیل محتوی کیفی ، جامعه آماری شامل کلیه آثار مرتبط با موضوع پژوهش ، و روش نمونه گیری هدفمند می باشد. برای تحلیل داده ها از روش طبقه بندی استنتاجی استفاده گردید. یافته های تحقیق نشان می دهد رابطه مزاج با جرم را می توان قدیمی ترین نظریه در این خصوص دانست در حالی که پیشرفت های علمی نظریه های بدیل فراوانی را به ارمغان آورده اند. یافته دیگر تحقیق نشان می دهد که در تعیین مجازات برای مجرمان توجه روانشناسان اسلامی معطوف به تیوری "اجرای عدالت درمانی" است ، در حالی که با بررسی آیات قرآن نمی توان شواهد بسیاری برای پشتیبانی از " تیوری زیست شناختی جرم" یافت. در یک جمع بندی اجمالی می توان گفت که در مرحله عمل ، نظریه زیست شناختی جرم مورد پذیرش قانونگذاران جمهوری اسلامی ایران قرار نگرفته است و روانشناسان اسلامی باید در آن تجدید نظر نمایند.

    کلید واژگان: مزاج, جرم, طب اسلامی, روان شناسی اسلامی, حقوق اسلامی}
    Fatemeh Shori, Abbas Kalantari Khalil Abad *, Nafise Motevalizadeh, Seyed Kazem Kazemini

    Change in political system of Iran in the late 1970s led to a change in division of sciences. This change was mainly based on division of human sciences into two groups, Islamic and non-Islamic, by the revolutionaries. Thus, Islamic psychology and Islamic law came to the fore and were considered for behavior analysis. Due to the increase in crime in Iranian society and judicial cases, as well as the profound influence of Iran's legal and educational system on Islam; the purpose of this paper is to re-analyze relationship between temperament and crime, considering the views of Islamic psychologists. The present research method was of qualitative content analysis type, statistical population including all works related to research topic, and targeted sampling method was used to select sources. The researchers looked at the inference classification method for data analysis. Findings show that relationship between temperament and crime can be considered as an oldest theory in this regard, while scientific advances have brought many alternative theories. Another finding of the study shows that in determining punishment for criminals, the attention of Islamic psychologists is focused on Implementation of justice theory; while through examining verses of Qur'an cannot find much evidence to support biological crime theory. In practice, the biological theory of crime has not been accepted by legislators of the Islamic Republic of Iran and Islamic psychologists need to reconsider it.

    Keywords: crime, Islamic law, Islamic Medicine, Islamic psychology, Temperament}
  • ابوالقاسم بشیری*

    این پژوهش با هدف شناسایی مبانی الهیاتی (باورهای اعتقادی) روان شناسی اسلامی و نیز چگونگی تاثیر این مبانی در حوزه های گوناگون این دانش انجام گرفت. روش تحقیق در این پژوهش، روش توصیفی−تحلیلی است. نخست با مراجعه به منابع اسلامی به شناسایی مفاهیم اساسی و گزاره هایی پرداخته است که دربر دارنده مهم ترین باورهای اعتقادی می باشد. یافته های پژوهش حکایت از آن دارد که باور به توحید اعم از توحید ذاتی، توحید صفاتی، توحید در خالقیت، توحید در مالکیت و توحید در ربوبیت تکوینی و تشریعی از مهم ترین مبانی الهیاتی است که در شکل گیری شناخت ها، هیجان ها، رفتارها و به طور کلی شخصیت افراد نقش اساسی دارد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که اعتقاد به قضا و قدر الهی، عادل بودن خداوند، هدایت گر بودن خداوند، هدفمند بودن آفرینش و باور به معاد از جمله مبانی اعتقادی است که باور به آنها نقش تعیین کننده در بخش توصیف و تبیین روان شناسی و نیز در بخش تجویز و کاربرد این دانش دارد.

    کلید واژگان: مبانی الهیاتی, روان شناسی اسلامی, نگرش توحیدی, آخرت نگری}
    Abolghasem Bashiri *

    This research aimed to identify the theological foundations (beliefs) of Islamic psychology and their role in different domains of this knowledge. The present research applied a descriptive-analytical methodology and identified the basic concepts and teachings included the important theological foundations by referring to Islamic sources. According to the results, believing in monotheism, including inherent monotheism, attributive monotheism, monotheism in creatorship, monotheism in ownership, and monotheism in existential and legislative lordship, is among the most important theological foundations that forms individuals' knowledge, emotions, behaviors, and in general, personality. In addition, the results showed that belief in divine destiny and predestination, and believing that God is just, God is a guider, the creation is purposeful, and belief in resurrection, are some beliefs that have a determinant role in explaining psychology and its prescription and usage.

    Keywords: theological foundations, Islamic psychology, monotheistic attitude, attitude to the Hereafter}
  • پیام ورعی *، خدامراد مومنی، آسیه مرادی
    هدف این پژوهش عبارت بود از بررسی چگونگی ارتباط «مولفه های نگرش به دین» و «خودشفقت ورزی» در مردان سالمند؛ به این منظور، با روش تصادفی ساده، 300 نفر از سالمندان حاضر در «مرکز نگهداری نیمه وقت سالمندان مهرگان شهر کرمانشاه» انتخاب شدند. آنان به پرسشنامه های «فرم کوتاه خودشفقت ورزی» و «نگرش مسلمانان به دین» پاسخ دادند؛ داده ها با «ضریب همبستگی پیرسون» و «تحلیل رگرسیون گام به گام» تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که بین «مولفه های دین داری» و «خودشفقت ورزی» رابطه مثبت معنادار وجود دارد؛ «مولفه های نگرش به دین» که شامل «کمک شخصی»، «نگرش اسلامی» و «مناسک اسلامی» می باشند؛ به ترتیب به طور معناداری قادر به پیش بینی 23درصد از خودشفقت ورزی سالمندان است. پس می توان با افزایش «دینداری»، «خودشفقت ورزی» را افزایش داد و درنتیجه توان مقابله سالمندان در برابر بیماری های روانی و مشکلات زندگی را بهبود بخشید
    کلید واژگان: نگرش به دین, خودشفقت ورزی, سالمندان, روان شناسی اسلامی}
    paham varaee *, khodamorad momeny, aseaeh moradi
    The purpose of this research was to investigate the relationship between the components of attitude to religion and self-compassion among old men; thus, 300 old men were selected from the Mehregan Old People's Home in the city of Kermanshah by the simple random sampling. They answered the questionnaires of self-compassion (a short-form) and the Muslims' attitude to religion. The data were analyzed with both of the Pearson correlation coefficient and the regression analysis (stepwise method). The findings showed that there is a positive and significant relationship between the components of religiosity and self-compassion. The components of attitude to religion, including personal help, Islamic attitude, and Islamic rites, can significantly predict 23% of the old men's self-compassion. Therefore, it can be possible to increase the self-compassion by increasing the religiosity and as a result, to improve the old men's ability to cope with mental diseases and life problems
    Keywords: attitude to religion, self-compassion, old men, Islamic psychology}
  • محمد رضایی *، اسماعیل سعدی پور، فردین دارابی، جواد محمدی
    هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر «تلاوت قرآن کریم» بر «سلامت روان» دانشجویان پزشکی است. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون−پس آزمون به همراه گروه کنترل می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان پسر دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و نمونه آماری آن شامل 30 نفر از دانشجویان بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه به عنوان گروه آزمایش و گروه گواه قرار داده شدند (هر گروه 15 نفر). برای هر دو گروه، در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون، پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ-28) اجرا گردید. گروه آزمایش، بعد از پیش آزمون در 15 جلسه (30 دقیقه ای) به «تلاوت قرآن کریم» گوش دادند؛ آنگاه، پس آزمون اجرا شده و داده ها با روش تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد «تلاوت قرآن» بر «سلامت روانی» گروه آزمایش تاثیر مثبت داشته است
    کلید واژگان: سلامت روان, تلاوت قرآن, دانشجویان, قرآن پژوهی, روان شناسی اسلامی}
    mohammad rezaee *, Esmaeil Sadipour, fardin darabi, javad mohamadi
    This research aimed to investigate the effect of Quran recitation on the mental health among students studying medicine. The research applied a quasi-experimental method and pretest-posttest design with a control group. The population was the boy students of Kermanshah University of Medical Sciences and 30 students were selected by the convenience sampling as the sample. They were placed into the test and control groups (each group contained 15 students). The GeneralHealth Questionnaire (GHQ-28) was performed at two levels of pretest and posttest for both groups. The test group listened to the Quran recitation during 15 thirty-minute sessions after the pretest, then the posttest was done and the data were analyzed by the analysis of co-variance. The results demonstrated that the Quran recitation has a positive effect on the mental health of test group
    Keywords: mental health, Quran recitation, students, studying the Quran, Islamic psychology}
  • محمد کاویانی ارانی *
    هدف این پژوهش عبارت است از ارائه چارچوب اولیه جامعی برای روان شناسی اسلامی (قرآن بنیان)، به عنوان یک «مکتب روان شناختی»؛ پرسش اصلی پژوهش این است که روان شناسی اسلامی به عنوان یک مکتب، چه نوع «محتوا»، «ساختار» و «نقشه راه»ی خواهد داشت؟ برای پاسخگویی به این سوال، تاریخچه و ادبیات «روان شناسی اسلامی» گردآوری و از راه فراتحلیلی نظری (نه آماری) بررسی شد؛ بعضی از یافته های پژوهش عبارت است از: 1. مسائل و موضوعات پژوهش باید از جامعه و متون اسلامی اخذ شود؛ 2. روان شناسی اسلامی، دارای «مفاهیم اساسی» ویژه خود است؛ 3. تفاوت ها و تشابه های آشکاری با روان شناسی معاصر دارد؛ 4. محقق شدن روان شناسی اسلامی، نقشه راهی دارد که تمام ارکان یک مکتب روان شناختی (تعریف، موضوع، روش، اهداف نظری، اهداف کاربردی، مسائل، مفاهیم اساسی، ارتباطش با دیگر علوم اسلامی و انسانی) را به صورت منسجم در کنار هم ترسیم می کند.
    کلید واژگان: روان شناسی اسلامی, مکاتب روان شناسی, جامعه سازی اسلامی, سیستم مفهومی, علوم انسانی اسلامی}
    mohammad kavyani Arany *
    This research aimed to present an elementary comprehensive framework for Islamic psychology (Quran-Based) as a psychological school. The main question of this research was what kind of content, structure, and roadmap Islamic psychology would have. For replying that question, first, the history and literature of Islamic psychology were collected and then they were reviewed through a theoretical (not statistical) meta-analysis method. Some of the findings include a) the research problems and subjects should be obtained from the Islamic society and texts; b) Islamic psychology has its own basic concepts; c) Islamic psychology has obvious differences and similarities in comparison to contemporary psychology; and d) Islamic psychology has a roadmap which coherently brings together all components of a psychological school (such as definition, subject, method, theoretical objectives, applied objectives, problems, basic concepts, and its relation with other Islamic and human sciences).
    Keywords: Islamic psychology, psychological schools, Islamic Socialization, conceptual system, Islamic, human sciences}
  • علی مصباح، علی ابوترابی
    این مقاله، روان شناسی اسلامی را به عنوان دانشی حقیقت محور و دارای ظرفیت، برای بررسی قواعد حاکم بر سازمان یافتگی های روانی، فرایندهای زیرین و نمودهای رفتاری انسان تبیین می کند. روش پژوهش، که از سنخ تحقیقات بنیادین نظری است، پس از گردآوری کتابخانه ای، تجزیه وتحلیل عقلانی است. بدین منظور، پس از بررسی سخنان روان شناسان و پژوهشگران در فلسفه روان شناسی، در اعتراف به فقدان انسجام و افول روان شناسی معاصر، به تحلیل علل آن پرداخته و تاسیس روان شناسی اسلامی را به عنوان راه حل ضروری آن معرفی می کند. یافته های پژوهش عبارتند از: پس از شکل گیری مکاتب سه گانه روان شناسی، مکتب جامعی برای معرفی روان شناختی انسان شکل نگرفته است. رویکردهای جدید نیز علی رغم دربردارندگی گزاره های صحیح، معمولا به تبیین سازوکارهای رفتاری، شناختی و یا پایه های زیستی آن می پردازند. بسیاری از این نظریات، مبانی نظری جامعی نداشته و یا برخی نظریه پردازان اساسا به آن توجهی نداشته اند. روان شناسی اسلامی، با مبانی نظری ویژه خود، می تواند با هدف بررسی قواعد حاکم بر سازمان یافتگی های روانی، فرایندهای زیرین و نمودهای رفتاری انسان، مکتبی جامع ارائه کند که همه ابعاد رفتار انسان را تبیین کند.  
    کلید واژگان: روان شناسی اسلامی, مبانی نظری, نسبی گرایی معرفتی}
    Ali Misbah, Ali Abu Torabi
    This paper explains Islamic psychology as truth-centered knowledge with the capacity to examine the rules governing mental organizations, underlying processes, and manifestations of human behavior. The method of this library-based research, which is of a fundamental theoretical type, is rational analysis. For this purpose, after examining the ideas of psychologists and researchers in the psychology of philosophy about the lack of coherence and the decline of contemporary psychology, the causes were analyzed and the establishment of Islamic psychology was introduced as a necessary solution. Findings of the research show that after the formation of three schools of psychology, there hasn’t been a comprehensive school for the introduction of human psychology. In spite of the inclusion of correct propositions, the new approaches usually explain the behavioral and cognitive strategies or the biological foundations of psychology. Many of these theories have not had an appropriate theoretical basis, and some theoreticians have not paid much attention to it. With its special theoretical foundations, Islamic psychology can present a comprehensive school to explain all aspects of human behavior and examine the rules governing mental organizations, underlying processes and manifestations of human behavior.
    Keywords: Islamic psychology, theoretical foundations, epistemic relativism}
  • حمید رفیعی هنر
    «سلامت روان»، مفهومی روان شناختی است که مورد توجه پژوهش های دینی قرار گرفته است. هدف این پژوهش، ارائه یک مدل مفهومی در سلامت روان از طریق شناسایی و بررسی مفاهیم مرتبط به حوزه سلامت و مرض در منابع اسلامی بود که با روش تحلیل مفهومی محتوایی انجام شد. ده مفهوم مرتبط شناسایی شد. برای مقایسه بین مفاهیم، ابتدا هر یک از آنها در هفت شاخص تحلیل شد، سپس ارتباط آنها مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت، با شناسایی عناصر کلیدی، مدل پیشنهادی سلامت روان ارائه شد. یافته ها نشان داد که از تحلیل و ارتباط شناسی پنج مفهوم حوزه سلامت و شش مفهوم حوزه بیماری، سه عنصر کلیدی «توانمندی»، «معیارپذیری توحیدی»، و «سازش پذیری توحیدی» به دست می آید که از ترکیب دو عنصر اخیر، با محوریت توانایی؛ به چهار سنخ در سلامت می توان دست یافت که عبارتند از: «عدم سلامت»، «سلامت ناکامل»، «سلامت»، و «سلامت کامل». هر یک از سنخ ها با بخشی از مفاهیم اسلامی حوزه سلامت و بیماری قابل تبیین خواهند بود.

    کلید واژگان: سلامت روان, عافیت, بلا, اختلال, روان شناسی اسلامی, مدل مفهومی}
    Hamid Rafiei Honar
    “Mental Health” is a psychological concept that has been considered by religious researches. The purpose of this study was to provide a conceptual model for mental health through identification and investigation of concepts related to “Salamah”(health) and “Maraz”(disease) in Islamic sources, which was done by conceptual analysis method. Ten related concepts were identified. In order to make a comparison between the concepts, each of them was first analyzed in seven indexes, then their relationship was examined, and finally, by identifying the key elements, the proposed mental health model was presented. The findings showed that from the analysis and communication of the five concepts of health and the six concepts of the field of disease, three key elements of Islamic mental health are derived that Contains “ability”, “Acceptance of monotheistic criterion”, and “monotheistic compatibility”. By combination of two recent elements with the ability; can be found four types of health which include “lack of health”, “incomplete health”, “health”, and “complete health”. Each of these types can be explained with some of the Islamic concepts of health and disease.
    Keywords: Mental Health, Afiyah, Bala, Disorder, Islamic Psychology, Conceptual Model}
  • حمیدرضا جعفری*، عباسعلی هراتیان
    این پژوهش با هدف توصیف و تحلیل مثبت اندیشی با دو رویکرد روان شناسی و اسامی و طراحی سازه مثبت اندیشی بر اساس اندیشه اسامی انجام شده است. روش پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی و همبستگی است. در بررسی حدود 3500 گزاره از منابع اسامی اعم از آیات و روایات مربوط به موضوع، یافته های پژوهش نشان می دهد که سازه مثبت اندیشی در نگاه معارف اسامی ضمن اینکه وجوه تمایزی با مثبت اندیشی در ادبیات روان شناسی دارد، دارای دو سطح است: سطح اول، شامل پنج مولفه شناخت و آگاهی، تفسیر مثبت، اطمینان به حصول پیامد، امید و رفتار همسو با مثبت اندیشی است و سطح دوم، دارای چهل زیر مولفه است. این مفهوم از یک مفهوم کلی به نام ایمان نشاط گرفته است. روایی محتوای سازه مذکور توسط کارشناسان دینی و روان شناسی تاییدشده است و نظرات ایشان در این مورد با روایی محتوایی، 0/97 و میانگین ضریب همبستگی، 0/797 از توافق بالایی برخوردار است.
    کلید واژگان: مثبت اندیشی, سازه, اسلامی, روان شناسی اسلامی, روان شناسی مثبت گرا}
    Hamidreza Ja’fari *, Abbasali Haratiyan
    This research has been carried out in order to describe and analyze optimism through two approaches of psychology and Islam and to found the structure plan of optimism on the Islamic thought. The method of research is of descriptive-analytic and solidarity kind. After studying almost 3500 statements from the Islamic sources including the Qur’an and the traditions on the subject, while hinting at some difference between the structure of optimism in the Islamic point of view and that of the literature of psychology, the findings went to show that optimism is of two levels: the first level comprises knowledge and awareness, positive interpretation, certainty in the coming of outcomes, hope and behavior convergent with optimism. The second level is of the forty sub-constituents stemming from another wide-ranging concept known as “faith”. Experts of religion and psychology have approved that the content of the above structure is justifiable; their ideas about the justifiability of the content is 0/76 and the average of coefficient of solidarity is 0/797 which are of high agreement.
    Keywords: optimism, structure, Islamic, Islamic psychology, optimistic psychology}
  • محمد کاویانی
    هدف این پژوهش عبارت است از یک بررسی تطبیقی میان سبک زندگی خانوادگی از دیدگاه قرآن و مدرنیته؛ سوال اصلی این است که نقاط اصلی تمایز میان آن دو کدام است؟ به این منظور، با تکیه بر روش توصیفی−تحلیلی و با استفاده از ابزار کتابخانه ای و رویکرد علمی−دینی به مطالعه آموزه های قرآن کریم و دیدگاه های اندیشمندان مدرنیته و آمارهای جوامع متاثر از آن، پرداختیم. دستاورد اصلی این تحقیق این است که هفت تفاوت عمده بین آن دو، کشف شد؛ بعضی از آن تفاوت ها عبارت است از: 1. سبک زندگی قرآنی، بر آزادی «خدامحور» و سبک زندگی مدرنیته، بر آزادی «انسان محور» مبتنی است؛ 2. خانواده، در سبک زندگی قرآنی، برخلاف سبک زندگی مدرنیته، جایگاهی والا دارد؛ 3. ساختار خانواده اسلامی بر ازدواج «شرعی و قانونی»، «خانواده دوجنسیتی» و «خانواده تک شوهری»، تاکید دارد، در حالی که در سبک زندگی مدرنیته، خانواده، از ارزش چندانی، برخوردار نیست و بشر در ساختار خانواده، آزادی کامل داشته و خانواده «هم بالینی»، خانواده «تک جنسیتی» و خانواده «چندشوهری» تجویز می گردد. براساس این تفاوت ها، تفاوت های دیگری نیز شکل می گیرد.
    کلید واژگان: سبک زندگی, مطالعات قرآنی, سبک زندگی اسلامی, خانواده اسلامی, خانواده مدرن, روان شناسی اسلامی}
    Mohammad Kaviani
    The aim of this research is the comparative investigation of family lifestyle from the perspective of Quran and Modernity; the main question is that what are the distinctive points between these two. In doing so, using analytical-descriptive approach along with library tools and religious-scientific approach, the teachings of Quran and scholar's perspective as well as the statistics of the two societies were addressed. The central achievement of this study is that there are seven differences between the two poles some of which are as follows: 1) Quranic lifestyle is based on God-centered freedom while in that of modernity it is human-centered. 2) family in Islamic lifestyle, contrary to modern lifestyle, has a great position. 3) the structure of the quranic family emphasizes religious and legal marriage, double-sex family, and single-husband family while in the modern approach, family does not enjoy a high stance and persons are free in the structure of family; that is, they prescribe sexual-intercourse, single-sex family, multi-husband family. Based on the above-mentioned differences, some other discrepancies, also, occur.
    Keywords: God-centered freedom, Islamic lifestyle, modern family, Islamic psychology}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال