به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « تربیت هنری » در نشریات گروه « علوم تربیتی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «تربیت هنری» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مرتضی گلشنی گهراز*، کمال نصرتی هشی، حمید احمدی هدایت
    مقدمه
    نهادهای آموزشی هر جامعه ای محصول تاریخ و تنها به یاری تاریخ می توان آن را تبیین کرد. از اینرو در پژوهش حاضر به بررسی تربیت هنری در ایران باستان و مقایسه آن با عصر صفوی پرداخته شد.
    روش
    این پژوهش یک مطالعه اسنادی است که با رویکرد تطبیقی_تحلیلی انجام، و جهت جهت تجزیه و تحلیل داده ها، روش تطبیقی برودی (توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه) مورد استفاده قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش، کلیه منابع مربوط به دو دوره ایران باستان و عصر صفوی اعم از کتبپ، مقالات و اسناد معتبر علمی می باشد و از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد
    نتایج
    در بخش یافته ها ابتدا در قسمت ایران باستان به بررسی مولفه هایی همچون موسیقی، جایگاه، اهداف و ابزارهای هنری، پیشرفت نقاشی و تاثیرپذیری کشورها از همدیگر، پیکرنگاری، اهداف و شیوه های آن، آموزش بافندگی و پیشرفت خوشنویسی پرداخته شد. همچنین در مرحله بعد و در قسمت ایران عصر صفوی مولفه هایی همچون دلایل تضعیف موسیقی و اشکال مختلف آن، فراز و نشیب ها در هنر نقاشی، تحولات در هنر پیکرنگاری، تغییرات و ابداعات در هنر بافندگی و تقدس هنر خوشنویسی در عصر صفوی مورد بررسی قرار گرفت. در نتیجه براساس یافته ها می توان اذعان داشت؛ موسیقی، نقاشی، پیکرنگاری، بافندگی و خوشنویسی در ایران باستان پیشرفت و ابداعات چشمگیری داشته است و در عصر صفوی نیز با وجود اینکه موسیقی و نقاشی بدلایلی پیشرفت قابل توجهی را تجربه نکرد، در زمینه بافندگی، پیکرنگاری و خوشنویسی از تحولات و توسعه ی چشمگیری برخوردار شد.
    بحث و نتیجه گیری
    بنابراین با تامل بر یافته ها می توان از چالش ها و فرصت ها و تجارب ایران باستان و دوره صفوی، در زمینه تربیت هنری عصر حاضر بهرمند گردید.
    کلید واژگان: تربیت هنری, دوران باستان, عصر صفوی, مطالعه تطبیقی}
    Morteza Golshani Gehraz *, Kamal Nosrati Heshi, Hamid Ahmadi-Hedayat
    Introduction
    The educational institutions of any society are the product of history and can only be explained with the help of history. Therefore, in the present research, the study of artistic education in ancient Iran and its comparison with the Safavid era was investigated.
    Methodology
    This research is a documentary research that was conducted with a comparative-analytical approach, and Brody's comparative method (description, interpretation, juxtaposition and comparison) was used to analyze the data. The statistical population of the research is all the sources related to the two periods of ancient Iran and the Safavid era, including books, articles and authentic scientific documents, and the purposeful sampling method was used.
    Results
    In the findings section, firstly, in ancient Iran, components such as music, place, artistic goals and tools, the progress of painting and the influence of countries on each other, iconography, its goals and methods, weaving education and the development of calligraphy were investigated. Also, in the next stage and in the Iran part of the Safavid era, components such as the reasons for the weakening of music and its various forms, ups and downs in the art of painting, developments in the art of iconography, changes and innovations in the art of weaving, and the sanctity of the art of calligraphy in the Safavid era were examined. As a result, based on the findings, it can be acknowledged; Music, painting, iconography, weaving and calligraphy have made significant progress and innovations in ancient Iran, and in the Safavid era, even though music and painting did not experience significant progress for some reasons, there were significant developments in the field of weaving, iconography and calligraphy.Discussion and
    conclusion
    Therefore, by reflecting on the findings, one can benefit from the challenges and opportunities and experiences of ancient Iran and the Safavid period, in the field of art education of the present era.
    Keywords: Art Education, ancient times, Safavid era, Comparative Study}
  • عبدالله خسروانی مقدم، علی شیروانی شیری*، جابر اکبری

    هدف کلی این پژوهش، فهم تربیت زیبایی‏ شناختی و هنری از دیدگاه آموزگاران دوره ابتدایی شهر یاسوج بود. ساحت تربیت زیبایی ‏شناختی و هنری یکی از شش ساحت اصلی تربیت در سند تحول بنیادین در نظام تعلیم‏ وتربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران است. این پژوهش، به صورت مطالعه ای کیفی از نوع تحلیل استقرایی با نظام کدگذاری طراحی و اجرا شده است. مشارکت‏ کنندگان این پژوهش 21 نفر از آموزگاران دوره ابتدایی شهر یاسوج بودند. داده‏ های پژوهش از طریق مصاحبه نیمه ‏ساختاریافته به شیوه هدفمند و با رعایت قاعده اشباع نظری گرد‏آوری شده و تحلیل آنها به شیوه تحلیل محتوای استقرایی انجام گرفته است. بر اساس یافته‏ های پژوهش، الف) در بخش اهداف ساحت تربیت زیبایی‏ شناختی و هنری مقوله ‏های محوری استخراج شده عبارت اند از: 1. شکوفایی زیبایی و هنر، 2. هدف تربیت هنری لزوما پرورش هنرمند حرفه ‏ای نیست، 3. شناسایی استعداد و شکوفایی خلاقیت و رشد همه جانبه ابعاد احساسی، عاطفی و شناختی متربیان . ب) در بخش جهت‏ گیری کلی ساحت تربیت زیبایی‏ شناختی و هنری نیز مقوله‏ های محوری، 1. هنر همچون هدف و 2. هنر همچون ابزار تشخیص داده ‏شده اند. ج) در بخش اصول ساحت تربیت زیبایی ‏شناختی و هنری 1. اصل تاثیر هنر و نگاه زیبایی شناسانه در یادگیری سایر دروس، 2. اصل تاثیر هنر و نگاه زیبایی شناسانه در کشف استعدادها و پرورش قدرت خلاقیت کودکان و 3. اصل رمزگشایی واکاوی و خلق معنا تشخیص داده ‏شده است. نتایج پژوهش نشان داد که بر اساس فهم آموزگاران، در نظام تعلیم‏ وتربیت کشورمان تربیت هنری و زیبایی ‏شناسی در دوره ابتدایی آن‏ گونه که باید، مورد توجه قرار نگرفته و به درس هنر در دبستان اهمیت درخور داده نمی‏ شود.

    کلید واژگان: تربیت هنری, تربیت زیبایی شناختی, آموزگاران, دوره ابتدایی}
    A. Khosravaani Moghaddam, A. Shiravaani Shiri *, J. Akbari

    To explore the understanding of Yasuji’s elementary school teachers of arts and esthetics training, which is one of the six main areas of training within the I.R.’s Fundamental Reform Document of Education (FRDE), a sample of 21 such teachers were gradually selected and interviewed to the point of data saturation within a semi-structured framework. The responses were then deductively content analyzed. Findings show that the pivotal subsections of the objectives section in arts and aesthetics training include the following: 1. blossoming of arts and aesthetics, 2. art training is not aimed at producing professional artists, 3. identification of students’ aptitudes and their all-around development. As for the general orientation of the area, the main subsections include: 1. art as an objective, and 2. art as an instrument. In the foundations section of the area the following principles were identified: 1. arts training affects learning in general, 2. arts, and aesthetics training helps with the discovery of children’s potentials and the development of their creativity, and 3. decoding and creation of meaning. Within the Iranian educational system, according to the interviewed teachers, arts and aesthetics training in elementary schools has not been paid the attention it deserves.

    Keywords: artistic training, aesthetics training, teachers, elementary school}
  • تلویحات تربیت هنری مبتنی بر حکمت اشراق در برنامه ریزی و مدیریت آموزشی
    معصومه زارعی*، محمد مزیدی، بابک شمشیری، سعید رحیمیان

    در پژوهشهای انجام شده در دهه های اخیر تلاش شده تا به نسبت میان هنر و تربیت از زوایای گوناگون پرداخته شود و مبانی نظری و عملی آن، مورد واکاوی و مداقه قرار گیرد. زیبایی شناسی و فلسفه هنر، هرچند برآمده از رویکردهای جدید هستند، اما پرسش از زیبایی و هنر، از دیرباز اندیشه آدمی را به خود مشغول داشته است. حکمت اشراق با بهره گیری از مبانی حکمت اسلامی، مبانی عرفانی و اشراقی و نیز نظریات حکمای ایران باستان و احیای حکمت خالده، حاوی مضامین و اندیشه های حکمی بوده و می تواند مبنای مناسبی برای واکاوی اندیشه ها و مفاهیم حکمی موجود در هنر ایرانی قلمداد گردد. از آنجا که یکی از ساحت های مهم تربیتی، ساحت هنری و زیبایی شناسانه می باشد، بر همین اساس این پژوهش تلاشی است در راستای واکاوی و فهم تربیت هنری بر اساس فلسفه ای ایرانی و استخراج تلویحات آن در تعلیم و تربیت به ویژه در برنامه ریزی و مدیریت آموزشی. روش انجام این پژوهش تحلیل محتوای رابطه ای می باشد. پارادایم پژوهش، کیفی و طرح تحقیق، غیر پیدایشی است. با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، متون فارسی و ترجمه های انجام شده از متون عربی منسوب به شیخ اشراق مرتبط با هنر و زیبایی شناسی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند. روش گردآوری داده ها اسنادی است؛ بدین معنا که ضمن مراجعه به متون و نوشته های منسوب به شیخ اشراق، داده های مورد نظر استخراج و با استفاده از روش تحلیل محتوای رابطه ای، تجزیه و تحلیل شدند. سرانجام با استفاده از روش مقایسه مستمر داده ها، مقوله های تربیت هنری از دیدگاه حکمت اشراق استنتاج شد. نتایج نشان می دهد که تربیت هنری مبتنی بر حکمت اشراق، حاوی تلویحاتی در ابعاد گوناگون برنامه ریزی و مدیریت آموزشی است.

    کلید واژگان: تربیت هنری, حکمت اشراق, هنر اشراقی, مدیریت و برنامه ریزی آموزشی}
    Implications of Art Education Based on the Eshraq Philosophy in Educational Planning and Management
    Masoomeh Zarei *, Mohammad Mazidi, Babak Shamshiri, Saeed Rahimian

    Researches in recent decades have attempted to study the relationship between art and education and examine its theoretical and practical foundations. questions about beauty and art are questions that have occupied the human mind for a long time. Eshraq philosophy, by using the principles of Islamic wisdom, mystical and enlightenment principles it can be a suteble basis for analyzing the ideas and concepts in Iranian art. one of the important fields of education is art and aesthetics. accordingly, this research is an attempt to analyze and understand art education based on Iranian philosophy and extracting its implications in education, especially in educational planning and educational adminstration. the method of this research is qualitative content analysis. using constant comparative method, the categories of art education were deduced from the perspective of Eshraq philosophy.

    Keywords: art education, eshraq philosophy, Educational Administration}
  • هادی کهندل*، محسن ایمانی، مهدی سجادی، علیرضا صادقزاده
    هدف

    هدف این مطالعه ،  طراحی شاکله نظریه تربیتی متلایم و متناسب با فرهنگ بومی جامعه  با تمرکز بر تبیین مبانی ، چیستی و چرایی تربیت هنری با تاکید بر آرای ابن عربی و ملاصدرا است . حال، با عنایت به اینکه علم اسلامی، مبانی خود را از آموزه های اسلامی اتخاذ می کند؛ باید دید که قرآن کریم (به مثابه متقن ترین منبع اسلامی) در راستای تدوین مبانی نظریه چگونه زایا است؛که به جهت اتخاذ رویکرد گزیده گویی در قرآن، می بایست به سراغ علومی رفت که در راستای تبیین مبانی مذکور قدم برداشته اند؛ که این علوم، دو علم عرفان و فلسفه اسلامی است.

    روش

    روش این پژوهش کیفی از نوع  نظری است که به تناسب بحث، از روش های توصیفی تحلیلی  (تحلیل محتوا)، استنتاجی و تلفیقی  استفاده  شده است .

    یافته ها

    یافته های حاصله در بعد چیستی تعلیم و تربیت هنری حاکی از این  است که نظریه  اسلامی تعلیم و تربیت هنری متشکل از سه رویکرد مجزا می باشد که هر رویکردی نسخه بدیلی برای نظام تعلیم و تربیت کشور دارد. این سه رویکرد عبارتند از: رویکرد اول:  تربیت هنری از رهگذر برنامه درسی هنر تحقق می بابد؛ رویکرد دوم از رهگذر قلمداد کردن تربیت هنری به منزله رویکرد حاکم بر تمام ابعاد برنامه درسی تحقق می یابد؛ و رویکرد سوم که سراسر حیات آدمی را در بر می گیرد، از رهگذر زیست و سلوک هنری آدمی به سوی خداگونگی تحقق می یابد که این رویکرد تبیین کننده  چرایی و ضرورت طرح و تبیین تربیت هنری اسلامی، به ویژه  اصل وجودی ساحت و کارکرد تربیت هنری در بستر اسلامی و متعاقب آن پر کردن این خلا از منظر دلالتهای منتج از این کارکرد می باشد.

    نتیجه گیری

    نظریه تربیت  هنری در نظام تعلیم و تربیت رسمی می تواند دست مایه برنامه درسی در سایر حوزه ها قرار گیرد .

    کلید واژگان: نظریه اسلامی تعلیم و تربیت هنری, ابن عربی, ملاصدرا, تربیت هنری, خداگونگی}
    Hadi Kohandel*, Mohsen Imani, Mahdi Sajadi, Alireza Sadeqzadeh
    Objective

    this study seeks to design the structure of educational theory appropriate for the native culture of our society, with a focus on explaining the foundations, what and why of artistic education, with an emphasis on the views of Ibn Arabi and Mulla Sadra. Now, considering that Islamic sciences adopt their foundations from Islamic teachings, it should be seen how the Holy Qur'an (as the most reliable Islamic source) is fruitful in order to compile the foundations of the theory. In order to adopt the approach of quoting excerpts from the Qur'an, it is necessary to go to the sciences that have taken steps in order to explain the aforementioned principles. These sciences are Islamic mysticism and Islamic philosophy. 

    Method

    The method of this research is qualitative of the theoretical type, and according to the discussion, it uses conceptual analysis, deductive, and integrative methods.

    Findings

    the findings of the research in the dimension of what the artistic education is indicate that the Islamic theory of artistic education consists of three separate and distinct approaches, each of which has an alternative version for the education system of the country. These three approaches are as follows: according to the the first approach, artistic education is realized through the art curriculum. According to the second approach, it is realized by considering artistic education as the approach that governs all aspects of the curriculum. And according to the third approach, which includes the whole life of a person, it is realized through the path of life and artistic behavior of a person towards godliness. This approach explains the reason and the necessity of designing and explaining the Islamic artistic education, especially the principle of existence of the domain and the function of artistic education in its Islamic context and subsequently filling this gap from the point of view of the implications resulting from this function. 

    Conclusion

    The theory of artistic education in the formal education system can be used in the curriculum in other areas.

    Keywords: Artistic education, Islamic theory of artistic education, Ibn Arabi, Mulla Sadra}
  • گلبرگ غریب پور، محمود مهرمحمدی*، حمیدرضا رضازاده، علیرضا عصاره، فاطمه زهرا احمدی

    پژوهش حاضر با هدف طراحی یک برنامه آموزشی با رویکرد تعلیم و تربیت گفت و شنودی، ویژه پرورش ادراک زیبایی شناختی دانشجو معلمان، انجام شد. روش پژوهش کیفی و از نوع هنجاری بود. شرکت کنندگان پژوهش شامل دو گروه بودند. گروه اول از 13 نفر متخصص موضوعی در حوزه هنر تشکیل شده بود که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. گروه دوم شامل 32 نفر از دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان بودند که 10 نفر از آنان به روش نمونه گیری در دسترس و 22 نفر دیگر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. جهت اتخاذ تصمیم درباره عناصر برنامه داده های حاصل از مصاحبه ها و بررسی منابع تخصصی هنر و زیبایی شناسی به ویژه آرتاگرافی تحلیل مضمونی و در هشت عنصر برنامه گفت و شنودی تدوین شد.

    کلید واژگان: تعلیم و تربیت گفت و شنودی, تربیت هنری, تربیت معلم, ادراک زیبایی شناختی, پژوهش هنجاری, آرتاگرافی}
    GOLBARG GHARIBPOUR, Mahmoud Mehrmohammadi*, HAMIDREZA REZAZADEH, ALIREZA ASSAREH, FATEMEH ZAHRA AHMADI

    The purpose of this study is to design an educational program using dialogic education approach to cultivate the aesthetic perception of student teachers using A/r/tographical learning tasks.The research was a qualitative one and opted for normative method consisting. Finally,11 learning tasks were developed.

    Keywords: dialogic education, normative method, aesthetic perception, A, r, tographical learning tasks}
  • نجمه هاشمی*، بابک شمشیری، محبوبه البرزی
    نهاد آموزش وپرورش هر جامعه ای سعی دارد از قابلیت چشمگیر هنر برای رشد فکری، تکوین و تکامل شخصیت انسان ها بهره ببرد. پژوهش حاضر در پارادایم کیفی و با روش مصاحبه نیمه سازمان یافته انجام گرفت. با هدف آسیب شناسی تمامی ارکان نظام آموزش وپرورش در پیاده سازی مقوله تربیت هنری، هفت عنصر: اهداف، محتوا، مواد آموزشی، راهبردهای یاددهی-یادگیری، زمان، مکان و ارزشیابی در برنامه درسی در نظر گرفته شد. حوزه های آسیب پذیر به صورت مقوله های اصلی زیر استخراج و دسته بندی گردید: آسیب های حوزه
    اهداف
    فقدان رویکرد فلسفی مناسب، مشکلات تدوین اهداف و مشکلات اجرای اهداف. آسیب های حوزه محتوا: فقدان رویکرد فلسفی مناسب، مشکلات تدوین محتوا و مشکلات اجرای محتوا. آسیب های حوزه روش های تدریس: عدم استفاده از روش های مختلف و متناسب با محتوا، عدم آموزش معلمان در ارتباط با روش های تدریس. آسیب های حوزه زمان، مکان و مواد آموزشی: کمبود زمان، مکان و امکانات آموزشی و مشکلات ناشی از نگرش های نادرست. آسیب های حوزه ارزشیابی: نوع و ماهیت ارزشیابی، نحوه اجرای ارزشیابی. آسیب های حوزه معلمان: مشکلات آموزشی معلمان، مشکلات انگیزشی معلمان و تصمیمات اداری و مدیریتی نادرست در ارتباط با معلمان. آسیب های حوزه نگرش والدین، مسیولین و ساختار مدیریت: مشکلات ناشی از ناکارآمدی و مدیریت غیر اثربخش، مشکلات ناشی از نگرش والدین، مشکلات ناشی از رویکردهای حاکم نسبت به هنر.
    کلید واژگان: هنر, تربیت هنری, آسیب شناسی, نظام آموزش و پرورش}
    Najmeh Hashemi *, Babak Shamshiri, Mahbube Alborzi
    The present study was conducted in a qualitative paradigm using a semi-organized interview method. With the aim of pathology of art education in the education system, seven elements were considered: objectives, content, educational materials, teaching-learning strategies, time, place and evaluation in the curriculum. Vulnerable areas were categorized into main categories: Disadvantages of goals: Lack of proper philosophical approach, problems of goal setting and problems of goal implementation. Disadvantages of content: lack of proper philosophical approach, problems of content editing and problems of content implementation. Disadvantages in the field of teaching
    methods
    Lack of using different methods and appropriate to the content, Lack of teacher training in relation to teaching methods. Injuries in the field of time, place and educational materials: Lack of time, place and educational facilities and problems caused by wrong attitudes. Injuries in the field of evaluation: type and nature of evaluation, how to perform evaluation. Injuries in the field of teachers: teachers 'educational problems, teachers' motivational problems and incorrect administrative and managerial decisions related to teachers. Damages in the field of parents 'attitudes, officials and management structure: problems due to inefficiency and ineffective management, problems due to parents' attitudes, problems due to prevailing approaches to art.
    Keywords: Art, Art edusystem, Patsystem, education system}
  • محمد امینی*، مجیده لقب دوست
    هدف اصلی این پژوهش، واکاوی کارکردها، نحوه اجرا و چالش های آموزش هنر در مدارس ابتدایی بر مبنای تجارب زیسته معلمان بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی معلمان مدارس ابتدایی شهرستان آران و بیدگل در استان اصفهان بودند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، روایت ها و تجارب 19 نفر از معلمان به عنوان مشارکت کنندگان اصلی پژوهش با رعایت اصل اشباع نظری جمع آوری، سازماندهی و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ابزار جمع آوری اطلاعات مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته بود که با محوریت سه سوال کلیدی تلاش شد تا تجارب زیسته و اندیشیده معلمان مشارکت کننده را در مورد کارکردها، نحوه اجرا و مشکلات آموزش هنر دوره ابتدایی مستند سازی کند. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات پژوهش نیز از روش هفت مرحله ای کلایزی استفاده شد. یافته های حاصل از تحقیق نشان داد که معلمان مشارکت کننده از ذهنیت مناسبی در باره نقش و کارکردهای گوناگون آموزش هنر از نظر رشد فردی و تحصیلی دانش آموزان ابتدایی برخوردار هستند. همچنین، جهت اجرای آموزش هنر در کلاس های درس از فعالیت های گوناگون به ویژه نقاشی و کاردستی استفاده می کنند. در عین حال، معلمان ابتدایی اذعان دارند که در زمینه هنر و تربیت هنری با مشکلات و تنگناهای اجرایی زیادی مواجه هستند که مانع تحقق آثار و کارکردهای مثبت آن می شود. بدیهی است رشد و ارتقای جایگاه هنر در نظام آموزشی و برنامه های درسی دوره ابتدایی کشور مستلزم توجه به مشکلات یاد شده و اجرای راهکارهای لازم جهت حل آنهاست.
    کلید واژگان: ارزشیابی, تجارب زیسته, تربیت هنری, مدارس ابتدایی, معلمان}
    Mohammad Amini *, Majide Laghabdoost
    One of the most important functions of educational systems in different countries of the world is to develop the artistic and aesthetic talents and abilities of students in different educational levels. The importance and necessity of this function is largely due to the positive and constructive role and influence that the category of art has had on the individual and social dimensions of human life and human societies at different times. In fact, it should be emphasized that art and its various fields are very important areas and phenomena of human life, who’s individual and social effects have always been considered and emphasized by various experts. Art is the origin of the manifestation of the potential talents of individuals and a platform for the realization and objectification of the inner and multiple capacities of human beings. The various roles and consequences of art are important in general, especially children and adolescents, and basically, art has a lasting effect on cultivating different dimensions of human personality and the development of its various characteristics and capabilities. A person who is exposed to artistic experiences has a developed taste and feeling and receives more stimuli with a wide and deep range of his perceptions. Of course, the cognitive field also needs this ability, and artistic and aesthetic education performs this function.It can be said that art provides unique opportunities for the growth of the individual in all dimensions and is a tool for communication between the inner and outer world of human beings and not using it disrupts the growth of personality. In addition, arts and related fields such as music, painting, drama and visual arts are common phenomena among human cultures and have had an influential place throughout history. Art can be considered as a twin category of man and his life, which in its most stable and original manifestations considers the ideals, cognitions, feelings and deep and fundamental values that man relies on. It goes beyond superficial interests and cognitions. Thus, on the one hand, art helps to convey feeling, emotion, perception and cognition without the need for language and speech, and on the other hand, it is a means of recording and perpetuating human values and beliefs.Due to the constructive and positive effects and functions of art, today in educational systems, a realm called art education is mentioned, which means legitimizing and recognizing the place of art in educational centers and its curricula. Art education is effective in the development of various dimensions of individuals and in particular provides the necessary context for the discovery and promotion of the identity of children and students. Basically, the relationship between the two fields of art and education is such that even some experts believe that the main basis of education is art and art is the basis of education. Art unites our intellect and emotion, stimulates our imagination and transforms our environment. It is with this connection that eminent scholars such as Eisner, Perkins, and Gardner have sought to show that art and art education should be an integral and inevitable element of every individual's education by documenting the effects and results of art in various walks of life.Of course, in this regard, the mental and developmental considerations of learners in different educational levels should be considered. According to this expert, students basically understand certain qualities and subtleties through art and are able to apply forms of thinking that belong to the world of art. These forms require the use of processes that facilitate mental creation and re-creation. With this view, Eisner believes that in addition to the three main skills of reading, writing and arithmetic, art should be considered as the fourth basic skill in educational centers and the most important step in reforming the educational system is to provide a suitable place for art in the curriculum.But the important point is that despite the positive and multiple functions of art and art education in the flourishing of students' abilities, the amount of practical attention to this field in our country's schools and educational system is not so much and there are various problems and bottlenecks in this field. Problems that are especially emphasized by primary school teachers. Basically, reviewing and exploring school curricula from the perspective of educational and training activists, especially teachers and teachers who are their own executives and are related to the hidden and visible angles of teaching and implementation of the program, can always provide data and useful information on the implementation facts and the actual effectiveness of programs and provide the necessary grounds for qualitative and necessary reforms. Of course, researching this important area and examining its various aspects from the perspective of the implementers of the educational system, ie teachers, can provide the necessary grounds for a better understanding of the current situation and make significant changes in this area. Understanding the importance of this point, the present study has tried to deeply and qualitatively examine the status of art and art education based on the narratives and lived experiences of primary school teachers. According to the above, the main purpose of this study was to analyze the functions, implementation and challenges of art education in primary schools based on the lived experiences of teachers. The statistical population of the study included all primary school teachers in Aran and Bidgol counties in Isfahan province. Using purposive sampling method, the narratives and experiences of 19 teachers as the main participants of the study were collected, organized and case by observing the principle of theoretical saturation. Analyzed. The data collection tool was a semi-structured in-depth interview that focused on three key questions that attempted to document the lived and thought-provoking experiences of the participating teachers about the functions, implementation, and problems of elementary school art education. Klaizi seven-step method was used to analyze the research information. Findings from the research showed that the participating teachers have a good mentality about the role and various functions of art education in terms of personal and academic development of elementary students. Also, they use various activities, especially painting and handicrafts, to implement art education in classrooms.
    Keywords: evaluation, Lived Experiences, art education, Primary schools, teachers}
  • اسماعیل کاظم پور*، سعیده جمالی گشتی، محمد جمالی، حمیدرضا فدایی چافی

    هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش هنر مبتنی بر سه روش تدریس مشارکتی، بدیعه‏پردازی، و بارش مغزی بر تربیت هنری دانش‏آموزان پایه هشتم بود که به روش شبه‏آزمایشی انجام شده است.جامعه آماری شامل همه دانش‏آموزان پایه هشتم شهرستان رامسر می شوند که از این تعداد 60 نفر به روش تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامه تربیت هنری تن تز با پایایی محاسبه شده (088/0) پاسخ دادند.داده‏های حاصل از این پژوهش، با استفاده ازآمار توصیفی و استنباطی(تحلیل کوواریانس) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های این پژوهش نشان داد که بین میزان تربیت هنری دانش‏آموزانی که تحت آموزش هنر مبتنی بر روش تدریس مشارکتی، بدیعه‏پردازی، و بارش‏مغزی قرار گرفته‏اند، تفاوت معنادار وجود دارد. هر یک از سه روش تدریس، بر مولفه‏های تربیت هنری نیز تاثیر جداگانه و متفاوت دارند. بدین صورت که روش تدریس مشارکتی، با میانگین (98/2) بیشترین تاثیر را بر تربیت هنری داشته است و روش تدریس بارش مغزی، با میانگین (95/2) و روش تدریس بدیعه‏پردازی، با میانگین (89/2)هم به ترتیب بر تربیت هنری موثر بوده‏اند. آموزش هنر مبتنی برتدریس مشارکتی، بدیعه پردازی و بارش‏مغزی بر تربیت هنری دانش‏آموزان، در 8 جلسه 90 دقیقه‏ای اجرا شد. همچنین یافته های این پژوهش نشان داد که به حوزه تولید هنری، در برنامه درسی موجود آموزش هنر در دوره راهنمایی (متوسطه اول) تحصیلی پرداخته شده است. در حالی که به حوزه‏های نقد هنری، تاریخ هنری، زیبایی شناسی، در برنامه درسی موجود آموزش هنر دوره راهنمایی تحصیلی توجه چندانی نشده است.

    کلید واژگان: آموزش هنر, روش تدریس, تربیت هنری}
    E. Kazempour *, S. Jamali Gashti, M. . Jamali, H. R. H. R. Fadaei Chafi

    The aim of this study was to evaluate the effectiveness of art education based on the three methods of participatory teaching, rhetoric, and brainstorming on the artistic education of eighth grade students using a quasi-experimental method. The statistical population included all eighth grade students in Ramsar from which 60 individuals were selected by cluster random sampling. Art education based on participatory teaching, rhetoric and brainstorming was performed on students' art education in eight sessions of 90 minutes. The participants answered the artistic training questionnaire with an estimated reliability of 0.08. The data obtained from the study were analyzed using descriptive and inferential statistics (analysis of covariance). There was a significant difference between each of the three teaching methods and the components of art education were found to have a separate and different effect. The participatory teaching method with an average of 2.98 has had the greatest impact on art education, and the method of teaching brainstorming with a mean score of 2.95 and the method of teaching rhetoric with a mean score of 2.89 ranked second and third respectively. The findings showed that the field of art production has been dealt with in the existing curriculum of art education in middle school. Nevertheless, the areas of criticism of art, history of art, and aesthetics are not sufficiently taken care of in the current curriculum for middle school art education.

    Keywords: art education, brainstorming, participatory teaching, rhetoric}
  • میثم غلام پور*، محمود مهرمحمدی، نسرین اوضاعی

    مقاله حاضر با هدف تحلیل و بررسی انتقادی تربیت هنری از دیدگاه جان دیویی انجام گرفته است. برای تحقق این هدف از روش پژوهش کاوشگری فلسفی انتقادی استفاده شده است. جامعه آماری در برگیرنده کلیه منابع اعم از کتاب ها، مقالات، مطالعات و پژوهش های مرتبط با موضوع بوده است. نمونه پژوهش به صورت هدفمند انتخاب شدند. داده های مورد نظر از طریق سیاهه یادداشت برداری گردآوری و اطلاعات به روش کلامی، تصویری و استنتاج منطقی تحلیل شد. در ادامه دیدگاه دیویی با توجه به آرای تربیتی آیزنر،گرین و علامه جعفری مورد بررسی انتقادی قرار گرفت. براساس یافته های پژوهش، تربیت‏هنری و زیباشناسانه از دیدگاه دیویی مبتنی بر تجارب زیباشناسانه، هدف تربیت هنری توانمندی در کسب تجارب زیباشناسانه، محتوا تجربه محور، روش تربیت حل مسئله و با توجه به روحیه کاوشگری و ارزشیابی به صورت فرآیندی می باشد. در نهایت براساس بررسی انتقادی انجام شده تربیت هنری دیویی از تاثر زیباشناسی قابل توجهی برخوردار است؛ اما از منظر محتوای زیبایی شناسی از شرایط مساعد برخوردار نیست.

    کلید واژگان: تربیت هنری, زیباشناسی, تعلیم و تربیت, دیویی}
    Meysam Gholampour *, Mahmood Mehrmohammadi, Nasrin Ozayi

    The present study aims to critically analyze and study artistic education with regard to the ideas presented by John Dewey. To this aim, the research method of critical philosophical exploration were employed and the target corpus included all sources including books, articles, and research studies related to the presented subject. The research samples were purposefully selected and the data were gathered through a list of collected notes and information which were later analyzed by verbal, visual and logical inference. Dewey's point of view was critically examined according to the educational viewpoints of Eisner, Greene and Allameh Jafari. According to the research findings, artistic education and aesthetics in ideas of Dewey is based on the aesthetic experiences, with a purpose of artistic education to gain the capacity to achieve aesthetic experiences, experience-based content, and problem-solving training method and also based on an attitude to explore and its evaluation is process based. Aesthetics is something that we can experience, and Dewey’s artistic education involves several implications for education.

    Keywords: Artistic Education, Aesthetics, Education, Dewey}
  • حسن یوسفی*
    تربیت هنری به عنوان یکی از کارکردهای اساسی نظام آموزشی است. این در حالی است که امروزه هنر، در برنامه های درسی ایران از جایگاه مناسبی برخوردار نیست، بنابر این پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت موجود تربیت هنری از دیدگاه معلمان انجام شد. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی وجامعه آماری این پژوهش کلیه معلمان دوره ابتدایی ناحیه دو آموزش و پرورش قزوین در سال تحصیلی 97-1396 بود. نمونه آماری شامل 200 معلم بود که با روش دردسترس انتخاب شدند.. با توجه به هدف و موضوع پژوهش داده ها مورد نظر از طریق پرسشنامه جمع آوری شده و در نهایت داده های گرد آوری شده با استفاده از فراوانی، درصد، میانگین و آزمون T تک نمونه ای در نرم افزار SPSS-23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که ساخت اشیاء هنری (05/0>P، 38/4=t)، شناخت طبیعت و اجزای آن در خلقت، (05/0>P، 50/4=t)، شناخت زیبایی های طبیعت (05/0>P، 34/4=t)، شناخت میراث فرهنگی (05/0>P، 78/4=t)، تقویت حواس پنج گانه (05/0>P، 67/4=t)، درک قوانین جهان آفرینش از طریق مشاهده در آثار خلقت (05/0>P، 23/4=t)، ایجاد علاقه مندی به اقوام(05/0>P، 20/4=t)، آداب و رسوم ایران(05/0>P، 23/4=t)، درک قوانین جهان آفرینش از طریق مشاهده در آثار خلقت (05/0>P، 10/4=t)، کمتر از حد متوسط می باشد، بدین معنی که تربیت هنری در ابعاد مذکور در مدارس ابتدایی به خوبی صورت نمی گیرد.
    کلید واژگان: تربیت هنری, طییعت, زییایی شناسی, تولید هنری, میراث فرهنگی هنری}
    Hasan Yousefi *
    Art education is one of the basic functions of the educational system. However, today, art does not have a proper place in Iranian curricula, so the present study was conducted to examine the current state of art education from the perspective of teachers. The research method was descriptive-survey and the statistical population of this study was all primary school teachers in Qazvin education district two in the academic year 2017-2018. The statistical sample consisted of 200 teachers who were selected by the available method. According to the purpose and subject of the research, the data were collected through a questionnaire and finally the data were collected using frequency, percentage, mean and t-test. Single samples were analyzed in SPSS-23 software. The results showed that the construction of artistic objects (P <0.05, t = 4.38), knowledge of nature and its components in creation (P <0.05, t = 4.50), knowledge of the beauties of nature (0.05 P <0.04, t = 4.34), recognition of cultural heritage (P <0.05, t = 4.78), strengthening of the five senses (P <0.05, t = 4.67), understanding the laws of the world of creation By observing the works of creation (P <0.05, t = 4.23), creating interest in relatives (P <0.05, t = 4.20), Iranian customs (P <0.05, T = 4.23), understanding the laws of the world of creation through observation in the works of creation (P <0.05, t = 4.10), is less than average, which means that art education in these dimensions in primary schools does not go well. Considering the findings, it is necessary in cases such as storytelling by students, students' attention to their surroundings, cultivation of moderate intelligence should be strengthened, while it seems that considering the requirements, values Cultural and indigenous origin of the country, it is better to consider art education as a theoretical basis in designing art curricula for the officials of the educational system.
    Keywords: Art Education, nature, Aesthetics, Art Production, Art Cultural Heritage, Art Criticism}
  • فاطمه سادات بیطرفان، مرجان سجودی، مرضیه دهقانی *

    هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی موانع اجرایی ساحت تربیت زیبایی شناختی و هنری سند تحول بنیادین آموزش وپرورش، بر مبنای مدل (Fullan, 2007) است. تمرکز بر ساحت تربیت هنری به طور ویژه نیز، بیشتر به این دلیل است که این ساحت، علی رغم اهمیت فراوان و البته تاثیر شگرفی که می تواند بر روحیه و به تبع، ارتقای سطح یادگیری فراگیران و حتی مربیان آن ها داشته باشد، ساحتی فراموش شده و مغفول مانده است. طرح پژوهش حاضر از نوع «ترکیبی» (آزمون هم زمان) است. جامعه این پژوهش، شامل دو گروه مستقل متخصصان برنامه درسی و تعلیم و تربیت (در بخش کیفی) و نیز معلمان دوره ابتدایی (در بخش کمی) است. حجم نمونه نیز شامل 12 نفر از متخصصان برنامه درسی و تعلیم و تربیت و 120 نفر از معلمان دوره ابتدایی است. روش نمونه گیری در بخش اول (کیفی) روش نظری و هدفمند بوده و ابزار آن نیز شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته و ساختارنایافته و در بخش دوم (کمی) نیز «هدفمند و ترجیحی» بوده و ابزار پژوهش نیز شامل یک پرسشنامه محقق ساخته 30 سوالی است. روش تجزیه وتحلیل داده های کمی، شامل آزمون های «ویلکاکسون تک نمونه ای» و «فریدمن»، به منظور رتبه بندی موانع اجرایی سند تحول بنیادین بر اساس مولفه های مدل فولن، است. تجزیه وتحلیل داده های کیفی نیز با استفاده از روش هفت مرحله ای (Colaizzi, 1987) انجام شده است. نتایج پژوهش حاکی از تایید فاصله ایجادشده میان طراحان سند تحول و مجریان آن در مدارس که این امر نیز خود، علاوه بر موانع اجرایی دیگر موجود، به ناکارآمدی سند تحول در مرحله اجرا دامن می زند.

    کلید واژگان: سند تحول بنیادین آموزش وپرورش, موانع اجرای سند, تغییر, مدل فولن, تربیت هنری}
    Fatemeh Sadat Bitarafan, Marjan Sojoodi, marziye dehghani *

    The main purpose of this study is to identify the administrative barriers in the field of aesthetic and artistic education of the Fundamental Evolution Document in education, based on the Fullan model (2007). The field of artistic education has been forgotten and neglected, despite the tremendous impact it can have on morale and, consequently, on the learning of learners and even their educators.This research project is the "combined" type (simultaneous test). The study population included two independent groups of curriculum and education specialists (in the qualitative section) as well as primary school teachers (in the quantitative section). The sample size includes 12 curriculum and education specialists and 120 primary school teachers .The sampling method in the first part (qualitative) is theoretical and purposeful method and its tools include semi-constructed and unstructured interview and in the second part (quantitative) it is "purposeful and preferable" and the research tool includes a 30 questions researcher-made questionnaire. Quantitative data analysis involves the Wilcoxon single-sample and Friedman tests to rank the Barriers to the implementation of the Fundamental Evolution Document based on the components of the Fullen model. Qualitative data analysis was also performed using the seven-step )Colaizzi, 1987) method. The results of the study confirm the gap between the designers of the Evolution Document and its implementers in schools, which, in addition to other existing administrative barriers,contributes to the inefficiency of the Fundamental Evolution Document in the implementation phase.

    Keywords: Fundamental Evolution EducationDocument, Barriers of document implementation, Change, Fullan Model, Art Education}
  • نهضت صفایی، سید احمد هاشمی*، عباس قلتاش، علی اصغر ماشینچی

    هدف اصلی از انجام این پژوهش، تبیین مفهوم زیباشناسانه اندیشه های خواجه نصیر و روسو در تربیت هنری کودکان است. روش مورد استفاده به منظور گردآوری اطلاعات، کتابخانه ای است. نتیجه به دست آمده از مطالعه حاضر مبنی بر آن است که تربیت هنری از عناصر مهم در رشد و نمو کودکان به عنوان یکی از قشر های مهم جامعه می باشد. بر این اساس پوشش تربیت هنری با اندیشه های زیباشناسانه اندیشمندان جهان اسلام و غرب مانند روسو و خواجه نصیرالدین طوسی سبب می گردد تا مجموعه آداب، تهذیب و اخلاقیات هنری از دو قطب جهانی در تربیت کودکان مورد توجه قرار بگیرد و به عنوان یک الگوی مستحکم در فضای آموزش و نظام آموزش و پرورش تقویت و مورد استفاده قرار بگیرد. لذا لازم است تا متولیان امور آموزشی بر نوع تربیت کودکان واقف بوده و تلاش نمایند با محور هنر و زیبایی (و نه مجموعه الگو های تربیتی سنتی و از پیش تعیین شده) کودکان را مورد تعلیم و تربیت قرار دهند تا از این طریق جامعه ای پایدار بر محور اخلاق و انسانیت ایجاد و مورد توجه هر چه بیشتر قرار بگیرد.

    کلید واژگان: زیبایی شناسی, اندیشه ها, خواجه نصیرالدین طوسی, روسو, تربیت هنری}
    Nehzat Safaee, Seyed Ahmad Hashemi *, Abas Gholtash, Aliasghar Mashinchi

    The main purpose of this study is to explain the aesthetic concept of the thoughts of Khajeh kasiredin tousi and Rousseau in the education of children. the method used in order to collect information is a library. the result obtained from the present study suggests that artistic training is one of the important elements in the development of child as one of the most important classes of society. Accordingly, the cover - up of artistic training with Western and Western thinkers like Rousseau and Khajeh kasiredin tousi Tusi led to the collection of manners, edification, and artistic morals of the two world poles in education of children, and is used as a strong pattern in the education of education and education. It is therefore necessary to educate the children of education on the type of education and try to educate and train children with the axis of art and beauty (and not the set of traditional and pre - determined educational patterns) to make a sustainable society based on the ethics and humanity of the children.

    Keywords: aesthetics, thoughts, Khajeh kasiredin tousi, Rousseau, The upbringing of art}
  • محمد فیروزی *، محمد سیفی، علی حسینی مهر، علیرضا فقیهی
    هدف این پژوهش شناسایی و استخراج علل شکاف بین نظر و عمل تربیت هنری در دوره اول متوسطه و مقایسه دیدگاه مدیران و دبیران در این زمینه بوده است. روش پژوهش، ترکیبی است. نمونه آماری شامل متخصصان برنامه درسی و کارشناسان آموزش هنر و همچنین مدیران مدارس دوره اول متوسطه و دبیران درس فرهنگ وهنر بودند که به ترتیب به صورت هدفمند و تمام شماری انتخاب شدند. نخست علل شکاف از طریق تحلیل منابع ملی و بین المللی و مصاحبه نیمه ساختاریافته با متخصصان برنامه درسی و کارشناسان آموزش هنر و براساس عناصر برنامه درسی کلاین شناسایی و استخراج شد. سپس با استفاده از این علل، پرسشنامه ای طراحی شده و در اختیار مدیران و دبیران قرار گرفت. نتایج، منجر به شناسایی و استخراج 79 علت شد که از این میان تنها در عنصر محتوا تفاوت معناداری بین نظر مدیران و دبیران وجود داشت. با توجه به این علل، جهت کاهش شکاف بین نظر و عمل تربیت هنری، تجدیدنظر در تدوین عناصر برنامه درسی به ویژه در زمینه محتوای آموزشی ضروری است.
    کلید واژگان: تربیت هنری, دوره اول متوسطه, عناصر برنامه درسی کلاین}
    mohammad firoozi *, mohammad Seifi, ali Hosseinimehr, alireza faghihi
    The present study aimed at identifying and extracting the causes of gap between theory and practice of artistic education in the junior secondary education and comparison of managers and teachers’ opinions in this regard. The mixed-method approach to research was adopted. The sample consisted of curriculum specialists, art education experts, junior secondary managers and art-culture teachers. First, the causes of gap were identified and extracted through analyzing national and international resources, interview with curriculum specialists and art education experts based on the elements of Klein’s curriculum. Then according to these causes, a questionnaire was designed and administered to the managers and teachers. The results of the analysis in the first run led to identification and extraction of 79 causes, among which there was a significant difference between the managers and teachers’ opinions with regard to the element of content. Accordingly, experts of the Organization of Research and Educational Planning are suggested striving to revise the curriculum and consequently mitigating the gap between theory and practice of artistic education especially in the area of content.
    Keywords: artistic education, junior secondary education, elements of Klein’s curriculum}
  • محمد فیروزی، محمد سیفی، علی حسینی مهر، علیرضا فقیهی
    شکوفاسازی ظرفیت های هنری دانش آموزان از رسالت های مهم آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین است. از یک سو محورهای پنج گانه تربیت هنری متشکل از ارتباط با طبیعت، زیبایی شناسی، تولید هنری، آشنایی با تاریخ و میراث فرهنگی-هنری و نقد هنری و از سوی دیگر ساختار محتوایی کتاب های درسی فرهنگ و هنر شامل هنرهای تجسمی، خوشنویسی، هنرهای سنتی، آوایی و نمایشی همگی موضوعاتی هستند که می بایست در پرورش توانمندی های بالقوه آدمی، مد نظر برنامه ریزان قرار گیرند. این مطالعه به شیوه تحلیل محتوا صورت گرفت. جامعه هدف عبارت بود از کتاب های درسی فرهنگ و هنر هر سه پایه دوره اول متوسطه در سال تحصیلی 95-1394. واحد ثبت به متن، تصویر و فعالیت اختصاص یافت. کدگذاری به شیوه قیاسی و براساس محورهای موضوعی و ساختاری آموزش فرهنگ و هنر انجام پذیرفت. به منظور اعتباربخشی به فرایند کدگذاری، ده درصد از محتوا توسط ارزیاب دوم کدگذاری شد که میزان همبستگی برابر 89/0 بود. نتایج نشان داد که پرکاربردترین محورهای تربیت هنری به ترتیب عبارتند از تولید هنری، زیبایی شناسی، نقد هنری، آشنایی با تاریخ و میراث فرهنگی-هنری و ارتباط با طبیعت. همچنین، اولویت های اول تا پنجم در ساختار محتوایی کتاب ها عبارتند از هنرهای تجسمی، هنرهای سنتی، خوشنویسی، هنرهای آوایی و هنرهای نمایشی. بررسی الگوی ساختار برنامه درسی نیز نشان داد که به هر سه وجه فعالیت های تجویزی، نیمه تجویزی و غیرتجویزی توجه شده، اما محتوای این کتاب ها به لحاظ تناسب فعالیت ها با محتوای آموزشی ارائه شده، شکل تلفیق، توازن و تنوع محتوایی و عدم تحریک و تهییج خلاقیت دانش آموزان نیازمند بازنگری است.
    کلید واژگان: تربیت هنری, دوره اول متوسطه, محورهای تربیت هنری, ساختار محتوایی, الگوی سه وجهی برنامه درسی}
    Mohammad Firoozi, Mohammad Seifi, Ali Hoseinimehr, Ali reza Faghihi
    Flourishing students' artistic capacities is among the major missions of education in the Document of Fundamental Reform. The five axes of artistic education including communication with nature, aesthetics, artistic production, familiarity with cultural and artistic history and heritage, and artistic criticism, along with the content structure of culture and art textbooks including visual arts, calligraphy, traditional arts, vocal arts and performing arts are all issues that should be considered by planners in developing potential human abilities. This study involved the content analysis of the culture and art textbooks of the junior secondary system in 2015-2016. Images, texts, and activities were taken as the unit of record. The encoding method was deductive following the topical and structural aspects of culture and art education. To validate the encoding process, a second rater encoded 10 percent of the content, indicating a correlation of 0.89. The results revealed that artistic production, aesthetics, artistic criticism, familiarity with cultural and artistic history and heritage and communicating with nature are the most significant aspects of artistic education respectively. Additionally, visual arts, traditional arts, calligraphy, vocal arts, and performing arts are the main priorities. The study of the 3D model of curriculum structure showed the application of all three activity types (prescriptive, semi-prescriptive and non-prescriptive) in the textbooks, but their content needs to be reviewed regarding the coordination of activities with the educational content presented, the form of content integration, balance and diversity, and the lack of raising students’ motivation and creativity.
    Keywords: artistic education, junior high school, aspects of artistic education, content structure, three-dimensional model of curriculum}
  • ناصر تسلیمیان *، محمدرضا سرمدی، محمد سیفی
    تقویت ادراک زیباشناسانه و تحقق ذهنیت فلسفی به عنوان دو هدف غایی نظام های آموزشی مورد واکاوی اندیشمندان تربیتی می باشند، اما نسبت میان این دو هدف در طراحی های آموزشی و برنامه ریزی های درسی مورد بازبینی نظری واقع نشده است. در این مقاله نقش ادراک زیباشناسانه در تعالی نشان اول بعد جامعیت ذهنیت فلسفی آشکار شده و نیز ماهیت عناصر اصلی طراحی آموزشی در برنامه درسی هنر بر اساس نقش آشکارشده فوق تبیین گردیده است. برای این منظور ابتدا ادراک زیباشناسانه و مراحل آن و محمل تحقق این ادراک، یعنی تربیت هنری تبیین شده، سپس ذهنیت فلسفی مورد تبیین قرار گرفته است. در ادامه به روش توصیفی تحلیلی، روابط مفهومی و جغرافیای منطقی میان ادراک زیباشناسانه و نشان اول بعد جامعیت ذهنیت فلسفی، کشف و تبیین گردیده است. این پژوهش دارای جهان بینی ساختن گرایانه و راهبرد کیفی می باشد. روش پژوهش، تحلیلی و از نوع استعلایی فرارونده بوده و روش اسنادی برای جمع آوری اطلاعات برگزیده گردیده است. یافته ها و نتایج این مقاله نشان داد که یک شبکه مفهومی از پیش نایافته و جغرافیای منطقی کشف نشده، میان ادراک زیباشناسانه و نشان اول بعد جامعیت ذهنیت فلسفی وجود دارد که می تواند زمینه ای برای برنامه ریزی درسی و طراحی آموزشی با رویکرد زیباشناختی باشد.
    کلید واژگان: ادراک زیباشناسانه, تربیت هنری, جامعیت, ذهنیت فلسفی}
    Naser Taslimian *, Mohammadreza Sarmadi, Mohammad Seifi
    rineforce the aesthetic perception and philosophic mindset as the ultimate goals of education systems are analyzed by educational scholars, but the relationship between these two goals in the design of training and curricula, not review yet.In this article the role of aesthetic perception in sublimity of the first trace of comprehensiveness philosophic mindset, is revealed and as well as the main design elements of nature in art curriculum based on the above explanation is revealed. For this purpose, first, aesthetic perception and it’s processes and litter of proving to be true, namely the artistic education, is explained.then the philosophic mindset is clear up. Following a descriptive-analitic method, the conceptual relationships and logical geography between the aesthetic perceptions and the first trace of comprehensivenesess philosophic mindset, has been discovered and explained. This research has the constructivism lens and it’s strategy is quality. Method of this resarch is analytic and belonging to transcendent transcendental. documentary method is chosen to gather information. the findings of this study showed that a previously undetected network conceptual and logical geography of undiscovered, between aesthetic perception and the first trace of comprehensivenesess philosophic mindset that can be grounds for curricula and the design with aesthetic approach.
    Keywords: aesthetic perception, artistic education, comperhensiveness, philosophic mindset}
  • مهسا انتظامی، مریم سیف نراقی، عزت الله نادری
    در این تحقیق به بررسی عملکرد تربیت هنری در درس علوم تجربی بر مبنای عناصر برنامه درسی در پایه ششم پرداخته شده است.تربیت هنری و مولفه رهای آن در آموزش با توجه به نظر کارشناسان و متخصصان حوزه آموزش و اساتید دانشگاه، از سند برنامه درسی جمهوری اسلامی ایران استخراج شده است. در ایران علی رغم توجه به تربیت هنری در سند برنامه درسی، به عملکرد آن توجهی خاص صورت نگرفته است. نوع تحقیق کاربردی و روش انجام آن نیمه تجربی است که در قالب گروه پیش آزمون و پس آزمون انجام گرفته است. نمونه ای شامل 60 دانش آموز پایه ششم بر اساس نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای انتخاب شده که به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفته اند. از میان مهم ترین مولفه های تربیت هنری در نظام آموزشی می توان به پرورش حواس، ایجاد حس زیبایی شناسی، قدرت تخیل و خلاقیت اشاره کرد. با درنظر گرفتن عناصر برنامه درسی(هدف، محتوا، روش های تدریس، ارزشیابی) نمون برگی (چک لیست) تهیه و تدوین شده است. تربیت هنری در گروه آزمایش طی جلساتی معین انجام پذیرفته است. نتایج به طور کلی حاکی از آن است که عملکرد مولفه های تربیت هنری در عناصر برنامه درسی و اعمال آن در کلاس تغییرات مثبت و معناداری در ارتقای سطح یادگیری و خلاقیت دانش آموزان به وجود آورده است. پیشنهاد می شود در کلیه سطوح ابتدایی و دروس گوناگون از این عملکرد بهره لازم برده شود تا اثرات مثبت این نوع برنامه درسی مشخص شود.
    کلید واژگان: تربیت هنری, علوم تجربی, پایه ششم ابتدایی, عناصر برنامه درسی}
    M. Entezaami, M. Seyfnaraaghi, E. Naaderi
    Art education is emphasized within the elementary school curriculum, yet ways of implementing it are rather vague. Given that such an education would include the development of all senses, and improvements in esthetics, imagination, and creativity, on the one hand, and the constituent elements of a curriculum include objectives, content, teaching and evaluation methods, an experiment was conducted in order to show that art education can be achieved through the curricular elements of any subject, even one in experimental science. Data analyses show that the emphasis on different dimensions of art education through curricular elements of the selected subject can lead to significantly positive changes in students’ learning and creativity. It is, therefore, suggested that such approach be taken in all levels and subjects.
    Keywords: art education, experimental science, sixth grade, curricular elements}
  • خلیل غفاری، اسماعیل کاظم پور، مریم اوقانی همدانی
    هدف این پژوهش بررسی تاثیر برنامه درسی آموزش هنر دیسیپلین محور بر تربیت هنری دانش آموزان دوره ابتدایی سال تحصیلی90-1389 بود. تحقیق حاضر به روش شبه آزمایشی و با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه مورد مطالعه کلیه دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی شهر تنکابن به تعداد 910 نفر در سال تحصیلی 90-1389 بوده است و نمونه آماری مشتمل بر دو گروه 25 نفری گواه و آزمایش بود که از میان کلاس های دایر پایه پنجم مدارس ابتدایی شهرستان تنکابن به روش نمونه گیری، تصادفی خوشه ایانتخاب شدند. ابزار سنجش، آزمون تن تز، برای اندازه گیری میزان تربیت هنری در چهار مولفه تولید، نقد، تاریخ هنر و زیباشناسی مورد استفاده قرار گرفت، که پس از تایید روایی، پایایی آن به وسیله آلفای کرونباخ به ترتیب تولید هنری 81/0، نقد هنری 82/0، تاریخ هنری 83/0، زیبایی شناسی 83/0 و در کل 93/0 محاسبه شد. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی و در بخش آمار استنباطی از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره (مانکووا[1]) نرم افزار spss استفاده شده است. آموزش هنر شامل ایجاد و توسعه چهار مهارت تولید، نقد، تاریخ هنری، و زیبایی شناسی در دانش آموزان می باشد که نتایج حاصل از مانکووا نشان داد که بین پس آزمون تربیت هنری دانش آموزان در حوزه های تولید و نقد هنری در دو گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد، بنابراین برنامه درسی آموزش هنر دیسیپلین محور در حوزه تولید و نقد هنری بر میزان تربیت هنری دانش آموزان تاثیر ندارد. در حالی که، بین پس آزمون تربیت هنری دانش آموزان در حوزه های تاریخ هنری و زیبایی شناسی در دو گروه تفاوت معنادار مشاهده شد، از این رو برنامه درسی آموزش هنر دیسیپلین محور در حوزه تاریخ هنری و زیبایی شناسی بر تربیت هنری دانش آموزان تاثیر دارد.
    کلید واژگان: آموزش هنر دیسیپلین محور, برنامه درسی, تربیت هنری}
    Esmaeil Kazempour, Khalil Ghaffari, Maryam Oughani Hamedani
    The purpose of this study was the review of the impact of the discipline based art education curriculum on art education of the primary school students. This study was done quasi experimental. The populations of the study were all of the fifth grade students in Tonekabon in 2010-2011. And the statistical samples included two groups of 25 experimental and control which were chosen in random cluster sampling. The validation tools of researcher-made test, for measuring the art education treatment was used in four components that were calculated by 0.93 α Cronbach Alpha after approval. The results of MANOVA test showed that no meaningful difference was observed between the art education test in art production and art criticism fields in two groups. So the DBAE in art production and art criticism fields have no effect on art education treatment of the students. Where as meaningful difference was observed between post-test art education of students in art history and aesthetic fields. Therefore DBAE in art history and Aesthetic fields affects art education of the students.
    Keywords: DBAE, Curriculum, Art Education, Primary School}
  • مرضیه محصص
    زمینه و هدف
    هنر به عنوان یک واقعیت فرهنگی و یک ضرورت در روند تکامل اجتماعی، به برقراری رابطه معنادار میان مفاهیم، تحول در ساختارهای شناختی و انتقال یادگیری در بسترها و بافت های جدید می پردازد. در این راستا «تربیت هنری» به فرایند شکوفایی و رشد مهارت های فکری و شناختی و تولید ایده های نوین گفته می شود و یکی از مهم ترین کارکردهای نظام آموزش اخلاقی پیشرو به شمار می آید و به شکل گیری هویت فرهنگی، رفتارسازی در جامعه، هدایت افراد به سوی هنجارها و تکوین معرفتی منتقد می انجامد. با توجه به نقشی که متولیان تربیت اخلاقی بر عهده دارند، تدوین اصول راهنمای عمل و روش موثر و متناسب با وضعیت فکری و دگرگونی های محیطی ضروری به نظر می رسد و به طورخاص بیان نظریه های ژرف اندیشانه آیت الله جوادی آملی، در حوزه تربیت هنری ضرورت می یابد.
    روش تحقیق: در این نوشتار، سعی بر آن است که با روش اسنادی (کتابخانه ای) پس از تبیین موضوع «تربیت هنری» به عنوان یکی از موضوعات نوین در آثار فلاسفه تعلیم و تربیت، اصول و مبانی تربیت هنری، از منظر آیت الله جوادی آملی مورد واکاوی قرار گیرد. یافته های تحقیق: از منظر آیت الله جوادی آملی، هنر در کنار اخلاق و باورها و آگاهی ها، در زمره مصادیق فرهنگ شمرده می شود و به ظهور انسان هایی رشدیافته و جامعه ای متعالی می انجامد.
    نتیجه گیری
    آیت الله جوادی آملی، عقل گرایی و فطرت پذیری و اخلاق مداری را به عنوان مهم ترین مبانی تربیت هنری، برشمرده اند. در منظومه فکری آیت الله جوادی آملی اصول تربیت هنری نیز که از مقایسه و ملاحظه مبانی و اهداف به دست می آید، در دو اصل «لزوم توجه به دیداری ترین و بیرونی ترین نمود آثار هنری» و همچنین «ضرورت توجه به مضامین یا درون مایه های آثار هنری» مورد توجه قرار گرفته است. ایشان رسالت هنر و هنرمندان را مدیریت جامعه به وسیله عقلانیت دانسته اند.
    کلید واژگان: هنر, تربیت هنری, تعلیم و تربیت, آیت الله جوادی آملی}
  • علی نوری، سهیلا فارسی
    هدف این پژوهش، ارزشیابی برنامه درسی هنر دوره ابتدایی بوده که با بهره گیری از روش خبرگی و نقادی تربیتی انجام شده است. داده های پژوهش با روش نمونه گیری ناهمگون طی 35 جلسه مشاهده فیزیکی فضای مدرسه و کلاس های درس هنر و مصاحبه با معلمان، مدیران و دانش آموزان دو مدرسه ابتدایی (یک مدرسه دخترانه و یک مدرسه پسرانه) در شهرستان ملایر در سال تحصیلی 93-1392 و همین طور منابع استنادی مرتبط (اسناد راهنمای برنامه درسی هنر، سند برنامه درسی ملی و راهنمای تدریس معلمان) گردآوری و مورد توصیف، تفسیر و ارزشیابی قرار گرفته اند. نتایج این پژوهش بیانگر آن است که معماری و فضای فیزیکی مدارس مورد مطالعه این پژوهش دارای جذابیت و تناسب کافی نبوده و زمینه مناسب برای رضایتمندی و پرورش قابلیت زیباشناختی دانش آموزان و معلمان را فراهم نمی کند. اگر چه درس هنردر اسناد برنامه درسی هنر و برنامه هفتگی مدرسه از جایگاهی مستقل و تعریف شده برخوردار است، اما در عمل، زمان درس هنر رابه آموزش دروس دیگر اختصاص می دهند. همچنین نتایج مطالعه حاضر نشان می دهد که نقاشی و کاردستی تنها حوزه های محتوایی هستند که در کلاس درس هنر و اغلب با روش توضیحی تدریس می شوند. علاوه بر این، در ارزشیابی از فعالیتهای هنری، از ابزارها و شیوه های گوناگون و متنوع سنجش بهره گیری نمی شود و به تفاوتهای فردی میان دانش آموزان نیز توجه نمی شود. با توجه به کمبود نیروی انسانی آموزش دیده در زمینه تربیت هنری و آشنایی ناکافی آنان با اصول تدریس هنر برگزاری دوره های آموزشی برای معلمان و همین طور آموزش معلمان هنر با تخصص تربیت هنری در موسسات تربیت معلم و دانشکده های علوم تربیتی ضروری است.
    کلید واژگان: نقادی تربیتی, تربیت هنری, برنامه درسی, ارزشیابی برنامه درسی}
    A. Noori S. Faarsi
    This study was conducted to evaluate the art curriculum in elementary schools through educational connoisseurship and criticism. Two elementary schools in Malaayer were selected, one with male and the other with female students, and their physical atmosphere, as well as that of the art classes, were observed and art teachers and students were interviewed in 35 sessions. Furthermore, documents related to the art curriculum were also utilized. The findings indicate that the physical atmosphere of the schools is not appropriate enough to satisfactorily help with the development of esthetic potentials of the students. Although there is a course designated for teaching the arts within the curriculum, in practice the art period is used for teaching other subjects. The only areas that are covered in art classes are drawing and handicrafts mainly through lectures. In evaluating the student art activities, individual differences are overlooked as are various methods and instruments of measurement. Considering the shortage of well-trained art teachers, it is necessary to offer courses in teaching of the arts in teacher training center and colleges of education.
    Keywords: educational criticism, art education, curriculum, curriculum evaluation}
  • مهسا انتظامی، مریم سیف نراقی، عزت الله نادری
    در این مقاله به بررسی عملکرد برنامه درسی مبتنی بر تربیت هنری در درس علوم تجربی پایه ششم با توجه به مولفه های نظام آموزشی در ایران، پرداخته شده است. مولفه های تربیت هنری در نظام آموزشی که از سند برنامه درسی ملی استخراج شده شامل؛ پرورش حواس، ایجاد حس زیبایی شناسی، قدرت تخیل و خلاقیت، ایجاد مهارت های زبانی، خلق آثار هنری است. با در نظر گرفتن عناصر برنامه درسی (هدف، محتوا، روش های تدریس، ارزشیابی) چک لیستی با توجه به مولفه های تربیت هنری تهیه و تدوین شد که دارای روایی و پایایی مناسبی بود. نمونه مورد نظر 60 نفر از دانش آموزان پایه ششم بود. آموزش با توجه به مولفه های تربیت هنری در درس علوم پایه ششم توسط معلم آموزش دیده در درس علوم در گروه آزمایش طی جلسات معینی انجام پذیرفت و معلم در پایان هر جلسه در چک لیست مربوطه، با توجه به عملکرد هر یک از دانش آموزان علامت گذاری می نمود. نتایج نشان می دهد؛ تدریس معلم در مولفه های تربیت هنری؛ پرورش حواس و ایجاد حس زیباشناسی و خلق آثار هنری نتایج مثبت و معناداری در درس علوم در پی داشته است و باعث رشد این خصوصیات در دانش آموزان گروه آزمایش شده است، و این در حالیست که در مولفه های قدرت تخیل و خلاقیت و ایجاد مهارت های زبانی، برنامه درسی تربیت هنری نتوانسته است تغییرات مثبت و معناداری در عملکرد دانش آموزان به وجود آورد.
    کلید واژگان: برنامه درسی, تربیت هنری, علوم تجربی, پایه ششم ابتدایی, مولفه های نظام آموزشی}
    M. Entezami, M. Seyf Naraghi, E. Naderi
    this study examined the performance-based curriculum of art education in the science class of sixth grade base on considering the components of the educational system in Iran. The components of at education taken from national curriculum documents include raising the senses¡ creating a sense of aesthetics¡ imagination and creativity¡ build language skills¡ creating works of art. A checklist was developed according to the curriculum elements (goals¡ content¡ teaching methods¡ and assessment) and the art education components and the reliability and validity were examined. The sample included 60 sixth grade students and the experimental group was taught by an experienced teacher during the treatment. And the teacher recorded students'' performance by the checklist at the end of each session. The students’ achievement was measured by descriptive and inferential statistics. The results revealed that the elements of imagination¡ creativity¡ development of language skills¡ and arts education curriculum created positive and significant changes in the performance of students.
    Keywords: curriculum, training, art, science, the sixth basic primary components of the educational system}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال