به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « حجاب » در نشریات گروه « علوم تربیتی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «حجاب» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • یعقوب زارع*
    هدف این پژوهش شناسایی الگوی مفهومی حجاب و عفاف از دیدگاه قرآن و احادیث بود. این تحقیق از نوع پژوهش های کیفی است که با استفاده از نظریه داده بنیاد انجام شده است. نمونه گیری به صورت نظری انجام شد. در این مقاله با مبنا قرار دادن دیدگاه اسلام درباره ی حجاب و عفاف در پاسخ به هدف تحقیق، مدل مفهومی حجاب و عفاف از دیدگاه اسلام با استفاده از روش داده بنیاد استخراج شد. یافته های پژوهش نشان داد که الگوی مفهومی حجاب و عفاف از دیدگاه قرآن و احادیث از دو جنبه سلبی و ایجابی قابل پیگیری است که جنبه سلبی بر نفی پوشش نامناسب همراه با فساد و بی بندباری در جامعه، تضیف و فروپاشی کانون خانواده ، ابتذال زن و سقوط ارزش شخصیت و کرامت او، مورد آزار و اذیت قرار گرفتن توسط افراد هوس باز، از بین رفتن آرامش روانی و تحریک مردان تاکید دارد و همچنین جنبه ایجابی؛ حفظ تقوی الهی، سلامت اخلاقی و انسانی جامعه، احترام برای مقام و کرامت زن و تحکیم موفقیت معنوی او در جامعه، حفظ امنیت و مصونیت زن از تعرض بیگانگان و عفت و پاکدامنی همراه با تحکیم روابط خانواده مدنظر قرار گرفته است.
    کلید واژگان: الگوی مفهومی, حجاب, عفاف, داده بنیاد}
    Yaghoob Zare *
    This study tries to identify the pattern of conceptual model of hijab and chastity in terms of Quran and Hadiths.The current research,which is a type of qualitative one,has been conducted in terms of data-based theory.Sampling wasdone theoretically.In this article,the pathology pattern of hijab and chastity from the perspective of Islam was extracted using the data-based theory to find a solution for the main purpose stated in the research.The findings demonstrated that the design of the conceptual model of hijab and chastity from the perspective of the Qur'an and hadiths can be pursued from both negative and positive aspects.Negative aspect is the lack of proper covering and chastity along with corruption and free-living in the society and the weakening and collapse of the family center, the vulgarity of women and the fall of the value of her personality and dignity,being harassed by lustful people,the loss of mental peace and the stimulation of men is emphasized.However,its positive aspect is maintaining divine piety,moral and human health of the society,respect for the position and dignity of the woman and strengthening her spiritual success in the society,and maintaining the safety and immunity of the woman from the aggression of strangers and chastity along with Consolidation of family relationships is pronounced.
    Keywords: Conceptual model, Hijab, Chastity, Data-based Theory}
  • زهرا لامع*، غزال زند کریمی
    حفظ و تقویت نهاد خانواده در گرو شناخت دقیق دو رکن اصلی آن یعنی زن و مرد است. شناخت این دو رکن سمت و سوی اقدامات فرهنگی را روشن می کند. مطالعات اسلامی نشان می دهند زن از نظر قوای جنسی، ایجاد انگیزه و تحریک کنندگی مقدم بر مرد است. اما در مقابل از حیا و قدرت کنترل بسیار بالاتری برخوردار است. این موضوع از آداب و احکام تشریع شده برای زنان کاملا پیداست. از طرفی مطالعات روانشناختی نیز تایید می کنند که میل و رفتار جنسی در زنان با بازداری نهادین و ژنتیکی بالقوه ای همراه است. طبق یافته های جدید روانشناختی، زنان میل و رفتار جنسی را جهت تشکیل خانواده و پایه گذاری مبنایی برای فرزندپروری بکار می گیرند. درحالیکه در مردان، میل و رفتار جنسی به طور نهادین مبنای تشکیل خانواده ندارد. این یافته ها نشان دادند که حفظ نهاد خانواده و ساختارمند کردن جامعه در درجه اول به زن و کنترل میل جنسی او و مدیریت وی بستگی دارد. این مقاله با روش توصیفی - تحلیلی وبا استفاده از منابع تفسیری و روایی و مطالعات جدید روانشناختی، در پی اثبات این موضوع است که با توجه به تفاوتهای زن و مرد در قوای جنسی، برای حفظ و صیانت حریم خانواده ، ضروری است زنان نسبت به توانمندی خود در کنترل و مهار غریزه جنسی ورعایت آداب رفتاری توجه ویژه داشته باشند.
    کلید واژگان: تفاوت جنسی, حجاب, خودمهارگری, خانواده, غریزه جنسی}
    Zahra Lame *, Ghazal Zandkarimi
    Maintaining and strengthening the institution of the family, depends on the accurate knowledge of its two main pillars, namely man and woman. Knowing these two pillars will clarify the direction of cultural actions. Islamic studies show that women are ahead of men in terms of sexual powers, motivation and stimulation. But on the other hand, they have much higher modesty and power of control. This issue is clearly evident from the laws and rules legislated for women. Regardingly, psychological studies also confirm that sexual desire and behavior in women is associated with potential institutional and genetic inhibition. According to new psychological findings, women use sexual desire and behavior to form a family and establish a construction for parenting. Whereas, sexual desire and behavior are not institutionally the basis of family formation for men. These findings represented that maintaining the foundation of the family and structuring the society depends primarily on the woman and the control of her sexual desire and management.
    Keywords: Family, Gender difference, Hijab, Self-control, Sexual instinct}
  • سید مرتضی میرتبار *، یاور عیوضی، علیرضا ادریسی

    با افزایش موج دانشجویی در چند دهه گذشته شاهد ظهور و بروز سبک زندگی منحصر به فردی حول چنین موجودیتی در جامعه بوده ایم که پژوهش حاضر حول بعد حجاب آن متمرکز شده است. با توجه به نقش پررنگ دانشجویان در تغییرات اجتماعی و از سوی دیگر پروبلماتیک شدن حجاب در جهان زیست جامعه ایرانی، موضوع حاضر موضوعیت می یابد. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان ایرانی هستند و نمونه ای به حجم 384 نفر انتخاب شده اند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه است که جهت سنجش کم و کیف حجاب نزد دانشجویان از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. در این پژوهش اطلاعات پردازش و از طریق برنامه آماری SPSS تحلیل شده است. کاهشی بودن التزام به حجاب، شخصی شدن، معنی شناسی خنثی (گاهی مثبت از بدحجابی) در کنار تقویت نگاه غیردینی و عرفی به حجاب مهم ترین تغییرات عمده ای است که در پژوهش حاضر استنتاج شده است. همسو با چنین تغییراتی راهبردهایی در عرصه های سیاست گذاری، خانواده، مراکز تربیتی و اقتصاد حجاب ارایه شده اند.

    کلید واژگان: سبک زندگی, دانشجو, حجاب, اقتصاد حجاب, دانشگاه}
    Seeyed Morteza Mirtabar *

    With wave after wave of students entering universities in a few past decades, we have been witnessing the advent of a unique lifestyle revolving around the entity of studentship, of whose aspects the present study has focused on hijab. The topic assumes significance given the students’ conspicuous role in social change and problematization of hijab in the life-world of Iranian society. The statistical population of the study consists of Iranian students, and a sample of 384 individuals has been selected. The data collection instrument is a researcher-made questionnaire for measuring hijab among students both quantitatively and qualitatively. In this study, data have been processed and analyzed through SPSS. The declining trend of adherence to hijab, personalization, and neutral semantics of hijab, or sometimes, semantics of hijab that shows a positive attitude towards lax hijab, alongside the amplification of non-religious and secular attitudes towards hijab are the major changes extracted from the present study. Aligned with such changes, some strategies have been offered in the areas of policy-making, family, education centers, and the economy of hijab.

    Keywords: Lifestyle, university student, hijab, the economy of hijab, university}
  • علی ستاری*، فرشته ذوالفقاری، مریم بناهان قمی

    هدف پژوهش حاضر، تبیین فلسفی نسبت میان حیا و حجاب در تربیت اسلامی و ارایه دلالت‎ های تربیتی این رابطه است. پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از روش توصیفی−تحلیلی انجام شد. ابتدا به شیوه توصیفی به بررسی مفهوم و جایگاه حیا و حجاب در متون تربیت اسلامی با بهره‎ گیری از آیات قرآن، احادیث و روایات مبادرت شد. سپس تحلیل‎ها در ارتباط با نسبت میان حیا و حجاب به عمل آمد. نتایج نشان داد حیا در مقایسه با حجاب امری فطری، درونی و زیربنایی است. نسبت میان حیا و حجاب به شیوه‎ای نمادین اینگونه است که حجاب لباس حیا بوده و امری بیرونی و روبنایی است. هر چند حفظ آن در جامعه اسلامی ارزش محسوب شده و واجب است. لذا بیدارساختن و زنده نگاه داشتن فطرت حیا مقدم بر توصیه صرف به حجاب است. نتیجه آنکه از منظر تربیت اسلامی، دستور مستقیم به رعایت حجاب بدون پرورش بعد فطری حیا که از دوران کودکی صورت می‎گیرد، نوعی شتابزدگی در تربیت به حساب می‎آید. براین‎اساس، پیشنهاد می‎شود در برنامه‎ها و اقدامات تربیتی، توصیه به رعایت حجاب همراه با بیدار ساختن امر فطری حیا صورت گیرد و بدون پرورش فطرت حیا و بدون ملاحظه نقش مقدمه‎ای حیا، اقدامات در خصوص توصیه به رعایت حجاب موثر نخواهد بود.

    کلید واژگان: فلسفه, حیا, تربیت اسلامی, حجاب}
    Ali Sattari *, Fereshteh Zolfaqari, Maryam Banahan Qomi

    The purpose of the current research is to explain the philosophical relationship between modesty and hijab in Islamic education and present the educational implications of this relationship. The research was conducted with a qualitative approach and using a descriptive-analytical method. First, in a descriptive way, the concept and place of modesty and hijab in Islamic education texts were investigated by using Quranic verses, hadiths and traditions. Then the analysis was done on the relationship between modesty and hijab. The results showed that modesty is a natural, internal and underlying thing compared to the hijab, and in the relationship between modesty and the hijab is in a way that hijab is a symbolic garment of modesty and is an external, superstructure, although it is valuable and necessary to preserve hijab as a symbolic matter in the Islamic society. Therefore, awakening and keeping the nature of modesty alive precedes recommending hijab. As a result, from the point of view of Islamic education, a direct command to observe hijab without cultivating the natural aspect of modesty that takes place from childhood is considered a kind of haste in education. Accordingly, it is suggested that, in educational programs and actions, the recommendation to observe the hijab should be made after awakening the innate nature of modesty, and without the cultivation of the nature of modesty and without considering the preliminary role of modesty, taking measures regarding the observance of the hijab will not be effective.

    Keywords: philosophy, modesty, Islamic upbringing, chastity, Hijab}
  • داود دعاگویان، محمد سمیعیانی*، ناصر ابراهیم نژاد
    زمینه و هدف

    افزایش برخی رفتار های غیر اسلامی افراد سود جو محقق را بر آن داشته که چنین تحقیقی را با هدف شناخت اثر بخشی روش های پلیسی با هنجار شکنان اخلاقی(تیپ های مانکنی و روابط غیر هنجاری در معابر عمومی و میادین) انجام دهد. سوال این است که چه بخشی از ناهنجاری های اخلاقی در جامعه نیازمند کار پلیسی است و جایگاه پلیس در کنار سایر سازمان های مردم نهاد در برخورد با هنجارشکنان کدام است؟

    روش تحقیق: 

    تحقیق حاضر از نظر نوع تحقیق کاربردی و از نقطه نظر روش پژوهش توصیفی و پیمایشی است. جامعه آماری  تحقیق هنجارشکنان اخلاقی دستگیر شده توسط پلیس امنیت اخلاقی تهران بزرگ است(101نفر)و محاسبه حجم نمونه بر پایه جدول مورگان 98 نفر است.ابرار گرد آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته است که قبل ازاجرا اعتبار وپایایی آن تایید گردیده است(801/0=ơ) . داده ها نیز از طریق نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها

    یافته ها نشان می دهد که از نقطه نظر جامعه آماری ، روش های برخوردی پلیس موجب کاهش اثربخشی پلیس با هنجارشکنان اخلاقی شده است. این امر منجر به کاهش اثر بخشی طرح امنیت اخلاقی در کنترل هنجارشکنان شده است.همچنین شیوه های پیشگیرانه پلیس تاحدودی منجر به افزایش اثر بخشی طرح امنیت اخلاقی درکنترل هنجار شکنان می گردد . 

    نتایج

    به طور کلی پلیس باید با به کارگیری مامورین آموزش دیده، استفاده از پلیس زن و همکاری با نهاد های فرهنگی با هنجار شکنان اخلاقی مقابله کند و این مهم بر عملکرد  پلیس در مبارزه با هنجار شکنان اخلاقی اثر بخشی دارد.

    کلید واژگان: پلیس, حجاب, هنجار شکنان اخلاقی, اثربخشی}
    Davood Doaguyan, Mohammad Samieiani *, Nasser Ebrahimnejad
    Background and objectives

    The increase in some un-Islamic behaviors of profit-seeking people has prompted the researcher to conduct such research with the aim of knowing the effectiveness of police methods with moral violators (mannequin styles and non-normative relationships in public streets and squares). The question is, which part of the moral anomalies in the society requires police work and what is the position of the police next to other NGOs in dealing with norm breakers?

    Methodology

    In terms of its objectives, this study is of an applied research type and in terms of method, it is descriptive and survey. The statistical population of the study of moral violators arrested by the moral security police of Metropolitan Tehran is 101 people and the sample size calculation based on the Morgan Table is 98 people. In order to collect the data, the researcher made a questionnaire, validity and reliability of which were confirmed before its implementation (r=0.801). The data was also analyzed through SPSS software.

    Findings

    The findings show that from the point of view of the statistical community, the methods police have reduced the effectiveness of the police with moral violators. This has led to a decrease in the effectiveness of the moral security plan in controlling violators. Also, the preventive methods of the police to some extent lead to increasing the effectiveness of the moral security plan in controlling the violators.

    Results

    In general, the police should deal with moral violators by employing trained officers, using female police officers, and cooperating with cultural institutions, and this has an effect on the performance of the police in combating moral violators.

    Keywords: Police, Hijab, Moral violators, effectiveness}
  • علیرضا امینی زرین*، زهرا ربانی

    هدف  این پژوهش آسیب شناسی آموزش و نهادینه سازی مفهوم حجاب و عفاف در دوره دوم ابتدایی است، که از نظر هدف کاربردی است .

    روش

    روش این پژوهش کیفی می باشد و با استفاده از راهبرد مبتنی بر نظریه داده بنیان انجام پذیرفته است. ابزار جمع آوری داده ها، مصاحبه نیمه ساختاریافته بوده و به منظور گردآوری اطلاعات، با روش نمونه گیری هدفمند و بکار گیری معیار اشباع نظری با 39 نفر از معلمان دوره ابتدایی شهر تهران، کارشناسان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به عنوان مشارکتکنندگان این پژوهش مصاحبه انجام شد. برای بدست آوردن اعتبار و روایی داده ها از دو روش بازبینی مشارکت کنندگان و مرور خبرگان غیر شرکت کننده در پژوهش استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها در سه مرحله کد گذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام گرفت. نتایج پژوهش حاضر، نشان دهنده ی استخراج بالغ بر 298 کد باز از مصاحبه ها و نیز احصاء 50 کد محوری و 7 کد انتخابی است.

    یافته ها

    نتایج نشان دهنده آسیب های آموزشی-درسی، عرفی-اجتماعی، پرورشی- تربیتی، روانی-عاطفی، حاکمیتی-قانونی، فرهنگی-هویتی و فلسفی - اعتقادی می باشد که لازم است مورد توجه سیاستگذاران این حوزه قرار گیرد. 

    نتیجه گیری

    لازمه مواجهه با آسیب ها توجه به آسیب ها و راهکارهای احصاء شده است .

    کلید واژگان: آسیب شناسی, حجاب, عفاف, آموزش ابتدایی, نهادینه سازی حجاب, داده بنیاد}
    Alireza Aminizarin*, Zahra Rabani
    objective

    The purpose of this research is the pathology of teaching and institutionalizing the concept of hijab and chastity in the second grade of elementary school, which is practical in terms of purpose.

    Method

    The method of this research is qualitative and it has been carried out using a strategy based on data-based theory. The data collection tool is a semi-structured interview, and in order to collect information, an interview was conducted with 39 elementary school teachers in Tehran, experts of the Educational Research and Planning Organization, as the participants of this research, with the purposeful sampling method and using the theoretical saturation criterion. In order to obtain the reliability and validity of the data, two methods of review of participants and review of non-participating experts were used in the research. Data analysis was done in three stages: open coding, central coding and selective coding. The results of the current research show the extraction of more than 298 open codes from the interviews, as well as the statistics of 50 core codes and 7 selective codes.

    Findings

    The results show educational-curriculum, customary-social, educational-educational, psychological-emotional, governance-legal, cultural-identity and philosophical-belief harms that need to be taken into consideration by policy makers in this field.

    Keywords: Pathology, Hijab, chastity, Elementary Education, Institutionalization, Foundation data}
  • عباس آینه چی*، سمیه عرب خراسانی
    حجاب و عفاف به عنوان یک پدیده فردی- اجتماعی، با متغیرهای روانی و اجتماعی در ارتباط است. هدف از پژوهش حاضر فراتحلیل متغیرهای روان شناختی همبسته با حجاب و عفاف در دو دهه 1377 تا 1397 است. این پژوهش بر اساس هدف، کاربردی و بر اساس روش گردآوری داده ها توصیفی است و در اجرای آن از دو روش مرور نظام مند و فراتحلیل استفاده شد. برای تحلیل آماری داده ها از نرم افزار فراتحلیل جامع (CMA2) استفاده گردید. جامعه در این پژوهش، مدارک منتشرشده در بانک های اطلاعاتی جهاد دانشگاهی، پورتال جامع علوم انسانی، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، بانک اطلاعات نشریات کشور، پایگاه مجلات تخصصی نور و پایگاه سیویلیکا بود. تعداد 22 مدرک براساس ملاک های ورود و خروج و تایید دو ارزیاب بر اساس مقیاس نیوکاسل- اتاوا وارد فراتحلیل شدند. یافته ها نشان می دهد میانگین اندازه اثر کلی مطالعات در حوزه عوامل روان شناختی برای مدل اثرات ثابت برابر 4/0 و مدل اثرات تصادفی 337/0 می باشد که هر دو در سطح 001/0 معنادار است. میانگین اندازه اثر کلی مطالعات در حوزه پیامدهای روان شناختی برای مدل اثرات ثابت برابر 333/0 و مدل اثرات تصادفی 359/0 می باشد که اولی در سطح 001/0 و دومی در سطح 04/0 معنادار است. درنتیجه، عوامل روان شناختی از جمله سازه های روانی و ویژگی های شخصیتی درون زاد فرد و ویژگی های برون زاد حاصل از تربیت خانوادگی که در درجات و ضرایب مختلف در افراد نمایان می شود بر وضعیت حجاب و عفاف تاثیرگذار است. همچنین حجاب و عفاف بر برخی مولفه های روان شناختی مانند سلامت روان، آرامش و امنیت روانی و اجتماعی تاثیرگذار است.
    کلید واژگان: حجاب, عفاف, عوامل روان شناختی, فراتحلیل}
    Abas Aynechi *, Somayeh Arab Khorasani
    Hijab and chastity as an individual-social phenomenon are related to psychological and social variables. The purpose of this study is to meta-analyze the psychological variables associated with hijab and chastity in the two decades of 1377 to 1397. This research is applied based on purpose and descriptive based on data collection method. In its implementation, two methods of systematic review and meta-analysis were used. Comprehensive meta-analysis software (CMA2) was used for statistical analysis of data. The population in this study was the documents published in the databases of Jihad Daneshgahi, the Comprehensive Portal of Humanities, the Iranian Institute of Information Science and Technology, the database of Iranian publications, the Noor specialized journals database and the Civilica database. Twenty-two documents were meta-analyzed based on entry and exit criteria and validated by two evaluators based on the Newcastle-Ottawa scale. The results show that the average overall effect size of studies in the field of psychological factors for the fixed effects model is 0.4 and the random effects model is 0.337, both of which are significant at the level of 0.001. The average size of the overall effect of studies in the field of psychological consequences for the fixed effects model is 0.333 and the random effects model is 0.359, the former is significant at the level of 0.001 and the latter at the level of 0.04. As a result, psychological factors such as psychological structures and endogenous personality traits of the individual and exogenous traits resulting from family upbringing that appear in different degrees and coefficients in individuals affect the state of hijab and chastity. Hijab and chastity also affect some psychological components such as mental health, peace and psychological and social security.
    Keywords: hijab, Chastity, Psychological factors, meta-analysis}
  • محمود سعیدی رضوانی، فاطمه غلامی

    با توجه ‎به ضرورت شناسایی عوامل موثر بر رعایت و یا عدم‎رعایت حجاب و تلاش برای تقویت پیشران ها و مرتفع نمودن چالش‎های این مسیله، مطالعه حاضر، به واکاوی نگاه دختران مقطع ابتدایی، در خصوص دلایل انتخاب یا عدم‎انتخاب امر حجاب پرداخته است. مشارکت کنندگان که 150 دانش ‎آموز 8 الی 12 ساله از شش استان کشور بودند، به روش پدیدارشناختی توصیفی و نمونه‎گیری هدفمند از نوع «باحداکثر تنوع»، مورد مصاحبه‎ های نیمه‎ ازمان‎ یافته هدایت ‎شده قرار گرفتند. عبارت های بیان‎شده از سوی آنان، در قالب 1025 مفهوم، 54 مقوله و 10 مضمون قرار گرفت. با بررسی دیدگاه ‎های مشارکت ‎کنندگان، یافته ‎ها در دو محور اصلی «مشوق‎‎های رعایت حجاب» و «مصدع‎های رعایت حجاب» جای‎گذاری شد. پنج مضمون استنباط‎شده در محور اول، شامل «قوت اعتقادی»، «قوت الگویی اخلاقی»، «قوت روانی هیجانی»، «آگاهی اجتماعی» و «استواری و بالندگی» بود و پنج مضمون «ضعف فردی انگیزشی»، «میل به خودنمایی»، «ضعف اعتقادی»، «ضعف دانشی بینشی» و «تهدیدات خانوادگی اجتماعی» نیز، مصدع‎هایی بودند که در محور دوم طبقه ‎بندی شدند.

    کلید واژگان: حجاب, مشوق, مصدع, های حجاب, دختران مقطع ابتدایی}
    mahmood saeedy rezvani, fatemeh gholami

    Due to the need to identify the factors affecting the observance or non-observance of the hijab and efforts to strengthen the drivers and solve the challenges of this issue, the present study analyzed the views of elementary school girls regarding the reasons for choosing or not choosing the hijab. Participants, 150 students aged 8 to 12 from six provinces of the country, were interviewed with Semi-organized guided interviews using descriptive phenomenological method and purposive sampling of "maximum diversity". The phrases expressed by them were divided into 1025 concepts, 54 categories and 10 themes. Examining the views of the participants, the findings were placed in the two main axes of "Incentives of hijab observance" and "barriers of hijab observance". The five themes inferred in the first axis were "belief strength", "moral role model strength", "emotional psychological strength", "social awareness" and "Stability and growth", and the five themes were "individual motivational weakness", "desire to show off", "belief weakness", "Insightful knowledge deficit" and "social family threats" There were barriers that were classified in the second axis.

    Keywords: Hijab, Hijab incentives, hijab barriers, Girls Primary school}
  • محمود سعیدی رضوانی*، فاطمه غلامی
    هدف

    هدف مطالعه حاضر ارزیابی نتیجه مطالعه کتاب داستان، در آموزش حجاب به دختران مقطع ابتدایی بود.

    روش

    این مطالعه‎ ارزیابانه، با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناختی صورت گرفت و داده‎های حاصل از مصاحبه های نیمه ‎ساختاریافته هدایت شده با 67 دانش آموز دختر 8 الی 11 سال در شش استان کشور، به روش کدگذاری استراوس و کوربین تحلیل شد.

    یافته‎ ها: 

    یافته ها طی سه مرحله کدگذاری، در قالب 851 مفهوم، 54 مقوله، 11 مضمون، در چهار سطح، که برگرفته از مدل ارزشیابی کرک‎پاتریک و معیارهای مطلوبیت محتوا بود، با عناوین واکنش (بررسی جذابیت)، یادگیری (سودمندی دانشی)، درک و آمادگی برای کنش (سودمندی عملی) قرار گرفتند. مضامین تشکیل‎دهنده سطح اول شامل «ابراز علاقه به شخصیت‎های داستان»، «ابراز رضایت از عملکرد شخصیت‎های داستان» و «ابراز علاقه ‎به کتاب» گردید. در سطح دوم، دو مضمون «یادگیری حجاب و پیامدهای رعایت و عدم‎رعایت حجاب» و «آموختن سایر نیکی‎های رفتاری»، ارمغان‎دهنده وقوع یادگیری بودند. سطح سوم، نشان‎دهنده درک مخاطبان از محتوا بود و مضامین «درک دلایل عصبانیت لاله و عدم‎تمایل وی به حجاب»، «درک نادرستی رفتار لاله و تصمیم‎گیری بهتر به‏جای او» و «فهم دلایل پذیرش نهایی حجاب از سوی لاله» در این سطح قرار گرفتند. درنهایت، سه مضمون «تمایل به اقناع لاله در جهت رعایت حجاب»، «مشارکت در تغییر و ادامه دادن داستان در راستای گسترش حجاب» و «تمایل به معرفی کتاب به دیگران» سطح چهارم را شکل دادند.

    نتیجه‎ گیری:

     براساس نتایج به‎دست‎آمده، در انتقال آموزه‎های ارزشی، دینی و اخلاقی نظیر حجاب، استفاده از ابزارهای هنری نظیر کتاب، نتایج موثر و ارزشمندی را به‎همراه خواهد داشت.

    کلید واژگان: حجاب, داستان, دختران دوره ابتدایی, یادگیری, کرک‎پاتریک, معیارهای مطلوبیت محتوا}
    Mahmood Saeedy Rezvani*, Fatemeh Gholami
    Objective

    This study aimed at evaluating the effectiveness of reading stories in teaching hijab to elementary school girls.

    Method

    This evaluative study was conducted with a qualitative approach and a phenomenological method, and the data obtained from semi-structured interviews conducted with 67 female students aged 8 to 11 years in 6 provinces of Iran were analyzed by using the Strauss and Corbin coding method.

    Findings

    The findings during three stages of coding, in terms of 851 concepts, 54 categories, 11 themes, were categorized in four levels, derived from Kirkpatrick’s model of evaluation and the criteria of content desirability, under the titles of reaction (study of attractiveness), learning (usefulness of knowledge), and understanding and readiness for action (practical usefulness). The themes of the first level included ‘expressing interest in the characters of the story̕, ‘expressing satisfaction with the performance of the characters in the story̕ and ‘expressing interest in the story book̕. In the second level, the two themes of ‘learning hijab and the consequences of observing and not observing hijab’ and ‘learning other good behaviors’ brought about the occurrence of learning. The third level showed the audiences̕ understanding of the content of the story, and the themes of ‘understanding the reasons for Laleh’s anger and her reluctance to wear the hijab̕, ‘understanding the wrongness of Laleh’s behavior and making a better decision instead of her̕ , and ‘understanding the reasons for the final acceptance of the hijab by Laleh̕ were categorized at this level. Finally, the three themes of ‘tendency to persuade Laleh to observe hijab’, ‘participation in changing and going on the story to expand hijab̕, and ‘tendency to introduce the story book to others’ formed the fourth level.

    Conclusion

    According to the findings, the use of artistic tools such as books will bring effective and valuable results in transferring religious and moral .

    Keywords: hijab, story, elementary school girls, learning, Kirkpatrick, criteria of content desirability}
  • کمال کوهی*

    پوشش اسلامی و رعایت حجاب ازسوی زنان و مردان در جامعه، یکی از اصول اساسی و بنیادی دین مبین اسلام تلقی می شود؛ چون پوشش به عنوان ابزار موثری در برقراری ارتباطات اجتماعی افراد بوده و در شکل گیری هویت آنان تاثیرگذار است. تنوع و تناسب لباس که نشان دهنده هویت افراد است، امکان دارد در طول زمان همراه با تحولات اقتصادی، جمعیتی و دیگر تغییرات اجتماعی دگرگون شود. در همین راستا، هدف اصلی مقاله تعیین میزان پای بندی به پوشش و حجاب هنجاری در بین دختران و زنان 15 تا 45 ساله و تبیین تاثیر عواملی مانند هویت ملی، دین داری، قانون گرایی، سن و تحصیلات بر آن است. تحقیق به روش پیمایشی، با تعداد نمونه 542 نفر انجام شده است. روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای توام با تصادفی ساده بوده و به وسیله پرسش نامه اطلاعات لازم از دختران و زنان 15تا 45 ساله شهر تبریز گردآوری شده است.یافته ها نشان می دهد که میانگین میزان پای بندی به پوشش و حجاب هنجاری در میان دختران و زنان شهر تبریز، 2/66 درصد برآورد شده است. این میزان بالاتر از متوسط درصدی طیف یعنی 50 بوده است. نتایج به دست آمده از تحلیل همبستگی نشان داد که هویت ملی، دین داری، سن و تحصیلات، به جز متغیر قانون گرایی با میزان پای بندی به پوشش و حجاب هنجاری همبستگی معنی داری دارند. در مجموع این متغیرها در مدل معادلات ساختاری برازش شده (Lisrel) 20 درصد از تغییرات متغیر وابسته یعنی میزان پای بندی به پوشش و حجاب هنجاری را مورد تبیین قرار می دهند. مدل نهایی تولیدشده در نرم افزار لیزرل نشانگر این است که متغیرهای دین داری، هویت ملی، تحصیلات و سن ازجمله عوامل موثر بر میزان پای بندی به پوشش و حجاب هنجاری دختران و زنان تلقی می شود.

    کلید واژگان: زنان, حجاب, پوشش هنجاری, هویت ملی, دین داری, قانون گرایی}
    Kamal Koohi *

    One of the Fundamental and basic principles of Islam is considered as the Islamic dress and hijab regard by women and men in society, Also, the dress style as an effective tool in establishing social relationships of people, so dress style is affected in identity formation. Diversity and fitness clothes that show individuals identity, may be changed over time with economic, demographic Change and other social change. In the same way, the main propose of the article, in the first step determining dress style and hejab among women 15 to 45 years and secondly to identify variables impact of national identity, religion, age and education on the style of dress and hejab is considered.Research was done through survey method with 542 samples. Sampling Method was Combination of Multi-Stage Cluster ,Random Sampling. and By questionnaires collected necessary information from women 15 years old age and over. For preliminary analysis of data is Used SPSS version 17 is used and for modeling the causes of dress style and Islamic hejab among women's Lisrel software of version 8/5 is Used.After data analyzing ,findings show that: Average norms regard of Islamic dress among women in Tabriz is located in an appropriate level which is 66.2%. This rate was higher than the average percentage of the spectrum. The results of correlation analysis showed that national, religiosity, age and education identity, except for the legal variable, had a significant correlation with the amount of adherence to normative hijab. Between variables National identity, religion, age and education except for legalism is a significant correlation with dress style and Hejab , this variables explained to 20 percent of the variable variance of dress style and Hejab.Final models produced in the Lisrel software indicate that variables of National identity, religion, age and education are affecting factors on dress style and Hejab among women.

    Keywords: women, hijab, Dress Style, national identity, Religion}
  • محمود سعیدی رضوانی*، فاطمه غلامی

    مطالعه حاضر به واکاوی تفسیر دانشجویان دختر، نسبت به حجاب و پوشش پرداخته است. مشارکت کنندگان که 30 دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد بودند، به روش پدیدارشناختی و نمونه‎ گیری هدفمند از نوع «حداکثر تنوع»، مورد مصاحبه‎ های نیمه ‎ساختار یافته قرار گرفتند. عبارت های بیان ‎شده از سوی آنان، در قالب 568 مفهوم، 44 مقوله و 9 مضمون بررسی شد. با بررسی تجارب زیسته افراد، یافته‎ ها در سه محور اصلی «لغزش نسبت به حجاب»، «نرمش نسبت به حجاب» و «ارزش نسبت به حجاب» جای گرفتند. سه مضمون استنباط ‎شده در محور اول، شامل لغزش دانشی بینشی، لغزش روانی هیجانی و لغزش فرهنگی تربیتی و مضامین محور دوم نیز، شامل نرمش فرهنگی اجتماعی و باور به حجاب حداقلی بود. ارزش دانشی بینشی، ارزش دینی قانونی، ارزش فرهنگی اجتماعی و عوامل ارزشمندی حجاب نیز، به عنوان چهار مضمون محور سوم کشف شدند. تلاش به امکان جمع دینداری و عفت با کشف حجاب، در گروه لغزش‎کار و تاثیر برخی تجارب فردی و عینی در گزینش حجاب کامل، از مهم ترین یافته‎ ها بود. همچنین، پیشنهاداتی نیز، جهت گسترش حجاب از سوی مشارکت‎ کنندگان عنوان شد.

    کلید واژگان: حجاب, لغزش, نرمش, ارزش}
    Mahmood Saeedi Rezvani *, Fatemeh Gholami

    The present study has analyzed the Interpretation of female students towards hijab and covering. Participants, 30 students of Ferdowsi University of Mashhad, were interviewed semi-structured by phenomenological and Targeted sampling of "maximum varietion" type. The phrases expressed by them were divided into 568 concepts, 44 categories and 9 themes. Examining people's life experiences, the findings were placed in three main axes: "slip towards hijab", "flexibility towards hijab" and "value towards hijab". The three themes inferred in the first axis included insightful knowledge slippage, emotional psychological slip and educational-cultural slip and the themes of the second axis were sociocultural flexibility and minimal belief in hijab. The value of insightful knowledge, legal religious value, sociocultural value and valuable factors of hijab were also discovered as the four themes of the third axis. One of the most important findings in the group of slipping work was the attempt to combine religiosity and chastity with the uncovering of the hijab, and the effect of some individual and objective experiences in choosing the full hijab. Also, suggestions were made by the participants to expand the hijab.

    Keywords: hijab, Slip, Flexibility, value}
  • سید محمدحسین میری*، معصومه فروزانی

    دانشگاه نهادی است که به نهادینه سازی فرهنگ حجاب کمک می کند؛ ازاین رو در این پژوهش راهبردهای موثر بر گسترش پوشش اسلامی در محیط دانشگاهی شناسایی شدند. این تحقیق با استفاده از تحلیل SWOT انجام شد. بدین جهت 220 دانشجو به عنوان نمونه انتخاب شدند و طی پیمایشی پرسشنامه ای، داده ها جمع آوری و به کمک نرم افزار SPSS و بر مبنای تکنیک SWOT تحلیل شدند. بر پایه نتایج تحقیق، مهم ترین نقاط قوت و ضعف پیش روی گسترش پوشش اسلامی در دانشگاه، «ترویج فرهنگ پوشش اسلامی توسط نهادهای مختلف موجود در دانشگاه» و «عدم وجود برنامه های آموزشی در رابطه با پوشش اسلامی در دانشگاه» بود. همچنین، مهم ترین فرصت های دانشگاه عبارت اند از: «خانواده هایی که پوشش اسلامی را رعایت می کنند بر رعایت پوشش اسلامی فرزندان آنها در دانشگاه اثر دارد» و «آموزش الگوهای مناسب پوشش اسلامی و ملی در قالب های جذاب و با کمک طراحان لباس از طریق رسانه های جمعی»؛ و مهم ترین تهدیدهای موجود «وجود الگوها و مدل های ماهواره ای موثر در انتخاب مدل پوشش و آرایش ظاهر» و «تصور از پوشش اسلامی به عنوان مانعی برای فعالیت های اجتماعی و اشتغال زنان» می باشد. بر اساس همین تحلیل، راهبردهای تهاجمی، رقابتی، محافظه کارانه و تدافعی ارایه شدند. از جمله این راهبردها می توان به  تدوین الگوهای پوششی برگرفته از محصولات به روز و منطبق با پوشش اسلامی در بازار، توسعه فرهنگ پوشش اسلامی از طریق حمایت از دانشجوبان طراح و دوزنده پوشش های اسلامی در خوابگاه ها، تقویت الگوهای دانشجویی و یا پرسنلی در درون دانشگاه متناسب با پوشش اسلامی در دانشگاه ولو با تامین هزینه از طرف دانشگاه، و درخواست از خانواده ها برای نظارت بیشتر بر نوع پوشش و آرایش فرزندان خود اشاره کرد.

    کلید واژگان: پوشش اسلامی, دانشجویان رشته کشاورزی, SWOT, حجاب}
    Seyed Mohammad Hossein Miri *, Massoumeh Forouzani

    The university is a social institution that can help institutionalizing the culture of hijab and Islamic dress code; therefore, through examining and analyzing the internal and external conditions of university environments, this paper tries to identify effective strategies that spread hijab and Islamic dress code in university environments. This research was conducted in University of Agricultural Sciences and Natural Resources of Khuzestan using SWOT analysis, i.e. after selection of 220 students as sample, data was collected through a questionnaire survey. Then it was analyzed using SPSS software based on SWOT method. According to the results of the research, the most important strength and weakness for spreading Islamic dress code in the university are and "lack of educational programs related to Islamic culture and dress code in the university,” respectively. They also considered “families who observe Islamic dress code, that affect their student children in observing Islamic culture and dress code in the university” and “teaching appropriate patterns and models of Islamic and national dresses in attractive and effective ways with the help of experts and dress designers through mass media” as the most important opportunities for the university in this field. And the most important threats from their viewpoint were “dress patterns and models advertised and shown in satellite channels that affects the clothing and make-up of women” and “misconception of Islamic dress code as a barrier to social activities and working of women.”

    Keywords: Islamic dress code, agricultural students, university, SWOT}
  • محمدحسین زاهدیان*، محمد صدری ارحامی

    نگاهی ژرف به آنچه جهان غرب پیرامون عدم تکریم به دیگر ادیان در دهه های گذشته داشته است و بویژه محدودیتها و موانعی که در باب حجاب زنان مسلمان اتخاذ کرده است اهمیت وافر آشنایی با قوانین حقوق بشری را در این زمینه دوچندان می کند. تردیدی نیست که این کشورها با تنویر افکار عمومی از طریق رسانه ها سعی در مشروع سازی این اعمال خلاف حقوق بشری خود دارند. در عصر حاضر رعایت حجاب در برخی کشورها به صورت تدوین قوانین، مشروعیت یافته و در مقابل در برخی دیگر از کشورها، سیاست دولتها در پیشبرد زوال لزوم رعایت پوشش در اجتماع است و حتی در برخی کشورهای غربی، سیاست منع حجاب و مجازات افراد محجبه مشاهده می شود که سعی در گسترش این سیاست و بین المللی کردن آن به عنوان یکی از موازین حقوق بشری دارند. نمونه آشکار اعمال این گونه سیاست ها را می توان در کشور فرانسه شاهد بود که با تصویب قانون منع استفاده از علایم مذهبی عملا منع استفاده از حجاب اسلامی را هدفگذاری کرده است. از این رو تحقیق حاضر در پی پاسخ به این پرسش است که آیا می توان به بهانه رعایت موازین حقوق بشری ابتدایی ترین حقوق بخشی از جامعه که همانا پایبندی به پوشش مذهبی شان است را از آنها سلب کرد؟ استفاده از پوشش و بحث حجاب را می توان از زوایای متعددی در حقوق بشر مورد مطالعه و کنکاش قرار داد، اما این تحقیق در صدد است این موضوع را از زاویه دو دیدگاه جهانشمولی و نسبی گرایی بررسی و به تحلیل برخی پرونده ها در سطح بین الملل بپردازد.

    کلید واژگان: حقوق بشر, حجاب, پوشش, جهانشمولی, نسبی گرایی}
    Mohammad-Hossein Zahedian *, Mohammad Sadri Arhami

    An in-depth look at what the Western world has done about disrespecting other religions in recent decades, especially the restrictions and barriers it has imposed on Muslim women's hijab</em>, doubles the importance of familiarity with human rights laws in this area. There is no doubt that Western countries are trying to legitimize their anti-human rights actions by enlightening public opinion through the media. At present, the observance of hijab</em> has been legitimized in some countries through the formulation of laws, and in contrast, in some other countries, the policy of governments is to decline the need to observe hijab</em> in society, and even in some Western countries, the policy of banning hijab</em> and punishing the people who observe hijab</em> is followed,  and they are trying to expand this policy and internationalize it as one of the standards of human rights. A clear example of the implementation of such policies can be seen in France where the passage of the law banning the use of religious symbols has effectively targeted the ban on the use of the Islamic hijab</em>. Hence, the present study seeks to answer this question: Can part of society be deprived of their most elementary rights, i.e. fidelity to their religious covering, under the pretext of observing human rights? Making use of the covering and the hijab</em> issue can be studied and scrutinized from diverse angles within the framework of human rights, but this study seeks to investigate this issue from the two angles of universalism and relativism and to analyze some documents at international level.

    Keywords: human rights, hijab, covering, universality, relativism}
  • زهرا آبیار*، الله کرم کرمی پور، سعید شریفی
    حجاب و پوشش در همه ادیان و فرهنگ ها موضوعی قابل توجه است؛ چه زمانی که به مثابه امری «طبیعی−زیستی» و محافظت از بدن، بدان نگریسته شود و چه زمانی که همچون مقوله ای «فرهنگی−ارزشی»، نشان از باورهای ذهنی و شناختاری، سنت های بومی و اعتقادی و همچنین موضوعی نشانه شناختی و سمبولیک مورد توجه قرار گیرد. نظر به اهمیت این مسیله، در پژوهش حاضر با روش توصیفی−تحلیلی و با هدف دستیابی به رویکردهای موجود به حجاب و عفاف در ایران، سخنان اندیشمندان این حوزه واکاوی شد. رویکرد سنتی (تعبدی−ایمانی)، رویکرد تبیینی (کلامی−اجتماعی)، رویکرد روشنفکران مذهبی و رویکرد فمینیستی غالب رویکردهای موجود در امر حجاب است. تحلیل ها نشان می دهد رویکرد فمینیستی با خوانش مبتنی بر انزوا و انتخابگری، افزون بر نقد دیدگاه مسلط، به نفی حدود شرعی و عرفی حجاب قایل است. رویکرد روشنفکران مذهبی، با فروکاستی حجاب به یک امر حداقلی در پوشش، اعتقادی به پیوند میان حجاب و عفاف نداشته و آن را جدای از الزامات اخلاقی، فقهی و حکومتی می داند. همچنین نگاه سنتی به مقوله حجاب، با توجه به روند تحولات جهانی و حضور زنان در مشارکت اجتماعی، پاسخ گوی مسایل زنان نخواهد بود. درنهایت، رویکرد تبیینی، ضمن تاکید بر حفظ عفت و حجاب عمومی در جامعه، کوشیده است با در نظر گرفتن تحولات جهانی در حوزه مسایل زنان، سیاست های معطوف به حجاب در ایران را تا حدودی از چالش های برخاسته از دیدگاه های رقیب دور نگه داشته و بر استدلال ورزی دینی از امر حجاب در اذهان عمومی پای فشرد.
    کلید واژگان: حجاب, عفاف, رویکرد تبیینی, رویکرد فمینیستی, رویکرد روشنفکران مذهبی, رویکرد سنتی}
    Zahra Abyar *, Alah Karam Karamipoor, Saeed Sharifi
    Hijab (Veil) and covering are a significant concern in all religion and culture, whether considered as a natural-biological issue for protecting the body or as a cultural value, which represents mental and cognitive beliefs or local traditions. This concern grabs attention as a cognitive and symbolic subject matter as well. Thus, the present study took the descriptive-analytical method to analyze the scholars’ speech to obtain the existing approaches on Hijab and Effaf (decency) in post-revolution Iran. The analysis showed that the feminist approach being based on isolation and choice, not only criticizes the dominant perspective, but also denies the religious and acceptable limits on Hijab. The reductionism approach underestimates Hijab and considers it as a minimal option and denies any relation between Hijab and Effaf, and considers Hijab a subject free of moral, juridical and governmental requirements. Finally, the comprehensive approach not only emphasizes on protection of public Hijab and Effaf in the society, but also considers world’s transitions regarding women’s issues in order to maintain the Hijab policy in Iran far from the challenges aroused from the rival perspectives and insists on religious reasoning about hijab in public.
    Keywords: Hijab, chastity, Feminist Approach, reductionism approach, Comprehensive approach}
  • معصومه محمد حسین زاده، محمود سعیدی رضوانی*، مقصود امین خندقی، بهروز مهرام، علی تقی پور

    این مطالعه با هدف کشف تجارب زیسته دانشجویان در زمینه برنامه درسی پنهان عفاف و حجاب دانشکده پزشکی مشهد و با استفاده از شیوه پدیدارشناسی انجام شد. ابزار گردآوری داده مصاحبه نیمه‎ ساختار‎ یافته بود. به صورت نمونه‎ گیری هدفمند با 25 نفر از دانشجویان مصاحبه انجام شد. داده‎ های جمع آوری شده به شیوه کیفی و با استفاده از نرم افزار Maxq در سه مرحله (کدبندی آزاد، محوری و انتخابی) کدبندی و تحلیل شد. اعتبار و صحت یافته‎ها براساس بررسی مجدد داده‎ ها توسط شرکت ‎‎کنندگان پژوهش، استفاده از همتایان پژوهشی، سه سویه سازی بررسی و تایید شد. نتایج نشان داد که یادگیری های دانشجویان در زمینه عفاف و حجاب طی تحصیل در دانشکده پزشکی مشهد، در برخی موارد در تضاد با اهداف برنامه درسی رسمی بوده به‎گونه‎ای که حساسیت های مذهبی و فرهنگی برخی از دانشجویان در خصوص رعایت حد و مرزهای پوشش اسلامی و تعامل با جنس مخالف تا حدی کاهش یافته و رعایت آن کمرنگ‎تر شده است. به نظر می‎‎‎رسد که مسیولین باید توجه بیشتری به نقش برنامه درسی پنهان و یادگیری های ناآشکار حاصل از آن، به ویژه در زمینه عفاف و حجاب، داشته باشند و تلاش نمایند از ظرفیت های موجود در این زمینه جهت نهادینه‎ سازی عفاف و حجاب استفاده نمایند.

    کلید واژگان: برنامه درسی پنهان, عفاف, حجاب, اخلاق پزشکی}
    Masouma Muhammad Hussein Zade, Mahmoud Saidi Rezwani *, Maqsoud Amin Khandaqi, Behrouz Mahram, Ali Taqi Pur

    This study was conducted with the aim of discovering students' experiences in the field of hidden curriculum for chastity and veiling in the medical college of Mashhad using a phenomenological method. The data collection tool was semi-structured interview. An interview was conducted on the basis of purposeful sampling with 25 students. The collected data were encoded and analyzed using MaxQ software in three stages (free coding, axial coding, and selective coding). Validity and rightness of the findings were reviewed and confirmed by research participants, using research partners, and  triangulation method. The results showed that students' learning  regarding chastity and hijab while studying at Mashhad medical college was in some cases contrasted with the formal curriculum objectives, in a way that the religious and cultural sensitivities of some students regarding the attention to and observance of the boundaries of Islamic dress and interaction with the opposite sex have diminished to a lesser extent. It seems that authorities should pay more attention to the role of hidden curriculum and the related informal learning, especially with regard to chastity and hijab, and try to use existing capacities in this area to institutionalize chastity and hijab.

    Keywords: Hidden curriculum, chastity, Hijab, Medical Ethics}
  • سیده جمیله هاشم نیا*، محمدعلی طاهری نژاد

    یکی از مهمترین نتایج تحقیقات میدانی گسترده، می تواند بیان حقانیت و فلسفه دستورات اسلام و کارایی مفید آن برای بشر باشد. اهمیت انتخاب موضوع «خودشی انگاری در زنان» از میان سایر تحقیقات میدانی از آن رو است که این امر امروزه از موضوعات و آسیب های اجتماعی پربسامد در جامعه بوده و تاکنون نیز از دیدگاه اسلام مورد بررسی قرار نگرفته است. لذا طبق این تحقیق اجرای برخی فرامین اسلامی بطور ویژه بهترین پیشنهاد برای پیشگیری و درمان اینگونه آسیبها دیده شده است. در پژوهش حاضر ضمن ترجمه مقاله پنجم از کتاب مجموعه مقالات انگلیسی «خودشی انگاری در زنان» توسط نویسنده مسول، به واکاوی اصل موضوع «خودشی انگاری» با روش تحلیلی و تطبیقی پرداخته شده و با استفاده از آیات و روایات، حقانیت و لزوم اجرای احکام دین از جمله حجاب بانوان بویژه در سنین نوجوانی و جوانی و نیز عدم ضرورت و وجوب آن برای زنان در سنین کهنسالی اثبات شده است. همچنین بر اساس این تحقیق ارتباط معناداری میان خودشی انگاری با تبرج، حجاب و خودشناسی دریافت و تبیین شده که طبق نتایج آن، آموزه های دینی وجه بهتری را برای کنترل حس خودشی انگاری در زنان ارایه کرده است.

    کلید واژگان: خودشی انگاری زنان, جوانی, کهنسالی, اسلام, حجاب}
  • هادی رجبی*، خداکرم عبدی
    زمینه و هدف

    امنیت موضوعی است که با حیات انسان همراه بوده و از نیاز های اساسی او محسوب می‏شود، امید به زندگی، پیشرفت و ترقی در بسیاری از زمینه ها اعم از پیشرفت فرهنگی، اقتصادی و دستیابی به قله های صنعت و تکنولوژی در پرتوی امنیت میسر و ممکن است. از اهداف مهم این پژوهش شناخت شاخص های امنیت اجتماعی در اسلام می باشد. در این پژوهش به تشریح واژه امنیت از نظر لغوی و مفهومی و تبیین جایگاه امنیت از دیدگاه اسلام پرداخته شده و شاخص های ایجاد امنیت اجتماعی از منظر قرآن کریم بیان شده است.

    روش تحقیق

    روش تحقیق از نوع توصیفی تحلیلی می باشد. در ابزار گردآوری اطلاعات نیز از روش کتابخانه ای و تکنیک فیش برداری استفاده شده است.

    نتیجه گیری و یافته ها

    از مباحث مطرح شده در این تحقیق مشخص گردید که به بعد امنیت اجتماعی و شاخص های آن، در قرآن کریم توجه خاص گردیده و بدون رعایت شاخص های آن، فعالیت های فکری، فرهنگی و حتی سیاسی و اقتصادی و نیز ترویج احکام الهی و هدایت فرد و جامعه مختل خواهد شد.

    کلید واژگان: امنیت, امنیت اجتماعی, عبادت, امر به معروف و نهی از منکر, حدود اسلامی, حجاب, عدالت, اخلاق}
    Hadi Rajabi *, Khodakaram Abdi
    Background and objectives

    Security is one of the basic needs of man. Life expectancy, prosperity and promotion in many areas, including cultural, economic, and technological and industrial advancements are possible in the light of security. One of the important goals of this study is to identify social security indicators in Islam. In this study, the word security has been described in terms of both the conceptual and the literal meaning of security from the Islamic point of view and the indicators of social security have been expressed from the perspective of the Holy Quran.

    Methodology

    The research method is descriptive-analytical. A library method and note-taking tool were also used for data collection.

    Findings and results

    The study revealed that the Holy Qur'an has focused on the social security dimension and its characteristics, and without respecting its indicators the intellectual, cultural, and even political and economic activities, as well as promoting divine commandments and guiding the individual and society can be disrupted.

    Keywords: social security, worship, Enjoining the good, forbidding evil doing, Islamic punishments, Hijab, Justice}
  • سعید مذبوحی، محمد رجبی، امین باقری کراچی
    زمینه و هدف و
    روش
    حجاب و مسائل مرتبط با آن، از آغاز تاریخ اسلام در میان اندیشمندان، متفکران، متخصصان علوم انسانی و اجتماعی و عامه مردم محل مباحثه و مناقشه بوده و امروزه نیز از چالش های زندگی اجتماعی معاصر است. می توان گفت که حجاب و کیفیت آن، دارای پیشینه تاریخی، اجتماعی و فرهنگی در جوامع است. با اینکه حجاب در حال حاضر موردمطالعه و پژوهش متخصصان علوم دینی، مذهبی و علوم اجتماعی و تربیتی معاصر است، اما در عمل اجتماعی و در حوزه فردی و خانوادگی، سوالات متعددی مطرح شده است که پاسخ به سوالات با محوریت حجاب می تواند در دستیابی به نتایج ارزشمند و الگوهای نظری و عملی، موردتوافق در این عرصه کمک کند و تکلیف افراد یک جامعه را نسبت به این موضوع مهم مشخص نماید و راهکارهای قانونی و فرهنگی ارائه کند تا از آسیب های اجتماعی و تبدیل این موشوع به یک مشکل اجتماعی فراگیر جلوگیری شود. سوالاتی که در ارتباط با موضوع و مسئله حجاب مطرح می شوند گاه از جنس فلسفی هستند؛ سوالاتی از این قبیل که: آیا مسئله و فریضه حجاب و کیفیت آن امری واجب و اجباری از نوع اجتماعی و اسلامی است یا ارادی و اختیاری؟ نسبت حجاب با عدالت اجتماعی و اخلاق چگونه است؟ مبانی حقوقی، تاریخی، قانونی و شرعی حجاب کدام اند؟ و اینکه نسبت مسئله حجاب با سایر مسائل اجتماعی و اسلامی چگونه است؟ هدف اصلی نوشتار حاضر تبیین مفهوم و فرهنگ حجاب در اسلام و تشریح آثار و پیامدهای روانی و اجتماعی آن بر افراد جامعه به روش توصیفی- تحلیلی است.
    کلید واژگان: حجاب, اسلام, آثار و پیامدها, روانی و اجتماعی}
  • محمدرضا سالاری فر، مهدی بیاتی، حسن سالاری پور
    درونی سازی و ترویج ارزش های اسلامی از جمله عفاف و حجاب نیازمند روندی موثر و تدریجی است که در ایران، آسیب های جدی در این فرایند مشهود بوده است. این مقاله درصدد ارائه مدلی نظری برای بررسی آسیب های روش تربیت عفاف در جامعه ایرانی است. پرسش اصلی این است که براساس چه مدل نظری می توان آسیب های تربیت عفاف در ایران را بررسی کرد؟ این مقاله با روش تحلیل محتوای متون دینی، آثار تربیت اسلامی و تحقیقات حوزه عفاف و حجاب و روش استقرایی به تدوین مدل و سپس با نظرسنجی از متخصصان علوم اسلامی، به سنجش اعتبار این مدل نظری پرداخته است. براساس نتایج تحقیق، متخصصان ضمن تایید بررسی آسیب های تربیت عفاف در پنج حوزه خانواده، محیط های آموزشی، رسانه ها، نهادهای حکومت و موقعیت های مذهبی، تاثیر گویه های خانواده و محیط های آموزشی، را بالاتر از سایر حوزه ها ارزیابی کردند.
    کلید واژگان: عفاف, حجاب, متون اسلامی, آسیب های تربیت, مدل نظری, ایران}
    Muhammad Reza Salari-Far, Mahdi Bayati, Hassan Salaripour
    Internalization and promotion of Islamic values including Hijab and modesty necessitate an effective and gradual movement. In Iran, however, serious defects have been visible in this trend. The present research is seeking to offer a theoretical model for investigating the defects of method of teaching modesty in Iranian society. The main question of the research is what the proper theoretical model for investigating the defects of method of teaching modesty in Iran is. The study was conducted through content analysis of religious texts, the works on Islamic education, and the researches in the sphere of modesty and Hijab to formulate a model and, having collected the comments of experts in Islamic sciences, assessed the validity of this theoretical model. Based on the findings of the research, the experts confirmed the defects in the sphere of teaching modesty in five domains of family, educational milieus, media, governmental institutes and religious situations, and maintained that the effect of the items of family and educational milieus is greater than other domains.
    Keywords: modesty, Hijab, Islamic texts, defects of education, theoretical model, Iran}
  • مرتضی منطقی
    هدف پژوهش حاضر بررسی افزایش آستانه ادراکی مردان در برخورد با جذابیت های فیزیکی بود. حجم نمونه شامل 2000 نفر از دانشجویان دختر و پسر 5 دانشگاه کشور بود که به تصادف انتخاب شده بودند. پس از تهیه تصاویر لازم و تراز کردن آنها در سطح گروه داوران، این تصاویر به دانشجویان ارائه و قضاوت آنان درخواست شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده دلالت بر آن دارد که ملاحظه تصویر زنان جذاب، آستانه ادراکی مردان را بالا برده، آنان را مشکل پسندتر می‏سازد. کاربری از پوشش زیبا، زیورآلات و رایحه های دلانگیز نیز بر میزان جذابیت زنان کاربر می‏افزاید. نتایج حاصل از پژوهش دلالت برآن دارد، حجاب از سویی به دلیل پوشانیدن جذابیت های فیزیکی زنان و از سوی دیگر به سبب محدود ساختن تنوع پوشش زنان و کاهش کاربری از زیورآلات و استفاده از عطرها توسط آنان، در عمل مانع افزایش آستانه ادراکی مردان میگردد و این امر نیز ضمن به ممانعت از متزلزل شدن خانواده و حفظ هرچه بیشتر بهداشت روانی جامعه خواهد انجامید.
    کلید واژگان: آستانه ادراکی, اسلام, حجاب, پوشش, آرایش, زیورآلات و عطر}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال