به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « صنایع خلاق » در نشریات گروه « مدیریت »

تکرار جستجوی کلیدواژه «صنایع خلاق» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سعیده امامی قشلاق، سید مهدی شریفی*
    هدف

    صنایع خلاق را می توان به عنوان صنعتی که حوزه تلاقی و اشتراک بین فرهنگ، فناوری، علم و تجارت است، تشریح کرد. صنایع خلاق گونه ای از صنایع است که به خلق ایده، تولید و توزیع محصولات و خدماتی می پردازد که ماهیت فرهنگی دارد. از این رو، موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، برای خلق ایده، تولید و توزیع محصولات و خدماتی که ماهیت فرهنگی دارند، به الگویی برای جذب کارکنان خلاق نیازمند است تا یاریگر موزه برای رسیدن به اهداف سازمانی خود باشد. هدف از اجرای پژوهش حاضر، طراحی الگوی جذب کارکنان صنایع خلاق در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و ارتقای سطح کیفی و کمی فعالیت های این موزه، به عنوان بخشی از صنعت خلاق است. نتایج این قابلیت را دارد که به سایر صنایع خلاق با گرایش های تاریخی تعمیم داده شود.

    روش

    روش پژوهش حاضر، روش داده بنیاد است و از نمونه گیری نظری در مصاحبه ها استفاده شده است. مشارکت کنندگان در پژوهش حاضر، 31 نفر از کارکنان و خبرگان فعال در حوزه مدیریت مجموعه موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و سایر مدیران فعال در حوزه صنایع خلاق هستند.

    یافته ها

    بر اساس مصاحبه با مشارکت کنندگان پژوهش، الگوی جذب کارکنان صنایع خلاق در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس طراحی شد. عناصر مدل به دست آمده عبارت اند از: 1. شرایط علی مشتمل بر مقوله های ارزش مداری، آینده نگری، کارامداری و ایده مداری؛ 2. شرایط زمینه ای مشتمل بر مقوله های تعاملات محیطی، آگاهی و شناخت محیط و مدیریت محیط؛ 3. شرایط مداخله گر مشتمل بر مقوله های مزیت آفرینی، خطرپذیری، انگیزه محوری و دانش محوری؛ 4. راهبردها مشتمل بر مقوله های تخصص گرایی، یکپارچگی، ضابطه گرایی، روابط اداری و هم اندیشی؛ 5. پیامدها مشتمل بر مقوله های پایداری سازمان، خودبرانگیختگی، خودشکوفایی، موفقیت (کسب هدف)، مهارت محوری، جامعه پذیری سازمانی، پویایی سازمانی، رضایت مندی.

    نتیجه گیری

    موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، به عنوان صنعت خلاق نیاز دارد به ایجاد تغییرات مختلف برای افزایش بهره وری از امکانات و شناخت بیشتر مخاطبان داخل و عرصه بین الملل. برای تحقق این مهم، بایستی موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، سطح کیفی جذب کارکنان خود را افزایش دهد تا با استفاده از منابع انسانی خلاق، بتواند به موفقیت های مدنظر دست یابد.

    کلید واژگان: صنایع خلاق, صنعت رسانه, جذب کارکنان}
    Saeedeh Emami Qheshlaqh, Seyed Mehdi Sharifi *
    Objective

    The mission of human resource management in organizations is to recruit talented individuals. Recruiting capable and talented individuals is one of the primary strategies of management in any organization. Most companies cannot immediately recruit talented people as new members, and this lack of talent is the biggest barrier to the growth of corporations. Addressing this deficiency is considered a strategic advantage. Each organization will need employees with distinct skills and experiences to succeed. Consequently, in today's successful organizations, employees are irreplaceable. Therefore, human resource managers, by influencing the people who are recruited into the organization, assist in enhancing metrics such as quality, productivity, and customer satisfaction in the organization.
    When the nature of the industry is creative, talent management becomes the top priority for a creative organization. In this case, supporting the company's strategy will be one of the main functions of the human resources department, as creative employees can be considered the main source of creating a sustainable competitive advantage. Creative industries can be described as sectors at the intersection and overlap of culture, technology, science, and commerce. In the National Document for the Development of Cultural and Soft Technologies, creative industries are defined as sectors that engage in the creation of ideas, production, and distribution of products and services with a cultural nature.
    These industries are mainly knowledge-based and driven by creativity, skill, innovation, and technology, typically supported through copyright and intellectual property. Cultural technologies comprise a set of methods, tools, and processes for converting knowledge and cultural resources into cultural goods and services that convey cultural values desired by technologists in the cultural sphere. Soft technologies encompass a set of norms, procedures, regulations, institutions, and systems of knowledge that address human behavior and his psychological, cultural, and social needs, enhancing the effectiveness of hard technologies.
    The distinctive feature of soft technology is its reliance on human intellectual and creative output, which is innovative, cultural, and artistic in nature. Also, social technologies, a subset of soft technologies, facilitate interaction among individuals to provide space, tools, and resources for social computing or sharing knowledge and information on various topics, or to solve social problems through the design and implementation of mechanisms, efficient procedures, and technological systems.
    The innovation system of cultural industries and products is a network of institutions, including activists, organizations, processes, and solutions, as well as behaviors and relationships among them, which plays a role in transforming the Islamic, Iranian, revolutionary meanings, beliefs, and values from theory into practice through the absorption, production, dissemination, and utilization of ideas and knowledge in the production of symbols, products, and tools that influence the cultural, emotional, aesthetic, and intellectual demands of society.
    The Museum of the Islamic Revolution and Sacred Defense was launched to familiarize domestic and foreign audiences, especially the young and future generations, with the culture and values of the Islamic Revolution and Holy Defense.
    According to the definitions of creative industry and cultural technologies in the National Document for the Development of Cultural and Soft Technologies, the Museum of the Islamic Revolution and Holy Defense is a social innovation and social technology in creative industry and cultural technology. With its different sections, this museum allows visitors to visualize some spaces and battlefields in real or symbolic dimensions, with real or simulated weapons.
    The purpose of the current research is to design an employment model for creative industries in the Islamic Revolution and Holy Defense Museum and to improve the qualitative and quantitative level of the activities of this museum as a part of the creative industry. The results can also be extended to other historically oriented creative industries.

    Research Methodology

    The research method in this study is data-based, with theoretical sampling used in the interviews. Participants include 31 employees and experts active in the field of management of the Museum of the Islamic Revolution and Holy Defense and other managers active in the field of creative industries.

    Findings

    The findings of the research indicate that the Museum of the Islamic Revolution and Holy Defense is concerned about enhancing the quality of employee recruitment, organizational sustainability, self-motivation, self-development, success, skill orientation, organizational socialization, organizational dynamism, and satisfaction. Additionally, in the derived model, the elements of the conditions (principles) include value orientation, foresight, efficiency orientation, and idea orientation. Environmental interactions, awareness, and environmental management constitute the elements of underlying conditions. The elements of intervening conditions include advantage creation, risk-taking, motivation orientation, and knowledge orientation. Furthermore, specialization, integration, rule-based orientation, administrative relations, and convergence constitute the elements of strategies.

    Discussion & Conclusion

    Considering that the Museum of the Islamic Revolution and Holy Defense is a creative industry, the proposed model for designing an employee recruitment pattern for creative industries is suitable for the phenomenon under study, and the results can be extended to other creative industries with historical orientations.
    The Museum of the Islamic Revolution and Holy Defense is an event museum and is different from museums that only display historical buildings and objects. Therefore, it can be called a creative industry. Creative companies must continuously deliver a high level of innovation in their products, and this level of innovation, in turn, requires a high level of technological progress. The employees of creative companies are in charge of responsibility for this innovation, which in this museum, due to its creative nature, includes achieving organizational goals. Accordingly, this demands an appropriate model for recruitment. Therefore, the Islamic Revolution and Holy Defense Museum requires a model for recruiting creative employees to assist the museum in achieving its organizational goals of creating ideas, producing, and distributing cultural products and services.

    Keywords: Creative Industries, Museum, Holy Defense, Islamic Revolution, Employee Recruitment}
  • سپهر خواجه نائینی*، نیلوفر نوحی
    تحول دیجیتالی در دهه های اخیر تاثیرات عمده ای بر صنایع مختلف داشته است. در صنایع خلاق، دیجیتالی سازی به عنوان یک عامل کلیدی در شکل دهی به راهبردهای کارآفرینانه ظاهر شده است. لذا، هدف از این مطالعه بررسی نحوه تاثیر دیجیتالی سازی بر راهبردهای کارآفرینانه در صنایع خلاق است. این تحقیق از رویکرد کیفی با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختاریافته با کارآفرینان صنایع خلاق بهره برده است. تحقیق نشان داد که دیجیتالی سازی به ایجاد فرصت های جدید کسب وکار کمک کرده، اما همزمان چالش هایی نیز برای کارآفرینان ایجاد کرده است. همچنین، تاکید بر نقش اکوسیستم های کارآفرینانه در حمایت از رشد پایدار صنایع خلاق بود. نتایج نشان می دهند که دیجیتالی سازی می تواند به تقویت نوآوری و توسعه پایدار در صنایع خلاق کمک کند، به شرط آنکه کارآفرینان به رویکردهای نوین برای مقابله با چالش های موجود مجهز شوند.
    کلید واژگان: دیجیتالی سازی, راهبردهای کارآفرینانه, صنایع خلاق, نوآوری, توسعه پایدار}
    Sepehr Khajeh Naeeni *, Nilofar Nouhi
    Digital transformation has significantly impacted various industries in recent decades. In creative industries, digitalization has emerged as a key factor in shaping entrepreneurial strategies. This study aims to examine how digitalization affects entrepreneurial strategies in creative industries. This research utilized a qualitative approach through semi-structured interviews with entrepreneurs in creative industries. The study revealed that digitalization has facilitated the creation of new business opportunities while also presenting challenges for entrepreneurs. Additionally, it highlighted the role of entrepreneurial ecosystems in supporting sustainable growth in creative industries. The findings suggest that digitalization can enhance innovation and sustainable development in creative industries, provided that entrepreneurs are equipped with new approaches to address existing challenges.
    Keywords: Digitalization, Entrepreneurial Strategies, Creative industries, Innovation, sustainable development}
  • سجاد خانی*، داریوش طهماسبی آقبلاغی

    امروزه در صنعت مد لباس، برندسازی نه یک انتخاب،که یک ضرورت است. با بررسی بازار مد لباس کشور متوجه خواهیم شد که تنها چند برند معدود مشغول به فعالیت هستند و حتی این چند برند معدود هم نه در سطح جهانی و نه در سطح منطقه ای به هیچ وجه مطرح نیستند.ابتدا متغیرهای برندسازی این صنعت با تکیه بر منابع علمی و افراد خبره صنعت از طریق روش تئوری داده بنیاد چندگانه استخراج و سپس از طریق ماتریس اهمیت - عملکرد به رتبه بندی عوامل موثر بر برندسازی این صنعت پرداخته شود. پس از بررسی نظرات کارشناسان و متخصصان حوزه برندسازی مد لباس از طریق نمونه گیری نظری و گلوله برفی (14 نفر از خبرگان و کارشناسان این حوزه تا اشباع نظری) مدل برندسازی نهایی تهیه و سپس جهت بررسی وضعیت برندسازی شرکت های این صنعت از 42نظرسنجی کارشناسان و متخصصان برند این شرکت ها استفاده شد.در نهایت 59 متغیر اساسی تاثیرگذار بر برندسازی صنعت مد لباس شناسایی گردید. پس از شناسایی عوامل موثر بر برندسازی در صنعت مد لباس، هویت بصری برند با امتیاز (0.027) رتبه اول، ارتباط با برند با امتیاز (0.025) رتبه دوم، چالش های اقتصادی با امتیاز (0.025) رتبه سوم و چالش های توزیع با امتیاز (0.025) رتبه چهارم، هویت مفهومی برند (0.025) رتبه پنجم از شاخص SWj در ماتریس اهمیت - عملکرد دارای بیشترین امتیاز بوده اند که می توانند در برندسازی این صنعت نقش بسزایی داشته باشند و بازیگران این حوزه جهت رشد و توسعه برندهای قوی این موارد را به اولویت در راس قعالیت های خود قرار دهند.

    کلید واژگان: صنایع خلاق, برندسازی, هویت برند, جایگاه یابی برند, نظریه داده بنیادچندگانه}
    Dariush Tahmasebi

    Today, in the clothing industry, branding is not a choice, but a necessity. If the domestic clothing market is examined, it will be seen that only a few brands are active, and even these few brands are not prominent in global level and domestic.first, the variables of branding of this industry are extracted by relying on scientific sources and experts through Multi Grounded Theory (MGT), and then the factors affecting the branding are ranked through The Importance-Performance Matrix. After examining the opinions of experts and specialists in the field of fashion branding through theoretical and snowball sampling (14 experts and experts in this field until theoretical saturation), the final branding model was prepared and then to check the branding status of companies in this industry from 42 expert and specialist surveys the brand of these companies was used.Finally, 59 essential variables affecting the branding of the fashion industry were identified., brand visual identity with a score of (0.027) ranked first, brand communication with a score of (0.025) ranked second, economic challenges with a score of (0.025) ranked third and distribution challenges with a score of (0.025) ) the fourth rank, brand conceptual identity (0.025) and the fifth rank of the SWj index in the Importance-Performance Matrix have the most points, which can play a significant role in the branding of this industry, and the players in this field prioritize these items in order to grow and develop strong brands. put at the top of their achievements.

    Keywords: Creative Industries, Branding, Brand Identity, Brand Positioning, Multi Grounded Theory (MGT)}
  • محمدرضا ذوالفقاریان

    با وجود اینکه در سال های اخیر، ارتقای کمی و کیفی مشهودی در تولید، عرضه و پذیرش محصولات و خدمات فرهنگی در کشور مشاهده می شود، همچنان راه زیادی تا نیل به پیشرفت مطلوب در این بخش باقی مانده است. یکی از مسیرهای توسعه در صنایع خلاق و فرهنگی، توجه به ابعاد و عمق نوآوری است. این صنایع، منبعی سرشار از ایده های نوآورانه به شمار می روند و با نوآوری پیوندی ناگسستنی دارند. با وجود این، به دلیل عدم اطمینان، پویایی، پیچیدگی و ابهام در فعالیت ها و ابعاد صنایع خلاق، تاکنون ارزیابی دقیقی از نوآوری در  این صنایع صورت نپذیرفته است. در این تحقیق پس از طراحی مدل مفهومی یکپارچه ای از نوآوری های فرهنگی و صنایع خلاق در قالب مدل قیف نوآوری، ابعاد و عمق نوآوری در صنایع دستی کشور مورد ارزیابی قرار گرفته است. در همین راستا، محقق توانسته است، با استفاده از دو استراتژی پژوهش آرشیوی و پیمایش، علاوه بر بررسی عمیق ادبیات موضوع و پیشینه پژوهش، با تنظیم 10 مصاحبه نیمه ساختارمند و دریافت 105 پرسشنامه از کارشناسان و تولیدکنندگان عمده این صنایع، فعال در 80 رشته متنوع در 24 استان کشور، داده های موردنظر را جمع آوری کند. در این تحقیق، به منظور بررسی عمق نوآوری در صنایع دستی از آزمون تی تک نمونه ای استفاده شده است. نتایج این آزمون، به طور میانگین، عمق متوسطی از نوآوری در این صنایع را نشان می دهد هر چند در برخی ابعاد مدل نظیر عوامل زمینه ای و سازمانی و تجاری سازی محصولات، عمق نوآوری ضعیف و در محصول خروجی این صنایع، عمق نوآوری مطلوب ارزیابی شده است. براین اساس، راهکارهایی نیز برای تعمیق نوآوری ها در صنایع دستی ارایه شده است.

    کلید واژگان: صنایع خلاق, صنایع فرهنگی, نوآوری, توسعه محصول جدید, صنایع دستی}
    Mohammadreza Zolfagharian

    Although there has been a significant quantitative and qualitative improvement in the production, diffusion, and adoption of cultural products and services in the country in recent years, there is still a long way to achieve the desired progress in this sector. One of the development paths in creative and cultural industries is to pay attention to the depth and dimensions of innovation. These industries are a rich source of innovative ideas and are inextricably linked to innovation. However, due to the inherent uncertainty, dynamics, complexity, and ambiguity in the activities and dimensions of creative industries, no precise evaluation of innovation in these industries have been conducted. In this research, after designing an integrated model of cultural innovations and creative industries in the form of an innovation funnel model, the depth and dimensions of innovation in the country's handicrafts have been evaluated. In this regard, in addition to an in-depth review of the literature and research background, the researcher has collected the required data by organizing more than ten semi-structured interviews and receiving 105 questionnaires from the experts and major manufacturers of these industries —active in 80 different fields— in 26 provinces. In order to evaluate the depth of innovation in handicrafts, one-sample t-test was used. The results of this test, on average, show a moderate depth of innovation in these industries. However, in some aspects of the model, such as contextual and organizational factors and commercialization of products, the depth of innovation is weak, and in the product dimension, the depth of innovation has been evaluated as desired. Accordingly, suggestions to deepen handicraft innovations are proposed at the end of the article.

    Keywords: Culture Industries, Creative Industries, Innovation, New Product Development, Handicrafts}
  • زهرا شاملو، فتاح ناظم *

    این مطالعه با هدف بررسی نحوه تاثیرگذاری هوش مصنوعی بر توسعه سیستم های پیش بینی تقاضا در کسب وکارهای خرده فروشی انجام شده است، به منظور شناسایی مزایا، چالش ها و فرصت های ارائه شده توسط فناوری های هوش مصنوعی. یک طرح تحقیق کیفی اتخاذ شد، که در آن از مصاحبه های نیمه ساختاریافته به عنوان روش اصلی جمع آوری داده ها استفاده شده است. شرکت کنندگان شامل 20 مدیر و کارشناس در زمینه های خرده فروشی و فناوری اطلاعات بودند که از طریق نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. پنج مضمون اصلی شناسایی شدند: استفاده از هوش مصنوعی در پیش بینی تقاضا، چالش ها در پیاده سازی هوش مصنوعی، فرصت های ایجاد شده توسط هوش مصنوعی، اثرات بر سازمان و استراتژی، و تاثیرات اجتماعی و اخلاقی. مشخص شد که هوش مصنوعی دقت پیش بینی تقاضا، کارایی عملیاتی، و رضایت مشتری را بهبود می بخشد. با این حال، چالش های فنی، سازمانی و مالی نیز مورد توجه قرار گرفت. علی رغم چالش های مرتبط با پیاده سازی هوش مصنوعی، این مطالعه به این نتیجه رسید که هوش مصنوعی تاثیر مثبت قابل توجهی بر بهبود پیش بینی تقاضا و عملکرد کلی کسب وکارهای خرده فروشی دارد. خرده فروشان تشویق می شوند تا برای حفظ رقابتی بودن در بازار به سرعت در حال تحول، از فناوری های هوش مصنوعی استفاده کنند.

    کلید واژگان: دیجیتالی سازی, راهبردهای کارآفرینانه, صنایع خلاق, نوآوری, توسعه پایدار}
    Zahra Shamloo, Fattah Nazem *

    This study aims to investigate how artificial intelligence (AI) influences the development of demand forecasting systems in retail businesses, identifying the benefits, challenges, and opportunities presented by AI technologies. A qualitative research design was employed, using semi-structured interviews as the primary method for data collection. Participants included 20 managers and experts in the fields of retail and information technology, selected through purposive sampling. Five main themes were identified: the use of AI in demand forecasting, challenges in implementing AI, opportunities created by AI, effects on organization and strategy, and social and ethical impacts. AI was found to enhance demand forecasting accuracy, operational efficiency, and customer satisfaction. However, technical, organizational, and financial challenges were also noted. Despite the challenges associated with AI implementation, the study concludes that AI has a significant positive impact on improving demand forecasting and overall retail business performance. Retailers are encouraged to embrace AI technologies to stay competitive in the rapidly evolving market.

    Keywords: Artificial Intelligence, Demand Forecasting, Retail Businesses, Implementation Challenges, Organizational Strategy}
  • فهیمه محمدی، امیر ذاکری، مهدی عبدالحمید*
    صنایع خلاق و فرهنگی دارای ظرفیت بالایی جهت انتقال مفاهیم فرهنگی ملت ها هستند و این موجب می شود تا صادرات این محصولات در کنار سود اقتصادی از بعد تاثیرگذاری فرهنگی نیز حایز اهمیت باشد. به منظور رونق صادرات این حوزه می بایستی موانع موجود شناسایی گردیده و برطرف شود. هدف از این پژوهش استخراج موانع صادرات صنایع خلاق می باشد که برای دستیابی به آن از روش آمیخته استفاده گردیده است. در بخش کیفی با بکار بردن روش تحلیل مضمون بر روی ادبیات و مصاحبه با فعالین این حوزه 168 مضمون پایه شناسایی شد که این مضامین در 41 مضمون سازمان دهنده دسته بندی گردید و در مرحله بعدی در 10 مضمون فراگیر جای گرفت. در بخش کمی با طراحی پرسشنامه و انتخاب 10 خبره بر اساس روش نمونه گیری قضاوتی، مضامین بدست آمده با روش دیمتل اولویت بندی شدند. نتیجه تحلیل پرسشنامه ها نشان می دهد که "عدم ایفای نقش های حاکمیتی در صنایع خلاق" از بیشترین تاثیر گذاری در میان موانع برخوردار بوده و "عدم ایفای نقش های حاکمیتی در صنایع خلاق"، "چالش های ساختاری و نهادی شرکت های فعال در حوزه صنایع خلاق"و "عدم توجه به عوامل نهادی در صنایع خلاق" ازجمله موانع علی در این حوزه می باشد.
    کلید واژگان: صنایع خلاق, صنایع فرهنگی, صادرات, تحلیل مضمون, دیمتل}
    Fahime Mohammadi, Amir Zakery, Mahdi Abdolhamid *
    Creative and cultural industries have a great capacity for transferring the cultural concepts of nations so the export of these products is important because of their cultural influence apart from the economic benefits. To help the growth of the cultural export we should discover the barriers and fix them. The purpose of this research is to diagnose these barriers and a mixed method is used to achieve it. In the qualitative part the theme analysis is used to discover the 168 primary codes that were categorized into 41 organizer codes and finally categorized into 10 comprehensive codes. In the quantitative part the questionnaire is designed and 10 experts were selected based on Judgmental sampling method the final codes were prioritized using dematel method. The result of analyzing the questionnaires shows that not doing the governmental duties in cultural industries has the highest impact between the barriers and not doing the governmental duties, the structural and institutional challenges of the creative firms and not paying attention to the institutional factors are the causal barriers. Using the qualitative-quantitative method in this research has made a deep understanding of the export barriers in this field.
    Keywords: creative industry, cultural industry, Export, Theme Analysis, dematel method}
  • ایلیا منزوی، مهدی شریفی، فرشته امین

    علوم شناختی می تواند ساز و کارهایی را ایجاد کند که روند توسعه منابع انسانی تسهیل و تسریع شود. در این بین، صنایع خلاق فرهنگی با توجه به نقش و جایگاه آن می تواند نقش بسزایی در توسعه ی اقتصادی و فرهنگی کشور داشته باشد که سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان طلایه دار حرکت فرهنگی کشور می تواند بر اساس تقویت و توانمندسازی کارکنان نسبت به افزایش صنایع خلاق فرهنگی اقدام نماید. به همین منظور، مقاله حاضر با هدف ارایه ی الگوی شناختی توسعه ی کارکنان صنایع خلاق فرهنگی در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران انجام شده است. از لحاظ رویکرد پژوهش، روش کیفی به طور ویژه روش تحلیل مضمون بکار برده شده است. ابتدا محقق نسبت به تهیه پروتکل مصاحبه بر اساس ابعاد و مولفه های به دست آمده از مبانی نظری و پیشینه ی تحقیق اقدام نمود و سپس محقق از طریق روش تحلیل مضمون، نسبت به مصاحبه با 20 نفر از خبرگان حوزه ی منابع انسانی در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اقدام نمود و با کاربرد مراحل تحلیل مضمون، الگوی مفهومی در پنج لایه ی مفهومی، مقوله ای و کدها به دست آمد. نتایج تحقیق نشان داد که با توجه به مصاحبه های به عمل آمده و انجام فرآیند تحلیل مضمون ابعاد شامل 1-توسعه ی روحی – روانی کارکنان، 2-توسعه ی رفتاری کارکنان، 3-توسعه ی مهارتی کارکنان، 4-توسعه ی تحلیلی کارکنان و 5-توسعه ی حمایتی کارکنان می باشد که در قالب یک الگوی شبکه ای ارایه گردید.

    کلید واژگان: الگو, توسعه منابع انسانی, رویکرد شناختی, صنایع خلاق}
    Ilya Monzavi, Mehdi Sharifi

    Cognitive science can create mechanisms that facilitate and accelerate the process of human resource development. For this purpose, the present article has been done with the aim of compiling and validating the cognitive model of development of creative industry employees in the news section of the Islamic Republic of Iran TV. In terms of research approach, heuristic blending method has been used. In the first stage of this research, an analytical method was used, based on which a specific classification of the research process conducted inside and outside the country in the field of organizational repository was done, and then the interview protocol was based on the dimensions and components of The results were compiled from the theoretical foundations and background of the research and the researcher, through the content analysis method, interviewed experts in the field of human resources and using the content analysis steps, a conceptual model in five conceptual layers, category O and codes were obtained. It includes all the experts in the news section of the Islamic Republic of Iran TV and a statistical sample was made available to 20 experts of this organization. The results of the research showed that according to the interviews conducted and the process of content analysis, the dimensions include: 1- Psychological development of employees, 2- Behavioral development of employees, 3- Skills development of employees, 4- Development Employee analysis and 5-Employee support development, which was presented in the form of a schematic model.

    Keywords: Cognition, dimensions, Pattern, Human resource development}
  • علی لطفی، سید ایمان میرعمادی*، سید حسین غفوری

    استفاده از فناوری های دیجیتال به طور روزافزون گسترش پیداکرده است. صنایع خلاق که بن مایه آن خلاقیت، محتوا و سرمایه فکری است، به شدت با فرآیند دیجیتالی شدن پیوند خورده و کسب وکارهای سنتی این حوزه را دگرگون ساخته است. با توجه به اهمیت روزافزون این بنگاه ها و لزوم توجه به رشد آن ها، موضوع چگونگی خلق ارزش در آن ها یک ضرورت است. در بنگاه های صنایع خلاق دیجیتالی و به طور خاص در بافتار فرهنگ بومی و زبان فارسی خلا جدی در این زمینه وجود دارد. بر این اساس، پژوهش حاضر بر خلق ارزش در بنگاه های دیجیتال محتوا محور متمرکزشده و هدف این پژوهش شناسایی و تحلیل عوامل خلق ارزش در 10 بنگاه دیجیتال محتوا محور در ایران است. بدین منظور، مدل 4 عاملی خلق ارزش در بنگاه های دیجیتال و روش تحقیق کیفی و «مطالعه چندموردی» انتخاب شده است. نتیجه مشاهده شرکت های برتر و همچنین مصاحبه نیمه ساختاریافته با مدیران شرکت های منتخب، توسعه گزاره هایی جدید در هر یک از چهار عامل خلق ارزش (بهره وری، مکمل بودن، قفل شدگی و نوآوری) بوده است. با احصاء مضامین مشترک خلق ارزش در این بنگاه ها، نهایتا چهار مضمون نو استخراج شد. دیگر دستاورد پژوهش، ارایه تصویری از چگونگی خلق ارزش در بنگاه های دیجیتال محتوا محور است. نهایتا رایج ترین روش خلق ارزش ذیل هریک از مضامین چهارگانه مشخص شد و «نوآوری» به عنوان برترین مضمون فراگیر خلق ارزش در بنگاه های دیجیتال محتوا محور شناسایی شد.

    کلید واژگان: کسب وکار دیجیتال, نوآوری, خلق ارزش, صنایع خلاق, محتوا}
    Ali Lotfi, Seyed Iman Miremadi *, Seyed Hosein Ghafouri

    Considering the high growth potential of creative industry and the increasing trend of digitalization, the content-oriented digital business has been the main focus of this research. The "value creation" in this type of business has been less considered in literature. A comprehensive review of value creation processes in these firms can ultimately lead to more profitable growth. The research method for integrated analysis of value creation factors is the use of "case studies" with an explanatory approach based on semi-structured interviews. The results have been theoretical and practical achievements. Four new themes were extracted as follows: "software or hardware development" as an example of "complementarity", "suggestion based on user history and preference" and "providing exclusive content" as examples of "lock-in" and "technical novelty" as an example of "innovation". The practical achievement of the research is to provide a picture of how value is created in content-oriented digital business in the past, present and future. In addition, the most common themes in each category were identified: "search cost reduction" to create value of "efficiency", "product range" to create value of "complementarity", "providing exclusive content" to create value of "lock-in" and "distinctive brand personality" to create value of "innovation". "Innovation" has been identified as the most recurring theme of value creation in content-oriented digital enterprises.

    Keywords: Digital Business, Innovation, value creation, Creative industries, content}
  • عباس قائدامینی هارونی، مهرداد صادقی ده چشمه*، نرجس محسنی فر
    هدف

      هدف از انجام پژوهش حاضر،طراحی مدل  عوامل موثر برصنایع فرهنگی خلاق در ایران بود.

    روش شناسی پژوهش: 

     روش پژوهش آمیخته (کمی-کیفی) است و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل خبرگان و اساتید بود در بخش دلفی جهت شناسایی از108 نفر خبره  با روش های نمونه گیری هدفمند-قضاوتی استفاده شد و در بخش مدل سازی کارشناسان وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی که  حدودا 10000نفر  بود. با توجه به جدول کرجسی و مورگان، حجم نمونه برابر با 384 نفر  با روش  طبقه ای ساده  انتخاب شدند . از پرسشنامه دلفی جهت شناسایی عوامل و پرسشنامه محقق ساخته جهت مدل سازی استفاده شده است که هر دو پرسشنامه روایی آن تایید شده و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ اندازه گیری شد و این مقدار  بالای70/0 بود.

    یافته ها

      جهت شناسایی عوامل تاثیرگذار از آزمون شناسایی به روش دلفی استفاده شد که  طی دو مرحله عمل غربال گیری صورت گرفته و در نهایت خبرگان از معیارهای شناسایی شده در پیشینه تحقیق در تعداد 6 معیار و 16 زیرمعیار تاثیرگذار بر صنایع فرهنگی خلاق، در تعداد 7 معیار اصلی و 17 زیرمعیار به اجماع نظر رسیدند همچنین نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نتایج را تایید کرده است، سپس با کمک اطلاعات به دست آمده از پرسشنامه ای که در اختیار خبرگان قرار گرفته است و با معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل مدل سازی شده است و این عوامل رتبه بندی شد و میزان اهمیت هر کدام از معیارها از اول تا سوم به ترتیب اهمیت عبارتند از: سرمایه های ساختاری و انسانی، زیرساخت های مورد نیاز، حمایت های دولت.

    اصالت/ارزش افزوده علمی: 

    صنایع فرهنگی خلاق، با تولید نیازهای جدید، نه تنها می توانند باعث تولید مصرف کنندگان فرهنگی جدید در جامعه باشند بلکه همچنان با تشدید مصارف فرهنگی می توانند انباشت فرهنگی را که نیازمند ارتقای سرمایه فرهنگی در جامعه است را موجب شوند.لذا طراحی مدل  عوامل موثر برصنایع فرهنگی خلاق به تولید مخاطبین جدید ارزشی نایل آیند و به درستی با بهره گیری از دانش و تکنولوژی و به صورت هدفمند در راستای تولید محصولات و خدمات فرهنگی اقدام نمایند.

    کلید واژگان: خلاق, صنایع خلاق, صنایع فرهنگی, صنایع فرهنگی خلاق}
    Abbas Ghaedamini Harouni, Mehrdad Sadeghi Deh Cheshmeh *, Narjes Mohsenifar
    Purpose

    The aim of this study was to design a model of effective factors on creative cultural industries in Iran.

    Methodology

    The research method is mixed (quantitative-qualitative) and was applied in terms of purpose. The statistical population of this study included experts and professors. In the Delphi section, 108 experts were used to identify 108 experts using purposive-judgmental sampling methods, and in the expert modeling section of the Ministry of Cultural Heritage, Tourism and Handicrafts, which was about 10,000 people. According to Krejcie and Morgan table, the sample size of 384 people was selected by simple stratified method. The Delphi questionnaire was used to identify the factors and the researcher-made questionnaire was used for modeling. Both validity questionnaires were confirmed and its reliability was measured by Cronbach's alpha coefficient and this value was above 0.70.

    Findings

    In order to identify the influential factors, the Delphi identification test was used, which was screened in two stages, and finally the experts identified the criteria identified in the research background in 6 criteria and 16 sub-criteria affecting the creative cultural industries in 7 main criteria and 17 sub-criteria were agreed upon. Also, the results of exploratory factor analysis were confirmed, then with the help of information obtained from a questionnaire provided to experts and modeled with structural equations and LISREL software. These factors were ranked and the importance of each of the criteria from the first to the third in order of importance are: structural and human capital, required infrastructure, government support.

    Originality/Value: 

    Creative cultural industries, by generating new needs, can not only produce new cultural consumers in society, but also can increase cultural accumulation, which requires the promotion of cultural capital in society, by intensifying cultural uses. Therefore, designing a model of effective factors in creative cultural industries to produce new value audiences and properly use knowledge and technology and act purposefully to produce cultural products and services.

    Keywords: creative, Creative industries, Cultural Industries, Creative Cultural Industries}
  • سجاد خانی*، هاشم آقازاده، محمدرحیم اسفیدانی، میراحمد امیرشاهی
    هدف

    مد لباس محصولی از صنایع خلاق است و از فرهنگ منطقه ریشه می گیرد. در ایران با توجه به سابقه زیاد نساجی و تولید لباس، محدود برندهایی از صنعت مد لباس توانسته اند در بازارهای داخلی بین المللی به برندی قوی تبدیل شوند. غالب محصولات مد لباس ایران از طریق مبادی رسمی و غیرسمی وارد کشور می شود. علی رغم کیفیت عالی لباس های داخلی، تولیدکنندگان تمایل دارند که تحت نام های تجاری خارجی محصولات خود را معرفی و به بازار عرضه کنند که گویای نبود برندهای قدرتمند داخلی در این صنعت است. هدف پژوهش حاضر، ارایه مدلی منسجم در زمینه برندسازی مدل لباس کشور است و به این سوال ها پاسخ می‏دهد: چالش های برندسازی مد لباس در داخل ایران چیست؟ فرایند برندسازی در مد لباس کشور دارای چه مراحل و نکاتی است و چه تمایزی با سایر صنایع دارد؟

    روش

    پژوهش حاضر از طریق روش تیوری داده بنیاد چندگانه و با استفاده از ادبیات و تیوری های موجود و همچنین مصاحبه های نیمه ساختاریافته با متخصصان و کارشناسان این صنعت، مدلی منسجم در زمینه برندسازی مدل لباس کشور ارایه کرده است. روش نمونه گیری قضاوتی بوده و مصاحبه ها تا زمان اشباع نظری ادامه یافته است.

    یافته ها

    داده های به دست آمده از نرم افزار مکس کیودا تحلیل و به استخراج 744 کد، 255 مفهوم و 10 مقوله منجر شد. برندسازی در محصولات مد لباس، شامل سه مرحله کلان پیش برندسازی، برندسازی و پس برندسازی است که در قالب هشت گام طرح ریزی شده است: الزامات برندسازی؛ فرصت های برندسازی؛ چالش های برندسازی؛ هویت برند؛ جایگاه یابی برند؛ اعمال ابزارها و آمیخته های بازاریابی متناسب؛ ارزیابی برند؛ رشد، توسعه و جایگاه یابی مجدد. دو مقوله باقی مانده نیز در خصوص تفاوت برندسازی مد لباس لوکس و انبوه و ترتیب مراحل برندسازی هستند.

    نتیجه گیری

     برندسازی در حوزه مد لباس با توجه به ماهیت طراح محور بودن و خلاق بودن با برندسازی سایر صنایع، تفاوت اساسی دارد. از سوی دیگر، مقررات و محدودیت های قانونی در این حوزه، فضای برندسازی صنعت مد لباس را متفاوت تر از سایر صنایع می کند.

    کلید واژگان: صنایع خلاق, صنعت مد لباس, برندسازی, هویت برند, نظریه داده بنیاد چندگانه}
    Sajad Khani *, Hashem Aghazade, Mohamadrahim Esfidani, Mirahmad Amirshahi
    Objective

    Fashion is a subset of creative industries and has roots in the culture of a region. In Iran, despite the long history of the textile industry and clothing production, a limited number of brands in the fashion industry have been able to get promoted to strong brands at home or abroad. Most foreign fashion products find their way into Iran through either official or smuggling imports. Unfortunately, there are also domestic manufacturers who, despite the good quality of their products, sell them domestically with foreign Hem Tags, the act that can be translated as a sign of the lack of strong domestic brands in the Iranian garment industry. What are the problems of fashion branding in Iran? What factors have weakened branding in this country? What are the steps of the branding process in this industry, how should the branding of mass and luxury fashion styles be done in this industry, and what are the differences in branding details? The purpose of this study is to provide a comprehensive model of branding.

    Methodology

    The present study tries to provide a comprehensive model for the Iranian fashion industry by reviewing the existing literature and theories, as well as conducting semi-structured interviews with the country’s experts and specialists, and also adopting the method of Multi-Grounding Theory. The researchers adopted Snowball sampling methods and carried out interviews until reaching a theoretical saturation.

    Findings

    The data was analyzed by MAQXDA software and 744 codes, 255 concepts, and 10 categories were extracted. Also, 88 articles, books, reports and etc were reviewed. The required data for this study were gathered via conducting interviews.

    Conclusion

    According to the achieved results, branding in the fashion industry includes three major stages of pre-branding, branding, and post-branding, while this study explored eight steps of branding, including 1) branding requirements, 2) branding opportunities, 3) branding challenges, 4) brand identity, 5) brand positioning, 6) application of appropriate marketing tools and blends, 7) brand evaluation, and 8) growth. The remaining two categories are about the difference between luxury fashion branding, mass branding, and the order of branding steps.

    Keywords: creative industries, Branding, brand identity, brand positioning, Multi-Grounded Theory (MGT)}
  • سید حبیب الله طباطبائیان، پیام حنفی زاده، حامد حاجی میرزایی، گلایول صفوی جهرمی*

    امروزه صنعت محتوای دیجیتال یکی از منابع ثروت آفرینی و رشد اقتصادی در کشورهای توسعه یافته می باشد. بااین حال توسعه این صنعت در کشور علی رغم وجود سرمایه غنی ادبی و فرهنگی و ظرفیت بالقوه قابل توجه کماکان مغفول مانده است. دراین راستا، هدف پژوهش حاضر، بررسی موانع توسعه صنعت محتوا در ایران است. این پژوهش که به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش توصیفی است، در دو مرحله کیفی و کمی انجام شده است. ابتدا در مرحله کیفی، شاخص های پژوهش باتکیه بر پیشینه و مصاحبه های نیمه ساختاریافته با 12 نفر از فعالان صنعت محتوا استخراج و سپس با مشارکت خبرگان دسته بندی شدند. در ادامه و در مرحله کمی، شاخص ها با مشارکت 135 تن از فعالان صنعت محتوای دیجیتال و با تکیه بر روش تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول و دوم صحت سنجی شدند. یافته های پژوهش نشان می دهد چالش های مربوط به دسترسی کسب وکارها به علم و فناوری، چالش های مربوط به فقدان زیرساخت های لازم و چالش های مربوط به ناکافی بودن حمایت دولت از جمله مهم ترین چالش هایی هستند که در مسیر رشد صنعت محتوا در ایران وجود دارند و بیش از سایر حوزه ها نیازمند برنامه ریزی و اقدام ضروری می باشند.

    کلید واژگان: توسعه صنایع فرهنگی, تولید محتوا, صنایع خلاق, قناوری اطلاعات و ارتباطات, تحلیل عاملی تاییدی}
    Seyyed Habibollah Tabatabaeian, Payam Hanafizadeh, Hamed Haji Mirza’I, Gelayol Safavi Jahromi *

    Today, the digital content industry is one of the sources of wealth creation and economic growth in developed countries. Nevertheless, despite the fact that Iran has a rich literary and cultural tradition and other requirement, the development of this industry has been overlooked by the policy makers. The purpose of this study is to investigate the barriers to the development of the content industry in Iran. This research aims to be an applied paper with descriptive methodology which has conducted in two qualitative and quantitative phases. Accordingly, in the qualitative phase, research indicators were extracted based on the literature review and semi-structured interviews with 12 digital content industry specialists and then were categorized with the participation of experts. In the quantitative phase, the indicators were validated using factor analysis (first and second-order) and with the participation of 135 professionals in the digital content industry. The paper concludes that the development of the digital content industry is impaired by the lack of the access to science and technology and necessary infrastructure. Moreover, the industry is not supported by the government and that requires action planning.

    Keywords: cultural industries development, Content Creation, Creative industry, factor analysis}
  • مهدی گودرزی*، محمدجواد مستوفی، محمد نقی زاده

    صنایع خلاق یکی از بخش های اقتصادی رو به رشد است که بررسی جنبه های مختلف آن در سال های اخیر موردتوجه پژوهشگران و سیاست گذاران در سراسر جهان قرار گرفته است. دراین راستا شناخت و ارزیابی نوآوری در این صنایع، گامی موثر برای آغاز سنجش نوآوری در صنایع مذکور می باشد و موضوعی چالشی برای سیاست گذاران به شمار می آید. در ایران، صنایع دستی یکی از بخش هایی است که بیشترین مبادلات تجاری را در میان صنایع خلاق به خود اختصاص داده است و به نظر می رسد برای حضور قدرتمندتر کشور در عرصه رقابت بین المللی، این حوزه نیازمند نوآوری های بیشتر است. از این رو در پژوهش حاضر، ابتدا شاخص های نوآوری در صنایع دستی بررسی شده اند و سپس برای سنجش میزان اهمیت و همبستگی شاخص های مذکور، با تکیه بر پرسشنامه از کارشناسان صنایع دستی خواسته شده تا نظرات خود را در این خصوص اعلام دارند. درنهایت به کمک روش تحلیل عاملی اکتشافی، چارچوبی جهت ارزیابی نوآوری شامل 17 شاخص و 5 عامل اصلی پیاده سازی نوآوری، مشارکت منابع انسانی، ارتباطات بیرونی، آموزش و یادگیری و تمرکز بر فرایندهای سازمانی ارایه شده است.

    کلید واژگان: صنایع خلاق, ارزیابی نوآوری, صنایع دستی, تحلیل عامل اکتشافی}
    Mehdi Goodarzi *, MohammadJavad Mostofi, Mohammad Naghizadeh

    Creative industries are one of the growing economic sectors, drawn from different aspects, the attention of researchers and policymakers around the world. In this regard, defining and evaluating the innovation in the creative industries is a vital step toward innovation assessment in the industries and is also a challenge for policymakers. In Iran, handicrafts are one of the sectors that are the subject of the most trade exchanges among the creative industries, yet, this field seems to require more innovation for gaining a strong presence in the international competition. This paper aims to shed light on how to attain these two goals. It starts to examine the indicators of innovation in handicrafts, and then, to find out their importance and correlation introduced by exploratory factor analysis. Finally, the paper findings consist of a framework of 17 key indicators under 5 main categories including implementation of innovation, human resource participation, external communications, training, learning, and focusing on organizational processes

    Keywords: Creative Industries, Innovation Assessment, Handicrafts, Exploratory Factor Analysis}
  • علیرضا تابش، علی اکبر فرهنگی*، سید روح الله حسینی
    هدف

    سینمای ایران با وجود موفقیت های چشمگیر در جشنواره های بین المللی، در کسب سهم از بازارهای جهانی ناموفق بوده است. این تحقیق بین رشته ای، ضمن بررسی عوامل موثر بر ورود سینمای ایران به بازارهای بین المللی، تلاش می‏کند دریابد محصول سینمای ایران در چه بستری تبلور یافته، چه گام هایی را برای کسب سهم از بازارهای بین المللی پیموده و برای این منظور چه اقدامات برنامه ریزی شده ای باید صورت گیرد تا بتوان فاصله آن را با کشورهای صاحب سهم در بازارهای جهانی مشخص کرده و در جهت پیشبرد هدف بین المللی شدن، راهکارهای لازم را ارایه داد. عوامل کلان اثرگذار بر کلیه کسب و کارها به طور عام و عوامل خاص این کسب و کار مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت، پیامدهای چنین راهکارهایی روشن می شود. از این رو، هدف از انجام این تحقیق، ارایه الگویی جامع برای ورود محصولات تصویری و سینمایی ایران به بازارهای بین المللی است.

    روش

    این تحقیق کیفی-اکتشافی با اتکا به الگوی نظام مند اشتراوس و کوربین درباره نظریه پردازی داده بنیاد با استفاده از 23 مصاحبه با متخصصان شامل مدیران و عوامل سینمایی، فعالان عرصه پخش بین المللی محصولات تصویری و اساتید رشته های مدیریت رسانه و مدیریت بازاریابی انجام شده است.

    یافته ها:

     الگوی ارایه شده، نقشه ای فراگیر از شرایط حال حاضر محصولات تصویری و سینمای ایران از منظر امکان ورود به بازارهای بین المللی فراهم کرده و جوانب مختلف آن را بررسی کرده است.

    نتیجه گیری:

     یک جانبه نگری، عدم وجود روح جمعی و عدم تخصص گرایی مانع از اقدامی صحیح برای ورود سینمای ایران به بازارهای بین المللی بوده است. نادیده گرفتن لزوم صنعتی شدن سینما و عدم توجه به قدرت رسانه ای آن، و صرف اتکا به بازاریابی و بازرگانی که آن هم به درستی انجام نمی شود، مانع از آن شده تا سینمای ایران بتواند سهمی از بازارهای جهانی را از آن خود کند. اما ورود فیلم های ایرانی به بازارهای بین المللی به عنوان پرچمدار فرهنگ و هنر می تواند هویت ملی کشور را بازنمایی کرده و به حفظ اعتبار کشور در عرصه دیپلماسی عمومی کمک کند. همچنین، کارکرد تجاری سینما به شرط تکمیل شدن چرخه صنعتی آن، منبع مهمی برای رشد صادرات غیرنفتی و کمک به استقلال اقتصاد کشور از نیاز به ارز حاصل از صادرات نفت خواهد بود.

    کلید واژگان: الگوی کسب سهم از بازار, صنعت تصویر, صنایع خلاق, بازاریابی بین المللی فیلم, رسانه سینما}
    Alireza Tabesh, AliAkbar Farhangi *, Rouhollah Hosseini
    Objective

    Despite significant success in international festivals, Iranian cinema industry has failed to gain a share of the global markets. This interdisciplinary research, while examining the factors affecting the entry of Iranian cinema industry into international markets, tends to find out the flourishing context for the products of Iranian cinema, the steps it has taken to gain a share of the international markets, and what planned measures should be taken into account for this purpose in order to determine its distance from the involved countries and to provide the necessary solutions to advance the goal of internationalization. The macro-factors affecting all businesses in general and the specific factors of the cinema industry have been examined and finally, the consequences of such strategies have been clarified. Therefore, the purpose of this study is to provide a comprehensive model for the entry of Iranian visual and cinematic products into the international markets.

    Methodology

    This research is "fundamental" in terms of purpose and is "exploratory" in terms of result which has applied a "qualitative" approach. This research is based on the systematic model proposed by Strauss and Corbin on grounded theory; for this porpuse, 23 interviews were conducted with the experts including directors and film agents, international activists in the field of video distribution and professors of media management and marketing management during 2019 and 2020.

    Findings

    The proposed model provides a comprehensive image of the current situation of Iranian visual products and cinema industry in terms of the possibility of entering into the international markets. For example, any shifts toward making expensive films cannot give us the power to compete with the dominant cinema and it does not comply with the style and history of cultural-artistic films for which Iranian cinema is known in the world. Meanwhile the lack of infrastructure and necessary laws for the field of film export, lack of copyright in Iran, inability of Iranian film and cinema to compete with the mainstream in the world, lack of attention to producing films based on the audiences’ taste, technical requirements, content requirements, lack of required capital, the lack of professional business and international marketing managers, and, of course, the legal requirements are among the main barriers to the entry of Iranian films into the international markets. Therefore, necessary efforts should be made in the management structures to transform the Iranian cinema market into an organic market in accordance with international standards with a focus on the decision-making institutional context in the field of cinema and the role of national production and wealth. They should establish communication between traditional business owners and startup innovators. Within the ideological attitude of the government, the procedures should shift from a negative to a positive view, and with an economic (business) priority to make it possible to adapt the films to the target market and gain economic benefit. There is also the need for a change in the attitude and the plan of the senior institutions in order to shape the bases of co-production and to change the attitude of Iranian cinematographers in exploiting new technologies for a more professional production and distribution of the films.

    Conclusion

    Unilateralism, lack of a collective spirit, and lack of professionalism have prevented the right action for Iranian cinema to enter international markets. Ignoring the need for cinema to become industrialized, ignoring the power of its media, and relying solely on marketing and commerce have prevented Iranian cinema from gaining a share of the global market. However, the entry of Iranian films into the international market as the indicator of culture and art can represent the national identity of the country and help maintain the country credibility in the field of public diplomacy. In addition, the commercial performance of the cinema, provided that its industrial cycle is completed, will be an important source for the growth of non-oil exports and help the independence of the country's economy from oil exports.

    Keywords: market share model, Cinema Industry, creative industries, International Film Marketing, Cinema Media}
  • سید مهدی شریفی، علی اکبر فرهنگی، علی حیدری، سید وحید عقیلی، فاطمه میرزایی رابر*
    هدف

    همگام با تغییرات رفتار مخاطبان، رشد فناوری های اطلاعات و ارتباطات، جهانی شدن و رفع محدودیت های بازار کسب وکار، صنایع خلاق و سازمان های رسانه ای، باید سریع تر با این تغییرات خود را سازگار کنند و همین تلاش برای سازگاری، این صنایع را پویا کرده است. در همین راستا، تکیه بر دارایی ها و سرمایه های سازمانی، رسیدن به موفقیت را تضمین می کند. از جمله سرمایه های کلیدی صنایع خلاق، شایستگی های رهبران آن است. هدف از اجرای این پژوهش، طراحی مدل شایستگی رهبران صنایع خلاق است. این مدل برای انتخاب و استخدام رهبران، توسعه و آموزش آنها، شناسایی استعدادهای سازمان های خلاق، ارتقا و انتصاب آنها کاربرد دارد.

    روش

    در این مقاله، با بهره گیری از دو رویکرد کیفی و کمی و در دو مرحله اصلی، ابتدا شایستگی ها شناسایی شدند، سپس مدل سازی مفهومی شایستگی رهبران صنایع خلاق انجام شد. برای شناخت شایستگی ها، از روش مطالعه نظام مند ادبیات موضوع استفاده شد. در ادامه، به کمک روش پشتیبان اجماع گسسته، این شایستگی ها غربال شدند. در انتها نیز به‎ کمک مدل سازی ساختاری تفسیری، مدل مفهومی شایستگی ها به دست آمد.

    یافته ها

    در گام اول، برای شناخت شایستگی ها و با روش مطالعه نظام مند ادبیات موضوع، 50 شایستگی شناسایی شد. در گام بعد و به کمک روش پشتیبان اجماع گسسته، این شایستگی ها غربال شده و به 38 معیار کاهش یافتند. در ادامه و با کمک مدل سازی ساختاری تفسیری، مدل سازی مفهومی 16 شایستگی انجام شده است.

    نتیجه گیری

    مدل مفهومی شایستگی در 4 سطح طراحی شده است. به بیان دیگر، طبق این مدل، رهبران صنایع خلاق باید دارای چهار نوع شایستگی پایه ای، رفتاری، فنی و تعالی بخش باشند.

    کلید واژگان: شایستگی, صنایع خلاق, مطالعه نظام مند ادبیات موضوع, روش پشتیبان اجماع گسسته, مدل سازی ساختاری تفسیری}
    Seyed Mahdi Sharifi, Ali Akbar Farhangi, Ali Heidari, Seyed Vahid Agili, Fatemeh Mirzaei Rabor *
    Objective

    With changes in audience behavior, the growth of information and communication technologies, globalization as well as the removal of business market constraints, creative industries and media organizations need to adapt more quickly to these changes, and effort to compatibility leads to more business dynamics. In this regard, relying on organizational assets and capitals ensures success. One of the key assets of the creative industry is the competencies of leaders. The purpose of this study is to design a competency model for creative industry leaders. This model is used to select and hire leaders, develop and train them, identify the talents of creative industries, promote and appoint them.

    Methods

    In this paper, both qualitative and quantitative approaches in two main steps were used. In the first step, the main competencies of creative industries leaders identified and in the second step, the conceptual model od competencies developed.

    Results

    To identify competencies, Systematic Literature Review (SLR) has been used and 50 competencies have been identified. Then, through Discrete Consensus Support Method (DCSM), these competencies are filtered, reduced and reached to 40 cases. Finally, through the Structural Interpretive Modeling (ISM), the conceptual model of 16 competencies has been developed. In four levels: basic, behavioral, technical and excellence.

    Conclusion

    According to the final model of competency, creative industry leaders should have four clusters of competencies: basic, behavioral, technical and excellence.

    Keywords: Competency, creative industries, Systematic literature review, Discrete consensus support method, Structural interpretive modeling}
  • مهدی رجب بلوکات، سید مهدی شریفی*، محمد افکانه

    مدیریت خبرگزاری ها علاوه بر مباحث مدیریتی و چالش های این صنعت، با تغییرات اجتماعی و تعامل با محیطی پیچیده مواجه است که قابلیت های خاصی را می طلبد. این پژوهش با هدف شناسایی شایستگی های مدیران صنایع خلاق (مورد مطالعه: خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران) صورت پذیرفته است. پژوهش، کیفی و از نوع توسعه ای و روش آن تحلیل مضمون است و از نمونه گیری هدفمند مشارکت کنندگان با حداکثر اختلاف بهره برده است. داده ها و اطلاعات موردنیاز از مطالعه اسناد، منابع کتابخانه ای و نیز مصاحبه های نیمه ساختاریافته عمیق حاصل شده است. به این منظور با 25 تن از مدیران خبرگزاری ها، دبیران، سردبیران و خبرنگاران خبرگزاری های مختلف مصاحبه و در مجموع، مفاهیم استخراج شده از مصاحبه ها در 113 کد اولیه، 47 طبقه، 14مضمون فرعی و 5 مضمون اصلی دسته بندی شد. در نهایت، پنج بعد شایستگی دانش (فنی و عمومی)، مهارت (فنی، انسانی، ادراکی)، نگرش (شناختی، عاطفی، رفتاری)، شخصیت (برونگرایی، سازگاری، تجربه پذیری، وظیفه شناسی) و توانایی (فکری و فیزیکی) شناسایی شدند که باید در فرایندی با یکدیگر مرتبط بوده و هر شایستگی در یک پیوستار مورد بررسی قرار گیرد. ارایه شایستگی های متناسب با نظام سیاسی اجتماعی حاکم، یعنی توجه به اقتضایات بومی، شرایط فرهنگی جامعه، روحیه انقلابی گری و اصول و ارزش های حاکم بر نظام جمهوری اسلامی ایران، از نتایج کلیدی این پژوهش است.

    کلید واژگان: صنایع خلاق, شایستگی های مدیران, بخش دولتی, خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران}
    Mahdi Rajab Bolukat, Seyed Mahdi Sharifee *, Mohamad Afkane

    Management in a news agency, in addition to the managing issues and the challenges of the industry, also faces with the social changes and the interaction with a complex environment that requires special capabilities. The purpose of this study is to identify the competencies of managers in creative industry with emphasis on the news agencies of the Islamic Republic of Iran. The article is considered as a qualitative and developmental study and employing content analysis methodology, while benefited from purposeful sampling of participants with maximum difference. The required data and information were obtained from the review of documents, library resources, and in-depth semi-structured interviews. For this purpose, twenty-five managers, secretaries, editors and reporters from different news agencies were interviewed. Then, the extracted concepts from the interviews were classified into 113 primary codes, 47 categories, 14 sub-themes and 5 main themes. Finally, the five dimensions of competency including knowledge (technical and general), skill (technical, human, perceptual), attitude (cognitive, emotional, behavioral), personality (extraversion, adaptability, experiencing, responsible), and ability (intellectual and physical) were identified. These competencies are interrelated at least in one process, and each competency must be examined in a continuum. The main result of this study is that the managers of the news agencies are expected to demonstrate competencies appropriate to the ruling socio-political system, i.e. paying attention to local needs, cultural conditions of the society, revolutionary spirit, and principles and values of the Islamic Republic of Iran.

    Keywords: Creative industries, Competencies of Managers, Public Sector, News Agencies of the Islamic Republic of Iran}
  • لیلا منزه، سید مهدی شریفی*، فرشته امین، طاهر روشندل اربطانی

    امروزه در همه سازمان ها، مهم ترین رکنی که در رسیدن به اهداف سازمان تاثیر می گذارد، مدیریت است. مدیر در سازمان به عنوان نماینده رسمی، به منظور برقراری هماهنگی و افزایش اثربخشی در راس امور قرار می گیرد. لذا، یکی از عواملی که برای مدیران بسیار ضروری و حیاتی است، وجود شایستگی های مدیریتی است و یکی از حوزه های که نیازمند مدیران شایسته است، صنایع خلاق است. هدف پژوهش حاضر ارایه طراحی مدل شایستگی مدیران صنایع خلاق در خبر تلویزیون است. روش پژوهش مورد استفاده کیفی و از نظریه داده بنیاد است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل مدیران و خبرگان فعال در حوزه صنایع خلاق و مخصوصا بخش خبر تلویزیون بود. نمونه گیری در پژوهش حاضر به صورت نظری انجام گرفت که تعداد 11 نفر از مدیران و خبرگان با استفاده از این روش انتخاب گردیدند. در این تحقیق از ابزار مصاحبه برای جمع آوری دیدگاه های مدیران و متخصصان حوزه صنایع خلاق استفاده شده است. ابزار پژوهش شامل مصاحبه بدون ساختار و باز بود. نتایج به دست آمده به صورت کلی نشان داد که شایستگی های موردنیاز مدیران صنایع خلاق در خبر تلویزیون شامل چهار مقوله کلی شایستگی های مدیریتی، شایستگی های کاربردی، شایستگی های فردی و شایستگی های تخصصی می شود که شایستگی های کاربردی خود شامل چهار زیر مقوله (آگاهی به عوامل محیط دور و نزدیک، دانش تخصصی و حرفه ای، دانش مکمل، تجربه و حسن شهرت) است. شایستگی های فردی شامل چهار زیر مقوله (شجاعت و جسارت، هوش هیجانی بالا، رفتار سازمانی مثبت گرا، خویشتن شناسی) است. شایستگی های مدیریتی شامل سه زیر مقوله (مهارت های فنی و اجرایی، مهارت های انسانی و ارتباطی، مهارت های ذهنی و فکری) است و شایستگی های تخصصی نیز شامل دو زیر مقوله (خبرشناسی و مخاطب شناسی) است.

    کلید واژگان: شایستگی, شایستگی مدیران, صنایع خلاق, خبر سیمای جمهوری اسلامی ایران}
    Leila Monazah, Sayed Mahdi Sharifi *, Fereshteh Amin, Taher Roshandel

    Today, The manager is placed at the head of it as the official representative of the organization, in order to coordinate and increase effectiveness. Therefore, one of the factors that is critical for managers is the existence of managerial competencies, and one of the areas that requires competent managers is creative industries. Because this field, due to its new and begging, tends to have more decent management to achieve its goals. Therefore, designing a merit model for creative industries managers is very important. purpose of this study is to present the design of a competency model for managers of creative industries in TV news. The nature of the present research is applicable, The research methodology is qualitative. The statistical population of the study consisted of managers and experts working in the field of creative industries, in particular in the TV news section. Sampling in the present study was conducted Theoretical, with 11 managers and experts selected using this method. In this research, the tool of interview was used to collect views of managers and professionals in the field of creative industries. results showed that the competencies required by creative industries managers in TV news include four categories of experiential and knowledge, managerial, individual and news literacy. Each of these competencies has the following categories. Regarding the findings, can be said that TV news managers should have the competencies to be successful, the more managers in this field have the most competencies, the organization is better off achieving its goals.

    Keywords: Competency, Managers Competency, Creative Industries, News of the Islamic Republic of Iran TV}
  • سیدمحمدصادق داودی، مهدی حمزه پور، علی سبحانی متین

    جهان امروز با دست یازیدن به فناوری های نوین ازجمله فناوری های نرم که مبتنی بر دارایی های فکری؛ یعنی سرمایه های انسانی است، مرزهای حقیقت را شگفت وار می شکافد و در این میان خلاقیت، نوآوری و در یک کلمه " استعداد انسانی" بن مایه اصلی این پیشرفت های خیره کننده است. نرم شدن صنعت و ظهور صنایع نرمی همچون صنایع خلاق پدیده محوری صنایع و فناوری های عصر ماست. در این میان پرداختن به موضوع مدیریت استعداد و عوامل اثرگذار بر این نوع صنایع که صنایعی تمام مغز به شمار می آیند، از اهمیت راهبردی بالایی برخورداراست. در این پژوهش ضمن شناسایی و تبیین عوامل دوازده گانه اثرگذار بر مدیریت استعداد، تحلیل و اولویت بندی این عوامل از حیث اثرگذاری از طریق راهبرد پژوهش عملیاتی نرم و به طور مشخص تکنیک دیمتل انجام گرفت که بر اساس آن مهم ترین عوامل عبارت اند از:"رویکرد رهبران و مدیران سازمان"،" فرهنگ سازمانی"،" برنامه های توانمندسازی و آموزش کارکنان"،"یادگیری سازمانی"،"قوانین و مقررات دولتی" و"ویژگی های سرمایه انسانی".

    کلید واژگان: استعداد, مدیریت استعداد, صنایع خلاق, تکنیک دیمتل}
    Sayyed Mohammad Sadegh Davoudi, Mahdi Hamzehpoor, Ali Sobhanimatin

    Today’S world is shifting the boundaries of truth amazingly, with reaching out the modern technologies including soft technologies, that are based on the intellectual property; human capital. And in the meantime, creativity, innovation, and in one word, "human talent" is the mainstay of these stunning developments. The softening of industry and the emergence of soft industries such as cultural and creative industries are the pivotal phenomenon of industries and technologies of our era. Accordingly, the issue of the talent management and factors affecting these industries, that are considered the industries of the whole brain, are of the great strategic importance. In this research, these factors were analyzed and prioritized in terms of effectiveness by identifying and explaining the twelve factors affecting the talent management, through strategy of the operational research and especially the DEMATEL technique, the most important of which include: " Approach of the Organizational Leaders and Managers ", "Organizational Culture", "Personnel Empowerment and Training Programs," "Organizational Learning," "Government Rules and Regulations," and "Human Capital Characteristics".

    Keywords: Talent, Talent Management, Creative Industries, DEMATEL Technique}
  • سید مهدی شریفی*، سمیه لبافی، محمدحسن یادگاری
    هدف
    اشتغال‎زایی برای بانوان با استفاده از قابلیت‎های موجود در شبکه‎های اجتماعی، راه‎حلی برای جوامعی است که سرانه اشتغال کمی برای بانوان دارند. با توجه به شیوه‎های بازاریابی در شبکه‎های اجتماعی، فارغ از برخی محدودیت‎های دنیای واقعی جامعه ایران، شرایطی برای مشارکت بانوان در حوزه‎هایی از صنایع خلاق (تولید محتوا به‎منظور بازاریابی در شبکه‎های اجتماعی)، فراهم شده است. با توسعه شبکه‎های اجتماعی (به‎ویژه اینستاگرام) در ایران، صفحه‎های متنوعی با هدف بازاریابی و درآمدزایی در حوزه نیازهای بانوان (آرایش و لوازم آن، فرزندداری، ورزش و تناسب اندام و...) به‎وجود آمده است. هدف از این پژوهش شناسایی نظام بازاریابی با استفاده از محتوای زنانه در شبکه‎های اجتماعی، به‎ویژه اینستاگرام بوده است.
    روش
    این پژوهش با رویکرد کیفی و روش تحلیل مضمون اجرا شده است. در این تحقیق 30 نمونه از فایل‎های صوتی و تصویری از سه صفحه موفق در اینستاگرام انتخاب و پیاده‎سازی شده و با استفاده از روش‎ تحلیل مضمون طی چند مرحله کدگذاری، تحلیل شدند.
    یافته‎ها
    با تمرکز بر مفاهیمی چون صنایع خلاق، بازاریابی خلاق و بازاریابی محتوا، عناصر ویژه این حوزه در زمینه بازاریابی محتوای زنانه در شبکه‎ اجتماعی اینستاگرام ایران شناسایی شد.
    نتیجه‎گیری
    نتایج نشان می‎دهد تم‎هایی همچون ارتباط دوسویه، صمیمیت، ایجاد هم‎ذات‎پنداری، استفاده از اعضای خانواده در تولید محتوا، شفافیت در توصیف نظام ‎پخش محصولات، هویت‎دهی به سایر اعضای گروه و... از جمله ویژگی‎های نظام بازاریابی محتوای زنانه در شبکه اجتماعی اینستاگرام است.
    کلید واژگان: صنایع خلاق, بازاریابی محتوا, اشتغال بانوان, شبکه‎های اجتماعی, اینستاگرام}
    Seyed Mehdi Sharifi *, Somayeh Labafi, Mohammad Hasan Yadegari
    Objective
     Creating a job for women with regard to the capabilities of social networking is a solution for societies with a low employment rate for women. With the development of social networks (in particular, Instagram) in Iran, various pages aimed at marketing and revenue in the field of women's needs (make up and accessories, childcare, sports and fitness, etc.). Considering the creative marketing methods in social networks, the creative industries sector has made it possible for women to participate in content marketing without limitations of the Iranian society. The purpose of this research is to identify the features of female-related content marketing system on social media, particularly Instagram.
     Methodology
    This research uses a qualitative approach and theme analysis. Based on non-incidental sampling, in this research, 30 samples of audio and video files have been selected from three successful pages in marketing on Instagram. Using theme analysis and through coding, the data were analyzed.  
    Findings
    Based on the findings of the present research, the online marketing within the under-study Instagram pages cannot replace real world marketing; in other words, they cannot replace gyms, stores, beauty salons, exhibitions and etc. Meanwhile, because social media users can enjoy more freedom compared to real world, they can sell their products with lower prices which lead to a great number of customers. Hence, focusing on social networks can be considered as a solution to employment crises in Iran. In this research, focusing on concepts such as creative industries, creative marketing and content marketing in the form of cultural industries, the specific elements of this field of female content marketing in the social network of Instagram in Iran have been identified.  
    Conclusion
    It can be concluded that applying strategies like building mutual relationships, experience-orientation, adventure and etc. can lead to successful marketing within social media. Besides, as women are more sensitive to identifying and distinguishing the quality of the products, they can provide great potentials for economic and financial transaction which need a more accurate planning. The results show that categories such as intimacy, assertiveness, the use of family members in the production of content, transparency in describing the distribution system of products and identity to other members of the group, are the features of content marketing system in this part of the creative industries.
    Keywords: Creative industries, Creative marketing, women employment, Instagram, Social networks}
  • سید مهدی شریفی*، محمدرضا سعیدآبادی، مهرداد استیری، عسگری حسین تبار
    این پژوهش درصدد تبیین و طراحی مدل آموزش و توسعه سرمایه انسانی در خبرگزاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران می باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی است که با رویکرد کیفی(زمینه ای کلاسیک) و به روش تحلیل محتوا انجام شده است. با توجه به کیفی بودن داده ها، به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش تفسیری-تحلیلی استفاده شده که جایگزین روش های آماری استنباطی و توصیفی در رویکرد کمی است. روش نمونه گیری به صورت هدفمند و گلوله برفی بوده است. در این پژوهش، ابتدا نمونه های اولیه انتخاب شده و مصاحبه های عمیق انجام گرفته است. تعداد شرکت کنندگان در مصاحبه، به تعداد 13نفر از مدیران و متخصصان رسانه و اساتید دانشگاهی بوده، که پس از انجام چندین مصاحبه، مدل اولیه ناشی از کدگذاری ها و تحلیل ها حاصل شده است. در ادامه پس از کدگذاری کلیه مصاحبه های انجام شده، مقوله های اصلی مربوط و زیرمقوله های مرتبط شناسایی شده و گام به گام، مدل نهایی تکمیل گردیده است. نتایج کدگذاری ها و تحلیل ها با رویکرد کیفی در کل نظریه، موجب طراحی مدل شده است و در نهایت ، مدل مفهومی و اجزای مدل با مولفه ها و شاخص های مربوطه ارائه شده است.
    کلید واژگان: صنایع خلاق, آموزش, نیازسنجی, خبرگزاری صدا وسیما}
    Seyed Mahdi Sharifi *, Mohammadreza Saeidabadi, Mehrdad Estiri, Asgary Hosseintabar
    This research seeks to explain and design the human capital education and development model in the Islamic Republic of Iran Broadcasting News Agency. This research is an applied objective which is carried out with a qualitative approach (classical ground) and content analysis method. Regarding the quality of the data, in order to analyze the data, an interpretive-analytical method has been used that replaces the inferential and descriptive statistical methods in the quantitative approach. Sampling method was purposeful and snowball. In this research, prototypes were first selected and in-depth interviews were conducted. The number of participants in the interview was about 13 media directors and university professors, following several interviews, the initial model of coding and analysis was obtained. Following the coding of all interviews, the main categories and related categories have been identified and step by step, the final model has been completed. The results of codings and analyzes with a qualitative approach in the whole theory have led to model design. Finally, the conceptual model and components of the model are presented with related components and indicators.
    Keywords: Creative Industries, education, Needs Assessment, IRIB NEWS AGENCY}
  • مهدی محمدی، مهرداد مدهوشی*، عبدالحمید صفایی قادیکلایی، حسنعلی آقاجانی
    نگاهی به وضعیت صنایع خلاق به عنوان مفهومی جدید برای نهادهای تحقیقاتی و خط مشی گذاری در کشور، حاکی از توجه اندک پژوهشگران و سیاست گذاران کشور به این مفهوم فرهنگی اقتصادی است. این مفهوم گستره وسیع و متفاوتی از صنایع، همچون تبلیغات، معماری، طراحی، مد، انیمیشن، فیلم، بازی های رایانه ای و آنلاین و... را شامل می شود که با توجه به کارکردهای فرهنگی و اقتصادی آن برای کشور، نیازمند توجه عمیق تر و جدی تر از سوی نهادهای سیاست گذار در کشور است. هدف این پژوهش ارائه الگویی متشکل از نظام ها و مولفه های موثر بر زنجیره ارزش صنایع خلاق مبتنی بر شرایط و ویژگی های بومی فرهنگی و اقتصادی ایران است. مبتنی بر این هدف، پژوهش حاضر با استفاده از روش پژوهش کیفی و مصاحبه با خبرگان و به کارگیری روش نظریه داده بنیاد، به استخراج الگویی بومی برای زنجیره ارزش صنایع خلاق پرداخته است. نتایج پژوهش در قالب ارائه الگویی مبتنی بر استعاره منظومه، تحت عنوان منظومه ارزش صنایع خلاق ایران ارائه شده است.
    کلید واژگان: صنایع خلاق, صنایع فرهنگی, اقتصاد خلاق, زنجیره ارزش, نظریه داده بنیاد}
    Mahdi Mohammadi, Mehrdad Madhoshi *, Abdolhamid Safaei, Hasanali Aghajani
    A glance at the state of the creative industries as a new concept for research institutions and policy makers in the country indicates that the researchers and policymakers of the country have little regard for this cultural-economic concept. This concept covers a wide and diverse range of industries, such as advertising, architecture, design, fashion, animation, movies, computer and online games, which, based on its cultural and economic functions for the country, requires a profound and more serious attention from the policy institutions in the country. The purpose of this research is to provide a model consisting of systems and components that affect the value chain of creative industries based on the conditions and characteristics of Iranian native cultural and economic characteristics. Based on this objective, the present study extracts a native model for the value chain of the creative industries using interviewing experts and using the grounded theory method. The results of the research are presented in a model based on the metaphor of the system, that is named Iran’s value system of creative industries.
    Keywords: Creative industry-Cultural industry- Creative economy-Value chain- Grounded theory}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال