به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Economic Justice » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • Kheirollah Shahrouei, Shiva Jalalpour *, Fereydoon Akbarzadeh
    Economic justice means observing economic rights in the field of economic behavior and relations. As an economic goal, this will be fully realized when each member of the society gets their right from the wealth and income of the society. In this regard, different viewpoints based on different bases have provided multiple meanings for the right. In all discourses of economic justice after the Islamic revolution, welfare and social security have been accepted as trans-sectoral categories in the category of the main duty of the government and the primary rights of the people; however, welfare and social security have taken on different meanings depending on which discourse and with what signs and symbols it is elaborated. This study aims to examine the discourses of the government of reform and construction (Hashmi Rafsanjani) by examining his bills, plans, and speeches using the discourse theory of Laclau and Mouffe (1985). This study is of a theoretical type, which was done in an analytical-descriptive manner using library and press sources and a survey method. Finally, the findings will be discussed based on the dimensions and components of social justice at the macro level of society in economic justice in the reform and construction of government (Hashmi Rafsanjani).
    Keywords: Hashmi Rafsanjani, Discourse Analysis, Fundamentalism, Economic Justice, Laclau, Mouffe}
  • علیرضا مرادی*
    زمینه و هدف

    با استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران، دغدغه اکثر نخبگان، فرهیختگان، دلسوزان نظام و انقلاب، به خصوص مقام معظم رهبری (مدظله العالی)) مبارزه همه جانبه، عالمانه و بدون تسامح با فساد اقتصادی است. پژوهش حاضر به تبیین شاخص، مولفه و راهکارهای مبارزه با فساد اقتصادی در حقوق اداری ایران با محوریت منویات معظم له به عنوان نظریه محوری پرداخته است.

    روش

    این پژوهش از نظر هدف کاربردی است از نظر ماهیت در زمره تحقیقات تحلیلی و روش تحقیق آن کیفی از نوع تحلیل محتوا است. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه عمیق و مراجعه به اسناد و مدارک بوده است. روش نمونه گیری نیز روش هدفمند بوده است. جامعه آماری در این پژوهش شامل 14 نفر از نخبگان علمی (کارشناسان پلیس امنیت اقتصادی و قضات رسیدگی کننده به پرونده های اقتصادی) است.

    یافته ها

    با توجه به نتایج بدست آمده و تحلیل های صورت گرفته از کدگذاری های باز و محوری و گزینشی می توان گفت مولفه های برپائی عدالت و مبارزه با فساد اقتصادی 16مورد، شاخص ها 74 مورد و راه کارهای مبارزه با مفاسد اقتصادی39 مورد بوده است.

    نتیجه گیری

    نتایج تحقیق نشان داد که مهم ترین مولفه های مبارزه با مفاسد اقتصادی عبارتند از: خلاء قانونی و نبود تعریف جامع از جرائم اقتصادی، تعامل بسیار ضعیف بین نهادهای موثر، ضعف در ضمانت اجرای قانون، ضعف در قوانین، تخلف از قوانین، عدم وجود ساختار مناسب، ناهماهنگی در مبارزه با جرائم اقتصادی در مراجع مختل، اعمال نفوذ در روند رسیدگی به پرونده ها، اقدام جزیره ای دستگاه های مسئول، چندگانگی در مبارزه و برخوردها، عدم تجمیع، تجزیه و تحلیل اطلاعات، نقص قوانین و مقررات.کلید واژه ها: عدالت اقتصادی، فساد اقتصادی، مبارزه با فساد

    کلید واژگان: عدالت اقتصادی, فساد اقتصادی, مبارزه با فساد, حقوق اداری}
    Alireza Moradi *
    Background and purpose

    With the establishment of the Islamic Republic of Iran, the concern of most elites, intellectuals, sympathizers of the system and the revolution, especially the position of the supreme leader (Madazlah al-Ali), is an all-round, scholarly and zero-tolerance fight against economic corruption. The present study has explained the indicators, components and solutions to fight against economic corruption in Iran's administrative law, with the focus of Moazzam Leh's menus as the central theory.

    Method

    This research is applied in terms of its purpose, in terms of its nature, it is in the category of analytical research, and its research method is a qualitative type of content analysis. The data collection tool was in-depth interview and reference to documents. The sampling method was also a targeted method. The statistical population in this research includes 14 scientific elites (economic security police experts and judges dealing with economic cases).

    Findings

    According to the results obtained and the analyzes made from open, central and selective coding, it can be said that the components of establishing justice and fighting economic corruption were 16 cases, the indicators were 74 cases, and the solutions to fight economic corruption were 39 cases.

    Conclusion

    The results of the research showed that the most important components of the fight against economic corruption are: legal vacuum and lack of a comprehensive definition of economic crimes, very weak interaction between effective institutions, weakness in the guarantee of law enforcement, weakness in laws, violation of laws, lack of structure appropriate, inconsistency in the fight against economic crimes in impaired authorities, influence in the process of handling cases, insular action of the responsible bodies, multiplicity in the fight and encounters, lack of consolidation, analysis of information, deficiencies in laws and regulations.

    Keywords: Economic Justice, Economic Corruption, Fight Against Corruption, Administrative Law}
  • قاسم انتظاری فرزقی، احمد فدوی بنده قرائی*، سید محسن جلالی شهری
    زمینه و هدف

    آزادی اقتصادی همانند آزادی سیاسی و اجتماعی درخور توجه است، زیرا افراد حق دارند که آزادی انتخاب شغل و فعالیت اقتصادی داشته باشند. این آزادی براساس ساختار قانونی شکل می گیرد و کسب درآمد افراد را تضمین می کند. هدف از این پژوهش تبیین آزادی اقتصادی از منظر فقه، قانون و اسناد بین المللی حقوق بشر است.

    مواد و روش ها

    نگارش مقاله به صورت توصیفی تحلیلی بوده است که از منابع کتابخانه ای بهره گرفته است.

    ملاحظات اخلاقی: 

    در این مقاله، اصالت متون، صداقت و امانت داری رعایت شده است.

    یافته ها

    بر این امر دلالت دارد که آزادی اقتصادی شهروندان از نظر قوانین داخلی و فقه و اسناد بین المللی حقوق بشری مورد پذیرش قرار گرفته است.

    نتیجه

    از نظر قانون اساسی و قوانین عادی آزادی اقتصادی شهروندان از جایگاه ویژه ایی برخوردار است و دولت ملزم به حذف موانع آزادی اقتصادی شهروندان است. بنا به فقه آزادی اقتصادی شهروندان موافق اصول عامه فقه اسلامی است تا جایی که به دور از غرر باشد. از نظر حقوق بشر نیز آزادی اقتصادی شهروندان، حقوق بشر را تضمین می کند.

    کلید واژگان: تبادلات داوطلبانه, مجوز کسب و کار, آزادی اقتصادی, عدالت اقتصادی}
    Ghasem Entezari Ferezghi, Ahmed Fadavi Bandeh Qaraei *, Seyed Mohsen Jalali Shahri
    Background and Aim

    Economic freedom is as important as political and social freedom because people have the right to to choose job and economic activity freely. This kind of freedom is formed based on legal structure and it guarantees people's income. The purpose of present study is to explain economic freedom in terms of jurisprudence,law and international human right documents.

    Method and Materials: 

    The research method  is discriptive_ analytical and library sources have been used.

    Results

    According to the constitution and normal law, the economic freedom of citizen has a special place and the government is required to remove obstacles of citizen economic freedom. Acccording to the jurisperidance, economic freedom of Citizens agrees with the general principles of the Islamic jurisprudence as far as it is far from jeopardy.Given  the human rights considerations, economic freedom of citizens guarantees human rights.

    Conclusion

    In present study, the principles of text originality,honesty and trustworthiness has been observed.The findings indicate that the economic freedom of Citizens has been accepted in domestic laws , jurisprudence and international documents.

    Keywords: Voluntary Exchanges, business license, Economic Freedom, Economic Justice}
  • Bagher Riahi Mehr *
    The worldview of economy of the Islamic Republic of Iran originates from the economic thoughts of Islam. This worldview which is in conflict with all today’s superpowers requires a certain type of economy. This is because such a country faces constant hostility which is manifested in a different form in each era. Meanwhile, the arena of economics and the issues related to it – regarding its firm and tangible connection to the everyday life of the common public – snatch the attention of the enemies more. Therefore, in order to fight the tyrants, the Islamic Republic faces a pattern and notion in its economic realm which is named resistance economy, the notion which has been emphasized by the Supreme Leader in the past few years under various titles. This is in a way that in 2016, he named that year as «resistance economy; effort and act», which shows its importance. The present article attempts to provide a vivid interpretation of resistance economy and also provide its strategies based on the verses of the Qur’ān, with an emphasis on the statements and viewpoints of the Supreme Leader. The proposition here is that at the time of threats by the enemies, resistance economy is created via changing the priorities of goals and designing strategic principles regarding the Qur’ān as well as the statements of the Supreme Leader.
    Keywords: Strategies of resistance economy, consumption pattern reform, economic discipline, Economic Justice, economic jihad}
  • ابوالفضل پاسبانی صومعه، سید ضیاءالدین کیاءالحسینی*
    سهم نیروی کار از موضوعات مهم مکاتب اقتصادی است. مکتب کلاسیک، تعیین دستمزد را به نظام بازار می سپارد. بر اساس قواعد بازار، عرضه نامحدود نیروی کار، مزد رقابتی حداقلی (مزد آهنین) سبب گسترش تضاد میان کارگر و کارفرما، اتلاف منابع و پیامدهای منفی اقتصادی و اجتماعی در قرن نوزدهم و آغاز قرن بیستم گردید. یکی از نتایج آن ظهور مکتب مارکسیسم بود که تمام ارزش تولید را به نیروی کار اختصاص می دهد. هدف این مقاله تعیین سهم نیروی کار بر اساس آموزه های اسلامی با تاکید بر نظریات آیت الله موسوی اردبیلی، با استفاده از روش تحلیل محتواست. بر اساس یافته ها در اسلام، مزد بر اساس تحقق انصاف و از راه تعاون و همکاری و نه ستیزه و عداوت، تعیین می شود؛ همچنین آیت الله موسوی اردبیلی در تعیین مزد، ارزش و قیمت را به دو گونه قیمت طبیعی و قیمت جاری تقسیم نموده و سه عامل عادلانه نبودن مزد، استثمار مصرف کننده و وجود ماشین را سبب ارزش مازاد کالاها دانسته و تعلق کل ارزش افزوده به نیروی کار یا صاحب سرمایه را نه از نظر شرعی و نه از نظر اقتصادی قابل توجیه نمی داند. حرمت اخلال نظام اجتماعی و اقتصادی و استثمار و دوقطبی شدن و اکل مال به باطل به همراه وجوب عدالت همه جانبه، اصول اساسی در تعیین سهم عوامل تولید و تعیین ارزش کالا به نظر ایشان هستند.
    کلید واژگان: سهم نیروی کار, مزد منصفانه, عدالت اقتصادی, نظام بازار, مارکسیسم, اقتصاد اسلامی, موسوی اردبیلی}
    Abolfazl Pasebani Someeh, Seyyed Ziaalddin Kiaalhosseini *
    The contribution of the Labor force has been an important issue in economic schools. The classical school determines wages in the market. One of the consequences of this determination was the rise of the Marxist school with an emphasis on allocating all production value to labor.Islamic teachings, organize the functioning of the labor market and its components and it provides the ground for the emergence of justice through cooperation and collaboration, and evolution, not conflict and enmity. Every worker had the right to security and health and other social security and fair wages and he has a duty to do his best. Mousavi Ardebili in determining wages, value, and price are divided into two types of natural price and current price, and the three factors of unfair wages, consumer exploitation, and the existence of the machine as the cause of the surplus value of goods and it does not consider the addition of all added value to the labor force or the owner of capital to be legally or economically justifiable. Sanctity of disruption in the social and economic system, exploitation, bipolarity, and invalidity of ownership along with the necessity of all-around justice is one of the basic principles in determining the share of production factors and determining the value of goods.principles in determining the share of production factors and determining the value of goods.
    Keywords: Share of Labor Force, Fair Wage, Economic Justice, Market System, Marxism, Islamic economic, Mosavi Ardabili}
  • جمیله جعفریان اصل، علی حاجی پور کندرود*، ارکان شریفی
    یکی از مهمترین حوزه های خط مشی گذاری دولتی، حوزه سلامت است که با برقراری ثبات اقتصادی درسایه صلح و مردم سالاری ، تحقق حق برسلامت از سوی دولت ها میسر خواهد شد. بسترسازی درجهت رسیدن به سلامت مطلوب همه شهروندان از اهداف اساسی دولت هاست که با افزایش در آمد سرانه نمود پیدا می کند . هدف از این پژوهش، شناسایی موانع ، محدودیت ها و چالشهای اقتصادی فرا روی حق بر سلامت در ایران و نظام بین الملل است .در این پژوهش از روش تحلیلی-توصیفی و با استفاده از منابع کتابخانه ای به تبیین موانع و محدودیت های اقتصادی حق بر سلامت در ایران و نظام بین الملل پرداخته شده است.نتایج پژوهش حاکی از آن است که عدم برقراری عدالت اقتصادی به دلیل توزیع ناعادلانه ثروت، ضعف در شناسایی توده ها با وضعیت اقتصادی متفاوت، سهم نامطلوب مردم از هزینه های سلامت، دسترسی تحدید شده اقشار کم در آمد و فقیر جامعه ایران به خدمات سلامت، محدودیت دستگاه های متولی امور حمایتی در خصوص خدمات درمانی از جمله مهمترین موانع و چالشهای اقتصادی فراروی نظام سلامت کشور می باشد.قرارگرفتن جامعه درمسیر رشدو توسعه ، مرهون نظم عمومی است و این انسجام و انتظام با فراهم شدن زمینه ها و زیرساختارهای لازم و کافی از طریق تحول و دگرگونی های اساسی در حوزه های مختلف جلوه گر می شود .با توجه به کاستی های موجود در نظام خدمات سلامت کشور، اصلاح سیاست های کلان و خط مشی گذاری های صحیح در حوزه سلامت، برای ارتقای سلامت همه شهروندان لازم و ضروری بنظر می رسد.
    کلید واژگان: حق برسلامت, عدالت اقتصادی, نظام بین المللی, موانع اقتصادی, رشد و توسعه اقتصادی}
    Jamileh Jafarian Asl, Ali Hajipour Kondroud *, Arkan Sharifi
    One of the most important areas of government policy-making is the field of health, which will enable the realization of the right to health by governments by establishing economic stability in the shadow of peace and democracy. Laying the groundwork for achieving the desired health of all citizens is one of the main goals of governments, which is reflected in the increase in per capita income. The purpose of this study is to identify the barriers, constraints and economic challenges to the right to health in Iran and the international system.In this research, descriptive-analytical method and using library resources to explain the economic barriers and limitations of the right to health in Iran and the international system.The results indicate that the lack of economic justice due to unfair distribution of wealth, poor identification of the masses with different economic status, undesirable share of people in health expenditures, limited access to low-income and poor Iranian society to health services, limited facilities The custodian of supportive affairs regarding health services is one of the most important obstacles and economic challenges facing the country's health system.The position of the society on the path of growth and development is due to public order, and this cohesion and order is manifested by providing the necessary and sufficient grounds and infrastructure through fundamental changes and transformations in various fields. Due to the shortcomings in the health service system. The country, the reform of macro policies and correct policies in the field of health, is necessary to improve the health of all citizens.
    Keywords: The right to health, Economic Justice, The International System, economic barriers, economic growth, development}
  • وحید شقاقی شهری، محمدحسین کریم، شیوا علیزاده*

    یکی از اهداف کلیدی در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، عدالت بنیانی اقتصاد است به طوری که در سیاست های اول، چهارم، پنجم و نوزدهم اقتصاد مقاومتی به صورت صریح به اهداف، راهبردها و سیاست های اجرایی تحقق عدالت اشاره شده است. در مقاله حاضر با طراحی الگوی مفهومی عدالت اقتصادی مبتنی بر ادبیات سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی سعی شد ارزیابی راهبردی از میزان تحقق عدالت اقتصادی برپایه اهداف کلان، عوامل حیاتی موفقیت و شاخص های کلیدی عملکردی به عمل آید. نتایج مقاله نشان می دهد: اولا، اهداف عدالت بنیانی مصرح در اقتصاد مقاومتی محقق نشده است. ثانیا، ارزیابی شاخص های کلیدی عملکردی عدالت بنیانی اقتصاد متناسب با عوامل حیاتی موفقیت حکایت از این دارند که راهبردهای مدنظر سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی برای تحقق عدالت اقتصادی اجرا نشده یا اینکه در اجرا نتایج موفقیت آمیز نداشته است.

    کلید واژگان: اقتصاد مقاومتی, عدالت اقتصادی, الگوی مفهومی, عوامل حیاتی موفقیت, شاخص های کلیدی عملکردی}
    Vahid Shaghaghi Shahri, MohammadHossein Karim, Shiva Alizadeh *

    Achieving economic justice is a key objectives in the economic resistive policies, Further the goals, strategies & implementing policies are indicated in articles 1,4,5 and 19 of the mentioned policies explicitly. The present paper aimed to achieving the economic justice based on the macro-objectives, critical success factors & key performance indicators, conceptual modeling of economic justice upon an approach of policies of the resistive economy and efforts have been concentrated for strategic evaluation. The research findings reveals economic justice objectives in the mentioned policies have not been achieved. Furthermore, assessing of KPI shows the implementing strategies for achieving to the goals have not had the effective consequences. The paper results .he third place and factors related to the implementation context ranked fourth with a weighted factor of 0.121. According to the results of the research, in order to institutionalize the policy of work conscience in the country's administrative system, managers should focus on the factors identified in this research.

    Keywords: Resistive economy, Economic Justice, Conceptual model, Critical success factors, Key Performance Indicators}
  • سید مهدی ساداتی، احمد مرادخانی، سید مهدی میرداداشی

    حقوق شهروندی ازجمله حقوق نوپیدا و مختص روزگار جدید است که سازوکار های خاص خود را می طلبد. آزادی و عدالت اجتماعی، محتوای اصلی حقوق شهروندی و زمینه ساز تحدید قدرت حاکمیت است. حکومت های اقتدارگرا، اولویت را به برقراری نظم می دهند، درحالی که حکومت های دموکراتیک اولویت را به عدالت اجتماعی تخصیص می دهند. یکی از این آموزه ها، اصول حقوق شهروندی در امور اقتصادی است که در این تحقیق، اصول قرآنی حقوق شهروندی در امور اقتصادی از قرآن کریم اخذ گردیده است؛ اصولی همچون ایمان و تقوای اقتصادی، امنیت اقتصادی، مدیریت اقتصادی، عدالت اقتصادی، امنیت اقتصادی، مدیریت اقتصادی تامین اجتماعی، گردش ثروت و فقرزدایی و... و هریک از آنها با اتخاذ روش توصیفی و تحلیلی مورد تحلیل و تبیین، واکاوی و کنکاش قرار گرفته است. این آموزه ها، همچون سایر آموزه های قرآنی تمامی ابعاد زندگی انسان را در بر می گیرد. پایداری و بقای جامعه، منوط به وجود اقتصاد پویا و روبه رشد است؛ زیرا خداوند متعال فعالیت های اقتصادی را مایه قوام اجتماع قرار داده است که این مهم، در بخش های دیگر نیز تاثیر شگرفی را خواهد داشت.

    کلید واژگان: اصول قرآنی, حقوق شهروندی, اقتصاد, عدالت اقتصادی, مالکیت, تولید}
    Sid Mahdi Sadati, Ahmad Moradkhani, Seyed Mahdi Mirdadashim

    Citizenship rights, including nascent rights specific to modern times, entail their distinctive mechanisms. Freedom and social justice constitute the essence of citizenship rights, laying the groundwork for the constraint of governmental power. Authoritarian governments prioritize the establishment of order, whereas democratic governments allocate precedence to social justice. Among these doctrines, the principles of citizenship rights in economic affairs are explored within this study, drawing from the Quran, particularly focusing on the Quranic principles governing citizenship rights in economic matters. Principles such as economic faith and piety, economic security, economic management, economic justice, economic amnesty, economic management of social provisioning, wealth circulation, poverty alleviation, etc. are extracted from the Quran. Each of these principles is subjected to descriptive and analytical methods, explication, and critical inquiry. Like other Quranic teachings, these principles encompass all dimensions of human life. The sustainability and continuity of society hinge upon the presence of a dynamic and progressive economy, as the Almighty God has endowed economic activities as the foundation of societal resilience, which will exert substantial influence across other domains.

    Keywords: Quranic principles, citizenship rights, Economy, economic justice, ownership, Production}
  • سید مهدی معلمی*
    در نظریه عدالت اقتصادی به طور عمده در رابطه با کیفیت توزیع درآمد، شغل، فرصت ها، آزادی های اقتصادی، فراغت، حقوق و امتیازها و به طور کلی توزیع بهره مندی های اقتصادی میان افراد و گروه ها نظریه پردازی می شود. در این میان اندیشمندان عدالت پژوه نظریات بسیار متفاوتی ارایه کردند که یکی از منشاهای اختلاف ایشان، تفاوت در مبانی کلامی این نظریات در شناخت مفهوم عدالت اقتصادی است. در این مقاله با روش توصیفی، تحلیلی دلالت های مبانی کلامی اسلامی در توجیه نظریه عدالت اقتصادی کاوش می شود. در این مقاله این نتیجه به دست آمده است که برخی مبانی کلامی و اعتقادی اسلامی مانند توحید در فاعلیت، توحید در خالقیت و توحید در ربوبیت الهی دلالت بر این دارد که آنچه می تواند حقیقتا منشا ایجاد حق اقتصادی در چیزی باشد رابطه فاعلی ذی حق در تولید و به وجود آمدن آن است. رابطه طولی میان فاعل های مختلف در تولید، سبب تقدم حق فاعل های مراتب بالاتر نسبت به حق فاعل های مراتب پایین تر می شود. بر این اساس در نظریه عدالت اقتصادی اسلام؛ خدای متعال در عالی ترین مرتبه خالقیت و فاعلیت و ربوبیت، یگانه ذی حق بالاصاله در عالم وجود است و سایر حقوق اقتصادی باید از جانب او افاضه می شود. در نتیجه تنها راه توجیه حقوق اقتصادی در اسلام «اراده تشریعی الهی» است که از طریق کتاب، سنت و عقل قابل کشف است.
    کلید واژگان: عدالت اقتصادی, مبانی کلامی, توجیه معرفت, منبع معرفت, حق}
    Sayed Mahdi Moallemi *
    The quality of distribution of income, jobs, opportunities, economic freedoms, leisure, rights and privileges and generally the distribution of economic benefits among individuals and groups is theorized in the theory of economic justice. In the meantime, justice scholars presented very different theories, and one of the sources of their disagreements is the difference in theological foundations of these theories in understanding the concept of economic justice. The implications of Islamic theological foundations in justifying the theory of economic justice are explored in this article with a descriptive-analytical method. The results obtained indicate that some Islamic theological foundations such as monotheism in action, monotheism in creation and monotheism in divine lordship imply that what can truly be the source of creating economic rights in something is the productive relationship between the subject and the owner of the right. Longitudinal relationship between different actors in production is the reason why the rights of actors of higher levels take precedence over the rights of lower levels. Based on this, in the economic justice theory of Islam, the Almighty God, in the highest level of creativity, efficacy and lordship, is the only owner of genuine right in the world of existence, and other economic rights must be granted by Him.
    Keywords: economic justice, Theological Foundations, justification of knowledge, source of knowledge, right}
  • عبدالمحمد کاشیان*
    هدف

    نظریه سیستمی عدالت یعنی تنها برآیند عملکردی مجموعه ای ازعناصر یا خرده نظام های مرتبط با یکدیگر به تحقق عدالت منجر می شود. مقاله حاضر ضمن تبیین این نظریه، با تکیه بر آراء شهید صدر و شهید مطهری، رویکرد ایشان در خصوص عدالت اقتصادی را با یک رویکرد سیستمی تبیین می نماید و با استفاده از یک تحلیل مقایسه ای، نقاط تفارق و تشابه آن را شناسایی می نماید.

    روش

    روش مورد استفاده در این پژوهش، تحلیل محتوا یا تحلیل مضمون است که شامل تحلیل محتوای آثار شهید مطهری و شهید صدر در حوزه عدالت می شود.

    یافته ها

    یافته های پژوهش نشان می دهد که نظریه سیستمی عدالت اقتصادی در آرای شهید صدر و شهید مطهری به صورت ضمنی بیان شده است، اما هرگز به صورت یک نظریه تبیین نشده است. از مهم ترین یافته های پژوهش تبیین نظریه سیستمی عدالت اقتصادی شهید مطهری و شهید صدر است.

    نتایح: 

    نتایج به دست آمده دلالت بر آن دارد که با در نظر گرفتن 4 مولفه هدف، اجزاء، مبنا و روابط به عنوان ارکان اصلی یک سیستم، نظریه سیستمی عدالت اقتصادی شهید صدر و شهید مطهری از لحاظ هدف و مبنا دارای تشابه قابل توجهی هستند، اما در اجزا و روابطی که سیستم را به سوی عدالت سوق می دهد، تفاوت های قابل ملاحظه ای وجود دارد

    کلید واژگان: عدالت اقتصادی, توزیع, صدر, مطهری, نظریه سیستمی}
    Abdolmohammad Kashian *
    Purpose

    The systemic theory of justice means that only the functional outcome of a set of elements or sub-systems related to each other leads to the realization of justice. While explaining this theory, relying on the opinions of shahid Sadr and shahid Motahari, it explains their approach to economic justice with a systemic approach and finally compare their differences and similarities.

    Method

    The method used is content analysis which includes content analysis of the works of Shahid Motahari and Shahid Sadr in the field of justice.

    Findings

    The findings of the research show that the systemic theory of economic justice has been implicitly expressed by Shahid Sadr and Shahid Motahari, but it has never been explained as a theory. One of the most important findings of the research is the explanation of the systemic theory of justice of shahid Motahari and shahid Sadr.

    Results

    The obtained results indicate that by considering the 4fileds of the goal, components, basis and relationships as the main elements of a system, the systemic theory of justice of Shahid Sadr and Shahid Motahari have similarities in terms of goal and basis. But there are differences in the components and relationships that lead the system towards justice.

    Keywords: Economic Justice, Distribution, Sadr, motahhari, system theory}
  • اصغر عالمیان، مسعود راعی*، غلامحسین مسعود
    زمینه و هدف

    اشرافی گری از معضلات مبتلا به در جامعه است که پیامدهای مختلفی به دنبال دارد. در این مقاله تلاش شده است تاثیر اشرافی گری بر عدالت اقتصادی در پرتو فقه و قانون اساسی بررسی شود.

    مواد و روش ها

    در مقاله حاضر برای گردآوری اطلاعات، از روش کتاب خانه ای و برای تحلیل یافته ها از روش توصیفی-تحلیلی استفاده شد.

    ملاحظات اخلاقی: 

    در این مقاله، اصالت متون، صداقت و امانت داری رعایت شده است.

    یافته ها

    یافته ها بر این امر دلالت دارد که عدالت اقتصادی در فقه و قانون اساسی به صورت عدالت تخصیصی و عدالت توزیعی مورد توجه و تاکید قرارگرفته است و اشرافی گری (که در فقه از آن در قالب مفاهیمی چون اتراف و تکاثر بحث شده است) مذموم و بر عدم تحقق عدالت اقتصادی تاثیرگذار است. اشرافی گری با تاثیر بر توزیع ناعادلانه امکانات، دامن زدن به فقر، انحصارگرایی، رانت و احتکار، اختلاس و دست اندازی به بیت المال موجب بی عدالتی  اقتصادی می شود. اشرافی گری وضعیتی را ایجاد می کند که طی آن، کسب ثروت در راستای زندگی تجملی به هر طریق ممکن از جمله توزیع ناعادلانه امکانات، اختلاس و رانت به هدف اصلی تبدیل می شود. این امر مغایر با آموزه های دینی و سیره به ویژه سیره حضرت علی و اصول قانون اساسی است که بر رعایت عدالت اقتصادی تاکید دارد.

    نتیجه گیری

    مهم ترین راهکار مقابله با اشرافی گری و درنتیجه تحقق عدالت اقتصادی، توزیع عادلانه امکانات و فرصت ها و مقابله با ویژه خواری و دست اندازی به بیت المال است.

    کلید واژگان: اشرافی گری, عدالت اقتصادی, قانون اساسی, توزیع عادلانه, رانت و ویژه خواری}
    Asghar Alemian, Masoud Raei *, Gholamhossein Masoud
    Background and Aim

    Aristocracy is one of the problems in society, which is followed by various consequences. In this paper, the effect of aristocracy on economic justice in the light of jurisprudence and the constitution is investigated.

    Materials & Methods

    This paper is descriptive-analytical and library method is used.

    Ethical considerations: 

    In this paper, the originality of the texts, honesty, and trustworthiness are observed.

    Findings

    The findings indicate that economic justice has been emphasized and taken into consideration in jurisprudence and the constitution in the form of allocative justice and distributive justice, and aristocracy, which is discussed in jurisprudence in the form of concepts such as luxury and acquisitiveness, is reprehensible and affects the non-realization of economic justice. Aristocracy leads to economic injustice by affecting the unfair distribution of facilities, fueling poverty, exclusivity, rent and hoarding, embezzlement, and tampering with the Bait-al-Mal (public treasury). Aristocracy creates a situation in which the main goal is to acquire wealth in order to live a luxurious life in any possible way, including unfair distribution of facilities, embezzlement, and rent. This is contrary to religious teachings and life, especially the life of Imam Ali (AS) and the principles of the constitution, which emphasizes economic justice.

    Conclusion

    The most important way to tackle aristocracy and consequently to achieve economic justice is to distribute facilities and opportunities fairly and to deal with rent-seeking and tampering with public treasury.

    Keywords: Aristocracy, Economic Justice, Constitution, Fair Distribution, Rent-Seeking}
  • Rodney Shakespeare

    Imam Khomeini said that the aims of the Iranian Revolution include national independence and Economic Justice. But he also said that Economic Justice cannot be found in today’s “incorrect system of economy prevalent in the world of Islam,” The incorrect system, therefore, must be replaced. How can that be done? Only a change of paradigm (on the scale of the Copernican Revolution) is capable of overthrowing both the incorrect system and the failing Western one. To that end an amazing fifty nine assumptions underlying conventional Islamic and Western Finance/Economics have been identified and shown to be false. Even more amazing is that each false assumption has a reversal or opposite (or near-opposite) which is obviously true or at least truer than the conventional false one. Most amazing of all, after only two or three reversals, a completely new paradigm – and the possibility of a new world truly implementing the aims of the Revolution – begins to be seen. In that new world (unlike today’s Western and Islamic Economics which continually narrow ownership) the real economy and real income are spread to every person in society; rich-poor division is ended; Riba is greatly dimished; and solutions to intractable environmental problems become available. Most important of all, the new paradigm enables Iran to give the world a hugely positive, and sorely needed, lead.

    Keywords: Economic Justice, Imam Khomeini, New Paradigm, Islam}
  • Mohammad Sadegh Nosratpanah *

    Justice as one of the most important issues in educational and sociological sciences, has always attracted attention of thinkers. The meaning of justice is different from one viewpoint and is the same from anther viewpoint in two realms of sociological and educational sciences (philosophy, theosophy, and gnosticism). In both realms, justice is the quality of action and behavior, but in educational sciences it is the quality of the Almighty and the perfect Man, and also the quality of the universe, while in sociological science it implies the nature of behaviors, relationships and laws of man. Shahid Mohammad Bagher Sadr, with his command of educational sciences and practical Islamic sciences, seriously tried to explain the relationship between these two categories from viewpoints of what “is” and what “should be”. In this paper, using interpretive method, Shahid Sadr’s perspectives about justice were investigated. Justice as an expressed reality across the universe and as the final aim of religion in two individual and social dimensions, beside Shahid Sadr’s viewpoints and guidelines to accomplish justice were explained.

    Keywords: ShahidSard, individual justice, Economic Justice, social security, social balance, social guardianship}
  • حمید کشاورز، لیلا رئیسی، زینب پورخاقان شاهرضایی

    عدالت اقتصادی، در یک ظرف کلی به عنوان زیرمجموعه ای از عدالت اجتماعی به معنای مراعات حقوق اقتصادی در حوزه رفتارها و روابط اقتصادی است. این امر به صورت هدف اقتصادی، هنگامی به طور کامل محقق می شود که هر یک از افراد جامعه، به حق خود از ثروت و درآمدهای جامعه دست یابند به اندازه ای که بتواند سنگ بنای یک زندگی مشروع خلاق و کارآمد را بنا نهد. هدف نهایی عدالت اقتصادی این است که به هر شخصی اختیار دهد که به طور خلاقانه در کارهای نامعینی ماورای اقتصاد یعنی کارهای ذهنی و روحی به کارگماشته شود. عدالت اقتصادی در سیستم بین المللی دستیابی تمامی کشورها به حقوق و ثروت خود برای رسیدن به توسعه پایدار است. در حال حاضر تجارت به عنوان مهم ترین ابزار کشورها برای رسیدن به توسعه اقتصادی پایدار بوده و در سایه تجارت جهانی است که کشورها به رقابت می پردازند. جهانی شدن سبب گسترش روزافزون تجارت میان ملل مختلف گشته است و دلیل اهمیت تجارت در سطح بین المللی این است که هیچ کشوری را نمی توان یافت که تمام ضروریات و نیازمندی های خود را بدون داشتن روابط تجارتی به صورت احسن برآورده کند. کشورهایی که عضو سازمان تجارت جهانی هستند بر اساس اصول و قواعد مشخصی تجارت می کنند اما عدم رعایت اصول و قواعد منجر به اختلافاتی بین آن ها می شود. این اختلافات در رکن حل وفصل اختلافات سازمان تجارت جهانی حل وفصل می شود. برای درک بهتر عملکرد این رکن باید بدانیم که سازمان جهانی تجارت (WTO) یک سازمان بین المللی است که قوانین جهانی تجارت را تنظیم و اختلافات بین اعضا را حل وفصل می کند.

    کلید واژگان: عدالت اقتصادی, سازمان تجارت جهانی, حل و فصل اختلافات}
    Hamid Keshavarz, leila raisi, Zeynab Poorkhaghan

    Economic justice, in a general sense, as a subset of social justice means the observance of economic rights in the field of economic behaviors and relations. This, as an economic goal, is fully achieved when each member of society achieves his or her right to the wealth and income of society to the extent that he or she can build the foundation of a legitimate, creative and efficient life. The ultimate goal of economic justice is to empower anyone to be creative in indefinite transcendental work, that is, mental and spiritual work. Economic justice in the international system is the access of all countries to their rights and wealth to achieve sustainable development. At present, trade is the most important tool for countries to achieve sustainable economic development and it is in the shadow of global trade that countries compete. Globalization has led to the increasing expansion of trade between different nations, and the reason for the importance of trade at the international level is that no country can be found to meet all its needs and requirements without having good trade relations. Countries that are members of the World Trade Organization trade according to certain principles and rules, but non-compliance with the principles and rules leads to differences between them. These disputes become the cornerstone of the WTO disputes. better understand the function of this pillar, we need to know that the World Trade Organization is an international organization that regulates world trade laws and resolves disputes between members.

    Keywords: Economic Justice, WTO, Dispute Resolution}
  • یونس اشرفی امین*، محمدهادی امین ناجی، مصطفی دلشاد تهرانی، ناصر محمدی

    مقاله ی حاضر با هدف تبیین دیدگاه های امام علی(ع) درباره شیوه های رسیدن به عدالت اقتصادی در نظام بازار نگاشته شده است. روش مقاله توصیفی- تحلیلی است. سیره اقتصادی امام علی(ع) در حکومت خود، با بسترسازی لازم و رعایت اقتضایات آن، در جامعه امروزی نیز راهگشاست و می توان با روزآمد ساختن روش ها و با تکیه بر مبانی و آن اصول، به حل مشکلات اقتصادی پرداخت. فقر در آموزه های نهج البلاغه، به شدت مورد نکوهش قرار گرفته و زدودن این آسیب، به عنوان بستر ایجاد عدالت معرفی شده است. براساس آموزه های علوی، نظام بازار نیاز به ساماندهی دقیق، رقابتی و هوشمندانه دارد و نظارت مستمر بر همه اصناف، از مهمترین وظیفه مسیولان است. فعالیت های اقتصادی نامشروع باعث آسیب دیدن بازار شده و با بازداشتن مردم از فعالیت تجاری صحیح، موجبات زیان همگان را فراهم می کند. مسیولان دولتی باید از قیمت گذاری بر کالاها دوری کنند و در کنار بسترسازی فرهنگی و آموزشی به همگان بویژه فعالان اقتصادی و بازاریان، سامانه های جامعی طراحی نمایند که نظام عرضه و تقاضا - از تولید تا مصرف- به صورت دقیق مدیریت شود تا ضمن شفاف سازی همه معاملات، عدالت اقتصادی برقرار گردد.

    کلید واژگان: امام علی(ع), نهج البلاغه, اقتصاد اسلامی, عدالت اقتصادی, بازار}
    Yoones Ashrafi Amin *, Mohammad Hadi Ashrafi Amin, Mostafa Delshad Tehrani, Naser Mohammadi

    The aim of the present article is explaining the views of Imam Ali (AS) on the methods of achieving economic justice in the market system. The method of the article is descriptive-analytical. The economic way of Imam Ali's government is also working in contemporary society by establishing the necessary groundwork and observing its requirements, and it is possible to solve economic problems by updating methods and relying on those principles. Poverty has been strongly condemned in the teachings of Nahj-ol-Balaghah, and the elimination of it has been introduced as a platform for creating justice. According to the teachings of Ali (AS), the market system needs to be Organized precisely, competitive and intelligent, and continuous monitoring of all guilds is one of the most important duties of officials. Illegal economic activities damage the market and harm everyone by preventing people from doing business activities. Governmental officials should refrain from pricing goods and, in addition to creat a cultural and educational environment for all, especially economic actors and marketers, design comprehensive systems in which the supply and demand system - from production to consumption - are precisely managed so that all transactions becomes transparent and ascertain economic justice.

    Keywords: Imam Ali (AS), Nahj- ol-Balaghah, Politics, Islamic Economics, Economic Justice, market}
  • سید محمدمهدی موسوی نژاد، جواد سلیمانی امیری*

    این مقاله با رویکرد توصیفی و تحلیلی، تاثیر ارزش های معنوی را بر جریان عدالت اقتصادی و نیز نقش شکل گیری عدالت اقتصادی را در اعتلای ارزش ها به عنوان بخشی از وضعیت فرهنگی تاریخ عصر نبوی مورد تحقیق قرار می دهد. برای تحلیل، از مفهوم ارزش در دانش روانشناسی اخلاق بهره گرفته شده و چینش مطالب با استفاده از مبحث عوامل انگیزشی در این دانش، رقم خورده است. ضمن آنکه پیش فرض کلامی روشنی داشته و اطلاعات با در نظر گرفتن نقش هدایت گری رسول الله (ص) در تقویت باور و امید نسبت به هدایت تشریعی الهی، طرح گردیده اند. نتیجه چنین شد که ابتدا عدالت اقتصادی در عصر نبوی با واسطه ایجاد ارزش های معنوی در اثر تبلور باور نسبت به هدایت تشریعی الهی رخ داده و از سوی دیگر، این توان را داشت که مجددا با تقویت باور فوق و تقویت بنیان حاکمیت توحیدی، زمینه ساز اعتلای ارزش ها گردد.

    کلید واژگان: نسبت, عدالت اقتصادی, ارزش, اعتلای ارزش ها, عصر نبوی}
    Seyyed Mohammad Mehdi Musavi Nezhad, Javad Soleimani Amiri*

    Adapting a descriptive and analytical approach, this article investigates the impact of spiritual values on the flow of economic justice and the role of economic justice in the promotion of values as part of the cultural situation in the history of the Prophetic era. For analysis, the concept of value in ethical psychology has been used and the content has been formed using the motivational factors in this field. At the same time, it has a clear theological premise and the information is designed by considering the guiding role of the Prophet (PBUH) in strengthening the belief and hope in the divine legislative guidance. The results showed that economic justice in the prophetic age occurred through the creation of spiritual values due to the crystallization of belief in divine legislative guidance. It also had the ability to strengthen the above belief and strengthen the foundation of the monotheistic sovereignty to prepare the ground for the exaltation of values.

    Keywords: Ratio, Economic Justice, Value, Exaltation of Values, Prophetic Age}
  • نسرین درویش نوری کلاکی، طیبه عارف نیا*، طاهره سلیمی
    زمینه و هدف

    رانت خواری یکی از جلوه های فساد است که آثار آن در حوزه اقتصاد بسیار قابل توجه است. پژوهش حاضر درصدد است تا به بررسی تاثیر رانت خواری بر اقتصاد از منظر فقهی بپردازد.

    مواد و روش ها

    روش مورد استفاده در پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کیفری و مراجعه به متون فقهی، اسناد حقوقی، مقالات و تحقیقات نگاشته شده در این زمینه است.

    یافته ها

     رانت خواری دارای انواعی از رانت اطلاعاتی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، آموزشی، قضایی و امنیتی است و به دلیل دسترسی ایجاد کردن برای عده ای و محروم ماندن عده ای دیگر، از مظاهر ظلم و فساد است. در فقه، رانت خواری عملی قبیح و حرام اعلام شده است.

    ملاحظات اخلاقی

     پژوهش حاضر با مبنا قرار دادن اصول اخلاقی در ارجاع دهی و استفاده از منابع فقهی و متون دست اول نگارش شده است.

    نتیجه گیری

    شکوفایی اقتصادی نیازمند کار و تلاش مولد و دوری از روش هایی است که باعث دسترسی عده ای به منافع و محروم ماندن عده ای دیگر شود. از این جهت، رانت باعث نابرابری، ظلم و ستم و همچنین شکل گیری باندهای مافیایی ثروت و قدرت می شود. فقه اسلامی مخالف ثروت اندوزی نامشروع از جمله رانت خواری است.

    کلید واژگان: رانت, فقه, اقتصاد, ظلم, عدالت اقتصادی}
    Nasrin Darvish Nouri Kolaki, Tayebeh Arefnia *, Tahereh Salimi
    Background and Aim

    Rent-seeking is one of the manifestations of corruption, the effects of which are very significant in the field of economics. The present study seeks to investigate the effect of rent-seeking on economics from a jurisprudential perspective.

    Materials and Methods

    The method used in the present study is the analysis of criminal content and reference to jurisprudential texts, legal documents, articles and research written in this field.

    Findings

    Bribery has a variety of information, economic, political, social, educational, judicial and security rents and is a manifestation of oppression and corruption due to providing access to some and depriving others. In jurisprudence, practical rent-seeking has been declared ugly and forbidden.

    Ethical considerations

    The present study has been written based on ethical principles in referring to and using jurisprudential sources and first-hand texts.

    Conclusion

    Economic prosperity requires productive work and effort and avoidance of methods that allow some to access the benefits and deprive others. For this reason, rent causes inequality, oppression, as well as the formation of mafia gangs of wealth and power. Islamic jurisprudence opposes illegitimate amassing wealth, including rent-seeking.

    Keywords: Rent, Jurisprudence, Economy, Oppression, Economic Justice}
  • علی مصطفوی ثانی*، حسین سرآبادانی، سید احسان خاندوزی
    ارزیابی وضعیت عینی تحقق عدالت اجتماعی در جامعه، ازجمله الزامات مهم حکمرانی ملی در جمهوری اسلامی ایران است. یکی از روش‎های متداول جهانی در این زمینه، بهره‎گیری از فناوری «شاخص ترکیبی» است. شاخص‎های ترکیبی امروز به نحو گسترده در دنیای معاصر متداول شده و عملا به جهت ماهیت ارزشی و جهت‎‎گیرانه آن، به‎عنوان یکی از سازوکارهای حکمرانی جهانی مورد بهره‎برداری قرار می‎گیرند. پژوهش حاضر حسب یک نظریه مبنا و شاخص ترکیبی مستخرج از آن پیرامون عدالت اجتماعی در ایران، به اولویت‎بندی ‎بخش‎های مختلف شاخص ترکیبی عدالت اجتماعی در ایران پرداخته است. «وزن‎دهی» یکی از ارکان حیاتی شاخص‎های ترکیبی متداول بوده که به طور عمده مبتنی بر یک نظریه مشخص یا دیدگاه خبرگانی، سامان می‎پذیرد. در این مقاله با بهره‎گیری از روش تحلیل سلسله مراتبی بهبودیافته فازی (FAHP) ابعاد شاخص ترکیبی عدالت اجتماعی براساس نظر خبرگان حوزه عدالت وزن دهی و اولویت بندی شده است. نتایج این مطالعه حاکی است در 5 طبقه و سه حوزه اصلی شاخص ترکیبی، بخش‎های بازار کار، فقر و آموزش (در حوزه تبادلات اقتصادی)، بخش روابط خانوادگی (در حوزه تعاملات اجتماعی) و بخش عدالت سیاسی و مدنی (در حوزه حکمرانی سیاسی) از بالاترین وزن اهمیت از دیدگاه خبرگان جهت تحقق عدالت اجتماعی در ایران برخوردار هستند. حسب این وزن‎دهی، نتایج شاخص در 5 طبقه اصلی برای سال‎های 1385 تا 1397 در جمهوری اسلامی ایران، گزارش شده است. حسب این نتایج، بالاترین کاهش نمره در طبقه «عدالت در تعاملات اجتماعی» و بالاترین افزایش نمره در طبقه «ضمان اجتماعی» (عدالت در سلامت و آموزش) بوده است.
    کلید واژگان: عدالت اجتماعی, شاخص ترکیبی, عدالت اقتصادی, تحلیل سلسله مراتبی فازی}
    Ali Mostafavisani *, Hosein Sarabadani, Seyed Ehsan Khandoozi
    Assessing the status of social justice is one of the important requirements of governance Iran. One of the common tools in this area is to design "composite indicators”. The composite index as tools of governance have an effective role in identifying the status quo and designing regulatory interventions to achieve the required status. According to designing composite index with respect to Islamic theoretical foundations, this study assessing the sections of composite index for Iran. Weighting is an important part of methodology constructing composite index, that based or the perspective of the elite or a theoretical foundation. The method of this study for weighting and assessing is Fuzzy Analytic Hierarchy (FAHP). The results of this study show that in 5 sections and three main areas of the composite index, labor market, poverty and education (in the field of economic exchanges), family (in the field of social interactions) and political justice (in the field of political governance) was known as most influential component in the realization of social justice in Iran.
    Keywords: Social Justice, composite index, FAHP, Economic Justice}
  • حسین علوی مهر*
    حقوق شهروندی ازجمله حقوق نوظهور و مختص روزگار معاصر است، درنتیجه سازوکارهای خاص خود را می طلبد. عدالت اقتصادی، محتوای اصلی حقوق شهروندی و زمینه ساز تحدید قدرت حاکمیت است. حکومت های اقتدارگرا، اولویت را به برقراری نظم می دهند، درحالی که حکومت های دموکراتیک، اولویت را به عدالت اقتصادی تخصیص می دهند. از دیدگاه قرآن کریم، شهروندان در امور اقتصادی حقوقی دارند که دولت موظف به رعایت آن حقوق است. این حقوق بسیار متنوع اند؛ یکی از وظایف دولت ها حمایت از تولید و فراهم آوردن زمینه های تولید است. شهروندان در حوزه تولید حقوقی دارند که برای تحقق عدالت اقتصادی آنان راهکارهایی ارایه می شود. برخی از راهکارها عام است، مانند تعاون عمومی، قانون گذاری عادلانه و نظام اجرایی عادلانه؛ و برخی از راهکارها خاص هستند، از مهمترین راهکارهای خاص: کار و اشتغال، شایسته سالاری، پیشگیری از انحصار در تولید، تصحیح قیمت و دستمزدها و پیشگیری از درآمدهای نامشروع است. این مقاله درصدد است تا راهکارهای حقوق شهروندی تولید در قرآن را موردبررسی قرار دهد.
    کلید واژگان: قرآن, اقتصاد, حقوق شهروندی, عدالت اقتصادی, تولید, راهکارها}
    Hossein Alavi Mehr *
    Civil rights are among the new-emerging and specific rights of contemporary times. So they require their own mechanisms. Economic justice is the main content of civil rights and the basis for limiting the power of sovereignty. Authoritarian governments prioritize the establishment of order, while democratic governments prioritize economic justice. According to the Holy Quran, citizens have rights in economic affairs that the government is obliged to respect. These rights are very diverse; one of the duties of governments is to support production and to provide opportunities for production. Citizens have rights in the field of production, which provide solutions for their economic justice. Some solutions are common, such as public cooperation, fair legislation, and a fair executive system; and some solutions are specific; one of the most important specific solutions is work and employment, meritocracy, prevention of monopoly in production, correction of prices and wages and prevention of illicit income. This article seeks to examine the solutions of civil rights of production in the Quran
    Keywords: Quran, economics, civil rights, economic justice, Production, Solutions}
  • مریم خسروی*، محمود یحیی زاده فر، دیوید الستروم، محسن علیزاده ثانی

    امروزه سرمایه انسانی مهمترین دارایی برای پیشرفت نهادها، سازمانها و شرکتها عنوان می شود و محققین دریافته اند که توسعه ی اصالت فردی، زیربنای خودشکوفایی و نوآوری در اجتماع، بنیادگزار پیشرفت های چشمگیر فرهنگی و بالتبع متاثر و مترقی ساز صنعت، کارآفرینی و اقتصاد است. مهمترین راه تقویت سرمایه انسانی ارتقادهی معنوی به افراد است و در این میان اخلاق فاضله و نیکوی فرد اصیل مهمترین عامل بروز و ظهور ایده های تازه ی افراد و به کارگیری عملی نیروهای بالقوه ی نوآورانه است. با توجه به این حقیقت، در این تحقیق به طور توصیفی و تحلیلی بیان شده که چگونه تاکید بر فلسفه ی فرد با اخلاق به عنوان سرمایه ای که اصالت از آن اوست، می تواند تحولات کلان اجتماعی، سیاستی و اقتصادی ایجاد کند. توجه کاربردی به اصالت فرد خلاق و اخلاق مداری، مزیت های رقابتی در نهاد ایجاد می کند، زیرا موجب کم رنگ شدن رذایل اخلاقی می شود و حتی قبل از قوانین، تضمین سلامت دستگاه اداری و زدودن فساد را محصل می سازد. در این میان نهادها بستری برای ظهور و بروز استعدادهای نوآورانه و نقش آفرینی افراد اخلاق مدار اصیل در اجرای خط مشی های بالا به پایین و پایین به بالا هستند. نقش نهادهای رسمی در خدمت، ایجاد نظم و مهیا نمودن بستر سالم حمایتی برای فعالیت فرد اصیل و نهادهای غیر رسمی به عنوان تسهیل گر تمرین اخلاق فاضله و اکرام و مشارکت بازیگران سطوح پایین تر بیان شده که چگونه منجر به بروز نوآوری، فرهنگ شایسته سالاری، رفاه معیشتی و اقتصاد عدالت گرایانه خواهد شد.

    کلید واژگان: اصالت فرد, عدالت اخلاقی, نهاد رسمی و غیر رسمی, اخلاق حرفه ای, اقتصاد عدالت گرایانه}
    Maryam Khosravi *, Mahmood Yahyazadefar, David Ahlstrom, Mohsen Alizadeh Saani

    Nowadays, human capital is considered as the most important asset for the development of institutions, organizations and firms. Researchers have found that the enhancement of individual authenticity is the base for socially improvement of spontaneous innovation, founding significant cultural progress and consequently influential industry, entrepreneurship and economy. Strengthening of human capital get obtained when individuals get enhanced spiritually. Indeed, virtue and moral ethics of the authentic individual is the most important factor for the emergence of idea novelty and pragmatic potentials of innovative forces. Applied approach to the authenticity of the creative individuals and ethics create competitive advantages in the institution, because it reduces moral vices and even before the law, eliminates corruption and ensures the health of the administrative apparatus. In this article it is descriptively and interpretively discussed how an authentic individual, in the bed of institutions and by playing a role in the implementation of top-down and bottom-up policies, can express his innovative talents in order to achieve major progress. Also, the role of formal institutions in serving, setting disciplines and providing a healthy supportive environment for the activities of the authentic individual and as well the role of informal institutions as facilitators of participation of lower level actors has been described. At the end, it has been concluded how innovation, meritocracy, livelihood prosperous and economic justice will be prevailed through enhancing virtue enrichment of individuals.

    Keywords: Individual Authenticity, Moral Justice, Formal, Informal Institutions, Professional Ethics, Economic Justice}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال