به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Imam Ali » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • مجتبی سلطانی احمدی*، مصطفی گوهری فخرآباد، داود فتح الهی
    عباسیان به مانند نیای خود عباس، عموی پیامبر، تا پیش از پیروزی نهضتشان، شیعه و جزء موالیان اهل بیت بودند، اما پس از دستیابی به قدرت با کنار زدن علویان و در نتیجه مواجه شدن با شورش های آنان موضع پیشین خود را ترک گفتند و هم نوا با اکثریت، علی (ع) و خاندانش را در مقامی فروتر از خلفای نخستین نشاندند و به تسنن گرویدند. تقریبا مواضع خلفای عصر اول عباسی دراین باره یکسان است و تنها استثنا در این میان مامون (حک. 198- 218ق) است. ازاین رو این پژوهش در پی پاسخ بدین سوال است که مامون چه موضعی نسبت به علی (ع) گرفت و دلایل اتخاذ این موضع چه بود؟بر اساس یافته های این پژوهش مامون معتقد به حقانیت امام علی (ع) برای خلافت پس از پیامبر بود و او را بر دیگر صحابه برتری می بخشید و اعتقاد به وصایت ایشان داشت، اما شیعیان به سبب مسئولیت او در شهادت امام رضا (ع) کمتر به این موضوع علاقه نشان داده اند و یا درصدد انکار آن برآمده اند. مامون تلاش گسترده ای برای اعتلای نام و یاد امام علی (ع) صورت داد؛ ازاین رو می توان مامون را معتقد و محب اهل بیت و شخص علی (ع) دانست؛ هرچند که او برای بقای حکومت خود در موقع لزوم دست به اقدامات متفاوتی نسبت به علویان می زد؛ ازجمله ولیعهد کردن امام رضا (ع) و سپس به شهادت رساندن ایشان. به نظر می رسد معتزلی بودن مامون در کنار تاثیر اطرافیانش ازجمله معلم شیعی او کسایی نقش اصلی را در بروز این علایق شیعی داشته اند.
    کلید واژگان: تشیع مامون, امام علی (ع), عباسیان, علویان}
    Mojtaba Soltani Ahmadi *, Mostafa Gohari Fakhrabad, Davood Fathollahi
    The Abbasids, similar to their ancestor ʿAbbās, the prophet’s paternal uncle, were Shīʿa and among the supporters of Ahl al-Bayt prior to the victory of their movement. However, after gaining power by overthrowing the Alids and dealing with their uprisings, they abandoned their previous stance and aligned themselves with the majority, placing ʿAlī (peace be upon him) and his family in a rank lower compared to early caliphs, and converting to Tasannun. Almost all of the early Abbasid caliphs held the same position on this matter, with the only exception being Maʾmūn (r. 198-218 A.H. / 813-833 A.D.). Therefore, the present research seeks to discover Maʾmūn’s position toward ʿAlī (peace be upon him), and his reasons for adopting this position.The study concludes that Maʾmūn believed in Imām ʿAlī’s (peace be upon him) legitimacy for the caliphate after the Prophet, considered him to be superior to other companions of the Prophet (ṣaḥāba), and believed in his administration (Viṣāyat). However, the Shīʿa showed little interest in his position, or denied it altogether. This is because Maʾmūn was responsible for the martyrdom of Imām Riżā (peace be upon him). Maʾmūn made significant efforts to elevate the name and memory of Imām ʿAlī, and can therefore be considered a believer and a devotee of the Ahl al-Bayt and ʿAlī, although he took different measures regarding the Alids in order to protect his own rule, for instance by appointing Imām Riżā as his heir apparent and then planning his martyrdom.  It seems that Maʾmūn’s Muʿtazilī beliefs, coupled with the influence of his advisors (including his Shīʿī teacher, Kasāʾī) played a key role in the expression of these Shīʿī interests.
    Keywords: Maʾmūn’S Shīʿism, Imām ʿalī, The Abbasids, The Alids}
  • محمد مهدی شاهمرادی فریدونی*، رقیه حبیب پور گودرزی

    یمثل الزهد جهدا واعیا یهدف إلی نبذ التعودات والتعلقات العابره وتخفیف اعباء الکاهل بهدف تسریع السیر فی طریق الکمال؛ إلا انه وخلافا للمعنی المذکور، لقد اعتبر بعض الناس ان الزهد یعنی ترک الدنیا واعتماد العزله وحرمان النفس من النعم الدنیویه. إذن تحظی ضروره المعرفه الصحیحه لمدلول الزهد والحیاه الزهدیه باهمیه بالغه. اما الامر الذی یهتم به علی الصعید الإسلامی فیما یتعلق بالزهد فهو ما استمد من المعتقدات، ای ما اسس علی القرآن واقوال المعصومین. ففی هذا الإطار، یحتوی نهج البلاغه علی نصائح وحکم عدیده. لقد تم إعداد دراسات عدیده حول الزهد، ولکن لم یول الاهتمام بتقدیم نظریه قائمه علی ما اورده نهج البلاغه فی هذا المجال. فعلی ذلک وفی هذه الدراسه، وباستخدام منهج النظریه المتجذره، تمت دراسه مفهوم الزهد فی نهج البلاغه کمصدر للوصول إلی نظریه فی هذا الموضوع. فاظهر تحلیل البیانات ودراستها ان موضوعات الخشوع امام البارئ والمعرفه والمیل إلی الآخره، تعد عوامل سببیه للزهد، وعدم التعلق بغیر الله، والتقوی، وکبح النفس، والاقتداء باولیاء الله، وتجنب حب الدنیا تعد عوامل تمهیدیه للزهد، کما ان البخل، والطمع، والإسراف، والإفراط والتفریط، وعدم الرضا عن الحیاه، عوامل معترضه، وکذلک تعد ضبط النفس والتقشف والرضا او القناعه والتصبر من استراتیجه الحصول علی الزهد، وتحقیق السعاده والمحاسبه السهله، والتقرب إلی الله وتعزیز التدین، تعتبر من وجهه نظر نهج البلاغه نتائج مترتبه علی الزهد. الموضوع المحوری لهذه الدراسه هو "الرغبه عن الدنیا" الذی یشمل ما تقدم ذکره من المواضیع.

    کلید واژگان: الزهد, نهج البلاغه, الإمام علی (ع), النظریه المتجذره}
    Mohammad mahdi Shahmoradi Fereiduni*, Roghayeh Habibpour Goudarzi

    Asceticism is a conscious effort to break away from transitory attachments and lighten oneself in order to walk the path of perfection faster. some people, contrary to the above meaning, have interpreted asceticism as the meaning of leaving the world, sitting in the corner of solitude and depriving oneself of worldly blessings. ther, need to know to the correct understanding of the concept of asceticism and ascetic life becomes very important. Many researches happend from asceticism, but the presentation of a model based on Nahj-ulBalaghah has not been considered. Asceticism is among the concepts that are clearly mentioned in Nahj-ulBalaghah. In order to reach nearness to God and achieve the position of seeker of God, man needs to follow a model that he himself has walked on this path. the present research, using the grounded theory, an attempt was made to study the concept of asceticism in Nahj-ulBalaghah as a source of achieving a model. The analysis of the data showed that the categories of humility before the Creator, knowledge and hereafterism as causal factors, and piety and imitation of divine parents and self-control, not attachment to other than God, avoiding worldliness and aversion as background factors and stinginess, greed, profusion, extremes, dissatisfaction and the vile as intervention factors and self-restraint, frugality, contentment and patience as a strategy and happiness and easy audit, closeness to God and strengthening of religiosity are the consequences of asceticism in Nahj-ul-Balaghah. The central category is "Reluctance to the world", which includes the above categories.

    Keywords: Asceticism, Nahj-ul-Balaghah, Imam Ali, Grounded Theory}
  • محمدرضا فریدونی*

    آموزه «شفاعت» از عقاید اسلامی است که از قرن ها پیش تا امروز آرای مختلفی در باب آن ابراز شده و حکما و عرفای مسلمان با نگرش های متفاوتی که به آموزه های وحیانی داشته اند به تفسیر آن پرداخته اند. نهج البلاغه در مقام یکی از مهم ترین متن های اسلامی که از لسان معصوم صادر شده شامل فقراتی ارزشمند و حائز اهمیت در باب مقوله شفاعت است که تاکنون در تحقیقات و پژوهش ها از این منظر مورد بررسی و ارزیابی قرار نگرفته است. عدم التفات به تعالیم وحیانی با تفسیر معصوم در مکتب اهل بیت و مغفول ماندن مبانی عارفانه در نحوه مواجه با آموزه های دینی، به بدنه حقایق وحیانی آسیب می رساند و معارف الهی را یا به سطح ذهن و زبان عوام تنزل می دهد یا در مدار بسته تعصبات می اندازد؛ همانند فهم سلفیون یا شبه سلفیون از شفاعت که با شبهه افکنی، آن را موجب تحدید قدرت مطلقه خدا و نوعی جانبداری از دوستان و میانجی گری معنا کرده اند. مقاله حاضر با تکیه و تاکید بر فرمایشات امام علی (ع) در نهج البلاغه نشان می دهد که شفاعت با دو مقوله «محبت» در این جهان و «تجسم اعمال» در یوم الحشر نسبت و پیوندی ناگسستنی دارد؛ زیرا محبت، عمل صالحی است که انسان از این جهان مادی با خود به دار آخرت می برد و از آن به نحو شفاعت که صورت باطنی محبت است، برخوردار می شود؛ و تجسم اعمال، ظهور جسمانی و تعین یافته صورت ظاهری و ملکوتی انسان در جهان آخرت است.

    کلید واژگان: امام علی, نهج البلاغه, شفاعت, تجسم اعمال, محبت, عرفان اهل بیتی}
    Mohammadreza Fereydooni *

    The doctrine of intercession is one of the beliefs of Islam about which different opinions have been expressed since centuries ago. Nahj al-Balagha, as one of the most important Islamic texts which has been issued by one of the infallible Imams, contains valuable verses about intercession, which have not been investigated and evaluated from this point of view in previous research. Failure to pay attention to the revelation teachings with the interpretations of the Imams in the school of Ahl al-Bayt, and neglecting the mystical foundations when dealing with religious teachings harms the revealed truths and either lowers the divine knowledge to the level of the mind and language of the common people, or puts it in the closed loop of bigotry as in the understanding of the Salafists or pseudo-Salafists about intercession, which, by casting doubts, have limited God's absolute power and interpreted intercession as a kind of favoritism towards friends and intermediation. This research, relying on the statements of Imam Ali (a.s.) in Nahj al-Balaghah, shows that intercession has an inseparable relationship and connection with the two categories of "love" in this world and "manifestation of deeds" in the hereafter (Al-Hashr) because love is a good deed that a person takes with them from this world to the afterlife and benefit from it in the form of intercession, which is the inner form of love. The manifestation of deeds is the physical and objectified form of the human and heavenly appearance in the hereafter.

    Keywords: Imam Ali, Nahj Al-Balagha, Intercession, Manifestation Of Deeds, Love, Mysticism Of Ahl Al-Bayt}
  • یوسف عالی عباس آباد، صدیقه سلیمانی، حسین آریان*
    فرمالیسم از مکتب های نقد ادبی معاصر است که از دیدگاه زبانشناسی، اثر را مطالعه می کند. این مکتب در روسیه و در میان جنگ جهانی اول شکل گرفت. 1930م اوج اقتدار آن بود. زبان شناسانی مانند بوریس آخن بام، شکلوفسکی و یاکوبسن از مهم ترین چهره های نظریه فرمالیسم هستند. تاکید اصلی و عمده نظریه، نقد فرم یا شکل اثر است و نگاه چندانی به محتوا یا درون مایه، بیوگرافی نویسنده و مسائل حاشیه ای اثر ندارد. تحلیل فرمالیستی خطبه 34 نهج البلاغه، موضوع پژوهش مقاله حاضر است. روش پژوهش مقاله برپایه روش تحلیلی توصیفی است که براساس رویکرد اسنادی، مواد، مولفه ها و مبانی فرمالیسم ساختارشناسی بررسی می شود. هدف مقاله، شناخت فرم و تبیین فرمالیستی متن خطبه، نوع رویکرد امام علی (ع) به کلام و شیوه به کارگیری این نظریه ادبی در خطبه 34 است. پرسش اصلی پژوهش در حول این محور می چرخد که نویسنده چگونه معانی ذهنی خود را در قالب واژگان ریخته و آنها را به جامعه مخاطبان ارائه داده است؟ فرم این واژگان یا این سازه های زبانی چگونه است؟ و متن خطبه 34، چه ویژگی های فرمالیستی دارد؟ نتایج این مطالعه نشان داد زاویه دید دانای کل، استیلا بر زیر و بم واژگان، نوع لحن، چرخش لحن و ایجاد بحث جدید در ضمن واژگان و افعال، بلاغت کلام و به کارگیری موسیقی خاص در آرایش واج ها، فرم منحصربه فردی به متن خطبه داده است.
    کلید واژگان: امام علی(ع), نهج البلاغه, خطبه 34, تحلیل فرمالیستی, لحن, واژگان, موسیقی متن}
    Yousef Aali Abbasabad, Seddigheh Solimani, Hosein Arian *
    Formalism is one of the theory of contemporary literary criticism that studies the work from a linguistic point of view. This theory was formed in Russia during the First World War. In 1930nit was the peak of its authority. Linguistic such as Boris Achenbaum, Shklovsky and Jakobson are among the most important figures in the theory of Formalism. The main and main emphasis of the criticism theory in the from of the work, and it does not pay much attention to the content, biography of the author and other issues.    Formalistic analysis of sermon 34 of Nahj al Balaghe is the subject of the present study. The research method of the article is based on the Descriptive – Analytical method, which is examined based on the documentary approach, materials, components and the foundations of Formalism – Structuralism. The purpose of the article is the formalistic reading of the text of the sermon. Imam Ali's approach to the words and the way it is used in this sermon. The main question of the research is how the author put his mental meaning in the form of words and arranged them to the audience. What is the form of these words and what formal feature does the text of sermon 34 have? Valuable results have been obtained from this study. Omniscient point of view, mastering the type of words, tone, turning the tone and creating a new discussion in addition to words and verbs, the rhetoric of words and the use of special music in the arrangement of phonemesm has given a unique form to the text of the sermon.
    Keywords: Imam Ali, Nahj Al Balagha, Sermon 34, Formalistic Analysis Tonem Vocabulary, Music}
  • علی نوری*، محمدجواد عنایتی راد، سید حسین سید موسوی

    در این مقاله با روش توصیفی تحلیلی، و استفاده از منابع کتابخانه ای، مساله نقد سیف الدین آمدی (551 631 ق) -متکلم برجسته اشعری در نفی و رد عصمت امام علی× بررسی شده است. در کتاب ابکار الافکار فی اصول الدین هفت فعل و ترک فعل با عنوان «الزام» به امام× نسبت داده و نتیجه گرفته اند که لازمه آن الزامات، فقدان عصمت است. یافته های پژوهش نشان می دهد هر هفت الزام آمدی هیچ خدشه ای به عصمت امام× وارد نمی کند. آمدی اهل جدل و مغالطه است، تسلطی به تاریخ و حدیث ندارد و از روایات ضعیف بهره برده، او در پژوهش بی طرف نیست و متعصبانه به دنبال اثبات پیش فرضهای خود می باشد. اشکالاتی مانند پذیرش حکمیت، بیعت، همکاری با خلفا و برخورد با قاتل زبیر و... دارای پاسخ و توجیه هستند و هیچ منافاتی با عصمت ندارند.

    کلید واژگان: حکمیت, ابکارالافکار, عصمت, امام علی(ع), الزام, سیف الدین آمدی}
    Ali Nouri*, Mohammad Javad Enayati Rad, Seyyed Hossein Seyed Mousavi

    In this article, the problem of Sayfuddin Amidi's (551-631 A.H.) - a prominent Ash'ari theologian - criticism has been investigated in the denial and refutation of the infallibility of Imam Ali. In the book Abkar al-Afkar fi Usul al-Din, seven cases of doing and living as obligation have been attributed to Imam (a) and concluded that the requirement of those obligations is the absence of infallibility. The findings of the research show that none of the seven requirements may be taken as being against the infallibility of Imam (a). Amidi is a person of polemics and fallacies, he does not have mastery of history and hadith and he used weak narrations, he is not impartial in his research and fanatically seeks to prove his presuppositions. Issues such as accepting arbitration, pledging allegiance, cooperating with caliphs and dealing with the killer of Zubair, etc., may not be taken as being in conflict with infallibility.

    Keywords: Hakamiyyat, Arbitration, Abkar Al-Afkar, Infallibility, Imam Ali, Requirement, Sayfuddin Amidi}
  • محسن ردادی*، محمود مهام

    سرمایه اجتماعی ازجمله مفاهیمی است که برای بهبود و کارآمدی نظام سیاسی بسیار موثر است. وجود سرمایه اجتماعی باعث تسهیل برنامه های نظام سیاسی می شود. در این نوشتار تلاش شده است سرمایه اجتماعی در نهج البلاغه بررسی شود. سوال اصلی مقاله این است که «چه محتواهایی در نهج البلاغه وجود دارد که به بهبود و ارتقای سرمایه اجتماعی دلالت دارد؟». برای پاسخ به این سوال ابتدا مفهوم مرکزی سرمایه اجتماعی بررسی شده و سپس با مراجعه به نهج البلاغه، مفاهیم و گزاره هایی که به این مفهوم مرکزی (همدلی) اشاره دارند، استخراج می شوند. هدف این نوشتار این است که ضمن بررسی مفهوم سرمایه اجتماعی، صورت بندی ای از محتواهای مرتبط با سرمایه اجتماعی در اندیشه امام علی (علیه السلام) ارائه کند. در این مقاله از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شده است. یافته های مقاله نشان می دهد که محتواهای مرتبط با سرمایه اجتماعی که به مفهوم همدلی میان مردم و حکومت اشاره دارد، در چهار دسته محتواهای مرتبط با همنشینی، سازگاری، پیوند دادن و ایجاد محبت قابل صورت بندی است.

    کلید واژگان: امام علی (علیه السلام), اندیشه سیاسی اسلام, حکومت علوی, سرمایه اجتماعی, مطالعات اسلامی, نهج البلاغه}
    Mohsen Radadi *, mahmood maham

    Social capital is one of the concepts that is very effective for the improvement of the political system. Social capital facilitates the programs of the political system. In this article, an attempt has been made to examine social capital in Nahj al-Balaghah. The main question of the article is " What contents are there in Nahj al-Balagha that indicate the promotion of social capital?” To answer this question, first the central concept of social capital have been studied and then by referring to Nahj al-Balaghah, the contents that refer to social capital were extracted. The purpose of this article is to present a formulation of the contents related to social capital in the thought of Imam Ali (AS). Qualitative content analysis method is used in this article. The findings of the article show that the contents related to social capital, which refers to the concept of empathy between the people and the government, can be formulated into four categories of content related to companionship, compatibility, linking, and creating kindness.

    Keywords: Alawi government, Imam Ali, Islamic political thought, Islamic studies, Nahj al-Balagha, Social capital}
  • سید حامد عنوانی *، سید محمد مرتضوی، وحیده فخار نوغانی

    آخرین ترفند نظام سلطه برای به زانو درآوردن انقلاب اسلامی، جنگ اقتصادی است. مقام معظم رهبری برای خنثا سازی این حربه مولفه هایی را برای اقتصاد مقاومتی طراحی و ابلاغ کرده است. ازآنجاکه الگوی عملی نظام اسلامی، حکومت علوی است و با فرض اینکه امام علی(ع) در حکومت خویش با سیاستی الهی به تدبیر معیشت مردم زمان خویش پرداخته است؛ این تحقیق در پی پاسخ به این سوال است که مولفه های ابلاغی اقتصاد مقاومتی چگونه و تا چه اندازه در کلام و سیره امیر مومنان (ع) تبیین یافته است؟ بررسی های انجام شده به روش استنادی تحلیلی در نهج البلاغه نشان می دهد که مولفه های ابلاغی اقتصاد مقاومتی، از قبیل: عدالت اجتماعی، تکیه بر ظرفیت داخلی، مبارزه با فساد اقتصادی، رویکرد جهادی، خود کفایی در نیازهای اولیه، مدیریت و اصلاح الگوی مصرف، به طور چشم گیری مورد اهتمام امام علی(ع) بوده است. با ترسیم مبانی اعتقادی مولفه های اقتصاد مقاومتی گام بلندی به سوی نهادینه شدن گفتمان علوی، با هدف فرهنگ سازی آن در بین آحاد مردم برداشته می شود؛ تا بدین طریق مسئولان اجرایی کشور به دلیل مسائل اقتصادی، خود را ناگزیر به دست کشیدن از اهداف ایدئولوژیک و انقلابی نپندارند.

    کلید واژگان: اقتصاد مقاومتی, امام علی (ع), عدالت اجتماعی, اصلاح الگوی مصرف, مبارزه با فساد اقتصادی}

    The last trick of the domination system to bring the Islamic revolution to its knees is the economic war. To neutralize this tactic, the Supreme Leader has designed and announced components for a resistance economy. Since the practical model of the Islamic system is the Alawite government and assuming that Imam Ali (PBUH) in his government managed the livelihood of the people of his time with a divine policy; This research seeks to answer the question, how and to what extent are the components of resistance economy explained in the words and life of Amir al-Mominan (PBUH)? Using a citation-analytical method in Nahj al-Balagha, the research shows that the communicated components of resistance economy, such as: social justice, relying on internal capacity, fighting economic corruption, jihadist approach, self-sufficiency in basic needs, management and reforming the consumption pattern, as Vision has been the concern of Imam Ali (PBUH). By drawing the religious foundations of the components of the resistance economy, a big step is taken towards the institutionalization of the Alawi discourse, with the aim of culturalizing it among the people; In this way, the country's executive officials do not feel compelled to give up their ideological and revolutionary goals due to economic issues.

    Keywords: resistance economy, Imam Ali, social justice, consumption pattern reform, fight against economic corruption}
  • رضا جعفری*

    زمامدار در افق نهج البلاغه، کسی است که اختیار اداره امور جامعه را برعهده دارد و فرامین حکومتی از سوی او صادر یا به وسیله او تنفیذمی شود و با واژگانی چون«امیر»، «امام»، «ولی» و «والی» از او یادشده است که امروزه در نظام های سیاسی جهان، متناسب با قوانین اساسی کشورها، زمامدار به رهبر، رئیس جمهور، رئیس دولت، نخست وزیر، پادشاه و... اطلاق می شود. فرضیه تحقیق حاضر این است که« نهج البلاغه مدل شخصیتی معیار را برای زمامدار جامعه اسلامی معرفی و ویژگی های خاص برای او ذکرکرده است.» که به تناظر این فرضیه، سوال اصلی تحقیق آن است که «مدل صلاحیت شخصی زمامدار اسلامی در نهج البلاغه، کدام است؟». لذا با مطالعه نهج البلاغه به روش کتابخانه ای، اطلاعات اولیه پژوهش گردآوری و به روش تحلیل محتوا تجزیه و تحلیل و کدگذاری مفهومی گردیده و سپس با سازماندهی مفاهیم ذیل مولفه ها ، 9 مولفه «کف نفس»، «مردمی و تلاشگربودن»،«صداقت با مردم»،«قدرشناسی از مردم»،«متخلق به فضایل اخلاقی»،«اهل مراعات و مواسات با مردم»،«ایجادکننده نشاط در جامعه»،«برپادارنده فرائض دینی» و «اهل مشورت با دانایان و شایستگان» برای صلاحیت شخصی زمامدار کشف و در قالب مدل ارائه شده است که این مولفه ها با سنجه خبرگانی ارزیابی و حاصل سنجه با آزمون فریدمن محاسبه گردیده که خروجی آزمون نشان داد؛ مولفه«تخلق به فضائل اخلاقی» با عدد 6.03 درصد، بالاترین و کف نفس با عدد 4.13 درصد، پایین ترین رتبه را داشته است.

    کلید واژگان: امام علی(ع), نهج البلاغه, صلاحیت شخصی, زمامدار, حکومت اسلامی}
    Reza Jafari *

    In the context of Nahj al-Balaghah, the ruler is the person who has the authority to manage the affairs of the society, and government orders are issued or implemented by him. This person is referred to by terms such as Amir, Imam, Waali, Wali, and today, in the political systems of the world, according to the constitutional laws of the countries, the ruler is the leader, the president, the head of the government, prime minister, king, etc. The present research hypothesizes that Nahj al-Balaghah introduced a standard personality model for the leader of the Islamic society and mentioned his unique characteristics. Corresponding to this hypothesis, the main research question is what is the model of personal competence of the Islamic ruler in Nahj al-Balaghah? Therefore, by studying Nahj al-Balaghah using a library method, the primary research information was collected, analyzed, and coded using the content analysis method. Then, the concepts are divided into nine components, including self-restraint, being people-oriented and hard-working, being honest with people, appreciating people, creating moral virtues, being respectful and friendly with people, creating vitality in society, observing religious duties and consulting with the wise, were organized and presented in the form of a model for the personal qualification of the ruler. These components were evaluated using the export scale, and the scale's result was calculated using the Friedman test. The test output showed that the component creating moral virtues has the highest frequency, with 6.03%, and self-restraint, with 4.13%, has the lowest frequency.

    Keywords: Imam Ali, Nahj Al-Balaghah, Personal Competence, Ruler, Islamic Government}
  • حبیب زمانی محجوب*
    حضرت علی (ع) پس از پیامبر (ص) نقش بسیار مهمی در شکل گیری تمدن اسلامی ایفا نمود. برای تبیین این نقش، بررسی مولفه ها و شاخص های تمدن ساز در سیره حضرت بسیار اهمیت دارد. مسئله این پژوهش آن است که مولفه های تمدن ساز در سیره امام علی (ع) کدام است؟ این نوشتار به روش توصیفی تحلیلی، سیره علوی و  نقش امام علی (ع) در تمدن سازی اسلامی را واکاوی کرده و با هدف بررسی و تبیین مولفه های تمدن ساز در سیره نظری و عملی ایشان با رویکردی قرآنی، تحقق یافته است. یافته های تحقیق نشان می دهد حضرت علی (ع) بینش تمدنی و شخصیتی تمدن ساز داشته است. نقش اساسی حضرت در تمدن اسلامی، تقویت مولفه های تمدن ساز فرهنگ اسلامی در میان مردم و به کارگیری آن در حکومت خویش است. اخلاق، عزت و کرامت انسانی، آزادی و آزاداندیشی، صبر و مقاومت، عدالت و هم بستگی از مولفه های معنوی تمدن ساز در سیره و حکومت علوی است.
    کلید واژگان: امام علی (ع), تمدن اسلامی, مولفه های تمدن ساز, قرآن}
    Habib Zamani Mahjoub *
    After the Prophet Muhammad (PBUH), Imam Ali (AS) played a very important role in shaping Islamic civilization. To explain this role, examining the components and indicators of civilization-building in the biography of Imam Ali is of great importance. The main issue of this research is to identify which components of civilization-building exist in the biography of Imam Ali (AS). Using a descriptive-analytical method, this article examines the Alawite biography and the role of Imam Ali in Islamic civilization-building with the aim of investigating and explaining the components of civilization-building in both his theoretical and practical biography from a Quranic perspective. The findings of the research indicate that Imam Ali had a visionary insight and a civilization-building personality. His fundamental role in Islamic civilization is strengthening the components of Islamic cultural civilization among the people and employing them in his own government. Ethics, human dignity, freedom and free thinking, patience and resistance, justice, and solidarity are among the spiritual components of civilization-building in the biography and government of Alawites.
    Keywords: Imam Ali, Islamic Civilization, Civilization-Building Components, Quran}
  • سید شهاب الدین یعقوبی هیق، علیرضا نوبری*، حمیدرضا حاجی بابایی، جواد حق گو

    سیاستگذاری به عنوان یکی از مولفه های عمده ی دولت اسلامی، بخشی از نقشه ی راه تحقق تمدن اسلامی است. ازآنجایی که حاکمیت دینی، ماهیت متفاوتی در رویکردها و اهداف با سایر شیوه های حکمرانی دارد، انتظار می رود که دارای مدل مفهومی سیاستگذاری متفاوتی باشد. کتاب تمام نهج البلاغه به عنوان بازتاب دهنده ی افکار یکی از شاخص ترین حاکمان دین الهی در طول تاریخ است که زمینه ی مناسبی را برای ارائه ی محتوایی دقیق دراین باره فراهم کرده است. هدف از این مقاله، پاسخ به این سوال است که مدل مفهومی سیاستگذاری در دولت اسلامی دارای چه مولفه هایی است؟ این پژوهش با روش تحلیل محتوای کیفی و کمی به بررسی خطبه سوم «تمام نهج البلاغه» که دربرگیرنده ی مولفه ها و مطالب مهمی دراین باره است سامان یافته است. یافته های پژوهش نشان داد که چندین حوزه ی سیاستی مانند اقتصادی و امنیتی در این خطبه مورداشاره قرارگرفته است و در میان آنها به لحاظ کمی، سیاست های دینی و فرهنگی بالاترین فراوانی را دارد و سیاست های رسانه ای پشتوانه ی اعلام، اجرا و اصلاح سیاست ها بوده است.

    کلید واژگان: امام علی (ع), نهج البلاغه, دولت اسلامی, حکمرانی دینی, سیاستگذاری}
    Seyed Shahabeddin Yaghoubi Hiagh, Alireza Nobari *, Hamidreza Hajibabayi, Javad Haghgoo
    Purpose

    The purpose of this research is to answer the question of what conceptual model and what components does policymaking in Islamic state have, based on the analysis of the content of the third sermon "Tamam Nahj al-Balaghah"?.

    Methodology

    This research was conducted with the qualitative and quantitative content analysis method in order to examine the third sermon from the book "Tamam Nahj al-Balaghah" which includes important components and materials in this field. In this way, the text is intersected based on the governance approach and labeled using Microsoft Excel software. Some of the tags were Classification of the audience, historical background, main and secondary topic, stage of the governance process, policy-making stage, governance areas and the components of each of them. Finally, the research data was processed, categorized and quantified.  

    Findings

    The research findings can be summarized in several points. Using the method of content analysis to organize the qualitative and quantitative data obtained from the textual research in religious sources with different approaches providesgreat help to religious research. In this research, by using this method, a policy model for the Islamic state is presented.From the third sermon of the book "Tamam Nahj al-Balaghah”, a policy model can be extracted in various areas of governance in most of its levels, such as paradigms, goals and strategies. Considering the important place of policy-making among the components of governance, the extracted policy-making model can facilitate the design of the comprehensive model of the Islamic state. In this model, both the theoretical background of some goals of religious governance andthe strategies to achieve those goals were defined.sectoral policies should be adopted according to general policies. These policies have paradigms such as preserving the essence of religion, theism, the legitimacy of rulers and the priority of maintaining social unity and cohesion. These policies include the institutions of the wilayah, education andfamily, and one of its strategies is to pay attention to the process of trusting God in all matters.Among the sectoral policies, the cases related to cultural policies were more frequently in the whole sermon than other cases. This is a proof of the importance of religion and culture in Alavi governance, especially in the critical situation after the Safin war. The priority of national unity over religious and cultural reforms and anti-value of racism and ethnicism in family relations were among the paradigms of cultural policy. Strengthening the historical memory of the society and valuing the practical reason and natural understanding of human beings have been examples of cultural strategies in this category of Alavi governance policies.Among the components of economic policies, there are paradigms such as the priority of national security and cohesion over economic justice and receiving taxes based on actual earned income. Allocating land to individuals and families for development, agriculture and settlement has been one of the strategies considered by the economic governance of Imam Ali (AS).Among the strategies of media policy, we can mention things like persuading the audience with non-Islamic arguments, providing accurate and timely information, and expressing the various achievements of Islamic governance.

    Conclusion

    As the main actor in governance, Imam Ali (A.S) planned the required policies according to the current situation of the society and according to the foundations of the school of Islam. According to the reception or turning away of the people, those policies should be implemented to varying degrees of strength in order to maximize progress towards the desired society in Islamic civilization. At the same time, the media arm supports the implementation, announcement and modification of policies. The models related to this type of activity drawn in the text of the research.

    Keywords: Religious Governance, Policy-Making, Nahj Al-Balagha, Imam Ali, Islamic State}
  • سید محمد مظفری*

    محی الدین ابن عربی، مقام ویژه ای برای امیرالمومنین (ع) قائل است؛ او منزلت امام را فراتر از همه آحاد امت اسلامی و حتی فراتر از انبیای دیگر دانسته و ایشان را با القابی مانند سید عالمیان، پیشوای عالم، سر انبیاء، نور عالم، نزدیک ترین مردم به پیامبر (ص) و قسیم بهشت وجهنم خوانده است. او براین باور است که امام علی (ع) همراه و ملازم با حق بوده و فهم ویژه قرآن به ایشان عطا شده است و بر سایر خلفا برتری دارد. در این مقاله با روش توصیفی، تحلیلی و میان رشته ای، همه مقامات یاد شده و ویژگی های ممتاز و جایگاه حقیقی و حقوقی امام علی (ع) در اندیشه ابن عربی مورد واکاوی قرار گرفته است. حاصل پژوهش اینکه مقام شامخی که شیخ برای امام علی (ع) قائل است جز برای حضرت ختمی مرتبت (ص) برای هیچ احدی چنین عظمت و منزلتی قائل نیست. او در واقع امامت باطنی وجایگاه حقیقی امام را که بسا رفیع تر از امامت ظاهری است، آشکارا پذیرفته است و در پاره ای از آثار خود از امامت ظاهری آن جناب نیز سخن گفته و آن را در مواردی به صورت غیر مسقیم و با کنایه بیان کرده است.

    کلید واژگان: امام علی(ع), منزلت امام علی, سرالانبیاء, باب علم نبوی, امام العالم, امامت باطنی, ابن عربی}
    Mohammad Mozaffari *

    Mohi al-Din Ibn Arabi has a special position for Amir al-Mu'minin (a.s.). He considers the dignity of Imam (a.s.) above all the members of the Islamic Ummah and even beyond other prophets, Seyyed al-Alamian, leader of the world, head of the prophets, light of the world, the closest people to the Prophet. He believes that Imam Ali (a.s.) is the companion of the truth, the infallible, the Qasim of heaven and hell, he has been granted a special understanding of the Qur'an and is superior to other caliphs. In this article, all the mentioned authorities and other distinguished features of that Imam, Ibn Arabi's explanation and approach regarding the real status and legal position of Imam Ali (AS) have been analyzed and it has been concluded that the position of Shamkhi that the Sheikh holds for Imam Ali (AS) does not hold such greatness and dignity for anyone except Hazrat Khatami (PBUH). In fact, he has openly accepted the inner imamate of Imam (a.s.), which is much higher than the outward imamate, and in some of his works, he has also spoken about the outward imamate of that noble, and in some cases he has expressed it indirectly and ironically.

    Keywords: Imam Ali, the dignity of Imam Ali, the chief prophets, the chapter on prophetic knowledge, Imam al-Alam}
  • محمد غفوری منش*، حمید حمیدیان
    نهج البلاغه یکی از منابع مهم اسلامی است و تبیین کلام امام علی(ع) نقش مهمی در معرفی شخصیت آن حضرت دارد. این مقاله با هدف تحلیل حکمت «المراه عقرب حلوه اللسبه» و حکمت «المراه شر کلها و شر ما فیها انه لابد منها» نگارش یافته است. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی و با چشم پوشی از سندیت و شان صدور، به بررسی نسخه ای، ترجمه ای و زبانی این دو روایت و نظرات شارحان همت گماشته است. آن گاه با در نظر گرفتن محکمات و تکیه بر مباحث زبان شناسی، جهت دستیابی به خوانشی صحیح تلاش کرده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که امام علی(ع) همواره ارزش ویژه ای برای زنان قایل بوده و دو حدیث مذکور، جهت پایبندی به مسیولیت ها و در مقابل گرفتاری های زندگی صادر شده اند. دریافت های نادرست از این دو روایت ریشه در عوامل گوناگون، از جمله نبود ترجمه های دقیق، بی توجهی به جایگاه کلی زنان در نهج البلاغه و به مخصوص اهتمام نداشتن به مباحث زبانی دارد.
    کلید واژگان: امام علی(ع), نهج البلاغه, کلمات قصار, زبان شناسی}
    Mohammad Ghafoorimanesh *, Hamid Hamidian
    Nahj al-balāgha is a significant Islamic source containing the words of Imam ʿAlī, which play a major role in introducing his character. This article aims to analyze two sayings in Nahj al-balagha: "Woman is a scorpion whose sting is sweet" and "Woman is evil, all in all, and the worst of it is that one cannot do without her." Employing the descriptive-analytical method, irrespective of the reliability of their chains of transmission, this article examines the versions, translations, and linguistic features of these two sayings, along with the views of commentators. By considering clear and non-ambiguous doctrines and relying on linguistic issues, it seeks to attain accurate readings of these two statements. Research findings indicate that Imam ʿAlī consistently held a special value and respect for women. However, the issuance of the above two hadiths pertains to commitments for responsibilities and against the problems in life. Inaccurate interpretations of these two hadiths stem from various factors, including a lack of precise translations, ignorance of the general status of women in Nahj al-balagha, and a lack of understanding of linguistic issues.
    .
    Keywords: Imam ʿAlī, Nahj al-Balagha, Sayings, Linguistics}
  • محسن قانونی

    مطالعه و بررسی شمایل های مذهبی از مهم ترین و پیچیده ترین نمونه های آثار هنری در هر سرزمین است. در این میان هنر شمایل نگاری دوران قاجار دارای بارزه های مشخص و ویژگی های همتایی است که آن ها را در رده مطالعات شمایل نگاری مذهبی دارای اهمیتی خاص نشان می دهد. مطالعه شمایل شناسی و شمایل نگاری منتج از تفکرات اروین پانوفسکی می تواند لایه های پیدا و پنهان بسیاری را در این حوزه از مطالعات تاریخ هنر برای پژوهشگران روشن سازد و به فهم شمایل ها منجر شود. بر اساس این و در قالب پژوهش پیش رو تابلوی نقاشی شمایل حضرت امیر و حسنین(ع) اثر علی بن محمد ابراهیم متعلق به موزه هنر ایران بر اساس رویکرد شمایل شناسی اروین پانوفسکی بررسی شده است. این پژوهش در بستری توصیفی و تحلیلی و به صورت کیفی صورت گرفته و نگارنده مطابق با اصول سازمان دهی تصویر و بر اساس داده های تاریخی منتج از آورده های کتابخانه ها و تحلیل تصاویر، شمایل فوق را تحلیل کرده است. هدف از این پژوهش نیل به فهمی دقیق و عمیق از این نمونه شمایل قاجاری است. سوال محوری این پژوهش این است که «براساس رویکرد شمایل شناختی پانوفسکی چه توصیف، تحلیل و ارزیابی مشخصی را می توان از شمایل حضرت امیر و حسنین(ع) به دست آورد؟». نتیجه این پژوهش در قالب تحلیل ساختاری و محتوایی تصاویر و ارایه تحلیل های تاریخی است و می تواند لایه های اجتماعی، سیاسی و هنری مترتب بر شکل گیری این اثر نفیس قاجاری را آشکار سازد.

    کلید واژگان: نقاشی قاجاری, شمایل نگاری, اروین پانوفسکی, حضرت علی(ع), موزه هنر ایران}
    Mohsen Ghanooni

    The study of religious iconography is a significant and intricate form of artistic expression across various cultures. Notably, the iconographic art of the Qajar period possesses distinct attributes and qualities that distinguish it as a crucial subject of study within the area of religious iconography. Meanwhile, Erwin Panofsky's ideas have given rise to the study of iconology and iconography, which can aid scholars in uncovering both apparent and concealed layers within the realm of art history and help them comprehend the significance of icons. In light of this information and within the context of the forthcoming study, the artwork titled "Hazrat Ali va Hassanein’s" (Imam Ali and his sons) by Ali bin Mohammad Ebrahim Naqashbashi, housed in Iranian Art Museum will be examined utilizing Erwin Panofsky's iconography approach. This study aims to comprehensively examine the aforementioned icons through a qualitative and analytical lens, utilizing historical evidence from bibliographic sources and image analysis based on image organization principles. The ultimate goal is to gain a thorough understanding and investigate this Qajar iconography example. The research's main question is rooted in Panofsky's iconological approach, seeking to uncover specific descriptions, analyses, and evaluations of Imam Ali and Hassanein’s icons.
           The research conducted focused on three main areas: pre-iconographical description, iconographical analysis, and iconological analysis. The initial step involved describing and examining the specific characteristics of the work, which were derived from a combination of general knowledge and everyday observation of this work of art. Then, the traditional significances have been examined and an analysis of the conventional meanings has been conducted, considering the varied information of the artwork which is being consolidated and interpreted. In other words, during this phase, the perspective and underlying depths of the work's creation period have been taken into account.
           The painting portrays the figure of Imam Ali, flanked by his sons Imam Hassan and Imam Hussein. Imam Ali is depicted at the center of the artwork, exuding a strong presence as he sits on both knees. His face radiates serenity and brightness, while he holds a green sword in both hands, clad in a brown robe. Adorning his head is a white dastar or turban, complemented by a brown agal.  
           To the right side (and to the left side of the observer), there is a young man seated on both knees. He is wearing a green robe and a turban, along with a red robe and a white shirt (known in Arabic as dashdasha). This young man is pointing in a specific direction with his right hand. On the opposite side of the image, sits another young man. He is dressed in a red abaya, a green robe, and a white shirt. His hands are placed on top of each other and resting on his legs. Both Imams have a golden halo surrounding their heads. In the background, the image has a blue sky decorated in a circular pattern with various shades of blue, light blue, and cream colors.
           Above the painting and in the sky background there is an Arabic inscription with the title “La Fatah Illa Ali La Saif Illa Zulfiqar “(There is no hero like Ali, there is no sword like Zulfiqar). The image shows two ornamental brown lachaki arches with golden patterns in the top corners. The individuals are seated on green fur, while the material beneath them appears to be a brown mat or buria. At the feet of Imam Hussein, there is a brown-colored inscription displaying the title "Ali bin Mohammad Ebrahim Naqshbashi Esfahani". 
           The dimensions of the artwork, including its frame, are 104 x 139 cm, while the exact dimensions without the decorative frame are 94 x 128 cm. The artist has skillfully created the effect of oil and paint on canvas. The creator of this masterpiece is Ali bin Mohammad Ebrahim Naqshbashi, who is not known in Persian sources. However, based on the style, time period, and historical evidence available, it is likely that he is one of the children of Muhammad Ibrahim Nematullahi, a prominent painter during the Qajar Dynasty and the reign of Mohammad Shah (1834 to 1848 A.D.).
           In the second area, the analysis of the artwork focuses on key principles of image organization such as "harmony," "variety," "balance," "proportion," "mastery," "movement," and "brevity." The characteristics of the work have been thoroughly examined in this context. The painting showcases harmony in various ways, with the design displaying a coordinated arrangement. This coordination is achieved through the use of central symmetry, which is a classic method of composition and image organization. The central image of Imam Ali plays a pivotal role, with the forms of Imam Hasan and Imam Hussein, repeated on either side. This creates a cohesive and well-structured visual experience for the audience.  
           The artist's skill in employing a meticulous format and contrasting colors is evident in their adeptness at utilizing the principle of diversity. This significance is particularly apparent in the juxtaposition of two complementary colors, namely green and red, within Imam Hassan and Imam Hussein’s attire. Additionally, the type of symmetry employed in the depiction of Imam Ali's icon can be classified as pseudo-symmetry. Within this artwork, the primary elements maintain a consistent and equal equilibrium, yet subtle variations in details enhance its attraction. The phenomenon can be further explored and analyzed through the intricate hand and facial gestures displayed by Imam Hassan and Imam Hussein.
           The painting does not adhere to the golden ratio favored by classical artists. However, what makes it remarkable is the division of the panel into three parts, with lengths of two, three, and six. These measures can also be observed in the background lines of the artwork, highlighting the artist's emphasis on the principle of proportion. Conversely, it is possible to track and verify the ratios of the central and crucial elements of the panel. These components are distinctly visible in three configurations: "circle," "triangle," and "point of emphasis."
           The mastery is clearly demonstrated in the portrayal of the characters and the depiction of the Shia imams. The central and most prominent aspect of the artwork is the depiction of Imam Ali, which has been carefully selected in terms of composition and size to serve as the primary visual element of the painting. The painting's focal point, Imam Ali, directs the viewer's gaze toward it, thanks to the use of movement and visual triangulation. This effect is also seen in the two icons of Imam Hassan and Imam Hussein. The painting's simplicity is achieved through the use of primary colors, minimal details in clothing and background, and a simplified space that demonstrates the principle of brevity.
           The third area can be examined through various distinct indicators. Initially, the focus is on the utilization of colors, followed by the incorporation of significant elements such as Zulfiqar, Agal, and Turban. Lastly, the inclusion of the hadith " La Fatah Illa Ali … " concludes this area of discussion. The selection of white as the primary color, symbolizing utmost perfection, simplicity, sunlight, air, illumination, and purity, as the predominant attire for all three imams, demonstrates the profound significance of their innocence. Moreover, the presence of red and green tones in the depictions of the Imams reveals the artist's profound knowledge as an interpreter of the religious beliefs within Shia Islam. The green shade employed in the icons of Imam Hassan and Imam Hussein represents their sovereignty and pacifist approach, while the red color serves as a symbol of their commitment to jihad, warfare, and martyrdom.
           The color brown is often associated with qualities such as honesty, reliability, and trustworthiness. In Arab culture and literature, it is also seen as a symbol of greatness and glory, particularly when worn by a Sheikh or Sayyid. In this artwork, the artist has chosen to depict Imam Ali as a prominent Arab figure, dressed in a brown robe. The use of a blue sky with circular bands leading to Imam Ali's head signifies his heavenly nature and innocence, complementing the overall theme of the painting. Additionally, the golden color represents the sun, intellect, intuition, faith, and goodness. Both Christian and Islamic art have long emphasized the significance of the golden color as a representation of divinity. Also, the luminous halos surrounding the heads of saints, prophets, and imams further highlight their immense importance in religious concepts.
           The painting uses a halo of light to convey two distinct emphases. Firstly, it serves to sanctify the subject, highlighting their divine nature. Secondly, it conceals the faces of the saints, as religious beliefs forbid their depiction. In popular culture, the green sword known as Zulfiqar symbolizes the power and bravery of Imam Ali. In this particular artwork, Zulfiqar is depicted with a downward-facing green sword held in both hands of the Imam. The positioning of the sword signifies Imam Ali's defensive stance, indicating that he did not wield it for aggression or conquest, but solely to protect Shia Islam. The portrayal of Imam Ali's dignity through the agal and turban should be acknowledged as a representation of reason and rationalism. The image depicts a white turban adorned with a three-ring agal. This particular shape of three rings is exclusively reserved for imams of the congregational prayer and holds great religious significance among the elders of the Arab community. The artist, with their profound understanding of religious principles and familiarity with historical clothing and its symbolic elements, aimed to envision Imam Ali as the guardian and supreme leader of Shia Islam. The hadith "La Fatah..." serves as a clear testament to Imam Ali's chivalry, metaphorically expressing his courage. Drawing from the popular culture and beliefs of the Shias, the artist chose to begin the phrase with "La Fatah…" as a contrast to the traditional form of "La Saifa illa Zulfiqar, Va La Fatah illa Ali." 
           In conclusion, it can be stated that there are numerous examples of existing icons from the Qajar period, resulting in a remarkable variety due to the expansion of iconographic concepts. However, what sets this particular work apart is its significant importance from two perspectives. Firstly, the application of principles based on the proper organization of the image has resulted in a distinct visual impact with accurate and proportional projection. This significance in terms of form, color, and composition reaches the highest level of aesthetic and formalistic values, as indicated by the presented analyses, and has been duly acknowledged in this research. Secondly, in the realm of Qajar period iconography, we encounter an artist who possesses a strong understanding of the principles and foundations of the social, cultural, and religious infrastructure of his time and has effectively utilized them. Considering Ali bin Mohammad Ebrahim’s upbringing in a renowned artistic family and under the guidance of a figure like Muhammad Ibrahim Nematuallahi, who was divinely blessed and had a profound comprehension of the religious and Shia principles of his family, these elements have been incorporated into the work. The artist's use of hidden and symbolic layers has resulted in a magnificent painting that not only possesses aesthetic appeal but also carries deep religious and social significance.

    Keywords: Qajar painting, Iconography, Erwin Panofsky, Imam Ali, The Museum of Iranian Art}
  • اصغر طهماسبی بلداجی*

    حکمرانی شایسته از اهداف تمامی انبیاء بوده که در آموزه های دین اسلام اهمیت آن به غایت خود رسیده است. در عصر حاضر توجه به شاخصه های مهم حکمرانی شایسته براساس آموزه های دینی و الگو قرار دادن آن حایزاهمیت است که می تواند، نقش الگو دهی به حکومت های اسلامی و حتی غیراسلامی را داشته باشد. بر همین اساس پژوهش حاضر با روش توصیفی _ تحلیلی با تکیه بر آموزه های امام علی در نهج البلاغه به شاخصه های مهم حکمرانی شایسته در ابعاد مختلف می پردازد و از این رهگذر شاخصه های این حکمرانی را در ابعاد: معرفتی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مورد تحلیل و بررسی قرار می دهد. نتیجه آن که تعمق و تفقه در سیره حکومتی امام علی این رهاوردهای مهم را نشان می دهد که اولا: حکمرانی شایسته در نهج البلاغه مبنا و محوریت الهی دارد و اصل شکل گیری آن در جهت احیای دین و فرامین الهی است، ثانیا: این حکمرانی تک بعدی نبوده بلکه تمامی جوانب زندگی بشر را در بر می گیرد و با مولفه های متعدد، جامعه را به سمت و سوی حیات طیبه رهنمون می سازد، ثالثا: براساس آموزه های نهج البلاغه، حکمرانی شایسته با حکومت های بشری و سلطنتی کاملا متمایز بوده و هدف اصلی آن سعادت و کمال انسان هاست بر این اساس چیدمان این حکومت از زندگی کارگزاران تا چگونگی اداره حکومت بر مبنای اخلاق الهی بوده که با رویکرد انجام وظایف متقابل مردم و رهبر جامعه اسلامی به غایت خود می رسد.

    کلید واژگان: امام علی, سیاست اسلامی, حکمرانی شایسته, نهج البلاغه}
    Asghar Tahmasebi Beldaji*

    Decent rule has been one of the goals of all the prophets, and its importance has reached its peak in the teachings of Islam. In today's era, it is important to pay attention to the important characteristics of decent governance based on religious teachings and set an example, which can serve as an example for Islamic and even non-Islamic governments. Based on this, the present research with a descriptive-analytical method, relying on the teachings of Imam Ali in Nahj al-Balagha, deals with the important indicators of competent governance in different dimensions, and through this, the indicators of this governance are analyzed and investigated in the following dimensions: epistemological, political, social and economic. Gives. The result is that the deep understanding of Imam Ali's government history? This shows the important conclusions that firstly: proper governance in Nahj al-Balagha has a divine basis and the principle of its formation is in the direction of reviving religion and divine commands, secondly: this governance is not one-dimensional but includes all aspects of human life and with Many components guide the society towards a virtuous life, thirdly: according to the teachings of Nahj al-Balagha, proper governance is completely different from human and royal governments and its main goal is the happiness and perfection of human beings. The government is based on divine ethics, which reaches its goal with the approach of fulfilling the mutual duties of the people and the leader of the Islamic society.

    Keywords: Imam Ali, Islamic politics, meritorious governance, Nahj al-Balagha}
  • کوثر سادات هاشمی*، خدامراد سلیمیان
    امام معصوم شیونی دارد که اگر مجال ظهور یابد، در سیره امام دیده می شود. تشکیل حکومت از شیون سیاسی امام است که از جهات مختلف قابل بررسی است؛ همچون لزوم تشکیل حکومت توسط معصوم، مبانی حکومتی اسلامی در آیات، روایات و سیره معصومین (ع). مردم نیز در فراهم آوردن شرایط برای ایجاد و استمرار آن می توانند نقش بسزایی داشته باشند. نوشتار حاضر به کیفیت حضور مردم در حکومت علوی و مهدوی می پردازد و به دنبال پاسخ به این سوال است که مردم در حکومت حضرت علی (ع) و حضرت مهدی، چگونه نقش آفرینی می کنند؟ یافته های پژوهش نشان از آن دارد که حاکم اسلامی در تمام شیون حاکمیتی اثرگذار است. در کنار او، مردم نیز در این مهم دخیل اند و مبانی اسلامی به حضور مردم در عرصه حکومتی مشروعیت می بخشد که در آیات، روایات، سیره معصوم و دلیل عقلی می توان به اثبات آن رسید. همچنین امت، در دو سطح عمومی و خواص، حضور پررنگی دارند و در ایجاد، نظارت، استمرار و مصونیت بخشی به حکومت نقش آفرینی می کنند. از این جهت که انسان برای رسیدن به تکامل خلق شده است. بخشی از مسیر تکامل از فعالیت اجتماعی حاصل می شود. انبیا و ایمه (ع) نیز مردم را آماده می کردند تا به مرتبه ای برسند که مسیولیت های مختلف اجتماعی را به دوش بگیرند. در هر دورانی که مردم این استعداد را بیشتر در خود فراهم کنند، نقش موثرتری خواهند داشت. با توجه به اینکه حکومت امام زمان (عج) جهانی و عدل محور است، مردم را به نقطه اوج تکامل در امور اجتماعی می رساند.
    کلید واژگان: مردم, جمهوریت, حکومت اسلامی, مهدویت, امام علی (ع)}
    Kosarossadat Hashemi *, Khodamorad Salimian
    The infallible Imam has something that, if there is a chance to appear, it will be seen in the life of the Imam. The formation of the government is one of the Imam's political affairs, which can be investigated from different angles; Such as the need to form a government by the innocent, the foundations of Islamic government in the verses, traditions and life of the innocent (AS). People can also play a significant role in providing conditions for its creation and continuation. This article deals with the quality of people's participation in Alavi and Mahdavi government and seeks to answer the question, how do people play a role in the government of Hazrat Ali (AS) and Hazrat Mahdi? The findings of the research show that the Islamic ruler is effective in all governance affairs. Along with him, the people are also involved in this matter, and Islamic principles give legitimacy to the presence of the people in the governmental arena, which can be proven in the verses, traditions, innocent way of life, and rational reason. Also, the community has a strong presence at both public and special levels and plays a role in establishing, monitoring, continuing and protecting the government. Because man was created to achieve evolution. In any era, when people provide more of this talent, they will play a more effective role. Considering that the government of Imam Zaman (AS) is global and justice-oriented, it will bring people to the peak of evolution in social affairs.
    Keywords: People, republic, Islamic Government, Mahdism, Imam Ali}
  • Yoones Ashrafi Amin *, Mostafa Delshad Tehrani
    An interaction is a reciprocal relation between two individuals or two groups. In his political practice, Imam Ali (a) engaged in constructive interactions with his opponents based on shared principles. In different circumstances, he always sought to find rational and accurate solutions through direct talks.  He always treated his opponents with patience and tolerance. Imam ʿAli never allowed his companions and associates to insult the enemy. He advocated for the unity of the Islamic nation and always underlined charitable and passionate advice. On some issues, he unveil the true face of the enemy by dispelling confusion and answering their accusations. He always aimed to guide his opponents towards the truth. However, when they refused to accept his arguments and insisted on fighting him, he reluctantly engaged in war.
    Keywords: Imam ʿAli, Nahj al-Balagha, interaction with opponents, Nākithūn, Qāsiṭūn, Māriqūn}
  • حسین مرادی نسب*

    مداینی از مورخان قرن سوم هجری دارای تالیفات بی شماری در موضوعات مختلف اجتماعی، فرهنگی و به خصوص تاریخی است، احاطه علمی وی بر رخدادهای تاریخ اسلام و مانند آن سبب شد تا وی بیشترین تالیفات را نسبت به هم عصران خود داشته باشد که فقط نام آنها در منابع فهرست آمده است. در این میان از جمله موضوعات تدوین یافته ی مداینی، نگارش های تاریخی او درباره امامان شیعه (ع) است که برخی از آنها تکمیل کننده موضوعات تدوین شده از سوی مورخان پیشین و برخی دیگر از ابتکارات وی است. این پژوهش براساس داده ها و یافته های گزارش های تاریخی در منابع کهن، به تحلیل و توصیف آثار تک نگاری تدوین شده توسط مداینی درباره امامان شیعه (ع) پرداخته است. این مقاله در پی پاسخ به این پرسش است که نقش میراث مکتوب مداینی درباره تاریخ زندگانی امامان شیعه چگونه بوده و چه تاثیری بر نگاشته های بعدی داشته است؟ نتیجه آنکه وی بدون توجه به دیدگاه مذهبی اش، به تدوین گسترده گزارش های تاریخی با موضوعات خاص درباره امامان شیعه (ع) به خصوص درباره حضرت علی (ع) و برخی از امامان شیعه (ع) اقدام کرده است که نشانگر وسعت نظر او درباره آن بزرگواران است

    کلید واژگان: مدائنی, گزارش های تاریخی, تاریخ اسلام, امامان شیعه(ع), امام علی(ع)}
    Hussein Moradi *

    Madā‘inī, one of the historians of the 3rd century AH, was a prolific writer in social, cultural and especially historical fields. His scientific command of the events in the Islamic history caused him to have the most number of writings compared to his contemporaries. Just the titles of those books have been mentioned in lists of sources. Among the subjects compiled by Madā‘inī are his historical writings about the Shiite Imams, some of which complete the works of the previous historians and some others are among his own innovations. This study is based on the historical data in older sources and analyzes and describes monographs compiled by Madā‘inī regarding the biography of the Shiite Imam. This study is seeking to answer the question on the role of Madā‘inī’s written heritage regarding the lives of the Shiite Imams and its effect on the next writings in that regard. Without paying attention to his own religious views, he has compiled extensive historical accounts with special issues regarding the Shiite Imams, especially Imam Ali and some other of the Shiite Imams, which shows his broad views about those great personages.

    Keywords: Madā‘inī, historical accounts, history of Islam, the Shiite Imams, Imam Ali}
  • حمیدرضا تمدن، ویلفرد مادلونگ*
    عبدالله بن عباس ابن عبدالمطلب (م 68ق/ 7-686م) در مطالعات اسلامی معاصر معمولا به عنوان یکی از پایه گذاران علوم دینی شناخته شده است. او همچنین یکی از گرداورندگان قرآن به شمار می رود که قرایات گوناگونش از آیات، بعدها همگی ثبت و ضبط شد. نقش او به عنوان «پدر علم تفسیر قرآن» نیز غیر قابل انکار است، چنان که از میان صحابه پیامبر(ص)، در حوزه شریعت(فقه و احکام) هم به عنوان یکی از پیشوایان مکتب مکه به شمار می رود. در این میان، نقش وی در باورها و تاریخ فقه شیعه کمتر مورد توجه قرار گرفته و نگاه سنت شیعی امامی به او مبهم به نظر می رسد. بر همین پایه ویلفرد مادلونگ کوشیده است تا با بررسی چند نمونه، نقش و جایگاه ابن عباس در فقه شیعی را تا اندازه ای به تصویر بکشد. از نگاه مادلونگ، شواهد مناسبی وجود دارد که نشان دهنده تاثیر بسزای آموزه های ابن عباس بر عقاید و فقه شیعیان امامی نخستین است. به باور او فقه امامیه به گونه سیتماتیک و نظام مند از ایده ها و نظرات ابن عباس در زمینه احکام فقهی پیروی نکرده است اما تلاش کرده تا برخی شواهد را نشان دهد که بر پایه آنها فقه امامی، به عملکرد امام علی(ع) در طول دوران خلافتش، که توسط منابع سنی گزارش شده است، توجهی اندک نشان داده و حتی گاه آموزه ابن عباس را بر آن ترجیح داده است.
    کلید واژگان: ابن عباس, فقه شیعی, تاریخ فقه شیعه, امام علی, مصنف عبدالرزاق اصفهانی, ویلفرد مادلونگ}
    Hamidreza Tamdan, Wilfred Madelong *
    'Abdullāh bin 'Abbās Ibn 'Abd al-Muttalib (686-7 AD) is usually recognized as one of the founders of religious sciences in contemporary Islamic studies. He is also considered one of the compilers of the Qur'an, whose various readings of the verses were later recorded. His role as the "father of the science of exegesis of the Qur'an" is also undeniable, as among the companions of the Prophet (PBUH), in the field of Sharia (jurisprudence and rulings), he is also considered one of the leaders of the Meccan school. In the meantime, his role in the beliefs and history of Shia jurisprudence has been paid less attention to, and the view of Imami Shia tradition towards him seems ambiguous. On this basis, Wilferd Madelung has tried to depict the role and position of 'Abdullāh bin 'Abbās in Shiite jurisprudence to some extent by examining several examples. From Madelung's point of view, there is good evidence that shows the great influence of the teachings of Ibn 'Abbās on the beliefs and jurisprudence of the early Imami Shiites. According to him, Imami jurisprudence has not systematically followed the ideas and opinions of Ibn Abbas in the field of jurisprudence, but he has tried to show some pieces of evidence based on which Imami jurisprudence paid less attention to the performance of Imam Ali (a.s.) during his caliphate, according to the Sunni sources, while at the same time preferred the Ibn Abbas's opinions over the performance of Imam Ali (a.s.)
    Keywords: Ibn'Abbās, Shia jurisprudence, History of Shia Jurisprudence, Imam Ali, Muṣannaf 'Abd al-Razzāq Esfahani, Wilfred Madelung}
  • سید محمد سلطانی، باقر ریاحی مهر*

    مساله جانشینی پیامبر اکرم (ص) از مهمترین مسایل صدر اسلام تا کنون و اصلی‎ترین وجه تمایز تشیع با سایر فرق اسلامی بوده است. نوشتار حاضر با بهره جستن از روش توصیفی - تحلیلی و با رویکرد انتقادی به بررسی رویکرد قرآنی ویلفرد مادلونگ به مساله جانشینی پیامبر اکرم (ص) (با تاکید بر منابع تفسیری و روایی فریقین) می پردازد. آغاز این حرکت توسط مادلونگ در کتاب جانشینی محمد (ص) بوده است که در 1997 منتشر و به زودی به عنوان یک مرجع مهم در این بحث شناخته شد. او در مقدمه کتابش تحت عنوان «حقوق خویشاوندی و خاندان های پیامبران در قرآن»، به بررسی نسبتا مفصلی درباره نقش و اهمیت خاندان انبیاء در تایید، تثبیت و ادامه مسیر رسالت و هدایت ایشان، پرداخت و نشان داد که مطابق نظر قرآن، جانشین پیامبران از میان خاندان ایشان و توسط خود آنها صورت می پذیرد و پیامبر اکرم (ص) نیز قصدی جز این نداشته است. علی رغم جدید و متاخربودن مطالعات شیعه شناسی و فعالیت های شیعه پژوهی، پرداختن به مسیله امامت نسبت به دیگر مسایل مطرح از ضرورت بیشتری برخوردار می باشد. مطالعه آرا و نظرات مفسران فریقین درباره تفسیر آیه ولایت، نشان دهنده این است که آنان بر اساس آیه 55 سوره مایده درباره ولایت و امامت امام علی (ع)، دو دیدگاه کلی دارند: 1. بیشتر مفسران اهل سنت واژه «ولی» در آیه را به معنای دوست و یاور می دانند و بر همین اساس ولایت در آیه را مطلق و آن را شامل تمام مومنان به شمار آورده اند؛ 2. شیعه لفظ «ولی» را صرفا به معنای محبت و نصرت نمی داند و چنین معنایی را در تعارض با آیات دیگر دانسته و معتقد است این واژه علاوه بر محبت، متضمن حاکمیت اجتماعی و سیاسی است و نصرت از نتایج آن است. مفسران شیعه، بر اساس معنای «ولی» در آیه و نیز بر مبنای روایات متواتری که سبب نزول آیه را ولایت امام علی (ع) نقل کرده اند، آیه شریفه را دلیل قرآنی ولایت و امامت امام علی (ع) بیان می کنند .

    کلید واژگان: رویکرد قرآنی ویلفرد مادلونگ, جانشینی پیامبر(ص), تشیع, امام علی (علیه السلام), منابع تفسیری و روایی فریقین, هاینس هالم, هنری لامنس, اتان کلبرگ, هانری کربن}
    Seyed Mohammad Soltani, Baqir Riahi Mehr *

    The issue of the succession of the Holy Prophet is one of the most important and distinguishing aspects of Shiite Islam compared to other Islamic sects. This paper employs a descriptive-analytical method with a critical approach to examine the Quranic approach of Wilferd Madelung on the issue of the succession of the Holy Prophet (with a focus on the interpretive and narrative sources of both sects). Madelung initiated this movement in his book “Succession to Mohammad,” which was published in 1997 and soon became a significant reference in this discussion. In the introduction to his book titled “Familial Relationships and Prophetic Families in the Quran,” he extensively examines the role and importance of the Prophet's progeny in confirming, establishing, and continuing their mission and guidance. He demonstrates that, according to the Quran, the successors of the prophets are chosen from among their families and appointed by them, and the Holy Prophet had no intention other than this. Despite the relatively recent and delayed studies in Shi'a studies and Shi'a research activities, addressing the issue of Imamate (leadership) is of greater necessity compared to other raised issues. The study of opinions and views of interpreters from both sects regarding the interpretation of the verse of “Wilayah” (guardianship) indicates that they generally have two main perspectives based on Verse 55 of Surah Al-Ma'idah: 1. Most Sunni interpreters understand the term “wali” in the verse to mean friend and supporter, and based on this, they consider guardianship in the verse as absolute and inclusive of all believers. 2. Shi'a scholars do not merely understand the term “wali” to mean love and support, and they perceive such a meaning to conflict with other verses. They believe that in addition to love, this term encompasses social and political authority, and support is one of its outcomes. Based on the meaning of “wali” in the verse and the excessive (mutawatir) narrations, which attribute the revelation of the verse to the guardianship of Imam Ali, Shi'a interpreters consider the noble verse as Quranic evidence of the guardianship and Imamate of Imam Ali.

    Keywords: Quranic Approach Of Wilferd Madelung, Succession to The Prophet, Shi'ism, Imam Ali, Interpretive, Narrative Sources Of Both Sects, Heinz Halm, Henri Laoust, Etan Kohlberg, Henry Corbin}
  • فاطمه حسینی علایی*

    جغرافیای فرهنگی یکی از شاخه های جغرافیای انسانی است که علل تفاوت فرهنگ ها و ارزش های انسانی را در نواحی فرهنگی مورد بررسی قرار می دهد. در این نوشتار، به بررسی ماهیت، مبانی نظری و روش شناختی جغرافیای فرهنگی شهر کوفه در عصر امام علی (ع) پرداخته شده است. این پژوهش، با هدف تحلیل و بررسی کوفه زمان امام علی (ع) و نقش کلیدی آن در حوادث سال های بعد تهیه شده است. شهر کوفه به عنوان تاثیرگذارترین شهرها چه از نظر موقعیت جغرافیایی و چه از نظر جمعیت و مردم شناسی می باشد. خطبه ها و نامه های امام علی (ع) درباره این شهر مدعای فوق را ثابت می کند و نشان می دهد این شهر از ابتدا با هدف مرکزیت حکومت و فرمانروایی تاسیس شده و به جهت اختلاف فرهنگی با دیگر شهرهای مجاور دارای خرده فرهنگ های زیادی بوده و از نظر روانشناختی، مردمی متزلزل و بی ثبات داشته است؛ اما در عین حال از نظر مدل شهری جزء شهرهای مذهبی محسوب شده و هم اکنون نیز نقش محوری دارد. روش این پژوهش، تحلیلی- توصیفی و ابزارش کتابخانه و نرم افزارهای گوناگون می باشد.

    کلید واژگان: کلیدواژه ها: جغرافیای فرهنگی, کوفه, امام علی (ع), نهج البلاغه}
    Fatemeh Hoseinialaee *

    Cultural geography is one of the branches of human geography that examines the reasons for cultural differences and human values in various cultural regions. This paper explores the nature, theoretical foundations, and methodological aspects of the cultural geography of the city of Kufa during the era of Imam Ali. This research aims to analyze and study Kufa during the time of Imam Ali and its key role in the events of subsequent years. Kufa was one of the most influential cities in terms of its geographical location, population, and ethnography. The sermons and letters of Imam Ali regarding this city support the aforementioned claim and demonstrate that Kufa was initially established to be the center of government and rule. Due to cultural differences with other neighboring cities, it had numerous subcultures and, psychologically, its people were unstable and volatile. However, at the same time, it was considered a religious city in terms of its urban model and continues to play a central role. The research methodology employed is analytical-descriptive, utilizing various library resources and software.

    Keywords: Cultural Geography, Kufa, Imam Ali, Nahj al-Balaghah (The Peak of Eloquence)}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال