به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Presence » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • افسانه کامران*

    این مقاله با به کارگیری چهار شیوه اعمال حضور و غایب ابژه ها بر اساس دیدگاه ژاک فونتنی درصدد است تا صورت های بیانی غیاب ابژه ها را در موزه ها مورد بررسی قرار دهد. روش این تحقیق براساس مطالعه موردی موزه هایی در خارج از ایران است که در پروژه های اخیر یا سناریوهای موزه به موضوع غیاب یا موضوعات غایب در سناریوهای موزه پرداخته اند و سعی کرده اند تا بر بخشی از انواع غیاب غلبه کنند. نتایج تحقیق بیانگر آن است که دوگانه حضور و غیاب در موزه ها روزبه روز در حال کمرنگ شدن است؛ بخشی از آن به واسطه تغییر سیاستهای بازنمایی ابژه ها در موزه ها و همچنین تغییر تعریف از رسالتهای موزه هاست و بخشی دیگر به خاطر به کارگیری فناوری های جدید در موزه ها. شواهد نشان می دهد که صورتهای بیانی غیاب در موزه ها در حال تکوین است و بیش از پیش وجه غیرمادی و مرئی پیدا کرده است. در واقع امروزه در موزه ها غیاب در امتداد حضور تعریف می شود.

    کلید واژگان: ابژه, غیاب, حضور, موزه}
    Afsaneh Kamran*

    This article discusses the presence and absence of objects in museums, based on J. Fontanilla’s perspective. The study analyzes museums outside of Iran and examines recent projects or museum scenarios that have addressed the issue of missing elements or absence, aiming to reduce various forms of absence. The research findings suggest that the dichotomy between presence and absence in museums is diminishing, due to evolving object representation policies, redefined museum missions, and the integration of new technologies. The evidence indicates that expressions of absence in museums are becoming more Non-material and Visible, and absence is now acknowledged alongside presence in museum contexts.

    Keywords: Modality, object, absence, presence, museum}
  • نرگس یزدی، مجید فدائی*، نادر شایگان فر

    زنده بودن یکی از مفاهیم کلیدی در حوزه مطالعات اجراست. به طور سنتی، زنده بودن عمدتا در تقابل با ضبط شده بودن یا هر نوع رسانش دیگر قرار داده شده و اجرای زنده در قیاس با فیلم یا سایر فرم های هنری دربردارنده نوعی رسانش، واجد ارزش و اعتبار دانسته شده است. در سال های اخیر نظریه پردازان متعددی از جمله فلیپ اسلندر درباره این مفهوم به بحث و تبادل نظر پرداخته اند. بلست ثیری، یک گروه هنری انگلیسی که در آثارش ترکیبی از گیم های آنلاین و جهان های مجازی را به کار می برد تا به نحوی اجرایی و اینتراکتیو مخاطب را درگیر کند، در آثار متاخرش به بهره گیری از تکنولوژی برای واکاوی مسایل متعدد سیاسی، فرهنگی، اجتماعی روی آورده است. دو اثر بینارسانه ای این گروه با عنوان آدم ربایی و کرن، به طور خاص مسایلی را در خصوص زنده بودن برمی انگیزند و زنده بودن در آن ها به ویژه با در نظر گرفتن تبیین نوین فضا قابل بررسی است. پژوهش توصیفی  تحلیلی حاضر با هدف پاسخ به این پرسش انجام شده که با در نظر گرفتن مباحث اسلندر و تعاریف نوین فضا، زنده بودن را چگونه می توان در دو نمونه موردی واکاوی کرد. یافته های پژوهش نشان می دهد این دو اثر بینارسانه ای، زنده بودن را در سطوحی چندگانه و در معنایی کاملا متفاوت با تبیین های سنتی به نمایش می گذارند. به این معنی که با تعاریف نوین فضا، زنده بودن که پیش تر بر مبنای هم حضوری جسمانی اجراگر و مخاطب در زمان و فضایی مشترک تعریف می شد که مراد از آن مجاورت فیزیکی آن ها بود را اکنون می توان بر مبنای هم حضوری در زمان و فضایی مشترک، اما فضایی که به واسطه تکنولوژی خلق شده، تبیین کرد. به ویژه با فراگیری شبکه های ارتباطی موبایل، در هر لحظه با برقراری ارتباط، فضای نوینی خلق می شود که زنده بودن اثر را به نمایش می گذارد بدون این که لزوما اجراگر و کاربر در فضای فیزیکی واحدی قرار داشته و هوای مشترکی را تنفس کنند.

    کلید واژگان: زنده بودن, اجرای دیجیتال, اجرای بینارسانه ای, حضور, فلیپ اسلندر, بلست ثیری}
    Narges Yazdi, Majid Fadaei *, Naderr Shayganfar

    The concept of liveness is of great significance in performance studies. Traditionally, liveness had been defined in contrast to expressions such as “recorded” or “mediated”, in other words, the live was supposed to materialize in the absence of any sort of mediatization or it was associated with the bodily copresence of performer and audience in the same space and time. In line with such traditional definitions, live performance had been associated with realness and authenticity, while recorded or mediatized forms had been regarded as non-real or inauthentic. However, over the recent years, numerous scholars have theorized about this concept among whom Peggy Phelan and Philip Auslander can be mentioned as the most prominent. Auslander in his book “Liveness: Performance in a Mediatized Culture” raises the significant issue of the status of live performance in a culture dominated by mass media. He questions the traditional definitions of liveness and in particular challenges Phelan’s ontological view. The Present study aims to explore the concept pf liveness in digital performances and uses Auslander’s observations in “Digital Liveness” as its starting point. Since his ideas can be applied to several categories of digital performance particularly the categories involving human- machine interaction, robots and the internet, this research focuses on analyzing two works of Blast Theory, one of the pioneering artistic groups that create creative, inventive and interactive work, namely Kidnap and Karen which demonstrate different characteristics. The question this article aims to answer is: in what sense can these works be regarded as live in light of new findings in this field. The results demonstrate that although these two works cannot be regarded as live in the traditional sense of the word, they demonstrate liveness in different levels considering new spaces created by the utilization of new media and mobile communication networks. Furthermore, issues are raised regarding the authenticity of considering the real and the virtual world as two separate entities.

    Keywords: Liveness, Presence, Philip Auslander, Blast Theory, Kidnap, Karen}
  • نغمه علیزاد گوهری، بهرام شاهدی*، فرشته احمدی
    اهداف

    بازخوانی الگوهای پیشین در جهت روشن نمودن چگونگی ارتباط انسان با معماری و نحوه حضور وی در فضا، می تواند معیاری برای سنجش و ارزیابی مطلوبیت فضای شهر و چارچوبی ساختار یافته به منظور تداوم و ماندگاری کهن الگوهای معماری گذشته در دوره معاصر و آینده معماری فراهم آورد؛ چرا که آینده اکنون است. یکی از این الگوهای باارزش، بازارهاست که نقش مهمی در حیات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شهر دارد و از هر دو جنبه معماری و شهری قابل ارزیابی است. از این میان بازار اصفهان در مجموعه میدان نقش جهان انتخاب گردیده است.

    روش ها

    روش توصیفی- تحلیلی در کنار تکنیک نحو فضا و شبیه سازی در نرم افزار «دپس مپ» استفاده گردیده است. روشی که بر مبنای نظریه گراف، به جای توصیف خصوصیات هندسی (شکل، اندازه و فواصل) اجزای یک سیستم، به تبیین موقعیت، روابطه میان اشکال و چگونگی پیکره بندی آن اجزاء به عنوان یک کل، می پردازد.

    یافته ها

    اگرچه بازار به تنهایی از اختلاف چندانی در بیشترین و کمترین مقدار در ارزش های نحوی خود برخوردار نیست که نشان از انسجام در کل مجموعه دارد، با این وجود حضور میدان در ترکیب با بازار، در ارتقاء کلیه شاخص ها به غیر از انتروپی (نظم درونی) موثر بوده است.

    نتیجه گیری

    از آنجا که نقاط کانونی عملکردهای شهری، از بالاترین درجه هم پیوندی و تراکم حرکتی برخوردار است، با توسعه دسترسی (به عنوان مهم ترین عامل)، تراکم و تنوع؛ تعمیم هم پیوندی به ساختار شهر امکان پذیر و ایجاد همبستگی میان عناصر شهری فراهم می گردد که حاصل آن رونق بخشی، ایجاد سرزندگی و حضورپذیری در فضاست.

    کلید واژگان: فضاهای تجاری, بازار اصفهان, حضورپذیری, روابط فضایی, ارزش های نحوی, فناوری های نوین, معماری ریاضی}
    Naghmeh Alizad Gohari, Bahram Shahedi*, Fereshte Ahmadi
    Aims

    Re-reading the previous patterns in order to clarify how man relates to architecture and how he is present in the space, can provide a criterion for measuring and evaluating the desirability of the city space. One of these valuable models is the Bazaar, which play an important role in the cultural, social and economic life of the city and can be evaluated from both architectural and urban aspects. Among these, the Isfahan Bazaar in Naqsh-e Jahan Square complex has been selected.

    Methods

    Descriptive-analytical method along with space syntax technique and simulation has been used in "Depth map" software. The method based on graph theory, instead of describing the geometric characteristics (shape, size and distances) of the components of a system, explains the position, relationship between the shapes and how to configure those components as a whole.

    Findings

    Although the Bazaar alone does not have much difference in the maximum and minimum value of its syntactic values, which shows the coherence of the whole complex, nevertheless, the presence of the Naqsh-e Jahan Square in combination with the Bazaar is effective in improving all indicators except entropy (internal order).

    Conclusion

    Since the focal points of urban functions have the highest degree of connectivity and movement density, with the development of access (as the most important factor), density and diversity; It is possible to generalize the connection to the city structure and create solidarity between the urban elements, which results in prosperity, vitality and presence in the space.

    Keywords: Commercial Spaces, Isfahan Bazaar, Presence, Spatial Relations, Syntactic Values, New Technologies, Mathematical Architecture}
  • سیده مریم باقری، طاهره نصر*، علی اکبر حیدری، ملیحه تقی پور

    حضور پذیری مردم در یک فضای عمومی، بسیاری از مسایل ازجمله حوزه های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... مرتبط با آن فضا را تحت تاثیر قرار داده و عامل اصلی در تعیین میزان موفقیت آن فضا به شمار می رود. از سویی هر فضای شهری از طریق لبه هایش با محیط پیرامونی آن در ارتباط است که در این خصوص پیوستگی فضایی در لبه ها، عامل اصلی در تعیین نوع و شکل ارتباط با فضای پیرامونی است. بنابراین پیوستگی فضایی در ورودی های یک مجموعه شهری به عنوان جزیی از لبه، می تواند تاثیر بسزایی در افزایش حضور پذیری در آن مجموعه داشته باشد. با این توضیح در این پژوهش، موضوع چگونگی تاثیر پیوستگی فضایی در ورودی های یک مجموعه عمومی شهری بر میزان تمایل افراد به حضور پذیری در آن مجموعه موردبررسی قرار می گیرد که دراین ارتباط، مجموعه بازار سنتی شیراز به عنوان نمونه موردی تحقیق مدنظر قرارگرفته است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی تحلیلی مبتنی بر ترکیب روش های کمی و کیفی در گردآوری و تحلیل داده ها است که بسته به ماهیت شاخص های تحلیل در بخش های مختلف، از روش های مشاهده، مصاحبه، پرسشنامه و نرم افزار Depthmap ارزیابی ابعاد مختلف موضوع بهره گرفته شد. نتایج تحقیق درنهایت حاکی از وجود یک رابطه مستقیم میان پیوستگی فضایی در بعضی از ورودی های بازار و تمایل به استفاده از آن ورودی ها جهت حضور در بازار داشت. همچنین تداوم کالبدی، تداوم کارکردی و تداوم بصری ازجمله ابعاد پیوستگی فضایی در ورودی ها هستند که مجموعه این عوامل می توانند بر میزان حضور پذیری در یک فضای شهری (به عنوان مثال بازار) نقش داشته باشند.

    کلید واژگان: حضور پذیری, پیوستگی فضایی, تداوم کالبدی, تداوم کارکردی, تداوم بصری, مجموعه بازار سنتی شیراز}
    Maryam Bagheri, Tahere Nasr*, Ali Akbar Heidari, Malihe Taghipour

    Understanding an architectural space, by being attendance in that space and experiencing it closely, becomes a part of that space, watching it and moving in it. The attendance of man as the main resident or consumer of architectural space is also a two-way relationship between the human world and his space. The attendance of people gives character to public spaces and strengthens the character of such spaces from within. Thinkers also know quality by attendance in all directions, so that man rarely steps in it until he finds a desirable and satisfying space for presence. In a high quality environment, not only is attendance not mandatory, but also the tendency to spend more time on activities increases due to better conditions. In addition, a wide range of optional attendance and activities are performed by inviting people to stop, move, sit, eat, play, and so on. The attendance of people in a public space affects many issues, including economic, cultural, social, etc. related to that space and is the main factor in determining the success rate of that space. On the other hand, each urban space is related to its surroundings through its edges, in this regard, the spatial continuity at the edges is the main factor in determining the type and shape of the relationship with the surrounding space. Therefore, spatial continuity at the entrances of an urban complex as a part of the edge, can have a significant impact on increasing the presence in that complex. spatial continuity at the borders can affect the quality of the interior space and the desire of people to use it. This issue is especially important in relation to urban public spaces, where the main condition for their success is to increase the attendance of people within them. In this regard, bazaars as part of the structure of urban space, which play an important role in the economic, social and cultural prosperity of cities, are highly dependent on this issue. With this explanation in this research, the issue of how the effect of spatial coherence in the entrances of a public urban complex on the willingness of individuals to attend that complex is examined. In this regard, the traditional bazaar complex of Shiraz has been considered as a case study.The research method in this descriptive-analytical study is based on a combination of quantitative and qualitative methods in data collection and analysis, which depending on the nature of the analysis indicators in different sections, from observation, interview, questionnaire and software. Depthmap software was used to evaluate the various dimensions of the subject. Finally, the research results indicate that there is a direct relationship between spatial continuity in some bazaar inputs and the tendency to use those inputs for the attendance of users in the bazaar. Also, physical continuity, functional continuity and visual continuity are among the dimensions of spatial continuity at the entrances, which can play a role in the level of presence in an urban space (such as the market).

    Keywords: Presence, Spatial Continuity, Physical Continuity, Functional Continuity, Visual Continuity, Shiraz Traditional Bazaar Complex}
  • پیام زین العابدینی*
    سینما هنری است که شکل گیری، پیوستگی و پویایی اش وابسته به تماشاگری است که بطور مداوم با جامعه پیرامونش ارتباطی زنده و لحظه ایی دارد. بیننده گاه در طلب غوطه ور شدن در خیال خود و گریز از واقعیتهای اجتماعی و گاه برای درک و رویت امور واقعی ندیده به تماشای گونه‎های فیلم می نشیند. ارتباط دو طرفه سینما وابسته به تغییرات دایم محیطی است که تکنولوژی، ایدیولوژی و سواد رسانه ایی بر آن تاثیرگذار است. از این روی سینما در گذر تاریخی تبدیل به رسانه ایی پر از جهش و پویا شده است. این پژوهش با هدفی بنیادین صورت گرفته و مسیله اصلی آن امکان سنجی حضور و تعامل مخاطب در جهان سیال فیلمیک و سینماتیک سینما می باشد. روش تحقیق تحلیل محتوا و بر اساس جمع آوری اطلاعات از منابع کتابخانه ای و آرشیوهای صوتی و تصویری و مصاحبه می باشد. نتیجه حاصله نشان از آن دارد که تماشاگر متاثر از عواملی همچون همذات پنداری، باورپذیری و لذت که در هر دوره دارای ویژگی خاص و متاثر از بافت فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و غیره می باشد، خواسته یا ناخواسته خود را در جهان فیلم قرارداده و سعی دارد حضورش را به روابطی تعاملی و آگاهانه تر تبدیل نماید.
    کلید واژگان: همذات پنداری, رسانه سینما, دوگانه باور, سینمای کلاسیک, سینمای مدرن, سینمای پست مدرن}
    Payam Zinalabedini *
    Since its inception, cinema, has been an ongoing process of creative development. Initially, it was a means of recording reality, but gradually the role of imagination became prominent. Over time, the role of reality and imagination in films became more distinct; films were organized and divided into two genres: feature or fictional films and documentary or real films. Each genre has grown such that they have their own followers and audiences. Filmmakers have expressed and implemented various innovative and exquisite methods in narration and form, in order to create styles in their works, and to entice audiences, critics and artists. Cinema is a phenomenon whose survival and future have been repeatedly questioned, but undergoing significant transformations within the industry, it is constantly redefining itself with new forms and creative processes. The historical course of cinema and the numerous examples indicate that this transformation has taken place with a variety of managers, filmmakers and creators, thus expanding their efforts with every possible method. Having purposeful methods in classical, modern and postmodern periods has led to the emergence of various attractions and dynamic presence of this media for more than a century. This continuous development over time has created a special idealism that has allowed cinema to remain an attractive and novel media among audiences. Its audience could have been gone long ago, if cinema wasn’t a dynamic media and if it had been repeating its classical formulas over and over again. Cinema is an art that has continuity, and dynamism with a constant relationship with either the society as a whole or the individual, thus connecting on all levels with its audiences. An audience may occasionally seek to be immersed in his/her imagination and to escape from social realities and maybe sometimes he/she seeks to understand real things through watching different genres and styles. Today's world is going toward redefining concepts and old limiting definitions are no longer held accountable. New filmmakers have broken the boundary between reality and imagination in order to make their works believable, and with different intellectual and ideological approaches they are trying to make new aesthetics visible in their works. The two-way cinema relationship depends on permanent environmental change that is affected by technology, ideology and media literacy; hence, cinema has become a fluid and dynamic media. This research was conducted with a fundamental purpose and the feasibility studying of the presence and interaction of the audience in the world of film and cinema. This content analysis method study is done through reviewing and interview method by gathering information from library resources and audiovisual archives. The result of this study shows that the audience is influenced by factors such as identification, credibility and pleasure that has a special status in each era and is influenced by the cultural, economic, political, and other factors. Thus the audience willingly or unwillingly places himself/herself in the film-world and tries to turn his/her presence into a more interactive and conscious one.
    Keywords: Identification, Cinema Media, dualism, presence, interaction}
  • محمدامیر کاکی زاده*، ندا ناصری، رحمن جان احمدی، احسان حیدرزاده

    فقدان زندگی اجتماعی و تعامل افراد مختلف با هم مشکلات زیادی را ایجاد می کند که پیشرفت نکردن افراد، و درنتیجه، توسعه نیافتن جامعه را در پی دارد؛ بنابراین اهمیت حضورپذیری هرچه بیشتر و بهتر مردم در سطح جوامع امروزی و همچنین برقراری تعاملات اجتماعی در سطح کیفیت زندگی مردم کاملا ملموس است. با توجه به اینکه امروزه ابعاد زندگی اجتماعی انسان نادیده گرفته می شود و در گذشته بعد اجتماعی انسان و اجتماع پذیری شهرها بیشتر در نظر بوده است؛ ازاین رو مقاله حاضر، با هدف بازشناسی و واکاوی راهکارهای موثر در ایجاد و تقویت اجتماع پذیری در کالبد شهرهای تاریخی موفق در این زمینه، در راستای به کارگیری آن راهکارها در شهرسازی و معماری امروزی نگاشته شده است. بر همین اساس بافت تاریخی شهر بوشهر، که از نمونه های موفق در حضورپذیری مردم با وجود فرهنگ ها و مذاهب مختلف بوده است، به منظور بررسی در این پژوهش انتخاب گردید. تحقیق حاضر با به کارگیری ترکیبی از روش کیفی و کمی به صورت توصیفی  تحلیلی انجام گرفته است. ساختار پژوهش در دو بخش تنظیم شد: بخش مبانی نظری به صورت کیفی با استفاده از منابع کتابخانه ای برای استخراج مولفه های مدل و بخش میدانی با روش کمی با استفاده از پرسش نامه و آزمون مدل با استفاده از روش آزمون دوجمله ای در نرم افزار SPSS و تحلیل عاملی تاییدی نظرات کاربران در نرم افزار لیزرل. بر اساس یافته های تحقیق، روایی مدل مفهومی با روش روایی سازه همگرا و پایایی آن با روش پایایی مرکب به تایید رسید. برازش مدل پیشنهادی تحلیل عاملی تاییدی بر اساس بارهای عاملی (5 جزء کالبد بافت تاریخی بوشهر شامل میدان، میدانچه، خیابان، پیاده روها و گذرهای ساحلی، کوچه ها، و 4 شاخص موثر بر اجتماع پذیری شامل آسایش محیطی، امنیت، رفاه، تنوع، و جذابیت)، مقادیر t، RMSEA، RMR، P-value، GFI، AGFI، و... در سطح اطمینان 95٪ به تایید رسید. بنابر نتایج مدل استخراج شده و مولفه های آن در سنجش میزان اجتماع پذیری در کالبد بافت تاریخی بوشهر تاثیرگذار است و در میان مولفه ها نیز شاخص رفاه و تنوع و جذابیت در فضای میدان بالاترین اولویت را از نظر کاربران دارد.

    کلید واژگان: حضورپذیری, اجتماع پذیری, ساختار کالبدی, بافت تاریخی بوشهر, تحلیل عاملی تاییدی}
    MohammadAmir Kakizadeh *, Neda Naseri, Rahman Janahmadi, Ehsan Heidarzadeh

    The Lack of social life and interactions creates many problems, leading to a lack of development of individuals, and consequently a lack of development of society. It is absolutely imperative, therefore, for people to be more and better present in the community. Given the fact that today’s dimensions of human social life are ignored, whilst in the past, these aspects were taken more seriously, this paper aims to explore and analyse the effective ways to create and strengthen sociability in successful historical cities in order to use them in modern urbanism and architecture. Accordingly, the historical fabric of Bushehr city, which has been one of the successful examples in presence of the people regardless of different cultures and religions, was selected as the study case. The questions are ‘what is the relationship between the urban body of the historical fabric of Bushehr with the presence and socialability of the people?’ and, ‘what factors causes this level of sociability? In response, the study was conducted using a combination of qualitative and quantitative methods in a descriptive-analytical way. The research structure was set up in two parts; The theoretical and literature section was done qualitatively and using library resources to extract the factors of the model. The field section was conducted quantitatively using a questionnaire and for testing model, using a binominal test in SPSS software and confirmatory factor analysis of users' opinions in Lisrel statistical software. Based on the research findings, the validity of the conceptual model was confirmed by convergent construct validity technique and its reliability was confirmed by composite reliability technique. The proposed model's fit of confirmatory factor analysis (5 Parts of the historical fabric of Bushehr including square, piazza, street, sidewalks and alleys and 4 factors affecting socialability including environmental comfort, security, welfare, diversity and attractiveness) based on factor loading of t, RMSEA, RMR, P-value, GFI, AGFI, etc., was confirmed at the confidence level, 95%. The results showed that the extracted model and its factors are suitable for measuring the amount of Socialability in the historical fabric of Bushehr, and among the factors, the index of welfare and diversity and attractiveness in the square space has the highest priority for users.

    Keywords: Presence, Socialability, Physical structure, Historical fabric of Bushehr, Confirmatory Factor Analysis}
  • هادی کشمیری، علی اکبر حیدری، فاطمه عماد

    در دهه اخیر بیشتر از قبل نیاز به یافتن راه حلی برای افزایش علاقه به حضور در مساجد می باشد. با مدرن شدن زندگی انسان، نیاز روحی انسان به عبادت پیش از قبل، انسان را نیازمند به حضور در مساجد کرده است. با وجود این انسان ها، کمتر از قبل علاقه به استفاده و ماندن در این فضاها دارند. این پژوهش نخست به دنبال یافتن پاسخ این پرسش است که سلسله مراتب شکلی مساجد طی دوره قاجار در شیراز چیست؟ و دوم اینکه اصول طراحی عناصر کالبدی مسجد با تاکید بر سلسله مراتب شکلی به منظور افزایش حضور چیست؟ هدف این مقاله، یافتن اصولی برای طراحی مساجد با تاکید بر سلسله مراتب شکلی به منظور افزایش حضور است. به این منظور ابتدا با مطالعات میدانی و بررسی های کتابخانه ای به اصل سلسله مراتب در مساجد پرداخته شد. سپس پیشنهادهای طراحی با توجه به معیارهای بوم شناسی بصری که در مطالعات کتابخانه ای بدست آمده بود، تهیه شد. این پیشنهادها در قالب یک پرسشنامه در میان خبرگان به روش دلفی ارزیابی شد. سپس نتایج این پرسشنامه در نرم افزار SPSS v25 تحلیل شد تا رعایت یا عدم رعایت، میزان تاثیرگذاری و اهمیت راه کارهای پیشنهادشده در مساجد قاجار شیراز بررسی شود. با توجه به تجزیه و تحلیل های انجام شده در این پژوهش، تاثیرگذارترین راه کارهایی که می تواند سبب ایجاد سلسله مراتب شکلی، در نتیجه افزایش معنویت و علاقه به حضور در مساجد شود، راه حل هایی نظیر افزایش «عناصر الحاقی و تزیینی» و «شاخص تر کردن خطوط بام» در طراحی است.

    کلید واژگان: سلسله مراتب شکلی, مساجد دوره قاجار شیراز, معنویت, حضور, عناصر کالبدی}
    Hadi Keshmiri, ali akbar heidari, fatemeh emad

    In the last decade, more than before, there is a need to find a solution to increase interest in attending mosques. With the modernization of human life, human’s spiritual need for worship has made them need to attend mosques. However, human beings are less interested in using and staying in these spaces than before. This research first seeks to find the answer to the question, what is the formal hierarchy of mosques during the Qajar period in Shiraz? And secondly, what are the principles of designing the physical elements of the mosque with an emphasis on form hierarchies in order to increase attendance? The purpose of this article is to find principles for designing mosques with emphasis on shape hierarchy in order to increase attendance. For this purpose, the principle of hierarchy in mosques was first discussed with field studies and library surveys. Then the design proposals were prepared according to the criteria of visual ecology obtained in library studies. These suggestions were evaluated in the form of a questionnaire among experts using the Delphi method. Then, the results of this questionnaire were analyzed in SPSS v25 software to check compliance or non-compliance, the degree of influence and the importance of the proposed solutions in the Qajar mosques of Shiraz. According to the analysis carried out in this research, the most effective solutions that can create a formal hierarchy, as a result of increasing spirituality and interest in attending mosques, are solutions such as increasing "additional and decorative elements" and "Make the roof lines more visible" in the design.

    Keywords: Form hierarchy, mosques of the Qajar period of Shiraz, spirituality, presence, physical elements}
  • نصرالله حکمت*
    با این پرسش که آیا: برای ابن عربی موضوع نسبت میان لفظ و معنا یا فرم و محتوا و نحوه تعامل آن ها در ظهور زیبایی مطرح بوده یا نه؟، نیز این پرسش که: اگر برایش مطرح بوده و دیدگاه خاصی داشته آیا وی بر پایه این نگاه به نقد یک اثر ادبی پرداخته است یا نه؟ سراغ کتاب فتوحات رفتیم و به گشت وگذار در آن پرداختیم. به ناگاه در گوشه ای از جنگل این کتاب، با صفحاتی مواجه شدیم که وی به هر دو پرسش ما پاسخ مثبت گفته است. چکیده پاسخ او به پرسش نخست این است که: زیبایی یک اثر هنری از نوع ادبی، دوساحت دارد؛ ساحت حضوری و ساحت ظهوری. به لحاظ حضوری، این زیبایی مولود لفظ یا معنا، و یا مولود حاصل جمع آن دو نیست بلکه مرتبط با ذات اثر هنری است که این ذات، از سنخ حضور، و متصل است به حقیقت زیبایی جهان هستی که هر گونه اثر هنری، تجلی آن حقیقت است و همزمان، حجاب و جلال آن جمال است. اکنون اثر هنری، مظهر و مجلای آن زیبایی است و می توان این ظهور زیبایی را «حسن و نکویی» نامید. این حسن، بر اثر امتزاج لفظ ناب و معنای شگرف، حاصل می شود و این امتزاج، یک راز است که می تواند با ایجاد تحیر در مخاطب این اثر، او را از زندگی روزمره و زیستن در «جهان لانه» برهاند و به ساحت حقیقت زیبایی و زیبایی حقیقی نزدیک گرداند. سپس وی بر پایه این زیبایی دوساحتی، به نقد یک قطعه شعر عاشقانه می پردازد.
    کلید واژگان: اثر ادبی, لفظ و معنا, زیبائی, حضور, ظهور, نقد هنری, فتوحات ابن عربی}
    Nasrollah Hekmat *
    We went through the Fotouhat book and scrutinized it, having this question in mind whether the relation between form and content or word and meaning and also the way they interact with each other, has been a matter of consideration for Ibn-Arabi or not. Additionally, assuming that it has been a matter of consideration for him and he has had a specific point of view, whether he has criticized a literary work based on his point of view or not? We came across some pages in this book intrusively, in which our two concerns have been addressed with a ‘yes’ answer. The gist of his elaborate answer to our first question is that the beauty of an artistic work has two scopes: Presential Scope and Epiphanic Scope. Regarding the presence, this beauty does not have something to do with words or meaning or a combination of them. However, this is related to the essence of that artistic work which is derived from the presential scope and joined to the truth of the beauty of the world of being, every artistic work is the emergence of that truth and simultaneously signifies the brilliance and coverage of that emergence. Now, artistic work is a pure indicator of that beauty. Therefore, this emergence of beauty can be named ‘goodness and virtue’.This goodness is achieved due to a combination of pure word and prodigious meaning. Furthermore, this combination is a mystery which can indulge the viewers of this work from living everyday life in their ‘worldly-nest’ and draw them close to the scope of the truth of beauty and truthful beauty. Then, he begins to criticize a piece of the romantic poem based on this two-scope beauty.We went through the Fotouhat book and scrutinized it, having this question in mind whether the relation between form and content or word and meaning and also the way they interact with each other, has been a matter of consideration for Ibn-Arabi or not. Additionally, assuming that it has been a matter of consideration for him and he has had a specific point of view, whether he has criticized a literary work based on his point of view or not? We came across some pages in this book intrusively, in which our two concerns have been addressed with a ‘yes’ answer. The gist of his elaborate answer to our first question is that the beauty of an artistic work has two scopes: Presential Scope and Epiphanic Scope. Regarding the presence, this beauty does not have something to do with words or meaning or a combination of them. However, this is related to the essence of that artistic work which is derived from the presential scope and joined to the truth of the beauty of the world of being, every artistic work is the emergence of that truth and simultaneously signifies the brilliance and coverage of that emergence. Now, artistic work is a pure indicator of that beauty. Therefore, this emergence of beauty can be named ‘goodness and virtue’.This goodness is achieved due to a combination of pure word and prodigious meaning. Furthermore, this combination is a mystery which can indulge the viewers of this work from living everyday life in their ‘worldly-nest’ and draw them close to the scope of the truth of beauty and truthful beauty. Then, he begins to criticize a piece of the romantic poem based on this two-scope beauty.
    Keywords: literary work, Words, Meanings, Beauty, presence, Emergence, Art Criticism}
  • عرفان ناظر*
    یکی از متفکرانی که با رویکرد هستی شناسانه ی خود موجب شد دو مفهوم حضور و غیاب در فلسفه ی قرن بیستم اهمیت ویژه ای پیدا کنند، مارتین هایدگر بود. تفسیر هستی شناسانه ی مارتین هایدگر از دو مفهوم فوق، توانست توجه را به این نکته جلب کند که حضور الزاما به معنای آن چیزی که حاضر است، نیست و غیاب نیز الزاما به معنای آن چیزی که ناپیدا است، نیست؛ بلکه یک پدیده میتواند در غیاب خود حاضر باشد و یا ذاتش در حاضر بودنش غایب گردد. این دو مفهوم امکانی هستند تا هستی، خود را بر ما آشکار کند و ما بتوانیم پدیده ها را از وجه هستی شناسانه ی آنها به فهم در آوریم.این مقاله به بررسی نسبت هستی شناسانه ی حضور و غیاب و نحوه ی تجلی آنها در نمایشنامه ی فعل محمد رضایی راد می پردازد. نمایشنامه ی فعل را بدین علت برگزیدیم که در آن، نسبت حضور و غیاب موجب خلق روایت شده و عاملی بنیادین در ساختار اثر است. هدف پژوهش این است که با تمرکز بر نحوه ی کار کرد دو مفهوم مذکور در ساختار این اثر نشان دهیم که بنیان این نمایشنامه بر نسبت میان حضور و غیاب بناشده است. نتایج حاصل از این پژوهش به این نکته می پردازد که دیالکتیک مذکور صرفا در حدود فلسفه قرار نمی گیرد بلکه ژرف نگری در آن می تواند امکانی برای خلق اثر هنری را نیز برای ما میسر سازد.
    کلید واژگان: هستی, نیستی, حضور, غیاب, محمد رضایی راد, فعل}
    Erfan Nazer *
    Ever since the emergence of drama in this world of possibilities, there has always been an affirmative or privative relationship between philosophy and drama. Among the thinkers who’ve approached to art based on this perspective, Martin Heidegger in his book The Origin of the Work of Art presented an ontological interpretation of ancient Greece’s tragedies and reflected on the relationship between drama and existence, in other words, the presence and absence of existence in drama. In this study, in order to understand the relationship between philosophy and drama based on ontology, we use the method of hermeneutic phenomenology and library sources to study the play of Mohammad Rezaei Rad based on the ontological relationship between Presence and Absence in Martin Heidegger's thought so that we can contemplate the relationship between philosophy and drama with an ontological approach in Iranian drama and explain the fundamental aspects of this work. For this purpose, we propose the hypothesis that the foundation of this play is based on the dialectic of presence and absence and the structural elements of this work are based on that foundation. We first consider the relationship between drama and philosophy and then describe the method. In our cognition, we reflect on what presence and absence is, and the approach goal of understanding is how these two concepts occur as the fundamental principles of the play. We will also implicitly show how it is possible to narrate the relation between human and the universe by examining the philosophical concepts and using them in drama.
    Keywords: being, nothingness, presence, Absence, Rezaei Rad, Verb}
  • ائلیار محمدزاده نبیی، مینو قره بگلو*
    شهر های امروز، د ر عین پیشرفت ها و توسعه ها د ر ابعاد مختلف خود ، از تامین نیاز های قشر های خاصی عاجز ماند ه اند . یکی از این قشر ها کود کان، و به خصوص کود کانی است که از اختلال طیف اوتیسم رنج می برند . د ر واقع شهر ها بایستی به گونه ای برنامه ریزی و طراحی شوند که امکان حضور این قشر از افراد را فراهم سازند . این پژوهش با بررسی نمونه موارد ی از کشور های مختلف جهان، د ر زمینه بازی وارسازی فضاهای شهری خود و نیز با بررسی چند نمونه بازی وارسازی اوتیسم، جمع بند ی ای د ر زمینه برقراری ارتباط بین اوتیسم، بازی وارسازی و فضاهای شهری، بیان و پیشنهاد هایی را برای بازی گونه کرد ن فضاهای شهری برای کود کان اوتیستیک ارایه کرد ه است. این تحقیق، با رویکرد ی کیفی، از روش توصیفی-تحلیلی استفاد ه کرد ه و با گرد آوری نمونه موارد کاربرد ی و اجراشد ه د ر این زمینه، سعی د ر سنجش میزان مطلوبیت این موارد ، جهت استفاد ه از رویکرد بازی وار سازی شهری برای آسایش و آرامش بخشی به کود کان اوتیستیک د ر شهر های کشورمان د اشته است. نتایج حاصله، د ر قالب پیشنهاد هایی برای بازی وارسازی فضاهای شهری مناسب برای کود کان اوتیستیک ارایه شد ه تا فرایند بازی کرد ن د ر شهر، برای کود کان اوتیستیک با رعایت موارد روان شناختی، ذهنی و جسمی عملی شود .
    کلید واژگان: فضا ی شهری, اوتیسم, بازی وارسازی, بازی, حضورپذیری}
    Elyar Mohammadzadeh Nabie, Minou Gharebaghlou *
    Cities in today’s world have failed to meet the needs of certain groups despite the progress and development in their various dimensions. One of these groups is children, especially those who have autism spectrum disorder. Cities should be planned and designed in such a way as to allow the presence of this group of people. This paper examines examples of gamification in urban environments from many places throughout the world. Also, it summarizes the relationship between autism, gamification, and urban spaces by examining several examples of autism and offers suggestions for gamifying urban spaces for autistic children. This qualitative research employed the descriptive-analytical method to investigate the desirability of using the urban gamification approach for autistic children’s comfort and relaxation.  For this purpose, the data were collected from samples applied and previously implemented cases on this issue. The results are offered as suggestions for the gamification of urban places that are appropriate for autistic children so that the process of playing in the city can be implemented for autistic children while taking psychological, mental, and physical issues into account.
    Keywords: urban space, autism, Gamification, Game, Presence}
  • رابعه رحیمی*، نوید سعیدی رضوانی

    پژوهش حاضر بر حضور نوجوانان در فضاهای شهری که می تواند به عنوان بستری حیاتی به منظور فراهم نمودن فرصت هایی غنی برای رشد انواع ویژگیهای شخصیتی آن ها باشد؛ تمرکز می نماید. امروزه، به دلیل نادیده گرفتن این گروه سنی از مطالعات شهری کشورمان و متعاقب آن، ناکارآمدی فضاهای شهری در پاسخ گویی به نیازهای آن ها، حضور نوجوانان رو به کاهش است. لذا در این راستا، مطلوبیت فضاهای شهری از منظرحضورپذیری نوجوانان 15 تا 18 سال محله گلسار رشت بر اساس مدل پیشنهادی، ارزیابی می شود. شیوه مطالعه، توصیفی- تحلیلی بوده که مبانی نظری، کتابخانه ای و تحلیل نظرات نوجوانان با رویکرد ترکیبی، از طریق پرسشنامه، فوکوس گروپ و مصاحبه با نقشه، است. با تکمیل 271 پرسشنامه به ارزیابی فضاهای شهری موجود، مطالعه الگوی متداول حرکت و فعالیت های آن ها پرداخته و از فوکوس گروپ و مصاحبه با نقشه به منظور تدقیق و آزمون درستی نتایج روش کمی استفاده می شود. تحلیل داده های کمی، Spss و داده های کیفی، تحلیل محتوا می باشد. یافته ها نشان می دهد که میانگین پاسخ ها، کمتر از 3 و فضاهای شهری موجود پاسخی مناسب در برآوردن شاخص ها ندارند و الگوی حرکت 3/78 درصد نوجوانان، غیرفعال و مهم ترین فعالیت های آن ها، فعالیت در فضای مجازی، تماشای تلویزیون و بازی های کامپیوتری می باشد. نتایج با تاکید بر این که مدل پیشنهادی می تواند یک رویکرد سیستماتیک و مشارکتی برای ارزیابی فضاهای شهری از دیدگاه نوجوانان باشد؛ نشان می دهد که حضور آن ها در فضاهای شهری به دلیل عدم تطابق با نیازهای دوران رشد، رو به کاهش بوده و این امر محصول نادیده گرفتن نوجوانان از مشارکت در فرآیند برنامه ریزی و طراحی فضاهای شهری است.

    کلید واژگان: حضور پذیری, نوجوانان, فضای شهری دوستدار نوجوانان, مشارکت نوجوانان, برنامه ریزی مشارکتی}
    Navid Saeidi Rezvani

    Current study concentrates on adolescents’ presence in urban spaces that can be a vital context for providing rich opportunities to develop a variety of personality characteristics. Today, due to ignoring this age group of urban studies in our country and its aftermath, inefficiency of urban spaces to meet their needs, adolescents’ presence is declining. So in this regard, the desirability of urban spaces from the perspective of adolescents’ presence aged 15 to 18 in Golsar neighborhood of Rasht, is evaluated based on the proposed model. Research method, has been descriptive-analytic and theoretical foundations through library and adolescents’ view analysis was carried out through questionnaire, focus group and map anchored interviews. By completing 271 questionnaires to assess existing urban spaces, we study adolescents’ movement and their activities, and then focus group and map-anchored interviews are used to test the quantitative method results. Quantitative data analysis, Spss and qualitative data was conducted using content analysis. Findings shows that the existing urban spaces do not have an adequate response to the indicators and 78.3% teens’ movement patterns are inactive. Their most important leisure activities were, internet activity, watching television and computer games. The results with emphasis that the proposed model can be a systematic and collaborative approach to assess urban spaces from the adolescents’ viewpoint show that adolescents’ presence in the existing urban spaces is declining because they aren’t compatible with their growth needs and this is a product of ignoring them from participation in the urban planning and design process.

    Keywords: presence, Adolescents, Adolescent-friendly urban spaces, Adolescents’ participation, Participatory planning}
  • محمد حسن پور*
    بیان مسئله

    کیفیت زیست و معنای زندگی همواره با حضور عناصر، اشیاء، چیزها، افراد و مفاهیم پیوند خورده است و غیاب به معنای نفی و سلب حضور، این معنا را قوام داده و از همین رو در فلسفه و هنر بسیار وارد شده است. مفهوم ابسنس به مثابه یک استراتژی هنری در بطن بسیاری از آثار هنری به ویژه در قرن حاضر تلقی می شود. در عکس ها، متونی که رد حضور چیزها را در گذشته عرضه می کنند، ابسنس کارکردی استنادی پیدا می کند. اما پرسش اساسی این است که چگونه در متون عکاسانه، از غیاب عناصر و چیزها، پی به وجود روایت های تاریخی نهفته در متن آن ها می بریم؟

    هدف پژوهش

    عکس ها به عنوان متونی همه جا حاضر چه در آلبوم های خصوصی یا نهادهای هنری یاخبری، و چه در فضاهای اجتماعی مجازی و مبتنی بر وب، غیبت های گوناگونی را که خاستگاه های متفاوتی دارند، ارایه می کنند و تحلیل تاریخی غیاب در این آثار، به فهم بهتر بستر اجتماع انسانی منجر می شود. فرضیه این است که عکس به عنوان یک متن تاریخی وقتی با روایت های پیرامون و بیرونی خود پیوند خورده و تحلیل شود، غیاب را به مثابه نفی حضور نیروهای سرخورده ای در متن اجتماعی ارایه می دهد که هریک، به صورت بالقوه قدرت مشارکت و تغییر در رفتارها و کنش های زندگی روزمره را دارند.

    روش پژوهش

    براساس تحلیل مبتنی بر تاریخ اجتماعی در متون عکاسانه خواهد بود، چرا که در این رویکرد، رفتارها، رخدادها و باورها در بافت زندگی روزانه، در روند تحقیق تاریخی دارای اهمیت است.

    نتیجه گیری

    ابسنس در قاب عکس، می تواند اشکالی متنوع از قدرت های پنهانی لایه های مختلف اجتماعی را عرضه دارد؛ نیز به جایگاه عناصر غایب در سطح عکس ها پرداخته و توضیح داده شده است که چگونه عکاسی از ابسنس به عنوان مفهومی پست مدرنیستی بهره می برد تا به واسطه غیاب عناصر تاریخی، محتوای متفاوت و قرایت دیگرگونی را از رخداد شکل دهد.

    کلید واژگان: ابسنس در عکاسی, روایت تاریخی, تاریخ اجتماعی, غیاب و حضور, عکس های اجتماعی}
    Mohamad Hasanpur *
    Problem Statement

    The quality and meaning of life are continuously attached to the presence of elements, objects, things, people and concepts; the absence means denying and depriving the presence, has strengthen this concept, hence has been frequently presented in philosophy and art fields. The concept of absence as an art strategy has been presented at the context of many artworks, especially in the present century. In photographic contexts due to introducing the previous presence of things, ‘absence’ finds a referral function. But the main question here is that, how in the photographic contexts, we might be able to find the existence of historical narratives behind them, through the absence of elements and things?

    Research objective

    Photographs as the ever-present contexts, whether on private albums or in art/ news studios, even on virtual social spaces, offer a variety of absences with different origins, and [therein] the historical analysis arising from it in these works would lead to a better understanding of the human social context. The research hypothesis here is that photograph as a historical context, when linked to and analyzed by the narratives surrounding it, would present the ‘absence’ as a means of denying the presence of suppressed forces in the social context, that potentially have the power to participate and alter the actions of every day’s life.

    Research Method

    was done based on the social history of the photographic contexts, as in this approach, behaviors, events and beliefs, besides being part of daily life context, are also important in the process of historical research.

    Conclusion

    Absence in the picture frame, is able to represent the latent power behind the different social classes; Moreover, the standpoint of elements related to absence within the historical context and its continuation at photograph scale will be discussed and explained the way that photography exploits the absence as a modern concept to represent a different content and various readings.

    Keywords: Absence in Photography, Historical Narrative, social history, Absence, Presence, Social Photographs}
  • رضا بایرامزاده*، سعید احمدی علیایی
    نزول وحی در هر سرزمینی تاریخ آن اجتماع را دچار تحولات شگرف کرده است. چنین رخ دادی در حجاز دوران ظهور اسلام هم حادث شد. قرآن هم به جهت محتوایی و هم به عنوان شکل بدیعی از گفتار و نوشتار در جهان بینی مردم تاثیر گذاشت. مقاله پیش رو قصد دارد تاثیر قرآن کریم را در متحول ساختن بینش زیباشناختی عصر آغاز اسلام بررسی کند. روش کار توصیفی تحلیلی است و تحلیل ها براساس نظریه ی «تمایز گفتار و نوشتار» ژاک دریدا فیلسوف فرانسوی انجام شده است. هدف اصلی مقاله تحلیل نقش قرآن کریم به عنوان نوع جدیدی از گفتار و نوشتار در تحول مفهوم زیبایی است. به عبارت دیگر این کتاب مقدس چگونه توانست مردم بی سواد را به سطحی برساند که در «زیبانویسی خط» زیبایی را به حد اعلای خود برسانند. یافته ها نشان داد انقلاب فرهنگی دین اسلام، همانند اکثر تحولات تاریخی، در طی چند مرحله رخ داد. این فرآیند در چهار مرحله اتفاق افتاد و باعث تحول کامل چشم انداز زیباشناختی مردم سرزمین حجاز شد. مرحله اول: پیش از اسلام؛ دوم: نزول وحی؛ سوم: آغاز نوشتار؛ چهارم: انقلاب هنری.
    کلید واژگان: زیبایی, قرآن, کلام, خوشنویسی, حضور}
    Reza Bayramzadeh *, Saeed Ahmadi Oliaei
    The revelation of revelation in every territory has transformed the history of that community with tremendous transformations. This happened in Hijaz during the advent of Islam. The Qur'an influenced people's worldview both for content and as an innovative form of speech and writing. The present paper intends to examine the impact of the Holy Qur'an on the transformation of the aesthetic insight of the era of the beginning of Islam. Analytical descriptive method is descriptive and analyzes are based on the theory of "speech and writing distinction" by French philosopher Jacques Derrida. The main purpose of the article is to analyze the role of the Holy Quran as a new type of speech and writing in the evolution of the concept of beauty. In other words, how did the Qur'an make uneducated people reach the level of beauty in "calligraphy"? The findings showed that the cultural revolution of Islam, like most historical developments, took place over several stages. In four stages, the entire aesthetic landscape of the people of the land of Hejaz was transformed completely. The first stage: before Islam; the second: the revelation; the third; the beginning of the writing; the fourth: the artistic revolution.
    Keywords: Beauty, Quran, word, calligraphy, presence}
  • اشرف سادات موسوی لر، بهزاد سلیمانی*، معصومه اسماعیل زاده
    پدیدارشناسی از نوع هرمنوتیک، برقراری نسبت های وجودی است. اینکه این نسبت ها چگونه می تواند در مواجهه انسان با جهان برقرار شود، از مهم ترین دغدغه های فلاسفه مختلف از جمله هایدگر، فیلسوف مشهور آلمانی است. این پژوهش در نظر دارد تا تفسیری از پدیدارشناسی ارایه دهد که بتواند در فرآیند طراحی، قابل تعمق و اجرا باشد. در این راستا، بعد از توصیف کامل پدیدارشناسی هرمنوتیک (که به طور خاص با اندیشه های هایدگر قابل شناسایی است)، پنج گام مشخص از آن استخراج شده که شامل زمانمندی، برقراری رابطه معنادار با ساحت های سه گانه زمان، برقراری شبکه نسبت های وجودی بین انسان و محصول، برقراری رابطه هرمنوتیک، و آشکارگی است. سپس به روش مطالعه موردی، سه محصول نمونه، برای تفسیر گام های استخراج شده از این رویکرد، مورد ارزیابی قرار گرفته اند. در ادامه با ارایه یک مدل، ارتباط بین رویکرد پدیدارشناسی با فرآیند طراحی، طریقه بکاربستن آن و همچنین قابلیت تعمیم پذیری آن در این فرآیند، نشان داده شده که ساحت های سه گانه زمان (بودگی، حضور و آیندگی) هسته مرکزی آن را تشکیل می دهند. در انتها محصول دیگری برای آزمون مدل ارایه شده، مورد تحلیل قرار گرفته است. نتیجه حاصل از این مقاله روشن می کند که نه تنها می توان در طراحی محصول به شیوه پدیدارشناسانه عمل کرد و از آن بهره گرفت، بلکه مطالعات موردی نشان می دهد که بکارگیری این روند در طول تاریخ طراحی صنعتی توانسته است در موفقیت محصولات در ارتباط با کاربر، تاثیرگذار باشد.
    کلید واژگان: پدیدارشناسی هرمنوتیک, طراحی محصول, زمانمندی, آشکارگی, حضور}
    Ashrafosadat Mousavilar, Behzad Soleimani *, Masoumeh Esmaeelzadeh
    Hermeneutic phenomenology is the establishment of existential relations. How these relations can be manifested in human being in the world is one of the most important concerns of philosophers, including Heidegger - the famous German philosopher. Hermeneutic phenomenology seeks to understand the experience of life and use it to improve conditions. To this end, the designer can provide a design in which the prior experiences and concepts are used to serve the basic needs of the product (the existing being). Certainty does not matter in the nature of hermeneutic phenomenology, but also its work is to describe and interpret the human experience in the world. So this research provides a description of phenomenology that can be linked to the world of products by applying it to the product design process. This paper intends to provide an interpretation of phenomenology that can be considered and implemented in the design process. In this regard, this notion is further clarified by elucidating certain steps from it that include 1.Temporality 2.Establishing a meaningful relationship with having-been, presence and futuristic 3.Establishing a network of existential relationship between human and product 4.Establishing a hermeneutical relationship 5. Disclosedness. The result of this paper makes it clear that not only can use the phenomenology approach in product design, but also the case studies show that the use of this method during the industrial design history has been able to influence the success of products in relation with users.
    Keywords: Hermeneutic phenomenology, product design, Temporality, Disclosedness, Presence}
  • ایوب علی نیای مطلق*، رضا شکوری، علیرضا عینی فر

    موضوع این مقاله «آستانگی» است، این واژه به معنای «در گذار بودن» یا «در میان بودن» و در مقابل یک مرتبگی است. در معماری «آستانگی»، که اسم مصدر آستانه است، اشاره به یک وضعیت میانی و گذار در نواحی انتقالی مکان ها دارد، این وضعیت در خصوص تقرب به یک مقصد طرح می شود. نکته مورد توجه در این مقاله تقلیل مفهوم آستانگی به «بودن در یک ورودی» و به تبع آن آستانه به معنای یک نقطه اتصال صرف و عدم توجه به گستره معنایی این دو واژه است. پژوهش در اینجا با روش کیفی و با استدلال منطقی انجام می شود. بعد از تدقیق ریشه شناسی واژه و همچنین جست وجوی آن در متون به منزله نواحی انتقالی، مفهوم آستانه و مفاهیم مرتبط با آن در نظرگاه اندیشمندان حوزه معماری همچون کریستیان نوربرگ  شولتز، کریستوفر الکساندر، و لویی کان به طور دقیق بررسی می شود، هرچند ایشان از منظرهای مختلفی به این مفهوم واحد نظر افکنده اند، وجوه مشترکی نیز از میان سخنانشان یافت می شود که بعد از تعمق در آرا روشن می شود که «آستانگی» از جمله مفاهیمی است که علاوه بر داشتن دامنه وسیع معنایی، دارای مراتبی است که از مصادیق عینی تا ذهنی قابل تفکیک است و در چهار ساحت، کالبدی، عملکردی، معنایی، و جوهری می توان آن را دسته بندی کرد. در ادامه همچنین نسبت مفاهیمی همچون مرز، مرکز، و آستانه با مفهوم آستانگی مشخص می شود و سپس ساحت جوهری، به مثابه مرتبه ای از مراتب آستانگی، بررسی و نسبت آن با سایر ساحات تحلیل می شود. نتایج تحقیق بیانگر آن است که نواحی انتقالی از طریق همگرایی به سوی نیروی حاصل از مرکز، دارای تعیناتی کالبدی به نام آستانه است. در ساحت عملکرد، این تعینات در محدوده آستانگی منجر به تعیین حد نیروهای حاصل از مرکز مجاور آن (مقصد مد نظر) می شوند. بررسی شخصیت دو وجودی آستانه و نمادین بودن آن وجود مرتبه معنایی آستانگی را اثبات می کند، درنهایت در مرتبه ای اعلی، پس از تعریف جوهره این مفهوم، خواست وجودی و حقیقی آستانگی در نسبت با مقصد و مقصود مخاطب تبیین می شود. نتیجه آنکه آستانگی به مثابه یک پدیده در عالم معماری ذومراتب قلمداد می شود و پرداختن به سطوح مختلف معنایی آن موجبات درک عمیق تر این مفهوم در حوزه معماری را فراهم می کند.

    کلید واژگان: آستانه و آستانگی, مرکز, مرز, حضور, درون و بیرون}
    Ayoob Aliniay Motlagh, Reza Shakoori, Alireza Eynifar

    Liminality indicates a state of transition or being in between, as opposed to being at one. In architecture, it refers to a transition between two places on the way to arrive at a destination. The starting point of the present paper is tackling the reduction of the concept of liminality to ‘being at a threshold’, and thereby the threshold itself as a mere connection point and the neglect of is denotational range. The adopted method is qualitative accompanied with logical reasoning. After accurately defining the etymology of the term, and also a search for transitional zones in the literature, the views of significant architectural thinkers in this field such as Christian Norberg Schulz, Christopher Alexander, and Louis Kahn are further scrutinised. Although these thinkers have different perspectives towards the matter, they still share some common views. An investigation into their views shows that on top of wide-ranging meanings to ‘liminality’, there is also hierarchies in terms of objectivity-subjectivity. Liminality is also classifiable, it is shown, into four categories of the physical, the functional, the denotational, and the substantial. The paper then moves on to investigate concepts such as boundary, centre, and threshold in order to analyse the substantial and its relation with other realms. The results show that transitional zones tend to converge into the centre, which materialise in thresholds. These liminal materialisations set the limits for the adjoining centre. The investigation of the bi-existential characteristics of thresholds and their emblematic state proves the denotational stance of liminality, with its existential demand explained in relation with the audience after defining the substance of the concept at a more subliminal stage. To conclude, architectural liminality is hierarchical, and paying attention to its various denotational levels yields a deeper understanding of the concept.

    Keywords: Threshold, Liminality, Centre, Boundary, Presence, Inside, outside}
  • Hamed Moztarzadeh, Khatereh Sajjadi *
    By increasing house demand for living, the urban development planning has turned to towers, which provides a platform for the growth of the city, regardless of the traditional Iranian's architecture. Among the vital elements in traditional architecture, there are a variety of open and semi-open spaces such as the central courtyard, pool, veranda, balcony, etc that have been provided the needs for social interactions, privacy and other values among the inhabitants, but it is almost destroyed by the contemporary architecture. Therfore the necessity is to turn social interactions into spaces of residential complexes. Since in the variety of the quality of spaces, the architect has the most effective role, in a branch of interactive architecture, the most important thing is the interaction with the external environment that countless theorists have focused on this. The purpose is to explain the effective components of open and semi-open spaces in the presence and increase of social interactions in residential complexes. The research method was qualitative and based on the experts' descriptions, the characteristics of open and semi-open spaces were extracted and then their impact and interaction on the quality of space were investigated and adapted to the final model of interactive residential complex. Factors such as quality, security, the possibility of the presence of children, sense of belonging to the place and social discipline in different types of open and semi-open spaces, can have an effect on the adaptation of the spatial structure of residential complexes on the more interactions of residents.
    Keywords: features of open, semi-open spaces, Presence, social interaction, residential complexes, Quality of space}
  • سمانه جلیلی صدرآباد، مصطفی بهزادفر، امیرحسن یزدان نیاز
    یکی از مباحث مطرح در شهرسازی معاصر، شهر دوستدار کودک می باشد که در آن ویژگی های کودک و نیازهای آن در نظر گرفته می شود. حضور کودکان در عرصه های همگانی اهمیت بسیاری دارد و موجب اجتماع پذیری آنها خواهد شد. نورپردازی یکی از عواملی است که امکان تداوم حضور کودکان را در عرصه های همگانی امکان پذیر می سازد. نورپردازی بهتر، امنیت بیشتر و لذت از بازی و به تبع آن حضورپذیری گسترده تر کودکان را به دنبال خواهد داشت. حضور بیشتر آن ها در عرصه های همگانی موجبات اجتماع پذیری را تسهیل می کند که خود زمینه ی مناسبی برای حضور کودکان امروز در سازندگی فردای کشور می شود. این مقاله با هدف درک شرایط زمین بازی کودکان در داخل پارک های شهری در ارتباط با نورپردازی و راهکاریابی برای حل مسائل احتمالی تدوین شده است. در پژوهش فوق از شیوه ی مطالعات اسنادی، مشاهده و مصاحبه با کودکان و والدین آن ها برای درک رابطه ی بین حضور کودکان در عرصه های همگانی و نورپردازی با مورد کاوی پارک فدک تهران استفاده شده است. با بررسی های میدانی انجام شده می توان نتیجه گیری کرد که نورپردازی مناسب می تواند باعث ارتقاء حس امنیت در کودکان و والدین آن ها شود و بالتبع حضور، حضورپذیری و اجتماع پذیری آن ها افزایش یابد.
    کلید واژگان: نورپردازی, حضورپذیری, شهر دوستدار کودک, کودک, زمین بازی}
    Samaneh Jalilisadrabad, Mostafa Behzadfar, Amirhasan Yazdanniyaz
    Children are amongst the vulnerable strata of each society, as they are not capable of expressing their every need. Meanwhile understanding and paying attention to their desires is crucial and important for the future of both themselves and their society. Generally, children’s vital needs can be categorized as follows: 1. Physical care, that is a child’s need for home, food, clothing, and stuffs like that; 2. Need for support, that is a child’s need for support against hazards and difficulties; 3. Need for security, that is supporting the child and supervising his/her condition; 4. And emotional need, namely, the emotion and respect that a child needs in order to resist pressures. Therefore, security is one of the important needs of a child and an influential factor in the presence of him/her in public realms. The presence of children in public spaces can promote their physical and mental growth. Many of the psychologists believe that learning, in early childhood, is attained through free playing. Although there is no exact definition for free playing, it can be characterized as acting unplanned, unpredictable, voluntarily, and full of joy. Designing appropriate playgrounds can increase the presence of children in such places. Studies indicate that places which are most desirable for children include their home, gardens, streets around the neighborhood, parks, playgrounds and sport fields. A playing area is a kind of dynamic urban space, which means it is located inside a park or another public place and is not private; in such places the social interactions between children happens at its highest level. Playing areas, as encourage independent functions, can create the context for generating diverse games (adventurous and group games, water and mud play, drawing, motion-physical games, playing with tools, drama and social games, playing with ball, science games, playing with moving objects like bicycles, tricycles, and wagons, playing with natural elements, and …) appropriate for the age ranged from 1 to 6 at playgrounds in neighborhoods, and for the age range of to 6 to 15 at playgrounds in urban areas. According to Lynch, children learn more outside the school and in society. In his view, this kind of education is being lost in our cities. Schools environments cannot completely quench children’s needs for various activities. Because, regrettably, in schooling tradition of Iranians’, the children’s activities are dominated by the school in such a specific way that no free playing is recognized appropriate for them. All activities which are done in schools, if any, are not free and are temporally limited. Child care centers in urban areas, despite their spatial restrictions, can host children for 2 or 3 years. Today, one of the main purposes of day care centers is to take care of children and educate them, and due to their limited spaces and facilities, less time is spent on free playing. Therefore, to deal with this important issue, we have investigated the effect of lighting in play spaces on the presence of children in such areas. For this purpose, a case has been studied and an observation-based qualitative-quantitative method has been used. By interviewing about the presence of children and the factors affecting it, Fadak Park, located in the Municipality No. 8 of Tehran, has been examined. To do this, a documentary research approach were applied along with observational method and depth interviews. Then, 18 children were interviewed and to complete the research, also their parents were interviewed. Based on the theoretical saturation viewpoint, to prevent repetitive data, we limited the interview to 18 people and samples were selected randomly. To investigate the effects of lighting, we observed the Park on Sunday (uncrowded day) and Friday (crowded day) twice (once in the morning, and another time in the afternoon). Investigations show that one of the places in which learning can happen for children, are the public realms. Children’s learning in unofficial places increases due to the freedom of choice and discretion. Children can freely play in these areas and can be connected with their peers, with no temporal restriction. Thus, the presence of children in public areas, particularly in playgrounds, is of great importance, because they can interact with other children and play freely. On the other hand, the fear factor and night-time safety, are two influential elements which can decrease the presence of children in public spaces at night. Regarding the limitations and shortage of playgrounds for children, these areas must be altered to meet children’s needs. As the results of our investigations show, appropriate lighting can build a sense of security and safety in children and their parents, and subsequently result in an increased public presence and sociability.
    Keywords: Children, Child, friendly City, Lighting, Playground, Presence}
  • Azam Sadat Razavizadeh *, Hamid Majedi, Farah Habib

    Urban space has been formed in historical texture of cities under the influence of meaning and shape on the onehand and qualities related to human behaviors on the other hand. Among these points, neighborhood centers as themost important areas of social life in urban open space play a critical role in attracting people and improving qualityand vitality of environment. This study presents the related literature in an analytical approach and expresses therelationship between neighborhood centers and human presence by structure analysis; it focuses on rules governingpresence quality and formed behaviors in this places. In this survey, human and his presence in neighborhood centersare evaluated and urban spaces concept is formed by composing space location characteristics and human behavior.At least, it is sated that people`spresence in urban space of neighborhood centers expresses their thoughts and culturalinteractions whose form shows its function and meaning. Therefore, humans would appear in urban space in a way thatneighborhood centers quality depends on activity kind and their user's behavioral patterns.

    Keywords: Presence, UrbanSpace, Neighborhood Centers, Historical Texture, BEHAVIOR}
  • Gholamreza Khalatbari
    Presence is taken to be a structural entity, the presence, the confrontation of all signifying systems the signifying systems, created both by production and reception (the spectators). The study of “presence” as a semiotic phenomenon suggests that the meaning of “presence”, as a sign, is generally understood in relation to other concerns, and all lie beyond the province of signification. Means are not static symbols, but exist only in a suspended animation or doubt. Then presence should not be seen as something fixed, but as the subjects of a constantly shifting interplay between theatrical signification and the context in which a performance take place. It is the very potential of theatre enable us to reflect upon and question the construction of “reality” in the contemporary world. The purpose of this article is to explicate some common elements relevant to performance [text, space, actor, language, object, audience] and the semiotics of “presence”.
    Keywords: presence}
  • Dr Razieh Rezazadeh *, Maryam Mohammadi
    Based on a gender equity perspective and within a pluralistic civil society, women should have equal rights for presence in and use of urban open spaces. Despite this, various factors decrease their presence including inappropriate design of space, as well as socio-cultural obstacles. Since women’s major place of presence and activity has traditionally been in or near home, neighborhood open space is chosen as a relevant case study. Through a questionnaire survey of 180 subjects, 90 male and 90 female, of both marital status the criteria affecting their presence are investigated. Results show that environmental quality factors are more effective than socio-cultural factors on presence of women in urban open spaces.
    Keywords: Women, presence, neighborhood space, environmental quality, socio, cultural factors}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال