بررسی اولین علامت ظاهر شده و ارزیابی اختلالات بویایی و چشایی در طول دوره بیماری و عوامل مرتبط با آن در بیماران مبتلا به کووید-19

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

با توجه به ابتلای روز افزون بیماری کووید- 19 شناخت ویژگی های بالینی این بیماری از جمله شناسایی اولین علامت بیماری و اختلال بویایی، چشایی و عوامل موثر بر آن به نظر می رسد قدم موثری بر تشخیص زود هنگام بیماری باشد، این مطالعه با هدف بررسی میزان اختلال بویایی و چشایی و عوامل مرتبط با آن در بیماران قطعی مبتلا به کووید- 19 طراحی و اجرا گردید.

مواد و روش ها

در این مطالعه تعداد 158 بیمار مبتلا به کووید- 19 وارد مطالعه شدند. داده ها بر اساس چک لیست محقق ساخته و با معاینات پزشک متخصص گوش و حلق و بینی تکمیل گردیده است، بعد از ورود داده ها به نرم افزار SPSS  نسخه 21 شاخص های مرکزی و پراکندگی محاسبه و جهت بررسی روابط بین متغیر ها از آزمون های مربع کای، تی مستقل و رگرسیون استفاده شد.

نتایج

در افراد این مطالعه اولین علامت ظاهر شده در 66 مورد (8/41 درصد) تب، در 31 مورد (6/19 درصد) سرفه، 27 مورد (1/17 درصد) گلودرد، در 20 مورد (7/12 درصد) اختلال بویایی، 9 مورد (7/5 درصد) اختلال چشایی، سه مورد (9/1 درصد) کاهش سطح هوشیاری و دو مورد (3/1 درصد) تهوع گزارش شده است. در این افراد اختلالات بویایی در 37 نفر (4/23 درصد) و اختلالات چشایی در 47 نفر (7/29 درصد) مشاهده شده است.

بحث و نتیجه گیری

در این مطالعه بیماران کووید- 19 طیف گسترده ای از علایم بالینی و غیراختصاصی را نشان داده اند که به نظر می رسد یکی از تظاهرات بالینی قابل توجه اختلال بویایی و چشایی باشد که ممکن است قبل از هر علامت دیگری در بیماران رخ دهد. بنابراین با توجه به اهمیت جداسازی بیماران جهت پیشگیری از انتقال بیماری بهتر است آموزش ها و توصیه های لازم به جامعه داده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
286 تا 293
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2668013 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!