بررسی شاخص کیفیت هوا و غلظت ذرات معلق با قطر آئرودینامیکی در هوای شهر قم

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بحث آلودگی هوا از دیدگاه اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فنی، موضوعی است که امروزه در دنیا جایگاه ویژه ای دارد، و یکی از مسایل مطرح در این زمینه، جلوگیری از افزایش این آلودگی و یافتن علل و عوامل به وجودآورنده آن است. همچنین آلاینده ها و ذرات معلق مانند PM1، PM2.5 و PM10 از علل اصلی آلودگی هوا محسوب می شوند، این تحقیق نیز با هدف بررسی شاخص کیفیت هوا و مقادیر این ذرات در شهر قم صورت گرفت.
روش بررسی
در این مطالعه، ذرات معلق PM1، PM2.5 و PM10 در 2 نقطه مرکزی شهر قم سنجیده شد، و برای هرکدام از ذرات، 60 نمونه طی 5 ماه متوالی در فصول تابستان (2 ماه) و پاییز با دستگاه Enviro Check برداشت شد.
یافته ها
در طول دوره نمونه گیری از نظر آلاینده PM10، آبان ماه با میانگین μg/m3117 آلوده ترین و مهرماه با میانگین μg/m383 پاک ترین ماه گزارش شد. همچنین از نظر آلاینده PM2.5، آذرماه با میانگین μg/m333 آلوده ترین و مرداد، شهریور و مهرماه با میانگین μg/m38 پاک ترین ماه ها بودند.
نتیجه گیری
نتایج این تحقیق نشان داد غلظت ذرات معلق PM1، PM2.5 و PM10 در اکثر مواقع کمتر از حد استاندارد بوده و مقادیر AQI نیز برای آنها در حد متوسط و خوب می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
59
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p871042 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!