جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "حیوانات" در نشریات گروه "علوم انسانی"
-
پیوستگی حیات جانوران به حیات انسان به گونه ای است که تاریخ تمدن، پیشرفت و مدنیت انسان جدا از وجود آن ها نیست. در زندگی روزمره، بزم و جشن، جنگ و نبرد، کسب پیروزی، پیمان صلح و دوستی، سوارکاری، صید و شکار، محافظت و پاسبانی، کاربرد های تزیینی و کاربرد های نمادین، حضور انواع جانوران را نمی توان نادیده گرفت. این حضور مستمر طبعا نیازمند وضع قوانین و اجرای موازین است. قانون نیاز به ضمانت اجرایی دارد. در شاهنامه از فرمانروایی پیشدادیان تا ساسانیان در رابطه با حیوانات فرمان و دستور العمل اجرایی موجود است. موارد فراوانی به وجود قانون در این زمینه تصریح دارد. فرمان شاه در واقع وضع قانون بوده است. توجه به حقوق حیوانات با تدوین شاهنامه به اوج می رسد. حکیم ابوالقاسم فردوسی در میان قدما و معاصران خود بیش از سایرین به این موضوع پرداخته است. در ابیات بسیاری از شاهنامه به حقوق حیوانات اشاره شده است از جمله این حقوق، حق برخورداری از امن و امان، حق برخورداری از پرورش و خوراک مناسب، حق برخورداری از رفتار شایسته و خواندن حیوانات و پرندگان با صدای نرم و ملایم است. در این مختصر به پژوهش در نحوه رفتار با حیوانات و قوانین مربوط به آن پرداخته می شود. روش پژوهش، تحلیلی- توصیفی و بررسی داده ها بر اساس مندرجات شاهنامه است.
کلید واژگان: حقوق, حیوانات, قانون, تمدن, شاهنامهThe countinuity of animal life to human life is such that history of civilization and progress and civilization is not separate from their existence.inevery day life feasts and celebrations, war and battle, gaining victory, peace treaty friendship, equestrian hunting ,protection and guarding, decorative and symbolic applications, the presence of all kinds of animals can not be ignored . Naturally, this constant presence requires the enactment of laws and the enforcement of laws.in Shahnameh ,is exist from the rule of the Pishdadians to the Sassanids , in relation to animals , executive orders and instructions. There are many cases that indicate the existence of a law in this field. The king,s decree was in fact the enactment of the law. Attention to animal rights researched its peak with the compilation of Shahnameh. Amongthe ancients, Abolghasem Ferdowsi has dealt with this issue most of all. Many verses of the Shahnameh refe to the rights of animals. Among these rights, animals have the right to be safeand secure, to be reared and fed, and to call animals in a soft voice. This brief explores how animals are treated and the laws associated whit them. The research method is data review and analysis based on the contents of shahnameh.
Keywords: Rights, Animals, Law, Civilization, Shahnameh -
پژوهش حاضر به بررسی چند ضرب المثل عربی در حوزه حیوانات بر اساس نظریه آمیختگی مفهومی فوکونیه و ترنر (2020) در چهارچوب معناشناسی شناختی می پردازد. آندرسون (2013) با ارایه انگاره آمیختگی مفهومی ویژه مثل ها معتقد است ضرب المثل حاصل ادغام های مفهومی است که ابتدا معنای پایه و سپس معنای موقعیتی و کنشی مثل را می سازند. انگاره آندرسون می تواند حضور عناصر زبانی، فرهنگی-اجتماعی و موقعیتی در معنی را توجیه کند. شش ضرب المثل عربی در حوزه حیوانات انتخاب و بر اساس آندرسون (2013) توصیف و تحلیل شد. نتایج نشان می دهد که معانی تربیتی، وعظ، حکم و غیره حاصل سه نوع آمیختگی است. در ابتدا، فضای حیوان-انسان با هم تلفیق می شوند و از طریق رابطه استعاری «انسان به مثابه حیوان»، فضای آمیخته اول حاوی معنای پایه شکل می گیرد. این معنای زبانی با تلفیق با موقعیت کاربردی، آمیخته دوم حاوی معنای موقعیتی را می سازد. در نهایت معنای کامل ضرب المثل به صورت یک کنش در موقعیت های کاربردی مربوطه ایجاد می شود.
کلید واژگان: معنی شناسی شناختی, نظریه آمیختگی مفهومی, انگاره شناختی ضرب المثل آندرسون (2013), زبان عربی, ضرب المثل, حیوانات, زبانشناسی اجتماعیThe present study examines some Arabic Animal proverbs based on the Conceptual Blending Theory of Fauconnier and Turner (2002) in the framework of cognitive semantics. Anderson's (2013) Cognitive Proverb Model claims that proverb meaning is the result of a number of conceptual blending through which base meaning and then situational and performance meanings are constructed. Anderson's model can justify the presence of linguistic, cultural, social and situational elements in proverbs. In this research, six Arabic Animal proverbs have been selected and analyzed according to Anderson (2013) Model through a descriptive-analytic research method. The results show that the meanings of education, sermon, decree, etc. are the result of three blending processes. In the beginning, ANIMAL-HUMAN spaces are combined and through the metaphorical relationship of HUMAN AS ANIMAL, the first blended space, containing basic meaning is formed. This output is combined with the external situation space and makes the second blend involving situational meaning. Finally, the complete meaning of the proverb is created as an action in the relevant situations.
Keywords: Cognitive Semantics, conceptual blending theory, Anderson (2013) Cognitive Proverb Model, Arabic Language, proverbs, animals, sociolinguistics -
مقاله حاضر کتاب The Heart Goes Last </em>(2015) اثر اتوود را از دیدگاه اکو انتقادی تحلیل می کند. دغدغه اصلی بوم نقد ایجاد رابطه نزدیک بین زبان طبیعت و زبان ادبی است. به همین ترتیب، گرگوری گارارد راه های جدیدی را بین انسان و محیط زیست در حوزه های فرهنگی در سال 2016 توضیح داد، اگرچه سه موج به سمت این رویکرد در دهه 2000 وجود داشت. به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد جهان طبیعی نه تنها برای بحران زیست محیطی فعلی بلکه برای بلایای احتمالی در آینده بسیار مهم است. به این ترتیب، مردم در بسیاری از بخش های زندگی خود رویای طبیعت را می بینند که در رمان مورد بحث قرار خواهد گرفت. این رویاها تمایل درونی افراد را به محیط خود به عنوان بخشی اجتناب ناپذیر از زندگی نشان می دهد. جدای از طبیعت، فجایع قابل قبولی را در زندگی انسان به دنبال خواهد داشت. در همین حال، اتوود طبیعت را به عنوان نگرانی برای نگرانی های اکولوژیکی جهانی توصیف کرده است. نقش اکوسفر جدای از مفید بودن حیوانات در این مقاله نیز مورد تحلیل قرار می گیرد. از این رو، در نظر گرفتن تاثیرگذارترین عوامل بوم شناسی به خوانندگان کمک می کند تا جهان را بهتر بشناسند و احتمالا تلاش خواهند کرد رویکرد نظری را عملی کنند.
کلید واژگان: حیوانات, رویا, اکوسفر, آزادی, جهان طبیعیThe current paper analyzes Atwood’s The Heart Goes Last (2015) from an eco-critical viewpoint. The main concern of eco-criticism is to make a close relationship between the language of nature and literary language. Likewise, Gregory Garrard explained new ways between humans and the environment in the area of cultural spheres in 2016, though there were three waves toward this approach in the 2000s. It is significant to get more information about the natural world not only for the current environmental crisis but also for possible disasters in the future. As such, people would dream of nature in many parts of their life that will be discussed in the novel. These dreams show inner desire of people for their environment as an inevitable part of life. Apart from that, separation from nature will lead to plausible disasters in human life. Meanwhile, Atwood has described nature as a concern for global ecological concerns. The role of the ecosphere aside from the usefulness of animals would be analyzed in this paper as well. Hence, considering the most influential factors of ecology will help readers better recognize the world and will likely attempt to put the theoretical approach into practice.
Keywords: Animals, Dream, Ecosphere, Freedom, Natural World -
یکی از هنریترین جلوه های خیال و تصویرسازی و همچنین تعمیق شعر بهره گیری از عنصر نماد است. نماد شکافنده لایه های ظاهری کلمه و عبارات، بازتاب دهنده معانی پنهان آن و همچنین نشانگر استعداد واژه ها در نمایش تصاویر ذهنی است و در شعر کودک و نوجوان نیز منجر به تامل، اندیشیدن و ادبیات کودکانه میشود اما از آنجا که دنیای ذهن مخاطبان کودک و توان درک آنان محدود است، شایسته است نمادهای شعرشان نیز ساده و سطحی انتخاب شود. مقاله حاضر بر آن است تا به مقایسه و تطبیق نمادهای گیاهی و حیوانی در شعر کودک و نوجوان فارسی و کردی بپردازد و پاسخی برای این پرسشها بیابد: 1) آیا شعر کودک و نوجوان فارسی و کردی در به کارگیری نمادهای حیوانی و گیاهی وجه اشتراکی دارند؟ 2) آیا بسامد استفاده از نمادهای حیوانی و گیاهی در شعر کودک و نوجوان فارسی و کردی به یک اندازه است؟ یافته های پژوهش نشان میدهد که بسامد نماد در شعر کودک و نوجوان کردی بیش از شعر فارسی است؛ همچنین فراوانی نمادهای حیوانی در شعر هر دو زبان از نمادهای گیاهی بیشتر است و دیگر اینکه بسامد حیوانات نمادین در شعر کودک و نوجوان فارسی بیشتر پرندگان و در شعر کودک کردی پستانداران هستند.
کلید واژگان: نماد, شعر کودک و نوجوان, حیوانات, گیاهان, ادبیات کردیOne of the artistic manifestations of imagination, which helps in deepening poetry is the literary device of symbolism. Symbols pull apart the superficial layers of the words, reflect their hidden meanings, and reveal their capacity in conveying mental images. In children’s poetry, symbolism carries out the same prominent role, but since the mental world of the audience and their understanding are limited, the symbols must be chosen as simple as possible. This paper aims to compare plant and animal symbols and their frequency in Persian and Kurdish children’s poetry. Findings show that the frequency of employing symbols in Kurdish children’s poetry is higher than in Persian. Animal symbols in the children’s poetry of both languages are more than plant symbols. Moreover, the most used symbolic animals in Persian children’s poems are birds, whereas in Kurdish are mammals.
Keywords: Symbol, children’s poetry, animal, plant, Kurdishliterature -
از ابتدای آفرینش، حیوانات همواره بخشی از زندگی انسان بودهاند و بارها در قرآن کریم نشانههای قدرت و عظمت الهی خوانده شدهاند. انسان نیز فقط آن مرغ باغ ملکوت محبوس در قفس بدن نیست، بلکه شروعی خجسته برای شناخت نحوه آفرینش، تکامل و زندگی تمامی موجودات ازجمله حیوانات است؛ لذا احکام و قوانین بسیاری پیرامون رعایت حقوق حیوانات وضع شدهاند که بر سه اصل حفظ سلامت و عملکرد پایه، زندگی طبیعی و حالات عاطفی بنیان شده است. در این مقاله به همکاری و اعمال هوشمندانه در اجتماعات جانوری اشاره شده و همچنین جوانب گسترده دامنه حقوق آنها از نگاه قرآن، پیامبران، ایمه علیهالسلام و همچنین دیدگاههای فقه اسلامی، قانون اساسی، مطالعات پژوهشی و بیانیههای جهانی سازمانهای بینالمللی و کشورهای مختلف بررسی شده است. حقوق حیوانات دامنه گستردهای از تامین نیازهای اولیه آنها به خوراک، بهداشت، سلامتی، آزادی، آسایش و تولیدمثل تا ممانعت از بدرفتاری، صدمه زدن، بهرهبرداری بیش از حد و غیره را دربرمیگیرد. رفتارها و تصمیمات آگاهانه حیوانات بر وجود اندیشه و شعور آنان دلالت دارد. حیوانات دارای ذهن و قوه ادراک و احساساند و میتوانند آسیب ببینند؛ بنابراین نیازمند مراقبت، احترام و رفتاری عادلانهاند.
کلید واژگان: حیوانات, احساس, درک, حقوق, فقه اسلامی, بیانه های جهانیFrom the beginning of creation, animals have always been a part of human life and have been mentioned many times in the Holy Quran as signs of divine power and greatness. On this occasion, man is not only the bird from kingdom in the cage of the body, but also a happy beginning to know how all creatures, including animals, were created, evolved and lived. Therefore, many rules have been enacted regarding the observance of animal rights, which are based on the three principles including basic health and function maintenance, natural life and emotional states. Here, cooperation and knowledgeable actions in animal communities are mentioned, as well as the broad aspects of animal rights from the perspective of Islamic jurisprudence, the constitution, research studies and global statements of international organizations and various countries. Animal rights cover a wide range from providing their basic needs for food, hygiene, health, freedom, comfort and reproduction to preventing mistreatment, harming, excessive exploitation, etc. The behaviors and conscious decisions of animals indicate the existence of their thoughts and consciousness. Animals have minds, the ability to suffer, sentience and emotions, emotions that can be hurt, so they need care, respect and fair treatment.
Keywords: Animals, Emotion, Cognition, Rights, Islamicjurisprudence, Global statements -
پس از انسان حیوانات از مهم ترین موجوداتی هستند که حقوق آن ها بیش از هر موجود دیگری توجه جوامع انسانی را به خود مشغول داشته است. یکی از مسایلی که در قرآن کریم نیز بدان توجه ویژه شده، مسیله حیوانات استکه با توجه به طیف های گونه گون آن اعم از حیوانات اهلی و وحشی و پرندگان و حشرات و آبزیان و خزندگان از زوایای دید مختلفی نظیر نحوه آفرینش، منافع کاربردی، جنبه های اعجازی (مانند ناقه صالح (ع) و گاو بنی اسراییل) و وجوه اثباتی برای معاد (مانند الاغ عزیر نبی (ع) به آن ها نگاه شده است. در یک تقسیم بندی کلی نیز در سوره مبارکه نور حیوانات به سه دسته تقسیم شده اند: 1- خزندگان: ﴿من یمشی علی بطنه﴾ (نور/45)؛ 2- حیوانات دو پا: ﴿من یمشی علی رجلین﴾ (نور/45)؛ 3- چهارپایان: ﴿من یمشی علی اربع﴾ (نور/45) و 4- گروه دیگری از حیوانات که به این تقسیم بندی می پیوندد آبزیان هستند، مانند حوت و نون (نهنگ). در پژوهش حاضر بر آنیم تا با ذکر پاره ای از آیاتی که دربردارنده لفظ "انعام" هستند، به بررسی و تحلیل جنبه های زبان شناختی، بلاغی، واژگانی و احیانا جلوه های معرفتی این لفظ پر مدلول و وسیع المحتوی بپردازیم
کلید واژگان: قرآن کریم, حیوانات, انعام, کاربردهای زبانی, بلاغتAfter humans, animals are one of the most important creatures whose rights have attracted the attention of human societies more than any other creatures. One of the issues that has been given special attention in the Holy Quran is the issue of animals, considering its diverse spectrums, including domestic and wild animals, birds, insects, aquatic animals, and reptiles from different perspectives, such as the way of creation, practical benefits, and miraculous aspects. (such as Saleh's donkey (pbuh) and the cow of Bani Israel) and evidences for resurrection (such as Uzir Nabi's donkey (pbuh) have been looked at. In a general division, animals are divided into three categories in Surah Noor Mubaraka: 1- Reptiles: ﴿Whoever walks on his belly ﴾(Noor/45); 2- bipedal animals: ﴿Whoever walks on legs ﴾(Noor/45); 3- Quadrupeds: ﴿Whoever walks on all fours ﴾﴾(Noor/45) and 4 - Another group of animals that joins this division are aquatic, such as fish and noon (whale). In the present research, we intend to investigate and analyze the linguistic and rhetorical aspects by mentioning some of the verses that contain the word "Anaam". Let's discuss the lexical and perhaps the epistemic manifestations of this word with many connotations and a wide content.
Keywords: Holy Quran, animals, gift, language usage, rhetoric -
این بررسی به منظور تبیین دیدگاه هستی شناسی صدرایی در مورد ماهیت پدیده عشق غریزی و نهفته در وجود حیوانات غیر انسانی با استفاده از روش پیمایشی و نیز تحلیلی - توصیفی (اسنادی کتابخانه ای) انجام شده است. موسس حکمت متعالیه معتقد است که در کل عالم هستی، از پست ترین موجودات تا عالی ترین آن ها عشق سریان دارد. بر اساس نظر ملاصدرا، حیوان یکی از موجودات متن واقع است که دارای صفات کمالی مختص به مراتب خود است. حیوانات دارای نفس هستند که از آثار آن، کمالاتی از قبیل حیات، درک ، اختیار و عشق است. از منظر حکمت صدرایی، عشق یکی از کمالات وجود حیوان است. مبانی حکمت صدرایی برای اثبات وجود و سریان کمال عشق در حیوان عبارتست از اینکه وجود "اصیل"، "بسیط"، "مشکک" و مساوق با حیات و ادراک (شعور) و عشق است و خدا معشوق حقیقی تمام موجودات از جمله نفوس حیوانات است. همه ی حیوانات عاشق هستند اما به لحاظ وجودی، مرتبه ای دارند و به قدر شدت و ضعف در مرتبه حیوانی خود به زیور کمالات آراسته اند، یعنی؛ همه حیوانات در یک سطح نیستند و حد این کمالات به تناسب سهم آنان از وجود بستگی دارد. اما هر حیوانی که عالی ترین سهم را از مرتبه ی خویش داراست از عشق بیشتری نیز برخوردار است. به باور صدرالدین، به لحاظ تکاملی، حیوان تنها تا جایی میتواند پیش رود که انسانیت از آن جا آغاز میشود.کلید واژگان: حکمت صدرایی, ملاصدرا, حیوانات, احساسات, عشقWisdom and Philosophy, Volume:17 Issue: 2, 2022, PP 151 -176This survey has been done to illuminate and explain Sadra’s ontological viewpoint on the entity of the inborn and innate love in the existence of non-human animals using the analytic and descriptive method (library documentary). In the sight of Sadra, in the whole universe, from the lowest beings to the highest ones, love permeates through the entire world of existence. From Sadraii's wisdom viewpoint, animals are one of the creatures in the essence of existence that possesses their own perfect attributes. Animals have souls, the effects of which are life, perception, free choice, and love. Love is one of the hallmarks and perfections of existence in animals. Animals have an order for their existence, and they are attributed with perfection to the extent of their intensity and weakness. That is to say, all animals are not at the same level. Their perfection is also the same as their existence. There are life, perception, and love in animals, but depends on their proportion of existence. All animals are in love, but every animal having the highest share of its rank enjoys more love. Mullah Sadra's ontological principles in proving the existence and flow of love in animals are that the existence is “original”, “non-composite”, “equivocal” and “coextensive” with life, conception, and love, and “God, the Almighty, is the true Beloved of all beings including animals’ souls.” Evolutionally, animals can only move to the point where the humanity of human beings.Keywords: Sadraii wisdom, Mullah Sadra, animal, Sentiments, love
-
امروزه حفظ محیطزیست به یکی از دغدغههای بشریت تبدیل شده است، همه نگران تخریب زیستمحیطی هستند. این درحالی است که عصر مدرنیته، زندگی و شیوه زیست، جوامع انسانی را تحت تاثیر قرار داده، که حاصل آن تخریب محیطزیست است. هدف این پژوهش، ارزیابی نگرش و مقایسه تطبیقی سه دین هندو، زرتشت و اسلام در تنوع زیستی، آب، جنگل و حیوانات، با روش اسنادی و کتابخانهای است. نتایج پژوهش نشان میدهد نگاه ادیان مختلف در مسایل زیستمحیطی و منابع طبیعی هماهنگ و همراستاست. در این پژوهش از آموزههای سه دین هندو، زرتشت و اسلام، که سفارش اکیدی به حفاظت از طبیعت شده، و آب، درخت و برخی از حیوانات تقدس خاصی داشته، استفاده شده است. بنابراین علیرغم اینکه در چند دهه اخیر تلاشهای زیادی انجام شده و قوانین و کنوانسیونهای مختلفی توسط دولتها وضع شده است؛ اما هیچکدام چندان بازدارنده و کارآمد نبودهاند. لذا ضروری است برای حفظ تنوع زیستی، آب، گیاهان و حیوانات و اثربخشی قوانین، از آموزههای دینی در زمینه مسایل زیستمحیطی و توسعه برنامههای آموزشی و ترویجی بهره گرفت.
کلید واژگان: محیط زیست, هندو, زرتشت, اسلام, آب, گیاه, حیوانات -
بدون شک یکی از چالش های اصلی و اساسی دهکده جهانی در هزاره سوم، تخریب، آلودگی و نابودی محیط زیست گیاهی، جانوری و انسانی است که توسط برخی از انسانها به وقوع می پیوندد به طوری که این موجود دو پا چنان نظم طبیعت را نشانه گرفته است که گویا دیگر نیازی به آب، هوا، خاک، گیاه و جانوران ندارد و باید متوجه این نکته بود که طبیعت و محیط زیست برای استمرار حیات هیچ نیازی به حضور و کمک انسان ها ندارند حال آنکه انسان ها در تمام لحظات محتاج طبیعت اند و قطعا آرزوی همه حیوانات، انقراض نسل بشر است زیرا او به تنهایی عامل و سبب انقراض همه انواع گونه های گیاهی و جانوری است و حیات وحش را وارد مرحله ششم (آنتروپوسن) انقراض کرده است و حیوانات بر حسب انقراض یا بقا داخل در هشت رده گونه انقراض یافته، گونه در معرض انقراض، گونه آسیب پذیر، گونه کمیاب، گونه نامشخص، گونه ناکافی، گونه تهدید شده و گونه تهدید شده تجاری قرار گرفته اند و ضرورت دارد که با کمک از ساز و کار قضایی بین المللی که همانا تاسیس دیوان بین المللی حمایت از حقوق حیوانات است به این جنگ نابرابر پایان داده شود و کره زمین از حیات وحش تهی نگردد.
کلید واژگان: حیوانات, دیوان بین المللی, انقراض, تخریب و آلودگی, محیط زیستUndoubtedly, one of the main challenges of the world village in the third millennium is the destruction, pollution and destruction of the plant, animal and human environment that occurs by some people, so that this two-legged creature has marked the order of nature so much that It seems that there is no need for water, air, soil, plants and animals, and it should be noted that nature and the environment do not need the presence and help of humans to sustain life, while humans need nature at all times and certainly the desire of all animals. It is the extinction of the human race because it alone causes the extinction of all species of plants and animals, and has brought wildlife into the sixth stage (anthropocene), and animals are endangered in terms of extinction or survival in eight species. Extinct, vulnerable species, rare species, unspecified species, inadequate species, endangered species and endangered commercial species and need to help this unequal war with the help of the international judicial mechanism which is the establishment of the International Court of Animal Rights End it and let the planet not be devastated by wildlife.
Keywords: Animals, International Court of Justice, extinction, destruction, pollution, environment -
نشریه ره توشه، پیاپی 9 (بهار 1401)، صص 301 -310مجموعه جهان هستی با خالق خود، ارتباطی هوشمندانه دارند؛ هر چند ادراک آن از راه متعارف برای انسان عادی مقدور نیست.[1] جانوران نیز از این مجموعه هستند که از ادراک جزیی، شعور، احساسات و عواطف بهره مندند؛ چنانکه امام صادق(ع) فرموده است: «خدا به حیوانات [به تناسب خلقت آن ها] چهار خصلت عنایت کرد: شناخت خالق خود، شناخت چگونگی پی جویی روزی، شناخت نر از ماده و ترس از مرگ».[2] از این رو جانوران حرمت دارند و آدمیان نیز به لحاظ نگهداری و بهره برداری از آن ها، مکلف هستند که احترام ذاتی و حق حیات آن ها را که از سوی پروردگار بر عهده آنان نهاده شده است، رعایت کنند.[3] بنابراین نگهداری و تصرف و بهره برداری انسان از حیوانات ضوابط شرعی و اخلاقی بسیار دقیقی دارد و قوانین حمایتی و حقوقی که اسلام برای حیوانات وضع کرده است، احکامی شرعی و الزام آورند. این نوشتار ابتدا از نگهداری حیوانات در منزل و چگونگی رفتار با آنها سخن میگوید و سپس به حقوق حیوانات می پردازد.
[1]. اسراء: 44: «و إن من شیء إلا یسبح بحمده و لکن لا تفقهون تسبیحهم».
[2]. محمد بن یعقوب کلینی، الکافی، ج 6، ص 539.
[3]. محمدحسن نجفی، جواهر الکلام، ج 27، ص 111.کلید واژگان: حقوق, شرع, حیوانات -
زبان شناسی زیست محیطی از علوم میان رشته ای است که اخیرا مورد توجه بسیاری از پژوهشگران قرار گرفته است. اهمیت محیط زیست در زندگی روزمره اهالی نقاط مختلف به گونه ای است که در زبان روزمره و اصطلاحات و ضرب المثل های مردم با گویش های مختلف نمود پیدا کرده است. در این مقاله سعی شده است رد پای محیط زیست در اصطلاحات و ضرب المثل های گویش وارکی با رویکرد زبان شناسی زیست محیطی واکاوی شود. روش تحقیق بدین گونه بود که با استفاده از مکالمه و مصاحبه با هشت گویشور بومی، اصطلاحات روزمره جمع آوری شد. گویشوران شامل 4 زن و 4 مرد بین 38 تا 80 ساله بودند. پس از جمع آوری داده ها، آوانگاری داده ها انجام شد و سپس با توجه به رویکرد زبان شناسی زیست محیطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تصاویر زبانی زیست محیطی بیشتر شامل تشبیه، تمثیل و ضرب المثل و کنایه است. در خلق این تصاویر از ویژگی های حیوانات و گیاهان استفاده شده است؛ البته درصد استفاده از ویژگی های حیوانات بسیار بیشتر از ویژگی های گیاهان بوده است. تصاویر مربوط به حیوانات خود در دسته بندی هایی از قبیل ظاهر حیوان و رفتار حیوان قرار گرفته و شامل حیواناتی چون گوسفند (بره، میش)، الاغ، گاو، گوساله، سگ، بز، خرس، گراز، گرگ، مرغ، قوچ، گربه و شتر و حشرات می شود. ویژگی های جسمانی حیوانات شامل چاقی، لاغری، قدرت، ضعف، زشتی، زیبایی و غیره و ویژگی های رفتاری که بیشتر در این تصاویر دیده می شود شامل تندروی، کندروی، عصبانیت، انزوا، سماجت، نادانی، موذی گری و غیره می شود.کلید واژگان: زبان شناسی زیست محیطی, تصاویر زبانی, حیوانات, گیاهان, ویژگی های جسمانی و ویژگی های ظاهریEcolinguistics is an interdisciplinary approach attracted the attention of many researchers in different fields. The environmental elements represented in everyday language, idioms and proverbs of different varieties. This article aims at investigating the ecological images in, idioms and proverbs of Varaki Variety. The data gathered from 8 informants (4 men and 4 women) between 38 to 80 years old. After gathering data, data transcribed, and then analyzed by ecolinguistic approach. Linguistic images include similie, metonymy, irony and proverbs. For revealing these images, animals and plants play important role. The characteristics of animals are more frequent than plants. The images of animals include animal appearance and behavior. Animal images include animals such as sheep, donkey, cow, calf, dog, goat, bear, hog, wolf, hen, ram, cat, camel and insects. Physical characteristics include fatness, thinness, weakness, ugliness and beauty. Behavioral characteristics include fast, slow, anger isolation, persistence, ignorance, and insidious ones.Keywords: Ecolinguistics, linguistic images, animals, plants, animal appearance, animal bahaviour
-
ماهیت معنایی عبارات ضرب المثلی چالش بزرگی را برای زبانشناسانی ایجاد میکند که علاقهمند به تحلیل کارکرد ضرب المثلها در بین زبانها هستند، با در نظر گرفتن تفاوتهای فرهنگی موجود بین آنها و نقشی که این تفاوتها در تفسیر معنایی این عبارات ایفا میکنند. این پژوهش با هدف برجسته کردن معنای لغوی و کاربردشناسی نام حیوانات در ضرب المثلهای عربی و انگلیسی علاوه بر نشان دادن اهمیت شباهتها و تفاوتهای ضرب المثلهای عربی و انگلیسی است. اگرچه ضرب المثلهای حیوانات مختلف در عربی و انگلیسی وجود دارد، برخی از حیوانات در شناخت جهانی مشترک هستند، در حالی که برخی دیگر در عربی و انگلیسی شناخت متفاوتی دارند. پس همین استعاره مفهومی در ضرب المثلهای حیوانی هم در عربی و هم در انگلیسی وجود دارد.
کلید واژگان: حیوانات, مقایسه, کاربردشناسی, ضرب المثل ها, معناشناسیLanguage Art, Volume:6 Issue: 3, 2022, PP 57 -68The semantic nature of proverbial expressions forms a big challenge for linguists who are interested in the analysis of the functions of proverbs among languages, bearing in mind the cultural differences which exist between them and the role that these differences play in the semantic interpretation of these expressions. This study aims at highlighting the semantic meaning and the pragmatic function of animal names in Arabic and English proverbs besides showing the importance of the similarities and the differences between Arabic and English proverbs. Although there are many different animal proverbs in Arabic and English, some animals share universal cognition, while others have different cognition in Arabic and English. So the same conceptual metaphor occurs in animal proverbs both in Arabic and English.
Keywords: Animals, Comparison, Pragmatics, Proverbs, Semantics -
هر ممکن الوجودی در نظام خلقت الهی، نیازمند دو چیز می باشد: یکی فاعل برای ایجاد شدن و دیگری هدف و غایتی برای حرکت و سیر به سوی آن. اساسا مقتضای نظام علی و معلولی نیز، چیزی جز این، نیست. حرکت به سوی غایت و هدف، فارغ از نوع موجودات، ویژگی ذاتی هر ممکن الوجودی است. بر اساس امتناع تسلسل در دایره علل، این غایت نهایتا به غایتی منتهی می شود که خود، دیگر غایتی ندارد و آن غایت الغایات و همان واجب الوجود می باشد. حیوانات نیز به علت وجود امکانی شان، از این قاعده مستثنی نیستند. بر اساس آیات قرآن و احادیث وارده از معصومین(ع) نیز، این امر به طرق مختلف بیان شده است. این بازگشت به سوی غایت نهایی، که از آن به «حشر» تعبیر می شود، در مورد حیوانات بر اساس سیرت شان به دوگونه تقسیم می شود. یا در عالم با حیواناتی مواجهیم که دارای قوه خیال و حافظه اند، که حشر این ها بصورت مستقل صورت می گیرد و یا حیواناتی که فقط در مرتبه حس بوده و از آن بالاتر نمی روند، که اینها حشری مستقل نداشته و بازگشت اینها صرفا به رب النوع شان می باشد. بدین ترتیب وجه اشتراک همه حیوانات، حشر به سوی غایت نهایی و وجه تمایز آنها در استقلال و یا عدم استقلال حشرشان بر اساس نحوه وجودی شان می باشد. انسانهایی که نفس و سیرت شان، در این عالم، حیوانی شده است نیز، دارای حشری مستقل خواهند بود و ظهور صورت متناسب با آن سیرت، در قیامت خواهد بود.
کلید واژگان: ممکن الوجود, غایت, حشر, حیوانات, خیال, حافظه, حس, رب النوع, سیرتEvery possible existence in the system of divine creation requires two things: one, the agent who creates and the other, the goal to move towards it. Basically, the requirement of a causality system is nothing but this. Moving towards the goal, regardless of the type of beings, is an inherent feature of every possible existence. Based on the refusal of sequence in the circle of causes, this end eventually leads to an end that no longer has an end, and that goal is the duty of the obligatory existence. Animals are no exception to this rule because of their potential. According to the verses of the Qur'an and the hadiths of the Imams, this matter has been expressed in various ways. This return to the final end, which is interpreted as "resurrection", is divided into two species in the case of animals according to their nature. Either we encounter animals in the world that have imagination and memory, that their resurrection takes place independently, or animals that are only in the level of sense and do not rise above it, that they do not have an independent return, and that they return only to their Lord of types.
Keywords: Possible Existence, Goal, Resurrection, Animals, Imagination, Memory, Feeling, Nature, Lord of Type -
پژوهشنامه معارف قرآنی، پیاپی 43 (زمستان 1399)، صص 149 -174
مسئله حشر حیوانات و جمادات یکی از مسایل مهم و مطرح در بحث معاد است. گروهی از مفسران، حشر موجودات مادون انسان را نابودی آنها می دانند و گروهی دیگر معتقدند حشر آنها صرفا برای کیفر است. در این بین علامه طباطبایی از جمله اندیشمندانی است که در این عرصه قلم زده و بر اساس مشرب تفسیری خویش به تبیین و تحلیل حشر موجودات پرداخته است، نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که علامه طباطبایی از حشر موجودات در قیامت، با تکیه بر آیات قرآن دفاع و جانب داری کرده و معتقد است: همه موجودات مادون انسان اعم از حیوانات و نباتات و جمادات حشر دارند، و آیات قرآن بر حشر تمام موجودات و مخلوقات در روز قیامت و بازگشت آنها به سوی خدا تصریح می کند. و این بر انگیختگی افزون بر شعورمندی، گونه و مرتبه شعور آنها را نیز روشن می سازد؛ زیرا اشارات آیات قرآن و دلایل قرآنی حاکی از شعورمندی و نیز مکلف بودن موجودات به اندازه گستره و توان وجودی آنها است، که به اندازه درک و شعوری که از آن بهره مندند حساب پس می دهند. وگردآمدن آنها در روز قیامت نه برای نابودی بلکه برای رسیدگی به پرونده عملشان می باشد؛ زیرا در هستی شناسی قرآن، به سبب تکلیفی که بر موجودات هستی به هر گونه و اندازه، بار میشود، آنها باید در قیامت و رستاخیز، حضور یافته و پاسخگو باشند.
کلید واژگان: قرآن, حشر, حیوانات, جمادات, علامه طباطباییThe resurrection of animals and corpses is one of the most important issues in the discussion of the resurrection. One group of commentators consider the resurrection of subhuman beings to be their destruction, and another group believe that their resurrection is only for punishment. In the meantime, Allameh Tabataba’i is one of the thinkers who has written in this field and his interpretive interpretation has explained and analyzed the resurrection of beings. The Quran defends and argues that all human beings, including animals, plants, and inanimate objects are resurrected, and the verses of the Quran specify the resurrection of all beings and creatures on the Day of Judgment and their return to God. And this arousal, in addition to being aware, also clarifies the type and level of their awareness. Because the references to the verses of the Quran and the quranic reasons indicate the awareness as well as the obligation of living things to the extent of their existence and power, which means they are accountable to the extent of their understanding and awareness that they are benefited. Gathering them on the Day of Judgment is not for destruction but for the record of their deeds because, in the ontology of the Quran, due to the task that is imposed on the beings of the universe in any form and size, they must be present and accountable on the Day of Resurrection.
Keywords: Quran, Resurrection, animals, inanimate objects, Allameh Tabatabai -
ما اصطلاح «خوب/خیر» را در دو زمینه بهکار میبریم: 1) به عنوان عامترین اصطلاح ارزشگذاری و 2) برای اشاره به اهداف غایی زندگی و عمل. من با این پرسش آغاز میکنم که ما چه خوب/خیر غایی و ارزشگذارانه باید نسبت به یکدیگر انجام دهیم؟ آیا ما اصطلاح یکسانی بکار میبریم، زیرا وقتی ما درباره خوب/خیرهای غایی صحبت میکنیم، در حال ارزیابی غایات و زندگیها هستیم؟ اگر چنین است، چگونه این کار را میکنیم؟ اغلب چیزها بر اساس تناسب آنها با عملکردشان ارزشگذاری میشوند؛ اما غایات و زندگیها عملکردی ندارند. من در اینجا سه نظریه در باب خوب/خیر غایی را مقابل هم قرار میدهم: نظریه ارزش ذاتی، نظریه لذتگرایی و نظریه ارسطو که خیر غایی یک موجود را با عملکرد خوب آن تعریف میکند و نوعی از خوبی/خیر ارزشگذارانه است. نظریه ارسطو یک رابطه روشنکنندهای میان خوبی/خیر ارزشگذارانه و غایی پیشنهاد میکند: یک موجود هوشمند وقتی که بر اساس حالات آگاهانهای که عملکرد یا خوبی/خیر ارزشگذارانه او را تعقیب میکند، عمل میکند، یک خیر غایی دارد. بنابراین، طبیعت حیوان این است که یک خیر غایی داشته باشد و چون [همیشه] حیوانی وجود دارد، پس [همواره] اموری به عنوان خیرهای غایی وجود دارند. این نظریه وجود خیرهای غایی را بدون هرگونه تمسک متافیزیکی به ارزشهای ذاتی توضیح میدهد.
کلید واژگان: حیوانات, ارسطو, آگاهی, عملکرد, خیر, لذت گرایی, ارزش های ذاتی, کانتWe use the term “good” in two contexts: as the most general term of evaluation, and to refer to the final ends of life and action. I start from the question what evaluative and final goodness have to do with each other. Do we use the same term because when we talk about final goods, we are evaluating ends and lives? If so, how do we go about doing that? Most things are evaluated with respect to their fitness to perform their function, but ends and lives do not have functions. I contrast three theories of the final good: the intrinsic value theory, the hedonist theory, and Aristotle’s account, which identifies a being’s final good with its well-functioning, a form of evaluative goodness. Aristotle’s theory suggests an illuminating relationship between evaluative and final goodness: a conscious being has a final good when she functions by having conscious states that track, and so enable her to pursue, her functional or evaluative goodness. It is therefore the nature of an animal to have a final good, and there are such things as final goods because there are animals. This theory explains the existence of final goods without any metaphysical appeal to intrinsic values.
Keywords: Animals, Aristotle, Consciousness, Function, Good, Hedonism, Intrinsic Value, Kant -
درباره حقوق حیوانات، از متون قرون اول اسلامی آثار مختلفی به جا مانده است. با رشد فرهنگ و جهانی شدن در دوره اخیر، توجه فزون تری به حقوق حیوانات شده است. بر همین اساس در مغرب زمین از این موضوع سخن بیشتر به میان آمده که نتیجه آن منشور حقوق حیوانات و کنوانسیون های متعدد منطقه ای بعد از جنگ جهانی است. در این دوره دانشمندان مسلمان پیرامون حقوق حیوانات متاثر از این تحول بین المللی سعی و تلاش بسیار انجام داده اند، بااین وجود تحقیق درخور توجه، صورت نگرفته است. این پژوهش به روش کتابخانه ای و با استفاده از روش تحلیل محتوا، موضوع را در دو مکتب اسلام و غرب مورد بررسی قرار داده است. با مقایسه منشور جهانی حقوق حیوانات و کنوانسیون های مربوطه، با قرآن و نامه 25 نهج البلاغه و دیگر قوانین حقوقی می توان به این نتیجه رسید که در فرهنگ اسلامی خیلی پیش تر از غرب به حقوق حیوانات همراه با جزییات آن، پرداخته شده و همچنین مفاد منشور جهانی در این زمینه کامل نبوده و افزون بر آن در مواردی نیز دچار افراط و تفریط می باشد. لازم به ذکر است که احکام اسلام در این باره جامع و فراگیر، و در ادبیات دینی رعایت حقوق حیوانات، تکلیفی الهی به شمار می آید.
کلید واژگان: اعلامیه جهانی, حقوق, حیوانات, غرب, نهج البلاغهOn animal rights, various texts have been found in early legal texts. With the growth of world culture in recent centuries, more attention has been paid to animal rights. There has been much talk of animal rights in the West, the result of which is the Charter of Animal Rights and several post-World War I regional conventions In recent times, Muslim scientists have been working on animal rights affected by these global developments, but no significant research has been done. In this research, using library content method and content analysis method, this issue has been studied in two schools of Islam and the West. Comparing the Universal Charter of Animal Rights and the Conventions on Legal Law with the Qur'an and the Letter of Nahj al-Balagah and other Islamic Laws, In Islamic culture animal rights have been discussed for centuries befor the West. The provisions of the World Charter are incomplete in this respect and in some cases have become excessive. It should be noted that Islamic laws in this regard are comprehensive and comprehensive and in the religious literature observance of animal rights is considered a divine duty.
Keywords: World Declaration, Rights, Animals, West, Nahj-alBalagha -
شکار حیوانات در عصر صفوی، به دلیل علاقه مفرط پادشاهان این سلسله، از اهمیت وافری برخوردار شد که رسوم، تشکیلات و آیین های درباری، مناصب و ابزار، آداب و ایام شکار و نیز بازتاب آن در ذوق و آثار هنری و احکام مذهبی و فقهی را شامل گردید که به نوعی فرهنگ، اخلاق و آداب شکار را به وجود آورد. پژوهش حاضر به روش تاریخی توصیفی- تحلیلی و مبتنی بر منابع دست اول تاریخی، سفرنامه ها و نسخ خطی، با عطف به نظریات حوزه اخلاق محیط زیست و شکار، پیامدهای زیستی و انسانی آن را در روند تاریخ صفویان بررسی کرده است و به این سوالات می پردازد که انگیزه و فرآیند شکار در عصر صفوی چگونه بوده و مخاطرات آن بر محیط زیست و گونه های حیوانی ایران تا چه اندازه ای بوده است؟ یافته های این پژوهش نشان می دهد که پادشاهان صفویه شکار را علاوه بر منبع غذایی، شامل فراگیری فنون رزمی، تفریح،سرگرمی و بزم، تشخص و مشروعیت یافتن و اقناع حس افتخارجویی و جاه طلبی می دانستند اما با رویکرد اخلاق «انسان محوری» در شکار و محیط زیست، و با در نظر گرفتن الگوبرداری حاکمان صفوی و بی توجهی به اعتدال در شکار و استمرار و انتقال این میراث به دوره های بعدی، پیامدها و تبعات مخربی را به وجود آوردند که باعث تلفات انسانی، خسارت های محیط زیستی درباره گونه هایی از حیوانات شد.کلید واژگان: اخلاق زیست محیطی, شکار, حیوانات, شکارگاه, صفویهAs a result of the excessive interest of the Safavid kings in animal hunting in the safavid era, it was of great importance that the customs, the organization and the rules of the court, bylines and tools, hunting days and its reflections were included in taste and religious artwork and jurisprudential rulings which created a culture of ethics and hunting practices. The current research with a descriptive-analytic approach and based on first order historical sources travelogues and manuscripts has turned to the views of environmental ethics and hunting, the biological and human consequences for the study of the safavid’s history and asks of the motivation and process of hunting in the safavid era and its risks to the environment and the extent of danger for different animal species of Iran. The findings of this essay indicate that safavid kings understood hunting in addition to a food source, as something that includes learning martial arts, entertainment ,fun and play, identity markers and legitimization and persuading a sense of pride and ambition albeit, with an anthropocentric ethical approach to hunting and the environment and taking into account the modeling of the safavid rulers and neglecting the moderation of hunting and its continuation and transfer as a heritage to subsequent periods, they created devastating consequences which caused human casualties, and environmental damage to species of animals.Keywords: Environmental ethics, animals, hunting, hunting ground, Safavid
-
استعاره از بدو پیدایش زبان شناسی شناختی از موضوعات محوری این حوزه بوده است. نگاشت، مفهوم اصلی در استعاره های مفهومی و بیان کننده رابطه تناظر بین مجموعه مفاهیم ذهنی و عینی است. به کارگیری استعاره های حیوانات در داستان ها، بازتاب حضور فکری و وجودی حیوان در اذهان نویسندگان است و این نشان دهنده نقش جدایی ناپذیر استعاره در زندگی انسان است. پژوهش حاضر به روش توصیفی-تحلیلی می کوشد به واکاوی نگاشت های استعاره مفهومی مبتنی بر نام و رفتار حیوانات در آثار افغانی و ایشی گورو(نویسنده ژاپنی اصل انگلیسی) بر اساس نظریه زبان شناسی شناختی بپردازد. بدین منظور داده های تحقیق بر پایه رویکرد معنا شناسی شناختی در چهارچوب دیدگاه های نظری لیکاف و جانسون با تعداد 36 مورد نگاشت استعاری حیوانات از آثار دو نویسنده (20مورد در آثار افغانی و 16 مورد در آثار ایشی گورو) استخراج شد و تفاوت و تشابه آن ها در حوزه های مقصد و اسم نگاشت ها بررسی گردید. نتایج بررسی نشان دهنده شباهت میان آن هاست و تفاوت کمتر است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی استعاره هایی است که در آن ها نام یا رفتار حیوانات به عنوان حوزه مبدا به کار رفته و در آن به تحلیل ویژگی های هر حیوان پرداخته شده است. یافته های پژوهش نشان داد که حوزه مبدا «حیوانات»، توسط دو نویسنده ایرانی و انگلیسی با فرهنگ های مختلف در توصیف خصوصیات افراد برای صفات منفی و رذایل اخلاقی به کار رفته است که نشانگر تامل یکسان گویشوران در ویژگی ها و خلق و خوی جانوران محیط پیرامون آن هاست.
کلید واژگان: استعارهمفهومی, نگاشت, حیوانات, زبان شناسی شناختی, افغانی, ایشی گوروMetaphor has been a central theme of cognitive linguistic since its inception. Mapping the main concept in conceptual metaphors and expressing the correspondence relationship between a set of mental and objective concepts. The use of animal metaphors in stories reflectual intelectual and existential presence of animals in the minds of authors, and this shows the inseparable role of metaphor in human life. The present study with descriptive- analytical method, tries to analyze the conceptual metaphorical mappings based on the name and behavior of animals in the works of Afghani and Ishiguro ( japenese author of English origin) based on cognitive linguistic theory. For this purpose, research data based on the cognitive semantics approach in the framework of Lakoff and Johnson theoretical views with 36 metaphorical mapping of animals were extracted from the works of two authors ( 20 case of Afghani and 16 case of Ishiguro). Their differences and similarities in the areas of target and mapping names were investigated. The resuls of this study show the similarities between them and the difference is less. The purpose of this study is to investigate the metaphors in which the name or behavior of animals as a source domain is used and the characteristics of each animal are analyzed. Findings showed that the field of source of animals has been used by two Iranian and English authors with different cultures to describe the characteristics of individuals for negative traits and moral vices, which indicate the same reflection of speakers on the characteristics and temperament of the animals around them.
Keywords: conceptual metaphor, mapping, animals, cognitive linguistics, Afghani, Ishiguro -
امثال قرآن، بزرگ ترین و شکوهمندترین علوم قرآنی است. ویژگی های نماد حیوانات در امثال قرآن عبارت اند از: 1. از بعد محتوایی، نمادها واقعی اند نه خرافی و اساطیری 2. از بعد سبکی، بر پایه تشبیه استوار است.3. از بعد ادبی و هنری، تصاویرزنده، پویا و از بدعت و نوآوری نامعقول مبرا هستند. 4 . از بعد ادراکی، قابل درک برای همگان و تجسیم جهت درک معقولات به وسیله محسوسات صورت گرفته تا معنای در ذهن ماندگارشود. 5. از بعد روان شناسی متناسب علاقه و ارضاء کننده تعلقات روانی بشر امروزی است. در این پژوهش، نماد هشت حیوان در دو گروه چهارپایان و حشرات بررسی شد. داستان حیوانات همراه انبیاء، به دلیل نقش تربیتی، تاکنون سینه به سینه بازگو شده است. بقا و جاودانگی از این نوع امثال استنباط می شود. در بررسی نماد حیوانات برخی دارای بار مثبت، موثر در تربیت و مشوق به هدایت است و برخی دیگر، دارای بار منفی که سبب تنبه و مذمت انسان از اعمالی مانند: کفر و شرک... است.
کلید واژگان: قرآن, امثال, نماد, حیوانات, بار مثبت و منفیThe Qur'anic parables are the greatest and the most glorious of the Quranic sciences. Characteristics of animal symbols in Qur'anic parables are as follows: 1. In terms of content, the symbols are real, not mythical and superstitious 2. In terms of style, they are based on similes 3. From a literary and artistic standpoint, images are vibrant, dynamic, and bereft of unnecessary innovation. 4. In terms of perception, they are comprehensible to all, with visualizations offered to facilitate the perception of abstract and carve meanings in the mind. 5. From a psychological perspective, they are well suited to the interest and psychological demands of modern human being. In this study, the symbols of eight animals are examined in two groups of animals and insects. The stories of animals accompanying prophets have been passed through different generations due to their educational role. Survival and immortality are characteristic of this kind of parables. In the study of animal symbols, some carry a positive connotation, and are therefore suitable for training and guidance. On the other hand, some bear a negative connotation, scorning and disparaging human actions such as disbelief and idolatry, among other things.
Keywords: Quran, Parables, Symbols, Animals, Positive, Negative Connotations
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.