به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « عرفان اسلامی » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه « عرفان اسلامی » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • مصطفی کردکتولی، ملیحه مهدوی*، مسعود مهدیان

    مبحث دوستی حضرت حق یکی از مهمترین و زیباترین مباحث عرفان اسلامی است. به اعتقاد عرفا اساس عرفان بر پایه دوستی خداوند است و کتاب شرح التعرف، یکی از امهات متون منثور و مثنوی معنوی از مهمترین آثار منظوم عرفانی، مشحون از مفاهیم مربوط به دوستی حضرت حق هستند. مستملی بخاری، صاحب کتاب شرح التعرف، هر عملی را با ترازوی محبت می سنجد و آگاهی از لوازم محبت را برای سالک طریق لازم می داند. مولوی نیز محبت خداوند را از اصلی ترین مبانی سیر و سلوک به حق قلمداد می کند. لذا هدف این پژوهش، بررسی تطبیقی نشانگان دوستی حق در آثار منثور و منظوم عرفانی (مستملی بخاری و مولوی) است. یافته های پژوهش با استفاده از روش توصیفی تحلیلی و استفاده از منابع کتابخانه ای نشان داد از نظر مستملی و مولوی دم زدن از محبت الهی چندان ساده نیست و رسیدن به این مقام به مقدمات و تمهید لوازمی نیاز دارد. برخی از این ابزار و تمهیدات عبارتند از: خودشناسی و شناخت مقام والای انسان، مبارزه با نفس، صفای قلب، شرم و حیا. مستملی و مولوی در ادامه معتقدند با چنین نشانه هایی می توان به شناخت دوستان حقیقی خداوند نایل گردید. دوستانی که دارای شاخص هایی همچون: ذکر، توکل، نرنجیدن از بلا، خوف و رجا و لقای محبوب هستند.

    کلید واژگان: خداوند, دوستی, عرفان اسلامی, مستملی بخاری, مولوی, نشانه شناسی}
    Mostafa Kordkatouli, Maliha Mahdavi*, Masood Mahdian

    The topic of God's friendship is one of the most important and beautiful topics of Islamic mysticism. According to the mystics, the basis of mysticism is based on God's friendship, and the book of "Sharh al-Tarif", one of the most important prose texts and Masnavi Manavi, is one of the most important works of mystical poems, full of concepts related to God's friendship. Mostamli Bokhari, the author of the book "Sharah al-Tarif", measures every action based on love and considers knowledge of the essentials of love necessary for the seeker of the way. Rumi also considers God's love to be one of the main foundations of the right path. Therefore, the purpose of this research is to compare the signs of God's friendship in the works of mystical prose and poetry (Mostamli Bokhari and Rumi). The findings of this research using the analytical descriptive method and the use of library sources showed that claiming the friendship and love of God is not so simple from the point of view of Mostamili and Rumi, and reaching this position requires preparations and necessary preparations. Some of these tools and arrangements are self-knowledge and recognition of the high position of man, struggle with ego, purity of heart, shame and modesty. Mostamli and Rumi further believe that with such signs one can get to know God's true friends. Friends who have indicators such as Remembrance, reliance, not getting angry from calamity, fear, hope and encounter are popular.

    Keywords: God, Friendship, Islamic Mysticism, Mostamli Bokhari, Rumi, Semiotics}
  • مرضیه افخمی ستوده

    در این پژوهش، پیوند آموزه های عرفانی با اشعار منقبتی قرنهای هشتم و نهم نشان داده میشود. برای دستیابی به این هدف، ابیات شاعرانی مدنظر قرار گرفته است که در این دوره پیرامون اهل بیت ع اشعار ی سروده اند؛ اما برای تاثیر بیشتر کلامشان بر مخاطب، سعی دارند از آموزه های عرفان اسلامی نیز استفاده کنند. این آمیختگی عرفان و منقبت میتواند دلایل مختلفی داشته باشد: مشرب فکری شاعر ، بهره مندی او از خط فکری خاص و ویژگی شاخص محتوایی این دوره که بهره مندی از مضامین عرفانی است. عجین شدن مبانی عرفانی با منقبت اهل بیت (ع) سبب شده است درک ابیات برخی از این شاعران مانند شاه نعمت الله ولی و آذری اسفراینی دشوار شود و شیوه منقبت گویی آن شاعران را برجسته تر از دیگران نشان دهد. شاعران مدنظر در این جستار عبارتند از : شیخ حسن کاشی، شاه نعمت الله ولی، آذر ی اسفراینی، عصمت بخارایی و جامی. در گام نخست، به معرفی مختصری از شاعران نامبرده خواهیم پرداخت و سپس بحث ابیات مطرح خواهد شد. در بخش بررسی ابیات، ابتدا به بازگشایی اصطلاحات عرفانی آنها و در صورت لزوم، اشاره های قرآنی و روایی مربوط به اهل بیت (ع) پرداخته شده و سپس ابیات براساس دقیقه های عرفانی و احادیث یا سخنان اهل بیت (ع) شرح شده است.

    کلید واژگان: شعر منقبتی, قرنهای هشتم و نهم هجری, شعر فارسی, عرفان اسلامی}
  • سعید محمدی کیش، فرح نیازکار *

    عرفان نظری اساسا بر پایه های تفکر و شناخت بنا شده است، در این رویکرد معرفتی، سالکین سیر الی الله، با نفی وجود از کثرات عالم، آن ها را مظاهر اسماء و صفات و تجلی وجود حق دانستند. اما به نظر می رسد بینش وحدت وجود در تجلی اعیان، پیش از آرای عرفان نظری، در ایران اوستایی نیز وجود داشته است، که نشانی از دیرینگی مفاهیم عرفانی در ایران باستان دارد. هدف از پژوهش حاضر ارزیابی و تحلیل مشابهت های مفهوم تجلی در این دو بینش عرفانی و حکمی است که به شیوه توصیفی - تحلیلی مورد بررسی قرار می گیرد. بر این اساس پرسش اصلی تحقیق آن است که تفسیر تجلی صور علمیه الهی در عالم وجود چه شباهت هایی با سیر نزول فروشی های زرتشتی از جهان مینوی به عالم خلقت دارد؟ نتایج تحقیق نشان می دهد که دیرینگی تجلی علم خداوند در حقایق موجودات عالم امکان در ایران اوستایی نیز مشاهده می شود. همچنان که در مزدیسنا صور معنوی که در ابدان بشر ساکن است، از مرکز حقیقت صادر گردیده و با نام امشاسپندان فروهری شناخته می شوند؛ در عرفان نظری نیز صورت معنوی تعینات هستی اعیان ثابته نام دارند که در مظاهر عالم متجلی هستند و انسان کامل مظهر تجلی ذات حق است.

    کلید واژگان: عرفان اسلامی, فروهر, اعیان ثابته, تجلی, ابن عربی, اوستا}
    Saeed Mohammadi kish, Farah Niazkar *

    Theoretical mysticism is basically based on thinking. In this epistemological approach, seekers of the journey to God emphasize on exploratory thinking and intuitive insight into the manifestations of existence and divine gifts, but it seems that the view of the unity of existence in the manifestation of the nobility precedes the opinions. Theoretical mysticism also existed in Avestan Iran, which indicates the longevity of mystical concepts in ancient Iran. The purpose of this study is to evaluate and analyze the similarities between the concept of manifestation in these two mystical and theological disciplines, which are examined in a descriptive-analytical manner. Accordingly, the main question of the research is that what are the similarities between the interpretation of the manifestation of divine theological forms in the world of existence and the descent of Zoroastrian lands from the Minoan world to the world of creation? The results of the research show that the delay in the manifestation of God's knowledge in the facts of the creatures of the world of possibility is also observed in Avestan Iran. As in Mazdasna, the spiritual forms that reside in human bodies are issued from the center of truth and are known as Amshaspandan Faruhari; In theoretical mysticism, the spiritual form of the determinations of existence are known as the fixed nobles, which are manifested in the manifestations of the world, and the perfect human being is the manifestation of the essence of truth.

    Keywords: Avesta, Farvahar, Islamic Mysticism, fixed nobles, Manifestation, Ibn Arabi}
  • مصطفی کردکتولی*، ملیحه مهدوی، مسعود مهدیان
    مبحث دوستی حضرت حق یکی از مهم ترین و زیباترین مباحث عرفان اسلامی است.به اعتقاد عرفا اساس عرفان بر پایه دوستی خداوند است و شرح التعرف یکی از امهات متون عرفانی، مشحون از مفاهیم مربوط به دوستی حضرت حق است. مستملی بخاری، صاحب این کتاب، هر عملی را با ترازوی محبت می سنجد و آگاهی از لوازم محبت را برای سالک طریق لازم می داند.دراین پژوهش، نظر مستملی درمورد پیش نیاز ها، لوازم و نشانه های دوستی خداوند مورد بررسی و استنتاج قرار خواهد گرفت. یافته های پژوهش با استفاده از روش توصیفی تحلیلی و استفاده از منابع کتابخانه ای نشان داد از نظر مستملی دم زدن از محبت الهی چندان ساده نیست و رسیدن به این مقام به مقدمات و تمهید لوازمی نیاز دارد برخی از این ابزار و تمهیدات عبارتند از: خودشناسی و دانستن علت آفرینش انسان، چگونه اشرف مخلوقات بودن و مسجود فرشتگان شدن او، تلاش برای شناخت خداوند، رفع موانع خصوصا مخالفت با نفس، صفای قلب یافتن و خالی شدن از غیر حضرت دوست، حیا داشتن در حضور حق و تلاش برای شناخت او. مستملی در ادامه معتقد است با چنین نشانه هایی می توان به شناخت دوستان حقیقی خداوند نایل گردید.دوستانی که دارای شاخص هایی همچون ذکر و طاعت و عبادت مستمر خداوند، توکل و اعتماد به حکمت او، بی مرادی، نرنجیدن از بلا و امتحان الهی، رضا دادن به قضای الهی، ایثار جان و مال و فرزند و آبرو درراه او، خوف از هیبت و حضور خداوند، رجا به کرم حضرت دوست، تضرع و زاری و اظهار عجز و نیاز شبانه در پیشگاه او هستند.
    کلید واژگان: خداوند, دوستی, عرفان اسلامی, مستملی بخاری, نشانه شناسی}
    Mostafa Kordkatouli *, Maliheh Mahdavi, Masoud Mahdian
    In this research, Mostamili's opinion about the prerequisites, supplies, and signs of God's friendship will be investigated and deduced. The findings of the study using the analytical descriptive method and the use of library sources showed that, in Mostamili's opinion, it is not easy to claim friendship with God and to reach this position requires preparations and necessary preparations. Some of these tools and measures are self-knowledge and knowing the reason for the creation of man, how to be the best of creatures and to bow down to His angels, to try to know God, to remove obstacles, especially opposition to the ego, to find purity of heart and to be free from non-Holy friends, modesty, Being in the right presence and trying to know him. Mostamili further believes that with such signs one can get to know God's true friends. Friends who have indicators such as constant remembrance and obedience and worship of God, reliance and trust in His wisdom, indifference, not getting angry at God's calamities and tests, giving satisfaction to God's decrees, sacrificing life and property, children, and honor in His way, fear of awe, the presence of God, seeking the grace of the Prophet, supplicating and lamenting and expressing helplessness and need at night are in front of him.
    Keywords: God, Friendship, Islamic mysticism, Mostamli Bokhari, Semiotics}
  • نجم الدین جباری*، شایسته احمدی

    عرفان اسلامی مکتبی است که از سده دوم هجری راه خود را با زهد آغاز کرد و در دو سده بعد به ایده «فناء فی الله» و «بقاء بالله» رساند. این گزاره، گویای سیری است که در مسیر تکوین این مکتب به دید می آید و معمولا با فراز و فرود همراه بوده است. خضر(ع) شخصیتی قرآنی است که به ادعای صوفیان، در این سیر از بدو پیدایی عرفان تا والاترین منازل آن، همدم سالکان طریقت بوده و آنان را همراهی می کرده است؛ اما او در مسیر عرفان همیشه به یک صورت حضور نمی یابد؛ گاهی پیری راهدان است و گاهی هم نوآموزی شیدا. این پژوهش، بر اساس سه کتاب طبقات الصوفیه، کشف المحجوب و مرصاد العباد که در سه دوره مختلف از تکوین عرفان اسلامی نوشته شده اند، به شیوه توصیفی-تحلیلی، شیوه های حضور خضر را معیاری گرفته که با آن به بازشناسی سیر تکوینی عرفان و تصوف اسلامی پرداخته است. طبق این معیار، هر اندازه فاصله از سده های آغازین این تکوین بیشتر شود، مرتبه خضر هم در دید عارفان تنزل بیشتری می یابد.

    کلید واژگان: خضر, عرفان اسلامی, تکوین عرفان, طریقت, مرید و مراد}
    Najmadin Jabbari*, Shayesteh Ahmadi

    Islamic mysticism is a school which started from the second century with asceticism and after two centuries reached the idea of “Annihilation” and “Survival in God”. This proposition, shows the route that is observed in this school’s path of evolution which is usually accompanied with many ups and downs. Khizr is a Quranian character which, according to the Sufis, has been a companion to the disciples and has accompanied them from the birth of mysticism until its highest degrees throughout this path. However, he does not appear in this route the same way at all times; he is sometimes the all-knowing sage and sometimes the passionate beginner. This study, observes the many forms of Khizr’s presence in a descriptive - analytical manner, and with it has taken to the recognition of the Islamic mysticism’s evolutionary path, based on the books Tabaqat al’Sufia, Kashf al’Mahjub and Mersad al’Ebad which have been written in three different eras of Islamic mysticism. Based on this criterion, the further we go from the early centuries of this evolution, the lower Khizr’s rank in the eyes of mystics.

    Keywords: Khizr, Islamic mysticism, the evolution of mysticism, Tariqat, Muridand Murad}
  • الهه کریمی*
    ابن عربی بر تصوف اسلامی تاثیری کم مانند داشت. تلاش های وی برای تدوین مبانی عرفان نظری، تاثیری ماندگار بر عرفان اسلامی و ایرانی نهاد و صوفیان متعددی دنباله کار او را گرفتند. مانند ملاصدرا، فخرالدین عراقی، سیدحیدرآملی و دیگران. تاکنون درباره تاثیر اندیشه های ابن عربی بر تعدادی از صوفیان ایرانی پژوهش هایی صورت گرفته اما توجه لازم به تاثیر او بر افکار و آثار شاه نعمت الله ولی نشده است. در پژوهش حاضر که به شیوه مطالعه بنیادی و بر اساس منابع کتابخانه ای انجام شده است، تلاش بر این است که بازتاب اندیشه های وی در قصاید شاه نعمت الله تبیین گردد. پس از مطالعه کلیه قصاید شاه نعمت الله و تطبیق مضامین آن ها با اندیشه ها و افکار ابن عربی که در خلال آثار خود، پیروانش و پژوهشگران معاصر بازتاب یافته است، محققین به این نتیجه رسیدند که ابن عربی بر افکار و اندیشه های شاه نعمت الله ولی به عنوان سرسلسله ی عرفان شیعی اثر گذارده است که انتقال آن ها توسط پیروان شاه نعمت الله ولی به شبه قاره و ترکستان صورت گرفته است. افزون بر آن، تلاش امثال شاه نعمت الله ولی، زمینه بالش اندیشه های ابن عربی در جهان تشیع و حتی تسنن را مهیا ساخته است.
    کلید واژگان: محی الدین ابن عربی, شاه نعمت الله ولی, عرفان اسلامی, عرفان نظری, عرفان فلسفی}
    Elaheh Karimi *
    Ibn Arabi had extraordinary impact on Islamic Sufism. His efforts to formulate the foundations of theoretical mysticism had a lasting effect on Islamic and Iranian mysticism, with many Sufis followed him including Mulla Sadra, Fakhr al-Din Iraqi, Seyyed Haidar Amoli and others. So far, Ibn 'Arabi's thoughts impact on some of the Iranian Sufis have been studied, but no attention has been paid to his influence on the thoughts and works of Shah Nematullah Vali. The current paper is a fundamental study based on library sources aiming at explaining the reflection of his thoughts in Shah Nematullah Vali odes. Having studied all Shah Nematullah Vali odes and adapting their themes to Ibn Arabi's thoughts reflected in his works, his followers and contemporary scholars, the researchers concluded that Ibn 'Arabi thoughts have been reflected on Shah Nematullah Vali odes as the Shiite mysticism leader, which has been transmitted by followers of Shah Nematullah Vali to the India and Turkestan. In addition, the efforts of the likes of Shah Nematullah Vali have provided the basis for the ideas of Ibn Arabi in the world of Shiism and even Sunnis.
    Keywords: Mohid Al-Din Ibn Arabi, Shah Nematullah Vali, Islamic Mysticism, Mysticism, Philosophical Mysticism}
  • حسین آریان، علی اکبر افراسیاب پور*

    ابوسعید ابوالخیر (متوفی 440 ق) عارف برجسته مکتب سکر خراسانی است که مبنای جدیدی در سلوک عرفانی خود به طور ابتکاری تدوین می سازد و آن، اصالت دادن به شادی و نشاط است یعنی در طراحی عرفان نظری و عملی خود از هستی شناسی آغاز می کند که حضور حق جایی برای غیر نگذاشته است و در چنین حضوری غیر از شادی و شادمانی سزاوار نخواهد بود و انسان در پناه حق از شادمانی در پوست خود نخواهد گنجید و باید از همین وجد و شور، نیرویی معنوی برای تقرب به خدا ایجاد کرد. در این مقاله با روش تحلیل منطقی و با استناد به منابع اولیه موارد اثبات دیدگاه ابتکاری ابوسعید درباره شادی، تحلیل و مستندسازی شده است و نتیجه گرفته می شود که از شادی هم می توان به عنوان وسیله ای مناسب برای سیر و سلوک عرفانی بهره گرفت و رسالت عرفان که آرامش بخشی و خوشبینی و امیدبخشی باشد در چنین عرفانی قابل وصول خواهد بود. ترنم شاعرانه، سماع و رقص در چنین دیدگاهی ضرورت پیدا می کند.

    کلید واژگان: شادی و نشاط, عرفان اسلامی, مکتب سکر, ابوسعید ابوالخیر, عرفان ایرانی}
    Hosein Arian, Aliakbar Afrasiabpour *

    Abu Saeed Abul Khair (died 440 AH) is a prominent mystic of the Saqr school of Khorasan who innovatively formulates a new basis in his mystical conduct, and that is giving authenticity to joy and happiness, that is, in designing his theoretical and practical mysticism, he starts from ontology, that the presence of truth is a place for He did not leave any exception and in such a presence, he will not deserve anything other than joy and happiness, and man will not hide in his skin under the shelter of the truth of happiness, and from this ecstasy and enthusiasm, a spiritual force should be created to get closer to God, and in this article, with the method of logical analysis and with references The primary sources of proof of Abu Saeed's innovative point of view have been analyzed and documented again and it is concluded that happiness can also be used as a suitable means for mysticism, and the mission of mysticism, which is to provide peace, optimism and hope, can be achieved in such mysticism. Poetic hymns, hearing and dance become necessary in such a view.

    Keywords: Joy, Happiness, Islamic Mysticism, Sekar School, Abu Saeed Abulkhair, Iranian Mysticism}
  • سعید محمدی کیش

    اعیان ثابته در عرفان نظری، صور علمیه الهی هستند که در فیض مقدس، به کالبد عالم وارد شده اند، اعیان در علم الهی ثابت اند که تنها یک بار در ازل تحدید یافته اند و در کسوت اسماء و صفات، مظهر ذات حق تعالی گشته اند. این پژوهش مطالعه ای نظری است که به شیوه پژوهش کتابخانه ای و توصیف و تطبیق داده ها، تفسیر مترادف اعیان ثابته را به شیوه توصیفی - تطبیقی در آیین کهن زرتشتی مورد بررسی قرار می دهد. هدف از پژوهش حاضر بررسی شباهت های بنیادی این دو نگرش آیینی و عرفانی است. در اشاره به یافته های تحقیق می توان گفت که صور معنوی عالم در آئین زرتشتی، امشاسپندان فروشی نام دارند که همانند اعیان، پیش از آفرینش هستی، خلق گردیده اند و در کالبد گیتایی قرار گرفته اند، آن ها در تجلی اسماء و صفات، مظاهر اهورامزدا در عالم گیتایی هستند. در هر دو نگرش به عهد الست و اقرار به رسالت بندگی اشاره شده است. علم الهی در آن ها ثابت است و در حقایق علمی موجودات، تعاریفی یکسان با یکدیگر دارند.

    کلید واژگان: اوستا, اعیان ثابته, عرفان اسلامی, فروهر, امشاسپند}
    Saeed mohammadi kish

    The fixed nobles in theoretical mysticism are the forms of divine knowledge that have entered into the body of the world in holy grace, the fixed nobles in divine knowledge are limited only once in eternity and have become the manifestation of the essence of the Almighty in the guise of names and attributes. This research is a theoretical study that examines the descriptive-comparative interpretation of the synonyms of Ayan Thabiteh in the ancient Zoroastrian religion through the method of library research and description and comparison of data. The purpose of this research is to investigate the fundamental similarities between these two religious and mystical attitudes. Referring to the findings of the research, it can be said that the spiritual forms of the universe in Zoroastrianism are called Amshaspandan Farvashi, which, like the nobles, were created before the creation of existence and were placed in the Gita body, they are the manifestation of the names and attributes, the manifestations of Ahura Mazda in They are the Gita world. In both attitudes, the first covenant and acknowledgment of the mission of servanthood are mentioned. Divine knowledge is fixed in them, and in the scientific facts of beings, they have the same definitions.

    Keywords: Feravahar, Amashaspand, Avesta, Sustainable Ayan, Islamic Mysticism}
  • شرافت کریمی*، مریم ساعدی

    ادونیس و شفیعی کدکنی با دو رویکرد متفاوت سورریالیستی و فرمالیستی تحلیل سبک شناختی از آثار عرفانی ارایه نموده اند. پژوهش حاضر در چهارچوب ادبیات تطبیقی مکتب آمریکایی و به روش توصیفی تحلیلی می خواهد با مقایسه نظرات این دو ناقد درباره ی سبک شناسی آثار عرفانی، علل انتخاب دو سبک و شباهت ها و تفاوت ها و محدویت های هر کدام را با توجه به رویکردهای نظری و آراء دو ناقد تبیین نماید. در رویکرد ادونیس متون عرفانی حاوی تجربه ای متفاوت از تجربه دیگران است و عارف آن را در مفهومی نو و با زبان خاص بیان می کند اما نزد شفیعی کدکنی تازگی در مفاهیم اندک است و ابداع صرفا در فرم و شیوه تعبیر از مفاهیم مشترک و نوآوری در کاربرد متفاوت زبان و ابزارهای آن است. نتایج پژوهش حاضر بیانگر آن است که هر کدام از این دو ناقد جنبه ای از عرفان را در نظر گرفته اند و میان نظرات آنها تفاوت هست اما تضاد بنیادین وجود ندارد. ادونیس به دلالت های متن و تخطی آن از خودآگاه و امور معقول و هنجارمند اهمیت می دهد و شکل را تابع معنا می داند اما شفیعی کدکنی ابداع را در فرم اثر و ساختار متن و تکنیک های زبانی و ادبی دنبال می کند و معنا را صرفا از دریچه ی فرم در می یابد.

    کلید واژگان: عرفان اسلامی, سوررئالیست, فرمالیست, ادونیس, شفیعی کدکنی}
    Sharafat Karimi *, Maryam Saedi

    Adonis and Shafie Kadkani are scholars who have explored the stylistics of mystical letters from surrealistic and formalistic perspectives. This research, conducted within the framework of comparative literature in the American school, utilizes a descriptive method and content analysis to compare their viewpoints on the cognitive style of mystical letters in the Islamic world. The objective is to explain their choice of theoretical approaches and identify points of similarity and difference in their opinions. The findings reveal that each writer has focused on specific aspects of mysticism, and there is no fundamental contradiction between their perspectives. Adonis emphasizes that mystical texts contain unique knowledge, distinct from ordinary experiences, which mystics convey through innovative concepts and a specialized language. On the other hand, Shafie Kadkani highlights the innovation in interpreting common concepts and using language and linguistic tools, rather than introducing entirely novel ideas.

    Keywords: Islamic mysticism, Surrealism, formalism, Adonis, ShafieKadkani}
  • محمدرضا یوسفی*، مریم رحمانی

    «عشق» از محوری ترین مراحل سلوک و متعالی ترین مرحله ی تکامل انسانی در سیر الی الله است. این مرحله سلوک یعنی اتصال به ذات باری از جمله وجوه اشتراک  عرفان اسلامی و عرفان مسیحی است. در این مقاله که با روش توصیفی- تطبیقی نوشته شده وجوه مشترک عشق الهی در دو مکتب عرفانی مسیحیت و اسلام با تکیه بر آرای آگوستین و احمد غزالی بررسی و مقایسه شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد احمد غزالی و آگوستین با وجود برخی اختلافات نظری در بعضی زمینه ها دارای وجوه مشترک هستند. این مساله علاوه بر آن که گویای  فطری بودن کمال جویی انسان هاست، وجه مشترک تمام ادیان و مذاهب و پیونددهنده آنهاست. مواردی مثل: وجود در هر مرتبه زیباست؛ عشق فرزند زیبایی است؛ زیبایی و حب در همه موجودات سریان دارد؛ با اینکه در عرفان مسیحی تقابل عقل و عشق کمتر به چشم می خورد صحبت از عشق محض است. هر موجودی آینه دار زیبایی خداوند است؛ انسان موجود برگزیده ی خدا و شبیه ترین مخلوق به خالق خویش است آفرینش نتیجه لطف خداوند است. سالک با دل کندن از تعلقات دنیوی، به حیات معنوی و در نتیجه رهیدن از لوث گناه و خودخواهی، دست می یابد. از نظر آگوستین درد به خاطر اندوه محروم ماندن از دیدار پروردگار است ولی برای غزالی، عاملی است که می تواند نویدبخش لطف خداوند به بنده اش باشد. همچنین اتحاد عاشق و معشوق به عنوان رکن جدایی ناپذیر عشق، از بارزترین اشتراکات عرفان مسیحی و عرفان اسلامی است.

    کلید واژگان: عشق الهی, عرفان اسلامی, عرفان مسیحی, غزالی, آگوستین قدیس}
    MohmmadReza Yosefi*, Maryam Rahmani

    Love" is one of the most central stages of conduct and the most sublime stage of human evolution in the journey to God. This stage of conduct means connecting to the essential nature, one of the common aspects of Islamic mysticism and Christian mysticism. In this article, which is written with a descriptive-comparative method, the common features of divine love in the two mystical schools of Christianity and Islam are examined and compared by relying on Augustine and Ahmed Ghazali. The results of the research show that Ahmed Ghazali and Augustine have similarities in some areas despite some theoretical differences. In addition to the fact that this issue is an indication of the innate nature of human perfectionism, it is the common aspect of all religions and religions and connects them. Things like: existence is beautiful at any time; Love is the child of beauty; There is beauty and love in all beings; Every being is a mirror of God's beauty; Man is God's chosen being, and the :union: of the lover and the beloved is the inseparable pillar of love, one of the most obvious commonalities of Christian mysticism and Islamic mysticism.

    Keywords: Islamic mysticism, Christian mysticism, Ghazali, Augustine}
  • مریم جعفرزاده، علیرضا فولادی*
    حکایت یکی از پرکاربردترین انواع داستانی در زبان عرفان است. با این حال، تا قبل از قرن چهارم که قرن پاگیری حکایت های عرفانی است، ضمن آثار اولیه عرفای مسلمان چندان با حکایت مواجه نیستیم و این نکته ما را بر آن داشت تا ریشه های این نوع ادبی را در زبان عرفان جست وجو کنیم. طی واکاوی آثار شقیق بلخی (و. 194ق)، کتاب الرعایه لحقوق الله حارث محاسبی (165-243ق)، کتاب مقامات القلوب ابوالحسین نوری (و.295 ه.ق)، رسائل ابوسعید خراز (و. 277 /297ق؟) و رسائل جنید بغدادی (و. 298ق) فرم های بسیطی یافتیم که می توان برآمدن حکایت در زبان عرفان را به آن ها نسبت داد. این واقعیت از جریان کلی پدیدآمدن ژانرهای ادبی دور نیست؛ زیرا این ژانرها یک باره خلق نشده اند و می توان برای آن ها فرم های بسیط در نظر گرفت. این مقاله که با روش توصیفی -تحلیلی انجام شد، به شناخت ریشه های انواع داستان مانند تمثیل رمزی در ادبیات عرفانی کمک می کند، چون همه این انواع، در وهله اول، از حکایت برآمده اند. با واکاوی متون عرفانی تا پایان قرن چهارم به این نتیجه رسیدیم که آیات قرآنی، احادیث نبوی، روایات دینی، تجربه های عرفانی، تمثیل و جدل سقراطی، شش ریشه حکایت را در زبان عرفان تشکیل می دهند.
    کلید واژگان: عرفان اسلامی, زبان عرفان, داستان عرفانی, حکایت}
    Maryam Jafarzadeh, Alireza Fouladi *
    Anecdote is one of the most widely used types of stories in the language of mysticism. However, until the 4th century, which is the century when mystical stories were established, we do not encounter many stories among the early works of Muslim mystics, and this point prompted us to search for the roots of this type of literature in the language of mysticism. During the study of the works of Shaqiq Balkhi (d. 194 A.H.), Kitab al-Raa'yah for the rights of Allah, Harith al-Mashabisi (165-243 A.H.), Kitab al-Maqamat al-Qulob Abul Hossein Nouri (d. 295 A.H.), the letters of Abu Saeed Kharaz (d. 297/277 A.H.?) and Junaid al-Baghdadi's letters (d. 298 A.H.) we found simple forms that can be attributed to the origin of the story in the language of mysticism. This fact is not far from the general flow of the emergence of literary genres; Because these genres were not created at once and simple forms can be considered for them.This fact is not far from the general flow of the emergence of literary genres; Because these genres were not created all at once and simple forms can be considered for them. This article, which was done with a descriptive-analytical method, helps to know the roots of story types such as allegory in mystical literature, because all these types, in the first place, arose from anecdotes. By analyzing mystical texts until the end of the 4th century, we came to the conclusion that Quranic verses, prophetic hadiths, religious traditions, mystical experiences, parables and Socratic polemics form the six roots of stories in the language of mysticism.
    Keywords: Islamic mysticism, the language of mysticism, mystical story, anecdote}
  • زینب پناه*، محمد فولادی

    مولانا نماینده تصوف خراسان و بیدل نماینده سبک هندی و پرورش یافته هند و آگاه به عرفان بودایی و اسلامی، هر دو است و اگرچه در شیوه بیان متفاوت اند، در بسیاری از موضوعات عرفانی تشابه دارند. یکی از این مفاهیم عرفانی فناست که در اشعار مولوی و بیدل کاربرد گسترده ای دارد. مولانا در مثنوی حدود 89 بار و بیدل در اشعار خود حدود 101 بار به این مفهوم عرفانی اشاره کرده است. فنا از مسایل مهم در نظام فکری مولوی است، مولوی به شیوه تمثیلی قرآن، فنا را تفسیر می کند و آن را استحاله نفس دانی به نفس عالی می داند و بیدل گاه با قراردادن واژه «فنا» در جایگاه قافیه و گاه با تشبیهاتی مانند «خواب فنا»، «گرداب فنا»، «محراب فنا»، «مضراب فنا» و «رسن تاب فنا» به توصیف و تصویر مقوله فنا می پردازد. در این نوشتار با روش توصیفی و تحلیلی به دنبال پاسخ به این پرسش هستیم که دیدگاه بیدل و مولانا درمورد مقام عرفانی فنا چیست و وجوه اشتراک و افتراق فنای اسلامی با فنا در عرفان هندی کدام اند؟ نتیجه تحقیق نشان می دهد که بیدل دهلوی با آنکه در بستر عرفان بودایی بالیده، عرفان او رنگ و بوی اسلامی خود را حفظ کرده است.

    کلید واژگان: مولانا, بیدل, فنا, عرفان اسلامی, عرفان هندی}
    Zeinab Panah *, Mohammad Foladi

    Fana (annihilation) is considered as one of the fundamental doctrines in Islamic mysticism. Through spiritual journey, the mystic is released from any kind of delusive entity, achieves infinite truth, and finally annihilates in it. In Indian mysticism, the term “nirvana” is used instead of “Fana” which takes the seeker out of the realm of universe and its goal is annihilation, vanishing, and quietude. Mawlana as the lord of love and mysticism in literature and Bidel as the representative of Indian style have much in common in many mystical fields. Bidel’s poetry book is as a dictionary of mystical terms although in Indian mysticism, mystical words are a little different from those in Islamic mysticism. Nirvana in Indian religion is similar to the concept of Fana in Islamic tradition and Bidel has applied it in its Islamic concept. According to this comparative study, it seems that Bidel like Mawlana has an Islamic view to Fana, and it is even claimed that nirvana as an Indian ritual in which there is no concept of God, has not achieved a position in practical Fana in Bidel’s poetry.

    Introduction

    Annihilation is one of the most important and fundamental ideas of Islamic mysticism and mysticism of different religions. The status of annihilation is one of the most important and complex issues in Sufism and Islamic mysticism. Islamic mystics consider the status of annihilation as the goal of the seeker's journey and say that the main goal of going through all circumstances and positions is to achieve annihilation. In Indian mysticism, instead of the word “annihilation”, “nirvana” is used, which is one of the most important principles in all philosophical schools of India, both religious and non-religious. Reaching Nirvana means the highest victory, although the loss of individuality and identity, is also hidden in it. (Stacey, 1375: 327). This study deals with intellectual and linguistic features of Bidel Dehlavi, the Persian poet and mystic in the Indian subcontinent, in explaining the qualities of a perfect human. The anthropology in Bidel’s ideology, the reason of human creation, Mohammadieh truth, human perfection in Bidel’s thought and Indian mysticism are among central subjects in this research. Using descriptive analysis and library method, this study explores the poetry and idea of Bidel from stylistic view in intellectual levels. The results showed that Bidel who was raised in India presented a comprehensive and complete definition of human and his qualities relying on his Islamic and Ibn Arabi-like ideas. Bidel’s perception of perfect human differs from that of Indian mysticism and Buddhist perspective that assume the ultimate goal of perfect human is to achieve Nirvana and an arhat state or that of Yoga perspective that aims to reach the mere state of freedom. Therefore, the intellectual feature of Bidel in explaining the qualities of perfect human, parallel with his Islamic thoughts, approaches his works and entails messages from his special ideas and intellectual style. Bidel Dehlavi and Rumi are two mystical poets, one of whom lived and flourished in an Islamic country and one was raised as a Muslim in India under the influence of Indian ideas. Let us examine the concept of annihilation in the thought of Rumi and Biddle and its relation to Indian annihilation (Nirvana), to find a clearer view of the worldview of these two thinkers and common concepts in Indian and Islamic mysticism. The main question of this research is: What is the view of Biddle and Rumi about the mystical position of annihilation? What are the commonalities and differences between Biddle's Islamic annihilation and Indian annihilation (Nirvana)?

    Methodology

    This research has been conducted by descriptive analysis. First, the theoretical foundations of the research were mentioned based on mystical references in Iran, Islam, and India, and then the concept of Fana (annihilation of the self) was extracted by delving deep into Matnavi Ma’navi and GhazaliyatBidel as two works by Mowlana and Bidel Dehlavi. Finally, the extracted concepts were classified, compared, and analyzed using the method of content analysis.

    Discussion

    The concept of Fana in Islamic mysticism and Nirvana (soteriological release) in Buddhist mysticism are among issues that come from mystical experiences practiced in each tradition, and the wayfarers attempt to achieve this purpose. Islamic Fana is interpreted as “dying before one dies” and it has some stages: Fana by acts or annihilation, Fana by qualities or passing away, and Fana by essence or nullification. Through these stages, the mystic releases from his act and sees God as the doer of all acts, loses his qualities and just sees the properties of Haqq so his ego breaks down and he returns to Haqq (God). However, Nirvana in Indian mysticism is the end of mystical experience and does not have the stage of Baqaa be-llah (subsistence in God). In Islamic mysticism, the way that a Salek (wayfarer) must pass has different stages, dwellings, and guidelines that lead him. One of the stages of seyr va solouk (spiritual journey) is Moraqebeh (Sufi meditation) in which a Salek releases his mind from anything other than God, and instead, replaces that with God. A Buddhist mystic by doing some acts and commitment to 8 steps including appropriate perspective, appropriate will, appropriate speech, appropriate behavior, appropriate living, appropriate attempt, appropriate thought, and appropriate thinking can achieve Nirvana. Therefore, Nirvana is a state that is achievable and is the result of the attempts of a Buddhist follower; whereas, Fana is a state that comes from God and is the result of divine attraction. In Islamic mysticism, the truth of Fana is not annihilation and passing away, but rather it is a sort of real insight. Likewise, Nirvana in Buddhism does not mean nihilism and breaking down, but rather its truth is a sort of special insight free from any formality and attachment and by which human achieves mere enlightenment, quietude, and silence. The insight denoted by Islamic mysticism is by no means analogous with obtained insight or even knowledge by presence (consciousness). It is instead a quality of perfect witnessing (Shuhud) by which a Salek can perceive the truth without any physical medium. By such an insight, the pluralities disappear in the truths of the world of unity. However, the insight in Buddhism by which human achieves Nirvana is identical with an absolute insight that is obtained directly. As for Fana, Mowlawi believes that one’s spirit, without losing the essence of its individuality, remains in God. He uses various allegories to illustrate his point, for instance, he holds that life is in death, and subsistence is in Fana. In the poems of Bidel, Fana as the ultimate destination for the attempts to the general truth and the purpose of human endeavors to spiritual perfection is displayed through lively images.

    Conclusion

    Fana is a mystical concept that exists in other religions, too. The equivalent of Fana in Buddhist mysticism is Nirvana. By studying the Ghazaliyat of Bidel as a Muslim mystic, it is perceived that, in addition to being an Indian and his familiarity with Buddhist mysticism, he has had the advantage of reliance on the expressions and ideas in Islamic mysticism by using the instructions of Islam. Contrary to what is expected, he has not used the term Nirvana, that is equal to Fana, even once in his poems. Although Nirvan or Indian Fana is the goal of a Buddhist mystic and he achieves this state by detachment from human qualities, the purpose is release from Samsara suffering and nihilism, not subsistence in God. The spiritual journey of a Buddhist wayfarer has guidelines that is not favored by Muslim mystics. Nirvana is the result of human attempts and is achievable but Islamic Fana is not merely the result of endeavors because it needs attraction, too. Mowlana has had special attention to the issue of Fana in Mathnavi and has applied this term 89 times. This subject has also received special attention in the poems of Bidel Dehlavi who has referred to this mystical concept in his Ghazaliyat 101 times. He has mostly been under the influence of the Islamic concepts, the terminology of Islamic mysticism, and some great mystics such as Mowlana. He has consciously or unconsciously preferred not to use the expressions of this tradition specially its key term, Nirvana, that is similar to Islamic Fana although he lived his life in the land of Buddhist tradition. As a Muslim poet, Bidel who has used Islamic instructions holds that the ultimate goal of spiritual and mystical journey is reaching to God. He regards that Vusul elal-Lah (reaching to God) and Baqaa bel-Lah (subsistence in God) relies on detachment from human qualities and attachment to divine qualities. Thus Fana in the poems of Bidel is identical with Islamic Fana. By an investigation of the poems of Bidel, it is concluded that the concept of Nirvana in the sense that exists in Buddhism, has no way in the poetry of Bidel. The ideology of Mowlana and Bidel relies on reaching to God and subsistence in God and they both regard Fana and Baqaa mutually interdependent. They believe that a wayfarer by breaking down his ego and unity with divine qualities can reach to real subsistence.

    Keywords: Mawlana, Bidel, Fana (Annihilation), Nirvana}
  • معصومه قاسملو قیداری، مرتضی رزاق پور*، محمداسماعیل ابراهیمی

    عشق از مهم ترین و اساسی ترین مباحث عرفانی است که در عرفان اسلامی و در آثار و اندیشه مولانا به طور بارز، مطرح گردیده است؛ به نحوی که در مثنوی، عشق، یکی از راه های رسیدن به وصال پروردگار و فنا شدن در ذات او و بقا یافتن به اوست. در اندیشه عرفانی مولانا، غایت و نهایت عشق، وحدت عاشق و معشوق است؛ ولی در نظر یالوم، عشق یکی از مولفه های معنابخش زندگی است. او به قدرت عشق در تحول فرد و معنابخشی به زندگی اذعان دارد. اگرچه او عشق را به خلسه های مذهبی تشبیه کرده است؛ اما به دلیل عدم باور به ماوراءالطبیعه و عدم توجه به امور معنوی در میان اقسام عشق، تنها به عشق زمینی توجه کرده است. در میان اقسام عشق زمینی، توجه او بیشتر معطوف به عشق نفسانی و به نوعی اخلاقی است. این پژوهش درصدد آن است تا به شیوه توصیفی- تطبیقی به بررسی مولفه های عشق در اندیشه مولانا و یالوم بپردازد. نتیجه پژوهش بیانگر آن است که یالوم برآن است که عشق باید بالغانه و رشد یافته باشد و معتقد است، عشق با خود مسیولیت به دنبال می آورد و فرد عاشق باید در برابر نیازهای جسمانی و روانی معشوق، پاسخگو باشد و برای منحصر به فرد بودن او، ارزش قایل شود. مولانا نیز همانند یالوم معتقد است که عشق به زندگی، معنا و گرمی می بخشد و همچنین عشق با خود مسیولیت را به دنبال می آورد؛ به نحوی که همسو بودن او در این نظریه با یالوم به وضوح در اشعارش نمایان است.

    کلید واژگان: ادبیات تطبیقی, عشق, عرفان اسلامی, مثنوی, مولانا, یالوم}
    Masoome Ghasemlo Qaidari, Morteza Razakpour *, MohammadIsmail Ebrahimi

    Love is one of the most important and fundamental mystical topics that is prominently raised in Islamic mysticism and in the works and thought of Rumi; In the way that in Masnavi, love is one of the ways to reach God's connection and perish in His essence and survive in Him. In Rumi's mystical thought, the ultimate goal of love is the unity of the lover and the beloved; But in Yalom's opinion, love is one of the meaningful components of life. He acknowledges the power of love in transforming a person and giving meaning to life. Although he likened love to religious ecstasies; But due to not believing in the supernatural and not paying attention to spiritual matters among the types of love, he has only paid attention to earthly love. Among the types of earthly love, his attention is mostly focused on carnal and somehow moral love. This research aims to investigate the components of love in the thought of Rumi and Yalom in a descriptive-comparative way. The result of the research shows that Yalom believes that love should be mature and developed and believes that love brings with it responsibility and the person in love should be responsible for the physical and psychological needs of the beloved and for his/her uniqueness, be valued Like Yalom, Rumi believes that love gives meaning and warmth to life, and also that love brings responsibility; In such a way that his alignment with Yalom in this theory is clearly visible in his poems.

    Keywords: comparative literature, love, Islamic Mysticism, Masnavi, Molana, Yalom}
  • رقیه بهادری*، سعید حسامپور
    عرفان به عنوان مفهومی جهان شمول، در سرزمین های غرب و شرق تعاریف و نمودهای متفاوتی دارد. اما در همه دیدگاه ها حضور پیری وارسته و کامل برای هدایت فرد در مسیر سیروسلوک ضروری ست. این پژوهش به بررسی مفهوم پیر از منظر عرفانی در دو رمان نوجوان ایرانی و خارجی (سه گانه اشوزدنگهه نوشته آرمان آرین و سه گانه ارباب حلقه ها نوشته جی.آر.آر. تالکین) می پردازد. پژوهشگران بسیاری به بررسی مولفه های عرفانی در آثار بزرگ سال پرداخته اند ولی هیچ اثر مستقلی، مولفه ای عرفانی را در آثار ادبی نوجوان، آن هم به صورت تطبیقی، بررسی نکرده است. بدین منظور، پس از ارایه تعریفی از مفهوم پیر و ویژگی هایش، این مولفه را در این دو رمان نوجوان به شیوه توصیفی تحلیلی از منظر توانایی ها و دانش، مسیله تسلیم و اختیار، شیوه هدایت و آموزش، و غایت سیروسلوک مقایسه می کنیم. با مطالعه چگونگی بازتاب این مولفه در این آثار و یافتن شباهت ها و تفاوت ها درمییابیم تفاوت های فرهنگی و زبانی موجب تفاوتی معنادار در بازنمود این مولفه ثابت عرفان (پیر) می شود؛ تفاوت ها برآمده از تفاوت های دو دیدگاه عرفان خدامحور و انسان محور است. می توان این دو اثر را بازنمود عرفان اسلامی که پس از خودشناسی، غایتش از خودگذشتن و به خدا رسیدن است و عرفان پست مدرن (باطن گرایی جدید) که هدفش پروراندن نیروهایی درونی سالک و چیرگی بر نیروهای تاریک درون است، دانست.
    کلید واژگان: عرفان, رمان نوجوان, پیر, اشوزدنگهه, ارباب حلقه ها, عرفان اسلامی, عرفان پست مدرن, آرمان آرین, جی. آر. آر. تالکین}
    Roghayeh Bahadori *, Saeed Hessampour
    Mysticism, as a universal concept, has different definitions and manifestations in the east and the west. But they all consider the presence of a pious and exemplary Pir necessary to guide the person in a spiritual journey. The present paper examines the concept of Pir from a mystical perspective in two Iranian and non-Iranian adolescent novels (Arman Arian’s Ashvazdangahe and J. R. R. Tolkien's The Lord of the Rings). Many researchers have considered mysticism in literary works written for adults, but few work have exclusively investigated this topic in adolescent literature, especially in a comparative manner. To do so, the present paper, first provides a definition for Pir and its characteristics, and then, studies its representations in the above mentioned adolescent novels using a descriptive and analytical lens. The paper compares the character of Pir in terms of his abilities and knowledge, the issue of submission and authority, the method of guidance and education, and the purpose of this spiritual journey. Based on the findings, we recognized that cultural and linguistic differences cause a significant difference in representations of this central concept in mysticism. Such differences arise from the differences between two God-centered and human-centered worldviews in mysticism. These two novels, then, can be seen as representations of Islamic mysticism whose ultimate goal, after self-knowledge, is self-devotion and reaching God, and postmodern mysticism (new esotericism) whose purpose is to cultivate the inner forces of the wayfarer to overcome the dark forces within.
    Keywords: Mysticism, adolescent novel, pir (wise old man), Ashvazdangahe, the Lord of the Rings, Islamic mysticism, postmodern mysticism, Arman Arian, J. R. R. Tolkien}
  • احمد شریعت پناه، ناصر حسینی*، اردشیر صدر الدینی
    یکی از مباحث مهم و قابل توجه در عرفان اسلامی، مبحث تجلی است. به گونه ای که شعرای اهل عرفان و تصوف در اکثر دیوان اشعار خود به صورت گسترده به موضوع حسن و جمال محبوب پرداخته اند. دیوان شاعر عارف عرب زبان، ابن فارض (576-632 ق) و ملای جزیری کرد (975- 1050ق)، سرشار از تجلی جمال محبوب است و نام آنان در حوزه عرفان و تصوف در کنار نام کسانی همچون شیخ شهاب الدین سهروردی، ابن عربی، صدرالدین قونوی، مولوی بلخی و مولانا خالد شهرزوری جای گرفته است و اشعار آنان که مزین به موضوع زیبایی بودند، در حلقه های ذکر صوفیه سروده می شده اند. در این مقاله دیوان اشعار این دو شاعر عارف، با تکیه بر زیبایی جمال محبوب، به روش توصیفی-تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان می دهد که اشعار هر دو شاعر وجه تشابه فراوانی به هم دارند. این تشابهات بیان می دارند که موضوع حسن و جمال در هر زمان و به هر زبان، از حیث محتوی و شیوه بیان، از یک سرچشمه فکری و فطری جاری شده است.
    کلید واژگان: عرفان اسلامی, جمال محبوب, تجلی, ابن فارض, ملای جزیری}
    Ahmad Shariatpanah, Naser Hosseini *, Ardashir Sadraddini
    One of the important topics that is visible in the subjects of Islamic mysticism and is worthy of research is the topic of manifestation. The poets of mysticism and Sufism have extensively discussed the topic of beauty and popular beauty in most of their poems. The Works of the mystic poet of Arabic language, Ibn Faraz (576-632 AH) and the Kurdish poet, Mullah Jaziri (975-1050 AH), is full of manifestations of the beloved’s Jamal. Their names in the field of mysticism and mysticism are next to the names of people such as Sheikh Ishraq Suhrawardi, Ibn Arabi, Sadr al-Din Qonavi, Maulvi Balkhi and Maulana Khalid Shahrzuri, and their poems, which were decorated with the theme of beauty, were written in the circles of Sufiya Zikr. In this article, the poems of these two mystical poets, relying on the beauty of Jamal of the Beloved have been analyzed in a descriptive-analytical way based on the American comparative school. The research results show that the poems of both poets have many similarities. These similarities show that the topic of beauty and beauty has flowed from an intellectual and natural source in every time and in every language, in terms of content and expression.
    Keywords: Islamic Mysticism, Beloved’s Jamal, Manifestation, Ibn Faraz, Mullah Jaziri}
  • منصوره برزگرکلورزی*، ناصر محسنی نیا، رضا چهرقانی
    مقاله حاضر به بررسی مفهوم «ولایت» در آثار فخرالدین عراقی و عبدالغنی النابلسی به عنوان یکی از عناصر و مولفه های مهم و مطرح عرفان و تصوف اسلامی می پردازد و هدف از تطبیق آرای آنان، بیان میزان شباهت ها و تفاوت های آن ه است. نتیجه این بررسی تطبیقی مفهوم ولایت در آثار عراقی و نابلسی که به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده، بیانگر این شباهت اصلی است که در اندیشه عراقی و نابلسی، «ولی» به دو معنای «انسان کامل» حقیقی و «پیر و شیخی» است که به مرتبه فنا، مقام عاشقی و شهود دست یافته است. از این نظر، می توان گفت که ولایت در اندیشه نابلسی و عراقی بیشتر بر مدار اندیشه های محیی الدین ابن عربی می گردد و این اشتراک فکری آنان می تواند حاصل شرح آثار ابن عربی به ویژه فصوص الحکم او به وسیله آنان باشد. مهم ترین تفاوت های دو نامبرده و سلسله طریقتی آنان در مفهوم مورد بحث این است که ولایت در آثار عراقی و سهروردیه، «گزینشی و وهبی» از سوی حق تعالی است، اما در نابلسی و نقشبندیه، جنبه «اکتسابی» دارد. از این نظر، عراقی و سهروردیه معتقدند که برای ولایت باید عنایت الهی شامل حال فرد شود و نیز ولایت از منشور خاتم الانبیاء و انسان کامل خواهد بود، اما در اندیشه نابلسی و نقشبندیه، اولا هر کسی می تواند به مقام ولایت دست یابد و ثانیا ولایت خاصه، حاصل تجلی بی واسطه ولایت حق پس از تحقق فنای بنده است.
    کلید واژگان: عرفان اسلامی, سهروردیه, نقشبندیه, عراقی, نابلسی, ولایت}
    Mansoureh Barzegar Kalorazi *, Naser Mohseninia, Reza Chehraghani
    The present article examines the concept of "Wilayat" in the works of Iraqi and al-Nabulsi, as one of the important elements of Islamic mysticism and Sufism, and the purpose of comparing their votes is to express their similarities and differences. The result of this comparative study is the concept of Wilayat in Iraqi and Nablusi’s works, which has been done by descriptive-analytical method, expresses this main resemblance that in Iraqi’s and Nablusi’s thought, "Wali/Vali" means two real "al-Insān al-Kāmil" and "Pir" who have attained the rank of Fana, the status of a lover and intuition. From this point of view, it can be said that in Nablusi’s and Iraqi’s thought, the Wilayat is more focused on the ideas of ibn Arabi and this intellectual commonality of theirs is, above all, the result of the description of Ibn Arabi's works, especially Fusus al-Hakam by them. But the most important difference between the two mentioned, and their dynasty in the concept in question is that in the Iraqi and Suhrawardi works, the wilayat is "Wahhabi" by God, and in Nablusi's and Naqshbandi's thought, it has an "acquired" aspect. From this perspective, Iraqi and Suhrawardiyeh believe that for the Wilayat, divine care must be taken; also it will be from the charter of Khatam al-Anbiya. But in Nablusi's and Naqshbandiyya's thought, first of all, anyone can reach the position of Wilayat, and secondly, special Wilayat is the result of the immediate manifestation of the God's Wilayat after the realization of individual annihilation.
    Keywords: Islamic mysticism, Suhrawardiyeh, Naqshbandiyyah, Iraqi, Nablusi, Wilayat}
  • سعید محمدی کیش، فرح نیازکار*
    از اساسی ترین ارکان عرفان اسلامی که آن را اصل برگزیده تصوف می نامند، انسان کامل است. انسان کامل، مظهر تجلی اسماء الهیست که واسطه فیض حق در میان خلق شده است. در این پژوهش به خرد ابر انسان فریدریش نیچه در کتاب «چنین گفت زرتشت» از منظر بینش الهی در عرفان اسلامی به شیوه توصیفی - تطبیقی پرداخته می شود. این اثر، روایتی فلسفی و شاعرانه است که در آن نیچه دیدگاه های خود را از زبان زرتشت بازگو می کند. نتایج تحقیق، مبین وجود شباهت هایی میان ابر انسان نیچه و بینش انسان کامل در عرفان اسلامی است. نیچه اراده و بینش درونی معطوف به قدرت را تنها رهیافت حقیقت می پندارد، همچنان که در عرفان اسلامی بینش الهی انسان کامل در پوشش اسماء و صفات، تجلی حقیقت مطلق هستند. از منظر نیچه اکنون فعلیت مقلدانه و متحجرانه بشریت، خدای حاضر در عالم شده است و جهانی رنجور را بر اساس احاطه افکار کهنه در پیشگاه خود یکسان می داند. نیچه به مدد اراده مستقل، این عرصه را به بازآفرینی فرا می خواند. از منظر وی، انسان متاثر از آزادی و انتخاب و تحلیل تفکرات خویش نیست و در میان اعتقادات غیر و ارزیابی های دروغین زندگی کرده است. پس حیات انسان، رسالت والاتری نسبت به بی حاصلی و تبعیت منفعل دارد، همچنان که در عرفان اسلامی، انسان با مجاهدات نفس بر عالم ماده و ظواهر آن پشت کرده و در بینش الهی، حقایق هستی را باز می یابد و به معرفت وجودی خویش نایل می شود.
    کلید واژگان: فریدریش نیچه, عرفان اسلامی, ابر انسان}
    Saeed Mohammadi Kish, Farah Niazkar *
    One of the most fundamental pillars of Islamic mysticism, which is called the chosen principle of Sufism, is the perfect human being. The perfect human being is the manifestation of the divine names, which was created in the midst of the grace of truth. In this research, the wisdom of Friedrich Nietzsche's perfect man in the work "So Said Zarathustra" is discussed from the perspective of divine insight in Islamic mysticism in a descriptive-comparative way. This work is a philosophical and poetic narrative in which Nietzsche recounts his views in the language of Zoroaster.The results of the research show that there are similarities between Nietzsche's perfect man and the vision of the perfect man in Islamic mysticism. Nietzsche considers the will and the inner insight directed to power as the only approach to truth. As in Islamic mysticism, the divine vision of the perfect human being is the manifestation of the absolute truth in the form of names and attributes. From Nietzsche's point of view, now the imitative and petrified reality of humanity has become the present God in the world and considers the suffering world to be the same in front of him based on the surrounding of old thoughts.With the help of independent will, Nietzsche calls this field to be recreated. From his point of view, man is not affected by the freedom and choice and analysis of his thoughts and has lived among other beliefs and false evaluations. Therefore, human life has a higher mission than fruitlessness and passive obedience, just as in Islamic mysticism, man turns his back on the world of matter and its appearances with the efforts of the soul and discovers the truths of existence in divine vision and attains its existential knowledge.
    Keywords: Friedrich Nietzsche, Islamic Mysticism, the perfect man}
  • نازله خجسته اهری، علی رمضانی *، نرگس اصغری گوار
    زمینه و هدف

    خلع بدن (خروج روح از بدن) از موضوعهای مهم در عرفان اسلامی است که عرفا با اعتقاد به تجرد روح، درمورد آن بحث کرده اند. در این مقاله با هدف بررسی سبک فکری مشترک عرفا در اعتقاد به خلع بدن، تعابیر و تمثیلهای خلع بدن، شرایط، ملزومات و مصداقهای آن در متون نظم و نثر عرفانی بررسی شده است.

    روش مطالعه

    گردآوری اطلاعات به روش فیشبرداری با بررسی کلی متون عرفانی بصورت کتابخانه ای انجام گرفته و نگارش مقاله به شیوه توصیفی تحلیلی با انتخاب نمونه هایی از آثار برجسته متون عرفانی است.

    یافته ها

    اعتقاد به خلع بدن در آثار عرفانی وجود دارد. عارفان معتقدند برخی اولیاء به درجه ای از سلوک میرسند که بدن برای آنها همانند لباس میشود و روح میتواند آن را بیرون بیاورد؛ همچنین تعبیر مرغ و قفس را تکرار کرده اند که روح همانند پرنده از قفس تن رها میشود. عشق خداوندی، ریاضت، ترک تعلقات مادی، زهد و تزکیه نفس از شرایط و ملزومات خلع بدن است. خلع بدن با مرگ ارادی متفاوت است، اما اولیایی که به مرگ ارادی رسیده اند راحتتر به خلع بدن نایل میشوند. کرامت عارفان مصداقی از خلع بدن است که در متون عرفانی تکرار شده است.

    نتیجه گیری

    گذشتن از جسم در عرفان اسلامی، اندیشه عمومی و سبک فکری مشترک عارفان در دوره های مختلف بوده است. تلاش پیوسته آنها در آشنایی روح با عالم علوی است که با هبوط به جهان مادی گرفتار شده و در تقابل با جسم قرار گرفته است؛ حال آنکه روح متعلق به این جهان و جسم نیست و ازآنجاکه تعلق به جهان دیگر دارد و مجرد است، گاه برای اتصال به عالم علوی یا مکاشفه، کرامت و تجربه عارفانه از بدن مخلوع میشود.

    کلید واژگان: سبک فکری, عرفان اسلامی, خلع بدن, ریاضت, مرگ ارادی, کرامت}
    Nazleh Khojasteh Ahari, Ali Ramezani, Narges Asghari Govar
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Out of body (departure of the soul from the body) is one of the important issues in Islamic mysticism that mystics have discussed with the belief in the incorporeity. In this article, with the aim of examining the common intellectual style of mystics in believing the Out of body, the interpretations and allegories of Out of body, its conditions, requirements and examples in the texts of mystical order and prose have been studied.

    METHODOLOGY

    Data collection was done by note-taking method with a general review of mystical texts in a library and the article was written in a descriptive manner by selecting a sample of outstanding works of mystical texts.

    FINDINGS

    There is a belief in the Out of body in mystical works. Mystics believe that some saints reach a level of behavior where the body becomes like a garment for them and the soul can bring it out. They have also repeated the interpretation of the bird and the cage that the soul is released from the cage of the body like a bird. God"s love, austerity, abandonment of material belongings, asceticism and self-cultivation are the conditions and necessities of Out of body. Out of body is different from voluntary death, but the mystic who have reached voluntary death are easier to Out of body. The dignity of mystics is an example of Out of body that is repeated in mystical texts.

    CONCLUSION

    Out of body in Islamic mysticism has been a common thought and common thought style of mystics in different periods. Their constant effort is to acquaint the soul with the Alawite world, which is caught by the descent into the material world and is in opposition to the body. Because he belongs to another world and is single, sometimes the human soul leaves the body to connect with the Alawite world or revelation, dignity and mystical experience.

    Keywords: intellectual style, Islamic mysticism, dismemberment, austerity, voluntary death, dignity}
  • اصغر طارمی، مهدی فیاض
    زمینه و هدف

    پیدایش بحرانهای عظیم محیط زیستی از چالشهای بزرگ پیش روی دوران معاصر است که حیات انسان و دیگر زیستمندان کره زمین را بمخاطره انداخته است. ریشه اصلی این بحرانها را باید در جهان بینی و نوع نگرش انسانها به هستی جستجو کرد؛ چراکه چگونگی رفتار انسانها با یکدیگر و جهان طبیعت تحت تاثیر افکار، ایدیولوژیها و جهان بینیها میباشد. این پژوهش تلاش میکند نظام معرفت شناسی و جهانبینی عرفان ایرانی – اسلامی را درقبال محیط زیست بر اساس مهمترین آثار شعر عرفانی فارسی طراحی و تبیین نماید.

    روش مطالعه

    این پژوهش از رده مطالعات بین رشته ای بوده که به شیوه توصیفی – تحلیلی و بر مبنای مطالعات کتابخانه ای، جایگاه محیط زیست را در آثار برجسته شعر عرفانی فارسی از عصر سنایی تا دوره جامی بررسی خواهد کرد.

    یافته ها

    بررسی آثار برجسته نظم عرفانی فارسی در شعر شاعران عارفی چون سنایی، عطار، مولانا، شبستری و جامی نشان میدهد که خدامحوری، اعتقاد به انسجام و انتظام عالم، نظریه نظام احسن، آینه و آیه بودن عالم، قاعده عمل و عکس العمل، سریان عشق در هستی، حیات و ادراک‌مندی کیهان، و بسندگی و قناعت، مبانی اصلی نگرش عرفای اسلامی به محیط زیست را تشکیل میدهند.

    نتیجه گیری

    جهان‌بینی عرفای اسلامی بر اساس آموزه های دینی سرشار از نگاه معرفت شناسانه به طبیعت و محیط زیست است. ادبیات عرفانی بویژه شعر عرفانی بهترین ظرف برای بازتاب احساسات و افکار عرفای اسلامی در قبال طبیعت و محیط زیست است. تحلیل آثار برجسته شعر عرفانی فارسی حاکی از آن است که احترام، تکریم، عشق و محبت به طبیعت و مظاهر آن در نظام باورها، اندیشه، گفتار و سلوک عملی عرفای اسلامی موج میزند. عرفان ایرانی-اسلامی با تکیه بر مبانی فکری آن، بر اصولی استوار است که میتواند نوع نگاه و تفکر انسانها را درمورد محیط زیست تغییر داده و رفتار آنها را درقبال آن سامان بخشد. الگوهای مبتنی بر نظام باورهای عرفانی میتواند جایگزین انسان‌محوری، فردگرایی، مطلق‌انگاری، تجزیه گرایی، نگاه آفاقی و مکانیکی و ابژکتیو به جهان شود و در رابطه او با طبیعت تغییرات بنیادی ایجاد کند.

    کلید واژگان: محیط زیست, عرفان اسلامی, شعر عرفانی, طبیعت}
    Asghar Taremi, Mehdi Fayyaz
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    The emergence of massive environmental crises is one of the great challenges facing the contemporary era that has endangered the lives of humans and other living things on the planet. The root of these challenges must be sought in the worldview and attitude of human beings towards existence. Because how humans treat each other and the natural world is influenced by thoughts, ideologies and worldviews. This study tries to design and explain the epistemological system and worldview of Iranian-Islamic mysticism in relation to the environment based on the most important works of Persian mystical poetry.

    METHODOLOGY

    This research is one of the interdisciplinary studies that will study the position of the environment in the outstanding works of Persian mystical poetry from the Sanai era to the Jami period in a descriptive-analytical manner and based on library studies.

    FINDINGS

    A study of the outstanding works of Persian mystical poetry, especially in the poetry of mystical poets such as Sanai, Attar, Rumi, Shabestari and Jami, shows that God-centeredness, belief in the coherence and order of the universe, the good system, the mirror and verse of the universe, the rule of action and reaction, the secret of love in existence, life and perception of the universe, and sufficiency are the main foundations of Islamic mystics" view of the environment.

    CONCLUSION

    The worldview of Islamic mystics based on religious teachings is full of epistemological views of nature and the environment. Mystical literature, especially mystical poetry, is the best container for reflecting the feelings and thoughts of Islamic mystics towards nature and the environment. The analysis of the outstanding works of Persian mystical poetry indicates that the system of beliefs, thoughts, speech and practical behavior of Islamic mystics is rich in respect, reverence, love and affection for nature and its manifestations. Iranian-Islamic mysticism, based on its intellectual foundations, is based on principles that can change the way people think and think about the environment and regulate their behavior towards it. Patterns based on the system of mystical beliefs can replace humanism, individualism, absolutism, segregation, the morphological, mechanical, and objective view of the world, and make fundamental changes in its relationship to nature.

    Keywords: Environment, Islamic mysticism, mystical poetry, nature}
  • جلال یوسفی عنایت، علی حسین احتشامی، محمدرضا فریدونی

    از دیدگاه مسلمانان پس از قرآن کریم، احادیث معصومین (ع) مهم ترین میراث دین مبین اسلام است. این گنجینه گران بها مورد توجه نحله های مختلف اسلامی از جمله عارفان مسلمان است. اهل عرفان در پرداختن به حدیث، مبانی خاص خود را دارند. اختلاف مبنای ایشان با علمای حدیث باعث بروز اختلافاتی شده است. گاهی اهل عرفان به جعل و تحریف احادیث منسوب شده اند. به نظر می رسد تجزیه و تحلیل احادیث مورد اهتمام اهل عرفان با روش های دقیق علمی راهگشای فهم مبانی و قواعد ایشان در مواجهه با احادیث باشد. این تحقیق به بررسی هفت حدیث مورد اهتمام عارفان مسلمان در 110 منبع عرفانی پرداخته است. تلاش شده است این احادیث با بهره گیری از روش های تحقیق نوین مورد تحلیل کمی و کیفی قرار گیرد. یافته های تحقیق نشان می دهد برخی از احادیث عرفانی بیشتر مورد توجه اهل عرفان بوده و استناد به این احادیث در منابع عرفانی به وفور دیده می شود.

    کلید واژگان: متون عرفانی, حدیث, عرفان اسلامی, احادیث عرفانی, ادبیات عرفانی}
    jalal usofi enayat, ali hosein ehteshami, mohammadreza fereydooni

    From the point of view of Muslims, after the Holy Quran, the hadiths of the Infallibles (AS) are the most important heritage of Islam. This precious treasure is considered by various Islamic sects, including Muslim mystics. Mystics have their own principles in dealing with hadith. In some cases, differences in their basis with the scholars of hadith have caused differences. So that sometimes mystics have been attributed to forging and distorting hadiths. It seems that the analysis of hadiths by mystics with accurate scientific methods paves the way for understanding their principles and rules in the face of hadiths. This study examines seven hadiths considered by Muslim mystics in 110 mystical sources. Attempts have been made to analyze these hadiths quantitatively and qualitatively using modern research methods. The findings of the research show that some mystical hadiths are more considered by mystics and citation of these hadiths is abundant in mystical sources.

    Keywords: Mystical texts, hadith, Islamic mysticism, mystical hadiths, mystical literature}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال