به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « مکاشفه » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «مکاشفه» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • معین کاظمی فر
    زمینه و هدف

    استعاره در نظریه های معاصر، نه صرفا ابزار زیبایی‌شناسی، بلکه فرایند شناختی بنیادین ذهن انسان تلقی میشود. طبق نظریه استعاره مفهومی، استعاره «فهم و تجربه» یک حوزه مفهومی در اصطلاحات و عبارات یک حوزه مفهومی دیگر است. این تحقیق کوششی است برای تحلیل یک استعاره مفهومی کلیدی در کتاب کشف الاسرار روزبهان بقلی.

    روش مطالعه

    روش این مطالعه توصیفی - تحلیلی است و بر موضوع مفهوم‌پردازی وصال خداوند با اصطلاحات حوزه مفهومی ازدواج و نکاح در کتاب کشف الاسرار متمرکز است؛ هرچند به ضرورت به آثار مهم دیگر شیخ یعنی عبهرالعاشقین و شرح شطحیات نیز پرداخته میشود.

    یافته ها

     روزبهان در کتاب کشف الاسرار -زندگینامه خودنوشت روحانی خود که به گزارش مکاشفاتش اختصاص یافته است- کوشیده است با استفاده از مفاهیم حوزه مفهومی «نکاح»، مفاهیم انتزاعی حوزه مفهومی «وصال با خداوند» را توصیف کند. در این استعاره، قلمرو مبدا حوزه مفهومی «نکاح» است که مفهومی محسوس و ملموس است و قلمرو مقصد حوزه مفهومی «وصال خداوند» است که مفهومی متافیزیکی و انتزاعی است. روزبهان با اصطلاحات و الفاظ حوزه نکاح مانند عروس، حجله، مراسم جشن و پایکوبی و نثارهایی که داماد به عروس میکند، مفاهیم انتزاعی رابطه عاشقانه با خداوند را توضیح میدهد.

    نتیجه گیری

    طبق نظریه استعاره مفهومی، وی با انتخاب حوزه مفهومی«نکاح» برای توصیف «وصال خداوند» هم نظام ادراکی و شناختی خود را درمورد وصال خداوند توضیح میدهد و هم انتظارات و توقعات خود و مخاطبان را درمورد آن تنظیم میکند. درواقع این استعاره، نظام فکری و فضای حاکم بر «نکاح» را به نظام فکری و فضای حاکم بر مفهوم «وصال الهی» منتقل میکند. ما از رهگذر مطالعه این استعاره مفهومی که در فضای عرفان اسلامی بیمانند و بی‌نظیری است، به جنبه هایی تازه از رویکرد روزبهان به مقوله وصال الهی دست مییابیم.

    کلید واژگان: روزبهان, کشف الاسرار, مکاشفه, استعاره مفهومی, نکاح}
    Moin Kazemifar
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    In contemporary theories, metaphor is considered not only an aesthetic tool, but also a fundamental cognitive process of the human mind. According to the theory of conceptual metaphor, the metaphor is understanding of a conceptual domain in the terms and expressions of another conceptual domain. This research is an attempt to analyze a key conceptual metaphor in the book Kashf al-Asrar by Ruzbihan Baghli.

    METHODOLOGY

    The method of this study is library-analytical and it focuses on the issue of conceptualizing Union with God with the terms of the conceptual field of marriage in the book Kashf al-Asrar; however, by necessity, the other important works of the sheikh, i.e. Abhar al-Asheqin and Sharah Shathiyat, are also discussed.

    FINDINGS

    Ruzbihan in the book Kashf al-Asrar - his spiritual autobiography, which is dedicated to the report of his revelations - tried to describe the abstract concepts of the conceptual field of Union with God by using the concepts of the conceptual field of "marriage". In this metaphor, the origin realm is the conceptual domain of "marriage," which is a tangible concept, and the destination realm is the conceptual domain of “Union with God” which is a metaphysical and abstract concept. Rozbahan explains the abstract concepts of love relationship with God with the terms and words of the field of marriage, such as bride, bridegroom, celebration ceremony, and the offerings made by the groom to the bride.

    CONCLUSION

    According to the theory of conceptual metaphor, Ruzbihan by choosing the conceptual field of "marriage" to describe " Union with God", explains both his perceptual and cognitive system about Union with God and adjusts his and the audience's expectations towards it. In fact, this metaphor transfers the intellectual system and the atmosphere governing "marriage" to the intellectual system and atmosphere governing the concept of "Union with God". Through the study of this metaphor, a concept that is unparalleled in the space of Islamic mysticism, we are introduced to new aspects of Ruzbihan's approach achieves the category of Union with God.

    Keywords: Ruzbihan, Kashf al-Asrar, Conceptual Metaphor, Mystical Experience, Marriage}
  • غلامرضا کافی*، ندا حاتمی

    ادبیات آپوکالیپسی، نوعی ادبیات مکاشفه محور است که بر پایه پیشگویی های آخرالزمانی شکل گرفته است. این نوع ادبی به بیان آنچه در فرجام جهان رخ خواهد داد، می پردازد و مسایلی مانند آخرالزمان، رستاخیز، پیشامد فاجعه، منجی و... را مورد مطالعه قرار می دهد. نمونه های مختلفی از این نوع ادبی را می توان در شعر گذشته و امروز فارسی مشاهده کرد. جستار حاضر به بررسی مضامین آپوکالیپسی در شعر معاصر ایران می پردازد. در این پژوهش، دوران آخرالزمان، ظهور منجی، مرگ، رستاخیز و ابدیت به عنوان مولفه های آپوکالیپسی مورد پژوهش قرار گرفته اند. با بررسی اشعار احمد شاملو، فروغ فرخزاد، مهدی اخوان ثالث و سهراب سپهری مشخص شد که در اکثر موارد، نگاه بدبینانه و سرشار از یاسی در بین این شاعران نسبت به فرجام جهان و آینده ی تاریخ وجود دارد. در شعر این شاعران از ابزار خواب، رویا و الهام شاعرانه برای مکاشفه استفاده شده است. در ضمن این مکاشفات، فضایی رمزآلود، ابهام آمیز و آمیخته به خیال دارند.

    کلید واژگان: آپوکالیپس, فرجام گرایی, مکاشفه, پیشگویی, شعر معاصر ایران}
    Gholamreza Kafi, Neda Hatami

    Apocalyptic literature is a kind of literature based on apocalyptic prophecies. This type of literature expresses what will happen in the end of the world and studies issues such as the apocalypse, resurrection, catastrophe, savior, and so on. Existing examples of this type of literature can be seen in Persian poetry today. The present article examines the themes of apocalypse in contemporary Iranian poetry. In this apocalyptic study, the emergence of a savior, death, resurrection and eternity have been studied as components of the apocalypse. Examining the poems of Ahmad Shamloo, Forough Farrokhzad, Mehdi Akhavan Sales and Sohrab Sepehri, it became clear that in most cases there is a pessimistic and despairing view among these poets about the fate of the world and the future of history. In the poetry of these poets, the tools of sleep, dream and poetic inspiration have been used for revelation. At the same time, these space discoveries are mysterious, ambiguous and mixed with fantasy.

    Keywords: Apocalypse, Revelation, Prophecy, Contemporary Iranian Poetry}
  • معین کاظمی فر*

    از روزبهان بقلی عارف نامدار قرن ششم و هفتم هجری کتابی ارجمند به نام کشف الاسرار به جا مانده که سراسر آن به گزارش مکاشفه هایش از سنین کودکی تا پایان زندگی اختصاص یافته است. این کتاب بدیع، مشحون از تصاویر و صحنه های خارق العاده از تجربه های شهودی دیدار با خداوند، فرشتگان، پیامبران، اولیا و... است. روزبهان در این مکاشفه ها مکررا پیامبران و فرشتگان و اولیا را در چهره «عروس» دیده است. از دیگرسو، با بررسی آثار غیر مکاشفه ای روزبهان این نکته روشن می شود که در این آثار نیز روزبهان از استعاره «عروس» بهره فراوان برده است. این مقاله تلاشی است برای توضیح ارتباط بین این دو پدیده، و برای این مقصود از نظریه ساختگرایی در حوزه مطالعات عرفان کمک گرفته است. ادعای بنیادین نظریه ساختگرایی این است که مکاشفه های یک عارف را ذهنیت و عناصر زبانی او صورت بندی می کنند. به عبارتی دیگر از نظر ساختگرایان آنچه عارف در مکاشفاتش تجربه می کند می تواند محصول تجسم همان استعاره هایی باشد که در کلامش وجود داشته است. اگر این دیدگاه را بپذیریم، تصویر عروس در مکاشفات روزبهان برآمده از کلان استعاره ای است که در کلامش وجود داشته است و در آثاری مثل عبهرالعاشقین و شرح شطحیات آنها را بروز داده است.

    کلید واژگان: روزبهان, تجربه عرفانی, مکاشفه, ایماژ(تصویر), استعاره}
    Moein Kazemifar *

    One of the main images in Ruzbihan's works, especially in his two main books, namely Abhar al-Asheqin, and the Sharh-e Shathiaat is the image of the "bride". On the other hand, Ruzbihan, in his revelations that he reports in the book Kashf al-Asrar, frequently sees God, the prophets and the angels, and himself in the face of the bride. This article tries to explain the connection between these two phenomena, i.e. the frequent existence of the image of the bride in the language of Ruzbihan in his theoretical books on the one hand and the seeing of the bride in his mystical experiences on the other hand based on the theory of constructivism. The theory of constructivism in mystical studies expresses the idea that the mystical experiences of a mystic are formulated by his mind and language, and no mystical experience is made independently of the mystic's previous mental and linguistic models and patterns. The mystic, therefore, experiences in his mystical experiences what has already been placed in the realm of his mind and his language. From this perspective, it can be said that knowing the key metaphors and images of the language of a mystic is the key to understanding why he experiences such revelations.

    Keywords: Ruzbihan, Mystical experience, constructivism, Conceptual metaphor}
  • سعید کرکه آبادی، پروین دخت مشهور*، فرزاد عباسی، محبوبه ضیاخدادادیان

    یکی از مسایلی که عرفان های تمام ملل، حول آن می چرخند، مسئله کشف و شهود است. به طور کلی مکاشفات عرفانی در دیوان علاءالدوله بیابانکی را می توان به دو دسته کشف و شهود صوری و معنوی تقسیم نمود و هرکدام از آن ها نیز انواعی دارد. این مکاشفات صوری و معنوی در برخی جهات با نظریه و.ت. استیس در مورد کشف و شهود، قابل انطباق است. در این پژوهش نیز مکاشفات علاءالدوله بر اساس احوال صوری و معنوی، مورد بررسی قرارگرفته و سپس به تشریح ویژگی های مشترک آن ها از جمله احساس ثقه، عینیت، شادی و... پرداخته شده است. البته در برخی از این موارد، نظر استیس متفاوت است و یا با برخی از ویژگی های مکاشفات اسلامی، قابل تطبیق نیست. علاوه بر آن، ویژگی های اختصاصی حالات صوری و معنوی بررسی شده است و در نهایت به این نتیجه رسیده ایم که مکاشفات علاءالدوله، علاوه بر مطابقت با برخی از الگوهای عرفان غربی، در نوع خود بی نظیر هستند و از جهاتی بر عرفان غربی نیز برتری دارند. هم چنین نویسنده در این پژوهش به شیوه توصیفی - تحلیلی و روش کتاب خانه ای درصدد آن است تا به این پرسش پاسخ دهد که آیا اشعار علاءالدوله با وجود فراوانی، عباراتی در رابطه با کشف و شهود، قابلیت تطبیق و دسته بندی در حوزه نوع ادبی«ادبیات پیشگویانه و مکاشفه ای» را دارد یا خیر؟

    کلید واژگان: مکاشفه, کشف صوری, کشف معنوی, دیوان اشعار, علاءالدوله بیابانکی}
    Saeed Karkabadi, Mashoor Parvin Dokht *, Farzad Abbasi, Mahboubeh Zia Khodadadian

    One of the issues that the mysticism of all nations revolves around is the issue of discovery and intuition. In general, mystical revelations in the Divan of Ala al-Dawla Biyabanki can be divided into two categories: formal and spiritual discovery and intuition, and each of them has its types. These formal and spiritual revelations in some respects with the theory of W.T. Stacey is applicable to discovery and intuition. In this research, the revelations of Ala al-Dawlah based on formal and spiritual conditions have been studied and then their common features such as feeling of trust, objectivity, happiness, etc. have been explained. Of course, in some of these cases, Stacey's view differs or is not compatible with some of the characteristics of Islamic revelation. In addition, the specific characteristics of formal and spiritual states have been studied, and we have finally come to the conclusion that the revelations of Ala 'al-Dawlah, in addition to conforming to some patterns of Western mysticism, are unique in their kind and in some ways superior to Western mysticism. In this research, the author also tries to answer the question of descriptive-analytical method and library method whether the poems of Ala Al-Dawlah, in spite of their abundance, expressions related to discovery and intuition, adaptability and classification in the field of literary type "Literature" Does it have "prophecies and revelations" or not?

    Keywords: Formal discovery, Spiritual discovery, Divan of poems, Ala addullah biabanaki}
  • رقیه شفق کلوانق، رامین محرمی*، شکرالله پورالخاص، عسگر صلاحی

    «مشاهده و یقین» از احوال عرفانی است. عارفان، شهود تجلی ذات را مشاهده، و طمانینه دل بر حقیقت اشیاء را، بدون هیچ شک و ظنی، یقین می نامند. نگارندگان در این پژوهش، به بررسی نوع تلقی ابن عربی و مولانا از احوال عرفانی مشاهده و یقین پرداخته اند؛ نیز اندیشه ها، باورها و تجربه های مشترک و متفاوت این دو اندیشمند حوزه تصوف و عرفان اسلامی را در این باب بازنموده اند. این مقاله با روش توصیفی تحلیلی، مبتنی بر تبیین وجوه اشتراک و اختلاف ساختاری و کلی است. براساس یافته های پژوهش، ابن عربی و مولوی مشاهده را در ارتباط با تجلی به کار می برند و بر آن اند که منظور از مشاهده، مشاهده تجلیات حق است، نه خود حق؛ ولی ابن عربی بحثی متفاوت از مکاشفه نیز ارایه می دهد و عقیده دارد مکاشفه از مشاهده بالاتر است. مولوی در توصیف مراتب اول و دوم یقین، دو وجه دانش و بینش را مطرح می کند. هر دو اندیشمند بر آن اند که یقین چیزی است که انسان در آن بر بصیرت و بینش باشد و حق الیقین زمانی پدید می آید که خداوند، عارف را در نفس الامر و واقع حکمی واجب بر او و یا در خطاب به خود قرار دهد. ابن عربی می کوشد در تبیین یقین شناسی، خارج از دایره شریعت قدم برندارد؛ به همین علت است که یقین در نظر او ارزشی دینی و عرفانی دارد که شرط دستیابی به آن در گرو عبادت است.

    کلید واژگان: مشاهده, مکاشفه, تجلی, یقین, ابن عربی, مولوی ‏}
    Rogayeh Shafag, Ramin Moharami *, Shokralah Pouralkhas, Asgar Salahi

    ‘Observation and certainty’ is a mystical condition. Mystics observe the intuitions of manifestations and confidently call the proof of the truth of things, without any doubt (certainty). In this comparative study, the authors, while examining the type of Ibn Arabi and Rumi's perception of the mystical state of ‘observation’ and ‘certainty’, have revealed the common and different thoughts, beliefs, and experiences of these two scholars in the field of Sufism and Islamic mysticism. This study is based on the descriptive-analytical method, explaining the commonalities and structural and general differences. The results of the study show that Ibn Arabi and Rumi use observation in relation to manifestation. They believe that observation is about observing the manifestations of God, not God himself. However, Ibn Arabi presents a different discussion of revelation and believes that revelation is higher than observation. In describing the first and second levels of certainty, Rumi presents two aspects of knowledge and insight, and both thinkers believe that it is certain that man has some vision and insight. Moreover, the last point regarding ‘certainty’ is when God puts the mystic in the essence of the work and in the occurrence of a mandatory sentence. Ibn Arabi tries not to step outside the scope of Shari'a in explaining certainty. That is why, in his view, certainty has a religious and mystical value, the condition of which depends on worship.

    Keywords: Observation, Revelation, Manifestation, Certainly, Ibn Arabi, Rumi}
  • سیده سارا کشفی*، قربان علمی، ناصر گذشته

    مکاشفه از منظر برون دینی یعنی آشکارگی امر مقدس بر مبنای فیض الهی بر انسان که بروندادش تجربه عرفانی، وحدت، معرفت و حیاتی نو و دیگر است. بر این اساس، پدیدار مکاشفه را می توان در سه ضلع؛ یعنی تجلی امر مقدس، انسان و نقش مکاشفه بررسی کرد. از آنجا که بنیاد نوشته های روزبهان بقلی و هیلدگارد بینگنی بر شالوده تجربیات مکاشفه ای استوار شده، نگارنده در پی آن است که انگاره مکاشفه را برمبنای سه ضلع مکاشفه در میان یافته های عرفانی این دو عارف واکاوی کند. روش مقایسه ای به کاررفته در این پژوهش به جای بهره بردن از قالبی به نام تشابه و تفاوت (ذات گرایی و ساختارگرایی)، این است که ابتدا مشخصه های اصلی هر  ضلع را بررسی می کند، سپس مانند دو آیینه آنها را روبه روی هم قرار می دهد. یافته های ما نشان می دهد که روزبهان طالب تجربه ای وجودی از خداست و در مکاشفه با خدا مشارکت می جوید؛ درحالی که هیلدگارد در مکاشفه، به سر الهی معرفت می یابد و به عنوان نفر سوم آن را برای جامعه مسیحی روایت می کند.

    کلید واژگان: روزبهان بقلی, هیلدگارد بینگنی, مکاشفه, عرفان مقایسه ای}
    Seyyedeh Sara Kashfi *, Ghorban Elmi, Naser Gozashteh

    According to phenomenologists of religion, revelation means the manifestation of the sacred based on divine grace to man, the output of which is a spiritual experience, unity, novel recognition, and rebirth. On this basis, the phenomenon of revelation can be studied regarding three aspects: the manifestation of the sacred, man, and the role of revelation. Since the writings of Ruzbihan Baqli and Hildegard of Bingen are based on the experiences of revelation, the researcher seeks to explore the conception of revelation on the basis of the three angles of revelation considering the mystical findings of these two mystics. The comparative method adopted in this study, in place of a framework called similarities and differences (Essentialism and Structuralism), first examines the main characteristics of each angle and then confronts them like two mirrors facing each other. Our findings show that Ruzbihan seeks mystical experience from God and participates in revelation with God; Hildegard, on the other hand, finds knowledge of the divine mystery in revelation and, as the third person, narrates it to the Christian community.

    Keywords: Ruzbihan Baqli, Hildegard of Bingen, Revelation, comparative mysticism}
  • زهرا دری*، فرامرز حیدری پرچکوهی

    با آنکه گفته شده است که عارف اهل غم نیست، اما عشق به مبدا وجود و دور ماندن از وطن اصلی یکی از عوامل اندوه عارفان است. مولوی با اعتقاد به وحدت وجود،  فراق و جدایی از حقیقت هستی را بر خود نمی پسندد و در اشعارش به شکوه و شکایت برمی خیزد، به ویژه آنگاه که رابطه وجودی خویش را در برابر معبود در می یابد؛ چه با این دریافت است که عظمت عنایت او را در می یابد و چه از این نظر که خواهان یکی شدن با دریای وجود است و این امر گاه در مکاشفه محقق می گردد. با این دیدگاه غم و اندوه عارفانه از احوال روحی عرفاست که از آن  به وجد هم تعبیر می کنند و برای آن درجات و مراتبی قایلند. در این پژوهش با توجه به مفاهیم وجد و خوف و قبض و... که در عرفان اسلامی با غم در پیوند هستند، غزلیات دیوان شمس، از نظر کاربرد مضامین مرتبط با غم و اندوه و غربت عارفانه مورد بررسی قرار گرفته است و نتیجه آنکه مولوی این شاعر شور و شادی و شیدایی نیز با غم بیگانه نبوده است و به انحاء گوناگون با آن درجوشیده است، غمی که با خود پیدایی و دریافتن خویشتن خویش در پیوند است.

    کلید واژگان: وجد, عشق, اندوه, غربت, مکاشفه, فراق}
    Zahra Dorri *, Faramarz Heidari Parchkohi

    Although it is believed that the mystics are not sad, the passion for the origin of being and separation from the homeland make them sad. Believing the unity of existence, Rumi does not accep the separation from the truth of the being for himself, so he expresses gratitude and complacency in his poems, especially when he discovers his existential relation to God; indeed, he realizes that greatness understands him; the one who wishes to be united with the sea of existence which is sometimes realized in revelation. In this sense, mystical sadness is part of mystic spirit which is sometimes interpreted as ecstasy giving it some degree and hierarchy. The current study aims to analyze Divan Shams's lyrics in terms of the themes of sorrow and mystical homage according to the concepts of ecstasy and sadness, in Islamic mysticism with sadness. The findings reveal that the poet has not been alienated by sadness and joy; indeed, he is suffering from sadness which is in relation with self-discovery and self-finding.

    Keywords: ecstasy, love, sorrow, homesickness, revelation, parting}
  • علی اکبر اخوه*، آسیه ذبیح نیاعمران، فاطمه کوپا، علی پدرام میزایی

    پیشگویی یا آپوکالیپس، کشف و شهود و اعلان واقعه ای در آینده، بدون در نظر گرفتن وقوع یا عدم وقوع آن است. اغلب اندیشه های آپوکالیپسی در افسانه های ایرانی و در باور عامه، به سبب نگرانی انسان از آینده و دفع اضطراب به وجود آمده و انگیزه اصلی پیدایش این نوع مکاشفه ها، فشارهای روانی واردشده بر آدمی است؛ به گونه ای که این اندیشه ها در ارتقای روحیه امید به آینده ایفای نقش می کنند. در افسانه های ایرانی، نقش های متفاوت آپوکالیپسی و کارکردهای متعدد آن به سبب وجود خود افسانه پدید آمده اند. اکثر این مفاهیم با ویژگی-های مادی و طبیعی افسانه، پیوندی ناگسستنی دارند. تناسب حالت های طبیعی با نقش های آنان در باور عامه، سبب اصلی بروز این مکاشفه هاست. این پژوهش به شیوه توصیفی- تحلیلی و استواری بر چارچوب نظری می کوشد به این پرسش پاسخ دهد که شاخص ترین قسم مکاشفه ها در افسانه های ایرانی چیست؟ مطابق دستاوردهای تحقیق، بیشترین نوع مکاشفه موجود در افسانه های ایرانی، مربوط به «الهام» و کمترین آن، استفاده از زبان خواب و رویا به عنوان مهم ترین ابزار تجلی آن در این باره است.

    کلید واژگان: اندیشه های پیشگویانه, الهام, رویا, آپوکالیپس, مکاشفه}
    aliakbar ekhve *, asieh zabihnia omran, fateme kouppa, Ali pedram mirzaei

    Forecast or Apocalypse is discovery, intuition and telling about future information, regardless of whether it will occur or not. Often, apocalyptic thoughts have emerged in Iranian myths and in popular beliefs because of the humans concern for the future and disposing of anxiety. The main motive for the emergence of these kinds of revelations, is the psychological pressures on humans; so that these thoughts play a role in promoting the future hope. In Iranian legends, various apocalyptic roles and numerous functions have been created due to the existence of the legend itself; most of these concepts are inextricably linked with the material and natural features of legend. The compatibility of natural states with their roles in popular belief is the main reason for these revelations.This research in a descriptive-analytical way, tries to answer the question: what is the most significant part of the revelations in Iranian legends? This study tries to answer the question in a descriptive - analytical way: what is the most important of all types of Revelation in Iranian legends? According to the research achievements, the most kind of revelation in iranian legends is related to “inspiration” and its least, the use of sleep language and dream as the most important manifestation of its expression.

    Keywords: Predictive Thoughts, Inspiration, Dream, Apocalypse, Revelation}
  • محمدیوسف پورموسی، کورس کریم پسندی*، احمد کریمی، سید حسن سیدترابی

    یکی از مباحث بنیادین در غزلیات فیض کاشانی، مقوله زیبایی است. فیض، با نگرش هستی شناسانه، زیبایی را امری بیرونی و عینی و با نگرش معرفت شناسانه، زیبایی را امری درونی و ذهنی می داند که منبع و منشا آن ها زیبایی خداوند می باشد که موجبات انگیزش درونی سالک طالب را برای رسیدن به جمال الهی فراهم می سازد. این مقاله به روش تحلیلی به واکاوی و تبیین مقوله زیبایی در غزلیات ناب فیض کاشانی می پردازد و نیز سیری است در کند و کاوهای کشف و شهودی این عارف واصل جمال الهی درباره تعریف زیبایی، منشا زیبایی، انواع زیبایی و... با این برآیند که سالک طالب باید از مظاهر جمال و زیبایی های ظاهری و مجازی عبور کند و از آن برای رسیدن به زیبایی حقیقی و شهود جمال شاهد مقصود پلی بسازد تا آن گاه با زیبایی شگفت آوری روبرو شود که پاینده و جاودانه است، نه به وجود می آید و نه از میان می رود، و آن زیبایی مطلق خداوندی است که آیینه دل به تمام و کمال آن را نشان می دهد.

    کلید واژگان: فیض کاشانی, زیبایی, جمال الهی, مکاشفه, دل}

    One of the fundamental topics in the Ghazalat of Faiz Kashani is the beauty. Faiz considers the ontological view of beauty to be external and objective and the epistemological view of beauty as inward and subjective that their source and origin are the beauty of God, which provides the inner motive of the demanding solicitor to achieve divine beauty.This article deals with the analytical method of explaining the beauty of the pure lyrics of Faiz Kashani and it is also a process in the discovery and intuitive exploration of this filed mystic, the Divine of God about the definition of beauty, the origin of beauty, kinds of beauty and , …., with the result that the solicitor must pass through the manifestations of beauty and visual and virtual beaut, in order to achieve the true beauty and abserve witness divine to create a magnificent bridge so that it will be faced with a marvelous beauty that is enduring and eternal that it does not come in to existence or disappears and it is the absolute beauty of God , the mirror of the heart shows it compeletely.

    Keywords: Faiz Kashani, Beauty, divine beauty, Revelation, heart}
  • مریم رحمانی، محمد فولادی*
    نظامی گنجه ای ازجمله منظومه سرایان برجسته ادبیات فارسی است که تاثیر شیوه داستان سرایی اش بر شاعران پس از او کاملا مشهود است. هفت پیکر نظامی گنجه ای، چهارمین اثر برجسته اوست. وی در این اثر ازطریق داستانک های رمزی، سیر اعتلایی انسان را در قالب داستان بیان می کند. «سفر» یکی از مضمون های رایج در داستان های عرفانی است که در آن سالک طی مناسکی با خلع لباس بشری، از حضیض نفس به اوج قطب نورانی اش دست می یابد. گنبد سیاه اولین داستان برجسته این اثر ادبی است که در این داستان، سالک در پی یافتن علت سیاه پوشی مسافر سیاه پوش، مشتهیات دنیوی را رها می کند و برای دریافت پاسخ سوال خود، سفری را آغاز کند. البته این سفر برخلاف پژوهش های پیشین، نه تنها نقشی در سقوط شخصیتی او ندارد، بلکه سالک با صعود به آسمان به دیدار معشوق ازلی نائل می شود؛ بنابراین این ضرورت ایجاب می کند تا ضمن اشاره به سیر اعتلایی سالک در این سفر، به روش تحلیلی و تفسیر داستان براساس مبانی عرفانی، به چگونگی دست یابی او به این مقامات و دلیل اصلی سیاه پوشی مردم شهر مدهوشان پاسخ دهیم.
    کلید واژگان: نظامی گنجه ای, هفت پیکر, سیر و سلوک, سیر استعلایی, مکاشفه}
    Maryam Rahmani, Mohammad Fouladi *
    Introduction
    Djamal Al-Din ABU MUHAMMAD ILYAS b.Yusuf is the sixth century great poets and narrator. The influence of Nizam’s work on the subsequent development of Persian literature has been enormous. Not only his unique style but also his profound effect on other poets is obvious. The Haft Paykar is the fourth course of his poetic idea. Using code of human’s transcendence, them of most “flash fiction” is journey, imaginary aspect.  To find out way back to his orgin , whitin undergoing rituals, Wayfarer( Salik) ,in these journies, passes several valleys so that he reaches high peak of luminosity from depth of soul.
    Research methodology
     Through analytical method, the paper interprets content based on the  mystical foundations of text.
    Discussion
    The black dome is the first story of the Haft Paykar’s ladies whose analysis is an important issue. On the contrary  past researches that  indicate  wayfarer’s falling of the personality, the present study shows this journey is a mean of ascension and transcendence. Journey doesn’t have a negative consequence in it, but, the journey makes wayfarer ascend heaven to meet the eternity beloved .The king, in this spiritual journey, convey boundless enthusiasm that emerges in the black passenger to return his origins. He steps in a circle of progression in the path and, while power of compassion  encompasses  him, In every stage, by eliminating the contamination of the senses, it finds that it is possible to cast a burqa out of a curtain,looks at the wayfarer and sees the signs and wonders of the realm of the kingdom. This mode is called mystic interpretation and intuition. There are changes in the personality of the wayfarer ,which are formed  in three stages.  In The stage of the call, the first stage of” progression in the path”,wayfarer  decides to change inside and outside  unfavorable situation.In the same way,a kind of inner temptation tries to make wayfarer gives up his decision .Meanwhile, the mentioned stage the ‘director must be required to awake the  wayfarer’s seductive psyche while uncovers its mysterious mystery in the world of affairs At this juncture, wayfarer concludes that the mortal universe is not his official, so the craving to his original source is prompted in his heart in way that Shah decides to put in effort to find out his answer the answers. (This determination [tells] a deep desire for internal change. This stage begins in the story of the black dome when a black man comes to the king's presence. Therefore, by gaining some kind of knowledge the wayfarer begins his inner journey to achieve perfection, which is necessary to provide spiritual reciprocity. It is not possible unless through the “progression in the path”, thus, the wayfarer must go through the levels and authorities to achieve it In the aftermath of this transformation, he will achieve self-cultivation, which is interpreted  in mysticism as evaporation and analysis, respectively. Therefore, the king, in search of the discovery of his own darkness, decides to abandon the world of monarchy and conspiracy, and move to the clear horizons in search of a secret secret slowly. To get a clue of the existing fact. The Shah must go to the planet to enter the next stage and cultivates the soul, (evolution). The sky in this story (the story of the black dome) is a big boon The place where the ghosts climb right. In the sky, the king descends on a lush and beautiful land within a half-day; A crowd of Houris with a beautiful lady suddenly attracted his attention. These women are manifestations of divine nature and promising joining him; that the wayfarer for divine knowledge should see their beauty The king at the same meeting wants to join the queen, but in pursuit of such a status, the seeker must  go through the levels and authorities to achieve it In the aftermath of this transformation, he will achieve self-cultivation, which is interpreted  in mysticism as evaporation and analysis, respectively. Therefore, the king, in search of the discovery of his own darkness, decides to abandon the world of monarchy and conspiracy, moving to the clear horizons in search of a secret .To get a clue of the existing fact. The king at the same meeting wants to join the queen, but in pursuit of such a status, the wayfarer must learn the philosophy of patience that entails the pleasure of connecting. This land is a (Agitation Office ) who is trait of” possessor spiritual states”. Therefore,as  he is not allowed to stop him permanently its ruler is in any case condemned to return. (So asking for a visit and joining with him is not an answer anything than ‘You will not see me".
    Conclusion
    Haft Paykar is the fourth revolutionary circle of Nizami's poetic idea in which he explains human's transcendence in form of mystical ascension. It involves in three ways in which wayfarer not only achieves mystical stations but also finds out what makes the city silent and wearing in black is anything than comprehension of the spiritual unveiling.
    Keywords: Ganjayi nizame, Haftpiker, Garrison, Prophet, transcendental garrison, Revelation}
  • تقی پورنامداریان، شهرزاد شه دوست*، علیرضا حاجیان نژاد

    یکی از مباحث بسیار مهم و درخور توجه در عالم عرفان، شیوه متفاوت آن نسبت به عالم علم و فلسفه در کسب معرفت و یقین است. درحقیقت بهره گیری از مکاشفه، واقعه، شهود و به طور کلی تجربه های عرفانی و شیوه شهودی در کسب معرفت یکی از بنیادی ترین مسائل در مطالعات عرفانی است. برای درک بهتر ماهیت مکاشفات، پیش از هر چیز باید شیوه ادراک اینگونه تجربه ها کشف شود. بررسی دقیق موضوع ادراک بشری و به ویژه ادراکات عرفانی، مانند مکاشفه، نیازمند مجالی برای بررسی تاریخ ادراک در فلسفه و عرفان از زمان افلاطون تا امروز است. رویارویی آرای صوفیه و فلاسفه و اندیشمندان نشان می دهد شخص عارف با مجاهده و ریاضت و ذکر، زمینه تحقق تجربه مکاشفه را در عالمی میانجی با نام «مثال» فراهم می کند. عضو ادراک اینگونه تجربیات «قلب» عارف است که با کسب بصیرت و استفاده از قوه ای به نام «تخیل فعال» و با به کارگیری نیروی «همت» امکان تجربه کردن مکاشفه را برای عارف فراهم می کند.

    کلید واژگان: قوای نفس, ادراک, مکاشفه, دل یا قلب, همت, خیال فعال}
    Taghi Poornamdarian, Shahrzad Shahdoost, Alireza Hajian Nejad

    One of the major subjects in Mysticism is its path to gain Mystical knowledge and certitude; a path which is different to that of science and philosophy. In fact, using unveiling, Semi Dream (Vaghe'eh), intuition and generally mystical experiences and the manner of intuition in gaining Mystical knowledge, are the most basic subjects in mystical studies.  For better understanding the nature of unveiling (kashf), finding the manner of the perception of these experiences is more important than anything else. Scrutinizing human perception especially Mystical perceptions like unveiling (kashf) requires an opportunity for studying history of thought in Philosophy and Mystism, since Plato till now. But when the viewpoints of Sofia, philosophers and thinkers meet, it suggests that mystic creates the context of realization of unveiling (kashf) with spiritual struggle (mujahidah), endeavor (riyadah) and dhikr in an intermediary world, called Mundus Imaginalis. The heart of the mystic is the part for perceiving these experiences that makes the experience of unveiling (kashf) possible by gaining insight (Basirah) and applying a power, called active imagination and spiritual energy (himmat).

    Keywords: Power of Ego (the Self or the ‘Nafs’), perception, Unveiling (Kashf), the Heart, spiritual energy (himmat), active imagination}
  • فتانه صادقیان *، محمد شفیع صفاری، سیدعلی قاسم زاده
    یکی از مولفه های مشترک متون دینی و عرفانی «مکاشفه» یا «آپوکالیپس» است. بازتاب آپوکالیپس در خلال متون دینی، حماسی، عرفانی و اساطیری ملل مختلف نشانه حضور ژرف و نقش کم نظیر عناصر ماورای طبیعی در ایجاد پیوندهای ناگسستنی میان آثار کهن دینی و عرفانی و اسطوره ای است. مشابهت های کتب مقدس جهان؛ از جمله کتاب مقدس(عهد قدیم و عهد جدید)، آثار خلاق صوفیانه و عرفانی مثل مثنوی مولانا، اشعار شاه نعمت الله ولی و حتی اشعار سهراب سپهری، همچنین کتاب های دینی- اسطوره ای زرتشتیان و متون حماسی از جمله شاهنامه و ایلیاد و... در پرداخت یکسان و مشابه به حوادث آینده و گاه گذشته محور، گواه این همبستگی یا مشابهت ساختاری است. نظر به نقش حیاتی این عنصر در ایجاد پویایی و ماندگاری آثار خلاق، این جستار توصیفی- تحلیلی تلاش می کند به فرایند گذار آپوکالیپس از اسطوره به حماسه بپردازد. هدف از این پژوهش، کشف بن مایه های آپوکالیپسی در متون اسطوره ای حماسی ویافتن وجوه شباهت و تفاوت در نوع عملکرد این عنصردر متن است که می تواند کلیدی برای فهم پیچیدگی ها و گشایش گره های درون متون اساطیری و حماسی باشد. از نتایج تحقیق برمی آید که توجه به وجوه آپوکالیپسی متون حماسی، آبشخور اسطوره ای متون حماسی را بیش از پیش برملا می سازد. با این حال، هرچه از عصر اسطوره ای به عصر حماسی نزدیک می شویم، عناصر متافیزیکی، چون مکاشفات پیشگویانه، صورتی عقلانی تر و انتزاعی تر می یابند. وجود جنبه های اساطیری به شکل کم رنگ تر و محدودتر در حماسه آشکار می گردد. همچنین عنصر آپوکالیپس در شاهنامه و گرشاسب نامه قوی تر و متنوع تر نمود می یابد؛ ولی در کتب اساطیری و حماسی غرب چون انه اید، ایلیاد و ادیسه ابزار و اسباب کارکردهای آپوکالیپسی در دست خدایان و الهگان است و در بهشت گمشده با فضایی کاملا متفاوت موارد پیش گویی و پس گویی بیشتر رویکردی آخرالزمانی و شهودی دارند.
    کلید واژگان: اسطوره, حماسه, آپوکالیپس, پیش گویی, پس گویی, مکاشفه}
    Fataneh Sadeghian *, Mohamma Shafie Safari, Ali Ghasemzadeh
    One of the common grounds of religious and gnostic texts is the presence of “apocalypse or revelation”. The presence of apocalypse in the course of religious, gnostic, epic and myth of various nations’ texts is an indication of the profound presence and unique role of supernatural elements in creating the inseparable unions among old religious, gnostic and mythological works. The similarities of world’s saint texts such as; the Old and New testaments, the creative mystical and gnostic works (like Masnavi by Molana, the poems of Shah Nemat-Allah Vali and even in Sohrab Sepehri’s poems, and also in Zoroastrian’s religious-mythological books, the epic texts of Shahname, Iliad and Odyssey etc.) in paying the similar attention to future events and sometimes past-based events is the sign of these commonalities or structural similarities. Due to the vital role of this element in creating the dynamism and stability of creative works, the authors of this descriptive-analytic research aim to carry out apocalypse from myth to epic meticulously. The research results indicate that attention paid to various kinds of apocalyptic epic texts reveals the mythological ranks of epic texts more than before. With this in mind, the more we get closer from mythological era to epic myth, the metaphysical elements such as fateful revelation get a more logical and abstract tinge.
    Keywords: epic, myth, apocalypse, prediction, post-diction}
  • نرگس اسکویی *
    ادبیات مکاشفه ای، به عنوان یک نوع ادبی در حوزه متون ادبی دینی و عرفانی مطرح است و با کارکرد امیدآفرینی و نویدبخشی برای «آینده»، در عین خبر دادن از اسرار و رموز «گذشته»، مورد توجه و استقبال بوده است. این پژوهش، پس از مروری بر این نوع ادبی و تاریخچه آن و بررسی انواع مکاشفه، مکاشفات پیشگویانه حافظ شیرازی را مورد نقد و تحلیل قرار داده، مشابهت های موجود در نگرش و موتیف های این شاعر و اندیشمند بزرگ را در مقایسه با کلیات مطرح در این نوع ادبی تبیین نموده است. نتایج تحقیق گویای آن است که فراوانی وجود نمادهای پیام آوری چون هاتف، سروش، صبا، نسیم و... موید تعمدی بودن ورود منظورهای پیشگویانه و مکاشفه ای در شعر حافظ بوده است. این نوع ادبی، در کلام لسان الغیب، با به کارگیری عناصری چون اسطوره، مکاشفه، رویا و خواب، تمثیل، سمبل و استعاره، توانسته است اهداف و تعالیم هستی شناسانه، گاه عارفانه، گاه مطایبه آمیز و اغلب نویدبخش و امیدوارانه خود را گسترش دهد.
    کلید واژگان: ادبیات مکاشفه ای, مکاشفه, پیش گویی, حافظ شیرازی, واسطه های مکاشفه}
    N. Oskouei *
    Revelatory literature is considered as a literary genre in the field of religious and mystical literary texts and it has been well received due to the function of hope and promise for the "future", while communicating the mysteries of "the past." After reviewing this literary genre, its history, and types of revelations, Hafez Shirazi’s prophetic revelations are analyzed and similarities in the attitudes and motifs of this great poet and scholar compared to the basic principles of this literary genre are discussed. The results of the research indicate that the frequency of messenger symbols such as Hatef, Soroush, Saba, and Nasim, confirms the deliberate use of prophetic and revelatory purposes in Hafez’ poetry. This literary genre, in the words of Lassan al-Gheyb, has helped to extend ontological, sometimes mystical, sometimes humorous, and often promising and hopeful goals by using elements such as myth, revelation, dream, allegory, symbol and metaphor.
    Keywords: Revelatory Literature, Prophecy, Hafez Shirazi, Mediators of Revelation}
  • سید مسلم مدنی
    کشف و شهود همچون بنیان شناخت های عرفانی به شمار می رود. عارفان از رهگذر کشف، رویارویی بی واسطه با حقیقت را تجربه می کنند؛ از همین رو پرداختن به گونه های کشف و اندازه توان معرفتی هر یک، همواره در کانون تامل های عارفانه بوده است. جلال الدین محمد مولوی به مثابه عارفی اندیشه مند، برپایه آموزه های نظری صوفیانه به تبیین ادبی گونه های کشف در مثنوی پرداخته و به آراستگی به گونه ها، پیامدها و زمینه های هر یک توجه نشان داده است. به طور کلی عارفان از دو گونه کشف (صوری و معنوی) سخن گفته اند. این نوشتار با هدف تبیین «گونه های کشف صوری در مثنوی» و با الهام گرفتن از دسته بندی قیصری در مقدمه شرح فصوص الحکم سامان یافته است. مثنوی افزون بر دربرداشتن همه گونه های کشف صوری (به جز کشف لمسی) با داده ها و آموزه های جزیی بسیاری درباره هریک از این گونه ها همراه است که در مقدمه قیصری و پیگیران دسته بندی او مانند سید حیدر آملی به چشم نمی خورد. به نظر می آید مولوی به کشف سمعی به دلیل گستردگی و چندگانگی آن، بیش از دیگر گونه های کشف صوری پرداخته است.
    کلید واژگان: شهود, کشف صوری, مثنوی, مکاشفه, مولوی}
    Seyyed Moslem Madani
    Intuition and sensing (unveiling) are regarded as the fundaments of mystical insight; through sensing، mystics directly and without any mediator experience the reality. Therefore، ways of sensing and intuitional ability have always been in the center of mystical studies. Jalal ad-Din Muhammad Rumi، as a thoughtful mystic، literarily and based on theoretical Sufi teachings expresses forms of sensing in Mathnavi. Mystics have explored two forms of sensing: sensual and spiritual. This paper، drawing upon Gheisari’s introduction to Fusus al-Hikam، tries to deal with forms of sensual sensing in Mathnavi. Besides all forms of sensual sensing (except tactile sensing)، Mathnavi includes numerous minute teachings about each of them which have not been seen in Gheisari and Heidar Amoli’s classification. It seems that Rumi has dealt with auditory sensing more than the other sensual forms of sensing.
    Keywords: sensing (unveiling), intuition, sensual sensing, Rumi, Mathnavi}
  • علی محمدی، مریم اسمعلی پور
    کارل گوستاو یونگ در مطالعه روان، به هنر و از جمله ادبیات، توجه فراوان کرده است. او شیوه آفرینش هنری را به دو بخش روان شناسانه و دیدهورانه تقسیم کرده است. شیوه روان شناختی، از خود آگاهی سر چشمه می گیرد، تجربه های عادی و جاری زندگی را در بر دارد و نسبت به شیوه دیدهورانه، منطقیتر به نظر می رسد؛ اما شیوه آفرینش دیدهورانه، از ناخود آگاه برخاسته و فراتر از عقل، اندیشه و درک آدمی است. در این مقاله، نخست در مقدمهای، ارتباط هنر ادبیات و علم روان شناسی و مکتب روان کاوی یونگ را بررسی کرده ایم و سپس شیوه آفرینش هنری دیدهورانه را در دو بخش شعر دیده ورانه و شاعر دیدهور، در چند غزل مولوی، تحلیل و بررسی کرده ایم. به باور نگارندگان، شیوه دیدهورانه یونگ، همان شیوه الهام گونه ای است که در سرودن غز لها، بر مولانا عارض شده است. این شیوه، سیر و روندی را طی میکند؛ یعنی نخست مکاشفه صورت میگیرد؛ سپس به سبب ظرفیتی که در شاعر، برای جذب الهام و تمهید شهود، وجود دارد، شعر ایجاد می شود؛ اما از آنجا که این نوع شعر در وضعیتی خاص شکل می گیرد، زبانش مبهم است و قابلیت تاویل پیدا می کند؛ از این روی، هنرمند دیدهور (در اینجا، مولانا) هم انسانی جمعی است و هم انسانی فرو رفته در دامنه تناقض.
    کلید واژگان: شیوه آفرینش هنری, دیدهورانه, مکاشفه, الهام, هنرمند دیدهور, یونگ و مولانا}
    A. Mohammadi, M. Esmailipour
    Carl Gustav Jung has paid more attention to arts, including literature, in the study of the psyche. He has divided the artistic creations manner into two parts: psychological and visual (Didehvaraneh). The psychological manner results from consciousness and involves the current and usual experience of life and it seems more logical than Didehvaraneh manner. However, the latter originates from the unconscious and is beyond wisdom, thought and understanding of the human being. In this article, first in an introduction, we have studied the relationship between the art of literature and psychology science within the psychoanalysis school of Jung, and then, the artistic creation’s manner of Didehvaraneh is explored in some of Molana’s Sonnets in two parts: Didehvaraneh poem and Didehvaraneh poet. The writers of this article believe that Jung’s Didehvaraneh manner is the same as the revelatory manner from which Molana has been changed while saying his sonnets. This manner has its own movement; it means that spiritual exploration happens first; then the poem is written, based on the capacity of the poet to attract revelation and his preparation of intuition. But because this kind of poetry is formed in a particular context, it has an ambiguous language and capability of paraphrasing. Thus, Didehvar artist (i.e. Molana) is both universal and controversal.
    Keywords: Molana, Jung, artistic manner, Didehvaraneh, spiritual exploration, revelation, Didehvar artist}
  • منصور پیرانی، فاطمه عظیمی

    هدف مقاله حاضر آن است تا نشان دهد اولا خواب‌ها و رویاها چون از یک منبع اصیل و کهن تغذیه می‌شوند و از یک زمان اسطوره‌ای می‌آیند و از طرفی به دلیل داشتن صبغه روحانی و معنوی، با ارزش هستند، بنابر این بر خلاف تصور عوام، مهمل و بیهوده نیستند بلکه مشحون از ارزش‌ها و آموزه‌های اخلاقی‌اند همچنین دارای کارکردها و تاثیراتی در زمینه های مختلف می‌باشند. ثانیا بسته به نوع خواب، مفهوم خواب‌ها متفاوت است. اگر خواب از نوع اضغاث احلام باشد، عوامل مختلفی در ایجاد و شکل‌گیری آن سهیم‌اند، از جمله بازتابی از فعالیت‌های روزانه می‌تواند باشد که در این‌صورت تعبیری برای آن نباید قایل شد و اگر خواب از نوع رویای صادقه باشد حتما تعبیر و تاویل دارد و هدف و منظوری از شکل‌گیری آن در پس پرده وجود دارد و حامل پیامی از طرف نیروهای ناخود آگاه و ملکوتی ما می‌باشد که لزوما وظایفی را برای ما ایجاد می‌کند. همچنین در این مقاله نشان داده می‌شود که تحریف و تفسیر به رای، خواب را از اصل خود و تاثیر به حق آن تغییر نمی‌دهد.

    کلید واژگان: خواب و رویا, خیال, وحی, مکاشفه, الهام, اسطوره}
    Mansour Pirani, Fatemeh Azimi

    The purpose of this paper is firstly to show that dreams are not futile, because they are fed from a noble and ancient source on the one hand, and come from a mythical time and on the other hand. They are having a spiritual color and they are valuable. So unlike vulgar imaginations, dreams are not meaningless and futile. But the dreams are full of moral values ​​and teachings. And also dreams have effects on different functions, including changing the character, views, and consequently dreams change the life principles. Secondly, it is shown that, depending on the dreams, the concepts of them are different. If the dream is the Azghas Ahlam type, various factors are involved in creating and shaping it, so it can be the reflection of daily activities. If your sleep is a kind of Sadegheh, then there is surely interpretation of it. And the purpose of dream is beyond its the formation and carries a message from the unconscious that necessarily assign duties to us. In this article it has also been shown that the distortion and individual inter pretation of dream do not change the truth of it.

    Keywords: Sleep, dream, Imagination, revelation, apocalypse, inspiration, legend}
  • مهدی فاموری
    شیخ «ابونصر روزبهان بقلی شیرازی»، از بزرگترین شخصیت های تصوف ایران در سده ششم هجری است. «کشف الاسرار» وی کتابی است در گزارش و شرح رویاها و مکاشفه هایی که در درازنای چهل سال سلوک، بر شیخ روزبهان، رخ نموده اند. یکی از شخصیت های اصلی مکاشفه های روزبهان، حضرت محمد (ص) است. در این مقاله، به تقسیم بندی گونه های حضور و اثر حضرت محمد (ص) در مکاشفه های روزبهان در کشف الاسرار و توضیح اجمالی آنها پرداخته ایم. چهره رسول خدا در این مکاشفات، چهره ای بس نورانی است که پیش از هر چیز، نشان «محبت» و «عشق» روزبهان به شخصیت پیامبر را بر خود دارد. پیامبر در این کتاب، «حبیب» خداوند، سرمست و عروس بارگاه الهی است. پیامبر اکرم (ص) در این مکاشفات، شخصیتی «ویژه و برتر» است که از نقش «شفاعت و وساطت در فیض» برخوردار است. کشف-الاسرار، به اعتباری، نامه ای در ستایش و مدح حضرت محمد (ص) و تاکیدی بر جایگاه مرکزی او در تصوف و عرفان اسلامی است.
    کلید واژگان: روزبهان بقلی, کشف الاسرار, محمد (ص), مکاشفه}
    Mehdi Famoori
    Shaykh Abu Nasr Rouabahan Baghli Shirazi is one of the greatest figures of Sufism in the sixth century A. H. His book «Kashf al-Asrar» is a reportand description of dreams and revelations wich have occurred on Sheikh Roozbahan during forty years of his conduct. One of the main figures of Rozbahan''s revelation is Muhammad، the Prophet. In this paper، we have addressed the classification of presence and effect of Prophet Muhammad on Rozbahan''s revelation in Kashf al-Asrar and briefly explain them. In this revelation، the Prophet''s face is very luminous، which before anything narrates the Rozbahan''s «affection» and «love» toward Prophet''s character. Prophet in the book is God''s friend، the bride of divine court and intoxicated with divinity. The Holy Prophet is the special and superior character who possesses «intercessory and mediation rolein thegrace». On the other hand، Kashf al-Asrar، is a letter in eulogy and praise of Prophet Muhammad and emphasis on the prophet''s central role in Islamic mysticism and Sufism.
    Keywords: Rozbahan Baghli, Kashf al Asrar, Prophet Muhammad, revelation}
  • زهرا غریب حسینی، محمدصادق بصیری، محمدرضا صرفی، ناصرمحسنی نیا
    مکاشفه یا معرفت شهودی از مسائل اصلی معرفت و نوعی معرفت حضوری و وجدانی است. این حقیقت عینی، بیشتر یافتنی است تا فهمیدنی. در مقایسه با معرفت علمی- فلسفی، کشف یک روش معرفتی، برتر از روش استدلالی و عقلی است. زیرا اهل کشف، کسانی هستند که حجاب ها، برای ایشان کنار رفته و حقیقت اشیاء را مشاهده می نمایند. مکان مکاشفه نزد ابن عربی، سرزمین حقیقت نام دارد. احکامی که بر حقیقت مکاشفه، مترتب است، یکی این است که کشف قابل تعریف نیست. دیگر این که زبان مکاشفه برای آنان که حقیقت مطلق را درک نکرده اند، زبانی رمزی است.
    از نتایج پژوهش حاضر آن است که زمان، مکان و زبان کشف را از دیدگاه میدان دار حوزه عرفان نظری-ابن عربی- بیان می نماید. امور کشف شده در چهار بخش: الف- رویت خدا، ب- حیات ذاتی اشیاء، ج- گفتگو با ارواح و موجودات غیبی، د- تمثل قرآن ارائه می شود. اهمیت مکاشفه و انواع آن را بیان می کند. با استناد به واقعه های ابن عربی، سندیت کشف را در اندیشه وی خاطر نشان می کند تا به بررسی فلسفه مکاشفه های ابن عربی بپردازد و این تمهیدات می تواند مقدمه ای برای سیر در عالم ماورای طبیعت، ارتباط با موجودات عالم غیب و دریافت معارف عالی انسانی باشد.
    کلید واژگان: ابن عربی, مکاشفه, واقعه, حیات ذاتی, خاتم الاولیاء}
  • بهجت سادات حجازی
    رویا و تخیل با جهان فراواقعیت چه سنخیتی دارد؟ آیا دریافت های روح سیال انسان در هیچ شرایطی متوقف می گردد؟ خواب و رویای صادقه یا صالحه به عنوان بخشی از زندگی دنیوی انسان با تخیل از نوع خلاق به لحاظ اینکه هر دو منشا معرفت، خلاقیت، مکاشفه، آینده بینی،... هستند، همسویی دارند. و سنخیت این دو پدیده پیچیده به عنوان دو توانایی و استعداد، با عالم فراواقعیت، امکان شناخت و معرفت هرچه بیشتر آن عالم را فراهم کرده است.
    اغلب متون عرفانی و بعضی متون روان شناختی و فلسفی کم وبیش به بیان ماهیت این دو پدیده مبادرت ورزیده اند؛ بعد از کلام آسمانی قرآن، مثنوی مولوی از بین متون عرفانی، گوی سبقت را در واکاوی و نقد رویا و تخیل ربوده است. آیا توجه به رویا و تخیل-که پیونددهنده آدمی با عالم فراواقعیت است- می تواند نشانه ای از تعامل و همسونگری عرفا و بعضی روان شناسان باشد؟
    این نوشتار افزون بر پاسخ دادن به این پرسش ها، با نظری تحلیلی به سروده های مولوی درباره رویا و تخیل، به بررسی این موضوع می پردازد و به این نتیجه می رسد که رویا و تخیل منشا تحولات روحی، دگرگونی و خلاقیت هستند و به صورت ناخودآگاه و غیر ارادی بروز یافته، امکان درک و شناخت فراواقعیت را فراهم می سازند. رویاها در متون عرفانی با برخی اندیشه های روانشناختی و سوررئالیستی همسویی دارند.
    کلید واژگان: رویا, تخیل, مولوی, مکاشفه, خلاقیت, یونگ}
    Behjat-Al Sadat Hejazi
    What kind of resemblance exists between super nature on one side, and dream and imagination on other side? Can we stop our mind receiving any imagination or dream at any condition? Human true dreams and his imaginations can function similarly as they seem to be the origin of human understanding and revelation. Majority of mystical works and some psychological books define these concepts. In Mathnavi, like some psychological texts, some provisions have been made about dreams and imagination and their relation to super nature. Thus, can it be stated that some similarities exist between mystics and psychologists approaching these phenomena? In this article, these questions have been addressed and we will see how Moulavi's poems deal with these concepts. The results show that dream and imagination can be the foundation of human development and revelation. Dreams and imagination happen unconsciously and help human to understand super nature.
    Keywords: Dream, Imagination, Moulavi, Revelation}
  • مطالعه تطبیقی زیبایی شناسی در اندیشه مولانا و بعضی نظریه پردازان
    بهجت سادات حجازی*
    آثار هنری جاودانه و ماندگار عمدتا در لحظه های ناهوشیاری و نااندیشیدگی خلق شده اند و از آنجا که بنیاد آفرینش هستی نیز به مصداق آیه«انما امره اذا اراد شیئا ان یقول له کن فیکون» خارج از حیطه زمان، مکان، اسباب و وسایط رقم زده شده است، آفرینش هنری نیز بدون تردید حاصل نوعی مکاشفه و اشراق درونی هنرمند است.
    درمبحث زیبایی شناسی اولین پرسشی که ذهن نگارنده را به خود مشغول گردانیده، تعریف واژه«زیبایی»است. آیا به راستی می توان از زیبایی تعریفی دقیق واستوار کرد؟ سقراط، کانت ومولانا چه تعریفی از زیبایی دارند؟تفاوت نگرش افلاطون، کانت ومولوی درزمینه خاستگاه زیبایی و آفرینش هنری چیست؟بر اساس دو نظریه متفاوت زیبایی شناختی «فاعلیت گرا»و«عینیت گرا» آیا هنر وزیبایی با اخلاق رابطه دارند؟در این مقوله برحسب اینکه اصالت از آن خود اثر ادبی وهنری باشد یا مخاطب ومولف اثر،نوع رابطه بین این سه مولفه تایید کنندهکی از نظریه های «فاعلیت گرا»یا «عینیت گرا» ست.
    جستجوی دلایل زیبایی سروده های مولانا بخشی دیگر از این نوشتار است. سخن سنجان، وحدت همراه با تنوع و تکرار را از اهم معیارهای زیبایی شناسی برمی شمارند. فرایند کثرت در دل وحدت و وحدت در بطن تکرار چگونه در سروده های مولوی نمود می یابد؟ کدامیک از دونظریه «فاعلیت گرا» و«عینیت گرا» بر دو اثر سترگ مولوی تطبیق می کنند؟افزون بر پاسخ این پرسش ها این جستار به اختصار به واکاوی این موضوع می پردازد.
    کلید واژگان: زیبایی, مکاشفه, فاعلیت گرا, عینیت گرا, توازن و فراهنجاری, رازوارگی, وحدت درعین کثرت, تکرار}
    A Comparative Study of Aesthetics in Mowlana's Thought and Some of the Theorists
    Behjat Sadat Hejazi*
    The eternal and permanent art works mostly have been created in unconsciousness and involuntary moments. Whereas the basis of the creation of existence as evidenced by this Quranic verse “His command, when he intends anything, is only to say to it: be, so it is (Ya-Seen, 82)” has been destined out of the compass of tense, place, means, and media; undoubtedly, art works are the result of a kind of inner revelation and illumination of the talented. The first question that made author’s mind busy was the meaning of “grace” in Mowlana’s view. What is Mowlana, Kant and Socrate’ definition of grace? What is the difference in the viewpoint of Plato, Mowlana and Kant about the creation and sourse of beauty? According to two different theories of aesthetics, i.e. subjectivism, objectivism, are beauty and art related to morality? The kind of relation among these three subjects confirmed subjectivism and objectivism depending on the fact that whether its nobility belonged to the literary and art work or to its creator and audience. Seeking aesthetical reasons in Mowlana’s poems was another part of the paper. Orators considered unity along with repetition and variety as the most important criteria of aesthetics. How the phenomena of multiplicity within unity and unity within repetition appear in Mowlana’s poems? Which one of the two theories of subjectivism and objectivism matches with Mowlana’s two masterpieces?
    Keywords: beauty, revelation, subjectivist, objectivist, equilibrium, paranormal, mystery aspect, unity with multiplicity, repetition}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال