به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « شاملو » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه « شاملو » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • محمدرضا مهدیزاده، بهرام پروین گنابادی *، مریم محمدی
    زمینه و هدف

     تحلیل و ارزیابی جامعه شناختی آثار ادبی بویژه شعر معاصر از طریق دستیابی به پیشینه فکری و آگاهیهای ممکن و جهان نگری شاعر، ساختارهای گوناگون فکری جامعه ای را که هنرمند عضوی از آن محسوب میشود، بخوبی آشکار میسازد. نمادهای طبیعی که برگرفته از جهان پیرامون شاعر هستند، میتوانند در خوانشی جامعه شناختی، بازتاب دهنده جهان نگری شاعر باشند. این پژوهش بنا دارد با تحلیل و واکاوی شعر معاصر و نمادهای طبیعی در شعر مهدی اخوان ثالث، احمد شاملو و فروغ فرخزاد بر اساس نظریه جامعه شناسی لویس گلدمن به نظام فکری غالب در اندیشه این شاعران دست یابد.

    روش پژوهش:

     جستار پیش رو در نگاه جامعه شناختی خویش از روش کتابخانه ای توصیفی تحلیلی بهره گرفته و متن اشعار منتخب را در چارچوب نظریه نقد جامعه شناختی با مداقه در آثار و نوشته های لوسین گلدمن، بازخوانی نموده است.

    یافته های پژوهش: 

    لوسین گلدمن جامعه شناس معروف با تکیه بر نظریه ساختارگرایی تکوینی خود به رمزگشایی و تحلیل جامعه منعکس شده در آثار ادبی میپردازد و بر این نکته تاکید دارد که آثار ادبی، جامعه را در درون خویش با تمامی زوایا و ابعاد پیدا و پنهان، خلق میکند. اخوان ثالث، شاملو و فرخزاد هر سه از شاعرانی هستند که میتوان ردپای توجه جامعه شناختی به ابعاد گوناگون و زوایای مختلف زندگی، مشکلات، فضای سیاسی و فرهنگی جامعه را در اشعارشان دنبال کرد.

    نتایج پژوهش: 

    نتایج این پژوهش نشان میدهد هر سه شاعر بویژه در دوره دوم شاعری خویش و از سالهای پس از کودتای 28 مرداد 1332 در برابر مقوله های اجتماعی عصر واکنش نشان داده و بمثابه یک کنشگر، فعال سیاسی و منتقد اجتماعی توانسته اند تضادها، تباهیها، فقر، بیعدالتی، استبداد و... را با نمادگرایی بکمک عناصر طبیعی بصورتی تاثیرگذار بیان کنند و تصویری واضح از جامعه پهلوی دوم ارائه نمایند.

    کلید واژگان: جامعه شناسی, لوسین گلدمن, اخوان ثالث, شاملو, فروغ فرخزاد, نمادهای طبیعی}
    M.R. Mehdizadeh, B. Parvin Gonabadi*, M. Mohammadi
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    sociological analysis and evaluation of literary works, especially contemporary poetry, through obtaining the intellectual background and possible awareness and worldview of the poet, reveals the various intellectual structures of the society of which the artist is considered a member. Natural symbols, which are taken from the world around the poet, can reflect the worldview of the poet in a sociological reading. This research aims to achieve the dominant intellectual system in the thought of these poets by analyzing contemporary poetry and natural symbols in the poetry of Mahdi Akhwan Al-Talihi, Ahmad Shamlou and Forough Farrokhzad based on Lewis Goldman's sociological theory.

    METHODOLOGY

    In its sociological perspective, the forward-looking essay has used the descriptive-analytical library method and has reread the text of the selected poems in the framework of the theory of sociological criticism with a focus on the works and writings of Lucien Goldman.

    FINDINGS

    Lucien Goldman, a famous sociologist, relies on his theory of developmental structuralism to decode and analyze the society reflected in literary works and emphasizes that literary works create the society within itself with all its hidden and visible angles and dimensions. he does. The third brotherhood, Shamlou and Farrokhzad are all three poets whose sociological attention to various aspects and angles of life, problems, political and cultural atmosphere of the society can be followed in their poems.

    CONCLUSION

    The results of this research show that all three poets, especially in the second period of their poetry and from a year after the coup d'etat of August 28, 1332, reacted against the social categories of the era and as an activist, political activist and social critic, they were able to deal with contradictions, ruins, poverty. , express injustice, tyranny, etc. with symbolism with the help of natural elements in an effective way and present a clear picture of the second Pahlavi society.

    Keywords: Sociology, Lucien Goldman, Akhavan, Including Foroughfarrokhzad, Natural Symbols}
  • محمدرضا مهدیزاده، بهرام پروین گنابادی*، مریم محمدی
    زمینه و هدف

    تحلیل و ارزیابی جامعه شناختی آثار ادبی بویژه شعر معاصر از طریق دستیابی به پیشینه فکری و آگاهیهای ممکن و جهان نگری شاعر، ساختارهای گوناگون فکری جامعه ای را که هنرمند عضوی از آن محسوب میشود، بخوبی آشکار میسازد. نمادهای طبیعی که برگرفته از جهان پیرامون شاعر هستند، میتوانند در خوانشی جامعه شناختی، بازتاب دهنده جهان نگری شاعر باشند. این پژوهش بنا دارد با تحلیل و واکاوی شعر معاصر و نمادهای طبیعی در شعر مهدی اخوان ثالث، احمد شاملو و فروغ فرخزاد بر اساس نظریه جامعه شناسی لویس گلدمن به نظام فکری غالب در اندیشه این شاعران دست یابد.

    روش پژوهش: 

    جستار پیش رو در نگاه جامعه شناختی خویش از روش کتابخانه ای توصیفی تحلیلی بهره گرفته و متن اشعار منتخب را در چارچوب نظریه نقد جامعه شناختی با مداقه در آثار و نوشته های لوسین گلدمن، بازخوانی نموده است. یافته های پژوهش: لوسین گلدمن جامعه شناس معروف با تکیه بر نظریه ساختارگرایی تکوینی خود به رمزگشایی و تحلیل جامعه منعکس شده در آثار ادبی میپردازد و بر این نکته تاکید دارد که آثار ادبی، جامعه را در درون خویش با تمامی زوایا و ابعاد پیدا و پنهان، خلق میکند. اخوان ثالث، شاملو و فرخزاد هر سه از شاعرانی هستند که میتوان ردپای توجه جامعه شناختی به ابعاد گوناگون و زوایای مختلف زندگی، مشکلات، فضای سیاسی و فرهنگی جامعه را در اشعارشان دنبال کرد.

    نتیجه گیری

    نتایج این پژوهش نشان میدهد هر سه شاعر بویژه در دوره دوم شاعری خویش و از سالهای پس از کودتای 28 مرداد 1332 در برابر مقوله های اجتماعی عصر واکنش نشان داده و بمثابه یک کنشگر، فعال سیاسی و منتقد اجتماعی توانسته اند تضادها، تباهیها، فقر، بیعدالتی، استبداد و... را با نمادگرایی بکمک عناصر طبیعی بصورتی تاثیرگذار بیان کنند و تصویری واضح از جامعه پهلوی دوم ارائه نمایند.

    کلید واژگان: جامعه شناسی, لوسین گلدمن, اخوان ثالث, شاملو, فروغ فرخزاد, نمادهای طبیعی}
    Mohammadreza Mehdizadeh, Bahram Parvin Gonabadi *, Maryam Mohammadi
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Sociological analysis and evaluation of literary works, especially contemporary poetry, through obtaining the intellectual background and possible awareness and worldview of the poet, reveals the various intellectual structures of the society of which the artist is considered a member. Natural symbols, which are taken from the world around the poet, can reflect the worldview of the poet in a sociological reading. This research aims to achieve the dominant intellectual system in the thought of these poets by analyzing contemporary poetry and natural symbols in the poetry of Mahdi Akhwan Al-Talihi, Ahmad Shamlou and Forough Farrokhzad based on Lewis Goldman"s sociological theory.

    METHODOLOGY

    In its sociological perspective, the forward-looking essay has used the descriptive-analytical library method and has reread the text of the selected poems in the framework of the theory of sociological criticism with a focus on the works and writings of Lucien Goldman.

    FINDINGS

    Lucien Goldman, a famous sociologist, relies on his theory of developmental structuralism to decode and analyze the society reflected in literary works and emphasizes that literary works create the society within itself with all its hidden and visible angles and dimensions. he does. The third brotherhood, Shamlou and Farrokhzad are all three poets whose sociological attention to various aspects and angles of life, problems, political and cultural atmosphere of the society can be followed in their poems.

    CONCLUSION

    The results of this research show that all three poets, especially in the second period of their poetry and from a year after the coup d"etat of August 28, 1332, reacted against the social categories of the era and as an activist, political activist and social critic, they were able to deal with contradictions, ruins, poverty. , express injustice, tyranny, etc. with symbolism with the help of natural elements in an effective way and present a clear picture of the second Pahlavi society.

    Keywords: Sociology, Lucien Goldman, Akhavan, Including Forough Farrokhzad, Natural Symbols}
  • امید انصاری کیا*

     با توجه به دیگرگون بودن فضای شعر و شاعری قرن معاصر و دانایی و توانایی مردم زمانه، حرف از جنس زمان زدن و... بخصوص برای شاعران با توجه به ترس و یاسی که بنا به خفقان و... بر جامعه سایه افکنده بود، سخت بود اما چگونه گفتن با بی تفاوتی و نگفتن فاصله دارد.با نقدهای عالمانه یا مغرضانه ای که درباره ی سهراب سپهری و شاملو شده است و با فرض اینکه یکی با دهان آتشین و دیگری محو در سبزی و طراوت طبیعت در این پژوهش برانیم که مساله اومانیسم و فرزند زمان خود بودن را با توجه به زیر مولفه های شاعر زمانه بررسی نماییم و از آنجایی که دو ضلع این پژوهش یکی افراط و دیگری تفریط می نمود در صدد پلی بینابین بودم که این ناهمگونی را کمی همگون نماید و ترجیح دادم ضلع سوم این پژوهش اخوان ثالث باشد.بنابراین در این پژوهش نقد و بررسی مولفه های زمان خود بودن ؛ سهراب،شاملو و اخوان را در سروده هایشان پی گرفته ایم و به نتیجه ای قیاسی در این باره رسیده ایم.

    کلید واژگان: سهراب, شاملو, اخوان ثالث, فرزند زمان خود بودن و اومانیسم (انسان)}
    Omid Ansari Keya *

    Due to the different nature of poetry and poetry of the contemporary century and the knowledge and ability of the people of the time, words are of the nature of passing time, etc., especially for poets, considering the fear and despair that cast a shadow on the society due to suffocation, etc. It was difficult, but how to say is far from indifference and not saying. With the scholarly or biased criticisms that have been made about Sohrab Sepehari and Shamlou, and assuming that one has a fiery mouth and the other fades in the greenness and freshness of nature, in this research, we will argue that the problem Let's examine humanism and being a child of our time according to the sub-components of the poet of the time, and since the two sides of this research were extremes and the other extremes, I was looking for an intermediate bridge to make this heterogeneity a little more homogeneous, and I preferred the third side of this research. Akhwan's research is the third.

    Keywords: Sohrab, Shamlou, Third Brotherhood, being a child of one', s time, humanism}
  • مرادعلی سعادت شعاع، سید جواد مرتضایی*

    موضوع این مطالعه بررسی شعر «با چشم ها» براساس نظریه تحلیل گفتمان انتقادی نورمن فرکلاف و هدف آن تحلیل ابعاد ایدیولوژیک شعر و ایدیولوژی شاملو در رابطه با ساختارهاست. مسیله تحقیق، مختصات درون متنی و برون متنی تصاویر، متغیرهای خرد و کلان تاثیرگذار بر تصاویر و رابطه متن و تولیدکننده آن با جامعه است. روش تحقیق با استناد به نظریه فرکلاف طراحی شد و با توجه به ایدیولوژی، ابعاد بلاغی- زبانی تصاویر در سطح «توصیف»، بافت موقعیتی تصاویر در سطح «تفسیر» و رابطه ساختار با تصاویر در سطح «تبیین» تحلیل شد. براساس نتایج، با تحلیل بلاغی، عناصر تصویرساز شعر و ارزش بلاغی تصاویر و با تحلیل زبانی، ارزش های زبانی متن آشکار شد. بافت موقعیتی تصاویر شامل بافت متنی، مشارکان فرایند، کنش های گفتمانی و بینامتنیت است. مهمترین عامل ساختاری تصاویر، اوضاع سیاسی-اجتماعی و اقتصادی جامعه است. کارکرد ایدیولوژیک تصاویر، «غیرطبیعی سازی وضعیت جامعه و مشروعیت زدایی از گفتمان انقلاب سفید» و «طبیعی سازی و مشروع سازی گفتمان جایگزین» است. شعر صحنه تقابل ایدیولوژی روشن فکری مخالف با ایدیولوژی رسمی غالب است. کنش ایدیولوژیک شاملو نوعی خلاقیت ایدیولوژیک مبنی بر استفاده از گفتمان رسمی برای نقد و تخریب ایدیولوژی آن و هدف او جایگزین سازی و هژمون سازی ایدیولوژی خود است، ولی به دلیل هژمونی گفتمان غالب و فراوانی مشارکان آن موفق نمی شود.

    کلید واژگان: تقابل ایدئولوژیک, شعر با چشم ها, شاملو, فرکلاف}
    Moradali Saadat Shoa, Seyyed Javad Mortezaei *

    For many years, philosophers have studied methods of epistemology through different approaches. The challenges in this area mainly focus on the question of the nature of the subject and object as well as their relation. These issues have led to two general but diverse movements: Idealism and Realism. Deconstruction, like its predecessor, Structuralism, is essentially epistemological. Structuralists conceptualised ‘structure’ in such a ways as to go beyond the subject and object duality. Deconstruction, positively and negatively, established deep bonds with structuralism. This study interprets this relation and argues that structure in structuralism is transformed into textuality in deconstruction. The difference is that the text is not as rigid as a "structure" and continues to exist as a flux. The constant evolution of the text as a whole eliminates the subject and object duality.  In this way, the concept of text acts as a bridge between linguistics and ontology. When Derrida discusses the text, he means any kind of being. This kind of being includes both concepts and objects. Derrida’s interpretation of language can be linked to the epistemological and ontological functions of language.

    Introduction

    For many years, philosophers have studied methods of epistemology through different approaches. The challenges in this area mainly focus on the question of the nature of the subject and object as well as their relation. These issues have led to two general but diverse movements: Idealism and Realism. Deconstruction, like its predecessor, Structuralism, is essentially epistemological. Structuralists conceptualised ‘structure’ in such a ways as to go beyond the subject and object duality. Deconstruction, positively and negatively, established deep bonds with structuralism. This study interprets this relation and argues that structure in structuralism is transformed into textuality in deconstruction. The difference is that the text is not as rigid as a "structure" and continues to exist as a flux. The constant evolution of the text as a whole eliminates the subject and object duality. 

    Theoretical Framework

    Derrida is a key figure in Poststructuralism – a movement proposed by philosophers such as Foucault, Lacan, Deleuze, Derrida, and others in the second half of the twentieth century. An essential component of poststructuralism is its critical approach to diverse fields and concepts such as ontology, aesthetics, linguistics, ethics, politics, and especially epistemology. Philosophers’ epistemology views fall within an expansive spectrum of divergent and convergent ideas. The question here is what is the role of poststructuralism, in general, and Derrida, in particular, in epistemology? Some poststructuralists regard Derrida as anti-epistemological; this seems to be a hastily conclusion in describing the relation between poststructuralism and epistemology. Poststructuralism studies epistemology at a deeper level and poses a number of fundamental questions.

    Methodology

    The present article is a phenomenological-deconstructive study. It is phenomenological because of its debates on the essence of the phenomena. It refers to the origins of concepts and describes natural phenomena. This is a retrospective process which describes the formation of the phenomena rather than discussing their nature. On the other hand, deconstruction does not follow a predetermined structure. It expands itself and the text in accordance with the host text. It moves beyond Husserlian phenomenology to restate the untold narratives of the text.

    Discussion and Analysis

    Poststructuralism, before anything else, is an answer to its preceding epistemological approaches. Through a complicated dialogical relation, it borrows from its preceding approaches and simultaneously negates them. We can categorise all of the epistemological approaches before Derrida into two general categories of idealism and realism. Not only did idealist and realist approaches fail to solve the problems in epistemology, but they also added new ones, among which is their inability to explain the relation as well as the differences between the subject and object. This article claims that Derrida’s concept of the text and his notion of deconstruction answer to a number of complicated epistemological questions. The present research argues that the origin of the text is epistemological in essence. Deconstruction drives the text into a flexible context and undermines structures. The text is an all-encompassing integrated identity. Of note here is the fact that even this totality has its own limitations. Towering on the binaries, the text questions the structuralist signification and interpretation of language. It reveals itself as a being at lingo-cognitive horizons. The deconstructive approach to the text shakes the foundations of structuralist linguistics, ontologies, and epistemologies as it tries to interpret texts in endless processes. The text, therefore, is a context which perpetually deconstructs and constructs itself. Deconstruction challenges the fundamental premises of epistemology while acknowledging the complexity of the process of interpretation. It seeks to modify the traditional epistemological relations among the subject, object, and language and de-centralise texts in an attempt to make way for new and infinite semantic possibilities.

    Conclusion

    The present research has tried to interpret deconstruction as a means through which epistemology can redefine itself and look at the subject and the object in new ways. The primary aim of this article is to give an inclusive re-reading of the concept of the text and explore notions that are not explicitly treated in Derrida’s works. This can lead to a new understanding of epistemology in linguistics and semiotics. Also, this article discussed the issue of an epistemological reading of structuralism and the philosophical reasons behind its emergence. Generally, structuralism is a familiar term in epistemology and linguistic theories. Discussing the development of structuralism to deconstruction and poststructuralism and an epistemological reading of the development of structure to text have been among the main objectives of this article. These subtle but significant discussions can pave the way for a deeper understanding of literature and philosophy. Literature, in general, and literary theory, in particular, must always re-interpret themselves in fresh philosophical and epistemological paradigms to avoid reduction to simply verbal and rhetorical issues.

    Keywords: structuralism, deconstruction, Derrida, cognition, text}
  • امیر اسدیان، مرتضی رزاق پور*

    صورت و ظاهر هر اثر ادبی، معماری واژه ها با استفاده از صنایع ادبی و هنرسازه هاست. معنا نیز، پیام یا جریان فکری است که شاعر یا نویسنده قصد دارد با استفاده از آشنایی زدایی و هنجارگریزی آن را برای مخاطب، تازه جلوه دهد. درک ادبی، ابتدا در چینش واژگانی است، ولی پیام به این دلیل که مدت طولانی تری در ذهن می ماند و زودتر از صورت شعر، در حافظه مخاطب تداعی می شود، می تواند به اصالت ادبی و ماندن آن در ذهن و زبان کمک کند. در متون ادبی، گاه چینش الفاظ آن ها مد نظر و گاه پیام آن ها مورد توجه است، چینش الفاظ و تنظیم آن ها در ساختار شعر، جنبه زیبایی شناختی دارد و شکل صوری آن در نظر است. به علاوه هر اثر ادبی جدا از هنرمندی های زبان، دارای مفاهیم ضمنی یا همان معنا است. برای برخی از شاعران صورتگرای معاصر که تحت تاثیر مکتب فرمالیسم هستند، صورت و چینش الفاظ، را مهمتر از پیام شعر می دانند و در مقابل آنان، شاعران دیگری هستند که معنا یا پیام شعر را، در نظر دارند . مقاله که به روش کتابخانه ای نگاشته شده است با بررسی انواع هنجارگریزی در اشعار احمد شاملو به عنوان نمونه ای از گروه شاعران معناگرا و اشعار یدالله رویایی از زمره گروه شاعران صورتگرا و ذکر شاهد مثال های فراوان، قصد دارد به این پرسش پاسخ دهد که آیا معناگرایان نیز از شگردهای صورتگرایان و هنجارگریزی و آشنایی زدایی و در کدام شکل آن استفاده می کنند؟

    کلید واژگان: هنجارگریزی, آشنایی زدایی, فرمالیسم معناگر, رویایی, شاملو}
    Amir Asadian, Morteza Razaghpoor *

    Formalism is one of the influential literary schools that rose to prominence in the beginning of the 20th century with Shklovsky's writings. It emphasized the necessity of scientific analysis of artistic and literary works through highlighting the disadvantages of traditional and symbolic criticisms that were prevalent. In this article, authors intend to examine the formalistic manifestations of Ahmad Shamlou's and Yadollah Royaee's poems and provide examples of symbols and signs of the poets' counter-readings in the poem. The findings of this descriptive-analytical research reveal that the artistic beauty of Ahmad Shamlou's and Yadollah Royaee's poetry owes a lot to deviations in their poems. By looking carefully at the poems of these two poets, we can conclude that he strongly believes in the element of beauty and uses all his artistic efforts to draw attention to the concept and meaning and deliver the message to his audience without ignoring the realm of aesthetics.

    Keywords: Semantic formalism, Meaning, Ahmad Shamlou, Counter-reading, Symbol}
  • زهرا میرزایی بهمن اباد، فاطمه غفوری مهدی اباد*، پوران یوسفی پور کرمانی
    در میان مکاتب فکری-فلسفی، فلسفه اگزیستانسیالیسم،بی گمان یکی از پرنفوذترین این مکاتب بوده که بر آراء افکار کسانی چون هدایت،آل احمد،فروید و...تاثیری عمیق گذاشت.احمد شاملو و سهراب سپهری از جمله کسانی بودند که در بخشی از دوران آفرینش ادبی شان از این اندیشه تاثیر پذیرفتند.تاثیر پذیری شاملو از فلسفه اگزیستانسیالیسم را می توان در اشکال زیر دانست:در حوزه فلسفی -محتوایی که شاملو بیشتر به اندیشه های سارتر چشم دارد،در حوزه سیاسی ،اندیشه های کامو کانون توجه اوست و در حوزه ادبی،نیز به علت نزدیکی آراءسارتر و کامو به یکدیگر شاملو اگر نه تاثیر پذیر،اما موافق با آراء آنان است.سهراب سپهری شاعری با تفکرات اگزیستانسیالیستی به معنای واقعی امروزی نبوده اما نظام هستی شناسی در آثار او بویژه در سراسر منظومه «صدای پای آب» در یافتنی است و تفکر او در این منظومه جنبه هستی شناسیک دارد،باور های مکاشفه ای سهراب باعث شده تا شالوده این منظومه او در دو قابلیت ،یعنی ، سطح بیرونی که توصیف طبیعت و عناصر آن است و سطح درونی و نهفته که بیان مفاهیم فلسفی و معرفت شناختی عناصر است،پدید آید.نگارنده در این پژوهش ، با مقایسه اشعاری فلسفی از شاملو و سهراب به این نتیجه رسیده که درون مایه های فلسفه اگزیستانسیالیستی با شدت و ضعف در شعر این دو شاعر دیده می شود.
    کلید واژگان: مکاتب فکری &ndash, فلسفی, فلسفه اگزیستانسیالیسم, شاملو, سهراب}
    Zahra Mirzaii Bahman Abad, Fatemeh Ghafuri Mehdi Abad *, Pooran Yusefi Poor Kermani
    Among philosophical schools of thought, the philosophy of existentialism is undoubtedly one of the most influential schools that left a deep impact on the opinions of people such as Hedayat, Al-Ahmed, Freud, etc. Ahmad Shamlou and Sohrab Sepehri were among those who were influenced by this thought in part of their literary creation. Shalom's influence on the philosophy of existentialism can be seen in the following ways: In the philosophical field - the content that includes more of Sartre's thoughts, in the political field, Camus's thoughts are the focus of his attention. And in the literary field, due to the closeness of Sartre and Camus' opinions to each other, it includes, if not influences, but agrees with their opinions.Sohrab Sepehari was not a poet with existentialist thoughts in today's real sense, but the ontological system can be found in his works, especially throughout the "Sound of Footsteps" poem. And his thinking in this system has an ontological aspect, Sohrab's revelatory beliefs have made the foundation of his system in two capabilities, that is, the external level, which is the description of nature and its elements and the inner and latent level which is the expression of the philosophical and epistemological concepts of the elements will appear.In this research, the author by comparing philosophical poems by Shamlou and Sohrab, he came to the conclusion that the contents of existentialist philosophy are strongly and weakly The poetry of these two poets can be seen.
    Keywords: Intellectual-philosophical schools, the philosophy of existentialism, Shamlou, Sohrab}
  • هیوا نادری، محمدعلی خالدیان*، حسن علی عباس پور اسفدن

    مواجهه با اثر ادبی، مستلزم کنش های متعدد آگاهی است. آثار ادبی، به ویژه شعر، معمولا دارای ساختار پیچیده و چند لایه می باشد و این امر، موجب می شود برای درک یک متن ادبی، سطوح مختلف ادراکی با یکدیگر وارد تعامل شوند. یکی از این جنبه ها، بررسی مفاهیم برجسته در آثار ادبی است. در این مطالعه به بررسی مفاهیم «انسان»، «زندگی» و «مرگ» در شعر شاملو از منظر «هستی شناسی» پرداخته شده است. بر اساس یافته های مطالعه حاضر، می توان چنین ادعا کرد که «انسان» پایه و اساس شعر شاملو است و سایر مفاهیم شعری در سروده های وی، حول مفهوم «انسان» می چرخند. شاملو خود را در برابر «انسان» مسیول می داند و نمی تواند رنج او را نادیده بگیرد. همچنین بر اساس یافته های حاضر، «زندگی» در شعر شاملو سرشار از امید است. وی معتقد است که «زندگی» در همه جا جریان دارد و در همه شرایط باید امید و دلخوشی «انسان» حفظ شود. در این پژوهش، «مرگ» به عنوان آخرین مفهوم، مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس یافته های پژوهش، «مرگ» در شعر شاملو، تنها به معنای پایان یافتن زندگی مادی نیست، بلکه ناامیدی و تن دادن به ظلم و بسیاری موارد دیگر می توانند مصداق مرگ باشند.در نهایت چنین نتیجه گیری می شود که «انسان» در شعر شاملو نقش محوری دارد و از آنجا که «زندگی» در نزد وی بسیار بااهمیت تر و لذت بخش تر از «مرگ» است معتقد است که برای دست یافتن به یک «زندگی» شرافتمندانه و آرمانی باید تلاش کرد.

    کلید واژگان: شاملو, هستی شناسی, زندگی, مرگ, انسان}
    Hiva Naderi, MohammadAli Khaledyan *, HassanAli Abbaspour Esfadan

    Encountering a literary work requires multiple acts of awareness. Literary works, especially poetry, usually have a complex and multi-layered structure, and this causes different levels of perception to interact with each other to understand a literary text. One of these aspects is the examination of prominent concepts in literary works. In this study, the concepts of "man", "life" and "death" in Shamlou's poetry have been investigated from the perspective of "ontology". Based on the findings of the present study, it can be claimed that "man" is the foundation of Shamlu's poetry and other poetic concepts in his poems revolve around the concept of "man". Shamlou considers himself responsible to "man" and cannot ignore his suffering.Also, based on the present findings, "life" in Shamlu's poem is full of hope. He believes that "life" flows everywhere and in all circumstances, the hope and happiness of "man" should be preserved. In this research, "death" has been examined as the last concept. According to the findings of the research, "death" in Shamlu's poem does not only mean the end of material life, but also despair and succumbing to oppression and many other cases can be examples of death. Finally, it is concluded that "man" in Shamlou's poetry plays a central role and since "life" is much more important and enjoyable than "death" in his eyes, he believes that one should strive to achieve an honorable and ideal "life".

    Keywords: shamlou. Ontology, life, Death, human}
  • عباس نجفی، رسول بلاوی*، سید ناصر جابری اردکانی

    نشانه معناشناسی ابزاری دقیق در خدمت مطالعه مکانیسم شکل گیری و تولید معناست. دو گونه مهم شناختی و عاطفی در جریان سیال گفتمان ادبی باعث تولید معنا می شوند. از آنجا که گفتمان حاکم بر  دو شعر «مرثیه الحلاج» ادونیس و «مرگ ناصری» شاملو، برپایه ارتباط گستره ای و فشاره ای بنا نهاده شده است، این مقاله در صدد آن است تا با استفاده از روش تحلیلی توصیفی و به شیوه تطبیقی به بررسی نظام تنشی عاطفی موجود در این دو شعر بپردازد و ضمن تطبیق اشعار، سازوکارهای شکل گیری، تولید، تداوم معنای عاطفی و تعامل آن با سایر معانی را  تبیین کند و چگونگی شراکت نشانه معناها در تولید معنا را توضیح دهد. هدف از اریه این مقاله بررسی ویژگی های حسی ادراکی این دو شعر است تا نشان داده شود که چگونه «موضع گفتمانی»، «اتصال و انفصال گفتمانی»، «تاثیر افعال»، «دورنماسازی»، «ریتم و آهنگ» و «تنش و بر خلاف جریان حرکت کردن» به تعالی و جاودانگی منجر می شود و عناصر سازنده گفتمان دو گفته پرداز در جهت جاودانه کردن نام و خاطره دو شوشگر است.  به عبارت دیگر این مقاله درپی آن است تا نشان دهد که چگونه حلاج و ناصری از طریق رابطه احساسی و تنشی از من شخصی عبور کرده و سپس در فرایندی ایثارگرایانه، برخلاف جهت معمول حرکت کننده و استعلایی به جاودانگان می پیوندند. یافته های پژوهش حاکی از آن است که عناصر دخیل در سازوکارهای تولید گفتمان عاطفی، درنهایت امر در جهت تثبیت معنای موردنظر دو گفته پرداز عمل کرده اند.

    کلید واژگان: گفتمان, نشانه معناشناسی, طرح واره های تنشی عاطفی, ادونیس, شاملو}
    Abbas Najafi, Rasoul Balavi*, Sayed Naser Jaberi Ardakani

    Semiotics is a current approach to study the mechanism of meaning formation and production.The nature of the tensive process that exists at the heart of any discourse is that it transforms meaning into an indefinite and complete entity, Since the discourse governing the two poems "The Lament of Hallaj" by Adunis and "The Death of Nasiri" by Ahmad Shamloo is based on extent and pressure relationship,and these two poems have various becomings and actions and are value-oriented, this article tries to use analytical-descriptive method to study the tensive-emotional system in these two poems through a comparative method. It makes the mechanisms of formation, production, continuity of emotional meaning and its interaction with other meanings clear and tries to explain the partnership of signs-meanings in the production of meaning. Findings of the study indicate that the elements involved in the mechanisms of production of emotional discourse, finally act to establish the desired meaning of the two debators, and debators use tools such as "discourse position", "conjunction and disconnection of discourse", "effect of verbs", "far-sightedness" and "rhythm and melody" in this direction. And also among tensional schema forms, the forms of emotional pressure peak and decrease of cognitive rang is applicable to the first section of Adunis's poetry, and the simultaneous decrease of pressures and extensions is applicable to the second section. As throughout Shamloo's poem, the tensional schema of simultaneous drop in pressures and expanses can be shown.

    Keywords: discourse, semiotics, tensive-thymique scheme, Adunis, Shamloo}
  • فرهاد محمدی*
    جدال بین شاعران نوگرا و طرفداران شعر سنتی مساله ای است که در بررسی تاریخی و فرهنگی جریان شکل گیری شعر نو همواره مورد توجه محققان بوده است. بحث هایی که هر کدام از این دو جناح درباره شعر و ملازمات آن مطرح می کردند، بر اساس نقد گفتارها و دیدگاه های طرف مقابل شکل می گرفت؛ بنابراین با تحلیل گفتارهای هریک از این دو گروه می توان مفاهیم و دیدگاه های گروه مقابل را درک کرد. مساله جدال نوگرایان و سنت گرایان در باب شعر نه تنها در محافل ادبی و نشریات مطرح بود، بلکه موضوع شعر شاعران نوپرداز نیز قرار گرفت. طرح ذهنی شاعر در این گونه شعرها بر پایه تقابل ماهیت شعر نو با شعر کلاسیک بنیان نهاده شده است که با تحلیل آنها می توان هم به گفتمان شعری نوگرایان پی برد و هم به طور ضمنی دیدگاه سنت گرایان را دریافت. موضوع «شعری که زندگی است» از شاملو و شعر «هۆنراوه کانم» از شیرکو بیکس، شاعر نوگرای کرد، برگرفته از همین مباحثات مربوط به ماهیت شعر نو و تفاوت آن با شعر کلاسیک است که در این جستار به روش تحلیلی و بر اساس گفتمان ادبی واکاوی می شوند تا مفاهیم و بنیان های مشترک گفتمان شعر نو در هر دو ادبیات فارسی و کردی نشان داده شود. برآیند پژوهش نشان می دهد که گفتمان ادبی موجود در این دو شعر موضوع محور و کارکردمحور است و هر دو شاعر بیشتر از منظر کارکرد انگیزشی و آگاهی بخشی، به تبیین ماهیت شعر نو و نقد شعر کلاسیک پرداخته اند.
    کلید واژگان: شعر نو, گفتمان ادبی, مسائل اجتماعی, شاملو, بیکس}
    Farhad Mohammadi *
    Controversy between modern poets and fans of traditional poetry is an issue that has always been of interest to scholars in the historical and cultural study of the formation of modern poetry. The debates that each of these two factions raised about poetry and its implications were based on a critique of the other side's discourses and views; therefore, by analyzing the content of each of these two groups, the concepts and opinions of the other group can be understood. The issue of the controversy between modernists and traditionalists over poetry was not only raised in literary circles, but also the poetry of modern poets. The poet's mental design in such poems is based on the contrast between the nature of modern poetry and classical poetry, which can be analyzed to understand both the poetic discourse of modernists and the implicit views of traditionalists. The subject of "Poetry that is life" by Shamloo and the poem "Honrawakanm" by Sherko Bekas, a Kurdish modernist poet, are taken from the same discussions about the nature of modern poetry and its difference from classical poetry. In this essay, they are analyzed analytically, based on literary discourse, to show the common concepts and foundations of new poetry discourse in both Persian and Kurdish literature. The result of the research shows that the literary discourse in these two poems is subject-oriented and function-oriented, and both poets have explained the nature of new poetry and criticism of classical poetry from the aspect of motivating and informing.
    Keywords: New poetry, literary discourse, Social issues, Shamloo, Bekas}
  • مریم درپر*

    شناخت گونه ها و زیرگونه های شعر فارسی مسیله ای اساسی است؛ پژوهش حاضر با هدف کمک به گونه شناسی شعر معاصر فارسی، «سوژه بی آشیانه» را به عنوان خصیصه سبکی بخشی از شعر نو و سپید که شعر سیاسی- انتقادی نامیده می-شود، معرفی می کند و بر همین مبنا به مطالعه و گونه شناسی شعر سیاسی- انتقادی چهار شاعر برجسته معاصر- نیما یوشیج، اخوان ثالث، شاملو و شفیعی کدکنی- می پردازد. با طرح این پرسش ها که طردشدگی در قالب چه ابژه های هراس آوری در شعر واقعیت پیدا کرده و سوژه طردشده از طریق چه گفتمان هایی به طرد و رد قدرت به عنوان امر آلوده پرداخته است و در نهایت چگونه در درون شبکه پیچیده قدرت اتخاذ جایگاه نموده و نقطه های مقاومت ایجاد کرده است. با مطالعه شعر معاصر برمبنای نظری مذکور، نتایج پژوهش چهار زیرگونه شعری را نشان می دهد: زیرگونه شعر سیاسی- انتقادی نیما یوشیج امیدوارانه، سازش پذیر و مصالحه جو است. شعر مهدی اخوان ثالث مقاومتی ضروری، تنها و سازش ناپذیر را نشان می دهد که طرد هویتی در گفتمان سیاسی آن آشکار است؛ از این رو شعر اخوان را در زیرگونه مبارزه و خشم طبقه بندی می کنیم. در شعر شاملو، سوژه در جدال دایم بین مرگ و زندگی به سر می برد و مرگ وجه غالب شعر سیاسی- انتقادی او است، سوژه برای نجات از نابودی به دامن معشوق پناه می برد و دو گفتمان عشق و مبارزه درهم می آمیزد؛ از این رو عنوان شعر انتقادی- تغزلی را برای آن مناسب می دانیم و سرانجام در شعر انتقادی شفیعی کدکنی مویه و درد از دست دادن شکوه و شکوت دیرین برجسته است، لذا شعر انتقادی او را شکوه های دردآمیز می نامیم.

    کلید واژگان: شعر سیاسی- انتقادی, نیمایوشیج, اخوان ثالث, شاملو, شفیعی کدکنی}
    Maryam Dorpar *

    Knowing the genres and sub-genres of Persian poetry is a fundamental issue; The present study, with the aim of helping the typology of contemporary Persian poetry, introduces the "nestless subject" as a stylistic feature of a part of new and white poetry called political-critical poetry. The study and typology of political-critical poetry of four prominent contemporary poets - Nima Yoshij, Akhavan Sales, Shamloo and Shafiee Kadkani.By asking the questions of what frightening objects the rejection has become in reality in the poem and through what discourses the rejected subject has rejected and rejected power as a contaminated thing, and finally how within the network. The power complex has taken hold and created points of resistance. By studying contemporary poetry based on the above theory, the results of the research show four types of poetry:Nima Yoshij's political-critical poetry genre is hopeful, compromising, and compromising. The poem of Mehdi Akhavan Sales shows a necessary, lonely and irreconcilable resistance, the rejection of identity of which is evident in its political discourse; Hence, we classify the Brotherhood's poetry as fighting and anger. In Shamloo's poetry, the subject is in a constant struggle between life and death, and death is the predominant aspect of his political-critical poetry. Mixed; Hence, we consider the title of critical-lyrical poem suitable for it, and finally, in Shafi'i critical poetry, the coding of hair and the pain of losing its glory and long-standing glory are prominent, so we call his critical poetry painful glories.

    Keywords: Political-critical poetry, Nimayoshij, Third Brotherhood, shamloo, Shafiee Kadkani}
  • زهره ساکیان، محمد طاهری*
    یکی از شیوه های بررسی متن، سبک شناسی لایه ای است. با بررسی سبک شناسی لایه ای متن، پژوهشگران متن را به لایه های کوچکتر و مجزا تقسیم می کنند و بر اساس پربسامدترین ویژگی ها به مطالعه سبک می پردازند؛ در جستار حاضر پژوهندگان برآنند با بررسی لایه واژگانی متن و بویژه بررسی صفات در مجموعه «هوای تازه» از احمد شاملو و بررسی تطبیقی لایه مذکور در مجموعه اشعار لویی آراگون (چشم های الزا) و مجموعه اشعار پل الوار (با نیروی عشق) دو شاعر فرانسوی میزان تاثیرپذیری شاملو را در این لایه از سبک شناسی بررسی کرده و به نحوه تاثیرپذیری، اقتباس و تعمیم صفت ها و به تبع نشان دار ساختن واژگان شعری شاعر بپردازند.بر اساس یافته های این پژوهش، کاربرد تکراری صفت هایی مشابه در شعر شاملو و شیوه مشابه او در به کارگیری این صفت ها با صفت های موجود در شعر شاعران فرانسوی بیانگر تاثیر پذیری بسیار شاملو از دو شاعر مذکور فرانسوی و بویژه پل الوار در این بخش از لایه واژگانی است؛ از جمله این صفت ها می توان به روشن، تیره، زمینی، گنگ، دوردست و... اشاره کرد. اقتباس در این بخش از لایه واژگانی، سبک شعری شاملو را به سمت و سوی حسی و انتزاعی شدن کشانده و درک مخاطب را از شعر او ملموس تر ساخته است. اقتباس شاملو و تعمیم صفت ها در تصاویر مختلف، ایدیولوژی و جهان بینی شعری شاملو را گاه به موازات و گاه منطبق بر ایدیولوژی این دو شاعر فرانسوی پیش برده است.
    کلید واژگان: شاملو, آراگون, الوار, صفت, واژگان نشاندار}
    Zohreh Sakian, Mohammad Taheri *
    One of the methods of text analysis is layered stylistics. By examining the layered stylistics of the text, researchers divide the text into smaller and separate layers and study the style based on the most frequent features. In the present research, the researchers studying the lexical layer of the text and especially the adjectives in the "havaye tazeh" by Ahmad Shamlou and the comparative analysis of the mentioned layer in the collection of poems (Les Yeux d'Elsa) by Louis Aragon and (De La Force de l'Amour) by Paul Elard, try to examine the affectability of Shamlou in this layer of stylistics. In the following, they look at the way of influence, adaptation, and generalization of adjectives and consequently mark the poetic words of the poet. According to the findings of the research, the repeated use and similar method of Shamlu in the use of these adjectives, which is the same as the adjectives in the poems of French poets, shows the immense influence of Shamlu on the two mentioned French poets and especially Paul Elurad in this part of the vocabulary layer. Some adjectives are bright, dark, earthy, dumb, distant, etc. The adaptation in this part of the Lexical layer has drawn Shamlou's poetic style towards sensuality and abstraction and made the audience more concrete in understanding. Shamlou's adoptation and the generalization of adjectives in different images have advanced Shamlou's poetic ideology and worldview in parallel and sometimes with the ideas of these two French poets.
    Keywords: Shamlou, Aragon, Elurad, adjective, marked words}
  • مراد علی سعادت شعاع، سید جواد مرتضایی*

    نورمن فرکلاف گفتمان را در 3 سطح «توصیف، تفسیر و تبیین» مطالعه می کند. در این مقاله تاثیر برون متن بر تصاویر شعر «قصیده برای انسان ماه بهمن» از احمد شاملو بر اساس نظریه فرکلاف بررسی شده است.شکل یابی تصاویر بر محوریت تشبیه و سپس پارادوکس، استعاره، اغراق، تلمیح و کنایه استوار است. تصاویر شعر با زمینه تجربی تناسب دارند و تصویر مرکزی شعر یعنی انسان مبارز را تقویت می کنند. بافت موقعیتی تصاویر شامل برخی حوادث سیاسی - اجتماعی نزدیک یا هم زمان با سرایش شعر است. تلمیح ها کارکرد بینامتنی دارند و نظریه شاعر را اثبات و تقویت می کنند. در فرایند جابجایی ایدیولوژیک، شاملو از گفتمان رسمی و مسلط مشروعیت زدایی می کند و در مقام یک روشنفکر، که از عاملیت گفتمانی برخوردار است، ایدیولوژی جایگزین خود را در قالب تفکر چپ و در مخالفت با حکومت ارایه می کند. در این شعر، پرکتیس گفتمانی از همزیستی و هماهنگی تصاویر منفرد (رخداد گفتمانی) با یکدیگر و با بافت موقعیتی شعر حاصل شده و با پرکتیس اجتماعی شعر (اوضاع سیاسی-اجتماعی) در ارتباط است.

    کلید واژگان: برون متن, تحلیل گفتمان انتقادی, فرکلاف, تصویر, شاملو}
    Morad Ali Saadat Shoa, Seyyed Javad Mortezaie *

    The effect of extra-text on the images of the poem "ghaside barae ensan e mahe bahman" by Ahmad Shamloo based on Norman Fairclough's theory of critical discourse analysisNorman Fairclough studies the discourse in 3 levels "description, interpretation and explanation". In this article, the effect of extra-text on the images of the poem "ghaside barae ensan e mahe bahman" by Ahmad Shamlou is investigated based on Farklough's theory.The formation of images is based on the centrality of simile and then paradox, metaphor, exaggeration, hint and irony.The images of the poem fit with the experimental context and strengthen the central image of the poem, that is, the fighting man. The situational context of the images includes some social-political events close to or at the same time as the poetry. Hints have an intertextual function and prove and strengthen the poet's attitude. In the process of ideological displacement, Shamlou delegitimizes the official and dominant discourse. And as an intellectual, who has discursive agency, he presents his alternative ideology in the form of socialism and in opposition to the government. In this poem, discourse practice is obtained from the coexistence and coordination of individual images (discourse event) with each other and with the situational context of the poem and is related to the social practice of poetry (social-political situations).

    Keywords: extratext, Critical Discourse Analysis, Fairclough, image, Shamloo}
  • سهیلا غلامی نژاد، محمدرضا روزبه*، علی نوری

    در این جستار مقالاتی که در دو دهه اخیر با موضوع نقد و تحلیل شعر و اندیشه شاملو که در مجلات علمی- پژوهشی به چاپ رسیدهاند،بررسی و طبقهبندی شده است.این طبقه بندی و تحلیل،معلوم می کند که اولا شعر شاملو از چه منظرهایی قابل بررسی است و ثانیا از چه ابعادی مجهول مانده و مورد غفلت واقع شده است.در جستار حاضر سعی شده به این پرسش،پاسخ داده شود که بیش ترین رویکرد منتقدان دو دهه اخیر در نقد و بررسی شعر شاملو به کدامیک از انواع نقد بوده است و علت فراوانی یا کمی انواع نقد صورتگرفته بر شعر و اندیشه شاملو چیست؟ برای این منظور از روش توصیفی- تحلیلی استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که میزان نقدهای دهه نود دو برابر نقدهای صورت گرفته بر شعر شاملو در دهه هشتاد است.از تعداد بیست و یک مقاله دهه هشتاد، هشت مقاله نقد بلاغی، چهار مقاله نقد واساختی و بقیه مقالات نقدهای اسطوره گرا،روان کاوانه و فمنیستی بوده است.در دهه نود،چهل و سه مقاله علمی پژوهشی به نقد شعر و اندیشه شاملو پرداخته اند که بیش ترین میزان را به ترتیب نقد تطبیقی،بلاغی، ساخت گرا و خواننده محور به خود اختصاص داده است.نتایج تحقیق حاکی است که بسامد نقد تطبیقی،بلاغی،ساختارگرا و واساختی در نقدهای دو دهه اخیر نشان می دهد که منتقدان،مطابق جدیدترین رویکردهای نقد در جهان و بر اساس نگاه تازه دنیای نقد پیش می روند.از طرفی،جنبه های مدرن در شعر شاملو، زیاد است و رتوریک شعر او غربی و نو است و با نظریه های ادبی نوین انطباق بیش تری دارد و سبب گرایش تصاعدی منتقدان به شعر ایشان شده است.

    کلید واژگان: نقد ادبی, شاملو, طبقه بندی نقد, منتقد, شعر}
    Criticism and classification of the opinions of critics of Shamlu's poetry and thought in the eighties and nineties / (A case study of scientific-research articles of the eighties and nineties)
    Soheila Gholaminejad, Mohammad Reza Rouzbeh*, Ali Nouri

    In this research, the articles that have been published in the last two decades on the subject of criticism and analysis of Shamlu's poetry and thought, which have been published in scientific-research magazines, have been examined and classified. and secondly, from what dimensions it has remained unknown and neglected. In this research, an attempt has been made to answer the question that the most critical approach of critics in the last two decades has been to which type of criticism has been applied to the criticism of Shamlu's poetry and what is the reason for the abundance or few types of criticism made on Shamlu's poetry and thought? For this purpose, a descriptive-analytical method has been used. The results of the research show that the number of criticisms in the 90s is twice as much as the criticisms made on Shamlu's poetry in the 80s. Out of the twenty-one articles in the eighties, eight were rhetorical criticism, four were constructive criticism, and the rest were mythological, psychoanalytical, and feminist criticism. In the nineties, forty-three scientific research articles criticized Shamlu's poetry and thought, which was the most Comparative, rhetorical, constructivist, and reader-oriented criticism respectively. The results of the research indicate that the frequency of comparative, rhetorical, structuralist, and constructive criticism in the criticisms of the last two decades shows that the critics, according to the latest approaches of criticism in the world and based on the view They are moving forward in the world of criticism. On the other hand, there are a lot of modern aspects in Shamlu's poetry, and the rhetoric of her poetry is western and new, and it is more compatible with modern literary theories, which has caused critics to have an exponential tendency towards her poetry.

    Keywords: Literary criticism, inclusive, classification of criticism, critic, poetry}
  • سهیلا غلامی نژاد، محمدرضا روزبه *، علی نوری
    زمینه و هدف

     آثار و اندیشه های شاملو، بعنوان شاعری نوپرداز و صاحب سبک و قالب در ادب فارسی معاصر، گستره نسبتا وسیعی را به خود اختصاص داده است و آشنایی با نقدهای صورت گرفته بر شعر و اندیشه ایشان، به علاقه مندان و اهالی نقد و پژوهش کمک میکند با بینش فراختر و نگرش اصولیتری در عرصه نقد گام بردارند. در این جستار مقالات دو دهه اخیر با موضوع نقد و تحلیل شعر و اندیشه شاملو که در مجلات علمی- پژوهشی بچاپ رسیده اند و نیز کتب شاخصی که به نقد و تحلیل شعر و اندیشه شاملو پرداخته اند، بررسی و طبقه بندی شده است. این طبقه بندی معلوم میکند که شعر شاملو از چه منظرهایی قابلیت پژوهش دارد و از چه نظرهایی مجهول مانده و مورد غفلت واقع شده است. جستار حاضر سعی کرده به این پرسش ، پاسخ دهد که بیشترین رویکرد منتقدان دو دهه اخیر به کدامیک از انواع نقد بوده است و علت فراوانی یا کمی انواع نقد صورت گرفته بر شعر و اندیشه شاملو چیست؟

    روش مطالعه

     برای این منظور تعداد شصت وچهار مقاله علمی و پژوهشی چاپ شده در مجلات معتبر در دهه های هشتاد و نود و تعداد سی وهفت کتاب شاخص در حوزه نقد اشعار شاملو با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و گردآوری اطلاعات بصورت کتابخانه ای بررسی شده است.

    یافته ها

     در حوزه مقالات، میزان نقدهای دهه نود دوبرابر نقدهای صورت گرفته در دهه هشتاد است. از تعداد بیست ویک مقاله دهه هشتاد، هشت مقاله نقد بلاغی، چهار مقاله نقد واساختی و بقیه مقالات نقدهای اسطوره گرا، روانکاوانه و فمنیستی بوده است. در دهه نود، چهل وسه مقاله علمی پژوهشی به نقد شعر و اندیشه شاملو پرداخته اند که بیشترین میزان را بترتیب نقد تطبیقی، بلاغی، ساختگرا و خواننده محور بخود اختصاص داده است. در حوزه کتابهای انتقادی نیز بیشترین رویکردهای نقد که مورداستقبال صاحبنظران و محققان این حوزه قرار گرفته است عبارتند از: نقد تلفیقی (بسامد 27%)، نقد جامعه شناسی (بسامد 32-24%)، نقد ساختگرا (بسامد 92-18%)، نقد زیبایی شناسی (بسامد 22-16%).

    نتیجه گیری

     بسامد نقد تطبیقی، بلاغی، ساختارگرا و واساختی در نقدهای دو دهه اخیر نشان میدهد که منتقدان مطابق جدیدترین رویکردهای نقد در جهان و بر اساس نگاه تازه دنیای نقد پیش میروند. از طرفی جنبه های مدرن در شعر شاملو زیاد است و رتوریک شعر او غربی و نو است و با نظریه های ادبی نوین انطباق بیشتری دارد و سبب گرایش تصاعدی منتقدان به شعر ایشان شده است.

    کلید واژگان: نقد ادبی, شاملو, طبقه بندی نقد, منتقد, شعر, اندیشه}
    Soheila Gholaminejad, Mohammad Reza Roozbeh *
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

     Shamloo"s works and ideas, as a new poet and master of style and format in contemporary Persian literature, have a relatively wide range and familiarity with the critiques of his poetry and thought, interest Critics and critics help people with a broader vision and a more principled approach to criticism. In this article, the articles of the last two decades on the subject of criticism and analysis of poetry and thought, which have been published in scientific-research journals, as well as the index books that have criticized and analysis of poetry and thought, have been reviewed and classified. This classification determines from which perspectives Shamloo poetry can be researched and from which perspectives it has remained unknown and neglected. The present article has tried to answer the question, which type of critique has been the most approached by critics in the last two decades, and what is the reason for the abundance or quantity of types of critique of Shamloo"s poetry and thought?

    METHODOLOGY

     For this purpose, sixty-four scientific and research articles published in prestigious journals in the eighties and nineties and thirty-seven index books in the field of poetry including poetry using descriptive-analytical method and data collection as The library has been reviewed.

    FINDINGS

     In the field of articles, the amount of criticism in the nineties is twice as much as the criticism in the eighties. Of the twenty-eight articles in the eighties, eight were rhetorical critiques, four were deconstructive critiques, and the rest were mythological, psychoanalytic, and feminist critiques. In the nineties, forty-three scholarly essays have critiqued poetry and inclusive thought, with the highest proportions being comparative, rhetorical, constructivist, and reader-centered, respectively. In the field of critical books, the most critical approaches that have been welcomed by experts and researchers in this field are: integrated criticism (frequency 27%), sociological criticism (frequency 24.32%), constructivist criticism (frequency 18.92%), Aesthetic Criticism (frequency 16.22%).

    CONCLUSION

     The frequency of comparative, rhetorical, structuralist and structural criticism in the critiques of the last two decades shows that critics follow the latest approaches to criticism in the world and based on the new view of the world of criticism. On the other hand, there are many modern aspects in Shamloo"s poetry and the rhetoric of his poetry is western and new and is more in line with modern literary theories and has caused the exponential tendency of critics to his poetry.

    Keywords: Literary Criticism, Including, Criticism classification, Reviewer, Poetry, Thought}
  • فاطمه جعفریان، مهناز جعفریه*، سهیلا قسیمی ترشیزی
    میخاییل باختین (1975-1895) از فیلسوفان و نظریه پردازان ادبیات روسیه قرن بیستم، با الهام از جشن های کارناوالی، نظریه کارناوالیسم خود را مطرح می کند. در این جشن ها، مردم به دور از فضای سلطه بایدها و نبایدها، زنجیر ترس را پاره می کنند و در ورای خنده ای منتقدانه، مسایلی که صدای مسلط بر جامعه آن ها را ساکت کرده است، نشان می دهند. باختین در نظریه کارناوالیسم خود، برای بررسی آثار طنز، با استفاده از اصول هجو منپیه ای که براساس ژانرهای گفت وگویی شکل گرفته است و از مهم ترین ابزار های ادراک از جهان کارناوالی است، کنش های کارناوالی را بررسی می کند و مولفه هایی چون مکالمه گرایی در فضای کرونوتوپ (زمان- مکان)، آرشیتکتونیک (سازماندهی روابط سوژه ها) و هتروگلاسیا (معنادهی در موقعیت) را برای نقد آثار طنز مطرح می کند.
    در این مقاله، با بررسی دو پادشاه فرضی؛ یعنی دموقراضه ازکتاب دموکراسی یا دموقراضه از سید مهدی شجاعی و پادشاه قاجار از احمد شاملو در کتاب روزنامه سفر میمنت اثر به ایالات متفرقه امریغ، زنجیره های کارناوالی و کنش هایی مثل تاج گذاری و تاج برداری، خنده و منطق مکالمه گرایی کارناوالی، بررسی شده اند تا آمیختگی تناقض های زندگی انسانی در گروتسک قدرت و در فضای سیاسی - اجتماعی در این دو اثر نشان داده شود. موازین کارناوالی در این اثر به شیوه استقرایی و با رویکردی انتقادی بیان شده است.
    کلید واژگان: باختین, کنش های کارناوالی, مکالمه گرایی, شاملو, شجاعی}
    Fatemeh Jafarian, Mahnaz Jafaryah *, Soheyla Ghasimi Tarshizi
    Mikhail Bakhtin (1895-1975), one of the philosophers and theorists of Russian literature of the 20th century, proposed his theory of carnivalism, inspired by carnival celebrations. In these celebrations, people break the chains of fear, away from the domineering space of dos and don'ts, and behind a critical laugh, they show the issues that have been silenced by the dominating voice of the society. In his theory of Carnivalism, Bakhtin examines the actions of the carnival by using the principles of satire, which is based on dialogue genres and is one of the most important tools for understanding the world of the carnival, in order to examine the works of humor and presents elements such as conversationalism in the space of chronotope (time-space), architectonics (organization of relations between subjects) and heteroglassia (meaning in the situation) to criticize satirical works. In this article, by examining two hypothetical kings, namely Demoghorazeh from the book of Democracy or Demoghorazeh by Seyyed Mehdi Shojaei and the Qajar King by Ahmed Shamloo in the book of “the travel diary” of Meymant, the series of carnivals and actions such as coronation and de-coronation. Laughter and the logic of conversationalism of carnival have been investigated to show the intermingling of contradictions of human life in the grotesque of power and in the political-social atmosphere in these two works. Carnival standards are expressed in this work inductively and with a critical approach.
    Keywords: Bakhtin, Carnival actions, Conversationalism, Shamloo, Shojaei}
  • فرزانه کریمیان*، رها سیداختیاری

    خوانش اشعار مکتوب احمد شاملو و ژاک پره ور، با نگاهی به مطبوعات و دوران خلق آثار این شاعران قبل از انقلاب اسلامی ایران و پس از جنگ جهانی دوم، از اهمیت برخی مفاهیم پربسامد به باورفرادست و احساسات ناشی از آن ها حکایت می کند . به عبارتی، در هر زمان یک گفتمان قالب وجود دارد. در واقع، هژمونی یا همان سلطه گری و فرادستی موجود در هر جامعه تعیین می کند چه چیزی گفته و نوشته شود. در این راستا، مقبولیت یا رد یک اثر نیز بر همین اساس صورت می گیرد. از سویی دیگر، براساس منطق ارسطویی، اغلب جامعه در برابر هژمونی عکس العملی متمرکز بر احساس نشان می دهد که آن را پاتوس گویند و هر دو مفهوم نه تنها در گفتمان که به ویژه در آثار چاپ شده به چشم می خورند. پس هر اثر وقتی قابل فهم است که در قیاس با تمامی گفتمان ها و تالیفات، خوانده شود. در این جستار ما تنها به بررسی روزنامه ها و تبلیغات چاپ شده دیگر آثار چاپ شده می پردازیم چون نشانگر اضطراب ها، دلمشغولی ها و خط فکر سیاسی و اجتماعی جامعه ی خود هستند، تا به درک و دست یابی ضمنی به هژمونی موجود در جامعه آن دوران برسیم. مارک آنژنو، نیز بحث گفتمان اجتماعی خود را بر همین اساس بنا می گذارد و مطالعه ی تطبیقی این تالیفات حاکی از مفاهیم اساسی، مشترک و غالب پیرامون جنگ، پیشرفت و آزادی است.

    کلید واژگان: شاملو, پره ور, هژمونی, پاتوس, گفتمان اجتماعی, مارک آنژنو, مطبوعات}
    Farzaneh Karimian *, Raha Seyed Ekhtiary

    Reading the written poems of Shamlou and Jacque Prévert, referring to the published press and the period of creation of these poets' works before the Islamic Revolution of Iran and after the Second World War, shows the importance of some recurring concepts often used beyond their beliefs and emotions. In other words, in each era, there is a dominant discourse that all the written texts are under its influence; In fact, hegemony or superiority in each society decides and defines, what can be written or said. By relying on this fact, a work could be accepted or ignored. Moreover, according to Aristotle’s logic in hegemony concentrating on the sentiments, the majority of the society show sentimental reactions, called pathos. Both of these concepts are not only seen in conversations but also in the published books. So one work will be understandable if it is compared with the other published works, in this research, we are only dedicated to study newspapers and published advertisements reflecting anxieties, concerns, social and political thoughts of the society, which can give us considerable information about hegemony in the society of each era. Knowing this fact Marc Angenot has worked on social discourses and comparative study his works, revels the basic, common and dominant concepts of war, progress and freedom.

    Keywords: Șamlu, Pré, vert, hegemony, pathos, social discourse, Marc Angenot, newspapers}
  • زهره ساکیان*، محمد طاهری

    بررسی وجوه مشترک اندیشه های بشری در آثار جوامع مختلف به مدد ادبیات تطبیقی به عنوان یکی از گونه های مهم نقد ادبی امروزه بیش از قبل شناخته شده است. در پژوهش پیش رو به بررسی تطبیقی دورنمایه ی عاشقانه های دو اثر «آیدا در آینه» از احمد شاملو و «چشم های الزا» مجموعه ای از اشعار عاشقانه لویی آراگون از آثار مختلف او ، همراه با شواهد شعری خواهیم پرداخت. قرابت میان برخی درونمایه های عاشقانه دو شاعر نشان دهنده ی دغدغه ها، عواطف و احساساتی مشابه شاعران است؛ آشنایی شاملو با آثار آراگون نیز سبب شده است تا زبانی مشابه در بیان احساسات شاعران نسبت به معشوق مشاهده گردد که منجر به تجلی درونمایه هایی مشابه از قبیل: امیدواری عاشق، سرآمدن انتظار دیرپای عاشق، معشوق دلیل سرایش شعر از سوی شاعر و... ، شده است. شباهت ها، از سویی حاکی از وحدت موجود در میان اندیشه های بشری و از سویی دیگر بیانگر تاثیر و تاثر شاعران ملل مختلف بر اندیشه ی یکدیگر است که گاه به سبب اقتباس در معنای صحیح آن «نظیره سازی» و گاه توارد می باشد.

    کلید واژگان: ادبیات تطبیقی, درونمایه, معشوق, شاملو, آراگون}
    Zohreh Sakian *, Mohammad Taheri

    The study of the commonalities of human thought in works of different societies with the help of comparative literature is known as one of the most significant types of literary criticism today. In the present study, we will comparatively examine the romantic perspective of the two works "Aida in the Mirror" by Ahmad Shamloo and "Elsa Eyes" a collection of love poems by Louis Aragon from his various works, along with poetic evidence.The similarity between some romantic themes reflects the concerns, emotions, and feelings similar to the poets; Shamloo's familiarity with the works of Aragon has caused a similar language observed in expressing the poets' feelings towards the beloved, which leads to the manifestation of similar themes such as: the lover's hope, the lover's long-standing expectation, the lover because of the poet's poetry, etc.The similarities indicate the unity among human thoughts and express the influence of poets of different nations on each other's thought, which is sometimes due to adaptation in its correct meaning "imitation" and sometimes inflection.

    Keywords: comperative literature, Theme, Beloved, shamlou, aragon}
  • نیلا نوربلین، محمود صادق زاده*، عزیزالله توکلی کافی آباد

    شاملو سردمدار شعرسپید، نویسنده و مترجم ایرانی ست. شعر شاملو از ابعاد گوناگون به ویژه مکتب های ادبی قابل تحلیل و بررسی ا ست. هرچند در زمینه ی مولفه های مکتب رمانتیسم در شعر شاملو بررسی های زیادی انجام شده اما مکتب رمانتیسم اجتماعی در شعر شاملو تحلیل و بررسی نشده است.در این جستار به شیوه ی توصیفی، تحلیلی و ارزیابی کمی به بررسی مهم ترین مشخصه های مکتب رمانتیسم اجتماعی، همچون: اومانیسم، ذهنیت غنایی و پرداختن به مسایل اجتماعی، ناسیونالیسم، طبیعت نمادین در مفهوم سیاسی و اجتماعی پرداخته شده است. بسامد ذهنیت غنایی و پرداختن به مسایل اجتماعی و طبیعت نمادین در شعر شاملو نمود زیادی دارد. اومانیسم نیز در شاملو قابل توجه است. ناسیونالیسم در شعر او جایگاه چندانی ندارد، زیرا که شاملو خود را به سرزمین مادری محدود نکرده بود او به همه دنیا تعلق داشت. به طورکلی از میان اشعار رمانتیسم شاملو، 174 شعر (86/40 درصد) رمانتیسم اجتماعی و در این میان، 59 مورد (90/33 درصد) نگرش اومانیستی و11 مورد (32/6 درصد) نیز نگرش ناسیونالیستی مشاهده شد.

    کلید واژگان: رمانتیسم اجتماعی, شاملو, ذهنیت غنایی و پرداختن به مسائل اجتماعی, اومانیسم}
    Nila Nourbalin, Mahmoud Sadeghzadeh *, Azizollah Tavakoli Kafi Abad

    Shamloo, the head of the white poetry, is an Iranian writer and translator. Shamloo’s poetry can be analyzed based on various aspects, especially literary schools. Although there have been so many inspections in Shamloo’s poetry on the matter of romantic elements; there has not been any analysis or deliberation in Shamloo’s poetry based on social romanticism. This query quests the most important characteristics of social romanticism; like: humanism, lyricist mentality; also addresses the social theorems, together with the nationalism and symbolist nature in social and political concepts with a descriptive, analytical and quantitative evaluation. The frequency of lyricist mentality, dealing with the social theorems and symbolist nature is continuously reflected in Shamloo’s poetry. Humanism also grabs the attentions in Shamloo’s viewpoints. Shamloo was dedicated to the whole world, so nationalism has no serious place in his poems; because Shamloo never had limited himself to his motherland. All in all, through Shamloo’s romantic poems, 174 poems (about 40/86 percent) can be found in social romantic concept and among these poems, 59 ones (about 33/90 percent) have humanist viewpoints; besides the other 11 ones (6/32 percent) that have nationalist perceptions.

    Keywords: Social Romanticism, Humanism, Shamloo’s Poetry, Lyricist Mentality, Social Themes}
  • زهره فلاحی، احمد خیالی خطیبی*، محمدصادق فربد

    رابطه جامعه و ادبیات دوسویه است؛ به طوری که هریک بر دیگری اثر می گذارد. بوردیو در نظریه عمل به تعامل ادبیات و جامعه و تاثیر متقابل آن دو بر یکدیگر پرداخته است. در مقاله حاضر، با هدف تحلیل جامعه شناختی اشعار احمد شاملو با استفاده از نظریه «عمل» پیر بوردیو، سه رکن منش، میدان و کنش در تحلیل اساس قرار داده شده تا طرز تفکر و نوع عملکرد این شاعر نوپرداز معاصر روشن شود. نوع تحقیق در این نوشته، ازحیث ماهیت و روش، توصیفی -تحلیلی و براساس هدف، بنیادی -نظری است. یافته های تحقیق حاکی از آن است که ذهنیت شاعر، که برمبنای نوع تربیت فردی و اجتماعی در خانواده و جامعه شکل گرفته، منشی ثابت و پایدار است و با ذایقه (منش) خاصی که دارد، در مواجهه با قدرت حاکم (میدان)، به میزان برخورداری از سرمایه های موجود، سبک زندگی را انتخاب می کند و با توجه به جایگاهی (قطب استقلال) که در آن قرار می گیرد، در اثر تضاد دیالکتیکی (بین منش و میدان)، موضعی سخت و به شدت منفی می گیرد و کنش های متفاوتی نشان می دهد که برآیند آن سرودن اشعار سیاسی اجتماعی و در مرتبه اعلی، نوآوری در زیر میدان تولید شعر فارسی است.

    کلید واژگان: شعر معاصر, شاملو, نوآوری, بوردیو, نظریه عمل}
    Zohreh Fallahi, Ahmad Khiyali Khatibi*, Mohammad Sadegh Farbod

    There is a two-way relationship between society and literature so that each one affects the other. In his theory of practice, Bourdieu deals with the interaction between literature and society and their mutual impact on each other. In the present article using Pierre Bourdieu’s theory of “practice”, three concepts of habitus, field, and action have been considered as the basis of analysis to provide a sociological investigation of Ahmad Shamlou’s poems and to clarify the way of thinking and type of action of this contemporary innovative poet. The research method in this study is descriptive-analytical in nature and fundamental-theoretical based on the purpose. The findings indicated that the poet’s habitus, which was based on the type of personal and social education in the family and society, was a fixed and stable habitus and with a special taste (habitus) in the face of the ruling power (field), to the extent that he had the available capital, he chose his lifestyle according to the position (pole of independence) in which he was located, due to the dialectical contradiction (between habitus and field), he chose a difficult and highly negative position. The poet performed different actions, the result of which was composing socio-political poems and, above all, innovating the sub-field of Persian poetry production.

    Keywords: contemporary poetry, Shamlou, innovation, Bourdieu, Practice Theory}
  • سارا بیاتی*، مجید یوسفی بهزادی
    این جستار هدف دارد به بررسی تطبیقی اشعار رمانتیک اجتماعی - انقلابی آندره شنیه (1762-1794) و احمد شاملو (1925_2000) بپردازد. این دو شاعر انقلابی که به دو قرن متفاوت تعلق دارند، دارای اشتراکات یکسانند و از لحاظ تفکر و درون مایه اجتماعی اشعارشان، به رمانتیسم گرایش دارد. به علاوه، «آگاهی» و «عصیان» در درک مفهوم انقلابی بودن دو موضوع اساسی اند و نقش رمانتیسم چند وجهی (احساس گرا، جامعه گرا، و انقلابی) آن ها را به اثبات می رسانند. هر دو شاعر در قبال ناملایمات جوامع خویش، زبان انتقادی مشترکی دارند و در غالب اشعارشان فقر، بی عدالتی و ظلم مضامینی اند که تاثیر رمانتیسم را در مناسبات سیاسی - اجتماعی غرب و شرق آشکار می سازد. بررسی تطبیقی اشعار شنیه و شاملو بیانگر اهمیت تاثیر شعر بر سرنوشت انسان اجتماعی است و در آمیختن احساس با تعهد از مظاهر شعر پویای هر دو شاعر است. دراین مقاله با بررسی اشعار شنیه و شاملو، از منظر مکتب آمریکایی (قرابت ها و شباهت ها)، نشان می دهیم که دو شاعر با نگرش های هم گرا در تکاپوی ساخت دنیایی تازه در ژرفای جامعه هستند.
    کلید واژگان: رمانتیسم, شاملو, جامعه, شنیه, ادبیات تطبیقی, عصیان}
    Sara Bayati *, Majid Yousefi Behzadi
    The purpose is comparative pondering of André Chénier and Ahmad Shamlou’s socio-revolutionary romantic poems.These poets share the same tendencies and the social content of their poems is tended to romanticism. In addition,«consciousness»and«revolt»are two basic issues in understanding the concept of being a revolutionist.Both poets use the same critical language in relation to the rough problems of their societies and in the most of their poems poverty, injustice and oppression are the contents which reveal the influence of romanticism in political-social relations between the West and the East.The comparative study of Chénier and Shamloo's poems reflects the impact of poetry on the fate of the social man;combination of feeling and commitment is one of manifestations of dynamic poetry of both poets. That is why we have compared the themes presented in their poems.In this paper, by examining Chénier and Shamloo's poetry, from the perspective of the American doctrine (affinities and similarities), we show that two poets with co-oriented attitudes are struggling to build a new world in the depths of society.
    Keywords: romantisme, Comparative literature, Society, chénier, shamlou, revolt}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال