به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Egypt » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه « Egypt » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • عاطفه اصغری*، وحید زینال زاده، حسین اصغرپور

    مطبوعات در واقع با تغییر وقایع دگرگون میشوند و آن صدایی است که افکار عمومی را مخاطب قرار میدهمد و تنها سالحش زبان است، چه نثر و چه شعر، تا آنچه در درونش است بمه ممردت برسماند. از زمان گسمترش آن در کشورهای عربی، ما تاثیر آن را بر ادبیات معاصر عربی، به ویژه در مصر دیدیم؛ به این معنما کمه ادبیمات سمنتی را از برخی محدودیت ها در ساختار ادبی آن، وزن و قافیه ها به سمت رهمایی و نوسمازی سموق داد، فرقمی نمیکنمد چمه ساختارش باشد یا چه در مضامین آن. این امر در آثار کامل مصطفی لطفی المنفلوتی، محمد عبمدالقادر المزنمی، طه حسین و توفیق الحکیم نمایان است. این پژوهش سعی دارد با رویکرد توصیفی و تحلیلی به میمزان تماثیر و تماثر روزنامه نگاری و ادبیات به ویژه نثر مصری بپردازد. از جمله دسمتاوردهای پمژوهش، کشم موضموعات متغیمر در سبک ادبی، بررسی نقش و جایگاه روزنامه ها در ادبیات است و از دیگر دستاوردهای آن این است که موضوع ادبمی نقش مهمی در دسترس خبرنگاران به زبان فصیح که در نوشتن ادبیات در آثار کسانی که نات آنهما در بماال ذکمر شمد استفاده میشود داشته است.

    کلید واژگان: ادبیات معاصر عرب, تاثیرو تاثر, مصر, روزنامه نگاری, نثر}
    Atefeh Asghari *, Vahid Zeinalzadeh, Hossein Asgharpour

    In fact, the press changes with the change of events, and it is the voice that addresses public opinion. Its only weapon is language, in prose or poetry, in order to convey what is in its cover to the people. Since its spread in the Arab countries, we have seen its impact on contemporary Arabic literature, especially in Egypt. In the sense that it led traditional literature from some restrictions in its literary formulation, weight and rhymes to liberation and renewal, whether in its structure or in its topics. This is represented in the complete works of Mustafa Lotfi Al-Manfaluti, Muhammad Abdul Qadir Al-Mazni, Taha Hussein and Tawfiq Al-Hakim. The research seeks to address the extent of influence and vulnerability between journalism and literature, especially Egyptian prose, depending on the analytical descriptive approach. Among the findings of the research is the detection of shifting issues in the literary style, reviewing the role of newspapers in literature and its status. Also, among its other facts is that the literary subject has played an important role in the reach of journalists, in addition to the classical language used in writing literature in the books of those whose names were mentioned above.

    Keywords: influence, contemporary Arabic literature, Egypt, journalism, prose}
  • مصطفی مهدوی آرا*، علی کاطع خلف البصری، فاطمه کوه دو

    لقد کان اثر السید جمال الدین الاسد آبادی کبیرا فی الصحوه الإسلامیه ولاسیما فی نهایات القرن التاسع عشر وقد کان یومن انها هی السبیل الاساس لنهضه المجتمعات الإسلامیه وخاصه العربیه ومن ثم یمکن توجیه نشاطات الادباء لتعمیق الاثر الإیجابی فی تلک النهضه، ولمکانه مصر واثرها فی العالم الإسلامی فقد اتخذها السید مرکزا لنشاطاته بعد ان احدث فیها تطورات ملحوظه سیاسیا واجتماعیا وادبیا؛ ففی الحقل الادبی اخذ عنه ادباء وکتاب امثال: محمود سامی البارودی ومحمد عبده بوصفهما الابوین الریادیین للادب. فقد احدث البارودی ملامح فی الشعر العربی الحدیث، نستشف منها سمات المقاومه والصمود، مستلهما مشروع جمال الدین الإصلاحی. فظهر الشاعر مناضلا إسلامیا، یتحدی الاستعمار واذنابه؛ وقد قامت هذه الدراسه لتسلیط الضوء علی الاثر الذی ترکه السید جمال الدین فی الشعر والادب الحدیث متخذه من شعر البارودی ماده للبحث. وتم البحث علی ضوء المنهج الوصفی -التحلیلی. فجاءت إشکالیه البحث وخلفیته فی طلیعه المقال ثم قدمنا نبذه عن حیاه الاثنین السید جمال الدین والبارودی. فتمخضت الدراسه عن نتایج منها: ان الشعر العربی الحدیث فی انتعاشه وانتقاله من البرود والسطحیه إلی الحیویه والذاتیه لیس نتیجه للحمله الفرنسیه او احتکاکه بالادب الاروبی فحسب، وإنما مدین لمحاولات القاده والمفکرین الإسلامیین امثال سید جمال الدین واتباعه فی شتی البلدان الإسلامیه. وقد ترکزت دعوه السید جمال الدین علی عنصرین مهمین وهما الحفاظ علی الاصاله الإسلامیه والمعاصره، وتمثلت ملامح هذه الریاده فی شعر محمود سامی البارودی ومنها: الدفاع عن الشعوب المظلومه  وحثهم علی کسب العلوم الحدیثه واجتناب الخمول کخطوه للتخلص من استعباد المستعمر وذله، وإماطه اللثام عن وجه المستعمر وموامراته، ودعوه الحکام المسلمین إلی إقامه العدل وتاکید اثر العلماء والمثقفین فی تحدید مصیر المجتمع الإسلامی متاثرا بافکار السید جمال الدین.

    کلید واژگان: مصر, ادب المقاومه, السید جمال الدین الاسدآبادی, محمود سامی البارودی}
    Mostafa Mahdavi Ara *, Ali Khalaf Al-Basri, Fatemah Kohdoo

    Sayyid Jamāl ad-Dīn Asadābādī played a major pioneering role in Islamic uprising and guiding the activities of writers at the end of nineteenth century and the beginning of twentieth century. He dedicated his utmost effort to revive Islamic thought, laying the foundations for unity among all Muslims, attracting energies to resist major colonial powers and calling for adherence of Islamic countries to common principles of Islam. Among the Islamic countries, Egypt was selected by Sayyid Jamāl ad-Dīn Asadābādī as an epicenter for his political activities because of its high standing and status as well as a source of Islamic currents after remarkable political, social and literary developments took place in this country. In the literary field, writers and scholars such as Mahmoud Sami El-Baroudi and Muhammad Abduh studied under his auspices as pioneering figures, the former for modern Arabic poetry and the latter as the father of modern Arabic prose. Sami El-Baroudi developed features in modern Arabic poetry, from which we can discern the characteristics of resistance and steadfastness, which were inspired by Sayyid Jamāl ad-Dīn Asadābādī’s reformist project. Thus, the poet emerged as an Islamic fighter challenging colonialism and its lackeys in the real world, so that he was nicknamed “Lord of Sword and Pen” because of giving pulse and freshness to modern Arabic poetry as well as his mastery of martial arts. This study intended to shed light on the extent of Sayyid Jamāl ad-Dīn Asadābādī’s impact on modern poetry and literature using El-Baroudi''''s poetry as the research subject. This research was conducted using a descriptive-analytical method and yielded the following results. The recovery and transition of modern Arabic poetry from stagnation, emotionlessness and superficiality to strength, vitality and subjectivity is not dependent only on French influence and thereby its contact with the features of European literature but rather indebted to the attempts of Islamic leaders and thinkers such as Sayyid Jamāl ad-Dīn Asadābādī and his followers in various Islamic countries from the river to the sea. Sayyid Jamāl ad-Dīn Asadābādī’s call focused on two important elements, namely preservation of Islamic authenticity and modernity. The features of this pioneering role are represented in Mahmoud Sami El-Baroudi’s poetry, including defending oppressed peoples, urging them to acquire modern sciences and to avoid idleness and humiliation, unveiling the real face of colonizers and their conspiracies, and inviting Muslim rulers to establish justice, confirming the impact of scholars and intellectuals in determining the fate of Islamic community under the influence of Sayyid Jamāl ad-Dīn Asadābādī’s thoughts.

    Keywords: Egypt, Resistance Literature, Sayyid Jamāl ad-Dīn Asadābādī, Mahmoud Sami El-Baroudi}
  • زهرا ایرانمنش
    زمینه و هدف

    بررسی و تطبیق مبانی آثار حماسی ملل مختلف میتواند در شناخت هرچه بیشتر آنها نقش بسزایی داشته باشد و همچنین میتواند روابط و مناسبات میان ادبیات ملل جهان و توسعه مبادلات ادبی، فکری و فرهنگی را تشریح نماید. جمشید یکی از شخصیتهای اساطیری شاهنامه است که مراحل زندگانی و اتفاقات دوران حیات وی با اوزیریس، یکی از شخصیتهای اساطیری مصر باستان، شباهتهای متعددی دارد. هدف از این پژوهش، بررسی وجوه افتراق و اشتراک میان این دو شخصیت و قهرمان اساطیری میباشد.

    روش مطالعه

    این پژوهش به شیوه توصیفی تحلیلی صورت گرفته است.

    یافته ها

    جمشید و اوزیریس در اساطیر ایران و مصر، از ویژگیهای مشترکی برخوردار هستند که از ناخودآگاه جمعی بشر خبر میدهد. با بررسی و مقایسه زندگی، اعمال و سرنوشت این قهرمانان، میتوان تا حدی با محتویات ناخودآگاه جمعی دو ملت (ایران و مصر) آشنا شد و برای روشن ساختن زوایای تاریک و مبهم ساختار فرهنگی و اجتماعی کهن و پی بردن به طرز تفکر و اعتقادات مردمان دوران باستان، کمک گرفت.

    نتیجه گیری

    با بررسی زندگی دو قهرمان اصلی داستانها (جمشید و اوزیریس) میتوان زندگی آنها را در سه مرحله خلاصه کرد: 1. زایش توامانی قهرمان، 2. ایجاد دوران طلایی و آرمانی توسط قهرمان، 3. هبوط یا مرگ قهرمان و آغاز دوران فاجعه یا آشوب.

    کلید واژگان: جمشید, اوزیریس, ایران, مصر, اساطیر}
    Zahra Iranmanesh
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Examining and applying the principles of epic works of different nations can play an important role in understanding them as much as possible and can also explain the relations between the literature of the nations of the world and the development of literary, intellectual and cultural exchanges. Jamshid is one of the mythological characters of Shahnameh whose life stages and events during his life have many similarities with Osiris, one of the mythological characters of ancient Egypt.

    METHODOLOGY

    This research has been done in a descriptive-analytical manner.

    FINDINGS

    Jamshid and Osiris in Iranian and Egyptian mythology have common features that indicate the collective human unconscious. By examining and comparing the lives, deeds and destinies of these heroes, one can get acquainted to some extent with the collective unconscious contents of the two nations (Iran and Egypt) and to illuminate the dark and obscure corners of the ancient cultural and social structure and understand the way of thinking and beliefs of the people. Ancient times helped.

    CONCLUSION

    By examining the lives of the two main heroes of the stories (Jamshid and Osiris), their lives can be summarized in three stages: 1. The simultaneous birth of the hero, 2. The creation of a golden and ideal era by the hero, 3. The fall or death of the hero A time of disaster or turmoil.

    Keywords: Jamshid, Osiris, Iran, Egypt, mythology}
  • عسگر بابازاده اقدم*، جمال طالبی قره قشلاقی، اسماء علجیه بوشایب

    الملخصالالتزام فی الادب یعنی ان یوظف الادیب او الشاعر مقدرته الفکریه والفنیه فی خدمه مجتمعه، ویصور متطلبات شعبه، آلامه واحلامه بلغه صادقه دون تحیز إلی اغراض ذاتیه او مجموعه سیاسیه محدده، وتشکل هذه الفکره جوهر الادب الملتزم. انطلاقا من هذه الفکره، شهد شعر ثورات الربیع العربی بمصر عام 2011 شعرا ملتزما بعد انحساره عقودا من الزمن یعالج اهم القضایا السیاسیه والاجتماعیه التی تعانی منها المجتمع المصری فی عهد مبارک. هذه الدراسه حاولت بمنهجها الوصفی التحلیلی ان تدرس تمظهرات الالتزام فی شعر ثورات الربیع العربی بمصر قبیل ثوره ینایر 2011 وبعیدها عند شعراء مشهورن من امثال عبدالمعطی حجازی وفاروق جویده وعبدالرحمن العشماوی وغیرهم من الشعراء المغمورین. ومن النتایج المهمه التی توصلت إلیها الدراسه هی ان الاستبداد السیاسی بمصر زمن حسنی مبارک، والمشاکل الاجتماعیه کالفقر والبطاله کانا من اهم بواعث ثوره الربیع العربی فیها. فلذلک رکز الشعراء الملتزمون علی استبداد السلطه وتغییب الحریه فرفضوا الحکومه وتحدوها لفساد الانظمه الحکومیه. کما تناول هولاء الشعراء مشاکل اجتماعیه کثیره اهمها الفقر والجوع والبطاله، ولم ینسوا التندید بالشعراء الذین لم یقوموا بدورهم الریادی فی تثویر الشعب وتوعیته. ومن الناحیه الفنیه اقتبس الشعراء الملتزمون کثیرا من مضامنیهم من الموروث الدینی وربما یکمن السبب فی ان جذور الثوره المصریه ومقاصدها إسلامیه.

    کلید واژگان: الکلمات الرئیسه: الشعر المعاصر, الالتزام, مصر}
    Askar Babazadeh Aghdam *, Jamal Talebii Ghare Gheshlaghi, Asma Aljiaboushaieb

    AbstractCommitment in literature means that the poet or writer uses his intellectual and literary talent and ability in the service of his community, expresses the pains and sufferings, hopes and aspirations of his people in an honest language and away from affiliation and prejudice against the party or political tendency. Special portrayed. This thinking is the essence of committed literature. Accordingly, the poetry of the 2011 Arab Spring revolutions in Egypt is considered a committed poem, and after the decline of this type of poetry in the past decades, it has criticized the most important political and social issues during the rule of Hosni Mubarak. The present article seeks to study and analyze the manifestations of commitment in the poetry of the Arab Spring revolutions in Egypt shortly before and after 2011 in the poems of famous poets such as Abd- al Moati Hejazi, Farouk Gouida and Abd al Rahman al-ashmavi and some other anonymous poets. One of the most important findings of the study is that political tyranny as well as social problems such as poverty and unemployment have been the main reasons for the revolution of the Egyptian people. Therefore, committed poets opposed tyranny by focusing on tyranny and lack of civil liberties, and challenged it because of corruption in the administrative and governmental system. They also addressed social problems such as poverty and unemployment because of their attachment to society, and did not forget the leading role of poetry in awakening and calling for revolution.

    Keywords: Contemporary Poetry, commitment, Arabic Spring, Egypt}
  • جمال طالبی قره قشلاقی *

    الاسلوبیه منهج لغوی نقدی یحاول تفکیک بنیه النص اللغویه ووصف مکوناته والکشف عن ابرز سماته. تعنی الاسلوبیه بالکشف عن المکونات اللغویه للنصوص الادبیه واستکناه ما وراء الشکل له. هذه الدراسه عالجت، بالاعتماد علی المنهج الوصفی التحلیلی، ابرز المستویات الاسلوبیه، ای الصوتیه، والنحویه، والبلاغیه والدلالیه، فی قصیده میدان الشهداء لاحمد فراج العجمی؛ وهی قصیده انشدها الشاعر إبان ثوره الربیع العربی فی 25 ینایر عام 2011م بمصر، وفیها حرض الشعب علی الثوره والکفاح، کما نقد حسنی مبارک وسلطته نقدا لاذعا. ومن اهم ما توصلت إلیه الدراسه فی المستوی الصوتی ان اصوات القصیده المجهوره والشدیده غلبت علی المهموسه والرخوه لطبیعتها الثوریه؛ کما لاحظنا فی المستوی النحوی تقدیم ما حقه التاخیر، وتاخیر ما حقه التقدیم تکثیفا لدلاله ما قدم خاصی فی لفظه "الآن". کشفت الدراسه علی المستوی الصرفی تکثیف الافعال المضارعه استحضارا لواقع الحیاه فی المجتمع المصری، کما کشفت عن غلبه نوعین من الضمایر علی صیاغه القصیده، وهما "نا ک"؛ والضمایر ایضا کانت تدور فی ثناییه جدلیه بین الشعب والسلطه، واضفت کل منهما علی القصیده ثراء دلالیا وإیقاعیا؛ وعلی المستوی البلاغی، لاحظنا کثره الجمل الإنشاییه خاصه الجمل النداییه والاستفهام ب"کم"؛ والمنادی فی اغلبیه الجمل النداییه إما الشعب للقیام بالثوره، وإما حسنی مبارک للتنحی عن السلطه، کما وظف الشاعر لفظه "کم" للإخبار عن واقع حیاه الشعب المصری وعن تجربته الإنسانیه؛ وفی المستوی الدلالی، لقد صارت مفردات القصیده منسجمه مع مضمونها الذی یدعو إلی الثوره وتصویر مظالم السلطه، والامل بالمستقبل وإسقاط النظام.

    کلید واژگان: الشعر المعاصر, الادب المقاوم, مصر, المستویات الاسلوبیه, احمد فراج العجمی}
    Jamal Talebi gharegheshlaghi*

    Stylistics is a critical linguistic approach that attempts to deconstruct the linguistic structure of the text, describe its components, and reveal its most prominent features. Stylistic means exploring the linguistic components of literary texts and invoking them beyond form. The present stylistic study, with a descriptive-analytical approach, seeks to investigate Al-Ajmi's poem ‘Martyrs Square’ at four levels: phonetic, grammatical, rhetorical, and semantics. He composed the poem during the Egyptian Arab Spring revolutions which encouraged the Egyptian people to rise and criticize the authoritarian government of Mubarak. One of the most important findings of the study at the phonological level is that the loud and intense voices of the poem prevail over the whispered and soft-hearted tone because of its revolutionary nature. The author of the present study has also noticed at the grammatical level the presentation of what is due to delay and delaying what is entitled to a presentation, to intensify the significance of what was presented. At the morphological level, the study revealed an intensification of present-day verbs to evoke the reality of life in Egyptian society. It also revealed the predominance of two types of pronouns over the formulation of the poem, namely ‘k-na’ (نا-ک). The pronouns also revealed a dialectical duality between the people and the authority, and each added to the poem's semantics and rhythmic richness. At the rhetorical level, the authors noticed the abundance of structural sentences, especially the recursive sentences and the interrogation of ‘km’. In most of the calling sentences, the caller was either the people to carry out the revolution or Hosni Mubarak to step down from power. The poet also used the word ‘km’ to tell about the reality of the Egyptian people’s life and their human experiences. At the semantic level, the poem’s vocabulary was consistent with its content, which calls for revolution and depicts the grievances of the authority, and the hope for the future and the overthrow of the regime.

    Keywords: Contemporary Poetry, Resistant Literature, Egypt, Stylistic Levels, Faraj Al-Ajmi}
  • رضا تواضعی، عبدالاحد غیبی*، فرامرز میرزایی، علی قهرمانی
    یشتمل المحتوی التعلیمی للکتب المدرسیه علی مفاهیم یعبر عنها بالمحتوی الثقافی إضافه إلی المفاهیم اللغویه. تهدف هذه الدراسه إلی تناول المحتوی الثقافی للکتب العربیه للمرحله الثانویه فی إیران ومصر ومدی استجابته لمتطلبات المتعلمین، والکشف عن نقاط الاختلاف بین مدی توظیفه فی الکتب المذکوره طبق نطاق الجداول العددیه والرسوم البیانیه مع تحلیل تتبعی له کظاهره اجتماعیه معتمدا علی المنهج التوصیفی النقدی. یعمد تصنیف القیم الثقافیه فی هذه المقاله  إلی ثلاث نظریات: 1. القیم الست لسبرانجر. 2.التصنیف المقصدی (الوسایلیه والنهاییه) لروکیش. 3. نوع من التصنیف الشایع الذی یبحث عن القیم من حیث الشیوعیه والوضوحیه والدیمومیه والشده وبعد الشکل. اظهرت النتایج ان القیم الدینیه فی الکتب الوطنیه اکثر تداولا وتکرارا حیث جاءت بالمرتبه الاولی بنسبه ما تقارب 40.54 ٪ من مجموع 74 القیم المتضمنه فی الکتب المذکوره. تلیها القیم الاجتماعیه وتبلغ نسبتها 35.13 ٪ ، ثم القیم النظریه بنسبه 13.51 ٪. .وفیما یتعلق بالکتب المدرسیه المصریه کان مجموع نسب القیم بحدود 95 %، فمنها للقیم النظریه 40.54 ٪ من مجموع القیم المتضمنه فی تلک الکتب، وللقیم السیاسیه والوطنیه 31.08 ٪، وللقیم الإنسانیه- الاجتماعیه ما یعادل 21.62 ٪ تقریبا. وبملاحظه هذه البیانات المذکوره، فالنقد الموجه إلی مولفی الکتب الدراسیه فی کلا البلدین، انهم لم یعالجوا بعض القضایا الجدیده  والظواهر الاجتماعیه والثقافیه الناشیه فی المجتمع المعاصر مثل الطلاق والبطاله والإدمان، وان بعض القیم مثل القیم البیییه والاقتصادیه لم یتم تناولها علی الإطلاق، وقد تم إهمال بعضها تماما مثل القیم الجمالیه.
    کلید واژگان: الکتب المدرسیه, المحتوی الثقافی, التحلیل التتبعی القیمی, الکتب التعلیمیه الثانویه, إیران, مصر}
    Reza Tvazoei, Abdolahad Gheibi *, Faramarz Mirzaei, Ali Gahramani
    The educational content of the textbooks, in addition to the linguistic concepts, contains the hidden layers that are referred to as cultural content. This study analyzes the values as social phenomena and explains the difference between the use of each value to analyze the cultural content of secondary school Arabic textbooks of Iran and Egypt. The research method was a combination of a) the Springer six-category classification; b) the Rokeach target (instrumental and final) classification; and c) Common classification of values in terms of generality, clarity, durability, requirement and type .The results showed that out of the 74 values in 2 textbooks in Iran, religious values are 40.5%, social values 35.1% and theoretical values 13.5%. In Egyptian textbooks out of the 95 values  40.5% are theoretical values 31% political and human / social values comprised 21.6% of the values. Given the above data, the criticism of the authors of both books is the lack of attention to issues such as divorce, unemployment, addiction, etc. which are emerging socio-cultural challenges and phenomena. Some values, like aesthetic values, have also been completely ignored
    Keywords: Textbooks, Cultural content, Secondary education books, Iran, Egypt}
  • یلنا نیکالایونا یلتسووا*

    سده نقره ای در فرهنگ روسیه در شکل گیری جهان بینی خاصی که توجه ویژه ای به تمدن شرق دارد، نقطه عطفی به شمار می رود. در این عصر به واسطه افزایش سفرها به کشورهای جهان عرب، شاهد رشد و توسعه چشمگیر ادبیات جهانگردی و سفرنامه نویسی هستیم. در میان سرزمین هایی که نقش بسزایی در شکل گیری تصویر شرق عربی در کنار منطقه خاورمیانه و خاورنزدیک ایفا کرده اند، نام کشورهای قاره آفریقا (همچون: مراکش، الجزایر، تونس، مصر و اتیوپی) به چشم می خورد. بدین طریق پرده های اسرار از روی آفریقای ناشناخته تا آن زمان برداشته و این قاره به «سرزمین جهانگردان» تبدیل می شود و خیلی زود به عرصه تحقیق و پژوهش و خلق آثار ادبی در روسیه مبدل می گردد. با این که پژوهش های دانشمندان جهانگرد از سیاست های امپراطوری روسیه نشات می گرفت و منعکس کننده آن بود، اما فضای ادبی متاثر از عرفان و واکاوی های فلسفی و تئوسوفی جهان عرب باب معرفت و علم و دانش گسترده ای را می گشاید و زندگی جوامع بدوی و اصالت سنت ها و فرهنگ های منسوخ بار دیگر در اذهان مردم روسیه تداعی می شود. مقاله حاضر به بررسی و مطالعه سفرنامه های منثور آندری بئلی – سفرنامه نویس و نمادپرداز برجسته سده نقره ای می پردازد. سفر این نویسنده به شرق (تونس و مصر) نه تنها ما را با عناصر فرهنگی تمدق شرق و چشم انداز نمادین کشورهای شرقی آشنا می کند، بلکه واکاوی های فلسفی و ادبی خود شاعر و شکل گیری گونه نوین شعری را پیش روی چشم ما قرار می دهد.

    کلید واژگان: سده نقره ای, شرق عربی, سفرنامه نویسی, آندری بئلی, تونس, مصر}
    Eltsova Elena Nikolaevna*

    The Silver Age of Russian culture as a specific image of the world outlook marks rising tide of interest in East culture. That period was dominated by increasing the numerous travels to the Arab World and, as a result, ushered in creating a large body of travel literature. The important role in image-building of the Arab East culture played such countries of the African Continent as Tunisia, Algeria, Morocco, Egypt and Abyssinia. Demystifying the subject of weird Africa turned it to a “land for travelers”thus African issues heavily entered in Russian research and art space. If the interests of travelling scientists were focused on imperial policy of Russia,then the art world, full of mysticism and philosophy, discovered in the Arab World “wealth of knowledge” and returned to primitiveness and purity of archaic cultures. In this article, we represent Andrey Bely as one of the most famous Silver Age Symbolists. His journey to the East (Tunisia, Egypt) revealed not only oriental trend of Era, symbolic vision of eastern countries, but also reflected the writer’s philosophical and creative thoughts, the start of new poetics

    Keywords: Silver Age, Arab East, Travel Literature, Andrey Bely, Tunisia, Egypt}
  • علا قبانی*، ناصر محسنی نیا
    آشنایی مشرق زمینیان، ازجمله مصریان و ایرانیان، در دو قرن اخیر با مظاهر تمدن و فرهنگ غرب، از موارد بسیار موثر و قابل توجه در ادبیات این دو کشور به حساب می آید. این موضوع به ویژه در توجه به انواع ادبی برجستگی بیشتری دارد. یکی از این انواع ادبی که حاصل آشنایی نویسندگان شرقی با ادبیات اروپایی است، نمایش نامه نویسی و ازجمله نمایش نامه های تاریخی است. نوع بیان حوادث تاریخی در این نوع از نمایش نامه ها، نویسندگان معاصر ایران و مصر نیز کوشیدند تا با به کارگیری این نوع ادبی، به بیان حوادث تاریخی و توضیح سرگذشت شخصیت های ملی و گذشته خود در قالب نمایش نامه های تاریخی بپردازند. پژوهش حاضر، میزان و ابعاد این تاثیرپذیری در نمایش نامه های تاریخی نویسندگان معاصر ایران و مصر را بررسی و نحوه رشد و توسعه این نوع ادبی را در آثار آن ها مشخص کرده است؛ سپس این حرکت را در دو کشور، تحلیل و بررسی کرده است؛ همچنین معرفی تاریخچه و مهم ترین نمایش نامه های تاریخی و مهم ترین نویسندگان دو کشور در این نوع ادبی از دیگر اهداف نوشتار پیش رو است.
    کلید واژگان: ادبیات تطبیقی, نمایش نامه, نمایش نامه نویسی تاریخی, ادبیات معاصر, ایران, مصر}
    Ala Ghabani
    The oriental acquaintance with the fields including Egyptians and Persians of the last two centuries with the manifestations of the civilization and culture of the West are considered to be very significant. One of these literary types, which is the result of the familiarity of Eastern writers with European literature, is playwriting, including historical plays. By defining the theory of the feature and type of historical events in this type of plays, the contemporary writers of Iran and Egypt also tried to use the literary genre to describe the historical events and explain the history of their national and past characters in the form of historical plays. And this is what we intend to do in this article to determine the magnitude and extent of this influence in the contemporary historical plays of the writers of the two countries and to determine the development of this kind of literary works in their works. And then we will discuss and analyze this move in both countries, also, the introduction of the history and most important historical plays of the two countries and the most important writers of the two countries in this type of literary is another purpose of this paper.
    Keywords: Comparative Literature, Play, Historical Playwriting, Contemporary Literature, Iran, Egypt}
  • علی حاتمی*، ملک محمد فرخزاد
    یکی از دلایل پیدایش و شکل گیری زبان عرفانی، رویکرد تاویلی است که در قرآن وجود دارد، زیرا در قرآن، بخش زیادی از مفاهیم در قالب داستان بیان شده است، یکی از این داستان ها داستان حضرت یوسف است. براساس سوره ی یوسف در قرآن، زندگی حضرت یوسف(ع)، مشحون از حوادث و رویدادهای تلخ و شیرین است؛ مولانا از رویدادهای مختلف زندگی یوسف برداشتی عرفانی دارد و در مثنوی، بسیاری از این رویدادها و شخصیت ها را به صورت رمز و تمثیل به کار برده است. در این پژوهش سعی شده این برداشت های عرفانی و رمزها و تمثیل ها، کشف و بیان شود و بدین منظور، نخست داستان یوسف در قرآن به خوبی مطالعه و پس از فیش برداری و دسته بندی ابیات مربوط به یوسف(ع) در مثنوی، بر اساس سیر تاریخی رویدادها، متن اصلی نوشته شد. یوسف در مثنوی، نماد روحی است که در چاه ظلمانی جسم گرفتار می شود، سپس با رسن عنایت حق، از این چاه بیرون می-آید و به سوی مصر کمال می رود. خواب ها و تعبیرهای آن هم، اشاره به کشف و شهود عرفانی یوسف یعنی عارف و انسان کامل دارد؛ از نظر مولانا، خواب و رویا دریچه ای است به سوی عالم کشف و شهود و وحی و الهام و موجب گشایش و رهایی روح از زندان تن و دنیا می شود. و زلیخا نماد و رمز سالکی است که از پل عشق مجازی به عشق حقیقی و از مظهر جمال حق، که همان یوسف(انسان کامل) است، به سرچشمه ی حقیقت می رسد.
    کلید واژگان: قرآن, مثنوی, یوسف, زلیخا, مصر}
    Ali Hatami *, Malehmohammad Farookhzad
    One of the reasons for the formation of mystical language is an interpretive approach in Qur'an. because expressed much of the concepts in the form of stories in Qur'an. one of these stories is the story of prophet Yusuf. according to Qur'an, Yusuf Surah, Joseph's life is full of bitter and sweet events . Rumi has spiritual harvest various events in the life of Joseph and he has used many of the events and characters in code and allegory in Masnavi. is tried in this research that discover and express these mystical interpretations of symbols and allegories and For this purpose first the story of Joseph in Qur'an were studied and then was written main text based on historical events. Joseph in Masnavi is symbol of a spirit that be caught in the dark well of body then it comes out from this well with God's grace sling and goes toward egypt perfection. dreams and their interpretations are referring to the mystical intuition of Joseph mystic and the perfect man, in Rumi 's opinion dream is a window to the world of intuition and inspiration that liberates the soul from the prison of body and the world. and Zulaykha is symbol of a wayfarer that arrives to true love from virtual love bridge and arrives to the fountainhead of truth from the manifestation of the beauty of God that is Joseph as a perfect human.
    Keywords: Qur&#039, an, Masnavi, Joseph, Zulaykha, Egypt}
  • علی خضری*
    احساس مسئولیت ادیب در برابر مسائل مربوط به جامعه را تعهد ادبی می گویند که یکی از مهم ترین موضوعات ادبی در چند دهه اخیر به شمار می رود. شاعر یا نویسنده ای که به ارزش های انسانی پایبند است و احساس می کند که آن ها در حال سست شدن و تباهی هستند و خود را ملزم به انعکاس چنین مسائلی در شعر و نثر خود می داند، در حقیقت در راه تعهد ادبی گام برداشته است. هاشم الرفاعی شاعر معاصر مصری نیز از جمله کسانی است که با تاثیرپذیری از اوضاع سیاسی و اجتماعی حاکم بر جامعه، شعرش را وقف رسالت خویش و بیان رنج ها و آرزوهای مردم سرزمین مصر نموده است. در این پژوهش با روشی توصیفی- تحلیلی به این سوال اصلی پاسخ داده شده است که عوامل پیدایش و مهم ترین جلوه های تعهد ادبی در شعر هاشم الرفاعی چیست؟ یافته ها نشان می دهد که اوضاع نابسامان جامعه مصر به خاطر حاکمیت استبداد و نفوذ استعمارگران از عوامل اصلی گرایش شاعر به انجام تعهد ادبی وی است. او مدافع سرسخت ظلم ستیزی و دعوت به اتحاد بوده و بدین طریق هنر خویش را در خدمت هدفی والا و رسالتی انسانی قرار داده است. ستایش آزادی خواهان و مقابله با حاکمان فاسد از درون مایه های پربسامد در شعر شاعر است.
    کلید واژگان: شعر معاصر عربی, تعهد ادبی, مصر, هاشم الرفاعی}
    Ali khezri*
    1.Introduction

    Literary commitment is one of the most important literary issues in recent decades. A poet or writer who adheres to human values and feels that they are losing ground and who are required to reflect the problems of society in their poetry and prose, in fact,have embarked on a literary commitment. Hashem al-Rahai, the Egyptian contemporary poet, is one of the poets who influenced by the political and social conditions prevailing in his community devoted his poetry to politics and to expressing the suffering and aspirations of the people of his homeland. In this study, we are going to study the most important effects of literary commitment in Hashem al-Rafa'i's poetry, and in fact we seek to find out that the literary commitment in his poetry has been demostrated in stating what issues.
    2 .Detailed
    Method
    In this research, considering the purpose and the questions, we examine the most important effects of literary commitment in Hashem al-Rahai's poem by descriptive-analytical method. In the first instance, the issues related to the problems of the poet's community are extracted and then analyzed from the perspective of the literary commitment.

    3.Discussion
    The period of colonial rule over the Middle East and the Middle East, often threatened and humiliated nations, made those who felt the pain of the community to be self-proclaimed and ignore the pain of society. Hashem al-Rafa'i is also one of the poets who put his poetry at the service of upbringing his homeland. He always gives hope to his allies that the victory is very close, and that the Egyptians will have the fruit of jihad and effort soon. He promises that the morning beam will itself blow away the dark curtains. He even swore in the name of martyrs in the bloody scene that the fury of anger would eventually come to fruition, and the warriors would bring joy to the people by overwhelming the enemies.
    The expression of the suffering and tragedy of the people that is the result of the colonial domination is also very high in Hashem al-Rahai's poetry. He is very uncomfortable with the disasters that his co-workers have suffered. The events that colonialism and the rulers of their puppet in the hearts of the people are so large that they snatched the sleep from the eyes of the people and filled their hearts with sorrow and discomfort, so that the poet could not be calm and arranged. The poet finds the disasters that the colonialists and tyrannical rulers bring to the people so large that they are likened to large masses of the cloud, and the wounds created in the hearts of the people are so great that they can never be healed. But the poet is not just about the sadness of the people of his homeland, but also the events of many Islamic countries such as Tunisia, Libya, Algeria and Sudan. Therefore, the poet has not enclosed himself in the geographical area of his homeland, but also the language of other Muslims, which, of course, is one of the characteristics of the prominent Muslim poets that do not overlook the pain of other Muslims.
    The intellectual class of society, including the poets, had the duty to inform the people with their poems and to make them aware of the cruelty of the ruthless rulers. Society's thinkers, when they know their true self and become conscious of their existential capabilities, always invite the audience to gain knowledge and cognition in their statements and works of art. Hashim al-Rahai is no exception.
    He considers the call for integrity to be important, and it is an important issue for victory. That is why he invites his compatriots to unity and asks them to eliminate divisions, for it is the basis of every failure. Therefore, one of the main concerns of the poet is the lack of unity among the people, and most of his poetry revolves around this theme. He not only invites his homeland to unite against enemies, but is also unhappy with the lack of unity among Muslims, and speaks in a complaining language.
    From among Arab countries, Egypt has always been invaded by the British colonialist country, hence Hashem al-Rafa'i, is always addressing the old colonizer the Great Britain. The poet calls on his people not to neglect the wolf-like English characters. He sometimes likens them to the wolf, which is a hideous temperament, and sometimes they are likened to the fox, who are thinking of deceiving other countries. Sometimes the poet portrays the image of the men at war with the colonialists of the time to strengthen the enmity for colonizers in his comrades. In one of his odes, he refers to Dr. Mossadeq and how he stood up against the colonialism and nationalized the oil.

    4.Conclusion
    The analysis of Hashem al-Rahai's poems shows that he is one of the influential poets of his community, whose most important feature is his attention to "mission and commitment" in his poetry. He supports the efforts of his country's children to freedom of worship and expresses the pain and suffering that all the oppressed people in the world suffer from. He has always played a significant part in waking up the people and instilling the spirit of hope in provoking the Egyptian people against their colonial rulers and their puppet rulers. In fact, with his enlightening poems, he has made clear the face of colonialism, especially British colonialism, for his compatriots. One of the most prominent features of the poet's style is his explicit language, to the extent that his poem is written without conservatism as much as possible.
    Key words: contemporary Arabic poetry, literary commitment, Egypt, Hashim Al-Rifiai.

    Keywords: contemporary Arabic poetry, literary commitment, Egypt, Hashim Al-Rifiai}
  • امیر فرهنگ نیا *، میثم تارم
    تعتبر سوره یوسف من اجمل قصص القرآن، حیث یرسم کافه تفاصیل ما ورد فی هذه القصه منذ نعومه اظفار یوسف حتی کبره، من کونه فی مصر إلی غیابه الجب ثم دخوله مصر وبیت العزیز وقصر الملک إلی حضیض السجن الذی لم یکن من حقه ان یدخل فیه لیخرجه ربه من بعد سنین ویوصله إلی اعز مکان حلم به فی الرویا وهو ان الشمس والقمر سجدا له، فالقارئ لما حدث فی القصه یری المکان اخذ حیزا کبیرا فی احداثها، فنسبه الامکنه الوارده فی القصه من الاحداث المذکوره بمنزله اللحم والسدی لا یمکن الفصل بینهما، فعلی هذا ونظرا لان المکان یلعب دورا هاما فی بناء القصه القرآنیه وتتعدد وظائفه، حیث یقترن بالهویه ویدل علی تفاعل ثقافی وسیاسی ودینی؛ فهو العمود الفقری الذی یربط اجزاء القصه ویعد الإطار الذی تنطلق منها الاحداث وتسیر فیه الشخصیات ویعد اختیار المکان وتهیئته من العناصر الفاعله فی بناء الشخصیه البشریه ومن رکائز الکیان والهویه لکل شخص، یعالج هذا البحث المکان ودلالاته فی سوره یوسف، کما یهدف إلی الکشف عن رویه القرآن بالنسبه إلی الاماکن المختلفه التی وردت فی ها والدلالات التی اکتسبتها من خلال علاقته بالإنسان؛ کما یسعی إلی معرفه المواقع التی تدور فی ها احداث الخطابات المختلفه بین یوسف وابیه وإخوته والشخصیات الاخری؛ وفقا للمنهج الوصفی والتحلیلی.
    کلید واژگان: یوسف, المکان, المدینه, السجن, مصر}
    amir farhangnia *, maisam taram
    sura(h) Joseph is one of the most beautiful stories of the Qur'an. It depicts all the details of this story from the early days of Joseph until his greatness, from being in Egypt to the absence of the cave and then entering Egypt and the house of Al-Aziz and the palace of the king to the prison where he did not have the right to enter. The Lord, after two years, brings him to the most precious place where he dreamed of seeing the sun and the moon prostrate to him. The reader of what happened in the story sees the place taking a great deal in its events. The percentage of the places mentioned in the story of the events mentioned as meat and sebaceous can not be separated. Since the place plays an important role in the construction of the Qur'anic story and its many functions, It is the corner that connects the parts of the story and is the frame from which the events start and the characters go. The choice of the place and its structure are the actors in building the human personality and the pillars of the entity and the identity of each person. This research addresses the place and its implications in Surat It also aims to reveal the vision of the Qur'an in relation to the different places in which it is presented and the indications it gained through its relationship with man.
    Keywords: Joseph the place, the city, the prison, Egypt}
  • محمد خاقانی اصفهانی، نرگس گنجی، خاطره احمدی *
    سوسیولوجیا النص یسعی لتحقیق فعل القراءه بطریقه اساسیه وعمیقه. والنص لا یکون تاما ولا یستطیع تحقق کیانه إلا بعد قراءته. النقد السوسیولوجی من الاسالیب الجدیده الموثره لتحلیل النصوص الادبیه، وخاصه لتحلیل الروایه. بناء علی هذا تحاول هذه المقاله من خلال المنهج الوصفی- التحلیلی قراءه نص روایه "ذات" لصنع الله إبراهیم، والوصول إلی المسائل الاجتماعیه والایدیولوجیه التی عاش فی ها المجتمع المصری والتی حاولت الروایه تصویرها. الهدف من اختیار هذه الروایه اهمیتها فی تصویر المجتمع المصری والوصول إلی معاناته خلال فتره حضور الاجانب فی البلد. والنتائج تشیر إلی ان صنع الله إبراهیم لعیشه طیله العمر فی مدن مصر یعرف حیاه الطبقات المصریه المتوسطه معرفه عمیقه وهذه الروایه تعبر عن ایدیولوجیه محدده، یمکن التعبیر عنها من خلال اتحاد کل مکونات بنیه الروایه، فهناک علاقه وثیقه بین عناصر الزمان، والمکان، والفئات الاجتماعیه، والشخصیات الروائیه والمشاکل الاجتماعیه المطروحه فی الروایه.
    کلید واژگان: النقد السوسیولوجی, مصر, صنع الله ابراهیم, روایة ذات}
    Khatereh Ahmadi *, Mohammad Khaqani Isfahani, Narges Ganji
    The text's sociology attempts to make the reading in a profound and fundamental way and the text is not complete until it is read, and it cannot fulfill its existence. Sociological criticism is one of the new and effective methods in the analysis of literary texts especially novels. Accordingly, this article seeks to use the descriptive-analytical method to read the text of "Zaat" novel from Sonallah Ebraham, and shows the social and ideological issues that the Egyptian community lived in it and portrayed its novel. The purpose of the selection of this novel was its importance in drawing Egyptian society and expressing their suffering during the presence of foreigners in the country. The results indicate that Sonallah Ebraham knows the Egyptian average classes well because he spent his life in Egypt. And this novel expresses a certain ideology that can express it through the unification of the structures of the novel. Therefore, there is a strong relationship between the elements of place and time and social groups and personality with the issues and problems posed in the novel.
    Keywords: Sciological Criticism, Egypt, Sonallah Ebraham, “Zaat” Novel}
  • مینا پیرزادنیا *، زهره نورمحمد نهال
    در دوره ی معاصر و از نیمه ی دوم قرن بیستم، پس از دگرگونی های اجتماعی- سیاسی، شعر معاصر عرب دارای رسالتی خاص گردید و در جهت آگاهی مردم و جامعه برای دستیابی به آزادی و عدالت اجتماعی به کار رفت. مصر به عنوان اولین سرزمینی که جریان نهضت در آن صورت گرفت، مهد شاعران و ادیبانی است که از این دگرگونی های تازه، متاثر گشته اند. از جمله شاعرانی که در این وادی هنرمندانه گام نهاده اند؛ حلمی سالم است. وی شاعری متعهد است که نسبت به مشکلات جامعه و مردم احساس مسئولیت کرده است و شعرش بازتاب افکار و عقاید انسان دوستانه ی اوست. این پژوهش با رهیافتی توصیفی- تحلیلی، به بررسی جلوه های آزادی در شعر حلمی سالم می پردازد که به دو صورت در شعر وی نمایان شده است: آزادی وطن و آزادی بیان که گستره ی آنها علاوه بر مصر، لبنان، فلسطین، عراق و... را شامل می شود. یافته های تحقیق نشان می دهد که اسلوب شاعر در این گونه اشعارش نمادگونه است؛ اما گاهی در همین راستا، عنان سخن از کف داده و با زبانی بی پروا و آتشین، مستقیما به مخالفت با ظالمان و شیطان صفتان پرداخته است. همچنین شاعر در مسئله ی آزادی بیان جنبه ی افراطی در پیش گرفته و از مدافعان تندروی آزادی شده است؛ تا جایی که این جنبه برای وی بالاتر از همه چیز بوده و دغدغه ی اصلی او گشته است.
    کلید واژگان: آزادی, شعر معاصر عرب, مصر, حلمی سالم}
    Mina Pirzadnia *, Zohreh Noor Mohammad Nahal
    Arabic contemporary literature has got a special purpose from the second half of the twentieth century after social and political changes. It was used for informing people and society to achieve freedom and social justice. Egypt as the first country which experiences the revolution is the home of poets and scholars who were impressed by the changes. Helmi Salem is one of these poets. He is a commited poet who has a sense of responsibility towards people and society's problems. His poems reflect his philanthropic ideas and thoughts. The research investigates the expression of freedom in Helmi Salem poems by descriptive approach which is manifested in his poem in two ways: home freedom and freedom of speech which encompasses Lebanon, Palestine and other countries in addition to Egypt. The results show that the method of the poet in his poems is symbolic; but sometimes he uses a reckless expression and is strongly oppose to oppressors and devilish people. In addition, the poet is extreme about freedom of speech and has become an extremist advocate of freedom, so that freedom has become the main concern for him.
    Keywords: Freedom, Arabic Contemporary Literature, Egypt, Helmi Salem}
  • سعید حسام پور، حسین کیانی، مدینه کرمی *
    مصر، با تمدنی چند هزار ساله و سنت های ریشه دار در پایان سده ی 18، به دنبال حمله ی ناپلئون با تمدن نوین اروپایی آشنا شد. این آشنایی، مقدمه ی رویارویی «سنت» و «تجدد» را در این کشور فراهم کرد. بازتاب تحولات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی حاصل از این رویارویی را می توان در آثار داستانی معاصر مصر بررسی کرد. قصرالشوق نجیب محفوظ، به عنوان دومین رمان از مجموعه ی سه گانه، داستانی است که می توان پیامدهای حاصل از جدال سنت و مدرنیته را در آن کاوید. تقابل مردسالاری و حضور و حقوق زن در اجتماع، بحران هویت و سرگشتگی روشنفکر، غرب گرایی،آزادی فردی و تقابل علم و دین، پیامدهایی هستند که در پژوهش حاضر به آن پرداخته شده است. براین اساس، تضادهای روحی کمال، به عنوان روشنفکر جامعه که به صورت تقابل طبقه ی متوسط و اشراف، عقل و عشق، دنیای واقعی و آرمان ها، علم اروپایی و دین اسلام بروز می یابد، نتیجه ی تقابل استبداد (سنت) و استعمار (تجدد) در مصر است و انحراف اخلاقی، پوچ گرایی و بی معنایی زندگی، پیامد منفی این تقابل در زندگی روشنفکرانی چون اوست. غرب گرایی، کمال و خانواده ی شداد را در برزخ سنت و تجدد گرفتار کرده است. پیشرفت آزادی فردی و حقوق زن از نتایج مثبت تجدد در قصرالشوق نسبت به بین القصرین است. علم اروپایی می کوشد خود را جایگزین اندیشه های سنتی دینی سازد و تا حدی هم موفق می شود.
    کلید واژگان: مصر, سنت, تجدد, قصرالشوق, نجیب محفو}
    Saeed Hessam Pour, Hossein Kyanee, Madineh Karami *
    At the end of the 18th century, following the Napoleonic invasion, Egypt got familiar with modern European civilization. This familiarity paved the way for the confrontation of "tradition" and "modernity". The reflection of social, political and cultural developments of this confrontation can be observed in Egypt's modern fiction. Naguib Mahfouz’sQasr El-Shauqis a story that can be scanned for the consequences of the struggle between tradition and modernity. Conflict of patriarchy and women's rights in the society, crisis of identity and intellectualperplexity, orientation to the West, freedom and conflict of science and religionare the consequences that are addressed in this study. Kamaal’s spiritual contradictions, that appearas a contrast betweenthe middle class and the aristocracy, wisdom and love, the real world and ideas, as well as European science and Islam, are the result of opposition of tyranny and colonialism in Egypt. Moral perversion and nihilism are the negative consequences of this opposition in the life of intellectuals. Orientation to the West postulates Kamaal in a limbo between tradition and modernity. European science seeks to replace traditional religious ideas, and it has partly succeeded. Enhancement of freedom and women's rights is the positive result of modernity in Qasr El-Shauq versusBayn El-qasrain.
    Keywords: Egypt, Tradition, Modernity, Qasr El-Shauq, Naguib Mahfou}
  • مرضیه کهندل جهرمی، غلامرضا کریمی فرد
    إن الادب العالمی فی القرن التاسع عشر شهد تطورا عظیما وتشعبت مذاهبه تشعبا کثیرا وظهرت مدارس ادبیه متعدده واصبح ادباء العرب ینتسبون إلی مدارس ادبیه مختلفه. اما فی عالم النقد، فقد تاثر بها النقد الادبی العربی الحدیث واصبح نقاد العرب یتاثرون بالمذاهب النقدیه الغربیه فی آثارهم. إنقسم النقاد العرب فی مطلع القرن العشرین، الی مذهبین رئیسیین فی النقد الادبی یمثلون هاتین المدرستین: المدرسه القدیمه التی تعنی بالنقد اللغوی والمدرسه الحدیثه التی تعنی بالتجربه الشعریه والصیاغه الفنیه. من رواد هذه المدرسه الاخیره طه حسین. قد لعب طه حسین دورا عظیما فی الحیاه الثقافیه المصریه منذ بدایه القرن العشرین، حیث بدا بمناقشه قضایا فکریه وحضاریه وسیاسیه برویه جدیده تعتمد منهجا عقلانیا، وخاض معارک عدیده مع معاصریه تهدف إلی الإصلاح فی جوانب متعدده من الحیاه المصریه وإن دراسه حیاه طه حسین تبین لکل دارس او قاری، ان نشاطاته العلمیه قد بدات بالفعل بالنقد الادبی بما ابدی من آراء نقدیه حدیثه وبما الف من کتب نقدیه شهیره اسهمت فی نشاه مدرسه نقدیه حدیثه فی الادب العربی. فی هذه الدراسه نسعی ان ندرس النقد وتطوره فی حیاه هذا الادیب.
    کلید واژگان: النقد, طه حسین, الادب, التطور}
    Marziyeh Kohandel Jahromi, Gholamreza Karimifard
    Taha Hussein played a vital role in cultural life of Egypt. He had studied the political, cultural and mental issues by new view and logical approach. Taha Hussein had close relationship with his contemporary literates and his aim was to modify many aspects of Egyptian lives. Studying his life shows that his scientific activities have been started by literary criticism of modern critical views which caused a modern critical school in Arabic literature. The present paper attempts to survey critic and its position in his works of art.
    Keywords: Egypt, critics, school, Taha Hussein}
  • مهین حاجی زاده*، راضیه رفیعی، محمد پاشایی
    از اواخر قرن نوزده و اوایل قرن بیستم به دنبال انقلاب 1919م در مصر، بحث زنان و حقوق و آزادی آنها مطرح شد. در بین تمامی اموری که به جامعه و انسان مربوط می شود، مساله ی زن که از لحاظ عواطف زیباترین و لطیف ترین عنصر جامعه است، همواره با پیچیدگی و غموض بیش تری همراه بوده و به آثار ادبی جذابیت خاصی بخشیده است. یوسف ادریس داستان نویس بزرگ مصری است که دنیای داستانی وی در بیش تر نوشته هایش، در قالب سه عنصر خدا، جنسیت و سلطه تجلی می یابد. حضور زن در داستان های وی به واقعیت نزدیک است و تصویری به نسبت واقع بینانه از چهره ی وی می نمایاند. پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر نقد جامعه شناختی در صدد است تا تصویر و جایگاه زن را در (4) داستان یوسف ادریس بررسی و تحلیل نماید. این پژوهش بر این نکته تاکید می کند که زن در ابداع داستانی یوسف ادریس حضوری چشم گیر دارد؛ اما اغلب با چهره ای منفی؛ به گونه ای که در این داستان ها از وی چهره ای شیطانی، بی وفا و شرور، بی رحم و سنگدل، حقیر و خوار و یا قابل ترحم به تصویر کشیده شده است. اما با موشکافی این داستان ها درمی یابیم که ادریس این مشکلات را ناشی از شرایط نابسامان جامعه ی مصر می داند و از آن جا که ادریس در داستان های خود مانند یک پزشک به بیماری های جامعه ی خود می پردازد به تصویر این دسته از زنان پرداخته است و قطعا در جامعه آن زمان زنانی فاضل و بافرهنگ نیز وجود داشته اند.
    کلید واژگان: مصر, داستان کوتاه, یوسف ادریس, زن, نقد جامعه شناختی}
    Mahin Hajizadeh *, Razieh Rafiei, Mohammad Pashaee
    Discussion of women and their rights was started in the late nineteenth and the early twentieth centuries, following the 1919 Revolution. The issue of women, who are emotionally the most beautiful and the most subtle element of the society, among all other matters relating to human and society, has always been associated with increasing complexity and has given a certain charm to literature. Youssef Idris is a great Egyptian novelist. Much of his writing is done in a fictional world with the three elements of God, sex and domination. The concept of “Woman” is close to reality in his novels, and it reveals a relatively realistic picture of her face. This study aims to analyze the picture and place of women in Yusuf Idris’s story by an analytical-descriptive method. The study focuses on the fact that the women are useful for Yusuf Idris innovation and, in most cases; they are accused or make mistakes in the stories. In other words, their face is quite negatively projected. Sometimes, they are portrayed by the face of the devil, which is unfaithful and villainous, atrocious and cruel, petty or contemptible or pitiable. However, by scrutinizing some of the stories, we find Idris believed that the cause of chaotic situations was the problems of the Egyptian society. This group of women is imaged by Idris as a doctor for community diseases. Certainly, there are learned and cultured women in Egyptian society as well.
    Keywords: Egypt, Short story, Youssef Idris, Woman, Social criticism}
  • حسن دادخواه، محمدرضا علم، معصومه تنگستانی
    ایران و مصر در زمینه های گوناگون، مشترکات فراوانی با یکدیگر دارند. این مشترکات، مشابهت های زیادی را در مسیر تحولات این دو سرزمین ایجاد نموده که مهم ترین آن، زمینه های ایجاد تحولات فکری و علمی در هر دو کشور است. دو شخصیتی که در عصر نوین، نقش برجسته ای در بیداری مردم و تحولات فکری و علمی این دو کشور بر عهده داشتند؛ عبدالرحیم طالبوف تبریزی در ایران و رفاعه طهطاوی در مصر است. این دو اندیشمند، بحران عقب ماندگی علمی را در جامعه خود به خوبی احساس کردند و در پی یافتن راه برون رفت از آن و نجات کشور خویش، کوشش های فراوانی نمودند. این نوشته می کوشد تا نگرش و عملکرد این دو روشنفکر را درباره ضرورت تحول و نوگرایی فکری و علمی در جامعه خویش، مورد بررسی و مقایسه قرار دهد.
    کلید واژگان: طالبوف, طهطاوی, نوگرایی علمی, ایران, مصر, معاصر}
    Hassan Dadkhah, Mohammad Reza Alam, Masoumeh Tangestani
    Iran and Egypt have many similarities in different fields and aspects. These commonalities have created similarities in their evolutionary which the most important amongst is the mental and scientific evolution in both countries. Two characters in the modern era played significant role in people's awakening: AbdulRahim Talibov from Iran and Rifaa al-Tahtawi from Egypt. Both scholars have felt the lags and shortcomings of their societies and have attempted a lot in order to save their countries. The present paper tries to compare these two intellectual's attitudes and functions on evolution and modernism of their own societies.
    Keywords: Talibov, Tahtawi, scientific modernism, Iran, Egypt, contemporary}
  • ابوالحسن امین مقدسی*، طاهره حیدری
    شعر معاصر عرب مزین به کاربرد انواع تناص ازجمله تناص تاریخی و دینی و قرآنی است. مقاله حاضر قصد دارد تناص قرآنی را در اشعار محمد بن عبدالمطلب واکاوی و تحلیل کند تا به این پرسش پاسخ دهد که چرا شاعر از بینامتنیت قرآنی در دیوان خود بهره برده است و کاربرد این تناص های قرآنی متاثر از چه عواملی است؟
    خوانش انتقادی ابیاتی که در دیوان محمد بن عبدالمطلب تناص قرآنی دارند، در گروی یافتن معنا و چرایی تولید متن دیوان این شاعر است؛ ازاین رو، رویکرد مقاله حاضر برای پاسخ به این ابهام، رویکرد معناکاوی است تا از طریق تحلیل عناصر سازنده معنا، به چرایی تولید ابیات قرآنی دیوان دست یابد.
    پرورش محمد بن عبدالمطلب در خانواده ای متدین، تحصیل در مراکز آموزشی سنتی الازهر و دارالعلوم، حضور فعال در محافل اسلام گرای سنتی و مجالست با دوستان اسلام گرا، همگی سبب شد نگاه دینی بر کل دیوان او سایه بیفکند و از تناص قرآنی بیش از انواع دیگر تناص بهره بگیرد. همچنین گسترش فعالیت هواداران فرهنگ اسلامی عربی پس از 1927م، سبب شد غالب تناص های قرآنی قصاید شاعر به مضامین مذهبی اختصاص یابد.
    کلید واژگان: قرآن, شعر معاصر عربی, بینامتنیت, مصر, محمد بن عبدالمطلب}
    Abolhassan Amin Moghaddasi*, Tahere Heydari
    Contemporary poetry Arab is decorated with use of a variety of intertextuality historical and religious intertextuality Mohammad Ibn Abdul Motaleb is one of the contemporary poets that intertextuality Quran style is reflected in his poetry. The purpose of present paper is explore and analyze of this type of intertextuality in poetry of this poet to answer the question of why the poet is benefited from Quranic intertextuality in his poems and use of this Quranic intertextuality affected by what is?
    Mohammad Ibn Abdul Motaleb training in a religious family, study in traditional training centers, Darul Uloom and Al-Azhar, active presence in Islamist traditional circles and companion with Islamistic friends, all led to he interested in Islamic-Arabic culture.
    Pre-religious understanding and insight led Ibn Abdul Motalleb religious view cast shadow on the his whole court, and as well as benefit from Quranic intertextuality over from other type intertextualit.
    Islamic-Arabic culture fans activities extension after 1927 led to most Quranic intertextuality of odes poet devote to religious themes.
    Keywords: Quran, Arabic poetry, intertextuality, Egypt, Muhammad ibn Abd al Muttalib}
  • نرگس انصاری
    إن الاسلوب و الدراسه الاسلوبیه للعمل الادبی من الموضوعات الهامه التی إهتم بها النقاد و الدارسون فی دراساتهم النقدیه الحدیثه. وهی تبین ان المراد بالاسلوب هو طریقه الصیاغه اللغویه و موضوع هذا الفن فی دراستهم هو الکلمات طولها و موسیقاها و دلالتها، و الجمل فی ترکیبها و ربطها و طولها و ایقاعها و مجازها التی تکون فنیتها.
    فتعالج الدراسه هذه الاسلوبیه فی اشعار فاروق جویده علی انه یمثل الحرکه الشعریه الملتزمه المعاصره فی مصر و الذی سایر بشعره الرکب المصری الثائر ضد النظام المستبد الحاکم. و ذلک بدءا من مضامینه الشعریه إذ یعد النص الادبی مصدرا خصبا من الافکار و المعانی العالیه ممتدا إلی خصائصه الاسلوبیه من الترکیب و مستواه النحوی و التکرار و الصور و الإیقاع بمنهج وصفی- تحلیلی مرکزا علی نماذج من شعره الملتزم الذی یجعل فیه الإمام الحسین(ع) نموذجا فذا ینقذ البشریه من آلامهم المعاصره.
    و مما یفید البحث ان الشاعر یزاوج فی اشعاره بین مشاعره الرومانسیه و افکاره الواقعیه التی یعیشها هو و شعبه علی ارض الواقع. و الفکره التی اکد علی ها الشاعر فی قصائده الثلاثه ان الإنحراف عن مکتب الحسین(ع) مما یجلب له و لشعبه الظلام و الشقاء و القهر و الدنس... إلخ. و یری بانه لا مفرمن الصعاب المعاصره الا اللجوء إلی الحسین(ع) و فکرته البشریه. کما نجح الشاعر ان یوافق بین مضامینه و اسالیبه اللغویه فجاءت منسجمه متسقه مع المعنی الذی یلقیه علی المتلقی.
    کلید واژگان: الاسلوب, الشعر الملتزم, مصر, فاروق جویده}
    Narjes Ansari
    Stylistics and the research conducted in that area over the works of literature is one of the most important topics in modern criticism. The purpose of such discussion is the linguistic context such as music, implications of short and long terms, compound expressions and their relationships, rhythm and their figural usage signifying their artistic context. The present paper studies Javid’s poems through a stylistic approach. He is considered as a representative of the poems of commitment of the contemporary movement of in Egypt who struggled against the authoritarian regime of his society. The stylistic introduction of his work is in fact a critique of his thoughts, perspectives, and sublime connotations. However, due to his wide range of literary works only three of his poems representing Imam Hussein as a sublime role module, a savior of the today’s human being are considered through a descriptive analysis. This study clearly shows the harmony present between the poet’s romantic emotions and realistic perspectives with that of society; in addition, the thought of deviation from Imam Hussein’s school of thought is the cause of cruelty, misery, and injustice in communities and nations can be traced in the three chosen poems. The poet has been successful in employing variety of linguistic techniques and turned it to a style to create a connection between concept, thought, and language to convey his view points to the addressee.
    Keywords: style, Poems of commitment, Egypt, Farooq Jovid}
  • هادی نظری منظم، مجید بیاتی
    إن الصحافه لیست وسیله للتعبیر عن الآلام او اداه تسلیه فحسب، بل هی وسیله للتعبیر عن الافکار والآراء ایضا لانها تاخذ فاعلیتها من قوه الکلمه. وقد احتل الادب الساخر حیزا واسعا من الصحافه. وتصویر الادب الساخر للاوجاع فی قالب ساخر یرسم البسمه علی وجه القارئ او المتلقی وتکون السخریه سلاحا حادا للتنبیه علی النقائص. یعتبر الصحفی المصری احمد رجب ممن شعر بالمسوولیه تجاه شعبه وسجل آراءه الانتقادیه فی الصحف المصریه باللغتین الفصحی والعامیه. ویلاحظ القارئ من خلال هذه الدراسه ان السخریه لدیه غیر جارحه ولکنها تنال من الغایه اشد النیل.
    وهذا المقال یستعرض دور الادب الساخر فی مصر ومکانته فی الصحافه معتمدا علی المنهج الوصفی- التحلیلی. ومن النتائج التی توصل إلی ها المقال هی ان نثر رجب موجز، والصور لدیه حسیه ماخوذه من واقع الحیاه وان اللغه الدارجه تلعب دورا هاما فی ادبه إلی جانب اللغه الفصحی.
    کلید واژگان: الادب الساخر, الصحافه المصریه, احمد رجب}
    Hadi Nazari Monazzam, Majid Bayati
    Newspaper is not merely a tool for showing sufferings, but considered as a tool for expressing thought that receives its effect from power of words. Satirical literature has taken up a great area of the newspaper to express different issues. Expressing sufferings in a humorous way makes the audience or reader laugh and is useful as a sharp tool for warning about defects. Egyptian journalist, Ahmed Rajab, is among those who has understood responsibility for his nation and published his critical opinions in Egyptian newspapers. The reader of this paper will find that his satire is not sarcastic, while it reaches its objective well. Rajab utilizes both informal and eloquent language in his writings. It is stated in this paper that the press and society cant be separated. This paper shows the role of satirical literature and its position in the press and utilizes stylistics and descriptive-analytical approach. The conciseness of Ahmed Rajab's prose and his sensational imagery using current realities and important role of informal language with eloquent language are major findings of this paper.
    Keywords: Satirical literature, Egyptian press, Ahmed Rajab, Egypt, newspaper, satire}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال