به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Harmony » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Harmony» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • آزیتا مرادی، منصوره تدینی*، مسعود پاکدل، سیما منصوری

    «صدسال دگر» و «نوای کاروان» دو مجموعه منتشر شده تازه ای است که به همت فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی از میراث نیما یوشیج چاپ شده است. تیوری های نیما یوشیج درباره شعر و شاعری در مجموعه های چاپ شده پیشین او آمده است و سیر تحولات شعری او را می توان ترسیم کرد؛ با این وجود بسیاری از اشعار دیگر نیما یوشیج در این دو دفتر اخیر وجود دارند که در تحلیل روند تحولات شعری او بسیار حایز اهمیت اند. در پژوهش حاضر با در نظر گرفتن مهم ترین نظریات نیما از جمله توجه به سمبلیسم، دکلماسیون و روند طبیعی کلام، الگوی وصفی و روایی، عینیت و ذهنیت، هارمونی و استحاله به بررسی این دو مجموعه پرداخته ایم. نتایج نشان می دهد که نیما برای رسیدن به سمبلیسم علاوه بر ادبیات غرب به ادبیات کلاسیک خصوصا «تمثیل» و «نمادهای عرفانی» علاقه زیادی نشان می دهد. علاوه بر ساختار نمایشی، نیما از ظرفیت «روایت» و «داستان» برای بیان مطالب خود استفاده می کند و تلاش می کند تا با طبیعت درآمیزد و برخلاف شعر کلاسیک، توصیفی عینی و بیرونی از آن ارایه بدهد. نیما شعر کلاسیک را دارای وحدتی اندام وار نمی بیند و تمام عناصر شعر را در راستای ایجاد یک ترکیب هماهنگ که آن را «هارمونی» و «فرم» می نامد، قرار می دهد.

    کلید واژگان: نیما یوشیج, نوای کاروان, صدسال دگر, عینیت و ذهنیت, هارمونی, شعر معاصر}
    Azita Moradi, Mansoureh Tadayoni *, Masoud Pakdel, Sima Mansouri

    Nima Yooshij's theories about poetry and poet are in his previously published collections and the process of his poetic developments can be drawn from them; moreover, there are many other poems of Nima Yooshij in the last two books, which are very important in the analysis of his poetic developments. In the current research, we have examined these two collections by considering the most important theories of Nima, including paying attention to symbolism, declamation and the natural process of speech, descriptive and narrative pattern, objectivity and subjectivity, harmony, and transubstantiation. The results show that Nima has a great interest in classical literature in addition to western literature in order to achieve symbolism. In addition to the dramatic structure, Nima uses the capacity of "narrative" and "story" to express the content and tries to blend with nature and provide an objective and external description of it, unlike classical poetry. Nima does not see classical poetry as having a body-like unity and puts all the elements of the poem in the direction of creating a harmonious composition, which he calls "harmony" and "form".

    Keywords: Nima Yooshij, Navāy-e Kārvān, Sad Sāl-e Degar, objectivity, subjectivity, Harmony, Contemporary poetry}
  • عبدالله نوری زاد، ابوالفضل رضایی*، محمدابراهیم خلیفه شوشتری

    عبد القاهر الجرجانی یری إعجاز القرآن الکریم الادبی فی نظمه الدقیق وانسجامه التام بین مکوناته، حیث المفردات فی غایه الدقه اختیارا، وفی کمال الحکمه ترکا لما هی قریبه من معناها، فبین الالفاظ انسجام تمام فی اللفظ وبینها ارتباط وثیق معنی. ثم الجمل بمختلف انواعها والتراکیب بشتی اسالیبها فی ایتلاف تام فیما بینها لفظا وفی وفاق تام مع المعنی، مع مراعاه تامه لقواعد النحو واسس علم البلاغه، وکل من جمالیات اللفظ والمعنی فی خدمه سیاق الآی الکریمه. ثم عبد القاهر ما فسر القرآن الکریم علی اساس نظریته وما وجدنا باحثا آخر قام بتطبیقها بشمولها علی الآیات البینات، فقمنا بدراسه اربع آیات محدده من سوره طه علی ضوء نظریته بالاستفاده من المنهج الوصفی- التحلیلی. فوصلنا من من خلال دراستنا التحلیله إلی ان المفردات فی الآی الکریمه لکونها علی اساس حوار جدلی بین فرعون والسحره فی غایه الرزانه مع شیء من الشده فی مفاهیم متعلقه بتهدید فرعون بالعذاب ایتلافا للفظ مع المعنی. ثم اسالیب التاکید لفظا ومعنی مراعاه تماما إقتضاءا لمراعاه الحال، فمن اسالیب بارزه هی الحذف والذکر والتکرار استهجانا بالذکر لاسم الباری سبحانه ونبیه موسی وهارون (ع) لفرعون، وذکرا للمقابله او تکرارا للتلذذ من قبل السحره. والجمل قصیره مع مراعاه الإیجاز بنوعیه القصر والحذف اقتضاءا للمقام الحواری الجدلی. وکل من بدایع النظم واللفظی والمعنوی فی خدمه السیاق الکلی للمقطع الکریم.

    کلید واژگان: عبدالقاهر الجرجانی, نظریه النظم, الجمالیات اللغویه والبلاغیه, الائتلاف والانسجام, سوره طه}
    Abdollah Noorizad, Abolfazl Rezayi *, Mohammad Ebrahim Khalifeh Shooshtari

    Abd al-Qaher al-Jurjani sees the literary miracle of the Noble Qur’an in its precise arrangement, where the vocabulary is very precise in choosing and leaving its synonyms, so the words are in complete harmony in pronunciation and meaning. Then the sentences of various types are in complete harmony with each other in terms of wording and meaning, with full observance of the rules of grammar and the foundations of rhetoric, and each of the aesthetics of pronunciation and meaning in the service of the context of the noble verses. Then Abd al-Qaher Ma interpreted the Holy Qur’an based on his theory, so we studied four specific verses from Surat Taha in the light of his theory by taking advantage of the descriptive-analytical approach. So, through our analytical study, we concluded that the vocabulary in the noble verses is based on a dialectical dialogue between Pharaoh and the sorcerers in very sobriety, with some intensity in concepts related to the threat of Pharaoh with torment. Then the methods of emphasizing verbal meaning completely take into account the need to take into account the situation. Among the prominent methods are deletion, mention, and repetition in disapproval of mention, and mention of the interview or repetition of pleasure. The sentences are short, keeping in mind the brevity of both types, to meet the dialectical dialogue status. And each of the masterpieces of systems, verbal and moral, in the service of the overall context of the noble passage.

    Keywords: Abdul Qaher Al-Jurjani, Theory of Al-Nazm, Linguistic, Rhetorical Aesthetics, coalition, harmony, Surat Taha}
  • المیرا بذرگرزاده، ناصر دشت پیما*، مقصود اسمعیلی کردلر

    همواره مناظرات جدلی در خصوص شکاف های موجود بین انسان و طبیعت وجود داشته است که اکثر آنها در عصر کنونی چند پارگی و عدم قطعیت، مورد توجه قرار گرفته است. در حالیکه ما انسان های عصر فرامدرن به دسترسی به ابزار بهتر زندگی بواسطه ی پیشرفت تکنولوژی مفتخریم، اما بعضی مواقع نتوانسته ایم زندگی متوازنی را در این سیاره ی وسیع داشته باشیم. با این وجود حمایت نظریه ی فرامدرن از مرکز زدایی از یک سو در مطالعات ادبی و از سوی دیگر در مطالعات مرتبط با طبیعت به یاریمان شتافته است. به همین منظور، تحقیق کنونی بر آنست که به واکاوی اشعار برگزیده از مجموعه ی «خرس ترورو و دیگر اشعار ماجراجویی» مری اولیور به منظور نشان دادن نقش مهم زبان شاعرانه در ایجاد گونه ای همزیستی زیست محیطی که حاصل شکل گیری یک پیوند درونی بین انسان سخنران و طبیعت غیر انسانی فاقد قدرت سخن می باشد، بپردازد.

    کلید واژگان: شعر زیست محیطی, مکالمه ی سبز, توازن, مری اولیور, غیر انسان, زبان شاعرانه}
    Elmira Bazregarzadeh, Nasser Dasht Peyma *, Maghsoud Esmaili Kordlar

    There have always been many controversies with regards to the existing gaps between human beings and Nature, most of which have come into notice in particular at the current age of fragmentation and uncertainty. While we postmodern individuals take pride in our access to better means of living through technological advances, there have been times we have not been able to live a concordant life on this vast planet. However, postmodernism’s backing up the issue of decentralization has come in handy in literary studies on the one hand and has been influential in Nature-oriented studies on the other. That said, the present paper aims to examine the selected poems chosen out of Mary Oliver’s Truro Bear and Other Adventures: Poems and Essays in order to show the significant role of the poetic language in bringing about some sort of ecological symbiosis, made possible through enriching the internal bond between the speaking human agents and non-speaking, non-human individuals.

    Keywords: Ecopoetry, Green Dialog, Harmony, Mary Oliver, Non-human, Poetic Language}
  • دانا طالب پور *

    من السمات التی تمیز بین الشعر والنثر هی عنصر الإیقاع، وهو یلعب دورا اساسیا فی النغمه الشعریه وحلاوتها، وهو تعبیر اصیل عما یدور فی مکامن الشاعر من الاحزان والافراح والآلام؛ فبهذا السبب، یکون دوره بارزا بین توظیفات الشعراء، وقد شغل حیزا کبیرا بینها. یحاول هذا البحث دراسه الإیقاع الصوتی فی قصیده فی رحاب الحسین </em>دراسه اسلوبیه. تعد القصیده من القصاید التی تمتاز بمکونات إیقاعیه جمیله تدل علی وجدانیه الشاعر الحزینه بشکل موثر. لهذا، لجا البحث إلی دراسه هذه المیزه فی القصیده، بالاعتماد علی المنهج الوصفی التحلیلی. وقد تم تطبیقه فی دراسه الإیقاع الداخلی والخارجی فی القصیده. یقدم هذا البحث إیجازا عن القصیده ومکانه شاعرها ومقدمات عن الوزن والقافیه والعناصر الموثره فی الإیقاع. ففی بحث الإیقاع الخارجی، درسنا بحر القصیده وقافیتها ورویها؛ ومن خلالها کشفنا عن اهم الجمالیات الموثره فی إیقاعیه القصیده. وفی بحث الإیقاع الداخلی، درسنا اهم العوامل الموثره فی الإیقاع الداخلی نظریا ثم قمنا بتطبیقها علی القصیده. وفی النهایه، استخلصنا ان الشاعر ذو مهاره شعریه موسیقیه بارعه، حیث نجح فی إبراز المعانی عبر الإیقاعیه نجاحا. فهناک تناغم موسیقی جمیل بین الهیکل البنیوی والدلالی فی القصیده، حیث یعبر عن المعانی وما یخالج فی نفس الشاعر ادق تعبیر.

    کلید واژگان: الإیقاع, التماسک, المراثی, عبد الرزاق عبد الواحد, قصیده فی رحاب الحسین}
    Dana Talebpour*

    Music is a tool of connection between words and meanings. Through music, the audience can communicate better with the creator of the literary work and become aware of his inner feelings and emotions. As much as the connection between words and the meanings is better, the music that arises from it sits better in the hearts and causes the audience to be overjoyed. The present study examines the structure of musical harmony in the ode Fe Rehab al-Hussein</em> in the divan of the contemporary Iraqi poet, namely, Abdul Razzaq Abdul Wahid. The ode has a beautiful rhythmic structure and expresses the poet's sincere and sad feelings towards the supreme leader of the martyrs Imam Hussein and his family (AS). In the present study, the author examined some characteristics in the ode while providing an introduction to the importance and position of the ode as well as an introduction to the elements of external and internal rhythm by using a descriptive-analytical method. The results showed that the poet has excellent poetic and musical skills in a way that its author has been able to express the meanings in his mind through the art of rhythm, harmony, and musical coherence between the structure and theme in the poem desirably and prominently. This shows his creative power in using literary tools.

    Keywords: Rhythm, harmony, Elegies, Abdul Razzaq Abdul Wahid, the Ode ‘Fe Rehab Al-Hussein}
  • ابراهیم رنجبر*
    زبان ترکی از زبان‏های پیوندی است و یکی از گویش‏های آن در حال حاضر در تبریز رایج است. موضوع این مقاله بررسی کارکرد پسوند در این گویش است و روش کار آن بر این اساس است که در توضیح کارکردهای صرفی و نحوی پسوندهای بسیط، استقلال و معنی‏داربودن واژه ها را ملاک تعیین نوع واژه می داند. نتیجه این بررسی نشان می دهد که پسوند در این گویش کمک می‏کند تا فعل به کلمات غیرفعل تبدیل شود، کارکردهای آن گسترش پیدا کنند و کلمات غیرفعل مانند فعل صرف شوند. این امر موجب می شود که فعل ها و کلمات در حدی تنوع و تعدد یابند که بتوانند معانی و مفاهیم و امور و عواطف را با تفاوت های بسیار ظریف و جزیی بیان کنند. 80 پسوند از 196 پسوند رایج در این گویش بسیط هستند. یک کلمه می تواند تا هفت پسوند بپذیرد. تعدادی از پسوندها ماهیت ساختواژی کلمات و تعدادی دیگر کارکرد نحوی آن ها را تعیین می کنند. بلافاصله پس از ستاک، پسوندهای صرفی و در پایان پسوندهای نحوی قرار می‏گیرند. پسوندها طبق قوانین هماهنگی واکه ها، به چند صورت تلفظ می​شوند​.
    کلید واژگان: پسوند, ترکی, ‏آذری, هماهنگی, واکه ای}
    Ebrahim Ranjbar *
    Azeri Turkic is an agglutinative language. One of its dialects is widely spoken in Tabriz. The goal of this paper is to study the functions of suffixes in Tabriz dialect. In the present paper, the independence and meaningfulness of the forms are the criteria for determining the type of a form in the explanation of the morphological and syntactic functions of the simple suffixes. The result of the study shows that, in Azeri Turkic, a suffix helps a verb to change into a non-verb word and extends its own function. Moreover, a suffix helps non-verb words conjugate like verbs. This helps verbs and other words to be so various and numerous that they can express meanings, concepts, and emotions with delicate and elaborate differences. 80 suffixes out of 196 suffixes found inAzeri Turkic are simple. A word can take up to 7 suffixes. Some of the suffixes determine the morphological nature of a word and some others determine its syntactic functions. Morphological suffixes immediately follow a stem while the syntactic suffixes occur in the final position. The suffixes have different phonetic realizations on the basis of vowel harmony rules.
    Keywords: Suffixe, Azeri, Turkic, vowel, harmony}
  • نقی زرین تره مراجل، فاطمه مدرسی*، بهمن نزهت

    انسان، فطرتا زیبایی طلب است و چیزی را زیبا قلمداد می کند که بتواند توجه وی را به خود جلب کند. این جلب توجه و احساس التذاذ از زیبایی هر چیزی یا هر شخصی، حاصل درک نظم و هارمونی موجود در آن است. در مباحث زیبایی شناسی برای زیبا شمردن یک اثر یا پدیده، عوامل مختلفی را از قبیل: تقارن، توازن، تناوب، تناسب، تکرار، تضاد و... می توان در نظر گرفت. یکی از مهم ترین عوامل موثر در ایجاد زیبایی، تقارن است. تقارن به عنوان یکی از اساسی ترین پایه های هنر و زیبایی در درک نظم بین اجزا، در اکثریت علوم و هنرها نقش انکارناپذیری ایفا می کند. از آن جمله می توان از علوم و هنرهایی مانند ریاضی، هندسه، نجوم، معماری، موسیقی، نقاشی، فرش بافی، طراحی، تذهیب، منبت کاری، ادبیات و... یاد کرد. از بررسی های این جستار این گونه برمی آید که تقارن در ادبیات فارسی در سه جنبه صوری، معنایی و آوایی قابل بررسی است و در بین آن ها آرایه تشبیه، گسترده ترین پهنه نمود تقارن معنایی محسوب می-شود. در تشبیهات فارسی از انواع چهارگانه تقارن های انعکاسی، انتقالی، چرخشی و تجانسی استفاده شده است. ولی تقارن انعکاسی، از بسامد بالایی برخوردار است. ما نیز در این پژوهش بر آنیم تا با ذکر نمونه هایی مواردی از نمود تقارن را در تشبیهات فارسی بررسی کنیم.

    کلید واژگان: تشبیه, تقارن, تکرار, موسیقی شعر, هارمونی}
    Naghi Zarrintareh Marajel, Fatemeh Modarresi *, Bahman Nozhat

    The Man naturally wants beauty and knows something beautiful that can attract his attention. This sense of pleasure from the beauty of anything or anyone comes from understanding the order and harmony in it. In the aesthetic discussions, various factors such as symmetry, balance, rotation, proportion, repetition, contradiction, etc. can be considered to beautify a work or phenomenon. Symmetry is one of the most important factors in creating beauty. Symmetry as one of the most fundamental foundations of art and beauty plays an undeniable role in the majority of arts and sciences in understanding the order between the components. These include arts and sciences such as math, geometry, astronomy, architecture, music, painting, carpet weaving, design, illumination, carving, literature, and more. Symmetry in Persian literature can be studied in three outward, semantic, and phonetic aspects, and among them simile is the widest manifestation of semantic symmetry. Farsi similes use four types of reflective, transitional, rotational, and congruity symmetries. But the reflection symmetry has a high frequency. In this essay we will attempt to examine the manifestation of symmetry in the simile by mentioning examples.

    Keywords: symmetry, harmony, repetition, Similarity, poetry music}
  • عبدالرضا سیف، علی محمد موذنی، علی اصغر فراز*

    موسیقی لفظی شعر که به جمال شناسی شعر اطلاق می شود، بزر گ ترین عامل سحرآمیز است که مخاطب را متحیر می سازد. قافیه و ردیف در این دامنه، مانند یک مرجع در موسیقی هر بیت، نقشی بسیار برجسته به عهده دارد. در این جستار، قافیه و ردیف در دیوان عراقی از زوایای گوناگون، به شیوه توصیفی- تحلیلی، مورد ارزیابی و پردازش قرار گرفته و نتیجه چنین شده است: غزل ها، دارای وزن های متداول و پرکاربرد هستند. فهمیدن کلام در غزل ها آسان و روان است. 63 درصد از قافیه ها، به هجای کشیده و به شکل قافیه مردف بوده، به ردف اصلی ختم شده اند و دارای کشش لازم در موسیقی کلمه هستند و 24 درصد قافیه ها به هجای ساده ختم شده، دارای حرف روی مصوت یا ردیف هستند و کشش و شرایط لازم برای روانی موسیقی را دارند. 64 درصد از غزل ها دارای ردیف هستند و بدین ترتیب، حرف ساکن پایان واژه قافیه در بیشتر غزل ها به خوبی تلفظ شده، موسیقی کامل برقرار گردیده است. ارتباط آوایی واحدهای زنجیری و زبرزنجیری در زنجیره گفتار، بین قافیه و ردیف و سایر واژه ها در هر بیت، دارای هارمونی دلپذیر و موسیقی فاخر و زیبایی است؛ ولی در غزل ها، تکرار قافیه، ردیف و مطلع، زیاد به چشم می خورد.

    کلید واژگان: عراقی, موسیقی کناری, قافیه, ردیف, هارمونی}
    Abdolreza Seyf, Ali Mohammad Moazzeni, ALIASGHAR FARAZ *

    The verbal music in poem, named  aesthetics, is the first and most important element of the beauty of poem and can fascinates addressee. Rhyme, radif in verbal music plays a very important role and serves as a pillar and reference in the music of every line. In this text, we explore types of rhyme and radif and their musical roles in Iraqi's sonnets. Iraqi is the great mystic and poet who lived in 7th century. We evaluated rhyme and radif, used in his poem book from different angels, in a descriptive-analytical way. The following results were achieved: Sonnets, have used common and frequently used rhythms.  His expression is fluent and understandable. 63% of the rhyme words  are ended with high syllable, in form of obligated  mordaf  to main redf and absolute mordaf to main redf. This issue provides the context for music of word and beautifies the thoughts. 24% of the rhymes ended with simple syllable have been in obligated and absolute form. In these  rhymes, for having the necessary condition for fluency of the music, vowels or a suitable radif with a high syllable have been used. 64% of Iraqi's sonnets have radifs, so the last consonant of the rhyme with poor pronunciation in these sonnets is well-pronounced and the necessary music of the poem is achieved. The phonetic relationship between the chains and sub-chains in the chain of words, between rhyme and radif, and the other words in each line has a good harmony and nice beautiful music.But in Iraqi's sonnets, contents are similar and  imagination is low, and repetitions of rhyme,  radif and the first line (Matla') are in excess of need.

    Keywords: Iraqi, peripheral Music, rhyme, Radif, harmony}
  • مصطفی کمالجو، مریم اطهری نیا*

    صورت گرایی رویکردی زبان شناسانه است که به جست وجوی عناصر زیبایی اثر ادبی در لابه-لای صورت آن می پردازد و با هدف کشف ادبیت و راز آن، خصیصه های درونی و ذاتی یک اثر ادبی را از قبیل ویژگی های دستوری، وزن، آهنگ و امثال آن ها مورد تحلیل و ارزیابی قرار می دهد. پژوهش حاضر با تکیه بر مبانی و اصول مورد توجه صورتگرایان و با روش توصیفی - تحلیلی، دعای شانزدهم صحیفه سجادیه را که یکی از دل انگیزترین مناجات های امام سجاد (ع) با خداوند متعال است و توجه به فرم و شکل ادبی آن با توجه به معانی موجود در آن در خور بررسی است، در سه حیطه؛ آوایی، واژگانی و نحوی مورد بررسی قرار داده است و به این نتایج دست یافت که امام سجاد (ع) در بخش آوایی با تکرار صامتها و مصوتهای هماهنگ با معنا و آواهای حاصل از سجع در پایان فقرات، دعای خویش را آهنگین و متوازن ساخته است. در سطح واژگانی امام (ع) با دقت در گزینش واژگان و با هم آیی واژگان از طریق تناسب و تضاد و ارتباط معنایی میان آنها سبب انسجام و خلق توازن و افزایش میزان ادبیت دعا گشته است و با تکرار ساخت های نحوی مشترک و ضمایر مخاطب و متکلم و تکرار منادا در سطح نحوی، سبب توازن نحوی گشته و معانی مورد نظرش را به بهترین شکل به مخاطب منتقل کرده است.

    کلید واژگان: صحیفه سجادیه, دعای شانزدهم, صورت گرایی, توازن}
    Mostafa Kamaljoo, Maryam Atharynia *

    The Formalism is a linguistic approach that seeks out the aesthetic elements of a literary work and analyzed and evaluated with the aim of discovering literature and its secret, intrinsic and intrinsic features of a literary work, such as its decorative features,Weight, song, and the like of them. This research is based on the principles and considerations of formalists And by analytical method, the sixteenth prayer of the Sahifa Sajjadieh, One of the most pleasing prayers of Imam Sajjad is with God Almighty and attention to its literary form is worth considering according to the meanings in it,examines phonetics, vocabulary, and syntax in three areas and achieved these results That Imam Sajjad in the phonetic section has made his prayers melodic and balanced By repeating the consonants and vowels in harmony with the meaning and sounds of the syllable at the end of the syllable. At the lexical level of Imam has led to coherence and balance and increased the literacy of prayer with accuracy in the choice of words and with all the words through fit and conflict and semantic connection between them and at the syntactic level by repeating common syntactic structures and the pronouns of the addressee and the speaker and repeat of addressing has caused a syntactic balance and it conveys the desired meanings to the audience in the best way

    Keywords: Sahifa Sajjadieh, Sixteenth prayer, formalism, harmony}
  • فروغ شوشتری زاده*

    تاکنون پژوهشی درباره فرایند هماهنگی در شیوه تولید کودکان فارسی زبان، چه کودکان عادی و چه کودکان مبتلا به اختلال واجی غیر عضوی. انجام نشده است؛ از این رو، پژوهش حاضر، هماهنگی شیوه تولید را در این دو گروه از کودکان که زبان فارسی را به مثابه زبان اول یاد می گیرند، ، بررسی کرده است .برای دستیابی به این منظور، الگوهای هماهنگی شیوه تولید در تعدادی از کودکان با رشد واجی نرمال و کودکانی با اختلال واجی غیرعضوی بررسی شد. داده های زبانی لازم از آزمونی به نام آزمون تصویرنامی به دست آمد. این آزمون حاوی 132 تصویر از اشیا مختلف است که منجر به تولید 132 واژه از سوی آزمون شونده می شود. بررسی داده ها، تعداد زیادی از هماهنگی شیوه تولید را در داده های هر دو گروه نشان داد ؛ اما تفاوت هایی نیز در انواع این هماهنگی در دو گروه مذکور دیده شد؛ هماهنگی انفجاری و خیشومی در هر دو گروه از کودکان و هماهنگی سایشی فقط در کودکان با رشد واجی عادی ملاحظه شد. تحلیل الگوهای هماهنگی شیوه تولید ملاحظه شده در گفتار کودکان عادی و با اختلال واجی فارسی زبان در چارچوب فرضیه آسانی تولیدو رویکرد نشانه های درکی به این نتیجه منجر شده است که در کودکان با اختلال واجی فقط محدودیت های تولیدی عامل تعیین کننده در فرایند هماهنگی شیوه تولید هستند، حال آنکه در کودکان عادی، که در مجموع محدودیت های کمتری در تولید آواها دارند، عوامل درکی نیز در بروز هماهنگی شیوه تولید نقش دارند. همچنین، برخلاف یافته های پیشین، کودکان فارسی زبان تفاوتی در اعمال محدودیت بر انتخاب آوای هدف هماهنگی در انواع مختلف هماهنگی شیوه تولید نشان نداده اند.

    کلید واژگان: هماهنگی همخوانی, شیوه تولید, رشد واجی عادی, رشد واجی با اختلال, زبان فارسی}
    Forugh Shushtaryzadeh *

    So far, there has been a lack of research on the manner harmony process in children who learn Persian, both in children with typical phonological development and those with functional phonological disorder. Therefore, manner harmony in these groups of children is considered in the present study. To this aim, manner harmony patterns are examined in children with typical and protracted phonological development.Data collection is performed using a Picture-Naming task, which contains 132 pictures from different items designed to elicit the production of 132 different words. Examining the data indicated a large number of manner harmony errors by children with both typical and protracted phonological development. In the investigated error patterns, plosive harmony and nasal harmony were detected in both groups, while fricative harmony was observed in children with typical phonological development. Analyzing the results using “Articulatory ease” and “Perceptual cues” frameworks confirmed that articulatory limitations are the only stimulants that trigger manner harmony in children with protracted phonological development. On the other hand, perceptual factors in children with typical phonological development may also trigger the manner harmony when articulatory limitations are lessened or removed. The findings of this study also demonstrated some differences with similar studies on children with typical phonological development who speak other languages.

    Keywords: harmony, manner of articulation, typical phonological development, protracted phonological development, Persian Language}
  • سرگئی میخایلوویچ پینایف*

    مقاله حاضر به مهم ترین ویژگی جهان بینی و آثار ادبی «م. آ. والوشین» که همان هارمونی دنیای او و حد اعتدال تضادهاست، می پردازد. این اصل، پیوسته در تمام ابعاد وجودی و حیاتی او حضور مستمر دارد و به خوبی در شخصیت وی به عنوان شاعر بروز می کند. این ویژگی از یک طرف به او شخصیتی چندوجهی و دلی بیکران می بخشد و از طرف دیگر او را در چارچوب اصول محدود می کند. ساختار نظام جهان آفرینش مملو از نیروهای متضاد و مقابل هم است: خداوند – شیطان، دو نیرویی که همدیگر را به تعادل می رسانند؛ خود جهان که مظهر «جهان تعادل های پایدار و ناپایدار» است؛ در تاریخ «دو طرف بی انتهای زمان»، دو جریان شکوفایی و برگریزان و خزان وجود دارد. از بین رفتن تعادل-که خاص انقلاب هاست- عواقب و پیامدهای فاجعه بار و اسفناکی را با خود به همراه دارد، ولی از دیدگاه والوشین نقطه مقابل از بین رفتن و فروپاشیدن مفهوم عشق است.

    کلید واژگان: والوشین, جهان بینی, هارمونی, تعادل, تضادها و اضداد, انقلاب}
    Pinaev Sergey Michailovich*

    The article deals with the main characteristic of the worldview and creativity of M.A. Voloshin is about the harmony of his world as a balance of opposites. This principle is supposed to work at all levels of being. First, it is given in the personality of the poet: as the width of his soul and spiritual infinity on one hand and the discipline and self-restriction on the other. In the totality of the world there are the oppositions of God and devil and the opposition of two devils as making the balance of the whole world. The world itself as a system of strong balances. In history there are two streams of time, “flowering and break-up”. When the balance is disrupted the catastrophe happens, and this is obvious in Russian Revolution. But Voloshin believes that the process of destruction is limited and opposed by the principle of Love.

    Keywords: nVoloshin, World Outlook, Harmony, Balance, Oppositions, Revolution}
  • ترلان قلی یو، یعقوب نوروزی، حجت قهرمانی *
    شمس قیس رازی با اثر گرانقدر خویش، المعجم فی معاییر اشعار العجم، از بزرگ ترین منتقدان و ادبای ایرانی بعد از حمله خانمان سوز مغول است. او در این اثر دیدگاه های انتقادی خود را در زمینه وزن، قافیه، الفاظ و واژگان در شعر و تناسب و هماهنگی ارکان شعر بیان کرده است. در این مقاله، دیدگاه های او را درباره این عناصر زیبایی شناسانه شعر، آورده و درباره اهمیت هر کدام از این عناصر از دیدگاه او در شعر بحث شده است. همچنین، آنچه او از این لحاظ درباره برخی از شاعران هم عصر خود و دیگر شاعران اظهار کرده در این مقال گنجانده شده است. شمس قیس در اثر خود تلاش کرده است تا پویندگان راه شعر و شاعری را با شیوه های صحیح کاربرد وزن و قافیه در شعر، آشنا و معیار و ملاک ثابتی برای تاثیرگذاری و زیبایی بیشتر شعر ارائه کند. این معیار و ملاک از دیدگاه او جز هماهنگی وزن با موسیقی و محتوای شعر نیست. دیدگاه او به سبب شناخت عمیقی که از علم عروض و وزن و قافیه در شعر فارسی داشته حایز اهمیت است. از همین رو، اثر او برای شناخت عروض سنتی و نقد شعر در زمره مفیدترین آثار قرار دارد.
    کلید واژگان: شمس قیس, المعجم, وزن, قافیه, واژگان, تناسب, عروض}
    Yaghub Noruzi, Tarlan Guliyeva, Hojatullah Qahremani*

    Shams Qeys-i Razi is one of the greatest prosodist of Persian classic literature and his work, al-Moâjam fi Maâayir-e Ashâar al-Ajam is the most important book in the field of prosody and rhyme. In this book the writer has offered valuable and scientific views on poem aesthetic; rhyme, rhythm, lexicon and harmony between elements in Persian verse. In this work Shams Qeys as a familiar person to principles of scientific arguments in explanation of matters, has expressed his point of views. While discussing on verse, specially its external structure, the most important elements which have attracted Qeys attention and have been of his focus of attention include rhyme, rhythm in verse. In this regard Qeys can be referred as formalist criticizer; since he has more notice to external structure such as lexicon, rhyme and rhythm and even in his definition of verse, he knows it as rhythmic and rhymed words and he has not paid any attention to essence of literary work. In spite of all that, denotations which he has had to harmony, subject, content and rhyme proportion show that he has also had attention to link of form and content in verse. This feature of aesthetic in verse has been evaluated by him.
    Qeys, in his book of al-Moâjam has offered valuable views on rhyme, rhythm and harmony among verse elements. Some of his views has not missed their newness and can be criteria in influence and importance of verse. By being familiarity with prosody science and its details, regards it as needs of poetic. He regards those who with no respect to prosody sing poems as skin-deep. In his point of view, prosody science is the criteria of right and wrong, Rhythmic and inharmonic of verse.
    In the rhythms of verse, he uses expressions such as sweetness, pleasant, near to inclination and coherence and in this way shows his complete mastery of rhythms and points out that he is skillful in poetry and has absolute command to verbal, musical, aesthetical features and syntax and semantic aspects of Persian language. He has brought various reasons on heaviness of some rhythms in one hand and fluency of some others in Persian language which has been studied in this essay. He also regards that the harmony and proportion of bases and structures of verse is the cause of its more influence, and has invited poets to observe these important features. In spite of all these, he believes that each of the rhythms sweetness factors; harmony of structures and arrangement of, are not solely enough for the influence and acceptance of verse. And when they are near each other, poem will be more beautiful and more efficient. However, without existence of any of these features, poem will not obtain the beauty feature. He, in a detailed way, explains the discussion matter of “moves and statics” which is of causes of rhythm pleasure. The increase of “moves to statics” and vice versa is the cause of movement and heaviness of rhythm which Qeys has studied. It is needed to say that this feature and its effect in the attraction and pleasant of rhythm is also in the focus of attention of researchers in the field of rhyme, rhythm and prosody of Persian verse. Rhyme and its importance in verse and poem are the most important arguments in al-Moâjam.
    He cares not to mention the verse which has not rhyme. In his pint of view, rhyme should be complement of music of words, and also have a great role in meaning transfer and general meaning. The rhyme should be so judicious that no one can replace it with other word. Expressions and words and how to use them in verse and prose have not been ignored of his sharp and punctilious look of Qeys. He believes that the language of verse should not be difficult. Language which is used for expressing verse and prose should be simple and fluent. Words and expressions should be of usual which are used mostly by merit scholarship. He doesn’t allow the usage of hard and heavy Arabic and Persian words. He says that verse language should be very similar to prose. He believes in the right election of words in verse. In his point of view every word doesn’t have permission to enter the verse area. Shams Qeys knows the coordination of word and meaning “the completion of verse”. One good poem has elements such as sweet words, pleasant meaning, right rhymes, easiness and fluency all together. He isn’t ignorant of internal harmony and companionship and paradigmatic relation. In his view, neighborhood of words and its qualification to each other is observed (Qeys, 1360: 329). Meaning coherence of verse and its reasonable order are among those cases which Qeys has paid attention in his critic of verse. According to his view good writing and coordination of structures of poem and the way of good combination give the poem aesthetic feature and make its effect greater. The poet should not spoil the effect of words with disconnection of couplet meaning. The structures in verse should be harmonic in its totality to have artistic effect. All these points and views are the signs of his skillful poetry and prosody mastery of this valuable scientist. Passing of days have not thrown dust of oldness to his views and all of his views has kept their nominative and are of focus attention of researchers of rhythm, poem music and aesthetic field
    Keywords: Shams Qeys, Al-Mojam, rhythm, rhyme, words, harmony, prosody}
  • طاهره قاسمی *، وحید مبارک
    این مقاله به تاثیر حافظ از شاعری به نام سیف فرغانی می پردازد و سپس مقارنه و مقایسه ای بین این دو شاعر انجام می دهد و مختصری از مضامین مشترک و مفاهیم متشابه و واژه های یکسان را که در دیوان هر دو گوینده وجود دارد، بررسی می کند. حافظ سراینده فخیم ترین غزل های عاشقانه - عارفانه است و از جمله شاعرانی است که به گواهی دیوانش، در دیوان شاعران معاصر و پیشین خود به مطالعه و کندوکاو پرداخته و بسیاری از مضامین و صنایع آنان را اقتباس کرده است. سیف الدین محمد فرغانی از شاعران وارسته و عارف مسلک قرن هفتم و هشتم است که پنجاه سال پیش از حافظ می زیسته است. پیامدهای حمله مغولان و اوضاع نابسامان آن عصر، موجب شد که شاعر به سرودن اشعار انتقادی و اجتماعی بپردازد و این مضمون و شیوه شعری، بیشتر سروده های او را تشکیل دهد. اشتراکات زبانی، واژگانی و مضمونی در دیوان این دو شاعر دیده می شود؛ گاهی این همانندی ها در ذکر واژه های یکسان است و گاهی در تفکر و مضمون. در برخی ابیات نیز این همگونی در هر دو بعد به چشم می خورد. این دو شاعر، علاوه بر اینکه در استفاده از الفاظ و واژگان، با هم اشتراکاتی دارند که به گمان نگارندگان، حافظ از سیف فرغانی اقتباس کرده است؛ در تفکر و مضمون نیز در اشعارشان همانندی هایی وجود دارد که دور نیست هر دوی این شاعران، به خاطر اوضاع اجتماعی نامساعدشان به این شیوه گرایش نشان داده باشند. غالب ترین وجه اشتراک فکری سیف فرغانی و حافظ شیرازی، آزادگی و وارستگی است. این پژوهش در نظر دارد به بررسی اقتباس های حافظ و سیف الدین محمد فرغانی بپردازد.
    کلید واژگان: شعر فارسی, حافظ, سیف فرغانی, اقتباس, همگونی و همسانی}
    Tahereh Ghasemi *, Vahid Mobarak
    This article check the Hafez's influence from a poet called Saif Farghani and then compares the two poets and check a brief overview of common themes and similar concepts and the same words in the court of both speakers. Hafez is the creator of the best sonnets of love-mysticism. And who have been studying in the Divan of contemporary and past poets, he has adapted many of his themes and figures of speech from them. Saifaddin Mohammad Farghani is one of the most famous and mystic poets of the seventh and eighth centuries, who lived 50 years earlier than Hafez. The consequences of the Mongol invasion and the unfortunate conditions of that era caused the poet to compose critical and social poems and this is the theme and poem style of most of his poems. Linguistic and words and themes subscribe are seen in the Divans of these two poets. Sometimes these similarities are mentioned in the same words, sometimes in terms of thought and content, in some cases, this convergence is also evident in both dimensions. These two poets, in addition to using words and vocabulary, according to writers that Hafez have adopted from Saif Farghani, There are similarities in their thoughts and themes in their poems that are not far away. Both of these poets have shown a tendency towards this way due to their disadvantaged social situation. The most dominant aspect of Saif Farghani's and Hafez Shirazi's thoughts is that both of them in freedom are the same. This research intends to study the adaptations of Hafez and Saifaddin Mohammad Farghani, the poets of the seventh and eighth centuries.
    Keywords: Persian poetry, Hafez, Saif Farghani, adaptation, harmony}
  • امینه فیضی *

    بی تردید دو عامل مهم تخیل و زبان در خلق شعر موثر هستند. شاعر با کمک تخیل از تمام امکانات و شگردهای زبانی چون بیان، بدیع، معانی بهره گرفته و دست به آفرینش ادبی می-زند. در این میان بدیع به عنوان یکی از علوم مهم بلاغی و شگردهای زیبایی شناختی در تناسب و توازن درونی کلام نقش موثری دارد. این تناسب و توازن که در نقد ادبی نو و به ویژه فرمالیست های روسی به آن توجه ویژه ای می شود حاصل هماهنگی عوامل و عناصر زیبایی شناختی چون: وزن، قافیه، ردیف، صنایع لفظی و معنوی، عناصر موسیقایی و… می-باشد. کمال به عنوان شاعری برجسته و توانمند از تمام امکانات و شگردهای بلاغی بویژه بدیع معنوی و لفظی چون مراعات نظیر، تمثیل، اسلوب معادله، تلمیح، سجع، جناس و… بهره گرفته است. این مقاله بر آن است که دیوان کمال را از دیدگاه انواع تناسبات معنوی بررسی کند.

    کلید واژگان: بدیع, تناسب, توازن, دیوان کمال خجندی}
    aminah FEIZI *

    There are, undoubtedly, two important factor in versify poet use imagination and all exist language science and methods such as eloquence, prosody, and semantics and try to make oeuvre. Meantime, prosody has efficient role as one of important science of eloquence and aesthetics methods in harmony and confirmation of language. This harmony which result from aesthetics features and elements such as, rhythm, rhyme, row, figures of speech, music elements, etc…, has importance in new criticism and take more attention of Russian formalists. Kamal as potency and poet laureate use all these verbal science and methods, especially, symmetry, allegory, technique, allusion, rhythm, paronomasia, etc… This article tries to analyze all kinds of harmonies from Kamal point of view.

    Keywords: prosody, harmony, poise, Kamal’s Divan}
  • محمدرضا روزبه
    اساسا کشف ظرفیت های معنایی، موسیقایی و زیباشناختی کلمات و کاربرد هوشمندانه آنها در بافت نحوی کلام، معیاری برای سنجش میزان انتظام و انضباط ذهنی شاعر است. در این مقاله، به شیوه تحلیلی- توصیفی و بر مبنای روش نقد فرمالیستی، درباره نقش «به گزینی واژگان» در کمال بخشی به هندسه و هارمونی سروده های شاعران برجسته معاصر بحث و بررسی شده است. پژوهش حاضر حاوی این دستاورد است که مهم ترین کارکردهای زیباشناختی به گزینی واژگان در شعر معاصران عبارتند از: فضاسازی، ایجاد هارمونی و هندسه در بافت کلام، ایجاد تناسبات و تداعی های چندلایه لفظی و معنایی، و نقش القاگری. از این رهگذر، به گزینی کلمات به استحکام ساخت و بافت درونی شعر می انجامد و نظام هنری و هندسی شعر به کمال می گراید.
    کلید واژگان: واژه, به گزینی, هندسه کلام, تداعی, تناسب}
    M. Roozbeh
    Discovering the meaning, musical and aesthetic capacity of the words and the smart use of them in the content of the text is a criterion to evaluate the poet’s mental discipline. In this article, using a descriptive – analytical method, and based on formalist criticism, the role of “word selectivity” in geometrical perfection and harmony of the poems of some of the most prominent modern poets has been studied. This research reveals that most important aesthetic functions of “word selectivity” of contemporary poetry are: spacing, creating harmony and geometry in verbal texture, creating multi-layered verbal and semantic harmonies and associations, and persuasiveness. Hereby, “word selectivity” leads to consistency in the internal structure and texture of the poem, and a perfection in the geometrical and artistic system of the poem.
    Keywords: Word Selectivity, Geometry of Language, Association, Harmony}
  • یعقوب نوروزی، حجت الله قهرمانی
    موسیقی شعر مجموعه ای از وزن عروضی،هماهنگی های صوتی و آوایی، و ردیف و قافیه را شامل می شود که با عنوان موسیقی بیرونی،موسیقی درونی و موسیقی کناری شناخته شده اند. هر کدام از این موسیقی های چندگانه شعر، علاوه بر غنای موسیقیایی شعر و آهنگین ساختن آن کارکردهای دیگری نیز برعهده دارند،که یکی از اساسی ترین این کارکردها کمک به انتقال مفاهیم و القاء معانی و اندیشه مورد نظر شاعر است.به این معنی که شاعر با بکارگیری اوزان مناسب،هماهنگی های صوتی و آوایی کلمات، ردیف و قافیه در پی انتقال اندیشه و مضمون و عاطفه مورد نظر خود است.در این میان نقش قافیه نیز برجسته است، به این صورت که قافیه به عنوان یکی از انواع موسیقی شعر-موسیقی کناری-در انتقال معانی و مفاهیم نقش ویژه ای برعهده دارد و شاعران بزرگ، از این کارکرد قافیه در انتقال مفاهیم نهایت استفاده را برده اند و بدین صورت در شعر خود، نوعی هارمونی و هماهنگی که خود مایه زیبایی و درخشش اثرشان شده است، خلق کرده اند.در این مقاله به اهمیت قافیه در شعرمعاصر و نقش آن در انتقال مفاهیم مورد نظر شاعر و القاء احساس و عاطفه و اندیشه شاعر خواهیم پرداخت.
    کلید واژگان: موسیقی شعر, شعر معاصر, قافیه, هارمونی و هماهنگی, انتقال مفاهیم}
    music of the poem contain a collection of phonetic and vocal harmonies and music of rhyme and tonality.the various genre of musics in poem above a musical function have a deep function in supply of meanings.poets with a use of this various genre of music help to the transfer of there emotions, thoughts and meaning.in this connection the function of rhyme is dominant. rhyme as a music the end of distich have a significant role in the meaning.artistic usage of this attribute in poem have a affection in clarity an beauty of poems.with a this iranian modern poets,nima,shamlu,akhavan,gheysar aminpor and hoshange ebtehaj attend to this trait in his poems an affair as well as use a music in the support of emotions and poetic meanings.in the end we result that the modern iranain poets in compare of classic iranian poets specially in the free verse emphasize the music of words.
    Keywords: music of poem, iranian modern poem.free verse, harmony}
  • بهرام هادیان، بتول علی نژاد
    هدف این تحقیق، توصیف و تحلیل چند فرایند واجی پربسامد در لهجه اصفهانی و مقایسه آن با فارسی معیار در چارچوب نظریه بهینگی است که نظریه ای نوین در واج شناسی است. این پژوهش به شیوه توصیفی- تحلیلی انجام شده و در گرد آوری داده ها از روش میدانی استفاده شده است. بدین منظور، ده ساعت از مکالمه گویشوران بین سی تا پنجاه سال ضبط و سپس این داده ها آوانویسی و دسته بندی شده است. بدین ترتیب، با بررسی داده ها در چارچوب اصول واج شناسی بهینگی، مهم ترین محدودیت های حاکم بر صورت های بهینه در لهجه اصفهانی فارسی معیار مشخص شده است. از مهم ترین فرایندهای موجود در این لهجه، فرایند تبدیل واکه به غلت، هماهنگی واکه ای و ناهمگونی همخوان و واکه مطالعه شده است. بررسی ها نشان می دهد صورت های بهینه در لهجه اصفهانی و لهجه معیار متفاوت است و در اکثر موارد محدودیت های نشان داری بر صورت های بهینه لهجه اصفهانی حاکم است؛ درحالی که در لهجه معیار، محدودیت های پایایی در سلسله مراتب محدودیت ها بر بقیه تسلط دارند.
    کلید واژگان: لهجه اصفهانی, بهینگی, محدودیت, هماهنگی, ناهمگونی}
    Bahram Hadian, Batool Ali-Nejad
    This study aims to investigate and compare some frequent phonological processes in Isfahani accent with that of standard Persian in the framework of optimality theory. The methodological approach of the study is descriptive-analytical and the data collection was done through field study method. To do this، the conversation of Isfahani-native speakers، aged between 30 and 50، has been recorded for ten hours and then the data have been transcribed and classified. Through the analysis of the data in the framework of optimality theory، the top-ranked constraints in the hierarchy of constraints responsible for optimal candidates in Isfahani accent have been determined. Among the most significant phonological processes in this accent are devocalization، vowel harmony، and consonant and vowel dissimilation. The data analysis showed that the optimal candidates in Isfahani accent differ from that of standard Persian and in most cases، markedness constraints are responsible for optimal candidates in Isfahani. While in standard Persian، faithfulness constrains are top-ranked in the hierarchy of constraints.
    Keywords: Isfahani, Accent, Optimality, Constraint, Harmony, Dissimilation}
  • محمود فضیلت، یعقوب نوروزی
    در این مقاله به بررسی هماهنگی موسیقی و محتوا در شعر شاعران معاصر خواهیم پرداخت و شعر آنان را از این دیدگاه، مورد بررسی قرار خواهیم داد. در آغاز درباره اهمیت، هماهنگی و تناسب اجزای شعر و زیبایی که از این طریق، ایجاد می شود، مباحثی را بیان خواهیم کرد و سپس به اهمیتی که شاعران معاصر به مولفه هماهنگی موسیقی و محتوا، در شعر خود می دادند و اعتقادی که به این هماهنگی داشتند و در سخنانشان نیز این اعتقاد نمود دارد، خواهیم پرداخت. سخنانی را که هر یک از شاعران معاصر از جمله؛ نیما، شاملو، اخوان و شفیعی کدکنی درباره این هماهنگی داشته اند، می آوریم و نمونه های زیبایی از این هماهنگی و توجه به این انطباق را که در شعر آنان دیده می شود خواهیم آورد و نشان خواهیم داد که این هماهنگی در شعر آنان، چه نقشی در زیبایی و تاثیرگذاری شعرشان داشته است. این شاعران از انواع موسیقی؛ وزن عروضی (موسیقی بیرونی)، موسیقی درونی، موسیقی کناری (قافیه) در جهت القاء معانی و مفاهیم مورد نظر خود، به بهترین نحوی استفاده کرده اند و بدین صورت زیبایی آفریده اند.
    کلید واژگان: القاء مفاهیم, شعر معاصر, محتوی, موسیقی, هماهنگی}
    Dr. Mahmood Fazilat, Yaqub Nowroozi
    The Musical and content harmony of Modern Iranian poetry is the core of this paper. There’ll be, initially, some arguments on the importance, coordination and the fitness existing between the poems’ components and the concinnity and elegance occurs, then the importance dedicated to such components by the poets and their beliefs to the harmonious coordination reflexes in their works will be scrutinized. The remarks of each poet, Nima, Shamloo, Akhavan and Shafiee Kadkani about the matter will be also discussed by some examples. It will finally be shown that their paying attention to such synchronism has a great role in the concinnity and influence of their poems. They have best used different kinds of music; external music (prosodic rhythm), internal music and side music (rhyme) to induct their concepts and to create such beauties.
    Keywords: Component, harmony, Inducting of Concepts, Modern poetry, Music}
  • جلیل تجلیل، سید غلامرضا غیبی
    باتوجه به اینکه جذابیت آثار هنری ناشی از کیفیت ساختاری آنهاست و این ساختار اثر است که میتواند با نوع کارکرد خود چه زبانی، چه بیانی و زیباشناختی در میان دیگر آثار ادبی به برجستگی رسیده و به عنوان یک اثر ادبی در جامعه مطرح شود، در این میان قصد داریم شعر خاقانی، این شاعر بی بدیل ادب فارسی را بدلیل نوع کارکرد زبانی و بیانی اش و با در نظر گرفتن همسوئی شعر و نظم در کلام او از جنبه های مختلف زبانی، بیانی، زیبائی شناختی و آشنایی زدایی مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم.
    شگردهای زبان شاعرانه، مجازهای بیان شاعرانه، کاربردهای خاص دستوری و نحوی، ترکیب های معنایی جدید، نوآوری واژگانی و اینکه در شعر خود زبان اهمیت دارد و هدف خلاقیت و آفرینش کلامی است مواردی هستند که اهمیت بحث را بیش از پیش مشخص می کنند.
    کلید واژگان: برجسته سازی, توازن, زبان, ساختار, نحو, واژه}
    Dr. Jalil Tajlil, Dr. Sayyed Gholam Reza Gheybi
    Since the attractiveness of an artwork roots in its structural strength, and since it can, depending on its linguistic, expressive and aesthetic usage, make an artwork outstanding to the rate that being considered, socially, as a literary word; taking the alignment of the poem and meter in Khaghani word, we are going to analyze his poetry for the type of his linguistic and expressive usage. For he is an inimitable poetic feature in Persian Literature. Techniques of a poetic language, allegories of a poetic expression, specific use of grammar and syntax, new semantic compositions, lexical innovation, the importance of language in verse, and the objective of his works, Creation, are all the things that indicate the significance of the matter.
    Keywords: harmony, Highlighting, Language, structure, Words}
  • الدکتوره ابتسام احمد حمدان
    إن التباعد بین النقد والبلاغه کان السبب الرئیس فیما نراه من فقر منهجی، وفوضی نقدیه، فصار لزاما السعی إلی تاسیس حرکه نقدیه مثمره، تقوم علی رویه منهجیه واضحه، لا تکتفی بنتائج التلاقح بین النقد والبلاغه، وإنما تستفید ایضا من کل ما قدمته العلوم الإنسانیه فی مجالاتها المختلفه.
    وفی هذا البحث، نحاول إلقاء الضوء علی اهمیه التحلیل اللغوی البلاغی فی إغناء العملیه النقدیه، لتکون اداه اساسیه فی الکشف عن محاور الجمال الفنی فی النص الادبی، مما یودی إلی دفع عجله تطور الادب، انطلاقا من معالجه مادته الخام، کاساس لمنهج نقدی سلیم.
    کلید واژگان: التحلیل, النقدی, الإیقاع, الحرکه الفنیه, التجربه الادبیه}
    Dr. Ibtisām Ahmad Hamdān
    The large distance between rhetoric and criticism is the principal reason for the observed weak methodology in the practice of literary criticism. So, attempt should be made to establish a consequential movement of literary criticism based on an explicit and principled methodology. It should not be satisfied with the crossing of rhetoric with criticism but aim at harvesting in all fields of Humanities. The present study attempts to show the significance of lexical and rhetorical analysis as the main instrument of adding artistic beauty to literary text and enriching the procedures of literary criticism. Such analysis will encourage the development and progress of literature as any sound and effective critical procedure should start with the raw substance of literary production.
    Keywords: critical analysis, harmony, artistic movement, literary experience}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال