به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ایران معاصر » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «ایران معاصر» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • رضا لک زایی*
    مسئله مقاله حاضر تبیین نسبت دو مفهوم بنیادین قدرت و امنیت، همراه با تطبیق آن بر تحولات ایران معاصر در دو بعد زمانی قبل و بعد از انقلاب اسلامی می‏باشد تا هندسه تحول آن ها مشخص شود. قدرت و امنیت دست کم چهار رابطه علی و معلولی، وسیله و هدف، در زمانی هم افزا و در زمانی رابطه معکوس دارند؛ نویسنده با استفاده از چارچوبی بومی و قرآنی، نسبت قدرت و امنیت در ایران را در پنج سطح (قدرت منفعل، قدرت دفاعی، قدرت بازدارنده، قدرت ضربت متقابل، قدرت حلقه اول) به صورت فرایندی، دسته‏بندی و با روش اسنادی و دلالت، تحلیل و تبیین نموده است. اشغال ایران در دهه بیست، توقیف و غارت نفت کش ایران در دهه سی، وابستگی نظامی ایران به آمریکا در دهه چهل به بعد، جدایی بحرین از ایران در دهه پنجاه ازجمله موارد تاریخی هستند که قبل از انقلاب بررسی شده و نشان دهنده قدرت منفعل ایران در آن برهه است. به دفاع مقدس، تولید موشک شهاب سه و... ، حمله به پایگاه آمریکا در عین الاسد و...، فتوای رهبر معظم انقلاب مبنی بر جهاد ابتدایی درصورتی که مصلحت ایجاب کند، در بازه زمانی بعد از انقلاب استناد شده است. یافته مقاله نشان می‏دهد با گذر زمان، بر قدرت و درنتیجه امنیت جمهوری اسلامی ایران افزوده شده و از قدرتی منفعل به قدرت حلقه اول تبدیل شده است.
    کلید واژگان: قدرت, امنیت, نسبت قدرت و امنیت, جمهوری اسلامی, ایران معاصر}
    Reza Lakzaee *
    The problem of the current article is to explain the relationship between the two fundamental concepts of power and security, along with its application to the developments of contemporary Iran in two time dimensions before and after the Islamic Revolution, in order to determine the geometry of their evolution. Power and security have at least four cause and effect relationships, means and goals, sometimes synergistic and sometimes negative; Using a native and Quranic framework, the author categorized the ratio of power and security in Iran in five levels (passive power, defensive power, deterrent power, counter-strike power, first link power) in a process and by means of documentation and implication. , has analyzed and explained. The occupation of Iran in the twenties, the seizing and looting of Iranian oil tankers in the thirties, Iran's military dependence on the United States in the forties, and the separation of Bahrain from Iran in the fifties are some of the historical cases that were examined before the revolution and show the power Iran is passive at that time. The sacred defense, the production of Shahab 3 missiles and..., the attack on the American base in Ain al-Assad, and..., the Supreme Leader of the Revolution's fatwa regarding the initial jihad, if expediency requires it, in the period after the revolution have been invoked. The findings of the article show that with the passage of time, the power and as a result of the security of the Islamic Republic of Iran has increased and it has turned from a passive power to the power of the first link.
    Keywords: Power, Security, The Ratio Of Ttrength, Security, Islamic Republic, Contemporary Iran}
  • محمدصادق خرسند*، قربانعلی قربانزاده سوار
    گفتمان های اصلی ایران در دوران پهلوی و انقلاب اسلامی، گفتمان های غربی و اسلامی است. در این دو گفتمان نسبت به شاخص های توسعه سیاسی، ابهام زیادی وجود دارد و این موضوع تاکنون در چارچوب روش تحلیل گفتمان بررسی نشده است. سوال اصلی، مهم ترین وجوه اشتراک و افتراق این دو گفتمان است. مهم ترین وجه افتراق، وجود یا عدم وجود عنصر دین در زنجیره هم ارزی آن هاست و اینکه با دال های مرکزی متباین به توسعه سیاسی می نگرند و وجه اشتراک آن دو نیز، قرابت در دال های شناور است که در زنجیره هم ارزی دو گفتمان، معنای متفاوتی می یابند. مقصد نهایی مقاله، مقایسه رویکرد گفتمان های توسعه سیاسی در دوران پهلوی و انقلاب اسلامی می باشد. برای اثبات فرضیه، گفتمان های توسعه سیاسی در این دوران با روش تحلیل گفتمان و روش تطبیقی واکاوی گردید. گفتمان پهلوی بر شاخص های توسعه سیاسی در چارچوب سکولاریسم و گفتمان اسلامی بر این شاخص ها در چارچوب دین تاکید می نماید. در گفتمان پهلوی به رغم تمایل به الگوهای غربی توسعه سیاسی، به دلیل وجود عناصر متضادی چون مشارکت مردمی و استبداد در زنجیره هم ارزی ، رشد شاخص های توسعه سیاسی حتی به شکل غربی آن نیز مشاهده نمی شود. اما در گفتمان اسلامی، توسعه سیاسی به عنوان یک دال شناور در ارتباط با دال مرکزی یعنی اسلام اصیل، معنایی کاملا متفاوت پیدا کرد. در این گفتمان، به دلیل عدم وجود نشانه استبداد و همچنین توجه ویژه به مواردی چون مشارکت عمومی، شاخص های توسعه سیاسی از رشد قابل توجهی برخوردار شده اند.
    کلید واژگان: گفتمان, توسعه سیاسی, شاخص های توسعه سیاسی, غرب, اسلام, ایران معاصر}
    Mohammad Sadegh Khorsand *, Ghorbanali Ghorbanzadeh Savar
    The main discourses of Iran during the Pahlavi era and the Islamic revolution are Western and Islamic discourses. In these two discourses, there is a lot of ambiguity regarding the indicators of political development, and this issue has not been investigated in the framework of the discourse analysis method. The main question is the most important commonalities and differences between these two discourses. The most important difference is the presence or absence of the element of religion in their chain of equivalence, and that they look at political development with different central signifiers, and what they both have in common is affinity in the floating signifiers that find different meanings in the chain of equivalence of the two discourses. . The final goal of the article is to compare the approach of political development discourses during the Pahlavi era and the Islamic Revolution. To prove the hypothesis, the discourses of political development in this era were analyzed with discourse analysis and comparative methods. Pahlavi discourse emphasizes the indicators of political development in the framework of secularism and Islamic discourse emphasizes these indicators in the framework of religion. In Pahlavi's discourse, despite the desire for western models of political development, due to the existence of opposite elements such as popular participation and tyranny in the equivalence chain, the growth of political development indicators is not observed even in its western form. But in the Islamic discourse, political development as a floating signifier in relation to the central signifier i.e. authentic Islam, found a completely different meaning. In this discourse, due to the absence of signs of tyranny, as well as special attention to issues such as public participation, political development indicators have enjoyed significant growth.
    Keywords: Discourse, Political Development, Indicators Of Political Development, West, Islam, Contemporary Iran}
  • علیرضا کلانتر مهرجردی*

    یکی از جریانات فکری و سیاسی در ایران معاصر، جریان لیبرالیسم می باشد. این اندیشه بعنوان نحله ای ترانزیتی از غرب، ازکمی پیش از دوره مشروطه وارد ایران گردید و با پیروزی نهضت مشروطیت، عملا جریان لیبرال در ایران متولد شد. در همین راستا سیر تحولات و میزان تاثیرگذاری این نحله فکری-عملی در تاریخ ایران معاصر، همواره از حوزه های مناقشه برانگیز مطالعات تاریخ تحولات سیاسی و جامعه شناسی سیاسی در ایران بوده است.از سوی دیگر مقطع تاریخی 1332تا 1357 از جمله ادوار تاریخی مهم می باشد که مجموعه تحولات و آرایش نیروها و جریان های فکری-سیاسی دخیل در آن، منتهی به انقلاب شکوهمند اسلامی ایران گردید.این مقاله بر آن است تا ضمن بررسی پیشینه تاریخی، همچنین آرایش نیروها و تشکل های حامل اندیشه لیبرال در مقطع زمانی 1332 تا 1357، وضعیت این جریان در این سالها را به روش توصیفی- تحلیلی و مدلی جریانی مورد تحلیل و بررسی قرار دهد. چیزی که نمود خاص دارد تولد شکل خاصی از لیبرالیسم است که اگرچه در دوران نهضت مشروطیت و ما بعد آن هم رگه های از آن وجود داشت ولی عملا با تشکیل نهضت مقاومت ملی و به طور مشخص نهضت آزادی بود که در جامعه ایران به طور عینی بروز یافته است. این شکل از لیبرالیسم سعی بر آشتی دادن میان مذهب و برخی از اصول و آرمان های دست چین شده لیبرالی دارد.

    کلید واژگان: جریان شناسی, لیبرال, ایران معاصر, انقلاب اسلامی}
    Alireza Kalantarmehrjardy *

    One of the intellectual and political currents in contemporary Iran is the current of liberalism. This idea entered Iran as a transit branch from the West, shortly before the constitutional period, and with the victory of the constitutional movement, the liberal current was practically born in Iran. In this regard, the course of developments and the extent of the impact of this intellectual-practical school in the history of contemporary Iran, has always been one of the most controversial areas in the study of the history of political developments and political sociology in Iran.On the other hand, the historical period of 1953 to 1979 is one of the important historical periods in which the set of developments and arrangement of forces and intellectual-political currents involved, led to the glorious Islamic Revolution of Iran. This article intends to study the historical background, as well as the arrangement of forces and organizations carrying liberal thought in the period 1953 to 1979, to analyze the situation of this trend in these years by descriptive-analytical method and flow model.The result was that the current of liberalism had many ups and downs after the coup of 19 August 1953. . What has a special appearance is the birth of a special form of liberalism which, although there were traces of it during the constitutional movement and after it, but in practice with the formation of the National Resistance Movement and specifically the Freedom Movement that has objectively manifested in Iranian society.

    Keywords: Current, Liberalism, contemporary Iran, Islamic Revolution}
  • معصومه قاسم فام*، امیر محسن عرفان

    این مقاله به بررسی شگردهای غرب در تغییر فرهنگ تغذیه در ایران پرداخته است. استحاله الگوی غذایی مردم ایران و اقامه فرهنگ تغذیه مغرب زمین، در زمره اهدافی است که استعمارگران غربی جهت براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران و اضمحلال باورها و سنت های اصلی و بنیادین جامعه ایران نشانه گرفته اند. آنها از طریق وسایل ارتباطی و رسانه های جمعی به مثابه پرقدرتمندترین و نافذترین ابزار تهاجم فرهنگی در تدارک الگوهای ناسالم و غیراسلامی به ایران هستند. نوشتار حاضر به روش تحلیلی به گوشه هایی از شگردها و ترفندهای فرهنگی کشورهای غربی در این باب نظر افکنده است که عبارتند از: تحقیر فرهنگ بومی و اسلامی در عرصه سبک تغذیه، تصویر سازی کاذب از میراث فرهنگی اسلام در عرصه سبک تغذیه، فرهنگ آرایی سبک تغذیه غربی، حمایت از مروجان سبک تغذیه غربی، هنجارسازی کاذب فرهنگی در عرصه سبک تغذیه، سلطه گری فرهنگی در عرصه دیپلماسی غذایی.

    کلید واژگان: غرب, فرهنگ, سبک تغذیه, ایران معاصر, مواجهه فرهنگی, سبک زندگی}
    Amir Mohsen Irfan

    This article examines the techniques of the West in changing the nutrition culture in Iran. The transformation of the food pattern of the Iranian people and the establishment of Western food culture are among the goals that the western colonizers have set for overthrowing the Islamic Republic of Iran and destroying the main and fundamental beliefs and traditions of the Iranian society. Through communication tools and mass media, they are the most powerful and penetrating tools of cultural invasion in providing unhealthy and un-Islamic patterns to Iran. The present article has commented analytically on some of the cultural techniques and tricks of the western countries in this regard, which include: humiliation of native and Islamic culture in the field of food style, ill-intentioned play against the cultural heritage of Islam in the field of food style, culturalization of western food style, supporting the promoters of Western nutrition style, false cultural norming in the field of nutrition style, cultural domination in the field of food diplomacy

    Keywords: West, Culture, Eating Style, Contemporary Iran, Cultural Exposure, Lifestyle}
  • علی زیرکی حیدری*، مصطفی الماسی
    هدف

    بر این اساس یکی از بسترها و زمینه های اصلی این تجارب متفاوت در طی کردن مسیر توسعه، به ویژه توسعه ی سیاسی، تفاوت در فرهنگ سیاسی کشورها می باشد که حایز اهمیت بررسی در این رابطه می باشد. چراکه با تعریفی که از فرهنگ سیاسی ارایه خواهد شد، این پدیده نقش مهمی در جهان بینی های فردی و اجتماعی جوامع در نگاه به مسایل و اقدام پیرامون آنها دارد. بر این اساس پرسشی که این مقاله درصدد پاسخ به آن است، عبارت است از این که فرهنگ سیاسی ایران چه آثار و پیامدهایی در فرایند توسعه ی سیاسی در ایران معاصر به ویژه در دوره ی جمهوری اسلامی داشته است؟ در پاسخ به این پرسش، فرضیه ی نویسندگان این است که با تعریف ارایه شده از متغیرهای این پژوهش -فرهنگ سیاسی و توسعه سیاسی- بخشی از آموزه های فرهنگ سیاسی ایران در شکل دهی به تحولات سیاسی جامعه ی ایران معاصر به طور ایجابی تاثیرگذار بوده، اما برای به حداکثر رساندن ظرفیت سازنده ی فرهنگ سیاسی در مسیر توسعه ی سیاسی کشور، نیاز به ایجاد تحول در فرهنگ سیاسی احساس می شود.

    روش شناسی پژوهش: 

    در این راستا، نوشتار پیش رو در سه محور تنظیم شده است: در محور اول تحت عنوان تعریف مفاهیم، مفاهیم اصلی مدنظر خود را بیان نموده و در محور دوم به تبیین ویژگی های اساسی فرهنگ سیاسی ایران از دیدگاه صاحب نظران پرداخته شده است.

    یافته ها

    در محور سوم (یافته ها) با اشاره به تحول فرهنگ سیاسی ایران در دهه های اخیر، موانع و ظرفیت های موجود در آن برای ایجاد تحول در راستای توسعه ی سیاسی ایران تشریح شده است.  

    نتیجه گیری

    در پایان به نتیجه گیری و جمع بندی یافته ها بر اساس آزمون فرضیه و پاسخ به سوال اصلی خواهیم پرداخت.

    کلید واژگان: فرهنگ سیاسی, توسعه ی سیاسی, ایران معاصر, جمهوری اسلامی}
    Ali Ziraki *, Mostfa Almasi
    Purpose

    Undoubtedly, one of the basic pillars of the development of any country in general is political development; By reviewing the experience of different countries that have gone through different levels of development in a general sense and political development in particular, it brings observers to some of the background differences in each country and their unique experiences.
    Research

    Methodology

    Based on this, one of the main bases and fields of these different experiences in the path of development, especially political development, is the difference in the political culture of countries, which is important to examine in this regard. Because with the definition of political culture that will be presented, this phenomenon plays an important role in the individual and social worldviews of societies in looking at issues and acting around them. Based on this, the question that this article tries to answer is, what effects and consequences has Iran's political culture had on the process of political development in contemporary Iran, especially during the Islamic Republic period? In response to this question, the authors' hypothesis is that with the given definition of the variables of this research - political culture and political development - part of the teachings of Iran's political culture has been positively influential in shaping the political developments of contemporary Iranian society, but for To maximize the constructive capacity of political culture in the path of political development of the country, the need to create transformation in political culture is felt. In this regard, the upcoming article is organized in three axes: in the first axis

    Findings

    Under the title of definition of concepts, he expressed the main concepts in his mind, and in the second axis, he explained the basic characteristics of Iran's political culture from the perspective of the author. The experts have discussed and in the third axis

    Conclusion

    Referring to the evolution of Iran's political culture in recent decades, the obstacles and capacities in it to bring about transformation in the direction of Iran's political development have been explained.

    Keywords: political culture, Political Development, contemporary Iran, Islamic republic}
  • محرمعلی عرفانی، مالک ذوالقدر*، مهدی خوشخطی

    این مقاله در پی آن است که ریشه ها و علل رویدادهای سیاسی شدن تفاوت های فرهنگی، نژادی، زبانی و منطقه ای در شمال غرب در دوره معاصر را در هر دو رهیافت «کهن» و «مدرن» بررسی نماید. تبیین جریان های سیاسی قومی-ملی، رهیافت های پیچیده تری را درخصوص مسیله ملیت و ملت «به طور عام» و قوم گرایی «به طور خاص» می طلبد. لذا براین اساس، یکی از نظریه های مدل علمی «مایکل هشتر» (به عنوان یک مدل مطلوب) با تبیین ساختاری (یعنی تاثیر توسعه ناموزون) برای تحلیل قوم گرایی در آذربایجان، استخوان بندی و مسیر مقاله را تشکیل می دهد. مقاله پیش رو تنوعات قومی، فرهنگی و هویتی در ایران را نعمتی بزرگ می داند. زیرا بقا، تداوم و عرض اندام ایران در صحنه های مختلف، قایم به تنوعات آن می باشد. نتایج به دست آمده در مقاله، تاثیر مستقیم شاخص ها و متغیرهای برآمده از نظریه توسعه ناموزون منطقه ای در ظهور و تداوم تحولات ناسیونالیستی و قوم گرایانه در آذربایجان در سده اخیر را نشان می دهد.

    کلید واژگان: توسعه ناموزون, قوم گرایی, احزاب, نخبگان, تفاوت های جغرافیایی, ایران معاصر}
    Moharamali Erfani, Malek Zolghadr *, Mehdi Khoshkhatti

    The movement of “ethnicism” (in the sense of right - seeking and central demand against The “ethnocentrism “of the dominant ethnic group in Iran) in the form of “Turkish nationalism” is an important par t of political Life in Azerbaijan. This article seeks to trace the roots and causes of the events of the politicization of cultural, racial, linguistic and regional differences in Azerbaijan in the contemporary peried; and especially after the Islamic Revolution to look at both the “primordial” and “modern” approaches to ethnicity. Explaining the ethnic-national political currents of Azerbaijan requires more coplex approaches to the issue of nationality and nation in “general” and nationalism in “particular”. The refore, one of the the ories of Michael Hechter’s scientific model (as a desirable model) with a structural explanation (ie, the effect of the uneven development & regional inequalities) for the analysis of ethnicism in Azerbaijan, forms the skeleton and direction of the article. The present article considers ethnic, cultural and identity diversity in Iran as a great blessing. Because the survival, continuity and width of the Iranian body in different scenes depends on its diversity. However, in the last century, the multi faceted tree of existence, the diverse Iranig culture and identity, has been plagued by wounds of “internal” and “external” origin. The results obtained in this article clearly show the direct effect of indicators and variables derived from the theory of the in the occurrence, emergence and continuation of nationalist and ethnocentr developments in Azerbaijan in the last century.

    Keywords: unbalanced development, Ethnicism, parties, Elites, geographical differences, contemporary Iran}
  • محمد یزدانی نسب*، سالار کاشانی
    روابط و مناسبات نخبگان سیاسی در ایران معاصر بیشتر به ویژگی های شخصیتی نخبگان تقلیل داده شده است تا شرایط و زمینه های ساختاری. در این مقاله روابط و مناسبات نخبگان در ایران معاصر با تاکید بر وجه مصالحه آن بررسی شد. سوالات مقاله عبارتند از: آیا می توان الگوی مشترکی در مناسبات نخبگان در ایران معاصر شناسایی کرد؟. چرا نخبگان سیاسی ایران معاصر پس از هر نوع همکاری و ایتلاف، و رسیدن به مقصود اولیه، گرفتار شکاف شدند و نتوانستند ایتلاف را تداوم بخشند؟ برای پاسخ به این سوالات، دو زمینه را از یکدیگر تفکیک کرده ایم: شرایط جنبشی و شرایط نسبتا دموکراتیک. نتایج نشان می دهند در تاریخ معاصر ایران ایتلاف همواره در بستری غیردموکراتیک و در شرایط جنبشی رخ داده است. وجود دشمنی مشترک که غالبا متشکل از نخبگان حاکم است شکل گیری ایتلاف را میان نیروهای سیاسی مخالف اجتناب ناپذیر می کند. در شرایط نسبتا دموکراتیک و غیرجنبشی که در آن قدرت دشمن مشترک تضعیف شده است، نخبگان رقیب تن به مصالحه با یکدیگر نمی دهند. مهمترین عوامل تبیین کننده عدم مصالحه یا عدم تداوم ایتلاف در وضعیت پساجنبشی عبارتند از: ماهیت ایتلاف، شکاف های ایدیولوژیک نخبگان، منابع قدرت و سازمان نخبگان و ذهنیت سازش ناپذیر در فرهنگ سیاسی.
    کلید واژگان: نخبگان سیاسی, تضاد نخبگان, منابع قدرت, ذهنیت سازش ناپذیر, ایران معاصر}
    Mohammad Yazdaninasab *, Salar Kashani
    Relationships between political elites, due to their various aspects, are of great importance in political sociology. However, in Iran’s modern history studies, such relationships are reduced to personal traits and characteristics and do not pay attention to structural aspects. This paper is focused on elites compromise in modern history of Iran and addresses questions including: whether the elites relationships are based on a specific model or not?. why elites couldn’t stay committed to their alliance after achieving the primary aims and always after a short cooperation, there is a big gap among them?. For answering these questions, two opposite situations should be distinguished: movement situation and partly-democratic situation. The results reveal that coalition has always occurred in a non-democratic and movement situations. In fact, a common enemy, that often is the governed elites, makes the alliance imperative to reach goals for opposite elites. In contrast, rival elites have never compromised when faced weakened enemy, a situation which would have resulted in a partly-democratic situation. The most important reasons of non-compromised state in post-movement or partly-democratic situation are: the nature of coalition, ideological gaps between elites, elites’ power resources and elites’ network of connections, and political culture of elites’ incompatible mindset.
    Keywords: Political elites, Elite Conflict, power resources, Incompatible Mindset, Modern Iran}
  • علیرضا صالحی، مصطفی ابطحی*، ابوالقاسم طاهری
    نگرش متفاوت فقهای عصر مشروطه نسبت به ماهیت دولت در عصر غیبت و تفاوت نقطه عزیمت آن ها از اصل اولیه عدم جواز تشکیل حکومت در عصر غیبت باعث اختلاف رویکرد درباره چگونگی تشکیل حکومت در دوران مشروطه و ارایه دو نوع مدل حکومتی توسط آنان گردید. مقاله حاضر در پاسخ به این سوال که رویکرد فقهای عصر مشروطه درباره ماهیت حکومت چه تاثیری بر فرآیند تشکیل و نهادینه سازی سلطنت مشروطه و به تبع آن بر فرآیند توسعه سیاسی در ایران معاصر داشته؟ با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی در چارچوب مطالعات جامعه شناسی تاریخی تفسیری، معتقد است: عدم انسجام نظری فقهای عصر مشروطه در مواجهه با سلطنت مشروطه، به تدریج باعث ایجاد مرزبندی هایی در جامعه شد؛ به گونه ای که برخی تاسیس نهادهای جدید را مخالف موازین شرعی قلمداد کرده مبارزه با آن را واجب و در مقابل عده ای حفظ اساس اسلام را منوط به شکل گیری چنین نهادهایی دانسته، تلاش برای تشکیل آن ها را جهاد فی سبیل الله معرفی کردند. بر اساس یافته های این پژوهش، تقدس بخشی به رفتارهای سیاسی ذیل عناوین شرعی، لاجرم جامعه معاصر ایران را به سمت چندپارگی های اجتماعی، سیاسی و حقوقی سوق داد و حالتی متصلب به شکاف های ایجادشده داد؛ وضعیتی که باعث بروز درگیری های فیزیکی و حذف بسترهای گفتگوی مسالمت آمیز میان دو گروه حامیان و مخالفان حکومت مشروطه و ایجاد اختلال در روند نهادینه سازی سلطنت مشروطه به عنوان یکی از شاخص های حکومت قانون شد و به تبع آن فرآیند توسعه سیاسی در ایران معاصر را نیز تحت الشعاع قرار داد.
    کلید واژگان: منازعات فقهی, سلطنت مشروطه, شکاف های اجتماعی, توسعه سیاسی, ایران معاصر}
    Alireza Salehi, Mostafa Abtahi *, Abolghasem Taheri
    The different viewpoints of the jurists of the constitutional era, regarding the nature of the government during the absence and the difference in their starting point from the basic principle of the inadmissibility of forming a government, caused a difference in the way the government was formed. This article is in response to the question that the approach of these jurists about the nature of government had an effect on the process of formation of constitutional monarchy. Using the descriptive-analytical method in the framework of interpretive historical sociology studies, the article believes: the lack of theoretical coherence of the jurists of the constitutional era in the face of the constitutional monarchy, gradually created boundaries in the society; In such a way that some considered the establishment of new institutions to be against the Shariah standards and to fight against it, and some believed that the preservation of the foundations of Islam depended on the establishment of such institutions. According to the findings of this research, the sanctification of political behavior under Sharia titles led the society towards social, political and legal gaps and gave a stable state to the created gaps. A situation that caused the removal of platforms for peaceful dialogue between the two groups of supporters and opponents and created disruptions in the process of institutionalizing constitutional monarchy as one of the indicators of the rule of law and overshadowed the process of political development in contemporary Iran.
    Keywords: Constitutional foghaha, Constitutional Government, Social gaps, Political Development, contemporary Iran}
  • الهه صادقی*

    سیاست جنسیت در ایران معاصر نوسان های فراوانی به خود دیده اما در مجموع تغییرات قابل ملاحظه ای را در وضعیت زنان به همراه داشته است. پرسش مقاله معطوف به عوامل سیاسی و بویژه نقش دولت در این تغییرات است. مقاله با استفاده از روش تاریخی-تطبیقی نشان می دهد که سیاست جنسیت در ایران معاصر از سه متغیر «قدرت جنبش زنان»، «گرایش های دولت» و «مواضع دیگر نیروهای اجتماعی» متاثر بوده و در قالب سه الگوی متمایز ظاهر شده است: نخست، «الگوی محافظه کارانه» که ناشی از همزمانی ضعف جنبش زنان، دولت سنتگرا و مقاومت برخی از نیروهای محافظه کار بوده که تغییر چندانی در وضعیت زنان ایجاد نکرده است. این الگو در سال های پیش از جنبش مشروطه (1270 تا 1284)، دهه 1320و برخی مقاطع پس از انقلاب اسلامی(1360 تا 1367) قابل مشاهده است. دوم، «الگوی اصلاحات آمرانه» که ناشی از همزمانی ضعف جنبش زنان، دولت اقتدارگرا و کاهش مقاومت نیروهای محافظه کار بوده و این الگو در سال های 1300 تا 1320 و همچنین 1342 تا 1357 دیده می شود که باعث تغییراتی در وضعیت حقوقی زنان شد؛ اما این تغییرات از آنجا که با مشارکت جامعه زنان همراه نبود، عمق و استحکامی پیدا نکرد و دوره هایی از واگشت را به همراه داشت. سوم «الگوی اصلاحات دموکراتیک» که ناشی از همزمانی جنبش زنان، دولت اصلاح گرا و توازن میان نیروهای اجتماعی نوگرا و سنتگرا بوده است. این الگو در سال های اولیه پس از جنبش مشروطه و دو دوره موسوم به سازندگی و اصلاحات در سال های پس از انقلاب ظاهر شد و تغییراتی نسبتا عمیق  و پایدار در وضعیت زنان به همراه داشت.

    کلید واژگان: اندیشه جنسیت, جنبش زنان, دولت, سیاست جنسیت, ایران معاصر}
    Elaheh Sadeghi *

    Gender policy in contemporary Iran has experienced many fluctuations, but it has generally brought about significant changes in the status of women. The question of this article is focused on political factors, especially the role of state, in these changes. Using a historical–comparative method, the present research shows that gender policy in contemporary Iran was influenced by three variables: the strength of the women’s movement, the state’s tendencies, and other positions of social forces. Moreover, gender policy has emerged under three distinct paradigms. First, the conservative paradigm, which stemmed from the weakness of the women’s movement concomitant with the traditionalist state as well as the resistance of conservative forces, has not succeeded to make considerable changes to the status of women. This paradigm can be seen in the years preceding the constitutional movement (1891–1905), during 1941–1951 (the 1320s Solar Hijri), and in some periods following the Islamic Revolution (1981–1988). The second paradigm, called authoritarian reform, resulted from the weakness of the women’s movement concomitant with the authoritarian state as well as the diminished resistance of conservative forces. This paradigm, seen in the years 1921–1941 and 1963–1978, caused significant changes in the legal status of women. Not accompanied by the participation of women, these changes could not firmly entrench themselves and at times relapsed into the previous stage. Third, the paradigm of democratic reform resulted from the women’s movement concomitant with the reformist state as well as the balance between modern and traditional social forces. This paradigm emerged in the early years following the constitutional movement and in the two post-Revolutionary periods known as construction and reformist, introducing relatively profound and lasting changes to the status of women.

    Keywords: Gender Thought, Women’s Movement, State, Gender Policy, Contemporary Iran}
  • عبدالرحمن حسنی فر، مجید عباس زاده مرزبالی*

    بررسی هویت ملی ایران در فرایند تحول تاریخی، می تواند مبنای بحث «تطور» محتوایی آن باشد. دعوایی که امروز در مباحث هویت ملی مشاهده می شود به واسطه دوگانه های شکل گرفته در این حوزه است؛ دوگانه ایران و اسلام، دوگانه اسلام و غرب و غیره. آن چه اهمیت دارد دیده شدن هویت ملی بر اساس منطق تطور است. به-این صورت که هویت ملی ایران از مراحل مختلف تاریخی، مولفه هایی را جذب و همراه خود کرده است و این باعث شکل گیری هویت مستقر ایرانیان در طول تاریخ خود شده است؛ هر چند در  دوره مدرن با وجود امتزاج های عملی، در واقعیت اما در عالم نظر، هنوز چالش ها و موانع معرفتی زیادی وجود دارد. مقاله ی حاضر درصدد پاسخ به این پرسش است که مسئله هویت ملی ایران در بستر مراحل تاریخی اش چگونه قابل توضیح است؟ در این پژوهش با بهره گیری از روش توصیفی-تحلیلی و رهیافت جامعه شناسی تاریخی به گونه-ای محتوایی به سیوال مذکور پاسخ داده می شود. فرضیه مقاله این است که هویت ملی ایران با طی کردن مراحل تاریخی باستانی، اسلامی و مدرن، عناصری را جذب و همراه خود کرده است که هم جنبه انباشتی و فرایندی این هویت تقویت شده و هم نحوه بقا و بازتولید آن مورد توجه قرار گرفته است.

    کلید واژگان: هویت ملی ایران, فرایند تاریخی, ایران باستان, ایران اسلامی, ایران معاصر, تجدد, مدرنیته}
    Abdolrahman Hasanifar, Majid Abbaszadeh Marzbali *

    The study of Iran's national identity in the process of historical transformation can be the basis for discussing its content "evolution". What is seen today in the debate over national identity is that the dispute over these territories is based on the dichotomies that have formed; The duality of Iran and Islam, the duality of Islam and the West, etc. It is important to see national identity according to the logic of evolution. In this way, the Iran's national identity from different historical stages, has absorbed and accompanied components, and this has led to the formation of the established identity of Iranians throughout its history. Although there are still many epistemological challenges and obstacles in the world of thought in the area of theory, despite the practical mixes in reality. This article tries to answer the question, what is the issue of Iran's national identity through its historical stages? In this research, using descriptive-analytical method and historical sociological approach, the above-mentioned question is answered in a content manner. The hypothesis of the article is that the Iran's national identity, through the ancient, Islamic and modern historical stages, has absorbed and accompanied elements that have strengthened both the cumulative and process aspects of this identity and how to survive and reproduce it Is located.

    Keywords: Iran', s national identity, Historical Process, Ancient Iran, Islamic Iran, contemporary Iran, Modernity}
  • ناصر جمال زاده، حامد کیانی مجاهد *

    در سپهر سیاست ایران معاصر، «نفوذ» یکی از اصلی ترین مفاهیمی است که در مقام عمل، در هر برهه و مقطعی از تاریخ ایران، نوعی از مخاطره و تهدید منافع را برای جامعه و کشور ایران پدید آورده است. یکی از نخستین گام ها در مسیر مقابله با این پروژه (پروژه نفوذ خارجی)، کسب شناخت مطلوب از جوانب مختلف این مساله و واکاوی ماهیت شناسانه و راهبردسنجانه عقبه تاریخی جریان نفوذ است. </strong>با عنایت به این مهم، پژوهش حاضر با بهره گیری از روش «تحلیل مضمون» به بررسی مختصات پروژه نفوذ انگلستان در جریان نهضت مشروطه ایران (بین سال های 1906 تا 1913) با تکیه بر تحلیل مکتوبات صادرشده ازسوی وزیر مشاور در امور خارجه وقت انگلستان (ادوارد گری) در مورد ایران آن دوران، پرداخته است. یافته های این مقاله نشان می دهد که انگلستان در راستای بیشینه سازی منافع خود، بر پایه مجموعه ای از اصول نفوذگذاری، سیاست های هفت گانه ای را طراحی و آن ها را توسط عاملیت داخلی و خارجی خود، پیاده سازی کرده است. براساس نتایج این پژوهش، مخاطبین اصلی، ناظر، رقیب و پشتیبان، چهار دسته مخاطبی هستند که در فرآیند طراحی این سیاست ها، مدنظر نفوذگذاران قرار داشته اند.

    کلید واژگان: نفوذ, انقلاب مشروطه, استعمار فرانو, انگلستان, ایران معاصر}
    Naser Jamalzadeh, Hamed Kiani Mojahed*

    In the area of contemporary Iranian politics, "influence" is one of the main concepts that at any point in history of Iran, has created a kind of risk and threat to the interests of Iranian society and country in practice. One of the first steps in confronting this project (external infiltration project) is to gain a favorable understanding of the various aspects of this issue and to analyze. With respect to this matter, the present study uses the "content analysis" method to examine the coordinates of the British influence project during the Iranian constitutional movement (between 1906 and 1913) based on the analysis of letters issued by the previous British Foreign Secretary. (Edward) has dealt with Iran at that time. The findings of this paper show that in order to maximize its interests, the UK has designed seven policies based on a set of influence principles and implemented them through its internal and external agency. According to the results of this study, the main audience, observer, competitor, and supporter, are four categories of the audience that in the process of designing these policies, the influencers have been considered the nature and strategy of the historical obstacle of the infiltration process.

    Keywords: Influence, Constitutional Revolution, Colonization, England, Contemporary Iran}
  • مجید توسلی رکن آبادی*، مهدی اسمعیلی

    هدف پژوهش حاضر تشریح یک چارچوب تحلیلی برای شکل گیری وضعیت غیررانتی دولت ها است. این چارچوب تحلیلی بر پایه رویکرد نظری جامعه شناسی مالی و الگوی مسلط در این حوزه یعنی نظریه دولت رانتیر ارایه می شود. در این راستا، بعد از مفهوم شناسی دولت رانتیر، ویژگی های آن از منظر جامعه شناسی مالی مورد بررسی قرار گرفت. همچنین بررسی تجارب معتبر کشورها برای تجهیز شهروندانشان هم مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته اصلی مقاله این است که برای رهایی از دولت رانتیر و رسیدن به توسعه پایدار ، باید با محوریت حکمرانی خوب ، به متغیرهای سیاسی به موازات متغیرهای اقتصادی توجه کرد. در این باره با محوریت رویکرد جامعه شناسی مالی در ایران و پاسخ به مسیله توسعه نیافتگی پایدار ایران، ساخت سیاسی، متغیر مستقل تلقی شده و به ویژه سیاست های پولی و مالی دولت از اهمیت فراوانی برخوردارند؛ چرا که یک کشور ثروتمند و صاحب اقتصاد مولد ، وضعیت رانتیری پیدا نمی کند، لذا فقر عامل رانتیریسم است.

    کلید واژگان: دولت رانتیر, جامعه شناسی مالی, بلای منابع, تورم, سیاست های پولی و مالی, ایران معاصر}
    Majid Tavasoli Rokn Abadii *, Mehdi Esmaeili

    This study aims to describe an analytical framework to the formation of the non-rent states to achieve political development. This analytical framework has provided base on the theoretical approach of financial sociology and the dominant model in this field, i.e. rentier state theory. In this regard, rentier state has been examined from the perspective of fiscal sociology following its conceptualization. In addition to the study of Iran's economic policies history, study of the valid experiences of countries to equip their citizens has been evaluated. The main findings suggested that in order to get rid of the rentier state and achieve sustainable development it is necessary to pay attention to political variables in parallel with economic variables through an appropriate rulership. In this regard the state’s monetary and fiscal policies are of particular importance, because a rich country with a productive economy does not have a rentier situation. So poverty is the factor of rentierism.

    Keywords: Rentier state, Fiscal Sociology, Resource Curse, Inflation, Money, Monetary & fiscal policies, contemporary Iran}
  • عیسی مولوی وردنجانی*، حسین ارجینی، صدیقه ملک لو
    علم به خصوصیات تاریخ نگاری هایی که از سوی جریان های مختلف ارایه می گردد ، برای پژوهشگر حوزه تاریخ از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به این خاطر ضرورت دارد به واکاوی چنین خصایصی پرداخته شود. بر این اساس ، مسئله تحقیق پیش رو ، پرداختن به مهم ترین شاخصه های تاریخ نگاری مستشرقین در دوران معاصر ایران است. دستاوردهای تحقیق حاضر نشان می دهد خاستگاه جریان تاریخ نگاری مستشرقان وابسته به استعمار ، از مولفه هایی چون تحریف و انکار اسلام ، تحریف و تحقیر نهضت های استقلال طلبانه مانند جنبش تنباکو ، نهضت مشروطه ؛ هویت زدایی جوامع جهت سیطره بر ملتها و بهره برداری از مورخین جوامع ، برای نیل به اهداف استعماری خویش برخوردار است. مقاله حاضر بر آن است تا با روش توصیفی و تحلیلی ، بر پایه نگاهی بر منابع نوشته شده توسط این جریان تاریخ نگار ، به بررسی شاخص ترین مولفه های این آثار بپردازد.
    کلید واژگان: تاریخ نگاری, ایران معاصر, استعمارگران, مستشرقان, غرب گرایان}
    Essa Molavi Vardanjani *, Hussain Arjini, Sedighe Malaklou
    A researcher in the field of history pays attention to the science of the historiographies characteristics presented by different sects. The present study aimed to survey the most important features of Orientalist historiography in contemporary Iran. Based on the results, the components of colonial Orientalist historiography origins are as follows: the distortion and denial of Islam, the perversion and humiliation of independence movements such as the tobacco movement, the constitutional movement, de-identification of societies to dominate nations, and exploiting community historians to achieve their colonial goals. To this aim used descriptive and analytical method, based on the sources written by these historians.
    Keywords: Historiography, Contemporary Iran, Colonialists, Orientalists, Westerners}
  • سید محمدرضا موسوی، سید مصطفی ابطحی*، مسعود مطلبی، بهرام بیات

    بررسی نقش و تاثیر فرهنگ در توسعه سیاسی و اجتماعی از اهمیت بسیار برخوردار است. توسعه سیاسی به عنوان یکی از ابعاد مهم توسعه همه جانبه و پایدار از یک طرف مستلزم تحول در ساخت سیاسی و از طرف دیگر مستلزم تحول در حوزه فرهنگ است؛ به عبارت دیگر دلایل توسعه نیافتگی سیاسی را باید از دو منظر مختلف مورد مطالعه قرار داد. نخست مطالعه ساخت سیاسی در بعد کلان و ساختارهای سیاسی در بعد خرد و دوم مطالعه ابعاد مختلف فرهنگ. چندپارگی فرهنگی در ایران که بیشتر ناشی از شکاف های تمدنی بوده است، از رویارویی دو نظام متفاوت معرفتی با ارزش های کاملا از هم تمایز حکایت می کند؛ و چالش این دو نظام معرفتی با هم باعث ایجاد جو بدبینی، بی اعتمادی، ترس و خشونت در حوزه اجتماعی و سیاسی گردیده و مانع پیدایش همپذیری و تساهل لازم برای مشارکت و رقابت سیاسی که از شاخص های اصلی توسعه سیاسی می باشند گردیده است. این پژوهش با طرح این سوال که چندپارگی فرهنگی و تعارض این پاره فرهنگ ها در طول تاریخ معاصر ایران چه تاثیری بر توسعه سیاسی داشته است این فرضیه را مطرح نموده است که چندپارگی فرهنگی و تعارض این پاره فرهنگ ها با هم، باعث عدم توسعه یافتگی سیاسی و ایجاد رژیم های غیررقابتی در ایران معاصر گردیده است. با عنایت به موضوع مورد بحث روش توصیفی و تحلیلی که دارای اشارات تاریخی- تحلیلی بر اساس مبانی تیوریک و شاخص هاست بعنوان روش تحقیق انتخاب شده است.

    کلید واژگان: فرهنگ سیاسی, توسعه سیاسی, چندپارگی فرهنگی, ایران معاصر}
    Seyed Mohammadreza Mousavi, Seyed Mostafa Abtahii *, Masoud Matalllebi, Bahram Bayat

    Examining the role and influence of culture in political and social development is very important. Political development as one of the important dimensions of comprehensive and sustainable development on the one hand requires a change in political structure and on the other hand requires a change in the field of culture; In other words, the reasons for political underdevelopment must be studied from two different perspectives. The first is the study of political construction in the macro dimension and political structures in the micro dimension, and the second is the study of different dimensions of culture. Cultural fragmentation in Iran, which has been mostly due to civilizational gaps, indicates the confrontation of two different epistemological systems with completely different values; And the challenge of these two epistemological systems together has created an atmosphere of pessimism, mistrust, fear and violence in the social and political spheres and has prevented the emergence of solidarity and tolerance necessary for political participation and competition, which are the main indicators of political development. This study raises the hypothesis that cultural fragmentation and conflict between these cultures have contributed to political development during the contemporary history of Iran by asking the question that cultural fragmentation and conflict of these cultures together cause political underdevelopment. And the creation of non-competitive regimes in Iran has become contemporary. With regard to the subject under discussion, a descriptive and analytical method that has historical-analytical references based on theoretical foundations and indicators has been selected as the research method.

    Keywords: Political Culture, Political Development, cultural fragmentation, contemporary Iran}
  • رقیه کرمانیان، احمد مرکز مالمیری*، حسن زارعی
    در دنیای معاصر، مسایل مربوط به زنان ازجمله تلاش برای توانمندسازی حقوقی آنان همواره بخش مهم و تاثیرگذار در اغلب جوامع بشری بوده است. در ایران معاصر نیز به ویژه از عصر مشروطیت به بعد جنبش های اجتماعی متعددی روی داده که مطالبه گری حقوق زنان به عنوان دغدغه اصلی همه آن ها بوده است. ازاین قرار مسئله این پژوهش این است که توانمندسازی حقوقی توسط جنبش های اجتماعی زنان ایران در دوره های گوناگون چگونه تعبیر شده و این جنبش ها تا چه میزان توانستند به اهداف تعریف شده خود دست یابند. «سنخ شناسی» بیسلی به عنوان چارچوب نظری و«تبارشناسی» به عنوان روش تحقیق در این پژوهش انتخاب شده است. یافته های تحقیق نشان می‎ دهد: اهداف جنبش های اجتماعی زنان در ایران در جهت توانمندسازی حقوقی آنان در دوره های مختلف به گونه های متفاوت تفسیر شده است. جنبش های مذکور در دوران مشروطه، مطالبات برابری حقوقی زنان و مردان را به عنوان هدف اصلی خود برگزیدند. هدف این جنبش ها در دوران پهلوی اول، تلاش برای حضور زنان در اجتماع و در دوران پهلوی دوم به صورت مبارزه علیه استثمار زنان تفسیر شد. در دوران جمهوری اسلامی، به عنوان هدف جنبش های اجتماعی زنان فضای فعالیت در اجتماع برای زنان با انطباق بیشتری با مولفه های شرعی و بومی ایرانی فراهم شد. ازاین رو به حاکمیت گفتمانی انجامید که در آن مشارکت اجتماعی و سیاسی زنان امری طبیعی تلقی شد. با این حساب در پرتو سنخ شناسی بیسلی، جنبش های اجتماعی زنان در چهار دوران مذکور را می توان به ترتیب در چارچوب فمینیسم لیبرال، فمینیسم رادیکال، فمینیسم مارکسیسمی و فمینیسم پست مدرنیسمی ارزیابی کرد.
    کلید واژگان: توانمندسازی حقوقی, جنبش های اجتماعی زنان, سنخ شناسی, تبارشناسی, ایران معاصر}
    Rogueh Kermanian, Ahmad Maliri Markaz *, Hassan Zarei
    In the contemporary world, issues related to women, including efforts to empower them, have always been an important and influential part of most human societies. In contemporary Iran, and especially since the constitutional era, there have been numerous social movements, which have been the main concern of all women. Thus, the main issue of the research is the interpretation of legal empowerment by Iranian women's social movements in different periods and the extent to which the movements have achieved their goals. Bisley's "typology" was chosen as the theoretical framework and "genealogy" as the research method in this study. The findings of the study show that: The goals of women's social movements in Iran to empower them in different periods have been interpreted differently. These movements in the constitutional era saw the demand for the legal equality of men and women as their primary goal. The aim of these movements in the first Pahlavi era was to attempt to bring women into society and in the second Pahlavi era to fight against the exploitation of women in factories and to pay them equality. During the Islamic Revolution, the provision of a community activity space for women to be more in line with Iranian and Sharia-based elements of the social movement was identified as the goal of women's social movements, and thus led to a discourse in which women's social and political participation was considered natural. In the light of Bessel's typology, therefore, women's social movements in the four aforementioned periods can be assessed in terms of liberal feminism, radical feminism, Marxist feminism, and postmodern feminism, respectively.
    Keywords: Legal Empowerment, Women's Social Movements, Typology, Genealogy, contemporary Iran}
  • رشید رکابیان*، محمد مهدی باباپور، مرتضی بابایی

    بنیان های فکری و هویتی یک جامعه در شکل گیری و جهت دهی به تحولات سیاسی و اجتماعی آن جامعه اهمیت بسیار دارد و سیر حرکت جامعه بر این اساس تعیین می گردد. از طرفی تحولات سیاسی اجتماعی نیز در تکوین هویت ها موثرند لذا بی توجهی به این مسئله می تواند از به سامان رسیدن جوامع در عرصه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جلوگیری و زمینه بروز چالش های مهمی را فراهم آورد. بررسی رابطه هویت و تحولات سیاسی اجتماعی از آن جهت حایز اهمیت است که اولا این پدیده در فرآیند زمان در جامعه شکل گرفته و ازرویدادها و تغییر و تحولات تاریخی تاثیر پذیرفته است. ثانیا هر هویتی در جامعه و میان گروه های اجتماعی مشاهده می شود، برگرفته از جریان های تاریخی ادوار مختلف است همچنین از منظر جامعه شناختی از عوامل مهم انسجام اجتماعی، عامل هویت می باشد چراکه یک ملت هر چه که از هویت محکم تر و منسجم تری برخوردار باشد، به همان اندازه در تحکیم پایه های همبستگی و وفاق اجتماعی موفق تر خواهد بود. برهمین اساس در این پژوهش، نقش و تاثیر عامل هویت در شکل گیری حوادث دوره ی معاصر ایران به ویژه انقلاب اسلامی وهمچنین تاثیرحوادث سیاسی و اجتماعی برهویت را با استفاده ازروش اسکینر مورد تحلیل وبررسی قرار داده ایم.

    کلید واژگان: هویت, تحولات سیاسی اجتماعی, ایران معاصر, انقلاب اسلامی}
  • شروین مقیمی*

    نخ تسبیح شهروندی جدید در غرب، عنصر مدنی است؛ عنصری که هابز آن را بنیاد نهاد و لاک به نوعی تقویت اش نمود و روسو علی رغم نقدهای جدی بر آن و واردکردن عناصر سیاسی، ناسیونالیستی و از همه مهمتر اجتماعی-اقتصادی، هم چنان عنصر مدنی را به عنوان عنصر مقوم شهروندی جدید حفظ کرد و نهایتا ایده ی شهروندی توانست علی رغم تعارض ها و حتی تباین ها در عالم نظر،  به مبنای زیست سیاسی در ساحت عقل سلیم غربی تبدیل شود. اما نقش عنصر مدنی مزبور در جریان تجدد سیاسی در ایران، به هیچ وجه پررنگ نبود. به زعم ما این امر را باید از منظر رتوریک حاملان فکر تجدد سیاسی در ایران مورد ملاحظه قرار داد؛ رتوریکی که به یک معنای بسیار مهم دال بر اتخاذ استراتژی این متجددان در نبردی که بالضروره در ساحت الهیاتی-سیاسی رخ نموده بود. در واقع پرسش این است که نتایج صحنه ی نبرد الهیاتی-سیاسی در ایران معاصر، از حیث تحول در انگاره ی شهروندی، چه آثار و نتایجی در پی داشت. تجدد سیاسی با تکیه بر این ایمان به عنصر مدنی یا عنصر حق بی قید و شرط انسان در وضع طبیعی، خود بر بنیادی الهیاتی استوار شده بود و اتفاقا همین عنصر مدنی بود که با هسته ی سخت الهیاتی-سیاسی در شبکه ی عقل سلیم ایرانی بیشترین تعارض را داشت و همین محمل دگردیسی های این انگاره در نسخه ی منتهی به انقلاب اسلامی ایران بود.

    کلید واژگان: الهیات سیاسی, شهروندی, ایران معاصر, عنصر مدنی, عقل سلیم}
    Shervin Moghimi *

    The main core of new citizenship in the west is civil element; the one that founded by Hobbes and strengthened by Locke. Rousseau, in spite of his serious criticism and concentrating on the political, national and especially socioeconomic elements of citizenship, maintained the civil element as the constituent one. Finally, notwithstanding the theoretical conflicts and even contrasts, idea of citizenship could turn out to be the basis of political life in the sphere of western common sense. If we accept that the beginning of development of the idea of new citizenship in Iran was in evolutions led to the constitutional revolution, then we can say that the role of civil element was not noticeable at all. We think that this should be considered according to the rhetorical strategy of opponents of political modernity in Iran. This rhetoric in a sense indicated to the strategy applied by these modernists in the necessary theologico-political war had broken out. Based on belief in civil element or in idea of "the individual possessed unconditional right in the state of nature", political modernity founded on the theological ground itself and exactly this civil element in the face of rigid theologico-political core in Iranian network of common sense was the most conflicting one. In this article, we attempt to analyze the transformations in rhetorical strategy of opponents of political modernity in contemporary Iran on the basis of the mentioned war and examine its consequences for new idea of citizenship in Iran.

    Keywords: citizenship- political theology- common sense- rhetoric- contemporary Iran}
  • سیدعلی میرموسوی

    فضای فکری ایران در دوران معاصر در سایه تقابل مدرنیسم و اسلام گرایی، گفتمان ها و اندیشه هایی متفاوت و چه بسا ناسازگار درباره سیاست و حکومت را فرصت ظهور بخشید. بهشتی از اندیشمندانی بود که در چنین فضایی، گرایش میانه را در جریان نواندیشی دینی نمایندگی می کرد. در پرتو اجتهادی پویا و دریافتی عقلانی از دین، او کوشید، الگویی از نظام سیاسی اسلامی، ارائه کند که با وجود مرزبندی با مارکسیسم و لیبرالیسم بتواند ارزش هایی همچون مردم سالاری و آزادی را تضمین کند. مقاله حاضر می کوشد، با توجه به زمینه های فکری و عملی، فهمی انتقادی از اندیشه او درباره سیاست و حکومت ارائه کند.

    کلید واژگان: اندیشه سیاسی, ایران معاصر, بهشتی, اسلام سیاسی, نواندیشی دینی}
    Seyyed Ali Mir Mousavi

    Contemporary intellectual environment of Iran has provided the opportunity for different and even contradictory thoughts and discourses about politics and government to take place in the shadow of modernism and Islamism contrast. Beheshti was one of intellectuals representing centrism in religious intellectualism under such condition. In the light of a dynamic practice of religious jurisprudence and a rational understanding of religion, he tried to provide a pattern of Islamic political system so that such values as democracy and freedom would be guaranteed, despite boundaries existing between it and Marxism and liberalism. In the paper, effort has been made to provide a critical understanding regarding his thoughts about politics and government, with consideration of intellectual and scientific backgrounds.

    Keywords: Political Thought, Contemporary Iran, Shahid Beheshti, Political Islam, Reformist Islam}
  • حسن عبدی*

    ابعاد اندیشه سیاسی علامه طباطبایی (ره) کدام است؟ این تحقیق با استفاده از روش تحلیلی - تاریخی به این نتیجه رسیده است اندیشه سیاسی - اجتماعی علامه طباطبایی (ره) بر پایه زمینه های سیاسی - اجتماعی جهان اسلام و ایران شکل گرفته است. هم چنین اندیشه وی نظام به هم پیوسته ای مبتنی بر مبانی نظری خاصی است که آن را از نظام های فکری (دینی و غیردینی) متمایز می سازد. افزون بر این، وی نظریه های بدیعی در حوزه سیاست مطرح کرده است؛ از جمله نظریه استخدام، اعتباریات، فطری بودن حکومت و ولایت، و واقع گرایی سیاسی، هم چنین او تلاش مجدانه ای نسبت به پیاده کردن دیدگاه های اجتماعی - سیاسی خود در جامعه ارائه کرده است.

    کلید واژگان: اندیشه اجتماعی, اندیشه سیاسی اسلام, اسلام سیاسی, فلسفه اجتماعی اسلام, ایران معاصر, علامه طباطبایی (ره)}
    Hassan Abdi *

    What are the dimensions of political thought of Allameh Tabatabai (RA) This research, using the analytical-historical method, has come to the conclusion that the political thought of Allameh Tabatabai (RA) is based on the socio-political background of the Islamic world and Iran. Besides, his idea is a system of interconnections based on certain theoretical foundations that distinguish it from intellectual systems (religious and non-religious) In addition, he has presented some novel theories in the field of politics, including the theory of recruitment, credentials, innate government and provincialism, and political realism. Allameh had a great effort in applying his political-social theory to his own society.

    Keywords: Social Thought, Political Thought of Islam, Social Philosophy of Islam, Contemporary Iran, Allameh Tabatabai (RA)}
  • مهدی نادری، اسماعیل عارفی گوروان
    گفتمان اسلام سیاسی، قرائتی از اسلام است که با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در رقابت با گفتمان های رقیب، خاصیت هژمونیک یافته و بر جامعیت و نقش آفرینی حداکثری اسلام در اداره زندگی مسلمانان تاکید دارد. این گفتمان مرزهای هویتی خود را با سایر خرده گفتمان های رقیب با منبع، مرجع و داور قرار دادن «هویت اسلامی» تعریف و تحدید می کند. در این راستا، این گفتمان هویتی در کنار اصل قرار دادن هویت «اسلامی»؛ هویت «ملی» و «قومی» و «جهانی» ایرانیان را زیر چتر «اسلامیت» بازخوانی، بازسازی و بازآفرینی می کند. این پژوهش با کاربست نظریه گفتمان و روش تحلیلی اسنادی درصدد پاسخ به این پرسش اصلی است: «آسیب های هویتی گفتمان اسلام سیاسی در ایران معاصر چیست؟» مدیریت و سیاست گذاری هویتی برای خنثی نمودن چالش های هویتی گفتمان اسلام سیاسی نیازمند شناخت دقیق و مدبرانه آسیب های هویتی این گفتمان در سطوح «ملی»، «منطقه ای» و «جهانی» است که ایجابا و سلبا در نوشتار مورد تحلیل و تبیین قرار گرفته است.
    کلید واژگان: هویت, گفتمان, اسلام سیاسی, ایران معاصر}
    Mahdi Naderi, E. Smail Arefi Gurvan
    The discourse of political Islam has been regarded as an interpretation of Islam that has become predominant in challenge with competents` discources since the establishment of IRI and emphasized on Islamic comprehensive and maximum role-creating in human life. This discourse, relying on Islamic identity, has limited and defined its border of identity with other competent sub-discourses. In this way, Islamic discource has considered the identities of nationality, race and world as being under the essential identity of Islamism. This study, using the theory of discourse and analytico-documentive method has intended to response the question: what threatening agents may be found against the identity of political discourse of Islam in contemporary Iran? Identity management and policy-making to oppose the challenges of the discourse of political Islam make it necessary to recognize national, reginal and worldly challenges exactly, the fact studied positively and negatively in this research.
    Keywords: Identity, Discourse, Political Islam, Contemporary Islam.}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال