به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « شعر » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «شعر» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • فتانه رستمی *، توران رزمجو، فرزانه دستمرد

    بررسی سیمای زن در شعر فارسی، یکی از راه های شناخت هویت و جایگاه زن ایرانی در دوره های مختلف است. ادبیات هر دوره، نمایان گر نگرش نویسندگان و شاعران آن زمان و به طور کلی بیانگر اندیشه حاکم بر آن دوران است؛ بنابراین به جاست برای شناخت سیمای زن در هر دوره، اشعار شعرای آن دوره را مورد بررسی قرار دهیم تا به این واقعیت مهم دست یابیم. از همان آغاز مشروطیت، وضعیت زن ایرانی مورد توجه و اعتراض روشنفکران ایرانی از جمله ملک الشعرای بهار بوده است. او به مساله زن و موضوعاتی از قبیل:عشق، ازدواج، حجاب و فعالیت های فرهنگی و اجتماعی زنان می پردازد و در آگاهی زنان و حمایت از حقوق و آزادی آنان اشعاری می سراید. بهار با نگرشی متاثر از فرهنگ سنتی، نسبت به موضوع زن و عشق نگاه مثبتی ندارد ، ولی زن را در جایگاه مادر می ستاید و برای او مقامی شایسته و درخور قائل است. زن در دوره انقلاب اسلامی در اجتماع، حضوری فعال دارد و علاوه بر شرکت در مبارزات علیه طاغوت پس از آن هم در مسائل سیاسی و اجتماعی تاثیر گذار بوده است. او از لحاظ برخی شاخص های کیفی و معنوی، وضعیتش تا حدودی بهبود می یابد. در این مقاله سعی شده است به روش توصیفی – تحلیلی، سیمای زن در دوره انقلاب اسلامی و دوره مشروطه بر اساس اندیشه شعری ملک الشعرای بهار بررسی شود.

    کلید واژگان: انقلاب اسلامی, سیمای زن, شعر, مشروطه, ملک الشعرای بهار}
    Fatane Rostami *, tooran razmjoo, Farzane Dastmard

    The image of a woman in Persian poetry is one of the ways to know the identity and position of Iranian women in different periods. The literature of each era shows the attitude of the writers and poets of that time and generally expresses the ruling thought of that era. So, in order to understand women's image in each period, it is appropriate to study the poems of the poets of that period in order to achieve this important fact. Since the beginning of constitutionalism, the status of Iranian women has been the focus and expression of Iranian intellectuals, including Malek osh-Sho'arā Bahar. He deals with the issue of women and topics such as: love, marriage, hijab and cultural and social activities, and he writes poems about women and supporting their rights and freedom. With an attitude influenced by traditional culture, Bahar does not have a positive view of women and love, but he places women in the position of mothers and gives her a worthy and worthy position. During the period of the Islamic revolution, women have an active presence in society, and in addition to participating in the struggle against the Taghut, she has been influential in political and social issues. From some qualitative and spiritual indicators, his condition improves to some extent. In this article, an attempt has been made to analyze the image of women in the period of the Islamic revolution and the constitutional period based on the poetic thought of Malek osh-Sho'arā Bahar

    Keywords: Islamic revolution, women', s image, poetry, constitution, Malek osh-Sho', arā Bahar}
  • حامد صافی*
    انقلاب اسلامی ایران در سال 1357، حادثه ای چند بعدی بود که کشور ایران را از زوایای گوناگون دستخوش تغییر و دگرگونی کرد. ادبیات و به ویژه شعر که از چند دهه پیش از وقوع انقلاب اسلامی، در خدمت مبارزه با رژیم پهلوی قرار گرفته بود، تحت تاثیر گفتمان انقلاب اسلامی متحول شد. این تحول هم از نظر قالب، فرم، محتوا و...قابل بررسی است. توجه دوباره به قالب هایی چون دوبیتی و رباعی، مضمون یابی های نو در بستر شعرهای عاشورایی، مهدوی، فاطمی و نیز کثرت رویش های جوان حاکی از تحول عمیق شعر فارسی در این مقطع تاریخی است که خود ضرورت پرداختن به تاریخ ادبیات انقلاب اسلامی، سبک شعر انقلاب اسلامی و نظریه شعر انقلاب اسلامی را فرا یاد می آورد. در جستار پیش رو، تلاش می شود با تحلیل و بررسی سخنان حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، درباره شعر، چهارچوب اصلی نظریه شعر انقلاب اسلامی توصیف شود. بر اساس این بررسی، روشن شد که بر اساس نظریه شعر انقلاب اسلامی، شعری ارزشمند است که معناگرا و مخاطب گرا باشد. معانی مورد نوجه در این نظریه نیز معارف دینی و اخلاقی، مسائل روز دنیای اسلام، ارزش های انقلاب و از این قبیل است. مخاطب گرا بودن شعر در نظریه شعر انقلاب اسلامی نیز بدین معناست که اولا شعر باید در برابر جامعه متعهد و موضع دار باشد و ثانیا در زبانی قابل فهم برای مخاطب آفریده شود.
    کلید واژگان: شعر, انقلاب اسلامی, رهبر انقلاب اسلامی, نظریه شعر}
    Hamed Safi *
    The Islamic Revolution of Iran in 1357 was a multi-dimensional event that changed and transformed the country of Iran from various angles. Literature and especially poetry, which had been serving the fight against the Pahlavi regime for several decades before the Islamic Revolution, was transformed under the influence of the discourse of the Islamic Revolution. This transformation can be examined in terms of format, form, content, etc. Paying attention again to forms such as couplets and quatrains, finding new themes in the context of Ashurai, Mahdavi, Fatimid poetry, as well as the abundance of young poets indicate the deep transformation of Persian poetry at this historical moment, which is the necessity of dealing with the history of Islamic Revolution literature, the poetry style of the Islamic Revolution and It brings to mind the theory of poetry of the Islamic Revolution. In the following essay, an attempt is made to describe the main framework of the theory of poetry of the Islamic Revolution by analyzing and examining the words of Ayatollah Khamenei, the Supreme Leader of the Islamic Revolution, about poetry. Based on this study, it became clear that according to the theory of poetry of the Islamic Revolution, a meaningful and audience-oriented poem is valuable. The meanings of this theory are religious and moral education, the current issues of the Islamic world, the values of the revolution, and so on. Audience-orientedness of poetry in the theory of poetry of the Islamic revolution also means that, firstly, poetry must be committed and take a position in front of the society, and secondly, it must be created in a language understandable to the audience.
    Keywords: Poetry, Islamic Revolution, Leader Of The Islamic Revolution, Theory Of Poetry}
  • منصور میراحمدی چناروئیه*، عقیل صابر
    مقاومت صرفا از طریق تفنگ و گلوله اتفاق نمی افتد، بلکه ادبیات نیز می تواند به گونه ای از مقاومت تبدیل شود. ادبیات ملی را می توان تبلور احساسات، افکار و تصورات یک ملت از وطن خویش دانست. این مسیله هنگامی که با جنگ، اشغال، انقلاب، آشوب و... همراه شود، روی تراژیک تری یافته و خود به یکی از ابزارهای مقاومت در برابر دشمن تبدیل می شود. در میان انواع مختلف ادبی فلسطین از گذشته تا کنون آنچه که پررنگتر از سایر انواع ادبیات بوده، شعر است که نشان می دهد شعر نسبت به داستان، نمایشنامه، رمان و سایر نمودهای ادبی هم ژرفای عمیق تری داشته و هم به لحاظ کثرت اختلاف زیادی با دیگر نمودها داشته است. این مقاله درصدد است تا با بررسی تاریخ معاصر فلسطین به پیدایش ادبیات مقاومت فلسطین بپردازد و دریابد پدیده های اجتماعی چگونه باعث شکل گیری جریان ادبیات مقاومت شده است؛ ادبیاتی که در مقاومت مردم این کشور نقشی جدی ایفا کرده است. بر همین اساس و با توجه به مطابقت روش هرمنوتیک اسکینر با جامعه شناسی معرفت که هر دو در پی برقراری پیوند میان زمینه و زمانه اجتماعی و سیاسی با مفاهیم و اندیشه ها هستند، در این مقاله از روش هرمنوتیک اسکینر استفاده شده است.
    کلید واژگان: فلسطین, ادبیات, جامعه شناسی معرفت, مقاومت, شعر}
    Mansour Mirahmadi *, Aghil Saber
    Resistance does not happen only through guns and bullets, but literature can also become a form of resistance. National literature can be seen as the representation of feelings, thoughts and ideas of a nation about its homeland. When this issue is accompanied by war, occupation, revolution, chaos, etc., it becomes more tragic and becomes one of the means of resistance against the enemy. Among the different types of literature in Palestine from the past until now, what has been more colorful than other types of literature are poetry, which shows that poetry has more depth than stories, plays, novels and other literary forms, and also has a great difference in terms of diversity with other forms. This article tries to investigate the emergence of Palestinian resistance literature by examining the contemporary history of Palestine and find out how social phenomena have caused the formation of Palestinian resistance literature. Literature that has played a serious role in the resistance of the people of this country. Based on this and considering the compatibility of Skinner's hermeneutic method with sociology of knowledge, both of which seek to establish a link between social and political context and time with concepts and ideas, Skinner's hermeneutic method has been used in this article.
    Keywords: Palestine, Literature, sociology of knowledge, Resistance, poetry}
  • آرش شفاعی بجستان*، محمدرضا رسولی، پروین سلاجقه
    هدف

    در این پژوهش، به دنبال پاسخ به این پرسش بوده ایم که روند تاثیرگذاری فضای مجازی بر شعر ایران، در آینده چگونه خواهد بود و فضای مجازی بر حوزه های مختلف شعر؛ مانند متن، مخاطب، شاعر، رسانه های انتشار شعر، فرآیند سرودن شعر، حقوق مولف و جهانی شدن شعر فارسی چه تاثیراتی خواهد داشت.

    روش

    برای این منظور، از روش دلفی استفاده کرده ایم. گروه خبرگانی، متشکل از استادان رشته های ارتباطات و ادبیات انتخاب شدند و با استفاده از مصاحبه عمقی و پرسش نامه بسته، با مقیاس لیکرت و با اجرای سه مرحله راندهای دلفی، نظرات آنان جمع آوری و تجزیه و تحلیل شد.

    یافته ها

    براین اساس، در حوزه پیام، پیش بینی گروه خبرگان این بوده است که به دلیل تاثیرات فضای مجازی، شاهد تنزل کیفی شعر خواهیم بود که درنتیجه آن، زبان شعر، ساده و شبیه به نثر خواهد شد و مضمون های بازتاب دهنده اتفاقات زندگی روزمره، رواج خواهد یافت. در حوزه مخاطب نیز قدرت گزینشگری مخاطب بیشتر خواهد شد، اما همچنان مخاطبانی وجود خواهند داشت که به دنبال گزینشگری فعالانه هستند و مخاطبانی نیز منفعلانه از گزینشگری افراد یا گروه های دیگر پیروی خواهند کرد. همچنین در حوزه فرستنده، پدیده چندمولفی اتفاق نخواهد افتاد و در حوزه کانال، خبرگان به همگرایی رسانه ای در کنار افزایش عاملیت شاعران در انتشار، معتقد بودند.

    نتیجه گیری

    هم نوایی میان گروه خبرگان در این امر که گسترش فناوری های ارتباطی، باعث بی اثر شدن سانسور خواهد شد، تنها موردی است که این گروه، نقش فناوری را در آینده شعر موثر می بینند.  گروه خبرگان، در مورد چگونگی تاثیر فناوری بر پدیده هایی چون انتشار شعر دیگران به نام خود و جهانی شدن شعر ایران، اتفاق نظر نداشتند و این موارد را در چهارچوب عاملیت انسانی تحلیل می کردند.

    کلید واژگان: شعر, فضای مجازی, جهانی شدن, چندرسانه ای, آینده پژوهی}
    Arash Shafai Bajestan *, MohammadReza Rasouli, Parvin Salajeghe
    Purpose

    The present research aimed at finding an answer to the question of the process of influence of cyberspace on Iranian Poetry in the future, and the influence of cyberspace on various aspects of poetry such as content, its audience, the poet, the media that published the poem, the process of composing the poem, the rights of the author, and Globalization of the Iranian poetry.

    Method

    The Delphi technique was used to carry out this research. A group of experts comprising professors in the fields of Communication and Literature was selected. The expert’s opinions were collected and analyzed through an in-depth interview, a questionnaire based on the Likert scale, and by the execution of three stages of Delphi rounds.

    Findings

    Accordingly, considering the content, the experts predicted that due to the impact of cyberspace, the quality of the poetry will be reduced and consequently, the language of poetry will become simpler and close to prose and it will only reflect the daily events of life. Regarding the audience, they concluded that the audience’s selection power will be increased, however, we can differentiate between the public and professional audience. With respect to the sender, there will be no phenomenon of multi authors, and regarding the channel, the experts agreed upon Media Convergence besides, the poets’ agency in publishing their own poems will be increased.

    Conclusion

    Experts believe that the spread of communication technologies will make censorship ineffective. This is the only case in which the group believes in the impact of technology on the future of poetry. The group of experts did not reach a consensus regarding the impact of technology on the phenomena such as publication of author’s poems as one’s original work and the Globalization of Iranian poetry, thus, analyzed these items in the framework of the human agency.

    Keywords: poetry, cyberspace, Globalization, Multimedia. Future Studies}
  • سمیرا سام زاده، داریوش کاظمی*، محمد حجت
    حضور شعر در نثر فارسی تقریبا از نیمه دوم قرن پنجم هجری آغاز شد. در کتب تاریخی ادوار مختلف، مورخین اشعار فراوانی را درج کرده اند. تاریخ ایلچی نظامشاه و شاه اسماعیل نامه دو اثر تاریخی از دوران صفویه هستند که به ترتیب در نثر و نظم نوشته شده اند. مولف تاریخ ایلچی، شواهد شعری فراوانی از شعرای هم عصر و متقدمین خود آورده؛ که در این بین اشعار شاه اسماعیل نامه بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است. در پژوهش حاضر این اشعار در سه گروه با کارکرد روایی، وصفی و اخلاقی، منظور گشته اند و با نشان دادن برخی مضامین و بن مایه های ادبی بارز در اشعار؛ که عموما در اکثر آثار ادبی تکرار می شود به طور ضمنی به چرایی -استفاده و نقش و تاثیر آنها در انسجام متن و هم چنین تاثیر آنها بر خواننده، پرداخته شده است تا مشخص گردد که هماهنگی آنها با متن تاریخ از نظرموضوعی و ادبی تا چه حد است. از لحاظ آماری مشخص گردید که در 31 مورد خورشاه(مولف تاریخ ایلچی) از اشعار شاه اسماعیل نامه بهره برده است که؛ 16 مورد با کارکرد روایی، 8 مورد اخلاقی و 7 مورد وصفی هستند. و در خلال این اشعار؛ اعتقادات مذهبی، باورهای کهن، مفاهیم اساطیری مشاهده می گردد.
    کلید واژگان: تاریخ, تاریخ ایلچی نظامشاه, شاه اسماعیل نامه, شعر, کارکرد اشعار, مضامین ادبی}
    Samira Samzadeh, Dariush Kazemi *, Mohammad Hojjat
    The presence of poetry in Persian prose almost began from the second half of the fifth century AH. Historians have also included many poems in the historical books of different periods. The history of Ilchi Nizam Shah and Shah IsmailName are two of the historical works from the Safavid era which are written respectively in prose and poetry. The author of the Ilchi history has brought a lot of poetic evidence from the poets of his time and his predecessors which have allocated the most statistics in the meantime the poems of Shah IsmailName. In the present study, according to Master Bahar, these poems have been divided in three groups: With narrative, descriptive and moral functions, and by showing some obvious literary themes and themes in the poems that are generally repeated in most literary works. It is implicitly discussed why they are used and their role and influence on the coherence of the text and their effect on the reader, in order to determine to what extent their harmony with the historical text is thematically and literary. It was Statistically determined that Khorshah has used the poems of Shah IsmailName in 31 cases, which are with narrative function in 16, moral,in 8 and descriptive in 7. And it is observed during these poems; religious beliefs, ancient beliefs, mythological concepts and specific uses of words and phrases.
    Keywords: History, History of Ilchi Nizam Shah, Shah Ismailnameh, poem, Function of poems, literary themes}
  • علی پرورش رامکی، صالح پرگاری*، کاظم میقانی، شهرام یوسفی فر

    عصر تیموریان یکی از کارآمد ترین دوره های فرهنگی ایران از نظر ادبی و هنری بود. زیرا سیاست گذاری های تیمور و جانشینان او، زمینه مناسبی برای فعالیت های فرهنگی فراهم کرد. جریان شعر و شاعری در عهد تیموریان، از آنجایی که مورد استقبال و حمایت مادی و معنوی سلاطین تیموری بود، گسترش و رونق یافت. با توجه به منزلت و میزان اثرگذاری بالای شعر در عصر تیموریان، شاهان و شاهزادگان تیموری برای متقاعد کردن و دستیابی به اهداف خود در روابط سیاسی به شیوه ای موثر از شعر استفاده می کردند. بهره گیری از شعر در نامه های سیاسی دوره تیموریان امری رایج بود و یک امتیاز و حسن محسوب می گردید. شاعران و ادیبان در عهد تیموریان از جایگاه سیاسی و اجتماعی والایی برخودار بودند. بنابراین به همان نسبت شاهان و شاهزادگان تیموری برای شعر اهمیت و اعتبار زیادی قایل می شدند. از این رو برای سلاطین تیموری در سیاست روابط داخلی و خارجی، شعر ابزار اثرگذار به شمار می رفت. اگر چه حکام تیموری دوستدار شعر و شاعران بودند و بسیاری از ایشان خود شعر می سرودند؛ اما هزینه ای که شاهان و شاهزادگان تیموری برای گسترش شعر و شاعری می پرداختنند، از پشتوانه سیاسی برخوردار بوده و اتتظارات سیاسی آنها را بر آورده می نمود.

    کلید واژگان: عصر تیموریان, شعر, روابط سیاسی, شاعران, سلاطین تیموری}
    Ali parvaresh Ramki, saleh pargari, Kazem mighni, shahram yousefifar

    The Timurid era was one of the most efficient cultural periods in Iran in terms of literature and art. Because the policies of Timur and his successors provided a good ground for cultural activities.The flow of poetry in the Timurid era expanded and flourished as it was welcomed and materially and spiritually supported by the Timurid sultans. Due to the status and high impact of poetry in the Timurid era, Timurid kings and princes used poetry effectively to convince and achieve their goals in political relations. The use of poetry in the political letters of the Timurid period was common and was considered a privilege and a virtue. Poets and writers in the Timurid era had a high political and social status. Thus, Timurid kings and princes were equally important to poetry. Thus, for the Timurid sultans, poetry was an influential tool in the politics of domestic and foreign relations. Although the Timurid rulers were fond of poetry and poets, and many of them wrote poetry themselves; But the cost of Timurid kings and princes for the development of poetry was politically motivated and met their political expectations.

    Keywords: Timurid era, poetry, political relations, poets, Timurid sultans}
  • فریبا آراسته، محمد صالح امیری*، مریم جعفری
    سامانیان نخستین سلسله ایرانی پس از اسلام هستند که به صورت جدی در پرورش شعر و ادبیات فارسی کوشیدند. از معروف ترین شاعران این دوره می توان به رودکی، شهید بلخی، دقیقی، ابو شکور و کسایی، رابعه، ربنجنی اشاره کرد. از مضامین پرکاربرد در آثار ادبی عصر سامانی، اخلاق و موضوعات اندرزی است که در این دوره بدان توجه زیاد شده است. پرداختن به آموزه های اخلاقی در شعر این دوره می تواند مخاطب را نسبت به مردم و اخلاق آنها در دوره سامانی آگاه کند. ازآنجاکه تاکنون کاری جدی در مورد آموزه های اخلاقی در خصوص شاعران این عصر که اغلب شاعران بی دیوان هستند صورت نگرفته این پژوهش ضروری به نظر می رسد. از مقاله حاضر به بررسی برخی از مباحث چون عدالت، دانش اندوزی، خرد، صبر، بخشش و بخشایش، آزادمنشی و مناعت طبع و... با رویکرد توصیفی تحلیلی پرداخته است و به این نتیجه دست یافته است که شاعران این عصر به بیان مضامین اخلاقی تلاش کرده اند این دوره فقر ناپسند شمرده شده است، در عوض دریافت هدایا، به شخص مضطر وام پرداخت می شود واقعیت گرایی سبب توصیفات جزییات طبیعت یا واقعیات حالات جسمی شاعر در شعر این دوره مشاهده می گردد خردورزی به جای خرافه در اشعار عده ای از سرایندگان به ویژه در اشعار ابو شکور با بسامد فراوان دیده می شود.
    کلید واژگان: آموزه های اخلاقی, شعر, عصر سامانی}
    Fariba Aresteh, Mohamad Saleh Amiri *, Maryam Jafari
    The Samanids are the first post-Islamic Iranian dynasty to make serious efforts to cultivate Persian poetry and literature. Among the most famous poets of this period, we can mention Rudaki, Shahid Balkhi, Daqiqi, Abu Shakur and Kasaei, Rabia, Rabanjani. One of the most widely used themes in the literary works of the Samanid era is ethics and thematic topics that have received much attention in this period. Addressing the moral teachings in the poetry of this period can inform the audience about the people and their ethics in the Samanid period. Since no serious work has been done so far on the moral teachings of the poets of this age, most of whom are insane poets, this research seems necessary. From the present article, he has studied some topics such as justice, scholarship, wisdom, patience, forgiveness and forgiveness, liberalism and nature, etc. with a descriptive-analytical approach and has come to the conclusion that the poets of this era try to express the moral themes of the effort. This period of poverty has been considered disgraceful. Instead of receiving gifts, a loan is paid to the distressed person. It is seen
    Keywords: moral teachings, poetry, the Samanid era}
  • نسرین سیدزوار، رضا حیدری نوری*، منیژه فلاحی
    مطالعه اشعار امام خمینی (ره) و مداقه در سیره و رفتار ایشان نشان می دهد که عرفان امام خمینی محدود به تجربیات فردی و کشف و شهود در محدوده ی چله نشینی نیست، بلکه ایشان با توجه به آرمان ها و اهدافی که داشتند و همچنین با توجه به این که بنا بر رویکرد سیاسی خود، قایل به تسری مسایل دینی به تمامی ابعاد زندگی بشر بودند، بنابراین به نظر می رسد عرفان ایشان نیز بعدی اجتماعی دارد و این اندیشه و رویکرد در اشعار وی نیز منعکس شده است. در همین راستا، در مقاله پیش رو به بررسی جایگاه عرفان در اشعار امام خمینی با رویکرد جامعه شناسی بر مبنای نظریه ی لوسین گلدمن پرداخته ایم. نتایج پژوهش نشان می دهد که امام خمینی در اشعار خود همواره عرفان را محدود به گوشه و زاویه ندانسته و عرفان در تمامی ابعاد زندگی فردی و اجتماعی او جریان داشته است. امام خمینی برخلاف برخی عرفا که از مردم و جامعه فاصله گرفته و شناخت خدا را منوط به گوشه نشینی می دانستند، در بطن جامعه حضور داشته و در کنار روابط اجتماعی، بعد معنوی و عرفانی وجود خویش را در میان مردم جسته است و این موضوع دقیقا در راستای نظریه ی لوسین گلدمن است که مابین ادبیات و دین و جامعه رابطه ای نزدیک و مستقیم متصور بود.
    کلید واژگان: عرفان, امام خمینی, شعر, جامعه, لوسین گلدمن}
    Nasrin Seyedzavar, Reza Heydarinoori *, Manijeh Fallahi
    A study of Imam Khomeini's poems and a study of his life and behavior show that Imam Khomeini's mysticism is not limited to personal experiences and discoveries and intuitions in the realm of predestination, but he's according to his ideals and goals. And also considering that according to their political approach, they believed in extending religious issues to all aspects of human life, so it seems that their mysticism also has a social dimension and this idea and approach is also reflected in his poems. Has been. In this regard, in the present article, we have examined the place of mysticism in Imam Khomeini's poems with a sociological approach based on Lucien Goldman's theory. The results of the research show that Imam Khomeini in his poems has not always considered mysticism limited to corners and angles and mysticism has flowed in all aspects of his individual and social life. Imam Khomeini, unlike some mystics who distanced themselves from the people and society and considered the knowledge of God to be conditional on isolation, was present in the heart of society and along with social relations, the spiritual and mystical dimension of his existence was sought among the people. The subject is exactly in line with Lucien Goldmann's theory that there was a close and direct relationship between literature and religion and society.
    Keywords: mysticism, Imam Khomeini, poetry, Society, Lucien Goldman}
  • آسیه ذبیح نیا عمران*

    نصرالله مردانی «ناصر» (1326 1382ه. ش) یکی از بزرگترین شاعران انقلاب اسلامی ایران به شمار می آید که نفوذ و تاثیرگذاری اندیشه اسلامی وگفتمان تشیع در شعر اوآن قدر گسترده و فراگیر است که حتی جزیی ترین رفتارها در انطباق با آن معنا و مفهوم می یابد. با پیروزی انقلاب اسلامی، شعر آیینی، در جریان فکری جدیدی قرار گرفت که پیش از آن سابقه نداشت و پرداختن به مفاهیمی همچون شهادت، مبارزه با طاغوت، ظلم ستیزی، همدردی با مستضعفان جهان و مضمونهایی از اینگونه، در شعر نصرالله مردانی در سرلوحه اشعار او  قرار گرفت. اشعار انقلابی او کاملا پویا و فعال، و شاعر نیز به دنبال موعود، در حرکت است. در شعر او، دیگر خبری از ایستایی و جامدبودن اشعار دوره قبل از انقلاب نیست. همزمان با تجدید حیات اسلام بعد از انقلاب اسلامی، درکی نوین از مفاهیم دینی در پرتو قیام مذهبی، به شکلی تازه و تجدید حیات یافته، با درونمایه دینی در اشعار او ظهور می کند که «ادبیات انقلاب اسلامی» نمونه برجسته آن به شمار می رود. هدف اصلی مقاله تبیین چگونگی تاثیرگذاری و انعکاس پدیده انقلاب اسلامی در اشعار نصرالله مردانی از شاعران ارزشی دهه 60 است. روش پژوهش توصیفی تحلیلی با استفاده از اسناد و منابع کتابخانه ای است. مطابق یافته های پژوهش، نتایج و دستاوردهای دوران انقلاب اسلامی ایران از نظر اتکا بر دین و شریعت و صیانت از تمامیت ارضی کشور و همچنین نظام و ارزشهای مذهبی و ملی در اشعار مردانی انعکاس یافته است.

    کلید واژگان: انقلاب اسلامی, نصرالله مردانی, شعر, قیام, ادبیات پایداری}
    Asieh Zabihnia Emran *

    Nasrollah (Naser) Mardani (1948-2004) is regarded as one of the most influential poets of Islamic revolution of Iran. The influence of Islamic thought and Shiite discourse in his poetry is such that even the most trivial behavior will take significance in the light of his thoughts. Issues such as Iran's Islamic revolution achievements by considering reliance upon religion and law and protecting Iran's territorial integrity, its system and religious as well as patriotic values are reflected in his poetry. Upon Islamic revolution's victory, Persian religious poetry stepped into a new and unprecedented direction. Nasrollah Mardani addressed concepts such as martyrdom, fighting against evil regimes, fighting against tyranny, feeling empathy with world's poor and weak people and some other similar ones. His revolutionary poems are dynamic and active indeed and the poet is moving after the promised savior. His poetry is not solid and static, as it was in pre-revolution poetry. Coinciding with Islam's revival after revolution, his poetry takes a new direction compared to the previous poets and a new conception of religious concepts are presented in his poems, i.e. he takes a new stance toward Islam. "Islamic Revolution Literature" is one of his outstanding works in this field.

    Keywords: Islamic Revolution, Nasrollah Mardani, poetry, uprising, Resistance literature}
  • مینا زندرحیمی*، هدی هادی پور، حمیده کمالی مقدم

    بررسی ادبیات پایداری در حقیقت بررسی دلاوریها و ظلم ستیزی یک ملت است. دانستن این موضوع که آیا مترجم به درستی مفاهیم پایداری را دریافته یا تنها به انتقال کلمات بسنده کرده و اینکه موفق شده اصول فکری شاعر را همانگونه که در جامعه مبدا ملموس است در جامعه مقصد نیز فراهم سازد ، تنها با بررسی تطبیقی آنها ممکن میشود. مقاله پیش رو در تلاش برای بررسی ترجمه انگلیسی اشعار پایداری امین پور توسط سعیدپوردر مدل ترجمه هاوس بوده است. پژوهشگران با بررسی این اشعار و ترجمه آنها در پی یافتن شیوه مترجم برای انتقال این مفاهیم عمیق بوده اند. درنتیجه این پژوهش مشخص شد مترجم تنها آثاری را ترجمه کرده که با ترجمه تحت اللفظی قادر به انتقال آنها به زبان مقصد بوده و در ترجمه آثاری که چند سطحی بوده و در لایه های زیرین خود ، مفاهیم پایداری را دربرداشته اند، نتوانسته روح پایداری مستتر در اشعار را انتقال دهد و تنها به انتقال لایه های ظاهری شعر بسنده کرده است. در نتیجه مترجم باید در ترجمه این نوع ادبی به عوامل متعددی توجه کند که مطالعه تاریخچه و آثار پایداری جامعه مقصد و توجه به بار معنایی متفاوت کلمات در دو جامعه از جمله آنها است.

    کلید واژگان: شعر, قیصر امین پور, ادبیات پایداری, ترجمه شعر, بررسی کیفیت ترجمه, هاوس}
    Mina Zandrahimi *, Hoda Hadipour, Hamideh Kamali Moghaddam

    Today, investigating a nation's Resistance Literature means digging into that nation's history of bravery, courage and fight against oppression. Therefore, the reflection of this division of literature in the other societies is of great importance. To know if the translator has been successful in transferring the concepts, i.e. elements of resistance or s/he has just replaced the words with the target equivalents is only possible when the source and target texts are compared and contrasted. The present study included a comparison of Gheysar Aminpour's poems and their English translations by Saeid Daeidpour according the Translation Quality Assessment model of Julianne House. After analyzing the data, it was revealed that the translator has chosen to translate only those poems that gave way to a literal translation. In rendering multi-layered poems that included resistance elements and concepts in their depth, the translator has not been successful. This obviously represented the necessity of translator's acquaintance with literary genres, their requirements and specifications, both in the source and the target literature, since non-acquaintance could deeply affect the quality of translation.

    Keywords: poetry, Gheysar Aminpour, Resistance Literature, translation, Translation Quality Assessment. House}
  • حسین حدیدی*
    هجو یکی از گونه‌های پویای ادبی است که در شعر برخی از شاعران عصر اندلس فراوان دیده شده است. پس از ظهور اسلام شعر هجو از حوزه فردی و قبیلگی خارج و در عرصه دین و سیاست داخل شد.گاه شاعران اندلس در هجویه‌های خود از ابزار طنز برای بیان اغراض و اهداف خود استفاده کرده‌اند و بدین‌وسیله در مقام منتقد اجتماعی و سیاسی در برابر قدرت‌های سیاسی ایستاده‌اند. آنچه در این مقاله مورد پژوهش قرار گرفته، آشکار کردن مضامین سیاسی در هجویه‌های شاعران اندلس است، بدین‌معنا که آنها در هجوهایشان از چه مضامین سیاسی بهره برده‌اند. از جمله این مضامین، می‌توان به ریاکار، گرگ‌صفت، ناپاک، فاسد، رشوه‌گیر، ستمکار و ظالم، بدرفتار و بی‌اصالت بودن اشاره کرد، که این مضامین را به امیران، فرماندهان جنگی، قاضیان و فقیهان نسبت داده‌اند. این شاعران در بسیاری از این مضامین با صراحت بیان و بدون ترس و جانبداری به مخالفت و انتقاد از این طبقات سیاسی پرداخته‌اند. کاربرد برخی صور بلاغی مانند تشبیه و استعاره و همچنین برخی محسنات لفظی در هجویه‌های سیاسی سبب زیبایی هجویه‌ها و جلب مخاطبان شده است.
    کلید واژگان: شاعران اندلس, شعر, صور بلاغی, هجو- مضامین سیاسی}
    Hossein Hadidi *
    The Satire is one of the dynamic literary species found in the poetry of some poets of the Andalusian age. After the advent of Islam, the poetry of satire outside the personal field and tribal outside and entered the realm of religion and politics. Andalusian poets in their spells used comic instruments to express their goals and goals, and thus as a social critic and politics stand against political powers. What has been researched in this article is the discovery of political themes in Andalusian poets' spells,+ in that they have used political themes in their pariahs. Among these themes, one can refer to hypocrites, witches, foul, corrupt, bribe-takers, oppressors, and cruel, mistreated and inhuman matters, which attributed these themes to emirs, warlords, judges, and jurisprudents. In many of these poems, these poets have been expressly expressed and without fear and prejudice to oppose and criticize these political classes. The use of some rhetorical forms such as simile and metaphor, as well as some verbal exhortations in political spells, have brought beauty to the attention of the audience.
    Keywords: The meaning of satire, Judge's satire, Andalusian poets, political Satires, political themes}
  • سحر صنیعی، فاطمه نادری

    شاهنامه آینه روشن و تمام نمایی از اصول، آداب، اندیشه ها و تفکرات و به قولی جامع جمیع خصایص مدنی و اخلاقی و فرهنگی ایران باستان است. این اثر بی نظیر با پرداختن منطقی به داستان ها و حکایات، به شخصیت ها و بازیگران آن روح تازه ای می بخشد. لذا باید گفت که زن در شاهنامه آمیخته ای از خردورزی، عفاف و زیبارویی است. این سه خصلت بانوان شاهنامه را از تمامی بانوان حماسه ها ممتاز می گرداند و فردوسی، در جای جای اثر خویش این ویژگی ها را ستوده است. زنان شاهنامه، به جزء آنها که زنان در سایه محسوب می شوند و تاثیر چندانی در روند داستان ندارند بقیه تاثیرگذار در سیاست و اجتماع و سایر شئونات زندگی اند و حتی به مرتبه پادشاهی هم می رسند. این اثر که منعکس کننده واقعیات و تقابل فرهنگ های جوامع و سرزمین های مختلف آن زمان است، می تواند نقش بسیار حائز اهمیتی در باورها و پیشینه فرهنگی نسل کنونی ایفا نماید. شاهنامه با بیان محسنات زنان در ابیات خویش، سعی نموده است تا استوارترین باور و تصویر، از سیمای زنان ایرانی را منتشر نماید. بنا به اهمیتی که زن و نقش آن در اجتماع و ادبیات ایران دارد و براساس پژوهش‎ هایی که درباره نقش اجتماعی صورت گرفته است، می توان اذعان نمود که زن در شاهنامه از حیث اجتماعی، موقعیت و هویتی فاخر داشته و از شخصیت زن بعنوان یک اسوه وارسته اجتماعی یاد می شود.

    کلید واژگان: شاهنامه, زن, شعر, هویت اجتماعی, جایگاه زن}
    Sahar Saniei, Fatemeh Naderi

    The Shahnameh is a clear mirror of the principles, customs, ideas and thoughts – in another word, a comprehensive set - of all the civic, moral, and cultural traits of the ancient Persia. This magnificent work, giving a logic to stories and anecdotes, gives its characters and actors a new spirit. Therefore, it should be said that the woman in the Shahnameh is a mixture of wisdom, chastity and beauty. These three qualities distinguish the women in the Shahnameh from all the epic women, and Ferdowsi praises these features throughout his work. Women of the Shahnameh - except for those women called “shadow women” who do not have much effect on the story - affect the politics and the society and other aspects of life, and even reach the Kingdom degree. This work, which reflects the realities and oppositions of the cultures of the various communities and territories of that time, can play a very important role in the beliefs and cultural background of the current generation. The Shahnameh, by expressing women's advantages in his literature, has tried to publish the most solid belief and image of the Iranian women's appearance. Due to the importance of women and their role in the Iranian society and literature, and based on research on social roles, it can be admitted that the woman in Shahnameh has an honorable social status and identity, and the woman character is considered as a social pious examplar.

    Keywords: The Shahnameh, Women, Poetry, Social Identity, Women Status}
  • سید محمدرضی خردمند*

    ایران و افغانستان به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم، پیوندگاه تمدن های بزرگ جهان و کانون مسلط فرهنگی و سیاسی در آسیا بوده اند. این دو ملت زبان مشترک دارند. زبان وسیله ای است آوایی که ایجاد ارتباط از طریق آن صورت می گیرد. همچنین قالبی است برای اندیشیدن چون اندیشیدن نوعی سخن گفتن است. ادبیات هم سخن است، سخنی تاثیرگذار و رسا که خود شاخه مهمی از فرهنگ هر ملت است و نقش ارزنده ای در حفظ، گسترش و انتقال فرهنگ دارد. بخش عمده ای از آثار ادبی این دو ملت به زبان فارسی است. این پژوهش به شیوه  توصیفی به بررسی اشعار فارسی شاعران نامدار دو ملت همچون فردوسی، مولانا، حافظ، قنبر علی تابش، سید نادر احمدی، سید حکیم بینش، محمد خلیل خلیلی و دیگر شاعران فارسی زبان پرداخته که بسیاری از اشتراکات فرهنگی را نمودار ساخته است. این دو ملت در بسیاری از نمودهای فرهنگی از جمله برگزاری مراسم عید نوروز، آیین ماه نو، موسیقی، زیارت ، اعتقادات مذهبی بسیار به هم نزدیک هستند که برای دو کشور بستری مناسب برای ارتباط متقابل و سازنده خواهد بود.

    کلید واژگان: آداب و رسوم, افغانستان, ایران, شعر, فرهنگ}
    Seyed Mohammad Razi Kheradmand *

    Being located on the Silk Road, Iran and Afghanistan have been the link between the great civilizations of the world and have been a dominant cultural and political center in Asia. These two nations have a common language. Language is the phonetic instrument by way of which communication takes place. It is also a form of thinking; since thinking is a form of speaking. Literature, too, is a way of speaking; an effective and expressive instrument, which is an important branch of the culture of every nation and has a valuable role in preserving, spreading, and transmitting culture. A major part of the literary works of these two nations is in Persian. Using a descriptive methodology, this research paper proposes to examine the Persian poems of famous poets of the two nations such as Ferdowsi, Rumi, Hafez, Ghanbar Ali Tabesh, Seyyed Nader Ahmadi, Seyyed Hakim Binesh, Mohammad Khalil Khalili, and other Persian speaking poets and reflect upon many cultural commonalities between the two nations. There are several cultural expressions, including the Nowruz celebrations, the new moon ceremony, music, pilgrimage, and religious beliefs, which make these two nations culturally very close and serve as suitable platforms for a constructive reciprocal relationship between the two countries.

    Keywords: Customs, Traditions, Afghanistan, Iran, poetry, Culture}
  • راضیه کارآمد*، حسین شمس آبادی، سید مهدی نوری کیذقانی

    ایران و فلسطین دو کشوری هستند که جنگ را تجربه کرده و شاعران این دو سرزمین در مورد ادبیات پایداری و مقاومت شعرهایی سروده اند که سلمان هراتی شاعر ایرانی و ابراهیم المقادمه شاعر فلسطینی از جمله این شعرا هستند. این نوشتار با شیوه تطبیقی به تحلیل و توصیف سروده های این دو شاعر در این زمینه می پردازد؛ هردوشاعر، عاشق وطن خویش بوده و به آن عشقی الهی و معنوی داشته اند. شهدا را گرامی و جاودانه معرفی کرده و البته خودشان هم، شهادت آرزوی قلبیشان بوده است. آنها تعدادی از سروده های خود را به شهدای خاصی اختصاص داده و به ظلم و ناهنجاری اعتراض کرده اند. این دو شاعر، از دشمنان، با بیانی نمادین سخن گفته اند و المقادمه دشمن را به تحدی طلبیده و تهدید و تحقیر کرده است. سلمان و المقادمه، در مورد رزمندگان شعر سروده اند و امید خود را در مورد به ثمر نشستن جهاد و مقاومت منعکس و ناامیدی را تقبیح کرده اند.

    کلید واژگان: ابراهیم المقادمه, سلمان هراتی, مقاومت, شعر}
    Razieh Karamad *, Hosein Shamsabadi, Seedmehdy Norikeizegany

    Common themes of Resistance In poems of salman Harati and ebrahim moghademehAbstractIran and Palestine are two countries that have experienced war.Poets of both lands have written poems about poetry literature. Salman Herati is an Iranian poet and Ibrahim al-Muqadma is a Palestinian poet of resistance poets. The present paper deals with the comparative method of analyzing and describing the poems of these two poets in the subject of resistance literature.In general, it can be said both have loved their homeland and They have a national and spiritual love to it. Both Celebrated martyrs. Both wished to testify both poets have protested against tyranny And spoke of the enemies Sometimes hidden And sometimes openly. Moghademeh has challenged and humiliated the enemy.Both poems written about warriors and Good news that Resistance results and said that frustration is bad and ugly.Key words: Resistance literature, salman harati, ebrahim moghademeh. poems ,.

    Keywords: Resistance Literature, Salman Harati, ebrahim moghademeh, poems}
  • جواد کارخانه*، محمد مهدی روشن چسلی، فاروق نعمتی

    حسن عبدالله قرشی، از شاعران و نویسندگان معاصر از کشور عربستان سعودی است که در برخی دیوان-های شعری خود، ندای ضد استعماری سر داده و به ویژه در حمایت از قیام ملت فلسطین و محکومیت جنایت های صهیونیست ها، قصاید حماسی و زیبایی سروده است. تمجید از شهدای قدس، تشویق به مبارزه بر علیه دشمن اسراییلی و...، بازتاب گسترده ای در شعر حسن قرشی دارد و او را به چهره ای شاخص و ممتاز در میان دیگر سرایندگان سعودی تبدیل کرده است. علاوه بر موضوع فلسطین، قیام ملت الجزایر بر علیه اشغال گران فرانسوی نیز بازتاب گسترده ای در شعر پایداری قرشی دارد. قرشی به طور کلی، یک شاعر رمانتیک است که بسیاری از مولفه های یک شعر رمانتیکی را در خود دارد و از همین رو، غزل و اشعار عاشقانه، بخش قابل توجهی از تولیدات شعری او را به خود اختصاص داده است. البته پرداختن به موضوع غزل، او را از نگاه به مسایل سیاسی باز نداشته؛ بلکه روحیه ظلم ستیز او موجب شد تا با سلاح شعر، طوفانی ترین اشعار را در دفاع از ملت های آزاده ای چون فلسطین و الجزایر بسرایداین پژوهش در پی آن است تا به شیوه تحلیلی- توصیفی، مهم ترین مولفه های مقاومت و پایداری را از خلال اشعار این سراینده معاصر عرب بررسی و تحلیل نماید، ضمن شناساندن یکی از شاعران برجسته و چهره های شاخص در ادبیات مقاومت کشور عربستان، یعنی «حسن عبدالله قرشی» و اشعار انقلابی او،همچنین سعی دارد به جلوه های گوناگون مقاومت، ظلم ستیزی و دفاع از حقوق از ملت های آزاده جهان در شعر او بپردازد.

    کلید واژگان: شعر, مقاومت, فلسطین, پایداری, قرشی}
    Javad Karkhane *, Mohamadmehdi Roshanchesli, Faroq Nemati

    Hassan Abdullah Qureshi is a contemporary Saudi poet and writer who, in some of his poetic divisions, has issued an anti-colonial call, especially in support of the uprising of the Palestinian people and the condemnation of Zionist crimes, epic poems and aesthetics. Praising the martyrs of Quds, encouraging the fight against the Israeli enemy, etc., is widely reflected in Hassan Qureshi's poetry, making him a prominent figure among other Saudi poets. In addition to the Palestinian issue, the Algerian uprising against the French occupiers has also been widely reflected in Qur'anic poetry. Qureshi, in general, is a romantic poet who has many components of a romantic poetry, and so his sonnets and love poems are a significant part of his poetic productions. Of course, dealing with the subject of sonnet did not deter him from looking at political issues; rather, his oppressive spirit led him to write the most poetic poems in defense of free nations such as Palestine and Algeria. In an analytical-descriptive way, he seeks to analyze and analyze the most important elements of resistance and persistence through the poems of this contemporary Arab poet, while identifying one of the prominent poets and prominent figures in the Saudi resistance literature, Hassan Abdullah Qureshi and His revolutionary poems also seek to exemplify the various manifestations of resistance, cruelty and defending the rights of free nations. The world deals with his poetry.

    Keywords: poetry, Resistance, Palestine, Sustainability, Qureshi}
  • مهوش واحددوست *

    نمود اساطیر کهن ایران مانند مفاهیم و شخصیت های اساطیری شاهنامه در اشعار دوره جنگ تحمیلی نمی تواند تصادفی باشد، عناصر اساطیری شاهنامه فردوسی کهن نمونه های شعرهای حماسی به شمار می رود. در زمان مقتضی، ناخودآگاه جمعی شاعران، یاریگر آنها در استفاده از این کهن الگوها هستند. مانند شاعران شعر جنگ در دوره «جنگ تحمیلی عراق علیه ایران» که این کهن الگو.ها را در شعر خود بازتاب دادند. یکی از هدف های این تحقیق نشان دادن ارزش و اهمیت شاهنامه فردوسی در راستای وحدت و یکپارچگی ملت ایران، به ویژه در طی جنگ تحمیلی عراق علیه ایران است و بازنمایی افتخارات رزمندگان میدان های نبرد برای تداوم یکپارپگی و شکوه و عظمت ایران، هدف دیگر این جستار است. تعریف حماسه، کارکرد حماسه در تشجیع ملت در زمان مقتضی مانند زمان جنگ؛ ضرورت و شرایط ایجاد حماسه و نقش آن در ماندگاری رخدادهای تاریخی و ملی، با در نظر داشتن عامل اصلی مذهب در روند جنگ تحمیلی، نمود تعدادی از عناصر اساطیری حماسه ملی ایران، ابزارهای شاعرانه در شعرهای دوره جنگ تحمیلی، پهلوانان بنیادین شاهنامه به عنوان کهن الگوها و اسوه های شجاعت و دلاورمردان عرصه های نبرد در مقایسه با آنها، محور های دیگر بحث هستند.

    کلید واژگان: حماسه, شاهنامه, شعر, جنگ, وحدت ملی, ایران}
    Mahvash Vaheddoost *

    The presence of ancient myths and mythical concepts and personages of Shahnameh, in the war poem can't be accidental. But; Shahnameh is an ancient pattern for heroic verse; so in the appropriate time, like during the period of "imposed war against Iran", the unconscious collective of poets of war poem helped them to use these kind of patterns, this, testifies the influence of Shahname on war poems in modern time in Iran. Defining the importance of Shahnameh, in the aspect of "national unity", especially in the period of "imposed war"; is the first aim of this research. And revealing the honors of Iranian warriors to maintain the integrity and elegance of Iran is the next purpose of this paper. Also, defining other features of Epic and War poem; and other similarities and differences between them are the basic discussion in this research.

    Keywords: Shahnameh, Epic, war Poem, National Unity}
  • نسرین فقیه ملک مرزبان
    اشعار امام خمینی، گذشته از جذابیت های ادبی خود، از آن جهت که سروده های یک رهبر انقلابی است و متعلق به فردی موثر در جهان معاصر است، اهمیت ویژه ای می یابد. در این مقاله با توجه به رویکرد تحلیل گفتمان و دستور نقش گرای هالیدی به این اشعار پرداخته ایم. برای تمرکز بر شخصیت امام و جلوه ی شخصی در اشعارش تنها به فرایندهایی توجه کرده ایم که با نهاد جدای «من» آغاز شده اند.
    از جمله دستاوردهای این پژوهش آن است که ایشان در رویکردی خصوصی و کاملا درونگرایانه به تعریف و تمییز «من» بیش از هر چیز دیگر اهمیت داده اند و ضمن نفی منیت، «من» را عاشقی دل سوخته معرفی می نماید که کاملا تسلیم یار است و در برابر یار هیچ قدرتی را نمی شناسد.
    کلید واژگان: امام خمینی, شعر, فرایند, نهاد, هالیدی}
    Nasrin Faghih Malek Marzban
    Imam Khomeini’s poems, in addition to their literary attractions, belong to a evolutionary leader and an effective man in the contemporary world. In this article, according to discourse analysis and Halliday’s functional grammar, these poems are studied. In order to concentrate on Imam’s personality and personal reflections in his poems, just the statements beginning with the subject “I” were analyzed. The results show that in a private introverted approach he has noticed fordefining and distinguishing “I”. Also negating egoism, he introduces “I” a passionate lover who surrenders for the beloved and knows no power beside him.
    Keywords: Imam Khomeini, Process, Subject, Halliday}
  • میلاد شمعی، مینو بیطرفان
    یکی از برجسته ترین مسائل عاطفی شعر عصر مشروطه که حوزه گسترده ای از تاملات شاعرانه را برانگیخته، مسئله «وطن» است. آنچه در ارتباط با «وطن» و مسائل پیرامون آن در این دوره به چشم می خورد با دوره های پیشین شعر فارسی متفاوت است. ملک الشعرای بهار از جمله شاخص ترین شاعران این عصر است که نگرش تازه ای نسبت به «وطن» داشته است. وی با شعر اجتماعی و انتقادی، نثر روزنامه ای و خطابی، و لحن عالی و علنی خود چشم اندازش را نسبت به وطنش ابراز داشته است. برداشت وی از «وطن» را می توان در زیر مجموعه ساختارهای سیاسی اجتماعی، مقوله های فرهنگی دینی (مذهبی) و انتقادات تاریخی ملی خلاصه کرد.
    بهار در میان دیگر هم عصرانش دیدگاه معتدل تری نسبت به وطن داشته و جلوه های مختلف آن را در بسترهای گوناگون به تصویر کشیده است. نگرش زیباشناسانه، هنرمندانه و اعتدال گرایانه بهار در ارتباط با وطن بیش از هر چیز در اشعارش بازتاب یافته است. وی به انتقاد از اوضاع داخلی کشور می پردازد، بیگانگان را مورد انتقاد قرار می دهد، از افتخارات و مظاهر فرهنگی ایران یاد و به ارزش های دینی و مذهبی افتخار می کند، جلوه های زیبای طبیعت ایران را به نمایش می گذارد و مکرر از مفاخر و مآثر گذشته نام می برد. هم چنین تا واپسین لحظات عمر، با قلم، در سنگر مبارزه علیه دشمن و دفاع از میهن، قدم می گذارد و در آیینه نظم و نثرش «زبان وطن خویش می شود». در این مقاله برآنیم تا با ارائه مفاهیم گسترده و گونه گون وطن در اشعار ملک الشعرای بهار، دیدگاه وی را در ارتباط با این مسئله تبیین و تحلیل کنیم و بافت ها و ساخت های آشکار و نهان آن را به نمایش بگذاریم.
    کلید واژگان: ایران, وطنیه, ملک الشعرای بهار, هویت ملی, شعر, مشروطه}
    Milad Shamei, Minoo Bitarafan
    One of the most prominent and frequent concepts and themes of emotional poetry in Constitutional era- that provoked the broad field of poetic emotions – is the homeland issue. What could be seen about the homeland and the issues around it in this period is different from the earlier period of Persian poetry. Actually the concept of homeland in its modern form is influenced by Europeans and along with The Constitutional Revolution has entered into the language of poetry (poets of this period) and every poet in proportion to the knowledge and his or her insight and based on the historical- social and political relations has a unique understand and has reflected it in his/her poems.Mohammad taghi Bahar is among of the most significant Poets in the Constitutional Era that had new point of view. In this article we explain and analyze separately different manifestations of the homeland in the poems of Mohammad taghi Bahar.
    Keywords: Homeland, Mohammad taghi Bahar, National identity, The Constitutional Era poem}
  • حسام ضیایی، علی صفایی سنگری

    انقلاب اسلامی به‌عنوان پدیده‌ای مهم در تاریخ معاصر، تاثیر زیادی بر ذهن و زبان شاعران در خصوص هدف و رسالت ادبیات داشته است. تحولات سال‌های آغازین انقلاب، شعر فارسی را به طور خیره کننده‌ای به سوی تعهد هنری و پرهیز از اندیشه هنر برای هنر پیش برد؛ به طوری که شعر محتوامدار و متعهد، گفتمان غالب در دهه اول بود. اما در دهه دوم، به دلایلی مختلف شرایط تغییر کرد. هدف از این پژوهش، بررسی جامعه‌شناختی این عوامل و نشان دادن شاخصه‌های این تغییر در دهه دوم پس از انقلاب است. پایان یافتن جنگ تحمیلی، رحلت امام خمینی(ره)، تغییر در سیاست‌های داخلی و خارجی دولت پس از جنگ، تحول در جریان روشنفکری دینی و تغییر در ساختار جمعیتی ایران از جمله عواملی هستند که شعر فارسی را از محتوامداری به سمت فرم‌گرایی پیش برد و آن را در قالب گرایش‌هایی نظیر شعر حرکت (پست مدرن)، شعر گفتار، شعر رمانتیک و... عرضه کرد. ضمن این‌که در شعر متعهد نیز در دهه دوم، تغییرات محسوسی ایجاد شد و احساس تعهد اجتماعی پررنگ‌تر شد.

    کلید واژگان: انقلاب اسلامی, جامعه شناسی, شعر, فرم گرایی, تعهد}
    Hesam Ziaee, Ali Safaee Sangari

    Islamic revolution as an important phenomenon has traced on mind and language of poets about of the cause prophecy of literature. The evolutions in the initial years of revolution, conducted the Persian poets to onus in art and diet from strict art and underwriter poem was dominant discourse in the first decade. But the situation changed in second decade. In this research has tried to show the ingredient of this conversion. Spend the war, death of the imam, change in post-war government, foreign and national policies, change in the religious intellectual current and conversion in the social structures are some of the ingredient that changed the Persian poem to the form and diet of art onus in attitudes such as postmodern poem, sermon poem and romantic poem and also underwriter poem changed from ideological onus to the social onus.

    Keywords: Islamic revolution, Sociology, Poetry, Formalism}
  • Mohsen Modirshanechi
    In this article we classify critical surveys and judges on Parvin Etessami and her poems in three groups. Some scholars have called Parvin a static traditionalist conservative non-revolutionary and nonpolitical poet without any definite and disciplined polito-socialthought. Some others on the contrary have known her a dynamic modern radical militant revolutionary and political poet. Finally between these two spectra some scholars and critics have seen a kind of dichotomy and ambiguity in Pavin`s poems.By discovering this paradox through applying some theoric discourses on political thought political philosophy and ideologies this article claims that Parvin Etessami is neither political nor non-political poet but a responsible one and in her poems we can find this positin inthe form of diverse aspects of responsibility and commitment in relation to ethical social and political issues of Iran and human society.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال