به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « عرفان » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «عرفان» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدداود عرفان، حسین اطهری*، روح الله اسلامی، مهدی نجف زاده

    مکتب سیاسی هرات که با تاسی از اندیشه های اسلامی- عرفانی مولانا عبدالرحمان جامی و شبکه ای از دانشمندان دوران تیموری شکل گرفته است، بر عدل، صلح، زبان فارسی، مدارا و تساهل، آموزه های ایران باستان و آموزه های ترکی- مغولی تاکید دارد. امیرعلی شیرنوایی، وزیر دربار تیموریان و مولانا حسین واعظ کاشفی دو تن از شاگردان جامی در بارور شدن مکتب سیاسی هرات، نقش ارزنده ای را ایفا کرده اند. آموزه های جامی از طریق این دو، وارد جوامع سیاسی آن دوره شده و از طریق دربار در زمینه ی اجتماعی و فرهنگی عملا جریان یافته است. صلح یکی از کلیدی ترین مفاهیمی است که با مفاهیم دیگری چون مصلحت، مصالحه، مدارا و تساهل همپوشانی داشته و در نظریه و عمل مکتب سیاسی هرات تبلور یافته است، طوری که عصر تیموریان یکی از ادوار صلح آمیز تاریخ منطقه به شمار می رود. این مقاله با چارچوب مفهومی مکتب سازه انگاری و روش شناسی هرمنوتیک کوینتین اسکینر در صدد پاسخ به پرسش جایگاه صلح بین جوامع در اندیشه ی سیاسی مکتب هرات است. به نظر می رسد که حضور مولانا جامی رهبر فرقه ی نقشبندیه که به صلح مدارا مشهور است؛ به عنوان مشاور بزرگ فرهنگی دربار، یکی از دلایل اصلی فضای صلح آمیز دوره ی تیموریان است. جامی با ایجاد شبکه ای از اندیشمندان عرفانی مشرب، در درون و بیرون از حاکمیت تیموری، صلح را به عنوان وضعیت اصلی آن دوره مطرح ساخته بود.

    کلید واژگان: مکتب هرات, دوره ی تیموری, عرفان, نقشبندیه و صلح}
    Mohammad Dawood Erfan, Seyyed Assadollah Athari *, Islami Ruhollah, Mahdi Najafzadeh

    The political school of Herat, which was formed by the Islamic-mystical thoughts of Maulana Abdul Rahman Jami and a network of Timurid era scientists, is based on justice, peace, Persian language, tolerance and tolerance, the teachings of ancient Iran and Turkish teachings. - Mongolian emphasizes. Amir Ali Shirnavai, minister of the Timurian court, and Maulana Hossein Waez Kashifi, two of Jami's students, have played a valuable role in the development of Herat's political school. Through these two, Jami's teachings have entered the political societies of that period and have practically flowed through the court in the social and cultural context. Peace is one of the most key concepts that has overlapped with other concepts such as expediency, reconciliation, tolerance and tolerance and has crystallized in the theory and practice of the political school of Herat, so that the Timurid era is one of the most peaceful periods in the history of the region. goes This article, with the conceptual framework of Quentin Skinner's constructivist school and hermeneutic methodology, aims to answer the question of the place of peace between communities in the political thought of the Herat school. It seems that the presence of Maulana Jami, the leader of the Naqshbandi sect, who is known for his peace and tolerance; As a great cultural consultant of the court, he is one of the main reasons for the peaceful atmosphere of the Timurid period. By creating a network of mystic thinkers inside and outside the Timurid rule, Jami had proposed peace as the main state of that period.

    Keywords: Herat school, Timurid period, Mysticism, Naqshbandiyya, peace}
  • محمدرضا رجبی، جمشید قربانی، فاطمه پورانی

    عرفان و روان درمانگری انسان گرایانه دارای مباحث نظری و عملی برای رشد و تکامل انسانند.در این پژوهش به دنبال خوانش روش تربیتی عارفان مکتب عرفان و روان درمانگری انسانگرایانه (با رویکرد تطبیقی ومطالعه موردی ملاحسین قلی همدانی رولومی)واحصاء تشابهات و تمایزات این دو مکتب در قالب ارکان وابعاد سه گانه بوده ایم:الف) عرفان وروان درمانگری انسانگرایانه، ب) راهنما و درمانگر، ج) سالک و درمانجو. پس از بررسی و تطبیق مبانی نظری، به تفکیک ارکان مطروح، تشابهات در بخش اول شامل: موضوعیت انسان،خودسازی و باطن او، رسیدن به وحدت و صلح درونی، شناخت انسان، اهمیت گذشته و تجربیات، کمال عشق و محبت، زدودن خشم وکینه، طولانی بودن فرایند خودسازی ودر بخش دوم،ا همیت راهنمای آگاه و صاحب تجربه و لزوم ایجاد ارتباط موثر و در بخش سوم نیز، اهمیت فرایند فردیت، لزوم نیت و قصد فردی و تعهد عملی به انجام دستورات، عرضه داشتن حالات درونی به راهنما و در ارتباط با تمایزات بخش اول، دوجهانی بودن ارزش عرفان و جهانی بودن رواندرمانگری، ریشه داشتن عرفان در نقل و سمع و روان درمانی در عقل. در بخش دوم نیز تلقی از پیر بعنوان مجرای فیض الهی و روانکاو بعنوان یک درمانگر، وظیفه الهی انگاشتن هدایت و دستگیری برای پیر و انتفاع برای روانکاو، عدم امکان تغییر پیر وراهنما برعکس درمانگر، مقدس انگاشتن راهنما و سالک و ارتباط تعبدی و تقدسی با او وتخصصی وتعقلی بودن رابطه با روانکاو. در بخش سوم، تلقی از سلوک بعنوان وظیفه هر مسلمان وتوجه به رضای خدا در هر عملی بجای وجهه درمانی آن.

    کلید واژگان: عرفان, مکتب نجف, روان درمانگری انسانگرایانه, ملاحسین قلی همدانی, رولومی}
    Mohammadreza Rajabi, jamshid Ghorbani, fatemeh Poorani

    Humanistic mysticism and psychotherapy have theoretical and practical issues for human growth and development. We have been in the form of three pillars and dimensions: a) mysticism and humanistic therapist, b) guide and therapist, c) seeker and therapist. After examining and applying the theoretical foundations, according to the proposed elements, the similarities in the first part include: the subject of man, self-creation and his inner self, achieving unity and inner peace, knowing man, the importance of the past and experiences, perfection of love and affection, removing anger and resentment The length of the self-improvement process and in the second part, the importance of an informed and experienced guide and the need for effective communication. In connection with the distinctions of the first part, the duality of the value of mysticism and the universality of psychotherapy, the roots of mysticism in transmission and psychotherapy in reason. In the second part, considering the old man as a conduit of divine grace and the psychoanalyst as a therapist, the divine duty to consider guidance and arrest for the old man and the benefit for the psychoanalyst, the impossibility of changing the old man and the guide as opposed to the therapist, sanctifying the guide and seeker. The professionalism and rationality of the relationship with the psychoanalyst. In the third part, considering behavior as the duty of every Muslim and paying attention to God's pleasure in every action instead of its therapeutic aspect.

    Keywords: Erfan, Najaf School, Humanistic Psychotherapy, Mollah Hossein Gholi Hamedani, Rolumi}
  • مریم پناهی، محمود صادق زاده، هادی حیدری نیا

    هدف این مقاله بررسی سیمای خرد در خمسه حکیم نظامی گنجه ای است. خرد و عقل از مهم ترین عناصر مفهومی و واژگانی در ادب فارسی است که دامنه کاربرد آن در نظم و نثر در طول دوران گسترش یافته و در نحله های فکری و فلسفی، حکمت و عرفان دستخوش تغییر و تحولات بسیاری گردیده است. مفهوم اصطلاح عقل و مشتقات آن در فرهنگ و اندیشه ایرانی پیوسته محل اختلاف بوده و چون غالبا با فلسفه یونانی و کلام اسلامی و اندیشه های صوفیانه در آمیخته است؛ مفاهیم متعددی از آن برداشت گردیده است. نظامی به تبع نظرگاه خود به خرد دیدگاه دو گانه ای دارد. از یک سو به ستایش عقل و خرد پرداخته و جایگاه عقل را در هدایت انسان ممتاز می داند و از سوی دیگر با توجه به دیدگاه عرفانی و وابستگی به شریعت عقل برای رسیدن به معرفت و شناخت حضرت حق راه به جایی نمی برد و در این زمینه خرد را چندان مورد اعتماد نمی داند. با توجه به این دوگانگی، در این جستار به جایگاه خرد و عقل در جهان بینی عرفانی و کلامی و دلایل ناتوانی آن در شناخت حق از دیدگاه نظامی پرداخته خواهد شد.

    کلید واژگان: خرد, عرفان, معرفت, نظامی}
    Maryam Panahi, Mahmoud Sadeghzadeh, Hadi Heidarinia

    The purpose of this article is to examine the image of wisdom in Khamsa Hakim Nizami Ganjai. Wisdom and intellect are among the most important conceptual and lexical elements in Persian literature, whose range of use in poetry and prose has expanded throughout the era and has undergone many changes and transformations in intellectual and philosophical ways, wisdom and mysticism. The concept of the term 'Aql' and its derivatives in Iranian culture and thought has been a constant source of controversy, and because it is often mixed with Greek philosophy, Islamic words, and Sufi thoughts; Several concepts have been taken from it. Nizami has a dual view of wisdom according to his point of view. On the one hand, he praises reason and wisdom and considers the place of reason to be privileged in the guidance of man, and on the other hand, according to the mystical point of view and dependence on the Sharia, reason does not lead to the knowledge and recognition of the Holy Prophet, and in this context, wisdom does not consider it very reliable. Considering this duality, in this essay, the place of wisdom and reason in the mystical and theological worldview and the reasons for its inability to recognize the truth from a military point of view will be discussed.

    Keywords: Wisdom, mysticism, knowledge, military}
  • علی دارابی، زهرا رفیعی*، مریم زیبائی نژاد
    آزادی ره آورد خرد و اندیشه انسان است. مفهوم آزادی با تعبیرهای گوناگون در مکاتب و معارف بیان شده و در بینش عرفانی آزادی نقشی پررنگ دارد. به نظر عطار انسان ذاتا در قید و بند تعلقات دنیوی و نفسانی اسیر است و رها شدن از آنها حصول آزادی است. عطار آزادی را در عبودیت و بندگی خدا می داند. مکتب اومانیسم به منزلت و آزادی انسان ارج می نهد و معتقد است که آزادی انسان در طبیعت توسط خود او به دست می آید و به هیچ قدرت ماورایی نیاز ندارد. به عقیده اندیشمندان مکتب اومانیسم بن مایه رشد و تعالی جامعه بشری در آزادی و اندیشه آزاد انسان است. تحلیل تطبیقی آزادی در نگرش عطار و مکتب اومانیسم موضوع اصلی این پژوهش است. سعی برآن است موارد اشتراک و افتراق دیدگاه عطار با نظریات اومانیسم در باب آزادی بیان شود. هر دو جریان فکری وجوه مشترکی در زمینه آزادی انسان دارند و می توان گفت هر دو جریان فکری معتقد به آزاد اندیشی دینی هستند و آزادی را در تسلیم و خضوع به خدا می دانند همچنین در نگاه آنان، آزادی مشروط به تحقق آزادی و احترام دیگران می باشد و آزادی یک ضرورت و نیاز تعالی و رشد فرد و جامعه است.
    کلید واژگان: انسان, آزادی, عرفان, عطار, اومانیسم}
    Ali Darabi, Zahra Rafiei *, Maryam Zibaeenejad
    Freedom is the result of human wisdom and thought. The concept of freedom has been expressed in various interpretations in schools and teachings and has a prominent role in the mystical vision of freedom. According to Attar, man is inherently bound by worldly and carnal belongings, and to be free from them is to attain freedom. Attar considers freedom in the worship and servitude of God. The school of humanism respects the dignity and freedom of man and believes that man's freedom in nature is achieved by himself and does not require any transcendental power. According to the thinkers of the school of humanism, it is the basis of the growth and excellence of human society in the freedom and free thought of man. Comparative analysis of freedom in Attar's attitude and the school of humanism is the main subject of this research. An attempt is made to express the commonalities and differences between Attar's view and humanism's views on freedom. Both currents of thought have common aspects in the field of human freedom and it can be said that both currents of thought believe in religious freedom and consider freedom in submission and submission to God. Also in their view, freedom is conditional on the realization of freedom and respect for others. And freedom is a necessity and need for the excellence and growth of the individual and society.
    Keywords: man, freedom, mysticism, Attar, Humanism}
  • مهرنوش خادمی*
    عارف کسی است که خداوند ذات، صفات، افعال و اعمالش را به او نشان دهد. عرفان حالتی است که از راه شهود حاصل می گردد، بنابراین عرفان حرکت انسان در باطن خودش به سمت خداوند است و این حرکت زمانی و مکانی نیست. سیاست عبارت است از مشی و روشی است برای اصلاح امور شخصی و اجتماعی، تا افراد با تدابیر اجتماعی و فردی به بهبود وضعیت اقتصادی، اجتماعی، مالی و نظامی بپردازند. با توجه به تعاریف فوق، در این مقاله نویسندگان به دنبال پاسخگویی به این پرسش هستند که آیا بین عرفان و سیاست رابطه ای وجود دارد؟ در پاسخ به این پرسش با دو گروه مواجه می شویم: گروه اول موافقان این رابطه هستند مانند امام خمینی، جوادی آملی، محمدتقی جعفری و گروه دوم مخالفان این رابطه هستند که می توان به سید جواد طباطبایی و عبدالکریم سروش اشاره کرد. امام خمینی بر اساس اسفار اربعه ملاصدرا نشان می دهد رابطه ای بین عرفان و سیاست و انقلاب وجود دارد.
    کلید واژگان: عرفان, سیاست, امام خمینی, عبدالکریم سروش, موافقین, مخالفین}
    Mehrnoosh Khademi *
    A mystic is a person to whom God shows his essence, attributes, actions and deeds. Mysticism is a state that can be achieved through intuition, so mysticism is the movement of man inwardly towards God, and this movement is not temporal and spatial, but in the definition of politics are; It is a policy and method to improve personal and social affairs, so that people with social and individual measures to improve the economic, social, financial, military, etc. situation. Now, according to these definitions, in this article, we seek to answer the question, is there a relationship between these two categories? In response to this question, we encounter two groups: the first group of those in favor of this relationship, such as Imam Khomeini, Javadi Amli, Mohammad Taghi Jafari, and the second group of opponents of this relationship, who can be mentioned as Seyed Javad Tabatabai and Abdolkarim Soroush. Which Imam Khomeini and based on Mulla Sadra's four travels shows that there is a relationship between mysticism and politics and revolution.
    Keywords: Mysticism, Politics, Imam Khomeini, Abdul Karim Soroush, Agreeers, Opponents}
  • محمدرضا شمشیری*، منصور شفیع زاده

    امام خمینی (ره) به عنوان بنیانگذار بزرگ ترین انقلاب معنوی و مردمی قرن اخیر کوشید با تکیه برآراء و اندیشه های عرفانی خود به ارایه الگویی از اسلام وحاکمیت اسلامی، مکتبی ظلم ستیز، حماسی وعدالت گستر عرضه بدارد. انقلاب اسلامی ایران تنها یک انقلاب سیاسی صرف نبود بلکه انقلابی ایدیولوژیک بودکه درآن دیانت عین سیاست تلقی گردید. این تحول ایدیولوژیک آغاز راه امام برای رسیدن به جهانی سراسر نور و پاکی و زدودن عالم از لوث پلیدیها وظلمت ها است. این جستار کوشیده است تا با روش توصیفی تحلیلی ضمن توجه به مبانی عرفانی امام در شکل گیری انقلاب اسلامی و تشکیل حکومت اسلامی به این مساله نیز بپردازد که نقش آراء واندیشه های عرفانی امام خمینی (ره) در نوسازی تمدن اسلامی در ابعاد جهانی چگونه است؟ در این راه با استناد به دیدگاه های ایشان در خصوص تمدن اسلامی و نگاه جهانشمول اسلام در برپایی حاکمیت و الزامات اندیشه تمدن ساز اسلامی به اینجا برسدکه انقلاب اسلامی ایران در اندیشه بلند امام راحل (ره) مقدمه ای بر احیای تمدن نوین اسلامی بوده، در صورت تحقق الزامات مطرح، توان و ظرفیت عرضه فراملی را دارد و می تواند زمینه ساز حکومت جهانی حضرت ولی عصر (عج) قرارگیرد.

    کلید واژگان: امام خمینی, عرفان, سیاست, انقلاب اسلامی, حکومت اسلامی, تمدن اسلامی}
    MohammadReza Shamshiri *, Mansour Shafizadeh

    Imam Khomeini, tried to present a model of Islam and Islamic rule, an oppressive, epic and justice-based school, relying on his mystical thoughts. The Islamic Revolution of Iran was an ideological revolution in which religion was considered the same as politics. This ideological transformation is the beginning of the Imam's path to reach a world full of light and purity and to remove the world from filth and darkness. This article has tried to use a descriptive-analytical method while paying attention to Imam's mystical principles in the formation of the Islamic Revolution and the formation of the Islamic government, and what is the role of Imam Khomeini's mystical ideas and thoughts in the modernization of Islamic civilization on a global scale? In this way, citing his views on Islamic civilization and the universal view of Islam in establishing the rule and requirements of the Islamic civilization-building thought, it reaches the point that the Islamic Revolution of Iran was a prelude to the revival of modern Islamic civilization in the late Imam's lofty thought. If the requirements are met, it has the power and capacity of transnational supply and can be the basis for the world government of the Imam Mahdi.

    Keywords: Imam Khomeini, mysticism, Politics, Islamic Revolution, Islamic government, Islamic civilization}
  • احسان رهام

    در بررسی عرفان‌های نوظهور و اندیشه‌های مطرح آنها در دنیای اسلام، رابطه سلبی میان عرفان و سیاست همواره یکی از مباحث چالش‌برانگیز محسوب می‌گردد. این در حالی است که برخی از دولت‌ها و جنبش‌ها در تاریخ اسلام ساختار و ماهیتی عرفانی دارند. از جمله این ارتباط ایجابی می‌توان به اسلام در ترکیه اشاره نمود که امروزه این نظریه در قالب دولت، در ترکیه حکمفرمایی می‌کند. این دیدگاه به ‌شدت تحت تاثیر عرفان نورسیه است. در این مقاله ضمن بررسی فرقه‌گرایی جدید، به محوریت عرفان نورسی بر اسلام‌گرایی، با مطالعه موردی کشور ترکیه خواهیم پرداخت. سوال اصلی مقاله این است که آرای عرفانی نورسی و جایگاه مهم این آراء، در جامعه ترکیه چگونه باعث گردیده تا طریقت نورسیه در ترکیه و سایر نقاط جهان طرفداران بیشتری پیدا نماید؟ روش انجام تحقیق بصورت توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه‌ای می‌باشد. از جمله نتایج ملموس این است که طرفداران این عرفان معتقدند راه‌حل مشکلات، تنها در جریان اسلام‌گرایی فرهنگی - اجتماعی و همچنین روشنگری عقلی و قلبی بوده و این دیدگاه توانسته طرفداران بی‌شماری را در ترکیه و حتی جهان اسلام به خود جلب نماید. این جریان سیاسی - اجتماعی با تاکید بر مولفه‌هایی همچون توجه بر اتحاد جهان اسلام، رویکرد مثبت به دستاوردهای تمدن غرب، نقش پررنگ ابعاد اجتماعی اسلام، توجه به خدمت و رساندن منفعت به مردم، قرایت میانه روانه از اسلام، تاکید بر اسلام فرهنگی، مبارزه با جهل و تفرقه و تساهل نسبت به اقلیت های مذهبی به ‌شدت متاثر از دیدگاه‌های عرفانی هست.

    کلید واژگان: عرفان, نقشبندیه, طریقت نورسیه, گولن, اسلام گرایی}

    In examining emerging mystics and their ideas in the Islamic world, the negative relationship between mysticism and politics is always one of the most challenging topics. However, some governments and movements in the history of Islam have a mystical structure and nature. One of these positive connections is to Islam in Turkey, which today dominates in the form of government in Turkey. This view is strongly influenced by Norse mysticism. In this article, while examining the new sectarianism, we will focus on Norse mysticism on Islamism, with a case study of Turkey. The main question of the article is how the Norse mystical views and the important place of these views in Turkish society have made the Norse way more popular in Turkey and other parts of the world? The research method is descriptive-analytical and using library resources. Among the tangible results is that the followers of this mysticism believe that the solution to the problems is only in the course of socio-cultural Islamism as well as intellectual and heart enlightenment, and this view has been able to attract countless supporters in Turkey and even the Islamic world. This socio-political current with emphasis on components such as attention to the unity of the Islamic world, a positive approach to the achievements of Western civilization, the prominent role of the social dimensions of Islam, attention to service and benefit to the people, moderate reading of Islam, emphasis on cultural Islam, struggle Ignorance, division, and tolerance of religious minorities are strongly influenced by mystical views.

    Keywords: Mysticism, Naqshbandiyya, Nursi sect}
  • فاطمه طاهرخانی*

    مقاله حاضر با هدف تبیین فرایندهایی که منجر به شکل گیری عقلانیت انقلابی شد، نگاشته شده است. منظور از عقلانیت انقلابی، عقلانیتی است که پشتوانه ی عمل انقلابی در سال های 1356-57ه.ش بود. اندیشه ی سیاسی تشیع، در طول قرون متمادی یک عقلانیت بارور و عمیق را در حوزه های متفاوت دانش از قبیل فلسفه، تاریخ، عرفان و فقه پرورد. در این مقاله، مقصود از "عقلانیت فلسفی" این است که دیانت با فلسفه تفسیر شده و به آن صورت فلسفی داده شده است. مراد از "عقلانیت فقهی" عقل موید و اثباتگر حسن احکام و قواعد دینی است. "عقلانیت تاریخی " عقل شناساگر اصول و قواعد نهفته در پس رویدادهای تاریخ است و در نهایت "عقلانیت عرفانی" ، بیان معانی عرفانی از طریق اسلوب عقلیست .این عقلانیت در تعامل با وحی و پشتیبان آن بود و باسایر اندیشه ها از جمله نظام اندیشه در غرب قدیم و جدید، گفت و گو داشت و به هنگام وقوع انقلاب اسلامی بروز و ظهور یافت.عقلانیت انقلابی در تبیین وضعیت عینی جامعه و سیاست و نیز ترسیم آینده پیش روی انقلاب، در گفتار رهبران انقلاب متجلی شد . مبنای نظری و روشی این تحقیق ،تحلیل گفتمان و نتیجه ی آن تشریح مولفه های و مختصات این عقلانیت است.

    کلید واژگان: تشیع, عقلانیت, انقلاب اسلامی, تاریخ, فلسفه, عرفان, فقه}
    Fatemeh Taherkhani *

    The present study aimed to analyse the process that caused revolutionary rationality. Revolutionary rationality supported extreme action in the years 1356-57. Shia political thought through the centuries has developed fertile and deep rationality in various fields of knowledge such as philosophy, history, mysticism and jurisprudence. "Philosophical Rationality" means that religion is interpreted with philosophy and given a philosophical form. "Jurisprudential Rationality" is the proven reason that establishes the goodness of religious rules and command. "Historical Rationality" identifies the principles and regulations behind the events of history, and "Mystical Rationality" is the expression of mystical meanings through rational style. Revolutionary rationality is rooted in the above principles. This rationality interacted with revelation and supported it, and had a relationship with other ideas, including the thought system in the old and new West, and emerged during the Islamic Revolution. Revolutionary rationality was manifested in the words of the revolutionary leaders in explaining the objective situation of society and politics, as well as in drawing the future of the revolution. The theoretical and methodological basis of this research is discourse analysis and its result, explaining the achievements of this rationality in overcoming the political order of Taghut and the birth of the Shia political order.

    Keywords: Shiism, Rationality, Islamic Revolution, history, philosophy, Mysticism, jurisprudence}
  • یدالله هنری لطیف پور*، آرش امجدیان
    ابوالمعالی عبدالله بن ابی بکر محمد میانجی، مشهور به عین القضات همدانی، از عارفان و اندیشمندان نامدار در سنت عرفانی ایران و اسلام در دوران میانه است. غالب پژوهش های انجام گرفته درباره این اندیشمند بزرگ، پیرامون مسایل تاریخی مربوط به زندگی و آثار و شخصیت وی یا برخی آرای عرفانی و کلامی او بوده، و وجوه سیاسی اندیشه وی کمتر مورد اعتنا قرار گرفته است. ازاین رو، در این جستار کوشش شده است تا در چارچوب رهیافت دلالتی پارادایمی و با بهره گیری از روش تحلیلی و عقلانی و نیز استعانت از روش ی اشتراوس، ظرفیت ها و امکان های مدنی اندیشه این اندیشمند سنجش و واکاوی شود. پرسش اصلی پژوهش این است که چگونه می توان با تکیه بر مفاهیم بنیادین اندیشه سیاسی عین القضات به زندگی مدنی سامان بخشید؟ در فرضیه خود، نگارندگان استدلال می کنند که اگر فضیلت های مدنی به مثابه شاخص و مولفه مهم اندیشه سیاسی به شمار رود، آنگاه واکاوی آثار عین القضات همدانی نشان می دهد که اندیشه وی مشتمل بر هنجارها و فضیلت هایی مانند عدالت، مدارا و عشق و دوستی و نیز نگرش انتقادی و ساختارشکنانه در قبال نظام سیاسی زمانه هستند که از توانایی لازم برای غلبه بر بحران ها و حل چالش های اجتماعی و سامان بخشی به زندگی جمعی برخوردارند. در عین حال، یافته های این پژوهش می تواند نمونه نقضی باشد بر روایت هایی که عرفان و اندیشه عرفانی را در تعارض بنیادین با سیاست و زندگی مدنی ارزیابی کرده اند.
    کلید واژگان: اندیشه سیاسی, عرفان, عدالت, عشق, مدارا}
    Yadollah Honari Latifpour *, Arash Amjadian
    Mystical texts are an important part of the intellectual heritage of Iran and Islamic World. In spite of the differences of opinion between scholars about the history of political thought in Iran, there is no doubt that mystical tradition was rich and influential in medieval Islamic period. However, most of the research conducted on these texts are in the form of biographies and had almost exclusively concentrated on the literary aspects and moral teachings of these texts. Little attention has been paid to the intellectual themes and implications of these texts for politics and civic engagement in public life in society. A critical reading for the purpose of gaining a deeper and more accurate understanding of  the political value of these texts can be useful in the analyses of the historical development of Iranian-Islamic thought. Furthermore, by doing so, we might find appropriate answers to the challenges of today's Iranian society. Abu’l-maʿālī ʿabdallāh Bin Abībakr Mohammad Mayānejī Known as Ein Al-Qozāt Hamedāni is one of the incomparable thinkers in Iranian-Islamic thought. He was considered one of the Sufi sheikhs of his time and had many disciples, some of whom had political influence and positions in the Seljuk political system. He died at the young age of thirty-three when the Seljuk executed him in 1131, but his works secured him a place in the history of Iran as a mystical philosopher. Henry Corbin, a French theologian and Iranologist with renowned expertise in Islamic philosophy and Sufism, has referred to him as a jurist, mystic, philosopher, and mathematician, but he is better known as a mystic among the Iranian scholars of Islamic-Iranian thought. Ein Al-Qozāt has not been recognized as a politicalthinker in the literal sense or a writer who has directly been interested in politics, and thus his works have seldom been evaluated from this perspective. Indeed, some scholars have argued that “mysticism never seeks to add, know, rearrange or improve anything in the earthly world”, and mysticism as an independent epistemological realm is in conflict with politics as a science that is responsible for organizing the public arenas.In the present study, the authors use certain components of Leo Strauss and Quentin Skinner's methodology to analyze important writings of Ein Al-Qozāt Hamedāni, particularly his letters in order to reveal the civic virtues and capacities of thought of this famous mystic, and find political significance not previously traced. The main research question to be answered is: How can civic life be organized by relying on the basic concepts of the mystical thought of Ein Al-Qozāt Hamedāni.By civic implications, we mean virtues such as justice, love, friendship, and tolerance, which being at the junction of mystical thought and political thought, strengthen social relations and create the desired political order. In the view of Ein Al-Qozāt Hamedāni, justice is considered as an element that provides a basis for welfare for all members of society.Ein Al-Qozāt Hamedāni considered love as an inherent thing and believed that the love of God is hidden in the human nature, and wrote that the love of a human being to another human being is useful in moving towards transcendental love. He described love as the cause of moral strength, the promoter of friendship, and the basis for the movement toward true love leading to public good and eternal bliss. By his attention to love, Ein Al-Qozāt Hamedāni rejected prejudice and called on different societies to nurture friendship. He considered all religions as being equal and worthy of respect, and saw all religions and sects on the path to love. In fact, he considered love as the basis for tolerance, acceptance of pluralism and reconciliation of societies. In spite of the unsettled situation of his time, which was full of prejudice and rage, he insisted on the solidarity and reconciliation of religions. He showed his conviction that the observance of the principle of tolerance is a necessity in society. In conclusion, the authors’ comprehensive analysis of Ein Al-Qozāt Hamedāni’s writings show a kind of systematic interactions between the various aspects of his thought, which was ultimately aimed at establishing a well-organized and just society free from crises, moral disorders and social conflicts. Introducing Ein Al-Qozāt Hamedāni as a great thinker in the mystical tradition with no interest in politics is an example of a contradiction in the narratives that have defined mystical thought in fundamental conflict with politics and political action, because of the characterization of mysticism as a promoter of apostasy and isolationism.
    Keywords: political thought, Mysticism, Justice, Love, tolerance}
  • محمد بهزاد*، حسن اسلامپور کریمی

    سبک زندگی ناظر است بر سلوک فردی و اجتماعی افراد یک جامعه که بسته به نوع ایدیولوژی و جهان بینی مکتب غالب در آن، می تواند متفاوت باشد. عرفان و سیاست برخلاف ظاهر نامتجانس خود می تواند در برخی مکاتب از درهم آمیختگی شدیدی برخوردار باشد که ساحت های مختلف زندگی را دربر گرفته، حکمت را در آن جاری کند و ظاهر و باطن حیات انسان را با نظام احسن الهی هماهنگ کند. سبک زندگی پاسداری همان سبک زندگی مومنانه انقلابی است که خداوند حکیم در قرآن حکیم به عنوان الگو معرفی می کند و به طور کامل تداعی کننده پیوند هم زمان عرفان و سیاست در متن زندگی مومنانه و قرآنی است. در این تحقیق از روش توصیفی- تحلیلی و با مطالعه کتابخانه ای با بهره گیری از آیات قرآنی استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که قرآن کریم برخلاف دیدگاه سلبی، با تایید دیدگاه ایجابی، ضرورت پیوند میان ملک و ملکوت و زمین و آسمان و ظاهر و باطن را اثبات می کند و این موضوع در ترسیم های قرآنی از سیمای مومنین قابل احصاء است که در سبک زندگی مومنانه انقلابی قابل مشاهده می باشد.

    کلید واژگان: سبک زندگی, عرفان, سیاست, مومن, انقلابی}
    Mohammad Behzad *, Hasan Islampour Karimi

    Lifestyle refers to the individual and social behavior of individuals in a society that can vary depending on the ideology and worldview of the dominant school. Mysticism and politics, despite their heterogeneous appearance, can be severely intertwined in some schools, encompassing different areas of life, imparting wisdom, and harmonizing the appearance and interior of human life with the best divine system. The lifestyle of the Pasdaran is the same as the revolutionary faithful lifestyle that God Almighty introduces as a model in the Wise Qur'an and is completely reminiscent of the simultaneous connection between mysticism and politics in the context of the faithful and Qur'anic life. In this research, descriptive-analytical method has been used by library studying using Quranic verses. The results of the research show that the Holy Quran, contrary to the negative view, by confirming the positive view, proves the necessity of the connection between property and kingdom and earth and sky and appearance and interior. This issue can be seen in the Qur'anic drawings of the image of the believers, which can be seen in the revolutionary lifestyle of the believers.

    Keywords: lifestyle, mysticism, politics, believer, revolutionary}
  • دکتر بهرام زاهدی

    با توجه به جمعیت بیشتر و نیز قرار گرفتن سمرقند، بخارا، تاشکند، فرغانه و... در ازبکستان، این کشور از جهات تمدنی، تاریخی و فرهنگی و همچنین از جهت سیاسی و نظامی نقش محوری در منطقه آسیای مرکزی دارد و به همین دلیل ظرفیت الگویی ازبکستان در این منطقه بسیار بالا است. درواقع با توجه به تنگنایی که حکومتهای منطقه معمولا علیه مسلمانان و مظاهر اسلامی ایجاد می‌کنند، باز شدن فضا برای اسلام در ازبکستان می‌تواند به عنوان یک نمونه عملی و موفق باعث تغییر رویه در سایر کشورهای آسیای مرکزی نیز گردد. این تغییر رویه در خود ازبکستان با مرگ کریمف و آغاز ریاست جمهوری شوکت میرضیایف آغاز شد. از این سال فضا به شکل ملموسی در ازبکستان بازتر شد چرا که میرضیاف پس از سال‌ها نخست وزیری در دولت کریمف این تجربه را کسب کرده بود که سرکوب اسلام در جامعه‌ای مانند ازبکستان امکان پذیر نیست و تنها به فعالیتهای زیرزمینی و مسلحانه دامن خواهد زد. در همان سال اول آغاز حکومت وی 20 هزار نفر که به دلیل عضویت در احزاب و گروه‌های اسلامی زندانی شده بودند، از زندان آزاد شدند، 17 مسجد تنها در تاشکند افتتاح شد، 2000 تشکل مذهبی ثبت گردید. این همه بیانگر عطش شدیدی بود که در جامعه ازبکستان نسبت به اسلام و میراث کهن و تمدنی منطقه ماوراءالنهر وجود داشت بدون شک طی دهه‌های آینده شاهد رشد بیشتر فرهنگ اسلامی و جریانهای اسلام گرا در ازبکستان خواهیم بود و با توجه به ریشه‌های عمیق تمدن اسلامی در ماوراءالنهر احتمالا جریان اسلامی تقریبی و تمدنی رشد فراگیرتری نسبت به سایر جریانهای اسلام گرا خواهد داشت و طبیعتا این مساله فرصت بسیار خوبی برای جمهوری اسلامی ایران در جهت همکاری‌های فرهنگی و حتی سیاسی با ازبکستان را به مرور در پی خواهد داشت. با توجه به فضای باز ایجاد شده در دوران میرضیایف و علاقه مندی شدید مردم ازبکستان به فرهنگ و میراث اسلامی، به ویژه آموزه‌های عرفان اسلامی، جمهوری اسلامی ایران می‎تواند با حضور فرهنگی گسترده در حوزه‌های مختلف ازبکستان به نقش‌آفرینی بسیار مناسبی دست بزند.

    کلید واژگان: اسلام, ازبکستان, عرفان, قادریه, کبرویه, نقشبندیه, ماوراءالنهر}
    Bahram Zahedi

    Due to the larger population and the location of Samarkand, Bukhara, Tashkent, Fergana, etc. in Uzbekistan, the country plays a pivotal role in the Central Asian region in terms of civilization, history and culture, as well as politically and militarily and because of that the model capacity of Uzbekistan in this region is very high. Indeed, given the limitation that regional governments often pose against Muslims and Islamic manifestations, opening up space for Islam in Uzbekistan could set a precedent in other Central Asian countries as a practical and successful example. This change in Uzbekistan itself began with the death of Karimov and the beginning of the presidency of Shukat Mirziyoyev. From this year on, the atmosphere in Uzbekistan became significantly wider as Mirziyoyev, after years as prime minister under Karimov, gained the experience that suppressing Islam was not possible in a society like Uzbekistan and would only foster underground and armed activities. In the first year of his rule, 20,000 people imprisoned for membership in Islamic parties and groups were released, 17 mosques were opened in Tashkent alone, and 2,000 religious organizations were registered. All this showed the strong thirst in Uzbek society for Islam and the ancient and civilizational heritage of the Trans-Euphrates region. Undoubtedly, in the coming decades we will see the further growth of Islamic culture and Islamist currents in Uzbekistan, given the deep roots of Islamic civilization in Transoxiana, the approximate Islamic and civilizational currents are likely to grow more pervasively than other Islamist currents, and this will naturally provide a great opportunity for the Islamic Republic of Iran to engage in cultural and even political cooperation with Uzbekistan over time. Due to the open space created during Mirziyoyev's time and the strong interest of the Uzbek people in Islamic culture and heritage, especially the teachings of Islamic mysticism, the Islamic Republic of Iran can play a very appropriate role with the presence of a wide cultural presence in different areas of Uzbekistan.

    Keywords: Islam, Uzbekistan, Mysticism, Qaderieh, Kabruyeh, Naqshbandiyya, Transoxiana}
  • نسرین سیدزوار، رضا حیدری نوری*، منیژه فلاحی
    مطالعه اشعار امام خمینی (ره) و مداقه در سیره و رفتار ایشان نشان می دهد که عرفان امام خمینی محدود به تجربیات فردی و کشف و شهود در محدوده ی چله نشینی نیست، بلکه ایشان با توجه به آرمان ها و اهدافی که داشتند و همچنین با توجه به این که بنا بر رویکرد سیاسی خود، قایل به تسری مسایل دینی به تمامی ابعاد زندگی بشر بودند، بنابراین به نظر می رسد عرفان ایشان نیز بعدی اجتماعی دارد و این اندیشه و رویکرد در اشعار وی نیز منعکس شده است. در همین راستا، در مقاله پیش رو به بررسی جایگاه عرفان در اشعار امام خمینی با رویکرد جامعه شناسی بر مبنای نظریه ی لوسین گلدمن پرداخته ایم. نتایج پژوهش نشان می دهد که امام خمینی در اشعار خود همواره عرفان را محدود به گوشه و زاویه ندانسته و عرفان در تمامی ابعاد زندگی فردی و اجتماعی او جریان داشته است. امام خمینی برخلاف برخی عرفا که از مردم و جامعه فاصله گرفته و شناخت خدا را منوط به گوشه نشینی می دانستند، در بطن جامعه حضور داشته و در کنار روابط اجتماعی، بعد معنوی و عرفانی وجود خویش را در میان مردم جسته است و این موضوع دقیقا در راستای نظریه ی لوسین گلدمن است که مابین ادبیات و دین و جامعه رابطه ای نزدیک و مستقیم متصور بود.
    کلید واژگان: عرفان, امام خمینی, شعر, جامعه, لوسین گلدمن}
    Nasrin Seyedzavar, Reza Heydarinoori *, Manijeh Fallahi
    A study of Imam Khomeini's poems and a study of his life and behavior show that Imam Khomeini's mysticism is not limited to personal experiences and discoveries and intuitions in the realm of predestination, but he's according to his ideals and goals. And also considering that according to their political approach, they believed in extending religious issues to all aspects of human life, so it seems that their mysticism also has a social dimension and this idea and approach is also reflected in his poems. Has been. In this regard, in the present article, we have examined the place of mysticism in Imam Khomeini's poems with a sociological approach based on Lucien Goldman's theory. The results of the research show that Imam Khomeini in his poems has not always considered mysticism limited to corners and angles and mysticism has flowed in all aspects of his individual and social life. Imam Khomeini, unlike some mystics who distanced themselves from the people and society and considered the knowledge of God to be conditional on isolation, was present in the heart of society and along with social relations, the spiritual and mystical dimension of his existence was sought among the people. The subject is exactly in line with Lucien Goldmann's theory that there was a close and direct relationship between literature and religion and society.
    Keywords: mysticism, Imam Khomeini, poetry, Society, Lucien Goldman}
  • محمد مهدی اسماعیلی*، محسن دشتکوهی

    امام خمینی در مقاطع تاریخی پیش و پس از انقلاب اسلامی همواره بر نقش و جایگاه مردم در حکومت اسلامی تاکید داشت، اما چون مبانی فلسفی و دینی اندیشه جمهوریت را به صورت نظام مند تبیین و تشریح نکرده بود، در نتیجه افراد مختلف با رویکردهای نظری متفاوت تفسیرها و تاویل های متفاوتی از جمهوریت و مبانی نظری آن در اندیشه سیاسی ایشان ارایه داده اند. حال پرسش این است که اندیشه امام خمینی در خصوص جمهوریت از کدام مبانی معرفتی مشتق شده است؟ پاسخ فرضی آن است که جمهوریت در اندیشه سیاسی امام خمینی ناشی از نگاه انسان شناسانه و هستی شناسانه نظام معرفتی عرفانی ایشان است. مقاله حاضر به شیوه تحلیلی و تفسیری در پی تبیین اصول و مبانی معرفتی جمهوریت در اندیشه سیاسی امام خمینی است. نتیجه به دست آمده این است که جمهوریت در اندیشه و نگاه عرفانی امام مبتنی بر اصولی نظیر آزادی انسان و خدمت به خلق است. در اندیشه عرفانی امام تاسیس حکومت با هدف خدمت به مردم انجام می گیرد. بدیهی است که خدمت به خلق دربردارنده رضایت و خواست مردمی خواهد بود. از سوی دیگر، در نظام معرفتی امام خمینی حقوق انسانی و حقوق دینی دو امر جداگانه به حساب نمی آیند، در نتیجه می توان گفت که در اندیشه امام جمهوریت در همان حال که جزء حقوق انسانی است، جزء حقوق اسلامی و دینی نیز محسوب می شود.

    کلید واژگان: امام خمینی, اندیشه سیاسی, جمهوریت, عرفان, مردم}
    MohammadMahdi Esmaeili *, Mohsen Dashtkoohi

    Imam Khomeini emphasized the role and the position of the people in the Islamic state in the historical stages before and after the Islamic Revolution in Iran, but since he did not systematically explain his philosophy of republic based on his religious thinking, as a result different people with different theoretical approaches have had different interpretations of republicanism and its theoretical foundations in his political thought. The question now is, what is the basis of Imam Khomeini's thinking about republicanism based on epistemic foundations? The hypothetical answer is that republicanism in the political thought of Imam Khomeini stems from the anthropological and ontological point of view in his epistemic system based on mysticism. The present paper uses an analytical and interpretive approach to explain the principles of republicanism in the political thought of Imam Khomeini. The result is that republicanism in the thought of the Imam is based on principles such as human freedom and the service of the people in the mystical thought of the Imam. In the mystical thought of Imam, the establishment of the government is aimed at serving the people. Obviously, serving the people will include satisfaction and popular will. On the other hand, in the epistemic system of Imam Khomeini, human rights and religious rights are not considered to be separate. Therefore, it can be said that the thought of the Imam about Republic, while also being a human right, is considered to be Islamic and religious law.

    Keywords: Imam Khomeini, Republican, Mysticism, People, political thought}
  • ولی محمد احمدوند

    مقاله حاضر پیرامون این سوال مقوم می شود تساهل به مثابه یک تیوری اجتماعی چه وضعیتی در گفتمان عرفانی قرون هفت و هشت دارد. به زعم مقاله حاضرمعادلات سیاسی و استراتژی های قدرت در قرن هفتم و هشتم شرایطی تمهید نمود که موجب نزدیکی دیدگاه های فرق مسلمان با هم و حتی مسلمانان با غیر مسلمانان شد. از جمله این شرایط بی تفاوتی مغولان ملحد حاکم نسبت به ادیان که از به هم خورده شدن توازن سیاسی به نفع مذهبی خاص می کاست، اعتقاد آنها به اینکه دعای هر یک از اتباع از هر دینی که باشد در حق خان بزرگ مصیب است و در کنار آن جابجایی های بزرگ که نتیجه تهاجم مغولان و رومیان در جغرافیای اسلام بود شرایطی برای تساهل دینی ، فرهنگی که معماران آن صوفیان و عارفان بودند فراهم نمود. امکان ها و مقتضیات جدید باعث شد ارزش های صوفیانه در باب تساهل و مدارای با «دیگران» پذیرش اجتماعی بیابد و واجد اعتبار و دسترسی گردد.در واقع اندیشه تساهل جایگاهی والا در اندیشه عارفان دارد ولی پذیرش اجتماعی آن در این زمان ناشی از استراتژی های خواسته و ناخواسته قدرت است.

    کلید واژگان: عرفان, تصوف, تساهل, قدرت, ایلخانان}
  • نقد جامعه شناختی سوانح العشاق غزالی بر اساس نظریه نقد تکوینی
    نازیلا رحمانپور، مصطفی سالاری*، بهروز رومیانی
    به عقیده پژوهشگران عرصه جامعه شناسی ادبیات هر قصه و اثر ادبی دیگر، وقایع زمانه خود را بازگو می کند و قصه در حقیقت، شکل بیان هنری همان وقایع اجتماعی است؛ با این تفاوت که جامعه شناسی به زبان علمی درباره آن مسایل گفتگو می کند. بنابراین، بررسی ادبیات با روشی علمی، جوهر آثار ادبی، شرایط و مقتضیات محیط اجتماعی در برگیرنده و پرورنده شاعر و نویسنده و نیز جهان بینی، موضع فکری و فرهنگی آنان را با توجه به سفارش های اجتماعی مطالعه می کند. در این مقاله، به بررسی اجتماعی سیاسی «سوانح العشاق» احمد غزالی با توجه به روش ساختگرایی گلدمن می پردازیم. نتایج تحقیق نشان می دهد محتوای سوانح العشاق احمد غزالی تحت تاثیر شرایط سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی زمانه او بوده و نشان دهنده بیشینه آگاهی جمعی طبقه اجتماعی نویسنده است. در این شیوه، محتوای اثر ادبی و رابطه آن را با جامعه ای بررسی می کنند که اثر در آن خلق شده است و به جای توصیف محتوای اثر ادبی، به بررسی محتوا و رابطه آن با جهان نگری در یک دوران خاص می پردازند.این پژوهش بر مبنای روش کتابخانه ای و به شیوه توصیفی-تحلیلی انجام شده است.
    کلید واژگان: عرفان, جامعه شناسی ادبیات, غزالی, لوسین گلدمن}
    Sociological Critique of Al-Ishaq Al-Ghazali Based on the theory of formative critique
    Nazila Rahmanpoor, MOSTAFA SALARI *, Behrooz Romiani
    According to sociological scholars, the literature of any other story or literary work recounts the events of its time, and the story is, in fact, the artistic expression of the same social events; The only difference is that sociology talks about those issues in scientific language. Therefore, the study of literature in a scientific way, the essence of literary works, the conditions and requirements of the social environment that includes and nurtures the poet and writer, as well as worldview, their intellectual and cultural position according to social orders. In this article, we examine the socio-political nature of Ahmad al-Ghazali's "Tragedies of Love" with respect to Goldman's constructivist method. The results of the research show that the content of Ahmad Ghazali's tragedies is influenced by the political, social, cultural and economic conditions of his time and shows the maximum collective awareness of the author's social class. In this way, they examine the content of the literary work and its relation to the society in which the work was created, and instead of describing the content of the literary work, they examine its content and its relation to the world in a particular period.This research is based on the library method and descriptive-analytical method.
    Keywords: mysticism, sociology of literature, Ghazali, Lucien Goldman}
  • صادق میرویسی نیک*، یدالله هنری لطیف پور
    یکی از مهم ترین مولفه هایی که اصالت سوژه سیاسی و کنش مدنی انسان امروز را متاثر ساخته، مسئله معنا و امنیت هستی شناختی بشر و نیست انگاری حاکم بر جهان مدرن است. برخی متفکران سیاسی که به ارتباط میان معنای زندگی و عمل سیاسی انسان می پردازند، در راستای توجیه این معناداری به دامان تفکر کلاسیک به ویژه هنر و فضیلت خواهی یونانی پناه می برند. این مقاله ضمن بررسی ناسازواری هنر و فضیلت کلاسیک با هستی شناسی مدرن، به برخی دلالت های عرفان اسلامی در حکمت عارفانه عطار در این حوزه خواهد پرداخت. حاصل بحث جستار حاضر این است که عرفان فردگرایانه عطار اگرچه در ارتباط با «نظریه سیاسی» دست کم از نگاه برخی از محققان در حالت امتناع به سر می برد، اما در سطح معناشناختی دربردارنده برخی تضمنات معناجویانه برای حضور اصیل سوژه سیاسی و نفی سیاست ایدیولوژیک و توده ای است.
    کلید واژگان: سیاست, معنا, سوژه سیاسی, عرفان, عطار}
    Sadegh Mirveisinik *, Yadollah Honari Latif Pour
    One of the most important factors influencing the authenticity of the political subject and the civil action of recent mankind is the issue of the ontological meaning of humanity and the nihilism of the modern world. Some political thinkers concentrating on the relationship between the meaning of life and political action in humans seek to justify this meaning through classical thought, particularly Greek art and virtuosity. While analyzing the incompatibility of classical art and virtue with modern ontology, this article will elaborate on some implications of Islamic mysticism in the wisdom of Attar. The conclusion of the discussion presented in this paper is that although Attar's individualist mysticism related to "political theory" seems the refusal at least from the viewpoint of some scholars, it has some meaningful ramifications for the genuine presence of the political subject and the negation of ideological and mass politics at the semantic level.
    Keywords: Politics, Meaning, Political Subject, mysticism, Attar}
  • محمدعلی ربانی*

    نقش عامل تصوف وعرفان در فرایند اسلامی سازی در آسیای جنوب شرقی بسیار حایز اهمیت بوده وشواهد و مدارک متقن وغیرقابل انکاری نیز بر این نقش دلالت دارد. اسلام در دوره ای وارد آسیای جنوب شرقی شد که هندوییسم وبودیسم بر بخش های وسیعی از این منطقه حاکم بوده ومبلغان مسلمان با درک ویژه گی های مشترکی که بین معناگرایی موجود در تصوف اسلامی و هندوبودیسم وجود داشته ، مسیر برقراری ارتباط وهمچنین معرفی وتبلغ اسلام را آسان نمودند.این صوفیان ، همراه با کشتی های تجاری به سرزمین های آسیای جنوب شرقی سفر می نمودند توانستند در تمدن سازی واسلامی سازی این منطقه سهم عمده ای بر عهده گیرند.نکته ضروری در اهمیت درک نقش جریان صوفیه درفرهنگ مالایی اینکه عمده آثار صوفیه که در این منطقه برجای مانده است رنگ وبوی فارسی وهندی داشته وگرایشات مذهبی داعیان ومبلغان اولیه که اسلام را به جوامع این منطقه معرفی کرده بودند تحت تاثیر آموزه های معنوی وعرفانی مشایخ و شخصیت های برجسته ایرانی و شیعی بوده است . کلید واژه : عرفان ،اسلام ، اندونزی ،فرهنگ ،ادب ،ایران

    کلید واژگان: عرفان, اسلام, فرهنگ, ایران, آسیای جنوب شرقی}
    mohammadali rabbani*

     The role of Sufism and Mysticism in Islamization process in Southeast Asia is of great importance, and solid proofs and undeniable evidence also implies this role. Islam entered Southeast Asia at a time when Hinduism and Buddhism dominated widespread parts of the region, and through the understanding of the commonalities that existed between the semantics of Islamic Sufism and Hinduism, the Muslim promoters made it easy to communicate and introduce Islam. The Sufis traveled to the lands of Southeast Asia with merchant ships and were able to play a key role in the civilization of this region. An important point in the importance of understanding the role of the Sufi flow in the Malay culture is that the most of Sufi works remained in this region are inspired by Persian and Hindu Sufism and the religious beliefs of the early promoters who introduced Islam to the communities of this region had been influenced by the spiritual and mystical teachings of the Sufis and prominent Iranian and Shiite figures.

    Keywords: Mysticism, Islam, Indonesia, Culture, literature, Iran}
  • محمد تباشیر *، ابوالفضل شکوری
    عرفان، چه نسبتی با سیاست دارد؟ آیا می توان از عارف سیاستمدار یا حاکم حکیم سخن گفت؟ در نوشتار حاضر به منظور پاسخ به این پرسش ها، به خوانش مهابهاراتا پرداخته شده است. بدین منظور، ابتدا به تعریف سیاست و ابعاد مختلف آن دست زده شده و نگاه عرفای هندی را نسبت به آن ها مورد بررسی قرار داده ایم. بررسی ها، نشان از آن داشت که عرفا و برهمنان درزمینهٔ مقولاتی همچون زندگی اجتماعی، دوستی و دشمنی، خیر مشترک و زور به عنوان داده بنیادین، پیش فرض، هدف و وسیله سیاست با سیاستمداران اختلافات اساسی دارند. بدین خاطر، آن ها، با هرگونه جمع شدن عرفان و سیاست در وجود یک شخص، مخالفت کرده اند. اما جریان دیگری از اندیشه نیز در مهابهاراتا وجود دارد که از سوی طبقه جنگجویان هندی هدایت می شود و به دنبال معنوی کردن سیاست است.
    کلید واژگان: سیاست, عرفان, هند باستان, مهابهاراتا}
    Mohammad Tabashir *, Abolfazl Shakouri
    What does Mysticism have to do with politics? Can we talk about mystic politician or political mystic? In this article to answer this question, Mahabharata’s philosophy as an important work in ancient India has been readout. For this purpose, at first, politics and its aspects have been defined and then we have studied Indian mystics view about politics and its aspects. Our study represented that the mystics view in the fields like social life, friendship and enmity, common good and force, as the fundamental data, assumption, aim and political instruments are different from that of politicians. So Mahabharata has opposed with the fusion of mysticism and politics in one person. But there is another process of thought in Mahabharata that is followed by the Indian warriors seeking to spiritualize politics.
    Keywords: Politics, Mysticism, Ancient India, Mahabharata}
  • علی شیرخانی، جعفر ساسان
    رابطه عرفان و سیاست در اندیشه سیاسی اسلام، از گذشته های دور مطرح بوده است و برخی از عرفای مسلمان، همچون نجم الدین رازی در حوزه سیاست صاحب نظر بوده اند (تاریخچه). در این راستا، آثاری از موافقان و مخالفان درباره رازی ارائه شده است؛ ولی هنوز جای طرح مباحث جدید، احساس می شود (پیشینه). با این وصف، همچنان درباره چگونگی این رابطه در دیدگاه اندیشمندی چون رازی، اختلاف نظر وجود دارد! (مسئله) ازاین رو، در واکاوی رابطه عرفان و سیاست در اندیشه او، با این پرسش مواجهیم که چه رابطه ای میان عرفان و سیاست از دیدگاه وی وجود دارد (سئوال). گمان این مقاله آن است که رازی به ادغام عرفان و سیاست قائل است و ازاین رو، به ارتباط وثیق عرفان و سیاست و نسبت تساوی از نسب اربعه میان این دو رسیده است (فرضیه). مقاله حاضر با کاربست شیوه تحلیلی تفسیری (روش)، به دنبال نشان دادن این ارتباط است (هدف). نتیجه به دست آمده این است که رازی دستیابی انسان به عرفان حقیقی، کمال معنوی، و سعادت دنیوی و اخروی را در گرو تدبیر امور دنیوی یا همان سیاست قرار می دهد که در راستای عرفان یا همان حقیقت اسلام است (یافته).
    کلید واژگان: عرفان, سیاست, نجم الدین رازی, اندیشه سیاسی و اندیشه عرفانی}
  • یدالله هنری لطیف پور*
    فهم سرشت «عرفان» به عنوان بخش مهمی از میراث فکری ایران و ارزیابی رابطه آن با «اندیشه سیاسی» و تبیین و ایضاح قابلیت آن در تاسیس اندیشه سیاسی هنجاری هدف اصلی این مقاله است. برخلاف رویکردهایی که عرفان را متضمن ناسازه هایی دانسته اند که مانع از سازگاری آن با اندیشه سیاسی شده است، در این مقاله با بهره گیری از روش تفسیری و ارزیابی برخی از مهمترین متون عرفانی نشان داده ایم که نسبتهایی چون دنیا گریزی، فردگرایی، باطنی گری، نخبه گرایی و عقل ستیزی که با استناد به برخی شواهد موجود در میراث تفکر عرفانی از سوی مدعیان ناسازگاری عرفان و سیاست، در جهت اثبات ناسازگاری اندیشه ی سیاسی با تفکر عرفانی ارائه شده است، نوعا به شکلی گزینش گرانه به کار گرفته شده اند و وافی به مقصود نیستند؛ در مقابل دلالتها و نشانه هایی در سنت عرفانی همانند مصاحبت، مدارا، فتوت و دوستی و...وجود دارد که گواه سازگاری بین عرفان و اندیشه مدنی و سیاسی است و یا دست کم رویکرد «امتناع» را با چالش جدی مواجه می سازند.
    کلید واژگان: عرفان, اندیشه سیاسی, فتوت, فردیت, صحبت}
    Yadollah Honari Latifpour*
    Understanding the nature of "mysticism" as an important part of the Intellectual heritage of Iran and evaluating its relationship with the "political thought" and explaining and elaborating on its ability and capacity to establish normative political thought is the main purpose of this article. In spite of approaches that believe to incompatibility of political thought and mysticism, in this paper by use of interpretative method and study of some of important mystical texts we have showed that proportions like the world escape, individualism, esotericism, elitism and anti-rationalism that according to some statements by the defendants of incompatibility the political thought and mystical thought, have typically been used selective and will never lead to no purpose.
    Instead there are the signs in the mystical tradition such as companionship, tolerance, generosity ,Friendship and ..., that prove the compatibility of mysticism and political and civil thought, or at least seriously challenge the "refusal" approach.
    Keywords: Mysticism, Political thought, Generosity, Individuality, Companionship}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال