به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « مطالعات فرهنگی » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «مطالعات فرهنگی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • نوازالله فرهادی*
    در سده های اخیر با رشد ذهنی و فکری و علمی بشر، ملت ها و دولت ها به اهمیت فرهنگ در استمرار حیات خود و نقش آن در توسعه پایدار کشورها بیش از گذشته پی برده و رقابت های فرهنگی را به اوج رسانده اند. از این رو، «مطالعات فرهنگی» در دهه شصت قرن بیستم، به عنوان یک مقوله بین رشته ای، با همت کسانی چون «هربرت ریچارد هوگارت» (2014-1918) استاد انسان شناسی و جامعه شناسی دانشگاه بیرمنگام، به برنامه های آموزشی این دانشگاه افزوده شد. در اندک زمانی پس از آن، به سایر نقاط راه یافت و در دانشگاه های معتبر جهان، از جمله دانشگاه های ایران به طور رسمی رواج پیدا کرد. با توجه به پیوند گسست ناپذیر ادبیات و فرهنگ، بررسی آثار ادبی در چهارچوب مطالعات فرهنگی می تواند نتایج ارزشمندی از فرهنگ عمومی جامعه و آثار مورد مطالعه در پی داشته باشد. از این رو، در جستار حاضر سروده های پروین اعتصامی بر پایه مطالعات فرهنگی بررسی و تحلیل می شود. به این منظور اشعار پروین طبق مولفه های مهم مطالعات فرهنگی در پنج بخش عمده مورد مداقه قرار می گیرد. این بررسی ها تصویر نسبتا جامعی از وضعیت کلی فرهنگ در روزگار شاعر و در مواردی داده های دقیقی از عوامل موثر بر اوضاع فرهنگی و اجتماعی، از جمله نقش بازدارنده یا تسهیل گرایانه نهادهای اجتماعی آن دوره در شکوفایی فرهنگی و توسعه کشور به دست می دهد.
    کلید واژگان: انتقاد, اندرزگویی, قدرت, عرفان, مطالعات فرهنگی}
    Navazollah Farhadi *
    In recent centuries as a consequence of human mental, intellectual and scientific growth, nations and governments have realized more than past the importance of culture in the continuity of their lives and its role in the sustainable development of countries and have brought cultural competitions to a peak. Therefore, Cultural Studies was added to the educational programs of Birmingham university as an interdisciplinary in the sixties of 20th century by some persons like Herbert Richard Hogarth (1918-2014) professor of anthropology and sociology. In a short time after that, it made its way to other places and became officially popular in prestigious universities of the world, including Iranian universities. Considering the inseparable link between literature and culture, the examination of literary works in the framework of cultural studies can lead to valuable results of the general culture of the society and the studied works. Therefore, in this research, the poems of Parvin Etesami are analyzed on the basis of cultural studies. For this purpose, Parvin's poems are analyzed in five major sections according to the important components of cultural studies. These studies provide a relatively comprehensive picture of the general state of culture in the poet's time and in some cases provide detailed data on factors affecting the cultural and social situation, including the role of the social institutions of that period in the cultural prosperity and development of the country.
    Keywords: criticism, admonition, power, Mysticism, Cultural Studies}
  • خدیجه اکبری*، پژمان دادخواه
    هدف

    لباس به مثابه نظام نشانه ای، حاوی رمزگان های متفاوت و چند لایه، بیانگر مفاهیم و معانی مختلفی می باشد. یکی از ارکان و لایه های معنایی مهم در هنرهای نمایشی و سینما، لباس است که در تاویل و تحلیل اثر نقش پررنگ و کلیدی دارد. سریال در چشم باد به عنوان یکی از آثار ماندگار ملی ایران، بازتاب بخش های مهمی از تاریخ ایران معاصر است و دارای شخصیت های متعددی است هر کدام از آن ها به لحاظ اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در خور تامل بوده و به لحاظ پوشش قابل تحلیل و خوانش هستند. هم چنین به لحاظ حضور شخصیت ها در موقعیت های مکانی و زمانی متفاوت و دارا بودن لباس های متنوع، می تواند نمونه خوبی برای خوانش نشانه شناختی در راستای دست یابی به مسائل فرهنگی و اجتماعی باشد. نقطه عزیمت پژوهش حاضر خوانش نشانه شناختی لباس آقایان سریال در چشم باد در پرتو آراء رولان بارت و پاسخ به این پرسش است که طراحی لباس سریال در چشم باد چگونه ویژگی های شخصیتی، طبقاتی، فرهنگی و اجتماعی افراد را بیان می کند؟ و چگونه از این رهگذر تغییرات اجتماعی و تفاوت های فرهنگی را به نمایش می گذارد؟

    روش شناسی

    این پژوهش به لحاظ هدف بنیادی بوده و جهت نیل به اهداف مطرح شده از روش تحقیق توصیفی تحلیلی استفاده شده و اطلاعات ضروری و مورد نیاز به شیوه کتابخانه ای گردآوری شده است. در این راستا انتخاب و گزینش تصاویر از سکانس ها و فصول مختلف سریال در چشم باد براساس تاکید بر لباس آقایان صورت گرفته و تصاویری ارائه شده است که به بهترین شکل پوشش آقایان را به نمایش گذاشته و جهت تفسیر و خوانش نشانه شناختی مفید و کارآمد است و در مقیاسی وسیع تر به شناخت تحولات فرهنگی و اجتماعی منجر می شود.

    یافته ها

    نتایج به دست آمده نشانگر آن است که یکی از عوامل تمایز شخصیت ها، همین مقوله طراحی لباس بوده که به نوعی مبین تفکرات، دیدگاه ها، جایگاه اجتماعی افراد، سلایق، نگرش سیاسی و به طور کل نشان دهنده طبقه اجتماعی آنان بوده و همین مقوله به عنوان عنصری معنادار در معرفی شخصیت های متفاوت سهیم بوده و علی رغم رفتار، گفتار و عملکرد هر شخصیت، لباس آن ها نیز مبین ارتباط شخصیت ها با فرامتن های فرهنگی و اجتماعی است و به بهترین شکل بازتابی از شرایط اجتماعی و فرهنگی آن دوران است. طراحی لباس در این سریال توانسته به عنوان یک نظام معنادار، بخش های مهمی از طبقات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را به نمایش گذارد و تحولات تاریخی ایران دوره معاصر را نیز بیان کند. به عبارتی جنس، رنگ، مدل و ترکیب های متفاوت لباس های بررسی شده، هر کدام دلالت های معنایی زیادی را در پی دارد که معرفی کننده شخصیت ها و طبیعتا فرهنگ آن برهه تاریخی است. لباس های بررسی شده مبین منطقه جغرافیایی، دوره تاریخی، طبقه اجتماعی، شغل، خصائص فردی، سلایق، ویژگی های اخلاقی و حتی سیرت افراد هستند و توانسته است بازتاب کامل و پویا از شرایط اجتماعی و فرهنگی ایران معاصر در اواخر دوره قاجار و پهلوی را ارائه دهد.

    کلید واژگان: سریال در چشم باد, نشانه شناسی لباس, رولان بارت, نشانه شناسی فرهنگی, مطالعات فرهنگی}
    Khadijeh Akbari *, Pejman Dadkhah
    Purpose

    Roland Barthes, a famous French literary theorist, cultural critic and semiotician, has important works in the field of semiotic analysis of literary texts and cultural phenomena. Among these cultural phenomena, we can mention the clothing system, which can be read as a visual symbolic system. Clothing as a sign contains different and multi-layered codes, expressing different concepts and meanings. One of the important pillars and layers of meaning in performing arts and cinema is clothing, which plays a colorful and key role in the interpretation and analysis of the work. Der Cheshm Bad series, as one of Iran's enduring national works, reflects important parts of contemporary Iranian history and has many characters, each of them is worthy of reflection in terms of social, cultural and political aspects. The cover can be analyzed and read. Also, in terms of the presence of characters in different time and place situations and having different clothes, it can be a good example for semiotic reading in order to achieve cultural and social issues. The point of departure of the current research is the semiotic reading of the men's clothes in Chesh Bad in the light of Roland Barthes' opinions and the answer to the question, how does the design of clothes in Chesh Bad express the personality, class, cultural and social characteristics of people?

    Methodology

    This research is fundamental in terms of its purpose, and in order to achieve the stated goals, descriptive-analytical research method was used, and essential and needed information was collected in a library manner. In this regard, the selection and selection of images from different sequences and seasons of the series in Eye of the Wind has been made based on the emphasis on men's clothing, and images have been presented that best display men's clothing and are useful for semiotic interpretation and reading. And it is efficient.

    Findings

    The obtained results show that one of the distinguishing factors of the characters is the category of clothing design, which in a way reflects people's thoughts, views, social position, tastes, political attitude and generally indicates their social class. And this category contributed as a meaningful element in the introduction of different characters and despite the behavior, speech and performance of each character, their clothes also show the connection of the characters with cultural and social metatexts. The clothing design in this series has been able to display important parts of social, political and cultural classes as a meaningful system and also express the historical developments of contemporary Iran. In other words, the gender, color, model, and different combinations of clothes have been examined, each of them has many meanings that introduce the character and culture of that historical period. The examined clothes show the geographical region, historical period, social class, job, personal characteristics, tastes, moral characteristics and even the character of people

    Keywords: Dar Chesh Bad, clothing semiotics, Roland Barthes, cultural semiotics, cultural studies}
  • امیر صفری*
    مطالعات فرهنگی بعد از ظهور در بیرمنگام، رابطه ای پیچیده با سایر رشته ها داشت و خود را ذیل هیچ یک از رشته های تعریف شده ی دانشگاهی تعریف نکرد. اما شاید این رابطه پیچیده و پرتنش، به اندازه ی رشته ی «تاریخ» پرابهام نبوده است. درون رشته ی تاریخ نیز مناقشات نظری - فلسفی بیشماری وجود داشته اند و نحله های گوناگونی سعی کرده اند تعاریف متفاوتی از تاریخ و چیستی آن به دست دهند. تاریخ در معنای رانکه ای آن چیزی جز بیان گذشته «آنگونه که واقعا روی داده» نبود. اما با پیشرفت دانشگاهی و آکادمیک تاریخ نیز مجادلات درونی آن نیز افزایش پیدا کرد. تاریخ نگاری آنال، تاریخ روایتی و تاریخ فرودستان نمونه های از این تحولات بودند. از سوی دیگر، مطالعات فرهنگی به مثابه «رشته ای رادیکال» که داعیه ی مداخله ی سیاسی نیز دارد، نتوانست نسبت روشنی با رشته ی تاریخ ایجاد کند. در این مقاله کوشش شده است رابطه ی تاریخ با مطالعات فرهنگی توضیح داده شود. در گام نخست به دو مفهوم اصالت تاریخ و تاریخ بنیادی پرداخته می شود و در گام بعدی به این نکته اشاره می شود که چگونه و در چه روند تاریخی باب «تفسیر» در تاریخ باز شد. در قدم به تحولات «آنال» در فهم از تاریخ اشاره می شود و سپس به مسیله ی بازگشت به روایت و چرخش زبانی اشاره می شود. در گام بعدی نشان داده می شود که چرخش زبانی چگونه توانست «فریادها» برای دادن روایت و صدا به صداهای خاموش شده را محقق کند. در نهایت این مدعا اقامه می شود که تاریخ به مثابه «تاریخ بزنگاهی» یا «تاریخ همایندی» می تواند بسنده ترین فهم را با مطالعات فرهنگی داشته باشد.
    کلید واژگان: «تاریخ», «مطالعات فرهنگی», «آنال», «چرخش زبانی», «تاریخ همایندی»}
    Amir Safari *
    Since its inception at Birmingham University,, cultural studies has had a tenuous relationship with other disciples. Cultural studies refused to define itself within the limits of academic disciplines. One of those branches of human sciences with whom cultural studies had an “undefined” relationship was history. History along with literature are two of the well-established fields of study in human sciences. The discipline of history has witnessed significant shifts within the last two centuries. Following the Rankean definition of history, a historian was tasked with writing history as it happened. But this definition of history was first dismantled by the interpretative school and then by the Annales school. Following the linguistic turn, a new horizon was opened in the study of history, and narratives were employed to give voice to those whose voices have been suppressed. But it’s this article’s contention that cultural studies, as a radical project, fits into none of these definitions. Cultural studies needs to define history as “historical conjunctures” in order to live up to its pledge as a radical disciple.
    Keywords: “History”, “cultural studies”, “Annales” linguistic turn “conjunctural history”}
  • جعفر مرادحاصلی*
    چکیده این مقاله نقشه و طرحی از حوزه هایی فکری ارایه می دهد که تقریبا به تاریخ فرهنگی نزدیک هستند. جدا کردن تاریخ فرهنگی از تاریخ فکری، تاریخ اجتماعی و تاریخ سیاسی، باستان شناسی و تاریخ های فعالیت هایی مثل هنر، ادبیات، زبان و دین، که در گروه های تاریخ یا در سایه «مطالعات دیداری»، «مطالعات دینی» یا «مطالعات فرهنگی» بررسی می شوند، سخت و دشوار است. تمامی این همسایگان «حلقه داخلی» را تشکیل می دهند که به تفصیل به بحث گذاشته شده اند. آن سوی حلقه داخلی «حلقه میانی» قرار دارد که رشته هایی مثل انسان شناسی، قوم شناسی، جامعه شناسی، علوم سیاسی و جغرافیا را دربر می گیرد. گرچه این رشته ها از تاریخ فرهنگی جدا هستند، اما تاثیر چشمگیری بر آن گذاشته اند. فراتر از این دو حلقه «حلقه بیرونی» جای دارد که مورخان فرهنگی اخیرا به آن پی برده اند و شامل روان شناسی، مطالعات شناختی، علم اعصاب و زیست شناسی می شود. تاثیر این حلقه بیرونی بر تاریخ فرهنگی همچنان مبهم و نامشخص است.
    کلید واژگان: رشته های علمی, میان رشته ای, چرخش ها, مطالعات فرهنگی}
    Jafar Moradhaseli *
    Cultural History and its NeighboursPeter BurkeabstractThis article offers a kind of map of intellectual fields that are more or lessclose to cultural history. It is difficult to separate cultural history fromintellectual, social and political history, from archaeology and from thehistories of such activities as art, literature, language and religion,whether these histories are studied in departments of history or under theumbrella of “visual studies”, “religious studies” or “cultural studies”. Allthese neighbours form an “inner circle”, discussed in relative detail.Beyond it lies a “middle circle” of disciplines that are separate fromcultural history but have made considerable impact on it: anthropology,ethnology, sociology, politics and geography. Still further away, anddiscovered by cultural historians only recently, comes an “outer circle”,comprising psychology, cognitive studies, neuroscience and biology. Theeffect of the outer circle of disciplines on the practice of cultural historyremains uncertain.
    Keywords: disciplines, Interdisciplinarity, turns, cultural studies}
  • شیما وزوایی*

    چطور باید افسانه بومی تنبل اثر خارق العاده حسین العطاس را در ایران خواند؟ نقد یک متفکر پسااستعماری جنوب شرق آسیا بر سرمایه داری استعماری و تاثیر آن بر تصویر برساخته از بومیان مالایی و جاوه ای چه ربطی به بستر ایرانی می تواند داشته باشد؟ آیا نقد العطاس می تواند راهگشایی برای نظریه پردازی مفهومی ایدیولوژیک در بستر ایرانی باشد که دینامیک پیشرفت را در بازه بلندمدتی در تعلیق نگاه داشته است؟ این مقاله تلاش دارد به بسط ایده استثناگرایی ایرانی و گفتمان های حوالی آن بپردازد. با استفاده از نظریات العطاس به ویژه کتاب افسانه بومی تنبل تلاش می شود انگاره های فکری و ذهنیت برساخته درباره استثنا بودن وضعیت اجتماعی، فرهنگی، سیاسی ایرانیان توضیح داده شود و امکان های خلق و تقویت آن توسط استبداد داخلی و شبه استعمار در ایران مدرن بررسی شود. درنهایت استثناگرایی ایرانی در این مقاله به مثابه یک ایدیولوژی متقاطع ملی، مذهبی، جنسیتی تعریف می شود که ذهنیتی درونی سازی شده در افراد عضو اجتماعات ایرانی می سازد که آن ها را در وضعیت متناقض از فرادستی و فرودستی هم زمان در برابر دیگری قرار می دهد.[[1] برخی از ایده های مربوط به سوژه این مقاله که پروژه پژوهشی شخصی نویسنده است، پیشتر در نهمین کنفرانس اروپایی مطالعات ایران، در سال 2019 و دانشگاه فری برلین ارایه شده است. همچنین بخشی از استدلال های درج شده در این مقاله پیش تر به زبان انگلیسی توسط این جانب در مجله نگرش اسلامی منتشر شده است.

    کلید واژگان: حسین العطاس, مطالعات فرهنگی, استثناگرایی, ایران, ایدئولوژی, جنسیت}
    Shima Vezvaei *

    How should one read Syed Hussein Alata's’ The Myth of the Lazy Native in Iran? What are its possible contributions towards theorizing an ideological concept that has kept Iranian dynamics of progress in suspense for a long time? This article attempts to expand on the idea of Iranian exceptionalism, observe and explain the discourse around it. The author employs Alatas’s writings, particularly those from his book The Myth of the Lazy Native, in order to argue that Iranian exceptionalism is a mentality created and empowered by internal despotism as well as external semi-colonialism in modern Iran. Borrowing ideas from Alates's analysis of postcolonial Malaysia, the author suggests that Iranian exceptionalism locates at the intersection of gender, religious, and national ideologies - it refers to a being and condition of contradiction. It is what makes the nation’s image of itself both inferior and superior towards the other at the same time. It is indeed what makes imagining future change impossible – and therefore ideological.

    Keywords: Hussein Alatas, Cultural Studies, exceptionalism, Iran, ideology}
  • شیوا پروائی*

    سالمندی را می توان از چشم اندازهای نظری مختلف مورد مطالعه قرار داد. در این مقاله، نگارنده با اتخاذ رویکرد سالمندشناسی فرهنگی، توضیحی از سالمندی در نظریه های فمینیستی، تلاقی و پست مدرن با هدف ارتقاء دانش مفهومی و نظری در مطالعات سالمندی ارایه می دهد. سالمندشناسی فرهنگی، فمینیستی و پست مدرن، تنوع، تکثر و پیچیدگی های تجربه سالمندی را نشان می دهند و با اتخاذ چنین رویکردی در مطالعات سالمندی می توان به فهم صداها، روایت ها و تجربه زیسته گروه های متنوع، آسیب پذیر و در حاشیه سالمندان دست یافت. این رویکردها روایت گر سالمندی سیال، متکثر و چندگانه است. تجربه سالمندی در جامعه ایرانی نیز حکایت گر تجربه ای ناهمگون، نابرابر و متکثر است و نمی توان از سالمندی یکدست و یک شکل در جامعه ایرانی صحبت کرد بلکه سالمندی در ایران پدیده ای اجتماعی و نابرابر است. سالمندی نه تنها مبتنی بر تفاوت های جنسیتی، تجربه ای متکثر است، بلکه سالمندی در تلاقی جنسیت با سایر مولفه های اجتماعی چون موقعیت طبقاتی، وضعیت سلامتی و تفاوت های قومیتی و فرهنگی نیز به شکل متفاوت و نابرابری تجربه می شود؛ به گونه ای که می تواند محرومیت، نابرابری و فرودستی مضاعفی را تولید کند. ملاحظه این تفاوت ها و نابرابری های اجتماعی در تحلیل موضوع سالمندی بسیار بااهمیت و ضروری است و از بینش مفهومی و نظری تولید شده در این حوزه می توان در سیاست گذاری های اجتماعی سالمندی بهره برد.

    کلید واژگان: سالمندشناسی فمینیستی, سالمندشناسی پست مدرن, مطالعات سالمندی, مطالعات جنسیت, مطالعات فرهنگی, نظریه تلاقی}
    Shiva Parvaei *

    Ageing can be studied from different theoretical perspectives. In this article, the author has taken the approach of cultural Gerontology, to provide explanation of ageing in feminist, intersectionality, and postmodern theories, to promote conceptual and theoretical knowledge in ageing studies. Also, the theoretical insights produced in this field, can be used in the social and cultural policies of the elderly. Cultural, feminist, and postmodern Gerontology show the diversity, multiplicity, and complexity of the ageing experience and by adopting such an approach in ageing studies, it is possible to gain an understanding of the voices, narratives, and lived experiences of diverse, vulnerable and marginalized groups of the elderly. These approaches represent a fluid and multiple ageing. The experience of ageing in Iranian society also indicates a heterogeneous and multiple experience and we can’t talk about uniform and homogeneous ageing in Iranian society. Ageing based on gender differences and inequalities is a multiple experience; in addition, Ageing is also experienced in a variety of ways, at the intersection with gender and other structural components such as class status, health status, and ethnic and cultural differences. Finally, it can be said that considering these social and cultural differences and inequalities in the analysis of the issue of ageing is very important and necessary.

    Keywords: Feminist Gerontology, Postmodern Gerontology, Ageing Studies, Gender Studies, Cultural Studies, Intersectionality Theory}
  • فاطمه سادات حسینی*، محمدسعید ذکایی

    با ظهور شبکه های اجتماعی در عصر جدید، نقش رسانه های قدیمی مانند تلویزیون و روزنامه کم رنگ تر از گذشته شده است و در فضای دموکراتیک و چندصدایی، این مردم هستند که جای رسانه های تک صدا را گرفته اند. انسان ها، نه تنها دیگر تحت تاثیر پیام های رسانه های قدیمی قرار نمی گیرند، بلکه خود تولیدکننده پیام ها هستند. توییتر، به عنوان یک شبکه اجتماعی، نشان دهنده عاملیت و ابرازگری است. توییت های انتقادی سبک نوشتاری به خصوصی دارند که آن ها را از متون سایر شبکه های اجتماعی متمایز می کند؛ سبکی که سبب جذابیت و تاثیرگذاری آن به کاربران در عرصه کنش ورزی سیاسی و انتقادی کمک شایانی کرده است. در این مقاله با استفاده از مکاتب مطالعات فرهنگی، فرمالیسم و روش نشانه شناسی، به دنبال شناسایی ویژگی ها و سبک های زبانی توییت های انتقادی، میان کاربران ایرانی هستیم. از ویژگی های مسلط سبک نوشتاری توییت ها، استفاده از بینامتنیت، پارودی، آیرونی، تخیل، تشبیه و غیره بود. کاربرانی که توییت هایشان نشان می داد پیش زمینه ها و مطالعه های فراوانی دارند، ارجاعات بسیاری به متون دیگر داشتند؛ زبان طنز را انتخاب کرده و به تخیل و فانتزی علاقه مند هستند.

    کلید واژگان: نشانه شناسی, مطالعات فرهنگی, فرهنگ مقاومت, سبک, فرمالیسم}
    Fatemeh Sadat Hosseini *, Mohammad Saeed Zokaei

    With the advent of social media in the modern age, the role of old media such as television and newspapers has diminished, and in a democratic and pluralistic environment, people have replaced the monolithic media. Humans are not only no longer influenced by the messages of the old media, but they are the producers of the messages themselves. Twitter, as a social network, represents agency and expression. Critical tweets have a special writing style that distinguishes them from texts on other social networks; a style that has made it attractive and influential to users in the field of political and critical activism. In this article, we have used the schools of cultural studies, formalism and semiotics to seek to identify the features and language styles of critical tweets among Iranian users. The dominant features of the writing style of tweets were the use of intertextuality, parody, irony, imagination, simile, and so on. Users whose tweets, indicated that they had a lot of backgrounds and knowledge and many references to other texts; they also choose the language of humor and are interested in imagination and fantasy.

    Keywords: Semiotics, cultural studies, Culture of resistance, style, Formalism}
  • محمدسعید ذکایی*، محدثه امیری مقدم

    اهمیت بررسی مدارا در زندگی روزمره شهری، چیستی، ابعاد و معنای آن، عملکرد و سازکار های برساخت آن، با همه مناقشاتی که با خود به‎همراه دارد، این مسئله را به وجود می آورد که در اساس، مردم در بستر زندگی روزمره شهری چگونه مفهوم مدارا را به منزله کنش اجتماعی معنادار درک، تفسیر و تجربه می کنند. در این پژوهش که با روش کیفی و براساس نظریه مبنایی انجام شده و شیوه نمونه گیری آن از نوع نظری است، تحلیل یافته ها با استفاده از روش تحلیل موقعیت کلارک انجام شده است و نشان می دهد عمل مبتنی بر مدارا در واقع امر سیال و مدرجی است که مدارای منفعلانه یا تسلیم، مدارای فعال و مدارانکردن جهان اجتماعی این مفهوم را تشکیل می دهند. همه این ابعاد در سازکار کژنماکردن مدارا به هم می رسند؛ به این معنا که بروز ذهنیات و کنش ها همراه با اغراق در مفاهیم اخلاقی جامعه همچون مدارا ازاین رو اتفاق می افتد که فرد با تجربه قرارگرفتن در شرایط نابسامان و نامطمین زندگی، زیستن در فضایی آکنده از فردگرایی، ناامنی هستی شناختی، رویارویی با احساساتی مملو از آشفتگی، اضطراب، تجربه تغییرات سریع و ناگهانی، شکاف های بزرگ فرهنگی و اقتصادی، رویارویی با بحران های هویتی، بحران شهرنشینی، تغییرات سریع اجتماعی-فرهنگی و مانند آن، به انتخاب مداوم در جهت گیری های خود در انتخاب رویکرد مبتنی بر مدارا دست می زند و به گونه اغراق شده ای همراه با پررنگ کردن وجوه منفی، سعی در بازنمایی این ذهنیات و الگوهای پنهانی دارد که شهروندان آنها را در زندگی روزمره شهری تولید و بازتولید کرده اند.

    کلید واژگان: برساخت اجتماعی مدارا, زندگی روزمره شهری, نظریه مبنایی, تحلیل موقعیت کلارک, مطالعات فرهنگی}
    Mohammadsaeed Zokaei *, Mohaddeseh Amiri Moqaddam
    Introduction

    From the perspective of cultural studies, tolerance as a social construct is a way to avoid conflicts between people. Tolerance as a constructed concept refers to how people perceive, interpret, and experience it in everyday life. Tolerance arises from structural conditions, context, social status, discourses, and the worlds of urban life. Tolerance is considered an important issue in different societies, cultures, and political systems. In the present study, the authors attempted to investigate the concept of tolerance, its process and mechanisms, its requirements and forms in the context of everyday urban life. The following research question was posed: How do people in the context of everyday urban life understand and interpret the concept of tolerance as a meaningful social action and experience?  

    Materials and Methods

    The research method of the study is grounded theory. The research questions focus on the interaction between people or the interaction of them with specific fields as well as processes, which are usually not possible to answer quantitatively.Among the different branches of grounded theory, according to the fluidity of the research topic and the gender, variety, and data, the postmodern branch of grounded theory was used.For sampling, according to the research approach and problem and based on the experimental and theoretical literature, we decided to adopt prototypes from people who, according to their job, their living situation and relationship need to show tolerance the most in their daily lives as citizens. Then, other samples were selected during the research process based on the theoretical needs of the researchers.

     Discussion of Results and Conclusions 

    Analysis of the data using Clark's position analysis method (the postmodern branch of grounded theory) shows that tolerance-based action is a fluid and scaled concept consisting of three dimensions: passive tolerance or surrender, active tolerance, and intolerance. These dimensions come together under the mechanism of tolerance-making. The results also show that the concept of tolerance (based on the two elements of consciousness and agency), is included in surrender, tolerance, and intolerance dimensions. Finally, ‘ambiguous toleration’ is considered a central phenomenon of research.People who experience being in a chaotic and uncertain life in Tehran, living in an atmosphere full of individualism, ontological insecurity, facing feelings of turmoil, apprehension, anxiety, experiencing rapid change, cultural and economic gaps, facing identity crises, urban crises, and rapid socio-cultural changes make constant choices in their orientations toward a tolerance-based approach. In the way of expressing mentalities and actions along with exaggerating the moral concepts of the society such as tolerance, one tries to represent the hidden mentalities and patterns  produced and reproduced by citizens in everyday urban life. Tolerance is a concept manifested in a distorted way due to various factors and representations, with the elements of submission and failure, despair, and frustration. The dualism of power-weakness, urban space and urban cultures, communication and understanding, maintaining peace, avoiding conflicts, commitment and the concept of love, utility, boundaries of action, reformism, mistrust, social change, and values are factors and motives for tolerance-based actions in everyday urban life.  The gender, social class, historical memory, socialization, beliefs and personalities, cultural policy and representational crisis, economic disruptions, positioning, revenge and justice, and self-censorship interaction on resentment and isolation are the main categories in this study.

    Keywords: : Social Construction of Tolerance, Everyday urban life, Basic theory, Clark’s Situation Analysis, Cultural Studies}
  • هادی خانیکی، امیر یزدیان*

    اولین مطالعات در حوزه دین و رسانه را می توان در دهه های 70 و 80 میلادی پیگیری کرد. اما تا قبل از دهه 90 میلادی این حوزه مطالعاتی به طور جدی در کانون توجه اندیشمندان قرار نگرفته بود. تاثیرپذیری مطالعات رسانه از مطالعات فرهنگی و دین گریزی به عنوان خصلت مهم ادبیات مطالعات فرهنگی یکی از عوامل مهم دوری دین از فضای مطالعات رسانه در آن سال ها بود. همچنین، اندیشمندان علوم دینی رسانه های جمعی را عامل تضعیف دین می دانستند و به همین خاطر، کم تر توجهی به مطالعات رسانه داشتند. با این حال، تاکید رویکردهای فرهنگی بر فرایندهای معناسازی در جامعه و اهمیت دین در مقام یکی از مهم ترین مولفه ها در فرایند معناسازی عاملیت انسانی موجب شد تا توجهات به سمت دین معطوف گردد. از همین روی، از دهه 90 میلادی شاهد رشد ادبیات حوزه مطالعاتی دین و رسانه هستیم. مطالعاتی که با تلاش های اندیشمندانی چون کلیفورد گیرتز و جیمز کری آغاز شد و تا به امروز ادامه داشته و به واسطه نفوذ گسترده رسانه های نوین و ویژگی های منحصربفرد آنها در سطح جامعه، افزایش نیز یافته است. بررسی عملکرد گروه های دینی، رویکرد مخاطب محور، بررسی پوشش خبری دین، تحلیل محتوای مضامین دینی، سیاست گذاری و تحلیل محتوای انتقادی از جمله عرصه های مطالعاتی حوزه دین و رسانه در این سال ها بوده اند. اما، مهم ترین رویکردهای این عرصه مطالعاتی نوظهور را می توان در «جبرگرایی تکنولوژیک» مارشال مک لوهان، «رسانه ای شدن دین» استیگ هاروارد، «وساطت معنا» استوارت هوور، «وساطت گونه های مقدس» جی. لینچ و «ساخت اجتماعی دینی فن آوری» هیدی کمبل جستجو کرد.

    کلید واژگان: دین, رسانه های نوین, مطالعات فرهنگی, وساطت معنا, رسانه ای کردن, ساخت اجتماعی دینی فن آوری}
    Hadi Khaniki, Amir Yazdian *

    The first media religion studies dates back to 70s and 80s. Until the 1990s, this field had not been seriously considered by scholarships. Media studies’ affection by cultural studies and its apostasy (an important feature of cultural studies) are the main reasons for abandoning religion in media studies. Religious scholars also considered the mass media to be a factor in the weakening of religion, and therefore paid less attention to media studies. However, the emphasis of cultural approaches on the processes of meaning-making in society and the importance of religion as one of the most important components in the process of meaning-making of human agency caused attention to be turned to religion. Therefore, since the 90s, we have witnessed the growth of literature in the field of religion and media studies. Studies that began with the efforts of scholars such as Clifford Geertz and James Carey have continued up to the date and have grown due to the widespread influence of new media and their unique features at the community level. Examining the performance of religious groups, audience-oriented approach, examining religious news coverage, content analysis of religious topics, policy-making and critical content analysis have been among the main subjects of studies in this field, in recent years. However, the most important approaches to this emerging field of study can be found in Marshall McLuhan's "Technological Determinism"; Stig Hjarvard's "The Mediatization of Religion"; Stewart Hoover's "Mediation of Meaning"; Gordon Lynch’s "Mediation of Sacred Forms"; and Heidi Campbell’s "Religious-Social Shaping of Technology."

    Keywords: Religion, New Media, Cultural Studies, Mediation, Mediatization, Religious-Social Shaping of Technology}
  • ایمان خدابنده بایگی*

    ما در رسانه و جامعه مصرفی کاملا غرق شده ایم و بنابراین مهم است که یاد بگیریم چگونه معانی و پیام های آن را بفهمیم، چگونه آن را تفسیر کنیم و چگونه از آن ها انتقاد کنیم. مطالعات فرهنگی به ما اجازه می دهد تا تمامی گستره یک فرهنگ را موردبررسی قرار دهیم و به صورت انتقادی موشکافی کنیم بدون هیچ نوع پیش داوری علیه یک گونه متن فرهنگی، نهاد فرهنگی یا عمل فرهنگی. این مقاله، درباره سهم بالقوه رویکردهای مطالعات فرهنگی در سواد رسانه ای است. مطالعات فرهنگی شامل پروژه سه جانبه تجزیه وتحلیل تولید و اقتصاد سیاسی فرهنگ، متون فرهنگی و دریافت مخاطبان از آن متون و اثرات آن ها است. این رویکرد جامع باعث اجتناب از تمرکز بسیار محدود در یک بعد از پروژه و نادیده گرفتن بقیه ابعاد می شود. برای جلوگیری از چنین محدودیت هایی، من یک رویکرد چندوجهی را پیشنهاد می کنم که الف) در مورد تولید و اقتصاد سیاسی بحث می کند ب) تحلیل متنی را درگیر می کند ج) دریافت و استفاده از متون فرهنگی را مطالعه می کند.

    کلید واژگان: مطالعات فرهنگی, فرهنگ رسانه ای, تولید و اقتصاد سیاسی, تحلیل متنی, دریافت مخاطب}
    Iman Khodabandeh Bygee *

    We are immersed from cradle to grave in a media and consumer society and thus it is important to learn how to understand, interpret, and criticize its meanings and messages. Cultural studies allows us to examine and critically scrutinize the whole range of culture without prior prejudices toward one or another sort of cultural text, institution, or practice. cultural studies contains a threefold project of analyzing the production and political economy of culture, cultural texts, and the audience reception of those texts and their effects. This comprehensive approach avoids too narrowly focusing on one dimension of the project to the exclusion of others. To avoid such limitations, I would thus propose a multiperspectival approach that (a) discusses production and political economy, (b) engages in textual analysis, and (c) studies the reception and use of cultural texts. this article is about the potential contributions of a cultural studies perspective to media critique and literacy.

    Keywords: cultural studies, Media Culture, Production, Political Economy, textual analysis, Audience Reception}
  • نعمت الله فاضلی، کامران مرادی*
    مطالعات فرهنگی رویکردی نظری نوین در علوم انسانی در خلا متولد نشده است. این رویکرد همانند هر رویکرد نظری در واقع با بحرانی کردن رویکردهای پیشین خود تلقی های نوینی را صورت بندی نمود. فرهنگ گرایی بریتانیایی نخستین گام های شکل گیری مطالعات فرهنگی بود. فرهنگ گرایی با بحرانی کردن رویکرد نخبه گرا حیات جدید خود را صورت بندی کرد. پس از تقابل فره نگ گرایی و نخبه گرایی این استوارت هال بود که تواسنت با باز تعریف کردن مسایل محوری مطالعات فرهنگی حیاتی منسجم به این رویکرد ببخشد.از آنجا که دغدغه اصلی فرهنگ گرایی نقد از نخبه گرایی بود لذا در صورت بندی ایجابی دارای فقدان است و این فقدان رویکردی نوین، به مثابه سنتز را ایجاب می کند - که همان تلقی ها و صورت بندی های استوارت هال از مطالعات فرهنگی ست. استوارت هال با ایجاد دم و دستگاه نظری منسجم همچون چرخه ی فرهنگ شیوه ی جامعی را برای مطالعه ی لایه های مختلف فرهنگ و رابطه ی فرهنگ و قدرت ارایه داد. همچنین وی با تلفیق رویکردهای فرانسوی در پرداخت به فرهنگ و رویکرد بیرمنگامی گامی بس بلند برای توسعه و گسترش مطالعات فرهنگی بر داشت. به همین دلایل این مقاله در راستای شرح به دست آمدن این جایگاه رفیع توسط استوارت هال مسیر خود را می یابد. این مقاله برای ارایه ی درکی تاریخ مند از سیر پیدایش مطالعات فرهنگی از قرایت مارکس از دیالکتیک هگلی یعنی سه گانه ی تز آنتی تز و سنتز استفاده می کند. این مقاله رویکرد نخبه گرا را تز، رویکرد فرهنگ گرا را آنتی تز و رویکرد مطالعات فرهنگی مد نظر استوارت هال را سنتز قرار می دهد و تقابل های آن ها را بررسی می نمایاند
    کلید واژگان: مطالعات فرهنگی, نخبه گرایی فرهنگی, فرهنگ گرایی, دیالکتیک, استوارت هال}
    Nematallah Fazeli, Kamran Moradi *
    Cultural Studies A modern theoretical approach to humanities has not been born in the vacuum. This approach, like any theoretical approach, essentially shaped the concept of modernization by criticizing its earlier approaches. British culturalism was the first step in the formation of cultural studies. Culturalization, by criticizing the elitist approach, shaped its new life. Following the contrast between the culturacy and the elitism of this Stewarthal, Trusency would have given this approach a redefinition of the central issues of cohesive cultural studies. Since the main concern of culturalism was to criticize elitism, so, in a positive formulation, there is a lack, and this lack of a new approach, as synthesis Which implies Stuart Hall's conceptions and formations of cultural studies. Stuart Hall presented a comprehensive approach to the study of different layers of culture and the relationship between culture and power, with the creation of a coherent theoretical theory as a culture of culture. By combining French approaches to paying Birmingham's culture and approach, he also made a great contribution to the development of cultural studies. For the same reasons, this article finds its way into the description of the achievement of this privileged position by Stewart Hall. This paper uses the metaphorical approach to the emergence of cultural studies from Marx's recitation of the Hegelian dialectic, the triple antithesis thesis and synthesis. This paper elitistically approaches the thesis of a culture-oriented approach and synthesizes the antithesis and approach of Stuart Hall's cultural studies and examines their contradictions.
    Keywords: Cultural Studies, cultural elitism, Culturalism, Dialectics, Stuart Hall}
  • یعقوب مهارتی*، مهدی دادخواه

    مطالعات فرافرهنگی هافستد به عنوان یکی از پرکاربردترین نظریه ها و مطالعات در زمینه فرهنگ ملی شناخته شده است و تاکنون مقالات و پژوهش های متعددی براساس آن شکل گرفته اند. نکته لازم توجه در اکثر پژوهش هایی که از نظریه هافستد استفاده می کنند، این مهم است که اکثر آنها بدون شناخت کافی از ابعاد، زمینه و انتقادات واردشده به این نظریه، آن را مورد استفاده قرار می دهند. بی تردید هر نظریه ممکن است نقص ها، محدودیت ها، زمینه و شرایط به کارگیری خاص خود را داشته باشد و استفاده از یک نظریه نیازمند شناخت کافی از این نقص ها و شرایط است که اصولا از طریق نقد نظریه حاصل می گردد. در این مقاله ابتدا به مرور نظریه هافستد در مورد مطالعات فرافرهنگی پرداخته خواهد شد، سپس این نظریه با مطالعه گلاب که یکی از تحقیقات شناخته شده در حوزه فرهنگ ملی است مقایسه می گردد. نهایتا با استفاده از ادبیات موجود، انتقادات وارد به نظریه هافستد مورد بحث قرار می گیرد. سپس این نظریه به صورت ساخت یافته تر براساس معیارهای کلی، تفصیلی و مطلوبیت نظریه واکاوی می شود. مطابق نتایج تحقیق، انتقاداتی مانند عدم تعمیم پذیری، غفلت از ابعاد مختلف فرهنگی، نادیده گرفتن خرده فرهنگ ها و... به این نظریه وارد است. این مقاله برای افرادی که تمایل به آشنایی و یا استفاده از نظریه هافستد ضمن توجه به انتقادات وارده به آن را دارند، مناسب می باشد.

    کلید واژگان: مطالعات فرافرهنگی هافستد, نظریه فرافرهنگی هافستد, نقد نظریه هافستد, فرهنگ ملی, مطالعات فرهنگی}
    Yaghoob Maharati *, Mehdi Dadkhah

    Hofstede culture’s consequences study is the one of popular and valuable research about national culture and many research used it as their theoretical frameworks. Most researchers know Hofstede due to his studies about national culture. Hofstede's studies about culture have many contribution in the national culture area. Most research use his studies without considering its weakness and limitations. In other words, each theory is related to specific contexts or may have limitations. Researchers should be aware about such limitations then use theories. In this paper, we aim to do a review on Hofstede culture’s consequences study by using available literature. Firstly, we introduce Hofstede studies on national culture and compare it with Globe research. Secondly, we present limitation of Hofstede study by using literature. Our study shows that Hofsted study is being criticized for overlooking different dimensions of culture, generalization, etc. This paper is suitable for people who want know about Hofstede culture’s consequences study an going to use it.

    Keywords: Hofstede's Culture’s Consequences study, Hofstede's Culture’s Consequences theory, review on Hofstede's theory, National culture, Culture’s Consequences study}
  • بهارک محمودی*

    هدف از نگارش مقاله حاضر معرفی، بازخوانی، و نقد کتاب معنابخشی به زندگی روزمره است که در سال 2009 توسط سوزی اسکات، نویسنده انگلیسی تبار، به رشته تحریر درآمده است. کتاب تلاش می کند که در ده فصل تمامی سرفصل ها و ابعاد مفهوم «زندگی روزمره» به منزله مفهومی جامعه شناسانه را، که تاکنون در این عرصه مغفول مانده بوده، بکاود و آن ها را موردمداقه قرار دهد. فرض نویسنده بر این اساس شکل گرفته است که مطالعه زندگی روزمره در عرصه مطالعات جامعه شناسانه، که معمولا مشغول پاسخ دادن به سوالات و پیش بینی روندهای کلان اجتماع بوده است، عرصه ای حاشیه ای به شمار رفته که از فرط بدیهی انگاشته شدن گویی که لزومی برای مطالعه آن نبوده است. در حالی که به ادعای نویسنده، شناخت ساختارهای کلان اجتماعی بدون توجه به عرصه های خرد شکل دهنده آن، هم چون عرصه زندگی روزمره، امکان پذیر نخواهد بود. نتیجه این که نویسنده نتوانسته است از دایره تنگ روان شناسی اجتماعی خارج شود و مباحث را در سطوحی جامعه شناسانه، چنان که ادعا کرده است، ارایه کند. به همین دلیل، نویسنده در فصول مختلف رویه ای سطحی و غیرنظری را به کار گرفته و از سطوح اولیه تحلیل فراتر نرفته است.

    کلید واژگان: زندگی روزمره, جامعه شناسی, مطالعات فرهنگی, معنا, امر معمولی, جامعه شناسی زندگی روزمره}
    Baharak Mahmoodi *

    The purpose of this article is to present, review, and criticize the book “Meaning of Everyday Life” which has been written by English-born Susie Scott in 2009. A book that tries to examine and consider all aspects and dimensions in relation to the concept of "everyday life" in ten chapters. The assumption of the author is based on the fact that the study of everyday life in the field of sociological studies, which is usually engaged in answering questions and predicting macroeconomic trends in the community, has been regarded as a marginal archetype that seems to be unmistakable as if it was not necessary to study it. The author claims that recognizing macro-social structures regardless of micro levels, such as the realm of everyday life, will not be possible. As a result, it will be argued that the author could not get out of the narrow circle of social psychology and discusses the issues at sociological levels, as claimed. For this reason, the author has used superficial and non-theoretical approaches in different chapters, and it has not gone beyond the initial levels of analysis.

    Keywords: Daily Life, Sociology, Cultural Studies, Meaning, Commonplace, Sociology of Everyday Life}
  • فاطمه کریم وند
    روزنامه نگاری زرد از ابتدای شکل گیری این مفهوم تا به امروز دلالت های متفاوتی به خود گرفته است. هر چند در ابتدا به علت نوع محتوای آن و مسائلی که مطرح می کرد دلالتی اقتصادی داشت، اما بعدها به حوزه سیاست نیز کشانده شد و متفکران نظریه انتقادی معتقد بودند که مطالبی که این روزنامه ها تولید می کنند، عمدتا باعث تحمق توده های مردم شده و آنها را از مسائل مهم سیاسی منحرف می کند. بعدها و در دهه های 90 میلادی دلالت آن به سمت موضوعات اخلاقی پیش رفت و بیشتر از منظر اخلاقی به نقد آنها پرداختند. اما تنها در پایان قرن بیستم بود که مطالعات فرهنگی نگاه متفاوتی به این سبک از روزنامه نگاری ارائه کرد. از این منظر نشریات زرد گاها می تواند به شکل بسیار تاثیرگذاری با زندگی روزمره افراد پیوند خورده و حوزه هایی که نشریات وزین نمی توانند به آن بپردازند را با زبانی مردمی تر با آنها در میان گذاشته و مطرح می کند. بر همین اساس من در این مقاله سعی شده است با بررسی نشریه خانواده سبز به نقد دیدگاه های انتقادی از نشریات زرد پرداخته و از منظر مطالعات فرهنگی به آن پرداخته شود. همچنین سعی نموده با بررسی وضعیت شبکه های اجتماعی مجازی، پیوند نزدیکی بین روزنامه نگاری زرد و شبکه های اجتماعی مجازی برقرار ساخته و نشان دهد که چگونه نفس برقراری ارتباط بر نوع محتوای اشتراکی در این شبکه ها پیشی گرفته است.
    کلید واژگان: نشریات زرد, روزنامه نگاری زرد, مطالعات فرهنگی, شبکه های اجتماعی مجازی, مجله خانواده سبز}
    Fatemeh Karimvand
    The concept of "yellow journalism", from it's very origination has embedded different significations. Although, at the early stages, it contained economic signification due to the type of content and the problems it raised , later on Yellow Journalism involved politics as well. Hence, critical theorists maintained the contents that these newspapers produce, would bamboozle people and distract them away from key political issues. Later on, during 1990s, it's signification expanded into moral issues and passed judgment on ethical problems. But it was not until late 2000s that cultural studies presented a different look at this style of journalism. From this viewpoint, yellow press could sometimes get tied to individual daily lives more effectively and cover issues that legitimate journalism could not address. Thus, in the present article, we aim to assess "Khanevadeh-e-Sabz Journal" and, hence examine critical views on yellow press and review this type of journalism in terms of cultural studies. We have also tried to establish a close relationship between yellow journalism and social media by addressing the position this kind of media are place in. Furthermore, we demonstrate how "communication itself" has outperformed shared content in these media .
    Keywords: Yellow Journalism, Cultural Studies, Virtual Social Media, Khanevadeh-e-Sabz Journal}
  • پیمان محمودی، اصغر احمدی
    مطالعات فرهنگی رشته ای نسبتا جدید درمیان رشته ها و گرایش های گوناگون علوم اجتماعی است که در دنیا مطرح شده است و این رشته در ایران پس از ورود به دانشگاه چالش های بسیاری را ایجاد کرده است تا جایی که برخی از جامعه شناسان آن را جایگزین جامعه شناسی دانسته اند وسخن از مرگ جامعه شناسی به میان می آورند. جامعه شناسی مردم مدار هم نوع جدیدی از جامعه شناسی است و می خواهد فاصلهٔ ایجاد شده بین جامعه شناسی و مردم را پر کند. به بیان دیگر آن چه که در جامعه شناسی مردم مدار و مطالعات فرهنگی دارای اهمیت می باشد، توجه به مردم و زندگی و فرهنگ آن ها است هر دو گرایش مدعی هستند که مردم و فرهنگ مورد بی توجهی جامعه شناسی رسمی و رایج قرار گرفته است. بر اساس یافته های این پژوهش، مهم ترین نقاط اشتراک مطالعات فرهنگی و و جامعه شناسی مردم مداردر بحث رهایی بخشی، توجه به فرهنگ، عدم نظریه پردازی، داشتن روش کیفی، نداشتن هنجار ذاتی، انتقادی بودن است واین دو در زمینهٔ فرادانشگاهی بودن، توجه به همه طبقات مردم تا حدودی با هم تفاوت دارند. از این رو ضمن توضیح نوع نگاه مطالعات فرهنگی و جامعه شناسی مردم مدار به مقولات ذکر شده، به وجوه اشتراک و افتراق نگاه آن ها پرداخته شده است. همچنین به لحاظ هستی شناختی و معرفت شناختی نیز مورد بررسی قرار گرفته اند.
    کلید واژگان: جامعه شناسی مردم مدار, مطالعات فرهنگی, مردم, زندگی, فرهنگ}
    Cultural studies is a relatively new field of scholarship in social sciences. Rising the field in Iranian academia was challenging as far as some sociologists considered it as a replacement for sociology recalled the death of sociology. There is also a new type of sociology which tries to fill the gap between sociology and the public: public sociology. In other words, criticizing the neglect of individuals and their culture in the formal sociology, both public sociology and cultural studies are concerned with people, their lives and their culture. According to the study, the most important similarities between cultural studies and public sociology are their focus on emancipation, culture, and qualitative methodology. The two fields do not believe in theorization and intrinsic norms and claim to be critical. The main differences between cultural studies and public sociology comes from the different levels of attention they give to academic discussions and also different classes in the society. In this paper, we explain how public sociology and cultural studies approach these issues and compare their points of view.
    Keywords: Public Sociology, Cultural Study, People, Life, Culture}
  • همایون مرادخانی
    به نظر می رسد بتوان با مرور پایان نامه های فارغ التحصیلان رشته های کارشناسی ارشد جامعه شناسی و مطالعات فرهنگی دانشگاه رازی به چگونگی مفصل بندی کردارهای گفتمانی و نحوه آرشیو واقعیت در نظام تولید دانش آن پی برد. هر چند شیوه ای که مفصل بندی این کردارها را امکان پذیر کرده، قرابت زیادی با شیوه های رایج در علوم اجتماعی کشور دارد اما از آنجا که موضوع این گفتار متمرکز بر دانشگاه رازی است لذا تلاش شده تا صرفا مختصات این فضا به دست داده شود. از دید این پژوهش، حوزه ای از کردارهای گفتمانی مختلف که هیچ الزامی هم در مفصل بندی آن ها نیست و ای بسا به جهت گیری هایی غیرسودمند در نظام تولید دانش بدل گشته، به شیوه ای از آرشیو کردن در این پایان نامه ها راه برده که هم در تشخیص تکینگی تجارب درمانده و هم امکان تکوین تولید دانشی موثر در این باره را با پرسش هایی جدی مواجه کرده است؛ کردارهایی که در عدم التفات به ضرورت های مربوط به قاعده مندی یک شکل گیری گفتمانی، به ناگزیر «ترومای فرصت های از دست رفته» در تاسیس دانشی اندیشیده از واقعیت را به بخشی جدایی ناپذیر و دردناک از ناخودآگاه این رشته ها بدل ساخته اند
    کلید واژگان: کردارهای گفتمانی, دانشگاه رازی کردارهای گفتمانی, نظام تولید دانش, علوم اجتماعی, مطالعات فرهنگی, دانشگاه رازی}
    Homauon Moradkhani
    Conducting a thorough review of the M.A. theses in Sociology and Cultural Studies at Razi University, it seems that we could grasp the idea of how in this system of knowledge production, discursive practices and facts are being articulated and archived. While the way that this articulation of practices works is not different from the commom style of conducting research in humanities in Iranian academia, in this article, the goal is to shed light on the case of Razi University. From our perspective, some peculiar and different kinds of discursive practices, which are being articulated unnecessarily and are even misleading in the system of knowledge production, lead to a special kind of archiving in M.A. theses which is unable both in determining the exceptionality of our experiences and in producing the effective possible knowledge; practices that by neglecting the very necessaries of rules in a new discourse formation, inevitably form "the trauma of missed opportunities" in establishing a well in-depth knowledge as an inseparable part of these discipline's unconscious.
    Keywords: Discursive Practice, System of Knowledge Production, Social Science, Cultural Studies, Razi University}
  • نعمت الله فاضلی*
    مسئله تعلیم (پداگوژی) هر روزه قرابت بیشتری با تعریف مطالعات فرهنگی می یابد. مدرسان باید تعریف تعلیم را گسترده سازند تا بتوانند از مرز محدود آموختن فنون و روش ها فراتر روند. (ژیرو،1385) می خواهم در این گفتار «تصور جمعی غالب» که در فضای آموزشی دانشگاه های ما از آموزش نظریه ها وجود دارد واکاوی کنم و نشان دهم «آموزش نظریه ها» به ویژه نظریه های فرهنگی چه چیزهایی نیست و چه چیزهایی باید یا می تواند باشد. امروزه محققان «درس پژوهی» نشان داده اند که تدریس و یادگیری هر دانشی به مجموعه وسیعی از عوامل بستگی دارد. آموزش نظریه های فرهنگی را نوعی «تمرین فکری» می دانم. در این تمرین کردن ما انواع تمرین های انسانی و فکری را تجربه می کنیم. این تمرین ها را با توجه به تجربه ای که از آموزش و یادگیری «نظریه های مطالعات فرهنگی» دارم در چهار مقوله متمایز طبقه بندی می کنم: «تمرین نظری»، «تمرین اخلاقی»، «تمرین شناختی»، و نهایتا «تمرین عاطفی». این رویکرد به آموزش نظریه فرهنگی ریشه در این واقعیت دارد که نظریه فرهنگی آن گونه ای که تاکنون تکوین و توسعه یافته است همواره در کنار هدف های شناختی و معرفتی، اهداف سیاسی، اخلاقی و زیبایی شناختی ویژه ای را دنبال کرده است.
    کلید واژگان: نظریه فرهنگی, مطالعات فرهنگی, آموزش نظری, رویکرد وجودی به آموزش}
    Nematolah Fazeli *
    This paper tries to present an approach for teaching Cultural Theory. Cultural Studies discipline theory has very significant place. All students of cultural studies have to pass the course of Cultural Theory. I have discussed how Cultural Theory is the core of cultural studies and it is needed to convince students to pay serious attention to the course of Cultural Theory. This paper argues that teaching cultural theory is not merely dealing with theories, in fact we practice all the political and social dimensions of cultural studies. In addition, here I used my lived experiences for demonstrating some educational and political barriers to teach Cultural Theory in Iran. This approach for teaching cultural theory is rooted in cultural studies cognitive, political and educational objectives. I showed that learning theory is a kind of ethical and emotional practice and it is also theoretical and cognitive exercise. This is the first Persian text to discuss how to teach cultural theory in cultural studies.
    Keywords: Cultural Theory, Cultural Studies, Teaching}
  • عذرا قندهاریون*، مرتضی یزدانجو
    مطالعه حاضر، با بهره جستن از جامعه شناسی ادبیات و مطالعات فرهنگی، به تحلیل تاثیر ترویج و تبلیغ رسانه های جمعی برای به شهرت رساندن برخی از آثار هنری می پردازد. رسانه های جمعی تلاش می کنند که «اعتبار» آفرینش های هنری را توجیه کرده و باعث «شهرت» آن ها نزد عوام و خواص شوند که این دو مهم در فیلم 12 سال بردگی (2013) به کارگردانی استیو مک کوین مورد مطالعه قرار گرفته اند. علی رغم تفاوت های بنیادی در گفتمان رسانه های ایران و ایالات متحده آمریکا، این فیلم مورد توجه هر دو طرف قرار گرفته است. پرسشی که این مقاله به آن پاسخ می دهد این است که چه عواملی باعث شهرت این فیلم شده اند؟ یافته ها نشان می دهند که جوایزی که فیلم به خود اختصاص داده، زمان پخش و انتخاب بازیگر همه بخشی از روند ساخت و ایجاد برچسب «شهرت» می باشند. با تحلیل سازوکارهای رسانه در تبلیغ گفتمان غالب و ایدئولوژی نهفته در فیلم، نتیجه حاصله نشان می دهد که گفتمان ها به جای نشان دادن واقعیت، آن را برمی سازند و سعی دارند دیدگاه مخاطب نسبت به پدیده های اطراف را شکل دهند. به لحاظ نظری، پژوهش حاضر از نظریه های نیل کمبل و توبی میلر پیرامون مطالعات فرهنگی و از نظریه های لوسین گلدمن در رابطه با جامعه شناسی ادبیات استفاده می کند تا به تحلیل مفهوم «شهرت» و «اعتبار» هنری بپردازد. پژوهش حاصل از نوع کتابخانه ای و کیفی است. از منابع اطلاعاتی شامل کتب و سایت های خبری و تحلیلی رسانه های ایران و آمریکا برای ارائه تحلیلی جامع استفاده شده است.
    کلید واژگان: شهرت و اعتبار, ساختارگرایی تکوینی, مطالعات فرهنگی, فیلم 12 سال بردگی, رسانه جمعی}
    Azra Ghandeharion*, Morteza Yazdanjoo
    Introduction and problematic of research: The main purpose of this study is to identify the role of mass media in determining the popularity and authenticity of art works which are open to a variety of interpretations across different countries. As a relative notion, the popularity and authenticity of art works depends on cultural, social, and political strategies and circumstances of the discourse within which it is articulated. In other words, the popularity and authenticity of art works is not an inherent quality but regulated by elite classes who have control over mass media and try to advertise their favorite discourse as the dominant one. It should be noted that media brings a work of art to the canon not necessarily based on aesthetic qualities. Those works of art which have won popularity, authenticity, and labeled as ‘canonical’ in an era may lose their credit in other historical epochs. To put it more specifically, mass media attempt to invest only on those art works which reinforce their favorite discourse. Such a pseudo-objective canonization process can be decoded by using interdisciplinary paradigms including cultural studies and sociology of literature paradigms. Here in this paper, we attempt to identify the main reasons behind the popularity and authenticity of 12 Years a Slave (2013), directed by Steve McQueen, both in America and Iran. Such an interdisciplinary study can help to discern how a work of is assigned different values once articulated within different discourses.
    Theoretical framework: To explore the popularity of 12 Years a Slave (2013) both in America and Iran, despite the countries’ discordant sociocultural approaches, we utilize two interrelated and complementary theoretical disciplines: cultural studies and sociology of literature. The former paves the way for understanding critical notions like standardization, discrimination, and qualification as the latter concerns the social and cultural factors determining the popularity of works of art. Utilizing the two creates a solid framework to explore the contingency of the popularity and authenticity of art works. The paper uses Neil Campbell and Toby Miller’s ideas related to cultural studies, on the one hand, and Lucien Goldmann’s genetic structuralism, on the other hand, to analyze the notion of ‘popularity’ and ‘authenticity’ in the realm of art in general. Based on this theory, the picture which is declared by mass media as “the most important”, “the best”, or “the greatest” is not necessarily the most artful one; rather it is the picture which is most applicable for reinforcing the dominant discourse of the society. Toby Miller, one of the famous figures in cultural studies believes that this theory is a magnetic field in academia embracing various tendencies of human sciences (Miller 2001). Instead of focusing on canonical works of art, cultural studies devotes time to popular media, subcultures, and ‘ordinary’ and ‘marginal’ social groups.
    Cultural studies field, according to Neil Campbell, has been promoted by groups on the margins of power, excluded from the mainstream (Campbell 2008). These groups on the margins consist of people of color, women, ethnic and minorities who interrogate and resist the old system of representation and power through their new critical approaches (ibid). They believe in cultural dialogism or “multiculturalism, that is, the belief that a healthy culture is made of many different people with diverse systems of belief and practice (ibid.). Furthermore, the paper makes use of Lucien Goldmann’s genetic structuralism which delineates the importance of sociocultural norms in informing the popularity and authenticity of art works.
    Methodology
    in spite of being a single aesthetic entity, 12 Years a Slave (2013) is assigned different ideological values both in America and in Iran. In the first step, the paper finds the reasons behind its popularity in Iran, and subsequently sets to find out why it is awarded several Academy Awards despite purporting to be an ‘anti-colonial’ work of art. Finally, we discuss the broadcasting and casting system informing 12 Years a Slave.
    Findings and
    Discussion
    Some of the findings indicate that mass media are not neutral in authenticating and popularizing works of art. Under the influence of different elements, particularly political ones, a work of art may be labeled as “the best”, or “the great”. The mass media try to justify the “authenticity” of these works, and make them “popular” for both common people and elite groups of a society. These two factors have been analyzed in 12 Years a Slave (2013) directed. In spite of their completely different dominant discourses, both Iran and United States mass media brought the film to their canon. This paper will answer the question on the causes of film popularity and canonicity. The findings show that many factors such as film awards, release dates, and its casting have an important function in labeling the film as “popular”. By evaluating the policy of media in advertising the dominant discourse and implied ideology of the film, we may come to this conclusion that instead of showing the reality, such discourses try to construct the reality, and form the attitude of their audience towards their surrounding phenomena. This dominant political discourse imposes the imaginary borders of “popularity and authenticity” of art works; and since such a discourse is not fixed in different periods of time, it is not possible to put definable borders for artistic “popularity and authenticity”. In the case of 12 Years a Slave, the aesthetic factors of the film are undeniable. The powerful and influential acting in addition to the effective cinematography and the photogenic qualities of the movie in representing Southern farms can be mentioned as the remarkable points of the film that have played an important function in its popularity. However, our findings indicate that we need to emphasize the role of political and media-concerned elements that made the film “popular”.
    Keywords: Cultural studies_Dominant Discourse_Popularity_Authenticity_12 Years a Slave}
  • طاهره رحیمی *، اعظم راودراد
    در مقاله حاضر تلاش شده است با استفاده از نظریه بازتاب در جامعه شناسی سینما، جامعه ایرانی در دهه هشتاد از منظر روحیات غالب بر آن تحلیل شود. این نظریه که هنر را آینه ای برای جامعه می داند به محقق این امکان را می دهد که روحیات مورد نظر را از خلال تصویری که در سینما از قهرمان به تصویر کشیده می شود مورد مطالعه قرار دهد. همچنین رویکرد کلی جامعه شناسی سینما نیز این امکان را فراهم می آورد که میان یافته های حاصل از تحلیل فیلم ها و رویدادهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دهه هشتاد ارتباط برقرار شود و بازتاب این رویدادها در فیلم ها جستجو گردد.
    روش تحقیق این مقاله کیفی و تکنیک مورد استفاده روایت شناسی ساختاری بارت است که با مطالعه اسنادی برای توصیف وضعیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دهه هشتاد تکمیل شده است. مهم ترین یافته مقاله این است که دو نوع تیپ قهرمان فعال و منفعل در فیلم های عامه پسند دهه هشتاد قابل شناسایی است که اولی در نیمه اول این دهه و دومی در نیمه دوم آن غالب است. به عبارت دیگر در طول دهه هشتاد مهم ترین تغییر رخ داده شده در ویژگی های قهرمان فیلم ها تحول از قهرمان فعال به قهرمان منفعل است.
    کلید واژگان: قهرمان, سینمای عامه پسند ایران, تغییرات اجتماعی, جامعه شناسی سینما, مطالعات فرهنگی}
    Tahere Rahimi *, Azam Ravderad
    In this article, Iranian society in the 80s is analyzed in terms of its prevailing insights using the theory of reflection in the sociology of cinema. This theory, which considers art as a mirror for society, permits researcher to study the predominant perceptions of the period under investigation. This is done through assessment of the image of hero shown in its cinema. Moreover, the general approach of the sociology of cinema provides the opportunity to compare the findings of the analysis of movies and their contemporary political, social, and economic events. Often, the reflection of such events that appears in movies can be investigated.
    This study is based on a qualitative method and the technique) used Barth’s structural narratology. This is completed with a documentary study that describes the political, social and economic conditions of the 80s. The most important finding of this article includes identifying two kinds of active and passive heroes in the popular movies of the 80s, each being dominant in the first and second half of the decade, respectively. In the other words, transforming the active hero to a passive one is the key change which is occurred in the characteristics of hero in these movies.
    Keywords: hero, Iranian popular cinema, social changes, sociology of cinema, cultural studies}
  • محمد رضایی، هادی آقاجانزاده
    با مروری بر مباحث روش شناختی موجود در مطالعات فرهنگی مشخص می شود که نوعی دوآلیسم نظریه/ روش همچنان در این مباحث جاری است. تاکید ویژه بر کیفی بودن پژوهش های مطالعات فرهنگی نمی تواند راه کاری بایسته جهت فراروی از این دوآلیسم باشد؛ بنابراین دامن زدن به جدال کمی/ کیفی که در مباحث روش شناختی مطالعات فرهنگی به ویژه در ایران بسیار دیده شده است، نمی تواند چندان راه گشا باشد. نگارندگان این مقاله با طرح مجادلات دوآلیستی در روش شناسی جامعه شناسی و مطالعات فرهنگی می کوشند با توجه به سیاست نظریه و روش در مطالعات فرهنگی، روی کردی تحلیلی معرفی کنند که به جای باقی ماندن در سطح مجادلات دوآلیستی، راهی به فراسوی آن بگشایند. این روی کرد که به تحلیل هم آیندی شهره است، در مقاله حاضر به تفصیل معرفی شده، تبارهای مفهومی آن نزد ماکیاولی، مارکس، لنین، گرامشی و آلتوسر مرور، و سپس ملاحظاتی درباره کاربست های آن در مطالعات فرهنگی مطرح شده است. این ملاحظات بیشتر ناظر بر رابطه این فراروی از دوآلیسم نظریه/ روش با امکان تحقق مطالعات فرهنگی به مثابه دانشی مداخله گر، زمینه مند و دارای حساسیت های تاریخی است.
    کلید واژگان: تحلیل هم آیندی, مطالعات فرهنگی, زمینه مندی, مداخله گری سیاسی, دوآلیسم نظریه, روش, مفصل بندی, فروبستگی خودسرانه, انحراف نظریه ای}
    M. Rezaei, H. Aghajanzadeh
    By reviewing the current methodological topics in cultural studies، yet some kinds of theory/method dualisms are distinguishable. Going beyond these dualisms، requires emphasizing the importance of qualitative researches in cultural studies. In this article، we try to discuss the problem، which is focused on the dualistic contentions in the methodology of sociology and cultural studies. Next، with respect to the politics of theory and politics of method in cultural studies، we try to introduce an analytical approach، which helps us out to move beyond these dualistic quarrels. This analytical approach is well-known as “conjunctural analysis”. In this article، after detailed presenting this approach، and its conceptual origins that developed by Machiavelli، Marx، Lenin، Gramsci and Althusser، we argue how this approach can be applied in cultural studies. This argument reminds us that there is an intensive relationship between decentering method/theory dualism and possibilities of a cultural study as interventionist and contextual knowledge that is sensitive to history.
    Keywords: Conjunctural analysis, Cultural studies, Contextualism, Political intervention, Theory, method dualism, Articulation}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال