به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « پارادایم » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «پارادایم» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مهدی حسین زاده یزدی، سید محسن ملاباشی*

    فقر یکی از مسایلی است که ابعاد گوناگون زندگی انسان را متاثر می سازد و برآمده از علل و عوامل بسیاری از حوزه های گوناگون است و برای مبارزه با آن به نظریه ای علمی و کارآمد نیاز است. یکی از موانع مبارزه با فقر در ایران فقدان نظریه ای بومی است که بسیاری از صاحب نظران معتقدند به دلیل غیرعلمی بودن و ناکارآمدی پژوهش های جامعه شناختی در ایران است. ما بر این باوریم که یکی از علل اصلی این غیرعلمی بودن، به معنای پارادایمیک نبودن یا فقدان انسجام پارادایمی این پژوهش هاست. یکی از راه های برطرف کردن این مسیله، نقد روش شناختی یا روش شناسی پارادایمیک پژوهش های انجام شده است تا این کاستی ها را آشکار سازد و به مرور در پژوهش های اجتماعی کاهش یابند و پژوهش ها بیشتر به چهارچوب های پارادایمی پارادایم مرجع خود نزدیک شوند و به دستاوردهای علمی تر و کارآمدتری دست یابند. بر همین اساس، در این پژوهش به دلیل اینکه اغلب مقالات جامعه شناختی درباره فقر ذیل پارادایم اثبات گرایی انجام شده اند، به کمک لوازم روش شناختی پارادایم اثبات گرایی به روش شناسی پارادایمیک این پژوهش ها پرداختیم و کوشیدیم اثبات کنیم این پژوهش ها دست کم فاقد یکی از ویژگی های بنیادین پژوهش اثباتی هستند که بر این اساس، نقدهای بنیادین پارادایمیک به این پژوهش ها عبارت اند از: 1. نتایج ازپیش معلوم و فقدان معرفت افزایی؛ 2. فقدان پیش بینی و پیشنهاد و کنترل؛ 3. فقدان سنجش بی طرفی ارزشی؛ 4. بی توجهی به ملزومات نظریه بار بودن مفاهیم.

    کلید واژگان: روش شناسی پارادایمیک, پارادایم, اثبات گرایی, مسائل اجتماعی ایران, فقر}
    Mahdi Hoseinzadeh Yazdi, Seied Mohsen Mollabashi *

    Poverty is a pervasive problem that impacts various aspects of human life and is caused by a range of factors. To address this issue effectively, a practical and scientifically-sound approach is necessary. However, in Iran, a homegrown theory for tackling poverty is lacking, which some experts attribute to the ineffective nature of social research in the country. We believe that one of the main reasons for this non-scientific approach is the absence of a coherent paradigmatic framework in these studies. By critically examining the methodological and paradigmatic frameworks of poverty studies, we can identify their shortcomings and gradually move towards a more scientific and effective approach. In this study, we focus on social studies of poverty in Iran, which have primarily relied on a positivist framework. Through a methodological and paradigmatic analysis, we aim to demonstrate that these studies have certain limitations, such as pre-determined results and a lack of value neutrality, which are fundamental attributes of positivist research. Our findings can help move social research in Iran closer to the goal of achieving more scientific and effective outcomes.

    Keywords: paradigmatic methodology, positivism, Iran's socialissues, poverty}
  • ابراهیم احراری*، زهرا خرازی محمدوندی آذر، نسیم مجیدی قهرودی

     این مقاله با درک بدکارکردی رسانه های جریان اصلی در ایران پس از ظهور فضای مجازی، این پرسش را مطرح نموده است که آیا در حوزه رسانه، پارادایم نوینی ظاهر شده است که الزامات سیاست گذاری و برنامه ریزی رسانه ای را دستخوش تغییر نموده باشد؟ مفروض این پژوهش این است که با آمدن فضای مجازی، الگوواره جدیدی در سیاست گذاری رسانه ای پدید آمده است که همه رسانه ها را تحت تاثیر قرار داده است، اما ابزارگرایی حجابی است برای دیدن آن. در این پژوهش، از سه روش کتابخانه ای، پدیدارشناسی و تحلیل مضمون استفاده شده و با 25 کارشناس فعال رسانه در دو حوزه وسایل ارتباط جمعی و فضای مجازی که به روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شده اند، مصاحبه عمقی صورت گرفته است. در یافته های تحقیق، با استخراج 64 درون مایه پارادایم حاکم بر فضای مجازی نشان داده شده که چگونه فضای ارتباطی با گرامر جدید رسانه ای شامل «غلبه حق مداری بر تکلیف مداری، عبور از رسانه های ماکسیمالیست و مطلق گرا، زیست چندمنبعی و روابط عمومی زدایی از خبر، حداقلی شدن ساختار رسانه با هدف چالاکی و افزایش برد و پایان استیلای ساختارهای هرمی شکل، تغییر رویکردهای مدیریت پیام، اینجایی و اکنونی شدن محتوا و تغییرخواهی و پاسخ طلبی» مواجه شده است. نتایج پژوهش، ما را به این شناخت می رساند که فضای مجازی حاصل انباشت و تداوم تاریخی پارادایم زیستی رفرماسیون و انشعابات فکری ناشی از آن بویژه انسان محوری است. فضای مجازی روی ساختار رسانه ها و شاخص های رقابت رسانه ای تاثیرات محسوسی داشته و این تاثیرات پارادایمیک، بازنگری در فهم ما از نظریات ارتباطی را ضروری کرده است.

    کلید واژگان: برنامه ریزی رسانه ای, پارادایم, تکنولوژی های نوین ارتباطی, داده های پارادایمیک, سیاستگذاری رسانه ای, فضای مجازی}
    Ebrahim Ahrari *, Zahra Kharrazi Mohammadvandi Azar, Nasim Majidi Ghahroodi

     Due to the dysfunction of mainstream media in Iran after the advent of cyberspace, this article raises the question of whether a new paradigm has emerged in the field of media that has changed the requirements of media policy and planning? The premise of this study is that with the advent of cyberspace, a new paradigm has emerged in media policy-making that has affected all media, but instrumentalism is a veil to see. In this research, three methods of library, phenomenology and Thematic analysis have been used and in-depth interviews have been conducted with 25 active media experts in the two fields of mass media and cyberspace who have been selected by snowball sampling method. In the research findings, by extracting 64 themes of the paradigm governing cyberspace, it is shown how the communication space is confronted with the new grammar of media, including "dominance of authoritarianism over task-orientation, transition to maximalist and absolutist media, multimedia biology and de-publicization of news." "Minimizing the structure of the media and end of the domination of pyramid-shaped structures, changing the approaches of message management, here and now the content and change-seeking and responsiveness." The results show that cyberspace is the result of the accumulation and historical continuity of the biological paradigm of Reformation and the resulting intellectual divergences and has significant effects on the structure of media and media competition indicators, and these paradigmatic effects are a review of our understanding. Has necessitated communication theories.

    Keywords: Media planning, Paradigm, new communication technologies, paradigmatic data, Media Policy, cyberspace}
  • فرهنگ ارشاد*

    انگیزه و هدف اصلی تامس کوهن از تدوین کتاب ساختار انقلاب های علمی، ارایه تحلیلی در حوزه تاریخ فلسفه علم و تبیین دگرگونی ها و استمرار نهاد علم است. کوهن که تحصیلات خودش را در فیزیک (مهندسی هیدرولیک) تا درجه دکتری به پایان رسانده، بیش تر به تاریخ فلسفه علم (یا به گفته بعضی، تاریخ و فلسفه علم) گرایش داشت. او تحت تاثیر آموزه های افرادی مانند ماکس پلانک، الکساندر کویره و جیمز کاننت (رییس دانشگاه هاروارد در زمان تحصیل نویسنده در آن دانشگاه) به این گرایش علاقه مند شد. علاوه بر این افراد، لودویگ ویتگنشتاین و استنلی کیول بر کوهن و علاقه مندی او به رویکرد هرمنیوتیک بسیار موثر بودند. او در این کتاب، که در زمان خود (دهه 1960) کاری به واقع نوآورانه بود، مفاهیم مهمی را به کار می گیرد که شاید مهم ترین آن ها”پارادایم“و”اجتماع علمی“باشد. مناسباتی که کوهن بین این دو مفهوم بیان نموده در توسعه جامعه شناسی علم تاثیر فراوان داشته است. هدف اصلی این مقاله، بازخوانی نقادانه این اثر مهم از دید جامعه شناختی است.

    کلید واژگان: پارادایم, اجتماع علمی, انقلاب علمی, علم عادی, قیاس ناپذیری پارادایم ها, استمرار علم}
    Farhang Ershad *

    The aim of Thomas Kuhn in writing “The Structure of Scientific Revolutions” was to prepare an analysis in the field of the philosophical history of science and to explain the changes and continuity of scientific institutions. He studied physics at Harvard University but he was more interested in philosophy of science history. Kuhn’s mind was deeply impressed by Alexandre Koyre´, Max Planck, and James Conant, also his interest in hermeneutics was motivated by Ludwig Wittgenstein and Stanley Cavell. This book which was really innovative in its own time (1969s) brought about some important concepts that most frequented ones would be “paradigm” and “scientific community”. For Kuhn, the relations between these two concepts had an important role in the development of the sociology of science. Perhaps it could be said that the same as Kuhn was influenced by his predecessors, his posterities were impressed by Kuhn in their views in the field of sociology of science.

    Keywords: Paradigm, Scientific community, Scientific Revolution, Incompatibility of Paradigms}
  • زهرا تنها*، دکتر راضیه جلیلی، فاطمه بابایی مطلق

    یکی از نظریه‌پردازان روان شناسی که در زمینه پیشرفت علم نیز دیدگاه های قابل‌تاملی دارد، پیاژه است که همراه با گارسیا (1989) کتابی در این زمینه به رشته تحریر درآورده است. براین اساس، رشد دانش فردی را می توان برابر با رشد دانش در علم دانست. نظریه های علمی ساخته ذهن انسان می باشند و تمامی ساختمان معرفتی به همین شیوه ساخته می شود. پیاژه، تحول دانش را با مفهوم تعادل جویی توضیح داده است. از سوی دیگر، سه وجه درون، بین و انتقال سازوکارهایی هستند که در شکل نظریه مرحله ای بیان می گردند و به منظور تحول دانش هم برای فرد و هم برای علم به کار می روند و در توضیح ساخت ساختارهای معرفتی کاربرد دارند. کوهن، مفهوم پارادایم را مطرح می‌سازد که از نظر وی عبارت است از دستاوردهای علمی موردپذیرش همگانی است که در یک دوره زمانی، الگوهای مسایل و راه‌حل‌ها را برای جامع ه ای از کارورزان فراهم می آورند. علم بهنجار فعالیتی که بیشتر دانشمندان هم‌دوره، همه‌وقت خود را به‌طور اجتناب‌ناپذیری صرف آن می کنند تا پاسخ برخی از پرسش ها را بیابند. وقتی مسیله ای جدید در قالب علم موجود قابل‌حل نباشد علم بهنجار دچار بحران می شود. در این شرایط انتظار وقوع انقلاب های علمی وجود دارد. در این مقاله سعی شده است دیدگاه های پیاژه و کوهن از نظر پیشرفت علمی مقایسه شود.

    کلید واژگان: روانشناسی تکوینی, تعادل جویی, انقلاب علمی, پارادایم}
  • علی نقی امیری، علی ذوالفقاری، ساسان روشن*

    مقاله پیش‎رو به‎دنبال واکاوی الگوهای بنیادین مدیریت مدرن و ارایه الگوی تطبیقی مدیریت اسلامی بر پایه مبانی جهانی فلسفه مدیریت می‎باشد. بدین‎ منظور، ابتدا الگوی جهانی تولید پارادایم مدیریتی تبیین و سپس مبانی اسلامی مترتب بر آن تطبیق داده شد تا الگوی تطبیقی خاص مدیریت اسلامی به دست آید. در طول مراحل تحقیق ابتدا پارادایم‎های فلسفی مدیریت مدرن از درون منابع بین‎ المللی استخراج و دسته ‎بندی شد. یافته‎ های این دسته‎ بندی نشان می‎دهد که پیش‎فرض‎های پارادایمی هستی‎ شناختی و معرفت‎ شناختی به‎ طور مشترک در بیشتر مکاتب مدیریت وجود دارد و مبنای تفکیک مکاتب مختلف مدیریتی از یکدیگر می‎باشد. همچنین، این دسته‎ بندی سیستماتیک می‎تواند به استخراج یک الگوی جامع جهانی برای تولید پارادایم مدیریت بینجامد. روش تحقیق در پژوهش پیش رو از نوع تطبیقی است. مطالعه تطبیقی درحقیقت نوعی روش بررسی است که پدیده‎ ها را در کنار هم قرار می‎دهد و به‎ منظور احصاء نقاط افتراق و تشابه، آنها را تحلیل می‎کند. براساس این، به‎ طور تطبیقی مبانی هستی‎شناختی و معرفت‎ شناختی اسلامی در الگوی پارادایمی قرار داده شد و الگوی پارادایمی خاص مدیریت اسلامی استخراج گردید. این الگو مبتنی بر هستی‎شناختی خلقی−ربوبی و معرفت ‎شناختی الهی−تیوییستی شکل می‎گیرد.

    کلید واژگان: الگوی تطبیقی, مدیریت اسلامی, آنتولوژی, پارادایم, اپیستمولوژی}
    Alinaghi Amiri, Ali Zolfaghari, Sasan Rowshan *

    The present article seeks to analyze the basic patterns of modern management and to provide a comparative model of Islamic management based on the global foundations of management philosophy. To this end, first the global model of producing management paradigm was explained, then the following Islamic principles were applied to obtain a specific adaptive model of Islamic management. During the research process, the philosophical paradigms of modern management were first extracted and categorized from international sources. The findings of this classification show that the ontological paradigms of ontology and epistemology coexist in most management schools and are the basis for distinguishing different management schools from each other. Also, this systematic classification can lead to the extraction of a comprehensive global model for the production of the management paradigm. The research method in this research is comparative. Comparative study is in fact a method of study that puts phenomena together and analyzes them in order to enumerate the points of difference and similarity. Finally, Islamic ontological and epistemological foundations were comparatively placed in a paradigmatic model and a specific paradigmatic model of Islamic management was extracted. This model is formed based on the creation-divine ontology and the divine-theological epistemology.

    Keywords: comparative model, Islamic Management, anthology, paradigm, Epistemology}
  • حمید حیدری*، محمدتقی ایمان، حبیب احمدی، اسفندیار غفاری نسب

    پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد پارادایمی، جهت گیری هستی شناختی پژوهش های جامعه شناسان ایرانی را براساس فرایند منطقی تولید علم در علم اثباتی و علم تفسیری و علم انتقادی از هم متمایز و براساس آن، دستگاه مفهومی جامعه شناسان منتخب را توصیف کرده است. یافته های پژوهش، متکی بر مبانی منطقی تحقیقات کیفی و براساس رویکرد تفسیری و استراتژی استفهامی و با روش تحلیل محتوای کیفی جهت دار از طریق نمونه گیری هدفمند چندگانه، با خوانش رتوریک متن مصاحبه های انجام شده و نیز 55 اثر علمی شش نفر از مشارکت کنندگان تحقیق، به دست آمده است. بر این اساس، در هستی شناسی پژوهش های فیاض و محدثی و قانعی راد، ادبیات پارادایمی علم تفسیری غالب و در هستی شناسی پژوهش های آزادارمکی و رفیع پور و چلبی، ادبیات پارادایمی علم اثباتی حاکم است. به رغم این نمی توان رتوریک گفتمانی واحدی را در همه پژوهش های اندیشمندان موردنظر تصدیق کرد، بلکه می توان در مواردی ترکیبی از رویکردهای پارادایمی را در فعالیت های علمی آن ها معرفی کرد.

    کلید واژگان: پارادایم, تحلیل محتوای کیفی, جامعه شناسی, معرفت علمی, هستی شناسی}
    Hamid Heydari *, MohhamadTaghi Iman, Habib Ahmadi, Esfandiyar Ghafarinasab
    Introduction

    Acquisition of philosophy and its related conceptual system are considered necessary for carrying out of a social research. Indeed, in every scientific era, the subject and features of a specific science has been much more determined by ontological mechanism, then exploration, description, explanation or even analysis or prediction will be possible. The nature of reality and the objects that we can know more, are the main ontological questions. Investigation of “Existence” is considered as the heart of ontology. It also determines assumptions representing social research approaches considering reality. Essentially, ontological and epistemological paradigms available in every scientific approach as its paradigm foundation, directly represent the specific science and its methodological features.Thus, using a paradigm approach, the present study, characterizes Iranian sociologists Research ontological orientation in term of the logical process of science generation into positivism, interpretation and critical sciences and then describes these sociologists’ conceptual system. Discovering and analysis of the sociologists’ research ontological presumptions both reveal the directions of science generation through social realities, and offers comparison within the current ontological paradigms over sociological research. It is suggested that in addition to identifying the sociologists’ scientific identity, challenges related to their research paradigm foundations be understood.

    Method

    The present research conducted upon the logical foundation of qualitative research. In this line, we have applied interpretation approach and interrogative strategy. The current article results have been collected by using directed content analysis through criterion sampling and document review of interviews contents, including 55 scientific samples related to 6 participants of the study.

    Findings

    The results show that the interpretation paradigm has been dominated in the Fayaz, Mohadesi and GhaneiiRaad’s research ontological, while in the AzaadArmaki, RafiPour and Chalabi’s research ontological, the positivism paradigm plays the key role. But, there is no single and discriminative discourse border among the scientific research, and for describing these scientist’s thought combination of paradigms must be addressed.

    Conclusion

    Practical directions toward research and investigation about social world mainly depend on theories, approaches and strategies carried out by a researcher. Social researchers are encountered with many options that force them to apply different research strategies, which consequently results in different outcomes and findings. It is supposed that these above mentioned variables are determined by the researcher ontological approach.The present study was trying to find out the Iranian sociologist’s ontological paradigm and then their conceptual system. The study results show that the selected researcher ontological approaches are different in term of positivism, interpretation, critical approaches, however, deep analysis demonstrated that this ontological bordering is not so stable. Indeed, the findings reveal paradigm combination among AzaadArmaki, GhaneiiRaad, RafiPour and Mohadesi’s sociologically studies. So, drawing out a distinctive ontological border among these sociologists or even their own single research is not so easy. That resulted in disorder to addressing the dominant ontological approaches over the Iranian sociologists' studies.

    Keywords: Paradigm, Scientific Cognition, Ontology, Qualitative Material Analysis, sociology}
  • محمدجلال عباسی شوازی، نصیبه اسمعیلی*

    امروزه کاربرد مدل سازی عامل محور به منظور تجزیه و تحلیل مسایل جمعیتی مورد توجه جمعیت شناسان قرار گرفته  و جایگاه جمعیت شناسی در شناخت عمیقتر روندهای جمعیتی را ارتقاء بخشیده است . هدف از مقاله حاضر، بررسی سیر تکاملی جمعیت شناسی از ابتدا تا پیدایش و استفاده از مدل سازی عامل محور در مطالعات جمعیتی است. با مرور ادبیات موضوع، عدم توانایی پارادایم های جمعیتی در برقراری ارتباط بین سطوح خرد و کلان به عنوان یک محدودیت در تحلیل مسایل پیچیده جمعیتی روشن می شود. امروزه با توجه به توسعه ریاضیات و تولید نرم افزارها و پردازنده های قوی، مدل سازی عامل محور در بین جمعیت شناسان اهمیت ویژه ای دارد. سیاست گذاری مبتنی بر مدل سازی عامل محور به عنوان یک راهکار کارآمد با قابلیت تحلیل روابط بین سطح خرد و سطح کلان، احتمال تحقق اهداف دنبال شده به وسیله سیاست گذاریهای کلان را افزایش می دهد. این مقاله، با مرور سیر تکاملی پارادایم های مختلف و بیان ضرورت بهره گیری از رویکرد مدل سازی عامل محور در فرآیند تحلیل مسایل جمعیت شناسی، جایگاه مدل سازی عامل محور به همراه نقاط قوت وضعف آن در مقایسه با سایر پارادایم ها را بررسی و معرفی می کند. در پایان پیشنهاداتی برای استفاده از مدل سازی عامل محور در تحلیل مسایل جمعیتی ایران ارایه می شود.

    کلید واژگان: مدل سازی عامل محور, پارادایم, سیاست گذاری, سطوح خرد و کلان, جمعیت شناسی}
    MohammadJalal Abbasi Shavazi, Nasibeh Esmaeili *

    Application of the agent-based modeling in analyzing population issues has attracted the attention of demographers, and the status of demography in deeper understanding of population trends has been improved. The aim of this paper is to review the evolutionary path of demography from the beginning to the emergence and usage of the agent-based modeling in population studies. The literature review revealed the inability of demographic paradigms in connecting the micro and macro levels as one of the main limitations in the analysis of complicated demographic issues. Today, the agent-based modeling is of particular importance among demographers due to development of mathematics and production of powerful software and processors. Policy making based on the agent-based modeling is an efficient approach with the ability to analyze the micro- and macro-level relationships, increaseing the likelihood of achieving the goals pursued by macro policies. By reviewing the evolution of different paradigms and expressing the need to use the agent-based modeling approach in the process of demographic analysis, this article reviews and introduces the position of the agent-based modeling with its strengths and weaknesses in comparison with other paradigms. Finally, some suggestions for using the agent-based modeling in the analysis of Iran's demographic issues are presented.

    Keywords: agent-based modeling, paradigm, Policy-making, micro levels, macro levels}
  • مهدی حسین زاده یزدی*، سید محسن ملاباشی

    علوم در پی شناخت علمی پدیده ها هستند و در اینجا موضوع و روش و غایت علم جایگاه ویژه ای دارند و مبتنی بر پیش فرض های گوناگونی شکل می گیرند. اینجاست که پای پارادایم به بحث باز می شود. جامعه شناسی، علمی چندپارادایمی است و بررسی و نقد این پارادایم ها و پیامدهای نظری شان در پژوهش ها را می توان از وظایف فلسفه علوم اجتماعی برشمرد. زمانی ضرورت چنین بررسی هایی آشکارتر می شود که دریابیم بسیاری از پژوهشگران با پارادایم ها و امتداد آن ها در روش ها و نظریه های جامعه شناسی چندان آشنا نیستند. بی توجهی به این موضوع، پیامدهای گوناگون دارد؛ برای نمونه، نمی توان انتظار دست یافتن به نظریه ای جدید داشت. زمانی حساسیت به این نابسامانی معرفتی افزایش می یابد که موضوع پژوهش ها مسایلی مانند اعتیاد و طلاق و فقر باشند؛ زیرا مردم به شدت با این مسایل دست به گریبان اند و از علوم اجتماعی انتظار دارند بتواند راهکارهایی برای کاستن یا ازبین بردن آن ها بیابد. وقتی چنین هدفی برآورده نمی شود، این پرسش مهم و سرنوشت ساز شکل می گیرد: مشکل اصلی این پژوهش ها چیست؟ ما بر این باوریم که یکی از مشکلات اساسی این پژوهش ها، مسایل روش شناختی است و بر همین اساس، در این مقاله می کوشیم به این پرسش بنیادین پاسخ دهیم که «مقالات طلاق در ایران دچار چه خلاهای روش شناختی هستند» و به این پاسخ ها دست یافتیم: 1. غلبه رویکرد اثباتی؛ 2. نتایج ازپیش معلوم و فقدان معرفت افزایی؛ 3. فقدان پیش بینی و پیشنهاد و کنترل؛ 4. فقدان سنجش بی طرفی ارزشی؛ 5. بی توجهی به نظریه بار بودن مفاهیم.

    کلید واژگان: پارادایم, روش شناسی, اثبات گرایی, طلاق}
    Mehdi Hosseinzadeh Yazdi *, Seyyed Mohsen Molabashi

    Knowledge seeks the scientific understanding of a phenomena and here, subject, method and purpose, have a special significance. They are formed on the basis of noetic presuppositions, which are called paradigms in brief. Sociology is a multi-paradigm science and study and critique of these paradigms and their theoretical consequences is one of the tasks taking into account by philosophy of the social sciences. The need for such studies becomes even more apparent when we find that many researchers are not so familiar with the noetic presuppositions and paradigms of social sciences methods. Ignoring this paradigmatic system has various consequences; for instance, achieving a new theory can be expected no more. Sentiment to this noetic disorder increases when the research subject is issues such as addiction, divorce and poverty; because people expect the social sciences to be able to find strategies to reduce or remove them. When such a goal is not met, a crucial question arises: What is the main problem of researches in this category? We believe that one of the main problems of these researches is methodological issues. Accordingly, in the present article, we try to answer this basic question that "what methodological gaps are involved in divorce articles in Iran?" we got the following answers:
    Dominance of positive attitude;
    In advance known Results and lack of increasing knowledge;
    Lack of foresight, suggestion and control;
    Lack of value neutrality measurement;
    Disregarding the theoretical nature of concepts.

    Keywords: Paradigm, methodology, positivism, divorce}
  • پویا نعمت الهی، محمدرضا رسولی*، سید محمود نجاتی حسینی

    این پژوهش بر اساس نظریه گفتمان لاکلایو و موفه، نظام های معنایی دو گفتمان «رسمی/دولتی» و «محافظه کاری» و پیکارهای گفتمانی آن ها پیرامون برجام و فرآیندهای حاشیه رانی و برجسته سازی گفتمان رسانه ای آن ها را از طریق دو قطبی سازی آشکار ساخته است. محتواهای شش رسانه برای هر گفتمان در دوره ی 1394 لغایت 14 آبان 1397 در دو سطح خرد و کلان بررسی شد. در سطوح کلان، بر مبنای نظریه ی گفتمان و در سطوح خرد تحلیل متن بر اساس دو قطبی ها به مثابه ی سامانه ی نشانگانی مجزا صورت گرفت. تعداد 7 دوگانه (دو قطبی) در دو گفتمان رسانه ای این پژوهش شناسایی شد. مفصل بندی گفتمان ها در متون رسانه ای معطوف به بازنمایی دو قطبی از «برجسته سازی خود» و «حاشیه رانی دیگری» همراه است. گفتمان رسمی/دولتی وقته ی «رفع تحریم ها» و دوگانه های «توافق خوب/توافق بد» و «شفافیت/رانت» را به میدان می آورد. گفتمان محافظه کاری نیز وقته های ایدیولوژیک تعریف کرده و دال های مرکزی خود را معطوف غیریت سازی می کند تا سیطره ی هژمونیک دوگانه های گفتمان رقیب در قالب «تعامل سازنده» و دوگانه ی «تعامل/تقابل» را بشکند. گفتمان رسمی/دولتی از طریق دال های تهی قصد دارد نظام معنایی گفتمان خود را مفصل بندی کند. هر دو گفتمان دال های موجود حوزه ی گفتمان گونگی رقیب را با هدف ایجاد دو قطبی استخدام کرده اند. بعد از تهدید برجام، هر دو گفتمان دال های شناور را به خدمت گرفته اند.

    کلید واژگان: نظریه ی گفتمان, برجام, دوگانه سازی, پارادایم, برجسته سازی و حاشیه رانی}
    Pooya Nematolahi, Mohammadreza Rasouli *, Seyed Mahmoud Nejati Hosseini

    Based on Laclau and Mouffe's Discourse Theory, this study provides semantic systems of JCPOA-related discourse in the form of "Official / state" and "Conservative" discourse and their discursive battles, while Foregrounding / Backgrounding in field of language and media discourses through Dichotomous Paradigms. Contents of six media outlets were assessed in Persian calendar 1394 till 14th Aban1397. The field of research is divided to Micro and Macro levels. In Macro, Discourses are analyzed on base of Laclau and Moufeh's Discourse Theory. In Micro, Text Analysis is held on base of Dichotomy as Seperated semiosis system. Seven dichotomous were recognized. The articulation of both discourses in media content engross of dichotomized representation of "foregrounding self" and "backgrounding the Other". Official/State discourse takes "sanction lift" moment along with "good deal / bad deal" and also Foregrounding of "Transparency / Rent". This discourse tries to articulate its meaning system through Empty Signifiers. Conservative discourse defines Ideological discursive moments and focus its Nodal Points on Antagonistic relations in order to break its competitor's hegemonic domination of "Constructive interaction" and "Interaction / Confrontation. Both discourse employ signifier in rival's Field of Discursivity, for creating dichotomy, as well as employing floating signifiers after threat of JCPOA.

    Keywords: Discourse Theory, JCPOA.Dichotomy, Paradigm, Foregrounding, Backgrounding}
  • سمیه حیدری، مجتبی الماسی*، شهرام فتاحی

    پارادایم شامل مجموعه‎ای از ارزش‎ها، باورها و ادراکات از واقعیت همراه با نظریه های مبتنی بر آنها می‎باشد که روش شناسی متمایزی را برای نیل به اهداف پژوهش به کار می‎گیرد. پارادایم‎های غالب در علوم انسانی اثبات‎گرایی، تفسیری، انتقادی، پیچیدگی و پست‎مدرن هستند. این پژوهش با به‎ کارگیری روش اسنادی و تحلیل محتوا، به دنبال درک فرانظری و تیپولوژی‎ پارادایمی مکاتب اقتصادی است. نتایج نشان می‎دهد که جریان نیوکلاسیکی دارای پارادایم اثبات‎ گرایانه است. نحله های اتریشی در قلمرو پارادایم پیچیدگی هستند؛ اما استفاده از هرمنوتیک، اتریشی‎های معاصر را به پارادایم تفسیری نزدیک می‎کند؛ درحالی‎که قسم قدیمی‎تر متمایل به پارادایم اثباتی است. وجود ساختارهای متغیر در مکاتب پست‎ کینزی و تطوری نشان از تاثیر پارادایم پیچیدگی است. نهادگرایی قدیم به دلیل تاکید بر سلطه و دیالکتیک تحت نفوذ پارادایم انتقادی است. نهادگرایی جدید از اصول دو جریان معاند نئوکلاسیک و نهادگرایی اولیه بهره می‎جوید. رفع این ناسازگاری به خاطر ابداع هزینه مبادله بوده است که زمینه را برای شیفت پارادایمی از دو پارادایم اثباتی و انتقادی به پارادایم پیچیدگی فراهم می ‎آورد. هزینه مبادله واحد تحلیل و نقطه اتصال نهادها به عملکرد اقتصادی است که استفاده از آن موجب عینیت ‎پذیری و تعمیم خواهد شد.

    کلید واژگان: پارادایم, هزینه مبادله, تیپولوژی, شیفت پارادایمی, هستی‎شناسی, معرفت شناسی, روش شناسی}
    Somayeh Heidari, Mojtaba Almasi *, Shahram Fatahi

    The paradigm includes a set of values, beliefs and perceptions of reality with theories based on them, which uses a distinctive methodology to achieve research goals. The dominant paradigms in the humanities are Positivism, Interpretation, Criticism, Complexity and Postmodernism. This research seeks to understand the meta-theoretical and paradigmatic typology of economic schools by using the documentary and content analysis.The results show that Neoclassical is positivist. Austrian tendencies are in the region of complexity, but the use of hermeneutics puts New Austrians closer to the interpretive paradigm, while the older part tends to be a Positivism. The existence of variable structures in the Post-Keynesian and Evolutionary indicates the influence of the Complexity. OIE is dominated by the Criticism because of its emphasis on domination and dialectics.NIE uses the principles of Neoclassical and OIE as opposing currents. The elimination of this inconsistency has been due to the invention of Transaction Costs, which provides the basis for a paradigm shift from Positivism and Criticism to Complexity. The transaction cost is the unit of analysis and the connection of institutions to economic performance, the use of which will lead to objectivity and generalization.

    Keywords: paradigm, Transaction Cost, typology, Paradigm Shift, ontology, Epistemology, Methodology}
  • حمید مسعودی*، علی یوسفی
    تنوع آراء و نظریات جامعه شناسی و نیاز توسعه علم به بازاندیشی و نقد مداوم نظریات، ارایه چارچوبی منطقی برای نقد و بررسی نظریه های جامعه شناسی را ضروری می سازد. هدف نوشتار حاضر فراهم آوردن این چارچوب با تکیه بر مفهوم فرانظریه پردازی است. روش مورد استفاده، روش اسنادی با تکیه بر مرور انتقادی منابع است. نتایج تحلیل انتقادی نشان می دهد، اولا در حالیکه نقد روشمند نظریه ها و فرانظریه سازی یک امر ضروری و اجتناب ناپذیر برای بهبود و پیشرفت نظری در جامعه شناسی است اما این فرایند در عمل با چالش های عدیده ای روبروست؛ ثانیا فرانظریه پردازی این امکان را به جامعه شناس می دهد که در یک چارچوب منطقی، نظریات جامعه شناسی را مورد بازاندیشی و نقد قرار داده و به فهم عمیق تری از آن دست یافته و چشم انداز نظری جدیدی را خلق نماید. ثالثا با استفاده از رویکرد فرانظری شش گام عمده را می توان برای نقد نظریه جامعه شناسی برداشت که شامل شناسایی و تصریح مسئله یا سوال نظری، استخراج و صورت بندی منطقی گزاره ها و قضایای بنیادی نظریه، شناسایی و تحلیل مفروضات نظریه، تحلیل قابلیت سازگاری و پیوند نظریه با سایر نظریات، تحلیل قابلیت وارسی و اعتباریابی تجربی نظریه و در نهایت مقایسه نظریه با نظریات مشابه رقیب و تحلیل شباهت ها و تفاوت های آنها بویژه از حیث قوت منطقی گزاره ها و مفروضات، قابلیت پیوند با سایر نظریات و قابلیت اعتباریابی تجربی آنهاست.
    کلید واژگان: نظریه, فرانظریه, فرانظریه پردازی, پارادایم, نقد نظریه, مفروضات}
    Hamid Masoudi *, Ali Yusefi
    Sociological theories are diverse and this science needs rethinking and critique. If so, far sociological critiques have not had a clear framework. Therefore, a specific method and framework are needed to critique sociological theories. The purpose of this article is to provide a suitable framework for criticizing theories. For this purpose, an attempt has been made to use a metatheoretical approach. The research method is documentary and review. Research findings show that the critique of sociological theories is necessary for theoretical progress in this field. But the critique process has significant challenges and metatheorizing is a good framework for overcoming these challenges. Metatheorizing allows for the rethinking and critique of theories and their deep understanding. Metatheorizing also creates a new theoretical perspective. In this research, six main steps for criticizing sociological theories are mentioned. These steps include identifying a theoretical problem or question, extracting the propositions and fundamental theorems of the theory, identifying and analyzing the assumptions of the theory, analyzing the compatibility of the theory, examining the connection of theory with other theories, examining the empirical validity of the theory, comparing theory with other theories, extracting similarities and differences, and theoretical links.
    Keywords: Theory, Metatheory, Metatheorizing, Paradigm, Theory Criticism, assumptions}
  • علی کمیجانی*، محمدرحیم عیوضی

    امروزه آینده ‎پژوهی به عنوان یک حوزه مستقل و ساختارمند در قلمروهای علمی حضور چشمگیری دارد و بنیاد مطالعات و پژوهش‎های راهبردی را تشکیل می‎دهد. آینده ‎پژوهی دانش تحلیل، اکتشاف، طراحی و برپایی هوشمندانه آینده است و ریشه در نظام تدبیر بشری دارد و بر مهندسی، خلق و بازآفرینی آگاهانه، فعالانه و پیش‎دستانه آینده تاکید می‎کند. آینده ‎پژوهی و مسئله اکتشاف و شکل‎  بخشی آینده تابع مبانی، اصول و قواعدی است که در قالب چارچوب‎های مستحکم نظری و مفهومی تحت عنوان پارادایم‎ها‎ انعکاس می‎یابند و ساماندهی مشاهدات، قالب‎بندی ادراکات و جهت‎گیری اقدامات را مدیریت می‎نمایند. مقاله حاضر با محوریت روش ‎شناسی توصیفی−تحلیلی، ضمن تبیین مفهوم و منطوق پارادایم، به بازخوانی پارادایم‎های متعارف آینده ‎پژوهی−اثباتی، تکاملی و انتقادی− می‎پردازد و در ادامه، نگاشت و خوانشی نوین از پارادایم نوظهور این حوزه −آینده‎‎های یکپارچه− ارایه می‎دهد. بازخوانی فرایند تحول و گذار پارادایمی معطوف به ظهور پارادایم آینده ‎‎های یکپارچه حکایت از توسعه ظرفیت‎ آینده ‎پژوهی در پردازش مسایل و تبدیل آینده ‎پژوهی به یک حوزه فراطبیعی دارد.

    کلید واژگان: آینده پژوهی, پارادایم, اثباتی, تکاملی, انتقادی, یکپارچه}
    Ali Komijani *, Mohammadrahim Eivazi

    Futures studies is now present in scientific spheres as an independent and structured field of study and forms the basis of strategic studies and investigations. Futures studies is the science of intelligent analysis, exploration, designing and building of future and therefore is rooted in human prudence system and emphasizes the conscious and proactive engineering, creation and restructuring of future. Futures studies, and the key issue of future discovery and shaping, is conducted through basic fundamentals, principles and rules which are reflected on cogent theoretical and conceptual frameworks called paradigms. These paradigms manage the organization of observations, framing of perceptions and orientation of actions. Having based on a descriptive-analytical methodology, the present paper explains the concept and logic of paradigms, and then reads the conventional paradigms of futures studies, namely positivist, evolutionary and critical paradigms. Finally, the emerging paradigm of integral futures is mapped and processed. The paradigmatic shift and transition led to the emergence of the integral futures denotes the capacity development of futures studies in problem-tackling and its evolution into a meta-natural field of study.

    Keywords: Futures Studies, Paradigms, Positivist, Evolutionary, critical, integral}
  • محمدرضا رسولی

    پژوهش در حوزه‌ی علوم انسانی، با معرفت نمودهای آثار انسانی سروکار دارد و از آنجا که آدمیان در هویت بشری مشترک هستند از این‌رو مطالعه‌ی پدیده‌های انسانی- اجتماعی پیچیده و نیازمند دقت بیشتر و تحول لازم به لحاظ متدلوژی و کاربست روش‌های مختلف آن است. پژوهشگران به منظور دستیابی و شناخت پدیده‌های اجتماعی- انسانی جهان پیرامون خود، به روش‌های پژوهشی مناسب و ابزارهایی کارآمد نیازمندند.
    از این‌ منظر روش‌های مختلف کمی ‌و کیفی نظیر پیمایشی، تحلیل گفتمان، آزمایش، گراندد تیوری، تحلیل محتوا و... با رویکردهای توصیفی، ثبینی، و ترکیبی با ملاحظات جدیدی در روش‌شناسی روبه‌رو شده‌اند که به زعم پاره‌ای از اندیشمندان اجتماعی قبل از هر چیز به تغییرات پارادیمی ‌این حوزه علمی مربوط می‌شود.
    پارادایم یا سرمشق به تمامی ‌یک نظام فکری اطلاق می‌شود که در برگیرنده‌ی مجموعه‌ای از بینش‌ها، نظریه‌ها، روش‌های تحقیق و تکنیک‌هاست. هر پارادایم مکاتب و نظریه‌های متعددی را شامل می‌شود. محققان ارتباطی- اجتماعی مجموعه‌ای از اصول فلسفی و روشی را در چگونگی انجام تحقیق برمی‌گزیند که از میان پارادایم‌های متعدد انتخاب شده است این فرآیند باید پاسخگوی نیاز زمان در گسترده‌تر کردن جهان شناخت انسانی صورت گیرد. در این گفتار به مساله پیچیدگی‌های سوژه و چرخش‌های روش‌های نوین تحقیق متاثر از روش‌شناسی در ارتباطات پرداخته می‌شود و به ملاحظات مورد توجه آن می‌پردازند.

    کلید واژگان: روش شناسی پژوهش رسانه ای, پارادایم, شناخت الگوواره, چرخش پارادایمی}
  • ندا احسانی مقدم، حسن دانایی فرد*، احمدعلی خائف الهی، علی اصغر فانی

    نقدهای وارد بر پارادایم های غالب در سیطره علم به ویژه پارادایم های تحصل گرایی و تفسیری، تلاش برای یافتن پارادایم های جایگزین را تشدید کرد. یکی از پارادایم هایی که در همین راستا پا به منصه ظهور نهاد، ریالیسم انتقادی است. این پادارایم که تقریبا پارادایم نوظهوری تلقی می شود، ضمن اصالت بخشی به هستی شناسی، با به عاریت گرفتن هستی شناسی از تحصل گرایان و معرفت شناسی از تفسیریون، آشتی ای بین دو این پارادایم رقیب ایجاد کرده است. ریالیسم انتقادی با دسته بندی واقعیت در سه سطح واقعیت تجربه شده، واقعیت محقق شده و واقعیت نهفته ادعا می کند فهم عمیق تری را از پدیده ها و سازوکارهای شکل گیری آنها به دنبال دارد. اما با وجود تاثیر مثبت این پارادایم در فهم بهتر پدیده ها، روش شناسی در این پارادایم همچنان در هاله ای از ابهام است و شمار پژوهش هایی که تحت لوای این پارادایم انجام گرفته اند، اندک. ازاین رو در این مقاله تلاش شده است ضمن معرفی مفاهیم، پیش فرض ها و مبانی نظری ریالیسم انتقادی، بررسی ای بر روش شناسی آن از منظر پژوهشگران مختلف انجام گیرد. در پایان نیز نمونه ای عملی از پژوهش انجام شده تحت لوای این پارادایم تشریح شده است تا روشنگر پژوهش تحت لوای ریالیسم انتقادی باشد.

    کلید واژگان: پارادایم, رئالیسم, رئالیسم انتقادی, سازوکار, هستی شناسی طبقه ای, روش شناسی}
    Neda Ehsani Moghadam, Hassan Danaeefard *, AhmadAli Khaefelahi, AliAsghar Fani

    Criticisms of the dominant paradigms of the science, especially the positivism and the interpretive paradigms, have intensified efforts to find alternative paradigms. One of the paradigms that has emerged in this regard is critical realism. This paradigm has created a reconciliation between the two rival paradigms by borrowing ontology from positivism and epistemology from interpretivism. Critical realism claims that can lead us to deeper understanding of the phenomena and it`s generative mechanisms by stratified ontology of it, that considers reality in three empirical, actual and real layers. But despite of the positive role of this paradigm in better understanding of the phenomena, methodology of it is still unclear and a few researches have been done in this paradigm. Therefore, in this article, after introducing the concepts, assumptions and theoretical foundations of critical realism, an attempt has been made to study its methodology from the perspective of different researchers. Finally, a practical example of research conducted under the banner of this paradigm is described to shed light on research in critical realism.

    Keywords: realism, Critical realism, Mechanism, Stratified Ontology- Methodology}
  • سید حمید حسینی، وحیدرضا میرابی*، محمدحسین رنجبر، اسماعیل حسن پور

    زمانی که جرج لیکاف مقاله علوم اجتماعی عصب شناسی را چاپ کرد و در آن با دلایل چهارده گانه ای اثبات نمود که استدلال یک امر عصب شناسی است، نگاهی نوین و جدید به دیگر شقوق جامعه شناسی از جمله علوم سیاسی به وجود آمده است. مطالعات علوم عصب شناسی در حوزه سیاست باعث شد که ابعاد پنهان علم سیاست در مغز بر کنش های سیاسی تا حدودی آشکار شود. این مطالعات اگرچه میزان شناخت ما را به فرایند عملکرد مغز در کنش های سیاسی بهبود می بخشید، اما به صورت جزیره ای مفاهیم سیاسی را در مغزها بررسی کرده و نتوانسته است قدرت پیش بینی به سیاسیون در پیش بینی رفتار مردم بدهد. بنابراین، لزوم مطالعات جدید براساس رویکرد شناختی حس می شود تا بتوان روش های تصمیم گیری های سیاسی افراد را شناخته و کنشگران سیاسی توان پیش‎بینی افراد را پیدا کنند. در این پژوهش پژوهشگران به دنبال ارایه الگوی تصمیم گیری افراد با رویکرد شناختی، در کنش های سیاسی بوده و با انجام مطالعات میدانی و به روش دلفی ابتدا مولفه های الگوی بازاریابی سیاسی شناختی را شناسایی و سپس مورد ارزیابی قرار داده اند و معتقدند به آن دست پیدا کرده اند.

    کلید واژگان: پارادایم, پست مدرنیسم, تصمیم گیری سیاسی, بازاریابی سیاسی, بازاریابی سیاسی شناختی}
    Sayed Hamid Hosseini, VahidReza Mirabi *, MohamadHossein Ranjbar, Esmael Hasanpour

    When George Lycaf published the paper on social science in neuroscience and argued for some reason that argument is a subject of neurology, a new look has been made into other aspects of sociology, including political science. Cognitive science studies in the field of politics have made partially revealing the hidden dimensions of political politics in political action. These studies, although improving our understanding of the process of brain function in political action, island-wide examine political concepts in the brain. It has failed to give political power the power to predict. Thus, the need for new studies is based on a cognitive approach. In this study, the researchers sought to present a decision-making model of people with a cognitive approach to political action, and by conducting field studies and the Delphi method, they first identified and evaluated the components of the cognitive political marketing model and believed they achieved it.

    Keywords: paradigm, postmodernism, Political Decision Making, Political Marketing, Cognitive Political Marketing}
  • حبیب احمدی، حمید حیدری*، محمدتقی ایمان، اسفندیار غفاری نسب

    در پژوهش پیش رو، با واکاوی هویت دانش اجتماعی در ایران از حیث روش شناختی، این امر آشکار شده است که این دانش دچار پیچیدگی و از جا دررفتگی شده است. از سویی، دانشی که دانشمندان اجتماعی دنبال می کنند با دور افتادن از منشا یا ریشه های تولید، بازتولید و تثبیت علوم اجتماعی یعنی کشورهای توسعه یافته، فقط به پیامدهایش توجه دارد؛ از سوی دیگر، این دانش دغدغه ای ندارد که بخواهد زیرساخت سازی و تنظیمات اجتماعی ایران را انجام بدهد؛ زیرا در این صورت، هم باید حمایت نخبگان را داشته باشد و هم باید از حمایت مردم (عامه) برخوردار باشد. اما، تاکنون هیچ یک از این دو را نداشته است. یافته های این پژوهش متکی بر مبانی منطقی تحقیقات کیفی و براساس رویکرد تفسیری و راهبرد استفهامی و با روش تحلیل محتوای کیفی جهت دار با نمونه گیری هدفمند چندگانه، با خوانش رتوریک متن مصاحبه های انجام شده و نیز پنجاه و پنج اثر علمی شش نفر از مشارکت کنندگان تحقیق به دست آمده است.

    کلید واژگان: پارادایم, معرفت علمی, روش شناسی, تحلیل محتوای کیفی و جامعه شناسی}
    Habib Ahmadi, Hamid Heidary *, MohammadTaqi Iman, Esfandiar Ghafarinasab

    This research, evaluating social knowledge identity in terms of methodology in Iran, showed that the knowledge suffers from dislocation and complexity. From one hand, the knowledge followed by the social scholars has fallen far from its production, reproduction and fixation roots in developed countries, and the scholars do not observe the processes of the knowledge formation and just regard the consequences or results of the social knowledge. On the other hand, the knowledge is not concerned with conducting social setting and infrastructure in Iran; because this effort needs elites’ support and public interest at the same time and the condition has not fulfilled yet. Data of the research were gathered relied on logical bases of qualitative research, interpretive approach and abductive strategy, and by conducting directed qualitative content analysis through multiple purposive sampling, and rhetorical reading of the performed interviews and also of the 55 works conducted by six participants of the research.

    Keywords: paradigm, scientific wisdom, Methodology, qualitative content analysis, Sociology}
  • احمد کلاته ساداتی*
    کتاب روش تحقیق کیفی؛ ضدروش 1 ازجمله کتاب هایی است که متاثر از اندیشه های بلیکی و نیومن است. تمرکز کتاب مبانی هستی شناسی، معرفت شناسی، و ارزش شناسی پارادایم های تحقیقاتی (پنج پارادایم اثباتی، تفسیری، انتقادی، فمینیستی، و پراگماتیسم) است. این کتاب از نثری روان برخوردار است و نشان می دهد نویسنده کتاب آشنایی کاملی با مبانی تحقیقات کیفی دارد. باوجوداین، کتاب با مسائلی چون ابهام آمیزبودن مفهوم «ضدروش» در عنوان کتاب، خلط مباحث پارادایمی انتقادی و تاریخی تطبیقی و جمع کردن آن ها ذیل پارادایم کلی تحقیق کیفی، استفاده زیاد از مفاهیم و ترکیبات مفهومی ترجمه شده و نپرداختن به آن ها، تناسب نداشتن بخش داده یابی (یا جمع آوری داده) با عنوان کتاب، و مهم تر از همه مغفول ماندن موضوع استراتژی های تحقیق مواجه است. بااین همه، کتاب کارکرد و جایگاه خاص خود را در تحقیقات کیفی ایران دارد. در وضعیت فعلی توجه به منطق و پارادایم تحقیق، تمرکز بر تمایزهای میان انواع مختلف روش تحقیق کیفی، دست یابی به نمونه های عملی از انجام تحقیقات معتبر کیفی، و درنهایت، تلاش برای چاپ یافته های علمی در سطح جهانی از ضرورت های فعلی تحقیقات کیفی در ایران است.
    کلید واژگان: کتاب آموزشی, ضدروش 1, محمدپور, تحقیقات کیفی, پارادایم}
  • زهرا موسوی خامنه
    علی رغم طولانی بودن تاریخ ایران شاهد نوعی پیوستگی و عدم انفصال در دستاوردهای فرهنگی آن هستیم. در مورد هنر می توان چنین فرض کرد که در پسزمینه تحولات ، پاردایمهای فراگیر و مستمری وجود دارند که تشکیل دهنده چارچوب اصلی اندیشه هنرمندان بوده، و مانع انقطاع میان دوره ها هستند. از مهمترین الگوها دریافت مکان است. مکان و زمان که ساختار هنر ایران را تحت تاثیر قرارمی دهند، خود بین دو محور هویت و فرهنگ شکل گرفته اند. این مقاله بر آن است تا با پاسخ به این پرسشها که پاردایم مکان چیست و از چه ساختاری برخوردار است، به هدف پژوهش که تبیین چگونگی بروز و تاثیر آن در هنرنقاشی بپردازد. نتیجه این پژوهش تحلیلی، توصیفی، با بررسی اسناد مربوط و نمونه های دردست و اطلعات کتابخانه ای روشن می کند که ساختار پارادایم مکان از باورهای عامه، فلسفی، دینی، اساطیری شکل گرفته و نقاشی ایرانی ، متضمن سه دوره اصلی غیرمادی، اساطیری و مادی است.
    کلید واژگان: هنر ایران, نقاشی ایرانی, پارادایم, پاردایم مکان}
    Zahra Moosavi Khamneh
    Despite the long life of Iran history, we see a kind of continuity and non-separation in this art. With all the changes in government, accidents, civil war, overcoming several periods of foreign affairs across the country, the never-ending artistic appearance showed a fundamental change.
    According to the definitions, paradigms are divided into several subsets based on functional fields
    The most important of these patterns in Iranian art is the perception of place. The place and time that affects the structure of art in Iran is formed between the two axes of identity and culture as paradigms of the paradigms.
    The important hypothesis of the research suggests that there are inclusive and continuous patterns behind the developments and transition in Iranian art. They prevent interruptions between courses. But this continuity does not stand in the way of innovation and transformation
    This article try to answer the questions about the structure of the paradigm of space and wants to answer this important question that how and by what component it is structured..
    The result of this analytical and descriptive study states that the structure of the paradigm of space. in Iran consists of four units of popular, philosophical, religious and mythological beliefs, and Iranian painting has been influenced by these structures. Accordingly, there are three distinct periods of painting from the third century to the early period of the Pahlavi era. The first period is the most immaterial, the second one is mythological and the last is the most material
    Keywords: Iranian art, Iranian painting, paradigm, place-space paradigm}
  • شهاب جنابی، علیرضا علی احمدی، محمدسعید جبل عاملی*

    یکی از مهم ترین گام هایی که در فرایند دستیابی به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باید دنبال شود، طراحی الگوی رهبری تحول است. ضرورت ها و ویژگی های الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ایجاب می کند ابتدا نظریه مبنای رهبری تحول که با ضرورت های این الگو همخوانی دارد، تهیه و سپس مبتنی بر آن، نسبت به طراحی الگوی رهبری تحول اقدام شود. بر این اساس، این مقاله به موضوع ارائه نظریه مبنای رهبری تحول می پردازد و می کوشد نظریه مبنای برآمده از آیات قرآن کریم درباره شیوه ایجاد تحول مورد نظر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را تدوین کند. نتایج اجمالی حاصل از این پژوهش، در قالب 30 اصل معرفی شده است. پرداختن به موضوع «نظریه مبنا» به جای ارائه مدل بدون توجه به پارادایم و نظریه مبنای آن، از مهم ترین نوآوری های این مقاله است. نظریه مبنای ارائه شده در این مقاله می تواند مبنای طراحی الگوی رهبری تحول و مدل های ایجاد تحول در اجتماعات انسانی با رویکرد اسلامی قرار گیرد.

    کلید واژگان: قرآن کریم, رهبری تحول, رویکرد تحقیق ترکیبی, نظریه مبنا, پارادایم, تدبر موضوعی}
    Shahab Jenabi, Mohammad Saeed Jebel Amali *, Alireza Ali Ahmadi

    Designing a “Transformational Leadership Model” is regarded as one of the most important steps that should be followed up in the process of achieving the Islamic – Iranian model of progress. The model of transformational leadership wants to provide necessary conditions for the fundamental, systematic and transcendental transformation in different levels from the status quo to the desired state. Since each of the models and methods proposed to create change and/or transformation is naturally formed based on the theoretical foundations and intellectual paradigm accepted by their designers, the requirements and characteristics of the Islamic – Iranian model of Progress require providing the “Transformation Leadership Paradigm” at first which conforms to the requirements of this model and then to design a transformational leadership model based on it. With due observance to the abovementioned cases, this paper attempts to present the “Transformation Leadership Paradigm” as a theory based on the conception of Quranic verses with a subject-based approach and based on a qualitative research approach designed for this purpose, so that its results have been introduced within the framework of 30 principles. Addressing the subject of “Paradigm” and “Baseline Theory” rather than presenting a model without considering the paradigm and its basic theory, making utmost effort to provide necessary conditions for the creation of transformation at all levels as well as the concept of transformation considered in this research is one of the most important innovations in this paper.

    Keywords: The Holy Quran, Transformation Leadership, Paradigm, change, qualitative research, Thematic Contemplate}
  • حیدر جانعلیزاده چوب بستی، اکبر علیوردی نیا، محمد مهدی فرزبد *
    هدف اصلی این مقاله بررسی حوزه مطالعاتی حافظه جمعی از جهت پارادایمیک بودن یا ناپارادایمیک بودن آن است. برای تحقق این هدف سعی شد ضمن معرفی حوزه مطالعاتی حافظه جمعی به عنوان رویکردی جدید در علوم اجتماعی، ارزیابی نظام یافته ای نیز از نقاط ضعف و قوت رویکرد های نظری و عملی به کار گرفته شده در آن، صورت پذیرد. در این راستا از نظریه پارادایم ریتزر به عنوان چارچوب بحث و بررسی استفاده شده است. بدین ترتیب که با مرور ادبیات مطالعات حافظه جمعی در قالب چهار مولفه اصلی شکل دهنده پاردایم، یعنی مثال واره، تصور بنیادی از موضوع، تئوری ها و روش ها، افزون بر سنجش فرضیه ناپارادایمیک بودن این حوزه مطالعاتی که از جانب برخی از محققان آن مطرح گشته، صورت بندی جدیدی از تحولات نظری، استراتژی های روش شناختی و نیز چالش هایی که این حوزه در مسیر پیشرفت با آن مواجه است ارائه می شود. در پایان مقاله نیز تلاش شده متناسب با این چالش ها، پیشنهادهایی برای مواجهه با آنها در جهت افزایش انسجام نظری حوزه مطالعاتی حافظه جمعی داده شود.
    کلید واژگان: جامعه شناسی حافظه جمعی, حافظه جمعی, پارادایم, فرآیند های یادآوری و فراموشی, محصولات و اقدامات حافظه ای}
    Heidar Janalizadeh Chub Basti, Akbar Aliverdinia, Mohammad Mahdi Farzbod *
    The present paper is an attempt to find out whether collective memory is a paradigmatic or nonparadigmatic field of study. Therefore, while introducing the collective memory field of study as a new approach in the social sciences, attempts have been made to offer a systematic assessment of the weak and strong points of the theoretical and practical approaches that have been employed in this field. In this regard, Ritzer’s paradigm theory has been used as a theoretical framework. Hence, in the first place, the available literature related to collective memory studies and the four constituting components of a paradigm, i.e. (exemplar, image of the subject matter, theories and methods) were reviewed. In the next step, the hypothesis of some scholars who argue that this field of study is nonparadigmatic were assessed. Then, a new formulation of the theoretical developments, methodological strategies and challenges that this field faces in its progress was presented. Finally, concomitant with these challenges, some suggestions have been made to face the said challenges in order to maximize the theoretical cohesion of the collective memory studies.
    Keywords: Sociology of Collective Memory, Collective Memory, Paradigm, Processes of Remembering, Forgetting, Mnemonic Products, Practices}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال