به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "عصر ظهور" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"

تکرار جستجوی کلیدواژه «عصر ظهور» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محسن خوش فر، مینا ابراهیم*، فاطمه طائبی اصفهانی
    درباره ایمان اهل کتاب به حضرت عیسی ع در ذیل آیه 159 سوره نساء، مفسران فریقین اختلاف نظر دارند. این تعدد نظرات به دلیل تفاوت در تعیین مرجع ضمیرهای «به» و «قبل موته» در این آیه است. دیدگاه های مفسران به شش دسته تقسیم می شود که به ایمان اهل کتاب به حضرت عیسی ع پیش از رحلت ایشان، یا پیش از مرگ اهل کتاب، یا ایمان به پیامبر اسلام ع در لحظه مرگ، یا به پیامبر اسلام ع و حضرت علی ع هنگام رحلت، یا ایمان همگان به پیامبر اسلا م ع در زمان رجعت، و یا اعتراف فرزندان حضرت زهرا ع به امامت امام خود در هنگام رحلت اشاره دارد. در این پژوهش، با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی، ادله و دیدگاه های هر دسته ارزیابی و بررسی شده است. دیدگاهی که ایمان اهل کتاب را به زمان حضور حضرت عیسی ع پیش از وفات او و نیز در عصر ظهور امام زمان ع و رجعت حضرت عیسی ع مرتبط می داند، با توجه به سیاق آیه و دیگر دلایل تایید شده است. همچنین دیدگاه هایی که ناظر به دیگر اهل بیت هستند، از باب جری و تطبیق بر مصادیق حاضر و یا تاویل، می تواند بر زمان ظهور امام زمان ع که در همان دوران حضرت عیسی ع از آسمان فرود می آید، صدق کند. هرچند ظاهر آیه به گروه خاصی اشاره دارد، حکم آن عام است و همه انسان ها در تمام دوران ها را دربرمی گیرد.
    کلید واژگان: بازگشت حضرت عیسی, عصر ظهور, آیه 159 نساء, ایمان اهل کتاب
    Mohsen Khoshfar, Mina Ebrahim *, Fateme Taebi
    Regarding the belief of the People of the Book in Jesus under verse 159 of Surah Nisa, commentators of different parties disagree that the reason for this multiplicity of opinions is due to the reference of the two pronouns "beh" and "before death" in the mentioned verse. The opinions of the commentators are divided into six categories; which expresses the faith of the people of the book in Jesus before the death of Jesus or before the death of the book or in the Messenger of God at the moment of his death or in the Prophet of God and Hazrat Ali at the time of his death or the faith of all people in the Prophet of God in The time of return or confession of the children of Hazrat Zahra (pbuh) to the Imamate of their Imam is at the time of death; which was evaluated and analyzed with the descriptive and analytical method of the evidences and views of each category and considering that Jesus passed away, but the view that the people of the book believe in the time of the presence of Jesus (pbuh) and before the death of the Prophet in the era of the advent of Imam Zaman ( AJ) and the return of Jesus (AS) according to the context and other evidences; It was confirmed; And the views that refer to other members of the Ahl al-Bayt in terms of continuity and adaptation to the present
    Keywords: Verse 159 Nisa, Before The Death, Prophet Jesus, The Faith Of The People Of The Book, Siyaq
  • مینا مردای

    یکی از موضوعاتی که آیات قرآن کریم به آن پرداخته، موضوع مهدویت است، برخی از این آیات قرآن کریم با بهره گیری از روایات متواتر تفسیری به بیان ویژگی های عصر ظهور و حکومت بندگان صالح خدا بر روی زمین اشاره دارد. مقاله حاضر به روش توصیفی تحلیلی و گردآوری کتابخانه ای با هدف ارائه مستندات و شواهد روایی به بررسی ویژگی های عصر ظهور با توجه به آیه 105 سوره انبیا و آیه 55 سوره نور می پردازد. یافته های پژوهش حاضر حاکی از آن است که بر طبق روایات مطرح شده ذیل آیات نامبرده، صالحان مذکور در آیه یاران حضرت مهدی (ع) هستند که با رهبری ایشان به خلافت در زمین رسیده و آن را پر از عدل و قسط می کنند. حکومت حق، تمکین دین و امنیت کامل از ویژگی های است که در دوران زمامداری امام عصر (ع) به منصه ظهور می رسد. این امر با قانون تکوین و نظام آفرینش که در آن هر چیزی به سوی کمال خود حرکت می کند نیز هماهنگ است بنابراین حکومت به سمت کمال خود و برقراری عدالت حقیقی در حرکت است.

    کلید واژگان: آیه 105 سوره انبیا, آیه 55 سوره نور, حکومت صالحان, عصر ظهور, مهدویت
  • حسین نقوی*، عباس الهی، جعفر رضایی مجیدپور

    قرآن کریم با آیه «وإن من اهل الکتاب إلا لیومنن‏ به قبل موته» از مطلبی قطعی خبر می دهد و آن ایمان همه اهل کتاب به امری است که به صورت ضمیر و مبهم آمده و دو دیدگاه در رفع ابهام از مرجع آن مطرح شده است: 1. ایمان هریک از اهل کتاب به حضرت عیسی قبل از مرگ خود؛ 2. ایمان هریک از اهل کتاب به حضرت عیسی قبل از مرگ حضرت عیسی. برخی از نویسندگان با انتخاب دیدگاه دوم به تفسیر این آیه پرداخته و آیه را نیز به عصر ظهور مرتبط می دانند. نوشتار حاضر با روش توصیفی تحلیلی به بررسی استدلالی که آیه را با عصر ظهور مرتبط می داند، پرداخته و با توجه به قرائن موجود در آیات پیشین که سخن از انکار کشته شدن و به صلیب رفتن حضرت عیسی است، دیدگاه اول را برگزیده، با این تفاوت که متعلق ایمان را عدم قتل و تصلیب حضرت عیسی می داند و ارتباط آیه با عصر ظهور را نیز رد می کند.

    کلید واژگان: تصلیب عیسی, عروج عیسی, مسیح در قرآن, ایمان اهل کتاب, عصر ظهور
  • خدامراد سلیمیان
    «رجعت»، به معنای زنده شدن مومنان خالص و کفار خالص در عصر ظهور مهدی موعودf، بر پایه پیشگویی های پیشوایان معصوم؛ یکی از باور ویژه های شیعه امامیه است که از صدر اسلام تا کنون فراز و فرودهایی را پشت سر گذاشته است. بزرگان شیعه همواره با استناد به آیات قرآن و احادیث معصومان، از اعتقاد به رجعت به شایستگی دفاع کرده اند.این شبهه و اتهام که این اعتقاد، وارداتی است از سوی یهودی ها، مسیحی ها، عرب جاهلیت و یا افرادی مانند عبدالله بن سبا؛ همواره در دوره های گوناگون با استدلال، از سوی دانشمندان بزرگ امامیه پاسخ داده شده است. همچنین شمار فراوانی از دانشمندان بزرگ امامیه، اصالت رجعت را بر پایه قرآن و روایات، آن هم از دیدگاه امکان ذاتی و هم امکان وقوعی، امری مسلم و غیرقابل انکار و استبعاد در آن را غیرقابل قبول دانسته اند.در این پژوهش، وارداتی بودن این باور با تحلیل آیات و روایت مردود دانسته شده و اصالت رجعت اثبات گردیده است.
    کلید واژگان: رجعت, قرآنی, روایی, امامیه, رجعت کنندگان, عصر ظهور
    Khodā-Morād Salimyān
    Partial resurrection (Rajˈat), meaning the revival of pure believers and pure unbelievers in the era of the appearance of the promised Mahdi, based on the predictions of the infallible Imams; It is one of the special beliefs of Twelver Shia, which has gone through ups and downs since the beginning of Islam until now. The Shia scholars have always defended the belief in return to merit by referring to the verses of the Quran and the Hadiths of the Prophet and the Imams. This suspicion and accusation that this belief is imported by Jews, Christians, Ignorance Arabs, or people like Abdullah Bin Saba; It has always been answered with arguments by the great scholars of Shia. so both from the point of view of the inherent possibility and the possibility of occurrence, a large number of great Shiite scholars have considered the authenticity of Rajˈat based on the Qur'an and narrations, as an undeniable matter and believe that its exclusion is unacceptable. In this research, the importedness of this belief has been rejected by analyzing the verses and narrations, and the authenticity of reversion has been proven.
    Keywords: Rajˈat (Partial resurrection), Qur'anic, Hadith, Imamiyah (Twelver Shia), the era of Appearance
  • سعید بخشی*، مجتبی خانی

    کیفیت و چگونگی شناخت امام زمان در هنگام ظهور از مسایلی است که ذهن انسان را به خود مشغول می کند. در نگاه اول و ملاحظه برخی روایات به نظر می رسد که چالش هایی در این باره وجود دارد برخی از این چالش ها عبارتند از ندای شیطان، شک، انکار و ارتداد، عالمان سوء، حس گرایی، تکثر جبهه حق و باطل و مدعیان. تبیین صحیح مفاد روایات مذکور و نیز روایاتی که می گویند: «امر امام زمان (ع) روشنتر از خورشید است»؛ نقش قابل توجهی در کاستن چالش ها، امیدبخشی و تسریع در شناخت امام زمان (ع) در هنگام ظهور دارد. در این تحقیق کوشیدیم با منابع کتابخانه ای موجود به بررسی و تحلیل موضوع مورد تحقیق بپردازیم.

    کلید واژگان: چالش, عصر ظهور, شناخت امام زمان(ع), شک, انکار, حس گرایی, وضوح امر, معجزات
    Saeed Bakshi *, Mojtaba Khani

    The quality and how to recognize Imam Zaman (AS) when he appears is one of the issues that occupy the human mind. At first glance and consideration of some narrations, it seems that there are challenges in this regard. Some of these challenges include the call of the devil, doubt, denial and apostasy, bad scholars, sensationalism, the plurality of right and wrong fronts and claimants.The correct explanation of the contents of the aforementioned hadiths, as well as the hadiths that say: "The order of the Imam of the Time is brighter than the sun"; It plays a significant role in reducing challenges, giving hope and speeding up the recognition of Imam Zaman (AS) when he appears.In this research, we tried to investigate and analyze the research subject with available library sources.

    Keywords: challenge, age of appear, understanding Imam Zaman, Doubt, denial, sensationalism, clarity of matter, Miracles
  • محمدهادی منصوری

    «اجل مسما» اصطلاحی است قرآنی و در مراد از آن، میان مفسران اختلاف دیدگاه وجود دارد. مرگ و سرآمد حیات دنیوی انسان، آخرت، اجل آیندگان و فاصله بین مرگ و قیامت؛ از جمله وجوهی هستند که مفسران در معنای آن بیان کرده‌اند. علت این اختلاف و تعدد معنا، تفاوت در سیاق آیاتی است که این واژه در آن‌ها به کار رفته است. احادیث اهل بیت (ع)نیز در تبیین معنای آن، مختلف هستند و در بعضی موارد متناقض‌ می‌نمایند. این نکات، بازنگری در مفهوم این اصطلاح را ایجاب می‌کند. پژوهش پیش‌‌رو با روش توصیفی_ تحلیلی، ضمن بررسی ویژگی‌های «اجل مسما» در قرآن کریم و بررسی ویژگی‌های انحصاری عصر ظهور، سعی دارد با بهره‌گیری از روش تفسیر قرآن با قرآن و روایات تفسیری، منطبق بودن «اجل مسما» و «عصر ظهور» را تحلیل کند. یافته‌های پژوهش حاکی است ویژگی‌های بیان شده برای «اجل مسما» در قرآن کریم با ویژگی‌های انحصاری «عصر ظهور» مطابقت دارند.

    کلید واژگان: اجل مسما, اختلاط طینت, عصر ظهور, پایان تاریخ, تعجیل در عذاب
    Muhammad Hadi Mansouri

    “Ajal Musamma” is a Quranic term, over the meaning of which commentators have different views and opinions. Death and the climax of human worldly life, the hereafter, the end of future humans, the distance between death and resurrection are among the aspects the commentators have mentioned as the meaning for this word. The ground behind this dispute and severality of meanings is the difference in the context of the verses in which this term has been used. The hadiths of Ahl al-Bayt regarding the explanation of the meaning of this term are different and in some cases contradictory. These points demand for a review on the concept of this term. The present paper, with a descriptive-analytic method, endeavors to analyze the compatibility of “ajal musamma” and the “era of appearance” using the method of interpreting the Quran with the Quran and interpreting narratives in addition to investigating characteristics of “ajal musamma” in the Holy Quran and the exclusive features of the era of appearance. The findings of the research indicate that the mentioned characteristics of “ajal musamma” in the Holy Quran are compatible with the exclusive features of the era of appearance.

    Keywords: ajal musamma, amalgamation of natural disposition, the era of appearance, the end of history, hastening to doom
  • فاطمه احمدی، فاطمه حسینی نیا*

    در قرآن کریم آیات متعددی وجود دارد که غیر مستقیم به بحث مهدویت اشاره می کند. مسلمانان به ویژه شیعیان با ضمیمه کردن روایات متواتر در تفسیر و تاویل آن آیات، دلالت آنها بر مهدویت را اثبات می کنند. مقاله حاضر با استفاده از منابع روایی و تفسیری و تاکید بر دیدگاه علامه طباطبایی (ره) به روش توصیفی و تحلیلی با هدف ارایه مستندات و شواهد روایی به بررسی جامعه و اقوام عصر نام برده در آیه 54 سوره مایده می پردازد.

    کلید واژگان: مهدویت, عصر ظهور, آیه 54 سوره مائده, ارتداد
  • محسن خوش فر، زهره مراد نجف آبادی*

    تحقیق حاضر، با هدف تحلیل محتوای روایت عبدالاعلی حلبی، به شیوه کیفی و با روش «ریخت شناسی پراپ»، نگاشته شده است. سوال مورد نظر، آن است که ریخت شناسی روایت عبدالاعلی حلبی در حوادث حین ظهور چیست؟ یافته های تحقیق حاضر آن است که الگوهای ریخت شناسی، با روایت حلبی قابل انطباق است و استخراج این الگوها به تحلیل جامعه عصر ظهور منجر می شود. در این روایت، خویش کارهای عزیمت بیست و یک، بازشناسی بیست، عمل قهرمان هجده، خبردهی دوازده و شرارت یازده مرتبه آمده است. عزیمت، حکایت از سرعت عمل امام و یاران ایشان در کوچ کردن و داشتن نقشه علیه دشمن دارد. بازشناسی، بیانگر گمراهی مردم عصر ظهور و فراموشی صفات صاحب الامر و یاران است. شرارت، گویای موانع راه و کارشکنی های دشمنان در برابر برپایی حکومت عدل الاهی و گسترش آن است. صحنه های آغازین این روایت، اغلب از یک اتفاق خبر می دهد که بیانگر تغییر و تحول در جامعه عصر ظهور است. این عنصر در کنار عزیمت و شرارت، نشان می دهد که این رخدادها اغلب در عزیمت ها و به‎دلیل دشمنی شخصیت های شریر به وقوع می پیوندد.

    کلید واژگان: ریخت شناسی, روایت حلبی, پراپ, عصر ظهور, مهدویت, عناصر داستان
    Mohsen Khoshfar, Zohreh Morad Najafabadi *

    The present research has been carried out with the aim of analyzing the content of Abdul Ali Halabi’s narration qualitatively following Prop’s morphology. The question is what the morphology of Abdul Ali Halabi’s narration is? The findings of the present research show that the morphological models can be compared and adopted to Halaذi’s narration and the extraction of these models leads to the fine analysis of the society at the time of appearance. In this narration, the expressions of acts of departure 21 times, recognition 20 times, the act of heroism 18 times, reports 12 times, and acts of evil 11 times have been mentioned. Departure refers to Imam’s and his followers’ quickness in action in migrating and having plans against the enemy. Recognition demonstrates the misguidance of the people of the age of appearance and the forgetfulness of the attributes of Imam of the time and his companions. The act of evil is indicative of the obstacles on the path and the stonewalling of the enemies against the establishment and spread of the rule of Divine justice. The opening scene of this narration reports an event that expresses a change and transformation in the society of age of appearance. This element along with departure and evil act demonstrate that these events occur as the result of the departures and enmity of evil characters.

    Keywords: morphology, Halabi’s narration, Prop, the Age of Appearance, Mahdism, the element of story
  • سعید توسلی خواه*، محمدابراهیم ایزدخواه

    در برخی روایات مربوط به عصر ظهور امام مهدی(عج)، به بازگشت حضرت عیسی(ع) و یاری امام مهدی(عج) توسط ایشان اشاره شده است. در این باره سوالی مطرح می شود مبنی بر این که آیا در قرآن کریم نیز سخنی از این موضوع به میان آمده است یا خیر؟ یکی از آیاتی که به بازگشت عیسی مسیح(ع) اشاره دارد، آیه 159 سوره نساء است که می فرماید: *و إن من اهل الکتاب إلا لیومنن به قبل موته و یوم القیامه یکون علیهم شهیدا*. در این مقاله، به بررسی و تحلیل تفاسیر فریقین درباره این آیه شریفه می پردازیم. البته در تفسیر این آیه، اختلافاتی بین مفسران شیعه و سنی وجود دارد که اساس این اختلافات به تفسیر ضمیر «هاء» در «موته» برمی گردد. تعدادی از مفسران اهل سنت، مرجع ضمیر «هاء» را اهل کتاب دانسته، معتقدند که یکایک اهل کتاب قبل از مرگ خود به حضرت عیسی(ع) ایمان می آورند؛ درحالی که مفسران شیعه، مرجع ضمیر مزبور را حضرت عیسی(ع) می دانند و معتقدند که آیه مزبور به بازگشت ایشان در دوران ظهور حضرت مهدی(عج) و روشن شدن حقایق برای اهل کتاب اشاره دارد. با نقد و بررسی ادله و شواهد هردو گروه، به این نتیجه می رسیم که مرجع ضمیر «هاء» حضرت عیسی(ع) می باشد و منظور، ایمان آوردن اهل کتاب، بعد از ظهور حضرت مهدی(عج) و قبل از مرگ حضرت عیسی(ع) است.

    کلید واژگان: بازگشت حضرت عیسی(ع), امام مهدی(عج), عصر ظهور, اهل کتاب, آیه 159 سوره نساء, «لیومنن به», «قبل موته»
    Sa’Id Tavassoli Khāh *, Mohammad Ebrahim Izadkhah

    In some narrations about the Age of Reappearance of Imām Mahdi (MAHHR), there has been a mention of the return of Prophet Jesus (PBUH) and his assistance to Imām Mahdi (MAHHR). In this regard, a question is raised on whether the Noble Qur’an has also mentioned a word about this subject or not. One of the Qur’anic verses referring to the return of Prophet Jesus (PBUH) is the 159th verse of Surah an-Nisā’ saying “There is none among the People of the Book but will surely believe in him before his death; and on the Day of Resurrection, he will be a witness against them.” In this article, we deal with the analytical survey of the Sunni and Shi’ite exegeses about this holy verse. Of course, there are some disagreements between the Shi’ite and Sunni commentators on the interpretation of this verse which basically refer to their perception of the pronoun “hā” in “Mawtehi”. Some Sunni commentators regard People of the Book as the reference for the pronoun “hā” and maintain that everyone among the People of the Book will believe in Prophet Jesus (PBUH) before his death. However, Shi’ite commentators think that the reference for the above pronoun is Prophet Jesus (PBUH) and hold that this verse refers to his return in the Age of the Reappearance of Imām Mahdi (MAHHR) and the clarification of truth to the People of the Book. By the critical review of the arguments and evidences of both groups, it is concluded that the reference for the pronoun “hā” is Prophet Jesus (PBUH) and the interpretation of this verse indicates the People of the Book will believe after the reappearance of Imām Mahdi (MAHHR) and before the death of Jesus Christ.

    Keywords: Return of Prophet Jesus (PBUH), Imām Mahdi (MAHHR), Age of Reappearance, People of the Book, the 159th Verse of Surah an-Nisā’, “Will Surely Believe in Him, “Before His Death”
  • مهدی یوسفیان

    امدادهای الهی به حجت‌‌های آسمانی گذشته و نیز معجزاتی را که از سوی پیشوایان دینی انجام پذیرفته است می‌‌توان از ‌‌‌‌‌‌مهم‌ترین ‌‌‌سنت‌‌های خداوند در جامعه انسانی دانست. بی‌‌گمان تقابل با شیاطین و دشمنان دین که با همه توان درصدد خاموش کردن نور الهی هستند، بدون عنایات خاص پروردگار امکان ندارد. بر پایه متون مقدس دینی امام مهدی؟عج؟ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌به عنوان آخرین وصی و جانشین پیامبر خاتم؟صل؟، قیام و انقلاب جهانی و تشکیل حکومت دینی عدالت‌گستر جهان‌‌شمول را عهده‌‌دار است. بر این اساس، معجزات و امدادهای غیبی الهی در عصر ظهور برای امام زمان چه خواهد بود؟ در این مقاله با بررسی روایاتی که در این زمینه وارد شده است، نقش امدادهای الهی مانند لشکر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رعب، همراهی فرشتگان، نصرت ویژه، نیروهای طبیعت، اصلاح امور و نزول حضرت عیسی(ع) و نیز معجزاتی که به دست امام مهدی؟عج؟ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انجام می‌‌شود -همچون آوردن کتب آسمانی گذشته، احیای اموات، پرچم فتح و میراث پیامبران قبل- تحلیل و ارزیابی می‌‌شود.

    کلید واژگان: امام مهدی, معجزه, امداد غیبی, عصر ظهور
  • حسن پناهی آزاد

    یکی از اوصاف مذکور در روایات برای عصر ظهور، «جمعیت عقول و کمال اندیشه انسان‌ها» است. در تفکر شیعی، این ویژگی، ارمغان حضور ظاهر امام قایم (عج) در میان بندگان خدا است. امام معصوم، انسان کامل و مظهر تام اسما و صفات الاهی است. از این رو، جمعیت عقل و کمال اندیشه انسان‌ها، نه تنها تحقق هدایت تشریعی و بلوغ معرفتی انسان با تعلم از نفس متعالی انسان کامل است؛ که یکی از ابعاد ظهور حق و تحقق جامعه توحیدی به تبع ظهور آخرین ذخیره الاهی و مظهر تام توحید، یعنی امام معصوم قایم (عج) می‌باشد. نوشتار حاضر، مبتنی بر روایات، ویژگی یادشده را با عطف توجه به آموزه انسان کامل در عرفان شیعی، به روش تبیینی تحلیلی، بررسی کرده است.

    کلید واژگان: عصر ظهور, جمعیت عقل, کمال اندیشه, هدایت, انسان کامل, ختم ولایت
    Hasan Panahi Azad

    One of the mentioned attributes in the narrations for the era of Appearance is the agreement of human intellect and the perfection of thought. This characteristic is the result of the apparent presence of the Imam Qaem (a.s) among God’s servants. The infallible Imam is the Perfect Man and the perfect manifestation of God’s names and attributes. Therefore, the agreement of intellect and the perfection of thought of human beings is not only the realization of the revealed guidance and the human cognitive maturity by learning from the transcendental soul of the Perfect Man, but also one of the aspects of the appearance of the truth and the realization of the monotheistic society following the appearance of the last divine reserve and the perfect manifestation of monotheism, that is Imam Qaem (a.s). The present article, based on the narrations, has investigated the mentioned feature by paying attention to the doctrine of the Perfect Man in Shiite theosophy with an explanatory-analytic method.

    Keywords: the era of Appearance, the agreement of reason, the perfection of thought, guidance, the Perfect Man, the Seal of saintship
  • سلیمان خاکبان، رحیم کارگر، سعید توسلی خواه

    در میان نظریه‌های مختلف «توسعه»، در جهان غرب، «توسعه دانش‌بنیان»، به مثابه آخرین دستاورد و رویکرد در موضوع توسعه شناخته می‌شود. در مقابل، جامعه عصر ظهور امام مهدی؟عج؟ نیز در جهان اسلام، به‌عنوان مقصد و هدف نهایی توسعه و پیشرفت مطرح است. نوشتار پیش‌‌رو، با روش توصیفی- تحلیلی و مقایسه‌ای، نخست می‌کوشد با نگاه انتقادی به بازخوانی توسعه دانش بنیان و تبیین ابعاد آن بپردازد و آن‌گاه با نسبت سنجی آن با توسعه جامعه عصر ظهور، ضمن تعیین و برجسته کردن مولفه‌های ضعف و کاستی‌های توسعه دانش بنیان، ضرورت توجه به توسعه جامعه عصر ظهور، به مثابه نسخه‌ای بدیل و جایگزین برای توسعه دانش بنیان را نمایان کند.
    دستاورد این پژوهش، گویای آن است که توسعه دانش‌بنیان، به‌رغم توانایی در فراهم کردن مراتبی از آسایش انسان، از پاسخگویی به همه نیازهای او ناکام بوده است و در مقابل، توسعه در عصر ظهور، تحت مدیریت منطق جامع معرفت و با بهره‌گیری از همه منابع معرفتی، به تامین همگی نیازهای انسان در ابعاد گوناگون آن قادر است.

    کلید واژگان: توسعه, توسعه دانش بنیان, جامعه توسعه یافته, عصر ظهور
    Soleiman Khakban, Rahim Kargar, Saeed Tavasoli Khah

    Among the various theories of “development”, in the West, “the knowledge-based development” is considered as the ultimate achievement and approach in the subject of development. On the opposite, the society at the era of Appearance of Imam Mahdi (a.s) in the world of Islam is considered as the ultimate goal and destination of the development. The following paper, with descriptive-analytic and comparative method, firstly attempts to review the knowledge-based development with a critical point of view and explains its aspects and then by comparing its relation with the development of the society at the era of Appearance, it reveals the necessity of the development of the society at the era of Appearance like an incomparable prescription and an alternative for the knowledge-based development  while it determines and distinguishes the weak components and shortages of the knowledge-based development.
    The findings of this research show that the knowledge-based development is unsuccessful in fulfilling all the needs of human being in spite of the fact that it provides some levels of comfort for humans. On the contrary, development at the era of Appearance, under the full management of comprehensive logic of knowledge and with the use of all knowledge resources, is capable of providing all human needs at its various aspects.

    Keywords: development, knowledge-based development, the developed society, the era of appearance
  • محمدهادی منصوری*، زهرا علیمرادی

    در طرح تبلیغی موفق، «گیرایی سخن و اثرگذاری روانی با هدف تغییر رفتار مخاطبان» که در علم روان شناسی اجتماعی از آن به «نفوذ اجتماعی» تعبیر می شود؛ از اهمیت زیادی برخوردار است. از روش های نفوذ اجتماعی انبیا می توان به کاربست توامان نصیحت و قدرت، اقناع مخاطب، تفاهم فرهنگی، اعتمادسازی (از طریق ارایه علم راستین، خیرخواهی و استفاده از نیروهای فراطبیعی)، مهندسی ذهن تجربی مخاطب (از طریق جدل، تادیب غیرمستقیم، صحنه سازی و همراهی ارشادی با مردم)، ارتباط مستمر اشاره کرد. نوشتار پیش رو بر آن است با روش توصیفی تحلیلی، با نگاه مقایسه ای موارد مذکور در عصر ظهور را بررسی کند. بر این اساس استفاده همزمان از روشنگری علمی و قیام به سیف، ارایه تمام معجزات انبیا، مهندسی ذهن تجربی مردم با نشان دادن الگوی اکمل از اسلام در وجود مبارک امام زمان(عج)، باورپذیر کردن کارآمدی بانوان شایسته در تحقق تمدن جدید اسلامی و دولت کریمه حضرت حجت (عج) و... از روش های نفوذ اجتماعی در عصر ظهور به شمار می آیند.

    کلید واژگان: طرح کلی انبیا, روان شناسی جذب, تاکتیک های اثرگذاری, تمدن جدید اسلامی, عصر ظهور
    Muhammad Hadi Mansouri *, Zahra Alimoradi

    In a successful advertising project, "speech capture and psychological impact aimed at changing the behavior of the audience", which in social psychology is interpreted as "social influence" is of very importance. Among the methods of social influence of the prophets, we can point to the simultaneous use of advice and power, persuasion of the audience, cultural understanding, building trust (through the presentation of true knowledge, benevolence and the use of supernatural forces), engineering the empirical mind of the audience (through debate, indirect discipline, staging and guiding accompaniment with the people), and continuous communication. The present article intends to examine the mentioned cases in the age of appearance with a comparative descriptive-analytical method. Accordingly, the simultaneous use of scientific enlightenment and uprising with the sword, presenting all the miracles of the prophets, engineering the empirical minds of the people by showing a complete model of Islam in the presence of Imam of the Time (as), believing the efficiency of the qualified women in the realization of the new Islamic civilization and the generous government of Imam Mahdi (as)... are considered as methods of social influence in the age of appearance.

    Keywords: outline of prophets, psychology of attraction, influence tactics, new Islamic civilization, age of appearance
  • علی ربانی گلپایگانی

    «وضعیت ایدیولوژیکی و دینی جامعه جهانی در آینده و فرجام تاریخ بشری»؛ از مسایل مهمی است که توجه پژوهش‎گران حوزه‎های مختلف سیاسی، اجتماعی و دینی را به خود جلب کرده است. آنان بر اساس مبانی مکتبی و دینی در این زمینه اظهار نظر کرده‌اند. از دیدگاه پژوهشگران مسلمان، وضعیت دینی جهان در فرجام تاریخ، صبغه اسلامی دارد. از منظر شیعه امامیه، آیین اسلام بر اساس تفسیر و تبیین امام علی(ع) و دیگر امامان اهل بیت؟عهم؟ بر جهان حاکم خواهد شد. پرسش اصلی پژوهش حاضر این است که با وجود مکاتب و ادیان متعدد در جهان، غلبه و یگانگی آیین اسلام چگونه تحقق خواهد یافت. روش تحقیق، کتابخانه‌‌ای و توصیفی- تحلیلی با نگاه جامع به روایات و تحلیل آن است.

    کلید واژگان: جامعه جهانی مهدوی, جهان‏شمولی اسلام, حاکمیت ایدئولوژیکی, حاکمیت سیاسی, عصر ظهور
    Ali Rabbani Golpayegani

    "The ideological and religious situation of the world community in the future and the end of human history" is one of the important issues that has attracted the attention of researchers in various political, social and religious fields. They have commented on this issue on the basis of scholastic and religious principles. According to Muslim scholars, the religious situation of the world at the end of history is Islamic tone. From the Imami Shiite point of view, the religion of Islam based on the interpretation and explanation of Imam Ali (as) and other Imams of the Household (as) will rule the world. The main question of the present study is how the dominance and unity of Islam will be realized in spite of the numerous schools and religions in the world. The research method is library-based and descriptive-analytical with a comprehensive view of narrations and their analysis.

    Keywords: Mahdavi world community, the universality of Islam, ideological rule, political rule, the age of appearance
  • ولی الله نقی پورفر*، صدیقه پروان

    قرآن کریم در آیات 8 4 اسراء برای بنی‌اسراییل دو فساد و دو وعده عقاب را با تاکیدهای مکرر بیان می‌کند. کیستی مصداق این آیات در تفاسیر محل اختلاف است؛ برخی از مفسران وقایع مطرح‌شده در آیه را مربوط به گذشته می‌دانند. این پژوهش بر آن است تا ضمن ارایه مستندهای قرآنی در رد این نظریه، با تفسیر قرآن به قرآن و توجه به قراین و سیاق آیات و با مصداق‌یابی صحیح و استخراج چهار ویژگی از آیات و تطبیق آنها بر مصادیق مطرح‌شده در تفاسیر، به بررسی احتمال وقوع فساد یهود و سرکوبی آن در آخرالزمان بپردازد و این فساد مطرح‌شده در آیات را مربوط به فساد جهانی اسراییل و در ارتباط با وقایع ظهور بداند. برخی از مفسران عبارت «عبادا لنا» را با توجه به «و لیتبروا ما علوا تتبیرا» و «اولی با‌س‌ شدید»، بندگان خونریز و کافر گرفته‌اند، درصورتی‌که با بررسی قرآنی و با توجه به سیاق، مصداق «عبادا لنا»، بندگان مومن و مخلص هستند که زمینه‌سازان ظهور و یاوران امام زمان# می‌باشند.

    کلید واژگان: تفسیر کلامی, آخرالزمان, عصر ظهور, فساد یهود, اسرائیل
    Waliullah Naqi Porfar*, Sedigheh Parvan

    In verses 4-8 of chapter Isra, the Holy Qurchr('39')an mentions two corruptions and two promises of punishment with repeated emphases for the children of Israel. It is a matter of controversy among the interpreters that who is the exact example of these verses. According to some commentators, the events mentioned in the given verses are related to the past. The author of the research intends to present Qurchr('39')anic documents, to reject this theory, by following interpreting the Qurchr('39')an to the Qurchr('39')an method and by paying attention to the evidences and contexts of the verses. Moreover, according to him there is a probability that the Jew corruption and its repression is related to the end times; thus, he attempts to correctly find and extract four features of the verses and apply them to the examples mentioned in the commentaries. According to the author, this corruption mentioned in the verses is related to the global corruption of Israel and in connection with the events of appearance. Given the phrases of «و لیتبروا ما علوا تتبیرا» and «اولی‏ باس شدید», some commentators, have meant the phrase «عبادا لنا» Our servants, as bloody and infidel servants, while according to the Qurchr('39')an and according to the context of “Our servants” phrase, it means the faithful and sincere servants who are the founders and helpers of Imam al-Zaman (as).

    Keywords: Theological interpretation, End times, the age of appearance, Jew Corruption, Israel
  • خادمه بتول، عصمت زهرا

    ظهور منجی بشر در دوران آخرالزمان باوری قطعی و همگانی است. ادیان و شرایع توحیدی و غیرتوحیدی و نیز بعضی از مکاتب بشری نوید چنین روزی را به پیروان خویش داده اند. در این میان اسلام با مبانی قوی نظری و عملی، موضوع ظهور را به صورت صحیح تبیین کرده است و با راهکارهای مناسب، واژه انتظار و منتظر مصلح را در میان جوامع اسلامی تبیین کرده است. واژه مهدویت و مهدی تبلور فرهنگ انتظار است که همه مسلمین اعم از شیعه و اهل سنت در باورداشت آن اتفاق نظر دارند. از زمان ظهور اسلام، پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) و صحابه و یاران ایشان عهده دار تبیین فرهنگ مهدویت بوده اند. علایم و زمینه های ظهور امام عصر (عج) از مسایلی است که ذهن بسیاری از معتقدان به حضرت را به خود مشغول می کند. مقاله حاضر به دنبال پاسخ گویی به این سوال است که علایم ظهور حضرت چیست. شناخت علایم حتمی و غیر حتمی، علایم عام و خاص، علایم بافاصله و بی فاصله، علایم زمینی و آسمانی، علایم نزدیک و علایم فاصله دار با ظهور حضرت حجت براساس آیات و روایات وارده از ایمه معصومین (ع) در پژوهش حاضر تبیین می شود.

    کلید واژگان: مهدویت, ظهور, علائم ظهور, امام عصر, عصر ظهور
  • محمدرضا ضمیری، سید حسن بطحائی گلپایگانی، عبدالهادی رضایی تالارپشتی*، پرستو مصباحی جمشید

    «آینده اخلاقی جهان»، همواره مورد توجه مکاتب بشری و الاهی بوده است. اهمیت مسایل اخلاقی در آینده، به ویژه مطلق یا نسبی بودن آن ها، از لحاظ مداخله مستقیمی است که در تنظیم باور، گرایش و رفتارهای اخلاقی بشر در زمان حال دارد. هدف این پژوهش، واکاوی این مسئله است که کشش آینده برای اخلاق مطلق و نسبی به چه میزان است و جهان آینده، در کدام بستر وجودی و معرفتی، جهان اخلاقی خواهد بود. روش این پژوهش توصیفی-تحلیلی است و از طریق تبیین دو مولفه مهم «حتمی یا محتمل بودن آینده» و «تکامل بشر» به وضعیت اخلاقی جوامع در آینده پرداخته شده و نظریات آینده پژوهان مطرح شده و کارآیی یا تناقض آن ها با معیارهای دینی مورد سنجش قرار گرفته است. یافته های پژوهش حاکی است از منظر دینی، آینده جهان، «آینده ای اخلاق محور» خواهد بود و این رویکرد، از طریق قطعیت پدیده ظهور و عملکرد جهان شمول ولی عصر؟عج؟ محقق می گردد. با در نظر گرفتن دو شاخصه مذکور، مواجهه اخلاقی بشر در آینده، با وعده نهایی دین برای برقراری حکومت واحد جهانی همسو خواهد شد.

    کلید واژگان: اخلاق, آینده, حتمی یا محتمل, تکامل, عصر ظهور
    Mohamad Reza Zamiri, Seyyed Hasan Bat’Haei Golpayegani, Abdolhadi Rezaei Talarposhti *, Parastoo Mesbahi Jamishid

    The “moral future of the world” has always been at the focus of human and divine schools. The importance of moral issues in the future, especially their absoluteness or relativity, is in terms of direct intervention they have on the regulation of the beliefs, attitudes, and moral behaviors of human beings in the present time. The purpose of this research is to investigate the extent to which the future is attracted towards the absolute and relative morality, and the future world, in which existential and epistemological context, will be a moral world. The method of this research is descriptive-analytic, and examines the moral status of future communities by explaining the two important components of “inevitability or possibility of the future” and “human evolution”. The views of futurologists have been proposed and their effectiveness or inconsistency with religious criteria has been assessed. The findings of the research indicate that from a religious perspective, the future of the world will be a “moral-centered future” and this approach will be realized through the certainty of phenomenon of appearance and the universal function of Imam of the Time (A.S). considering these two mentioned characteristics, the moral encounter of human in future will be in line with the final promise of the religion to establish a single global government.

    Keywords: moral. Future, certain or probable, evolution, the Age of Appearance
  • روح الله شاکری زواردهی*، حمزه ترابی

    تکثرگرایی یکی از باورداشت های برخی اندیشمندان غربی است، این اندیشه بر پایه راه های مختلف نجات بخشی، پایه گذاری شده است. دین اسلام، انحصار راه حق را به خود اختصاص داده است، برخی از آیات قرآن کریم با محورداشت «اظهار دین» می تواند به عنوان پاسخ درون دینی به تکثرگرایی قرار گیرد، این پژوهش کوشیده است تا افزون بر ترسیم بازنمایی از عصر ظهور با توجه به آیه نهم سوره صف، میزان رسمیت داشتن تکثر ادیان در عصر ظهور را تبیین نماید. بر پایه یافته های تحقیق، قرآن کریم آینده جهان را در پیروزی جبهه حق و غلبه اسلام بر سایر ادیان دانسته است، اسلام تنها راه حقیقت برای دستیابی به نجات است و در عصر ظهور این نجات بخشی با رهبری امام عصر# تحقق خواهد یافت.

    کلید واژگان: آیه 9 صف, عصر ظهور, تکثرگرایی, اظهار دین, غلبه دین
    Ruhollah Shakeri Zavardehi*, Hamzeh Torabi

    Many Western thinkers subscribe to the theory of Pluralism. This idea is based on the assumption that there are different ways of salvation. The religion of Islam has a monopoly on the path to the truth. Some verses of the Holy Quran with emphasis on the verses "Islam prevails over all religions" can be used as an intra-religious response to the notion of pluralism. This research has tried to explain the degree of recognition of the plurality of religions in the age of advent. As such, the author has attempted to represent the age of [Imam Mahdichr('39')s] appearance according to the ninth verse of Chapter As-Saff. Based on the findings of the research, the Holy Quran predicts that truth will surpass the falsehood and Islam will prevail over other religions. For Islam is the only way to the truth in achieving salvation. At the advent age salvation will be realized under the leadership of Imam al-Asr (May Allah hasten his appearance].

    Keywords: Verse 9 of chapter As-Saff, age of advent, pluralism, prevailing over other religions, dominating other religions
  • محمد محمدرضایی، جواد شیرازی

    این مقاله درصدد است مسئله مبانی «حاکمیت دین واحد» را در عصر ظهور مورد بررسی قرار دهد و روشن کند که چگونه کثرت گرایی دینی جان هیک باطل است. در عصر ظهور، یک دین جامع حاکم خواهد بود که نیازهای مردم را تا رستاخیز برآورده می کند. وعده پیروزی صالحان، وارث شدن آن ها بر کل زمین و وعده خداوند متعال مبنی بر این که دین اسلام را بر تمامی ادیان ظاهر و غالب می کند؛ بر این نکته دلالت دارد که در عصر ظهور یک دین حق حاکم می شود، نه این که همه ادیان مشروعیت پیدا کنند. «کثرت گرایی دینی جان هیک» با انتقادهای بسیاری مواجه است. مشروعیت دادن و حق دانستن همه ادیان الاهی که شریعت های آنان بعد از ظهور اسلام نسخ شدند ونیز آیین های غیرالاهی، مثل هندو، بده، مت و سیکه که به خداوند واحد قایل نیستند؛ از لحاظ عقلی قابل جمع نمی باشند. بنابراین، در عصر ظهور، به جای کثرت دینی تنها یک دین حق حاکم می باشد.

    کلید واژگان: مبانی, حاکمیت دین واحد, کثرت گرایی, پلورالیسم, عصر ظهور
    Muhammad Muhammadrezaie, Javad Shirazi

    This article seeks to investigate the question of the foundations of “the ruling of a single religion” in the age of Appearance and to clarify how John Hick’s religious pluralism is false. At the age pf Appearance, there will be a comprehensive religion that will meet the needs of the people until the resurrection. The promise of the victory of the righteous, their inheritance over the whole earth, and the promise of God Almighty that the religion of Islam will appear and prevail over other religions implies that at the age of Appearance, only one right religion will prevail, not that all religions gain legitimacy. John Hick’s ‘religious pluralism” is widely criticized. Giving the legitimacy to all divine religions whose laws were abrogated after the advent of Islam as well as non-divine religions such as Hinduism, Bid, Mat and Sikhism, which do not believe in one God, and considering them to be right cannot intellectually get together. Thus, in the age of Appearance, instead of having multiple religions, only one religion will rule the world.

    Keywords: the principles of ruling of a single religion, pluralism, the age of Appearance
  • انعم زهرا عمرانی، طاهره سپهریان*

    بشریت در انتظار یک منجی جهانی است. حضرت مهدی (عج) آخرین وارث پیامبر (ص) و خلیفه خدا در زمین است. چون ماموریت اصلی حضرت، تحقق کامل دین پیامبر (ص) است در این مقاله با استفاده از منابع مهدویت و کلامی، ویژگی های دینی حکومت امام زمان (عج) مانند احیای دوباره اسلام، برداشتن تقیه، اصلاح انحرافات، بازگشت به قرآن وحاکمیت فراگیر دین اسلام بررسی می شود. چون امام زمان (عج) برای برافراشتن پرچم اسلام و حاکمیت قرآن در تمام جهان ظهور خواهد کرد، روش حکومتی ایشان، بر اساس قرآن و سیره پیامبر (ص) و امامان (ع) خواهد بود. امام مهدی (عج) با حاکم کردن توحید و فرهنگ اسلامی بر جامعه جهانی و از بین بردن زمینه های ظلم و فساد و فقر، توفیقی بزرگ و بی مانند در ساختن جامعه بشری یافته، همه علل و عوامل ناسازگاری ها و تضادهای اجتماعی را از بین برده و با عرضه اسلام راستین، راه هرگونه اختلاف و تفرقه را خواهد بست.

    کلید واژگان: عصر ظهور, امام مهدی (عج), اصلاح انحراف, حاکمیت اسلام, برداشتن تقیه
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال