به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « یهودیت » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «یهودیت» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • رویا هذبی، علیرضا ابراهیم، طاهره حاج ابراهیمی

    تردید یکی از ویژگی های اندیشه ی انسان و عارضه ای شناختی است که از فقدان آگاهی سرچشمه می گیرد و در صورت تداوم، می تواند به ایجاد اضطراب و رفتار وسواسی بیانجامد. امور دینی در سرشت خویش رازآمیز به شمار می روند و بر همین اساس، همواره در معرض تردید، تولید اضطراب و مستعد وسواس هستند. این پژوهش که با روش تحلیلی- تطبیقی و با التفات به یافته های روانشناسی صورت پذیرفته، نشان می دهد که وسواس دینداران در یهودیت و تشیع، تا اندازه ای مرهون رازآمیز بودن امور مقدس است و تا حدی نیز از تفاسیر اضطراب انگیز برخی دینیاران بر متون مقدس سرچشمه می گیرد. از دیدگاه درون دینی، القائات شیطانی هم در ایجاد وسواس سهیم هستند و می توانند رفتارهایی ناهنجار را در پاکسازی بدن از خون و دفعیات و یا خواندن نیایش باعث شوند. درمان وسواس به شیوه هایی چون تغییر نگرش فرد مبتلا نسبت به امور مقدس، تصحیح و تلطیف تفاسیر اضطراب انگیز از متون مقدس، و آگاهی بخشی در مورد نقش شیاطین صورت می گیرد. البته استفاده از روش های شبه دینی (طب سنتی) یا مراجعه به مراکز روان درمانی نیز مرسوم است.

    کلید واژگان: شکیات, تردید دینی, وسواس, یهودیت, تشیع}
    Roya Hazbi, Alireza Ebrahim, Tahereh Haj Ebrahimi

    Doubt is one of the characteristics of human thought and cognitive disorders that originate from lack of awareness and if persisted, can lead to anxiety and obsessive behavior. Religious affairs are inherently "mysterious" and, accordingly, are always subject to doubt, anxiety, and obsession. This research, which has been done analytically-comparatively and with regard to psychological findings, shows that the obsession of religious people in Judaism and Shi'sm is partly due to the "mystery" of the sacred and partly due to interpretations of anxiety. The motivation of some religious people originates from the sacred texts. From an intra-religious point of view, evil instincts also contribute to obsessive-compulsive disorder and can lead to abnormal behaviors in cleansing the body of blood and feces or reciting prayers. Obsessive-compulsive disorder is treated in ways such as changing the sufferer's attitude toward sacred things, correcting and softening anxious interpretations of sacred texts, and raising awareness about the role of demons. Of course, the use of pseudo-religious methods (traditional medicine) or referring to psychotherapy centers is also common.

    Keywords: Complaints, Religious Doubt, Obsession, Judaism, Shi&#039, Sm}
  • سید حسین بیریایی*

    در سده های اخیر، کشف آثار نویافته در جهان یهودیت و مسیحیت، به دنبال راه یافت رویکرد انتقادی نسبت به درون مایه کتاب مقدس که از پیامدهای عصر روشنگری بود زمینه ساز بازنگری در تاریخ و تعالیم این دو دین شد. در واقع محققان تلاش کردند با استفاده از منابع کشف شده، به خوانشی جامع و هماهنگ از ادیان مزبور نزدیک شوند. در این بین، اگرچه امکان بهره مندی از برخی داده ها در منابع اسلامی نیز به عنوان مرجعی کارآمد فراهم بوده، تا به امروز چندان التفاتی به آن نشده است. پنداشتی که همیشه متوجه این دسته از گزارش ها بوده آن است که بنابر باورداشت رایج مسلمانان، جملگی آن ها از مجرای ماورایی دریافت شده و ازهمین رو فاقد ارزش تاریخی است؛ بنابراین در این گره گشایی سهمی نخواهد داشت. این مقاله در گام نخست به قرآن توجه کرده و با تکیه بر روایات،به جایز نبودن رویکرد تاریخی نسبت به آیاتش رهنمون شده است؛ آنگاه به سراغ احادیث رفته و امکان رویکرد تاریخی را در آن اثبات کرده است. در این راستا، همه روایات مربوط به تاریخ ادیان به صورت نظام مند شناسایی و موقعیت آن ها فهم و تعیین شد؛ سپس با ابزار گردآوری کتابخانه ای استنادی و روش توصیفی تحلیلی، دلایل و قراین روایی و نیز شواهد تاریخی آن جمع آوری گردید. مطالعه حاضر در انتها به چهار ثمره رویکرد تاریخی نسبت به احادیث دست یافت. به نظر می رسد بیان گزارش متفاوت، تایید درون مایه کتاب مقدس، تکمیل داده موجود در کتب مزبور و انعکاس گزارشی جدید، عمده نتایج رویکرد تاریخی به روایات ادیانی است که در تحقیقات مربوط به کتاب مقدس کارآمد خواهد بود.

    کلید واژگان: رویکرد تاریخی, یهودیت, مسیحیت, قرآن, حدیث, شیعه}
    Seyed Hossein Biriyai *

    In recent centuries, the newly discovered Jewish and Christian books, following the critical approach to the content of the Bible, which was one of the consequences of the Age of Enlightenment, led to a revision of the history and teachings of these religions. In fact, the researchers tried to approach a comprehensive and harmonious reading of the mentioned religions by using the discovered sources. In the meantime, although it is possible to use some data from Islamic sources as an efficient reference, it has not been paid much attention to. The common opinion about this sort of information in Islamic tradition is that according to the common belief of Muslims, all of them were received from the supernatural channel and therefore have no historical value; therefore, it cannot be helpful in solving the problem.  In the first step, this article has paid attention to the Qur'an, and based on the traditions, it has been guided to the inadmissibility of the historical approach to its verses; then the hadiths have been investigated, and the possibility of a historical approach toward them has been proved. In this regard, all traditions related to the history of religions were systematically identified, and their position was understood and determined; then, with the tool of the reference library collection and descriptive-analytical method, narrative reasons and evidence as well as its historical evidence were collected. In the end, the present study achieved four results of having the historical approach to hadiths. It seems that expressing a different report, confirming the contents of the Bible, supplementing the data in the mentioned books and reflecting a new report are the main results of the historical approach to religious traditions that will be effective in the research related to the Bible.

    Keywords: Historical approach, Judaism, Christianity, Quran, Hadith, Shia}
  • محمدکاظم حسینی کوهساری*، علی اصغر فروتن

    ادیان ابراهیمی یعنی دین اسلام، مسیحیت و یهودیت در بسیاری از عقاید و احکام عملی باهم قابل مقایسه هستند. مقایسه این ادیان در مسایل اعتقادی بیانگر اشتراکاتی است که حکایت از آسمانی بودن آنها می کند. عقاید و مسایل مشترکی که در آموزه های این ادیان وجود دارد در ادیان بشری و مکاتب فلسفی ادیان شرقی وجود ندارد؛ بنابراین یکی از وجوه امتیاز بین ادیان آسمانی و غیر آسمانی همین عقاید و اصول مشترک این ادیان است. در این نوشتار به روش مطالعه کتابخانه ای موضوعاتی همچون زیارت قبور، شفاعت، توسل، تبرک و تقیه در ادیان ابراهیمی بررسی شده است. امروزه برخی از فرقه های اسلامی شبهاتی القا کرده اند و مدعی هستند که این عقاید با آموزه های ادیان آسمانی سنخیت نداشته و از فرهنگ مشرکان وارد جامعه اسلامی شده اند. در این نوشتار با مقایسه ادیان ابراهیمی ثابت می شود همان گونه که این ادیان در بسیاری از عقاید و آموزه های دیگر مانند توحید، معاد، نبوت و مسایل عبادی اشتراک دارند در این موضوعات نیز اختلافی بین آنها وجود ندارد و باور به این امور با آموزه های آسمانی در تضاد نیست؛ بلکه بیشتر آنها یا منشا شرعی دارند و یا از آموزه های عقلی است که نمی توانند با آموزه های توحیدی اسلام منافات داشته باشند.

    کلید واژگان: ادیان ابراهیمی, ادیان آسمانی, ادیان غیرآسمانی, اسلام, مسیحیت, یهودیت}
    MohammadKazem Hosseini Koohsari, AliAsghar Foroutan

    The Abrahamic religions, namely Islam, Christianity, and Judaism, share many beliefs and practical teachings that can be compared. The comparison of these religions regarding theological issues demonstrates commonalities among them that indicate their celestial nature. The common beliefs and issues found in the teachings of these religions are absent in human religions and philosophical schools of Eastern religions. Therefore, one of the distinguishing aspects between celestial and noncelestial religions lies in these shared beliefs and principles. This paper, applying a library-based research method, examines topics such as visiting graves, intercession, solicitation (tawassul), seeking blessings (tabarruk), and religious concealment (taqiyya) in the Abrahamic religions. Certain Islamic sects have recently raised doubts, arguing that the aforementioned beliefs are incongruent with the teachings of celestial religions and have infiltrated Islamic society from polytheistic cultures. By comparing the Abrahamic religions, this paper demonstrates that, just as these religions share doctrines and teachings in various areas such as monotheism, the afterlife, prophethood, and rituals, there is no difference between them in those subjects. Moreover, the acceptance of those notions does not contradict the celestial teachings; rather, they are either rooted in religious sources or derived from rational teachings that cannot be in conflict with Islamic monotheistic teachings.

    Keywords: Abrahamic religions, celestial religions, non-celestialreligions, Islam, Christianity, Judaism}
  • محممود امیریان*

    دین ازجمله مباحثی است که متصف به حق و باطل می شود. تشخیص دین حق از باطل برای انتخاب دین و عمل به آموزه های آن برای رسیدن به سعادت ابدی اهمیت فراوانی دارد؛ عقل بهترین معیار برای این امر است. پژوهش حاضر به شیوه توصیفی تحلیلی در صدد ارایه مستنداتی برای انتخاب دین معقول است.عقل، انسان را در انتخاب دین مختار قرار نداده؛ بلکه انسان را ملتزم به انتخاب دینی می کند که از حیث مبدا و عدم ستیز آموزه های آن با حکم عقل از سلامت کامل برخوردار باشد. انکار دین و پذیرش هر نوع دینی و حق دانستن همه آنها در زمان حاضر قابل دفاع نبوده و با معیار عقل سازگار نیست؛ ازاین رو باید از بین ادیان موجود دین حق را برگزید. ادیان یهودیت و مسیحیت به علت تحریف در کتب آسمانی شان، انحراف از اصالت خویش و وجود آموزه های مخالف عقل در آنها الزامی در پذیرش چنین ادیانی از سوی عقل نیست؛ بلکه چه بسا مورد نکوهش عقل نیز هست. اسلام تنها دینی است که مورد تایید عقل بوده و معیارهای انتخاب دین حق را دارا است.

    کلید واژگان: دین, حق, معیار, عقل, اسلام, مسیحیت, یهودیت, بی دینی, پلورالیسم, انتخاب دین}
    Mahmoud Amirian

    Religion is among the topics that are described as truth and falsehood. In order to attain eternal felicity through adopting a religion and adhering to its teachings, the discernment of true religion from false one holds great importance; Since there is nothing better than Reason, as a measurement, to select a true religion. The present study, providing a descriptive-analytical method, aims to present rational evidence for selecting and adopting a true religion. Reason does not leave humans free in adopting a religion they want; rather, it obliges them to select a religion that its origin and teachings are not in contradiction with the dictates of Reason. Likewise, denying religions, accepting any kind of religion, and considering all of them, in the present time, as true are not compatible with Reason. The true religion, therefore, must be selected among the existing religions. Judaism and Christianity, due to distortions in their holly scriptures, deviation from their originality, and some their teachings which are in contrary to Reason, not only have no rational obligation to accept, but may also be condemned by Reason. Islam is the only religion that has been affirmed by Reason and possesses the criteria for selecting the true religion.

    Keywords: religion, truth, measurement, reason, Islam, Christianity, Judaism, atheism, religious pluralism, adoption of religion}
  • سید علی حسنی آملی

    چگونگی تحقق حکومت جهانی مهدوی و چگونگی برخورد امام مهدی علیه السلام با پیروان ادیان، مذاهب اسلامی و مخالفان یکی از عرصه های مهم مهدویت پژوهی در عصر حاضر به حساب می آید. این مقاله درصدد است با روش نقلی- تحلیلی به وضعیت پیروان ادیان الهی و غیر الهی و مذاهب اسلامی و مخالفان در عهد حکومت جهانی مهدوی بپردازد. برای تحقق این امر مقاله در دو بخش تنظیم شده است، بخش نخست به اصل حضور یا عدم حضور پیروان ادیان، مذاهب اسلامی و مخالفان پرداخته است و نتیجه حاصله حکایت از آن دارد که پیروان ادیان الهی چون مسیحیت و یهودیت در آن عهد حضور خواهند داشت، اما پیروان مذاهب مختلف اسلامی و مخالفان حضور نخواهند داشت. بخش دوم به وضعیت گروه های موجود در عهد حکومت جهانی مهدوی پرداخته و نتایج حاصله حکایت از آن دارد که گروه های مزبور در امنیت و آسایش کامل به سر خواهند برد و براساس حقیقت و عدالت با آنها برخورد خواهد شد.

    کلید واژگان: وضعیت ادیان, ادیان غیرالهی, مسیحیت, یهودیت, حکومت جهانی مهدوی}
    Seyed ali Hasani Amoli

    How the Mahdavi world government was realized and how Imam Mahdi (pbuh) treats the followers of religions, Islamic sects and opponents, is one of the important areas of Mahdism research. This article intends to deal with the situation of the followers of these groups during the Mahdavi world government through a narrative-analytical method. To achieve this, the article is organized in two parts, The first part deals with the principle of presence or absence of followers of religions, Islamic sects and opponents, And the result indicates that the followers of the divine religions such as Christianity and Judaism will be present in that covenant, But the followers of different Islamic religions and the opposition will not be present. The second part deals with the situation of the existing groups during the Mahdavi world government, And the results show that these groups will be in complete security and comfort and will be dealt with on the basis of truth and justice.

    Keywords: status of religions, non-divine religions, Christianity, Judaism, opposition, Mahdavi world government}
  • نفیسه نوید*

    دیدگاه اسلام در مورد زن و جایگاه وی، با سایر ادیان ابراهیمی، بسیار متفاوت است. با وجود اینکه ادیان الهی، همگی از منبع وحی سرچشمه گرفته اند، اما اختلاف موجود ناشی از تحریفاتی است که در طول تاریخ در آموزه ها و کتب آسمانی آنها به وجود آمده است. آیین تحریف شده یهود، رویکرد منفی نسبت به زن دارد و او را وجودی ثانوی و طفیلی مرد می داند که همواره باید مطیع و در تملک مرد باشد و از حقوق اقتصادی و اجتماعی خویش محروم است. آیین تحریف شده مسیحیت نیز، آفرینش زن را به تبع مرد و برای او می داند. زن موجودی ناقص و در خدمت مرد است و او را فریبکار و اغواگر می داند که همواره باید از شر او در امان بود و لایق بسیاری از حقوق انسانی نیست. دین اسلام، ارزش والایی برای زن قایل است. قرآن خلقت زن و مرد را مستقل و جوهر انسانیت را یکی می داند و زن را همچون مرد، لایق بهره مندی از تمامی حقوق انسانی می داند و او را در رسیدن به مرحله کمال و قرب الهی در ردیف مردان قرار می دهد.

    کلید واژگان: جایگاه زن, ادیان ابراهیمی, اسلام, مسیحیت, یهودیت}
    Nafiseh Navid *

    Islam's view on women and her status is very different from other Abrahamic religions. Although divine religions, all originate from the source of revelation, But the existing difference is due to the distortions that have occurred in their teachings and scriptures throughout history. The distorted Jewish religion has a negative attitude towards women and he is a secondary existence and a human which must always be submissive and owned by a man And she is deprived of her economic and social rights. The distorted religion of Christianity also considers the creation of woman to be according to man and for him. A woman is an imperfect creature and serves a man And she considers her a deceiver and a seducer You should always be safe from his evil and it does not deserve many human rights. Islam attaches great value to women. The Quran considers the creation of man and woman as independent and the essence of humanity as one and he considers women as worthy of benefiting from all human rights and she places her in the ranks of men in reaching the stage of perfection and closeness to God.

    Keywords: Position of women, Abrahamic religions, Islam, Christianity, Judaism}
  • محمد مهدی لطفی، مهرداد ندرلو*
    مسیله «نجات» و «ظهور منجی» یکی از  مهم ترین آموزه ها در میان یهودیان است که  پژوهشگران از زوایای مختلف بدان پرداخته اند؛ اما به نظر می رسد تمام جنبه های آن مورد کاوش قرار نگرفته اند. یکی از این جنبه ها بررسی سیر تحول این آموزه در میان یهودیان است که در طول تاریخ پر فراز و نشیب یهودیت، با شدت و ضعف همراه بوده و تحولاتی را پشت سر گذاشته است. پژوهش پیش رو، با روش توصیفی_تحلیلی و گرد آوری اطلاعات به شیوه کتابخانه ای، به بازخوانی تاریخ یهود از آغاز تا زمان پراکندگی پرداخته و تطور این آموزه در میان یهودیان را بررسی کرده است. یافته های پژوهش حکایت از آن دارند که اندیشه منجی در میان یهود، در این بازه زمانی در ابتدا حالت فرابشری با کارکرد زمینی و مادی داشته است و در طول این مدت، با توجه به حوادث و رخدادها، نگاه به منجی و مسیله نجات، از حالت فرابشری که همان نجات توسط یهوه باشد، خارج و باور به ظهور منجی بشری با نگرش فرجام شناسانه مطرح شده است.
    کلید واژگان: نجات, منجی, یهودیت, اسارت بابلی}
    Muhammad Mahdi Lotfi, Mehrdad Naderloo *
    The concept of "salvation" and the "appearance of the Messiah" is one of the most important teachings among the Jews, which researchers have addressed from various perspectives, but it seems that all aspects of it have not been thoroughly explored. One of these aspects is the examination of the evolution of this doctrine among the Jewish people, which has been accompanied by intensity and weakness throughout the ups and downs of Judaism's history, and has undergone significant changes. The advancing research employs a descriptive-analytical method and data collection in a library-style manner to revisit the history of the Jews from the beginning to the time of dispersion, examining the development of this doctrine among the Jews. The research findings suggest that within the Jewish community, during this period, the concept of a savior initially had a transcendent nature with earthly and material functions. Throughout this time, due to various events and incidents, the perspective on the savior and the concept of salvation evolved from a transcendent state, which was the salvation by Yahweh, to the belief in the advent of a human savior with an eschatological outlook.
    Keywords: salvation, Savior, Judaism, Babylonian Captivity}
  • روح الله عابدی جزی*
    فراگیرترین ماهیتی که جهان زیستی بشر را تحت تاثیر خود قرار می دهد دین است. دین دربرگیرنده آرامش ها، جنگ ها، عمران، خرابی ها و... است. هنر ابزار پرقدرت دین در این میانه در کمک به نشر و گسترش عقاید و افکار و مرزداری از آن است. آموزش هنر در جامعه از یک سو در بعد اجرایی به بسط و گسترش و غنای تکنیک ها و زیبایی های هنری و معنوی در دین کمک می کند و از سوی دیگر در بعد مخاطب همچون رسانه اجتماعی مخاطب را به رشد هدایت می کند. هر دین به فراخور فلسفه وجودی اش می تواند طبق محتوای ارزشی اش سفارش دهنده آثار هنری دینی باشد و نهایت استفاده را از هنر ببرد و در مقابل، راز ماندگاری هنر نیز در تعامل با ادیان بوده است، چراکه تاریخ نگاری های هنر در بستر سفارش دهندگان دینی به چشم می خورد و به علت معنویت مکانی آثار هنری هم تا حد امکان حفظ شده است. با این همه، جریان های هنری مولد معنویت و گرایش های فراطبیعی نبودند، بلکه شان الاهی و اجتماعی دین ایجاب می کرد که هنر بستری برای ایجاد انگیزه و تعامل و فضاسازی معنوی باشد.
    کلید واژگان: آموزش هنر, دین, مسجد, اسلام, مسیحیت, یهودیت}
    Roohollah Abedijazi *
    The most pervasive nature that affects the human biological world is religion. Religion includes peace, war, development and destruction, etc. Art is a powerful tool of religion in the meantime by spreading and spreading ideas and thoughts and its boundaries. Art education in society, on the one hand, helps to expand and enrich the artistic and spiritual techniques and beauties in religion, and on the other hand, in the audience dimension, such as social media, leads the audience to growth. According to its existential philosophy, each of the religions can order religious works of art according to its value content and make the most of art. Religious donors have been seen and due to the spatial spirituality of works of art have been preserved as much as possible. Despite this fluid flow of life; The need and understanding of art and art education has helped and art has been a platform for motivation, interaction and spiritual atmosphere.
    Keywords: Teaching art, religion, mosque, Islam, Christianity, Judaism}
  • حسین دشت بین، علی حسین احتشامی*، سید حمید حسینی
    یکی از انحرافات مشترک و مشابه در حوزه ادیان آسمانی این است که با وجود هدایت های عقلانی و ارسال رسل و کتب الهی، انسان در گذر تاریخ به اسطوره سازی پرداخته و همت خود را معطوف به بزرگ نمایی از اشخاص، نمادهای دینی و اشیاء پیرامون خود نموده که در اصطلاح دینی به آن «غلو» گویند. ازآنجاکه عوامل فرهنگی و اجتماعی و اعتقادی متعددی در شکل گیری این پدیده دخیل بوده است، لذا هدف این نوشتار بررسی عوامل و زمینه های مشترک شکل گیری جریان غلو در عهدین و قرآن کریم می باشد. در این مقاله ابتدا به بیان تاریخچه، انگیزه و علل پیدایش غلو از منظر قرآن کریم و عهدین پرداخته شده و در ادامه، معیارهای مشترک شناخت غلو و اهداف مشترک مبارزه با غلو از منظر ادیان مذهبی مورد بررسی قرار گرفته است. یافته های تحقیق نشان می دهند که از جمله معیارهای مشترک شناخت غلو از منظر ادیان آسمانی، انتساب ربوبیت و الوهیت به غیر خدا و انتساب صفات اختصاصی خدا به غیر او به صورت مطلق است. اهداف مشترک مبارزه با غلو در ادیان آسمانی نیز عبارت است از آزادی از قید و بندهای خرافی و غیرعقلانی و تعیین محدوده و قلمرو تقدیس پیامبران که در این مقاله به تفصیل با ذکر شواهد و مثال، بیان شده است.
    کلید واژگان: غلو, انحراف, قرآن کریم, عهدین, مسیحیت, یهودیت}
    Hussein Dasht Bin, Ali Husein Ehteshami *, Sayed Hamid Huseini
    One of the possible deviations in the field of religion and beliefs is that despite rational guidance and sending messengers and divine books, human beings have been mythologizing throughout history and focusing their efforts on magnifying the people, religious symbols and objects around them that are referred to in religious terms. The phenomenon is called exaggeration. Numerous factors have been involved in its formation. The purpose of this article is to examine the factors and grounds of exaggeration in the Testaments and the expression of the Holy Quran in this regard. In this research, descriptive and analytical methods have been used and using books and electronic library resources, the researches of this research have been discussed and examined. In the end, the ways out of this belief deviation have been stated.
    Keywords: Exaggeration, deviation, Holy Quran, Covenants, Christianity, Judaism}
  • ابراهیم شفیعی*، محمد کیشانی فراهانی
    تومارهای بحرالمیت عنوانی کلی برای مجموعه‌ای از آثار یافت‌شده در قمران، وادی المربعات، نحل حور، مصادا، وادی دالیه و بخش‌های دیگری از بیابان یهودیه و بحرالمیت در فلسطین اشغالی و اردن به زبان‌های عبری، آرامی، یونانی، لاتین و... است. این اسناد دربردارنده نوشته‌های دینی غیرکتاب‌مقدسی و کتاب‌مقدسی، دعاها و اوراد، نامه‌ها، تمرین‌های کاتبان و... است که اغلب متعلق به یهودیان و مسیحیان نخستینی است که در این بخش‌ها زندگی می‌کرده‌اند و به دلیل کهن و دست‌نخورده‌بودن در کانون توجه دانشمندان قرار گرفته‌اند.
    کلید واژگان: تومارهای بحرالمیت, یهودیت, مسیحیت نخستین, کتاب مقدس, قمران}
    Ibrahim Shafiee *, Muhammad Kishani Farahani
  • حسین الهی نژاد

    مقاله پیش رو، به تبیین و تحلیل گسترش اسلام در جامعه جهانی زمان امام زمان7 و نفی دین های دیگر، نظیر مسیحیت، یهودیت و زردشت می پردازد. برای اثبات این مدعا، به دلایل مختلفی از آیات و روایات تمسک شده است ؛ مثلا قرآن در چند آیه به نزول حضرت عیسی7 و مسلمان شدن همه اهل کتاب و نیز غلبه ظاهری و منطقی اسلام بر ادیان دیگر و تسلیم شدن پیروان همه ادیان در برابر دین حق که اسلام باشد، تاکید می کند. حضرات معصوم: نیز در روایات گوناگونی به اثبات این موضوع پرداخته و با نفی تشتت در ادیان به وحدت عقیدتی و دینی در حکومت جهانی امام مهدی7 نوید داده اند. علاوه بر آیات و روایات متعددی که توجیه کننده گسترش اسلام در فرجام تاریخ می باشند؛ دلایل دیگری نظیر رشد یافتگی عقلی و معرفتی مردم در عصر ظهور، رسالت ویژه امام زمان در برخورد با مخالفان و به سر آمدن احکام جزیه و تقیه در عصر ظهور؛ همگی گویای وحدت عقیدتی و دینی در دوران ظهور امام مهدیQ می باشند.

    کلید واژگان: جامعه عصر ظهور, امام مهدی, فراگیری اسلام, مسیحیت, یهودیت, جزیه, تقیه}
    Hussein Elahinezhad

    The following article explores and analyzes the spread of Islam in the global society at the time of Imam of the Time (A.S) and the rejection of other religions, such as Christianity, Judaism, and Zoroastrianism. To prove this claim, various reasons mentioned in the verses and traditions have been resorted to; for example, the Qur’an emphasizes the revelation of Jesus Christ and the conversion of all people of the book, as well as the apparent and logical predominance of Islam over other religions, and the submission of other religions to the true religion of Islam. The infallible Imams (A.S) have also proven this issue in various traditions and have promised the unity of religion and belief in Imam Mahdi (A.S)’s global government by rejecting division in the religions. In addition to several verses and traditions, which justify the spread of Islam at the end of history, there are other reasons such as the intellectual and epistemic growth of people at the Appearance era, the special mission of Imam of the Time (A.S) in dealing with the opposition and the expiration of the rules of tribute and prevarication at the time of Appearance; all of them suggest the unity of religions and beliefs during the period of Imam Mahdi’s Appearance.

    Keywords: society of the time of Appearance, Imam Mahdi (A>S) the spread of Islam, Christianity, Judaism, tribute, prevarication}
  • محمدرضا قضایی*، احمد سعدی
    اسلام دینی است که به جهت دامنه اثر گذاری اش، توجه بسیاری از انسان ها را به خود جلب کرده است. از این میان، مستشرقانی هستند که تحقیقاتی را در حوزه اسلام انجام داده اند. یکی از آنها، ایگناس گلدزیهر یهودی می باشد که تالیفات و تحقیقات زیادی را در این زمینه انجام داده است. او در مقاله ای در دائره المعارف یهود و هم چنین در بعضی کتاب های خود، منکر وحیانی بودن اسلام و بلکه تبعیت و تقلید پیامبر اسلام  از دین یهودیت، شده و مواردی را ذکر کرده است. از میان آموزه ها به بحث «اعتقاد به خداوند»، «روزه»، «قبله»، «ذبح حیوانات» و «شستشوی مردگان» اشاره کرده است. آنچه در این پژوهش انجام شد، بررسی میزان صحت ادعاهای گلدزیهر به اسلام مبنی بر تقلید آموزه های اسلام از یهودیت بود . با بررسی و تطبیق آموزه های یهود و اسلام، مشخص شد که کلام او بدون دلیل است و صرف مشابهت در بعضی از آموزه ها باعث تقلید نبوده و منبع واحد برای ادیان توحیدی نیز، می تواند دلیل این مشابهت ها باشد. تفاوت عنصری در بعضی از این دستورات در میان این دو دین نیز گواه دیگری بر نادرست بودن ادعاهای گلدزیهر است.
    کلید واژگان: قرآن, مستشرقان, اقتباس, گلدزیهر, اسلام, یهودیت, شریعت, روزه, قبله}
    Mohammad Reza Ghazaie *, Ahmad Sadi
    Islam is a religion that has attracted the attention of many people because of the scope of its influence. Among them are Orientalists, who have carried out research in the field of Islam. One of them is the Jewish scholar Ignaz Goldziher, who has done a lot of research and written copiously in this field. In an article in the Jewish Encyclopedia and in some of his works, he has stated his rejection of the revelatory nature of Islam and has claimed that the Prophet of Islam followed and took his teachings from Judaism, and has provided some examples to prove his assertion. Among the teachings, he has discussed the ‘belief in God’, ‘fasting’, ‘Qiblah’, ‘slaughter of animals’ and ‘washing the dead’. In this article we have examined the validity of Goldziher’s claims about Islam and the borrowing of Islamic teachings from Judaism. By studying and comparing the teachings of Judaism and Islam, it becomes clear that his claim is without merit and that mere similarity in some teachings does not mean that borrowing or adaptation has taken place, as it is quite possible that the singular source of monotheistic religions could also be the reason for their similarity. The fundamental difference between the two religions in some of the commandments is further evidence of the falsity of Goldziher’s claims.
    Keywords: Adaptation of Islamic teachings, orientalists, Goldziher, God of Islam, Judaism, Islamic, Judaic law, fasting, Qiblah, Direction of prayer}
  • مرتضی عبدی چاری، محمد جواد طالبی چاری
    به باور شیعه با ظهور امام زمان و با تشکیل حکومت جهانی دین اسلام، دین جهانی خواهد شد و بر سرتاسر جهان حاکمیت پیدا خواهد نمود. دلیل بر این مطلب روایاتی است که درباره عصر ظهور و جهانی شدن دین اسلام وارد شده اند. آن چه که در این زمینه مهم است این که آیا پیروان ادیان ابراهیمی همه مسلمان خواهند شد؟ و یا ادیانی چون یهودیت و مسیحیت دیگر وجود نخواهند داشت؟ و چهره غالب جهان را؛ اسلام فراخواهد گرفت و ادیان دیگر با پیروان اقلیت تا قیامت وجود خواهند داشت؟
    برای تبیین این مطلب با مراجعه به قرآن کریم به آیاتی برمی خوریم که از ظاهر آنها استفاده می شود ادیان مانند یهودیت و مسیحیت تا قیامت باقی خواهند بود، زیرا از تعابیر قرآنی چون وجود عداوت، بغض و کینه بین یهودیت و مسیحیت تا روز قیامت را می توان، برداشت کرد. گرچه در ذیل این دسته از آیات، روایاتی که دقیقا بیانگر مفهومإلی‏ یوم القیامه باشد، وجود ندارد! اما نکته مهم این است اگر منظور از قیامت کبری باشد لازمه اش این است که ادیان در عصر ظهور وجود دارند. در این صورت با مهدویت مرتبط می شود. در عین حال از سوی مفسران در این زمینه اقوالی نقل شده است. برخی براین باورند مراد ازإلی‏ یوم القیامه، قیامت کبری است؛ در نتیجه عداوت و بغض بین پیروان دین یهود و نصاری تا قیامت وجود دارد و این حاکی از وجود این ادیان در حکومت جهانی است و برخی دیگر معتقدند واژه إلی‏ یوم القیامه در معنای مجازی به کار رفته و در حقیقت به معنای وجود عداوت و بغضا در مدت زمان طولانی است عده دیگر هم در معنای عداوت و بغضا قائل به بغض درونی شدند و قیامت را قیامت کبری معنا نموده اند.
    تبیین واژهإلی‏ یوم القیامه و ارتباط آن با عصر ظهور و حکومت جهانی امام مهدی از مهم ترین نوآوری های تحقیق پیش رو است.
    کلید واژگان: یهودیت, مسیحیت, ادیان ابراهیمی, یوم القیامه, عصر ظهور}
  • علی غضنفری*، ثمین شاطری

    از زمان چاپ اولین جلد دایرهالمعارف قرآنی لیدن، اندیشمندان مسلمان و دانشجویان رشته های مرتبط با علوم انسانی سعی در بررسی و نقد مقالات چاپ شده در این اثر مهم و با ارزش قرآنی داشته اند و بسیاری از مدخل های نگاشته شده در این دانشنامه را تحلیل و نقد کرده اند. از مدخل های مهم، دایرهالمعارف، مدخل "یهود و یهودیت" است که آن را آقای اری روبین، استاد دانشگاه تلآویو و عضو هییت مشاوران دایرهالمعارف که خود مسئولیت نگارش 15 مدخل دیگر از آن را بر عهده داشته است. یافتن نظرات وی در رابطه با نگاه اسلام به یهودیت حایز اهمیت است و در این تحقیق پس از بررسی مدخل مذکور و منابع نویسنده، می توان دریافت که وی با قرآن آشنایی داشته است. از طرفی نگارنده بر این باور است که اعتقادات یهودی ایشان بر مقالاتش عیان است و استفاده وی از منابعی که توسط غیرمسلمانان نگاشته شده باعث برداشت اشتباه از مبانی اسلام است. این مشکلات موجب شده که محقق بر این مدعا باشد که خوانندگان غیرمسلمان برخی از مدخل های این دایرهالمعارف را به علت عدم دسترسی به منابع صحیح اسلامی، دچار انحراف خواهند شد.

    کلید واژگان: دایره المعارف قرآنی, لیدن, یهود, یهودیت, اری رویین, یوری رویین}
  • محمدعلی طباطبایی (مهرداد)
    اسلام پژوهان غربی تا کنون جنبه های بسیاری از تاریخ انگاره ها و آموزه های مختلف اسلامی، اعم از کلامی، فقهی و تفسیری را کاویده اند و در باب تاریخ تکوین و تطور آنها نظریه داده یا به جرح و تعدیل یا نقد و رد دیدگاه های پیشینیانشان پرداخته اند. یکی از جنبه های بسیار جذاب برای غربیان، تاریخ مجادلات اسلامی مسیحی و نیز اسلامی یهودی بوده و هست و آنان از دیرباز آثار بسیاری در این باره نگاشته اند. از آنجا که یکی از اساسی ترین مسائل مطرح در این مجادلات موضوع محرف بودن بایبل است، در بادی امر چنین به نظر می رسد که غربیان باید درباره تاریخ تکوین و تطور این انگاره هم تلاش های فراوانی کرده و به نتایج در خور توجهی رسیده باشند. در اینجا می کوشم تا حد ممکن تمام دستاوردهای اسلام پژوهان غربی را در این موضوع، از ابتدا تا کنون، یعنی از اواسط قرن نوزدهم تا سال 2016 م. ، به ترتیبی تاریخی مرور کنم. در این مرور خواهیم دید که اولا، پژوهش های غربی در این موضوع هنوز از لایه های سطحی بحث عبور نکرده و در حقیقت عمق چندانی ندارد؛ ثانیا، تلاش های غربیان در این موضوع بیش از آنکه روشنگر باشد، ابهام آفریده و بیش از آنکه به پرسش ها پاسخ گوید، پرسش برانگیخته است.
    کلید واژگان: بایبل, تحریف کتاب مقدس, مستشرقان, قرآن, اسلام, مسیحیت, یهودیت}
    Mohammad Ali Tabatabaei (Mehrdad)
    Western students of Islam have so far investigated many aspects of the history of different Islamic ideas and doctrines, including theological, jurisprudential, and interpretive ones, which led to presenting many theories on the history of their development, or modifying, criticizing or rejecting the predecessors' views. One of the most fascinating aspects of Islamic studies for the Westerns has been and continues to be the history of Islamic-Christian and Islamic-Jewish polemics, and they have long written different works on this subject. Since one of the most fundamental issues in this scope is the subject of the Biblical falsification (taḥrīf), it seems in the beginning that Westerns must have made great efforts at studying the intellectual history of this idea and have achieved significant results. Here I try my best to review all the achievements of Western Islamists in this area, in a chronological order from the beginning to the present, i.e. since the middle of the nineteenth century up to 2016. In this review, we will see that firstly, the Western scholarship has not yet done but scratching the surface of the subject, and, secondly, rather than enlightening, it has increased ambiguity and, rather than answering the present problems, it has posed further questions.
    Keywords: the Bible, falsification of the Bible, orientalists, the Qur?an, Islam, Christianity, Judaism}
  • معصومه محمدی*

    چکیده حاکمیت، بالذات از آن خداست و حاکمیت انبیاء، در عرض حاکمیت خداوند است. استمرار این حاکمیت در اوصیای مابعد تداوم می یابد تا زمین از حجت الهی خالی نماند. پیامبر گرامی اسلام (ص) از همان ابتدای دعوت خود، به وصایت و امامت بعد از خود توجه داشته و در موقعیت های مختلف، وصایت امام علی (ع) را اعلام کرده و به این نکته نیز اشاره می کند که این انتخاب از جانب خداوند است نه شخص ایشان. پیامبران دیگر نیز از جانب خداوند مامور به تعیین وصی بودند. حضرت آدم (ع) به عنوان اولین نبی، از جانب خدا مامور شد که شیث را به عنوان وصی انتخاب کند. حضرت موسی (ع) به عنوان بزرگترین پیامبر اولوالعزم دین یهود، از جانب خدا مامور شد که یوشع بن نون را به عنوان وصی به مردم معرفی کند. حضرت عیسی (ع) نیز به عنوان بزرگترین پیامبر اولوالعزم دین مسیحیت، از جانب خدا مامور شد که شمعون را وصی خود کند. پس این سنت، در شریعت های گذشته نیز وجود داشته و امت ها هرگز بدون رهبر و سرپرست نبودند. امام علی (ع)، یوشع بن نون و شمعون پطرس به عنوان برترین اوصیای ادیان ابراهیمی، ویژگی ها و شرایط مشابهی مانند علم و حکمت، تقوا و عصمت، منصوص بودن، منصوب بودن و معجزه داشتن دارند که در این مقاله به تفصیل و با روش توصیفی- تحلیلی بررسی می شوند. البته باید به تفاوت ها نیز توجه شود؛ زیرا اوصیای پیامبران گذشته، خودشان نبی بودند و از طریق وحی با خداوند ارتباط داشتند، اما وصی پیامبر گرامی اسلام (ص) به دلیل بحث خاتمیت، دیگر نبی نبوده، ولی مقام امامت داشته و پیامبر (ص) ایشان را کامل ترین اوصیا دانسته؛ زیرا لازمه کامل ترین و آخرین دین، کامل ترین وصی است.

    کلید واژگان: یهودیت, مسیحیت, اسلام, ویژگی های وصی, قرآن, عهدین}
  • امید محبتی مقدم*
    اعتقاد به وجود منجی جهان و انتظار برای ظهور، اندیشه و تفکر مشترک بین ادیان توحیدی و حتی ادیان غیر توحیدی است. یهودیت نیز به عنوان یکی از سه ادیان بزرگ ابراهیمی از این مقوله مستثنی نیست. یهودیت برای مبحث منجی جهان (ماشیح) و نجات نهایی (گئولا)، آن چنان اهمیت و ارزش شایان توجهی قائل است که ایمان به منجی جهان و ظهور ایشان، یکی از سیزده اصول اعتقادی یهودیت را تشکیل می دهد. منابع دینی یهود سرشار از مباحثه هایی است که به نقش بنیادین ماشیح و گئولا می پردازد. در طول قرن ها، حجم عظیمی از تاویل و تفسیر کتاب مقدس، به موضوع ناجی موعود و مباحث مرتبط با آن، همچون رخدادهای پیش و پس از گئولا اختصاص یافته است.
    هدف این نوشتار، بررسی منجی جهان و عصر ظهور از دیدگاه آیین یهود است. جایگاه گئولا در دیدگاه یهود، شرایط و ویژگی های تسریع بخش در وقوع گئولا و همچنین رخدادهای پیش و پس از عصر ظهور، بخش های مختلف این پژوهش را تشکیل می دهند.
    کلید واژگان: نجات (گئولا), منجی جهان (ماشیح), یهودیت, کتاب مقدس, ظهور}
  • حسین متقی، سید محمدرضا طباطبایی
    پیشگویی های آخر الزمان در ادیان ابراهیمی یهودیت، مسیحیت و اسلام جایگاه ویژه ای دارد. این پیشگویی ها در ذات خود بر محور مشترکی بنا شده است که کارکرد آن بشارت به صالحان مبنی بر رفع ظلم و ستم و جایگزینی عدالت و وراثت صالحان در دوره پایانی دنیاست. اما از این رهگذر اختلافاتی هم وجود دارد که توسط جریان هایی خاص برای مخدوش کردن چهره رحمانی منجیان عالم و موعودهای جهانی، ایجاد می شود. مقاله حاضر به بررسی پیشگویی های آخر الزمان از این منظر می پردازد.
    کلید واژگان: آخرالزمان, عصر ظهور, پیشگویی, یهودیت, مسیحیت, اسلام}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال