به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « imam ali (a.s) » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «imam ali (a.s)» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید رضا موسوی، جمال بیگی*، بابک پورقهرمانی

    سیاست جنایی در سیره امام علی (ع)، به عنوان سیاست جنایی افتراقی مثبت و در راستای عمل به مفاد آیه شریفه ﴿ولقد کرمنا بنی آدم﴾، از یک سو به دنبال حفظ کرامت انسانی بوده و کیفر را به عنوان آخرین حربه موردتوجه قرار داده و از سوی دیگر در پی تحقق امنیت قضایی که از مهم ترین نیازها و حقوق انسانی شهروندان در اجتماع بوده و موجب رشد و بالندگی جامعه بوده است می باشد و در اهمیت و ارزش موضوع، همین بس که سیاستی جنایی علوی دارای خصیصه قطعیت در اعمال ضمانت اجراهای کیفری و تنوع راهکارها و انعطاف پذیری در مبارزه با بزهکاری و حفظ حقوق دفاعی متهم است. پژوهش حاضر با بهره جستن از روش توصیفی-تحلیلی و باهدف تبیین گفتمان سیاست جنایی در سیره امام علی (ع)، به این پرسش اصلی پاسخ خواهد داد که جلوه های گفتمان سیاست جنایی در سیره امام علی (ع) کدامند؟ یافته های تحقیق حکایت از این دارند که در سیره امام علی (ع)، گفتمان سیاست جنایی پیشگیرانه منطبق بر مدل سیاست جنایی مشارکتی و گفتمان سیاست جنایی علوی در دادرسی کیفری به عنوان یک مجموعه منسجم و به هم پیوسته بوده، هر دو دارای اهداف عالیه است که مبتنی کرامت انسانی و تکامل جامعه بشری است.

    کلید واژگان: امام علی(ع), نهج البلاغه, کرامت انسان, سیاست جنایی پیشگیرانه, دادرسی کیفری عادلانه}
    Seyed Reza Mousavi, Jamal Beigi *, Babak Pourgahramani

    The criminal policy in the method of Imam Ali (A.S), as a positive differential criminal policy and in line with the provisions of the noble verse “We have certainly honored the children of Adam”, on the one hand, sought to preserve human dignity and considered punishment as the last resort and, on the other, tried to realize judicial security, which is one of the most important needs and human rights of citizens in the society and has led to the growth and development of the society. Using a descriptive-analytical method, the present research answers this main question, ‘what are the manifestations of the criminal policy discourse in the method of Imam Ali (A.S)?’ with the aim of explaining the criminal policy discourse in the method of Imam Ali (A.S). The findings of the research indicate that in the method of Imam Ali (A.S), the discourse of preventive criminal policy in accordance with the model of participatory criminal policy and the discourse of Alevi criminal policy in criminal proceedings as a coherent and continuous set, have high goals that are based on dignity, humanity and the evolution of human society.

    Keywords: Imam Ali (A.S), Nahj Al-Balagha, Human Dignity, Preventive Criminal Policy, Fair Criminal Process}
  • سید محمد سلطانی، باقر ریاحی مهر*

    مساله جانشینی پیامبر اکرم (ص) از مهمترین مسایل صدر اسلام تا کنون و اصلی‎ترین وجه تمایز تشیع با سایر فرق اسلامی بوده است. نوشتار حاضر با بهره جستن از روش توصیفی - تحلیلی و با رویکرد انتقادی به بررسی رویکرد قرآنی ویلفرد مادلونگ به مساله جانشینی پیامبر اکرم (ص) (با تاکید بر منابع تفسیری و روایی فریقین) می پردازد. آغاز این حرکت توسط مادلونگ در کتاب جانشینی محمد (ص) بوده است که در 1997 منتشر و به زودی به عنوان یک مرجع مهم در این بحث شناخته شد. او در مقدمه کتابش تحت عنوان «حقوق خویشاوندی و خاندان های پیامبران در قرآن»، به بررسی نسبتا مفصلی درباره نقش و اهمیت خاندان انبیاء در تایید، تثبیت و ادامه مسیر رسالت و هدایت ایشان، پرداخت و نشان داد که مطابق نظر قرآن، جانشین پیامبران از میان خاندان ایشان و توسط خود آنها صورت می پذیرد و پیامبر اکرم (ص) نیز قصدی جز این نداشته است. علی رغم جدید و متاخربودن مطالعات شیعه شناسی و فعالیت های شیعه پژوهی، پرداختن به مسیله امامت نسبت به دیگر مسایل مطرح از ضرورت بیشتری برخوردار می باشد. مطالعه آرا و نظرات مفسران فریقین درباره تفسیر آیه ولایت، نشان دهنده این است که آنان بر اساس آیه 55 سوره مایده درباره ولایت و امامت امام علی (ع)، دو دیدگاه کلی دارند: 1. بیشتر مفسران اهل سنت واژه «ولی» در آیه را به معنای دوست و یاور می دانند و بر همین اساس ولایت در آیه را مطلق و آن را شامل تمام مومنان به شمار آورده اند؛ 2. شیعه لفظ «ولی» را صرفا به معنای محبت و نصرت نمی داند و چنین معنایی را در تعارض با آیات دیگر دانسته و معتقد است این واژه علاوه بر محبت، متضمن حاکمیت اجتماعی و سیاسی است و نصرت از نتایج آن است. مفسران شیعه، بر اساس معنای «ولی» در آیه و نیز بر مبنای روایات متواتری که سبب نزول آیه را ولایت امام علی (ع) نقل کرده اند، آیه شریفه را دلیل قرآنی ولایت و امامت امام علی (ع) بیان می کنند .

    کلید واژگان: رویکرد قرآنی ویلفرد مادلونگ, جانشینی پیامبر(ص), تشیع, امام علی (علیه السلام), منابع تفسیری و روایی فریقین, هاینس هالم, هنری لامنس, اتان کلبرگ, هانری کربن}
    Seyed Mohammad Soltani, Baqir Riahi Mehr *

    The issue of the succession of the Holy Prophet is one of the most important and distinguishing aspects of Shiite Islam compared to other Islamic sects. This paper employs a descriptive-analytical method with a critical approach to examine the Quranic approach of Wilferd Madelung on the issue of the succession of the Holy Prophet (with a focus on the interpretive and narrative sources of both sects). Madelung initiated this movement in his book “Succession to Mohammad,” which was published in 1997 and soon became a significant reference in this discussion. In the introduction to his book titled “Familial Relationships and Prophetic Families in the Quran,” he extensively examines the role and importance of the Prophet's progeny in confirming, establishing, and continuing their mission and guidance. He demonstrates that, according to the Quran, the successors of the prophets are chosen from among their families and appointed by them, and the Holy Prophet had no intention other than this. Despite the relatively recent and delayed studies in Shi'a studies and Shi'a research activities, addressing the issue of Imamate (leadership) is of greater necessity compared to other raised issues. The study of opinions and views of interpreters from both sects regarding the interpretation of the verse of “Wilayah” (guardianship) indicates that they generally have two main perspectives based on Verse 55 of Surah Al-Ma'idah: 1. Most Sunni interpreters understand the term “wali” in the verse to mean friend and supporter, and based on this, they consider guardianship in the verse as absolute and inclusive of all believers. 2. Shi'a scholars do not merely understand the term “wali” to mean love and support, and they perceive such a meaning to conflict with other verses. They believe that in addition to love, this term encompasses social and political authority, and support is one of its outcomes. Based on the meaning of “wali” in the verse and the excessive (mutawatir) narrations, which attribute the revelation of the verse to the guardianship of Imam Ali, Shi'a interpreters consider the noble verse as Quranic evidence of the guardianship and Imamate of Imam Ali.

    Keywords: Quranic Approach Of Wilferd Madelung, Succession to The Prophet, Shi'ism, Imam Ali, Interpretive, Narrative Sources Of Both Sects, Heinz Halm, Henri Laoust, Etan Kohlberg, Henry Corbin}
  • محسن فکری فلاح*، امیرمحسن عرفان

    اندیشه هویت ساز امیرمومنان (ع) آن چنان گسترده و پرمایه است که شایسته و لازم است به مثابه الگوی مطلوب مواجهه با تهدیدهای هویتی در روزگار کنونی مد نظر قرار گیرد؛ ازاین روی این پژوهش با هدف اکتشاف مهم ترین الزامات مواجهه با تهدیدهای هویتی در عرصه دین مبتنی بر نظرگاه امیرمومنان (ع) سامان یافته است. روش این پژوهش در پردازش محتوا، تبیینی - تحلیلی است و بر حسب دستاورد یا نتیجه تحقیق از نوع توسعه ای - کاربردی و به لحاظ نوع داده های مورد استفاده، یک تحقیق کیفی است. روش گردآوری اطلاعات از نوع کتابخانه ای و در استکشاف از توصیف بهره برده شده است. یافته های این مقاله الزامات مواجهه با تهدیدهای هویتی در عرصه دین را در دو ساحت الزامات مبنایی و رویکردی می داند. «تعمیق معرفتی هویت دینی»، «تبیین فطرت مند هویت دینی» و «محوریت حق مداری در هویت سازی دینی» ازجمله الزامات مبنایی بوده و «نگرش چندبعدی» و «مجموعه نگری» نیز از الزامات رویکردی است.

    کلید واژگان: امیرمومنان ع, هویت, هویت دینی, تهدیدات هویتی, نهج البلاغه}
    Mohsen Fekrifallah *, Amirmohsen Erfan

    Amir Momenan's (Imam Ali) identity-creating thought is so broad and rich that it deserves and is necessary to be considered as an ideal model to face identity threats in the present era. Therefore, this study has been organized with the aim of exploring the most important requirements for facing identity threats in the arena of religion based on the viewpoint of Imam Ali. The method of this research in content processing is explanatory-analytical, and according to the achievement or result of the research, it is of a developmental-applied type, and in terms of the type of data used, it is a qualitative research. The method of collecting data is library type and description is used in exploration. The findings of this article considers the requirements of facing identity threats in the arena of religion in two areas: basic and approach requirements. "Cognitive deepening of religious identity", "natured explanation of religious identity" and "centeredness of right orientation in religious identity formation" are among the basic requirements, and "multidimensional approach" and "collectivism" are also considered as the approach requirements.

    Keywords: Imam Ali, Identity, religious identity, Identity Threats, Nahj AL-Balagha}
  • زهرا افضلی*، مریم سادات غیاثیان

    تحلیل گفتمان انتقادی (تگفا) یکی از رویکردهای جدید تحلیل گفتمان است که بر اساس آن عوامل فرازبانی همچون قدرت، تاریخ و ایدیولوژی مورد بررسی قرار می گیرد. این رویکرد در نیمه دوم قرن بیستم به همت برخی از اندیشمندان و نظریه پردازان علم زبان شناسی شکل گرفت. تیون وندایک از جمله افراد برجسته و از پیشگامان مطالعه و پژوهش در زمینه تگفاست. به عقیده او ایدیولوژی در گفتمان می تواند از طریق راهکارهایی به نام مربع ایدیولوژیکی بازنمایی شود که مبنای این راهکارها، وجود تقابل های دوگانه میان گروه خودی و غیرخودی است. گفتمان امام علی (ع) در نامه هایش خطاب به معاویه از چنین ویژگی برخوردار است که می توان آن را بر اساس رویکرد ون دایک و با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی مورد کاوش قرار داد. این پژوهش از آن جهت حایز اهمیت است که در آن ایدیولوژی دو تفکر متقابل در تاریخ اسلام، از طریق روش تگفا برای مخاطب تشریح می گردد. یافته ها بیانگر آن است که ایدیولوژی امام علی (ع) و معاویه منجر به قطب بندی میان دو گروه و به عبارت دیگر تقابل «ما» و «آن ها» گردیده است این در حالی است که با تبیین  وجوه اختلاف دو گروه در هویت، اعضاء و اعمال جایگاه گروه خودی (ما) اعتلا و جایگاه گروه غیر خودی (آن ها) تنزل یافته است. علاوه بر این شرافت نسب، خلوص، ایمان به خدا، معاشرت با نیکان و شجاعت به عنوان مهمترین نکات مثبت «ما» و نفاق، کفر، معاشرت با بدان و پیروی از شیطان به عنوان مهمترین نکات منفی «آن ها» در گفتمان امام علی (ع) بازنمایی گردیده است. همچنین به نظر می رسد که ایدیولوژی امام علی (ع) یعنی «اعتقاد راستین به دین اسلام» و ایدیولوژی معاویه یعنی«انحراف از دین اسلام» در نتیجه تقابل آن دو متجلی شده است.

    کلید واژگان: تحلیل گفتمان انتقادی, تئون وندایک, مربع ایدئولوژیک, نامه های نهج البلاغه, امام علی(ع), معاویه}
    Zahra Afzali *, Maryam Sadat Ghiasian

    Critical discourse analysis (CDA) is one of the new approaches to discourse analysis based on which metalanguage factors such as power, history and ideology are examined. This approach was formed in the second half of the twentieth century by some linguist scholars. Tune Van dijk is one of the prominent pioneers who studies in this field. In his opinion, ideology can be represented through strategies called ideological square and based on bilateral contrasts between in group and out group. The discourse of Imam Ali (AS) in his letters to Mu'awiyah has a feature that can be scrutinized by this approach and via descriptive- analytical method. This research is crucial because it explains the audience the ideology of two opposing thoughts during the history of Islam through CDA.The findings indicate that the ideology of Imam Ali and Muawiyah has led to polarization between two groups, i.e. the contrast between "us" and "them". In explaining the differences between the two groups in identity, members and actions, the status of the ingroup (us) has been raised and the status of the outgroup (them) has been degraded. In addition, the nobility of ancestors, purity, believe in God, relation with goods and courage as the most important positive points of "us" and hypocrisy, disbelief, relation with evils and following the devil as the most important negative points of "them" are represented in Imam's discourse. Furthermore, it seems that "true belief in the religion of Islam" versus "deviation from the religion of Islam" are ideologies that can be achieved as a result of the contrast between Ali and Mu'awiyah.Among three mentioned approaches, critical discourse analysis (CDA) analyzes meta-language factors such as power, history and ideology. This approach was formed in the second half of the 20th century by the efforts of some linguistic scholars and theorists. Teun Van Dijk is one of the prominent pioneers of study and research in CDA. According to him, ideology in the discourse can be represented through strategies called ideological square, which is based on bilateral contrasts between in group and out group. Imam Ali’s letters to Muawiyah can be analyzed by a descriptive-analytical method based on Van Dijk’s ideological square as his discourse aligns with this approach.This research is crucial because the ideology of two opposing thoughts during the history of Islam is elaborated to the audience through CDA. The findings indicate that the ideology of Imam Ali and Muawiyah has led to polarization between two groups, i.e. the contrast between "us" and "them". In explaining the differences between the two groups in identity, members and actions, the status of the ingroup (us) has been raised and the status of the outgroup (them) has been degraded. In addition, the nobility of ancestors, purity, believe in God, relation with goods and courage as the most important positive points of "us" and hypocrisy, disbelief, relation with evils and following the devil as the most important negative points of "them" are represented in Imam's discourse. Furthermore, it seems that "true belief in the religion of Islam" versus "deviation from the religion of Islam" are ideologies that can be achieved as a result of the contrast between Ali and Mu'awiyah.

    Keywords: Critical Discourse Analysis, Teun Van Dijk, ideological square, Nahjolbalaghe letters, Imam Ali, Muawiyah}
  • لیلا همایون فرد*، هادی یعقوب زاده

    یکی از سنت های تغییر ناپذیر الهی، سنت استخلاف است که به حاکمیت اولیای الهی بر زمین اشاره دارد. بر پایه این سنت دیرینه که بر اساس آیات قرآن در ملت های مختلف جریان داشته، رسول خدا (ص) نیز امام علی (ع) را به عنوان جانشین خود معرفی کرد. نوشتار حاضر درصدد پاسخگویی به این پرسش است که بر چه اساسی می توان جریان سنت استخلاف را در جانشینی علی (ع) از رسول خدا (ص) اثبات کرد؟ به منظور پاسخگویی به این پرسش، داده های تفسیری، تاریخی و روایی به شیوه کتابخانه ای گردآوری و به روش توصیفی-تحلیلی تبیین گردید. تبیین داده های گردآوری شده نشان داد که: اشاره و تصریح به جانشینی حضرت علی (ع) از سوی رسول خدا (ص) یک رویه در سیره ایشان بوده و آن حضرت با تکیه بر سنت الهی استخلاف در راستای جانشین برگزینی برای انبیای الهی، در مواقع گوناگون به جانشینی حضرت علی (ع) تصریح کرده است.

    کلید واژگان: سنت استخلاف, جانشینی, حضرت محمد (ص), امام علی(ع), سیره}
    Leila Homayoonfard *, hadi Yaqubzadeh

    One of these immutable divine traditions is the tradition of succession, which refers to the rule of the divine saints on earth. Based on this ancient tradition, which according to the Holy Quran has been practiced in different nations, the Messenger of God (PBUH) also introduced Imam Ali (AS) as his successor. The present article seeks to answer the question on what basis can be proven the flow of the tradition of succession in the succession of Ali (AS) from the Messenger of God (PBUH)? In order to answer this question, interpretive, historical and narrative data were collected by library method and explained by descriptive-analytical method. Explaining the collected data showed that referring to and specifying the succession of Imam Ali (AS) by the Messenger of God (PBUH) was a practice in his life and that Imam, referring to the divine tradition in the field of choosing a successor for the divine prophets, in times Various people have specified the succession of Imam Ali (as).

    Keywords: Tradition of Breaking up, Substitution, Mohammad (PBH), Imam Ali, Method}
  • مچتبی جاویدی*، رحیم کاظمی، زهرا آتشی
    بر اساس فقه اسلامی هر کس مرتکب فعل حرامی شود مستحق عقاب اخروی است. در خصوص استحقاق مجازات دنیوی، برخی از محرمات، حسب مورد، مستوجب کیفر معین حد، قصاص و دیه هستند که موجب، نوع و میزان مجازات آن ها در شرع مقدس مشخص شده است. اما برخی از محرمات، کیفر معینی در شرع مقدس ندارند. در خصوص محرمات فاقد کیفر معین، قاعده ی «التعزیر لکل حرام» قاعده ای مشهور در بین فقها است که بر طبق آن هر عمل حرامی قابل تعزیر است. تمسک به اطلاق این قاعده در عرصه اجرایی باعث گسترش نامحدود سیاست های سرکوبگرانه می گردد. این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی- انتقادی به دنبال آن است که روشن سازد اساسا روش مواجهه امام علی (ع) در برابر محرمات فاقد کیفر معین چگونه بوده است و بر اساس آن، اطلاق قاعده «التعزیر لکل حرام» را مورد نقد و بررسی قرار دهد. بر اساس نتایج حاصل از این مقاله، تدابیر امیر مومنان (ع) در مقابل محرمات اختصاص به کیفر ندارد. نحوه مواجهه حضرت در مقابل محرمات در دو قالب تدابیر بازدارنده و تدابیر واکنشی قابل تبیین است. هرکدام از این دو دسته طیف گسترده ای از تدابیر را شامل می شود و کیفر تنها یکی از اقسام تدابیر واکنشی بوده است. در سیره امام علی (ع) کارکرد کیفر برای مقابله با محرمات به شرط وجود ضرورت، نفی نمی شود، اما اعتماد کامل بر آن برای دفع محرمات و استفاده از آن در هر موردی بدون توجه به سایر تدابیر و تمهیدات زیر سوال می رود.
    کلید واژگان: امام علی (ع), فقه, کیفر, قاعده التعزیر لکل حرام}
    Mojtaba Javidi *, Rahim Kazemi, Zahra Atashi
    According to Islamic jurisprudence, whoever commits a forbidden act deserves punishment in the Hereafter. Regarding the entitlement to the worldly punishment, some taboos, according to the circumstances, are subject to a certain punishment, namely, “hadd”, “qisas” and “compensation”; the cause, type and amount of each of them are specified in the Holy Shari’a. But there is no specific punishment assigned to some taboos in the Shari’a. Regarding those taboos lacking any assigned punishment, the rule of the “punishment for all forbidden acts” is a well-known law among the jurists, according to which all forbidden acts should be punished. Banking on the generality of this rule in the executive arena leads to unlimited expansion of repressive policies. Basically, this paper, using a descriptive-analytical-critical method, seeks to shed more light upon Imam Ali’s (AS) encounter with taboos lacking any assigned punishment. Based on that, the paper criticizes the generality of the law of “punishment for all forbidden acts”. According to the results, the measures taken by Imam Ali (AS) against such taboos does not necessarily end in punishment. The manner in which the Imam confronted the taboos can be explained in two forms: deterrent measures and reactionary measures. The punishment has been only one of the types of reactionary measures. In the biography of Imam Ali (AS), it says that, on condition of necessity, the act of punishment to deal with taboos is not denied, but is an absolute reliance on it for deterring taboos and using it in any case, regardless of other measures and arrangements, is debatable.
    Keywords: Imam Ali, jurisprudence, Punishment, The rule of “punishment for all forbidden acts”}
  • جواد فرامرزی*، سید قاسم حسینی
    فهم معانی باطنی و تاویل آیات متشابه از قرآن، همواره بخشی از مشخصه مفسرین شیعه بوده و بدین خاطر، آیات قرآن از نظرآنان همواره از جاودانگی وپویایی و سیالیت خاصی برخوردار می باشد. ویژگی عمده این تاویلات از قرآن در آن است که این معانی باطنی ضابطه مند بوده و در راستای معنای ظاهری مستفاد از اسباب النزول و مسایل تاریخی آیه می باشد. از جمله این آیات که تاویلات گسترده و متفاوتی از آن صورت گرفته است، آیه 189 سوره بقره - لیس البر بان تاتوا البیوت من ظهورها و لکن البر من اتقی واتوا البیوت من ابوابها- می باشد. این پژوهش که به روش توصیفی تحلیلی است ، با استفاده از منابع مرتبط شیعی معانی باطنی متعددی برای آیه مذکور استخراج نموده است ، نتایج این تحقیق حاکی است که روایات شیعی ضمن آنکه به مباحث تاریخی آیه که ناظر به یکی از رسوم کهن جاهلی است، اشاره دارند؛ با تاویلاتی که ناشی از توسعه معنایی واژگان آیه است، برداشت های عصری گوناگونی از آن بدست داده اند. از جمله تاویلات شیعی از آیه عبارتند از: اهل بیت ع ، امام علی ع ، بیوت علم، ورود به کارها از طرق آن.
    کلید واژگان: تاویلات شیعی, آیه 189 سوره بقره, اهل بیت, امام علی, باطن}
    Javad Faramarzi *, Seyyd Ghasem Hoseini
    Understanding the esoteric meanings and interpreting similar verses from the Qur'an has always been a characteristic of Shiite commentators, and therefore, the verses of the Qur'an always have a certain immortality, dynamism and fluidity in their eyes. The main feature of these interpretations of the Qur'an is that these esoteric meanings are disciplined and are in line with the apparent meaning of the revelation and the historical issues of the verse. Among these verses, from which extensive and different interpretations have been made, is verse 189 of Surah Al-Baqarah: This research, which is a descriptive-analytical method, Using related Shiite sources, he has extracted several esoteric meanings for the mentioned verse. The results of this research indicate that Shiite narrations, while referring to the historical issues of the verse, which refer to one of the ancient ignorant customs; With the interpretations that result from the semantic development of the words of the verse, various modern interpretations have been obtained from it. Among the Shiite interpretations of the verse are: Ahl al-Bayt, Imam Ali, the house of knowledge, entering into work through it.
    Keywords: Shiite interpretations, verse 189 of Surah Al-Baqarah, Ahl al-Bayt, Imam Ali, Batin}
  • رابطه بین ارزش های اخلاقی بر مبنای راهبردهای نظری امام علی در نهج البلاغه با راهبردهای مقابله با استرس در دختران شهر اصفهان
    محمدباقر کجباف، سیده راضیه طبائیان، فرزانه نوری*

    هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین ارزش های اخلاقی بر مبنای راهبردهای نظری امام علی علیه السلام در نهج البلاغه با راهبردهای مقابله با استرس در دختران شهر اصفهان بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمام دختران شهر اصفهان بود که از بین آن ها 150 نفر دختر 17-20 سال با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و داده ها به وسیله پرسش نامه محقق ساخته ارزش های اخلاقی بر مبنای راهبردهای نظری امام علی در نهج البلاغه و همچنین پرسشنامه مقابله با شرایط استرس زا گردآوری شدند. داده های پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شد. یافته ها نشان دهنده این موضوع اند که بین ارزش های اخلاقی و راهبردهای مقابله با استرس رابطه معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که زیرمقیاس های ارزش های اخلاقی به صورت کلی قادرند 12/0 از راهبردهای مقابله با استرس را پیش بینی کنند. بر اساس نتایج به دست آمده، بین ارزش های اخلاقی و راهبردهای مقابله با استرس رابطه مثبت و معناداری وجود دارد که می تواند بیانگر این موضوع باشد که ارزش های اخلاقی را می توان به عنوان راهبردی مقابله ای در برابر عوامل استرس زا در نظر گرفت و ارزش های اخلاقی توانایی پیش بینی راهبردهای مقابله با استرس را دارند.

    کلید واژگان: ارزش های اخلاقی, راهبردهای مقابله با استرس, امام علی, نهج البلاغه}
    The relations of moral values based on theoretical strategies of Imam Ali in Nahjolbalaghe with strategies of coping with stress among girls of Isfahan City
    MohammadBagher Kajbaf, Seyyedeh-Razieh Tabaeian, Farzaneh Noori *

    This study aimed to investigate the relations of moral values based on theoretical strategies of Imam Ali in Nahjolbalaghe with strategies of coping with stress among girls of Isfahan City. The statistical population consists of girls of Isfahan City, of which 150 girls aged between 17 and 20 were selected through convenience sampling method. Data were gathered using questionnaire of moral values based on theoretical strategies of Imam Ali in Nahjolbalaghe with strategies of coping with stress and coping with stress questionnaire. Using Pearson correlation coefficient and multiple regression data were analyzed. The results showed that there is a significant relationship between moral values and strategies of coping with stress. Moral values’ subscales managed to predict 12 % of strategies of coping with stress. Based on these findings, there is a positive relationship between moral values and strategies of coping with stress showing that we could consider moral values as a coping strategy against stressors and moral values could predict strategies of coping with stress.

    Keywords: Moral values, strategies of coping with stress, Imam Ali, Nahjolbalaghe}
  • فرحناز شاهوردی، محمود شهبازی، قاسم مختاری، سید ابوالفضل سجادی

    بارزترین ویژگی نهج البلاغه،عبارت پردازی زیبا، آرایش لفظی و روح و آهنگ حماسی آن است. کمتر جمله و عبارتی در سخنان امیرالمونین علی (ع) به چشم می خورد که مسجع و موزون نباشد. از این رو کلام ایشان عرصه گاه پیدا و پنهان «جادوی مجاورت» است. جادوی مجاورت آن گونه که شفیعی کدکنی می گوید به معنای تکرارهای آوایی است که کارکردی معنایی درم تن ایجادکنند. منظور از کارکردهای معنایی؛انسجام و اتحاد معنایی بخشیدن به واژگانی است که از لحاظ معنایی از هم دورند و یا آفرینش معنای تازه از ورای تشابه صوری دو واژه ی متب این در مجاورت هم. این پژوهش با تحلیل جادوی مجاورت در دو محور هم نشینی و جانشینی، هنرسازه هایی که در فرآیند انتخاب و ترکیب واژگان بر این دو محور، دست به آشنایی زدایی در بافت معمول کلام می زند را بازمی شناساند و معانی تازه ای که از این رهگذر در اسلوب و ساختاری نو خلق می شود را به مخاطب می نمایاند. آن چه از این پژوهش بدست آمد به ما نشان می دهد جادوی مجاورت در کلام امیرمومنان (ع) در همگونی و هم آوایی الفاظ و کلمات منحصر نمی شود و حضرت بی نیاز از صنایع بدیع و در درونی ترین لایه های بافت کلام که همان موسیقی معنوی است نیز دست به آفرینش معانی می زند. جادوی مجاورت در این عرصه با ایجاد تناسب های پنهانی میان اجزاء سخن، نقش خود را به عنوان عنصری بی بدیل در اعجاز کلام حضرت علی (ع) نشان می دهد.

    کلید واژگان: جادوی مجاورت, موسیقی درونی, تکرار, نهج البلاغه, خطبه ها}
    Farahnaz Shahverdi, Mahmood Shahbazi, Qasem Mokhtari, seysd Abolfazl sajadi

    According to Islamic jurisprudence, whoever commits a forbidden act deserves punishment in the Hereafter. Regarding the entitlement to the worldly punishment, some taboos, according to the circumstances, are subject to a certain punishment, namely, “hadd”, “qisas” and “compensation”; the cause, type and amount of each of them are specified in the Holy Shari’a. But there is no specific punishment assigned to some taboos in the Shari’a. Regarding those taboos lacking any assigned punishment, the rule of the “punishment for all forbidden acts” is a well-known law among the jurists, according to which all forbidden acts should be punished.Banking on the generality of this rule in the executive arena leads to unlimited expansion of repressive policies. Basically, this paper, using a descriptive-analytical-critical method, seeks to shed more light upon Imam Ali’s (AS) encounter with taboos lacking any assigned punishment. Based on that, the paper criticizes the generality of the law of “punishment for all forbidden acts”. According to the results, the measures taken by Imam Ali (AS) against such taboos does not necessarily end in punishment. The manner in which the Imam confronted the taboos can be explained in two forms: deterrent measures and reactionary measures. The punishment has been only one of the types of reactionary measures. In the biography of Imam Ali (AS), it says that, on condition of necessity, the act of punishment to deal with taboos is not denied, but is an absolute reliance on it for deterring taboos and using it in any case, regardless of other measures and arrangements, is debatable.

    Keywords: Imam Ali, Jurisprudence, Punishment, The rule of “punishment for all forbidden acts”}
  • مصطفی عباسی مقدم، سید محمد موسوی *، سید امیر الیاس موسوی

    بر اساس روایت مشهوری، امیرمومنان علی(ع) در هنگامه صفین و جریان حکمیت، با فرستادن ابن عباس به سوی خوارج، وی را از «مخاصمه» یا «محاجه» با ایشان به وسیله قرآن نهی فرمود. در اوان کلام به نظر می رسد آن حضرت با این استدلال که قرآن پذیرنده وجوه گوناگون و دارای معانی احتمالی چندگانه است، از تکیه بر قرآن در مخاصمه نهی فرموده و محاجه یا مخاصمه با کمک سنت نبوی را به عنوان راهکاری موثر فراروی ابن عباس قرار می دهد. مهم ترین پرسش در این ‍جا آن است که با عنایت به تاکیدات قرآن و سنت نبوی بر لزوم مراجعه و تمسک به قرآن در همه احوال، به ویژه در فتنه ها، چرا آن حضرت در هنگامه فتن های مانند صفین، از احتجاج به قرآن و تکیه بر آیات وحی در برابر موضع گیری های خوارج نهی فرموده است؟ در این جستار با روش توصیفی - تحلیلی و در نگاهی تحقیقی مشخص گردید؛ اولا: نسبت ارجاع از قرآن به سنت نبوی، نسبت رجوع مثال به ممثل (حقیقت مجسم شده) است گویی پهنه آیات قرآن از قبیل مفهوم است و مفهوم نیز می تواند تاویل های متعددی را پذیرا باشد اما سنت نبوی - صورت و تجسم به نسبت معنی و حقیقت - به عنوان مصداق وجود یافته و امکان تغییر و تبدل در آن وجود ندارد و به قول امام راه گریزی از آن وجود ندارد. ثانیا: امیرمومنان(ع) در مقام نهی مطلق و همگانی از محاجه با قرآن نبوده است و این نهی خاص، به خاطر ویژگی های دستگاه فکری و نظام اخلاقی مخاطبان ویژه آن یعنی خوارج بوده است.

    کلید واژگان: امام علی, قرآن, سنت, محاجه, مخاصمه, خوارج}
    mostafa abasi *, sayed mohammad mousavi, Seyyed Amir Elyas Mousavi

    According to a well-known narration, Amir al-Mu’minin Ali (A.S) sent Ibn Abbas to the Kharijites during the time of Safin and the course of arbitration, forbidding him from “controversy” or “conflict” with them through the Quran. In the beginning, it seems that the Imam, by arguing that the Quran accepts various aspects and has multiple possible meanings, forbade relying on the Quran in debating and puts the argument or conflict with the assistance of the Prophet’s tradition (sunnah) as an effective solution for Ibn Abbas. The most important question here is that given the emphasis of the Quran and the Prophet’s tradition (sunnah) on the need to refer to and rely on the Quran in all circumstances, especially in trials, why he has in the events like Siffin, proscribed to protest by the Quran and rely on verses of revelation against the Kharijites’ stand? In this research, it was identified by descriptive-analytical method and in a research perspective; First: The relation of transferring from the Quran to the Prophet’s tradition (sunnah) is the relation of referring the example to the parable (embodied truth). It seems that the ground of Quranic verses are alike concept and concept can accept several interpretations (ta’wil) but the Prophet’s tradition (sunnah) as being embodied reality and meaning is alike the instance and there is no possibility of change and transformation in it and according to Imam, there is no escape from it. Second: The Amir al-Mu’minin (A.S) has not been in the position of an absolute and universal prohibition against arguing with the Quran, and this special prohibition has been due to the characteristics of the intellectual system and the moral system of its special audience i.e. the Kharijites.

    Keywords: Imam Ali, Quran, Sunnah, Controversy (and Debating), conflict, Kharijites}
  • مهدی رستم نژاد*، محمدجواد دشتی

    آیات آغازین سوره برایت برای اعلام بیزاری خدا و رسول او از مشرکان و روشن شدن وضعیت آن ها در جامعه نوپای اسلامی و پیراستن خانه خدا و کنگره عظیم حج از پیرایه های شرک نازل شد. پیامبر اسلامJ نخست این آیات را به همراه دستورهای دیگر به ابوبکر داده تا در روز حج اکبر به مشرکان ابلاغ کند؛ اما با وحی الهی از او بازستانده و سرپرستی حجاج و اعلام برایت بر عهده امام علیA گذاشته می شود. علی رغم اتفاق فریقین در اصل داستان، زاویه دیدها و برداشت های متفاوتی در اصل این ماجرا و محدودبودن آن به سوره برایت و نیز تفسیر «رجل منی» و چرایی این اتفاق وجود دارد. این نوشتار با روش توصیفی - تحلیلی و بر اساس مستندات روایی متواتر در کتاب های تفسیری، تاریخی و روایی فریقین، در صدد است تا اثبات کند امام علیA که به شهادت وحی الاهی، نفس و جان پیامبرJ بود، ماموریت یافت آیات آغازین سوره توبه را ابلاغ کند. عبارت «رجل منک» می رساند که اگر تنها قرابت فامیلی، دلیل بر افضلیت بود، می بایست عباس عموی پیامبرJ که مامور این ابلاغ می شد. این امر نمایان گر آن است که «از پیامبرJ بودن» در این روایت از جنس قرابت های فامیلی و نسبی نیست؛ بلکه از جنس قرابت ها و مناصب معنوی است. تغییر مامور ابلاغ آیات برایت با دستور الهی و نزول فرشته وحی، از سویی اعلام افضلیت امام علیA بر دیگر صحابه را دارد و از طرف دیگر جنبه زمینه چینی و آماده سازی اذهان جامعه برای پذیرش ولایت و جانشینی حضرت امیرA است.

    کلید واژگان: قرآن, روایات, امام علی, سوره توبه, ابلاغ برائت, تفسیر تطبیقی}
    Mehdi Rostamnejad *, MuhammadJavad Dashti

    The first verses of Surah Bara’ah were revealed to express the hatred of God and His Messenger for the polytheists and to clarify their situation in the new-established Islamic society and to inform to purifying the Divine house and the great hajj congress from the veils and ornaments of polytheism. The Prophet of Islam (P) first gave these verses to Abu Bakr along with other instructions to convey to the polytheists on the day of the great hajj; But with divine revelation, the message is taken back from him and the supervision of the pilgrims and the declaration of hatred is bestowed to Imam Ali (A.S). Although both major Islamic sects accept this story itself, there are different perspectives and perceptions in the occurrence itself and its limitation to Surah Bara’ah, as well as the interpretation of “rajulun minni” (a man on behalf of me) and reasons for this occurrence. This article, with a descriptive-analytical method and based on massive narrational documents in interpretive, historical, and narrational books of both sects, seeks to prove that Imam Ali (A.S), who was as the divine revelation testifies the soul and spirit of the Prophet (P) has acquired mission to communicate the first verses of Surah Tawbah. The phrase “rajulun minka” (a man from you) means that if the only familial kinship was the reason for superiority, then Abbas, the uncle of the Prophet (P), should have been the one to be sent on the mission. This shows that “being from the Prophet (P)” in this narration is not a kind of familial and relative kinship but rather, it is a kind of spiritual affinities and positions. The change of the messenger of the verses of Bara’ah by the divine order and the sending down the angel of revelation, on the one hand, declares the superiority of Imam Ali (A.S) over the other companions, and on the other hand, prepares and the minds of the society and provides the ground to accept the guardianship and succession of Imam Al (A.S).

    Keywords: Quran, Imam Ali (a.s), Surah Tawbah, Communication of Hatred, comparative exegesis}
  • اعظم حسین پور اصل*، صمد بهروز

    نامه شش نهج البلاغه خطاب به معاویه، نوشتهای است که امام(ع) در آن بر لزوم بیعت معاویه با ایشان و به شیوه احتجاج مورد قبول وی، با او سخن گفتهاند و به شبهاتی که مطرح کرده است، پاسخ استدلالی دادهاند. برخی از نویسندگان اهل سنت با استناد به این نامه، بیعت با خلفا را مطابق دیدگاه حضرت دانسته و در صدد انکار نصالهی امامت برآمدند. محمود شکری آلوسی از جمله نویسندگانی است که در کتاب «السیوف المشرقه مختصرالصواعق المحرقه» خود، پاسخ محققان شیعه را درباره شبهه مذکور ناکافی دانسته و آن را با بیانات متعدد رد کرده است. نوشته حاضر درصدد برآمد تا میزان اعتبار گفته های وی را مورد تحلیل قرار دهد. با بررسی سیاقی نامه حضرت و دیدگاه بنیامیه درباره نصبالهی علی(ع)، آنچه او اظهار کرده است، انکار میشود و مداقه در جریانات تاریخی دوران نگارش نامه و تحلیل سخنان حضرت درباره معاویه، آنچه را او درصدد توجیه عملکردها و باورهای معاویه برآمده است، متزلزل میکند.

    کلید واژگان: نامه شش نهج البلاغه, امام علی(ع), شکری آلوسی, نقد آلوسی, نهج البلاغه}
    Azam Hosseinpourasl *, Samad Behrouz

    The letter of the six Nahj al-Balaghah addressed to Mu'awiyah is a writing in which the Imam (as) spoke to Mu'awiyah about the necessity of allegiance to him and in the manner of his acceptable protest, and gave an argumentative answer to the doubts he had raised. Citing this letter, some Sunni writers considered allegiance to the caliphs in accordance with the view of the Prophet and sought to deny the divine message of the Imamate. Mahmoud Shukri Alusi is one of the authors who, in his book "Al-Sayyuf al-Mashreqah al-Mukhtasar al-Sawa'iq al-Muharraqa", considers the response of Shiite scholars to the above-mentioned suspicion to be inadequate and refutes it with numerous statements. The present article seeks to analyze the validity of his statements. By examining the context of Hazrat's letter and Benjamiyya's view on the installation of Ali (as), what he has stated is denied, and a study of the historical currents of the period of writing the letter and analysis of Hazrat's words about Mu'awiyah, what he seeks to justify his actions. And Mu'awiyah's beliefs have come out, it shakes.

    Keywords: Six letter in Nahj al Balagha, Imam Ali, Alousi, Nahj al Balagha}
  • زهرا مهدوی مهر*، صغری فلاحتی

    شرح ابن میثم بحرانی یکی از شروح برجسته نهج البلاغه است که بیش تر به جنبه های کلامی و فلسفی آن توجه شده و جنبه های ادبی آن مغفول مانده است. یکی از ویژگی های این شرح که نشان از جایگاه ادبی آن دارد؛ اهتمام شارح به استفاده از اشعار و امثال عربی در شرح است. نویسندگان مقاله حاضر با نظر به اهمیت ادبی این شرح، و با شیوه تطبیقی و تحلیلی، کاربردهای گوناگون اشعار و امثال را در این شرح بررسی و دریافته اند که ابن میثم در موارد گوناگون از جمله شرح واژگان، تبیین معنای عبارات و توضیح قاعده های صرفی و نحوی، به اشعار و امثال استناد کرده است. او علاوه بر شرح اشعار و امثال موجود در کلام امام7، گاهی اشعار را تکمیل نموده و گاهی نیز به مطلع قصیده و شاعر آن اشاره کرده است. ابن میثم به شاعران دوره ای خاص بسنده نکرده و به اشعار تمام شاعران از جاهلی گرفته تا محدث و مولد، هم چنین به شعر شاعران فرق گوناگون؛ از قبیل شیعه، خوارج، و موارد دیگر استناد کرده است. اما نقدهایی نیز بر وی وارد می باشد؛ از جمله این که که گاهی نام شاعر را ذکر نکرده و گاهی ابیات را به صورت کامل نیاورده است. هم چنین در برخی موارد، اشعار موجود در شرح ابن میثم، با اصل اشعار اختلافاتی دارد که مقاله حاضر با مراجعه به دواوین و منابع دیگر آن ها را بررسی و اصلاح کرده است.

    کلید واژگان: امام علی (ع), نهج البلاغه, ابن میثم بحرانی, شرح نهج البلاغه, اشعار, امثال}
    Zahra Mahdavimehr *, Soghra Falahati

    The commentary of Ibn Maysam al Bahrani is one of the prominent commentaries of Nahj al-Balaghah, but more attention has been paid to its theological and philosophical aspects and its literary aspects have been neglected. One of the features of this commentary, which shows its literary status, is the commentator's effort to use Arabic poems and proverbs in the commentary. This article, by considering the literary importance of this commentary, and using a comparative and analytical method, have studied the various uses of poems and anecdotes in this commentary and showed that Ibn Maysam has referred to poems and anecdotes in various cases such as describing the words, defining the meaning of phrases and explaining the morphological and syntactic rules. Beside the description of the poems and anecdotes in the speech of Imam (A.S) , sometimes he has completed the poems, and he has referred to the matla of the ode and its poet. Ibn Maysam did not suffice with the poets of a particular period and referred to the poems from the pre-Islamic era to the contemporary poets, as well as the poetry of poets of various sects such as the Shiites, the Kharijites, and others. However, there are also some criticisms of his work, including the fact that sometimes he did not mention the name of the poet and sometimes he did not write the verses completely. Also, in some cases, the poems in Ibn Maysam's commentary differs from the original ones, which has reviewed and corrected in this article by referring to diwans and other sources.

    Keywords: Imām Ali (A.S), Nahj al-Balaghah, Ibn Hetham Bahrāni, Nahj al-Balaghah 's Commentary, poetry, anecdotes}
  • علی رضا روحی*، ابراهیم محمدزاده مزینان

    کتابت از مناصب مهم زمان پیامبر اکرم(ص) بود. این منصب در زمان خلفا به ویژه امام علی(ع) برقرار بوده است. سوال اصلی پژوهش این است که کتابت در دوره امام علی(ع) چه اهمیتی داشته و خاندان ابورافع در کتابت دوره امام علی(ص) چه جایگاهی داشته اند؟ این نوشتار با استفاده از منابع تاریخی و حدیثی، منصب کتابت و کاتبان دوره امام را بررسی کرده است. در این میان خاندان ابورافع به ویژه نقش عبیدالله بن ابی در کتابت دوره امام علی(ص) مورد بررسی قرار گرفته است. در این بررسی تلاش شده تا با بهره گیری از سخنان حضرت به تبیین وظایف و ویژگی های منصب کتابت پرداخته شود. با توجه به سخنان حضرت به نظر می رسد کتابت در آن دوره جایگاه ویژه ای داشته است. برای نشان دادن این جایگاه، مهم ترین کاتب امام یعنی عبید الله بن ابی رافع و خاندان او نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

    کلید واژگان: امام علی (ع), خاندان ابورافع, عبیدالله بن ابی رافع, کاتبان, کتابت}
    Alireza Rouhi *, Ebrāhim Mohammadzadeh Mazinān

    Calligraphy has been one of the most important positions of the Qur'an. This position has been of significant importance in the era of caliphs namely Imam Ali (A.S). The main research question here is that what significance has the issue of calligraphy had in the era of Imam Ali (A.S) and what play had Abu Rāfi' clan played in calligraphy in the era of Imam Ali (A.S)? Having studied the historical and traditional sources, the current research has investigated the position of calligraphy and calligraphists in the era of Imam Ali (A.S). Among the key figures of this era in Abu Rāfi' clan, specially the role of Ubayd Allah ibn Abi Rāfi' has been analyzed in Imam Ali's (A.S) calligraphy era. The present has attempted to state the duties and features of the position of calligraphy using the sayings of the Imam. With respect of the Imam's sayings, it seems that calligraphy had had a specific position. To do so, the most significant calligraphist of that era, Ubayd Allah ibn Abi Rāfi' and his clan, has been studied.

    Keywords: Imam Ali (A.S), Abu Rāfi' clan, Ubayd Allah ibn Abi Rāfi', calligraphists, calligraphy}
  • حمیدرضا مشایخی*، سعیده زارع اطاقسرا

    تحلیل گفتمان مانند ابزاری در دست محقق عمل می کند و گفتمان را چه شفاهی و چه کتبی بررسی می نماید و با تحلیل ویژگی های زبانی، اجتماعی و فرهنگی متون به توضیح معنای مورد نظر متن می پردازد. این بررسی نشان دهنده ارتباط بین بافت متن و بافت موقعیت است. بافت متن به بررسی یک عنصر زبانی در قالب متن می پردازد و بافت موقعیت شرایطی است که گفتمان در آن ایراد می شود. این تحقیق بر آن است تا با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی دلالی خطبه قاصعه بپردازد و ارتباط بین بافت متن و موقعیت را به اثبات برساند. نتیجه پژوهش نشان می دهد بافت موقعیتی و شرایط زمانی، مکانی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی منجر به زنده شدن احکام جاهلی، قبیله گرایی، تعصب جاهلیت و تکبر کورکورانه شده است و بافت متنی در سطح دلالی آن، تشبیه، استعاره، داستان، فصل و وصل، طباق و جز این موارد همگی متناسب با بافت موقعیتی هستند و این دو بافت باعث درک آسان هدف اصلی گفتمان یعنی پرهیز از تکبر و دعوت به تواضع می شود.

    کلید واژگان: امام علی, نهج البلاغه, قاصعه, تحلیل گفتمان, بافت متنی, بافت موقعیتی}
    Hamid Reza Mashayekhi *, Saeedeh Zareh Ataqsara

    Discourse analysis is an instrument with the researcher that analyzes the discourse either orally or in written. It analyzes linguistic, social, and cultural features of a text and explains the intended meaning of a text. Such an investigation shows the relation between the text and situational context. The txt studies a linguistic element in a text while situational context includes the situations in which the discourse is stated in. Using a descriptive-analytical research method in investigating the signification level of Qāsiahsermon and shows the significant relationship between textual and situational context. The results of this research shows that the situational context and temporal, spatial, political, economic, and cultural situations leads to revival of the rules related to the Ignorant Age, tribalism, ignorant fanaticism, and blind pride. Likewise, textual context in its signification level, simile, metaphor, narration, junctures and disjuncture, comparisons and the like are all among the factors in proportion with situational context. Thus, these two factors eases the understanding the main purpose of discourse which is avoiding pride and calling to humility.

    Keywords: Imam Ali (A.S), Nahjolbalāqe, Qāsiah, discourse analysis, Texture, situational context}
  • هادی کاظم زاده (صلواتی)*

    با توجه به جایگاه ویژه دایرهالمعارف ها در تزریق اطلاعات و آگاهی بخشی به صورت کلی و عمومی در سطح عموم یا حتی پژوهشگران، بررسی و نقد مقاله های تدوین شده در این دایرهالمعارف ها و تعیین میزان اعتبار و صحت مطالب مطرح شده در آن مقاله ها، امری لازم و حتمی است. دایرهالمعارف آمریکانا که قدیمی ترین دایرهالمعارف انگلیسی زبان جهان به شمار می رود و از اعتبار و شهرت خوبی میان دایرهالمعارف های عمومی جهان برخوردار است، از دانشنامه های مرجعی است که در موضوعات متنوع، به قلم بیش از 6500 محقق نگاشته شده است. تصویر ناقص و اشتباهی که از شیعه و امامان شیعه علیهم السلام در این دایرهالمعارف ارایه شده، نویسنده این مقاله را برآن داشت تا در این نوشته، با ابزار کتابخانه ای و با مراجعه و استناد به منابع تاریخی و حدیثی، به نقد و بررسی مقاله «علی» در این دایرهالمعارف دست یازد. کوتاه و مختصر بودن مقاله در مورد مهم ترین شخصیت جهان اسلام پس از پیامبر (ص)، تحلیل های نادرست و یک سونگرانه و نیز برخوردهای متعصبانه ناشی از اطلاعات نادرست و ناقص و ارجاعات محدود در این مقاله، ازجمله نقدها به این مدخل در دایرهالمعارف آمریکانا است که توسط خاورشناس، ویلیام مونتگمری وات به رشته تحریر درآمده است.

    کلید واژگان: امام علی, شیعه, دایرهالمعارف, آمریکانا, ویلیام مونتگمری وات, تاریخ اسلام}
    Hadi Kazemzadeh (Salavati) *

    Considering the special place of encyclopedias in injecting information, and awareness in general and even at the level of the general public or even researchers, review and critique, the articles compiled in this encyclopedia and determining the validity and accuracy of the content presented in those articles is necessary and certain. The Encyclopaedia Americana, the world's oldest English-language encyclopedia and well-known among the world's public encyclopedias, is a reference encyclopedia written by more than 6,500 researchers on a variety of topics.The incomplete and erroneous picture of the Shi’ah and Shi’ah Imams presented in this encyclopedia, with the help of library tools and referring to historical and hadith sources, led the author of this article to critique and review the article “Ali” in this encyclopedia. The brevity of the article on the most important figure in the Islamic world after the noble Prophet [PBUH], incorrect and one-sided analyzes, as well as fanatical attitudes resulting from incorrect and incomplete information and limited references in this article written by Orientalist William Montgomery Watt are among the criticisms of this entry in the American Encyclopedia.

    Keywords: Imam Ali, Shia, encyclopedia, Americana, William Montgomery Watt, history of Islam}
  • کاوس روحی*، علی احمدی

    امام علی(ع)، یکی از شخصیت های تاثیرگذار جهان اسلام است که نقش بسیار مهمی در شکل گیری اسلام و حکومت اسلامی داشت. بررسی شخصیت و سیره ایشان، می تواند بیانگر نقش ایشان در دوران حیاتی اسلام باشد. این مقاله، سیره امام علی(ع) را با تاکید بر خصوص زمان پیامبر (ص) در صحیح بخاری و مسلم، با رویکرد روایی - تاریخی، مورد پژوهش قرار داده است و پس از تحلیل انتقادی مستندات روایی - تاریخی صحیح بخاری و مسلم، به این نتیجه دست یافته که این دو محدث اهل سنت، نسبت به دیگر محدثان و مورخان سنی، موارد سیره ای امام علی(ع) را کمتر از دیگران نقل کرده اند و سعی کرده اند سیره ایشان را ناقص و مخدوش نشان دهند. آنان بخشی از وقایع مهم زندگانی ایشان را نقل نکرده اند و همان مقدار را هم که نقل کرده اند، به گونه ای است که نسبت با دیگر صحابه، نه تنها تفاوتی نمی کند؛ بلکه در برخی موارد، ناقص تر و مخدوش تر است.

    کلید واژگان: امام علی(ع), سیره, صحیح مسلم, صحیح بخاری, زمان پیامبر(ص), عصر نبوی}
    Kavoos Rouhi *, Ali Ahmadi

    Imam Ali (a.s) is one of the influential personalities of the Islamic world who played a very important role in the formation of Islam and the Islamic government. An examination of his personality and Seerah can indicate his role in the vital period of Islam. This article examines the Seerah of Imam Ali (a.s) emphasising on the time of the Prophet (s.a.w) in Sahih Bukhari and Muslim, with a narrative-historical approach. After a critical analysis of the narrative-historical documents of Sahih Bukhari and Muslim, It has been concluded that these two Sunni narrators, compared to other Sunni narrators and historians, have quoted the Seerah of Imam Ali's (a.s) less than others and have tried to show his Seerah as incomplete and distorted. They have not narrated some of the important events of his biography, and what they have quoted not only is not different from other companions of holy prophet (s.a.w) but also in some cases, is even more incomplete and distorted

    Keywords: Imam Ali (a.s), Seerah, Sahih Muslim, Sahih Bukhari, Time of the Prophet (s.a.w), Prophetic Age}
  • حسین حدیدی*

    الاسره واحده من اهم الاسس الاجتماعیه حیث تم التاکید علی اهمیتها ودورها فی التمیز الفردی والاجتماعی فی التعالیم الدینیه.یعتبر الاهتمام بالاسره وتعالیها هو فی الحقیقه الاهتمام بالمستقبل الدنیوی والاخروی لافراد الاسره.هناک اضرار تهدد الاسره حیث یمکن لها ان تضعف اساسها وتشوه طریق التعالی والتقدم لافرادها ؛ لذلک من المهم الانتباه إلی هذا الاساس الاجتماعی وحمایته من الاضرار المحتمله. تتناول الدراسه الحالیه، بمنهج وصفی تحلیلی مبنی الاسلوب العلوی فی نهج البلاغه اضرار المهدده للاسره فی ثلاثه ابعاد اقتصادیه وثقافیه واجتماعیه مع الاهتمام بمکانه الاسره فی اسلوب الحیات وتعالیها وتشیر إلی استراتیجیات التعامل معها من منظور نهج البلاغه فی إطار الإهتمام بهذه الاضرار. والنتیجه ان الاهتمام بهذه الإصابات والتعامل معها له نتیجتان سلبیتان وإیجابیتان ؛اذن فی النتیجه السلبیه یودی التعرف علی هذه الاضرار إلی تطهیر الاسره منها کما هو الحال فی النهج الإیجابی، فإن الاهتمام باستراتیجیات المواجهه یساعد الاسره علی التفوق فی الابعاد المذکوره اعلاه.

    کلید واژگان: الإمام علی (ع), نهج البلاغه, اساس الاسره, الاضرار المهدده للاسره, الاضرار الاقتصادیه والاجتماعیه والثقافیه}
    Hossein Hadidi *

    In every society family is taken to be one of the most important foundations. Due to its key role in society and its effects on individual and social exaltation, family has been overemphasized in our ideological doctrine. Family exaltation, in my view, is in fact two-fold: this-worldly and afterlife. Families, however, are subject to various threats that can endanger and weaken the family foundation and undermine its exaltation process; therefore, it is of paramount importance to maintain this social foundation and protect it against all potential harms. This descriptive-analytical study traced family as an influential force for an individual’s life style and exaltation in Nahj-ul-Balagha.  Moreover, this study explored the threats to family foundation from economic, cultural, and social perspectives. Based on the findings, certain strategies are recommended to be deployed to encounter such threats in light of the religious teachings in Nahj-ul-Balagha. It can also be concluded that confronting these threats calls for divestment and commitment approaches. Adopting the former would make the family untainted with these threats and employing the latter would contribute to the family exaltation in all the above-mentioned aspects.

    Keywords: Imam Ali (A.S), Nahj-ul-Balagha, family, Family Injuries, Economic Injuries}
  • عیسی عیسی زاده*
    هر انسان و جامعه ای زمانی به قله های سعادت و رستگاری دست پیدا خواهد کرد که بتواندعلاوه بر فراهم نمودن زمینه گرایش به معنویت با آفت های آن نیز مبارزه کند،یکی از راه های شناخت آفت های معنویت گرایی، عمل نمودن به توصیه شخصیت هایی همچون امیر مومنان علی علیه السلام است که خود مسیر رسیدن به بالاترین پله های معنویت را طی نموده است و آفت های آن را به بهترین شکل از سر راه خود برداشته است، در پژوهش پیش رو تلاش شده است با بهر جویی ازآیات الهی و سخنان و سیره امیر مومنان علی علیه السلام به روش توصیفی و تحلیلی زمینه های پیدایش وپیامد دنیاگرایی و راه کارهای پیشگیری از دنیا پرستی مورد بررسی قرار گیرد. داده های پژوهش: با بررسی آیات قرآن و سخنان وسیره امیر مومنان علی علیه السلام مشخص گردید که مهم ترین عامل آفت معنویت دنیاگری است.یافته های پژوهش: پس از بررسی آیات و سخنان و سیره امیر مومنان علی علیه السلام مشخص گردید که عواملی  همچون، لذت های دنیایی،سستی ایمان ، نا آگاهی و اشرافی گرایی حاکمان می تواند زمینه دنیاگرایی را فراهم نماید وضربات جبران ناپذیری را بر معنویت گرایی مانند فراهم شدن زمینه انجام گناه،محرومیت از محبت خداوند،فساددین و یقین،حسرت و اندوه فراوان ، فساد عقل، ذلت و خواری، کوردلی و ورود در آتش جهنم ببار آورد. وبرای پیشگیری و درمان دنیاگرایی نیز می توان از راه هایی همچون ارتقای ایمان و یقین، ارتقای آگاهی، یاد مرگ و معاد،موعظه،تامل در عواقب دنیاپرستان و انجام اعمال ضد دنیاطلبی بهره جست.
    کلید واژگان: امام علی علیه السلام, معنویت, آفت, دنیا, دنیا گرایی, جامعه}
    Eisa Eisazadeh *
    Every human being and society will reach the peaks of happiness and salvation when they can not only cause a tendency towards spirituality but also fight against its plagues. One way to recognize the plagues of spirituality is to follow the advice of distinguished characters such as Amir al-Mu'menin Ali (A.S), who has reached the highest levels of spirituality and has removed its plagues best way. In the present research, an attempt has been made to benefit from the divine verses, words, and manners of Ali (A.S) and, in a descriptive and analytical method investigates the origins and consequences of secularism and ways to prevent worldliness. Through examining the verses of the Qur'an and the sayings and seerah of Amir al-Mu'menin Ali (A.S), it was determined that the most important cause of the plague in the spirituality is worldliness. After studying the verses, sayings, and seerah of Amir al-Mu'menin Ali (A.S), it was revealed that factors such as worldly pleasures, weakness of faith, ignorance, and aristocracy of the rulers could cause secularism. Yet, irreparable damage to spirituality such as facilitating the commission of sin, deprivation of God's love, corruption and certainty, great sorrow, corruption of reason, humiliation, blindness, and entering the eternal fire. To prevent and treat secularism, we can use ways such as promoting faith and certainty, raising awareness, remembering death and resurrection, preaching, contemplating the consequences of secularism, and performing anti-secular actions.
    Keywords: Imam Ali (A.S), Spirituality, plague, world, secularism, Society}
  • مرتضی مداحی*

    ابوتراب یکی از کنیه های علی (علیه السلام) است. اما دشمنیهای کینه توزانه به ویژه در دوره بنی امیه از سویی، و حب افراطی علاقه مندان از سوی دیگر باعث شده زمینه صدور روایت کنیه ابوتراب در بین مجادلات و دیدگاه مذمت و منقبت آمیز قرار گیرد. به طوری که اکنون در منابع شیعه و اهل سنت دو دسته روایات درباره خاستگاه اطلاق این عنوان از سوی پیامبر بر علی (علیه السلام) ذکر شده است. اتان کلبرگ در مقاله ابوتراب مدعی است ابوتراب نه از روی مدح، بلکه از روی نکوهش و مذمت، به علی (علیه السلام) اطلاق شده و شیعیان با جعل احادیث به نفع علی ابن ابی طالب (علیه السلام) این عنوان را از مذمت به منقبت برگرداندند. این مقاله با رویکردی تحلیلی تاریخی، ضمن جستجوی روایات نقل شده در منابع شیعه و اهل سنت به نقد دیدگاه کلبرگ، و زمینه های ظهور این نقل ها پرداخته است. دو نقد کلی دیدگاه کلبرگ عبارتند از: نفی تغییر تدریجی ذم به مدح توسط شیعیان و عدم فحص کامل ایشان درباره خاستگاه های این کنیه در منابع شیعه و اهل سنت.

    کلید واژگان: ابوتراب, امام علی(علیه السلام), علی ابن ابیطالب, کنیه, اتان کلبرگ}
    Morteza Maddahi *

    Etan Kohlberg, the Shi‘a study researcher in Hebru University has an article titled “Abu Turab” in which he studies the title of Imam Ali (A.S.) given by prophet (A.S). He in this article argues that the title Abu Turab was given to Imam Ali (A.S.) not out of honoring him rather, prophet wanted to diminish Ali. Nevertheless, Shi‘a scholars during the history have changed the origin of issuing this title from blame to admiration. Therefore, they have forged many hadith regarding this title. The present Article first present a Persian translation of Kohlberg’s paper then critically studies the main points of the writer. This article argues that first of all Kohlberg has not present the complete origins of this title and secondly the admiration origins are not restricted in Shi‘a sources. The methodology of this article is historical and analytical. We have referred in this article to abundant historical and hadith sources.

    Keywords: Abu Turab, Imam Ali, Kunyeh, Ethan Kohlberg}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال