به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "religion" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"

تکرار جستجوی کلیدواژه «religion» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • رضا نقوی*
    در این مقاله به تبیین دیدگاه استیس در باب نسبت علم و دین می پردازیم. از نظر استیس، تعارض واقعی، نه میان جزمیات دینی و کشفیات علمی؛ بلکه میان نگرش دینی و نگرش علمی است. درحالیکه نگرش دینی بر اساس وجود خدای مسیحی، هدف داری جهان و عینیت ارزش های اخلاقی بنا شده است؛ نگرش علمی، با یک گذر روان شناختی، از کشفیات علمی جدید به نگرشی در مقابل نگرش دینی دست می زند که در آن خدای مسیحی تبدیل به خدای ساعت ساز می شود، هدف داری جهان انکار می گردد، عینیت ارزش های اخلاقی مورد انکار واقع می شود و بشر ساکن جهانی کر و کور و بی معنا می گردد. از نگاه استیس هیچ تعارض واقعی میان علم و دین وجود ندارد؛ زیرا اولا تمام گام های طی شده برای نفی نگرش دینی، گام های روانشناختی اند و نه منطقی. ثانیا زبان دین زبان اسطوره ای است و گزاره های محوری دین، به حقایق باطنی ژرف تری دلالت دارند که هم سطح با گزاره های علمی نیستند و لذا هیچگاه با گزاره های علمی تعارض نمی کنند.
    کلید واژگان: علم, دین, والتر استیس, نگرش علمی, نگرش دینی
    Reza Naghavi *
    In this article, we explain Walter Terence Stace's view on the relationship between science and religion. According to Stace, the true challenge is not between religious dogmas and scientific discoveries. Rather, it is between the religious mind and the scientific mind. The religious mind is based on the existence of the Christian God, the purposefulness of the world, and the objectivity of moral values. In contrast, the scientific mind, with its continuous discoveries, leads to a mindset in which the Christian God is reduced to a watchmaker, world purposefulness is denied, the objectivity of moral values is doubted, and humanity is left in a deaf and blind world. Stace argues that there exists no genuine clash between science and religion. Primarily, the efforts to dismiss religious mind are primarily psychological rather than logical. Additionally, the language used in religion is mythological, conveying profound inner truths that align with general scientific ideas, and they do not contradict scientific propositions
    Keywords: Science, Religion, Walter Stace, Scientific Mind, Religious Mind
  • سید رضی سیدنژاد*
    در زمان امام سجاد علیه السلام در ابعاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی چالش هایی بس عمیق و گسترده علیه اساس دین و باورهای دینی و تشیع و نیز هویت امت اسلامی شکل گرفته بود. بی گمان، برای ناکام گذاشتن این چالشگری ها در دستیازی به اهداف اصلی، نیاز به یک جریان توانمند و برخوردار از تدبیر اجتماعی و عقلانی بود که با هوشمندی بتواند چالشگران را از دستیازی به اهدافشان ناکام کند و با بهره وری از فرصت های فراهم شده، سنت دین رسول الله (ص) را در جامعه پایدار نماید و امت اسلامی را از بحران عبور دهد. این مهم با اندیشه بالنده سیدالساجدین علیه السلام و تدبیر باکفایت و پایداری سترگ حضرت و تشکل همراه ایشان با اقداماتی همچون بیدار کردن افکار عمومی و افشای ماهیت چالشگران، تحلیل و ترسیم صراط مستقیم، تبیین معارف والای عقیدتی و نیروسازی و تربیت شاگردان زبده، به بهترین وجه ممکن سامان یافت. در این مقاله تلاش شده با بهره گیری از روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع معتبر تاریخی، مهم ترین اقدامات حضرت در مقابله با چالش های دینی آن عصر تبیین و تحلیل شود که نتایج حاصل از آن می تواند به عنوان راهبردهای موثر برای پیشگیری و مقابله با چالش های دینی عصر حاضر به کار آید.
    کلید واژگان: امام سجاد, سیره, دین, چالش های دینی, بنی امیه
    Sayyid Razi Sayyid Najad *
    In the time of Imam Sajjad (AS), in political, social, cultural and economic dimensions, very deep and wide challenges were formed against the basis of religion and religious beliefs and Shi’ism as well as the identity of the Islamic Ummah. Undoubtedly, in order for these challenges to fail in achieving the main goals, a powerful and socially and intellectually prudent stream is needed that could intelligently prevent the challengers from achieving their goals, taking advantage of the opportunities provided by the Sunnah of the Messenger of God (PBUH) to stabilize the society and bring the Islamic Ummah through the crisis. This is important with the rising thought of Sayyid al-Sajdeen (AS) and the plan with the adequacy and stability of the Imam and his organization with measures such as awakening public opinion and exposing the nature of the challengers, analyzing and drawing a straight line, explaining high ideological teachings and empowering and training good students. This was organized in the best possible way. In this article, an attempt has been made to explain and analyze the most important actions of the Imam in dealing with the religious challenges of the mentioned era by using descriptive-analytical method and using valid historical sources. The results can be used as effective strategies to prevent and deal with religious challenges of the present age.
    Keywords: Imam Sajjad, Sirah (History), Religion, Religious Challenges, Bani Umayyah
  • سید عبدالرئوف افضلی*
    اخلاق، همیشه در زندگی بشر حضور و ظهور داشته و رفتار او را به گونه ای تحت تاثیر قرار داده است. برای توجیه اخلاق نوعا از دین استفاده می شود، اما خداناباوران جدید از جمله ریچارد داوکینز تلاش می کنند که بین دین و اخلاق شکاف ایجاد کنند و اخلاق را با اتکا به یافته های علم تجربی تبیین کنند. در این مقاله که به شیوه توصیفی۔ تحلیلی نگاشته شده است، تلاش کردیم نخست نظریه اخلاق تکاملی داوکینز را با تکیه بر آثار خود او تبیین و توجیهات او را آشکار نماییم و سپس سعی کردیم تا نظریه او را با اتکاء به اندیشه فیلسوفان و به ویژه الهی دانان و متالهان مسلمان، مورد نقد قرار دهیم. این نظریه از آنجا که نوعی واقع گرایی اخلاقی است، قابل توجه است، اما با چالش های مختلف روبه رو است. عدم اثبات فرضیه داروین، عدم تضاد بین دین و اخلاق، سقوط در دام نسبیت، سقوط در دام جبرگرایی، ضعف های منطقی استدلال، عدم جامعیت و مانند آن، برخی از نقدهای مهمی است که براین نظریه وارد است.
    کلید واژگان: اخلاق تکاملی, علم و دین, نظریه تکامل, چارلز داروین, ریچارد داوکینز
    Sayyid Abdurrauf Afzali *
    Ethics has always been present in human life, significantly influencing behavior. Religion is typically used to justify ethics; however, modern atheists, including Richard Dawkins, seek to create a divide between religion and ethics, explaining morality based on empirical scientific findings. This article, written in a descriptive-analytical style, first aims to explain and clarify Dawkins' theory of evolutionary ethics based on his own works. It then critiques his theory by drawing on the thoughts of philosophers, particularly the Muslim theologians and scholars. While this theory represents a form of ethical realism, it faces various challenges. Key critiques include the lack of empirical support for Darwin's hypothesis, the absence of conflict between religion and ethics, the pitfalls of relativism, the dangers of determinism, logical weaknesses in arguments, and a lack of comprehensiveness, among others.
    Keywords: Evolutionary Ethics, Science, Religion, Theory Of Evolution, Charles Darwin, Richard Dawkins
  • حمیدرضا شاکرین

    رابطه دین و اخلاق از جمله مسائل اساسی حوزه کلام جدید، فلسفه دین و فلسفه اخلاق است. دنیل دنت فیلسوف ذهن فیزیکالیست معاصر و از سران الحاد جدید، از جمله باحثان این عرصه است. بخشی از مباحث او در این زمینه ناظر به چگونگی دستیابی به معرفت اخلاقی و رابطه آن با دین است. دنت نه تنها رجوع به دین در این عرصه را ناروا می شمارد بلکه آن را دور از منطق و شعور انسانی دانسته و در مقابل سکولاریزاسیون و طبیعت گرایی ارزشی و اخلاقی را اجتنابناپذیر می انگارد. در مقاله حاضر برآنیم تا دیدگاه وی در این زمینه را مرور کرده و با روش تحلیلی-عقلی به داوری بنشینیم. ماحصل تحقیق این است که دنت، نه تقریر صحیح و داوری درستی در باب نظریه اخلاقی دین دارد و نه قادر به ارائه جایگزین بهتر و معتبرتری است؛ مبانی تکاملی او نیز در این زمینه فاقد توان افق گشایی است.

    کلید واژگان: دین و اخلاق, کارکرد دین, معرفت اخلاقی, دنیل دنت
    Hamidreza Shakerin

    Studying the relation between religion and morality is an essential problem in the new theology, philosophy of religion and ethics. Danniel C. Dennett, the contemporary physicalist philosopher of mind and a horseman of new atheism is one of the researchers of the subject. Some parts of his studies include the way of achieving ethical knowledge, specialy from the view point of its relation to religion. Not only he rejects relying on religion in this field, but also introduces it as far away from human understanding. Therefor he knows ethical naturalism and secularization of morality something unavoidable. The present issue, however, is to study the mentioned view and evaluate it by a rational analytical glance. The conclusion is that Dennett has not pressented an exact report of religious ethical knowledge, nor has given a reliable evaluation of it. He can not also replace a better idea and his evolutionary foundation can bring about no considerable outco.

    Keywords: Religion, Ethics, Function Of Religion, Moral Knowledge, Daniel Dent
  • افشین صفریانی گیلان، عبدالرضا جمالزاده *، سید حسین سجادی

    سکولاریسم و دین دو پدیده مخالف هم که هر دو به بحث پیرامون نقش دین و مذهب در جامعه و حکومت بر آن میپردازند. سکولاریسم به معنای جدایی دین از سیاست و حکومت است و فقه به عنوان شاخه ایی از علوم دینی، به تفسیر و تطبیق احکام دینی با زمان، مکان و شرایط مختلف میپردازد تا از این طریق، در عین دینداری، دموکراسی را در جامعه پیاده سازد. در حقیقت اسلام دینی است که تاکید بر باور به پروردگار و پیروی از آموزه ها و دستورات او دارد و توحید، نبوت، کتاب، معاد و شریعت، پایه های این دین آسمانی هستند. فقه در اسلام، به درک و استنباط احکام شرعی کمک میکند و به بررسی قوانین و ضوابط دینی در زمینه های مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی زندگی روزمره مسلمانان می پردازد. و در این راستا از چهار منبع اصلی یعنی کتاب (قرآن)، سنت، اجماع و عقل، کمک میگیرد. فقها از تواناییها و قابلیتهای این دانش جهت پاسخگویی به نیازها و مسائل شرعی جامعه میپردازند. پژوهش پیش رو با استفاده از منابع و اسناد کتابخانه ایی و با روش توصیفی تحلیلی به بررسی ظرفیت-های فقه در تقابل و رویارویی با سکولاریسم میپردازد. نتایج حاصل از بررسیها نشان میدهد که علم فقه دارای توانایی تطبیق احکام شرعی با شرایط واقعی است و میتواند احکام مربوطه را از منابع اسلامی استخراج کرده و استدلال مناسبی را برای حل مسائل شرعی ارائه نماید و راه گشای خوبی برای مسائل اجتماعی باشد و مخالفتی با سکولاریسم و دموکراسی و پیشرفت ندارد.

    کلید واژگان: سکولاریسم, فقه امامیه, اسلام, دین, سیاست, ظرفیت های فقه
    Afshin Safaryani Gilan

    Secularism and religion are two opposing phenomena, both of which discuss the role of religion in society and governance. Secularism means the separation of religion from politics and government, and jurisprudence, as a branch of religious sciences, deals with the interpretation and adaptation of religious rulings to different times, places, and conditions in order to implement democracy in the society while being religious. In fact, Islam is a religion that emphasizes belief in God and following his teachings and commands, and monotheism, prophecy, the book, resurrection, and law are the foundations of this heavenly religion. Islamic jurisprudence helps in understanding and deriving Sharia rules and investigates religious rules and regulations in various social, political and cultural fields of daily life of Muslims. And in this direction, he takes help from four main sources, namely the book (Qur'an), tradition, Consensus and Reason. The jurists discuss the abilities and capabilities of this knowledge to respond to the needs and Sharia issues of the society. The upcoming research examines the capabilities of jurisprudence in confrontation with secularism by using library sources and documents and with a descriptive-analytical method. The results of the investigations show that the science of jurisprudence has the ability to apply Sharia rulings to real conditions and can extract the relevant rulings from Islamic sources and provide appropriate arguments to solve Sharia issues and be a good solution for social issues and opposition to secularism. And there is no democracy or progress.

    Keywords: Secularism, Imami Jurisprudence, Islam, Religion, Politics, Jurisprudence Capacities
  • مجید علیزاده امیری*، سید احمد غفاری

    امروزه نسبت میان علم و دین یکی از مباحث مهم و بحث انگیز در میان دانشمندان مسلمان و غرب مطرح است. یکی از مباحث علمی در حوزه علم و دین، نظریات مختلف چهارگانه «تداخل، تباین، تمایز و تعارض» است که بین دانشمندان مسلمان و غیرمسلمان اختلاف هست و هرکدام از ایدئولوژی خاصی نشئت گرفته است. در این نوشتار دیدگاه غزالی درباره رابطه و نسبت علم و دین به عنوان یک دانشمند نظریه پرداز مسلمان بررسی گردیده است؛ ازاین رو دانستن دیدگاه غزالی در این موضوع مهم و اختلافی لازم و ضروری است. پرسش اصلی تحقیق این است: دیدگاه غزالی درباره نسبت علم و دین چیست؟ آیا این نسبت، نسبت تداخل، تعارض، تباین و یا تمایز است؟ این پژوهه با روش توصیفی - تبیینی در گام نسخت به توصیف و تبیین دیدگاه وی می پردازد، سپس در گام دوم به بررسی و تحلیل دیدگاه وی پرداخته است. در پایان نیز با تکیه بر پیشینه فکری غزالی به این دستاورد رسیده است که غزالی طرفدار تداخل علم و دین است؛ به این معنا که همه علوم از قرآن به دست می آید و تعارضی میان این دو نیست و اگر هم در برخی موارد تعارضی میان این دو دیده می شود، تعارض ظاهری است نه تعارض واقعی.

    کلید واژگان: غزالی, علم, دین, تداخل علم و دین
    Majed Alizadh *, Seyyed Ahmad Ghaffari

    The contemporary discourse surrounding the relationship between science and religion remains a pivotal and often contentious subject among scholars from both Muslim and Western traditions. Central to this dialogue are four theoretical frameworks: "interference, divergence, distinction, and conflict," which have elicited a spectrum of interpretations from both Muslim and non-Muslim academics, each influenced by distinct ideological perspectives. This paper focuses on the insights of Al-Ghazali, a notable Muslim thinker, regarding the nexus of science and religion. Grasping Al-Ghazali's interpretation of this vital and debated topic is both crucial and imperative. The central research inquiry is: What is Al-Ghazali's position on the interplay between science and religion? Does he perceive this relationship as one of interference, conflict, divergence, or distinction? This investigation adopts a descriptive-analytical approach; it first delineates and clarifies Al-Ghazali's stance, followed by a critical analysis and assessment of his views. Ultimately, drawing upon Al-Ghazali's intellectual heritage, the study concludes that he supports the notion of interference and Integration between science and religion, asserting that all scientific knowledge is rooted in the Quran and contending that any perceived conflicts are merely superficial rather than substantive.

    Keywords: Al-Ghazali, Science, Religion, Interference, Integration Of Science
  • محمدمسعود سعیدی*
    مفاهیم فرقه، کیش، کلیسا و اجتماع مذهبی، اولین مرتبه برای تحلیل انواع اجتماعات و سازمان های دینی در سنت های دینی مسیحی در غرب به کار برده شد. اگر نتوانیم جمع ها و به طورکلی پدیده های اسلامی را - تا جایی که مقدور است - در قالب مجموعه ای از اصطلاحات علمی رایج جای دهیم، مطالعات اسلامی در انزوای علمی می مانند. در اینجا نخست، مبنا یا ملاک های دسته بندی رایج درباره جمع های دینی بررسی می شود و سپس، با مرور جمع های متنوع دینی در جوامع گوناگون اسلامی و با توجه به ویژگی های مهم آنها و مقایسه آن با مفاهیم متناظر رایج، میزان تطبیق اصطلاحات رایج با مصادیق اسلامی ارزیابی میشود. معلوم خواهد شد که با در نظرگرفتن ملاحظاتی برای کاربرد واژه های رایج و با إعمال تغییراتی در آنها می توان مجموعه ای از اصطلاحات با دلالت های حتی المقدور مشترک علمی فراهم کرد که آشنایی جامعه علمی با اجتماعات و پدیده های مرتبط اسلامی را آسان کند؛ براین اساس در جوامع اسلامی، انواعی از مذاهب (اجتماعات مذهبی)، جنبش دینی، انواعی از فرقه ها و کیش وجود دارد که ویژگی های هر یک توضیح داده می شود و درنهایت از دو حیث مقایسه می شوند.
    کلید واژگان: اجتماع مذهبی, جنبش, فرقه, کیش
    M. Masood Saeedi *
    The concepts of sect, religion, church and religious community were used for the first time in the West to analyze the different types of religious communities and organizations in the Christian religious traditions. If we can’t consider Islamic bodies and phenomena in general -as far as possible- in the form of a set of common scientific terms, Islamic studies will remain in scientific isolation. In this regard, firstly, the basis or criteria of common classification about religious bodies are examined, then by reviewing various religious bodies in different Islamic societies and according to their important characteristics and comparing them with common corresponding concepts, the degree of compatibility of common terms with Islamic examples will be evaluated. It will be clear that by considering the use of common words and by applying changes in them, a set of terms with the most common scientific meanings can be provided, which will facilitate the familiarization of the scientific society with Islamic communities and phenomena. Therefore, in Islamic societies, there are types of denominations (religious communities), religious movements, types of sects and religions, the characteristics of each of which are explained and finally compared in two dimensions.
    Keywords: Religious Community, Movement, Sect, Religion
  • حسین معین آبادی*، حمیده نصیری فر
    هدف پژوهش حاضر بررسی نظریه ابوحامد امام محمد غزالی و ابن رشد اندلسی درباره فلسفه حکومت است. پژوهش بر این فرضیه است که شباهت آرای این دو اندیشمند در پذیرش دولت مقتدر، تجربه زمانه پر آشوب و تفاوت نگرش نسبت به حقوق سیاسی مردم و نوع دینی یا عرفی تشکیل نظام سیاسی است. در این پژوهش زمینه ها و زوایای ارتباط حکومت، سیاست، نحله فکری، دین و سیاست و حقوق سیاسی مردم (نقش مردم در دولت) از منظر این دو فیلسوف مورد کنکاش قرار گرفت. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده، و نتایج نشان داد هر دو متفکر، نظریه حکومت خود را براساس طبیعت و سرشت انسان پایه ریزی می کنند. غزالی با توجه به صفات چهارگانه انسان سعی دارد انسانی الهی تربیت کند که تحت حاکمیت حاکم الهی به کنش سیاسی اقدام نماید. در مقابل، علی رغم اندک بودن آرای سیاسی ابن رشد و شرح هایی که بر آثار افلاطون و ارسطو نگاشته، اندیشه او معطوف به ایجاد مدینه فاضله بر پایه افعال فاضله است؛ او سیاست را به عنوان تدبیر نفوس اهالی مدینه برای برآورده شدن غایات ایشان تعریف می کند. نگرش دو فیلسوف در مورد حکومت و سیاست دارای شباهت هایی در تجربه زمانه پرآشوب، بدبینی به ذات انسانی، اعتقاد به دولت مقتدر و تفاوت هایی در باب حقوق سیاسی مردم، ساخت دولت براساس نیازهای عرفی (مقدمه ای بر سکولاریسم) و رابطه میان دین و سیاست است.
    کلید واژگان: حقوق سیاسی مردم, سیاست, دین, فلسفه حکومت, ابوحامد امام محمد غزالی, ابن رشد ابوالولید محمد ابن احمد (اندلسی)
    Hossein Moein Abadi Bidgoli *, Hamideh Nasirifar
    The aim of the present research is to examine the theories of Abu Hamid Al-Ghazali and Abū l-Walīd Muḥammad Ibn ʾAḥmad Ibn Rušd (Averroes), regarding governance philosophy. The research is based on the hypothesis that the similarities in the views of these two thinkers regarding the acceptance of authoritative government, the experience of turbulent times, and the differences in attitude towards people's political rights and the religious or customary formation of the political system. This study examined the areas and aspects of the relationship between government, politics, intellectual context, religion, politics, and people's political rights (the role of people in government) from these two philosophers' perspectives. The research method is descriptive-analytical, and the results indicate that both thinkers established their theory of governance based on the nature and disposition of humans. Al-Ghazali, considering the fourfold characteristics of humans, seeks to cultivate a divine human who engages in political action under the rule of divine governance. In contrast, despite the few political views of Ibn Rušd and his explanations based on the works of Plato and Aristotle, his thought is devoted to the establishment of a virtuous city based on virtuous actions; he defines politics as the administration of the souls of the citizens of the virtuous city to achieve their goals. The perspectives of the two philosophers on governance and politics have similarities in experiencing turbulent times, pessimism about human nature, belief in authoritative government, and differences in people's political rights, the formation of government based on customary needs (an introduction to secularism), and the relationship between religion and politics.
    Keywords: People's Political Rights, Politics, Religion, Governance Philosophy, Abu Hamid Al-Ghazali, Abū l-Walīd Muḥammad Ibn ʾAḥmad Ibn Rušd (Averroes)
  • مجید طالبی زاده*، عباسعلی رستمی نسب، سید حمیدرضا علوی، ناصر محسنی نیا

    برداشت های متعددی از آزادی در دین و میزان پایبندی به اعمال عبادی و حفظ ارزش های دینی در جامعه وجود دارد که عمدتا به جمله «هیچ اجباری در دین نیست» استناد می شود. هر چند در منابع دینی به شبهات ناشی از این عبارت پاسخ داده شده است اما عده ای با شعار «نه به دین اجباری» سعی در انحراف عقاید دیگران دارند که بازترجمه «لا إکراه فی الدین» برای کاهش برداشت های ناقص و متناقض ضروری به نظر می رسد. ازاین رو، هدف این نگارش که با روش توصیفی تحلیلی انجام شده است، پاسخ به شبهه نه به دین اجباری با ترجمه ای تفسیری بر «لا إکراه فی الدین» و پیامدهای تربیتی می باشد. سه جنبه یافته های این پژوهش عبارتند از: سوء برداشت ها، معادل یابی و پیامدهای تربیتی. به اتکای ترجمه تفسیری، معادل یابی این عبارت قرآنی عبارتست از: «اعتقاد به اصول دین، انجام اعمال عبادی و حفظ ارزش های دینی، بدون شوق و رغبت درونی، بی اعتبار است». بررسی آیات و روایات نشان می دهد که هرگونه سستی، ول انگاری، سهل انگاری و ریاکاری در چهارچوب دین، مذموم و وجه مشترک این عوامل، عدم رغبت است. از جمله نتایج این پژوهش این است که بی رغبتی در عرصه تعلیم و تربیت، کاهش ارزش دینی علم محسوب می شود و هر گونه موفقیت علمی اگر برای کسب منفعت مادی، تثبیت موقعیت اجتماعی، فریفتن و یا تسلط بر دیگران باشد، نزد پروردگار بی ارزش خواهد بود.

    کلید واژگان: اجبار, تعلیم و تربیت, دین, رغبت, شبهه
    Majid Talebizadeh *, Abbasali Rostaminasab, Seyed Hamidreza Alavi, Naser Mohseninia

    There are several interpretations of freedom in religion and adherence to worship and preservation of religious values in society, mainly citing the sentence "No compulsion is there in religion". Although the doubts arising from this phrase have been answered in religious sources, the opponents are trying to deviate the people's opinions with the slogan "No to forced religion" and the retranslation of "La Ekrah fi al-Din" seems necessary to reduce incomplete and contradictory perceptions. Therefore, the purpose of this writing, which is done with the analytical descriptive method, is Response to Doubt; Not to Compulsory Religion with an Interpretive Translation on La Ekrah Fi Al-Din. The three aspects of the findings of this study are: 1) Misunderstandings, 2) Educational equating, and 3) educational consequences of new equating. According to interpretive translation. The equivalent of " La Ekrah Fi Al-Din " is: belief in the principles of religion, performing acts of worship, and preserving religious values without enthusiasm and willingness is worthless." Examining the verses and traditions shows that any kind of negligence and hypocrisy is reprehensible and abhorrent in performing acts of worship and preserving religious values. The common denominator of these three groups is lack of desire, and therefore, in religion, any action that is accompanied by desire has value.

    Keywords: Coercion, Desire, Doubt, Education, Religion
  • موسی شعبان پور پیچا*، حسین صنعت پور امیری

    جهاد امر مقدسی است که در دین اسلام مورد تاکید فراوان قرارگرفته است. در سایه ی جهاد درراه خداوند، امور دین و دنیای مسلمانان اصلاح و سعادت دنیا و آخرت نصیب آنان می شود. چنان چه مسلمانان به جهاد قیام نکنند، کفر، ظلم و فساد جامعه را فرامی گیرد و ستمگران و مستبدان بر زندگی آنان و نیز جامعه بشری مسلط می شوند. این مقاله، به بررسی رابطه دین و دفاع و جهاد از منظر منابع دینی و به ویژه صحیفه سجادیه می پردازد. این تحقیق از نوع «کاربردی» و روش تحقیق از نوع توصیفی تحلیلی و جامعه آماری آن، منابع اسلامی در خصوص رابطه دین و جهاد است. نمونه آماری تحقیق، از میان کتب دینی، قرآن مجید، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه انتخاب شده اند. نتایج پژوهش نشان داد رابطه جهاد، دفاع و دین از منظر صحیفه سجادیه با تمرکز بر دعای مرزداران عبارتند از: جهاد و دفاع برای خدای تعالی، نه دنیا؛ جهاد و دفاع برای گسترش سفره عبودیت و بندگی؛ اعتلای دین و نیرومندی حزب الله. دستورات قرآن کریم برای جهاد و دفاع، فرهنگی و برای احیای حیات توحیدی جوامع است. جهاد ابتدایی هم به جهاد دفاعی بر می گردد. در اسلام ارزش دفاع، به وجود ارزش های الهی و انسانی است و هرگز اسلام از جنگ و دفاع، غرضی دنیایی ندارد. لذا حکمت جهاد در اسلام، فرهنگی بوده و هدف از دفاع و جهاد، برداشتن موانع تبلیغ و دفاع از انسان ها و مبارزه با طواغیتی است که مانع ترویج دین و معارفند.

    کلید واژگان: جهاد, دفاع, صحیفه سجادیه, دین
    Mosa Shabanpoorpicha *, Hossein Sanat Pouramiri

    Jihad is a sacred thing that is emphasized in Islam. In the shadow of Jihad, the affairs of the religion and the world will be reformed. As long as Muslims do not rise to Jihad, corruption will take over the society. This article examines the relationship between religion and defense and jihad from the point of view of religious sources, especially the Sajjadiyyah. This research is of the "applied" type and the research method is of descriptive analytical type and its statistical community is Islamic sources regarding the relationship between religion and Jihad. The statistical sample of the research was selected from among religious books. The results of the research showed that the relationship between Jihad, defense and religion from the perspective of the Sajjadiyya scriptures, focusing on the prayers of frontiersmen, are: Jihad and defense for God Almighty, not the world; Jihad and defense to expand the table of slavery and servitude; The promotion of religion. The instructions of the Holy Quran are for Jihad and defense, cultural and for reviving monotheistic life of societies. The primary jihad also goes back to the defensive jihad. the value of defense is due to the existence of divine and human values, and Islam never has a worldly purpose for war and defense. Therefore, the wisdom of Jihad is cultural, and the purpose of defense and Jihad is to remove the obstacles to the propagation and defense of people and to fight against sectarianism that hinders the promotion of religion.

    Keywords: Jihad, Defense, Safiha Sajjadiyeh, Religion
  • فریبرز جلیلی فرد*

    الهیات کوانتومی به بررسی ارتباطات بین فیزیک کوانتومی و مفاهیم الهیات می پردازد. این حوزه جذاب و نوظهور در تلاش است تا اصول و مفاهیم فیزیک کوانتومی را با دانسته های الهیاتی مانند وجود و آگاهی هماهنگ کند. برخی از علمای الهیات کوانتومی بر این باورند که استفاده از فیزیک کوانتومی می تواند به ما در درک بهتر مفاهیم الهیاتی کمک کند. این حوزه بررسی می کند که قوانین و اصول فیزیک کوانتومی می توانند در تفسیر و توضیح پدیده های مرتبط با الهیات مفید باشند. همچنین می تواند به توسعه دانش و پژوهش های بیشتر در زمینه فیزیک کوانتومی و الهیات کمک کند. برخی از مسائلی که در الهیات کوانتومی مورد بررسی قرار می گیرند عبارت اند از: رابطه بین ذهن و ماده، نقش مشاهده گر در عملیات کوانتومی، تفسیر معجزات و پدیده های غیرقابل توضیح به کمک فیزیک کوانتومی و دیگر مسائل مشابه. در این مقاله، تحلیل و تحقیقاتی در زمینه الهیات کوانتومی انجام شده است. با بررسی مفاهیم کلیدی در فیزیک کوانتومی، رابطه بین نظریه کوانتوم و معنویت و تاثیرات عمیق این تلاقی ها بر فهم ما از وجود، آگاهی و الهیات بررسی شده است. این تلاقی ها می توانند در ادراک بهتر از کل هستی کمک کنند و واکنش ژرفی در تفکر ما درباره الهیات داشته باشند. نتایج این پژوهش نشان می دهد که باتوجه به اصول بنیادی فیزیک کوانتومی و تاثیر آن بر تفکرات معنوی، احتمال توافق این دو حوزه وجود دارد.

    کلید واژگان: فیزیک کوانتوم, الهیات, الهیات کوانتومی, دین, باورهای معنوی
    Feriborz Jalili Fard*

    Quantum theology explores the connections between quantum physics and theological concepts. This fascinating and emerging field is trying to harmonize the principles and concepts of quantum physics with theological knowledge such as existence and consciousness. Some quantum theologians believe that the use of quantum physics can help us better understand theological concepts. This field examines how the laws and principles of quantum physics can be useful in interpreting and explaining phenomena related to theology. It can also contribute to the development of knowledge and further research in the field of quantum physics and theology. Some of the issues that are investigated in quantum theology are: the relationship between mind and matter, the role of the observer in quantum operations, the interpretation of miracles and inexplicable phenomena with the help of quantum physics, and other similar issues. In this article, analysis and research has been done in the field of quantum theology. By examining key concepts in quantum physics, the relationship between quantum theory and spirituality and the profound effects of these intersections on our understanding of existence, consciousness, and theology are examined. These intersections can contribute to a better understanding of the whole of existence and have a profound response in our thinking about theology. The results of this research show that according to the fundamental principles of quantum physics and its effect on spiritual thoughts, there is a possibility of agreement between these two areas.

    Keywords: Quantum Physics, Theology, Quantum Theology, Religion, Consciousness, Spiritual Beliefs
  • روح الامین سعیدی*
    هدف پژوهش حاضر بررسی نقش دین و نحوه پرداخت درست به آن در دانش روابط بین الملل است. سوالی اصلی تحقیق آن است که آیا می توان از منظر نظریات موجود روابط بین الملل به دین نگریست و ابعاد و جوانب آن را مورد مطالعه قرار داد یا اینکه دین خود می تواند به عنوان یک فاعل شناسا عمل کند و منظر و جهان نگرش مستقلی را برای فهم و تفسیر جهان در اختیار ما بگذارد؟ روش پژوهش توصیفی-تحلیلی بوده و نتایج حاکی از آن است که در برهه کنونی هر دو فرض برای دین متصور است. دین هم می تواند به عنوان متغیر مستقل یا وابسته، موضوع مطالعه نظریات گوناگون روابط بین الملل باشد و هم با توجه به نارسایی ماهوی این نظریات در فهم و تفسیر رفتار کنشگران دینی ناشی از اختلافات بنیادین فرانظری، قادر است منظر و جهان نگرش مستقلی را در اختیار پژوهشگران قرار دهد. لکن پژوهش حاضر با ترجیح فرض دوم، ضمن بررسی دلایل ناتوانی نظریه های موجود از تبیین جامع نقش دین، بر ضرورت نظریه پردازی مستقل دینی به عنوان فاعل شناسا تاکید می ورزد. اثبات فرض دوم، زمینه ساز شکل گیری نظریه دینی روابط بین الملل خواهد بود.
    کلید واژگان: دین, پساسکولاریسم, هویت, جهان بینی, کنشگران دینی, روابط بین الملل, موضوع شناخت, فاعل شناسا
    Rooholamin Saeidi *
    This research aims to examine the role of religion and the proper approach to it in international relations. The study's primary question is whether, from the perspective of existing international relations theories, we can consider religion and study its dimensions and aspects or if religion itself can act as an agent, providing an independent perspective and worldview for understanding and interpreting the world. The research method is descriptive-analytical, and the results indicate that both assumptions are conceivable in the current context. Religion can serve as an independent or dependent variable, the subject of study in various international relations theories, and, given the conceptual limitations of these theories in understanding and interpreting the behavior of religious actors arising from fundamental theoretical differences, it can offer researchers an independent perspective and worldview. However, while exploring the reasons for the inadequacy of existing theories in explaining the comprehensive role of religion, this research emphasizes the necessity of independent theoretical development of religion as an active agent. Proving the second assumption will lay the groundwork for forming a religious theory in international relations.
    Keywords: Religion, Postsecularism, Identity, Worldview, Religious Actors, International Relations, Subject of Cognition, Subject
  • سید محمد حسینی*

    شهرها در زمینه های مختلف مسایل جدی دارند، اکنون پرسش این است که شهرها چگونه مسائل مختلف خود را حل می کنند؟ پاسخ این پرسش به تعریف ما از ماهیت شهر بستگی دارد. آیا شهر پدیده ای ساده یا پدیده ای پیچیده و شبکه ای است؟ ثانیا مشخص کنیم که از میان تفکر سلسله مراتبی و تفکر ریزومی، کدام یک را برگزینیم. اولی مبتنی بر پس زمینه های معرفتی است و در دومی متفکر از مبانی، رها و آزاد است. مدیران با کدام تفکر شهرها را برای زندگی بهتر فراهم می کنند؟ نویسنده در این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی به پرسش های فوق پاسخ داده و به این نتایج دست یافته است: شهر، ماهیتی پیچیده دارد؛ ازاین رو با روشی ساده نمی توان بر مسائل آن غلبه یافت. تفکر ریزومی به رغم پویایی آن، با رها کردن انسان از هر مبنایی، توجه به ابعاد انسانی را به دست حوادث و آنچه پیش آید، می سپارد و به شکلی هدف مندانه و از پیش طراحی شده، ذهن مدیران شهری را برای توجه و تامین ابعاد انسانی آماده نمی کند. همچنین در جامعه ای که گردانندگان آن ادعا دارند مبانی فلسفی-اسلامی یا غیراسلامی- حاکم است، با تفکر ریزومی نمی توان مسائل را حل کرد.

    کلید واژگان: شهر, پیچیدگی, تفکر ریزومی, تفکر سلسله مراتبی, دین, اسلام
    Sayyed Mohammad Hosseini

    Cities face serious issues in various fields. The question now is how cities solve their various issues. The answer to this question depends on our definition of the nature of the city. Is the city a simple phenomenon or a complex and networked one? Secondly, we need to determine whether we choose hierarchical thinking or rhizomatic thinking. The former is based on epistemic backgrounds, while the latter allows the thinker to be free from such foundations. With which mindset do managers prepare cities for better living? In this article, the author answers these questions using a descriptive-analytical method and arrives at the following conclusions The city has a complex nature, and therefore, it cannot be addressed with a simple method. Despite its dynamism, rhizomatic thinking, by freeing humans from any foundation, leaves human dimensions to be shaped by events and whatever may come, and does not prepare urban managers' minds in a planned and goal-oriented manner to pay attention to and provide for human dimensions.Additionally, in a society where its leaders claim that philosophical-Islamic or non- Islamic principles govern, issues cannot be resolved with rhizomatic thinking.

    Keywords: City, Complexity, Rhizomatic Thinking, Hierarchical Thinking, Religion, Islam
  • جواد غلامرضائی، رضا اکبریان، سیده زینب سلطانی*

    کیفیت تشکیل جوامع مدنی و برقراری نظم و عدالت، موضوعی است که از دیرباز مورد توجه فلاسفه قرار گرفته است. در این راستا حل تعارضات و تزاحمات برخاسته از خصلت استخدام گری بشر و طبع منفعت جوی وی امری بسیار مهم می باشد. پژوهش حاضر با روش تحلیلی-توصیفی و از طریق رجوع به آثار علامه و شارحان ایشان با هدف بررسی اصل فلسفی استخدام و تاثیر آن در کیفیت پیدایش جوامع و حل تعارضات حاصل از آن انجام شده است. طبق یافته های پژوهش، علامه، انسان را طبیعتا استخدام گر و فطرتا مدنی می داند. بدین معنا، که انسان با توجه به بعد طبیعی و جسمانی خویش درپی منفعت طلبی از همه موجودات، حتی همنوعان خویش می باشد؛ گرچه با نظر به ساحت فطری، انسان موجودی عدالت پذیر و ظلم ستیز است، ولی تا زمانی که تنها به جنبه مادی و طبیعی خویش نظر داشته باشد، موجبات اختلاف و دشمنی را برای خود و دیگران فراهم می کند. از دیدگاه علامه، خداوند با ارسال پیامبران فطرت خفته انسان ها را بیدار ساخته و طبع استخدام گر آنها را به تعادل می رساند؛ بنابراین آنچه به عنوان دین در اختیار بشر قرار می گیرد، قابلیت برطرف کردن اختلافات بشری را داشته و زمینه سعادت دنیوی و اخروی انسان را فراهم می کند.

    کلید واژگان: اصل استخدام, پیدایش جوامع, زندگی جمعی, تعارضات جامعه, دین, علامه طباطبائی ره
    Javad Gholamrezae, Reza Akbarin, Zeinab Soltani *

    The quality of forming civil societies and establishing order and justice is a subject that has been the focus of philosophers for a long time. In this regard, it is very important to solve conflicts and disagreements arising from the character of human employment and his profit-seeking nature. The current research has been done with an analytical-descriptive method and by referring to the works of Allameh and his commentators with the aim of examining the philosophical principle of employment and its effect on the quality of the emergence of societies and solving conflicts resulting from it. The findings of the research suggest that, Allameh considers humans to be employers by nature and civilized by nature. In this sense, according to his natural and physical aspect, human is seeking benefit from all beings, even his own kind; Although by nature, human is a being who accepts justice and fights against oppression, but as long as he only considers his material and natural aspect, he creates causes of conflict and enmity for himself and others. From Allameh's perspective, Allah awakens the sleeping nature of humans by sending prophets and balances their employment nature. Therefore, what is provided to human as religion has the ability to resolve human differences and provides the context for human happiness in this world and the hereafter.

    Keywords: The principle of employment, the emergence of societies, collective life, social conflicts, Religion, Allameh Tabatabaei
  • سید حسین شرف الدین*

    یکی از مولفه های محوری نظام ارتباطات تبلیغی دین همچون همه نظامهای ارتباطی و رسانه ای «مخاطب» است. تبلیغ سنتی برغم ظهورپیاپی رسانه های جمعی واجتماعی و پیدایش اشکال متنوع ارتباطی  نوین، همچنان جایگاه واعتبار ارزشی و کارکردی خود را درجامعه دینی ما حفظ کرده وبخش قابل توجهی ازمخاطبان عام وتاحدی خاص را در سپهر تاثیر خود دارد. این نظام ارتباطی پرسابقه برغم تاریخ طولانی، قداست و مکانت ویژه،گستره و عمق نفوذ درجامعه اسلامی و شیعی، سازگاری با اقتضائات فرهنگی اجتماعی جامعه سنتی و مذهبی، موثر در استمرار حیات دینی  و معنوی جامعه وماندگاری فرهنگ دینی ، و...؛ چندان که باید مورد واکاوی قرارنگرفته وقوت ها وضعف های آن به تناسب نیازها و اقتضائات عصری ودر مقایسه با شیوه های نوظهور ارتباطات تبلیغی، ارزیابی و اعتبار سنجی نشده است.   این نوشتار درصدد است تا با رویکردی نظری (نه میدانی) و با الهام از مطالعات انجام شده و شواهد تجربی و شهودی، نظام تبلیغ سنتی (منبر و خطابه) را در وضعیت موجود با محوریت مولفه «مخاطب» و نیازها و انتظارات ثابت و متغیر وی ، مورد واکاوی وتحلیل قرار دهد. روش این مطالعه در بخش گردآوری اطلاعات، اسنادی و در بخش تحلیل، تفسیری واستنباطی است. سوال اصلی نوشتار معطوف به جایگاه و منزلت «مخاطب» درچرخه ارتباطات تبلیغی دین درجامعه مذهبی ایران معاصراست.

    کلید واژگان: ارتباط, تبلیغ, خطابه, منبر, مخاطب, دین, اقناع
    Seyyed Hossein Sharaf al-din*

    One of the central components of the communication system in religious propagation, like all communication and media systems, is the "audience." Despite the gradual emergence of mass and social media and the diverse forms of modern communication, traditional propagation continues to maintain its place, credibility, and functionality in our religious society, influencing a significant portion of the general and specific audience. This historical communication system, with its unique sanctity and status, extensive penetration into Islamic and Shia communities, compatibility with the cultural and social requirements of traditional and religious societies, effectiveness in endurance of the religious and spiritual life of the community, and the endurance of religious culture, has not been adequately evaluated and validated in comparison to emerging methods of propagation communication. This paper aims to theoretically (not empirically) examine the traditional propagation system (pulpit and sermon) with a focus on the component of the "audience" and their constant and variable needs and expectations, inspired by existing studies, empirical evidence, and intuition. The research methodology in data collection was through documents and in analysis was interpretive and inferential. The primary question addressed in this paper pertains to the position and status of the "audience" in the communication cycle of religious propagation in contemporary Iranian religious society.

    Keywords: Communication, propagation, Sermon, Pulpit, Audience, Religion, Persuasion
  • اکرم السادات حسینی، یحیی میرحسینی*
    پس از جنگ صفین، در پی هجوم سپاه شام به نواحی کوفه و بی تفاوتی عراقیان در برابر غارات، امیرالمومنین علی (ع) دو مولفه «دین و حمیت» را عامل همگرایی اجتماعی دانسته که فقدان آن منجر به تشتت در سپاه عراق شده است. تفرقه عراقیان، زمانی بیشتر نمایان می شود که به همسایه عراق یعنی شام نظر کنیم؛ جایی که مردمی متحد و مطیع دارد. علت فرمانبرداری شامیان، همواره مورد بحث و مناقشه بوده است؛ اما اینکه دین و حمیت به عنوان یک قانون قطعی و جهان شمول قلمداد شده و در شام اموی، موجب اتحاد شده باشد نیاز به تحلیل و بررسی دارد. این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی، مفهوم دین و حمیت را بازشناسی کرده و با تکیه بر جریان شناسی، به بررسی عوامل همسازگری در شام پرداخته است. برآیند پژوهش نشان می دهد که معاویه با شناخت باورهای پیشا اسلامی شامیان، دین و حمیت مردم را مطابق اهداف خود پرورش داد. او با تکیه بر این دو مولفه، جریان های عثمان گرا و برتری طلبان شهری را شکل داد و از قدرت این دو جریان بهره ای وافر برد.
    کلید واژگان: امام علی (ع), شامیان, همبستگی اجتماعی, دین, حمیت, اطاعت, معاویه
    Akram Sadat Hoseini, Yahya Mirhoseini *
    Following the invasion by the people of al-Sham on Kufa and the indifference of the Iraqis to the looting, Ali (AS) considered the two components of "religion and loyalty" to be the cause of social integration, the lack of which has led to disunity in the Iraqi army. The division of Iraqis is revealed by looking at the united and submissive society of al-Sham. The reason for the obedience of the Shamians has always been discussed and disputed; However, whether religion and humility as a definitive and universal law have caused unity in Umayyad Syria needs to be analyzed and investigated. This research has identified the concept of religion and Hami’at (zeal) through a descriptive-analytical method and investigated the factors involved in the existing harmony in the Levant. The result of the study show that Muawiyah, knowing the pre-Islamic beliefs of the people of al=Sham developed the religion and zeal of the people in line with his goals. Relying on these two components, he formed Ottomanist and urban supremacist streams of thought and took advantage of the power of these two streams of thought.
    Keywords: Imam Ali (as), People of al-Sham, social solidarity, religion, Zeal, obedience, Muawiyah
  • Alireza Farajpoor*

    The relationship between ethics and religion, especially after the secularization of western societies and social de-religiousization, has been the subject of many studies. This connection can be examined from the aspects such as semantic, cognitive existence, historical, etc.  The appearance of it is the principle of the historical relationship between religion and ethics is generally agreed upon by philosophers and thinkers. At the same time, the nature of this connection is the subject of questioning and investigation by some thinkers. Some contemporaries, while accepting the principle of historical connection between religion and ethics, have rejected the logical connection between the two, and from this point of view, morality is independent of religion and not based on religious foundations. Abolghasem Fanaei in his book "din dar tarazoye tarikh" (Religion inthe scale of ethics), while accepting the deep historical connection between religion and ethics, claims that this connection is not a logical connection and cannot be the reason for the stability of ethics on religious foundations. In the way of proving his claim, he criticized the views of two moral philosophers, Anscombe and McIntyre. In this essay, we have tried to criticize his claims regarding the historical relationship between ethics and religion. The method is critical, historical and analytical. In this article, we have shown that Abolghasem Fanaei's understanding of the views of moral philosophers is not a complete understanding, and his criticisms of Anscombe and McIntyre's views are not valid. Therefore, the author's claim on the independence of morality from religion in the historical approach remains unfounded. Also, by stating the historical evidence, it is clarified that the historical connection between ethics and religion is much deeper than what the author believes, and it is stated that the discovery of a logical connection from the historical connection is not a reasonable expectation; Because each of them is independently the subject of scientific discussion.

    Keywords: the relationship between ethics, religion, Fanaei, Abolghasem-critisize religion, Religion inthe scale of ethics (book) – book review, Anscombe, McIntyre, Western Philosophy
  • Seyyid Mohammad Banihashemi*

    God has shown the way of His service to humans. The way of serving God, if it is supposed to be accepted by His holy essence, must be presented from His Own Side. We can rationally understand that we should serve God, our Lord, but the same reason dictates that we should take it from God Himself; Especially since we know that God has not left us on our own to worship Him however we want, but He has sent messengers on His behalf to teach us the ritual of His worship, and by this means He has completed His proof for us. Therefore, we cannot worship Him however we want.

    Keywords: religion, knowing Imam, serving God
  • Reza Berenjkar*

    Some thinkers believe that religion and science are independent realms and deny any kind of influence and effect between the two. Those who advocate a common realm and interaction between religion and science have spoken of different effects of religion on science. These differencesbetween these thinkersstem from their different interpretations of religion and science.

    Keywords: religion, science
  • لیلی عزیزی نصاری، محمدکاظم رضازاده جودی*، نفیسه فیاض بخش
    ایمان دارای دو قسم:ایمان به حق که معرفت قلبی،اقرار به زبان وعمل به ارکان یعنی صبر،یقین،عدل وجهاد است. و ایمان به باطل که همان کفر بوده و شعبی دارد از جمله:وسوسه گری وکنجکاوی نابجا،ستیزه جویی و جدل، انحراف از حق، و لجاجت ودشمنی با حق و ناسازگاری و لازمه شناخت ایمان کامل نیز شناخت کفر و شک و اصول و فروعات آنها می باشد.ایمان متعلق دین و اطاعت است، وعلم دین همراه با اعتقاد والتزام عملی است. ایمان تصدیق گزاره های اسلام یعنی ایمان به خدا،علم غیب، ملایکه، حضرت رسول aو انبیاء پیشین، قرآن وکتاب الله، امامت، و معاد است، که البته مربوط به حکمت عملی واخلاقیات بوده وعلمی مسموع، که باید مطبوع ومبتنی بر فطرت باشد و ایمانی صادق است که به آنچه در نزد پروردگار است، مطمین تر باشد ازآنچه در دست خود دارد و هدف نهایی آن کمال نفس آدمی در تصدیق توحید خداوند وتوکل است که از آن باعنوان ایمان خالص یاد می شود، که در این نوشتار به روش ترتیبی، موضوعی وتوصیفی به بررسی ماهیت وچیستی ایمان در شرح نهج البلاغه ابن میثم بحرانی پرداخته شده است.
    کلید واژگان: ایمان, کفر, شرح نهج البلاغه- ابن میثم بحرانی- دین
    Leila Azizi Nesari, Mohammad Kazem Reza Zade Joodi *, Nafise Fayazbakhsh
    Faith has two parts. The first part is faith in truth, which is the knowledge of the heart, confession by the tongue, and action by the foundations (patience, certainty, justice, and jihad). The second part of faith is disbelief, which has several divisions, including temptation, curiosity, hostility, controversy, deviation from the truth, stubbornness, enmity with the truth, and incompatibility. It is necessary to understand faith fully and to know disbelief and skepticism and their principles and consequences. Faith belongs to religion and obedience, and knowledge of religion is accompanied by belief and practical commitment. Faith is the confirmation of the Islamic propositions, i.e., faith in God, the knowledge of unseen, angels, the Prophet (PBUH) and the previous prophets, the Qur'an and the Book of God, Imamate, and resurrection, which is related to practical wisdom and ethics, and it is an audible knowledge that must be agreeable and based on nature. Sincere faith is sure in what is with God. The ultimate goal of this type of faith is the perfection of a person's soul in acknowledging God's monotheism and trust, which is called pure faith. In this article, the authors investigated the nature and essence of faith in the description of Nahj al-Balaghah by Ibn Maitham Bahrani in a systematic, thematic, and descriptive method.
    Keywords: faith, disbelief, Nahj al-Balaghah's description, Ibn Maitham al-Bahrani, religion
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال