به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « پیامبر(ص) » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «پیامبر(ص)» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • فاطمه جوادیان اصل، عبدالرضا فرهادیان، فاطمه خلیلی

    هر علمی دارای اصول و مبانی می باشد . محققان قرآنی به این واقعیت توجه دارند که فهم قرآن به مبانی مشخص نیاز دارد و بی توجهی به آنها موجب برداشتهای نادرست خواهد شد. با مقایسه و نقد و بررسی نظرات اندیشمندان در حوزه قرآن پژوهی می توان به رشد و گسترش مطالعات قرآنی و شناخت عظمت وحی دست یافت. براساس مبانی نظری مسلمانان وحی کلام الهی می باشد. وحی منشا الهی داشته و از اختلاف ، تناقض و تحریف به دور است وحی توسط پیامبر امی که دارای مقام عصمت در دریافت ، حفظ و ابلاغ آن بوده به مردم رسانده شده است. بر اساس مبانی نظری مستشرقان از جمله «مونتگمری وات» وحی منشا الهی نداشته و ساخته پیامبر بوده که از کتب مقدس عهدین اخذ نموده و یک شخصیت نابغه بوده که با توجه به شرایط محیطی و زمانه خود قرآن را تالیف و دیگران را تحت تاثیر قرار داده است. در بررسی این دیدگاه باید گفت دلایل و شواهد تاریخی و معتبر بر این ادعاها وجود ندارد. بکارگیری مبانی نظری و پیش فرضهای شخصی محقق در حوزه های که تسلط علمی و کافی در آنها ندارد مسیر تحقیق را به اشتباه می کشاند. در این پژوهش با طرح دیدگاه های «وات» پیرامون قرآن، وحی و نبوت به نقد و بررسی آن پرداخته و با استناد به منابع معتبر به شبهات وارده به درستی پاسخ و قرآن را از این انحرافات منزه نمود.

    کلید واژگان: مبانی نظری, مونتگمری وات, وحی, پیامبر (ص)}
  • فاظمه جوادیان اصل، عبدالرضا فرهادیان، فاطمه خلیلی

    با مقایسه نظرات اندیشمندان در حوزه قرآن پژوهی می توان به رشد وگسترش مطالعات قرآنی و شناخت عظمت وحی دست یافت و افکار انحرافی را از ساحت مقدس قرآن بر طرف گردد. اعجاز قرآن از نظر علامه مطلق بوده و به وجوه خاصی محدود نمی شود. برخی از وجوهی که علامه به آن پرداخته شامل اعجاز به امی بودن پیامبر (ص) ، عدم اختلاف در قرآن ، اخبار غیبی ، اعجاز تشریعی ، اعجاز بیانی و اعجاز علمی می باشد. معجزه از نظر علامه دخالت نیروی خارج از جهان طبیعت و به معنای پذیرش محال عقلی نیست و قرآن معجزه را مطابق قانون علیت که مورد پذیرش عقل می باشد می داند . از نظر علامه وحی کلام الهی و منشا الهی داشته و از اختلاف ، تناقض و تحریف به دور است وحی توسط پیامبر (ص) امی که دارای مقام عصمت بوده به مردم رسانده شده است. دیدگاه مستشرقان پیرامون وحی را می توان در سه گروه مورد بررسی قرار داد. گروه اول به دور از تعصب و منصفانه به قرآن پژوهی پرداخته و به حقانیت و اعجاز قرآن اعتراف می کنند و عده ای از آنها به دین اسلام مشرف شده اند. گروه دوم به وحیانی بودن قرآن پی برده اند ولی از اعتراف به اعجاز قرآن امتناع می کنند و منشا قرآن را بشری می دانند . گروه سوم منکر وحیانی بودن قرآن و نبوت پیامبر (ص) می باشند و قرآن پژوهی این گروه از روی تعصب و معاندانه می باشد.

    کلید واژگان: قرآن, اعجاز, وحی, پیامبر (ص), علامه طباطبایی, مستشرقان, مونتگمری وات, یوسف دره حداد}
  • سید محمد مرتضوی*، امین الله شاکری موحد، سید حسین سیدموسوی

    طبق نظر مشهور شیعه، در آیه مباهله علی (ع) نفس حضرت محمد (ص) معرفی شده است؛ لازمه نفسیت این دو این است که علی (ع) در همه صفات و ویژگی ها مانند حضرت محمد (ص) باشد. مسیله اصلی در این پژوهش اثبات همانندی پیامبر اکرم (ص) و علی (ع) در شاخص وجوب اطاعت است، یعنی همان گونه که طبق صریح آیات قرآن، اطاعت از پیامبر (ص) واجب است، اطاعت از علی (ع) نیز، طبق روایاتی که از پیامبر رسیده، همانند اطاعت از ایشان است و وجوب دارد. در این پژوهش به دنبال اثبات این فرضیه ایم که نه تنها در منابع شیعی برای اثبات همانندی پیامبر (ص) و علی (ع) در وجوب اطاعت ادله ای وجود دارد، بلکه در منابع اهل سنت نیز می توان وجود این ادله را نشان داد. ادله اثبات این شاخص را می توان از این احادیث پیامبر (ص) به دست آورد: «من اطاع علیا فقد اطاعنی»، «طاعه علی فرض کطاعتی»، «طاعتک طاعتی»، «جری له من الطاعه ما جری لرسول الله»؛ در این پژوهش ضمن بررسی منابع این روایات در منابع فریقین به این نتیجه می رسیم که اطاعت از علی (ع) همانند اطاعت از پیامبر (ص) است.

    کلید واژگان: همانندی, وجوب اطاعت, پیامبر (ص), حضرت علی (ع), آیه مباهله}
    Seyyed Mohammad Mortazavi *, Aminollah Shakeri Mowahhed, Seyyed Hoseyn Seyyed Musawi

    According to the famous Shiite view, in the verse of Mobahalah, Ali (AS) is introduced as the soul of Prophet Mohammad (S), which requires that Ali (AS) be like him in all attributes and characteristics. The main issue in this research is to demonstrate the similarity between the obligation to obey Prophet Mohammad and the obligation to obey Imam Ali (AS), that is, just as obedience to the Prophet (S) is obligatory according to the verses of the Quran, obedience to Ali (AS) is also obligatory according to the narrations quoted from the Prophet (S). In this study, we seek to prove the hypothesis that not only in Shiite sources there is evidence to verify the similarity between obedience to the Prophet (S) and obedience to Imam Ali (AS), but also in Sunni sources such arguments could be found. Evidence for this can be obtained from the following hadiths of the Prophet (S): "Whoever obeys Ali (AS) has obeyed me", "Obedience to Ali (AS) is obligatory like obedience to me", "Obedience to you is obedience to me", "Every obedience is obligatory towards the Prophet, it is also obligatory towards Ali". In this study, while examining the sources of these narrations in Shiite and Sunni works, we come to the conclusion that obedience to Ali (AS) is the same as obedience to the Prophet (S).

    Keywords: similarity, Obligation of Obedience, Prophet (S), Imam Ali (AS), Verse of Mobahalah}
  • زهرا رضازاده عسگری، محمد نصیری، نرگس ترادیون*

    اهمیت نگاه انتقادی به منابع اولیه در تاریخ و سیره نگاری و پرداختن به ضعف ها و قوت های آن با توجه به ارجاعات پژوهشی، ضروری به نظر می رسد. بازتاب نگارش سیره پیامبر (ص) در تتبعات تاریخی، با عنایت به ارتباط آن در خط مشی و بینش اعتقادی مخاطبان، به مراتب مهم تر از نقل تاریخ در بخش های دیگر آن است. این مقاله با تتبع در منابع تاریخی به شیوه تحلیلی و توصیفی به چرایی گزارش نشدن رخداد مباهله در آثار برخی سیره نویسان متقدم و نیز اختلاف های گزارش ابن هشام با سایر مورخان در رخداد مباهله پرداخته است. به نظر می رسد علل اختلاف در سال وقوع مباهله، ادعای سکوت پیامبر (ص) در پاسخ به پرسش های نمایندگان نجران، حذف نام اهل بیت (ع) و نقل ناتمام اصل رخداد در سیره ابن هشام، ناظر به احتمالاتی چون فقدان استماع سیره نویسان از رخداد، تاثیر حکومت وقت در نگارش سیره، جهت گیری های مذهبی و کلامی در نقل روایت باشد.

    کلید واژگان: مباهله, پیامبر (ص), اهل بیت (ع), ابن اسحاق, ابن هشام, واقدی}
    Zahra Rezazadeh Asgari, Mohamad Nasiri, Narges Toradyioon *

    The importance of a critical look at the primary sources in history and biography and addressing its strengths and weaknesses with regard to research references seems necessary. The reflection of the biographies of the Prophet (PBUH) on the historical studies, considering its relation to the policy and beliefs of the audience, is far more important than the narration of history in other parts of it. This article, studying historical sources in an analytical and descriptive manner, has sought to find and explain the reason why of not reporting the event of Mubāhalah in the works of some early biographers as well as the discrepancies between Ibn Hamshām and other historians` reports of Mubāhalah. It seems that the causes of discrepancy in the year that Mubāhalah took place may be counted as: the claim of the Prophet's silence in answering the questions of the representatives of Najrān, the deletion of the name of Ahl al-Bayt (AS); and incomplete report of that very event in Ibn Hishām's biography may be caused by lack of biographers` attention, the influence of rulers of the time on recording the events, and religious and theological orientations in narration.

    Keywords: Mubāhalah, Prophet (PBUH), Ahl al-Bayt (AS), Ibn Isḥāq, Ibn Hishām, Wāqidī}
  • عبدالرحمان باقرزاده*، محمد شریفی

    جایگاه بی بدیل پیامبر اسلام حضرت محمدJ و امتیازات منحصر به فردشان، مورد اتفاق عموم مسلمانان و بسیاری از آزاداندیشان دنیا است. شفاعت به اذن الهی در قیامت، از مقامات مورد اجماع ایشان است که در آیاتی از قرآن مورد اشاره واقع شده است. آیه 79 سوره اسراء از آن جمله است که به نظر اکثر قریب به اتفاق دانشمندان مسلمان، به استناد روایات فراوان، به شفاعت اشاره نموده و از آن به «مقام محمود» تعبیر نموده است. با این وجود، پیشوایان اهل حدیث با اتفاق نظر بر دیدگاه مجاهد، مراد از مقام محمود را «نشستن پیامبرJ کنار خداوند بر عرش» دانسته و ضمن پافشاری بر آن، مخالفان این دیدگاه را به انواع اتهام ها مانند کفر متهم ساختند. این مقاله با روش تحلیلی- توصیفی و مستند به منابع اصیل اسلامی به بررسی آن پرداخته و به این نتیجه می رسد که دیدگاه مزبور، ضمن عدم سازگاری با سنت نبوی و باور بزرگان دین، مستلزم محدودیت و جسمانیت خداوند است.

    کلید واژگان: پیامبر ص, شفاعت, مقام محمود, مجاهد, اهل حدیث}
    Abd ul-Rahman Bagherzadeh*, Mohammad Sharifi

    The unique place of the Prophet Muḥammad (SAWA) and his exclusive characteristics are agreed by all Muslims and many freethinkers of the world. Shafā’ah (intercession) with the divine permission (ethn) in the resurrection is among his places agreed by all Muslims which referred to in some Qur’anic verses. The Qur’anic verse 17: 79 is a verse that according to the majority of Muslim scholars and documented by many narrations, refer to shafā’ah and called it “the Praised Place” (Maḳaman Maḥmūdan). Nevertheless, the leaders of Ahl al-Ḥadith (the people of narrations), agreeing the view of Mudjāhid, considered the meaning of “the Praised Place” as “the sitting of the Prophet (SAWA) besides the divine Throne” and emphasizing on this position, accused the opponents by various accusations such as kufr (blasphemy). With an analytic-descriptive method and documented to authentic Islamic sources, this article examined this position and resulted in that the above mentioned view, in addition to incoherence to prophetic narrations and the belief of the great scholars, includes limitedness and body for God.

    Keywords: : the Prophet (SAWA), Shafā’ah (intercession), “the PraisedPlace”, Mudjāhid, Ahl al-Ḥadith (the people of narrations)}
  • سهراب اسلامی*، حسین خسروی، عبدالله رحیمی

    اخلاق و اصول اخلاقی یکی از جنبه های مهم دین اسلام است که بدان اهمیت بسیاری داده شده است. بر این اساس در قرآن کریم یکی از اهداف بعثت پیامبر اسلام(ص)، تربیت و آموزش حکمت بیان شده است. پیامبر(ص) که حاکمیت دین اسلام را بر عهده داشتند در جامعه اسلامی و در مواقع مختلف می بایست به گونه ای عمل می کردند که مسلمانان را به اخلاق مداری و پایبندی به اصول اخلاقی تشویق کنند. این که پیامبر(ص) در غزوات و مواقع سخت جنگی چگونه اصول اخلاقی و تربیتی را رعایت می کردند؟ سوال اصلی نوشتار حاضر است. یافته های این پژوهش که به شیوه توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع تاریخی و حدیثی انجام شد، نشان می دهد بر خلاف نظر مشتشرقان که غزوات پیامبر(ص) را بر پایه خشونت و کسب غنیمت تفسیر کرده اند، پیامبر(ص) حتی در غزوات به اصول اخلاقی پای بند بوده و تمام تلاش خود را می کردند تا مکارم اخلاقی و تربیتی از جمله مهربانی، وفای به عهد، صبر و استقامت را به مسلمانان آموزش دهند و آنها را به اخلاق مداری در تمام لحظات رهنمون می کردند.

    کلید واژگان: پیامبر(ص), اخلاق مداری, مکارم اخلاقی, غزوات}
    Sohrab Eslami*, hossein khosravi, abdollah rahimi

    Ethics and ethics are one of the important aspects of Islam and have been given great importance in the religion of Islam. Accordingly, in the Holy Qur'an, one of the goals of the Prophet of Islam (PBUH) is education and wisdom education. The Prophet (pbuh), who ruled the rule of Islam, had to act in a Muslim society in different ways in order to encourage Muslims to learn and adhere to ethical principles. The fact that the Prophet (PBUH), especially in Ghazvat and during hard times, met the principles of ethics and education, the main question of this research is to find an appropriate answer in this regard in a descriptive-analytical manner using historical sources and A hadith was possible and, by examining the documents and the evidence, it can be said that the Prophet (pbuh) even adhered to the principles of ethics and tried his best to provide moral and educational prayers such as kindness, devotion, patience and endurance to Teach Muslims.

    Keywords: Prophet, oratory morality, ethical doctrine, ghazavat}
  • حسنعلی نوروزی*، سیدمصطفی موسوی

    یکی از چالش های فکری مشرکان در طول تاریخ، علی رغم اعتقاد به توحید در خالقیت و وحدت صانع، تردید در مسئله «توحید ربوبی» بوده است که قرآن با طرح این اندیشه کلامی و بیان دلایل روشن، بدان پرداخته است. اهتمام به هدایت گری با حفظ کرامت و آزادی مردم در گفت وگو و تضارب آراء و مطالبه براهین مخالفان، با هدف بیداری فطرت، برانگیختن عقول و پویایی اندیشه های مخاطبان، از ویژگی های قرآن و فرهنگ اصیل اسلامی است. پیامبر اکرم (ص) نیز بر پایه قرآن کریم، با دعوت مشرکان به آیین توحیدی اسلام، هدایت گری و اقناع آنان و استقبال از اشکالات و انتقادات مخالفان در مسائل اعتقادی و دینی، از روش «احتجاج» بهره گرفته است. این پژوهش با تبیین، بررسی و تحلیل چگونگی و انواع سیره احتجاجی پیامبر اکرم (ص) در قرآن با محوریت قدرت خداوند، به منظور اثبات توحید ربوبیت خدای سبحان شکل گرفته است.

    کلید واژگان: توحید ربوبی, حکمت, جدال احسن, سیره احتجاجی, قدرت خداوند, پیامبر(ص)}
    HasanAli Nourozi, Sayed Mostafa Musavi

    One of the polytheists’ thought challenges during the history, despite of believing in the monotheism of creation and unity of creator, has been doubt in Monotheism of Lordship (al-tawhīd al-rubūbī) that Qur’an set forth this Kalami thought with clear reasons. Endeavor for guiding conserving the people’s generosity and freedom in dialogue and exchange of opinions and asking arguments of the opponents with the purpose of awakening the innate self, stimulating the reasons and dynamism of thoughts of the audience are among the specifics of Qur’an and the authentic Islamic culture. According to the Qur’an, the holly Prophet, by inviting the polytheists to the monotheist religion of Islam, guiding and convincing them and welcoming the criticisms of the opponents in the religious and belief issues, used the way of “argumentation”. By explaining, examining and analyzing the qualities and varieties of the holly Prophet’s argument method in the Qur’an emphasizing the divine power, this research formed in order to prove the “Monotheism of Lordship”.

    Keywords: Monotheism of Lordship, wisdom, the best dialogue, argument method, the divine power, the Prophet (SAWA)}
  • سیدمحمود طیب حسینی *، مطهره سادات طیب حسینی

    یکی از مسایلی که همواره مورد توجه متکلمان و مفسران مسلمان بوده، مسئله «عصمت پیامبران» به ویژه عصمت پیامبر خاتم(ص) از خطا و گناه است؛ اما آیات 55 غافر، 19 محمد و 2 فتح به پیامبر(ص) نسبت گناه داده اند. صاحب قاموس قرآن کوشیده پاسخ شایسته ای درباره این آیات بدهد. در این مقاله به روش تحلیلی توصیفی دیدگاه استاد قرشی در تفسیر «ذنب» در این سه آیه بررسی شده و از دیدگاه ایشان در دو آیه دفاع، و در آیه دوم سوره «فتح» نقد و دیدگاه علامه طباطبایی بر آن ترجیح داده شده است.

    کلید واژگان: عصمت, ذنب, استغفار, پیامبر (ص), قرشی, قاموس قرآن, تفسیر احسن الحدیث}
    Seyyed Mahmood Tayyebhosainy *, Motahharahsadat Tayyebhosainy

    One of the issues which have always been paid attention by the Muslim theologians and exegetes is issue of "the prophet's immunity" especially the immunity of the last Prophet (SAWA) from mistake and sin. But the verses 55 Ghafer, 19 Muhammad and 2 Fath attributed sin to the Prophet. The author of Qamuse Quran has attempted to offer a suitable answer about these verses. With an analytic-descriptive method, in this research the viewpoint of professor Qurashi in interpreting the meaning of the word of "dhanb" (lit. sin) in these three verses is examined. His view in two verses has been defended, but in the second verse of the Surah al-Fath has been criticized and the view of Allam Tabatabei has been preferred.

    Keywords: immunity, sin, repentance, the Prophet (SAWA), Qurashi, Qamuse Quran, the interpretation of the best speech (Tafsire Ahsan al Hadith)}
  • رضا باقی زاده، قاسم احمدی
    از جمله بحث هایی که در تربیت دیگران مطرح است بحث تغافل است یعنی انسان با نادیده انگاشتن برخی از اشتباهات دیگران به او فرصت بازگشت دهد تا خود را اصلاح نماید. حال سوال این است که تغافل در تربیت دیگران چه نقشی دارد؟ و سبک زندگی پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) در این زمینه چه می باشد؟ از این رو در این مقاله که با روش توصیفی تحلیلی و روش کتابخانه ای و در جمع آوری مطالب از روش فیش برداری استفاده شده است به این نتیجه رسیده که روش تغافل در تربیت دیگران موثر می باشد و به انسان کمک می کند تا از گردنه های خطرناک نجات پیدا کند و روش پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) نیز در استفاده از تغافل بوده است چه اینکه علی رغم اینکه به پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) توهین می کردند ولی از نزدیک اظهار ارادت می کردند آن بزرگواران بی ادبی آنان را نادیده می گرفتند و این روش خود در اصلاح و تربیت آنان موثر واقع می شد. یعنی روش تغافل به انسان ها کمک می کند تا فرصت توبه و بازگشت، سبب کرامت دادن به انسان ها، جلوگیری از سرکشی، جذب خاندان اهل بیت(ع) و... پیدا کنند. از این رو والدین و اولیای مدرسه و... باید تلاش کنند از این روش برای تربیت فرزندان، دانش آموزان و... استفاده نمایند.
    کلید واژگان: سبک زندگی, پیامبر(ص), اهل بیت(ع), تغافل, تربیت}
    Reza Baghizadeh, Qasem Ahmadi
    Renunciation is one of the issues. Important in training people. That is to say overlooking one’s mistakes, man gives the opportunity to him to return and correct himself. Now it is the question: who is the role of renunciation in training others? And what is the prophet’s and his family’s life style in this regard?
    In this article, a descriptive and analytic method, a library method as well as a sampling method is used and concludes that overlooking method is useful in training other peoples and help the man to save himself in dangerous conditions. The prophet and his family also have practiced renunciation. Because although some people insulted the prophet (pbuh) and his family, they respected them apparently and they overlooked their impolite behaviors. And this method was useful in their correction and training. That is, the renunciation method helps the people to find the opportunity for penitence, causes munificence, hinders contumacy, attracts prophet’s family, etc. so the student’s parents can use this method. ”
    Keywords: life style, prophet (phub), prophet's family, renunciation, training.}
  • حسین خسروی*، سهراب اسلامی
    پس از شکل گیری حکومت اسلامی در مدینه گروه های متعددی در برابر پیامبر (ص) صف آرایی نمودند که از جلوه های بارز آن قوم یهود ساکن در مدینه و حوالی مدینه بودند. یهودیان از جمله اقوامی بودند که به تصریح قرآن کریم به جهت اطلاع از پیامبر موعود در مدینه ساکن شدند؛ اما به علت دشمنی با پیامبر (ص) و لجاجت در پذیرفتن حق و حقیقت اساس دین خود را فراموش کرده و در صدد مقابله با پیامبر (ص) و گسترش اسلام برآمدند. دنیا دوستی یهود موجب شد تا آنها علاوه بر اقدامات نظامی علیه اسلام و پیامبر (ص)، به توطئه ها و دسیسه های فرهنگی نیز اقدام کنند و با طرح مسائلی کلامی و دینی مانع از تبلیغ و گسترش اسلام شوند. در قرآن کریم به انواع مجادلات کلامی یهود در دوره پیامبر (ص) و سوالات آنها در زمینه های دینی از قبیل نبوت پیامیر (ص)، شان حضرت ابراهیم (ع)، تغییر قبلیه و... اشاره شده و به هر کدام پاسخی درخور داده شد تا باعث عبرت افراد حقیقت جو باشد. هدف آنها از این مجادلات کلامی نشان دادن عجز پیامبر (ص) از مبارزه با استدلال های آنها و اثبات براهین خود بود تا در مسلمانان نسبت به صداقت گفته های پیامبر (ص) تردید ایجاد کنند و از دین اسلام بازگردند.
    بررسی انواع مجادلات کلامی و اعتقادی یهودیان برای مقابله با پیامبر (ص) و مسلمانان موضوع این نوشتار است که با استناد به آیات قرآن، کتب تفاسیر و منابع تاریخی و به شیوه توصیفی تحلیلی و روش کتابخانه ای بدان پرداخته خواهد شد.
    کلید واژگان: پیامبر (ص), یهود مدینه, مخاصمات دینی, مجادلات کلامی}
    Hosain Khosravi*, Sohrab Eslami
    After the establishment of the Islamic state in Medina, several groups such as the Jews who were residing in the city and its neighborhood deployed against the Prophet. As The Holy Quran states Jewish were among those nations who settled in Medina awaiting the prophecy of the promised one, but Because of their hostility to the Prophet (PBUH) and obstinacy in accepting the truth, they forgot the basis of their own religion and tried to oppose the Prophet (PBUH) and prevent the spread of Islam. Secularism of the Jews led them to take military actions against Islam and intrigued against it. Also, by broaching verbal and religious issues, the attempted to hamper the spread of Islam. Verbal conflicts of the Jews and their religious questions, including the prophecy of Mohammad; the dignity of Prophet Ibrahim (PBUH); and Qibla shift, during the life of the Prophet have been mentioned and appropriately answered in the Holy Quran to be a lesson for those who seek truth. Citing several verses, commentaries, and historical resources and through a library descriptive-analytical approach, this paper aims at evaluating those doctrinal and verbal challenges Jews used to confront the prophet and his followers.
    Keywords: The Prophet (PBUH), Medina Jews, Religious Conflicts, Verbal Challenges}
  • مهدی ایزدی *، باب الله محمدی
    «مایکل سلز»، قرآن پژوه آمریکایی درباره معراج پیامبر(ص) بر سه موضوع تاکید می کند؛ این که واژه معراج در قرآن به کار نرفته و درباره آن توضیح کافی داده نشده است. دیگر این که قرآن بیان می کند که محمد(ص) هیچ معجزه ای متفاوت از معجزه خدایی خود؛ یعنی قرآن نیاورده است. و معراج پیامبر (ص) در خواب و رویا صورت پذیرفته است. به عقیده او، بحث پیرامون لایه های این موضوع عمدتا برشواهد غیر قرآنی مبتنی است و دراین باره تنها اطلاعات اندکی در سوره اسراء یافت می شود. افزون بر این وی تلاش کرده است تا واقعه معراج را برگرفته از آیین های یهود و بودایسم جلوه دهد. هدف این مستشرق در واقع اثبات عدم وقوع معراج رسول اکرم(ص) است؛ در مقابل «آنه ماری شیمل»، معراج پیامبر(ص) را برگرفته از آیه نخست سوره اسراء می داند و بر این باور است که دو سیر(افقی و عمودی) برای پیامبر اکرم(ص) اتفاق افتاده است. و معراج را برخلاف «سلز»، از معجزات الهی می داند. «آنه ماری»، به دلیل این که به منابع اهل سنت بسنده کرده است در برخی از آراء خود همچون؛ رویت یا عدم رویت خداوند در معراج توسط پیامبر(ص)، جسمانی یا روحانی بودن معراج دچار تشکیک عقیده شده است. به رغم نقدهای اساسی که بر برخی از ارکان نظریه های این دو خاورشناس وارد است، نکات مثبتی نیز در آراء ایشان مشاهده می شود. در این مقاله سعی شده است که ابتدا دیدگاه خاورشناسان مذکور بیان گردد، سپس به بررسی و نقد آراء ایشان پرداخته شود.
    کلید واژگان: پیامبر(ص), مایکل سلز, آنه ماری شیمل, معراج جسمانی, روحانی, معراج روحانی}
    Mahdi Azadi *, Babollah Mohammadi
    Michael Sells, American scholar of Quran,about the Ascension (Mi,raj) of the prophet (PBUH) focuses on three issues: First, the Mi,raj term is not used in the Quran and the ascension of the explanation is not enough. second, Mohammad is no different from the miracle of the Quran is the miracle of God,he is not anything else, Quran states. Third, Ascension of the prophet (PBUH) has been in sleep and dream.According to him, the discussion about the layers of the subject is based mainly on the evidence of Quran.In this case, only limited information can be found in the Asra chapter (sooreh) of the Quran.In addition, he has tried to make the Ascension event from Jewish traditions and the effects Bvdaysm.actually the orientalist`s goal is to prove the absence of ascension of the prophet(PBUH). In contrast, Anne-marie Shamil stayes that prophet`s ascension derived from the first verse of Asra sura and believes that two processes(horizontal and vertical)for prophet happened.and unlike Michael,he knows mi,raj from the God miracles.Anne-Marie because her sufficient the Sunni sources is doubt with belief in the physical and spiritual ascension,in some of her votes,such as; visible or not visible in the ascension of God by the prophet.Despite the fundamental criticism that some elements of the theory of two Orientalists arrived,positive points are observed in their ideas.in this article we have tried to express the views of the Orientalists, then to review their ideas considered
    Keywords: Prophet(PBUH), Michael Sells, Anne, Marie Shamil, physical, spiritual Ascension}
  • امین رحیمی
    شفاعت از ریشه شفع به معنی پایمردی و خواهشگری است که یکی از مباحث مهم در اندیشه اسلامی می باشد که از قدیم الایام صاحب نظران درخصوص آن به فراوانی سخن گفته اند.
    اگر چه آیات شفاعت به خوبی نشان می دهد این مساله موضوعی است همراه با قید و شرط؛ ولی تمامی مذاهب اسلامی اصل آن را پذیرفته اند اما در کیفیت آن اختلاف دیده می شود. در این نوشتار ضمن آوردن تعاریف و نظرات دانشمندان اسلامی و ذکر آیات و احادیث مرتبط، به طرح اشکالات مربوطه از طریق توصیف و تحلیل و جواب آنها پرداخته و علاوه بر بیان اثرات تربیتی شفاعت، بازتاب آن در اشعار تعدادی از شعرای معروف فارسی زبان نیز نشان داده شده است.
    کلید واژگان: شفاعت, قرآن, اسلام, پیامبر (ص), گناه, شعر فارسی}
    Amin Rahimi
    Shafaat (Intercession) - the root of which is Shafaa meaning assistance and requesting- is a significant issue in Islamic thought, which has long been discussed extensively by scholars. Although Quranic verses on intercession clearly show that it is a conditioned issue, all Islamic denominations have accepted its core concept while differing in terms of its manner. Providing the definitions of intercession, Muslim thinker's view about it and related Quranic verses and traditions, the present paper discusses the related criticisms of intercession through description and analysis and answers them. In addition, it explains its educational effects and exposes its reflection in the poems of some prominent Persian poets.
    Keywords: Intercession, Quran, Islam, Prophet, sin, Persian Poetry}
  • علی حسن بگی*
    اتهام خشونت طلبی به اسلام و پیامبر اعظم(ص)، همواره از سوی برخی از مستشرقان مطرح می شود،آنان با استناد به برخی از آیات قرآن و گزارش های تاریخی مربوط به برخورد های پیامبر(ص) با مخالفان خود، تصویری خشن از اسلام و پیامبر(ص) ارائه داده اند. از سوی دیگر، عالمان مسلمان هم کوشیده اند به ادعای مذکور پاسخی مناسب دهند که به نظر می رسد، تلاش مذکور، در نفی خشونت گرایی اسلام و قرآن، قرین موفقیت بوده است ولی درباره برخورد های پیامبر(ص) با مخالفان خود هنوز پاسخ شایسته ای ارائه نشده است به عبارت دیگر پاسخ ارائه شده، توان رفع اتهام و شبهه را نسبت به بر خوردهای پیامبر(ص) با مخالفان خود را ندارد. توجه به سه نکته اتهام مذکور را با چالش جدی، روبه رو می کند: الف- لزوم توجه به ماموریت و سیمای پیامبر(ص)، در منابع معتبرکه به منزله محکمات سیره نبوی در بر خورد مخالفان است. در نتیجه، میزان اعتبار گزارش های تاریخی،با محکمات مذکور سنجیده شود. ب- لزوم توجه به ماهیت و ویژگی گزارش تاریخی که نشان دهنده میزان اعتماد و استناد به آن هاست. بر این اساس روشن می گرددکه اتهام مذکور، مبتنی بر گزارش هایی است که اعتماد به آن ها با دشواری هایی روبه روست. ج- لزوم توجه به همانند سازی صورت گرفته میان جنگ های خلفا و برخورد های پیامبر(ص) با مخالفان خود که خود نشان دهنده خلط صورت گرفته میان رفتار خلفا و پیامبر در برخورد مخالفان می باشد. به عبارت دیگر مورخان مسلمان، رفتار خلفا با مخالفان را به رفتار پیامبر(ص) با مخالفان خود نسبت داده و بر اساس آن زمینه اتهام مذکور را فراهم کرده اند.
    کلید واژگان: پیامبر(ص), خلفا, جنگ, باورهای کلامی, همانند سازی, گزاره های تاریخی}
    Ali Hasan Beigi*
    The orientalists have always accused Islam and the great prophet to harshness. Based on some Quran verses and historical records on the conflict between prophet and his opponents, they tried to represent rough picture of Islam and prophet (p.b.u.h). On the other hand, the Muslim scholars also tried to answer the aforesaid argument that seems has been successful to disprove harshness of Islam and Quran. But it still has not properly given answer to the prophet encounter with his opponents. In other word, this answer is not able to remove all accusation and doubt about the prophet encounter with his opponents. Author thinks that the three following points challenge the aforesaid accusation: A.The necessity of the attention to commission and appearance of prophet in creditable that is as indisputable verses of prophetic method in conflict with opponents. As a result it is necessary to evaluate the credit of historical narratives to the mentioned indisputable verses. B.The necessity of the attention to nature and character of historical records that is representative of degree of confidence and rely to themThe necessity of the attention to the accomplished simulation between caliphs’ wars and prophet’s conflicts with their opponents that it is representative of the occurred confusion between caliphs’ behavior and prophet one with opponents. In other word, the Muslim historians have attributed the caliphs’ behavior with their opponents to prophet conduct with his opponents and accordingly they caused to occur this accusation.
    Keywords: Prophet (p.b.u.h), Caliphs, War, Polemic believes, simulation}
  • حبیب زمانی محجوب
    در نظام سیاسی اسلام نقش و جایگاهی که برای زنان در عرصه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مشخص شده، کمتر از مردان نیست. بر این اساس، از مسائل مهم برای زنان متعهد مسلمان آشنایی با چگونگی مشارکت و حضور در این عرصه هاست. بدین منظور، باید از نظرگاه اسلام در این خصوص، و نیز از سیر تاریخی نقش زنان در عرصه های سیاست و اجتماع مطلع گردند.
    بیعت و هجرت از مفاهیم مهم و اساسی فرهنگ سیاسی اسلام و از حوادث مهم و تاثیرگذار تاریخ صدر اسلام می باشند. یافته های این پژوهش نشان می دهد که زنان مسلمان همپای مردان در این عرصه حضور فعال داشته و تاریخی ماندگار از خود به یادگار نهاده اند.
    این نوشتار با بررسی منابع تاریخی و مذهبی، و با روشی توصیفی بر این هدف است که جلوه هایی از مشارکت سیاسی زنان صدر اسلام را در دو عرصه بیعت و هجرت، که از حوادث مهم و سرنوشت ساز تاریخ صدر اسلام به شمار می روند، بررسی نماید.
    کلید واژگان: بیعت, عقبه, هجرت, زنان, صدر اسلام, پیامبر (ص)}
    Habib Zamani Mahjoob
    Women's political, social, and cultural role in Islam's political system is not less that of men. Accordingly, the most important duty of committed Muslim women is to know how to take part in such activities. The present research reinvestigates this subject relying on the view of Islam in this concern.The oath of allegiance and emigration are among the important and fundamental questions in the political culture of Islam and among the important and influential events of the history of early Islam when women, alongside the men had an active role which can be regarded particularly memorable. After reviewing historical and religious resources, this paper investigates some striking instances of the women's political participation in the oath of allegiance and emigration which represent crucial events of the history of early Islam.
    Keywords: oath of allegiance, emigration, women, early Islam, the holy Prophet (May the blessing, peace of Allah be upon him, his progeny)}
  • لزوم بازنگری در تاریخ تصوف و عرفان اسلامی قرن اول هجری
    قدرت الله خیاطیان
    در فرهنگ اسلامی، هر تعریفی که از اصطلاحات «عرفان» و «تصوف» ارائه یا پذیرفته شود، بطور قطع برخی از مهمترین اجزاء مشترک آن از جمله بخشی از معارف و برخی از احوال و اعمال آن را نمیتوان نادیده گرفت. بسیاری از این معارف و برخی از احوال و اعمال عرفانی، نشئت گرفته از تعالیم قرآنی و سنت نبوی و نیز احوال و سیره ائمه اطهار(ع) و اهل بیت (ع) و برخی از اصحاب خاص آنان است که بعنوان آبشخورهای اساسی و مهم و تاثیر گذار در عرفان اسلامی محسوب میشوند. از طرفی در اغلب کتب تاریخ تصوف و عرفان اسلامی، معمولا در مورد قرن اول هجری با سطحی نگری و شتاب فراوان از آن عبور شده و عمدتا آن را «قرن زهدگرایی» توصیف کرده اند و بهمین جهت ظرفیت عظیم و شگرف و تاثیرگذار در بینش و روش عرفان اسلامی این قرن نادیده گرفته شده یا عمدا مورد تغافل واقع شده است.
    این مقاله، تلاش دارد با توضیح صورت مسئله فوق و با ذکر دلایل و شواهد، معرفی تاریخ عرفان و تصوف قرن اول هجری بعنوان قرن زهدگرایی را نه تنها ناکافی، بلکه اشتباه و خطا نشان دهد و در نتیجه اذهان را به لزوم بازنگری در انداختن طرحی نو در تاریخ عرفان اسلامی قرن اول هجری تشحیذ و ترغیب نماید.
    کلید واژگان: عرفان, تاریخ تصوف و عرفان, قرن اول هجری, تعالیم اسلامی, پیامبر(ص), ائمه, اصحاب}
    Necessity of the Revision of the History of Islamic Mysticism and Gnosis of the First Hijri Century
    Qudratullah Khayyatian
    In Islamic philosophy, irrespective of what definition is provided or accepted regarding the terminologies in gnosis and mysticism, some of their most important shared components, including some of the teachings, states, and acts, demand our serious scrutiny and cannot be ignored. Some of these gnostic teachings, states, and acts are originated in the Qur’an, the Prophetic Sunnah, and the conducts of the Infallible Imams (a), the People of the Prophet’s Household, and some of their special friends, who are considered to be the most important and influential sources of Islamic gnosis. On the other hand, most of the books on the history of Islamic mysticism and gnosis in the first Hijri century have touched the subject quite superficially and hastily and have mainly described it as a “century of asceticism”. As a result, the immense, profound, and influential potential of this century in developing the approaches and methods of Islamic gnosis has been left out or deliberately ignored.By explaining this problem and presenting some evidence, this paper aims to demonstrate that introducing the first Hijri century (in relation to the history of mysticism and gnosis) as the century of asceticism is not only insufficient but also wrong. Thus it intends to encourage others to pay attention to the necessity of revising the history of Islamic gnosis in the first Hijri century following a new approach.
    Keywords: Gnosis, history of mysticism, gnosis, first Hijri century, Islamic teachings, the Prophet(s), the Imam(a), Friends}
  • سید محمد احسانی
    مدارا یکی از اصول اخلاقی اسلام است که پیشوایان دین در تعامل با دیگران بر آن تاکید داشته اند. پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام که جانشینان به حق او بودند، در جایی که مدارا موجب آسیب به اساس اسلام یا مصالح جامعه اسلامی نمی شد، همواره در برخورد با مخالفانشان با مدارا رفتار می کردند. این تحقیق بر آن است اصل مزبور را در سیره پیشوایان اسلام بازکاوی کند تا هم پاسخی باشد به دشمنان اسلام که پیشوایان دین را خشونت گرا معرفی می کنند و هم الگویی باشد برای پیروان، تا از سیره این بزرگان برای تعامل با مخالفان سود بجویند. این پژوهش با رویکرد نظری و تحلیلی، مواردی را که پیشوایان دین در آن با مدارا و مواردی که با قاطعیت رفتار می نمودند، تحلیل و بازشناسی نموده است.
    کلید واژگان: پیامبر (ص), ائمه اطهار (ع), مدارا, گذشت, مخالفان}
    Sayyed Mohammad Ehsani
    Tolerance is one of the ethical principles of Islam. Prophet Mohammad and his successors (sa) have always emphasized on tolerance with their antagonists except where it was against the interest of basis of Islam and against public interest. In this research we try to discus on tolerance as a principle in the sireh of infallibles. This can be both answers to enemies of Islam who think that our infallibles want to behave violently, and be useful to followers who want to take interactions of infallibles their antagonists as a pattern. This research theoretical and analytical approach to some cases that our infallibles tolerated with their antagonists, and cases they behaved predominantly.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال