به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « lifestyle » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «lifestyle» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • ابراهیم عباسپور*

    روحانیت همواره با مردم مراوده تاریخی داشته است و در ناملایمات زندگی اجتماعی تکیه گاه مردم شمرده می شد. همجوشی و همنشینی علما با مردم نتیجه معرفتی دانشی بود که در حاشیه مبانی معرفتی شکل گرفته بود و زیست اجتماعی مردم و سلوک اجتماعی و معرفتی روحانیت شیعه را سازمان دهی می کرد. به تبع ترویج ادبیات علمی واگرایانه نسبت به این مبانی، یکی از بزرگ ترین مخاطراتی که وجود دارد، واگرایی مرام و سلوک روحانیت از مردم است. یکی از مظاهر جوشش مردم و روحانیت، همنشینی در فضای فیزیکی است که امروزه به دلایلی مثل توسعه شهر واگرا و فعالیت های روزمره روحانیت، مصلحت را در سکونتگاه های متمایز از مردم دانسته اند و محلات و شهرک های مختص به این قشر در نظر گرفته شده است. این جدایی مکانی این تصور را به وجود آورده است که روحانیت خواهان زندگی راحت تری هستند و همراهی با مردم از آنها سلب آرامش می کند و درنتیجه گسست اجتماعی ایجاد می شود. این تحقیق با رویکردی تاریخی و روش توصیفی تحلیلی، زمینه های اجتماعی جدایی گزینی سکونتی روحانیت و پیامدهای آن را بررسی می کند. یافته ها نشان می دهند که تغییر در سبک زندگی جامعه، تغییر نوع معیشت، عافیت طلبی، دور ماندن از آسیب های زندگی شهری مدرن، مشغولیت های متعدد فکری و اجرایی و... موجب اتخاذ مسکن جدا از مردم عادی برای روحانیت شده است؛ چیزی که در سبک مبتنی بر امام امت وجود نداشت و تداوم آن اندیشه باعث هم گرایی و جوششی مبتنی بر دین و اخلاق بین روحانیت و مردم می شد.

    کلید واژگان: روحانیت, مردم, سبک زندگی, معنویت, واگرایی}
    Ebrahim Abbaspur*

    The clerics have always had a good relationship with people and have been considered a refuge in the adversities of life. The connection and friendship of the clerics with people is the epistemological result of the knowledge that was formed based on epistemological foundations and organized the social life of people and the social and epistemological conduct of the Shiite clergy. Due to the promotion of scientific literature diverging from these principles, one of the biggest dangers is the divergence of the morals and conduct of the clergy from people. One of the manifestations of the connection between people and the clerics is their physical convergence; but today, due to reasons such as the development of divergent cities and the daily activities of the clerics, they have considered it expedient to live in separate settlements from ordinary people, and special neighborhoods and towns have been built for them. This spatial separation has given rise to the idea that the clergy want a more comfortable life, and that companionship with people deprives them of peace. This leads to social separation. Using historical approach and descriptive-analytical method, this research examines the social contexts of the residential separation of the clergy and its consequences. The research findings show that change in lifestyle, change in the way of living, seeking comfort, staying away from the harms of modern urban life, numerous intellectual and executive occupations, etc., have led to the clergy’s preference for living apart from ordinary people. This trend never existed in the Imam-Ummah style the continuation of which, based on religion and ethics, would cause convergence and unity between the clergy and the people.

    Keywords: People, Lifestyle, Spirituality, The Clergy, Divergence}
  • محمدجواد یاوری سرتختی*

    با مطرح شدن موضوع جدیدی به نام تاریخ اجتماعی و سبک زندگی در غرب و شرق، نویسندگان و محققان ایرانی نیز مسئله تاریخ اجتماعی مردم ایران را مورد بررسی قرار دادند که آثار پرباری درپی داشت. در این مسیر، تا حدودی سرفصل های تحقیقات روشن بود و محققان به گوشه هایی از این تاریخ که در محور زندگی اجتماعی مردم بود، اهتمام ورزیدند. در میان طلاب حوزه نیز این خلا مورد توجه قرار گرفت که با کمک از ساختار مطالعات تاریخی اجتماعی و سبک زندگی اسلامی، رساله هایی درخصوص کلیات بحث تاریخ اجتماعی و سبک زندگی اهل بیت (ع) و شیعیان تدوین گردد. نتیجه این تحقیقات و ضرورت آن حتی منجر به این امر گردید که در مراکز تخصصی حوزه علمیه قم در رشته تاریخ تشیع 4 واحد به تاریخ اجتماعی شیعیان اختصاص یابد. در دیگر موسسات آموزشی و پژوهشی نیز که اختصاص به طلاب علوم دینی داشت، در مقطع ارشد و دکتری به درس تاریخ اجتماعی توجه خاصی گردید و درنهایت افزون بر تربیت متخصص، طلاب حوزه علمیه قم با نگارش کتاب ها یا مقالات یا رساله های ارشد و دکتری با عنوان تاریخ اجتماعی شیعیان، گام موثری را برای معرفی آداب و رسوم، نمادها، سبک زندگی، روابط و نظام های اجتماعی آنان برداشتند.

    کلید واژگان: تاریخ اجتماعی, سبک زندگی, آداب و رسوم اجتماعی, شیعیان و حوزه علمیه قم}
    Mohammadjavad Yavari*

    With the emergence of the new subject of "social history and lifestyle" in the West and the East, Iranian writers and researchers also studied the social history of the Iranian people, which resulted in good works. The research topics in this area were clear to some extent and the researchers paid attention to some parts of this history focusing on the social life of people. The lack of this type of research in the field of social history and lifestyle of Ahl al-Bayt and Shiites was noticed by the students of the field, and using the structure of studies on social history and Islamic lifestyle, some treatises were compiled in this regard. The result of such studies led to the addition of four units of social history of Shiites to the curriculum of the specialized centers of the Qom seminary in the field of Shia history. In other educational and research institutions of religious sciences, special attention was paid to the course of social history at MA and PhD programs, and finally, in addition to expert training, the students of the Qom's seminary wrote books, articles or master's and doctoral theses with the title “The social history of the Shia” and took an effective step in introducing their customs, symbols, lifestyle, relationships and social systems.

    Keywords: Social History, Lifestyle, Social Customs, Shiites, The Qom Seminary}
  • اسماعیل علی خانی*

    سبک زندگی از موضوعات مهم جامعه شناختی، روان شناختی و البته دین شناختی در جهان معاصر است. نگرش های کلان و جهان بینی در ایجاد، تقسیم و تبیین سبک زندگی نقش دارند. نگرش های کلان الهی و مادی سبک زندگی را به دو گونه مهم الهی و مادی تقسیم می کند. مسئله اصلی این نوشتار نقش مهم ترین بنیان و زیرساخت اسلام، یعنی توحید، در سبک زندگی است. این نوشتار با روش توصیفی-تحلیلی در پی پاسخ گفتن به این پرسش هاست: خداباوری چه نقشی در سبک زندگی انسان ها دارد؟ ویژگی های اصلی سبک زندگی توحیدی چیست؟ و آیا تنها یک گونه سبک زندگی توحیدی وجود دارد یا می توان به گونه های متفاوت سبک زندگی توحیدی باور داشت؟ دستاوردهای پژوهش عبارت اند از این که باور به توحید سبک زندگی را به طور کلی دگرگون می کند و سبک زندگی خداباورانه به کلی متفاوت از غیر آن است؛ سبک زندگی موحدانه باعث نگاه خوش بینانه به عالم و زندگی، فهم عمیق و جامع از انسان و جهان، تعادل در گزینش های زندگی، لذت های عمیق، نظام منسجم در زندگی، علم و ارزش های برتر و کنش عقلانی در زندگی، سنجش پذیر ساختن جنبه های سنجش ناپذیر امور، ایجاد ظرفیت گزینش های برتر و جهت دادن به گزینش ها می شود. در نهایت، سبک زندگی توحیدی دارای مراتب تشکیکی است و چنین نیست که تنها با یک گونه سبک زندگی موحدانه مواجه باشیم.

    کلید واژگان: خدا, دین, توحید, سبک زندگی, سبک زندگی توحیدی}
    Ismaeil Alikhani *

    One of the most important sociological, psychological, and theological issues in the contemporary world is "lifestyle". The significant point here is the role of worldviews in forming, dividing, and explaining the lifestyle. The divine and material worldviews divide the lifestyle into two important types. The subject matter of this article is the role of monotheism, as the most important foundation and infrastructure of Islam, in the lifestyle. This paper has answered these questions using a descriptive-analytical method What is the role of belief in God in people's lifestyles? What are the main characteristics of a monotheistic lifestyle? Is there only one type of monotheistic lifestyle or one can believe in different types of it? The results of this article show that monotheism completely changes the lifestyle and a believer's lifestyle is completely different from a non-believer’s lifestyle. Moreover, a monotheistic lifestyle leads to an optimistic view of the world and life, a profound and comprehensive understanding of the human being and the world, balance in life choices, deep pleasures, a coherent system in life, superior knowledge and values, rational action in life, making the immeasurable aspects of affairs measurable, creating the capacity of having superior choices, and directing the choices. Finally, the monotheistic lifestyle has different levels, so we are not faced with only one type of monotheistic lifestyle.

    Keywords: God, Religion, Monotheism, Lifestyle, Monotheistic Lifestyle}
  • جایگاه حق سرگرمی در منظومه حقوق اخلاقی انسان از نگاه اسلام
    سید عبدالله میرخندان *

    با پیشرفت فناوری و پدید آمدن سرگرمی های جدید و اهمیت یافتن سرگرمی در سبک زندگی انسان امروزی، سرگرمی به عنوان یک حق برای بشر و نه صرفا یک فعالیت اختیاری مطرح شده است. اینکه سرگرمی از منظر اسلامی یک حق برای انسان محسوب می شود یا خیر و اینکه در صورت وجود این حق، جایگاه آن در منظومه حقوق اخلاقی انسان چیست، از اهمیت بسزایی برخوردار است. پژوهش حاضر، با روش توصیفی تحلیلی به دنبال روشن ساختن این جایگاه است. در این پژوهش، این نتایج حاصل شد که از منظر اسلامی، سرگرمی یک حق در منظومه حقوق اخلاقی انسان محسوب می شود و این حق، یک حق فطری و ازجمله حقوق طبیعی انسان است؛ بنابراین نیاز به سرگرمی یک نیاز توهمی و القایی نیست و ریشه در طبیعت انسان دارد و جایگاه آن تا جایی است که به مسیولیت های اساسی انسان، ازجمله مسیولیت های کاری، اجتماعی، خانوادگی، سیاسی و در راس آن ها مسیولیت های دینی آسیب نزند و موجب تجدیدقوا برای این مسیولیت ها شود.

    کلید واژگان: سرگرمی, حق سرگرمی, حق اخلاقی, حقوق اخلاقی انسان, سبک زندگی}
    The place of the right to entertainment in the system of human moral rights from the point of view of Islam
    seyyed abdollah Mirkhandan *

    With the advancement of technology and the emergence of new entertainment and the importance of entertainment in today's human lifestyle, entertainment has been proposed as a human right and not just an optional activity. Whether or not entertainment is considered a human right from an Islamic point of view, and if this right exists, what is its position in the system of human moral rights, is of great importance. The leading research with descriptive analytical method seeks to clarify this position. In this research, we came to the conclusion that from the Islamic point of view, entertainment is considered a right in the system of human moral rights, and this right is an innate right and one of the natural rights of man. Therefore, the need for entertainment is not an illusory and induced need and it is rooted in human nature and its place is to the extent that it does not harm the basic human responsibilities, including work, social, family, political responsibilities, and above all religious responsibilities, and causes rejuvenation for be these responsibilities.

    Keywords: entertainment, entertainment right, moral right, human moral rights, lifestyle}
  • سید محمد نورالهی، محمد رضایی اصفهانی *، محمود قیوم زاده

    هدف این پژوهش عبارت است از یک بررسی تطبیقی میان اهداف سبک زندگی قرآنی و مدرنیته است که تمایز آن دو را مشخص می کند و نتایج و پیامدها و فواید و ثمره هر کدام را مورد کاوش قرار می دهد تا مشعل هدایت گری برای هر پرسشگر و جوینده حقیقت باشد. به این منظور با تاکید بر روش توصیفی –تحلیلی و با استفاده از ابزار کتابخانه ای و رویکرد علمی– دینی به مطالعه آموزه های قرآن کریم و دیدگاه های اندیشمندان مدرنیته پرداختیم. دستاورد اصلی این تحقیق این است که با بیان تفاوت های عمده بین اهداف آن دو کارآمدی و نتایج را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم تا هر پویشگر بتواند با آگاهی بیشتر و راحت تر انتخاب کند و راه را بپیماید و به زندگی جاودانه دست یابد.

    کلید واژگان: سبک زندگی, قرآن, مدرنیته, اهداف}
    Seyyed Mohammad Nourollahi, Mohammad Rezaei Isfahani *, mahmoud ghayumzadeh

    The purpose of this study is a comparative study between the goals of the Qur'anic lifestyle and modernity, which distinguishes between the two and explores the results and consequences and benefits and fruits of each to be a guiding torch for every questioner and seeker of truth. For this purpose, by emphasizing the descriptive-analytical method and using library tools and scientific-religious approach, we studied the teachings of the Holy Quran and the views of modern thinkers. The main achievement of this research is to analyze the efficiency and results by stating the main differences between the goals of the two so that each scanner can choose more consciously and more easily and walk the path and achieve eternal life.

    Keywords: lifestyle, Quran, modernity, goals}
  • فرانک بهمنی*

    مفهوم اخلاق و سبک زندگی، مفاهیم مستقلی هستند که در مقام ثبوت با یکدیگر ارتباط وثیقی دارند. سبک زندگی مجموعه ای از الگوهای رفتاری است که برآمده از سامانه اعتقادی، اخلاقی و هویت فردی و اجتماعی است. غفلت انسان از اصلاح سامانه معرفتی حوزه اخلاق، موجب بروز و ظهور پیامدهای منفی در شیوه زندگی وی می گردد. پژوهش حاضر با هدف دستیابی به پیامدها و لوازم منطقی پارادایم اخلاقی ملاصدرا و داروینیسم و تاثیر آن بر سبک زندگی با روش اسنادی-تحلیلی انجام گرفته است، تا مخاطب متفکر را با مبانی موثر در سبک زندگی اش مواجه کند، این مواجهه سبب می شود مخاطب متفکر به اصلاح سامانه معرفتی اخلاقی خویش همت گمارد. یافته ها حاکی از آن است که اخلاق داروینی نمی تواند بطور کامل استلزامات و پیامدهای خود را در مقام ثبوت پشتیبانی نماید؛ در حالی که پیامدهای پارادایم صدرایی در اخلاق، اصولی قابل دستیابی و اجرا در زندگی بدست می دهد که استدلال پذیرند.

    کلید واژگان: ملاصدرا, دارویینیسم, بقا, حرکت جوهری, حسن و قبح ذاتی, سبک زندگی}
    Faranak Bahmani*

    The Concepts of ethics and lifestyle are distinct but they are closely connected in real subsistence. Lifestyle is a set of behavior patterns that are derived from belief system, moral dimension, individual and social identity. Negligence in correcting the belief system of the moral realm may give rise to the negative consequences in lifestyle. To recognize the logical outcomes and consequences of the moral paradigms of Mulla Sadra and Darwinism and their impact on lifestyle, the present research with an analytic documentary method seeks to introduce the effective foundations of lifestyle to the thoughtful reader. Therefore, the reader may decide to improve his moral and belief systems. The paper’s findings show that Darwinian ethics cannot fully support its own implications and consequences while the consequences of Mulla Sadra’s paradigm in ethics provide reasonable principles which can be discovered and applied in real life.

    Keywords: Mulla Sadra, Darwinism, survival, substantial motion, intrinsic goodness, badness, lifestyle}
  • سید مجید موسوی*، محمد رضاپور
    سبک صحیح زندگی دارای مبانی اعتقادی و فلسفی نظیر عقلانیت، معنویت، اعتدال و... است. عقلانیت در بین متفکران غربی به عنوان ابزار تامین اهداف صرفا مادی، تقویت کننده نظام سرمایه داری، نفی کننده قدرت ماورایی، متعارض با دین و تعبد به دین تفسیر شده که نمی تواند مبنای سبک زندگی دین صحیح باشد. درحالی که اگر عقلانیت به صورت جامع و متعالی ملاحظه گردد، سبک زندگی مبتنی بر آن رشد همه جانبه فرد و جامعه را در همه ابعاد در پی دارد و برآیند آن، تحقق تمدن نوین اسلامی می باشد. در نوشتار حاضر، ضمن تبیین اصل عقلانیت متعالی و تفاوت آن با عقلانیت های رایج، ویژگی های آن در سه سطح تشریح شده است. ویژگی های آن در سطح شناخت، عبارتند از: بهره حداکثری از منابع شناخت، حقیقت محوری، معطوف به امنیت، آرامش و یقین، حجیت قواعد منطقی، توجه به داده های یقینی علوم، انتخاب تبیین احسن، تکیه به شناخت های بدیهی، مرزبندی بین قلمرو تجربی و معارف فلسفی و وحیانی. ویژگی های آن در سطح اخلاقی نیز عبارت است از: دارا بودن نظام ارزشی و فراگیر، انسجام درونی، قابلیت تبیین عقلانی، توجه هم زمان به حسن فعلی و فاعلی و توجه به رتبی بودن ارزش ها. ویژگی های عقلانیت در سطح ابزاری و معیشتی عبارتند از: هدف مندی، انتخاب وسیله مناسب برای اهداف، گزینش عقلانی در قلمرو احتمالات، توجه به سود مورد انتظار، اعتدال و میانه روی. روش تحقیق در این مقاله، توصیفی تحلیلی است.
    کلید واژگان: عقلانیت متعالی, عقلانیت ابزاری, عقلانیت دینی, سبک زندگی}
    Sayyid Majid Musawi *, Mohmmd Rezapoor
    A sound lifestyle depends on doctrinal and philosophical principles such as rationality, spirituality, moderation and the like. With Western scholars, rationality is interpreted as a means for meeting material needs, capitalism, negation of metaphysical power, opposing religion and religious devotion; therefore, it cannot be used as the foundation for a sound religious lifestyle. However, were rationality regarded transcendent and comprehensive, it would lead to a progress in all dimensions of individual and social lifestyle thus to the realization of Islamic civilization.     In their paper, the authors have explained transcendent rationality and its deference from current rationalities. The characteristics of such rationality are clarified at three levels. At the cognitive level, they are: maximum use of the sources of knowledge, truth-centeredness, security, peace and certainty, the authority of logical rules, consideration of well-founded science-data, the choice of best explanation, reliance on self-evident knowledge, and demarcating borders between the scope of experience and the revealed and philosophical teachings. At the moral level, they are: a wide system of values, internal coherence, capability of rational explanation, considering both good act and good intention of the agent, and that the system of values is hierarchical. At the instrumental level and livelihood, they are: purposefulness, the choice of proper means for aims, the choice of rationality in the case of different probabilities, considering the expected profits, and moderation. The adopted method is analytic-descriptive.
    Keywords: transcendent rationality, Instrumental Rationality, religious rationality, Lifestyle}
  • محمد بهزاد *، مهدی شوشتری، علی سفیدیان

    سبک زندگی ناظر بر سلوک فردی و اجتماعی افراد یک جامعه و بسته به نوع ایدیولوژی و جهان بینی مکتب، متفاوت است. عرفان و سیاست اسلامی نیز درهم آمیختگی شدیدی دارند که در سبک زندگی فردی و اجتماعی افراد بروز می کند. پژوهش پیش رو با هدف کشف چگونگی ترابط عرفان و سیاست در سبک زندگی قرآنی و سبک زندگی "انسان مدرن"  در نظریه عقلانیت و معنویت، پس از تبیین مفاهیم نظری پژوهش و ابعاد عرفانی سیاسی و ویژگی های سبک زندگی مومنانه به شیوه توصیفی و تحلیلی و با بهره گیری از آیات قرآنی به این نتیجه رسیده است که سبک زندگی قرآنی تداعی کننده پیوند عرفان و سیاست با حفظ هم طرازی تعبد و تعقل، عقل معاد و معاش و نیز معنویت و مدیریت در متن زندگی مومنان است. اما در سبک زندگی "انسان مدرن" مصطفی ملکیان، سکولاریسم مجالی برای جولان اجتماعی عرفان و معنویت باقی نمی گذارد. در واقع صاحب نظریه "عقلانیت و معنویت"  با فروکاست عرفان به معنویتی فردگرا، شریعت گریز و غیر تعبدی، سعی بر سازوار نمودن این دو بظاهر متعارض دارد. در واقع این نظریه تلاشی است در جهت آرامش بخشی، امیدواری، شادی آفرینی و محروم نماندن انسان مدرن از عرفان و معنویت اما به قیمت ذبح تدین و تعبد به پای عقل معاش، که امکان پیوند عرفان و سیاست ناب را در سبک زندگی منتفی می سازد.

    کلید واژگان: سبک زندگی, عرفان, سیاست, انسان مدرن, معنویت, عقلانیت}
    Mohammad Behzad *, Mahdi Shoshtari, Ali Sefidian

    Lifestyle dominates the social and individual conduct of people in a society and, depending on the ideology and worldview of each school, adopts different manifestations. Mysticism and Islamic politics are closely intertwined which emerges in social and individual lifestyles. Employing the theory of rationality and spirituality, the present research intended to discern the quality of the relationship between mysticism and politics in modern and Quranic lifestyles of the modern Man. After explaining the theoretical concepts and political-mystical dimensions and characteristics of the faithful lifestyle through a descriptive-analytical method and analysis of the Quranic verses, it was concluded that the Quranic lifestyle denotes the close affinity between mysticism and politics while maintaining the due weight of servitude and rationality, livelihood intellect and consideration for resurrection and spirituality and management in the heart of the faithful life. However, in the “modern man” lifestyle by Mustafa Malekeyan, secularism overshadows the social emergence of mysticism and spirituality. In fact, the author of the theory of “rationality and spirituality” reduces mysticism to an individual, non-religious and non-divine spirituality and tries to harmonize these two seemingly contrasting concepts. In fact, this theory is an attempt to engender relaxation, hope, and happiness in modern man and deter his deprivation from mysticism and spirituality at the expense of sacrificing religion and servitude in the way of livelihood intellect, which, in turn, eliminates the possibility of the relationship between pure mysticism and politics in lifestyle.

    Keywords: Lifestyle, Mysticism, Modern Man, Spirtuality, Rationality}
  • عبدالله محمدی*
    بنیادهای بینشی، از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر رفتارهای فرد هستند. سبک زندگی انسان مدرن، نتیجه تغییر نگرش به مفاهیمی همچون خدا، دین، انسان و هستی بوده و این تغییر نگرش نیز محصول برخی مبانی معرفت شناختی مانند سوبژکتیویسم و اصالت ریاضیات است. سوبژکتیویسم با اصالت دادن به فاعل شناسا، محوریت را به جای واقعیات عینی، به ذهن انسان داد. نتیجه سوبژکتیویسم، محوریت انسان در هستی، جایگزینی انسان به جای خداوند، ایده آلیسم معرفتی، ایده آلیسم ارزش شناختی، نفی مرجعیت دین، تساهل و تسامح دینی و اخلاقی، فردگرایی و نگاه استثماری به طبیعت و انسان بوده است که هرکدام به شکلی، پایه های سبک زندگی غربی را جهت دهی کرده اند. از سوی دیگر، اصالت ریاضیات نیز نگرش های کمی را در تحلیل مفاهیم کیفی علوم انسانی رواج داد و به دنبال آن، تنها ملاک حقیقت، مفاهیم دقیق ریاضی شمرده شده و مفاهیم غیر محسوس غیر قابل اندازه گیری مانند مفاهیم پایه دین، نامعتبر شمرده شدند. پیامد این نگرش، بی معنا انگاشتن ارزش های دینی و اخلاقی بود.
    کلید واژگان: انسان مدرن, سبک زندگی, سوبژکتیویسم, اصالت ریاضیات}
    Abdullah Mohammadi *
    Foundations of insight are one of the most important factors that influence a person's behavior. Modern man's lifestyle is the result of a change of attitude towards concepts such as God, religion, man and existence, and this change of attitude is also a product of some epistemological foundations such as subjectivism and the originality of mathematics. Subjectivism gave the centrality to the human mind instead of objective facts by giving originality to the knowing agent. The result of subjectivism, the centrality of man in existence, the replacement of man instead of God, epistemological idealism, value idealism, negation of the authority of religion, religious and moral tolerance, individualism and an exploitative view of nature and man, each of which, in a way, have directed the foundations of the western lifestyle. On the other hand, the originality of mathematics also popularized quantitative attitudes in the analysis of qualitative concepts of human sciences, and after that, precise mathematical concepts were considered the only criterion of truth, and intangible and immeasurable concepts such as the basic concepts of religion were considered invalid. The consequence of this attitude was to consider religious and moral values meaningless.
    Keywords: Modern man, Lifestyle, subjectivism, originality of mathematics}
  • سید مجید موسوی*، محمد رضاپور

    معنویت، محرکی باطنی و عاملی تاثیرگذار بر سبک زندگی اسلامی است. به دلیل تشکیل جریان های عرفانی منحرف و ترویج سبک های زندگی بر طبق مبانی انحرافی آنان، تبیین و تحلیل معنویت منطبق بر عقلانیت صحیح طبق مبانی امامیه و نسبت آن با برخی باورها (نظیر ولایت تکوینی اهل بیت:) لازم است. معنویت می تواند از اعتقاد به ولایت تکوینی ناشی گردد؛ چراکه ولایت تکوینی ریشه در قرب الهی دارد و نقطه اوج معنویت بوده و نتیجه معنویت حقیقی و اصیل است؛ چنان که باور به ولایت تکوینی، منشا حرکت به سوی معنویت و میزان ارزیابی آن است. وحیانی بودن، جامعیت، حرکت بخشی، و..  از شاخصه های این گونه معنویت است. نمونه های تاثیر معنویت در سبک زندگی اهل بیت: در ابعاد مختلف عبارتند از: یاد خدا، اخلاص، توسل، رعایت اخلاق، عدالت و انصاف، اجتماع حول محور حاکمیت و توجه به اسباب معنویت اجتماعی. روش گردآوری داده ها کتابخانه ای می باشد. اما در پردازش داده ها از تبیین، توصیف، تحلیل و نقد استفاده شده است.

    کلید واژگان: معنویت, ولایت تکوینی, سبک زندگی, اهل بیت, مقامات اهل بیت}
    Sayyid Majid Musawi *, Mohammad Rezapour

    Spirituality is an inner impulse and impressive factor with the Islamic lifestyle. Due to the rise of deviated movements of mysticism and the spread of their misleading lifestyle, it is necessary to explain well-grounded and rational spirituality as per Imamiyyah doctrines and its tie to some of those doctrines such as Ahlulbeit’s authority over creation. Spirituality may come out of one’s belief in the authority over creation, since it has its roots in the proximity to Allah as the zenith and outcome of genuine spirituality. One’s belief in the authority over creation is the starting point of one’s movement towards spirituality and its criterion for assessment. The indexes of such spirituality are: that it is comprehensive, that it has its source from divine revelation, that it produces movement, and the like. Impressive samples of Ahlulbeit’s lifestyle in various aspects are: being mindful of God, sincerity, imploring for assistance, morality, justice and equity, coming together over the sovereignty, and paying attention to the causes of social spirituality.    The method of collecting data is library references and of their processing is description, analysis, and examination.

    Keywords: Spirituality, authority over creation, Lifestyle, Ahlulbeit, the stations of Ahlulbeit}
  • مسلم شجاعی*

    این مقاله‌ میکوشد نقش تربیت در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی را بتصویر بکشد و راهکارهای تربیتی مناسبی در اینباره ارایه دهد. یکی از عوامل بسیار مهم و دگرگون‌کننده ارزشها، باورها و نگرشها، شبکه های اجتماعی هستند چرا که میتوانند با برنامه ریزیهای دقیق و کنترل شده، اندیشه مردم جامعه را شکل داده و به رفتار آنان صورت دلخواه بدهند. هدف این نوشتار، بررسی تاثیر تربیت دینی بر پیشگیری از آسیبهای شبکه های اجتماعی و همچنین تبیین ماهیت و ویژگیهای تکنولوژی است. روش پژوهش اسنادی ‌‌ تحلیلی و از لحاظ هدف، کاربردی است. نتیجه تحقیق نشان میدهد که کارکرد وسیع و پردامنه شبکه های مجازی و اجتماعی در زمینه-های مختلف، قادر است جوامع بشری را بشدت تحت‌تاثیر قرار داده و از هنجارها دور کند. بنابرین برای پیشگیری از عواقب منفی شبکه های اجتماعی در ایجاد ناهنجاریها، باید مبانی تربیت و سبک زندگی دینی را جایگزین مبانی فکری تکنولوژی غرب نمود. تربیت دینی و دینداری با تاکید بر جهانبینی توحیدی در زندگی فردی و اجتماعی، مهمترین عنصر در پیشگیری، مقابله و برخورد با انحرافها و آسیبهای شبکه های اجتماعی است. تربیت دینی یک سبک زندگی و بایدها و نبایدهایی را پیش روی انسان قرار میدهد که بازدارنده‌یی موثر در مواجهه با شبکه های اجتماعی است. این مقاله در ادامه، پیشنهادهایی تربیتی برای مواجهه با آسیبهای اجتماعی در مراکز آموزشی ارایه میدهد. آنچه مسلم است اینست که جوامعی که به نظام تعلیم و تربیت ‌بعنوان عامل بازدارندگی و کاهش آسیبهای اجتماعی توجه دارند، موفقیت مطلوبتری کسب کرده‌اند.

    کلید واژگان: تربیت دینی, سبک زندگی, تکنولوژی, آسیبها, شبکه های مجازی}
    Moslem Moslem Shojaei *

    The present article is an attempt to depict the role of religious training in preventing the social damages and offer some appropriate solutions for them. Social networks constitute the main factors of values, beliefs, and outlooks, for they can change the views and conducts of people as they wish. The aim of this article is to study the impact of religious training in preventing the social damages and also explain the nature and characteristics of technology. The method of this work is based on analytic-documental studies and is an applied study. It is concluded that the function of social networks and cyberspaces are so strong that they can bring human societies under their influences and draw them away from their vales. Thus in order to protect them from the negative consequences of social networks we should replace the intellectual foundations of western technology by some religious foundations for a life style. A religious training with a monotheistic view in individual and social life considered to be the most important element in preventing the side-effects of social networks. Religious training can put forward certain lifestyles that could protect man from lapsing into such problems. The present article is an attempt to offer some suggestions for confronting with the side-effects of educational centers. Obviously, those societies that approach educational system for controlling and warding off social problem turn out to be successful.

    Keywords: Religious training, Lifestyle, Technology, Problems, Cyberspace, networks}
  • فرزین حق پرست*، پریسا هاشم پور، رضا قدردان قراملکی

    خانه مکانی است که وقوع زندگی روزمره را در خود گرفته است. با این حال در خانه سازی معاصر ایران، به لحاظ هستی شناسی توجه کمتری به سبک زندگی دینی و مفاهیم معنوی هم چون خلوت که ریشه در باورها و اعتقادات دینی ما دارد، شده است. این پژوهش نخست به بررسی نظری مفهوم سبک زندگی و مفهوم خلوت پرداخته؛ سپس تاثیر و رابطه این مفاهیم با سبک زندگی دینی بررسی شده است. بدین منظور قشر اجتماعی طلاب، به دلیل پایبندی بیشتر به آموزه های دینی، انتخاب شده است. روش تحقیق کیفی و رویه عملی آن تکمیل پرسشنامه توسط طلاب می باشد. یافته های تحقیق لزوم انطباق رویکردهای مطرح شده توسط اندیشمندان غربی در ارتباط با خلوت، با هستی شناسی اسلامی و سبک زندگی دینی را نشان می دهد. چرا که تفاوت در هستی شناسی اندیشمندان غربی و مسلمان منجر به رویکرد متفاوت در قبال سبک زندگی و مفهوم خلوت می گردد. بنابراین باید با استفاده از سبک زندگی دینی هم در هستی شناسی مسکن سنتی و هم در نظریات خانه سازی غربی، مسکن مناسب برای یک خانواده ایرانی طراحی کرد.

    کلید واژگان: خانه ایرانی, هستی شناسی معماری, خلوت, سبک زندگی, طلاب}
    Farzin Haghparast *, Parisa Hashempour, Reza Ghadrdan Gharamaleki

    Most of daily life of human takes place in House. However, in contemporary Iranian housing has been paid less attention to religious lifestyles ontologically. This study first examines the concept of lifestyle and the concept of privacy; then the impact of these concepts with the ontology of house architecture is examined. For this purpose, the social stratum of clerics has been selected because of their greater adherence to religious teachings. The method is qualitative research and its practical procedure is completing questionnaire by clerics. Findings show that the approaches proposed by Western thinkers in privacy should be consistent with Islamic ontology and religious lifestyle. In fact, by incorporating religious lifestyle into both the ontology of traditional Iranian housing and Western housing theories, it is possible to design suitable housing for an Iranian family.

    Keywords: Iranian House, Architecture Ontology, Privacy, Lifestyle, Clerics}
  • مهدی فغانی، مهدی ثقفی*، نازنین بشیری منش
    زمینه

    ترویج اخلاق در سازمان نه تنها محیطی مساعد برای افزایش بهره وری می آفریند بلکه فراتر از سازمان نقش موثری در جامعه نیز خواهد داشت. بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط سبک زندگی با اخلاق کاری حسابداران شاغل در دستگاه های اجرایی است.

    روش

    پژوهش حاضر از حیث هدف، کاربردی و از جهت گردآوری داده ها از نوع تحقیقات توصیفی می باشد که به طور پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان مالی دستگاه های اجرایی شهرستان بیرجند می باشد که با توجه به جدول مورگان از 178 نفر تعداد 118 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شده اند. به منظور جمع آوری داده های مورد نیاز از پرسشنامه استاندارد و برای تجزیه و تحلیل آنها از تحلیل همبستگی با استفاده از نرم افزار 20SPSS و مدل سازی معادله های ساختاری با استفاده از PLS استفاده شده است.

    یافته ها

    نتایج نشان داد اخلاق حرفه ای حسابداران متاثر از سبک زندگی آنان است. همچنین جنسیت و سابقه کاری حسابداران با رابطه بین سبک زندگی و اخلاق کاری آنها ارتباط معناداری دارد.

    نتیجه گیری

    از آنجا که اخلاق در حسابداری نیز مانند سایر رشته ها از اهمیت زیادی برخوردار است، باید بیش از پیش به ترویج و نهادینه کردن مکارم اخلاقی در بین اعضای حرفه پرداخت. همچنین با توجه به اینکه رعایت اخلاق کاری باعث بهبود شرایط رفتاری و روش زندگی افراد و در نهایت موجب رشد و توسعه اقتصاد جامعه می گردد پیشنهاد می شود به اخلاق کاری حسابداران در ابعاد سبک زندگی آنان در دستگاه های اجرایی توجه جدی صورت گیرد.

    کلید واژگان: اخلاق حسابداری, سبک زندگی, رفتار حرفه ای, نگرش}
    Background

    Promoting ethics in the organization not only creates a favorable environment to increase productivity but also beyond the organization will play an effective role in society. Therefore, the purpose of this study is to investigate the relationship between lifestyle and work ethics of accountants working in the executive apparatus.

    Method

    The present study is applied in terms of purpose and descriptive research in terms of data collection, which has been done by survey. The statistical population includes all financial employees of the executive bodies of Birjand city, according to Morganchr('39')s table, out of 178 people, 118 of them have been selected as a sample. In order to collect the required data, a standard questionnaire was used and to analyze them, correlation analysis using SPSS 20 software and structural equation modeling using PLS were used.

    Results

    The results showed that the professional ethics of accountants is affected by their lifestyle. Also, the gender and work experience of accountants have a significant relationship with the relationship between their lifestyle and work ethic.

    Conclusion

    Since ethics in accounting is as important as other disciplines, it is necessary to promote and institutionalize ethical principles among members of the profession. Also, considering that observing work ethic improves the behavioral conditions and lifestyle of individuals and ultimately leads to the growth and development of societychr('39')s economy, it is suggested that serious attention be paid to the work ethic of accountants in the dimensions of their lifestyle in the executive apparatus

    Keywords: Ethics of accountants, Lifestyle, Professional behavior, Attitude}
  • سید صمد الماس حسینی*
    زمینه

    سبک زندگی مفهوم بسیار مهمی است که اغلب برای بیان روش زندگی به کار رفته است. هدف از این پژوهش تعیین رابطه « سبک زندگی» با « اخلاق حرفه ای» معلمان است.   

    روش

    پژوهش حاضر به روش توصیفی _ همبستگی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی شهر نورآباد به تعداد 384 نفر می باشد، که از طریق جدول مورگان 194 نفر از معلمان با استفاده از شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش« مقیاس سبک زندگی (LSQ) » و « مقیاس اخلاق حرفه ای کادوزیر» بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون صورت گرفته است.

    یافته ها

    نتایج نشان داد که بین سبک زندگی و ابعاد اخلاق حرفه ای رابطه معنی داری وجود دارد.

    نتیجه گیری

    بر اساس نتایج پژوهش حاضر، می توان گفت که ارتقاء سبک زندگی در میان معلمان می تواند باعث افزایش سطح اخلاق حرفه ای در آنان گردد.

    کلید واژگان: ابعاد اخلاق حرفه ای, اخلاق, اخلاق حرفه ای, سبک زندگی}
    Background

    Lifestyle is a very important concept that is often used to express lifestyle. The purpose of this study is to determine the relationship between "lifestyle" and "professional ethics" of teachers.

    Method

    The present study was conducted by descriptive-correlation method. The statistical population includes all primary school teachers in Noorabad (N=394), which through Morgan table, 194 teachers were selected as a research sample using stratified random sampling. The research instruments were "Lifestyle Scale (LSQ)" and "Kadozir Professional Ethics Scale". Data analysis was performed using Pearson correlation coefficient and regression.

    Results

    The results showed that there is a significant relationship between lifestyle and dimensions of professional ethics.

    Conclusion

    Based on the results of the present study, it can be said that improving the lifestyle among teachers can increase the level of professional ethics in them.

    Keywords: Dimensions of professional ethics, Ethics, Professional ethics, Lifestyle}
  • سید حامد عنوانی، سید حسین سید موسوی*، وحیده فخار نوغانی، سیدمرتضی حسینی شاهرودی
    هدف

    مطالعه حاضر با هدف بررسی امکان و ضرورت سبک زندگی سیاسی امام خمینی (ره) انجام شد.

    روش

    روش انجام این تحقیق، کتابخانه ای بود که با روش تحلیل داده ها از آثار امام خمینی انجام شد. بدین صورت که ضمن ارایه تعریف سبک زندگی سیاسی با ترسیم مهم ترین عوامل موثر در تحقق سبک زندگی سیاسی، امکان تحقق این سبک در ساحت زندگی سیاسی امام، بررسی و با بررسی جایگاه عرفانی ایشان، نحوه ضرورت یافتن آن سبک تبیین شد.

    یافته ها

    تحقق سبک زندگی سیاسی، مستلزم برخورداری صاحب سبک از باورهای فکری خاص، تشخیص مهم ترین وظایف و اهداف سیاسی و در نهایت، الزام به تحقق سبک در ساحت زندگی سیاسی بود. علاوه بر آن، عواطف و شرایط محیطی صاحب سبک بایستی با باورها و تلقی او از سیاست رابطه هم افزایی داشته باشد. همچنین سبک پذیری مخاطبان و پیروان صاحب سبک، شرط نهایی برخورداری از سبک بود.

    نتیجه گیری

    سبک زندگی سیاسی امام از فاخرترین سبکهای این ساحت از زندگی بود. امکان تحقق سبک، ریشه در نگرش فقهی و فلسفی ایشان داشت، ولی ضرورت تحقق آن در ساحت زندگی سیاسی، در پی ریزی و رهبری یک انقلاب مردمی- الهی، ناشی از مقام عرفانی امام بود.

    کلید واژگان: امام خمینی, سبک زندگی سیاسی, سبک پذیری, انسان کامل}
    H. Onvani, H. Seyyed Mousavi, V. Fafkhar Nooghani, M. Hosseini Shahroudi
    Objectives

    The present study aims to investigate the possibility and necessity of Imam Khomeini's political lifestyle.

    Method

    The present article is a desk research based on the analysis of the data obtained from Imam Khomeini's works. First, a definition was presented for political lifestyle by outlining the most important factors affecting the realization of political life and then, the feasibility of this style in the political life of Imam was studied. In the next step, the realization of the political lifestyle had been explored through investigating the mystical status of this style.

    Results

    The realization of political lifestyle required the individual’s certain intellectual beliefs, recognition of the most important political tasks and goals, and ultimately realization of the style in the political life. In addition, the emotions and environmental conditions of the individual that has a style must have a synergistic relationship with his beliefs and perception of politics. Also, adaptation of the style by the audience and the followers of the individual having the style was the ultimate condition for possessing the style. 

    Conclusion

    Imam's political lifestyle was one of the most prominent styles of this area. The realization of style was rooted in his jurisprudential and philosophical attitudes, but its necessity in the realm of political life and in founding and the leadership of a democratic divine revolution stemmed from his mystical status.

    Keywords: imam khomeini's political life, lifestyle, factors creating style, perfect man}
  • صغری صالحی*، طوبی کرمانی

    مبانی معرفتی و زمینه های غیرمعرفتی، شیوه شکل گیری و روش شناسی بنیادین نظریه ها و اندیشه های اندیشمندان را تعیین می کنند. خواجه‏نصیرالدین طوسی، پس از ابن‏سینا مفصل ترین مباحث را درباره تدبیر منزل بیان کرده است؛ اگرچه در آثارش به‎طور مستقیم به مبانی معرفتی و روشی تدبیرمنزل نپرداخته است. هدف این نوشتار، تبیین روش شناسی معرفتی خواجه‏نصیر در تدبیرمنزل است و به این پرسش پاسخ می دهد که حکمت منزلی خواجه‏نصیر برمبنای چه روش شناسی معرفتی استوار است؟ تدبیرمنزل خواجه با تکیه بر مبانی و روش‎های متنوع مانند دین‎مداری، مدنیت گرایی، عقل‎گرایی، اخلاق‎گرایی، سنت‎گرایی و غایت نگری روش‎شناسی بنیادینی را مطرح می‎کند که در آن مجموعه‎ای از احکام، بایدها و نبایدها و تکالیف برای ساماندهی زندگی سعادتمند و ایده‏آل ترسیم می‎شود. روش شناسی معرفتی او، یاریگری مدبر برای هدایت منزل و دستیابی به سعادت دنیوی و اخروی است و بر سبک زندگی اسلامی و سنتی تاکید می‎کند. این نوشتار، به روش تحلیلی- توصیفی، روش شناسی معرفتی خواجه‏نصیر در تدبیرمنزل را بررسی و به تاثیر آن در سبک زندگی می پردازد.

    کلید واژگان: روش شناسی, تدبیرمنزل, حکمت عملی, سبک زندگی و خواجه‏ نصیر}
    soghra salehi*

    The cognitive and non-cognitive basics and fields determine formation methods and fundamental methodology of theories and thoughts of scholars. Khajeh Nasiraldin Toosi, have explained the most expanding arguments regarding the house planning following Avicenna; though he never dealt directly the cognitive and method basics of such planning. This research aimed at explaining Khajeh Nasir’s methodology in house planning as well as to answer this question that on what cognitive methodology Kahejh Nasir had relied for house wisdom? The method Khajeh Nasir took in this planning discusses the fundamental methodology where a set of orders, musts and must not’s and duties are given for organizing prosperous and ideal life emphasizing various basics and methods including religion, civilization, wisdom, ethics ,and goal orientation and traditionalism and sentimentalism. His cognitive methodology is a decisive aid for guiding family and achieving the worldly and hereafter prosperity and emphasizes Islamic and traditional lifestyle. This research investigates Khajeh Nasir’s method in house planning through an analytic- descriptive method and points out its influence on the lifestyle.

    Keywords: methodology, house planning, practical wisdom, lifestyle, Khajeh Nasir}
  • حسن یوسف زاده اربط*

    سبک زندگی، به ویژه در سده اخیر جایگاه مهمی در ادبیات علوم انسانی مغرب زمین به خود اختصاص داده است. اما ورود این مفهوم با تلقی جدید آن به ادبیات مطالعات اسلامی سابقه چندانی ندارد. در واقع رواج سبک زندگی در کشورهای اسلامی از جمله در ایران، بیشتر با پسوند «اسلامی» بوده است. بدین ترتیب، «سبک زندگی اسلامی» سازه ای مفهومی است که در بررسی آن به هر سه واژه «سبک»، «زندگی» و «اسلامی» باید توجه کرد. قید «اسلامی» به سبک زندگی بیانگر تمایز ماهوی این نوع سبک زندگی، از سبک های رقیب یا مشابه است. بنابراین، سبک زندگی اسلامی منطقا بازتاب های خاص در عرصه های ارتباطی، بخصوص در عرصه تعاملات انسان با همنوعان خود دارد. این پژوهش با توجه به این تمایز، این پرسش را مطرح می کند که اصول حاکم بر تعامل با «مردم» در سبک زندگی اسلامی و خاستگاه مباشناختی آن از منظر قرآن کریم کدامند؟ نتیجه تحقیق، که با استفاد از ظرفیت روش های توصیفی و تفسیری انجام شد، این است که سبک زندگی اسلامی در بعد بینشی؛ عقیده به اشتراک در خلقت، برخورداری انسان از کرامت ذاتی و تفاوت های طبیعی زن و مرد؛ و در بعد کنشی؛ به اصولی از جمله حق مداری، ولایت مداری، امانت داری، جمع گرایی، تقدم اخلاق بر حقوق و مانند آن استوار است.

    کلید واژگان: سبک زندگی, مبانی و اصول, ارتباطات اجتماعی, ارتباط با مردم, اصول حاکم بر سبک زندگی, جمع گرایی}
    Hassan Yousefzadeh Arbat

    Lifestyle has played an important role of the literature of the humanities of the West, especially in recent centuries. However, there is a little history of the introduction of this concept of its new perception in the literature of Islamic studies. In fact, the prevalence of lifestyle has been more with the suffix "Islamic'' in Islamic countries, including Iran. Thus, "Islamic lifestyle" is a conceptual structure in which all three words "style", "life" and "Islamic" should be considered. The Islamic term "lifestyle" refers to the essential distinction of this type of lifestyle, from rival or similar styles. Thus, the Islamic lifestyle logically has special reflections in the realm of communication, especially in the realm of human interactions of fellow human beings. This study arises the question based on this distinction that what are the principles of the interaction with "people" in the Islamic lifestyle and its cognitive origin from the perspective of the Holy Quran? The result of study was done using the descriptive and interpretive methods that the Islamic lifestyle based on visual dimension it is the idea of sharing in creation, man has innate dignity and the natural differences between men and women and in the dimension of action it is based on principles such as the rule of law, governorship, trustiness, collectivism, the priority of morality over rights and like them.

    Keywords: lifestyle, fundamentals, principles, social contact, connect withpeople, principles of lifestyle, collectivism}
  • زینب شکیبی*
    فیلیپس از ناشناختارگرایان در خصوص باورهای دینی است. او با طرح ایده مغالطه تعالی زبان دینی معتقد است که این زبان واجد خصوصیت غیرارجاعی بودن و غیرتوصیفی بودن و جدا بودن وجود واقعی از وجود منطقی در گزاره هایش است. در این مقاله نشان می دهیم که توصیفی بودن زبان دینی در نظام فکری وی به این معناست که در زبان دینی هیچ گاه نباید جدا از متن دینی، اثبات وجود خدا و سایر شاخص های دینی انجام پذیرد، زیرا نحوه زندگی دینی منشا انتزاع معنا و وجود این باورهاست. از نظر فیلیپس صحبت کردن از خدا و سایر موضوعات دینی، دارای ارجاع به متعلق خود هستند. اگرچه این متعلق امری خارجی نیست، بلکه تحقق یافته در نحوه زندگی مومنان است. او توصیفی و ارجاعی بودن زبان دینی را در محدوده نحوه زندگی دینی می پذیرد و البته همین امر مهم ترین نقطه تمایز وی با دیگر فیلسوفان دین تحلیلی است. از همین رو برخی فیلسوفان تحلیل زبانی در حوزه فلسفه دین، انتقادهای زیر را به دیدگاه او مطرح کرده اند: الف) عدم صحت تمایز میان وجود منطقی از وجود واقعی پیرامون خداوند؛ ب) نفی واقعیت عناصر دینی بر اساس مبنای پوزیتویستی فیلیپس؛ ج) عدم اثبات ناتوانی زبان عرفی در صحبت کردن از امور ماورایی.
    کلید واژگان: بازی زبانی, زبان دینی, فیلیپس, ناشناختگرایی, ناواقع گرایی, نحوه زندگی}
    Zeinab Shakibi *
    Philips is a scholar with a non-cognitivist view toward religious beliefs. Suggesting the fallacy of the sublimity of religious language, he believes that this language is non-referential and non-descriptive, and separates the true being from the rational being in its statements. This article shows that in his thought system, for the religious language to be descriptive it should never try to prove the existence of God and other religious parameters independently from the religious context, because it is the religious lifestyle that gives suchlike beliefs their meaning and existence. From Philip’s viewpoint, discussions about God and other religious topics entail allusions to their referents, although these referents are not external phenomena, but rather, are realized in Faithful’s lifestyle. He accepts the descriptive and referential nature of the religious language within the boundaries of the religious lifestyle, and this, of course, is what distinguishes him from other analytical philosophers of religion. As a result, some discourse analysis philosophers in the domain of the philosophy of religion have put forth the following criticisms against his viewpoint: the inaccuracy of making a distinction between the logical existence and the true existence of God; the rejection of the reality of religious elements based on Philip’s positivistic principles; and the failure to prove the inability of the ordinary language to talk about the metaphysical issues.
    Keywords: Philips, Non-realism, Non-cognitivism, Lifestyle, Religious language, Language games}
  • محمدتقی فعالی
    مفهوم سبک زندگی ازجمله مفاهیم جدیدی است که در حوزه جامعه شناسی، روان شناسی و مطالعات فرهنگی به کار رفته است. سبک زندگی ناظر به رفتار انسان ها است. امروزه دو رویکرد کلی در ارتباط با سبک زندگی وجود دارد؛ رویکرد جامعه شناسانه که بیشتر تحت تاثیر ماکس وبر است و نیز رویکرد روان شناسانه که متاثر از آدلر می باشد. تاکید بر عنصر رفتار در مفهوم سبک زندگی، عنصر مشترک هر دو رویکرد می باشد. سبک زندگی یا نحوه زیستن به مجموعه ای از الگوهای رفتاری نسبتا پایدار اطلاق می گردد که از بینش ها و ارزش های آدمیان متاثر بوده در رفتار به صورت عینی متجلی می شود.
    سبک زندگی اسلامی را می توان به مثابه دانشی مستقل در نظر گرفت که با دانش اخلاق و نیز مفاهیم ارزشی نسبت ها و پیوندهایی دارد. این نسبت ها را می توان به دو صورت تمایزها و اشتراک ها در نظر گرفت. مقاله حاضر با استفاده از روش تحقیق کتابخانه ای اسنادی، درصدد است تمایزات و نیز خدمات متقابل این دو دانش را استنباط کرده و ارائه دهد.
    کلید واژگان: اخلاق, ارزش, سبک زندگی, آداب و رسوم, خرده فرهنگ, عرف و مصرف}
    Mohammadtaqi Faali
    The concept of lifestyle is one of the new concepts used in the field of sociology, psychology and cultural studies. Lifestyle is about human behavior. Today, there are two general approaches to lifestyle, a sociological approach that is most influenced by Max Weber, and a psychological approach influenced by Adler. The emphasis on the element of behavior in the concept of lifestyle is the common element of both approaches. Lifestyle or way of life is referred to as a set of relatively stable behavioral patterns that are influenced by the insights and values of human beings in terms of behavior objectively manifested. Islamic lifestyle can be considered as an independent knowledge which has relations and links with ethics and value concepts. These ratios can be considered in two distinctions and subscriptions. The present paper, using the documentary library research methodology, seeks to infer and disclose the distinctions and mutual services of these two knowledge.
    Keywords: Ethics, Value, Lifestyle, Customs, Subculture, Consumption}
  • محمد مهدی مظفری
    سیره و روش زندگی امیرمومنان علی علیه السلام را می توان به عنوان کامل ترین الگوی مسلمانان در امور اقتصادی به شمار آورد. روشی که در آن نه منفعت طلبی شخصی بر منافع عمومی سایه می افکند، و نه فشارها و آسیب های اقتصادی می تواند خللی در توفیقات روزافزون آن به وجود آورد. این سیره که مبتنی بر علم و دانش تولید و عمل مجدانه است، با هوشمندی امیرمومنان علیه السلام، سبب تغییر اوضاع معیشتی او و بنی هاشم گردیده و اثرات مطلوب بسیاری را در عرصه های گوناگون از خود به جای گذاشته است. شاید بتوان مهم ترین و مطلوب ترین اثر سبک اقتصاد علوی را تکیه این روش بر تولید، یا همان درون زایی و تاکید آن بر حفظ سرمایه و بهره گیری از ثمرات آن دانست. این ویژگی ها موجب شده که مقاله، به بررسی و تحلیل مسائل اقتصادی مرتبط با امیرمومنان علی علیه السلام بپردازد تا کیفیت تطبیق اقتصاد مقاومتی با سیره اقتصاد علوی را از طریق تحلیل تصمیمات اقتصادی امیرمومنان علیه السلام در زمینه تولید و کسب و کار روشن نماید.
    کلید واژگان: امیرمومنان علی علیه السلام, اقتصاد, سبک زندگی, اقتصاد مقاومتی, تولید, سرمایه}
    Mohammad Mahdi Mozafari
    The lifestyle of Amir al-Mu'minin Ali (as) in economic affairs can be regarded as the most complete way of life for Muslims. A method in which neither the public interest is shadowed by self-interest nor the economic pressures and imbalances can stop its progress. This method, which is based on science, production knowledge, and hard work, changed the livelihoods of Imam and Bani Hashem, with the intelligence of Amir al-Mu'minin, and has had many favorable effects in various fields. Perhaps the most important and desirable effect of Imam Ali (as)'s lifestyle are relying on production or endogenous, maintaining capital and utilizing fruits. These features have led us to study and analyze economic issues related to Amir al-Mu'minin (as) to adopt the resistance economy with the economic conduct of Imam Ali (as) by analyzing his economic decisions in the field of production and business.
    Keywords: Amir al-Mu'minin Ali (as), economy, lifestyle, resistance economy, production, capital.Methods of Economic Management of Women in Islamic}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال