به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « انسان شناسی » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «انسان شناسی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مجتبی نوری کوهبنانی*، امیر خواص

    مواجهه ادیان با مقوله رنج دارای جوانب مختلفی است که از منظرهای گوناگون به آن پرداخته شده است. در این پژوهش به شیوه توصیفی تحلیلی به بررسی چگونگی استفاده آیین بودا از ظرفیت رنج در تبیین و تشریح جوانب انسان شناسانه می پردازد. در این مقاله رویکردهای مختلف آیین بودا در بهره برداری از ظرفیت رنج برای تبیین و توصیف دامنه های گسترده ای از ویژگی های انسانی مطرح می شود. همچنین در ادامه به استلزامات انسان شناختی اشاره می گردد و بیان می شود که نسبت رنج با طبیعت انسان چگونه است و وجود رنج چه نسبتی با اختیار انسان دارد. یافته های پژوهش نشان می دهد که بهره برداری آیین بودا از ظرفیت رنج، به مثابه یک ابزار موثر در تبیین انسان شناسی است و این آیین اعتقاد دارد که رنج نه تنها جزء حتمی زندگی، بلکه فرصتی برای تحول است. در این راستا، آیین بودا رنج را به دو دسته طبیعی و غیرطبیعی، و اختیاری و غیراختیاری تفکیک می کند و نتیجه تحمل رنج را رسیدن به نیروانه می داند.

    کلید واژگان: آیین بودا, ظرفیت, رنج, انسان شناسی, استلزامات}
  • سید اکبر حسینی قلعه بهمن

    هنگام سخن گفتن از مبنای یک پدیده، مراد و منظور آن بنیان ها و پایه هایی است که آن رخداد بر آن استوار گردیده و به اقتضای آن بنیان شکل خاصی یافته است. حکومت به طور عام و حکومت دینی نیز پدیده ای است که بر یک دسته بنیان ساخته شده و به اقتضای آن مبناها، شکل و صورت خاصی به خود گرفته است. برای ساخته شدن یک حکومت و نوع خاصی از آن که حکومت دینی است، بنیان های متعددی مورد نیاز است. دسته ای از این بنیان ها، بنیان های نظری بوده که اشاره به باورهای اصیل و اساسی مردمان دارند و در ذیل مهم ترین آنها بنیان های هستی شناختی، معرفت شناختی، الهیاتی، ارزش شناختی و انسان شناختی واقع شده اند. بنابراین، مبانی انسان شناختی حکومت و حکومت دینی، آن دسته از باورهای اصیل و اساسی هستند که در حوزه شناخت انسان قرار گرفته و باورهای حکومت دینی راجع به انسان را شکل داده اند. در این نوشتار، با مراجعه به منابع دارای حجیت در دین، به مهم ترین پایه های انسان شناختی حکومت دینی رسیده ایم و تلاش کرده ایم در یک نظم منطقی آنها را عرضه داریم.

    کلید واژگان: حکومت, حکومت دینی, انسان شناسی, طبیعت انسان, تجرد روح, هدف آفرینش انسان, کمال انسان}
    Seyed Akbar Hosseini Qale Bahman

    When talking about the basis of a phenomenon, it means the foundations on which that phenomenon is based and according to the necessity of that foundation, it has taken a special shape. Government in general and religious government is also a phenomenon that is built on a set of foundations and has taken a special shape and form according to the requirements of those foundations. In order to build a government and a special type of it, which is a religious government, several foundations are needed. Some of these foundations are theoretical foundations that refer to the original and basic beliefs of people, and under the most important of them are the ontological, epistemological, theological, value-based and anthropological foundations. Therefore, the anthropological foundations of government and religious government are those original and basic beliefs that are in the domain of human knowledge and have formed religious government's beliefs about humans. In this article, by referring to authoritative sources in religion, we have reached the most important anthropological bases of religious government and we have tried to present them in a logical order.

    Keywords: Government, religious government, Anthropology, Human Nature, celibacy of soul, purpose of human creation, human perfection}
  • فریده آفرین*
    هدف مقاله این است که با روش توصیفی - تحلیلی با مبنا قراردادن هماهنگی و پرورش قوا و بحث ایده در امر زیبا و والا، ابعاد تربیتی نقد سوم کانت بررسی شود. طیف معانی و ابعاد تربیتی - بیلدونگی مرتبط با امر زیبا و والا، مانند پرورش قوا و روح، پرورش روح در معیت زیبای طبیعی و هنری، تکیه به غایت عقلانی و هماهنگی فاهمه - تخیل در امر زیبا، شکل گیری تصوری از کل در امر والای ریاضی و هماهنگی عقل - تخیل، تسلای خاطر و همدلی در چنین تجربه ای، پرورش قوا بر مبنای هماهنگی در شدیدترین ناهماهنگی آنها در امر والای پویا، پرورش قوا در راستای پرورش استعدادهای طبیعی و اخلاقی ویژه نوع انسان در ارتباط غیرمستقیم و مستقیم با ایده ها، تربیت مقدماتی اخلاقی در راستای ایدیال اخلاقی در ارتباط با غایت انسان و آمادگی برای جامعه پذیری بر مبنای لذتی که می توان در زیبا و در هماهنگی بازیافته والا با دیگران برد، انضباط ذوق، حس مشترک به مثابه زمینه مقایسه احکام با یکدیگر و تصحیح خطاهای حکم زیبا و والا، نیز ارتقا و کمال قوای دخیل در امر زیبا و والا در مواجهه های مختلف، پیامدهای تربیتی امر زیبا و والا را در مسیر استعدادها و قوای نوع انسان پی می گیرد و وجه انسان شناختی نقد سوم را نشان می دهد.
    کلید واژگان: امر زیبا, امر والا, هماهنگی قوا, ایده, انسان شناسی}
    Farideh Afarin *
    This article employs the descriptive-analytical method and explores the interplay of faculties and ideas associated with the beautiful and the sublime to investigate the pedagogical dimensions of Kant’s third critique. The educational implications of the beautiful and the sublime for human talents and faculties will be explored. The human-centric aspect of the third critique is illuminated through a range of pedagogical (Bildung) ideas and aspects connected to the beautiful and the sublime. These include nurturing faculties and the soul, fostering the soul in the presence of natural and artistic beauties, relying on rational ends, and establishing harmony between understanding and imagination in relation to the beautiful. Additionally, the article delves into forming a conception of the whole in the mathematical sublime, achieving harmony between reason and imagination, finding consolation and sympathy in such experiences, and developing faculties through harmony amidst their strongest disharmonies concerning the dynamic sublime. It further discusses nurturing faculties in alignment with the development of natural and moral talents unique to the human species, whether in direct or indirect connection to ideas. The article also touches on preliminary moral training in harmony with the moral ideal related to the human end and preparedness for sociability based on the pleasure derived from the beautiful and the recovered sublime harmony with others. Other aspects covered include disciplining one’s taste, recognizing common sense as the foundation for comparing judgments, and correcting errors in judgments regarding beauty and sublimity. The article concludes by advocating for the promotion and enhancement of faculties engaged in encounters with the beautiful and the sublime.
    Keywords: the beautiful, the sublime, harmony of psychological faculties, study of human nature}
  • مرضیه کاظمی*، سید علی اصغر میرباقری فرد

    در عرفان اسلامی، شناخت انسان از ارکان مهم دستیابی به معرفت حقیقی به شمار می رود و به همین دلیل توجه به دیدگاه های انسان شناختی عرفا در تبیین مبانی و اصول بینش عرفانی آنان دارای اهمیت بسیاری است. ما در این پژوهش، مولوی و ابن عربی را به عنوان نمایندگان سنت اول و دوم عرفانی در نظرگرفته ایم؛ مولوی به عنوان عارف بزرگ سنت اول که وسیع ترین مجال را برای طرح دیدگاه های این سنت در حوزه انسان شناسی فراهم کرده است و محیی الدین ابن عربی به عنوان چهره برجسته سنت دوم عرفانی که آرا و اندیشه های عرفانی وی، الهام بخش بسیاری از بزرگان عرفان و ادب اسلامی بوده است. مقاله حاضر، از طریق مقایسه و تطبیق دیدگاه های مولوی و ابن عربی درباره کلیات مبانی انسان شناسی، بررسی مراتب انسان و تبیین ویژگی های انسان های کمال یافته، به این پرسش پاسخ می دهد که آیا نظام فکری و مبانی عرفانی این دو عارف پرآوازه، متفاوت از یکدیگر اند.

    کلید واژگان: انسان شناسی, مولوی, ابن عربی, سنت اول عرفانی, سنت دوم عرفانی}
    Marzieh Kazemi *, Sayyed AliAsghar Mirbagherifard

    Human knowledge is one of the important principles of achieving knowledge in Islamic mysticism And for this reason, it is very important to pay attention to the anthropological views of the mystics in explaining the foundations and principles of their mystical vision. In this research, we have considered Molavi and Ibn Arabi as the representatives of the first and second mystical traditions; Maulavi as the great mystic of the first tradition, who has provided the widest scope for presenting the views of this tradition in the field of anthropology. Mohi al-Din Ibn Arabi, as the prominent figure of the second tradition of mysticism, whose opinions and mystical thoughts have been the inspiration of many scholars of mysticism and Islamic literature.This article analyzes and examines the anthropological foundations of the two mystical traditions through a comparative comparison of the views of Molavi and Ibn Arabi about the generalities of the foundations of anthropology, examining the levels of human beings and explaining the characteristics of perfected human beings.

    Keywords: Anthropology, Molavi, Ibn Arabi, first mystical tradition, second mystical tradition}
  • ولی الله نصیری*

    تجزیه و تحلیل مباحث انسان شناسی در چارچوب گفتمان ابوریحان، مهم ترین مسیله این مقاله را تشکیل می دهد. یکی از دانشمندان انسان شناسی، که بیش از هزار سال پیش توانسته این گفتمان را در زمانه خویش براساس مولفه های مردم شناسی توسعه دهد، بدون شک ابوریحان است، واکاوی و کنکاش در منابع ایشان و به دنبال آن ساختن یک چارچوب جدید بر مبنای مفاهیم و داده های ایشان می تواند کمک زیادی به این پژوهش در رسیدن به هدفش بکند. در این پژوهش که با روش کتابخانه ای و تحلیل محتوا صورت گرفته است،  ابوریحان بیرونی را دانشمندی با سبک و روش در علوم دریافته است، وی ضمن طبقه بندی علوم، سیستماتیک و نظام مند بوده است. ابوریحان به فهم و درک دقیقی از روش در علوم رسیده بود و هر علمی را بر اساس روش خودش انجام می داد. براین اساس، هدف مندی او باعث شکل گیری مبانی فکری و نظری ایشان شد. ابوریحان روح حقیقت جویی و ذهن خلاقی داشت به گونه ای که هر مطلبی را به سادگی نمی پذیرفت و نخست آن را مورد آزمایش داده و تا آن را در بوته امتحان قرار نمی داد به راحتی نمی پذیرفت. او هر علمی را با روش خودش می سنجید و نتایج حاصل از آن را بیان می کرد، او در علم مردم شناسی از روش مشاهده، مشارکت، عدم ارزش گذاری پیش داوری استفاده می کرد و هرچه را می دید بدون دخالت دادن عقاید خود، آن را بیان می کرد و اهمیت پژوهش حاضر سبک و روش ابوریحان بیرونی را در بحث انسان شناسی نمایان می کند.

    کلید واژگان: ابوریحان بیرونی, انسان شناسی, حقیقت جویی, ادیان, علم}
    Valiyollah Nasiri *

    The analysis of anthropological issues in the context of Al- Baruni discourse constitutes the most important issue of this article. One of the anthropological scientists, who more than a thousand years ago was able to develop this discourse in his time based on anthropological components, is undoubtedly Al- Baruni. His concepts and data can greatly help this research in reaching its goal. In this research, which was carried out with the library method and content analysis, Al- Baruni was found to be a scientist with a style and method in the sciences, and he was systematic and systematic while classifying the sciences. Al- Baruni had a precise understanding of the method in science and he did every science based on his own method. Therefore, his purposefulness caused the formation of his intellectual and theoretical foundations. Al- Baruni had a truth-seeking spirit and a creative mind in such a way that he did not accept any material easily and did not accept it easily until he first tested it and put it to the test. He measured each science with his own method and expressed the results of it. In anthropology, he used the method of observation, participation, non-valuation of prejudice and everything he saw without By interjecting his own opinions, he expressed it And the importance of the current research shows the style and method of Al- Boruni in the discussion of anthropology.

    Keywords: Al- Biruni, anthropology, truth seeking, Religions, science}
  • احمد سعیدی، حسین مظفری، محمد سربخشی

    انسان راه‌های معرفتی متنوعی به سوی شناخت واقع، ازجمله شناخت خود دارد و هریک از راه‌های معرفتی نیز در جای خود مزیت نسبی دارد. در مقاله «چیستی انسان‌شناسی» برای اثبات مزیت انسان‌شناسی نقلی نسبت به انسان‌شناسی‌های عقلی، شهودی و تجربی، اولا، امتیاز‌ها و ویژگی‌هایی برای انسان‌شناسی نقلی، و ثانیا، بحران‌ها و مشکلاتی برای سایر انواع انسان‌شناسی بیان شده است. تقریبا همه امتیازاتی که در مقاله یادشده برای انسان‌شناسی نقلی ذکر شده و همه مشکلاتی که برای انواع دیگر انسان‌شناسی، ازجمله انسان‌شناسی عرفانی بیان شده درخور مناقشه‌اند. مهم‌ترین اشتباهی که در محور اول مقاله مزبور صورت گرفته، این است که برداشت‌های ظنی دانشمندان، دارای جامعیت، اتقان و اعتبار یقینی تلقی شده‌اند. مهم‌ترین اشتباهی که در محور دوم مقاله صورت گرفته این است که تفاوت میان علم حضوری با ترجمه و تفسیر آن نادیده گرفته شده است. در نوشتار حاضر، برای دفاع از اهمیت و اعتبار انسان‌شناسی‌های غیرنقلی، به‌ویژه انسان‌شناسی عرفانی، بخش‌هایی از ادعاهای مقاله مزبور را نقل و بررسی کرده‌ایم.

    کلید واژگان: انسان شناسی, عرفان, فلسفه, دین, نقل}
  • علی جعفری*، محمدمهدی علیمردی

    شناخت انسان همواره محل توجه مکاتب مختلف دینی، فلسفی و عرفانی بوده است. امروزه اندیشمندان به آیین های عرفانی بدون شریعت، مانند آیین بودا، توجه دارند و از آن استقبال می کنند. ترواده بودیسم نیز به عنوان قرایتی سنتی از آموزه های بودا، با نگاه فلسفی و عرفانی انسان را تحلیل می کند. تامل در مبانی انسان شناختی بودیسم شناخت ما از انسان در این آیین را عمیق تر خواهد کرد. بدین منظور پژوهش حاضر ضمن معرفی مبانی انسان شناختی ترواده بودیسم، در صدد است آن را بر اساس مبانی حکمت متعالیه ارزیابی کند. این پژوهش با استفاده از روش توصیفی تحلیلی در نهایت به این نتیجه می رسد که انسان شناسی بودیسم از جهاتی ناقص است و به برخی از پرسش ها درباره مبدا هستی و فلسفه وجودی انسان پاسخ نمی دهد. بودا با انکار خدا و معرفی انسان به عنوان برترین موجود عالم و همچنین با انکار نفس ثابت، ماهیت انسان را چیزی جز ترکیبی از پنج بخش، یعنی بدن فیزیکی، احساس، ادراک، نمودهای روانی، و دانستگی نمی داند و آنچه به عنوان یک فرد تجربه می شود چیزی جز فرآیند شدن نیست. در انسان شناسی ترواده بودیسم انسان موجودی است که به سبب تولدهای مکرر در زنجیره سمساره گرفتار آمده و با پیوستن به نیروانا به رهایی می رسد.

    کلید واژگان: ترواده بودیسم, انسان شناسی, بودا, انسان, نفس, حکمت متعالیه}
    Ali Jafari *, Mahdi Alimardi

    Cognition of man has always been the focus of various religious, philosophical and mystical schools. Today, thinkers pay attention to and welcome mystical religions without Sharia, such as Buddhism. Theravada Buddhism, as a traditional reading of Buddhist teachings, analyzes man from a philosophical and mystical perspective. Reflecting on the anthropological foundations of Buddhism will deepen our knowledge of man in this religion. Therefore, the present study, while introducing the anthropological foundations of Theravada Buddhism, seeks to evaluate it on the basis of the principles of Al-Hikmah Al-Motaaliyah (transcendent wisdom). This study, using a descriptive-analytical method, finally concludes that the anthropology of Buddhism is incomplete in some respects and does not answer some questions about the origin of existence and the philosophy of human existence. By denying God and introducing man as the supreme being of the universe, as well as by denying the fixed soul, the Buddha considers human nature to be nothing more than a combination of five parts: the physical body, feeling, perception, mental manifestations, and knowledge. What is experienced as an individual is nothing but a process. In the anthropology of Theravada Buddhism, man is a creature who is trapped in the chain of Samsara due to repeated births and is liberated by joining Nirvana.

    Keywords: Theravada Buddhism, Anthropology, Buddha, man, soul, Hikmat Motaaliyah}
  • مژده شریعتمداری*، طاهره حاج ابراهیمی

    گام نهادن در مسیر سلوک از وجوه مشترک میان آموزه های مکاتب گوناگون صوفیانه است، اما این مبحث در آموزه ها و آثار کبرویان به خصوص شیخ نجم الدین کبری تصویری ویژه یافته است. ازسویی دیگر در انگاره های عرفانی، همواره یکی از محورهای اصلی تفکر، جایگاه انسان در نظام هستی بوده است، در میراث پیروان شیخ کبری نیز انسان همچون قلب تپنده هستی بسیار مورد بحث و گفت وگو بوده است. این پژوهش با بررسی اندیشه های شیخ نجم الدین کبری، شیخ نجم الدین رازی، علاالدوله سمنانی و عزیزالدین نسفی می کوشد با نشان دادن وجوه بارز نگرش انسان شناختی ایشان، به ویژگی برجسته آموزه سلوک در نزدشان بپردازد. شرح مراتب سیر و سلوک از طریق نورها و رنگ ها در تصوف و عرفان مسلمانان به خصوص در طریقه کبرویه دارای اهمیت ویژه ای است. به همین منظور در بخشی به سیر این رنگ ها و نورها در مقاله حاضر پرداخته شده است.

    کلید واژگان: انسان شناسی, کبرویه, نفس, سلوک, نور}
    Mojdeh Shariatmadari*

    Spiritual journey is a common matter among different Sufism schools, but this matter has got a special feature in Kubrâwiyyas; who are one of the most prominent and influential Sufi orders in the history of Sufism, especially Sheikh Najmuddīn-e Kubrā; as their spiritual director, doctrine and works. On the other hand, the humanchr  position in the world, is always one of the main thinking bases in mystical thoughts, and the key matter of debates among Kubrâwiyyas, as their heritage, is the human as the worldchr  beating heart. This paper pays to show the sheikh Kubrā,   al-Dawla Semnânî , and  Azîz al-dîn Nasafî prominent spiritual path doctrine thoughts by studying their works, and showing their prominent mystical anthropological notions. Explaining of spiritual journeychr  levels by lights, and colors has special significance in Sufism, and Islamic mystics, especially Kubrâwiyyas, so a part of this article pays to the process of these lights, and colors.

    Keywords: Anthropology, Kubrâwiyya, Soul, Mystical Path, light}
  • رضا نوروزی*

    فرهنگ های مختلف، روش های متفاوتی برای زندگی انسان ارایه می دهند که برخاسته از نگرش های متفاوت آنها به عالم هستی و انسان است و ارزیابی هر کدام از این سبک های زندگی، نیازمند تحلیل دقیق و عمیق مبانی آنها است. از بین مبانی سبک زندگی، خودشناسی از مهم ترین مبانی محسوب می شود و سوال مهم در این بحث، تاثیر خودشناسی بر سبک زندگی و تحلیل نحوه این تاثیرگذاری است. بدین منظور در این نوشتار با روش تحلیلی - توصیفی، با تبیین هویت و حقیقت انسان و جایگاه او در عالم هستی و بر اساس ارتباط تنگاتنگ لایه های وجودی انسان، تاثیر خودشناسی بر سبک زندگی اسلامی، و تاثیر سبک زندگی بر تکامل انسان بررسی شده است و از منظر عقل و دین نحوه این تاثیرگذاری مورد تبیین و تحلیل قرار گرفته است. در آموزه های دینی از یک طرف، باورهای اعتقادی انسان مومن در رفتارهای او بروز پیدا می کند که ثمره آن، سبک زندگی خدا محور، آخرت گرا، کرامت خواه و جامع نگراست و از طرف دیگر کوچک ترین رفتار در زندگی انسان، در رسیدن به تکامل روحی او تاثیر گذار است. بر اساس براهین عقلی نیز، حرکت استکمالی انسان در همین عالم مادی آغاز می شود و نفس انسان با حرکت جوهری خود به بالاترین درجات کمال روحی و معنوی دست می یابد.

    کلید واژگان: خودشناسی, انسان شناسی, سبک زندگی اسلامی, مبانی سبک زندگی, تکامل انسان}
    Reza Nourouzy*

    Different cultures introduce different ways for the man’s life, each brought from their various view to the world and the people. Assesing each of these lifestyles needs accurate and deep analysis of their fundamentals. Self-acknowlegment is considered to be one of those most important fundamentals. The important question here is the impact of selfacknowlegment on the lifestyle and its mechanism. Thus, using analyticaldescriptive method and by expressing the man’s identity and truth, and his position in the world and the close relations of the inner layers of the man, the impact of self-acknowledgment on the Islamic lifestyle and the impact of lifestyle on the man’s perfection is studied in this article and this impact has been explained and analyzed accoding to the intellect and religion. According to the religious teachings, a believer’s faith is revealed in his acts whose result is the God-believing, hereafter-believing, great and comprehensive lifestyle; moreover, the smallest action of a man also has its effect in his soul perfection. According to intellectual reason, also, the perfecting move of the man starts in this material world and by substantial motion, the man’s soul (Nafs) achievs the highest stages of perfection in soul and spirituality.

    Keywords: Self-Acknowlegment, Human-acknowlegment, Islamic lifestyle, Fundamentals of perfection, Man’s perfection}
  • قاسم محسنی مری*، سلیمان عباسی
    پرسش از خاستگاه، چگونگی روند آفرینش، دگرگونی در هستی، هدف از آفرینش، هویت و سرنوشت آدمی، در اندیشه های انسان شناختی ریشه دارد که در ادیان، ناهمسان بحث شده است. پیدایی انسان در صورت خاستگاهی بر اساس کهن روایت میان رودانی همبسته به پویش ذهن انسان کهن است که آن را در پیوند با امور کیهانی و گیتیانه و پیامدی از ستیزه جویی ایزدان می انگاشت. ظهور انسان در روایتگری تورات هم پیوند با آفرینش هستی در فرآیند زمانی است که با توالی و ترتیب زمانی، زمینه آفرینش انسان فراهم شد و با سرشتی از خاک به صورت خدا صورتگری شد. قرآن کریم با بازتاب الگوی ساختاری پیشااسلامی از آفرینش، ضمن بازسازی و طراحی نظام جدید در پرتو یگانگی، خاستگاه آفرینش هستی و انسان را روایت کرد. این جستار با شیوه مطالعات کتاب خانه ای و تطبیقی در پی بررسی روایت ها و آشکارسازی درون مایه های همسان و ناهمسان مولفه های هستی شناسی و انسان شناسی خاستگاهی است و تفاوت روایت ها را برآمده از گفتمان ویژه و زاویه دید متون دانسته است.
    کلید واژگان: انسان شناسی, آفرینش انسان, میان رودان, تورات, قرآن کریم}
    Ghasem Mohseni Mary *, Soleyman Abasi
    The question of the origin, the quality of the creation process, the transformation in existence, the purpose of creation, the identity and destiny of man, all of them, are rooted in anthropological ideas that have been discussed in religions heterogeneously. The emergence of man in the form of origin, according to the ancient Mesopotamian tradition, is related to the dynamics of the ancient human mind, which was associated with cosmic and galactic affairs and considered as a consequence of Gods' militancy. The emergence of man in the narration of the Torah is related to the creation of the universe in the temporal process, which, in chronological order, provided the ground for the creation of man who was shaped in the form of God by the nature of the soil. The Holy Quran, by reflecting the pre-Islamic structural model of creation, while reconstructing and designing a new system in the light of unity, has narrated the origin of the creation of the universe and man. This research, through library and comparative studies, seeks to examine traditions and reveal homogeneous and heterogeneous themes of ontological and anthropological components of the origin. As a result, it has found that the difference between the traditions is due to the special discourse and the perspective of the texts.
    Keywords: Anthropology, Human Creation, Mesopotamia, Torah, Holy Quran}
  • منتظر بلوچی*، یوسف دانشور نیلو، مهراب صادق نیا، بهروز حدادی

    الاهیات مسیحی نوارتدوکسی، که به الاهیات نواصلاحات، بحران یا دیالکتیک نیز مشهور است، اولین صدای مخالف با الاهیات مسیحی لیبرال است که در تمدن غرب، در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، الاهیات غالب بود. الاهی دانان نوارتدوکس، هرچند با هم کاملا همنوا نیستند، ولی در ضدیت با آموزه های الاهیات لیبرال و بازگشتی نو به الاهیات ارتدوکسی هم صدا هستند. راینهولد نیبور بنیان گذار اصلی الاهیات نوارتدوکسی آمریکا است. انسان شناسی، محور اصلی الاهیات او است که اساس آموزه های الاهیات اخلاق اجتماعی و الاهیات سیاسی اش را شکل می دهد. او خوش بین ترین دیدگاه بدبینانه به ماهیت انسان در رویکرد الاهیاتی نوارتدوکسی را دارد. الاهیات نفس و الاهیات گناه در انسان شناسی او برجسته است. در اندیشه نیبور، انسان روحی خودمتعال و خودآگاه با روابطی دیالکتیکی در موقعیت های پارادوکسی است. انسان به نحو اجتناب ناپذیری گناهکار است، هرچند گناه ضرورت ماهیت او نیست. گناه نخستین در انسان موروثی نیست بلکه در تمایل به شورش و عصیان او در برابر خدا است.

    کلید واژگان: انسان شناسی, راینهولد نیبور, الاهیات مسیحی, نوارتدوکسی, گناه}
    Montazar Balouchi *, Yousef Daneshvar Nilu, Mehrab Sadeghnia, Behruz Hadadi

    Neo-orthodox Christian theology, also known as neo-reformist, crisis, or dialectical theology, was the first voice against liberal Christian theology which prevailed in Western civilization in the late nineteenth and early twentieth centuries. Neo-orthodox theologians, though not entirely in agreement with each other, are unanimous in their opposition to the teachings of liberal theology and in their new return to orthodox theology. Reinhold Niebuhr is the main founder of American neo-orthodox theology. Anthropology is the main focus of his theology, which forms the basis of his theological teachings of social ethics and political theology. He has the most optimistic pessimistic view of human nature in the neo-orthodox theological approach. The theology of soul and the theology of sin are prominent in his anthropology. In Niebuhr's thought, man is a self-transcendent and self-conscious soul with dialectical relations in paradoxical situations. Man is inevitably a sinner although sin is not necessarily his nature. The first sin is not inherited in man, but in the tendency to rebel he is against God.

    Keywords: Anthropology, Reinhold Niebuhr, Christian theology, Neo-orthodoxy, sin}
  • محمداسماعیل عبداللهی *

    از دیدگاه اوشو، انسان حیوان ناقصی است که به تنظیم و برنامه ریزی زندگی خویش می پردازد. اوشو تفاوت اصلی انسان و حیوان را در توانایی برنامه ریزی و عدم توانایی برنامه ریزی زندگی و بروز احساسات و هیجانات خلاصه می کند. انسان در تعیین سرنوشت خود محور واصل است و اوست که آینده خود را رقم می زند. او در درون خود دارای سرشتی کمال خواه و سعادت طلب است که با قدرت تامه خود بهشت (لذت جویی) یا جهنم (سرکوب جنسیت و مبارزه با هواهای نفسانی) را انتخاب می کند. این در حالی است که این اندیشه از لحاظ ناسازگاری درونی دچار بحران تناقض در گفتار است؛ ضمن اینکه مبانی این اندیشه از عقلانیت معتبری برخوردار نیست. از لحاظ ناسازگاری بیرونی نیز، انسان دارای دو بعد روحانی و جسمانی است که بعد روحانی، اصل و نگهدارنده بعد جسمانی که تنها یک ابزار است، می باشد و بقاء انسان تنها به بعد روحانی اوست.

    کلید واژگان: اوشو, انسان شناسی, ماهیت انسان, معنویت اوشو, فرا آگاهی انسان}
    MOHAMMAD SMAILE ABDOLLAHY*

    Osho is incomplete from the perspective of the human animal that may contribute to the setting and planning of their lives. Osho The main difference in the ability of planning and lack of human and animal life and feelings and emotions sums planning ability. Human self-determination and is principle and that its future MyZnd figure. He has within himself the power of nature is KmalKhvah and SadtTlb your perfect paradise (LztJvyy) or hell (gender oppression and struggle with passions) chooses. However, the idea of ​​the incompatibility of internal crisis, while the foundations of the idea of ​​rationality paradox of speech is not valid. And in conflict with both the spiritual and physical outer man is the spiritual dimension, and maintenance of the physical and human survival is not only a tool only to his spiritual dimension.

    Keywords: Osho, anthropology, human nature, spirituality Osho, Fraagahy man}
  • امیر غنوی*، مریم غنوی، میثم لطیفی

    نظریه «مدیریت از فرادست» الگوی مناسبی برای رسیدن به درکی نزدیک تر از چگونگی رفتار حجت خدا در عصر غیبت است که پیشتر از آن سخن گفتیم. اما ابعاد مختلف این الگو نیازمند پژوهش های گسترده تری است. در این نوشته، از مبانی انسان شناسانه این نظریه سخن گفته و تلاش شده تا ارتباط میان این مبانی و مولفه های نظریه مزبور را روشن شود. روش کار در این مطالعه، ترسیم و تحلیل دقیق تر نظریه «مدیریت از فرادست» و کاوش در پیش فرض هایی بود که در این نظریه نهفته است و توضیحی است در خصوص کیستی، چیستی و چرایی انسان. نتیجه این تحلیل و دقیق، دست یابی به هفت مولفه در نظریه «مدیریت از...» بود که ریشه در هفت مبنایی داشت که توضیحی بود در باب انسان. در این مقاله، ارتباط میان آن مبانی و این مولفه ها به تفصیل مورد بحث قرار گرفته است.

    کلید واژگان: نظریه مدیریت, انسان شناسی, غیبت, شئون امامت}
    Amir Qanavi, Maryam Qanavi, Meysam Latifi

    The theory of "transcendental management " is a good model for understanding how the Proof of God (aj) behaves in the age of absence, which we spoke about earlier; but the different dimensions of this model require more extensive research. In this article, we discuss the anthropological foundations of this theory and attempt to clarify the relationship between these principles and the components of this theory. The method used in this study was to delineate and analyze more accurately the theory of " transcendental management " and to explore the assumptions underlying this theory and to explain that human being who it is, what it is and why it is. The result of this analysis was the achievement of seven components in the theory of " transcendental management ", rooted in the seven foundations that explain human beings. In this article, the relationship between those principles and these components is discussed in detail.

    Keywords: Management Theory, Anthropology, Absence, ImamateStations}
  • عنایت الله شریفی، سیدروح الله حسینی کاشانی *، سیدمحمود علوی
    حق تعیین سرنوشت یکی از حقوق شهروندی است که برخی گمان می کنند این حق را کنوانسیون های حقوق بشر، برای انسان به ارمغان آورده اند؛ با توجه به اینکه حقوق مبتنی بر آموزه های اسلامی بدون شناخت انسان بر پایه همان آموزه ها قابل درک و تحلیل نیست می توان ادعا نمودکه مکتب امامیه با توجه به ویژگی هایی که برای انسان برمی شمرد ،حق تعیین سرنوشت را به رسمیت شناخته ویکی از حقوق مسلم انسان ها می داند.تحقیق حاضر با روش توصیفی - تحلیلی، به تحلیل آیات و روایات و بررسی انسان شناسی امامیه پرداخته و به این نتیجه رسیده است که مبانی انسان شناختی ،شامل مبانی ارزشی و نگرشی امامیه ، لزوم حق تعیین سرنوشت را برای انسان ها اثبات می کند. انتخابگری انسان ، انچنانکه امامیه طرح می کند، مبانی نگرشی انسان شناسی حق تعیین سرنوشت است، انسان ها سرنوشت خود را انتخاب می کنند و در قبال این انتخاب مسئولیت دارند. کرامت ذاتی انسان به عنوان مبنای ارزشی انسان شناسی نیز ثابت کننده حق تعیین سرنوشت برای تک تک شهروندان به دلیل انسان بودن و فارغ از مشخصه های ظاهری و باطنی است، جایگاه خلیفه اللهی انسان نیز دیگر مبنای ارزشی ثابت کننده حق تعیین سرنوشت است.
    کلید واژگان: مبانی, انسان شناسی, حق تعیین سرنوشت, حقوق شهروندی, امامیه}
    Enayatolah Sharifi *, roohollah hosseinikashani, Mahmod Alavi
    Self-determination is a civil right held by some people to have been brought for people by human right conventions. Since rights based on Islamic doctrines cannot be understood and analyzed without an account of the human nature implied by these doctrines, it can be claimed that the Imāmī school of thought recognizes the right for self-determination as an undeniable right of people given its characterizations of the human. In this paper, we consider and analyze Quranic verses and Imāmī hadiths concerning the human nature, and then conclude that Imāmī humanological principles, including axiological and theoretical principles, demonstrate the self-determination right for all humans. As suggested by the Imāmīyya, the human choice is a theoretical humanological ground for the right for self-determination. Humans choose their fate, and are responsible for their choice. The human intrinsic dignity, as an axiological humanological principle, establishes the self-determination right for individual citizens in virtue of their humanness and regardless of their interior and exterior properties. Another axiological principle establishing the right for self-determination is the human place as God’s successor.
    Keywords: principles, humanology, right for self-determination, civil rights, Im?m?yya}
  • مهدی عاشوری*، عبدالحسین خسروپناه

    شناخت انسان از اولین دغدغه های متفکران بوده است. متفکران مسلمان نیز تلاش بسیار برای ارایه نظریه و دیدگاهی جامع درباره انسان داشته اند. این مقاله مطالعه ی مرتبه دوم در باب الگوهای متفکران مسلمان در شناخت انسان است که الگوی صدرایی و نوصدرایی را با یکدیگر مقایسه می کند. غرض این مقاله داوری درباره محتوای این الگوها نیست و مبادی چرخش ساختاری نوصدراییان را در مطالعات اسلامی معاصر بررسی می کند. انسان شناسی صدرایی از نوع علم النفس فلسفی است، هرچند در محتوا با دیدگاه های فلسفی پیش از خود اختلافات بسیاری دارد. متفکران معاصر شیعی هرچند در هستی شناسی و الهیات کاملا از حکمت صدرایی متاثر هستند ولی در بحث از انسان با تحولی انقلابی در محتوا و ساختار مواجه هستیم که نشان از چرخشی انسان شناختی دارد. در این چرخش هم موضوع و هم مبادی و مسایل گسترش می یابد. ریشه این چرخش توجه نوصدراییان به فلسفه علوم انسانی و مبانی انسان شناختی علوم رفتاری و اجتماعی است. در بخش دوم آموزه های ضروری اسلام درباره انسان به عنوان اصول انسان شناسی اسلامی و در بخش سوم مبادی و اصول نظری انسان شناسی معاصر بررسی می شود.

    کلید واژگان: انسان شناسی, علم النفس فلسفی, نظریه حدوث جسمانی, نظریه فطرت, نظریه اعتباریات}
    Mahdī ‘Āshūrī *, AbdAlῌusein Khusrupanāh

    One of the first concerns of the thinkers was to know the human. Muslim thinkers also have had a great deal of effort to offer a comprehensive theory and viewpoint about the human. This article is a secondary study about the patterns of Muslim thinkers to know the human and it compares the Ṣadrian pattern with the Neoṣadrian one. It does not aim at judging the content of these patterns; it investigates the principles of the structural turn of Neoṣadrians in the contemporary Islamic studies. Ṣadrian anthropology is of the kind of philosophical psychology, though it has many differences with earlier philosophical viewpoints. Although contemporary Shī‘a thinkers are completely influenced by the Ṣadrian theosophy in their ontology and theology, they are faced with a revolutionary change of content and structure in the issue of human which shows an anthropological turn. Both the subject of matter and the principles and theorems are developed in this turn. The root of this turn is the attention of the Neoṣadrian to the philosophy of humanities and the anthropological basics of behavioral and social sciences. In the second part, the essential teachings of Islam about the human as the Islamic anthropology principles and in the third part, the theoretical principles of contemporary anthropology are investigated.

    Keywords: Anthropology, Philosophical psychology, The theory of corporeal creation, The theory of natural disposition, The theory of arbitraries}
  • بیژن منصوری
    شناخت انسان یکی از پایه های جهان بینی هر مکتب است و ارائه یک نوع انسان شناسی خاص در توجیه و تبیین بسیاری از موضوعات یک مکتب تاثیر دارد. فطرت اخلاقی به عنوان یکی از شاخصه های اصلی در انسان شناسی استاد مطهری نقش مهمی ایفا می کند. از نظر ایشان، انسان به لحاظ ساختار ذاتی و درونی هم واجد آگاهی های اخلاقی است و هم برخوردار از گرایش به خوبی ها و نفرت از بدی هاست. انسان این دو مولفه را به اقتضای ساختار وجودی اش داراست و دست هیچ گونه تلقین و تحمیل اجتماعی در آن راه ندارد. انسان به سبب این ساختار فطری و غیراکتسابی اش در ارتباط با دین و متون دینی از بعضی جهات از دین و آموزهای وحیانی مستقل و از جهات دیگر، وابستگی تنگاتنگ به آنها دارد. دیدگاه استاد مطهری هر چند از برخی جهات قابل تامل است، در کلیت خود دیدگاهی است که در توجیه بسیاری از موضوعات دینی راهگشاست.
    کلید واژگان: انسان شناسی, فطرت, احکام اخلاقی, درون بینی, وابستگی}
    Bijan Mansouri
    One foundation of the worldview of any school of thought is knowledge of the human being, which affects the school’s justification and explanation of many issues. Moral fiṭrah, or moral innate knowledge, serves as a main characteristic of Motahhari’s study of the human nature. For him, the human being has moral awareness as well as tendency towards good and aversion of bad things because of his essential and intrinsic structure. The human being has the two components in virtue of his existential structure, without being affected by any social imposition. Because of this innate and non-acquired structure, the human being is independent of the religion and the doctrines of the Revelation, on the one hand, and is closely tied to them, on the other hand. Although Motahhari’s views might be objectionable in certain respects, they are helpful in the justification of many religious issues in their generality.
    Keywords: Knowledge of the human being, innate knowledge (fi?ra), moral judgments, introspection, dependency}
  • ولی الله نصیری *

    مطالعه ی دین از منظر انسان شناسی از مهم ترین چشم اندازهایی به شمار می آید که در عصر کنونی با اقبال فراوانی روبه رو شده است. دین همواره به مثابه ی یکی از ارکان زندگی انسان، از منظرها و دیدگاه های گوناگونی مورد ارزیابی، تجزبه و تحلیل قرار گرفته است. در این میان، اندیمشندان زیادی در حوزه های مختلف مانند:الهیات، فلسفه، جامعه شناسی و انسان شناسی به ابعاد دین از منظرهای گوناگون پرداخته اند. از طرفی اندیشه های بزرگان انسان شناسی هم چون: ابن خلدون و ابوریحان بیرونی، و از دیگر سو اندیشه کسانی مانند کلیفورد گیرتز (مهم ترین انسان شناس عصر حاضر) در شکل گیری و بسط و توسعه انسان شناسی دین نقش آفریده اند. مقاله حاضر به دنبال این است تا اندیشه های دین شناسانه ی ابوریحان بیرونی و کلیفورد گیرتز را با محوریت قرار دادن رویکردشان نسبت به دین مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهد. در این مسیر ضمن پرداختن به این موضوع، به مسائلی نظیر تعریف دین، خاستگاه دین، نقش یا رویکرد دین از دیدگاه این دو اندیشمند پرداخته می شود.

    کلید واژگان: ابوریحان بیرونی, کلیفورد گیرتز, دین, انسان شناسی}
  • علی الله بداشتی، اصغر رمضانی
    در علم کلام انسان شناسی از جایگاه بالایی برخوردار است و مباحث مهمی مانند «تکلیف»، «کیفیت معاد»، «ثواب و عقاب»، و «وعد و وعید» بر شناخت حقیقت انسان مبتنی هستند. در مورد حقیقت انسان در میان متکلمان مسلمان دیدگاه های مختلفی ارائه شده است. دیدگاه غالب در میان متکلمان معتزلی تلقی ماده انگارانه از انسان است. از نظرآنها انسان همین پیکر مشاهد است. در مقابل این نظریه، متکلمانی از امامیه مانند هشام بن حکم، شیخ صدوق و شیخ مفید با استناد به برخی از آیات و روایت ها دوگانه انگار بوده و انسان را مرکب از روح و بدن می دانند. شیخ مفید به رغم اتفاق نظر با شیخ صدوق در ترکیب انسان از روح و بدن، به برخی دیدگاه هایی که شیخ صدوق برای روح قائل است، به شدت انتقاد دارد. در این مقاله کوشیده ایم استحکام ادله هرکدام از این دو دیدگاه انسان شناختی و میزان سازگاری هرکدام با موازین عقلی و نقلی را نشان دهیم. برای رسیدن به این هدف پس از گزارش دیدگاه صدوق، انتقادات مفید به دیدگاه او با توجه به ادله نقلی و عقلی بررسی و نقد شده و نشان داده ایم که در بیشتر موارد نظر شیخ صدوق از شواهد قوی تری برخوردار است.
    کلید واژگان: شیخ صدوق, شیخ مفید, انسان شناسی, نظریه ماده انگارانه, نظریه دوگانه انگارانه, نفس و بدن}
    Ali Allahbedashti, Asghar Ramazani
    The nature of the human being is an important issue in kalam or Islamic theology, on which many other significant issues such as “obligation,” “the quality of resurrection,” “reward and punishment,” and “promise and threat,” hinge. Muslim theologians have offered a variety of views regarding the nature of the human being. The dominant view among Mu’tazili theologians is a materialist conception of the human being. They take the reality of the human being to consist in the visible body. On the contrary, some Imāmī theologians, such as Hishām b. Ḥakam, al-Shaykh al-Ṣadūq and al-Shaykh al-Mufīd, have appealed to some Quranic verses and hadiths to support dualism according to which the human being consisted of a body and an immaterial soul. Al-Shaykh al-Mufīd agrees with al-Shaykh al-Ṣadūq in taking the human being to consist of a body and a soul, but he objects to some of al-Shaykh al-Ṣadūq’s concepts of the soul. In this paper, we seek to show how cogent the arguments of both parties of the debate are and how compatible they are with rational and transmitted evidence. To do so, we review al-Ṣadūq’s view, and examine al-Mufīd’s objections to him given rational and transmitted evidence, showing that in most cases, al-Shaykh al- Ṣadūq’s views are supported with stronger evidence.
    Keywords: Al-Shaykh al-Ṣadūq, al-Shaykh al-Mufīd, the human nature, materialist theory, dualism, soul, body}
  • حسن سعیدی *، صفر علی قدیری
    انسان شناسی، یکی از مسائل اساسی در عرصه معارف بشری است. که مکاتب مختلف از زاویه های گوناگون به آن پرداخته اند. هدف این مقاله، که با روش تحلیلی و با مراجعه به منابع کتابخانه ای انجام می پذیرد آن است؛ که بهمقایسه آراء و اندیشه های عزیزالدین نسفی با زرتشت دراین مساله بپردازد. در فرآیند تحقیق با مراجعه و اتکا بر آثار نسفی و زرتشت به این مساله دست یافته ایمکه دو طرف مقایسه در مسائلی مانند پذیرش اینکه انسان موجودی مخلوق خداست دارای ابعادی وجودی مانند جان و روان و خرد و بعد فیزیکی است. آدمی موجودی است برخوردار از نیروی اراده و اختیار، خیر و یا شر نیزبه گزینش او باز می گردد و اینکه علم و عمل انسان است که سازنده حقیقت اوست. دارای ظرفیت وجودی ویژه است که موجودات دیگر آز آن بی بهره اند و به دلیل همین ظرفیت وجودی است که نماینده و خلیفه الهی و یاور آفریدگار(به اصطلاح زرتشت) در جهان هستی می باشد. گل سر سبد خلقت و از همه برتر است و زمام اختیار و رهبری دیگر موجودات به وی سپرده شده است.
    از سویی دیگر به تفاوت هایی نیز دست یافته ایم که موجب تمایز دو نوع انسان شناسی می گردد مانند اینکه در اندیشه زرتشت، مساله ای به نام فطرت مطرح نشده است اما در اندیشه نسفی این مساله به خوبی نمود دارد. همچنین در این مساله که معرفت آدمی نسبت به مبدا هستی به چه میزان و چگونه میسر است؛آیا انسان می تواند نسبت به آفریننده، معرفت اکتناهی داشته باشد؟ نسفی به روشنی این نوع معرفت را نفی کرده است اما زرتشت ساکت است. در اندیشه وی چیزی به چشم نمی خورد. همچنین نسفی نگاهی شریعتمدارانه به حوزه رفتار آدمی دارد و پای بندی به شریعت را در مراحل سلوکی یک ضرورت می شمرد.
    کلید واژگان: انسان شناسی, نسفی, حکمت ایران, زرتشت, عرفان}
    Hassan Saeidi *, Safarali Ghadiri
    Anthropology is an essential issue in the field ofhuman knowledge that different schools dealt with from different angles. The aim of this essay is to do a comparative study on this issue from the viewpoint of Nasafi and Zoroaster. This study is made by analytic method and by a reference to library sources. During the process of this study, by relying on Nasafi's and Zoroaster's works, we have come to realize that both sides of comparison have similarities, for instance, in the following issues: human being is created by God and has some aspects including spirit, soul, wisdom, and physical ones. Human being is a creature that has voluntary and volitional faculty. Good and evil are the result of his selection. Knowledge and action are constructor ofhis essence. Human being has a special capacity that other creatures do not have, and because of this existential capacity, he is the representative and divine caliph and the aid of creator (as Zoroaster says) in the world. Human being is the flower of the creation, and for this reality, the control and leadership of other creatures is given to him
    On the other hand, the writers reached some differences that result in distinction between two kinds of anthropology, for instance, there is no idea of instinct in the thoughts of Zoroaster, but in that of Nasafi’s,it clearly exists. In addition, the issue that to what extentis human knowledge concerning the origin of existence and how is it possible, and that can human being get to the core of the knowledge about the creator? Is what Nasafi clearly denies this kind of knowledge, whereas Zoroaster has nothing to say and keeps silent about it. Also, Nasafi looks at human behavior as a subject of religious law, and in his viewpoint, being bound over religious law is necessary in the stages of mystical journey.
    Keywords: anthropology, Nasafi, wisdom of Iran, Zoroaster, mysticism}
  • محمد جواد سلمانپور*
    دانش فقه مبتنی بر نوعی انسان شناسی و عقل شناسی است، زیرا موضوع اصلی فقه انسان مکلف و مهم ترین منبع آن عقل می باشد و اساسا انسان و عقل محور و مقوم تشریع اسلامی است. اما از آنجا که شناخت انسان و عقل بحثی کلامی و از مبادی فقه به حساب می آید، به طور متمرکز و مستقیم در دانش فقه و اصول فقه مورد بررسی و تحقیق قرار نمی گیرد، از همین رو عقل شناسی و انسان شناسی فقیه در خارج از دانش فقه و اصول شکل می گیرد، در عین حال مباحث متفرقه ای در سه دانش فقه، قواعد فقه و اصول فقه مستقیم یا غیر مستقیم درباره انسان و عقل وجود دارد که عقل و انسان شناسی خاصی را به دست می دهد. در این مقاله برخی از این مباحث مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است که تا حدود زیادی انسان و عقل را در نظام فقه اسلامی نشان می دهد.
    کلید واژگان: نظام تشریع, انسان شناسی, احکام شرعی, انسان, عقل}
    Mohammad Javad Salmanpoor *
    The knowledge of fiqh is based on a kind of anthropology and reason because the main theme of fiqh is committed human and the most important source of it is reason and essentially human and reason are the axis of Islamic legislation. But since understanding human and reasonis a theological discussion and is related to the principles of fiqh, it is centrally and directly not investigatedor researched in the knowledge of fiqh and its principles, thus, faqih’s understanding of reason and human is formed outside the jurisdiction of fiqh and its principles. However, there are other issues in three areas of knowledge of fiqh, rules of fiqh and principles of fiqh which directly or indirectly give us a specific understanding of human and reason. In this article, some of these issues have been investigated and researched which largely shows human and reason in the Islamic fiqh system.
    Keywords: religious legislation system, understanding human, religious rules, Human, Reason}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال